Απόφαση Ρ.Α.Ε.212/2022 - ΦΕΚ 1644/Β/6-4-2022
Τροποποίηση απόφασης ΡΑΕ 798/2020 - Έγκριση Μεθοδολογίας Υπολογισμού Φορτίου Αναφοράς, σύμφωνα με τις διατάξεις των παρ. 14 και 15 του άρθρου 84 του Κανονισμού Αγοράς Εξισορρόπησης (Β’ 4516) και της παρ. 4 του άρθρου 18 του ν. 4425/2016 (Α’ 185).
Απόφαση Ρ.Α.Ε.Αριθμ.212/2022
ΦΕΚ 1644/Β/6-4-2022
Τροποποίηση απόφασης ΡΑΕ 798/2020 - Έγκριση Μεθοδολογίας Υπολογισμού Φορτίου Αναφοράς, σύμφωνα με τις διατάξεις των παρ. 14 και 15 του άρθρου 84 του Κανονισμού Αγοράς Εξισορρόπησης (Β’ 4516) και της παρ. 4 του άρθρου 18 του ν. 4425/2016 (Α’ 185).
Η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας
Λαμβάνοντας υπόψη:
1. Τις διατάξεις του Κεφαλαίου Γ΄ «Διατάξεις Αρμοδιότητας Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας» του
ν. 4425/2016 «Επείγουσες ρυθμίσεις των Υπουργείων Οικονομικών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, για την εφαρμογή της συμφωνίας δημοσιονομικών στόχων και διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων και άλλες διατάξεις»
(Α΄ 185), και ιδίως τις εξουσιοδοτικές διατάξεις των άρθρων 7, 17 και 18 του νόμου αυτού.
2. Τις διατάξεις του ν. 4001/2011 «Για τη λειτουργία Ενεργειακών Αγορών Ηλεκτρισμού και Φυσικού Αερίου, για Έρευνα, Παραγωγή και δίκτυα μεταφοράς Υδρογονανθράκων και άλλες ρυθμίσεις» (Α΄ 179).
3. Τον Κανονισμό Αγοράς Εξισορρόπησης (απόφαση ΡΑΕ υπ’ αρ. 1090/2018, Β’ 5910 και Β’ 468/2019), όπως ισχύει μετά την τροποποίησή του με τις αποφάσεις ΡΑΕ 938/2020 (Β’ 2757), 1357/2020 (Β’ 4516), 1572/2020 (Β’ 5484), 54/2021 (Β’ 531), 609/2021 (Β’ 3500), 775/2021 (Β’ 4982), 854/2021 (Β’ 5418), 98/2022 (Γ’ 725) και 185/2022 (υπό δημοσίευση σε ΦΕΚ) (εφεξής ο «ΚΑΕ»).
4. Τον Κώδικα Διαχείρισης Ελληνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας, όπως ισχύει μετά την επανέκδοσή του με την υπό στοιχεία ΡΑΕ 1412/2020 απόφαση (B’ 4658) και την τροποποίησή του με τις υπό στοιχεία ΡΑΕ 1572/2020 (Β’5484), 609/2021 (Β’ 3500) και 807/2021 (Β’ 5025) (εφεξής ο «ΚΔΕΣΜΗΕ») αποφάσεις.
5. Τον Κανονισμό Λειτουργίας της Αγοράς Επόμενης Ημέρας και της Ενδοημερήσιας Αγοράς (απόφαση ΡΑΕ υπ’ αρ. 1116/2018, Β’ 5914), όπως ισχύει μετά την τροποποίησή του με τις υπό στοιχεία ΡΑΕ 820/2020 (Β΄ 1941), 1228/2020 (B’ 4124), 610/2021 (B’ 3857) και 775/2021 (Β’ 4982) αποφάσεις.
6. Την υπ’ αρ. 798/30.04.2020 απόφαση ΡΑΕ «Έγκριση Μεθοδολογίας Υπολογισμού Φορτίου Αναφοράς Χαρτοφυλακίων Κατανεμόμενων Φορτίων σύμφωνα τις διατάξεις της παραγράφου 14 του άρθρου 85 του Κανονισμού Αγοράς Εξισορρόπησης (Β’ 5910/2018 και Β’ 468/2019) και της παρ. 4 του άρθρου 18 του ν. 4425/2016 (Α’ 185), όπως ισχύουν» (Β’ 1924).
