x

Σύνδεση

Δεν έχετε λογαριασμό; Εγγραφείτε

Υπουργική Απόφαση ΥΠΕΝ/ΓΔ Ε/66576/5877/2022 - ΦΕΚ 3522/Β/7-7-2022

Καθορισμός εγκατεστημένης ισχύος, ανά τεχνολογία ή και κατηγορία σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α., η οποία δημοπρατείται μέσω ανταγωνιστικής διαδικασίας υποβολής προσφορών, αριθμού ανταγωνιστικών διαδικασιών υποβολής

προσφορών ανά έτος, χρονοδιαγράμματος πραγματοποίησης των ανταγωνιστικών διαδικασιών και άλλων θεμάτων που αφορούν στις ανταγωνιστικές διαδικασίες υποβολής προσφορών, με βάση την παρ. 3 του άρθρου 7 του ν. 4414/2016.

 

ΚΕΙΜΕΝΟ ΠΡΩΤΟΤΥΠΟΥ Φ.Ε.Κ.

Το αρχικό κείμενο με τις διατάξεις όπως ήταν δημοσιευμένες στο Φ.Ε.Κ. οι οποίες έχουν τροποποιηθεί μεταγενέστερα.


Υπουργική Απόφαση Αριθμ. ΥΠΕΝ/ΓΔ Ε/66576/5877/2022

ΦΕΚ 3522/Β/7-7-2022

Καθορισμός εγκατεστημένης ισχύος, ανά τεχνολογία ή και κατηγορία σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α., η οποία δημοπρατείται μέσω ανταγωνιστικής διαδικασίας υποβολής προσφορών, αριθμού ανταγωνιστικών διαδικασιών υποβολής προσφορών ανά έτος, χρονοδιαγράμματος πραγματοποίησης των ανταγωνιστικών διαδικασιών και άλλων θεμάτων που αφορούν στις ανταγωνιστικές διαδικασίες υποβολής προσφορών, με βάση την παρ. 3 του άρθρου 7 του ν. 4414/2016.

Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ

ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ

Έχοντας υπόψη:

1.Τον ν. 4414/2016 «Νέο καθεστώς στήριξης των σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και Συμπαραγωγή Ηλεκτρισμού και Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης - Διατάξεις για το νομικό και λειτουργικό διαχωρισμό των κλάδων προμήθειας και διανομής στην αγορά του φυσικού αερίου και άλλες διατάξεις» (Α' 149) και ιδίως την παρ. 3 του άρθρου 7.

2.Τον ν. 4685/2020 «Εκσυγχρονισμός περιβαλλοντικής νομοθεσίας, ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία των οδηγιών 2018/844 και 2019/692 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου και λοιπές διατάξεις» (Α' 92).

3.Τον ν. 3468/2006 «Παραγωγή Ηλεκτρικής Ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και Συμπαραγωγή Ηλεκτρισμού και Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης και λοιπές διατάξεις» (Α' 129).

4.Τον ν. 4513/2018 «Ενεργειακές κοινότητες και άλλες διατάξεις» (Α' 9).

5.Τον ν. 4602/2019 «Έρευνα, εκμετάλλευση και διαχείριση του γεωθερμικού δυναμικού της Χώρας, σύσταση Ελληνικής Αρχής Γεωλογικών και Μεταλλευτικών Ερευνών, ιδιοκτησιακός διαχωρισμός δικτύων διανομής φυσικού αερίου και άλλες διατάξεις» (Α' 45), και ιδίως το άρθρο 72.

6.Τον ν. 4622/2019 «Επιτελικό Κράτος: Οργάνωση, λειτουργία και διαφάνεια της Κυβέρνησης, των Κυβερνητικών Οργάνων και της Κεντρικής Δημόσιας Διοίκησης» (Α' 133).

7.Τον ν. 4936/2022 «Εθνικός Κλιματικός Νόμος - Μετάβαση στην κλιματική ουδετερότητα και προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή, επείγουσες διατάξεις για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης και την προστασία του περιβάλλοντος» (Α' 105).

8.Τον ν. 4152/2013 «Επείγοντα μέτρα εφαρμογής των νόμων 4046/2012, 4093/2012 και 4127/2013» (Α' 107).

9.Την Οδηγία (ΕΕ) 2018/2001 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 11ης Δεκεμβρίου 2018 για την προώθηση της χρήσης ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές (Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης (L 328/82/21.12.2018).

