Υπουργική Απόφαση Π/112/305/2012 - ΦΕΚ 2877/Β/26-10-2012
Βασικές απαιτήσεις - αρχές πυρηνικής ασφάλειας και ρυθμιστικός έλεγχος ερευνητικών πυρηνικών αντιδραστήρων.
ΚΕΙΜΕΝΟ ΠΡΩΤΟΤΥΠΟΥ Φ.Ε.Κ.
Το παρακάτω κείμενο διατάξεων αποτελεί το αρχικό κείμενο των διατάξεων, όπως ήταν δημοσιευμένες στο Φ.Ε.Κ., οι οποίες έχουν τροποποιηθεί με μεταγενέστερες διατάξεις.
Υπουργική Απόφαση Αριθ. Π/112/305/2012
ΦΕΚ 2877/Β/26-10-2012
Βασικές απαιτήσεις - αρχές πυρηνικής ασφάλειας και ρυθμιστικός έλεγχος ερευνητικών πυρηνικών αντιδραστήρων.
Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ,
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ
Έχοντας υπόψη:
1. Tις διατάξεις του άρθρου 28 παρ. 2 εδ. (γ) και παρ. 3/του ν. 1733/1987 «Μεταφορά τεχνολογίας, εφευρέσεις, τεχνολογική καινοτομία και σύσταση της Ελληνικής Επιτροπής Ατομικής Ενέργειας» (Α΄ 171).
2. Tις διατάξεις του άρθρου 90 «Έλεγχος των δαπανών που προκαλούν οι κανονιστικές διοικητικές πράξεις» του «Κώδικα Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα Κυβερνητικά Όργανα», όπως αυτός κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του π.δ. 63/2005 «Κωδικοποίηση της νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα Κυβερνητικά όργανα» (Α΄ 98).
3. Tις διατάξεις του π.δ. 85/2012 «Ίδρυση και μετονομασία Υπουργείων, μεταφορά και κατάργηση υπηρεσιών» (Α΄ 141), όπως τροποποιήθηκε με το π.δ. 98/2012 (Α΄ 160).
4. Tις διατάξεις του π.δ. 86/2012 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α΄ 111).
5. Tο π.δ. 60/2012, άρθρο 4/παρ. 1α «Προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας στην Οδηγία 2009/71/Ευρατόμ του Συμβουλίου της 25ης Ιουνίου 2009 περί θεσπίσεως εθνικού πλαισίου για την πυρηνική ασφάλεια πυρηνικών εγκαταστάσεων (Α΄ 111).
6. Τις διατάξεις των Κανονισμών Ακτινοπροστασίας [Κοινή υπουργική απόφαση υπ’ αριθμ. 1014 ΦΟΡ (94)/ 2001 «Έγκριση Κανονισμών Ακτινοπροστασίας» (Β΄ 216)].
7. Τα πρότυπα ασφάλειας του Διεθνούς Οργανισμού Ατομικής Ενέργειας (ΔΟΑΕ) και ειδικότερα το πρότυπο ασφάλειας «Safety of Research Reactors: safety requirements, NS-R-4 – Vienna, IAEA, 2005» για τις απαιτήσεις ασφάλειας ερευνητικών πυρηνικών αντιδραστήρων.
8. Τη γνώμη του Διοικητικού Συμβουλίου της Ελληνικής Επιτροπής Ατομικής Ενέργειας (ΕΕΑΕ) (συνεδρίαση υπ’ αριθμ. 212/29.6.2012).
9. Το γεγονός ότι από την εφαρμογή της παρούσας απόφασης δεν προκύπτει δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού, αποφασίζει:
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1
ΣΤΟΧΟΙ, ΟΡΙΣΜΟΙ ΚΑΙ ΠΕΔΙΟ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ
Άρθρο 1
Στόχοι, πεδίο εφαρμογής
1. Με την παρούσα απόφαση καθορίζονται η διαδικασία αδειοδότησης, ο ρυθμιστικός έλεγχος, καθώς και οι βασικές απαιτήσεις πυρηνικής ασφάλειας των ερευνητικών πυρηνικών αντιδραστήρων, σύμφωνα με την παρ. 1α του άρθρου 4 του π.δ. 60/2012.
2. Η παρούσα απόφαση εφαρμόζεται σε ερευνητικούς πυρηνικούς αντιδραστήρες, όπως ορίζεται στο άρθρο 2 της παρούσας.
3. Η παρούσα απόφαση συμπληρώνει την πυρηνική ασφάλεια των ερευνητικών πυρηνικών αντιδραστήρων, και δε θίγει, τις διατάξεις των Κανονισμών Ακτινοπροστασίας.
Άρθρο 2
Ορισμοί
Για τους σκοπούς της παρούσας απόφασης οι ακόλουθοι όροι νοούνται ως εξής:
Ερευνητικός πυρηνικός αντιδραστήρας: Πυρηνικός αντιδραστήρας, περιλαμβανομένων και των πειραματικών διατάξεων, που χρησιμοποιείται κυρίως για την παραγωγή και αξιοποίηση νετρονικής ροής και ιοντίζουσας ακτινοβολίας για ερευνητικούς ή άλλους σκοπούς. Στον αντιδραστήρα περιλαμβάνονται και όλα τα άλλα κτίρια ή συστήματα που εμπλέκονται με τη λειτουργία του, όπως αποθηκευτικοί χώροι, χώροι διαχείρισης πυρηνικών ή ραδιενεργών υλικών και άλλοι, που βρίσκονται στην ίδια τοποθεσία. Οι υποκρίσιμες διατάξεις δεν περιλαμβάνονται. Στην παρούσα, οι όροι ερευνητικός πυρηνικός αντιδραστήρας και εγκατάσταση χρησιμοποιούνται ισοδύναμα.
Στάδια ζωής της εγκατάστασης: Η επιλογή τοποθεσίας, ο σχεδιασμός, η κατασκευή, η θέση σε λειτουργία, η λειτουργία, η χρήση, η τροποποίηση και η τελική αποξήλωση.
Θέση σε λειτουργία: Οι διαδικασίες εκείνες, με τις οποίες, τα διάφορα συστήματα και οι διάφορες συνιστώσες του αντιδραστήρα που κατασκευάστηκαν, τίθενται σε λειτουργία και ελέγχονται να είναι σε συμφωνία με το σχεδιασμό και να ικανοποιούν τα λειτουργικά κριτήρια.
Παρατεταμένη διακοπή λειτουργίας: Η κατάσταση, κατά την οποία ο ερευνητικός πυρηνικός αντιδραστήρας βρίσκεται εκτός λειτουργίας για μεγάλο χρονικό διάστημα, εν αναμονή αποφάσεων για το μέλλον του και χωρίς να μπορεί να προβλεφθεί η επαναλειτουργία του, λόγω οικονομικών παραγόντων ή αχρηστίας ή βλάβης ή άλλων λόγων.
