x

Σύνδεση

Δεν έχετε λογαριασμό; Εγγραφείτε

Κοινή Υπουργική Απόφαση ΥΠΕΝ/ΥΔΕΝ/103430/600/2025 - ΦΕΚ 5101/Β/25-9-2025

Τροποποίηση (3η) της υπό στοιχεία Α.Π. ΥΠΕΝ/ ΕΣΠΑΕΝ/102735/2348/02.11.2021 κοινής υπουργικής απόφασης «Ανάθεση καθηκόντων για δράσεις εξοικονόμησης ενέργειας στον οικιακό κτιριακό τομέα» (Β' 5124).


Κοινή Υπουργική Απόφαση Αριθμ. ΥΠΕΝ/ΥΔΕΝ/103430/600/2025

ΦΕΚ 5101/Β/25-9-2025

Τροποποίηση (3η) της υπό στοιχεία Α.Π. ΥΠΕΝ/ ΕΣΠΑΕΝ/102735/2348/02.11.2021 κοινής υπουργικής απόφασης «Ανάθεση καθηκόντων για δράσεις εξοικονόμησης ενέργειας στον οικιακό κτιριακό τομέα» (Β' 5124).

ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ

ΕΘΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ - ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ - ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΣΥΝΟΧΗΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ

Έχοντας υπόψη:

1. Το άρθρο 90 του Κώδικα για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα (π.δ. 63/2005, Α' 98), όπως αυτό διατηρήθηκε σε ισχύ με την παρ. 22 του άρθρου 119 του ν. 4622/2019 (Α' 133).

2. Το άρθρο 102 του ν. 4821/2021 «Εκσυγχρονισμός του Ελληνικού Κτηματολογίου, νέες ψηφιακές υπηρεσίες και ενίσχυση της ψηφιακής διακυβέρνησης και άλλες διατάξεις» (Α' 134), και ιδίως την παρ. 1 όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 45 του ν. 4994/2022 (Α'215), και την παρ. 2 αυτού.

3. Τον ν. 4921/2022 «Δουλειές Ξανά: Αναδιοργάνωση Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης και ψηφιοποίηση των υπηρεσιών της, αναβάθμιση δεξιοτήτων εργατικού δυναμικού και διάγνωσης των αναγκών εργασίας και άλλες διατάξεις» (Α' 75) και ιδίως το άρθρο 3 και την παρ. 19 του άρθρου 79.

4. Τον ν. 4122/2013 «Ενεργειακή Απόδοση Κτιρίων - Εναρμόνιση με την Οδηγία 2010/31/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου και λοιπές διατάξεις» (Α' 42) και ιδίως το άρθρο 10.

5. Τον ν. 4622/2019 «Επιτελικό Κράτος, Οργάνωση, λειτουργία και διαφάνεια της Κυβέρνησης, των κυβερνητικών οργάνων και της Κεντρικής Δημόσιας Διοίκησης» (Α' 133).

6. Την υπό στοιχεία Υ 1/3-1-2024 απόφαση Πρωθυπουργού «Καθορισμός σειράς τάξης των Υπουργείων» (Β'28).

7. Το π.δ. 142/2017 «Οργανισμός Υπουργείου Οικονομικών» (Α' 181).

8. Το π.δ. 147/2017- «Οργανισμός του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης» (Α' 192).

9. Το π.δ. 47/2021 (Α' 121) - Τροποποίηση διατάξεων του π.δ. 142/2017 «Οργανισμός Υπουργείου Οικονομικών" (Α' 181) και του π.δ. 147/2017 "Οργανισμός του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης» (Α' 192).

10. Το π.δ. 132/2017 «Οργανισμός Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ)» (Α'160).

11. Το π.δ. 5/2022 «Οργανισμός Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων» (Α' 15).

12. Το π.δ. 134/2017 «Οργανισμός Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης» (Α'168).

13. Το π.δ. 11/2022 Οργανισμός του «Οργανισμού Απασχόλησης Εργατικού Δυναμικού» (Ο.Α.Ε.Δ.) (Α'25).

14. Το π.δ. 12/2020 «Οργανισμός Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας» (Α' 17) όπως τροποποιήθηκε και συμπληρώθηκε με το π.δ. 2/2023 (Α'2).

15. Το π.δ. 79/2023 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α' 131).

16. Το π.δ. 77/2023 «Σύσταση Υπουργείου και μετονομασία Υπουργείων - Σύσταση, κατάργηση και μετονομασία Γενικών και Ειδικών Γραμματειών - Μεταφορά αρμοδιοτήτων, υπηρεσιακών μονάδων, θέσεων προσωπικού και εποπτευόμενων φορέων» (Α' 130), και ειδικότερα την παρ. 2 του άρθρου 2 με το οποίο έγινε μεταφορά της εποπτείας της Δ.ΥΠ.Α από το πρώην Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων στη Γενική Γραμματεία Δημογραφικής και Στεγαστικής Πολιτικής του Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας ως προς την αρμο-διότητά της για προγράμματα στεγαστικής συνδρομής.

17. Το π.δ. 82/2023 «Μετονομασία Υπουργείου - Σύσταση και μετονομασία Γενικών Γραμματειών - Μεταφορά αρμοδιοτήτων, υπηρεσιακών μονάδων, και θέσεων προσωπικού - Τροποποίηση και συμπλήρωση του π.δ. 77/2023 (Α' 130) - Μεταβατικές διατάξεις» (Α' 139).

18. Το π.δ. 32/2024 «Διορισμός Υπουργών και Υφυπουργών» (Α'91).

19. Το π.δ. 27/2025 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτή Υπουργού, Υφυπουργών και Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης» (Α'44).

20. Την υπό στοιχεία Υ 12/07.07.2023 απόφαση του Πρωθυπουργού «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομικών, Νικόλαο Παπαθανάση» (Β'4403).

21. Την υπό στοιχεία 102928 ΕΞ 2023 απόφαση του Πρωθυπουργού «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Οικονομικών, Αθανάσιο Πετραλιά» (Β'4441).

22. Την υπ' αρ. 28385/28.03.2023 κοινή απόφαση των Υπουργών Ανάπτυξης και Επενδύσεων και Περιβάλλοντος και Ενέργειας «Σκοπός, αρμοδιότητες και εσωτερική διάρθρωση της Ειδικής Υπηρεσίας «Επιτελική Δομή ΕΣΠΑ Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας» και κατάργηση των υπό στοιχεία 100008/ΕΥΘΥ 936/ 28.09.2016 (Β' 3296) και 88238/ΕΥΘΥ811/29.08.2016 (Β'2733) κοινών υπουργικών αποφάσεων» (Β'2142).

