Απόφαση Ρ.Α.Ε.476/2022 - ΦΕΚ 3124/Β/20-6-2022
Καθορισμός των αριθμητικών τιμών των παραμέτρων της Χρέωσης μη Συμμόρφωσης περί μη έγκαιρης ένταξης των Οντοτήτων Υπηρεσιών Εξισορρόπησης σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 96 του Κανονισμού Αγοράς Εξισορρόπησης και της παρ. 4 του άρθρου 18 του ν. 4425/2
Απόφαση Ρ.Α.Ε.Αριθμ. 476/2022
ΦΕΚ 3124/Β/20-6-2022
Καθορισμός των αριθμητικών τιμών των παραμέτρων της Χρέωσης μη Συμμόρφωσης περί μη έγκαιρης ένταξης των Οντοτήτων Υπηρεσιών Εξισορρόπησης σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 96 του Κανονισμού Αγοράς Εξισορρόπησης και της παρ. 4 του άρθρου 18 του ν. 4425/2016, όπως ισχύουν.
Η ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΗ ΑΡΧΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
Κατά την τακτική συνεδρίασή της, στην έδρα της, την 26η Μαΐου 2022, και
Λαμβάνοντας υπόψη:
1.Τις διατάξεις του Κεφαλαίου Γ' «Διατάξεις Αρμοδιότητας Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας» του ν. 4425/2016 «Επείγουσες ρυθμίσεις των Υπουργείων Οικονομικών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, για την εφαρμογή της συμφωνίας δημοσιονομικών στόχων και διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων και άλλες διατάξεις» (Α'185), και ιδίως το άρθρο 18 παρ. 4 του νόμου αυτού.
2.Τις διατάξεις του ν. 4001/2011 «Για τη λειτουργία Ενεργειακών Αγορών Ηλεκτρισμού και Φυσικού Αερίου, για Έρευνα, Παραγωγή και δίκτυα μεταφοράς Υδρογονανθράκων και άλλες ρυθμίσεις» (Α' 179).
3.Τον Κανονισμό Αγοράς Εξισορρόπησης (απόφαση ΡΑΕ υπ' αρ. 1090/2018, Β' 5910 και Β' 468), όπως ισχύει μετά την τροποποίησή του με τις αποφάσεις ΡΑΕ υπ' αρ. 938/2020 (Β' 2757), 1357/2020 (Β' 4516), 1572/2020 (Β' 5484), 54/2021 (Β' 531), 609/2021 (Β' 3500), 775/ 2021 (Β' 4982), 854/2021 (Β' 5418), 98/2022 (Β' 725) και 185/24.02.2022 (Β' 985) (εφεξής ο «ΚΑΕ»).
4.Τον Κανονισμό Λειτουργίας της Αγοράς Επόμενης Ημέρας και της Ενδοημερήσιας Αγοράς (απόφαση ΡΑΕ υπ' αρ. 1116/2018, Β' 5914), όπως ισχύει μετά την τροποποίησή του με τις αποφάσεις ΡΑΕ υπ' αρ. 820/2020 (Β' 1941), 1228/2020 (Β' 4124), 610/2021 (Β' 3857), 775/ 2021 (Β' 4982) και 987/2021 (Β' 6485).
5.Την υπ' αρ. 1298/2020 απόφαση ΡΑΕ σχετικά με την ημέρα έναρξης της μη συζευγμένης λειτουργίας της Αγοράς Επόμενης Ημέρας και της Ενδοημερήσιας Αγοράς σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 9 του ν. 4425/2016 (Α' 185), και τις διατάξεις του Κεφαλαίου 7 του Κανονισμού Λειτουργίας της Αγοράς Επόμενης Ημέρας και Ενδοημερήσιας Αγοράς.
6.Το υπ' αρ. ΡΑΕ Ι-322807/14.03.2022 έγγραφο της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. (ΓΔ ΛΥΑ/20023/11.03.2022) με θέμα «Εισήγηση των παραμέτρων των Χρεώσεων μη Συμμόρφωσης που προβλέπονται στα άρθρα 96 έως και 102 του ΚΑΕ».
