x

Σύνδεση

Δεν έχετε λογαριασμό; Εγγραφείτε

Απόφαση Ρ.Α.Ε.611/2022 - ΦΕΚ 410/Β/3-2-2022

Έγκριση του Δεκαετούς Προγράμματος Ανάπτυξης (ΔΠΑ) του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΣΜΗΕ) περιόδου 2021 - 2030.


Απόφαση Ρ.Α.Ε.Αριθμ. 611/2022

ΦΕΚ 410/Β/3-2-2022

Έγκριση του Δεκαετούς Προγράμματος Ανάπτυξης (ΔΠΑ) του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΣΜΗΕ) περιόδου 2021 - 2030.

Η ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΗ ΑΡΧΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ

Λαμβάνοντας υπόψη:

1. Τις διατάξεις του ν. 4001/2011 «Για τη λειτουργία Ενεργειακών Αγορών Ηλεκτρισμού και Φυσικού Αερίου, για Έρευνα, Παραγωγή και δίκτυα μεταφοράς Υδρογονανθράκων και άλλες ρυθμίσεις» (Α’ 179) και ιδίως τα άρθρα 14, 94, 108 και 108Α.

2. Τις διατάξεις του ν. 3468/2006 «Παραγωγή Ηλεκτρικής Ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και Συμπαραγωγή Ηλεκτρισμού και Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης και λοιπές διατάξεις» (Α’ 129), καθώς και τις διατάξεις του ν. 4414/2016 «Νέο καθεστώς στήριξης των σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και Συμπαραγωγή Ηλεκτρισμού και Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης - Διατάξεις για το νομικό και λειτουργικό διαχωρισμό των κλάδων προμήθειας και διανομής στην αγορά του φυσικού αερίου και άλλες διατάξεις» (Α’ 149) και ιδίως το άρθρο 24 αυτού.

3. Τις διατάξεις της Οδηγίας 2019/944 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 5ης Ιουνίου 2019, «σχετικά με τους κοινούς κανόνες για την εσωτερική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας και την τροποποίηση της οδηγίας 2012/27/ΕΕ».

4. Την Επανέκδοση του Κώδικα Διαχείρισης ΕΣΜΗΕ, ο οποίος εγκρίθηκε με την υπ’ αρ. 1412/2020 (Β’ 4658) απόφαση της ΡΑΕ και ιδίως το Μέρος Α της Ενότητας 8.

5. Την υπ’ αρ. 475/2017 απόφαση ΡΑΕ «για την τελική πιστοποίηση της εταιρείας με την επωνυμία “Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ) ΑΕ” ως Διαχειριστή Συστήματος Μεταφοράς Διαχωρισμένης Ιδιοκτησίας, κατά τα οριζόμενα στα άρθρα 9 και 11 της Οδηγίας 2009/72/ΕΚ», η οποία λαμβάνει δεόντως υπόψη την υπό στοιχεία C(2017)/3715/24.05.2017 Γνώμη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, εκδοθείσα σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 3 του Κανονισμού (ΕΚ) 714/2009 και την παρ. 6 του άρθρου 10 και την παρ. 6 του άρθρου 11 της Οδηγίας 2009/72/ΕΚ.

6. Τον Κανονισμό Άδειας Διαχείρισης και Εκμετάλλευσης του Συστήματος (Β’ 360) και την Άδεια Διαχείρισης και Εκμετάλλευσης του Συστήματος (Β’ 492) που χορηγήθηκε στον Διαχειριστή του Συστήματος.

7. Την υπό στοιχεία ΦΑ/Ε 3.2/57/3/3.1.2011 κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας και Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής για τη χρηματοδότηση της διασύνδεσης των Κυκλάδων και άλλων έργων της ΔΕΗ από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (Β’ 237).

8. Το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) (Β’ 4893/2019).

9. Το Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του Συστήματος Μεταφοράς περιόδου 2014-2023, το οποίο εγκρίθηκε με τις υπ’ αρ. 560/2013 (Β’ 3297) και 77Α/2014 (Β’ 556) αποφάσεις της ΡΑΕ.

10. Το Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του Συστήματος Μεταφοράς περιόδου 2017-2026, το οποίο εγκρίθηκε με την υπ’ αρ. 280/2016 (Β’ 2534) απόφαση της ΡΑΕ.

11. Το Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του Συστήματος Μεταφοράς περιόδου 2018-2027, το οποίο εγκρίθηκε με την υπ’ αρ. 256/2018 (Β’ 1570) απόφαση της ΡΑΕ.

12. Το Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του Συστήματος Μεταφοράς περιόδου 2019-2028, το οποίο εγκρίθηκε με την υπ’ αρ. 1097/2019 (Β’ 1048/2020) απόφαση της ΡΑΕ.

13. Το υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι-259605/19.04.2019 έγγραφο του ΑΔΜΗΕ με το οποίο υποβλήθηκε το Σχέδιο Δεκαετούς Προγράμματος Ανάπτυξης περιόδου 2020-2029.

14. Το υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι-279756/03.04.2020 έγγραφο του ΑΔΜΗΕ με το οποίο υποβλήθηκαν το Σχέδιο Δεκαετούς Προγράμματος Ανάπτυξης περιόδου 2021-2030 και οι απόψεις του επί των αποτελεσμάτων της Δημόσιας Διαβούλευσης που διεξήγαγε ο Διαχειριστής ως προς το Προκαταρκτικό ΔΠΑ περιόδου 2021-2030.

15. Το υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι-283502/15.06.2020 έγγραφο του ΑΔΜΗΕ, το οποίο υποβλήθηκε σε εφαρμογή της απόφασης ΡΑΕ υπ’ αρ. 1097/2019 (Β’ 1048) και περιλαμβάνει το Σχέδιο Δεκαετούς Προγράμματος Ανάπτυξης περιόδου 2020-2029 και τεχνικά υπομνήματα για την εκτίμηση εφεδρείας εκτάκτων αναγκών στα διασυνδεδεμένα νησιά των Κυκλάδων και τις διασυνδέσεις Δωδεκανήσων και νησιών του Βορείου Αιγαίου.

16. Την από 23.06.2020 ανακοίνωση της ΡΑΕ για τη Δημόσια Διαβούλευση επί του Σχεδίου Δεκαετούς Προγράμματος Ανάπτυξης περιόδου 2020-2029 έως τις 24.07.2020.

17. Τις απόψεις που υποβλήθηκαν στο πλαίσιο της ως άνω Δημόσιας Διαβούλευσης και συγκεκριμένα το υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι-285841/22.07.2020 έγγραφο του Δ. Βαγενά, το υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι-286035/24.07.2020 έγγραφο του ΙΕΝΕ και το υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι-286165/27.07.2020 έγγραφο του ΕΣΑΗ.

