x

Σύνδεση

Δεν έχετε λογαριασμό; Εγγραφείτε

Απόφαση Ρ.Α.Ε.241/2022 - ΦΕΚ 1617/Β/5-4-2022

Τροποποίηση της μεθοδολογίας υπολογισμού μη εφικτού Προγράμματος Αγοράς, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 6 του άρθρου 2 και της παρ. 4 του άρθρου 102 του Κανονισμού Αγοράς Εξισορρόπησης και της παρ. 4 του άρθρου 18 του ν. 4425/2016.


Απόφαση Ρ.Α.Ε.Αριθμ.241/2022

ΦΕΚ 1617/Β/5-4-2022

Τροποποίηση της μεθοδολογίας υπολογισμού μη εφικτού Προγράμματος Αγοράς, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 6 του άρθρου 2 και της παρ. 4 του άρθρου 102 του Κανονισμού Αγοράς Εξισορρόπησης και της παρ. 4 του άρθρου 18 του ν. 4425/2016.

Η ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΗ ΑΡΧΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ

(Συνεδρίαση της 10ης Μαρτίου 2022)

Λαμβάνοντας υπόψη:

1. Το Κεφάλαιο Γ’ «Διατάξεις Αρμοδιότητας Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας» του ν. 4425/2016 «Επείγουσες ρυθμίσεις των Υπουργείων Οικονομικών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, για την εφαρμογή της συμφωνίας δημοσιονομικών στόχων και διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων και άλλες διατάξεις» (Α’185) και ιδίως την παρ. 4 του άρθρου 18 του νόμου αυτού.

2. Τον ν. 4001/2011 «Για τη λειτουργία Ενεργειακών Αγορών Ηλεκτρισμού και Φυσικού Αερίου, για Έρευνα, Παραγωγή και δίκτυα μεταφοράς Υδρογονανθράκων και άλλες ρυθμίσεις» (Α’ 179).

3. Τον Κανονισμό Αγοράς Εξισορρόπησης (απόφαση ΡΑΕ υπ’ αρ. 1090/2018, Β’ 5910 και Β’ 468/2019), όπως ισχύει μετά την τροποποίησή του με τις αποφάσεις ΡΑΕ υπ’ αρ. 938/2020 (Β’ 2757), 1357/2020 (Β’ 4516), 1572/2020 (Β’ 5484), 54/2021 (Β’ 531), 609/2021 (Β’ 3500), 775/2021 (Β’ 4982), 854/2021 (Β’ 5418), 98/2022 (Β’ 725) και 185/24.2.2022 (υπό δημοσίευση σε ΦΕΚ) και ιδίως τις διατάξεις των άρθρων 2 και 102 αυτού.

4. Τον Κανονισμό Λειτουργίας της Αγοράς Επόμενης Ημέρας και της Ενδοημερήσιας Αγοράς (Απόφαση ΡΑΕ υπ’ αρ. 1116/2018, ΦΕΚ Β’ 5914/31.12.2018), μετά την τροποποίησή του με τις αποφάσεις ΡΑΕ υπ’ αρ. 820/2020 (Β’ 1941), 1228/2020 (B’ 4124), 610/2021 (B’ 3857), 775/2021 (Β’ 4982) και 987/2021 (Β’ 6485).

5. Την Τεχνική Απόφαση «Διαδικασία Ενοποιημένου Προγραμματισμού» της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. στην οποία γίνεται λεπτομερής περιγραφή της εκτέλεσης της Διαδικασίας Ενοποιημένου Προγραμματισμού (ΔΕΠ).

6. Την υπ’ αρ. 1363/2020 Απόφαση ΡΑΕ «Έγκριση της μεθοδολογίας υπολογισμού μη εφικτού Προγράμματος Αγοράς και καθορισμός των αριθμητικών τιμών των παραμέτρων της Χρέωσης Μη Συμμόρφωσης περί συστηματικής πρόκλησης μη εφικτού Προγράμματος Αγοράς, σύμφωνα με τις παρ. 3 και 4 του άρθρου 102 και το άρθρο 113 του Κανονισμού Αγοράς Εξισορρόπησης και την παρ. 4 του άρθρου 18 του ν. 4425/2016, όπως ισχύουν» (Β’ 4596).

