x

Σύνδεση

Δεν έχετε λογαριασμό; Εγγραφείτε

Απόφαση Ρ.Α.Ε.707A/2021 - ΦΕΚ 5427/Β/22-11-2021

Θέσπιση του Εγχειριδίου Χρεώσεων Χρήσης Δικτύου του Κώδικα Διαχείρισης του ΕΔΔΗΕ, καθορισμός μεταβατικών διατάξεων και λεπτομερειών εφαρμογής - Χρονοδιάγραμμα εγκατάστασης τηλεμετρούμενων ωριαίων μετρητών σε επιλεγμένες κατηγορίες καταναλωτών.


Απόφαση Ρ.Α.Ε.Αριθμ.707A/2021

ΦΕΚ 5427/Β/22-11-2021

Θέσπιση του Εγχειριδίου Χρεώσεων Χρήσης Δικτύου του Κώδικα Διαχείρισης του ΕΔΔΗΕ, καθορισμός μεταβατικών διατάξεων και λεπτομερειών εφαρμογής - Χρονοδιάγραμμα εγκατάστασης τηλεμετρούμενων ωριαίων μετρητών σε επιλεγμένες κατηγορίες καταναλωτών.

Η ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΗ ΑΡΧΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ

Λαμβάνοντας υπόψη:

1. Τις διατάξεις του ν. 4001/2011 (Α΄ 179), όπως ισχύει και ειδικότερα τις διατάξεις των άρθρων 127, 128 και 140.

2. Την Οδηγία (ΕΕ) 2019/944 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 5ης Ιουνίου 2019 σχετικά με τους κοινούς κανόνες για την εσωτερική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας και την τροποποίηση της Οδηγίας 2012/27/ΕΕ.

3. Τις διατάξεις του Κώδικα Διαχείρισης του ΕΔΔΗΕ (Β΄ 78/2017), όπως ισχύει και ιδίως τα άρθρα 2 και 138 και το Κεφάλαιο 30.

4. Το υπό στοιχεία ΓρΔ/2768/28.2.2018 έγγραφο της ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε. με θέμα «Υποβολή Εγχειριδίων Εφαρμογής Κώδικα Διαχείρισης Δικτύου και ενέργειες προ της έναρξης της πρώτης Ρυθμιστικής Περιόδου» (υπό στοιχεία ΡΑΕ/Ι-233002/28.2.2018).

5. Τη Δημόσια Διαβούλευση της ΡΑΕ επί της από 28.2.2018 εισήγησης του Διαχειριστή Δικτύου, η οποία έλαβε χώρα από 22.3.2018 έως και 30.4.2018 και επί της οποίας υπεβλήθησαν σχόλια με τα έγγραφα υπό στοιχεία Ι-236158 και Ι-236162 (πρώτη διαβούλευση).

6. Το υπό στοιχεία Ο-76429/20.3.2019 έγγραφο ΡΑΕ σχετικά με παρατηρήσεις ΡΑΕ επί της εισήγησης

ΔΕΔΔΗΕ για τη θέσπιση Εγχειριδίων Εφαρμογής του Κώδικα Διαχείρισης Δικτύου.

7. Το υπό στοιχεία Ο-82387/22.5.2020 έγγραφο ΡΑΕ με θέμα «Απαλλαγή αγροτικών καταναλωτών από χρεώσεις χρήσης δικτύων».

8. Το υπό στοιχεία ΓρΔ/8247/12.8.2020 έγγραφο της ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε. με θέμα «Απάντηση ΔΕΔΔΗΕ στις παρατηρήσεις της ΡΑΕ επί του Σχεδίου Εγχειριδίου Χρεώσεων Χρήσης Δικτύου» (υπό στοιχεία ΡΑΕ/Ι-286976/12.8.2020).

9. Το υπό στοιχεία Ο-85304/8.12.2020 έγγραφο ΡΑΕ με θέμα «Διερεύνηση ειδικών θεμάτων εφαρμογής νέας μεθοδολογίας για τις Χρεώσεις Χρήσης Δικτύου».

10. Το υπό στοιχεία ΓρΔ/5364/26.2.2021 έγγραφο της ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε. με θέμα «Διερεύνηση ειδικών θεμάτων εφαρμογής νέας μεθοδολογίας για τις Χρεώσεις Χρήσης Δικτύου» (υπό στοιχεία ΡΑΕ/Ι-297498/26.2.2021).

11. Το υπό στοιχεία Ο-87003/31.3.2021 έγγραφο ΡΑΕ με θέμα «Προγραμματισμός για εφαρμογή μεθοδολογίας Εγχειριδίου Χρεώσεων Χρήσης Δικτύου».

12. Τη Δημόσια Διαβούλευση της ΡΑΕ επί πρόσθετων προτάσεων της Αρχής σχετικά με το Εγχειρίδιο Χρεώσεων Χρήσης Δικτύου, η οποία έλαβε χώρα από 10.5.2021 έως και 14.6.2021 και επί της οποίας υπεβλήθησαν σχόλια με τα έγγραφα υπό στοιχεία Ι-303332 και Ι-304845 (δεύτερη διαβούλευση).

13. Την υπ’ αρ. 1442/2020 απόφαση ΡΑΕ (B΄ 4747) με θέμα «Τροποποίηση διατάξεων του Κώδικα Διαχείρισης του Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΔΔΗΕ)».

14. Τις διατάξεις του Εγχειριδίου Διαχείρισης Μετρήσεων και Περιοδικής Εκκαθάρισης (Β΄ 2773/2015), όπως ισχύει.

15. Την υπ’ αρ. 534/2021 απόφαση ΡΑΕ (Β΄ 3292) με θέμα «Τροποποίηση διατάξεων του Κώδικα Διαχείρισης του Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΔΔΗΕ) - Θέσπιση Μεθοδολογίας Υπολογισμού Εγγυήσεων Χρεώσεων Χρήσης Δικτύου (ΧΧΔ) Καταναλωτών στο Διασυνδεδεμένο Δίκτυο ΕΔΔΗΕ».

16. Την υπό στοιχεία Δ5/ΗΛ/Β/Φ.1.10/1990/19957/

31.12.2007 απόφαση ΥΠΑΝ (Β΄ 15/2008) με θέμα «Ετήσιο Κόστος 2007 και Χρεώσεις Χρήσης του Δικτύου Διανομής ηλεκτρικής ενέργειας».

17. Την υπό στοιχεία Δ5/ΗΛ/Β/Φ1.15/1419/οικ.

13798/23.6.2009 απόφαση ΥΠΑΝ (Β΄ 1321) με θέμα «Ετήσιο Κόστος 2009 και Χρεώσεις Χρήσης του Δικτύου Διανομής ηλεκτρικής ενέργειας».

18. Το Εγχειρίδιο Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος Πελατών Δικτύου Διανομής (Β΄ 1460/2009), όπως ισχύει.

19. Το Εγχειρίδιο Λειτουργίας Δικτύου του Κώδικα Διαχείρισης του ΕΔΔΗΕ (Β΄ 1891/2020).

20. Τον Κανονισμό (ΕΕ) 2019/943 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 5ης Ιουνίου 2019 σχετικά με την εσωτερική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας.

21. Τις οδηγίες, τα ενημερωτικά σημειώματα και τα έντυπα που έχει εκδώσει ο Διαχειριστής του Δικτύου σχετικά με τη σύνδεση Υποδομών Επαναφόρτισης Ηλεκτροκίνητων Οχημάτων στο Δίκτυο Διανομής, τα οποία δημοσιοποιούνται στην ιστοσελίδα της ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε..