23. Την υπό στοιχεία ΥΠΕΘΟΟ99062 ΕΞ 2025/6.6.2025 απόφαση Αναπληρωτή Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών «Τοποθέτηση προϊσταμένης στην Ειδική Υπηρεσία "Επιτελική Δομή ΕΣΠΑ Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας"» (ΑΔΑ: ΡΚ11Η-ΙΙΩ).

24. Τον ν. 4412/2016 «Δημόσιες συμβάσεις έργων, προμηθειών και υπηρεσιών (προσαρμογή στις Οδηγίες 2014/24/ΕΕ και 2014/25/ΕΕ)» (Α' 147).

25. Τον Κανονισμό (ΕΕ) 2021/241 Του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 12ης Φεβρουαρίου 2021 για τη θέσπιση του μηχανισμού ανάκαμψης και ανθεκτικότητας.

26. Τον ν. 4822/2021 «Κύρωση της Σύμβασης Χρηματοδότησης μεταξύ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της Ελληνικής Δημοκρατίας, της Δανειακής Σύμβασης μεταξύ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της Ελληνικής Δημοκρατίας και των Παραρτημάτων τους και άλλες διατάξεις για το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας» (Α' 135).

27. Την COM(2021) 328 final Πρόταση Εκτελεστικής απόφασης του Συμβουλίου για την έγκριση της αξιολόγησης του σχεδίου ανάκαμψης και ανθεκτικότητας της Ελλάδας.

28. Τον ν. 4914/2022 «Διαχείριση, έλεγχος και εφαρμογή αναπτυξιακών παρεμβάσεων για την Προγραμματική Περίοδο 2021-2027, σύσταση Ανώνυμης Εταιρείας "Εθνικό Μητρώο Νεοφυών Επιχειρήσεων ΑΕ" και άλλες διατάξεις» (Α'61).

29. Την υπ' αρ. 134453/23.12.2015 κοινή υπουργική απόφαση «Ρυθμίσεις για τις πληρωμές των δαπανών του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων-ΠΔΕ (τροποποίηση της υπ'αρ. 46274/26.9.2014 κοινής υπουργικής απόφασης (Β' 2573)» (Β'2857).

30. Το από 27.11/14.12.1926 π.δ. «Περί κωδικοποιήσεως των περί συστάσεως Τεχνικού Επιμελητηρίου κειμένων διατάξεων» (Α' 430).

31. Τον ν. 1486/1984 «Τροποποίηση των διατάξεων του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος» (Α' 161).

32. Τον ν. 3912/2011 «Περί σύστασης του Εθνικού Ταμείου Επιχειρηματικότητας και Ανάπτυξης (Ε.Τ.Ε.ΑΝ. Α.Ε.)» (Α' 17), όπως τροποποιήθηκε από τον ν. 4608/2019 «Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα και προσέλκυση Στρατηγικών Επενδύσεων και άλλες διατάξεις» (Α' 66), και ειδικότερα το άρθρο 4 του άρθρου δεύτερου.

33. Την υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΕΣΠΑΕΝ/102735/2348/ 02.11.2021 κοινή απόφαση του Υπουργού Οικονομικών, του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών, του Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων και του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας «Ανάθεση καθηκόντων για δράσεις εξοικονόμησης ενέργειας στον οικιακό κτιριακό τομέα» (Β' 5124).

34. Την υπό στοιχεία 159296 ΕΞ 2021 ΥΠΟΙΚ 13.12.2021 (ΑΔΑ: 60ΙΘΗ-Ο6Χ) απόφαση ένταξης του Έργου «Εξοικονομώ κατ' οίκον - Κύκλοι 2021, 2022» (Κωδικός ΟΠΣ ΤΑ 5150059) στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

35. Την υπό στοιχεία 17838 ΕΞ 2022 ΥΠΟΙΚ 10.02.2022 (ΑΔΑ: 6ΞΧ8Η-ΕΩ9) απόφαση για τροποποίηση της απόφασης ένταξης του Έργου «Εξοικονομώ κατ' οίκον - Κύκλοι 2021, 2022» (Κωδικός ΟΠΣ ΤΑ 5150059) στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

36. Την υπό στοιχεία 60323 ΕΞ 2023 ΥΠΟΙΚ 13.04.2023 (ΑΔΑ: 6ΨΓΦΜΗ-ΠΔΙ) απόφαση για 2η τροποποίηση της απόφασης ένταξης του Έργου «Εξοικονομώ κατ' οίκον - Κύκλοι 2021, 2022» (Κωδικός ΟΠΣ ΤΑ 5150059) στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

37. Την υπό στοιχεία 107711 ΕΞ 2024 ΥΠΟΙΚ 23.07.2024 (ΑΔΑ: 6Ρ0ΟΗ-Θ6Λ) απόφαση για 3η τροποποίηση της απόφασης ένταξης του Έργου «Εξοικονομώ κατ' οίκον - Κύκλοι 2021, 2022» (Κωδικός ΟΠΣ ΤΑ 5150059) στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

38. Την υπό στοιχεία 88769 ΕΞ 2025 ΥΠΕΘΟΟ 22.05.2025 (ΑΔΑ:659ΣΗ-ΩΙΨ) απόφαση για 4η τροποποίηση της απόφασης ένταξης του Έργου «Εξοικονομώ κατ' οίκον - Κύκλοι 2021, 2022» (Κωδικός ΟΠΣ ΤΑ 5150059) στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

39. Την υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΥΔΕΝ/51828/761/2023 κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και Περιβάλλοντος και Ενέργειας «Προκήρυξη του Προγράμματος "Εξοικονομώ Ανακαινίζω για νέους"» (Β' 3131).

40. Την υπ' αρ. 1674/69/03.07.2025 απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου της Δ.ΥΠ.Α. με την οποία εγκρίθηκε η συμμετοχή της Δ.ΥΠ.Α. στο σκέλος «Ανακαινίζω» του Προγράμματος «Εξοικονομώ Ανακαινίζω για νέους» του ΥΠΕΝ, υπό νέο χρηματοδοτικό σχήμα.

41. Την υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΔΠΔΑ/95636/2379/ 03.09.2025. (ΟΡΘΗ ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ 10/09/2025) εισήγηση της Διεύθυνσης Προϋπολογισμού και Δημοσιονομικών Αναφορών του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, σύμφωνα με την οποία δεν προκαλείται πρόσθετη δαπάνη σε βάρος του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων.