18. Την από 02.11.2020 δημόσια ανακοίνωση της ΡΑΕ για τη Δημόσια Διαβούλευση επί του Σχεδίου Δεκαετούς Προγράμματος Ανάπτυξης περιόδου 2021-2030 έως τις 02.12.2020.

19. Τις απόψεις που υπεβλήθηκαν στο πλαίσιο της ως άνω Δημόσιας Διαβούλευσης και συγκεκριμένα με το υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι-292564/02.12.2020 έγγραφο της ΔΕΗ Α.Ε., το υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι-292581/02.12.2020 έγγραφο συμμετέχοντα που δεν επιθυμεί δημοσιοποίηση των στοιχείων του, το υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι-292583/ 03.12.2020 έγγραφο του ΕΣΑΗ και το υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι-292739/07.12.2020 έγγραφο του ΔΕΔΔΗΕ.

20. Το υπό στοιχεία ΡΑΕ Ο-85392/15.12.2020 έγγραφο της Αρχής, με το οποίο ζητήθηκε η υποβολή των απόψεων του Διαχειριστή Συστήματος αναφορικά με τα αποτελέσματα της Δημόσιας Διαβούλευσης της ΡΑΕ επί του ΔΠΑ περιόδου 2021-2030, έως τις 28.12.2020.

21. Το υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι-298004/02.03.2021 έγγραφο του ΑΔΜΗΕ με τις απόψεις του επί των αποτελεσμάτων της ως άνω Δημόσιας Διαβούλευσης της ΡΑΕ επί του ΔΠΑ περιόδου 2021-2030.

22. Την υπό στοιχεία ΡΑΕ Ο-87542/06.05.2021 επιστολή της Αρχής προς τον ΑΔΜΗΕ, με την οποία ζητήθηκε η υποβολή ενός αναθεωρημένου ΔΠΑ περιόδου 2021-2030, έως τις 28.05.2021.

23. Το υπό στοιχεία ΡΑΕ Ο-87977/02.06.2021 έγγραφο της Αρχής προς τον ΑΔΜΗΕ, με το οποίο υπενθυμίστηκε η εκκρεμότητα αποστολής αναθεωρημένου ΔΠΑ περιόδου 2021-2030.

24. Το υπό στοιχεία Ο-88106/10.06.2021 έγγραφο της Αρχής προς τον ΑΔΜΗΕ, με το οποίο υπενθυμίστηκε εκ νέου η εκκρεμότητα αποστολής αναθεωρημένου ΔΠΑ περιόδου 2021-2030.

25. Το υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι-304963/18.06.2021 έγγραφο του ΑΔΜΗΕ, με το οποίο υποβλήθηκε προς τη ΡΑΕ το αναθεωρημένο ΔΠΑ περιόδου 2021-2030.

26. Την υπ’ αρ. 469/2015 απόφαση ΡΑΕ «Συγκρότηση Επιτροπής Εξέτασης Οικονομικότητας του τρόπου ηλεκτροδότησης των Μη Διασυνδεδεμένων Νησιών για την εφαρμογή της απόφασης 2014/536/ΕΚ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.»

27. Την υπ’ αρ. 651/2018 απόφαση ΡΑΕ «Καθορισμός κριτήριων, μεθοδολογίας, και διαδικασίας εξέτασης της οικονομικής αποδοτικότητας και τεχνικής δυνατότητας ηλεκτροδότησης ενός ή περισσότερων Μη Διασυνδεδεμένων Νησιών (Μ.Δ.Ν.) μέσω της διασύνδεσής τους με το ΕΣΜΗΕ ή το Διασυνδεδεμένο με αυτό ΕΔΔΗΕ, σε σχέση με τη εξακολούθηση της ηλεκτροδότησής του(ς) ως Μ.Δ.Ν., σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 108Α του ν. 4001/2011» (Β’ 4682).

28. Το Πόρισμα της Επιτροπής εξέτασης της οικονομικότητας του τρόπου ηλεκτροδότησης των ΜΔΝ, για τη διασύνδεση των ΜΔΝ των Κυκλάδων που δεν περιλαμβάνονται στο ΔΠΑ του ΕΣΜΗΕ 2017-2026, υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι-214167/15.11.2016.

29. Το υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι-216859/30.01.2017 έγγραφο του ΔΕΔΔΗΕ «Εισήγηση του ΔΕΔΔΗΕ επί του Πορίσματος της Επιτροπής ΡΑΕ για την οικονομικότητα ηλεκτροδότησης των ΜΔΝ των Κυκλάδων που δεν περιλαμβάνονται στο ΔΠΑ του ΕΣΜΗΕ 2017-2026».

30. Το Πόρισμα της Επιτροπής εξέτασης της οικονομικότητας του τρόπου ηλεκτροδότησης των ΜΔΝ, για τη διασύνδεση των νησιών του Νοτίου Αιγαίου (Δωδεκάνησα), υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι-229250/30.11.2017.

31. Το υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι-231992/06.02.2018 έγγραφο του ΑΔΜΗΕ «Εισήγηση του ΑΔΜΗΕ επί του Πορίσματος της Επιτροπής ΡΑΕ για την οικονομικότητα ηλεκτροδότησης των ΜΔΝ των Κυκλάδων που δεν περιλαμβάνονται στο ΔΠΑ του ΕΣΜΗΕ 2017-2026».

32. Το υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι-266014/12.08.2019 έγγραφο του ΑΔΜΗΕ «Υποβολή τεχνικού υπομνήματος επί του προτεινόμενου σχεδίου διασύνδεσης Κυκλάδων - Δ’ Φάση».

33. Το υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι-232375/15.02.2018 έγγραφο του ΔΕΔΔΗΕ «Εισήγηση επί του Πρώτου Μέρους του Πορίσματος της Επιτροπής ΡΑΕ για την οικονομικότητα ηλεκτροδότησης των Μη Διασυνδεδεμένων Νησιών (ΜΔΝ) του Ν. και Β. Αιγαίου».

34. Το υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι-237469/29.05.2018 έγγραφο του ΑΔΜΗΕ «Εισήγηση ΑΔΜΗΕ επί του Πορίσματος της Επιτροπής ΡΑΕ για την οικονομικότητα ηλεκτροδότησης των ΜΔΝ των Δωδεκανήσων».

35. Το Πόρισμα της Επιτροπής εξέτασης της οικονομικότητας του τρόπου ηλεκτροδότησης των ΜΔΝ, για τη διασύνδεση των νησιών του Βόρειου Αιγαίου, υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι- 252081/28.12.2018.