7. Την υπ’ αρ. 1458/2020 Απόφαση ΡΑΕ «Τροποποίηση της μεθοδολογίας υπολογισμού μη εφικτού Προγράμματος Αγοράς, σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 6 του άρθρου 2 και της παραγράφου 4 του άρθρου 102 του Κανονισμού Αγοράς Εξισορρόπησης και της παραγράφου 4 του άρθρου 18 του ν. 4425/2016, όπως ισχύουν» (Β’ 4800).

8. Την υπ’ αρ. 692/2021 Απόφαση ΡΑΕ «Καθορισμός των αριθμητικών τιμών των παραμέτρων της Χρέωσης Μη Συμμόρφωσης περί συστηματικής πρόκλησης μη εφικτού Προγράμματος Αγοράς, σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 102 του Κανονισμού Αγοράς Εξισορρόπησης και την παρ. 4 του άρθρου 18 του ν. 4425/2016, όπως ισχύουν» (Β’ 4872).

9. Το υπό στοιχεία ΡΑΕ I-309779/24.09.2021 (ΑΔΜΗΕ ΓΔ ΛΥΑ/20051/17.09.2021) έγγραφο της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. προς τη ΡΑΕ «Εισήγηση τροποποίησης της μεθοδολογίας υπολογισμού μη εφικτού Προγράμματος Αγοράς».

10. Τη Δημόσια Διαβούλευση της ΡΑΕ επί της ως άνω εισήγησης της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. (σχετ. 9), η οποία έλαβε χώρα από 30 Σεπτεμβρίου 2021 έως και 19 Οκτωβρίου 2021 και επί της οποίας υπεβλήθησαν σχόλια, τα οποία έχουν αναρτηθεί στην ιστοσελίδα της Αρχής στις 5 Νοεμβρίου 2021:

(α) Η υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι-311925/19.10.2021 επιστολή του ΕΣΑΗ

(β) Η υπ’ αρ. ΡΑΕ Ι-312397/19.10.2021 επιστολή της ΔΕΗ Α.Ε.

11. Τo υπό στοιχεία ΡΑΕ O-91014/25.11.2021 ηλεκτρονικό έγγραφο της ΡΑΕ προς την ΑΔΜΗΕ Α.Ε. αναφορικά με την αποδελτίωση των σχολίων της ανωτέρω Δημόσιας Διαβούλευσης και την υποβολή απόψεων επί αυτών.

12. Το υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι-318765/28.01.2022 (ΑΔΜΗΕ ΓΔ ΛΥΑ/20011/28.1.2022) έγγραφο της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. προς τη ΡΑΕ αναφορικά με τις απόψεις της επί του συνόλου των σχολίων των συμμετεχόντων που κατατέθηκαν στην ανωτέρω Δημόσια Διαβούλευση και την υποβολή επικαιροποιημένης εισήγησης αναφορικά με τη μεθοδολογία υπολογισμού μη εφικτού Προγράμματος Αγοράς, έχοντας λάβει υπόψη τα σχόλια των συμμετεχόντων.

13. Το υπό στοιχεία ΡΑΕ Ο-93035/23.02.2022 ηλεκτρονικό έγγραφο της ΡΑΕ προς την ΑΔΜΗΕ Α.Ε. με το οποίο η Αρχή αιτήθηκε διευκρινίσεις από τον Διαχειριστή επί της υπό σχετ. 12 εισήγησης.

14. Το υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι-321167/25.02.2022 ηλεκτρονικό έγγραφο της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. προς τη ΡΑΕ με τις απαντήσεις του Διαχειριστή στο υπό σχετ. 13 ηλεκτρονικό έγγραφο της Αρχής.

15. Τα παραδείγματα εφικτού και μη εφικτού Προγράμματος Αγοράς, τα οποία έχουν αναρτηθεί στην ιστοσελίδα της ΑΔΜΗΕ Α.Ε.

16. Το γεγονός ότι σύμφωνα με τη διάταξη της παραγράφου 4 του άρθρου 18 του ν. 4425/2016, μεθοδολογίες που προβλέπονται στους Κανονισμούς των Αγορών αποφασίζονται από τη ΡΑΕ, μετά από εισήγηση των Διαχειριστών των Αγορών και δημοσιεύονται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

17. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού.