7.Τη Δημόσια Διαβούλευση της ΡΑΕ επί της ως άνω εισήγησης της ΑΔΜΗΕ Α.Ε., η οποία έλαβε χώρα από 21.03.2022 έως και 15.04.2022 και επί της οποίας υπεβλήθησαν σχόλια όπως έχουν αναρτηθεί στην ιστοσελίδα της Αρχής :
(α) Το υπ' αρ. ΡΑΕ Ι-324329/04.04.2022 έγγραφο της ΕΒΙΚΕΝ
(β) Το υπ' αρ. ΡΑΕ Ι-324468/05.04.2022 έγγραφο της ΔΕΗ Α.Ε.
(γ) Το υπ' αρ. ΡΑΕ Ι-324702/07.04.2022 έγγραφο της ΕΣΠΕΝ
(δ) Το υπ' αρ. ΡΑΕ Ι-325103/12.04.2022 έγγραφο του ΕΣΑΗ
8.Το υπ' αρ. ΡΑΕ O-94243/18.04.2022 έγγραφο της ΡΑΕ προς την ΑΔΜΗΕ Α.Ε. αναφορικά με την υποβολή απόψεων επί των σχολίων της ανωτέρω Δημόσιας Διαβούλευσης.
9.Το υπ' αρ. ΡΑΕ Ι-328074/11.05.2022 έγγραφο της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. προς τη ΡΑΕ αναφορικά με τις απόψεις της επί των σχολίων των Συμμετεχόντων στην ανωτέρω Δημόσια Διαβούλευση.
10.Το γεγονός ότι σύμφωνα με τη διάταξη της παραγράφου 4 του άρθρου 18 του ν. 4425/2016, μεθοδολογίες που προβλέπονται στους Κανονισμούς των Αγορών αποφασίζονται από τη ΡΑΕ, μετά από εισήγηση των Διαχειριστών των Αγορών και δημοσιεύονται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
11.Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του Κρατικού Προϋπολογισμού.
Σκέφθηκε ως εξής:
Ι. Επί του θεσμικού και κανονιστικού πλαισίου
Επειδή, στο άρθρο 18 «Κατάρτιση και τροποποίηση των Κωδίκων των Αγορών» του ν. 4425/2016, προβλέπονται τα εξής:
«[...] 4. Μεθοδολογίες, παράμετροι και άλλες ειδικές εγκρίσεις που προβλέπονται από τους Κώδικες των Αγορών, αποφασίζονται από τη ΡΑΕ, μετά από εισήγηση των Διαχειριστών των Αγορών και δημοσιεύονται στην Εφη-μερίδα της Κυβερνήσεως.»
Επειδή, κατά τα προβλεπόμενα στο άρθρο 2 «Κανονισμός Αγοράς Εξισορρόπησης» του Κανονισμού Αγοράς Εξισορρόπησης, όπως ισχύει (σχετ. 3):
«[...] 6. Ο Κανονισμός Αγοράς Εξισορρόπησης συμπληρώνεται από μεθοδολογίες, παραμέτρους και άλλες ειδικές εγκρίσεις που προβλέπονται σε αυτόν, και αποφασίζονται από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ), μετά από εισήγηση του Διαχειριστή του ΕΣΜΗΕ και δημοσιεύονται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, σύμφωνα με το άρθρο 18, παρ. 4 του ν. 4425/2016. [...].»