36. Το υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι-262275/03.06.2019 έγγραφο του ΔΕΔΔΗΕ «Εισήγηση επί του Δεύτερου Μέρους του Πορίσματος της Επιτροπής ΡΑΕ για την οικονομικότητα ηλεκτροδότησης των Μη Διασυνδεδεμένων Νησιών (ΜΔΝ) του Ν. και Β. Αιγαίου».

37. Το υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι-265446/22.07.2019 έγγραφο του ΑΔΜΗΕ «Εισήγηση ΑΔΜΗΕ επί του Πορίσματος της Επιτροπής ΡΑΕ για την οικονομικότητα ηλεκτροδότησης των ΜΔΝ του Β. Αιγαίου».

38. Την υπ’ αρ. 785/2019 απόφαση ΡΑΕ «Καθορισμός του οικονομικά αποδοτικότερου τρόπου ηλεκτροδότησης των Μη Διασυνδεδεμένων Νησιών (ΜΔΝ) των Νοτίων και Δυτικών Κυκλάδων, και των ΜΔΝ του Νοτίου και Βορείου Αιγαίου, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 108Α του ν. 4001/2011» (Β’ 4428)

39. Το υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι-263083/11.06.2019 έγγραφο της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. «Χαρακτηρισμός του Έργου “Δ Φάση Διασύνδεσης των Κυκλάδων” ως Έργο Γενικότερης Σημασίας για την Οικονομία της Χώρας».

40. Το υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι-273810/16.12.2019 έγγραφο της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. «Εισήγηση ΑΔΜΗΕ επί του σχεδιασμού διασύνδεσης των ΜΔΝ του Β. Αιγαίου».

41. Την υπό στοιχεία ΡΑΕ Ο-79973/29.11.2019 επιστολή της Αρχής προς τον ΑΔΜΗΕ «Υπόμνηση υποχρέωσης τακτικής υποβολής προόδου των έργων διασύνδεσης της Κρήτης και των Κυκλάδων με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς, στο πλαίσιο εφαρμογής των Αποφάσεων ΡΑΕ υπ’ αρ. 280/2016 και 256/2018 με τις οποίες εγκρίθηκαν τα Δεκαετή Προγράμματα Ανάπτυξης περιόδου 2017-2026 και 2018-2027 αντίστοιχα».

42. Τo υπό στοιχεία ΡΑΕ I-278769/16.03.2020 έγγραφο του ΑΔΜΗΕ Α.Ε. «Γνωστοποίηση καθυστέρησης εν εξελίξει Έργων της Εταιρείας μας λόγω του επιδημικού φαινομένου του κορωνοϊού (COVID-19)».

43. Το υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι-279438/30.03.2020 έγγραφο του ΑΔΜΗΕ Α.Ε. «Ενημέρωση για την πρόοδο υλοποίησης των έργων των διασυνδέσεων της Κρήτης και των Κυκλάδων με το Ελληνικό Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας».

44. Το υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι-288048/11.09.2020 έγγραφο του ΑΔΜΗΕ Α.Ε. «Διατήρηση Δυναμικού παραγωγής στα ΗΣ των Κυκλάδων και των ΜΔΝ του Νοτίου και Βορείου Αιγαίου μετά την ολοκλήρωση της διασύνδεσής τους με το ΕΣΜΗΕ».

45. Την υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι-274179/23.12.2019 απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Περιβάλλοντος και Ενέργειας «Σύσταση υπόγειας δουλείας διέλευσης καλωδίων με αναγκαστική απαλλοτρίωση υπέρ και με δαπάνες ΑΔΜΗΕ Α.Ε. στον Δήμο Πλατανιά του Ν. Χανίων (Διασύνδεση 150kV ΕΡ Πελοποννήσου - Κρήτης, Φάση Ι)».

46. Την υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι-274180/23.12.2019 απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Περιβάλλοντος και Ενέργειας «Κήρυξη αναγκαστικής απαλλοτρίωσης για τη σύσταση υπόγειας δουλείας διέλευσης καλωδίων υπέρ και με δαπάνες ΑΔΜΗΕ Α.Ε. στο Δήμο Μονεμβασιάς του Ν. Λακωνίας (Διασύνδεση 150kV ΕΡ Πελοποννήσου - Κρήτης, Φάση Ι)».

47. Το υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι-281890/18.05.2020 έγγραφο του ΑΔΜΗΕ Α.Ε. «Σύστημα Μεταφοράς Υψηλής Τάσης επί της νήσου Κρήτης».

48. Το υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι-286275/29.07.2020 έγγραφο του ΑΔΜΗΕ Α.Ε. «Σ99555 Ηλέκτριση της διασύνδεσης Κρήτης - Πελοποννήσου εντός του έτους 2020».

49. Το υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι-286276/29.07.2020 έγγραφο του ΑΔΜΗΕ Α.Ε. «Σ99557 Ηλέκτριση της διασύνδεσης Κρήτης - Πελοποννήσου εντός του έτους 2020».

50. Το υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι-291898/20.11.2020 έγγραφο του ΑΔΜΗΕ Α.Ε. «Ολοκλήρωση πρώτης φάσης διασύνδεσης της Κρήτης με το ΕΣΜΗΕ».

51. Το υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι-293099/11.12.2020 έγγραφο του ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε. «Ολοκλήρωση πρώτης φάσης διασύνδεσης της Κρήτης με το ΕΣΜΗΕ».

52. Το υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι-293861/23.12.2020 έγγραφο του ΑΔΜΗΕ Α.Ε. «Ολοκλήρωση πρώτης φάσης διασύνδεσης της Κρήτης με το ΕΣΜΗΕ».

53. Την υπό στοιχεία ΡΑΕ Ο-85607/31.12.2020 επιστολή της Αρχής «Ενημέρωση αναφορικά με την ένταξη/λειτουργία της διασύνδεσης της Κρήτης στο ΕΣΜΗΕ - Λειτουργία της Αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας στην Κρήτη».

54. Το υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι-295101/25.01.2021 έγγραφο του ΑΔΜΗΕ Α.Ε. «Ολοκλήρωση της πρώτης φάσης της διασύνδεσης της Κρήτης με το ΕΣΜΗΕ».

55. Το υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι-295102/25.01.2021 έγγραφο της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. «Ενημέρωση αναφορικά με την ένταξη/λειτουργία της διασύνδεσης της Κρήτης στο ΕΣΜΗΕ - Λειτουργία της Αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας στην Κρήτη».

56. Την υπό στοιχεία ΡΑΕ Ο-86551/09.03.2021 επιστολή της Αρχής «Ενημέρωση αναφορικά με την ένταξη/λειτουργία της διασύνδεσης της Κρήτης στο ΕΣΜΗΕ - Λειτουργία της Αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας στην Κρήτη - Επιπρόσθετα έγγραφα».