Σκέφθηκε ως εξής:

Ι. Νομικό πλαίσιο - αρμοδιότητες

Επειδή, στο άρθρο 18 «Κατάρτιση και τροποποίηση των Κωδίκων των Αγορών» του ν. 4425/2016, προβλέπονται τα εξής:

«[…]4. Μεθοδολογίες, παράμετροι και άλλες ειδικές εγκρίσεις που προβλέπονται από τους Κώδικες των Αγορών, αποφασίζονται από τη ΡΑΕ, μετά από εισήγηση των Διαχειριστών των Αγορών και δημοσιεύονται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.[…]»

Επειδή, κατά τα προβλεπόμενα στο άρθρο 2 «Κανονισμός Αγοράς Εξισορρόπησης» του Κανονισμού Αγοράς Εξισορρόπησης (σχετ. 3):

«[…] 6. Ο Κανονισμός Αγοράς Εξισορρόπησης συμπληρώνεται από μεθοδολογίες, παραμέτρους και άλλες ειδικές εγκρίσεις που προβλέπονται σε αυτόν, και αποφασίζονται από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ), μετά από εισήγηση του Διαχειριστή του ΕΣΜΗΕ και δημοσιεύονται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 18, του ν. 4425/2016.[…]».

Επειδή, κατά τα προβλεπόμενα στις διατάξεις του άρθρου 102 «Συνέπειες συστηματικής πρόκλησης μη εφικτού Προγράμματος Αγοράς» του Κανονισμού Αγοράς Εξισορρόπησης (σχετ. 3):

«1. Σε περίπτωση συστηματικής πρόκλησης μη εφικτού Προγράμματος Αγοράς, ο Διαχειριστής του ΕΣΜΗΕ επιβάλλει στον αντίστοιχο Συμμετέχοντα για κάθε Οντότητα Υπηρεσιών Εξισορρόπησης που εκπροσωπεί χρέωση η οποία ισούται με NCNAMSe,m και υπολογίζεται ως εξής:

όπου:

NCNAMSr η μοναδιαία Χρέωση μη Συμμόρφωσης για μη εφικτό Πρόγραμμα Αγοράς σε €/MWh η οποία δύναται να διαφέρει ανάλογα με τον λόγο παραβίασης, r.

ANAMS συντελεστής προσαύξησης της χρέωσης ο οποίος εξαρτάται από τον αριθμό των ημερών κατά την διάρκεια του μήνα για τις οποίες παρατηρείται μη εφικτό Πρόγραμμα Αγοράς.

VDe,r,d η ποσότητα παραβίασης σε MWh για την Οντότητα Υπηρεσιών Εξισορρόπησης, e, τον λόγο παραβίασης, r, και την Ημέρα Κατανομής d του μήνα m.

2. Κατά τον υπολογισμό της ποσότητας παραβίασης, VDe,r,d, δύναται να εφαρμόζονται όρια ανοχής, TOLr,e, τα οποία μπορούν να διαφέρουν ανάλογα με το λόγο παραβίασης και τον τύπο Οντότητας Υπηρεσιών Εξισορρόπησης.

3. Οι αριθμητικές τιμές των μοναδιαίων χρεώσεων NCNAMSr, του συντελεστή προσαύξησης χρέωσης ANAMS και των ορίων ανοχής, TOLr,e, καθορίζονται με απόφαση της ΡΑΕ, μετά από εισήγηση του Διαχειριστή του ΕΣΜΗΕ. Η απόφαση αυτή δημοσιεύεται τουλάχιστον δύο μήνες πριν από την εφαρμογή των νέων τιμών των ανωτέρω παραμέτρων.»

4. Λεπτομέρειες σχετικά με τον υπολογισμό της ποσότητας παραβίασης VDe,r,d σε κάθε Ημέρα Κατανομής d περιγράφονται στη «Μεθοδολογία υπολογισμού μη εφικτού Προγράμματος Αγοράς.»

Επειδή, με την υπό σχετ. 6 απόφαση της ΡΑΕ εγκρίθηκε η μεθοδολογία υπολογισμού μη εφικτού Προγράμματος Αγοράς και καθορίστηκαν οι αριθμητικές τιμές των παραμέτρων της Χρέωσης Μη Συμμόρφωσης (ΧΜΣ) περί συστηματικής πρόκλησης μη εφικτού Προγράμματος Αγοράς, σύμφωνα με τις παρ. 3 και 4 του άρθρου 102 και το άρθρο 113 του Κανονισμού Αγοράς Εξισορρόπησης και την παρ. 4 του άρθρου 18 του ν. 4425/2016, όπως ισχύουν, για την πρώτη εφαρμογή τους. Περαιτέρω, με την υπό σχετ. 7 απόφαση της ΡΑΕ τροποποιήθηκε η μεθοδολογία υπολογισμού μη εφικτού Προγράμματος Αγοράς, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 6 του άρθρου 2 και της παρ. 4 του άρθρου 102 του Κανονισμού Αγοράς Εξισορρόπησης.