7. Το υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι-310805/07.10.2021 έγγραφο της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. (ΑΡ./ΗΜ.:ΓΔ ΛΥΑ/20058/6.10.2021) «Τροποποίηση Κανονισμού Αγοράς Εξισορρόπησης και Μεθοδολογίας Φορτίου Αναφοράς σχετικά με τη
συμμετοχή των Χαρτοφυλακίων στην Αγορά Εξισορρόπησης».
8. Τη Δημόσια Διαβούλευση της ΡΑΕ επί της εισήγησης της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. (σχετικό 7) αναφορικά με την Τροποποίηση του Κανονισμού Αγοράς Εξισορρόπησης και τη Μεθοδολογία Φορτίου Αναφοράς για τη συμμετοχή των Χαρτοφυλακίων Κατανεμόμενων Μονάδων ΑΠΕ και των Χαρτοφυλακίων Κατανεμόμενου Φορτίου στην Αγορά Εξισορρόπησης, η οποία έλαβε χώρα από 13.10.2021 έως και 03.11.2021 και επί της οποίας υπεβλήθησαν τα ακόλουθα σχόλια όπως έχουν αναρτηθεί στην ιστοσελίδα της Αρχής:
(α) Η υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι-312139/24.10.2021 επιστολή της ΕΒΙΚΕΝ
(β) Η υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι- 312814/03.11.2021 επιστολή της ΕΣΕΠΗΕ
(γ) Η υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι-312818/03.11.2021 επιστολή της ΔΕΗ A.E.
(δ) Η υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι-312916/08.11.2021 επιστολή της OPTIMUS ENERGY A.E.
(ε) Η υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι-312922/08.11.2021 επιστολή της ENEL GREEN POWER HELLAS A.E.
(στ) Η υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι-312942/08.11.2021 επιστολή της SYMPOWER.
(ζ) Η υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι-313159/08.11.2021 επιστολή της ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ Α.Ε.
9. Το υπό στοιχεία Ο-907079/11.11.2021 έγγραφο της ΡΑΕ προς την ΑΔΜΗΕ Α.Ε. «Απόψεις ΑΔΜΗΕ ΑΕ επί της εισήγησης για Κατανεμόμενο Φορτίο και ΑΠΕ».
10. Τo υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι-314883/02.12.2021 έγγραφο της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. «Απόψεις ΑΔΜΗΕ Α.Ε. επί της εισήγησης για Κατανεμόμενο Φορτίο και ΑΠΕ».
11. Το υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι-316702/23.12.2021 έγγραφο της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. (ΑΡ./ΗΜ.:ΓΔ ΛΥΑ/20076/23.12.2021) με θέμα: «Αναθεώρηση Κανονισμού Αγοράς Εξισορρόπησης και Μεθοδολογίας Φορτίου Αναφοράς σχετικά με τη συμμετοχή των Χαρτοφυλακίων Κατανεμόμενου Φορτίου και Κατανεμόμενων ΑΠΕ στην Αγορά Εξισορρόπησης μετά τα αποτελέσματα της Δημόσιας Διαβούλευσης».
12. ELIA: Public Consultation of the Study on Baseline Methodologies ()
13. Το γεγονός ότι οι κανονιστικού χαρακτήρα αποφάσεις της ΡΑΕ δημοσιεύονται στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης, κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 32 του
ν. 4001/2011.
14. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του Κρατικού Προϋπολογισμού.