42. Την υπό στοιχεία 12746/09.09.2025 (ΟΡΘΗ ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ) εισήγηση της ΓΔΟΥ του Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας σύμφωνα με την περ. ε' της παρ. 5 του άρθρου 24 του ν. 4270/2014 (Α' 143), όπως ισχύει σύμφωνα με την οποία από τις διατάξεις της παρούσας προκαλείται δαπάνη συνολικού ποσού ύψους 15.215.164,01 ευρώ σε βάρος του Προϋπολογισμού της Δ.ΥΠ.Α. οικονομικού έτους 2025, που κατανέμονται σύμφωνα με τις υπ' αρ. 01-00/8980/01.09.2025 απόφαση Ανάληψης Υποχρέωσης (ΑΔΑ: ΨΣΠΣ4691Ω2- 3Ξ1), 01-00/9190/08.09.2025 ανακλητική απόφαση Ανάληψης Υποχρέωσης (ΑΔΑ: Ψ8ΞΠ4691Ω2-40Ψ) και 01-00/9192/08.09.2025 απόφαση Ανάληψης Υποχρέωσης της Δ.ΥΠ.Α (ΑΔΑ: ΡΙΛ04691Ω2-ΞΞ1) ως εξής: α) 11.454.528,01 ευρώ στον ΚΑΕ 2359, β) 3.300.556,00 ευρώ στον ΚΑΕ 2113, γ) 191.700,00 ευρώ στον ΚΑΕ 0431 και δ) 268.380,00 ευρώ στον ΚΑΕ 0439.

43. Το γεγονός ότι με τις διατάξεις της παρούσας τροποποιείται η διοικητική διαδικασία με επίσημο τίτλο «Ανάθεση καθηκόντων για δράσεις εξοικονόμησης ενέργειας στον οικιακό κτιριακό τομέα» και Μοναδικό Αριθμό Καταχώρησης (ΜΑΚ) στο ΕΜΔΔ «Μίτος» «231793», αποφασίζουμε:

Την τροποποίηση (3 η) της υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΕΣΠΑΕΝ/ 102735/2348/02.11.2021 κοινής υπουργικής απόφασης «Ανάθεση καθηκόντων για δράσεις εξοικονόμησης ενέργειας στον οικιακό κτιριακό τομέα» (Β'5124), η οποία αντικαθίσταται εξ' ολοκλήρου ως εξής:

 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α

ΣΚΕΛΟΣ ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΗΣΗΣ

 

Άρθρο 1

Ανάθεση καθηκόντων στο Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος - Σκέλος Εξοικονόμησης

1. Ανατίθενται στο Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου με την επωνυμία «Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας» (ΤΕΕ) καθήκοντα υλοποίησης και διαχείρισης του προγράμματος εξοικονόμησης ενέργειας σε κτίρια κατοικιών που συγχρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, Εθνικούς πόρους και άλλους ενωσιακούς πόρους. Το Πρόγραμμα αφορά στη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης και αναβάθμιση κατοικιών, στη χρήση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ), με αποτέλεσμα τη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας και των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου και την επίτευξη καθαρότερου περιβάλλοντος.

Στο πλαίσιο του προγράμματος δύναται να περιλαμβάνονται, ως συμπληρωματικές, και ευρύτερες παρεμβάσεις για την αισθητική και λειτουργική ανακαίνιση και αναβάθμιση των κτιρίων και κτιριακών μονάδων. Οι παρεμβάσεις ανακαίνισης χρηματοδοτούνται από πόρους της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης (Δ.ΥΠ.Α.) και είναι επιλέξιμες για χρηματοδότηση, εφόσον πραγματοποιηθούν παρεμβάσεις εξοικονόμησης ενέργειας, σύμφωνα με τους όρους του Προγράμματος.

2. Οι αρμοδιότητες που ανατίθενται στο ΤΕΕ, αφορούν:

i. Την υποδοχή, διαχείριση, έλεγχο και αξιολόγηση των αιτήσεων χρηματοδότησης των ωφελουμένων,

ii. τον έλεγχο των δικαιολογητικών και την αξιολόγηση των αιτημάτων ολοκλήρωσης,

iii. την κατάρτιση αρχικών, προσωρινών και οριστικών αποτελεσμάτων αξιολόγησης των αιτήσεων χρηματοδότησης των ωφελουμένων και την εισήγηση αυτών προς το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας,

iv. την έκδοση αποφάσεων υπαγωγής αιτήσεων,

v. τη διαχείριση και εξέταση των ενστάσεων,

vi. την εισήγηση των απορρίψεων/απεντάξεων υποβληθεισών αιτήσεων προς την Επιτελική Δομή ΕΣΠΑ του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας που αναλαμβάνει καθήκοντα σχεδιασμού του προγράμματος,

vii. τη διαχείριση και υποστήριξη του πληροφοριακού συστήματος υποβολής και διαχείρισης των αιτήσεων χρηματοδότησης,

viii. την υποβολή προς την Επιτελική Δομή ΕΣΠΑ ΥΠΕΝ σχεδίου με συχνές ερωτήσεις-απαντήσεις για τη διασαφήνιση των όρων και προϋποθέσεων του Οδηγού του προγράμματος καθώς και όλων των σχετικών θεμάτων που ανακύπτουν κατά την υλοποίηση,

ix. την οργάνωση και λειτουργία υπηρεσίας για την παροχή ενημέρωσης προς τους ωφελούμενους για θέματα του προγράμματος και την υποβολή προς την Επιτελική Δομή ΕΣΠΑ ΥΠΕΝ των σχετικών αναφορών για την πορεία της υπηρεσίας ενημέρωσης και πληροφόρησης,

x. την εισήγηση προς την Επιτελική Δομή ΕΣΠΑ ΥΠΕΝ και τη συνεργασία με αρμόδιους φορείς και υπηρεσίες, για την επίλυση τυχόν προβλημάτων που ανακύπτουν κατά τη διαδικασία υλοποίησης του Προγράμματος, την διασταύρωση στοιχείων και την εν γένει βελτίωση του Προγράμματος,

xi. την οργάνωση και διενέργεια δειγματοληπτικών επιτόπιων ελέγχων σε έργα με ολοκληρωμένο φυσικό και οικονομικό αντικείμενο, κατόπιν μεθοδολογίας η οποία θα αναπτυχθεί με τη συνεργασία και με την σύμφωνη γνώμη των αρμόδιων φορέων και υπηρεσιών,

xii. την εντολή προς την Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα Α.Ε. για την εκταμίευσης της επιχορήγησης και των λοιπών ωφελημάτων του Προγράμματος προς τους ωφελούμενους,

3. Το ΤΕΕ αναλαμβάνει καθήκοντα Αναθέτουσας Αρχής για τις ανάγκες του Προγράμματος και δύναται να συνάπτει συμβάσεις με εξωτερικούς αναδόχους για την υποστήριξη του έργου του κατά τη διάρκεια υλοποίησης αυτού. Στο πλαίσιο αυτό διενεργεί τις διαδικασίες προκήρυξης και ανάθεσης συμβάσεων, σύμφωνα με το ισχύον θεσμικό και κανονιστικό πλαίσιο και προβαίνει σε κάθε απαιτούμενη ενέργεια για την αποτελεσματική διοίκηση και υλοποίηση των συμβάσεων που θα συναφθούν. Τα τελικά παραδοτέα διαβιβάζονται στην Επιτελική Δομή ΕΣΠΑ ΥΠΕΝ, η οποία μετά από σχετικό έλεγχο της πληρότητάς τους εκδίδει βεβαίωση ολοκλήρωσης.