Επειδή, κατά τα προβλεπόμενα στην υποενότητα 1.1.2 «Δεδομένα Ελέγχων» της ως άνω εγκεκριμένης μεθοδολογίας υπολογισμού μη εφικτού Προγράμματος Αγοράς, όπως ισχύει (σχετ. 7):

«Στους ελέγχους λαμβάνονται υπόψη ως δεδομένα εισόδου για κάθε Οντότητα Υπηρεσιών Εξισορρόπησης:

- Το Πρόγραμμα Αγοράς που προέκυψε μετά και από την Δεύτερη ή Τρίτη Τοπική ή Συμπληρωματική Περιφερειακή Ενδοημερήσια Δημοπρασία και αφορά στην Ημέρα Κατανομής D.

- Ο αριθμός ωρών από την τελευταία εκκίνηση/σβέση κατά την τελευταία Περίοδο Κατανομής της ημέρας D-1 (στρογγυλοποιημένος στην ώρα), σύμφωνα με τα δεδομένα εισόδου της ΔΕΠ2 που αφορά στην ίδια Ημέρα Κατανομής (D). Η τιμή αυτή προέρχεται από το σύστημα SCADA του Διαχειριστή ΕΣΜΗΕ.

- Τα Δηλωμένα Χαρακτηριστικά, τα οποία χρησιμοποιήθηκαν κατά την εκτέλεση της τελευταίας δημοσιευμένης δεσμευτικής ΔΕΠ που αφορά στη σχετική Περίοδο Κατανομής της Ημέρας Κατανομής D.».

Επειδή, σύμφωνα με το κεφάλαιο 2 «Καθορισμός ποσότητας Αποκλίσεων» της ως άνω μεθοδολογίας προβλέπεται ότι:

«2.1 Σε περιπτώσεις μη εφικτού Προγράμματος Αγοράς

Σε Οντότητες Υπηρεσιών Εξισορρόπησης για τις οποίες διαπιστώνεται μη εφικτό Πρόγραμμα Αγοράς, η διαφορά της ενέργειας που εγχέουν/απορροφούν και του Προγράμματος Αγοράς ορίζεται ως Απόκλιση (και όχι Ενέργεια Εξισορρόπησης) για τις εξής Περιόδους Κατανομής (και τις αντίστοιχες Περιόδους Εκκαθάρισης Αποκλίσεων που περιλαμβάνονται σε αυτές):

- Όλες τις Περιόδους Κατανομής της Ημέρας Κατανομής, αν η παραβίαση βρεθεί κατά τον έλεγχο Κατάστασης Εκκίνησης, Ελάχιστου Χρόνου Εκτός Λειτουργίας, Ελάχιστου Χρόνου Λειτουργίας, Μεταβάσεων και Μέγιστης Ημερήσιας Ενέργειας.

- Έξι Περιόδους Κατανομής, που περιλαμβάνουν την Αγοραία Χρονική Μονάδα που ανιχνεύτηκε παραβίαση και τις ωριαίες περιόδους πριν και μετά την παραβίαση αυτή, αν η παραβίαση βρεθεί κατά τον έλεγχο Μέγιστης Παραγωγής, Ελάχιστης Παραγωγής, Διατάξεων Λειτουργίας, Ρυθμού Ανόδου, Ρυθμού Καθόδου και Υποχρεωτικής Παραγωγής. Για τις υπόλοιπες Περιόδους Κατανομής της Ημέρας Κατανομής, ισχύουν τα προβλεπόμενα στον ΚΑΕ.

2.2 Σε περιπτώσεις σβέσης

Για τις Οντότητες Υπηρεσιών Εξισορρόπησης κατά τις Αγοραίες Χρονικές Περιόδους που βρίσκονται σε Κατάσταση Σβέσης ΠΑ η διαφορά της ενέργειας που εγχέουν/απορροφούν και του Προγράμματος Αγοράς ορίζεται ως Απόκλιση (και όχι Ενέργεια Εξισορρόπησης). Αυτό απαιτείται καθώς Οντότητες Υπηρεσιών Εξισορρόπησης σε αυτή την κατάσταση θα έχουν πάντα μη εφικτό Πρόγραμμα Αγοράς, επειδή το Πρόγραμμα Αγοράς τους είναι εξ ορισμού ωριαίο ενώ σύμφωνα με την Τεχνική Απόφαση ΔΕΠ η συνάρτηση σβέσης υπολογίζεται από τη ΔΕΠ σε ημίωρα (τα οποία δεν γίνεται να έχουν την ίδια ποσότητα).»