Σκέφθηκε ως εξής:
Ι. ΝΟΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ
Επειδή, στο άρθρο 17 «Καθήκοντα του Διαχειριστή του Ελληνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΣΜΗΕ)» του ν. 4425/2016, όπως ισχύει, προβλέπονται τα εξής:
«[…] 2. Για τον σκοπό αυτόν ο Διαχειριστής του ΕΣΜΗΕ, πέραν των λοιπών αρμοδιοτήτων του σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία: […]
ιστ) Διαχειρίζεται την Αγορά Εξισορρόπησης, σύμφωνα με τις ειδικότερες διατάξεις του Κανονισμού Αγοράς Εξισορρόπησης. Οι Συμμετέχοντες σε αυτήν έχουν υποχρέωση υποβολής προσφορών με υποχρέωση φυσικής παράδοσης τόσο στην Αγορά Ενέργειας Εξισορρόπησης όσο και στην Αγορά Ισχύος Εξισορρόπησης. […] Ο Διαχειριστής του ΕΣΜΗΕ διαθέτει Κανονισμό Αγοράς Εξισορρόπησης που προσδιορίζεται κατ΄ ελάχιστο περιεχόμενο σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο άρθρο 18. Ο Κανονισμός περιλαμβάνει διαφανείς και χωρίς διακρίσεις κανόνες, οι οποίοι βασίζονται σε αντικειμενικά κριτήρια, όσον αφορά την πρόσβαση των Συμμετεχόντων στην Αγορά Εξισορρόπησης. Οι Συμμετέχοντες στην Αγορά Εξισορρόπησης και κάθε άλλο πρόσωπο στο οποίο αφορά ο Κανονισμός οφείλουν να συμμορφώνονται προς τις υποχρεώσεις τους που απορρέουν από αυτόν. […]
ιη) Είναι αρμόδιος για τον υπολογισμό με διαφανή τρόπο των ποσοτήτων πώλησης και αγοράς ενέργειας και ισχύος εξισορρόπησης, των ποσοτήτων αποκλίσεων, καθώς και των τιμών αγοραπωλησίας για τις συναλλαγές της Αγοράς Εξισορρόπησης.
Ιθ) Είναι αρμόδιος για την εκκαθάριση και το διακανονισμό των φυσικών παραδόσεων όπως ειδικότερα εξειδικεύεται στο άρθρο 12 και στον Κανονισμό Αγοράς Εξισορρόπησης σύμφωνα και με τα ειδικότερα προβλεπόμενα στην ως άνω ενωσιακή νομοθεσία.»
Επειδή, στο άρθρο 18 «Κατάρτιση και τροποποίηση των κανονισμών και κωδικών των αγορών ηλεκτρικής ενέργειας» του ν. 4425/2016, όπως ισχύει, προβλέπονται τα εξής:
«1. […] ο Κανονισμός Αγοράς Εξισορρόπησης, όπως εκδίδονται με βάση τον παρόντα νόμο, συμμορφώνονται με τις προβλέψεις του ενωσιακού δικαίου. […]
2. Στον […] Κανονισμό Αγοράς Εξισορρόπησης καθορίζονται οι όροι και οι προϋποθέσεις λειτουργίας της […] Αγοράς Εξισορρόπησης, αντίστοιχα. Οι Κανονισμοί περιλαμβάνουν διαφανείς και χωρίς διακρίσεις κανόνες, οι οποίοι βασίζονται σε αντικειμενικά κριτήρια, όσον αφορά στην πρόσβαση των Συμμετεχόντων στις Αγορές Ηλεκτρικής Ενέργειας. Οι Συμμετέχοντες και κάθε άλλο πρόσωπο στο οποίο αφορούν οι Κανονισμοί οφείλουν να συμμορφώνονται προς τις υποχρεώσεις τους που απορρέουν από αυτούς.[…]
4. Μεθοδολογίες, παράμετροι και άλλες ειδικές εγκρίσεις που προβλέπονται από τους Κώδικες των Αγορών, αποφασίζονται από τη ΡΑΕ, μετά από εισήγηση των Διαχειριστών των Αγορών και δημοσιεύονται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.[…]».
Επειδή, με την υπ’ αρ. 185/24.2.2022 απόφαση ΡΑΕ (υπό δημοσίευση σε ΦΕΚ) εγκρίθηκε η τροποποίηση του ΚΑΕ (σχετ. 3), στο άρθρο 10 «Οντότητες» του οποίου προβλέπονται τα εξής:
«2.Οι Οντότητες Υπηρεσιών Εξισορρόπησης έχουν το δικαίωμα να παρέχουν Ενέργεια Εξισορρόπησης και/ή Ισχύ Εξισορρόπησης και περιλαμβάνουν τις ακόλουθες κατηγορίες:
α) Κατανεμόμενη Μονάδα Παραγωγής,.
β) Χαρτοφυλάκιο Κατανεμόμενων Μονάδων ΑΠΕ, γ) Χαρτοφυλάκιο Κατανεμόμενου Φορτίου.