Επειδή, κατά τα προβλεπόμενα στο άρθρο 96 «Συνέπειες μη έγκαιρης ένταξης» του ΚΑΕ, ισχύει:
«1. Σε περίπτωση κατά την οποία διαπιστώνεται από τον Διαχειριστή του ΕΣΜΗΕ καθυστέρηση, μεγαλύτερη από 30 λεπτά, κατά την ένταξη μίας Οντότητας Υπηρεσιών Εξισορρόπησης, e, μετά τη λήψη σχετικής Εντολής Κατανομής, ο Διαχειριστής του ΕΣΜΗΕ επιβάλλει στον αντίστοιχο Πάροχο Υπηρεσιών Εξισορρόπησης χρέωση, NCDSe m. Για τον υπολογισμό της ανωτέρω χρέωσης μια Οντότητα Υπηρεσιών Εξισορρόπησης θεωρείται ενταγμένη όταν η παραγωγή της είναι τουλάχιστον ίση με την Τεχνικά Ελάχιστη Παραγωγή της Οντότητας για δύο τουλάχιστον συνεχόμενες Περιόδους Εκκαθάρισης Αποκλίσεων, λαμβάνοντας υπόψη ένα όριο ανοχής, TOLcommit. Η καθυστέρηση στην ένταξη υπολογίζεται βάσει του χρόνου συγχρονισμού, του χρόνου παραμονής στο ενδιάμεσο φορτίο που έχουν δηλωθεί στα Καταχωρημένα Χαρακτηριστικά και της θερμικής κατάστασης της Οντότητας.
2.Στην περίπτωση που η καθυστέρηση ένταξης είναι μεγαλύτερη από 30 λεπτά, η μηνιαία χρέωση NCDSem στην Οντότητα Υπηρεσιών Εξισορρόπησης, e, για τον μήνα m υπολογίζεται ως εξής:
όπου:
UNCDSη μοναδιαία Χρέωση μη Συμμόρφωσης για μη έγκαιρο συγχρονισμό σε €/MW,
NCAPeμέγεθος σε ΜW, που αντιστοιχεί α) στη Μέγιστη Καθαρή Ισχύ όσον αφορά σε
Κατανεμόμενες Μονάδες Παραγωγής και β) στην κατανεμόμενη ισχύ όσον αφορά σε Χαρτοφυλάκια Κατανεμόμενων Μονάδων ΑΠΕ Ελεγχόμενης Παραγωγής,
NPeο ακέραιος αριθμός των Περιόδων Εκκαθάρισης Αποκλίσεων,
στρογγυλοποιημένος προς τα πάνω, που αντιστοιχεί στο χρόνο καθυστέρησης ένταξης της οντότητας ανά Εντολή Κατανομής. Ο συντελεστής NPe μπορεί να λάβει μέγιστη τιμή ίση με 16,
kNPεκθετικός συντελεστής,
kBCσυντελεστής προσαύξησης μεγαλύτερος της μονάδας, ο οποίος εξαρτάται από
το αν η Οντότητα Υπηρεσιών Εξισορρόπησης παρέχει Ισχύ Εξισορρόπησης εντός της Ημέρας Κατανομής, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της ΔΕΠ, για τον κύκλο εντός λειτουργίας μετά τον συγχρονισμό που ελέγχεται, και
Νο αριθμός των παραβιάσεων για την Οντότητα κατά τη διάρκεια του μήνα m.
2.Οι αριθμητικές τιμές της μοναδιαίας χρέωσης UNCBE0, της μέγιστης τιμής του αύξοντος μετρητή NBEOe, του εκθετικού παράγοντα x και του συντελεστή ΑΒΕ0, καθορίζονται με απόφαση της ΡΑΕ, μετά από εισήγηση του Διαχειριστή του ΕΣΜΗΕ. Η απόφαση αυτή δημοσιεύεται τουλάχιστον δύο μήνες πριν από την εφαρμογή των νέων τιμών των ανωτέρω παραμέτρων.
3.Οι αριθμητικές τιμές της μοναδιαίας χρέωσης UNCDSC ,των συντελεστών kNP και kBC και του ορίου ανοχής TOLcommit καθορίζονται με απόφαση ΡΑΕ, μετά από εισήγηση του Διαχειριστή του ΕΣΜΗΕ. Η απόφαση αυτή δημοσιεύεται τουλάχιστον δύο μήνες πριν από την εφαρμογή των νέων τιμών των ανωτέρω παραμέτρων. ».