Αποξήλωση: Η διαδικασία, με την οποία η εγκατάσταση τίθεται μονίμως εκτός λειτουργίας. Περιλαμβάνει όλες τις ενέργειες, όπως η αποσυναρμολόγηση και η απορρύπανση, με στόχο την απελευθέρωση της εγκατάστασης και της τοποθεσίας από το ρυθμιστικό έλεγχο, όπως αυτός καθορίζεται στην παρούσα.
Όρια και συνθήκες λειτουργίας: Το σύνολο των κανόνων που θέτουν τα κατάλληλα όρια και τις συνθήκες, αναφορικά με τις διάφορες παραμέτρους, τη λειτουργική ικανότητα και τα επίπεδα απόδοσης του εξοπλισμού και των διάφορων συστημάτων και του προσωπικού, με σκοπό την ασφαλή λειτουργία της εγκατάστασης.
Εφαρμοστέα Πρότυπα Ασφάλειας ΔΟΑΕ: Τα πρότυπα ασφάλειας (Safety standards) και άλλα κείμενα του ΔΟΑΕ, που υιοθετούνται από την ΕΕΑΕ, προκειμένου να αξιολογηθεί το επίπεδο ασφάλειας της εγκατάστασης, αναφορικά με τα θέματα της ασφάλειας, τα οποία δεν ρυθμίζονται ούτε προβλέπονται από την ελληνική νομοθεσία.
Πυρηνική προστασία: η πρόληψη, η ανίχνευση και η απόκριση σε κλοπή, μη εξουσιοδοτημένη πρόσβαση, δολιοφθορά, παράνομη μεταφορά, ή άλλη κακόβουλη πράξη με εμπλοκή πυρηνικού υλικού ή άλλων ραδιενεργών υλικών ή των σχετιζομένων με αυτά εγκαταστάσεων.
Κάτοχος άδειας: κάθε νομικό ή φυσικό πρόσωπο που έχει τη γενική ευθύνη για μια πυρηνική εγκατάσταση, όπως καθορίζεται στην άδεια.
Πυρηνική ασφάλεια: η επίτευξη κατάλληλων συνθηκών λειτουργίας, η πρόληψη ατυχημάτων και ο μετριασμός των συνεπειών των ατυχημάτων, που εξασφαλίζουν την προστασία των εργαζομένων και του πληθυσμού, από κινδύνους που προκύπτουν από τις ιοντίζουσες ακτινοβολίες, οι οποίες προέρχονται από πυρηνικές εγκαταστάσεις,
Κανονισμοί Ακτινοπροστασίας: κοινή υπουργική απόφαση υπ’ αριθμ. 1014 ΦΟΡ (94)/ 2001 «Έγκριση Κανονισμών Ακτινοπροστασίας» (Β΄ 216) και όπως αυτοί εκάστοτε ισχύουν.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2
ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ-ΑΡΧΕΣ ΠΥΡΗΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΤΩΝ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΩΝ ΠΥΡΗΝΙΚΩΝ ΑΝΤΙΔΡΑΣΤΗΡΩΝ
Άρθρο 3
Ευθύνη κατόχου άδειας
Ο κάτοχος άδειας έχει την κύρια ευθύνη για τη διασφάλιση, τήρηση και εφαρμογή, σε όλα τα στάδια της ζωής της εγκατάστασης, των βασικών αρχών πυρηνικής ασφάλειας, σύμφωνα με την ελληνική και ευρωπαϊκή νομοθεσία, καθώς και τα εφαρμοστέα πρότυπα ασφάλειας του ΔΟΑΕ, και κατ’ ελάχιστο των απαιτήσεων ασφαλείας των άρθρων 4 έως 13 της παρούσας απόφασης.
Άρθρο 4
Διαχείριση πυρηνικής ασφάλειας
Σε όλα τα στάδια της ζωής της εγκατάστασης:
1. Η πολιτική που διέπει τη διαχείριση και διοίκηση των ερευνητικών πυρηνικών αντιδραστήρων θέτει ως ύψιστη προτεραιότητα την πυρηνική ασφάλεια και προάγει την νοοτροπία ασφάλειας (safety culture). Η πολιτική αυτή εφαρμόζεται μέσω της κατάλληλης διοικητικής δομής, με σαφή επιμερισμό ευθυνών και καθορισμένες γραμμές επικοινωνίας.
2. Θεσπίζεται και εφαρμόζεται κατάλληλο πρόγραμμα διασφάλισης ποιότητας. Πειράματα ή άλλες εφαρμογές υπόκεινται στο σύστημα διασφάλισης ποιότητας.
3. Διασφαλίζεται επαρκής αριθμός κατάλληλα καταρτισμένου και εκπαιδευμένου ανθρώπινου δυναμικού. Τα άτομα που συμμετέχουν σε πειράματα ή άλλες εφαρμογές, απαιτείται επίσης να έχουν την κατάλληλη εκπαίδευση.
4. Διασφαλίζονται επαρκείς οικονομικοί πόροι, καθώς και η επιστημονική και τεχνική υποστήριξη, που απαιτούνται για την πυρηνική ασφάλεια της εγκατάστασης.
5. Λαμβάνονται υπόψη οι δυνατότητες και τα όρια απόδοσης του ανθρώπινου δυναμικού (human factors), συμπεριλαμβανομένων των πειραμάτων ή άλλων εφαρμογών ή ατυχημάτων.
6. Θεσπίζεται κατάλληλο σχέδιο πρόληψης και αντιμετώπισης καταστάσεων έκτακτης ανάγκης, συμπεριλαμβανομένης της διασύνδεσής του με το εθνικό σχέδιο έκτακτης ανάγκης. Το σχέδιο έκτακτης ανάγκης πρέπει να επικαιροποιείται, σύμφωνα με το στάδιο της ζωής της εγκατάστασης, καθώς και με άλλους παράγοντες που λαμβάνουν υπόψη μεταβολές ή νέα γνώση. Η ετοιμότητα εφαρμογής του σχεδίου έκτακτης ανάγκης διατηρείται σε υψηλό επίπεδο, μέσω, μεταξύ άλλων, και της διεξαγωγής κατάλληλων ασκήσεων.
7. Θεσπίζονται διαδικασίες για τη διαχείριση έκτακτων αναμενόμενων περιστατικών και την αντιμετώπιση συμβάντων ή ατυχημάτων.