3. Τα Χαρτοφυλάκια Κατανεμόμενων Μονάδων ΑΠΕ κατηγοριοποιούνται σε Χαρτοφυλάκια Μονάδων ΑΠΕ Ελεγχόμενης Παραγωγής χωρίς διάκριση τεχνολογίας και Χαρτοφυλάκια Μονάδων ΑΠΕ Μη Ελεγχόμενης
Παραγωγής, με βάση την τεχνολογία των εγκαταστάσεων. […]
Επειδή, στο άρθρο 84 «Υπολογισμός Ενέργειας Εξισορρόπησης και Αποκλίσεων» του ΚΑΕ, προβλέπονται τα εξής:
«[…]
14. Για τα Χαρτοφυλάκια Κατανεμόμενου Φορτίου με εξαίρεση την άντληση και για τις Περιόδους Εκκαθάρισης Αποκλίσεων για τις οποίες παρέχουν Ενέργεια Εξισορρόπησης το Πρόγραμμα Αγοράς λαμβάνεται ίσο με το Φορτίο Αναφοράς τους το οποίο υπολογίζεται από τον Διαχειριστή του ΕΣΜΗΕ για την αντίστοιχη περίοδο, και αντιστοιχεί στην ηλεκτρική ενέργεια που θα καταναλωνόταν από το Χαρτοφυλάκιο Κατανεμόμενου Φορτίου σε περίπτωση μη ενεργοποίησης των σχετικών Προσφορών Ενέργειας Εξισορρόπησης. Οι λεπτομέρειες και οι κανόνες υπολογισμού του Φορτίου Αναφοράς περιλαμβάνονται στη «Μεθοδολογία Υπολογισμού Φορτίου Αναφοράς».
15. Αναφορικά με τον υπολογισμό της Επιβεβλημένης Ενέργειας, INSTe,t και της προσαρμογής Αποκλίσεων IMBADJe,t για τα Χαρτοφυλάκια Κατανεμόμενων Μονάδων ΑΠΕ Μη Ελεγχόμενης Παραγωγής και για τις Περιόδους Εκκαθάρισης Αποκλίσεων για τις οποίες παρέχουν Ενέργεια Εξισορρόπησης το Πρόγραμμα Αγοράς λαμβάνεται ίσο με το Φορτίο Αναφοράς τους. Το Φορτίο Αναφοράς υπολογίζεται από τον Διαχειριστή του ΕΣΜΗΕ για την αντίστοιχη Περίοδο Εκκαθάρισης Αποκλίσεων, και αντιστοιχεί στην ηλεκτρική ενέργεια που θα παραγόταν από το Χαρτοφυλάκιο Κατανεμόμενων Μονάδων ΑΠΕ σε περίπτωση μη ενεργοποίησης των σχετικών Προσφορών Ενέργειας Εξισορρόπησης. Οι λεπτομέρειες και οι κανόνες υπολογισμού του Φορτίου Αναφοράς περιλαμβάνονται στη «Μεθοδολογία Υπολογισμού Φορτίου Αναφοράς».
Επειδή, με την απόφαση ΡΑΕ υπ΄ αρ. 798/2020 (σχετ. 6) έχει εγκριθεί η «Μεθοδολογία Υπολογισμού Φορτίου Αναφοράς Χαρτοφυλακίων Κατανεμόμενων Φορτίων», σύμφωνα με την οποία προβλέπεται μόνο η χρήση της μεθόδου υπολογισμού ’Υψηλές Χ/Υ’ για τον υπολογισμό του Φορτίου Αναφοράς Απόκρισης Ζήτησης. Η εν λόγω Μεθοδολογία, καθότι εστιάζει στον τρόπο υπολογισμού του Φορτίου Αναφοράς Απόκρισης Ζήτησης, αναφερόταν εναλλακτικά και ως «Μεθοδολογία Υπολογισμού Φορτίου Αναφοράς Απόκρισης Ζήτησης».