57. Το υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι-298894/17.03.2021 έγγραφο του ΑΔΜΗΕ Α.Ε. «Ενημέρωση αναφορικά με την ένταξη/λειτουργία της διασύνδεσης της Κρήτης στο ΕΣΜΗΕ - Λειτουργία της Αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας στην Κρήτη - Επιπρόσθετα έγγραφα».

58. Το υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι-247648/23.10.2018 έγγραφο του ΑΔΜΗΕ Α.Ε. «Υποβολή της Μελέτης Επάρκειας Ισχύος της Κρήτης για την περίοδο 2018-2030.»

59. Την υπ’ αρ. 847/2017 απόφαση ΡΑΕ «Διασυνοριακός Επιμερισμός κόστους του Έργου Κοινού Ενδιαφέροντος “EUROASIA Interconnector” (Ευρασιατικός διασυνδετήριος αγωγός)» μεταξύ της Ελλάδας και της Κύπρου», στην οποία επισυνάπτεται η από 10.10.2017 κοινή απόφαση των Ρυθμιστικών Αρχών Ενέργειας Ελλάδας και Κύπρου (ΡΑΕΚ) «Cross-Border Cost Allocation Agreement between the Regulatory Authority for Energy of Greece (RAE) and the Cyprus Energy Regulatory Authority (CERA)» (Β’ 906/2018), καθώς και την υπ’ αρ. 384/2021 «Σχετικά με την ερμηνεία και την εφαρμογή της υπ’ αρ. 847/2017 Απόφασης ΡΑΕ «Διασυνοριακός Επιμερισμός κόστους του Έργου Κοινού Ενδιαφέροντος “EUROASIA Interconnector” (Ευρασιατικός διασυνδετήριος αγωγός)» μεταξύ της Ελλάδας και της Κύπρου», κατόπιν της επικαιροποίησης του Ενωσιακού Καταλόγου Έργων Κοινού Ενδιαφέροντος με τον κατ’ εξουσιοδότηση Κανονισμό 2020/389», στην οποία έχει προσαρτηθεί η από 23.4.2021 κοινή απόφαση των Ρυθμιστικών Αρχών Ενέργειας Ελλάδας και Κύπρου (ΡΑΕΚ) «JOINT DECISION OF THE HELLENIC REGULATORY AUTHORITY FOR ENERGY (RAE) AND THE CYPRUS ENERGY REGULATORY AUTHORITY (CERA) WITH REGARDS TO CLARIFICATIONS AND UPDATES RELATED TO THE CROSS-BORDER COST ALLOCATION AGREEMENT, OF 10 OCTOBER 2017, FOLLOWING THE COMMISSION DELEGATED REGULATION (EU) 2020/389» (Β’ 1885).

60. Την υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι-244153/09.08.2018 (Β’ 4450/2017) απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας «Χαρακτηρισμός των έργων των Φάσεων Ι και ΙΙ της Διασύνδεσης της Κρήτης με το ΕΣΜΗΕ ως έργα γενικότερης σημασίας για την οικονομία της Χώρας».

61. Την υπ’ αρ. 816/2018 απόφαση ΡΑΕ «Λήψη μέτρων για την υλοποίηση της διασύνδεσης της νήσου Κρήτης με το διασυνδεδεμένο σύστημα (ΕΣΜΗΕ) και ειδικότερα για τη χρηματοδότηση και κατασκευή του Έργου υπ’ αρ. 3.10.3 “Γραμμή μεταφοράς μεταξύ Κορακιάς στην Κρήτη και Περιφέρειας Αττικής (EL)” που αποτελεί τμήμα του Έργου Κοινού Ενδιαφέροντος “EUROASIA Interconnector”».

62. Την υπ’ αρ. 838/2018 απόφαση ΡΑΕ «Ορισμός, κατ’ εφαρμογή της απόφασης ΡΑΕ υπ’ αριθμ. 816/2018, της εταιρείας με την επωνυμία ’’ΗΛΕΚΤΡΙΚΗ ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΗ ΚΡΗΤΗΣ- ΑΤΤΙΚΗΣ ΑΡΙΑΔΝΗ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΕΙΔΙΚΟΥ ΣΚΟΠΟΥ’’ και τον διακριτικό τίτλο ’’ΑΡΙΑΔΝΗ INTERCONNECTION ΑΕΕΣ’’ ως φορέα για τη χρηματοδότηση και κατασκευή του έργου υπ’ αριθμ. 3.10.3 ’’Γραμμή μεταφοράς μεταξύ Κορακιάς στην Κρήτη και περιφέρειας Αττικής (EL)’’ που αποτελεί τμήμα του Έργου Κοινού Ενδιαφέροντος ’’EUROASIA Interconnector’’, υπό όρους και προϋποθέσεις».

63. Την υπ’ αρ. 1190/2018 απόφαση ΡΑΕ «Τροποποίηση, συμπλήρωση και εξειδίκευση όρων των Αποφάσεων ΡΑΕ υπ’ αριθμ. 816/2018 και 838/2018 σχετικά με την υλοποίηση του έργου υπ’ αριθμ. 3.10.3 ’’Γραμμή μεταφοράς μεταξύ Κορακιάς στην Κρήτη και περιφέρειας Αττικής (EL)’’ που αποτελεί τμήμα του Έργου Κοινού Ενδιαφέροντος ’’EUROASIA Interconnector’’».

64. Την υπ’ αρ. 150/2019 απόφαση ΡΑΕ «Κατασκευή και χρηματοδότηση του έργου υπ’ αριθμ. 3.10.3 ’’Γραμμή μεταφοράς μεταξύ Κορακιάς στην Κρήτη και περιφέρειας Αττικής (EL)’’ που αποτελεί τμήμα του Έργου Κοινού Ενδιαφέροντος ’’EUROASIA Interconnector’’ από την εταιρεία με την επωνυμία ’’ΗΛΕΚΤΡΙΚΗ ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΗ ΚΡΗΤΗΣ - ΑΤΤΙΚΗΣ ΑΡΙΑΔΝΗ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΕΙΔΙΚΟΥ ΣΚΟΠΟΥ’’ και δ.τ. ’’ΑΡΙΑΔΝΗ INTERCONNECTION ΑΕΕΣ’’».

