x

Σύνδεση

Δεν έχετε λογαριασμό; Εγγραφείτε

Απόφαση Ρ.Α.Ε. 854/2021 - ΦΕΚ 5418/Β/22-11-2021

Τροποποίηση του Κανονισμού Αγοράς Εξισορρόπησης (Β’ 4516/2020) αναφορικά με το τέλος αγοράς εξισορρόπησης, σύμφωνα με το άρθρο 17 του ν. 4425/2016


Απόφαση Ρ.Α.Ε. Αριθμ.854/2021

ΦΕΚ 5418/Β/22-11-2021

Τροποποίηση του Κανονισμού Αγοράς Εξισορρόπησης (Β’ 4516/2020) αναφορικά με το τέλος αγοράς εξισορρόπησης, σύμφωνα με το άρθρο 17 του ν. 4425/2016

Η ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΗ ΑΡΧΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ

(Συνεδρίαση της 4ης Νοεμβρίου 2021)

Λαμβάνοντας υπόψη:

1. Τις διατάξεις του Κεφαλαίου Γ’ «Διατάξεις Αρμοδιότητας Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας» του ν. 4425/2016 «Επείγουσες ρυθμίσεις των Υπουργείων Οικονομικών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, για την εφαρμογή της συμφωνίας δημοσιονομικών στόχων και διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων και άλλες διατάξεις»

(Α’ 185) και ιδίως τις εξουσιοδοτικές διατάξεις των άρθρων 7, 17 και 18 του νόμου αυτού.

2. Τις διατάξεις του ν. 4001/2011 «Για τη λειτουργία Ενεργειακών Αγορών Ηλεκτρισμού και Φυσικού Αερίου, για Έρευνα, Παραγωγή και δίκτυα μεταφοράς Υδρογονανθράκων και άλλες ρυθμίσεις» (Α’ 179).

3. Τον Κανονισμό Αγοράς Εξισορρόπησης (υπ’ αρ. 1090/2018 απόφαση της  ΡΑΕ, Β’ 5910 και Β’ 468/2019), όπως ισχύει μετά την τροποποίησή του με τις υπ’ αρ. 938/2020 (Β’ 2757), 1357/2020 (Β’ 4516), 1572/2020 (Β’ 5484), 54/2021(Β’ 531), 609/2021 (Β’ 3500) και 775/2021 (Β’ 4982) αποφάσεις της ΡΑΕ (εφεξής ο «ΚΑΕ»).

4. Τον Κώδικα Διαχείρισης Ελληνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας, όπως ισχύει μετά την επανέκδοσή του με την υπ’ αρ. 1412/2020 (B’ 4658) απόφαση της ΡΑΕ και την τροποποίησή του με τις υπ’ αρ. 1572/2020 (Β’ 5484), 609/2021 (Β’ 3500) και 807/2021 (Β’ 5025) αποφάσεις της ΡΑΕ (εφεξής ο «ΚΔΕΣΜΗΕ»).

5. Τον Κανονισμό Λειτουργίας της Αγοράς Επόμενης Ημέρας και της Ενδοημερήσιας Αγοράς (υπ’ αρ. 1116/2018, Β’ 5914 απόφαση της ΡΑΕ), όπως ισχύει μετά την τροποποίησή του με τις υπ’ αρ. 820/2020 (Β’ 1941), 1228/2020 (B’ 4124), 610/2021

(B’ 3857) και 775/2021 (Β’ 4982) αποφάσεις της ΡΑΕ.

6. Την υπό στοιχεία O-82364/21.05.2020 επιστολή της ΡΑΕ προς την ΑΔΜΗΕ Α.Ε. «Κόστη Αγοράς Εξισορρόπησης».

7. Την υπό στοιχεία O-83354/24.07.2020 επιστολή της ΡΑΕ προς την ΑΔΜΗΕ Α.Ε. «Επικαιροποίηση της εισήγησης της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. αναφορικά με τους κανόνες σύνταξης λογιστικά διαχωρισμένων οικονομικών καταστάσεων της εταιρείας».