Επειδή, με την απόφαση ΡΑΕ υπ΄ αρ. 1357/2020, τροποποιήθηκε -μεταξύ άλλων- και η παράγραφος 14 του άρθρου 85 του Κανονισμού Αγοράς Εξισορρόπησης, ως προς την ονομασία της Μεθοδολογίας από «Μεθοδολογία Υπολογισμού Φορτίου Αναφοράς Χαρτοφυλακίων Κατανεμόμενων Φορτίων» σε «Μεθοδολογία Υπολογισμού Φορτίου Αναφοράς Απόκρισης Ζήτησης». Συγκεκριμένα: «Για τα Χαρτοφυλάκια Κατανεμόμενου Φορτίου με εξαίρεση την άντληση και για τις Περιόδους Εκκαθάρισης Αποκλίσεων για τις οποίες παρέχουν Ενέργεια Εξισορρόπησης το Πρόγραμμα Αγοράς λαμβάνεται ίσο με το Φορτίο Αναφοράς τους το οποίο υπολογίζεται από τον Διαχειριστή του ΕΣΜΗΕ για την αντίστοιχη περίοδο, και αντιστοιχεί στην ηλεκτρική ενέργεια που θα καταναλωνόταν από το Χαρτοφυλάκιο Κατανεμόμενου Φορτίου σε περίπτωση μη ενεργοποίησης των σχετικών Προσφορών Ενέργειας Εξισορρόπησης. Οι λεπτομέρειες και οι κανόνες υπολογισμού του Φορτίου Αναφοράς περιλαμβάνονται στη «Μεθοδολογία Υπολογισμού Φορτίου Αναφοράς Απόκρισης Ζήτησης».
Επειδή, με την απόφαση ΡΑΕ υπ΄ αρ. 185/2022, όπως αναφέρθηκε ανωτέρω, τροποποιήθηκε -μεταξύ άλλων- και η παράγραφος 14 του άρθρου 85 του Κανονισμού Αγοράς Εξισορρόπησης, ως προς την ονομασία της Μεθοδολογίας από «Μεθοδολογία Υπολογισμού Φορτίου Αναφοράς Απόκρισης Ζήτησης» σε «Μεθοδολογία Υπολογισμού Φορτίου Αναφοράς».
ΙΙ. Επί της εισήγησης της ΑΔΜΗΕ Α.Ε.
Επειδή, με το υπό σχετ. 7 έγγραφό της, η ΑΔΜΗΕ Α.Ε. υπέβαλε στη ΡΑΕ την εισήγησή της αναφορικά με την τροποποίηση της «Μεθοδολογίας Υπολογισμού Φορτίου Αναφοράς Απόκρισης Ζήτησης», η οποία προτείνεται να μετονομαστεί σε «Μεθοδολογία Υπολογισμού Φορτίου Αναφοράς», καθότι αφορά και σε Χαρτοφυλάκια Κατανεμόμενου Φορτίου και σε Χαρτοφυλάκια Κατανεμόμενων ΑΠΕ Μη Ελεγχόμενης Παραγωγής.
Επειδή, σύμφωνα με την εισήγηση του Διαχειριστή προτείνονται οι ακόλουθες βασικές τροποποιήσεις για το Φορτίο Αναφοράς των Χαρτοφυλακίων Κατανεμόμενου Φορτίου:
α) Προστίθεται η Μέθοδος ’Μετρητής Πριν - Μετρητής Μετά’ (διεθνώς γνωστή ως ’Meter Before - Meter After’), η οποία χρησιμοποιεί για τον υπολογισμό του Φορτίου Αναφοράς τα πιστοποιημένα δεδομένα μέτρησης ενέργειας κατά την Περίοδο Εκκαθάρισης Αποκλίσεων πριν από το Συμβάν Απόκρισης Ζήτησης.