Επειδή, με την υπό σχετ. 8 απόφαση της ΡΑΕ καθορίστηκαν οι αριθμητικές τιμές των παραμέτρων της Χρέωσης Μη Συμμόρφωσης περί συστηματικής πρόκλησης μη εφικτού Προγράμματος Αγοράς, σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 102 του Κανονισμού Αγοράς Εξισορρόπησης και την παρ. 4 του άρθρου 18 του ν. 4425/2016.

ΙΙ. Επί της εισήγησης της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. αναφορικά με την τροποποίηση της μεθοδολογίας υπολογισμού μη εφικτού Προγράμματος Αγοράς

Επειδή, με το υπό σχετ. 9 έγγραφό της, η ΑΔΜΗΕ Α.Ε. υπέβαλε στη ΡΑΕ εισήγηση σχετικά με την τροποποίηση της μεθοδολογίας υπολογισμού μη εφικτού Προγράμματος Αγοράς, λαμβάνοντας υπόψη τις παρατηρήσεις που έχουν ληφθεί από τους Συμμετέχοντες από την έναρξη της λειτουργίας της Αγοράς Εξισορρόπησης αναφορικά με την εφαρμογή της ως άνω μεθοδολογίας. Οι τροποποιήσεις αφορούν ιδίως στην προσθήκη χρονοδιαγράμματος γνωστοποίησης και ενστάσεων επί των αποτελεσμάτων της μεθοδολογίας, την τροποποίηση των ελέγχων Διατάξεων Λειτουργίας, Κατάστασης Σβέσης και Μεταβάσεων, τροποποιήσεις στη διάρκεια επιπτώσεων μη εφικτού Προγράμματος Αγοράς, καθώς και σε λεκτικές, νοηματικές και διευκρινιστικές τροποποιήσεις. Σύμφωνα με την ΑΔΜΗΕ Α.Ε. καθώς οι προτεινόμενες αλλαγές στη μεθοδολογία είναι εκτενείς και η υλοποίησή τους πολύπλοκη, εκτιμάται ότι απαιτείται χρονικό διάστημα πέντε μηνών από την έγκριση των σχετικών τροποποιήσεων έως την εφαρμογή τους.

Επειδή, ειδικώς ως προς τις τροποποιήσεις που προτείνει η ΑΔΜΗΕ Α.Ε. για τη διάρκεια των επιπτώσεων καταστάσεων μη εφικτού Προγράμματος Αγοράς, ο Διαχειριστής αναφέρει στην εισήγησή του ότι έκρινε σκόπιμο, μετά από σχετική εξέταση και μελέτη των μέχρι σήμερα αποτελεσμάτων από την εφαρμογή της μεθοδολογίας, τον περιορισμό της διάρκειας των επιπτώσεων καταστάσεων μη εφικτού Προγράμματος Αγοράς για κάποιες περιπτώσεις ελέγχων, σε σχέση με τα προβλεπόμενα στις ισχύουσες διατάξεις του Κεφαλαίου 2 της μεθοδολογίας. Σύμφωνα με τα ιστορικά στοιχεία, η αυστηρότητα της υφιστάμενης μεθοδολογίας έχει λειτουργήσει αποτρεπτικά σε ικανοποιητικό βαθμό και επομένως δύναται να ακολουθηθεί μια λιγότερο αυστηρή προσέγγιση το προσεχές χρονικό διάστημα.

Επειδή, καθώς, με βάση την υφιστάμενη μεθοδολογία, η περίπτωση βλάβης που οδηγεί σε Ολική μη Διαθεσιμότητα, η οποία αφορά στην Ημέρα Κατανομής D και η οποία αποκαθίστανται εντός της Ημέρας Κατανομής D, δεν καλύπτεται επαρκώς, ο Διαχειριστής εισάγει στην εισήγησή του για την επικαιροποίηση της μεθοδολογίας τρόπο υπολογισμού διάρκειας των επιπτώσεων μη εφικτού Προγράμματος Αγοράς μετά από βλάβη, λαμβάνοντας υπόψη ότι μια οντότητα υπηρεσιών εξισορρόπησης σε κατάσταση βλάβης δεν δύναται να προσφέρει ενέργεια εξισορρόπησης και ότι μετά την βλάβη μπορεί να ενταχθεί ξανά μόνο μετά από εκτέλεση ΔΕΠ.