22. Το υπό στοιχεία ΓρΔ/12245/2.11.2020 έγγραφο ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε. με θέμα «Υπολογισμός ρυθμιζόμενων χρεώσεων για δημόσια και ιδιωτικά σημεία επαναφόρτισης» (υπό στοιχεία ΡΑΕ/Ι-290838/2.11.2020).

23. Το υπό στοιχεία Ο-85632/1.7.2021 έγγραφο ΡΑΕ με θέμα «Υπολογισμός ρυθμιζόμενων χρεώσεων για δημόσια και ιδιωτικά σημεία επαναφόρτισης».

24. Την υπ’ αρ. 1431/2020 απόφαση ΡΑΕ (Β΄ 4740) με θέμα «Μεθοδολογία Υπολογισμού Απαιτούμενου Εσόδου του Διαχειριστή του Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας».

25. Την υπό στοιχεία Δ5/ΗΛ/Α/Φ33/2067/4.2.2013 απόφαση ΥΠΕΚΑ (Β΄ 297) με θέμα «Αντικατάσταση συστημάτων μέτρησης τελικής κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας».

26. Την υπ’ αρ. 631/2021 απόφαση ΡΑΕ (Β΄ 4282) με θέμα «Έγκριση του Σχεδίου Ανάπτυξης του Δικτύου (ΣΑΔ) για την περίοδο 2021-2025».

27. Την υπ’ αρ. 707/2021 απόφαση ΡΑΕ με θέμα «Τροποποίηση διατάξεων του Κώδικα Διαχείρισης του

ΕΔΔΗΕ».

28. Το γεγονός ότι οι κανονιστικού χαρακτήρα αποφάσεις της ΡΑΕ δημοσιεύονται στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης, κατά τα οριζόμενα στην παρ. 1 του άρθρου 30 του ν. 4001/2011.

29. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού.

σκέφθηκε ως εξής:

Α1. Κανονιστικό πλαίσιο σχετικά με τη μεθοδολογία υπολογισμού Χρεώσεων Χρήσης του ΕΔΔΗΕ και το Εγχειρίδιο Χρεώσεων Χρήσης Δικτύου του Κώδικα Διαχείρισης του ΕΔΔΗΕ

Επειδή σύμφωνα με το άρθρο 128 του ν. 4001/2011 ορίζονται τα ακόλουθα:

«1. Η διαχείριση του ΕΔΔΗΕ διενεργείται σύμφωνα με τις διατάξεις του Κώδικα Διαχείρισης του ΕΔΔΗΕ, ο οποίος καταρτίζεται από τη ΔΕΔΔΗΕ, που υποβάλλει τη γνώμη της στη ΡΑΕ. […] 2. Με τον Κώδικα Διαχείρισης του Δικτύου καθορίζονται: […] (β) Οι όροι, οι προϋποθέσεις και τα τιμολόγια, σύμφωνα με τα οποία η ΔΕΔΔΗΕ ΑΕ υποχρεούται να παρέχει πρόσβαση στο ΕΔΔΗΕ, στους κατόχους άδειας παραγωγής ή τους παραγωγούς που εξαιρούνται από την υποχρέωση λήψης αυτής, στους Προμηθευτές και στους Πελάτες, διασφαλίζοντας την πρόσβαση των δικαιουμένων στο ΕΔΔΗΕ κατά τον πλέον οικονομικό, διαφανή και άμεσο τρόπο, χωρίς διακρίσεις μεταξύ των χρηστών και των κατηγοριών χρηστών του ΕΔΔΗΕ. […] (θ) Ο καθορισμός των χρεώσεων σύνδεσης με το ΕΔΔΗΕ και χρήσης αυτού, ο τρόπος και τα κριτήρια υπολογισμού των χρεώσεων αυτών, λαμβανομένων υπόψη: (αα) της απόδοσης της ΔΕΔΔΗΕ ΑΕ, κατά τομέα δραστηριότητας και (ββ) του Σχεδίου Ανάπτυξης του ΕΔΔΗΕ. […] 3. Με απόφαση της ΡΑΕ μετά από εισήγηση της ΔΕΔΔΗΕ ΑΕ θεσπίζονται τα εγχειρίδια εφαρμογής του Κώδικα Διαχείρισης του ΕΔΔΗΕ, η έκδοση των οποίων προβλέπεται στον εν λόγω Κώδικα. 4. Ρυθμίσεις, υπολογισμοί και ειδικές εγκρίσεις, που απαιτούνται για την εφαρμογή του Κώδικα Διαχείρισης του ΕΔΔΗΕ, αποφασίζονται από τη ΡΑΕ μετά από γνώμη της ΔΕΔΔΗΕ ΑΕ. Οι λεπτομέρειες εφαρμογής του Κώδικα Διαχείρισης του ΕΔΔΗΕ ρυθμίζονται με απόφαση της ΡΑΕ, μετά από εισήγηση της ΔΕΔΔΗΕ ΑΕ.».

Επειδή στο άρθρο 2 του Κώδικα Διαχείρισης του

ΕΔΔΗΕ ορίζονται τα ακόλουθα:

«1. Οι λεπτομέρειες εφαρμογής των διατάξεων του παρόντα Κώδικα, καθώς και οι αναγκαίες διαδικασίες και μεθοδολογίες υπολογισμών που απαιτούνται για την εφαρμογή του, καθορίζονται στα Εγχειρίδια Εφαρμογής, τα οποία αποτελούν αναπόσπαστο μέρος του Κώδικα. Τα Εγχειρίδια Εφαρμογής καταρτίζονται από τον Διαχειριστή του Δικτύου και θεσπίζονται με απόφαση της ΡΑΕ, κατόπιν δημόσιας διαβούλευσης και δημοσιεύονται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. 2. Ο Διαχειριστής του Δικτύου κατά την κατάρτιση των Εγχειριδίων Εφαρμογής λαμβάνει υπόψη διατυπωμένες σχετικές απόψεις των Χρηστών και των Προμηθευτών.

3. Για την αποτελεσματική εφαρμογή των προβλεπομένων στον Κώδικα Δικτύου και στα Εγχειρίδια Εφαρμογής, ο Διαχειριστής του Δικτύου δύναται να εκδίδει Τεχνικές Οδηγίες Εφαρμογής με τις οποίες ρυθμίζονται τεχνικά θέματα λεπτομερειακού χαρακτήρα που δεν έχουν ρυθμιστικό περιεχόμενο ή οικονομικό αντίκτυπο στους Χρήστες. Οι Οδηγίες αυτές δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα του Διαχειριστή Δικτύου, οπότε και άρχεται η εφαρμογή τους και κοινοποιούνται στη ΡΑΕ. 4. Η ΡΑΕ, δύναται να επιβάλει την τροποποίηση των Οδηγιών της παραγράφου 3, εφόσον το κρίνει αναγκαίο.»

Επειδή σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 127 του Κώδικα Διαχείρισης του ΕΔΔΗΕ, ορίζεται ότι οι αναγκαίες λεπτομέρειες εφαρμογής των διατάξεων του Κεφαλαίου 30 του Κώδικα με τίτλο «Χρεώσεις Χρήσης του Δικτύου» ρυθμίζονται με το Εγχειρίδιο Χρεώσεων Χρήσης του Δικτύου, το οποίο θεσπίζεται κατά το άρθρο 2 του Κώδικα Διαχείρισης του ΕΔΔΗΕ.