β) Προτείνονται τροποποιήσεις στην ήδη θεσπισθείσα με την απόφαση ΡΑΕ υπ΄ αρ. 798/2020 μέθοδο υπολογισμού Φορτίου Αναφοράς ’Υψηλές Χ/Υ’ ως εξής: i) Στο Χρονικό Παράθυρο Φορτίου Αναφοράς (και δυνητικά στις επιλέξιμες «Υ» και «Χ» ημέρες) πλέον συμπεριλαμβάνεται η προηγούμενη μέρα από αυτή για την οποία υπολογίζεται το Αρχικό Φορτίο Αναφοράς Απόκρισης Ζήτησης (Παράγραφοι 3.1.2.2 και 3.1.2.3). ii) Στην ειδική περίπτωση όπου το Αρχικό Φορτίο Αναφοράς Απόκρισης Ζήτησης πρέπει να υπολογιστεί και για την ημέρα που προηγείται αυτής του Συμβάντος Απόκρισης Ζήτησης (λόγω επέκτασης του Χρονικού Παραθύρου Διόρθωσης), τότε υπολογίζεται ο μέσος όρος κατανάλωσης μόνο κατά τις Περιόδους Εκκαθάρισης Αποκλίσεων για τις οποίες το Χρονικό Παράθυρο Διόρθωσης εκτείνεται στην προηγούμενη ημέρα. (Παράγραφος 3.1.2.4, σημείο 2).iii) Το Φορτίο Αναφοράς Απόκρισης ζήτησης υπολογίζεται πλέον μόνο για τις Χρονικές Μονάδες χΕΑΣ με Συμβάν Απόκρισης Ζήτησης. Ο υπολογισμός γίνεται ως το αλγεβρικό άθροισμα του Αρχικού Φορτίου Αναφοράς Απόκρισης Ζήτησης και της Διόρθωσης Φορτίου Αναφοράς Απόκρισης Ζήτησης. (Παράγραφος 3.1.2.6).
Επειδή, για τη συμμετοχή ενός Χαρτοφυλακίου Κατανεμόμενου Φορτίου στην Αγορά Εξισορρόπησης, ο ΦοΣΕ Απόκρισης Ζήτησης έχει δικαίωμα να επιλέξει μία από τις διαθέσιμες μεθόδους υπολογισμού Φορτίου Αναφοράς Απόκρισης Ζήτησης: α) ’Μετρητής Πριν -
Μετρητής Μετά’ και β) ’Υψηλές Χ/Υ’. Σύμφωνα με την πρόταση του Διαχειριστή η μέθοδος ’Μετρητής Πριν - Μετρητής Μετά’ μπορεί να χρησιμοποιηθεί μόνο κατά την ενεργοποίηση Συμβάντος Απόκρισης Ζήτησης με χρονική διάρκεια μικρότερη των 3 ωρών, ενώ η μέθοδος ’Υψηλές Χ/Υ’ χρησιμοποιείται υποχρεωτικά σε περίπτωση ενεργοποίησης Συμβάντος Απόκρισης Ζήτησης με χρονική διάρκεια μεγαλύτερη των 3 ωρών.
Επειδή, ως μέθοδος υπολογισμού του Φορτίου Αναφοράς για τα Χαρτοφυλάκια Κατανεμόμενων Μονάδων ΑΠΕ Μη Ελεγχόμενης Παραγωγής προτείνεται από τον Διαχειριστή η μέθοδος ’Μετρητής Πριν - Μετρητής Μετά’. Για τον υπολογισμό του Φορτίου Αναφοράς χρησιμοποιούνται τα πιστοποιημένα δεδομένα μέτρησης ενέργειας των Περιόδων Εκκαθάρισης Αποκλίσεων πριν και μετά από μία ή περισσότερες συνεχόμενες Εντολές Κατανομής για ενεργοποίηση Προσφορών χειροκίνητης ΕΑΣ (ανοδικής ή καθοδικής).
Επειδή, η ΡΑΕ έθεσε την ως άνω εισήγηση σε δημόσια διαβούλευση από τις 13.10.2021 έως και τις 03.11.2021. Στο πλαίσιο της διαβούλευσης υποβλήθηκαν σχόλια από επτά συμμετέχοντες (σχετ. 8) τα οποία διαβιβάστηκαν στον Διαχειριστή για την παροχή των απόψεών του (σχετ. 9). Σημειώνεται ότι τρεις από τους επτά συμμετέχοντες (ΕΒΙΚΕΝ, SYMPOWER, OPTIMUS) υπέβαλαν σχόλια επί της πρότασης του Διαχειριστή για την τροποποίηση της Μεθοδολογίας Υπολογισμού Φορτίου Αναφοράς.
Επειδή, η ΑΔΜΗΕ Α.Ε. υπέβαλε τις απόψεις της με το από 02.12.2021 σχετικό έγγραφό της (σχετ. 10).