Επειδή, επιπροσθέτως, με σκοπό την εναρμόνιση της Τεχνικής Απόφασης ΔΕΠ (σχετ. 5) με τις ανωτέρω προτεινόμενες τροποποιήσεις, η ΑΔΜΗΕ Α.Ε. προτείνει την τροποποίηση σε αυτή του μοντέλου σβέσης και του μοντέλου μεταβάσεων σε περιπτώσεις που τα όρια των δύο Διατάξεων Λειτουργίας επικαλύπτονται.

Επειδή, η ΡΑΕ έθεσε την ως άνω εισήγηση της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. αναφορικά με την τροποποίηση της μεθοδολογίας υπολογισμού μη εφικτού Προγράμματος Αγοράς (σχετ. 9) σε δημόσια διαβούλευση, από τις 30.09.2021 έως και τις 19.10.2021, στο πλαίσιο της οποίας υπεβλήθησαν σχόλια από δύο συμμετέχοντες (σχετ. 10).

Επειδή, η ΑΔΜΗΕ Α.Ε., σε συνέχεια σχετικού αιτήματος της ΡΑΕ (σχετ. 11), απέστειλε στην Αρχή τις απόψεις της επί του συνόλου των σχολίων των συμμετεχόντων στην ως άνω δημόσια διαβούλευση και υπέβαλε επικαιροποιημένη εισήγηση αναφορικά με την εν λόγω μεθοδολογία, έχοντας λάβει υπόψη τα σχόλια των συμμετεχόντων (σχετ. 12).

Επειδή, πιο συγκεκριμένα, όσον αφορά στα σχόλια των συμμετεχόντων για το προτεινόμενο ωριαίο μοντέλο Σβέσης και ιδίως το ενδεχόμενο διεύρυνσης των αποκλίσεων που θα επιφέρει η υιοθέτηση αυτού, αυξάνοντας την οικονομική επιβάρυνση των Συμμετεχόντων συγκριτικά με το υφιστάμενο μοντέλο, ο Διαχειριστής απέσυρε επί του παρόντος στην επικαιροποιημένη εισήγησή του την εφαρμογή των προτεινόμενων τροποποιήσεων που αφορούν στους Ελέγχους Κατάστασης Σβέσης (και την επακόλουθη τροποποίηση διάρκειας επιπτώσεων αυτών), καθώς και στους Ελέγχους Μεταβάσεων, εν αναμονή της ταύτισης των χρονικών περιόδων της Αγοράς Επόμενης Ημέρας και της Ενδοημερήσιας Αγοράς με αυτή της ΔΕΠ και της Εκκαθάρισης της Αγοράς Εξισορρόπησης και προσέθεσε απαραίτητες διευκρινίσεις που αφορούν στον ορισμό της Κατάστασης Σβέσης. Ως εκ τούτου, δεν απαιτείται και σχετική τροποποίηση της Τεχνικής Απόφασης ΔΕΠ.

Επειδή, όσον αφορά στο σχόλιο συμμετέχοντα αναφορικά με την πρόταση της ΑΔΜΗΕ για τον υπολογισμό της διάρκειας παραβίασης από καταστάσεις μη εφικτού Προγράμματος Αγοράς ως συνέπεια ελέγχων Εκκίνησης και Ελάχιστου Χρόνου Εκτός Λειτουργίας (κατά τον οποίο υπολογίζεται η μέγιστη διάρκεια εκκίνησης της οντότητας υπηρεσιών εξισορρόπησης, δηλαδή εκκίνηση από ψυχρή κατάσταση), πρόταση την οποία ο συμμετέχων θεωρεί ως υπέρμετρη ποινή προς τους συμμετέχοντες στην Αγορά Εξισορρόπησης, ο Διαχειριστής αναφέρει ότι οι παραβιάσεις Εκκίνησης και Ελάχιστου Χρόνου Εκτός Λειτουργίας σπάνια παρατηρούνται. Σημειώνεται ότι σκοπός της μεθοδολογίας είναι να καθοριστούν οι Περίοδοι Κατανομής κατά τις οποίες, λόγω μη εφικτού Προγράμματος Αγοράς, η διαφορά μεταξύ της ενέργειας που εγχέουν/απορροφούν οι οντότητες υπηρεσιών εξισορρόπησης και του αντίστοιχου Προγράμματος Αγοράς αυτών καθορίζεται ως Απόκλιση και ως εκ τούτου να αποτραπούν μη ανταγωνιστικές συμπεριφορές. Επομένως η μεθοδολογία οφείλει να είναι αυστηρή ως προς αυτό το σημείο, διαφορετικά υπάρχει ο κίνδυνος η προσφορά της οντότητας υπηρεσιών εξισορρόπησης να καθορίσει την οριακή τιμή Ενέργειας Εξισορρόπησης. Για τους ως άνω λόγους η Αρχή συμφωνεί με την υιοθέτηση της πρότασης του Διαχειριστή για τον υπολογισμό της διάρκειας παραβίασης από καταστάσεις μη εφικτού Προγράμματος Αγοράς ως συνέπεια ελέγχων Εκκίνησης και Ελάχιστου Χρόνου Εκτός Λειτουργίας.