8. Την υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι-286815/07.08.2020 επιστολή της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. (ΑΡ./ΗΜ: ΔΑΔΥ 22514/07.08.2020) «Κόστη Αγοράς Εξισορρόπησης».

9. Την υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι-296202/05.02.2021 επιστολή της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. (ΑΡ./ΗΜ: ΔΑΔΥ 20354/05.02.21) «Μεθοδολογία Υπολογισμού Τέλους Αγοράς Εξισορρόπησης».

10. Την υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι-303829/02.06.2021 επιστολή της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. (ΑΡ./ΗΜ.:ΔΑΔΥ/21608/02.06.2021) «Μεθοδολογία Τέλους Αγοράς Εξισορρόπησης».

11. Τη Δημόσια Διαβούλευση της ΡΑΕ επί της εισήγησης της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. (σχετικό 10) αναφορικά με τη Μεθοδολογία Τέλους Αγοράς Εξισορρόπησης, η οποία έλαβε χώρα από 29.06.2021 έως και 09.07.2021 και επί της οποίας υπεβλήθησαν τα ακόλουθα σχόλια, όπως έχουν αναρτηθεί στην ιστοσελίδα της Αρχής:

(α) Η υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι- 306227/12.07.2021 επιστολή της ΔΕΗ Α.Ε.

(β) Η υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι-306231/12.07.2021 επιστολή της VOLTERRA A.E.

12. Την υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι-306683/19.07.2021 εμπιστευτική επιστολή που υποβλήθηκε στο πλαίσιο της ως άνω δημόσιας διαβούλευσης (σχετ. 11).

13. Την υπό στοιχεία  Ο-89219/06.08.2021 επιστολή της ΡΑΕ προς την ΑΔΜΗΕ Α.Ε. «Εισήγηση της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. για τον προσδιορισμό της Μεθοδολογίας του Τέλους Αγοράς Εξισορρόπησης».

14. Την υπό στοιχεία  ΡΑΕ Ι-307943/06.08.2021 επιστολή της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. «Απόψεις ΑΔΜΗΕ Α,Ε. επί των σχολίων της σχετικής δ.δ. για τη μεθοδολογία υπολογισμού τέλους αγοράς εξισορρόπησης».

15. Την υπό στοιχεία O-90067/06.10.2021 επιστολή της ΡΑΕ προς την ΑΔΜΗΕ Α.Ε. «Ως προς την εισήγηση ΑΔΜΗΕ για το τέλος αγοράς εξισορρόπησης».

16. Την υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι-310883/08.10.2021 επιστολή της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. (ΑΡ./ΗΜ.:ΓΔ ΛΥΑ/20060/07.10.2021) «Τροποποίηση Κανονισμού Αγοράς Εξισορρόπησης».

17. Τη Δημόσια Διαβούλευση της ΡΑΕ επί της εισήγησης της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. (σχετικό 16) αναφορικά με τη Μεθοδολογία υπολογισμού Τέλους Αγοράς Εξισορρόπησης, η οποία έλαβε χώρα από 13.10.2021 έως και 25.10.2021 και επί της οποίας υπεβλήθησαν τα ακόλουθα σχόλια, όπως έχουν αναρτηθεί στην ιστοσελίδα της Αρχής:

(α) Η υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι- 312201/23.10.2021 επιστολή της ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ

(β) Η υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι- 312346/27.10.2021 επιστολή της ΗΡΩΝ

(γ) Η υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι- 312347/27.10.2021 επιστολή της OPTIMUS ENERGY

(δ) Η υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι-312408/26.10.2021 επιστολή της Elpedison.

18. Την υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι-312933/03.11.2021 επιστολή της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. «Απόψεις ΑΔΜΗΕ Α.Ε. επί της εισήγησης για την τροποποίηση του ΚΑΕ για το ΤΑΕ».