65. Τις διατάξεις του κατ’ εξουσιοδότηση Κανονισμού (ΕΕ) 2020/289 της Επιτροπής της 31ης Οκτωβρίου 2019 για την τροποποίηση του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 347/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, όσον αφορά τον ενωσιακό κατάλογο έργων κοινού ενδιαφέροντος, στον οποίο δεν περιλαμβάνεται η διασύνδεση Κρήτης- Αττικής ως τμήμα του Έργου Κοινού Ενδιαφέροντος «EUROASIA Interconnector», κατόπιν σχετικής απόφασης της Ελληνικής Κυβέρνησης.

66. Την υπ’ αρ. 81379/3184/05.4.2020 απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ) για την κατασκευή και λειτουργία του έργου διασύνδεσης του Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας της νήσου Κρήτης με το Ελληνικό Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας μέσω συνεχούς ρεύματος, Αττική - Κρήτη (ΑΔΑ: 68ΓΛ4653Π8- ΗΓ4).

67. Την υπ’ αρ. 123948/8102/26.07.2021 τροποποίηση της υπ’ αρ. 81379/3184/05.4.2020 ΑΕΠΟ για την Ηλεκτρική Διασύνδεση Αττικής - Κρήτης με το Ελληνικό Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας, ως προς τα υποβρύχια καλώδια του υποέργου της υποθαλάσσιας διασύνδεσης.

68. Την υπ’ αρ. 699/2012 απόφαση ΡΑΕ «Χαρακτηρισμός της Πελοποννήσου ως περιοχής με κορεσμένο δίκτυο για απορρόφηση ισχύος από σταθμούς ΑΠΕ, διαπίστωση ορίων ασφαλούς απορρόφησης ισχύος ΑΠΕ στην περιοχή αυτή».

69. Την υπ’ αρ. 663/2019 απόφαση ΡΑΕ «Καθορισμός νέων ορίων ασφαλούς απορρόφησης ισχύος από σταθμούς ΑΠΕ στο κορεσμένο δίκτυο της Πελοποννήσου και προϋποθέσεις διάθεσής του».

70. Την υπό στοιχεία ΡΑΕ Ο-85366/11.12.2020 επιστολή της Αρχής «Επέκταση του Συστήματος στην Πελοπόννησο στο πλαίσιο του ΔΠΑ του ΕΣΜΗΕ - Υποβολή στοιχείων και εξηγήσεων».

71. Το υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι-294097/31.12.2020 έγγραφο του ΑΔΜΗΕ Α.Ε. «Ενημέρωση για το χρονοδιάγραμμα του έργου κατασκευής του εναέριου τμήματος της Γ.Μ 400kV Πάτρα - Σύστημα (ΚΥΤ Διστόμου - ΚΥΤ Αχελώου)».

72. Την υπ’ αρ. 71/2021 απόφαση ΡΑΕ «Κλήση σε έγγραφη ακρόαση της ’’ΑΔΜΗΕ Α.Ε.’’ σε σχέση με την πρόοδο του έργου του Δυτικού Διαδρόμου επέκτασης των 400kV στην Πελοπόννησο».

73. Το υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι-297925/02.03.2021 έγγραφο της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. «Κλήση σε έγγραφη ακρόαση της ’’ΑΔΜΗΕ Α.Ε.’’ σε σχέση με την πρόοδο του έργου του Δυτικού Διαδρόμου επέκτασης των 400kV στην Πελοπόννησο».

74. Το υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι-299892/31.03.2021 έγγραφο της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. «Κλήση σε έγγραφη ακρόαση της ’’ΑΔΜΗΕ Α.Ε.’’ σε σχέση με την πρόοδο του έργου του Δυτικού Διαδρόμου επέκτασης των 400kV στην Πελοπόννησο».

75. Την υπ’ αρ. 345/2021 απόφαση ΡΑΕ «Σχετικά με την τήρηση από την ’’ΑΔΜΗΕ Α.Ε.’’ των υποχρεώσεών της για την έγκαιρη υλοποίηση του έργου "Δυτικός Διάδρομος επέκτασης των 400kV στην Πελοπόννησο" και την προσήκουσα ενημέρωση της ΡΑΕ, στη βάση της ιδιότητάς της του Διαχειριστή του ΕΣΜΗΕ, κατόπιν της υπ’ αριθμ. 71/21.1.2021 Απόφασης ΡΑΕ για την κλήση της σε έγγραφη ακρόαση».

76. Το υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι-257121/19.03.2019 έγγραφο του ΑΔΜΗΕ, με το οποίο μεταξύ άλλων ενημέρωσε την Αρχή για του αίτημά του προς το ΥΠΕΝ να χαρακτηριστεί το έργο Μεγαλόπολη-Αττική ως έργο γενικότερης σημασίας για την οικονομία της χώρας.

77. Το υπό στοιχεία Ο-78234/12.07.2019 έγγραφο της Αρχής, με το οποίο ζητήθηκε ο συντονισμός των ενεργειών των Διαχειριστών Συστήματος και Δικτύου για την ενίσχυση της τροφοδότησης των Σποράδων, στο πλαίσιο έγκρισης του Δεκαετούς Προγράμματος Ανάπτυξης του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς περιόδου 2019-2028.

78. Το υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι-269873/18.10.2019 έγγραφο του ΑΔΜΗΕ «Συντονισμός ενεργειών Διαχειριστών Συστήματος και Δικτύου για την ενίσχυση της

τροφοδότησης των Σποράδων», το οποίο περιλαμβάνει τη συνημμένη επιστολή του ΔΕΔΔΗΕ προς τον ΑΔΜΗΕ για το εν λόγω θέμα.

79. Την από 08.08.2018 κοινή απόφαση (υπό στοιχεία ΡΑΕ 681/2018, Β’5732) των Ρυθμιστικών Αρχών Ελλάδας και Βουλγαρίας (EWRC) «Cross-Border Cost Allocation Agreement between the Regulatory Authority for Energy (RAE) and the Energy and Water Regulatory Commission (EWRC)», αναφορικά με τον διασυνοριακό επιμερισμό του κόστους του Έργου PCI 3.7.1 «Νέα διασυνδετική γραμμή μεταφοράς Νέας Σάντας (Ελλάδα) και Maritsa East 1 (Βουλγαρία)».

80. Το υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι-276196/05.02.2020 3ο εξαμηνιαίο δελτίο προόδου που υποβλήθηκε στη ΡΑΕ από την ΑΔΜΗΕ Α.Ε. και τον Διαχειριστή Συστήματος της Βουλγαρίας ESO-EAD ως Φορείς Υλοποίησης του Έργου PCI 3.7.1 «Νέα διασυνδετική γραμμή μεταφοράς Νέας Σάντας (Ελλάδα) και Maritsa East 1 (Βουλγαρία)».