8. Συγκροτείται και λειτουργεί εσωτερική επιτροπή ασφάλειας, ανεξάρτητη από τον υπεύθυνο του αντιδραστήρα (reactor manager) με συμβουλευτικό ρόλο σε θέματα ασφάλειας. Τα πορίσματα της επιτροπής ασφάλειας γνωστοποιούνται και στον κάτοχο της άδειας.
9. Συγκροτείται και λειτουργεί εσωτερική Ειδικευμένη Υπηρεσία Ακτινοπροστασίας σύμφωνα με την παράγραφο 1.5.5 των Κανονισμών Ακτινοπροστασίας.
10. Θεσπίζεται και εφαρμόζεται πρόγραμμα πυρηνικής προστασίας της εγκατάστασης και διασφάλισης των πυρηνικών υλικών.
11. Θεσπίζεται και εφαρμόζεται πρόγραμμα δια βίου εκπαίδευσης και κατάρτισης των εργαζομένων και ειδικότερα όσων ασκούν καθήκοντα, σχετικά με την πυρηνική ασφάλεια, την ακτινοπροστασία, την πυρηνική προστασία και την αντιμετώπιση καταστάσεων έκτακτης ανάγκης.
Άρθρο 5
Αποτίμηση και επαλήθευση πυρηνικής ασφάλειας
1. Ο κάτοχος αδείας υποχρεούται να αποτιμά την ασφάλεια του ερευνητικού πυρηνικού αντιδραστήρα με τρόπο συστηματικό και διεξοδικό, πριν την κατασκευή και τη θέση σε λειτουργία, αλλά και πριν από κάθε σημαντική αλλαγή στη χρήση ή τροποποίηση. Η αποτίμηση της ασφάλειας τεκμηριώνεται επαρκώς σε έγγραφα ανάλυσης ασφάλειας και περιλαμβάνει όλα τα στάδια της ζωής της εγκατάστασης, λαμβάνοντας υπόψη και τις επιπτώσεις από τη γήρανσή της.
2. Η αποτίμηση της ασφάλειας και τα έγγραφα ανάλυσης ασφάλειας πρέπει να επικαιροποιούνται περιοδικά, και όποτε αυτό απαιτείται, λαμβάνοντας υπόψη την εμπειρία από τη λειτουργία, τις μεταβολές ή τη νέα γνώση, αναφορικά με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της τοποθεσίας και της εγκατάστασης, τη διεθνή εμπειρία και τις εξελίξεις στην έρευνα και την τεχνολογία.
3. Το επίπεδο ασφάλειας της εγκατάστασης επαληθεύεται μέσω αναλύσεων, εποπτείας, ελέγχων και επιθεωρήσεων, ώστε να διασφαλίζεται ότι αυτό παραμένει σε όλα τα στάδια της ζωής της σε συμφωνία με το σχεδιασμό, την ανάλυση ασφάλειας, τα όρια και τις συνθήκες λειτουργίας και τις απαιτήσεις ασφάλειας.
Άρθρο 6
Ακτινοπροστασία
Η ανθρώπινη υγεία και η προστασία του περιβάλλοντος, έναντι των κινδύνων που ενέχει η χρήση των ιοντιζουσών ακτινοβολιών, διασφαλίζονται σε αποδεκτά επίπεδα, με την εφαρμογή των τριών αρχών της ακτινοπροστασίας – της αρχής της αιτιολόγησης, της αρχής της βελτιστοποίησης, συμπεριλαμβανομένων των περιοριστικών επιπέδων δόσεων, και της αρχής των ορίων δόσεων - όπως αυτές καθορίζονται στους Κανονισμούς Ακτινοπροστασίας.
Ειδικότερα, η προστασία των εργαζομένων και του πληθυσμού διασφαλίζεται με την εφαρμογή όλων των αντιστοίχων σχετικών διατάξεων των Κανονισμών Ακτινοπροστασίας.
Άρθρο 7
Αξιολόγηση τοποθεσίας εγκατάστασης
1. Η τοποθεσία εγκατάστασης αξιολογείται, λαμβάνοντας υπόψη όλους τους παράγοντες και τις παραμέτρους, που σχετίζονται με τα χαρακτηριστικά της τοποθεσίας, όπως γεωλογικά, υδρολογικά, σεισμολογικά, πληθυσμιακά, οδικό δίκτυο καθώς και οποιαδήποτε άλλα, που ενδέχεται να έχουν επίδραση στην ασφάλεια της εγκατάστασης σε όλα τα στάδια της ζωής της.
2. Κατά την αξιολόγηση της τοποθεσίας εγκατάστασης αξιολογούνται οι πιθανές επιπτώσεις της εγκατάστασης στον πληθυσμό και στο περιβάλλον, συμπεριλαμβανομένων και αυτών σε συνθήκες ατυχήματος, καθώς επίσης και η δυνατότητα εφαρμογής του σχεδίου έκτακτης ανάγκης.
Άρθρο 8
Σχεδιασμός και κατασκευή
1. Ο σχεδιασμός της εγκατάστασης περιλαμβάνει διαφορετικά, αξιόπιστα και ανεξάρτητα μεταξύ τους επίπεδα προστασίας και πολλαπλά φράγματα, για την αποφυγή διαφυγής ραδιενεργών υλικών στο περιβάλλον. Πρωταρχικός στόχος του σχεδιασμού είναι η πρόληψη ατυχήματος και σε περίπτωση που αυτό συμβεί, ο περιορισμός των επιπτώσεών του (Αρχή της άμυνας σε βάθος-Defense in depth).
2. Ο σχεδιασμός της εγκατάστασης διασφαλίζει την αξιόπιστη, ομαλή και εύκολα διαχειρίσιμη λειτουργία.
3. Ο σχεδιασμός της εγκατάστασης λαμβάνει υπόψη του, με συστηματικό τρόπο, τον ανθρώπινο παράγοντα και την αλληλεπίδραση ανθρώπου - μηχανής.
4. Ο σχεδιασμός της εγκατάστασης εμπεριέχει τεχνολογία, αποδεδειγμένα αξιόπιστη.
5. Ο σχεδιασμός επιτυγχάνει ώστε η έκθεση σε ακτινοβολία των εργαζομένων και του πληθυσμού, καθώς και οι επιπτώσεις στο περιβάλλον να είναι τόσο χαμηλές, όσον αυτό είναι λογικά εφικτό, σύμφωνα με την αρχή της βελτιστοποίησης, συμπεριλαμβανομένης της εφαρμογής των περιοριστικών επιπέδων δόσεων, όπως καθορίζονται στον Κανονισμό Ακτινοπροστασίας.