Επειδή σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 140 του ν. 4001/2011 ορίζονται τα ακόλουθα:

«2. Η ΡΑΕ αποφασίζει, έξι (6) μήνες πριν την έναρξη ισχύος τους, μετά από γνώμη των αρμόδιων διαχειριστών του ΕΣΜΗΕ και του ΕΔΔΗΕ, σύμφωνα με διαφανή κριτήρια, τη μεθοδολογία για τον υπολογισμό των τιμολογίων σύνδεσης και χρήσης των εθνικών δικτύων και ιδίως των τιμολογίων πρόσβασης στο ΕΣΜΗΕ και στο ΕΔΔΗΕ και στα Κλειστά Δίκτυα Διανομής, στα οποία περιλαμβάνονται οι χρεώσεις σύνδεσης και χρήσης σε αυτά. […]».

Α2. Κανονιστικό πλαίσιο σχετικά με την ανάπτυξη του ΕΔΔΗΕ και την ανάπτυξη ευφυών συστημάτων μέτρησης τελικής κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας

Επειδή σύμφωνα με την υποπαρ. (η) της παρ. 2 του άρθρου 128 του ν. 4001/2011 οι βασικοί άξονες ανάπτυξης του ΕΔΔΗΕ σε χρονικό ορίζοντα από τρία έως επτά έτη καθορίζονται με το Σχέδιο Ανάπτυξης του Δικτύου, το οποίο καταρτίζεται από τη ΔΕΔΔΗΕ ΑΕ και εγκρίνεται με απόφαση της ΡΑΕ.

Επειδή, με την Οδηγία 2009/72/ΕΚ θεσπίσθηκε η υποχρέωση των κρατών μελών για την εγκατάσταση ευφυών συστημάτων μέτρησης προκειμένου για τη βελτιστοποίηση της χρήσης ηλεκτρικής ενεργείας. Ακολούθως, η νέα Οδηγία (ΕΕ) 2019/944 (άρθρα 15, 19-21) για την εσωτερική αγορά ενέργειας θέτει ως βασική προϋπόθεση για την ενεργειακή μετάβαση και τον ενεργό ρόλο του καταναλωτή στην αγορά ενέργειας την εξασφάλιση της εφαρμογής έξυπνων συστημάτων μέτρησης, τα οποία παρέχουν πρόσβαση σε σημαντικές, επακριβείς και κατανοητές πληροφορίες σχετικά με την κατανάλωση και το σχετικό κόστος, καθώς και σχετικά με το είδος των πηγών ενέργειας που καταναλώνεται.

Επειδή στο άρθρο 59 του ν. 4001/2011 ορίζονται τα ακόλουθα:

«1. Η ευρείας κλίμακας αντικατάσταση υφιστάμενων συστημάτων μέτρησης της τελικής κατανάλωσης ενέργειας στο Δίκτυο Διανομής με αντίστοιχα ευφυή συστήματα, η οποία αποσκοπεί ιδίως στη δυνατότητα ενεργού συμμετοχής των καταναλωτών στην αγορά ενέργειας αλλά και γενικότερα στην αποτελεσματικότερη και οικονομικότερη λειτουργία της, ρυθμίζεται με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, μετά από γνώμη της ΡΑΕ και σχετική εισήγηση των αρμόδιων Διαχειριστών σύμφωνα με την παρ. 2. […] 3. Με απόφαση της ΡΑΕ ρυθμίζεται κάθε αναγκαία λεπτομέρεια για την ένταξη του έργου στον προγραμματισμό της ανάπτυξης του Δικτύου Διανομής ηλεκτρικής ενέργειας και Φυσικού Αερίου, όπως, μεταξύ άλλων: (α) οι ελάχιστες λειτουργικές απαιτήσεις και προδιαγραφές όσον αφορά είτε στα μετρητικά συστήματα ή στις σχετικές υπηρεσίες που παρέχονται στην αγορά ενέργειας και εξειδίκευση τους για διάφορες κατηγορίες συμμετεχόντων σε αυτήν, […] (δ) το αναλυτικό χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του έργου […]».

Επειδή, σύμφωνα με το άρθρο 2 της υπό στοιχεία Δ5/ΗΛ/Α/Φ33/2067/4.2.2013 απόφασης ΥΠΕΚΑ (Β΄ 297) με θέμα «Αντικατάσταση συστημάτων μέτρησης τελικής κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας», εγκρίθηκε η ευρείας κλίμακας σταδιακή αντικατάσταση των υφιστάμενων συστημάτων μέτρησης της τελικής κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας στο Ελληνικό Δίκτυο Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΔΔΗΕ) με αντίστοιχα ευφυή συστήματα μέτρησης, σύμφωνα με το άρθρο 59 του ν. 4001/2011 (Α΄ 179). Η αντικατάσταση προβλέφθηκε ότι θα πραγματοποιηθεί από την ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε. Ειδικότερα, στο άρθρο 4 ορίσθηκε ότι «1. Η εγκατάσταση και εφαρμογή ευφυών συστημάτων μέτρησης εντάσσεται στον προγραμματισμό ανάπτυξης του ΕΔΔΗΕ. […] 3. Με απόφαση της ΡΑΕ ρυθμίζεται κάθε αναγκαία λεπτομέρεια για την ένταξη του έργου στον προγραμματισμό ανάπτυξης του ΕΔΔΗΕ, καθώς και τα ειδικότερα κριτήρια ένταξης των διάφορων περιοχών της Επικράτειας κατά την εφαρμογή των ευφυών συστημάτων. […]».

Επειδή, συναφώς, σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 109 του Κώδικα Διαχείρισης του ΕΔΔΗΕ, η ανάπτυξη συστημάτων τηλεμέτρησης προσδιορίζεται στο Σχέδιο Ανάπτυξης του Δικτύου.

Β. Σχετικά με τη μεθοδολογία υπολογισμού Χρεώσεων Χρήσης του ΕΔΔΗΕ

Επειδή σχετικά με τη μεθοδολογία υπολογισμού των Χρεώσεων Χρήσης του ΕΔΔΗΕ, στο Κεφάλαιο 30 του Κώδικα Διαχείρισης του ΔΕΔΔΗΕ καθορίζονται γενικές αρχές και κατευθύνσεις, κριτήρια, κανόνες καθώς επίσης λεπτομέρειες για ορισμένα θέματα. Για την περαιτέρω εξειδίκευση των προβλέψεων του Κώδικα και τον καθορισμό των αναγκαίων λεπτομερειών εφαρμογής της μεθοδολογίας προβλέπεται η έκδοση Εγχειριδίου Χρεώσεων Χρήσης Δικτύου.