10.Τον Κανονισμό (ΕΕ) 2019/943 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 5ης Ιουνίου 2019, σχετικά με την εσωτερική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας (αναδιατύπωση), και ιδιαίτερα τα άρθρα 5 και 12.

11.Την υπ' αρ. 8651/24.11.2021 απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής C(2021) με θέμα State Aid SA 60064 - (2021/N) Greece "Greek RES and heCHP scheme 2021-2025".

12.Την υπ' αρ. 7272/16.11.2016 απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής C(2016) με θέμα State Aid SA 44666 - Greece "New operating aid scheme for the production of electricity from RES and HECHP"

13.Την υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΔΑΠΕΕΚ/123726/5096/ 23.12.2021 απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας «Καθορισμός τεχνολογιών ή και κατηγοριών σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. που εντάσσονται σε καθεστώς στήριξης με τη μορφή Λειτουργικής Ενίσχυσης μέσω ανταγωνιστικής διαδικασίας υποβολής προσφορών, χαρακτηρισμός των ανταγωνιστικών διαδικασιών υποβολής προσφορών ως τεχνολογικά ουδέτερων ή μη και καθορισμός μεθοδολογίας και διαδικασίας επιμερισμού ισχύος για συμμετοχή, στις ανταγωνιστικές διαδικασίες υποβολής προσφορών, σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. που εγκαθίστανται σε χώρες εντός του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου υπό την προϋπόθεση ενεργού Διασυνοριακού Εμπορίου ενέρ-γειας με αυτές, με βάση την παρ. 2 του άρθρου 7 του ν. 4414/2016» (Β' 6250).

14.Το π.δ. 70/2015 «Ανασύσταση των Υπουργείων Πολιτισμού και Αθλητισμού, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων. Ανα-σύσταση του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου και μετονομασία του σε Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. Μετονομασία του Υπουργείου Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων σε Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, του Υπουργείου Οικονο-μίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού σε Υπουργείο Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού και του Υπουργείου Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας σε Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Μεταφορά Γενικής Γραμματείας Βιομηχανίας στο Υπουργείο Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού» (Α' 114).

15.Το π.δ. 132/2017 «Οργανισμός Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (Υ.Π.ΕΝ.)» (Α' 160).

16.Το π.δ. 2/2021 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α' 2).

17.Την υπ' αρ. 2/2022 γνώμη της Ρ.Α.Ε., η οποία διαβιβάστηκε στο ΥΠΕΝ με το υπό στοιχεία Ο-93465/15.3.2022 (ορθή επανάληψη 16.3.2022) έγγραφο της Αρχής.

18.Το υπό στοιχεία Ο-95297/17.6.2022 έγγραφο της Ρ.Α.Ε. σε συνέχεια επιστολής ηλεκτρονικού ταχυδρομείου της Γενικής Γραμματέως Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών του ΥΠΕΝ αναφορικά με την δυνατότητα διενέργειας της επικείμενης Κοινής Ανταγωνιστικής Διαδικασίας με το μοντέλο της συνεχούς υποβολής προ-σφορών (continuous biding).

19.Το υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΔΠΔΑ/62361/1389/ 17.6.2022 έγγραφο της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών του ΥΠΕΝ.

20.Το γεγονός ότι από τις διατάξεις αυτής της απόφασης δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού.

21.Το γεγονός ότι δεν κρίνεται σκόπιμο στην παρούσα απόφαση να καθοριστεί η ανώτατη επιτρεπόμενη τιμή προσφοράς για τις επόμενες, μετά την πρώτη, ανταγωνιστικές διαδικασίες υποβολής προσφορών λαμβάνοντας υπόψη και την τρέχουσα συγκυρία με έντονες μεταβολές στις τιμές του κόστους κατασκευής των αιολικών και φωτοβολταϊκών σταθμών, και κατά συνέπεια κρίνεται σκόπιμο να καθοριστεί σε επόμενο χρόνο. Ειδικά για τις πρώτες ειδικές κατά τεχνολογία ανταγωνιστικές διαδικασίες υποβολής προσφορών για τις τεχνολογίες των φωτοβολταϊκών και των αιολικών κρίνεται σκόπιμο, οι ανώτατες επιτρεπόμενες τιμές προσφοράς, να καθοριστούν μετά τη διενέργεια της πρώτης κοινής ανταγωνιστικής διαδικασίας, αποφασίζουμε:

 

Άρθρο 1

Σκοπός και πεδίο εφαρμογής

Με τις διατάξεις της παρούσας καθορίζονται:

α) η εγκατεστημένη ισχύς, ανά τεχνολογία ή/και κατηγορία αιολικών και φωτοβολταϊκών σταθμών και αιολικών και φωτοβολταϊκών σταθμών με αποθήκευση, η οποία δημοπρατείται μέσω ανταγωνιστικών διαδικασιών υποβολής προσφορών συμπεριλαμβανομένων και σταθμών που εγκαθίστανται σε χώρες εντός του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου υπό την προϋπόθεση ενεργού Διασυνοριακού Εμπορίου ενέργειας με αυτές,

β) ο αριθμός των ανταγωνιστικών διαδικασιών υποβολής προσφορών ανά έτος,

γ) το χρονοδιάγραμμα πραγματοποίησης των ανταγωνιστικών διαδικασιών,

δ) η ελάχιστη χρονική διάρκεια από την προκήρυξη μέχρι την υποβολή προσφορών,

ε) το ελάχιστο ποσοστό ανταγωνισμού, καθώς και λοιποί κανόνες για τη διασφάλιση συνθηκών υγιούς ανταγωνισμού μεταξύ των συμμετεχόντων,

στ) H ανώτατη επιτρεπόμενη τιμή προσφοράς για την πρώτη κοινή ανταγωνιστική διαδικασία υποβολής προσφορών που θα αφορά σταθμούς που πρόκειται να εγκατασταθούν στη χώρα και για την πρώτη κοινή ανταγωνιστική διαδικασία υποβολής προσφορών που θα αφορά σταθμούς που πρόκειται να εγκατασταθούν σε χώρες του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου με τις οποίες υφίσταται εν ενεργεία Διασυνοριακό Εμπόριο Ενέργειας,

ζ) ο βαθμός αδειοδοτικής ωριμότητας των έργων που δύναται να συμμετέχουν στις ανταγωνιστικές διαδικασίες,

η) ο χρονικός ορίζοντας θέσης σε λειτουργία των έργων των επιλεγέντων σταθμών,

θ) το τέλος συμμετοχής υπέρ της Ρ.Α.Ε. που καταβάλλουν οι συμμετέχοντες,

ι) ο τρόπος διενέργειας της πρώτης ανταγωνιστικής διαδικασίας υποβολής προσφορών που θα αφορά σταθμούς που πρόκειται να εγκατασταθούν στη χώρα και της πρώτης κοινής ανταγωνιστικής διαδικασίας υποβολής προσφορών που θα αφορά σταθμούς που πρόκειται να εγκατασταθούν σε χώρες του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου.

 

Άρθρο 2

Αριθμός ανταγωνιστικών διαδικασιών υποβολής προσφορών ανά έτος και εγκατεστημένη ισχύς, ανά τεχνολογία ή/και κατηγορία σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α., η οποία δημοπρατείται μέσω ανταγωνιστικής διαδικασίας υποβολής.

Στον Πίνακα 1 παρουσιάζονται τα είδη των ανταγωνιστικών διαδικασιών, οι τεχνολογίες, οι κατηγορίες σταθμών και η συνολική δημοπρατούμενη ισχύς για κάθε ανταγωνιστική διαδικασία.

Από το έτος 2023 και εφεξής, στις κοινές ανταγωνιστικές διαδικασίες συμμετέχουν σταθμοί που εγκαθίστανται σε χώρες του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου με τις οποίες υφίσταται εν ενεργεία Διασυνοριακό Εμπόριο Ενέργειας, σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 7 του ν. 4414/2016, για συνολική ισχύ που καθορίζεται βάσει μεθοδολογίας του άρθρου 7 της απόφασης του Υπουρ-γού Περιβάλλοντος και Ενέργειας υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ ΔΑΠΕΕΚ/123726/5096/23.12.2021 (Β' 6250) και ανακοινώνεται στο πλαίσιο της προκήρυξης της ανταγωνιστικής διαδικασίας.

Πίνακας 1 Δημοπρατούμενη ισχύς για κάθε ανταγωνιστική διαδικασία.

Έτος - Τρίμηνο Προκήρυξης

Είδος

Ανταγωνιστικών

διαδικασιών

υποβολής

προσφορών

Τεχνολογίες

σταθμών

Κατηγορίες

Σταθμών

Συνολική δημοπρατούμενη ισχύς (MW)

 


 


 


α) Αιολικοί σταθμοί Μέγιστης Ισχύος Παραγωγής μεγαλύτερης των 6 MW.