Επειδή, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην υπ'αριθμ. 185/2022 απόφαση ΡΑΕ (σχετ. 3) για την τροποποίηση του ΚΑΕ, η ΑΔΜΗΕ Α.Ε. οφείλει να προβεί άμεσα στις σχετικές ενέργειες για τις τροποποιήσεις/προσαρμογές των πληροφοριακών συστημάτων της Αγοράς Εξισορρόπησης και των σχετικών Τεχνικών Αποφάσεων της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. καθώς και για την έγκαιρη υποβολή στην Αρχή των σχετικών εισηγήσεων για τις Χρεώσεις Μη Συμμόρφωσης που προβλέπονται για πρώτη φορά στον ΚΑΕ αναφορικά με τη Συμμετοχή των Χαρτοφυλακίων Κατανεμόμενου Φορτίου και των Χαρτοφυλακίων Κατανεμόμενων Μονάδων ΑΠΕ στην Αγορά Εξισορρόπησης, όπως ιδίως η Χρέωση Μη Συμμόρφωσης του άρθρου 96 «Συνέπειες μη έγκαιρης ένταξης» του ΚΑΕ.
ΙΙ. Επί της εισήγησης της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. αναφορικά με τις αριθμητικές τιμές των παραμέτρων των Χρεώσεων μη Συμμόρφωσης περί μη έγκαιρης ένταξης των Οντοτήτων Υπηρεσιών Εξισορρόπησης
Επειδή, με TO υπό σχετ. 6 έγγραφό της, η ΑΔΜΗΕ Α.Ε. υπέβαλε την προβλεπόμενη εισήγησή της συνοδευόμενη από ανάλυση των δεδομένων που αφορούν στο πρώτο έτος λειτουργίας της Αγοράς Ισχύος και Ενέργειας Εξισορρόπησης, ήτοι τη χρονική περίοδο Νοεμβρίου 2020 - Οκτωβρίου 2021, προκειμένου για τον αρχικό προσδιορισμό των νεοεισαχθέντων ή/και την αναθεώρηση των αριθμητικών τιμών των παραμέτρων των υφιστάμενων Χρεώσεων Μη Συμμόρφωσης, όπως αυτές ορίζονται από το Άρθρο 96 έως και το Άρθρο 102 του ΚΑΕ.
Επειδή, ειδικότερα για τη Χρέωση Μη Συμμόρφωσης του άρθρου 96 «Συνέπειες μη έγκαιρης ένταξης» η ΑΔΜΗΕ Α.Ε. διεξήγαγε ανάλυση με σκοπό τον προσδιορισμό των αριθμητικών τιμών των σχετικών παραμέτρων επί τη βάσει των κατωτέρω συλλογισμών και παραδοχών:
α. Με σκοπό τον καθορισμό του συνολικού χρόνου καθυστέρησης ένταξης που σημειώνεται ανά Πάροχο Υπηρεσιών Εξισορρόπησης (εφεξής ΠΥΕ) και Οντότητα, εξετάστηκε η επίδραση διαφόρων ορίων ανοχής (TOLcommit) εκπεφρασμένων ως ποσοστά αποδεκτής απόκλισης μεταξύ της μετρούμενης ενέργειας (MQ) και της Τεχνικά Ελάχιστης Παραγωγής (ECOMIN). Συγκεκριμένα, η στατιστική ανάλυση για τη διερεύνηση της επίδρασης του ορίου ανοχής στον αριθμό των περιόδων που προσμετρώνται ως περιπτώσεις μη έγκαιρης ένταξης, διενεργήθηκε για αριθμητικές τιμές από 1%-5% και 10%, αλλά και χωρίς τη λήψη σχετικού ορίου (TOLcommit=0%) και τα αποτελέσματα αυτής κατέδειξαν σκόπιμη τη χρήση της τιμής του 3%, λαμβάνοντας παράλληλα υπόψη και την υπ’ αριθμ. 1360/2020 Απόφαση ΡΑΕ κατά την οποία χρησιμοποιείται η ίδια τιμή στο όριο ανοχής (TOLBE) για την επιβολή Χρεώσεων Μη Συμμόρφωσης σημαντικών αποκλίσεων σε Εντολές Κατανομής.