6. Η κατασκευή της εγκατάστασης πραγματοποιείται σε συμφωνία με τον εγκεκριμένο σχεδιασμό και τις εγκεκριμένες τροποποιήσεις.
Άρθρο 9
Θέση σε λειτουργία
1. Η θέση σε λειτουργία πραγματοποιείται σύμφωνα με προκαθορισμένο πρόγραμμα θέσης σε λειτουργία, που περιλαμβάνει τον έλεγχο όλων των πτυχών ασφάλειας της εγκατάστασης, τεχνικής και διοικητικής φύσης.
2. Σκοπός του προγράμματος θέσης σε λειτουργία είναι η επαλήθευση ότι η εγκατάσταση, όπως κατασκευάστηκε, ικανοποιεί τις απαιτήσεις ασφάλειας, καθώς και τις απαιτήσεις και τους στόχους του εγκεκριμένου σχεδιασμού.
Άρθρο 10
Λειτουργία, συντήρηση, τροποποιήσεις, χρήση
1. Η λειτουργία της εγκατάστασης πραγματοποιείται σύμφωνα με λεπτομερή και σαφώς καθορισμένα όρια και συνθήκες λειτουργίας. Τα όρια και οι συνθήκες λειτουργίας επικαιροποιούνται, με βάση την εμπειρία από τη λειτουργία ή λόγω τροποποιήσεων στην εγκατάσταση.
2. Η λειτουργία, η συντήρηση, οι τροποποιήσεις και η χρήση της εγκατάστασης πραγματοποιούνται από επαρκώς καταρτισμένο ή/και αδειοδοτημένο προσωπικό και βάσει σαφώς καθορισμένων διαδικασιών.
3. Ο κάτοχος άδειας γνωστοποιεί στην ΕΕΑΕ όλα τα συμβάντα που άπτονται της πυρηνικής ασφάλειας και πυρηνικής προστασίας, την ανάλυσή τους, καθώς και όλες τις κατάλληλες διορθωτικές ενέργειες, στις οποίες προέβη, για τη βελτίωση της ασφάλειας και προστασίας.
4. Ο κάτοχος άδειας διατηρεί κατάλληλο και επικαιροποιημένο αρχείο καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής της εγκατάστασης. Στο αρχείο αυτό καταγράφονται όλες οι τεχνικές πληροφορίες, όπως τα σχέδια της εγκατάστασης και των πειραματικών διατάξεων και περιλαμβάνονται αρχεία λειτουργίας, συμβάντων, τροποποιήσεων, συντήρησης, καθώς και άλλα στοιχεία σημαντικά για την ασφάλεια.
Άρθρο 11
Παρατεταμένη διακοπή λειτουργίας
Σε περίπτωση, κατά την οποία η εγκατάσταση εισέρχεται ή βρίσκεται σε κατάσταση παρατεταμένης διακοπής λειτουργίας, εκπονείται από τον κάτοχο της άδειας λειτουργίας και εφαρμόζεται κατάλληλο πρόγραμμα παρατεταμένης διακοπής λειτουργίας, που διασφαλίζει τη διατήρηση της πυρηνικής ασφάλειας και της πυρηνικής προστασίας της εγκατάστασης, του πυρηνικού καυσίμου και των άλλων πυρηνικών υλικών.
Άρθρο 12
Αποξήλωση
1. Η αποξήλωση της εγκατάστασης γίνεται σύμφωνα με το πρόγραμμα αποξήλωσης, συμπεριλαμβανομένων των μέτρων για τη διασφάλιση των οικονομικών πόρων και της ανάλυσης των περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Το πρόγραμμα αποξήλωσης συγκροτείται πριν την κατασκευή της εγκατάστασης και επικαιροποιείται κατάλληλα κατά τη διάρκεια της ζωής της.
2. Ο σχεδιασμός, η κατασκευή, η λειτουργία, η χρήση και οι τροποποιήσεις των ερευνητικών πυρηνικών αντιδραστήρων πραγματοποιούνται, ώστε η διαδικασία της τελικής αποξήλωσης της εγκατάστασης να απλουστεύεται, οι δε ανθρώπινοι και οικονομικοί πόροι, καθώς και η παραγωγή ραδιενεργών ή άλλων καταλοίπων κατά την τελική αποξήλωση να ελαχιστοποιούνται.
Άρθρο 13
Διαχείριση ραδιενεργών καταλοίπων
Σε όλα τα στάδια της ζωής της εγκατάστασης:
1. Διασφαλίζεται ότι η παραγωγή ραδιενεργών καταλοίπων παραμένει στο ελάχιστο εφικτό επίπεδο, τόσο σε όγκο όσο και ενεργότητα.
2. Συγκροτείται και υλοποιείται κατάλληλο πρόγραμμα διαχείρισης ραδιενεργών καταλοίπων, περιλαμβανομένων κάθε είδους μεταχείρισης και επεξεργασίας και προσωρινής αποθήκευσης. Το πρόγραμμα αυτό διασφαλίζει ότι η διαχείριση των ραδιενεργών καταλοίπων είναι συμβατή με τις προϋποθέσεις για την τελική τους διάθεση και αυστηρά ελεγχόμενη από άποψη ακτινοπροστασίας, πυρηνικής προστασίας και διασφάλισης των πυρηνικών υλικών.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3
ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΚΑΙ ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ ΑΔΕΙΟΔΟΤΗΣΗΣ ΚΑΙ ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΟΣ ΕΛΕΓΧΟΣ
Άρθρο 14
Κατασκευή
1. Για την κατασκευή του ερευνητικού πυρηνικού αντιδραστήρα απαιτείται η χορήγηση άδειας ίδρυσης. Η άδεια ίδρυσης εκδίδεται με απόφαση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού, μετά από σύμφωνη γνώμη της ΕΕΑΕ. Σχετική αίτηση του ενδιαφερομένου κατατίθεται στη Γενική Γραμματεία Έρευνας και Τεχνολογίας του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού, με αντίγραφο στην ΕΕΑΕ, και περιλαμβάνει τα παρακάτω:
α. Τα στοιχεία του αιτούντος φυσικού ή νομικού προσώπου.
β. Τη βασική αρχή λειτουργίας και γενική περιγραφή της εγκατάστασης.
γ. Την τοποθεσία εγκατάστασης, με λεπτομερή και τεκμηριωμένη αξιολόγηση της καταλληλότητάς της, λαμβάνοντας υπόψη τα νεότερα επιστημονικά δεδομένα, και μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων και επιπτώσεων στον πληθυσμό.
δ. Ανάλυση σκοπιμότητας, στην οποία να καταδεικνύεται το όφελος στην κοινωνία από τη χρήση και την εκμετάλλευση της εγκατάστασης.
