x

Σύνδεση

Δεν έχετε λογαριασμό; Εγγραφείτε

Απόφαση Ρ.Α.Ε.185/2022 - ΦΕΚ 985/Β/4-3-2022

Τροποποίηση του Κανονισμού Αγοράς Εξισορρόπησης (Β΄ 4516/2020) αναφορικά με τη Συμμετοχή των Χαρτοφυλακίων Κατανεμόμενου Φορτίου και των Χαρτοφυλακίων Κατανεμόμενων Μονάδων ΑΠΕ στην Αγορά Εξισορρόπησης, σύμφωνα με το άρθρο 17 του ν. 4425/2016.

 

ΚΕΙΜΕΝΟ ΠΡΩΤΟΤΥΠΟΥ Φ.Ε.Κ.

Το αρχικό κείμενο με τις διατάξεις όπως ήταν δημοσιευμένες στο Φ.Ε.Κ. οι οποίες έχουν τροποποιηθεί μεταγενέστερα.
Για να δείτε τις τροποποιήσεις συνδεθείτε ως συνδρομητής (εδώ).


Απόφαση Ρ.Α.Ε.Αριθμ. 185/2022

ΦΕΚ 985/Β/4-3-2022

Τροποποίηση του Κανονισμού Αγοράς Εξισορρόπησης (Β΄ 4516/2020) αναφορικά με τη Συμμετοχή των Χαρτοφυλακίων Κατανεμόμενου Φορτίου και των Χαρτοφυλακίων Κατανεμόμενων Μονάδων ΑΠΕ στην Αγορά Εξισορρόπησης, σύμφωνα με το άρθρο 17 του ν. 4425/2016.

Η ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΗ ΑΡΧΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ

(συνεδρίασή την 24η Φεβρουαρίου 2022)

Λαμβάνοντας υπόψη:

1. Τις διατάξεις του Κεφαλαίου Γ’ «Διατάξεις Αρμοδιότητας Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας» του ν. 4425/2016 «Επείγουσες ρυθμίσεις των Υπουργείων Οικονομικών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, για την εφαρμογή της συμφωνίας δημοσιονομικών στόχων και διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων και άλλες διατάξεις» (Α΄ 185), και ιδίως τις εξουσιοδοτικές διατάξεις των άρθρων 7, 17 και 18 του νόμου αυτού.

2. Τις διατάξεις του ν. 4001/2011 «Για τη λειτουργία Ενεργειακών Αγορών Ηλεκτρισμού και Φυσικού Αερίου, για Έρευνα, Παραγωγή και δίκτυα μεταφοράς Υδρογονανθράκων και άλλες ρυθμίσεις» (Α΄ 179).

3. Τον Κανονισμό Αγοράς Εξισορρόπησης (απόφαση ΡΑΕ υπ’ αρ. 1090/2018, Β΄ 5910/2018 και Β΄ 468/2019), όπως ισχύει μετά την τροποποίησή του με τις αποφάσεις ΡΑΕ υπ’ αρ. 938/2020 (Β΄ 2757), 1357/2020 (Β΄ 4516), 1572/2020 (Β΄ 5484), 54/2021 (Β΄ 531), 609/2021 (Β΄ 3500), 775/2021 (Β΄ 4982), 854/2021 (Β΄ 5418) και 98/2022 (Β’ 725) (εφεξής ο «ΚΑΕ»).

4. Τον Κώδικα Διαχείρισης Ελληνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας, όπως ισχύει μετά την επανέκδοσή του με την απόφαση ΡΑΕ υπ’ αρ. 1412/2020 (Β΄ 4658) και την τροποποίησή του με τις αποφάσεις ΡΑΕ υπ’ αρ. 1572/2020 (Β’ 5484), 609/2021 (Β΄ 3500) και 807/2021 (Β΄ 5025) (εφεξής ο «ΚΔΕΣΜΗΕ»).

5. Τον Κανονισμό Λειτουργίας της Αγοράς Επόμενης Ημέρας και της Ενδοημερήσιας Αγοράς (απόφαση ΡΑΕ υπ’ αρ. 1116/2018, Β΄ 5914), όπως ισχύει μετά την τροποποίησή του με τις αποφάσεις ΡΑΕ υπ’ αρ. 820/2020 (Β΄ 1941), 1228/2020 (Β΄ 4124), 610/2021 (Β΄ 3857) και 775/2021 (Β΄ 4982).

6. Την υπ’ αρ. ΡΑΕ Ι-310805/07.10.2021 επιστολή της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. (ΑΡ./ΗΜ.:ΓΔ ΛΥΑ/20058/6.10.2021) με θέμα: «Τροποποίηση Κανονισμού Αγοράς Εξισορρόπησης και Μεθοδολογίας Φορτίου Αναφοράς σχετικά με τη συμμετοχή των Χαρτοφυλακίων στην Αγορά Εξισορρόπησης».

7. Τη Δημόσια Διαβούλευση της ΡΑΕ επί της εισήγησης της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. (σχετικό 6) αναφορικά με την Τροποποίηση του Κανονισμού Αγοράς Εξισορρόπησης και τη Μεθοδολογία Φορτίου Αναφοράς για τη συμμετοχή των Χαρτοφυλακίων Κατανεμόμενων Μονάδων ΑΠΕ και των Χαρτοφυλακίων Κατανεμόμενου Φορτίου στην Αγορά Εξισορρόπησης, η οποία έλαβε χώρα από 13.10.2021 έως και 03.11.2021 και επί της οποίας υπεβλήθησαν τα ακόλουθα σχόλια, όπως έχουν αναρτηθεί στην ιστοσελίδα της Αρχής:

(α) Η υπ’ αρ. ΡΑΕ Ι-312139/24.10.2021 επιστολή της ΕΒΙΚΕΝ.

(β) Η υπ’ αρ. ΡΑΕ Ι-312814/03.11.2021 επιστολή της ΕΣΕΠΗΕ.

(γ) Η υπ’ αρ. ΡΑΕ Ι-312818/03.11.2021 επιστολή της ΔΕΗ A.E.

(δ) Η υπ’ αρ. ΡΑΕ Ι-312916/08.11.2021 επιστολή της OPTIMUS ENERGY A.E.

(ε) Η υπ’ αρ. ΡΑΕ Ι-312922/08.11.2021 επιστολή της ENEL GREEN POWER HELLAS A.E.

(στ) Η υπ’ αρ. ΡΑΕ Ι-312942/08.11.2021 επιστολή της SYMPOWER.

(ζ) Η υπ’ αρ. ΡΑΕ Ι-313159/08.11.2021 επιστολή της ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ Α.Ε.

8. Το υπό στοιχεία Ο-907079/11.11.2021 έγγραφο της ΡΑΕ προς την ΑΔΜΗΕ Α.Ε. με θέμα «Απόψεις ΑΔΜΗΕ ΑΕ επί της εισήγησης για Κατανεμόμενο Φορτίο και ΑΠΕ».

9. Τo υπ’ αρ. ΡΑΕ Ι-314883/02.12.2021 έγγραφο της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. με θέμα: «Απόψεις ΑΔΜΗΕ Α.Ε. επί της εισήγησης για Κατανεμόμενο Φορτίο και ΑΠΕ».

10. Το υπ’ αρ. ΡΑΕ Ι-316598/23.12.2021 έγγραφο της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. αναφορικά με τις απόψεις του Διαχειριστή επί της από 29.11.2021 Γνώμης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής δυνάμει του άρθρου 20 παρ.  5 του κανονισμού (ΕΕ) 2019/943 σχετικά με το σχέδιο εφαρμογής της Ελλάδας (C(2021) 8532 final/29.11.2021).