Επειδή, με το σχετικό 4 ο Διαχειριστής Δικτύου υπέβαλε στη ΡΑΕ εισήγηση για τη θέσπιση του Εγχειριδίου Χρεώσεων Χρήσης Δικτύου. Με την εισήγησή του, ο Διαχειριστής του Δικτύου επεσήμανε επιπλέον ευρήματα που προέκυψαν κατά την κατάρτιση του Εγχειριδίου, ορισμένα από τα οποία απαιτούν τροποποίηση διατάξεων του Κώδικα Διαχείρισης ΕΔΔΗΕ. Συγκεκριμένα, ο Διαχειριστής επεσήμανε και πρότεινε τα ακόλουθα:

α) Την εισαγωγή μίας τρίτης συνιστώσας σταθερής χρέωσης ανά μετρητή, καθώς από την ανάλυση των στοιχείων κόστους της δραστηριότητας καταδεικνύεται ότι ένα τμήμα του πάγιου κόστους δεν εξαρτάται ούτε από τα χαρακτηριστικά της εγκατάστασης του καταναλωτή, αλλά ούτε και από την καταναλωτική συμπεριφορά του και λαμβάνοντας υπόψη σχετική πρόβλεψη που υπάρχει στον Κώδικα Διαχείρισης του Δικτύου, όπως άλλωστε υποδεικνύεται από τη διάταξη της παρ. 1(γ) του άρθρου 127. Η εισαγωγή σταθερής χρέωσης ανά μετρητή, η οποία θα περιλαμβάνει κόστη μέτρησης και εξυπηρέτησης πελατών, συμβάλλει στην οικονομικά ορθότερη κατανομή των χρεώσεων μεταξύ παγίου, μεταβλητού και σταθερού σκέλους, καθώς και στον δίκαιο επιμερισμό των Χρεώσεων Χρήσης Δικτύου (ΧΧΔ) μεταξύ των Κατηγοριών Καταναλωτών.

β) Ο συντελεστής ισχύος να λαμβάνεται υπόψη και για τον καθορισμό των Μοναδιαίων Πάγιων Χρεώσεων, για την πληρέστερη αποτύπωση της επίπτωσης της άεργου ισχύος στις Χρεώσεις Χρήσης Δικτύου, ιδίως υπό το πρίσμα της σημαντικής αλλαγής στην κατανομή των χρεώσεων μεταξύ πάγιου και μεταβλητού σκέλους.

γ) Τον καθορισμό των περιόδων αιχμής φορτίου του δικτύου σε μηνιαία βάση, προκειμένου να περιορίζεται ο κίνδυνος αποφυγής σημαντικού μέρους των χρεώσεων από καταναλωτές με ωριαία μέτρηση μέσω αναστολής λειτουργίας κατά τις ώρες αιχμής, με συνέπεια τη μετακύλιση δυσανάλογα υψηλού κόστους του δικτύου σε καταναλωτές άλλων κατηγοριών, για τους οποίους δεν υφίσταται δυνατότητα υπολογισμού της χρέωσης χρήσης δικτύου βάσει της ισχύος που απορροφούν τις ώρες αιχμής του φορτίου του Δικτύου.

Επειδή, η ΡΑΕ, κατόπιν δημόσιας διαβούλευσης την οποία διεξήγαγε επί της εισήγησης του Διαχειριστή Δικτύου (σχετικό 5), λαμβάνοντας υπόψη και τα αποτελέσματά της, υπέβαλε στον Διαχειριστή Δικτύου παρατηρήσεις και κατευθύνσεις για περαιτέρω διερεύνηση ορισμένων θεμάτων, με στόχο τη βελτίωση επιμέρους τμημάτων της μεθοδολογίας (σχετικό 6). Επί των παρατηρήσεων αυτών ο Διαχειριστής του Δικτύου υπέβαλε στη ΡΑΕ (σχετικό 8) τις προτάσεις του. Κατά την περαιτέρω επεξεργασία της εισήγησης του Διαχειριστή Δικτύου, η ΡΑΕ ζήτησε και έλαβε πρόσθετα στοιχεία και πληροφόρηση από τον Διαχειριστή αναφορικά με ειδικά θέματα εφαρμογής της προτεινόμενης μεθοδολογίας υπολογισμού των Χρεώσεων Χρήσης Δικτύου (σχετικά 7, 9, 10 και 11).

Επειδή, η ΡΑΕ, κατόπιν επεξεργασίας των υποβληθέντων στοιχείων και εισηγήσεων, προέβη σε δεύτερη δημόσια διαβούλευση (σχετικό 12) επί προτάσεών της σχετικά με τροποποιήσεις στη μεθοδολογία για τον υπολογισμό των Χρεώσεων Χρήσης Δικτύου (Κεφάλαιο 30 του Κώδικα Διαχείρισης ΕΔΔΗΕ και σχέδιο Εγχειριδίου Χρεώσεων Χρήσης Δικτύου), καθώς και σχετικά με ορισμένες λεπτομέρειες εφαρμογής της.

Επειδή, η ΡΑΕ, λαμβάνοντας υπόψη όλα τα ανωτέρω, τις προτάσεις του Διαχειριστή, καθώς και τις απόψεις που κατατέθηκαν στις δημόσιες διαβουλεύσεις (σχετικά 5 και 12), προβαίνει στις κάτωθι κρίσεις αναφορικά με το περιεχόμενο του Εγχειριδίου Χρεώσεων Χρήσης Δικτύου.

Επειδή από άποψη πληρότητας και σαφήνειας της μεθοδολογίας, η εισήγηση του Διαχειριστή Δικτύου για το Εγχειρίδιο Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος κρίνεται κατά το μεγαλύτερο μέρος επαρκής, λαμβάνοντας υπόψη ιδίως ότι πρόσθετες παράμετροι εφαρμογής της μεθοδολογίας, οι οποίες επηρεάζουν τον επιμερισμό του εσόδου μεταξύ κατηγοριών προβλέπεται να καθορίζονται με αποφάσεις ΡΑΕ κατά την εφαρμογή της μεθοδολογίας, ενώ λοιπές τεχνικές λεπτομέρειες υλοποίησης μπορούν να καθορίζονται με Οδηγίες Εφαρμογής, σύμφωνα με τα οριζόμενα στον Κώδικα Διαχείρισης του ΕΔΔΗΕ.

Επειδή η εισήγηση του Διαχειριστή Δικτύου για το Εγχειρίδιο Χρεώσεων Χρήσης Δικτύου περιλαμβάνει ρητές προβλέψεις για τον τρόπο επιμερισμού του εσόδου και τις αντίστοιχες κλείδες επιμερισμού, για τους τύπους των μοναδιαίων χρεώσεων και για τον τρόπο υπολογισμού τους. Κατά το χρόνο υποβολής της εισήγησης του Διαχειριστή Δικτύου, ορισμένες από τις προβλέψεις αυτές είτε δεν περιλαμβάνονταν στον Κώδικα Διαχείρισης του

ΕΔΔΗΕ ή δεν περιγράφονταν με επαρκή σαφήνεια. Ωστόσο, επειδή κρίθηκε ότι οι προβλέψεις αυτές είναι συμβατές με τις γενικές αρχές που περιλαμβάνονται στον Κώδικα και προάγουν την κοστοστρέφεια των Χρεώσεων Χρήσης Δικτύου, οι διατάξεις του Κώδικα Διαχείρισης του ΕΔΔΗΕ συμπληρώθηκαν σχετικά (σχετικό 27).

Επειδή η εισήγηση του Διαχειριστή Δικτύου για το Εγχειρίδιο Χρεώσεων Χρήσης Δικτύου δεν περιλαμβάνει τα ακόλουθα:

α) Μεθοδολογία καθορισμού χρεώσεων Παραγωγών για τη Χρήση του Δικτύου, σύμφωνα με το άρθρο 128 του Κώδικα Διαχείρισης του ΕΔΔΗΕ. Η μεθοδολογία αυτή θα πρέπει να αναπτυχθεί από τον Διαχειριστή Δικτύου και να περιληφθεί στο Εγχειρίδιο Χρεώσεων Χρήσης Δικτύου σε μελλοντική αναθεώρηση.