19. Το γεγονός ότι σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 32 του ν. 4001/2011, οι πράξεις κανονιστικού χαρακτήρα που εκδίδονται από τη ΡΑΕ, δημοσιεύονται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

20. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού.

Σκέφθηκε ως εξής:

Επειδή, στο άρθρο 17 «Καθήκοντα του Διαχειριστή του Ελληνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΣΜΗΕ)» του ν. 4425/2016, όπως ισχύει, προβλέπονται τα εξής αναφορικά με την διαχείριση από τον αρμόδιο Διαχειριστή του ΕΣΜΗΕ της Αγοράς Εξισορρόπησης και την είσπραξη τελών από τους Συμμετέχοντες στην Αγορά για την παροχή της υπηρεσίας:

«[…] 2. Για το σκοπό αυτόν ο Διαχειριστής του ΕΣΜΗΕ, πέραν των λοιπών αρμοδιοτήτων του σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία: […]

ιστ) Διαχειρίζεται την Αγορά Εξισορρόπησης, σύμφωνα με τις ειδικότερες διατάξεις του Κανονισμού Αγοράς Εξισορρόπησης. Οι Συμμετέχοντες σε αυτήν έχουν υποχρέωση υποβολής προσφορών με υποχρέωση φυσικής παράδοσης τόσο στην Αγορά Ενέργειας Εξισορρόπησης όσο και στην Αγορά Ισχύος Εξισορρόπησης. […] Ο Διαχειριστής του ΕΣΜΗΕ διαθέτει Κανονισμό Αγοράς Εξισορρόπησης που προσδιορίζεται κατ’ ελάχιστο περιεχόμενο σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο άρθρο 18.

Ο Κανονισμός περιλαμβάνει διαφανείς και χωρίς διακρίσεις κανόνες, οι οποίοι βασίζονται σε αντικειμενικά κριτήρια, όσον αφορά την πρόσβαση των Συμμετεχόντων στην Αγορά Εξισορρόπησης. Οι Συμμετέχοντες στην Αγορά Εξισορρόπησης και κάθε άλλο πρόσωπο στο οποίο αφορά ο Κανονισμός οφείλουν να συμμορφώνονται προς τις υποχρεώσεις τους που απορρέουν από αυτόν. Με τον Κανονισμό καθορίζονται οι συνέπειες που επέρχονται σε περίπτωση παράβασης των κανόνων του. Η ΡΑΕ εγκρίνει τον Κανονισμό Αγοράς Εξισορρόπησης καθώς και κάθε τροποποίηση του. Οι αποφάσεις της παραγράφου αυτής δημοσιεύονται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Από την ημερομηνία έναρξης ισχύος της εγκριτικής απόφασης της ΡΑΕ ο Κανονισμός και οι τροποποιήσεις του ισχύουν έναντι των προσώπων στα οποία αφορά σύμφωνα με τα ανωτέρω. Ο Διαχειριστής του ΕΣΜΗΕ υποβάλλει στην ΡΑΕ κάθε εκτελεστική απόφαση που εκδίδει σε εφαρμογή του Κανονισμού του. […]

8. Ο Διαχειριστής του ΕΣΜΗΕ εισπράττει από τους Συμμετέχοντες τέλη για την παροχή υπηρεσιών στο πλαίσιο λειτουργίας των Αγορών που διαχειρίζεται, τα οποία τελούν υπό την έγκριση της ΡΑΕ βάσει των λογιστικά διαχωρισμένων λογαριασμών που υποχρεούται να τηρεί ο Διαχειριστής, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 141 του ν. 4001/2011 (Α’ 179) και λαμβάνοντας υπόψη τις διατάξεις του Κανονισμού (ΕΕ) 2015/1222.»