4. Το ΤΕΕ κατά τη διάρκεια υλοποίησης του Προγράμματος συνεργάζεται κατά περίπτωση με την Επιτελική Δομή ΕΣΠΑ ΥΠΕΝ, με την Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα, με την ΔΥΠΑ, καθώς και με την Ειδική Υπηρεσία Συντονισμού του Ταμείου Ανάκαμψης. Στο πλαίσιο αυτό, παρέχει ενημέρωση για την εξέλιξη του προγράμματος, όποτε ζητηθεί, σύμφωνα με τους όρους και τις προϋποθέσεις αυτού.

5. Ανταποκρίνεται σε τυχόν ελέγχους που διενεργούνται από Εθνικές και Ευρωπαϊκές αρχές, τόσο κατά τη διάρκεια υλοποίησης του προγράμματος, όσο και μετά την ολοκλήρωσή του σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο εθνικό και κοινοτικό θεσμικό πλαίσιο.

 

Άρθρο 2

Ανάθεση καθηκόντων στην Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα A.E. - Σκέλος Εξοικονόμησης

1. Στο πλαίσιο υλοποίησης του Προγράμματος της παρ. 1 του άρθρου 1 της παρούσας και σύμφωνα με το άρθρο 102 του ν. 4821/2021 (Α'134), και σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στην παρ. 3 του άρθρου 4 του Καταστατικού της ΕΑΤ, που περιλαμβάνεται στο άρθρο δεύτερο του ν. 3912/2011 (Α' 17), ανατίθεται στην Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα Α.Ε. (ΕΑΤ), μέρος των καθηκόντων

υλοποίησης και διαχείρισης και ειδικότερα τα καθήκοντα οικονομικής διαχείρισης ως εξής:

Εκτέλεση πληρωμών άμεσης ενίσχυσης, όπως αυτές εκάστοτε ορίζονται στον Οδηγό Εφαρμογής του Προγράμματος, προς τα συνεργαζόμενα Χρηματοπιστωτικά Ιδρύματα ως εξής:

1. Σε περίπτωση καταβολής προκαταβολής της άμεσης ενίσχυσης, η ΕΑΤ καταβάλλει τα ποσά που αντιστοιχούν σε αυτή, σε συνέχεια σχετικής εντολής πληρωμής προκαταβολής που θα αποστέλλεται από το ΤΕΕ. Σε περίπτωση καταβολής του ποσού της τελικής εκταμίευσης, η ΕΑΤ καταβάλλει το ποσό που αντιστοιχεί στην ολική αποπληρωμή, σε συνέχεια σχετικής εντολής αποπληρωμής και που θα αποστέλλεται από το ΤΕΕ κατόπιν βεβαίωσης ολοκλήρωσης του φυσικού αντικειμένου σύμφωνα με τους όρους του Προγράμματος από τον ωφελούμενο.

ii. Εκταμίευση των ποσών των τόκων των δανείων, προς τα συνεργαζόμενα Χρηματοπιστωτικά Ιδρύματα, σύμφωνα με τη σχετική εντολή που θα αποστέλλεται από το ΤΕΕ.

iii. Σε περίπτωση εγγυοδοσίας, η ΕΑΤ θα καταβάλλει τα ποσά των εγγυήσεων στις συνεργαζόμενες Τράπεζες, σε συνέχεια σχετικής εντολής που θα αποστέλλεται από το ΤΕΕ, σύμφωνα με τη διαδικασία καταβολής της εγγύησης, η οποία θα προσδιοριστεί σε σχετική υπουργική απόφαση.

2. Η ΕΑΤ σε περίπτωση που έχει λάβει εντολή πληρωμής από το ΤΕΕ χωρίς να έχουν κατατεθεί τα απαιτούμε- να ποσά θα αναστέλλει την σχετική πληρωμή μέχρι την κατάθεση αυτών στους σχετικούς Λογαριασμούς.

3. Η ΕΑΤ συνεργάζεται με το ΤΕΕ και παρέχει ενημέρωση, όπου απαιτείται, για τις κινήσεις των λογαριασμών του προγράμματος αναφορικά με τα θέματα που σχετίζονται με τις καταβολές των ποσών της επιχορήγησης και των λοιπών ωφελημάτων του Προγράμματος που έχει διενεργήσει κατά τη διάρκεια υλοποίησης των δράσεων, καθώς και σε περίπτωση ελέγχων που διενεργούνται από Εθνικές και Ευρωπαϊκές αρχές σε οποιοδήποτε στάδιο υλοποίησης των δράσεων και μετά την ολοκλήρωση αυτών.

4. Για την υλοποίηση των ανωτέρω, (α) η ΕΑΤ θα αναπτύξει την κατάλληλη πληροφοριακή υποδομή επικοινωνίας με τις συνεργαζόμενες Τράπεζες και (β) το ΤΕΕ θα αναπτύξει την κατάλληλη υποδομή επικοινωνίας με το Πληροφοριακό Σύστημα της ΕΑΤ.

5. Για τις αρμοδιότητες της παρ. 1 του παρόντος Άρθρου 2 η ΕΑΤ λαμβάνει αμοιβές διαχείρισης όπως αυτές περιγράφονται στο άρθρο 5.

 

Άρθρο 3

Καταβολή της Χρηματοδότησης του Προγράμματος - Σκέλος Εξοικονόμησης

1. Τα ποσά της χρηματοδότησης του Προγράμματος, για το σκέλος της Εξοικονόμησης, καταβάλλονται τμηματικά στην Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα (ΕΑΤ), ως αρμόδια για τις πληρωμές.

Ειδικότερα:

α) 1η δόση που ανέρχεται στο ποσό της προκαταβολής της άμεσης ενίσχυσης, όπως αυτή καθορίζεται στον Οδηγό του Προγράμματος.

β) επόμενες δόσεις, ανάλογα με την πορεία ολοκλήρωσης των αιτήσεων και την εξέλιξη του Προγράμματος.

Το αίτημα για την καταβολή της κάθε δόσης θα υποβάλλεται από την ΕΑΤ και θα συνοδεύεται υποχρεωτικά από σχετική εισήγηση του ΤΕΕ αναφορικά με τον προσδιορισμό του ποσού και σύμφωνη γνώμη της Επιτελικής Δομής ΕΣΠΑ.