β. Για τον καθορισμό των αριθμητικών τιμών της μοναδιαίας ΧΜΣ για μη έγκαιρο συγχρονισμό (UNCDS) και του εκθετικού συντελεστή (kNp), πραγματοποιήθηκε ανάλυση ευαισθησίας επί τη βάσει δύο σεναρίων τα οποία διαμορφώθηκαν λαμβάνοντας υπόψη διαφορετικές τιμές (1,1 και 1,2) για τον συντελεστή προσαύξησης (kBc), και - κοινό - όριο ανοχής την τιμή 3%. Η επιλογή των συγκεκριμένων αριθμητικών τιμών για τον συντελεστή προσαύξησης (kBc) της υπολογιζόμενης ποινολόγησης κατά ποσοστό της τάξης του 10% έως 20% επιπλέον, βασίστηκε στο μερίδιο κόστους που αναλογεί στην Ισχύ Εξισορρόπησης το οποίο αντιστοιχεί σε ποσοστό της τάξης του 18% του κόστους της Ενέργειας Εξισορρόπησης για το εξεταζόμενο διάστημα.
Οι προτεινόμενες από την ΑΔΜΗΕ Α.Ε. τιμές των παραμέτρων υπολογισμού της ΧΜΣ για τη μη έγκαιρη ένταξη παρουσιάζονται στον ακόλουθο πίνακα:
ΠαράμετροςΤιμή
UNCDS0,4 €/MW
kNP1,5
k-BC1,1
Τ Ο Lcomm.it3%
Επειδή, η ως άνω εισήγηση της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. για τις αριθμητικές τιμές των παραμέτρων των ΧΜΣ που προβλέπονται στον ΚΑΕ, καθώς και οι σχετικές υποστηρικτικές μελέτες, τέθηκαν από τη ΡΑΕ σε δημόσια διαβούλευση, από τις 21.03.2022 έως και 15.04.2022 και τα αποτελέσματα αυτής αναρτήθηκαν στην ιστοσελίδα της Αρχής (σχετ. 7).
Επειδή, η ΑΔΜΗΕ Α.Ε., σε συνέχεια σχετικού αιτήματος της Αρχής (σχετικό 8), κοινοποίησε τις απόψεις της επί του συνόλου των σχολίων των συμμετεχόντων στην ως άνω δημόσια διαβούλευση (σχετικό 9) επιβεβαιώνοντας πως δεν απαιτείται η υποβολή επικαιροποιημένης εισήγησης επί των αριθμητικών τιμών των παραμέτρων της εν λόγω Χρέωσης Μη Συμμόρφωσης περί μη Έγκαιρης Ένταξης.
Επειδή, σε ότι αφορά τα ειδικότερα σχόλια που τέθηκαν κατά τη δημόσια διαβούλευση, δέον όπως ληφθεί υπόψη το γεγονός ότι:
α. Σε περίπτωση αδυναμίας συμμόρφωσης μίας Οντότητας Υπηρεσιών Εξισορρόπησης με τις εντολές ένταξης του Διαχειριστή κρίνεται απαραίτητη η διόρθωση των καταχωρημένων Δηλωμένων Χαρακτηριστικών της από τον αντίστοιχο Συμμετέχοντα - Εκπρόσωπό της. Σημειώνεται ότι οι εντολές ένταξης δεν δύναται να παραβιάζουν τα τεχνικά και λειτουργικά χαρακτηριστικά των Οντοτήτων Υπηρεσιών Εξισορρόπησης. β. Η καθυστέρηση στο συγχρονισμό των μονάδων παρεμποδίζει την εύρυθμη λειτουργία του Συστήματος και επιβαρύνει με πρόσθετο κόστος την Αγορά Εξισορρόπησης λόγω έκτακτων διαδικασιών επαναπρογραμματισμού της κατάστασης δέσμευσης των μονάδων και των απονεμημένων εφεδρειών. Επιπλέον, τα κόστη που προκαλούνται από ελλείψεις εφεδρειών που δύναται να προκύψουν από την καθυστέρηση συγχρονισμού των Οντοτήτων δεν συνυπολογίζονται κατά τη διαδικασία εκκαθάρισης αποκλίσεων, με αποτέλεσμα να μην παρέχονται επαρκή οικονομικά αντικίνητρα για την αποτροπή των εν λόγω φαινομένων.