β) Προβλέψεις σχετικά με την τιμολόγηση και καταβολή Χρεώσεων Χρήσης Δικτύου Καταναλωτών και Παραγωγών, σύμφωνα με το άρθρο 135 του Κώδικα Διαχείρισης του ΕΔΔΗΕ, δεδομένου ότι η εξουσιοδότηση για την ενσωμάτωση των προβλέψεων αυτών στο Εγχειρίδιο Χρεώσεων Χρήσης Δικτύου καθορίστηκε μετά τον χρόνο υποβολής της εισήγησης του Διαχειριστή Δικτύου. Για το λόγο αυτό, λαμβάνοντας υπόψη τις απόψεις του Διαχειριστή Δικτύου στο πλαίσιο της δεύτερης δημόσιας διαβούλευσης της ΡΑΕ, με το σχετικό 27 καθορίστηκε η διατήρηση σε ισχύ των αντίστοιχων διατάξεων του Κεφαλαίου 9 του Εγχειρίδιου Διαχείρισης Μετρήσεων και Περιοδικής Εκκαθάρισης (σχετικό 14) και μετά τη θέσπιση του Εγχειριδίου Χρεώσεων Χρήσης Δικτύου. Ως εκ τούτου, προστίθεται σχετική παραπομπή στο Εγχειρίδιο Χρεώσεων Χρήσης Δικτύου και οι προβλέψεις σχετικά με την τιμολόγηση και καταβολή Χρεώσεων Χρήσης Δικτύου Καταναλωτών και Παραγωγών σύμφωνα με το άρθρο 135 του Κώδικα Διαχείρισης του ΕΔΔΗΕ θα πρέπει να επικαιροποιηθούν από τον Διαχειριστή Δικτύου και να περιληφθούν στο Εγχειρίδιο Χρεώσεων Χρήσης Δικτύου σε μελλοντική αναθεώρηση.

γ) Προβλέψεις για την κατάθεση εγγυήσεων υπόχρεων καταβολής για τις Χρεώσεις Χρήσης Δικτύου, σύμφωνα με το άρθρο 135 του Κώδικα Διαχείρισης του ΕΔΔΗΕ, δεδομένου ότι η εξουσιοδότηση για την ενσωμάτωση των προβλέψεων αυτών στο Εγχειρίδιο Χρεώσεων Χρήσης Δικτύου καθορίστηκε μετά το χρόνο υποβολής της εισήγησης του Διαχειριστή Δικτύου. Περαιτέρω, οι σχετικές προβλέψεις ενσωματώθηκαν σε διακριτή απόφαση ΡΑΕ (σχετικό 15), κατόπιν εισήγησης του Διαχειριστή Δικτύου. Ως εκ τούτου, στο Εγχειρίδιο Χρεώσεων Χρήσης Δικτύου προστίθεται παραπομπή στην ως άνω απόφαση ΡΑΕ.

Επειδή θεωρείται αναγκαίο να προβλεφθεί δυνατότητα περαιτέρω προσαρμογής των Περιόδων Αιχμής Φορτίου του Δικτύου που προκύπτουν από την τυποποιημένη στατιστική επεξεργασία που περιγράφεται στο Εγχειρίδιο, εφόσον αυτή κρίνεται ότι απαιτείται προκειμένου να ικανοποιούνται τα κριτήρια που καθορίζονται στον Κώδικα Διαχείρισης του ΕΔΔΗΕ για τον καθορισμό των Περιόδων Αιχμής Φορτίου και συγκεκριμένα, οι Περίοδοι Αιχμής να ορίζονται με τέτοιο τρόπο ώστε να διευκολύνουν τους χρήστες για τη διαμόρφωση του προφίλ κατανάλωσής τους, να μην αλλάζουν συχνά και να παρέχουν μακροχρόνια, κατά το δυνατόν, σήματα στους Καταναλωτές.

Επειδή κρίνεται εύλογο να διατηρηθεί η απαλλαγή των αρδευτικών πελατών (Αγροτικοί Πελάτες Χαμηλής και Μέσης Τάσης, Κατηγορίες ΧΧΔ Καταναλωτών 1, 6 και 8) από την Πάγια και τη Μεταβλητή Χρέωση Χρήσης Δικτύου. Η απαλλαγή αυτή θεσπίσθηκε προ ετών με αποφάσεις καθορισμού Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος και Δικτύου (σχετικά 17 και 18), λαμβάνοντας υπόψη τους όρους περιορισμού φορτίου κατά τις ώρες αιχμής που περιλαμβάνονται στις συμβάσεις σύνδεσης των πελατών αυτών στο Δίκτυο. Οι εν λόγω όροι συνεχίζουν να είναι σε ισχύ. Επιπλέον, ανάλογες προβλέψεις περιλαμβάνονται στο Εγχειρίδιο Λειτουργίας του Δικτύου (σχετικό 19), σύμφωνα με τις οποίες τα αρδευτικά φορτία διακόπτονται κατά προτεραιότητα σε περίπτωση περικοπών φορτίου για την αντιμετώπιση καταστάσεων έκτακτης ανάγκης στο ηλεκτρικό σύστημα. Ως εκ τούτου, προστίθεται σχετικός όρος στο Εγχειρίδιο Χρεώσεων Χρήσης Δικτύου.

Επειδή σχετικά με τον ορισμό Κατηγοριών ΧΧΔ Καταναλωτών και την ένταξη Καταναλωτών σε αυτές, κρίνεται αναγκαίο να προβλεφθούν στο Εγχειρίδιο Χρεώσεων Χρήσης Δικτύου τα ακόλουθα:

α) Δυνατότητα ένταξης όλων των Καταναλωτών Χαμηλής Τάσης με Ωριαία Μέτρηση, με εξαίρεση τους καταναλωτές αγροτικών χρήσεων, ανεξαρτήτως χρήσης ενέργειας και χαρακτηριστικών χρονικής διακύμανσης ζήτησης ισχύος, στην ίδια Κατηγορία ΧΧΔ Καταναλωτών ΧΤ, κατ΄ αναλογία με την ένταξη όλων των Καταναλωτών Μέσης Τάσης στην ίδια Κατηγορία, λαμβάνοντας υπόψη την αντίστοιχη πρόβλεψη του Κώδικα Διαχείρισης του ΕΔΔΗΕ (σχετικό 27).

β) Κανόνες για την ένταξη Καταναλωτών Χαμηλής Τάσης με ισχύ σύνδεσης μικρότερη των 85 kVA, σε Κατηγορίες ΧΧΔ Καταναλωτών με Ωριαία Μέτρηση, δεδομένου ότι επί του παρόντος οι ανωτέρω Καταναλωτές, κατά κανόνα, δεν εφοδιάζονται με τη δυνατότητα αυτή ή δεν εντάσσονται σε κέντρο τηλεμέτρησης για τη συλλογή των Ωραίων Μετρήσεων του φορτίου τους. Οι κανόνες αυτοί καθορίζονται λαμβάνοντας υπόψη τα ακόλουθα:

αα) Την ένταξη των εν λόγω Καταναλωτών σε Κατηγορίες ΧΧΔ Καταναλωτών με Ωριαία Μέτρηση το αργότερο μετά τη συμπλήρωση επαρκούς ιστορικού ωριαίας καταγραφής του φορτίου τους, ώστε να περιορίζεται η ανάγκη εκτίμησης καμπυλών φορτίου και συνεπώς η πιθανότητα σημαντικών σφαλμάτων στον υπολογισμό των Μοναδιαίων Χρεώσεων Χρήσης Δικτύου, στην περίπτωση μετακίνησης μεγάλου πλήθους καταναλωτών προς Κατηγορίες ΧΧΔ Καταναλωτών με Ωριαία Μέτρηση, λόγω μαζικής ένταξής τους σε κέντρα τηλεμέτρησης κατά την προβλεπόμενη ανάπτυξη ευφυών συστημάτων μέτρησης.