11. Το υπ’ αρ. ΡΑΕ Ι-316702/23.12.2021 έγγραφο της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. (ΑΡ./ΗΜ.:ΓΔ ΛΥΑ/20076/23.12.2021) με θέμα: «Αναθεώρηση Κανονισμού Αγοράς Εξισορρόπησης και Μεθοδολογίας Φορτίου Αναφοράς σχετικά με τη συμμετοχή των Χαρτοφυλακίων Κατανεμόμενου Φορτίου και Κατανεμόμενων ΑΠΕ στην Αγορά Εξισορρόπησης μετά τα αποτελέσματα της Δημόσιας Διαβούλευσης».

12. Το υπ’ αρ. ΡΑΕ Ι-320928/23.02.2022 έγγραφο της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. με θέμα: «Επικαιροποιημένη εισήγηση τροποποίησης του ΚΑΕ, του ΚΔΣ και του Εγχειριδίου Εγγυήσεων του ΚΔΣ».

13. Το γεγονός ότι σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 32 του ν. 4001/2011, οι πράξεις κανονιστικού χαρακτήρα που εκδίδονται από τη ΡΑΕ, δημοσιεύονται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

14. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού.

Σκέφθηκε ως εξής:

Ι. ΝΟΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ

Επειδή, στο άρθρο 17 «Καθήκοντα του Διαχειριστή του Ελληνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΣΜΗΕ)» του ν. 4425/2016, προβλέπονται τα εξής αναφορικά με την διαχείριση από τον αρμόδιο Διαχειριστή του ΕΣΜΗΕ της Αγοράς Εξισορρόπησης και την είσπραξη τελών από τους Συμμετέχοντες στην Αγορά για την παροχή της υπηρεσίας:

«[…] 2. Για το σκοπό αυτόν ο Διαχειριστής του ΕΣΜΗΕ, πέραν των λοιπών αρμοδιοτήτων του σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία: […]

ιστ) Διαχειρίζεται την Αγορά Εξισορρόπησης, σύμφωνα με τις ειδικότερες διατάξεις του Κανονισμού Αγοράς Εξισορρόπησης. Οι Συμμετέχοντες σε αυτήν έχουν υποχρέωση υποβολής προσφορών με υποχρέωση φυσικής παράδοσης τόσο στην Αγορά Ενέργειας Εξισορρόπησης όσο και στην Αγορά Ισχύος Εξισορρόπησης. […] Ο Διαχειριστής του ΕΣΜΗΕ διαθέτει Κανονισμό Αγοράς Εξισορρόπησης που προσδιορίζεται κατ’ ελάχιστο περιεχόμενο σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο άρθρο 18. Ο Κανονισμός περιλαμβάνει διαφανείς και χωρίς διακρίσεις κανόνες, οι οποίοι βασίζονται σε αντικειμενικά κριτήρια, όσον αφορά την πρόσβαση των Συμμετεχόντων στην Αγορά Εξισορρόπησης. Οι Συμμετέχοντες στην Αγορά Εξισορρόπησης και κάθε άλλο πρόσωπο στο οποίο αφορά ο Κανονισμός οφείλουν να συμμορφώνονται προς τις υποχρεώσεις τους που απορρέουν από αυτόν. Με τον Κανονισμό καθορίζονται οι συνέπειες που επέρχονται σε περίπτωση παράβασης των κανόνων του. Η ΡΑΕ εγκρίνει τον Κανονισμό Αγοράς Εξισορρόπησης καθώς και κάθε τροποποίηση του. Οι αποφάσεις της παρ. αυτής δημοσιεύονται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Από την ημερομηνία έναρξης ισχύος της εγκριτικής απόφασης της ΡΑΕ ο Κανονισμός και οι τροποποιήσεις του ισχύουν έναντι των προσώπων στα οποία αφορά σύμφωνα με τα ανωτέρω. Ο Διαχειριστής του ΕΣΜΗΕ υποβάλλει στην ΡΑΕ κάθε εκτελεστική απόφαση που εκδίδει σε εφαρμογή του Κανονισμού του. […]

ιη) Είναι αρμόδιος για τον υπολογισμό με διαφανή τρόπο των ποσοτήτων πώλησης και αγοράς ενέργειας και ισχύος εξισορρόπησης, των ποσοτήτων αποκλίσεων, καθώς και των τιμών αγοραπωλησίας για τις συναλλαγές της Αγοράς Εξισορρόπησης.

Ιθ) Είναι αρμόδιος για την εκκαθάριση και το διακανονισμό των φυσικών παραδόσεων, όπως ειδικότερα εξειδικεύεται στο άρθρο 12 και στον Κανονισμό Αγοράς Εξισορρόπησης σύμφωνα και με τα ειδικότερα προβλεπόμενα στην ως άνω ενωσιακή νομοθεσία.»

Επειδή, στο άρθρο 18 «Κατάρτιση και τροποποίηση των κανονισμών και κωδικών των αγορών ηλεκτρικής ενέργειας» του ν. 4425/2016, προβλέπονται τα εξής:

«1. […] ο Κανονισμός Αγοράς Εξισορρόπησης, όπως εκδίδονται με βάση τον παρόντα νόμο, συμμορφώνονται με τις προβλέψεις του ενωσιακού δικαίου. […]

2. Στον […] Κανονισμό Αγοράς Εξισορρόπησης καθορίζονται οι όροι και οι προϋποθέσεις λειτουργίας της […] Αγοράς Εξισορρόπησης, αντίστοιχα. Οι Κανονισμοί περιλαμβάνουν διαφανείς και χωρίς διακρίσεις κανόνες, οι οποίοι βασίζονται σε αντικειμενικά κριτήρια, όσον αφορά στην πρόσβαση των Συμμετεχόντων στις Αγορές Ηλεκτρικής Ενέργειας. Οι Συμμετέχοντες και κάθε άλλο πρόσωπο στο οποίο αφορούν οι Κανονισμοί οφείλουν να συμμορφώνονται προς τις υποχρεώσεις τους που απορρέουν από αυτούς. Με τους Κανονισμούς καθορίζονται οι συνέπειες που επέρχονται σε περίπτωση παράβασης των κανόνων τους. Ιδίως καθορίζονται τα ακόλουθα: α) Οι Συμμετέχοντες, οι προϋποθέσεις και η διαδικασία εγγραφής και συμμετοχής τους, καθώς και ο τύπος και ο χρόνος υποβολής των εντολών συναλλαγών. β) Οι υποχρεώσεις και τα δικαιώματα των Συμμετεχόντων, καθώς και η συνεργασία τους με το Χρηματιστήριο Ενέργειας και τον Διαχειριστή του ΕΣΜΗΕ και με σκοπό την ομαλή λειτουργία της. γ) Διατάξεις που αφορούν τις υποχρεώσεις και τη λειτουργία των Φορέων Σωρευτικής Εκπροσώπησης, όπου συντρέχει περίπτωση. […] η) Η τήρηση των αναγκαίων λογαριασμών για τη λειτουργία των κατά περίπτωση Αγορών και τη διευθέτηση των συναλλαγών και ο φορέας διαχείρισής τους.[…]

11. Στον Κανονισμό του Χρηματιστηρίου Ενέργειας καθορίζονται και εξειδικεύονται επιπλέον ως προς την Ενδοημερήσια Αγορά ιδίως τα ακόλουθα:[…] ζ) Οι διαδικασίες ενεργοποίησης των υπηρεσιών, έκδοσης εντολών προς τους Συμμετέχοντες, επιβολής τυχόν χρεώσεων σε περίπτωση μη συμμόρφωσής τους με τις εντολές του Διαχειριστή, καθώς και επιβολής τυχόν προστίμων για τη μη παροχή υπηρεσιών εξισορρόπησης. […]»

 ΙΙ. Η εισήγηση της ΑΔΜΗΕ Α.Ε.