2. Σε κάθε περίπτωση, η καταβολή των ποσών της χρηματοδότησης προς την ΕΑΤ και στη συνέχεια στους ωφελούμενους γίνεται χωρίς καμία έκπτωση ή κράτηση υπέρ τρίτων, που ενδέχεται να μειώσει το ύψος της χρηματοδότησης που δικαιούται.

3. Η ΕΑΤ ανοίγει έντοκους τραπεζικούς λογαριασμούς στην Τράπεζα της Ελλάδος με βάση το ισχύον θεσμικό πλαίσιο, για το Πρόγραμμα, που αφορούν:

(α) Την επιχορήγηση,

(β) τους επιδοτούμενους τόκους των δανείων,

(γ) την εγγυοδοσία, εφόσον προβλέπεται,

στους οποίους κατατίθενται οι μεταφερόμενες χρηματοδοτήσεις, με απευθείας μεταφορά των πιστώσεων του οικείου έργου του ΠΔΕ, άνευ υπολόγου. Στους ανωτέρω λογαριασμούς κατατίθενται και ενδεχόμενες επιστροφές πληρωμών ή ποσά από καταλογισμούς. Τα ποσά αυτά καθώς και οι τόκοι που πιθανόν δημιουργηθούν από την παραμονή των κατατεθειμένων κατά τα ανωτέρω στους ανωτέρω λογαριασμούς αποτελούν έσοδο του Προϋπολογισμού Δημοσίων Επενδύσεων και διατίθενται αποκλειστικά για τους σκοπούς του Προγράμματος. Τα τυχόν αδιάθετα ποσά των λογαριασμών, μετά την ολοκλήρωση και εκκαθάριση του Προγράμματος κατατίθενται από την ΕΑΤ, με μέριμνα της Επιτελικής Δομής ΕΣΠΑ ΥΠΕΝ, στο λογαριασμό αδιάθετων υπολοίπων παρελθόντων οικονομικών ετών που τηρείται στην Τράπεζα της Ελλάδος.

4. Τα ποσά της δημόσιας χρηματοδότησης εγγράφονται, από την αρμόδια Υπηρεσία, στον Προϋπολογισμό Δημοσίων Επενδύσεων και τα αντίστοιχα ποσά χρηματοδότησης προς τους ωφελούμενους μεταβιβάζονται από τους λογαριασμούς των οικείων έργων δημοσίων επενδύσεων του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΣΑΤΑ075 και ΣΑΝΑ275) που τηρείται στην Τράπεζα της Ελλάδος στους έντοκους τραπεζικούς λογαριασμούς της παρ. 3.

5. Η μεταφορά των ποσών αυτών θα γίνεται απευθείας από την Τράπεζα της Ελλάδος μετά από εντολή της αρμόδιας για την εκτέλεση της οικείας ΣΑΤΑ ή ΣΑΝΑ Υπηρεσίας του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κατόπιν της σύμφωνης γνώμης της Επιτελικής Δομής ΕΣΠΑ ΥΠΕΝ και σύμφωνα με τα οριζόμενα στην υπ' αρ. 134453/23.12.2015 κοινή υπουργική απόφαση περί ρυθμίσεων πληρωμών των δαπανών ΠΔΕ.

6. Η ενταλματοποίηση και εμφάνιση της ανωτέρω χρηματοδότησης στη δημόσια ληψοδοσία από την αρμόδια Υπηρεσία διενεργείται με την έκδοση σχετικών συμψηφιστικών χρηματικών ενταλμάτων κατόπιν υποβολής των ακόλουθων δικαιολογητικών:

α) Απόφασης χρηματοδότησης της οικείας ΣΑΤΑ ή ΣΑΝΑ από τη Δ/νση Δημοσίων Επενδύσεων του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων νυν Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών προς την Τράπεζα της Ελλάδος.

β) Αντιγράφου δελτίου αναγγελίας της Τράπεζας της Ελλάδος εκτέλεσης της ανωτέρω υπό (α) απόφασης.

γ) Αντιγράφου της ηλεκτρονικής εντολής πληρωμής (EPS) για τη μεταφορά της εν λόγω χρηματοδότησης στους λογαριασμούς που προβλέπεται στην παρ. 3 του παρόντος άρθρου.

 

Άρθρο 4

Χρηματοδότηση των διαχειριστικών δαπανών του ΤΕΕ - Σκέλος Εξοικονόμησης

1. Οι δαπάνες διαχείρισης του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (Τ.Ε.Ε.) για την υλοποίηση και διαχείριση του κάθε κύκλου του προγράμματος καλύπτονται από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και σε αυτές περιλαμβάνονται διακριτά α. οι δαπάνες διαχείρισης φακέλων που αφορούν εξοικονόμηση ενέργειας β. οι αντίστοιχες δαπάνες υπηρεσιών Τεχνικού Συμβούλου και οι δαπάνες λειτουργίας, συντήρησης και ανάπτυξης του πληροφοριακού συστήματος.

2. Ο προϋπολογισμός των δαπανών της παρ. 1 ορίζεται σε μέγιστο ποσοστό 2% επί του συνολικού προϋπολογισμού των άμεσων ενισχύσεων των εργασιών εξοικονόμησης ενέργειας του προγράμματος που βαρύνει το ΠΔΕ του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

3. Το ύψος των δαπανών διαχείρισης ορίζεται σε 250 ευρώ, ανά ολοκληρωμένο φάκελο/αίτημα ωφελούμενου. Ως ολοκλήρωση του φακέλου/αιτήματος ορίζεται το στάδιο της τελικής αξιολόγησης της ενίσχυσης.

4. Η πληρωμή των δαπανών διαχείρισης της παρ. 1 γίνεται τμηματικά ως ακολούθως:

i. Ποσοστό τριάντα τοις εκατό (30 %) επί του μέγιστου προϋπολογισμού της παρ. 2,ως προκαταβολή, καταβάλλεται εντός δύο (2) μηνών από την ημερομηνία έναρξης λειτουργίας του εκάστοτε σχετικού κύκλου Προγράμματος.

ii. Το υπόλοιπο καταβάλλεται σε τριμηνιαία βάση, ως ακολούθως:

α. Ποσοστό εβδομήντα τοις εκατό (70%) επί της δαπάνης διαχείρισης ανά υπαχθέντα φάκελο/υπαχθέν αίτημα με την έκδοση της σχετικής απόφασης υπαγωγής.

β. Ποσοστό τριάντα τοις εκατό (30%) επί της δαπάνης διαχείρισης ανά ολοκληρωμένο φάκελο, με την έκδοση της σχετικής απόφασης ολοκλήρωσης, μέχρι του ποσού που δεν υπερβαίνει το τίμημα που αντιστοιχεί στις ολοκληρωμένες αιτήσεις.