ββ) Την άμεση αξιοποίηση των Ωριαίων Μετρητών Καταναλωτών με δυνατότητα έγχυσης ισχύος στο Δίκτυο (αυτοπαραγωγοί) καθώς και Καταναλωτών Υποδομών Επαναφόρτισης Ηλεκτροκίνητων Οχημάτων, για τον υπολογισμό της Χρέωσης Χρήσης Δικτύου των Καταναλωτών αυτών βάσει των Μοναδιαίων Χρεώσεων που ισχύουν για Κατηγορίες ΧΧΔ Καταναλωτών με Ωραία Μέτρηση. Κρίνεται σκόπιμος ο υπολογισμός της Χρέωσης Χρήσης Δικτύου των παραπάνω Καταναλωτών βάσει των Μοναδιαίων Χρεώσεων που ισχύουν για Κατηγορίες ΧΧΔ Καταναλωτών με Ωραία Μέτρηση, ακόμη και αν οι Καταναλωτές αυτοί εντάσσονται σε Κατηγορίες χωρίς Ωριαία Μέτρηση για τον υπολογισμό των Μοναδιαίων Χρεώσεων, λαμβάνοντας υπόψη και σταθμίζοντας τα ακόλουθα:

• Ως προς τη χρονική διακύμανση της ισχύος που απορροφούν από το Δίκτυο, οι Καταναλωτές με δυνατότητα παραγωγής (αυτοπαραγωγοί) διαφοροποιούνται κατά τεκμήριο από λοιπούς καταναλωτές Κατηγοριών ΧΧΔ χωρίς Ωριαία Μέτρηση, στις οποίες κατατάσσονται με κριτήριο τη χρήση ενέργειας. Ως εκ τούτου, η ένταξή τους σε κάποια από τις Κατηγορίες αυτές και η χρέωσή τους βάσει συμφωνημένης ισχύος, όπως προβλέπεται για τους καταναλωτές των Κατηγοριών αυτών, κρίνεται μη συμβατή με τα κριτήρια ένταξης Καταναλωτών σε Κατηγορίες ΧΧΔ που καθορίζονται στο άρθρο 130 του Κώδικα Διαχείρισης του ΕΔΔΗΕ. Αντίθετα, η χρέωση των Καταναλωτών αυτών βάσει της χρονικής διακύμανσης ισχύος που απορροφούν από το Δίκτυο, δηλαδή όπως χρεώνονται οι Καταναλωτές Κατηγοριών με Ωριαία Μέτρηση, συνιστά δίκαιη τιμολόγησή τους, σύμφωνα με τις αρχές του Κώδικα Διαχείρισης του ΕΔΔΗΕ.

• Οι Υποδομές Επαναφόρτισης Ηλεκτροκίνητων Οχημάτων αποτελούν πρόσθετα φορτία για το Δίκτυο Διανομής και κρίνεται σκόπιμο να δίνονται εξαρχής οικονομικά σήματα στους χρήστες τους με στόχο την αποφυγή ή τον περιορισμό απορρόφησης ισχύος από το Δίκτυο τις περιόδους αιχμής φορτίου. Αναφορικά με σχετική με το θέμα αυτό πρόταση του Διαχειριστή Δικτύου (σχετικό 22), επισημαίνεται ότι τα σήματα αυτά δεν είναι δυνατό να παρέχονται μέσω του σκέλους χρέωσης ενέργειας των ΧΧΔ, διότι η χρέωση αυτή δεν προβλέπεται να διαφοροποιείται χρονικά βάσει της νέας μεθοδολογίας για τις Χρεώσεις Χρήσης Δικτύου, σε αντίθεση με τη μεθοδολογία που εφαρμόζεται επί του παρόντος (σχετικά 16 και 17). Λαμβάνεται επίσης υπόψη ότι σύμφωνα με τις οδηγίες, τα ενημερωτικά σημειώματα και τα έντυπα αιτήσεων που έχει εκδώσει ο Διαχειριστής του Δικτύου σχετικά με τη σύνδεση Υποδομών Επαναφόρτισης Ηλεκτροκίνητων Οχημάτων στο Δίκτυο Διανομής (σχετικό 21), προκύπτει ότι στις παροχές των εν λόγω Καταναλωτών με ισχύ σύνδεσης μικρότερη των 85 kVA, προβλέπεται σε κάθε περίπτωση η εγκατάσταση ωριαίων μετρητών και, επιπλέον, η ένταξη των μετρητών αυτών σε κέντρο τηλεμέτρησης στην περίπτωση ανεξάρτητων παροχών ΥΕΗΟ.

• Τις σχετικές απαιτήσεις του άρθρου 18 του Κανονισμού (ΕΕ) 2019/943 (σχετικό 20) και συγκεκριμένα: (α) την απαίτηση της παραγράφου 1, σύμφωνα με την οποία τα τέλη δικτύου δεν πρέπει να δημιουργούν αντικίνητρα για αυτοπαραγωγή, αυτοκατανάλωση ή για τη συμμετοχή στην απόκριση ζήτησης και (β) τις απαιτήσεις της παραγράφου 7, σύμφωνα με τις οποίες τα τιμολόγια διανομής αντανακλούν το κόστος λαμβάνοντας υπόψη τη χρήση του δικτύου διανομής από τους χρήστες του συστήματος, συμπεριλαμβανομένων των ενεργών πελατών, ενώ σε περίπτωση που εφαρμόζονται ευφυή συστήματα μέτρησης, οι ρυθμιστικές αρχές κατά τον καθορισμό ή την έγκριση τιμολογίων μεταφοράς και διανομής ή των σχετικών μεθοδολογιών τους σύμφωνα με το άρθρο 59 της οδηγίας (ΕΕ) 2019/944, εξετάζουν και μπορούν, όπου ενδείκνυται, να θεσπίσουν χρονικά διαφοροποιημένα τιμολόγια δικτύων τα οποία να αντανακλούν τη χρήση του δικτύου, με διαφανή, οικονομικά αποδοτικό και προβλέψιμο τρόπο για τον τελικό πελάτη. Η τιμολόγηση Καταναλωτών βάσει συμφωνημένης ισχύος, μη λαμβάνοντας υπόψη τη χρήση του Δικτύου από αυτούς, δημιουργεί επί της αρχής αντικίνητρα για αυτοπαραγωγή, αυτοκατανάλωση ή για τη συμμετοχή στην απόκριση ζήτησης.

• Σύμφωνα με τη μεθοδολογία που περιγράφεται στον Κώδικα Διαχείρισης του ΕΔΔΗΕ και στην εισήγηση του Διαχειριστή Δικτύου για το Εγχειρίδιο Χρεώσεων Χρήσης Δικτύου, οι Μοναδιαίες Χρεώσεις Χρήσης Δικτύου που υπολογίζονται για Κατηγορίες ΧΧΔ Καταναλωτών με Ωριαία Μέτρηση δεν επηρεάζονται από μεταβολές στη σύνθεση των Κατηγοριών αυτών, λόγω μετακίνησης καταναλωτών από ή προς αυτές. Οι εν λόγω Μοναδιαίες Χρεώσεις Χρήσης Δικτύου αποτελούν δίκαιες χρεώσεις, σύμφωνα με τις αρχές του Κώδικα Διαχείρισης του

ΕΔΔΗΕ, δεδομένου ότι οι ίδιες αυτές Μοναδιαίες Χρεώσεις θα προέκυπταν για όλους τους Καταναλωτές του ίδιου επιπέδου τάσης, ανεξαρτήτως κατηγορίας, εφόσον όλοι οι Καταναλωτές διέθεταν Ωριαία Μέτρηση φορτίου. Στην περίπτωση αυτή, δεν θα υπήρχε ανάγκη διάκρισης των Καταναλωτών του ίδιου επιπέδου τάσης σε Κατηγορίες με κριτήριο τη χρονική διακύμανση του φορτίου τους για τον υπολογισμό δίκαιων Χρεώσεων Χρήσης Δικτύου σύμφωνα με τις αρχές του Κώδικα Διαχείρισης του ΕΔΔΗΕ.