Επειδή, στο άρθρο 18 «Κατάρτιση και τροποποίηση των κανονισμών και κωδικών των αγορών ηλεκτρικής ενέργειας» του ν. 4425/2016, όπως ισχύει, προβλέπονται τα εξής:

«1. […] ο Κανονισμός Αγοράς Εξισορρόπησης, όπως εκδίδονται με βάση τον παρόντα νόμο, συμμορφώνονται με τις προβλέψεις του ενωσιακού δικαίου. […]

2. Στον […] Κανονισμό Αγοράς Εξισορρόπησης καθορίζονται οι όροι και οι προϋποθέσεις λειτουργίας της […] Αγοράς Εξισορρόπησης, αντίστοιχα. Οι Κανονισμοί περιλαμβάνουν διαφανείς και χωρίς διακρίσεις κανόνες, οι οποίοι βασίζονται σε αντικειμενικά κριτήρια, όσον αφορά στην πρόσβαση των Συμμετεχόντων στις Αγορές Ηλεκτρικής Ενέργειας. Οι Συμμετέχοντες και κάθε άλλο πρόσωπο στο οποίο αφορούν οι Κανονισμοί οφείλουν να συμμορφώνονται προς τις υποχρεώσεις τους που απορρέουν από αυτούς. Με τους Κανονισμούς καθορίζονται οι συνέπειες που επέρχονται σε περίπτωση παράβασης των κανόνων τους. Ιδίως καθορίζονται τα ακόλουθα: […] β) Οι υποχρεώσεις και τα δικαιώματα των Συμμετεχόντων, καθώς και η συνεργασία τους με το Χρηματιστήριο Ενέργειας και τον Διαχειριστή του ΕΣΜΗΕ και με σκοπό την ομαλή λειτουργία της.[…] ι) Οι διαδικασίες έγκρισης από τη ΡΑΕ και ανάκτησης από […] το Διαχειριστή του ΕΣΜΗΕ των τελών ή άλλων χρεώσεων για το κόστος λειτουργίας των Αγορών Ηλεκτρικής Ενέργειας.[…]»

Επειδή, σύμφωνα με το άρθρο 25 του Κανονισμού Αγοράς Εξισορρόπησης (σχετικό 3), εφεξής «ΚΑΕ», προβλέπονται τα εξής:

«1. Οι δαπάνες που σχετίζονται με τις υποχρεώσεις του Διαχειριστή του ΕΣΜΗΕ σύμφωνα με τον παρόντα Κανονισμό και θεωρούνται εύλογες, αποδοτικές και αναλογικές, καθώς και ποσοστό απόδοσης επί αυτών, ανακτώνται από τον Διαχειριστή μέσω Τέλους Αγοράς Εξισορρόπησης, το οποίο καταβάλλεται από κάθε Πάροχο Υπηρεσιών Εξισορρόπησης και κάθε Συμβαλλόμενο Μέρος με Ευθύνη Εξισορρόπησης.

2. Το Τέλος Αγοράς Εξισορρόπησης καθορίζεται ετησίως, τουλάχιστον δύο μήνες πριν από την έναρξη κάθε έτους, μετά από πρόταση του Διαχειριστή του ΕΣΜΗΕ και έγκριση της ΡΑΕ. Ο καθορισμός του Τέλους Αγοράς Εξισορρόπησης για κάθε έτος μπορεί να λαμβάνει υπόψη διορθώσεις που αφορούν προηγούμενα έτη, εφόσον αυτό απαιτείται.

3. Το Τέλος Αγοράς Εξισορρόπησης δύναται να περιλαμβάνει τις ακόλουθες συνιστώσες:

α) Πάγιο Κόστος συμμετοχής στην Αγορά Εξισορρόπησης ανά Συμμετέχοντα. Το κόστος αυτό καταβάλλεται σε μηνιαία βάση και δύναται να διαφοροποιείται ανά κατηγορία Συμμετέχοντα.

β) Αναλογικό Τέλος Εξισορρόπησης, ανά Συμμετέχοντα, σύμφωνα με την επόμενη παράγραφο. Το κόστος αυτό καταβάλλεται σε μηνιαία βάση.