ε. Χρονοδιάγραμμα κατασκευής.
στ. Οικονομικοτεχνική μελέτη, στην οποία να γίνεται εκτίμηση των οικονομικών πόρων, που απαιτούνται σε όλα τα στάδια της ζωής της εγκατάστασης, έως και την τελική αποξήλωση και απελευθέρωση της τοποθεσίας από το ρυθμιστικό έλεγχο, καθώς και η περιγραφή των διευθετήσεων για την εξασφάλισή τους.
ζ. Πολιτική και μεθόδους για τη διαχείριση των ραδιενεργών καταλοίπων και του πυρηνικού καυσίμου, σε όλα τα στάδια της ζωής της εγκατάστασης, έως και την τελική αποξήλωση.
η. Κατάλογο με τα εφαρμοστέα πρότυπα ασφάλειας και τα πρότυπα τυποποίησης, επιπλέον των ελληνικών, που προτείνονται από τον κάτοχο αδείας, αναφορικά με όλα τα στάδια της ζωής της εγκατάστασης.
θ. Οποιοδήποτε άλλο στοιχείο θεωρηθεί απαραίτητο από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού ή την ΕΕΑΕ.
2. Για την κατασκευή ερευνητικού πυρηνικού αντιδραστήρα απαιτείται άδεια κατασκευής, που εκδίδεται με απόφαση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού, μετά από σύμφωνη γνώμη της ΕΕΑΕ. Η σχετική αίτηση κατατίθεται στη Γενική Γραμματεία Έρευνας και Τεχνολογίας του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού, με αντίγραφο στην ΕΕΑΕ, και περιλαμβάνει τα παρακάτω:
α. Τα στοιχεία του αιτούντος.
β. Αντίγραφο της άδειας ίδρυσης.
γ. Προκαταρκτική Έκθεση Ανάλυσης Ασφάλειας (ΕΑΑ), σύμφωνα με το άρθρο 19.
δ. Πρόγραμμα πυρηνικής προστασίας της εγκατάστασης και των πυρηνικών υλικών.
ε. Επικαιροποιημένο χρονοδιάγραμμα κατασκευής.
στ. Οποιοδήποτε άλλο στοιχείο θεωρηθεί απαραίτητο από την ΕΕΑΕ.
Άρθρο 15
Θέση σε λειτουργία
Για την έναρξη της διαδικασίας θέσης σε λειτουργία, και σε κάθε περίπτωση, πριν την τοποθέτηση καυσίμου στην καρδιά του ερευνητικού πυρηνικού αντιδραστήρα, απαιτείται έγκριση θέσης σε λειτουργία που εκδίδεται από την ΕΕΑΕ. Η σχετική αίτηση κατατίθεται στην ΕΕΑΕ και περιλαμβάνει τα παρακάτω:
α. Τα στοιχεία του αιτούντος.
β. Αντίγραφο της άδειας κατασκευής.
γ. Αναφορά κατασκευής (υπεύθυνη δήλωση), στην οποία δηλώνεται ότι η εγκατάσταση είναι σε πλήρη συμφωνία με την άδεια κατασκευής και με τις εγκεκριμένες τροποποιήσεις, αν υπάρχουν.
δ. Αναθεωρημένη ΕΑΑ, συνοδευόμενη από κατάλογο και περιγραφή των τροποποιήσεων σε σύγκριση με την προκαταρτική ΕΑΑ και τελικό λεπτομερές χρονοδιάγραμμα του προγράμματος θέσης σε λειτουργία.
ε. Κατάλογο με το προσωπικό, την κατάρτισή του και τα καθήκοντά του, συμπεριλαμβανομένων των στοιχείων του υπευθύνου ακτινοπροστασίας σύμφωνα με την παράγραφο 1.1.7.1.4 των Κανονισμών Ακτινοπροστασίας, καθώς και των διευθετήσεων για τη διασφάλιση των απαιτούμενων ανθρώπινων και οικονομικών πόρων.
στ. Κατάλληλο πρόγραμμα μέτρησης ραδιενέργειας περιβάλλοντος και ελέγχου των εκλύσεων και απορρίψεων.
ζ. Επικαιροποιημένες διευθετήσεις για τη διαχείριση του ακτινοβολημένου ή αναλωμένου καυσίμου και των ραδιενεργών καταλοίπων, συμπεριλαμβανομένων και των μέτρων για τη διασφάλιση των απαραίτητων οικονομικών πόρων, έως και την τελική αποξήλωση.
η. Επικαιροποιημένο πρόγραμμα πυρηνικής προστασίας της εγκατάστασης και διασφάλισης των πυρηνικών υλικών.
θ. Οποιοδήποτε άλλο στοιχείο θεωρεί η ΕΕΑΕ απαραίτητο.
Άρθρο 16
Λειτουργία
Για τη λειτουργία του ερευνητικού πυρηνικού αντιδραστήρα απαιτείται άδεια λειτουργίας, που εκδίδεται από την ΕΕΑΕ. Η σχετική αίτηση κατατίθεται στην ΕΕΑΕ και περιλαμβάνει τα παρακάτω:
α. Τα στοιχεία του αιτούντος.
β. Την έγκριση θέσης σε λειτουργία.
γ. Αναφορά θέσης σε λειτουργία, στην οποία περιγράφονται και αποτιμώνται λεπτομερώς τα ευρήματα του προγράμματος θέσης σε λειτουργία και από την οποία προκύπτει σαφώς, ότι η εγκατάσταση πληροί τους στόχους και τις απαιτήσεις ασφάλειας του εγκεκριμένου σχεδιασμού και της άδεια κατασκευής.
δ. ΕΑΑ, πλήρως αναθεωρημένη, λαμβάνοντας υπόψη και τα ευρήματα του προγράμματος θέσης σε λειτουργία, όπως επίσης και όλες τις εγκεκριμένες τροποποιήσεις.
ε. Πρόγραμμα περιοδικών ελέγχων και επιθεωρήσεων.
στ. Διαφοροποιήσεις, αν υπάρχουν, στα στοιχεία ε έως η του άρθρου 15.
ζ. Οποιοδήποτε άλλο στοιχείο θεωρηθεί απαραίτητο από την ΕΕΑΕ.
Άρθρο 17
Παρατεταμένη διακοπή λειτουργίας
1. Για την παρατεταμένη διακοπή λειτουργίας ερευνητικού πυρηνικού αντιδραστήρα απαιτείται άδεια παρατεταμένης διακοπής λειτουργίας που εκδίδεται από την ΕΕΑΕ. Σχετική αίτηση του κατόχου άδειας λειτουργίας κατατίθεται στην ΕΕΑΕ και περιλαμβάνει τα παρακάτω:
α. Τα στοιχεία του αιτούντος.