• Δεν αναμένονται σημαντικές αποκλίσεις στην ανάκτηση του Απαιτούμενου Εσόδου από τον υπολογισμό της Χρέωσης Χρήσης Δικτύου των Καταναλωτών αυτών βάσει Μοναδιαίων Χρεώσεων Κατηγοριών με Ωριαία Μέτρηση, έως ότου οι Καταναλωτές αυτοί ενταχθούν στις εν λόγω κατηγορίες και για τον υπολογισμό των Μοναδιαίων Χρεώσεων, λόγω του σχετικά μικρού πλήθους των Καταναλωτών Χαμηλής Τάσης με αυτοπαραγωγή στο ΕΔΔΗΕ (περίπου 28.000 kVA εγκατεστημένης ισχύος, κυρίως εγκαταστάσεις φωτοβολταϊκών με ενεργειακό συμψηφισμό). Άλλωστε, ανάλογες αποκλίσεις στην ανάκτηση του Απαιτούμενου Εσόδου προκύπτουν σε μόνιμη βάση λόγω μεταβολών στο πλήθος των καταναλωτών ή/και στη χρήση του Δικτύου από αυτούς, συγκριτικά με τις αντίστοιχες εκτιμήσεις που γίνονται από τον Διαχειριστή του Δικτύου κατά τον υπολογισμό των Μοναδιαίων Χρεώσεων. Σε κάθε περίπτωση, ο Διαχειριστής του Δικτύου δύναται να εντάσσει τους Καταναλωτές αυτούς σε Κατηγορίες ΧΧΔ με Ωριαία Μέτρηση και για τον υπολογισμό των Μοναδιαίων Χρεώσεων πριν τη συμπλήρωση ιστορικού ωριαίων μετρήσεων για ένα πλήρες ημερολογιακό έτος, βάσει σχετικών εκτιμήσεων. Τέλος, λαμβάνεται υπόψη ότι η ανάκτηση του Απαιτούμενου Εσόδου του Διαχειριστή Δικτύου διασφαλίζεται πλήρως μέσω σχετικού μηχανισμού εκκαθάρισης που προβλέπεται στη Μεθοδολογία Υπολογισμού του Απαιτούμενου Εσόδου (σχετικό 24).

Επειδή για την υλοποίηση των ανωτέρω είναι αναγκαίες οι σχετικές προσθήκες στο σχέδιο του Εγχειρίδιου Χρεώσεων Χρήσης Δικτύου που εισηγήθηκε ο Διαχειριστής του Δικτύου (σχετικό 4).

Επειδή η νέα μεθοδολογία εισάγει ορισμένες σημαντικές τροποποιήσεις στον τρόπο υπολογισμού των Χρεώσεων Χρήσης Δικτύου και ειδικότερα στο ποσοστό του Απαιτούμενου Εσόδου της ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε. που ανακτάται μέσω χρεώσεων ενέργειας και ισχύος. Οι τροποποιήσεις αυτές κρίνεται σκόπιμο να ενσωματωθούν σταδιακά, λαμβάνοντας υπόψη την αποφυγή έντονων μεταβολών στις χρεώσεις και τη δυνατότητα προσαρμογής των καταναλωτών.

Γ. Σχετικά με την στοχευμένη εγκατάσταση τηλεμετρούμενων ωριαίων μετρητών ενόψει εφαρμογής της νέας μεθοδολογίας υπολογισμού Χρεώσεων Χρήσης Δικτύου

Επειδή για τους λόγους που προαναφέρθηκαν, κρίνεται σκόπιμο ο υπολογισμός της Χρέωσης Χρήσης Δικτύου Καταναλωτών που καλύπτουν μέρος των αναγκών τους με ίδια παραγωγή (Αυτοπαραγωγοί), καθώς και Καταναλωτών με Υποδομές Επαναφόρτισης Ηλεκτροκίνητων Οχημάτων να λαμβάνει υπόψη τη χρονική διακύμανση του φορτίου που οι Καταναλωτές αυτοί απορροφούν από το Δίκτυο, όπως δηλαδή προβλέπεται στο Εγχειρίδιο Χρέωσης Χρήσης Δικτύου για Καταναλωτές Κατηγοριών ΧΧΔ με Ωριαία Μέτρηση. Για την τιμολόγηση της Χρέωσης Χρήσης Δικτύου των εν λόγω Καταναλωτών κατ’ αυτόν τον τρόπο, απαιτείται η εγκατάσταση ωριαίων τηλεμετρούμενων μετρητών και η ένταξή τους σε κέντρο τηλεμέτρησης.

Επειδή στο πλαίσιο της δεύτερης διαβούλευσης της ΡΑΕ (σχετικό 12), ο Διαχειριστής του Δικτύου ενημέρωσε ότι οι τοποθετημένοι μετρητές στην πλειοψηφία των εγκαταστάσεων χρηστών ΧΤ με δυνατότητα έγχυσης ισχύος στο δίκτυο έχουν δυνατότητα τηλεμέτρησης και η ένταξή τους σε κέντρο τηλεμέτρησης, για την οποία ωστόσο απαιτείται η εγκατάσταση συμπληρωματικού εξοπλισμού, προγραμματίζεται να γίνει κατά προτεραιότητα το επόμενο διάστημα, με εκτίμηση ολοκλήρωσης στις αρχές του επόμενου έτους.

Επειδή, όπως προαναφέρθηκε, σύμφωνα με τις οδηγίες, τα ενημερωτικά σημειώματα και τα έντυπα αιτήσεων που έχει εκδώσει ο Διαχειριστής του Δικτύου σχετικά με τη σύνδεση Υποδομών Επαναφόρτισης Ηλεκτροκίνητων Οχημάτων στο Δίκτυο Διανομής (σχετικό 21), προκύπτει ότι στις παροχές των εν λόγω Καταναλωτών με ισχύ σύνδεσης μικρότερη των 85 kVA, προβλέπεται σε κάθε περίπτωση η εγκατάσταση ωριαίων μετρητών και, επιπλέον, η ένταξη των μετρητών αυτών σε κέντρο τηλεμέτρησης στην περίπτωση ανεξάρτητων παροχών ΥΕΗΟ. Οι ανωτέρω οδηγίες δεν προβλέπουν την ένταξη σε κέντρο τηλεμέτρησης των ωριαίων μετρητών που εγκαθίστανται κατά τη σύνδεση Υποδομών Επαναφόρτισης Ηλεκτροκίνητων Οχημάτων στην εσωτερική ηλεκτρική εγκατάσταση παροχών με ισχύ σύνδεσης μικρότερη των 85 kVA. Οι Καταναλωτές ΧΤ με ισχύ σύνδεσης 85 kVA και άνω και οι Καταναλωτές ΜΤ εφοδιάζονται με τηλεμετρούμενους ωριαίους μετρητές και εντάσσονται σε κέντρο τηλεμέτρησης βάσει του τρέχοντος σχεδιασμού ανάπτυξης συστημάτων τηλεμέτρησης που εφαρμόζει ο Διαχειριστής του Δικτύου και εντάσσονται στις αντίστοιχες Κατηγορίες ΧΧΔ Καταναλωτών με Ωριαία Μέτρηση, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο σχέδιο του Εγχειρίδιου Χρεώσεων Χρήσης Δικτύου, ανεξαρτήτως εξυπηρέτησης Υποδομών Επαναφόρτισης Ηλεκτροκίνητων Οχημάτων μέσω αυτών.