Επειδή, στη βάση της σκοπούμενης από τις ελληνικές αρχές κοινοποίησης στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή Μηχανισμού Διασφάλισης Επάρκειας Ισχύος (Capacity Remuneration Mechanism), η ΡΑΕ συνέβαλε στην επεξεργασία Σχεδίου Μεταρρύθμισης, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στην παρ. 4 του άρθρου 20 του Κανονισμού (ΕΕ) 2019/943. Συγκεκριμένα, η εκπόνηση «Implementation plan for the electricity market reform» έχει ως αντικείμενο τη διαμόρφωση σχεδίου εφαρμογής -εντός προσδιοριζόμενου χρονοδιαγράμματος- ενεργειών για την εξάλειψη τυχόν ρυθμιστικών ή αγοραίων ανεπαρκειών ή στρεβλώσεων. Σκοπός της εν λόγω ολιστικής προσέγγισης είναι η περαιτέρω βελτίωση για την εύρυθμη λειτουργία των αγορών ηλεκτρικής ενέργειας προς όφελος των καταναλωτών και της εθνικής οικονομίας.

Επειδή, τον Ιούλιο του 2021, η Ελληνική Πολιτεία υπέβαλε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή Σχέδιο Μεταρρύθμισης και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή απέστειλε στις ελληνικές αρχές με το υπ’ αρ. C (2021) 8532 final/29.11.2021 έγγραφό της τη σχετική της γνώμη δυνάμει της παρ. 5 του άρθρου 20 του Κανονισμού (ΕΕ) 2019/943.

Επειδή, δύο από τις κύριες μεταρρυθμίσεις του Σχεδίου Μεταρρύθμισης αποτελούν η συμμετοχή των Χαρτοφυλακίων Κατανεμόμενου Φορτίου (Απόκριση Ζήτησης) και των Χαρτοφυλακίων Κατανεμόμενων ΑΠΕ στις αγορές χονδρεμπορικής του ν. 4425/2016 (δράσεις Α3 έως Α5) ως Πάροχοι Υπηρεσιών Εξισορρόπησης.

Επειδή, με το από 08.10.2021 έγγραφό της (σχετ. 6), η ΑΔΜΗΕ Α.Ε. υπέβαλε εισήγηση για την τροποποίηση του ΚΑΕ αναφορικά με τη συμμετοχή των Χαρτοφυλακίων Κατανεμόμενου Φορτίου και Κατανεμόμενων ΑΠΕ στην Αγορά Εξισορρόπησης. Η εν λόγω εισήγηση περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων:

1. Τροποποιήσεις αναφορικά με τα Μητρώα Οντοτήτων του ΚΑΕ (άρθρα 10 - 13).

2. Τροποποιήσεις αναφορικά με τις Υποχρεώσεις των Παρόχων Υπηρεσιών Εξισορρόπησης (άρθρα 42 - 44, 47 και 48).

3. Τροποποιήσεις αναφορικά με τις Προσφορές Ενέργειας Εξισορρόπησης στη Διαδικασία Ενοποιημένου Προγραμματισμού (εφεξής «ΔΕΠ») (άρθρα 54, 55 και 57).

4. Τροποποιήσεις αναφορικά με την εκτέλεση της ΔΕΠ (άρθρα 59 και 60).

5. Τροποποιήσεις αναφορικά με τις Γενικές Διατάξεις (άρθρο 67).

6. Προσθήκη νέου άρθρου (72Α) αναφορικά με τη Διαδικασία Χειροκίνητης ΕΑΣ.

7. Τροποποιήσεις αναφορικά με την εκκαθάριση Ενέργειας Εξισορρόπησης και Αποκλίσεων (άρθρα 84 - 86).

8. Τροποποιήσεις αναφορικά με τις Χρεώσεις Μη Συμμόρφωσης» (άρθρα 96 - 99 και 101).

9. Προσθήκη νέου άρθρου (118Β) αναφορικά με τις Μεταβατικές Διατάξεις στην Αγορά Εξισορρόπησης.

Επειδή, η ΡΑΕ έθεσε την ως άνω εισήγηση σε δημόσια διαβούλευση από τις 13.10.2021 έως και τις 03.11.2021. Στο πλαίσιο της διαβούλευσης υποβλήθηκαν σχόλια από επτά συμμετέχοντες (σχετ. 7) τα οποία διαβιβάστηκαν στην ΑΔΜΗΕ Α.Ε. για την παροχή των απόψεων του Διαχειριστή (σχετ. 8). Η ΑΔΜΗΕ Α.Ε. υπέβαλε τις απόψεις της με το από 02.12.2021 σχετικό έγγραφό της (σχετ. 9).

Επειδή, σε συνέχεια συν εργασίας μεταξύ στελεχών της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. και της ΡΑΕ, και αφού τόσο η Αρχή όσο και ο Διαχειριστής εξέτασαν τις απόψεις που κατέθεσαν οι συμμετέχοντες στη δημόσια διαβούλευση που διενήργησε η ΡΑΕ επί της ως άνω εισήγησης (σχετ. 7), υποβλήθηκαν επικαιροποιημένες εισηγήσεις από την ΑΔΜΗΕ Α.Ε. (σχετ. 11 και 12).

ΙΙI. Επί της εισήγησης της «ΑΔΜΗΕ Α.Ε.»

1. Επί του Κεφαλαίου 3 «Μητρώα των Οντοτήτων»

Επειδή, η ΑΔΜΗΕ Α.Ε. προτείνει την προσθήκη δύο νέων παραγράφων (παρ. 3 και 4) στο άρθρο 10 του ΚΑΕ αναφορικά με την κατηγοριοποίηση των Χαρτοφυλακίων σε: α) Χαρτοφυλάκια Κατανεμόμενου Φορτίου, β) Χαρτοφυλάκια Κατανεμόμενων Μονάδων ΑΠΕ Ελεγχόμενης Παραγωγής και γ) Χαρτοφυλάκια Κατανεμόμενων Μονάδων ΑΠΕ Μη Ελεγχόμενης Παραγωγής. Τα Χαρτοφυλάκια Κατανεμόμενων Μονάδων ΑΠΕ Μη Ελεγχόμενης Παραγωγής κατηγοριοποιούνται περαιτέρω με βάση την τεχνολογία ως εξής: γ1) Κατανεμόμενες Μονάδες ΑΠΕ Μη Ελεγχόμενης Παραγωγής με αιολικούς σταθμούς, γ2) Κατανεμόμενες Μονάδες ΑΠΕ Μη Ελεγχόμενης Παραγωγής με φωτοβολταϊκούς σταθμούς, και γ3) Κατανεμόμενες Μονάδες ΑΠΕ Μη Ελεγχόμενης Παραγωγής με μικρούς υδροηλεκτρικούς σταθμούς.