Επειδή, η Αρχή λαμβάνοντας υπόψη ότι η ΑΔΜΗΕ Α.Ε. διεξήγαγε τις ανωτέρω αναλύσεις επί τη βάσει συλλογισμών και παραδοχών μέσω των οποίων τεκμαίρεται επαρκώς η επιλογή των προτεινόμενων αριθμητικών τιμών των μοναδιαίων χρεώσεων και λοιπών παραμέτρων που προβλέπονται στο Άρθρο 96 του ΚΑΕ καθώς και το γεγονός ότι παρέχονται σαφείς διευκρινήσεις επί των σχολίων που τέθηκαν από τους Συμμετέχοντες στο πλαίσιο της Δημόσιας Διαβούλευσης που διενήργησε η ΡΑΕ, κρίνει εύλογες τις τιμές των παραμέτρων που εισηγείται η ΑΔΜΗΕ Α.Ε. για την πρώτη εφαρμογή αυτών, αποφασίζει:
Στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 18 παρ. 4 του ν. 4425/2016 των άρθρων 96 του Κανονισμού Αγοράς Εξισορρόπησης, όπως ισχύουν:
1.Τον καθορισμό των αριθμητικών τιμών των παραμέτρων της Χρέωσης Μη Συμμόρφωσης περί Μη Έγκαιρης Ένταξης, όπως ορίζεται στο Άρθρο 96 του Κανονισμού Αγοράς Εξισορρόπησης, για την πρώτη εφαρμογή αυτών, ως ακολούθως:
ΠαράμετροςΤιμή
UNCDS0,4 €/MW
kNP1,5
kec1,1
Τ OLcomm.it3%
2.Την έναρξη ισχύος της παρούσας την πρώτη ημέρα του τρίτου μήνα από το μήνα δημοσίευσής της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
3.Την υποβολή από την ΑΔΜΗΕ Α.Ε., τρεις μήνες μετά την ολοκλήρωση ενός έτους εφαρμογής της νέας Χρέωσης μη Συμμόρφωσης περί Μη Έγκαιρης Ένταξης, αναλυτικής μελέτης για την αποτελεσματικότητα εφαρμογής αυτής, και την επίπτωση από την εφαρμογή της στη λειτουργία της Αγοράς Εξισορρόπησης και, εφόσον κρίνεται σκόπιμο, υποβολή σχετικής εισήγησης αναθεώρησης; των αριθμητικών τιμών των παραμέτρων αυτής.
Η απόφαση αυτή κοινοποιείται στην εταιρεία «Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας Α.Ε.», αναρτάται στην επίσημη ιστοσελίδα της ΡΑΕ και δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 26 Μαΐου 2022
Απόφαση Ρ.Α.Ε.476/2022 - ΦΕΚ 3124/Β/20-6-2022
Καθορισμός των αριθμητικών τιμών των παραμέτρων της Χρέωσης μη Συμμόρφωσης περί μη έγκαιρης ένταξης των Οντοτήτων Υπηρεσιών Εξισορρόπησης σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 96 του Κανονισμού Αγοράς Εξισορρόπησης και της παρ. 4 του άρθρου 18 του ν. 4425/2