4. Το Αναλογικό Τέλος Εξισορρόπησης χρεώνεται στα Συμβαλλόμενα Μέρη με Ευθύνη Εξισορρόπησης με βάση τη μηνιαία ποσότητα ενέργειας αποκλίσεων και στους Παρόχους Υπηρεσιών Εξισορρόπησης με βάση τη μηνιαία ποσότητα Ενέργειας Εξισορρόπησης που ενεργοποιήθηκε.

5. Τα Τέλη Αγοράς Εξισορρόπησης εισπράττονται μηνιαίως από τον Φορέα Εκκαθάρισης και αποδίδονται στον Διαχειριστή του ΕΣΜΗΕ.»

Επειδή, με το υπό σχετ. 10 έγγραφό της, η ΑΔΜΗΕ Α.Ε. υπέβαλε στη ΡΑΕ την εισήγησή της αναφορικά με τη μεθοδολογία Τέλους Αγοράς Εξισορρόπησης, συνοδευόμενη από μελέτη που είχε ανατεθεί σε εξωτερικό σύμβουλο και η οποία περιγράφει και τεκμηριώνει την επιλογή για τη μεθοδολογική προσέγγιση υπολογισμού του Επιτρεπόμενου Εσόδου, του Απαιτούμενου Εσόδου και των τελών. Ειδικότερα, ο Διαχειριστής εισηγήθηκε το Τέλος Αγοράς Εξισορρόπησης να αποτελείται από δύο συνιστώσες οι οποίες υπολογίζονται ανά μήνα και ανά Συμμετέχοντα:

α) Τη Συνιστώσα Ενέργειας, η οποία επιμερίζεται στους Συμμετέχοντες αναλογικά με βάση τη μετρούμενη μηνιαία ποσότητα παραγόμενης και απορροφόμενης ενέργειας, και

β) Τη Συνιστώσα Αποκλίσεων, η οποία επιμερίζεται στα Συμβαλλόμενα Μέρη με Ευθύνη Εξισορρόπησης με βάση τη μηνιαία ποσότητα ενέργειας Αποκλίσεων, και στους Παρόχους Υπηρεσιών Εξισορρόπησης με βάση τη μηνιαία ποσότητα παρεχόμενης Ενέργειας Εξισορρόπησης και Ενέργειας για σκοπούς εκτός της Εξισορρόπησης.

Σημειώνεται ότι το Επιτρεπόμενο και Απαιτούμενο Έσοδο σύμφωνα με την εισήγηση της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. αφορά συνολικά τις αρμοδιότητες του Διαχειριστή του ΕΣΜΗΕ αναφορικά με τη λειτουργία των Αγορών Ηλεκτρικής Ενέργειας του ν.4425/2016 και όχι μόνο τις λειτουργίες του ως Διαχειριστής της Αγοράς Εξισορρόπησης.

Επιπρόσθετα, βάσει της εισήγησης της ΑΔΜΗΕ Α.Ε., το Απαιτούμενο Έσοδο επιμερίζεται αρχικά ισόποσα στις δύο συνιστώσες, έτσι ώστε να προσφέρει κίνητρο στους συμμετέχοντες για τη μείωση των αποκλίσεων που εκκαθαρίζονται στην Αγορά Εξισορρόπησης, προστατεύοντας ταυτόχρονα τους μικρότερους συμμετέχοντες από δυσανάλογες επιβαρύνσεις, και αναλογικά ανά μήνα και ανά συμμετέχοντα με βάση τα πραγματικά δεδομένα της Αγοράς. Συγκεκριμένα, υπολογίζονται κάθε μήνα και διακριτά για κάθε συμμετέχοντα, η Συνιστώσα Ενέργειας (σε €) και η Συνιστώσα Αποκλίσεων (σε €) του προηγούμενου μήνα με βάση τα απολογιστικά στοιχεία της παραχθείσας και απορροφηθείσας ενέργειας, καθώς και της Ενέργειας Εξισορρόπησης, της Ενέργειας για σκοπούς εκτός της Εξισορρόπησης και της ενέργειας Αποκλίσεων. Σύμφωνα με την ΑΔΜΗΕ Α.Ε., η εφαρμογή της εν λόγω Μεθοδολογίας, η οποία χρησιμοποιεί απολογιστικά στοιχεία, οδηγεί στις μικρότερες δυνατές αναπροσαρμογές του Απαιτούμενου Εσόδου (υπερανάκτηση/υποανάκτηση), ωστόσο δεν είναι γνωστή εκ των προτέρων με ακρίβεια η μηνιαία χρέωση για τους συμμετέχοντες.