Το ΤΕΕ υποχρεούται εντός ενός (1) μηνός από τη λήξη εκάστου τριμήνου να υποβάλει γραπτό αίτημα ελέγχου στην Επιτελική Δομή ΕΣΠΑ ΥΠΕΝ, το οποίο συνοδεύεται από κατανομή και πλήρη ανάλυση της κατάστασης των φακέλων, καθώς και των διακριτών πιστοποιημένων δαπανών Τεχνικού Συμβούλου και πιστοποιημένων δαπανών του ολοκληρωμένου πληροφοριακού συστήματος σε απολογιστική βάση και με την προϋπόθεση να έχει αναλωθεί το εκάστοτε ποσό που έχει ληφθεί για τις δαπάνες αυτές. Η Επιτελική Δομή ΕΣΠΑ ΥΠΕΝ εκδίδει βεβαίωση για το εύλογο του ποσού της αιτούμενης από το ΤΕΕ πληρωμής. Τα παραπάνω αποτελούν υποχρεωτικά δικαιολογητικά για την πραγματοποίηση της πληρωμής από την οικονομική υπηρεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Η πληρωμή ολοκληρώνεται εντός δύο (2) μηνών από την ημερομηνία υποβολής του αιτήματος πληρωμής προς τη Γενική Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών (Γ.Δ.Ο.Υ.) του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

5. Η μεταφορά της χρηματοδότησης στο ΤΕΕ γίνεται χωρίς υπόλογο, με αναλογική εφαρμογή της περ. ε' της παρ. 2 του άρθρου 12 της υπ' αρ. 134453/23.12.2015 (Β' 2857) κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού και Οικονομικών.

 

Άρθρο 5

Χρηματοδότηση των διαχειριστικών δαπανών της ΕΑΤ - Σκέλος Εξοικονόμησης

1. Οι δαπάνες διαχείρισης της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας (ΕΑΤ) για την υλοποίηση και διαχείριση του κάθε κύκλου του προγράμματος για το σκέλος της Εξοικονόμησης, καλύπτονται από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

2. Ο προϋπολογισμός των δαπανών της παρ. 1 ορίζεται σε μέγιστο ποσοστό 0,5% επί του συνολικού προϋπολογισμού των άμεσων ενισχύσεων του προγράμματος, ήτοι των ποσών της επιχορήγησης και επιδότησης επιτοκίου, που βαρύνει το ΠΔΕ του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

3. Το ύψος των δαπανών διαχείρισης ορίζεται σε 50 (πενήντα) ευρώ ανά ολοκλήρωση φακέλου/αιτήματος συμπεριλαμβανομένων των πληρωμών των τόκων των δανείων και της εγγύησης. Ως ολοκλήρωση του φακέλου/αιτήματος ορίζεται το στάδιο της τελικής εκταμίευ- σης της ενίσχυσης, ή της προκαταβολής που δεν οδηγεί σε τελική εκταμίευση.

4. Η πληρωμή των δαπανών διαχείρισης της παρ. 1 γίνεται τμηματικά ως ακολούθως:

i. Ποσοστό τριάντα τοις εκατό (30%) επί του μέγιστου προϋπολογισμού της παρ. 2, ως προκαταβολή, καταβάλλεται εντός δύο (2) μηνών από την ημερομηνία έναρξης λειτουργίας του εκάστοτε σχετικού κύκλου Προγράμματος.

ii. Το υπόλοιπο της παρ. 2 καταβάλλεται σε εξαμηνιαία βάση.

Η ΕΑΤ υποχρεούται εντός ενός (1) μηνός από τη λήξη εκάστου εξαμήνου να υποβάλει γραπτό αίτημα πληρωμής στην Επιτελική Δομή ΕΣΠΑ ΥΠΕΝ, το οποίο συνοδεύεται από πλήρη ανάλυση των φακέλων που έχουν ολοκληρωθεί. Η Επιτελική Δομή ΕΣΠΑ ΥΠΕΝ εκδίδει βεβαίωση για το εύλογο του ποσού της αιτούμενης από την ΕΑΤ πληρωμής. Τα παραπάνω αποτελούν υποχρεωτικά δικαιολογητικά για την πραγματοποίηση της πληρωμής από την οικονομική υπηρεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Η πληρωμή ολοκληρώνεται εντός δύο (2) μηνών από την ημερομηνία υποβολής του αιτήματος από τη Γενική Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών (Γ.Δ.Ο.Υ.) του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

5. Η μεταφορά της χρηματοδότησης στην ΕΑΤ γίνεται χωρίς υπόλογο με αναλογική εφαρμογή της περ. ε' της παρ. 2 του άρθρου 12 της υπ' αρ. 134453/2015 κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού και Οικονομικών (Β'2857).

 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β'

ΣΚΕΛΟΣ ΑΝΑΚΑΙΝΙΣΗΣ

 

Άρθρο 6

Χρηματοδότηση δράσεων ανακαίνισης ως συμπληρωματικών στις δράσεις εξοικονόμησης ενέργειας στον οικιακό κτιριακό τομέα

1. Στο πλαίσιο των προγραμμάτων που αφορούν παρεμβάσεις στον κτιριακό τομέα για την εξοικονόμηση ενέργειας και τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης κτιρίων, στα οποία είναι δυνατόν να περιλαμβάνονται, ως συμπληρωματικές, και ευρύτερες παρεμβάσεις ανακαίνισης για την αισθητική και λειτουργική ανακαίνιση και αναβάθμιση των κτιρίων και κτιριακών μονάδων, προκηρύχθηκε με την υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΥΔΕΝ/51828/761/2023 κοινή υπουργική απόφαση (Β' 3131), το Πρόγραμμα «Εξοικονομώ - Ανακαινίζω για νέους».

2. Οι δράσεις ανακαίνισης του Προγράμματος της παρ. 1 χρηματοδοτούνται από πόρους της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης (Δ.ΥΠ.Α.), σύμφωνα με τα αναφερόμενα στην παρ. 3, και είναι επιλέξιμες για χρηματοδότηση, εφόσον πραγματοποιηθούν παρεμβάσεις εξοικονόμησης ενέργειας, σύμφωνα με τους όρους του Προγράμματος της παρ. 1 του παρόντος.