Επειδή βάσει του Σχεδίου Ανάπτυξης του Δικτύου για την περίοδο 2021-2025 (σχετικό 26) εντάχθηκε στον προγραμματισμό ανάπτυξης του Δικτύου η αντικατάσταση υφιστάμενων μετρητικών συστημάτων ηλεκτρικής ενέργειας τελικής κατανάλωσης με ευφυή συστήματα μέτρησης, τα οποία περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων δυνατότητες καταγραφής αναλυτικών καμπυλών διακύμανσης φορτίου, καθώς και εξ’ αποστάσεως προγραμματισμό των μετρητικών διατάξεων και συλλογή μετρητικών δεδομένων. Εξάλλου, ο Διαχειριστής Δικτύου επί του παρόντος λειτουργεί συστήματα τηλεμέτρησης, τα οποία παρέχουν τις δυνατότητες αυτές και έχει δρομολογήσει την επέκταση των κέντρων αυτών τηλεμέτρησης, ώστε να είναι δυνατή η άμεση ένταξη ευφυών μετρητών που συνδέονται στο Δίκτυο, μέχρι να ολοκληρωθεί η ανάπτυξη κέντρου τηλεμέτρησης πλήρους δυναμικότητας.

Επειδή βάσει των σχετικών διατάξεων του κανονιστικού πλαισίου που αναφέρονται στην ενότητα Α.2 της παρούσας, η ΡΑΕ έχει αρμοδιότητα έγκρισης των προγραμμάτων ανάπτυξης ευφυών συστημάτων μέτρησης και συστημάτων τηλεμέτρησης του Διαχειριστή Δικτύου, στο πλαίσιο της οποίας δύναται ειδικότερα να καθορίζει όρους σχετικά με την εξειδίκευση λειτουργικών απαιτήσεων και προδιαγραφών όσον αφορά είτε στα μετρητικά συστήματα ή στις σχετικές παρεχόμενες υπηρεσίες για διάφορες κατηγορίες συμμετεχόντων καθώς και σχετικά με το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης των προγραμμάτων.

Επειδή για την επίτευξη του επιδιωκόμενου στόχου κρίνεται σκόπιμο να καθορισθεί ρητή υποχρέωση του Διαχειριστή Δικτύου για τον εφοδιασμό με Τηλεμετρούμενους Ωριαίους Μετρητές όλων των Καταναλωτών Δικτύου που είναι Αυτοπαραγωγοί καθώς και των Καταναλωτών Δικτύου με Υποδομές Επαναφόρτισης Ηλεκτροκίνητων Οχημάτων, λαμβάνοντας υπόψη το χρονοδιάγραμμα εφαρμογής της νέας μεθοδολογίας υπολογισμού Χρεώσεων Χρήσης Δικτύου, αποφασίζει:

1. Στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της κατά την παρ. 3 του άρθρου 128 του ν. 4001/2011 και την παρ. 1 του άρθρου 2 του Κώδικα Διαχείρισης του ΕΔΔΗΕ, θεσπίζει το Εγχειρίδιο Χρεώσεων Χρήσης Δικτύου του Κώδικα Διαχείρισης του ΕΔΔΗΕ σύμφωνα με το Παράρτημα Α, το οποίο προσαρτάται στην παρούσα απόφαση και αποτελεί αναπόσπαστο μέρος αυτής.

2. Στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της κατά την παρ. 2 του άρθρου 140 και την παρ. 4 του άρθρου 128 του ν. 4001/2011, καθορίζει τις ακόλουθες μεταβατικές διατάξεις και λεπτομέρειες εφαρμογής της μεθοδολογίας υπολογισμού Χρεώσεων Χρήσης Δικτύου (Εγχειρίδιο Χρεώσεων Χρήσης Δικτύου):

α. Κατά την πρώτη εφαρμογή του Εγχειριδίου Χρεώσεων Χρήσης Δικτύου για τον προσδιορισμό Μοναδιαίων Χρεώσεων, δεν εφαρμόζεται Μοναδιαία Σταθερή Χρέωση και η ανάκτηση του Απαιτούμενου Εσόδου του ΔΕΔΔΗΕ ρυθμίζεται σε ποσοστό 60% και 40%, κατά προσέγγιση, μέσω Πάγιων και Μεταβλητών Χρεώσεων αντίστοιχα.

β. Από τον αμέσως επόμενο προσδιορισμό Μοναδιαίων Χρεώσεων Χρήσης Δικτύου, εφαρμόζονται πλήρως οι διατάξεις του Εγχειριδίου Χρεώσεων Χρήσης Δικτύου και η ανάκτηση του Απαιτούμενου Εσόδου του ΔΕΔΔΗΕ μέσω Μεταβλητών Χρεώσεων ρυθμίζεται σε ποσοστό 10% κατά προσέγγιση.

3. Στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της κατά την παρ. 3 του άρθρου 59 και την υποπαρ. (η) της παρ. 2 του άρθρου 128 του ν. 4001/2011, καθορίζει υποχρέωση του Διαχειριστή του Δικτύου να εξασφαλίσει, το αργότερο έως την 31η Δεκεμβρίου 2022 και εφεξής, τον εφοδιασμό με Τηλεμετρούμενους Ωριαίους Μετρητές και την ένταξη σε κέντρο τηλεμέτρησης Καταναλωτών που συνδέονται στο ΕΔΔΗΕ, οι οποίοι είναι Αυτοπαραγωγοί ηλεκτρικής ενέργειας σύμφωνα με τον σχετικό ορισμό του ν. 4001/2011 ή Καταναλωτές με Υποδομές Επαναφόρτισης Ηλεκτροκίνητων Οχημάτων (ανεξάρτητες παροχές ΥΕΗΟ και παροχές με σύνδεση ΥΕΗΟ σε εσωτερικές ηλεκτρικές εγκαταστάσεις).

4. Καλεί τον Διαχειριστή του Δικτύου να επεξεργαστεί τη μεθοδολογία προσδιορισμού Χρεώσεων Χρήσης Δικτύου Παραγωγών, σύμφωνα με το άρθρο 128 του Κώδικα Διαχείρισης του ΕΔΔΗΕ και τα θέματα υπολογισμού, τιμολόγησης και καταβολής των Χρεώσεων Χρήσης Δικτύου, σύμφωνα με το άρθρο 135 του Κώδικα Διαχείρισης του ΕΔΔΗΕ και να υποβάλει σχετική εισήγηση στη ΡΑΕ για την ενσωμάτωση σχετικών διατάξεων στο Εγχειρίδιο Χρεώσεων Χρήσης Δικτύου εντός έξι (6) και τριών (3) μηνών αντιστοίχως, από την έναρξη ισχύος της παρούσας.

5. Η παρούσα ισχύει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Η  απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και να αναρτηθεί στην επίσημη ιστοσελίδα της Αρχής.

Αθήνα, 16 Σεπτεμβρίου 2021

 

 


Έχει διαβαστεί 459 φορές