Επειδή, η ΡΑΕ εξέτασε την άποψη που εξέφρασε η πλειοψηφία των συμμετεχόντων στη Δημόσια Διαβούλευση (σχετ. 7) για την ανάπτυξη ενιαίων χαρτοφυλακίων, έκρινε ωστόσο απαραίτητη την ως άνω κατηγοριοποίηση των χαρτοφυλακίων καθώς, σύμφωνα με τις απόψεις της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. (σχετ. 9), κατά αυτόν τον τρόπο είναι δυνατή η καλύτερη παρακολούθηση της συμμόρφωσης των χαρτοφυλακίων με τις εντολές κατανομής και ο έλεγχος τυχόν καταχρηστικών συμπεριφορών. Επισημαίνεται ότι, σύμφωνα με τις απόψεις της ΑΔΜΗΕ Α.Ε., στην Ισπανία, η οποία αποτελεί μια προηγμένη ευρωπαϊκή αγορά αναφορικά με τις ΑΠΕ και η οποία διαθέτει διακριτό Κέντρο Κατανομής αποκλειστικά για τις Μονάδες ΑΠΕ, τα εν λόγω Χαρτοφυλάκια διακρίνονται ανά τεχνολογία. Συνοψίζοντας, η Αρχή κρίνει εύλογη την ως άνω διάκριση των χαρτοφυλακίων, ιδίως μεταβατικά λόγω της σχετικά πρόσφατης έναρξης λειτουργίας των νέων αγορών του ν. 4425/2016, και επιφυλάσσεται για την επαναξιολόγηση των ανωτέρω διατάξεων σε βάθος χρόνου, όταν η αγορά θα είναι περισσότερο ώριμη.

Επειδή, ο Διαχειριστής, κατόπιν σχετικού σχολίου από συμμετέχοντα στη Δημόσια Διαβούλευση, αναφέρει ρητά στην παρ. 3 του άρθρου 10 του ΚΑΕ ότι οι μονάδες ΑΠΕ που βρίσκονται σε κατάσταση Δοκιμών Παραλαβής δεν δικαιούνται να συμμετέχουν σε Χαρτοφυλάκια Κατανεμόμενων Μονάδων ΑΠΕ.

Επειδή, η ΑΔΜΗΕ Α.Ε., στην αρχική εισήγησή της (σχετ. 6), πρότεινε την προσθήκη δύο νέων άρθρων στον ΚΑΕ αναφορικά με την υποχρεωτική δημιουργία διακριτών Χαρτοφυλακίων σε συγκεκριμένες γεωγραφικές περιοχές στο ΕΣΜΗΕ, όπου εμφανίζονται συχνά τοπικά προβλήματα «Κόκκινες Περιοχές». Λαμβάνοντας όμως υπόψη τις απόψεις που κατατέθηκαν στη δημόσια διαβούλευση, ο Διαχειριστής απέσυρε στην παρούσα φάση την ως άνω πρόταση στην επικαιροποιημένη εισήγηση που υπέβαλε στην Αρχή (σχετ. 11), με το σκεπτικό ότι δύναται να επανεξεταστεί στο μέλλον, εάν κριθεί αναγκαία για την αντιμετώπιση τοπικών προβλημάτων. Η Αρχή κρίνει εύλογη την τελική εισήγηση του Διαχειριστή προκειμένου να αποφευχθεί, σε πρώτο χρόνο, ο περαιτέρω επιμερισμός των Χαρτοφυλακίων και να διευκολυνθεί η συμμετοχή των Κατανεμόμενων ΑΠΕ, του Κατανεμόμενου Φορτίου και άλλων νέων τεχνολογιών (π.χ. αποθήκευση) στην Αγορά Εξισορρόπησης.

Επειδή, η ΑΔΜΗΕ Α.Ε. με την τροποποίηση των άρθρων 11, 12 και 13 του ΚΑΕ προτείνει την εκ νέου καταβολή του πενήντα τοις εκατό (50%) του τέλους εγγραφής, σε περίπτωση που κριθεί αναγκαίο από το Διαχειριστή η εκ νέου διεξαγωγή δοκιμών προεπιλογής λόγω μεταβολής των τεχνικών χαρακτηριστικών των Μονάδων Παραγωγής και των Χαρτοφυλακίων. Δύο συμμετέχοντες εξέφρασαν την αντίρρησή τους για την εν λόγω διάταξη, επισημαίνοντας ότι η εκ νέου υποβολή του πενήντα τοις εκατό (50%) του τέλους εγγραφής θα μπορούσε να αποτελέσει αντικίνητρο για την ανάπτυξη των Χαρτοφυλακίων, ενώ τόνισαν την ανάγκη να οριστούν με σαφήνεια το είδος και ο βαθμός των αλλαγών στα τεχνικά χαρακτηριστικά των Χαρτοφυλακίων που απαιτούν την επανάληψη των δοκιμών προεπιλογής από τον Διαχειριστή.

Επειδή, η ΑΔΜΗΕ Α.Ε. θεωρεί αναγκαία την καταβολή του πενήντα τοις εκατό (50%) του τέλους εγγραφής καθώς αφορά στο κόστος που επιβαρύνει τον Διαχειριστή για την επανεκτέλεση των δοκιμών προεπιλογής. Επιπλέον, ο Διαχειριστής στην επικαιροποιημένη εισήγησή του (σχετ. 11) προτείνει την προσθήκη στα άρθρα 11, 12 και 13 του ΚΑΕ νέας Τεχνικής απόφασης «Δοκιμές Προεπιλογής», η οποία θα περιλαμβάνει τις τεχνικές λεπτομέρειες εφαρμογής για τη διεξαγωγή των δοκιμών προεπιλογής των Οντοτήτων Υπηρεσιών Εξισορρόπησης και τις συνθήκες που πρέπει να πληρούνται προκειμένου να απαιτείται επανάληψη των δοκιμών για το σύνολο των Οντοτήτων Υπηρεσιών Εξισορρόπησης. Η ΡΑΕ κρίνει εύλογη την εισήγηση του Διαχειριστή.

Επειδή, στο άρθρο 13 προστέθηκε διευκρινιστική διάταξη για την αποστολή του πίνακα αντιστοίχισης μετρητών Χαρτοφυλακίων Κατανεμόμενου Φορτίου από τον ΑΔΜΗΕ στον ΔΕΔΔΗΕ για τις ανάγκες της διαδικασίας Εκκαθάρισης.

2. Επί των Κεφαλαίων 9 «Υποχρεώσεις Παρόχων Υπηρεσιών Εξισορρόπησης» και 11 «Προσφορές Ενέργειας Εξισορρόπησης στη ΔΕΠ».

Επειδή, αναφορικά με τις υποχρεώσεις των Παρόχων Υπηρεσιών Εξισορρόπησης που εκπροσωπούν Χαρτοφυλάκια Κατανεμόμενων Μονάδων ΑΠΕ ή Χαρτοφυλάκια Κατανεμόμενου Φορτίου, στα άρθρα 42, 44, 47 και 48 του ΚΑΕ διαγράφεται η υποχρέωσή τους να υποβάλλουν Δηλώσεις Τεχνοοικονομικών Στοιχείων, Δηλώσεις μη Διαθεσιμότητας και Δηλώσεις Μείζονος Βλάβης καθώς αυτές αφορούν αποκλειστικά στις Κατανεμόμενες Μονάδες Παραγωγής, οι οποίες έχουν τις υποχρεώσεις της παρ. 1 του άρθρου 42 του ΚΑΕ. Σύμφωνα με την εισήγηση της ΑΔΜΗΕ (παρ. 3 του άρθρου 42 του ΚΑΕ) μόνο εάν οι Πάροχοι Υπηρεσιών Εξισορρόπησης που εκπροσωπούν Χαρτοφυλάκια Μονάδων ΑΠΕ ή Χαρτοφυλάκια Κατανεμόμενου Φορτίου επιλέξουν να υποβάλουν στον Διαχειριστή του ΕΣΜΗΕ Προσφορές Ενέργειας Εξισορρόπησης ΔΕΠ ή/και Προσφορές Ισχύος Εξισορρόπησης έχουν το δικαίωμα να υποβάλουν Δηλώσεις Μη Διαθεσιμότητας. Επιπλέον, στο άρθρο 43 του ΚΑΕ προστίθεται ο ορισμός της Διαθέσιμης Ισχύος ενός Χαρτοφυλακίου Κατανεμόμενων Μονάδων ΑΠΕ και ενός Χαρτοφυλακίου Κατανεμόμενου Φορτίου. Η ΡΑΕ κρίνει ως εύλογες τις ως άνω προτεινόμενες τροποποιήσεις.