3. Ειδικότερα, από πόρους της Δ.ΥΠ.Α. καλύπτονται: α) Το ποσό της επιχορήγησης, η οποία περιλαμβάνει αφενός την άμεση ενίσχυση των παρεμβάσεων, δηλαδή το τριάντα τοις εκατό (30%) του συνολικού επιλέξιμου προϋπολογισμού ανά αίτηση και αφετέρου το κόστος διαχείρισης φακέλου από το εκάστοτε χρηματοπιστωτικό ίδρυμα το οποίο ανέρχεται σε εβδομήντα (70) ευρώ ανά εγκεκριμένη αίτηση μετά την υπαγωγή της, β) το ποσό της επιδότησης επιτοκίου δανείου για τους ωφελούμενους που επιλέγουν δανεισμό, το οποίο ανέρχεται στο πενήντα τοις εκατό (50%) του σταθερού επιτοκίου δανεισμού ύψους οκτώ τοις εκατό (8%) ώστε να διαμορφώνεται σε τέσσερα τοις εκατό (4%) τελικό σταθερό επιτόκιο για τους ωφελούμενους του Προγράμματος, κατ' αντιστοιχία με τον Οδηγό του Προγράμματος, και γ) τα ποσά που αντιστοιχούν στην αμοιβή διαχείρισης του ΤΕΕ και της ΕΑΤ, σύμφωνα με τα οριζόμενα στα άρθρα 10 και 11 αντίστοιχα.

 

Άρθρο 7

Ανάθεση καθηκόντων στο Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος - Σκέλος Ανακαίνισης

1. Στο πλαίσιο ανάθεσης καθηκόντων στο Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος ως προς την υλοποίηση και διαχείριση του προγράμματος εξοικονόμησης ενέργειας σε κτίρια κατοικιών που συγχρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, Εθνικούς πόρους και άλλους ενωσιακούς πόρους, σύμφωνα με το άρθρο 1 της παρούσας, περιλαμβάνονται ως συμπληρωματικές, και ευρύτερες παρεμβάσεις για την αισθητική και λειτουργική ανακαίνιση και αναβάθμιση των κτιρίων και κτιριακών μονάδων, για τις οποίες, ομοίως, το Τ.Ε.Ε. αναλαμβάνει καθήκοντα υλοποίησης και διαχείρισης.

2. Το ΤΕΕ κατά τη διάρκεια υλοποίησης του Προγράμματος συνεργάζεται κατά περίπτωση με την Επιτελική Δομή ΕΣΠΑ ΥΠΕΝ, με την Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα, με την Δ.ΥΠ.Α., καθώς και με την Ειδική Υπηρεσία Συντονισμού Ταμείου Ανάκαμψης. Στο πλαίσιο αυτό, παρέχει ενημέρωση για την εξέλιξη του προγράμματος, όποτε ζητηθεί, σύμφωνα με τους όρους και τις προϋποθέσεις αυτού.

3. Ανταποκρίνεται σε τυχόν ελέγχους που διενεργούνται από Εθνικές και Ευρωπαϊκές αρχές, τόσο κατά τη διάρκεια υλοποίησης του προγράμματος, όσο και μετά την ολοκλήρωσή του σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο εθνικό και κοινοτικό θεσμικό πλαίσιο.

 

Άρθρο 8

Ανάθεση καθηκόντων στην Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα A.E. - Σκέλος Ανακαίνισης

1. Στο πλαίσιο υλοποίησης σχετικών προγραμμάτων του άρθρου 6 της παρούσας, και σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στην παρ. 3 του άρθρου 4 του Καταστατικού της ΕΑΤ, που περιλαμβάνεται στο άρθρο δεύτερο του ν. 3912/2011 (Α' 17), ανατίθεται στην Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα Α.Ε. (ΕΑΤ) τα καθήκοντα οικονομικής διαχείρισης: η εκτέλεση της πληρωμής των ποσών της επιχορήγησης του Προγράμματος και της επιδότησης επιτοκίου, εφόσον επιλεγεί από τον ωφελούμενο το σχήμα της δανειοδότησης, κατόπιν σχετικής εντολής του ΤΕΕ, με πόρους που προέρχονται από τη Δημόσια Υπηρεσία Απασχόλησης (Δ.ΥΠ.Α.) και αφορούν στο σκέλος της υλοποίησης παρεμβάσεων Ανακαίνισης.

Ειδικότερα, τα καθήκοντα της ΕΑΤ στο πλαίσιο της παρούσας, αναφορικά με τα παραπάνω, είναι τα εξής:

Εκτέλεση πληρωμών που αφορούν στις παρεμβάσεις ανακαίνισης, ως εξής:

1. Η ΕΑΤ καταβάλλει το ποσό που αντιστοιχεί στην ολική αποπληρωμή της άμεσης ενίσχυσης, σε συνέχεια σχετικής εντολής αποπληρωμής που θα αποστέλλεται από το ΤΕΕ, κατόπιν βεβαίωσης ολοκλήρωσης του φυσικού αντικειμένου σύμφωνα με τους όρους του Προγράμματος από τον ωφελούμενο.

ii. Η ΕΑΤ αναλαμβάνει την εκταμίευση των ποσών που αντιστοιχούν στο κόστος διαχείρισης φακέλου από το εκάστοτε χρηματοπιστωτικό ίδρυμα, το οποίο ανέρχεται σε εβδομήντα (70) ευρώ ανά εγκεκριμένη αίτηση μετά την υπαγωγή της, σύμφωνα με τη σχετική εντολή που θα αποστέλλεται από το ΤΕΕ.

iii. Ομοίως, σε περίπτωση που οι ωφελούμενοι επιλέξουν το χρηματοδοτικό σχήμα που περιλαμβάνει την κάλυψη της ιδιωτικής τους συμμετοχής με δάνειο, η ΕΑΤ αναλαμβάνει την εκταμίευση των ποσών που αντιστοιχούν στους τόκους των δανείων κατά πενήντα τοις εκατό (50%), προς τις συνεργαζόμενες Τράπεζες, σύμφωνα με τη σχετική εντολή που θα αποστέλλεται από το ΤΕΕ.

2. Η ΕΑΤ συνεργάζεται με το ΤΕΕ και τη Δ.ΥΠ.Α. και παρέχει ενημέρωση, όπου απαιτείται, για τις κινήσεις των λογαριασμών του προγράμματος αναφορικά με τα θέματα που σχετίζονται με τις καταβολές των ποσών της επιχορήγησης και των λοιπών ωφελημάτων του Προγράμματος που έχει διενεργήσει κατά τη διάρκεια

υλοποίησης των δράσεων, καθώς και σε περίπτωση ελέγχων που διενεργούνται από Εθνικές και Ευρωπαϊκές αρχές σε οποιοδήποτε στάδιο υλοποίησης των δράσεων και μετά την ολοκλήρωση αυτών.

3. Για τις αρμοδιότητες της παρ. 1 του παρόντος Άρθρου η ΕΑΤ λαμβάνει αμοιβές διαχείρισης όπως αυτές περιγράφονται στο άρθρο 11.