81. Το υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι-286876/10.08.2020 4ο εξαμηνιαίο δελτίο προόδου που υποβλήθηκε στη ΡΑΕ από την ΑΔΜΗΕ Α.Ε. και τον Διαχειριστή Συστήματος της Βουλγαρίας ESO-EAD ως Φορείς Υλοποίησης του Έργου PCI 3.7.1 «Νέα διασυνδετική γραμμή μεταφοράς Νέας Σάντας (Ελλάδα) και Maritsa East 1 (Βουλγαρία)».

82. Το υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι-297959/02.03.2021 5ο εξαμηνιαίο δελτίο προόδου που υποβλήθηκε στη ΡΑΕ από την ΑΔΜΗΕ Α.Ε. και τον Διαχειριστή Συστήματος της Βουλγαρίας ESO-EAD ως Φορείς Υλοποίησης του Έργου PCI 3.7.1 «Νέα διασυνδετική γραμμή μεταφοράς Νέας Σάντας (Ελλάδα) και Maritsa East 1 (Βουλγαρία)».

83. Τη Γνωμοδότηση ΡΑΕ υπ’ αρ. 14/2018 προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας «σχετικά με την μεθοδολογία υπολογισμού και επιβολής ρήτρας σε περίπτωση καθυστέρησης υλοποίησης των έργων διασύνδεσης των Μη Διασυνδεδεμένων Νησιών με το ΕΣΜΗΕ, σύμφωνα με το τρίτο εδάφιο της παρ. 9 του άρθρου 108Α του ν. 4001/2011».

84. Την υπ’ αρ. 340/2014 απόφαση ΡΑΕ «Μεθοδολογία υπολογισμού Απαιτούμενου Εσόδου του Διαχειριστή Ελληνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας» (Β’ 1778).

85. Την υπ’ αρ. 495/2021 απόφαση ΡΑΕ «Μεθοδολογία Υπολογισμού Απαιτούμενου Εσόδου του Διαχειριστή του Ελληνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας» (Β’ 2792).

86. Την υπ’ αρ. 590/2021 απόφαση ΡΑΕ «Έγκριση Εγχειριδίου με τίτλο: «Οδηγίες σύνταξης Μελετών Κόστους-Οφέλους για έργα που εντάσσονται στο Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΣΜΗΕ), σύμφωνα με την υποενότητα 8.3 της Επανέκδοσης του Κώδικα Διαχείρισης του Ελληνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας» (υπό δημοσίευση).

87. Το γεγονός ότι η παρούσα απόφαση δεν προκαλεί δαπάνη σε βάρος του Κρατικού προϋπολογισμού καθώς και το γεγονός ότι η απόφαση αυτή, ως κανονιστικού περιεχομένου, δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως σύμφωνα με το άρθρο 32 του ν. 4001/2011.

Για τους ανωτέρω λόγους,

Αποφασίζει:

Α. Εγκρίνει το Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης (ΔΠΑ) περιόδου 2021-2030, όπως αυτό υποβλήθηκε από την ΑΔΜΗΕ Α.Ε. με το υπ’ αρ. 14 σχετικό και επικαιροποιήθηκε με το υπ’ αρ. 25 σχετικό έγγραφο, με τους όρους και τις τροποποιήσεις των ακόλουθων παραγράφων που αφορούν σε συγκεκριμένα έργα του Προγράμματος, το χρονοδιάγραμμα κατασκευής τους και ορισμένα χαρακτηριστικά τους. Ειδικότερα:

1. Δ’ Φάση Διασύνδεσης των Κυκλάδων

Λαμβάνοντας υπόψη τις διαρκώς αυξανόμενες ανάγκες ζήτησης των νησιών των Κυκλάδων και τα οικονομικά και περιβαλλοντικά οφέλη από την όσο το δυνατόν ταχύτερη υλοποίηση της Δ’ Φάσης Διασύνδεσης των Κυκλάδων, δεν μεταβάλλεται το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης του έργου, όπως αυτό είχε ορισθεί με το ΔΠΑ 2019- 2028, και επομένως η υλοποίηση του έργου ορίζεται δεσμευτικά για το Β’ Εξάμηνο του 2023.

2. Φάση ΙΙ της διασύνδεσης της Κρήτης

Η Φάση ΙΙ της Διασύνδεσης της Κρήτης με την Αττική υλοποιείται από τη θυγατρική εταιρεία του Διαχειριστή «ΑΡΙΑΔΝΗ INTERCONNECTION Α.Ε.Ε.Σ.» σύμφωνα με τις σχετικές αποφάσεις της ΡΑΕ (σχετ. 61-64) και τους όρους της εγκεκριμένης από τη ΡΑΕ Σύμβασης Παραχώρησης και στη βάση των κατάλληλων προδιαγραφών ώστε να διασφαλίζεται, αφενός η μακροπρόθεσμη ασφάλεια της διασύνδεσης και η διείσδυση της πράσινης ενέργειας, καθώς και η διαλειτουργικότητα του ΕΣΜΗΕ με τις διασυνδέσεις προς την Κύπρο και στη συνέχεια προς το Ισραήλ, οι οποίες περιλαμβάνονται στο PCI 3.10 “EuroAsia Interconnector”. Σε κάθε περίπτωση ο ορίζοντας ολοκλήρωσης του έργου ορίζεται δεσμευτικά για το Α’ Εξάμηνο του 2023.

3. Έργα ενίσχυσης του Συστήματος στην Κρήτη:

Το υποέργο της νέας διπλής Γ.Μ. 150 kV Χανιά-Δαμάστα (ανήκει στην ομάδα έργου 19.4) με προτεινόμενο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης το Β’ εξάμηνο του 2025, χρήζει περαιτέρω ανάλυσης και τεκμηρίωσης της συσχέτισής του με την πλήρη αξιοποίηση της ικανότητας μεταφοράς της διασύνδεσης Αττικής-Κρήτης σε συνθήκες σφάλματος. Ως εκ τούτου, η αξιολόγησή του θα χωρήσει στο πλαίσιο επόμενου ΔΠΑ με γνώμονα τη μεγαλύτερη δυνατή σύμπτωση του χρονοδιαγράμματός του με το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης της διασύνδεσης Αττικής-Κρήτης (Ιούνιος 2023).