Τέλος, ο Διαχειριστής περιγράφει μια εναλλακτική μέθοδο επιμερισμού του Απαιτούμενου Εσόδου βάσει ενιαίας μοναδιαίας χρέωσης για το σύνολο των συμμετεχόντων. Η μέθοδος αυτή βασίζεται στον επιμερισμό του Απαιτούμενου Εσόδου με βάση προϋπολογιστικά στοιχεία της παραχθείσας και απορροφηθείσας ενέργειας καθώς και της Ενέργειας Εξισορρόπησης, της Ενέργειας για σκοπούς εκτός της Εξισορρόπησης και της Ενέργειας Αποκλίσεων και όχι με βάση τα απολογιστικά στοιχεία, σύμφωνα με την κύρια εισήγηση του Διαχειριστή. Ο Διαχειριστής, λαμβάνοντας υπόψη το γεγονός ότι οι εκτιμήσεις των ποσοτήτων ενέργειας Αποκλίσεων και Ενέργειας Εξισορρόπησης ενέχουν μεγαλύτερο σφάλμα έναντι των εκτιμήσεων της παραγόμενης και καταναλισκόμενης ενέργειας, και προκειμένου να μειωθεί η διακύμανση του Απαιτούμενου Εσόδου από έτος σε έτος (λόγω υποανάκτησης/υπερανάκτησης), προτείνει τα ακόλουθα ποσοστά μερισμού ανά συνιστώσα χρέωσης: Είκοσι τοις εκατό (20%) Συνιστώσα Αποκλίσεων και ογδόντα τοις εκατό (80%) Συνιστώσα Ενέργειας.

Επειδή, η ΡΑΕ, αφού εξέτασε ενδελεχώς την εισήγηση της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. (σχετ. 10), καθώς και τις απόψεις που κατέθεσαν οι συμμετέχοντες στη δημόσια διαβούλευση που διενήργησε η Αρχή επί της ως άνω εισήγησης (σχετ. 11-12), με το υπ’ αρ. σχετ. 13 έγγραφό της ζήτησε την εκ νέου υποβολή εισήγησης από την ΑΔΜΗΕ Α.Ε. για την τροποποίηση του ΚΑΕ αναφορικά με την Μεθοδολογία υπολογισμού του Τέλους Αγοράς Εξισορρόπησης με βάση τα εξής:

α) Τον περιορισμό της μεθοδολογίας στο περιεχόμενο των ενοτήτων που αφορούν στην Μεθοδολογία υπολογισμού του Τέλους Αγοράς Εξισορρόπησης, μη συμπεριλαμβανομένων:

i. της Μεθοδολογίας υπολογισμού του Επιτρεπόμενου Εσόδου και του Απαιτούμενου Εσόδου για τη λειτουργία των Αγορών, που θα αποτελέσει διακριτή απόφαση της Αρχής, και

ii. των λεπτομερειών εφαρμογής του λογιστικού διαχωρισμού, οι οποίες θα αποτελέσουν μέρος σχετικής διακριτής εισήγησης για τη μεθοδολογία λογιστικού διαχωρισμού που αφορά στο σύνολο των δραστηριοτήτων της ΑΔΜΗΕ Α.Ε.