 

Άρθρο 9

Καταβολή της Χρηματοδότησης του Προγράμματος - Σκέλος Ανακαίνισης

1. Τα ποσά της χρηματοδότησης του Προγράμματος, για το σκέλος της Ανακαίνισης, καταβάλλονται στην Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα (ΕΑΤ), ως φορέα αρμόδιο για τις πληρωμές, από τη Δημόσια Υπηρεσία Απασχόλησης (Δ.ΥΠ.Α.) και αφορούν στην πληρωμή των κάτωθι, σε συνέχεια σχετικής εντολής πληρωμής που θα αποστέλλεται από το ΤΕΕ:

α) το ποσό της επιχορήγησης, η οποία περιλαμβάνει i) αφενός την άμεση ενίσχυση των παρεμβάσεων, δηλαδή το τριάντα τοις εκατό (30%) του συνολικού επιλέξιμου προϋπολογισμού ανά αίτηση και ii) αφετέρου το κόστος διαχείρισης φακέλου από το εκάστοτε χρηματοπιστωτικό ίδρυμα το οποίο ανέρχεται σε εβδομήντα (70) ευρώ ανά εγκεκριμένη αίτηση μετά την υπαγωγή της,

β) το ποσό της επιδότησης επιτοκίου δανείου για τους ωφελούμενους που επιλέγουν δανεισμό, το οποίο ανέρχεται στο πενήντα τοις εκατό (50%) του σταθερού επιτοκίου δανεισμού ύψους οκτώ τοις εκατό (8%) ώστε να διαμορφώνεται σε τέσσερα τοις εκατό (4%) τελικό σταθερό επιτόκιο για τους ωφελούμενους του Προγράμματος, κατ' αντιστοιχία με τον Οδηγό του Προγράμματος.

2. Τα ποσά της της παρ. 1 καταβάλλονται στην Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα (ΕΑΤ) σε μια (1) καταβολή, σε διακριτό, έντοκο λογαριασμό που θα ανοίξει και θα τηρεί η ΕΑΤ στην Τράπεζα της Ελλάδος. Για την ως άνω καταβολή προηγείται γραπτό αίτημα της ΕΑΤ προς τη Δ.ΥΠ.Α. με συνημμένη την κατάσταση των εγκεκριμένων αιτήσεων για το σκέλος της ανακαίνισης.

3. Από τον ως άνω οριζόμενο λογαριασμό, εκταμιεύονται τα ποσά της επιχορήγησης, οι επιδοτούμενοι τόκοι του Προγράμματος, καθώς και οι προβλεπόμενες στο άρθρο 11 αμοιβές διαχείρισης, και σε αυτόν κατατίθενται ενδεχόμενες επιστροφές πληρωμών επιχορήγησης ή ποσά από καταλογισμούς.

4. Το σύνολο του υπολοίπου του ως άνω λογαριασμού (ενδεχόμενες επιστροφές πληρωμών επιχορήγησης ή ποσά από καταλογισμούς, τόκοι που πιθανόν δημιουργηθούν από την παραμονή των κατατεθειμένων, τυχόν ποσά του που δημιουργούνται ή παραμένουν αδιάθετα), μετά την διαδικασία εκκαθάρισης του Προγράμματος, επιστρέφονται αμελλητί από την ΕΑΤ στην Δ.ΥΠ.Α.

 

Άρθρο 10

Χρηματοδότηση των διαχειριστικών δαπανών του ΤΕΕ - Σκέλος Ανακαίνισης

1. Οι δαπάνες διαχείρισης του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (Τ.Ε.Ε.) για την υλοποίηση και διαχείριση του σκέλους της Ανακαίνισης, καλύπτονται από τη Δ.ΥΠ.Α. και ορίζεται σε εβδομήντα (70) ευρώ ανά εγκεκριμένη αίτηση ωφελούμενου.

2. Η πληρωμή των δαπανών διαχείρισης της παρ. 1 γίνεται άπαξ βάσει της έκδοσης των οριστικών πινάκων εγκεκριμένων αιτήσεων που εκδίδονται από το ΥΠΕΝ.

Το ΤΕΕ μετά την έκδοση της ανωτέρω απόφασης υποβάλλει γραπτό αίτημα πληρωμής στη Δ.ΥΠ.Α., το οποίο συνοδεύεται από την ανωτέρω απόφαση καθώς και από το σχετικό παραστατικό παροχής υπηρεσιών στη Δ.ΥΠ.Α. Τα παραπάνω αποτελούν υποχρεωτικά δι- καιολογητικά για την πραγματοποίηση της πληρωμής από την οικονομική υπηρεσία της Δ.ΥΠ.Α. Η πληρωμή ολοκληρώνεται από τη Γενική Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών (Γ.Δ.Ο.Υ.) της Δ.ΥΠ.Α εντός δύο (2) μηνών από την ημερομηνία υποβολής του αιτήματος σε αυτή.

 

Άρθρο 11

Χρηματοδότηση των διαχειριστικών δαπανών της ΕΑΤ - Σκέλος Ανακαίνισης

1. Οι δαπάνες διαχείρισης της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας (ΕΑΤ) για την υλοποίηση και διαχείριση του σκέλους της Ανακαίνισης, καλύπτονται από τη Δ.ΥΠ.Α. και ορίζεται σε πενήντα (50) ευρώ ανά εγκεκριμένη αίτηση ωφελούμενου.

2. Η πληρωμή των δαπανών διαχείρισης της παρ. 1 γίνεται άπαξ, βάσει της έκδοσης οριστικών πινάκων εγκεκριμένων αιτήσεων που εκδίδονται από το ΥΠΕΝ, σύμφωνα με το άρθρο 9.

Η ΕΑΤ μετά την έκδοση της ανωτέρω απόφασης υποβάλλει γραπτό αίτημα πληρωμής στη Δ.ΥΠ.Α., το οποίο συνοδεύεται από την ανωτέρω απόφαση καθώς και από το σχετικό παραστατικό παροχής υπηρεσιών στη Δ.ΥΠ.Α. Τα παραπάνω αποτελούν υποχρεωτικά δικαιολογητικά για την πραγματοποίηση της πληρωμής από την οικονομική υπηρεσία της Δ.ΥΠ.Α. Η πληρωμή ολοκληρώνεται από τη Γενική Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών (Γ.Δ.Ο.Υ.) της Δ.ΥΠ.Α. εντός δύο (2) μηνών από την ημερομηνία υποβολής του αιτήματος σε αυτή.

 

Άρθρο 12

Έναρξη ισχύος

Η ισχύς της παρούσας απόφασης αρχίζει από την δημοσίευση της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Αθήνα, 24 Σεπτεμβρίου 2025

 

 


Έχει διαβαστεί 8 φορές