Επειδή, σύμφωνα με την άποψη συμμετέχοντα στη Δημόσια Διαβούλευση (σχετ. 7) είναι αναγκαίος ο ορισμός ανώτατου ορίου της αδιαίρετης ποσότητας ενέργειας εξισορρόπησης που δύναται να υποβληθεί από τα Χαρτοφυλάκια Κατανεμόμενου Φορτίου, με στόχο την εξασφάλιση επαρκούς ανταγωνισμού και ίσης μεταχείρισης των συμμετεχόντων. Σε συνέχεια του ανωτέρω σχολίου, ο Διαχειριστής συμπεριέλαβε στην παρ. 8 του άρθρου 55 «Περιεχόμενο Προσφορών Ενέργειας Εξισορρόπησης ΔΕΠ» διευκρινιστική διάταξη σύμφωνα με την οποία το δικαίωμα υποβολής αδιαίρετης ποσότητας παρέχεται στα Χαρτοφυλάκια Κατανεμόμενου Φορτίου μετά από έγκριση από τον Διαχειριστή του ΕΣΜΗΕ σε συνέχεια υποβολής αιτιολόγησης και τεχνικής τεκμηρίωσης από τους Παρόχους Υπηρεσιών Εξισορρόπησης. Η ΡΑΕ κρίνει αναγκαία την προσθήκη της ανωτέρω διευκρινιστικής διάταξης.

3. Επί των Κεφαλαίων 12 «Εκτέλεση της Διαδικασίας Ενοποιημένου Προγραμματισμού» και 13 «Γενικές Διατάξεις»

Επειδή, στο άρθρο 59 προστίθενται νέοι τεχνικοί περιορισμοί που αφορούν τη μοντελοποίηση των Χαρτοφυλακίων Κατανεμόμενου Φορτίου και των Χαρτοφυλακίων Κατανεμόμενων Μονάδων ΑΠΕ και λαμβάνονται υπόψη από τον αλγόριθμο βελτιστοποίησης της ΔΕΠ.

Επειδή, ο Διαχειριστής προτείνει την προσθήκη νέας παραγράφου στο άρθρο 60 του ΚΑΕ σύμφωνα με την οποία το άθροισμα της ανοδικής και καθοδικής Ισχύος Εξισορρόπησης που απονέμεται από τη ΔΕΠ σε κάθε Πάροχο Υπηρεσιών Εξισορρόπησης υπολογιζόμενο διακριτά για κάθε ένα από τα προϊόντα Ισχύος Εξισορρόπησης (ΕΔΣ, χειροκίνητη ΕΑΣ και αυτόματη ΕΑΣ) δεν μπορεί να είναι μικρότερο από ένα όριο. Το όριο αυτό υπολογίζεται για τις Κατανεμόμενες Μονάδες Παραγωγής ως το δύο τοις εκατό (2%) της Μέγιστης Καθαρής Ισχύος και για Χαρτοφυλάκια Κατανεμόμενου Φορτίου ή τα Χαρτοφυλάκια Κατανεμόμενων Μονάδων ΑΠΕ ως το δύο τοις εκατό (2%) της κατανεμόμενης ισχύος. Στις περιπτώσεις που το όριο αυτό υπολογίζεται μικρότερο του 1MW λαμβάνει τη τιμή 1 MW ενώ στις περιπτώσεις που υπολογίζεται μεγαλύτερο των 10MW λαμβάνει την τιμή 10 MW. Σύμφωνα με τις απόψεις της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. επί σχετικού σχολίου συμμετέχοντα στη δημόσια διαβούλευση, ο οποίος δε συμφωνεί με την εισαγωγή του σχετικού ορίου καθότι επιφέρει πολυπλοκότητα στην κατάρτιση προσφορών για τη ΔΕΠ και τη διαδικασία επίλυσης αυτής, ο ΑΔΜΗΕ επισημαίνει ότι η εφαρμογή του εν λόγω ορίου στην απονεμηθείσα ισχύ εξισορρόπησης γίνεται εκ των υστέρων στα αποτελέσματα της ΔΕΠ και δεν επηρεάζει την επίλυση, επομένως δε μειώνει τον ανταγωνισμό ούτε οδηγεί σε αύξηση των τιμών. Περαιτέρω σύμφωνα με τις απόψεις του ΑΔΜΗΕ η παροχή ποσοτήτων Ισχύος Εξισορρόπησης που είναι μικρότερες από το προτεινόμενο όριο δεν είναι δυνατό να ελεγχθούν σε πραγματικό χρόνο από τα συστήματα του ΑΔΜΗΕ. Η Αρχή κρίνει εύλογη την εισαγωγή του προτεινόμενου ορίου δεδομένου ότι με αυτό τον τρόπο δύνανται να παρέχονται αξιόπιστα από τον εξοπλισμό των μονάδων παραγωγής οι ποσότητες Ισχύος Εξισορρόπησης.

Επειδή, ο Διαχειριστής προτείνει την προσθήκη νέων παραγράφων στο άρθρο 67 του ΚΑΕ για τους κανόνες αποδοχής και μετατροπής των προσφορών ΔΕΠ σε προσφορές για χειροκίνητη και αυτόματη ΕΑΣ για τα Χαρτοφυλάκια Κατανεμόμενων Μονάδων ΑΠΕ και τα Χαρτοφυλάκια Κατανεμόμενου Φορτίου. Συγκεκριμένα:

α) Μετά από κάθε εκτέλεση ΔΕΠ, για κάθε Περίοδο Κατανομής για την οποία υπάρχει αντίστοιχη υποχρέωση οι Προσφορές Ενέργειας Εξισορρόπησης ΔΕΠ των ως άνω Χαρτοφυλακίων μετατρέπονται αυτομάτως σε αντίστοιχες 15-λεπτες Προσφορές Αγοράς Ενέργειας χειροκίνητης και αυτόματης ΕΑΣ και αντικαθιστούν τυχόν εν ισχύ προσφορές έως το τέλος της Ημέρας Κατανομής.

β) Οι ποσότητες των Προσφορών Ενέργειας Εξισορρόπησης για χειροκίνητη και αυτόματη ΕΑΣ, δεν μπορούν να μειωθούν για την Περίοδο Κατανομής που περιλαμβάνει την Χρονική Περίοδο χειροκίνητης ΕΑΣ, καθώς η συμμετοχή στην Αγορά Εξισορρόπησης για τα εν λόγω Χαρτοφυλάκια είναι εθελοντική.