β) Την υιοθέτηση της εναλλακτικής πρότασης της ΑΔΜΗΕ Α.Ε., περί σταθερών κατ’ έτος μοναδιαίων χρεώσεων (σε €/MWh) για τη Συνιστώσα Ενέργειας και τη Συνιστώσα Αποκλίσεων ώστε να είναι κατά το δυνατόν προβλέψιμο για τους Συμμετέχοντες το τελικό κόστος του Τέλους Αγοράς Εξισορρόπησης. Η εν λόγω προσέγγιση προτάθηκε και από τους συμμετέχοντες στη Δημόσια Διαβούλευση (σχετ. 11).

γ) Τον Επιμερισμό του Απαιτούμενου Εσόδου για τη λειτουργία των Αγορών κατά ογδόντα τοις εκατό (80%) στη Συνιστώσα Ενέργειας και κατά είκοσι τοις εκατό (20%) στη Συνιστώσα Αποκλίσεων τουλάχιστον για ένα μεταβατικό διάστημα δύο (2) ετών. Και τούτο καθότι η Αρχή κρίνει εύλογο το ζήτημα που θέτει η ΑΔΜΗΕ Α.Ε. περί μη προβλεψιμότητας της Συνιστώσας Αποκλίσεων, ιδίως κατά την πρώιμη τρέχουσα φάση λειτουργίας των Αγορών, με ορατό τον κίνδυνο έντονων διακυμάνσεων των χρεώσεων λόγω υποανακτήσεων/υπερανακτήσεων.

Επειδή, με το από 07.10.2021 έγγραφό της (σχετ. 16), η ΑΔΜΗΕ Α.Ε. υπέβαλε επικαιροποιημένη εισήγηση για την τροποποίηση του ΚΑΕ. Η εν λόγω εισήγηση περιλαμβάνει:

α) πρόταση τροποποίησης του άρθρου 25 του ΚΑΕ καθώς και προσθήκη δύο νέων άρθρων 25Α και 25Β αναφορικά με τη Μεθοδολογία Τέλους Αγοράς Εξισορρόπησης.

β) προσθήκη νέων παραγράφων στο τέλος του άρθρου 104 του ΚΑΕ αναφορικά με τη διαδικασία εκκαθάρισης του Τέλους Αγοράς Εξισορρόπησης.

γ) προσθήκη νέου άρθρου στο Κεφάλαιο 27 «Μεταβατικές Διατάξεις για την Αγορά Εξισορρόπησης» του ΚΑΕ αναφορικά με τον καθορισμό των Μοναδιαίων Χρεώσεων του Τέλους Αγοράς Εξισορρόπησης για το έτος 2022.

δ) Παράρτημα με τα οικονομικά αποτελέσματα των χρεώσεων των συμμετεχόντων για το Τέλος Αγοράς Εξισορρόπησης, λαμβάνοντας υπόψη δύο σενάρια υπολογισμού των αποκλίσεων (πλήρης συμψηφισμός των αποκλίσεων ανά συμμετέχοντα και συμψηφισμός των αποκλίσεων ανά δραστηριότητα συμμετέχοντα).

Επειδή, η ΡΑΕ έθεσε την ως άνω εισήγηση σε δημόσια διαβούλευση από τις 13.10.2021 έως και τις 25.10.2021. Στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης υπεβλήθηκαν απόψεις από τέσσερις συμμετέχοντες, όπως έχουν αναρτηθεί στην ιστοσελίδα της Αρχής (σχετ. 17) και ακολούθως η ΑΔΜΗΕ Α.Ε., με το υπό σχετικό 18 έγγραφό της, υπέβαλε στην Αρχή τα σχόλιά της επί των απόψεων αυτών.