 


2022 - Γ'

Κοινή

Αιολικοί και Φωτοβολταϊκοί

β) Αιολικοί σταθμοί Μέγιστης Ισχύος Παραγωγής μεγαλύτερης των 60 kW και μικρότερης ή ίσης των 6 MW που δεν πληρούν το κριτήριο της παρ. 3α του άρθρου 7 του ν. 4414/2016 (Α' 149).

1000

 


 


 


γ) Φωτοβολταϊκοί σταθμοί εγκατεστημένης ισχύος μεγαλύτερης του 1 MW.

 


 


 


 


α) Αιολικοί σταθμοί Μέγιστης Ισχύος Παραγωγής μεγαλύτερης των 6 MW.

 


2022 - Δ'

Κοινή

Αιολικοί και Φωτοβολταϊκοί

β) Αιολικοί σταθμοί Μέγιστης Ισχύος Παραγωγής μεγαλύτερης των 60 kW και μικρότερης ή ίσης των 6 MW που δεν πληρούν το κριτήριο της παρ. 3α του άρθρου 7 του ν. 4414/2016 (Α' 149).

600 + τυχόν αδιαθέτη ισχύ από την προηγούμενη κοινή ανταγωνιστική διαδικασία

 


 


 


γ) Φωτοβολταϊκοί σταθμοί εγκατεστημένης ισχύος μεγαλύτερης του 1 MW.

 


2022 - Δ'

Κοινή σταθμών Α.Π.Ε. με αποθήκευση

Αιολικοί και Φωτοβολταϊκοί με σύστημα αποθήκευσης

αιολικοί και φωτοβολταϊκοί σταθμοί παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας ανεξαρτήτως ισχύος που διαθέτουν σύστημα αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας

200

2022 - Δ'

Ειδική κατά τεχνολογία

Φωτοβολταϊκοί

α) Φωτοβολταϊκοί σταθμοί εγκατεστημένης ισχύος μεγαλύτερης ή ίσης των 500kW και μικρότερης ή ίσης του 1 MW που δεν ανήκουν σε Ενεργειακές Κοινότητες του ν. 4513/2018 (Α' 9). β) Φωτοβολταϊκοί σταθμοί εγκατεστημένης ισχύος μικρότερης των 500 kW που δεν ανήκουν σε Ενεργειακές Κοινότητες του ν. 4513/2018 (Α' 9) και δεν πληρούν τις προϋποθέσεις εξαίρεσης από ανταγωνιστικές διαδικασίες των παρ. 3α έως 3η του άρθρου 7 του ν. 4414/2016 (Α' 149), καθώς και Φω- τοβολταϊκοί σταθμοί εγκατεστημένης ισχύος μικρότερης ή ίσης του 1 MW που ανήκουν σε Ενεργειακές Κοινότητες του ν. 4513/2018 (Α' 9) και δεν πληρούν τις προϋποθέσεις εξαίρεσης από ανταγωνιστικές διαδικασίες των παρ. 3α έως 3η του άρθρου 7 του ν. 4414/2016 (Α' 149)

100

2022 - Δ'

Κοινή

Αιολικοί και Φωτοβολταϊκοί

Σταθμοί που εγκαθίστανται σε χώρες του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου με τις οποίες υφίσταται εν ενεργεία Διασυνοριακό Εμπόριο Ενέργειας

Βάσει της μεθοδολογίας του άρθρου 7 της απόφασης ΥΠΕΝ/ΔΑΠΕΕΚ/ 123726/5096/ 23.12.2021 (Β' 6250)

2023 - Α'

Κοινή

Αιολικοί και Φωτοβολταϊκοί

Σταθμοί που εγκαθίστανται σε χώρες του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου με τις οποίες υφίσταται εν ενεργεία Διασυνοριακό Εμπόριο Ενέργειας

Βάσει της μεθοδολογίας του άρθρου 7 της απόφασης ΥΠΕΝ/ΔΑΠΕΕΚ/ 123726/5096/ 23.12.2021 (Β' 6250)

2023 - Β'

Κοινή

Αιολικοί και Φωτοβολταϊκοί

α) Αιολικοί σταθμοί Μέγιστης Ισχύος Παραγωγής μεγαλύτερης των 6 MW.

600 + τυχόν αδιαθέτη ισχύ από την προηγούμενη κοινή ανταγωνιστική διαδικασία

 


 


 


β) Αιολικοί σταθμοί Μέγιστης Ισχύος Παραγωγής μεγαλύτερης των 60 kW και μικρότερης ή ίσης των 6 MW που δεν πληρούν το κριτήριο της παρ. 3α του άρθρου 7 του ν. 4414/2016 (Α' 149).