4. Επέκταση του Συστήματος 400kV στην Πελοπόννησο

Αναφορικά με τον Δυτικό Διάδρομο, δεδομένων των επιπτώσεων της μη ολοκλήρωσης του έργου στην ασφάλεια και ευστάθεια του Συστήματος (βλ. τον συνεχιζόμενο κορεσμό της Πελοποννήσου και την αδυναμία απορρόφησης μεγαλύτερης ισχύς ΑΠΕ) και την εύρυθμη λειτουργία της Αγοράς Εξισορρόπησης (βλ. τοπική συμφόρηση), καλείται εκ νέου ο Διαχειριστής να υποβάλει άμεσα στη ΡΑΕ συγκεκριμένη πρόταση για τη διευθέτηση της εκκρεμότητας κατασκευής δύο πυλώνων της εναέριας γραμμής 400 kV ΚΥΤ Μεγαλόπολης - Σύστημα ή και εναλλακτικό σχεδιασμό της όδευσης, εξαντλώντας κάθε δυνατότητα που του παρέχει το κείμενο πλαίσιο ως προς την υλοποίηση υποδομών γενικής ωφέλειας, με στόχο την ταχύτερη ολοκλήρωση του έργου της διασύνδεσης της πλευράς 400 kV του ΚΥΤ Μεγαλόπολης με τη Γ.Μ. 400 kV ΚΥΤ Διστόμου - ΚΥΤ Αχελώου στο σύνολό της. Επιπροσθέτως, ο Διαχειριστής καλείται να ενημερώνει σε μηνιαία βάση τη ΡΑΕ για τις ενέργειες που αναλαμβάνει και τις επερχόμενες εξελίξεις που δύνανται να επηρεάσουν την πρόοδο υλοποίησης του έργου.

Αναφορικά με τον Ανατολικό Διάδρομο, ο ΑΔΜΗΕ καλείται να εντείνει τις ενέργειές του του για την επίσπευση του χρονοδιαγράμματος υλοποίησης της Γ.Μ 400 kV μεταξύ του ΚΥΤ Κορίνθου και του ΚΥΤ Κουμουνδούρου, με στόχο την ολοκλήρωση του έργου εντός του Β’ εξαμήνου του 2023, ταυτόχρονα με την ανακατασκευή του ΚΥΤ Κουμουνδούρου.

5. Ανακατασκευή του ΚΥΤ Κουμουνδούρου

Δεδομένης της σημειωθείσας προόδου στη συμβασιοποίηση του έργου και της σχετικώς προσδιοριζόμενης ημερομηνίας παράδοσης (Σεπτέμβριος 2023), το δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα υλοποίησης κρίνεται εύλογο να οριστεί στο Β’ εξάμηνο του 2023.

6. Ενίσχυση της τροφοδότησης Β. Σποράδων και Ανατολικής Μαγνησίας

Λαμβάνοντας υπόψη τις μη-αιτιολογημένες καθυστερήσεις που έχουν σημειωθεί ως προς την υλοποίηση του έργου και με γνώμονα την ασφάλεια εφοδιασμού των Β. Σποράδων και την τήρηση του κριτηρίου Ν-1, ο ΑΔΜΗΕ καλείται να αναλάβει κάθε αναγκαία ενέργεια με στόχο την ολοκλήρωση του έργου το αργότερο εντός του Α’ εξαμήνου του 2022.

Επιπροσθέτως, ο Διαχειριστής καλείται να ενημερώνει σε μηνιαία βάση τη ΡΑΕ για τις ενέργειες που αναλαμβάνει και τις επερχόμενες εξελίξεις που δύνανται να επηρεάσουν την πρόοδο υλοποίησης του έργου της διασύνδεσης της Σκιάθου στην ΥΤ.

7. Διασύνδεση των Δωδεκάνησων και των νησιών του Β. Αιγαίου με το ΕΣΜΗΕ

Τα νέα έργα της διασύνδεσης των νησιών του Β. Αιγαίου με το ΕΣΜΗΕ εγκρίνονται υλοποιούνται σύμφωνα με τον υποβληθέντα σχεδιασμό που περιλαμβάνεται στο παρόν ΔΠΑ. Οποιαδήποτε τυχόν τεχνική ή/και οικονομική διαφοροποίηση του σχεδιασμού των έργων κριθεί απαραίτητη από τον ΑΔΜΗΕ στο πλαίσιο υποβολής των επόμενων ΔΠΑ (πχ. επικαιροποίηση μελετών, προκύπτον πρόσθετο κόστος κατά τη διαδικασία υλοποίησης κ.ά), θα πρέπει να αναφέρεται σαφώς εντός του ΔΠΑ και να τεκμηριώνεται με παροχή τεχνικών και οικονομικών στοιχείων, προκειμένου να τύχει αξιολόγησης από τη ΡΑΕ.

Το δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα υλοποίησης της διασύνδεσης των νησιών του Β. Αιγαίου ορίζεται στο Β’ εξάμηνο του 2029.

Ως προς τη διασύνδεση των Δωδεκανήσων, λόγω της ουσιώδους απόκλισης του προϋπολογιστικού CAPEX του έργου που υποβλήθηκε από τον Διαχειριστή (Σχέδιο ΔΠΑ 2021-2030, σχετ. 14 και 25) σε σχέση με τις παραμέτρους σχεδιασμού κι έγκρισης και τα αντίστοιχα κόστη, που περιλαμβάνονται στο Πόρισμα της «Επιτροπής Εξέτασης Οικονομικότητας του τρόπου ηλεκτροδότησης των Μη Διασυνδεδεμένων Νησιών για την εφαρμογή της απόφασης 2014/536/ΕΚ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής» και την απόφαση ΡΑΕ 785/2019, δεν είναι δυνατή η περαιτέρω αξιολόγηση και έγκριση του έργου μέχρι την άρση της ανωτέρω ασυμφωνίας. Η επίλυση του ζητήματος θα επέλθει κατόπιν εξέτασης της σκοπιμότητας επικαιροποίησης του Πορίσματος της Επιτροπής βάσει των ισχυουσών παραδοχών. Συνεπώς, τα τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου και ο προϋπολογισμός του θα αξιολογηθούν στο πλαίσιο του προσεχούς ΔΠΑ.

8. Νέα έργα εγκατάστασης δικτύου οπτικών ινών (κωδικός ομάδας έργου 17.10)

Τα προτεινόμενα νέα έργα εγκατάστασης δικτύου οπτικών ινών που περιλαμβάνονται στην ομάδα έργου με κωδικό 17.10 δεν εγκρίνονται στο παρόν Πρόγραμμα Ανάπτυξης, λόγω της εκκρεμότητας της υποβολής και έγκρισης των κανόνων λογιστικού διαχωρισμού που θα διέπουν την άσκηση μη - ρυθμιζόμενης δραστηριότητας του Διαχειριστή και, συγκεκριμένα, την εμπορική εκμετάλλευση παγίων του Συστήματος Μεταφοράς μέσω της θυγατρικής εταιρείας του «GRID TELECOM M.A.E.».