Επειδή, αναφορικά με την άποψη που εξέφρασε το σύνολο των συμμετεχόντων στη Δημόσια Διαβούλευση (σχετ. 17) περί ανάκτησης του κόστους λειτουργίας της Αγοράς Εξισορρόπησης μέσω των Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος (ΧΧΣ), και όχι διακριτά μέσω του Τέλους Αγοράς Εξισορρόπησης, με στόχο την κοινωνικοποίηση μέρους του εν λόγω κόστους και την αποφυγή της επιπλέον επιβάρυνσης των συμμετεχόντων στην Αγορά Εξισορρόπησης (Πάροχοι Υπηρεσιών Εξισορρόπησης και Συμβαλλόμενα Μέρη με Ευθύνη Εξισορρόπησης), σημειώνεται ότι η χρέωση τέλους στους Συμμετέχοντες στην Αγορά Εξισορρόπησης προβλέπεται ρητά στην παρ. 8 του άρθρου 17, του ν. 4425/2016 και ως εκ τούτου η θέσπισή του είναι αναγκαία στο πλαίσιο της αρχής της νομιμότητας. Σε κάθε περίπτωση, η επιβολή διακριτού Τέλους Αγοράς Εξισορρόπησης συνάδει με την βασική αρχή του να ανακτάται το σχετικό κόστος από τους Συμμετέχοντες στην Αγορά αυτή, και όχι μέσω των τελών που εφαρμόζονται στους καταναλωτές και αφορούν τη ρυθμιζόμενη δραστηριότητα της μεταφοράς. Επιπλέον, η ανάκτηση του Απαιτούμενου Εσόδου κατά ογδόντα τοις εκατό (80%) από τη Συνιστώσα ενέργειας και κατά είκοσι τοις εκατό (20%) από τη Συνιστώσα αποκλίσεων μέσω επιβολής μοναδιαίας χρέωσης, καθιστά σε μεγάλο βαθμό προβλέψιμο το εν λόγω τέλος για τους Συμμετέχοντες, ιδίως μεταβατικά λόγω της σχετικά πρόσφατης έναρξης λειτουργίας των νέων αγορών του ν. 4425/2016, ενώ ταυτόχρονα δίνεται κίνητρο μείωσης των αποκλίσεων.

Επειδή, στο πλαίσιο των δημοσίων διαβουλεύσεων της ΡΑΕ (σχετ. 11 και 17) διατυπώθηκαν απόψεις ως προς τον τρόπο υπολογισμού της ενέργειας, βάσει της οποίας χρεώνεται η Συνιστώσα Αποκλίσεων, ήτοι πλήρης συμψηφισμός των αποκλίσεων ανά συμμετέχοντα, βάσει της σχετικής εισήγησης του Διαχειριστή, ή συμψηφισμός των αποκλίσεων ανά δραστηριότητα συμμετέχοντα. Η ΡΑΕ αξιολόγησε τις δύο ως άνω προσεγγίσεις λαμβάνοντας υπόψη και τα αποτελέσματα σχετικής οικονομικής ανάλυσης που υπέβαλε ο Διαχειριστής στο παράρτημα της εισήγησής του (σχετ. 16). Η Αρχή κρίνει καταλληλότερο το συμψηφισμό των αποκλίσεων ανά δραστηριότητα συμμετέχοντα, καθώς συμβάλει έτι περαιτέρω στην ενίσχυση του κινήτρου απομείωσης των αποκλίσεων στην Αγορά Εξισορρόπησης, έναντι του πλήρη συμψηφισμού των αποκλίσεων ανά συμμετέχοντα που εισηγήθηκε ο Διαχειριστής.

Επειδή, κατά τα λοιπά, η ΡΑΕ εξέτασε την τελική εισήγηση της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. (σχετ. 16) και την αξιολογεί ως επαρκή και εύλογη.

Επειδή, επί της τελικής εισήγησης της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. έγιναν μικρές τροποποιήσεις συντακτικού και διευκρινιστικού χαρακτήρα, καθώς και αναφορικά με τα προβλεπόμενα χρονοδιαγράμματα υποβολής των εισηγήσεων του Διαχειριστή και εγκρίσεων της ΡΑΕ, αποφασίζει:

Η παρούσα απόφαση αναρτάται στην επίσημη ιστοσελίδα της ΡΑΕ και κοινοποιείται στην εταιρεία «Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας Α.Ε.»

Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Αθήνα, 11 Νοεμβρίου 2021

 

 


Έχει διαβαστεί 335 φορές