Επειδή, ως προς το προτεινόμενο χρονοδιάγραμμα γνωστοποίησης και ενστάσεων επί των αποτελεσμάτων της μεθοδολογίας μη εφικτού προγράμματος αγοράς, σύμφωνα με το οποίο ο Διαχειριστής ενημερώνει τους Συμμετέχοντες για τα μη εφικτά Προγράμματα Αγοράς που ανιχνεύθηκαν για κάθε Οντότητα Υπηρεσιών Εξισορρόπησης που εκπροσωπούν, για όλες τις ημέρες της εβδομάδας W, έως την τέταρτη εργάσιμη ημέρα της εβδομάδας W+1, ένας συμμετέχων αντιπροτείνει, σε περίπτωση παραβίασης ελέγχου που εκτελεί ο Διαχειριστής στο πλαίσιο της εν λόγω μεθοδολογίας, την άμεση ενημέρωση της Oντότητας Yπηρεσιών εξισορρόπησης την αμέσως επόμενη Ημέρα Κατανομής προς αποφυγή αποκλίσεων και υπερβολικής ποινολόγησης. Ωστόσο, καθώς αφενός η μεθοδολογία επιβολής κυρώσεων είναι διαφανής και ευκόλως αναπαράξιμη από τους συμμετέχοντες, με χρήση και των αναλυτικών παραδειγμάτων που περιλαμβάνονται τόσο εντός του κειμένου της μεθοδολογίας, όσο και στην ιστοσελίδα της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. (σχετ. 15) και αφετέρου το προτεινόμενο χρονοδιάγραμμα δίνει επαρκή χρόνο για υποβολή ενστάσεων από τους συμμετέχοντες στην Αγορά, η ΡΑΕ συμφωνεί με τη συγκεκριμένη πρόταση του Διαχειριστή.

Επειδή, ο Διαχειριστής προέβη σε επιπρόσθετες αλλαγές επί του αρχικού κειμένου της μεθοδολογίας επί τη βάσει των σχολίων των Συμμετεχόντων, οι οποίες αφορούν κυρίως στην εισαγωγή διευκρινιστικών διατάξεων, καθώς και σε κάποιες απαραίτητες διορθώσεις στα παραδείγματα του Παραρτήματος (σχετ. 12).

Επειδή, μετά από σχετικό αίτημα της Αρχής (σχετ. 13), ο Διαχειριστής παρείχε επιπρόσθετες διευκρινίσεις και προέβη σε περαιτέρω λεκτικές βελτιώσεις επί του κειμένου της μεθοδολογίας (σχετ. 14). Ειδικότερα, όσον αφορά στο σχόλιο συμμετέχοντα στη δημόσια διαβούλευση (σχετ. 10) για τη μη συμπερίληψη στη μεθοδολογία σχετικής πρόβλεψης ούτε αντίστοιχου παραδείγματος για την περίπτωση ελέγχου κατάστασης μεταβάσεων όπου τα όρια λειτουργίας των δύο διατάξεων λειτουργίας δεν αλληλεπικαλύπτονται και ταυτόχρονα ο χρόνος μετάβασης μεταξύ των δύο διατάξεων είναι μία ώρα, η ΑΔΜΗΕ Α.Ε. αναφέρει ότι η περίπτωση αυτή καλύπτεται από τα παραδείγματα Β1 και Β4 που έχει ήδη αποστείλει ο Διαχειριστής στους συμμετέχοντες από τον μήνα 02/2021 και έχουν αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του (σχετ. 15). Σε συμφωνία με τα σχετικά παραδείγματα και στην περίπτωση αυτή είναι απαραίτητο το Πρόγραμμα Αγοράς της μονάδας να ακολουθεί το αντίστοιχο μοντέλο μετάβασης της ΔΕΠ.