9. Νέα έργα Διεθνών Διασυνδέσεων

Αναφορικά με τα νέα προτεινόμενα από τον Διαχειριστή διεθνή έργα διασυνδέσεων με Ιταλία, Τουρκία, Αλβανία και την αναβάθμιση της υφιστάμενης διασύνδεσης με τη Β. Μακεδονία, αυτά θα εξεταστούν προς έγκριση για ένταξη στο ΕΣΜΗΕ υπό την προϋπόθεση υποβολής μελέτης-κόστους οφέλους, σύμφωνα με την απόφαση της ΡΑΕ υπ’ αρ. 590/2021 (σχετ. 86).

Αντίστοιχη απαίτηση εκπόνησης και προσκόμισης μελέτης κόστους-οφέλους ισχύει και για τα προτεινόμενα έργα διασυνδέσεων που προωθούνται από «τρίτους» φορείς υλοποίησης και περιλαμβάνονται στο Διακοινοτικό Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης (TYNDP) του ENTSO-E.

Ειδικότερα, από το ΔΠΑ περιόδου 2022-2031 και εφεξής, ο ΑΔΜΗΕ υποχρεούται να παραθέτει σε ξεχωριστή ενότητα εντός του ΔΠΑ τα έργα ελληνικού ενδιαφέροντος που περιλαμβάνονται στα εκάστοτε Διακοινοτικά Δεκαετή Προγράμματα Ανάπτυξης (TYNDP) του ENTSO-E και προτείνονται από «Τρίτους» φορείς υλοποίησης.

10. Νέο έργο ενίσχυσης του Συστήματος 400 kV στην Εύβοια (κωδικός ομάδας έργου 22.2)

Το νέο έργο της ενίσχυσης του Συστήματος 400 kV στην Εύβοια που αφορά στην παραλλαγή διπλού υπόγειου καλωδιακού τμήματος της γραμμής ΚΥΤ Λάρυμνας - ΚΥΤ Αλιβερίου δεν εγκρίνεται λόγω μη προσκόμισης επαρκούς πληροφόρησης, ανάλυσης και τεκμηρίωσης. Το έργο θα εξεταστεί στο πλαίσιο αξιολόγησης του προσεχούς ΔΠΑ, υπό την προϋπόθεση υποβολής των στοιχείων της φόρτισης της εν λόγω Γ.Μ. τα τελευταία δύο έτη, των βλαβών που έχει υποστεί το εν λόγω καλωδιακό τμήμα της Γ.Μ., καθώς και περαιτέρω τεκμηρίωσης της άμεσης αναγκαιότητας υλοποίησης του έργου.

Β. Ο Διαχειριστής οφείλει να υποβάλει Μελέτη Κόστους Οφέλους, σύμφωνα με την απόφαση της ΡΑΕ υπ’ αρ. 590/2021, για τα έργα «Φάση ΙΙ της Κρήτης», «Δ’ Φάση των Κυκλάδων», «Διασύνδεση των Δωδεκανήσων» και «Διασύνδεση του Β. Αιγαίου», προκειμένου για την αξιολόγηση και τελική έγκριση του χαρακτήρα τους ως «Έργα Μείζονος Σημασίας», κατά το ειδικό πλαίσιο αρμοδιότητας ΡΑΕ.

Γ. Πλην των περιπτώσεων που προβλέπεται ειδική διαδικασία ενημέρωσης της ΡΑΕ σε μεγαλύτερη συχνότητα, ο Διαχειριστής καλείται να υποβάλει στη ΡΑΕ, στο τέλος κάθε ημερολογιακού εξαμήνου αναλυτική έκθεση περί της προόδου των έργων, με λεπτομερή αναφορά των ενεργειών στις οποίες έχει προβεί και των αποτελεσμάτων που έχουν επιτευχθεί, των ενδεχόμενων προβλημάτων που αντιμετώπισε και τη μεθοδολογία που επέλεξε για την επίλυσή τους, καθώς και τον προγραμματισμό των επόμενων ενεργειών του με στόχο την έγκαιρη υλοποίηση.

Δ. Για την ευχερέστερη παρακολούθηση της προόδου των έργων, ο Διαχειριστής καλείται εφεξής, κατά την κατάρτιση του ΔΠΑ, αντιστοίχως με την ενότητα παρακολούθησης της προόδου υλοποίησης των έργων τριετίας να παρουσιάζει σε ξεχωριστή ενότητα την πρόοδο των εγκεκριμένων έργων δεκαετίας ως προς το αμέσως προηγούμενο εγκεκριμένο ΔΠΑ.

Ε. Για την αποτίμηση των θετικών συνεργειών των έργων ενίσχυσης, επέκτασης και ανάπτυξης του Συστήματος με την αύξηση της ικανότητας διείσδυσης και διακίνησης ισχύος από μονάδες ΑΠΕ στο Σύστημα μέσω των νέων και υφιστάμενων κρίσιμων στοιχείων του Συστήματος, καλείται ο Διαχειριστής να περιλαμβάνει εφεξής, κατά την εκπόνηση και υποβολή ΔΠΑ, πίνακα, στον οποίο θα καταγράφεται διακριτά το περιθώριο διείσδυσης νέας ισχύος από μονάδες ΑΠΕ που παρέχουν τα νέα και υφιστάμενα κρίσιμα στοιχεία του Συστήματος, όπως τα ΚΥΤ και οι σημαντικότεροι υποσταθμοί από άποψη διαχείρισης φορτίου.

ΣΤ. Στην παρούσα απόφαση προσαρτώνται και αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της, βάσει των όσων ανωτέρω κρίθηκαν, τα ακόλουθα:

Α) Κύριο τεύχος του ΔΠΑ Συστήματος Μεταφοράς 2021-2030, Διεύθυνση Στρατηγικής, Σχεδιασμού Ανάπτυξης Συστήματος, ΑΔΜΗΕ, Μάιος 2021.

Β) Παράρτημα Ι του ΔΠΑ Συστήματος Μεταφοράς 2021-2030 με τίτλο «Πίνακες Έργων Ανάπτυξης του Συστήματος και Εκτίμησης Κόστους», Διεύθυνση Στρατηγικής, Σχεδιασμού Ανάπτυξης Συστήματος, ΑΔΜΗΕ, Μάιος 2021.

Γ) Χάρτης του ΔΠΑ Συστήματος Μεταφοράς 2021-2030, Διεύθυνση Στρατηγικής, Σχεδιασμού Ανάπτυξης Συστήματος, ΑΔΜΗΕ, Μάιος 2021.

Ζ. H παρούσα απόφαση να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και να αναρτηθεί στην ιστοσελίδα της ΡΑΕ και της «ΑΔΜΗΕ Α.Ε.».

Αθήνα, 29 Ιουλίου 2021

 

(Ακολουθεί το Πρόγραμμα για το οποίο βλέπε στο οικείο ΦΕΚ)

 


Έχει διαβαστεί 550 φορές

Τελευταία Νέα