Επειδή, σε συνέχεια συνεργασίας μεταξύ στελεχών της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. και της ΡΑΕ, και αφού τόσο η Αρχή όσο και ο Διαχειριστής εξέτασαν τις απόψεις που κατέθεσαν οι συμμετέχοντες στη δημόσια διαβούλευση που διενήργησε η ΡΑΕ επί της ως άνω εισήγησης για την τροποποίηση της Μεθοδολογίας Υπολογισμού Φορτίου Αναφοράς (σχετ. 8), υποβλήθηκε επικαιροποιημένη εισήγηση από την ΑΔΜΗΕ Α.Ε. (σχετ. 11).
Επειδή, σύμφωνα με την άποψη συμμετέχοντα στη Δημόσια Διαβούλευση (σχετ. 8) αναφορικά με την καταλληλότητα των προτεινόμενων μεθόδων υπολογισμού Φορτίου Αναφοράς όταν πρόκειται για βιομηχανικά φορτία, η μέθοδος ’Μετρητής Πριν - Μετρητής Μετά’ θεωρήθηκε ως καταλληλότερη σε σχέση με τη μέθοδο ’Υψηλές Χ/Υ’. Ο συμμετέχων επεσήμανε ότι η μέθοδος ’Υψηλές Χ/Υ’ είναι δύσκολο να εφαρμοστεί για τα εν λόγω φορτία, καθώς βασίζεται σε ιστορικά δεδομένα και προϋποθέτει ότι τα βιομηχανικά φορτία είναι σε μεγάλο βαθμό σταθερά και επαναλαμβανόμενα. Για τον λόγο αυτό προκρίνει τη μέθοδο ’Μετρητής Πριν - Μετρητής Μετά’ και θεωρεί αναγκαία την άρση του περιορισμού σύμφωνα με τον οποίο η εν λόγω μέθοδος μπορεί να επιλεγεί μόνο για συμβάντα Απόκρισης Ζήτησης με χρονική διάρκεια μικρότερη ή ίση των τριών ωρών.
Επειδή, όπως αποτυπώνεται στις απόψεις της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. (σχετ. 10), ο Διαχειριστής του Συστήματος Μεταφοράς στο Βέλγιο (ELIA) διεξήγαγε Δημόσια Διαβούλευση αναφορικά με πέντε βασικές μεθόδους υπολογισμού φορτίου αναφοράς, από την οποία προέκυψαν για τη χειροκίνητη ΕΑΣ τα εξής: α) η μέθοδος ’Υψηλές Χ/Υ’ και η μέθοδος ’Μετρητής Πριν - Μετρητής Μετά’ έλαβαν την ίδια βαθμολογία, η οποία ήταν και η υψηλότερη συγκριτικά με τη βαθμολογία που έλαβαν οι άλλες μέθοδοι και β) η μέθοδος ’Υψηλές Χ/Υ’ κρίθηκε ως καταλληλότερη για ενεργοποιήσεις Απόκρισης Ζήτησης αρκετών ωρών, ενώ η μέθοδος ’Μετρητής Πριν - Μετρητής Μετά’ κρίθηκε ως καταλληλότερη για ενεργοποιήσεις Απόκρισης Ζήτησης μικρότερης διάρκειας (σχετ. 12). Λαμβάνοντας υπόψη τα ανωτέρω ο Διαχειριστής επέλεξε τις δύο αυτές μεθόδους και πρότεινε η χρήση της μιας έναντι της άλλης να εξαρτάται από την χρονική διάρκεια του συμβάντος Απόκρισης Ζήτησης. Επιπλέον, επεσήμανε ότι κάτι αντίστοιχο εφαρμόζει και ο Διαχειριστής του Συστήματος Μεταφοράς στη Γαλλία (RTE).
Επειδή, ωστόσο κατά την έναρξη συμμετοχής των Χαρτοφυλακίων Κατανεμόμενου Φορτίου στην Αγορά Εξισορρόπησης δεν αναμένονται ενεργοποιήσεις που να ξεπερνούν τις λίγες ώρες, ο Διαχειριστής έκανε αποδεκτή την πρόταση του συμμετέχοντα να μην ισχύσει ο περιορισμός των τριών ωρών στην χρονική διάρκεια του συμβάντος για τη χρήση της μεθόδου ’Μετρητής Πριν -
Μετρητής Μετά’. Επεσήμανε ωστόσο ότι το ανωτέρω θέμα θα πρέπει να επανεξεταστεί μετά τους πρώτους μήνες συμμετοχής της Απόκρισης Ζήτησης στην Αγορά Εξισορρόπησης. Η ΡΑΕ σε πρώτο χρόνο κρίνει ως εύλογη την ως άνω προτεινόμενη τροποποίηση και επιφυλάσσεται για την επαναξιολόγηση της όταν τα διαθέσιμα στοιχεία από τη συμμετοχή της Απόκρισης Ζήτησης στην Αγορά Εξισορρόπησης θα είναι επαρκή.