Επειδή, λαμβάνοντας δεόντως υπόψη τα σχόλια των συμμετεχόντων στη δημόσια διαβούλευση της Αρχής (σχετ. 10), η ΡΑΕ αξιολογεί την τελική εισήγηση της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. (σχετ. 14) ως επαρκή. Αναγνωρίζοντας δε την πολυπλοκότητα υλοποίησης των σχετικών τροποποιήσεων, οι οποίες είναι εκτενείς και απαιτούν αναβάθμιση πολλών σχετικών συστημάτων και διεπαφών, καθώς και του απαιτούμενου χρόνου για τον έλεγχο και τυχόν διορθώσεις των συστημάτων πριν την έναρξη παραγωγικής λειτουργίας τους, θεωρεί ως εύλογο το χρονικό διάστημα των πέντε (5) μηνών από την έγκριση των σχετικών τροποποιήσεων από την Αρχή έως την εφαρμογή τους.

Επειδή, η διαδικασία των ελέγχων που περιγράφεται στη μεθοδολογία δεν είναι εξαντλητική και συνεπώς δεν ανιχνεύεται μέσω αυτής κάθε πιθανή περίπτωση μη εφικτού Προγράμματος Αγοράς, ο Διαχειριστής του ΕΣΜΗΕ οφείλει να εκτελεί ελέγχους επιπλέον των αναφερόμενων στο υποβληθέν έγγραφο και να ενημερώνει την ΡΑΕ σε περίπτωση διαπίστωσης προσπάθειας χειραγώγησης της αγοράς από Συμμετέχοντες μέσω της υποβολής μη εφικτού Προγράμματος Αγοράς.

Επειδή, καθώς η νέα τροποποιημένη μεθοδολογία ακολουθεί μια λιγότερη αυστηρή προσέγγιση σε σχέση με την υφιστάμενη μεθοδολογία και δεδομένου ότι οι ισχύουσες αριθμητικές τιμές των παραμέτρων της Χρέωσης Μη Συμμόρφωσης περί συστηματικής πρόκλησης μη εφικτού Προγράμματος Αγοράς έχουν μηδενική τιμή (σχετ. 8), θα πρέπει να παρακολουθείται στενά από τον Διαχειριστή ως προς τον αριθμό των παραβιάσεων που θα προκύψουν μετά την εφαρμογή της. Σε περίπτωση δε που διαπιστωθεί ότι ο αριθμός αυτών αυξάνεται σε σχέση με τα ιστορικά στοιχεία, τότε η διάρκεια των επιπτώσεων θα πρέπει να επανεξεταστεί και η ΑΔΜΗΕ Α.Ε. να υποβάλλει στην Αρχή εισήγηση για τροποποίηση της μεθοδολογίας υπολογισμού μη εφικτού Προγράμματος Αγοράς, με σκοπό την αποτροπή μη ανταγωνιστικών συμπεριφορών, αποφασίζει:

Στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της, κατά τις διατάξεις της παρ. 4 του άρθρου 18 του ν. 4425/2016, και τις διατάξεις της παρ. 6 του άρθρου 2 και της παρ. 4 του άρθρου 102 του Κανονισμού Αγοράς Εξισορρόπησης:

1. Την τροποποίηση της «Μεθοδολογίας υπολογισμού μη εφικτού Προγράμματος Αγοράς», σύμφωνα με το συνημμένο στην παρούσα Απόφαση κωδικοποιημένο κείμενο, το οποίο αποτελεί αναπόσπαστο μέρος αυτής.

2. Την έναρξη ισχύος της ως άνω μεθοδολογίας πέντε μήνες μετά τη δημοσίευση της παρούσας απόφασης στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Η παρούσα απόφαση κοινοποιείται στην εταιρεία «Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας Α.Ε.», αναρτάται στην επίσημη ιστοσελίδα της ΡΑΕ και δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Αθήνα, 10 Μαρτίου 2022

 

 

 

Έχει διαβαστεί 125 φορές