γ) Οι ποσότητες ενέργειας που περιλαμβάνονται στις ανοδικές και καθοδικές Προσφορές Ενέργειας Εξισορρόπησης, οι οποίες υποβάλλονται από τα Χαρτοφυλάκια Κατανεμόμενου Φορτίου θεωρούνται ότι εγχέονται/απορροφώνται στο Όριο Συστήματος Μεταφοράς-Δικτύου Διανομής ενώ οι αντίστοιχες ποσότητες για τα Χαρτοφυλάκια Κατανεμόμενων Μονάδων ΑΠΕ εγχέονται/απορροφώνται στο μετρητή.

Αναφορικά με σχετικό σχόλιο συμμετέχοντα στη Δημόσια Διαβούλευση ότι οι ως άνω κανόνες επιφέρουν διαφορετική μεταχείριση των Παρόχων Υπηρεσιών Εξισορρόπησης που εκπροσωπούν Χαρτοφυλάκια Κατανεμόμενου Φορτίο και Χαρτοφυλάκια Κατανεμόμενων Μονάδων ΑΠΕ σε σχέση με τους Παρόχους Υπηρεσιών Εξισορρόπησης που εκπροσωπούν Κατανεμόμενες Μονάδες Παραγωγής, σύμφωνα με τις απόψεις του ΑΔΜΗΕ υφίσταται ειδοποιός διαφορά μεταξύ αυτών δεδομένου ότι για τους μεν πρώτους η συμμετοχή στην Αγορά Εξισορρόπησης είναι εθελοντική ενώ για τους μεν δεύτερους είναι υποχρεωτική σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 4425/2016, όπως προκύπτει και από τις διατάξεις του άρθρου 54 του ΚΑΕ.

Η ΡΑΕ κρίνει ως αναγκαίες τις ως άνω προτεινόμενες τροποποιήσεις με σκοπό να προσδιοριστεί σαφώς το πλαίσιο των κανόνων αποδοχής και μετατροπής των προσφορών για τα Χαρτοφυλάκια Κατανεμόμενων Μονάδων ΑΠΕ και τα Χαρτοφυλάκια Κατανεμόμενου Φορτίου.

4. Επί των Κεφαλαίων 14 «Διαδικασία Χειροκίνητης ΕΑΣ», 18 «Εκκαθάριση Ενέργειας Εξισορρόπησης και Αποκλίσεων» και 21 «Χρεώσεις Μη Συμμόρφωσης»

Επειδή, η ΑΔΜΗΕ Α.Ε. προτείνει τροποποίηση της παρ. 1 του άρθρου 71 σύμφωνα με την οποία δεν εκδίδονται Εντολές Κατανομής στην περίπτωση που η ποσότητα ανοδικής ή καθοδικής Προσφοράς Ενέργειας Εξισορρόπησης που ενεργοποιείται από τη Διαδικασία χειροκίνητης ΕΑΣ είναι μικρότερη από ένα όριο. Το όριο αυτό υπολογίζεται ως το ένα τέταρτο (?) του δύο τοις εκατό (2%) της Μέγιστης Καθαρής Ισχύος για τις Κατανεμόμενες Μονάδες Παραγωγής και ως το ένα τέταρτο (?) του δύο τοις εκατό (2%) της κατανεμόμενης ισχύος για Χαρτοφυλάκια Κατανεμόμενου Φορτίου ή τα Χαρτοφυλάκια Κατανεμόμενων Μονάδων ΑΠΕ. Οι ποσότητες που υπολογίζονται ως το δύο τοις εκατό (2%) της Μέγιστης Καθαρής Ισχύος για τις Κατανεμόμενες Μονάδες Παραγωγής και ως το δύο τοις εκατό (2%) της κατανεμόμενης ισχύος για Χαρτοφυλάκια Κατανεμόμενου Φορτίου ή τα Χαρτοφυλάκια Κατανεμόμενων Μονάδων ΑΠΕ στρογγυλοποιούνται σε ακέραιο αριθμό. Το ανωτέρω όριο λαμβάνει τιμές από 0,25 MWh έως και 1 MWh. Στις περιπτώσεις που το ανωτέρω όριο υπολογίζεται μικρότερο του 0,25 MWh λαμβάνει την τιμή 0,25 MWh ενώ στις περιπτώσεις που υπολογίζεται μεγαλύτερο του 1 MWh λαμβάνει την τιμή 1 MWh.

Επειδή, ο Διαχειριστής προτείνει την προσθήκη νέου άρθρου (72Α) προκειμένου να προσδιοριστεί η έκδοση Δοκιμαστικών Εντολών Κατανομής χειροκίνητης ΕΑΣ με σκοπό να ελέγχει: α) για τις Κατανεμόμενες Μονάδες Παραγωγής την Ελάχιστη ή τη Μέγιστη Διαθέσιμη Ισχύ και β) για τα Χαρτοφυλάκια Κατανεμόμενων Μονάδων ΑΠΕ και Χαρτοφυλάκια Κατανεμόμενου Φορτίου την απονεμημένη Ισχύ Εξισορρόπησης για χειροκίνητη ΕΑΣ.

Επειδή, ο μέγιστος αριθμός Δοκιμαστικών Εντολών Κατανομής χειροκίνητης ΕΑΣ προς μια Οντότητα Υπηρεσιών Εξισορρόπησης ορίστηκε στην αρχική εισήγηση του ΑΔΜΗΕ ίσος με 13 Δοκιμαστικές Εντολές σε κυλιόμενη περίοδο δώδεκα (12) μηνών. Το εν λόγω μέγεθος κρίθηκε ως υπερβολικό από την πλειοψηφία των συμμετεχόντων στη Δημόσια Διαβούλευση. Ο Διαχειριστής έλαβε υπόψη τον ανωτέρω προβληματισμό και προσέθεσε στην επικαιροποιημένη εισήγησή του (άρθρο 72Α) πρόβλεψη σύμφωνα με την οποία στην περίπτωση που μια Οντότητα Υπηρεσιών Εξισορρόπησης συμμορφώνεται σε δυο συνεχόμενες Δοκιμαστικές Εντολές χειροκίνητης ΕΑΣ, ο μέγιστος αριθμός Δοκιμαστικών Εντολών μειώνεται από δεκατρείς (13) σε έξι (6). Επισημαίνεται ότι ο Διαχειριστής του Συστήματος Μεταφοράς στο Βέλγιο (ELIA) έχει θεσπίσει ως μέγιστο αριθμό δοκιμαστικών εντολών τις δώδεκα (12) σε κυλιόμενο δωδεκάμηνο. Η Αρχή κρίνει εύλογη την εν λόγω τροποποίηση ώστε να διασφαλίζεται ο επαρκής έλεγχος της διαθεσιμότητας των οντοτήτων, η απουσία του οποίου δύναται να οδηγήσει σε αύξηση των αποκλίσεων, η οποία συνεπάγεται αύξηση του κόστους εξισορρόπησης και μπορεί να θέσει σε κίνδυνο την ασφάλεια του Συστήματος.

Επειδή, η ΑΔΜΗΕ Α.Ε., προς αποφυγή σχετικής παρερμηνείας αναφορικά με την εκκαθάριση αποκλίσεων των Χαρτοφυλακίων Κατανεμόμενων Μονάδων ΑΠΕ Μη Ελεγχόμενης Παραγωγής προτείνει την προσθήκη νέας παραγράφου στο άρθρο 84 του ΚΑΕ, στην οποία αποτυπώνεται ρητά ότι το Πρόγραμμα Αγοράς αυτών λαμβάνεται ίσο με το Φορτίο Αναφοράς τους για τον υπολογισμό της Επιβεβλημένης Ενέργειας και των Αποκλίσεων.