β. Διευθετήσεις, μέτρα και μεθόδους, για τη διασφάλιση υποκρισιμότητας στην καρδιά του αντιδραστήρα, εφόσον δεν πραγματοποιηθεί απομάκρυνση του καυσίμου από την καρδιά.
γ. Διαδικασίες και μεθόδους για την αποσύνδεση, αποσυναρμολόγηση, διατήρηση και συντήρηση των διάφορων συστημάτων και διατάξεων που θα τεθούν εκτός λειτουργίας, καθώς και ολόκληρης της εγκατάστασης.
δ. Έκθεση Ανάλυσης Ασφαλείας (ΕΑΑ), στο βαθμό που εφαρμόζεται.
ε. Διευθετήσεις για τη διασφάλιση των απαιτούμενων ανθρώπινων και οικονομικών πόρων και τη διατήρηση της γνώσης για την εγκατάσταση.
στ. Σύστημα ελέγχων και επιθεωρήσεων.
ζ. Επικαιροποιημένο πρόγραμμα πυρηνικής προστασίας της εγκατάστασης και διασφάλισης των πυρηνικών υλικών.
η. Οποιοδήποτε άλλο στοιχείο θεωρηθεί απαραίτητο από την ΕΕΑΕ.
2. Για την επαναλειτουργία της εγκατάστασης απαιτείται αδειοδότηση, σύμφωνα με όσα προβλέπονται στα άρθρα 15 και 16.
Άρθρο 18
Τελική Αποξήλωση
1. Για την έναρξη εργασιών τελικής αποξήλωσης του ερευνητικού πυρηνικού αντιδραστήρα απαιτείται έγκριση που εκδίδεται με απόφαση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού, μετά τη σύμφωνη γνώμη της ΕΕΑΕ. Σχετική αίτηση του κατόχου αδείας κατατίθεται στη Γενική Γραμματεία Έρευνας και Τεχνολογίας του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού, με αντίγραφο στην ΕΕΑΕ, και περιλαμβάνει τα παρακάτω:
α. Τα στοιχεία του κατόχου αδείας.
β. Λεπτομερές πρόγραμμα εργασιών αποξήλωσης, το οποίο πρέπει να περιλαμβάνει τουλάχιστον:
1. Περιγραφή της γενικής μεθόδου αποξήλωσης και αιτιολόγηση της επιλογής της.
2. Χρονοδιάγραμμα εργασιών και περιγραφή των τεχνικών, καθώς και των μέτρων, που θα εφαρμοστούν κατά την αποσυναρμολόγηση και την απορρύπανση, ώστε να ελαχιστοποιηθεί η παραγωγή καταλοίπων και η ρύπανση.
3. Πρόγραμμα ακτινοπροστασίας.
4. Περιγραφή των καταλοίπων που αναμένεται να παραχθούν, αναφορικά με τον τύπο, τον όγκο, την ενεργότητα και τη τοξικότητά τους.
5. Περιγραφή της επιδιωκόμενης τελικής κατάστασης της τοποθεσίας, από άποψη ραδιενεργού ή άλλης ρύπανσης και της μελλοντικής, αναμενόμενης χρήσης της, αν αυτή μπορεί να εκτιμηθεί.
γ. Διευθετήσεις για τη διαχείριση των ραδιενεργών και άλλων καταλοίπων, καθώς και του πυρηνικού καυσίμου, συμπεριλαμβανομένων και των απαιτούμενων οικονομικών πόρων.
δ. Οποιοδήποτε άλλο στοιχείο θεωρηθεί απαραίτητο από το από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού ή την ΕΕΑΕ.
2. Μετά το πέρας των εργασιών αποξήλωσης, ο κάτοχος άδειας συντάσσει και υποβάλλει έκθεση στην ΕΕΑΕ, στην οποία περιγράφεται λεπτομερώς η κατάσταση της τοποθεσίας, από άποψη ραδιενεργού ρύπανσης, καθώς και η διαχείριση των ραδιενεργών και άλλων καταλοίπων και υλικών που προέκυψαν. Η ευθύνη του κατόχου αδείας για την τοποθεσία της εγκατάστασης τερματίζεται και η τοποθεσία απελευθερώνεται από το ρυθμιστικό έλεγχο για την πυρηνική ασφάλεια, με σχετική απόφαση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού, ύστερα από εισήγηση της ΕΕΑΕ.
Άρθρο 19
Έκθεση Ανάλυσης Ασφάλειας (ΕΑΑ)
1. Στην Έκθεση Ανάλυσης Ασφάλειας (ΕΑΑ) του ερευνητικού πυρηνικού αντιδραστήρα, ο κάτοχος άδειας τεκμηριώνει διεξοδικά, ως προς όλα τα στάδια ζωής της εγκατάστασης, την επίτευξη υψηλού επιπέδου ασφάλειας σύμφωνα με τα καθοριζόμενα στο κεφάλαιο 2. Στην ΕΑΑ περιλαμβάνονται τουλάχιστον τα παρακάτω:
1. Γενική περιγραφή της εγκατάστασης.
2. Στόχοι ασφάλειας και απαιτήσεις ασφάλειας, που τέθηκαν στο σχεδιασμό.
3. Χαρακτηριστικά της τοποθεσίας.
4. Κτιριακές και άλλες ηλεκτρομηχανολογικές υποδομές και συστήματα.
5. Περιγραφή της εγκατάστασης, συμπεριλαμβανομένης κατάταξης των διάφορων υποδομών, συστημάτων και άλλων συνιστωσών, με βάση τη σημασία τους για την ασφάλεια.
6. Σύστημα ψύξης, συμπεριλαμβανομένων των συστημάτων που συνδέονται με αυτό.
7. Συστήματα ασφάλειας της εγκατάστασης.
8. Όργανα και συστήματα ελέγχου.
9. Περιγραφή της παροχής ηλεκτρικής ενέργειας.
10. Βοηθητικά συστήματα.
11. Χρήση αντιδραστήρα.
12. Πρόγραμμα ακτινοπροστασίας.
13. Περιγραφή της λειτουργίας της εγκατάστασης.
14. Μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων.
15. Πρόγραμμα θέσης σε λειτουργία.
16. Ανάλυση ασφάλειας, στην οποία αναλύονται διεξοδικά οι πιθανοί κίνδυνοι και οι επιπτώσεις από τη λειτουργία και τη χρήση της εγκατάστασης, συμπεριλαμβανομένης της ανάλυσης της αλληλουχίας γεγονότων, κατά τη διάρκεια ατυχημάτων, καθώς και τα μέτρα και τα χαρακτηριστικά της εγκατάστασης για τον περιορισμό των συνεπειών τους.