Επειδή, σε ό,τι αφορά τα λοιπά σχόλια που κατατέθηκαν στη Δημόσια Διαβούλευση, οι συμμετέχοντες επικρότησαν την πρόβλεψη για χρήση της μεθόδου ’Μετρητής - Πριν - Μετρητής - Μετά’ σύμφωνα με την εισήγηση του Διαχειριστή. Επιπροσθέτως, έθεσαν κάποια ερωτήματα διευκρινιστικού χαρακτήρα επί της εφαρμογής της Μεθοδολογίας τα οποία απαντώνται επαρκώς στην τελική εισήγηση του Διαχειριστή (σχετ. 11).
Επειδή, η Αρχή, αφού εξέτασε ενδελεχώς την τελική εισήγηση της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. αναφορικά με την τροποποίηση της Μεθοδολογίας υπολογισμού Φορτίου Αναφοράς διαπίστωσε ότι είναι επαρκής καθώς: α) περιλαμβάνει μέθοδο υπολογισμού Φορτίου Αναφοράς και για τα Χαρτοφυλάκια Κατανεμόμενων ΑΠΕ Μη Ελεγχόμενης Παραγωγής, το οποίο δεν είχε προβλεφθεί στην αρχική απόφαση ΡΑΕ υπ΄ αρ. 798/2020 (σχετ. 6), και β) εισάγει μια πρόσθετη μέθοδο υπολογισμού Φορτίου Αναφοράς για τα Χαρτοφυλάκια Κατανεμόμενου Φορτίου, εξασφαλίζοντας με αυτόν τον τρόπο μια πιο ολοκληρωμένη μεθοδολογική προσέγγιση υπολογισμού του Φορτίου Αναφοράς για Συμβάντα Απόκρισης Ζήτησης διαφορετικής χρονικής διάρκειας. Συναφώς, η ως άνω τελική εισήγηση κρίνεται δόκιμη καθότι προσφέρει μια υπολογιστική βάση για τον προσδιορισμό της συνεισφοράς νέων Παρόχων Υπηρεσιών Εξισορρόπησης, ήτοι των Χαρτοφυλακίων Κατανεμόμενου Φορτίου και των Χαρτοφυλακίων Κατανεμόμενων Μονάδων ΑΠΕ Μη Ελεγχόμενης Παραγωγής στην Αγορά Εξισορρόπησης, αποφασίζουμε:
Στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 4 του άρθρου 18 του ν. 4425/2016 και των παρ. 14 και παρ. 15 του άρθρου 84 του Κανονισμού Αγοράς Εξισορρόπησης, όπως ισχύουν, την τροποποίηση της υπ’ αρ. 798/2020 και την έγκριση της Μεθοδολογίας Υπολογισμού Φορτίου Αναφοράς σύμφωνα με το περιεχόμενο που περιλαμβάνεται στο συνημμένο της παρούσας απόφασης κείμενο Μεθοδολογίας, το οποίο αποτελεί αναπόσπαστο μέρος αυτής.
Η παρούσα απόφαση αναρτάται στην επίσημη ιστοσελίδα της ΡΑΕ, κοινοποιείται στην εταιρεία «Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας Α.Ε.» και δημοσιεύεται στο Φύλλο Εφημερίδας της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 3 Μαρτίου 2022
Απόφαση Ρ.Α.Ε.212/2022 - ΦΕΚ 1644/Β/6-4-2022
Τροποποίηση απόφασης ΡΑΕ 798/2020 - Έγκριση Μεθοδολογίας Υπολογισμού Φορτίου Αναφοράς, σύμφωνα με τις διατάξεις των παρ. 14 και 15 του άρθρου 84 του Κανονισμού Αγοράς Εξισορρόπησης (Β’ 4516) και της παρ. 4 του άρθρου 18 του ν. 4425/2016 (Α’ 185).