Επειδή, ο Διαχειριστής εισηγείται την τροποποίηση των άρθρων 85 και 86 του ΚΑΕ αναφορικά με τη χρεοπίστωση της ενέργειας που παρέχεται από Δοκιμαστικές Εντολές και συγκεκριμένα προτείνει η ενέργεια εξισορρόπησης που παρέχεται από ένα Χαρτοφυλάκιο κατά την εκτέλεση μιας Δοκιμαστικής Εντολής να χρεοπιστώνεται με βάση την τιμή της Ενέργειας Εξισορρόπησης χΕΑΣ (και όχι την τιμή προσφοράς του Χαρτοφυλακίου), ενώ ταυτόχρονα η τιμή προσφοράς του Χαρτοφυλακίου να εξαιρείται από τον υπολογισμό των τιμών ανοδικής και καθοδικής Ενέργειας Εξισορρόπησης χειροκίνητης ΕΑΣ. Ο ΑΔΜΗΕ επισημαίνει ότι η αμοιβή για την ενεργοποίηση Δοκιμαστικών Εντολών βάσει τιμής προσφοράς θα μπορούσε να αποτελέσει αντικίνητρο για την έκδοση Δοκιμαστικών Εντολών σε περίπτωση συστηματικά υψηλής τιμής προσφοράς από ένα Χαρτοφυλάκιο προκειμένου να μην ενεργοποιηθεί. Η ΡΑΕ κρίνει ως εύλογη την ως άνω τροποποίηση του ΚΑΕ αναφορικά με την χρέωση ή πίστωση των Δοκιμαστικών Εντολών.

Επειδή, ο ΑΔΜΗΕ προτείνει την κατάργηση των Χρεώσεων Μη Υποβολής Προσφορών Ενέργειας Εξισορρόπησης και των Χρεώσεων Μη Υποβολής Προσφορών Ισχύος Εξισορρόπησης, όπως ορίζονται στα άρθρα 96 και 98 του ΚΑΕ, αντίστοιχα, δεδομένου ότι έχει ήδη προβλεφθεί σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 57 και 67 του ΚΑΕ να δημιουργούνται αυτόματα προσφορές από το Σύστημα Αγοράς Εξισορρόπησης για το σύνολο των Οντοτήτων που έχουν την αντίστοιχη υποχρέωση.

Επειδή, ο Διαχειριστής εισηγείται, όπως στο άρθρο 96 του ΚΑΕ εισαχθούν διατάξεις για τον ορισμό μίας νέας Χρέωσης Μη Συμμόρφωσης αναφορικά με τις συνέπειες από τη μη έγκαιρη ένταξη μίας Οντότητας Υπηρεσιών Εξισορρόπησης μετά τη λήψη σχετικής εντολής Κατανομής από τον Διαχειριστή. Ειδικότερα προτείνεται, όπως επιβληθεί η εν λόγω χρέωση εάν η Οντότητα παρουσιάσει καθυστέρηση ένταξης, μεγαλύτερη των 30 λεπτών, μετά την εντολή του Διαχειριστή. Η εν λόγω χρέωση κρίθηκε ως υπερβολική από ορισμένους συμμετέχοντες στη Δημόσια Διαβούλευση, οι οποίοι επισημαίνουν ότι η τιμή των αποκλίσεων με την οποία χρεοπιστώνονται οι συμμετέχοντες αντικατοπτρίζει το πραγματικό κόστος εξισορρόπησης του συστήματος και δεν υπάρχει ανάγκη επιβολής περαιτέρω χρεώσεων. Ο ΑΔΜΗΕ λαμβάνοντας υπόψη τα ανωτέρω, επεσήμανε ότι η εκκαθάριση αποκλίσεων δεν παρέχει επαρκή κίνητρα για την αποτροπή της καθυστέρησης στο συγχρονισμό των μονάδων, ενώ επιπλέον το κόστος των αποκλίσεων δεν εμπεριέχει το κόστος που προκαλείται από την έλλειψη εφεδρειών που δύναται να προκύψει από την μη έγκαιρη ένταξη μιας Οντότητας.

Επειδή, ο Διαχειριστής εισηγείται να εισαχθούν διατάξεις στο άρθρο 98 του ΚΑΕ για την επιβολή νέας Χρέωσης Μη Συμμόρφωσης, αναφορικά με τις Δοκιμαστικές Εντολές Κατανομής χειροκίνητης ΕΑΣ. Η εν λόγω πρακτική εφαρμόζεται και σε άλλους Ευρωπαίους Διαχειριστές, όπως ο ELIA.

Επειδή, σε συνέχεια παρατήρησης στη Δημόσια Διαβούλευση, ο ΑΔΜΗΕ προτείνει την τροποποίηση του άρθρου 101 αναφορικά με τις Χρεώσεις μη Συμμόρφωσης για συνέπειες σημαντικών συστηματικών αποκλίσεων της παραγωγής των Χαρτοφυλακίων Μονάδων ΑΠΕ ώστε ο υπολογισμός να γίνεται για το σύνολο των Χαρτοφυλακίων που εκπροσωπεί κάθε ΦοΣΕ και όχι ανά Χαρτοφυλάκιο, προκειμένου να μην προκύπτει πρόσθετη οικονομική επιβάρυνση.

Επειδή, η ΡΑΕ κρίνει ως εύλογες τις ως άνω προτεινόμενες τροποποιήσεις αναφορικά με τις Χρεώσεις Μη Συμμόρφωσης.

5. Επί του Κεφαλαίου 27 «Μεταβατικές Διατάξεις στην Αγορά Εξισορρόπησης»

Επειδή, η ΑΔΜΗΕ Α.Ε., στην αρχική εισήγησή της (σχετ. 6), πρότεινε, όπως εισαχθεί νέο άρθρο 118Β στον ΚΑΕ ώστε να οριστούν σαφώς οι ημερομηνίες έναρξης συμμετοχής των Χαρτοφυλακίων Κατανεμόμενου Φορτίου και των Χαρτοφυλακίων Κατανεμόμενων ΑΠΕ ως Οντότητες Υπηρεσιών Εξισορρόπησης στην Αγορά Εξισορρόπησης. Σύμφωνα με την αρχική εισήγηση, η ΑΔΜΗΕ Α.Ε. πρότεινε ως ημερομηνία έναρξης για τη συμμετοχή των ως άνω Χαρτοφυλακίων στη ΔΕΠ και στη διαδικασία χΕΑΣ την 1η Μαρτίου 2022. Επιπροσθέτως πρότεινε την 1η Μαρτίου 2025 ως ημερομηνία έναρξης συμμετοχής των ως άνω Χαρτοφυλακίων στη διαδικασία αυτόματης ΕΑΣ και παροχής ισχύος εξισορρόπησης ΕΔΣ. Λαμβάνοντας όμως υπόψη τις απόψεις που κατατέθηκαν από τους συμμετέχοντες στη δημόσια διαβούλευση, καθώς και τις δεσμεύσεις που έχει αναλάβει η Ελληνική Πολιτεία μέσω του Σχεδίου Μεταρρύθμισης, ο Διαχειριστής τροποποίησε την ως άνω πρόταση στην επικαιροποιημένη εισήγηση που υπέβαλε στην Αρχή (σχετ. 10), σύμφωνα με την οποία ως ημερομηνία έναρξης για τη συμμετοχή των Χαρτοφυλακίων Κατανεμόμενου Φορτίου και των Χαρτοφυλακίων Κατανεμόμενων Μονάδων ΑΠΕ στη ΔΕΠ, στη διαδικασία χΕΑΣ και στην διαδικασία ΕΔΣ με την ιδιότητα της Οντότητας Υπηρεσιών Εξισορρόπησης ορίζεται η 30η Ιουνίου 2022, ενώ στην διαδικασία αΕΑΣ ορίζεται η 26η Οκτωβρίου 2022. Η τελική πρόταση του ΑΔΜΗΕ συνάδει και με τις απόψεις που κατέθεσε με το υπ’ αρ. 10 έγγραφό του αναφορικά με το χρονοδιάγραμμα που είναι πρακτικά εφικτό για τη συμμετοχή της απόκρισης ζήτησης στην Αγορά Εξισορρόπησης σε συνέχεια της από 29.11.2021 Γνώμης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με το Σχέδιο Μεταρρύθμισης της Ελλάδας.