17. Όρια και συνθήκες λειτουργίας.
18. Σύστημα διασφάλισης ποιότητας.
19. Διαχείριση ραδιενεργών υλικών, καταλοίπων και αναλωθέντος καυσίμου.
20. Πρόγραμμα αποξήλωσης, συμπεριλαμβανομένων των οικονομικών πτυχών της.
21. Σχέδιο έκτακτης ανάγκης.
2. Η ΕΑΑ συνοδεύεται και από πλήρη κατάλογο αναφορών της τεχνικής ή άλλης βιβλιογραφίας, αντίγραφα των οποίων κατατίθενται στην ΕΕΑΕ, εφόσον ζητηθεί.
Άρθρο 20
Λήξη αδειών/εγκρίσεων
1. Αναφορικά με τη χρονική διάρκεια ισχύος των αδειών ισχύουν τα παρακάτω:
α. Για την άδεια ίδρυσης, την άδεια λειτουργίας και την άδεια παρατεταμένης διακοπής λειτουργίας, η χρονική διάρκεια δεν μπορεί να ξεπερνά τα 3, 10 και 5 έτη, αντίστοιχα.
β. Η χρονική διάρκεια των λοιπών εγκρίσεων ή αδειών προσδιορίζεται, κατά περίπτωση, λαμβάνοντας υπόψη το εγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα. Σε περίπτωση σημαντικών αποκλίσεων από τα χρονοδιαγράμματα, εφόσον κριθεί από την ΕΕΑΕ ότι οι συνθήκες, τα δεδομένα ή άλλοι παράμετροι που άπτονται της πυρηνικής ασφάλειας έχουν διαφοροποιηθεί, οδηγεί σε λήξη της ισχύος της έγκρισης ή άδειας και σε επανάληψη της διαδικασίας αδειοδότησης, όπως αυτή καθορίζεται κατά περίπτωση στο κεφ. 3.
2. Για την ανανέωση των αδειών της περιπτώσεως α της παρ. 1 του παρόντος άρθρου απαιτείται σχετική αίτηση του κατόχου αδείας, τουλάχιστον ένα έτος πριν τη λήξη της. Η διαδικασία για την ανανέωση άδειας είναι ίδια με τη διαδικασία αδειοδότησης, όπως αυτή καθορίζεται κατά περίπτωση στο κεφ. 2. Τα απαιτούμενα στοιχεία υποβάλλονται από τον κάτοχο άδειας στο βαθμό που αυτά έχουν διαφοροποιηθεί.
Άρθρο 21
Τροποποιήσεις
1. Πριν από οποιαδήποτε τροποποίηση, σημαντική από άποψη πυρηνικής ασφάλειας, απαιτείται έγκριση από την ΕΕΑΕ. Για την έκδοση έγκρισης τροποποίησης υποβάλλεται αίτηση από τον κάτοχο άδειας στην ΕΕΑΕ, στην οποία περιλαμβάνονται:
α. Στοιχεία του αιτούντος.
β. Η άδεια ή έγκριση υπό την οποία τελεί η εγκατάσταση.
γ. Πλήρης, λεπτομερής περιγραφή των τροποποιήσεων με αιτιολόγηση και κατάταξή τους, από άποψη σημασίας για την ασφάλεια. Αν στις τροποποιήσεις περιλαμβάνονται τεχνικές ή άλλους είδους εργασίες στην εγκατάσταση, τότε πρέπει να υποβληθεί και πρόγραμμα των εργασιών τροποποίησης, συμπεριλαμβανομένου χρονοδιαγράμματος.
δ. Τα στοιχεία που περιλαμβάνονται στην άδεια ή έγκριση, υπό την οποία τελεί η εγκατάσταση, στο βαθμό που αυτά διαφοροποιούνται. Η επικαιροποιημένη ΕΑΑ συνοδεύεται και από λεπτομερή περιγραφή της επίπτωσης των τροποποιήσεων στα διάφορα μέρη της.
ε. Οποιαδήποτε άλλο στοιχείο ζητηθεί από την ΕΕΑΕ.
2. Αν η εγκατάσταση βρίσκεται σε φάση λειτουργίας, η ΕΕΑΕ, εφόσον κρίνει αναγκαίο, έχει το δικαίωμα να απαιτήσει τη διακοπή της λειτουργίας της, έως την ολοκλήρωση των τροποποιήσεων.
3. Αν η ΕΕΑΕ κρίνει ότι η νέα χρήση της εγκατάστασης δεν καλύπτεται από την άδεια ίδρυσης, εισηγείται την τροποποίηση ή επανέκδοσή της. Στην περίπτωση αυτή ακολουθείται η διαδικασία που περιγράφεται στην παρ. 1 του άρθρου 14.
4. Η ΕΕΑΕ έχει το δικαίωμα, εφόσον κρίνει ότι αυτό δικαιολογείται από το βαθμό επίδρασης των τροποποιήσεων στην πυρηνική ασφάλεια της εγκατάστασης, να αναστείλει την ισχύουσα άδεια ή έγκριση και να απαιτήσει την έκδοση νέας. Η διαδικασία για την ανανέωση άδειας ή έγκρισης είναι ίδια με τη διαδικασία αδειοδότησης, όπως αυτή καθορίζεται κατά περίπτωση στο κεφ. 2.
Άρθρο 22
Έλεγχοι, επιθεωρήσεις
1. Η ΕΕΑΕ έχει το δικαίωμα ελέγχων και επιθεωρήσεων στην εγκατάσταση, τακτικών και έκτακτων, τις οποίες μπορεί να προαναγγείλει ή όχι στον κάτοχο άδειας, με σκοπό τη διασφάλιση της συμμόρφωσης προς τις απαιτήσεις της παρούσης και τους όρους τόσο των εγκρίσεων όσο και των αδειών. Τα ευρήματα των ελέγχων και των επιθεωρήσεων, συμπεριλαμβανομένων τυχόν υποδείξεων ή απαιτήσεων για τη βελτίωση της πυρηνικής ασφάλειας της εγκατάστασης, καταγράφονται σε εκθέσεις επιθεώρησης, που γνωστοποιούνται στον κάτοχο αδείας και προς κάθε ενδιαφερόμενο, έχοντα έννομο συμφέρον.