Επειδή, σε συνέχεια σχετικών απόψεων που κατέθεσαν οι συμμετέχοντες στη Δημόσια Διαβούλευση, ο ΑΔΜΗΕ προτείνει επίσης στην επικαιροποιημένη εισήγησή του την προσθήκη πρόσθετων διατάξεων στο άρθρο 118Β του ΚΑΕ, ώστε να προβλεφθεί περίοδος δοκιμαστικής λειτουργίας για την έναρξη συμμετοχής των Χαρτοφυλακίων Κατανεμόμενου Φορτίου και των Χαρτοφυλακίων Κατανεμόμενων Μονάδων ΑΠΕ στην Αγορά Εξισορρόπησης από την 1η Ιουνίου 2022 έως την 20η Ιουνίου 2022. Κατά την ανωτέρω περίοδο δεν καταλογίζονται πιστώσεις ή χρεώσεις στους Συμμετέχοντες.

Επειδή, η συμμετοχή των Χαρτοφυλακίων Κατανεμόμενου Φορτίου και των Χαρτοφυλακίων Κατανεμόμενων ΑΠΕ στην Αγορά Εξισορρόπησης αποτελεί κύρια μεταρρύθμιση του Σχεδίου Μεταρρύθμισης, και βασική δέσμευση της Ελληνικής Πολιτείας για υλοποίηση εντός του έτους. Κατ’επέκταση η Αρχή κρίνει εύλογη την τελική πρόταση του Διαχειριστή, συμπεριλαμβανομένης της πρότασης για μια σχετικά σύντομη περίοδο δοκιμαστικής λειτουργίας (20 μέρες), η οποία θα προσομοιώσει κατά το καλύτερο δυνατό τη συμμετοχή των εν λόγω Χαρτοφυλακίων στην Αγορά Εξισορρόπησης. Τα ανωτέρω χρονοδιαγράμματα, σύμφωνα με την ΑΔΜΗΕ Α.Ε., προκύπτουν με βάση τον προγραμματισμό των εργασιών του αναδόχου του Διαχειριστή και αποτελούν την βέλτιστη δυνατή πρόταση για την υλοποίηση των δεσμεύσεων αναφορικά με τη συμμετοχή των Χαρτοφυλακίων Κατανεμόμενου Φορτίου και των Χαρτοφυλακίων Κατανεμόμενων Μονάδων ΑΠΕ στη ΔΕΠ, και στις διαδικασίες ΕΔΣ, χΕΑΣ και αΕΑΣ εντός του έτους.

Επειδή, για την εφαρμογή του συνόλου των ως άνω, η ΑΔΜΗΕ Α.Ε. οφείλει να προβεί άμεσα στις σχετικές ενέργειες για τις τροποποιήσεις/προσαρμογές των πληροφοριακών συστημάτων της Αγοράς Εξισορρόπησης και των σχετικών Τεχνικών Αποφάσεων της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. καθώς και για την έγκαιρη υποβολή στην Αρχή των σχετικών εισηγήσεων για τις Χρεώσεις Μη Συμμόρφωσης που προβλέπονται με την παρούσα τροποποίηση του Κανονισμού Αγοράς Εξισορρόπησης.

Επειδή, επί της τελικής εισήγησης της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. έγιναν μικρές τροποποιήσεις νομοτεχνικού και λεκτικού χαρακτήρα, αποφασίζει:

Στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της, κατά της περ. ιστ  της παρ. 2 του άρθρου 17, και το άρθρο 18 του ν. 4425/2016 (Α΄ 185), την τροποποίηση του άρθρου 3 (προσθήκη νέων ορισμών 37, 83, 84, 92, 93 και 140, τροποποίηση ορισμών 32, 125, 136-139), του άρθρου 10 (προσθήκη νέων παρ. 3 και 4), του άρθρου 11 (παρ. 1 και προσθήκη νέας παρ. 5), του άρθρου 12 (παρ. 1, 3-5), του άρθρου 13 (παρ. 1-3 και προσθήκη νέας παρ. 6), του άρθρου 42 (παρ. 3), του άρθρου 43 (παρ. 1 και 3 και προσθήκη νέας παρ. 4), του άρθρου 44 (παρ. 1 και 6), του άρθρου 47 (παρ. 1), του άρθρου 48 (παρ. 1), του άρθρου 50 (παρ. 2, 6-7 και προσθήκη νέας παρ. 9), του άρθρου 51 (διαγραφή παρ. 4), του άρθρου 53, του άρθρου 54 (παρ. 8-9 και προσθήκη νέας παρ. 13), του άρθρου 55 (παρ. 8), του άρθρου 57, του άρθρου 59 (στοιχείο x του σημείου γ της παρ. 4 και προσθήκη νέου στοιχείου xvi στο ίδιο σημείο), του άρθρου 60 (προσθήκη νέας παρ. 2 και τροποποίηση της παρ. 3), του άρθρου 65 (παρ. 2 και 4), του άρθρου 67, του άρθρου 71 (παρ. 1 και 4), του άρθρου 72 (παρ. 5 και προσθήκη νέας παρ. 6), του άρθρου 77 (διαγραφή στοιχείου ζ και προσθήκη νέων στοιχείων ιζ-ιθ), του άρθρου 79 (προσθήκες στοιχείων δ και ε στις παρ. 2 και 3, τροποποίηση παρ. 4 και 5), του άρθρου 84 (παρ. 5 και προσθήκη νέας παρ. 15), του άρθρου 85 (προσθήκη νέας παρ. 5), του άρθρου 86 (παρ. 2), του άρθρου 96, του άρθρου 97 (προσθήκη ορισμού NCAP), του άρθρου 98, του άρθρου 99 (ορισμός NCAPe,t), του άρθρου 101 (παρ. 1, 3-4), του άρθρου 105 (νέα στοιχεία γ και δ παρ. 1), του άρθρου 118 (παράταση προθεσμίας), του άρθρου 119 (προσθήκη παρ. 6), του Παραρτήματος Ι (προσθήκη περίπτωσης 9) και του Παραρτήματος ΙΙ (τροποποίηση περίπτωσης 2) του Κανονισμού Αγοράς Εξισορρόπησης και την προσθήκη νέων άρθρων 72Α και 118Β, σύμφωνα με το συνημμένο στην παρούσα απόφαση κωδικοποιημένο κείμενο του Κανονισμού Αγοράς Εξισορρόπησης, το οποίο αποτελεί αναπόσπαστο μέρος αυτής.

Η παρούσα απόφαση αναρτάται στην επίσημη ιστοσελίδα της ΡΑΕ, κοινοποιείται στην εταιρεία «Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας Α.Ε.» και δημοσιεύεται στο Φύλλο Εφημερίδας της Κυβερνήσεως (ΦΕΚ).

Αθήνα, 24 Φεβρουαρίου 2022

 

 

Έχει διαβαστεί 526 φορές