2. Κατά τη διάρκεια των επιθεωρήσεων, ο κάτοχος αδείας υποχρεούται να επιτρέπει και να διευκολύνει την απεριόριστη πρόσβαση των επιθεωρητών, σε οποιοδήποτε σημείο της εγκατάστασης, σε έγγραφα ή άλλες πηγές πληροφοριών, που άπτονται της πυρηνικής ασφάλειας της εγκατάστασης, καθώς και την επικοινωνία με οποιοδήποτε μέλος του προσωπικού.
3. Η ΕΕΑΕ έχει το δικαίωμα, εφόσον διαπιστώσει ασυμφωνία προς τις απαιτήσεις της παρούσης και τους όρους της άδειας ή της έγκρισης να προβεί σε τροποποίηση, αναστολή ή και ανάκληση της ισχύουσας άδειας ή έγκρισης ή σε ανάλογη εισήγηση στον Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού, αν πρόκειται για άδεια που έχει χορηγηθεί με Υπουργική απόφαση. Η έκδοση νέων αδειών ή εγκρίσεων ακολουθεί τις διαδικασίες, που καθορίζονται κατά περίπτωση στο Κεφάλαιο 2.
Άρθρο 23
Αξιολόγηση πυρηνικής ασφάλειας
1. Αρμόδια για την αξιολόγηση της πυρηνικής ασφάλειας των ερευνητικών πυρηνικών αντιδραστήρων της χώρας είναι η ΕΕΑΕ. Για το σκοπό αυτό η ΕΕΑΕ, αν κρίνει σκόπιμο, ζητά τη συνδρομή άλλων φορέων, με την κατάλληλη τεχνογνωσία στη χώρα ή στο εξωτερικό.
2. Προκειμένου για την αξιολόγηση επιμέρους θεμάτων ασφαλείας των ερευνητικών πυρηνικών αντιδραστήρων, για τα οποία η ΕΕΑΕ δεν είναι αρμόδια, όπως ενδεικτικά είναι η πυρασφάλεια ή η συμβατική βιομηχανική ασφάλεια, απαιτείται γνωμοδότηση των αρμόδιων εθνικών φορέων. Η γνωμοδότηση αυτή διαβιβάζεται στην ΕΕΑΕ από τον κατά περίπτωση αρμόδιο φορέα, ύστερα από αίτηση της ΕΕΑΕ.
3. Τα πορίσματα της ΕΕΑΕ, από την αξιολόγηση της πυρηνικής ασφάλειας των ερευνητικών πυρηνικών αντιδραστήρων κατά τη διαδικασία της αδειοδότησης, καταγράφονται και τεκμηριώνονται σε εκθέσεις αξιολόγησης ασφάλειας.
4. Η ΕΕΑΕ, κατά τη διάρκεια της διαδικασίας της αδειοδότησης ή οποτεδήποτε κρίνει απαραίτητο, έχει το δικαίωμα να ζητήσει, από τον κάτοχο αδείας, οποιαδήποτε πληροφορία και διευκρίνιση, σχετικά με θέματα που άπτονται της ασφάλειας και προστασίας της εγκατάστασης, άμεσα ή έμμεσα, συμπεριλαμβανομένων και πληροφοριών, σχετικών με τους συνεργάτες και προμηθευτές του. Ουδείς περιορισμός επιτρέπεται, ως προς τη παροχή πληροφοριών στην ΕΕΑΕ.
5. Η ΕΕΑΕ δύναται να απαιτήσει βελτιώσεις ή τροποποιήσεις στην εγκατάσταση ή στα έγγραφα ασφάλειας ή στη λήψη μέτρων από τον κάτοχο άδειας, όποτε κρίνει απαραίτητο, με σκοπό τη διατήρηση υψηλού επιπέδου πυρηνικής ασφάλειας, ιδίως αν διαπιστώνεται απόκλιση από τους όρους της άδειας ή τις βασικές απαιτήσεις πυρηνικής ασφάλειας.
6. Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης του κατόχου αδείας προς τις απαιτήσεις της ΕΕΑΕ, αυτή δύναται να προβεί στην ανάκληση ή αναστολή της άδειας ή έγκρισης που έχει εκδόσει ή να εισηγηθεί την αναστολή ή ανάκληση των εκδιδόμενων με Υπουργική απόφαση αδειών.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 4
ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΤΕΛΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
Άρθρο 24
Υφιστάμενος ερευνητικός πυρηνικός αντιδραστήρας του ΕΚΕΦΕ «Δημόκριτος»
1. Ο υφιστάμενος ερευνητικός πυρηνικός αντιδραστήρας του ΕΚΕΦΕ «Δημόκριτος» στο εξής υπάγεται στις απαιτήσεις πυρηνικής ασφάλειας και τις λοιπές απαιτήσεις για το ρυθμιστικό έλεγχο της παρούσας.
2. Η αδειοδότηση της λειτουργίας του ερευνητικού πυρηνικού αντιδραστήρα του ΕΚΕΦΕ «Δημόκριτος» θα πραγματοποιηθεί σύμφωνα με όσα απαιτούνται στην παρ. 2 του άρθρου 14, και στα άρθρα 15 και 16, πλην του στοιχείου β της παρ. 2 του άρθρου 14. Ως «κατασκευή» νοούνται όλες οι εργασίες προετοιμασίας, επισκευής, συντήρησης, τροποποίησης, ανακατασκευής ή οι εργασίες, πριν τη θέση σε λειτουργία του αντιδραστήρα, ως δε «άδεια κατασκευής» νοείται η έγκριση των εργασιών αυτών.
3. Αν το ΕΚΕΦΕ «Δημόκριτος» δεν υποβάλλει αίτηση κατά τα προβλεπόμενα στην παράγραφο 2 του παρόντος άρθρου εντός έξι μηνών από την έκδοση της παρούσας, τότε θεωρείται ότι η εγκατάσταση βρίσκεται σε παρατεταμένη διακοπή λειτουργίας και απαιτείται από το ΕΚΕΦΕ «Δημόκριτος» να προβεί στις ενέργειες για την έκδοση της σχετικής άδειας, σύμφωνα με το άρθρο 17.
Άρθρο 25
Έναρξη Ισχύος
1. Οι διατάξεις της παρούσας απόφασης ισχύουν από την δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Μαρούσι, 17 Οκτωβρίου 2012
Κατεβάσετε το αρχείο με το πρωτότυπο κείμενο, όπως είναι δημοσιευμένο στο Φύλλο Εφημερίδας της Κυβερνήσεως (Φ.Ε.Κ.) του Εθνικού Τυπογραφείου.
Υπουργική Απόφαση Π/112/305/2012 - ΦΕΚ 2877/Β/26-10-2012
Βασικές απαιτήσεις - αρχές πυρηνικής ασφάλειας και ρυθμιστικός έλεγχος ερευνητικών πυρηνικών αντιδραστήρων.