 


 


 


 


γ) Φωτοβολταϊκοί σταθμοί εγκατεστημένης ισχύος μεγαλύτερης του 1 MW.

 


2023 - Δ'

Κοινή

Αιολικοί και Φωτοβολταϊκοί

α) Αιολικοί σταθμοί Μέγιστης Ισχύος Παραγωγής μεγαλύτερης των 6 MW.

600 + τυχόν αδιαθέτη ισχύ από την προηγούμενη κοινή ανταγωνιστική διαδικασία

 


 


 


β) Αιολικοί σταθμοί Μέγιστης Ισχύος Παραγωγής μεγαλύτερης των 60 kW και μικρότερης ή ίσης των 6 MW που δεν πληρούν το κριτήριο της παρ. 3α του άρθρου 7 του ν. 4414/2016 (Α' 149).

 


 


 


 


γ) Φωτοβολταϊκοί σταθμοί εγκατεστημένης ισχύος μεγαλύτερης του 1 MW.

 


2023 - Δ'

Ειδική κατά τεχνολογία

Φωτοβολταϊκοί

Φωτοβολταϊκοί σταθμοί εγκατεστημένης ισχύος μεγαλύτερης του 1 MW.

100

2023 - Δ'

Ειδική κατά τεχνολογία

Αιολικοί

Αιολικοί σταθμοί Μέγιστης Ισχύος Παραγωγής μεγαλύτερης των 60 kW και μικρότερης ή ίσης των 6 MW.

100

2024 - Α'

Κοινή

Αιολικοί και Φωτοβολταϊκοί

α) Αιολικοί σταθμοί Μέγιστης Ισχύος Παραγωγής μεγαλύτερης των 6 MW.

τυχόν αδιάθετη ισχύς από την προηγούμενη κοινή ανταγωνιστική διαδικασία

 


 


 


β) Αιολικοί σταθμοί Μέγιστης Ισχύος Παραγωγής μεγαλύτερης των 60 kW και μικρότερης ή ίσης των 6 MW που δεν πληρούν το κριτήριο της παρ. 3α του άρθρου 7 του ν. 4414/2016 (Α' 149).

 


 


 


 


γ) Φωτοβολταϊκοί σταθμοί εγκατεστη­μένης ισχύος μεγαλύτερης του 1 MW.

 


2024 - Α'

Ειδική κατά περιοχή

Αιολικοί και Φωτοβολταϊκοί

α) Αιολικοί σταθμοί Μέγιστης Ισχύος Παραγωγής μεγαλύτερης των 6 MW.

500

 


 


 


β) Αιολικοί σταθμοί Μέγιστης Ισχύος Παραγωγής μεγαλύτερης των 60 kW και μικρότερης ή ίσης των 6 MW που δεν πληρούν το κριτήριο της παρ. 3α του άρθρου 7 του ν. 4414/2016 (Α' 149).

 


 


 


 


γ) Φωτοβολταϊκοί σταθμοί εγκατεστημένης ισχύος μεγαλύτερης του 1 MW.

 


 

 

(1) Αιολικοί και φωτοβολταϊκοί σταθμοί που λαμβάνουν λειτουργική ενίσχυση χωρίς να έχουν υποχρέωση συμμετοχής σε ανταγωνιστικές διαδικασίες, δύνανται να συμμετέχουν στις ανταγωνιστικές διαδικασίες στις οποίες συμμετέχουν υποχρεωτικά σταθμοί της ίδιας τεχνολογίας.

 

Άρθρο 3

Ανώτατη επιτρεπόμενη τιμή προσφοράς

H ανώτατη επιτρεπόμενη τιμή προσφοράς για την πρώτη κοινή ανταγωνιστική διαδικασία υποβολής προσφορών που θα αφορά σταθμούς που πρόκειται να εγκατασταθούν στη χώρα και για την πρώτη κοινή ανταγωνιστική διαδικασία υποβολής προσφορών που θα αφορά σταθμούς που πρόκειται να εγκατασταθούν σε χώρες του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου με τις οποίες υφίσταται εν ενεργεία Διασυνοριακό Εμπόριο Ενέργειας καθορίζεται ως ακολούθως:

α) στα 54 €/MWh για την τεχνολογία των φωτοβολταϊκών,

β) στα 63 €/MWh για την τεχνολογία των αιολικών.

 

Άρθρο 4

Τέλος συμμετοχής σε ανταγωνιστική

διαδικασία υποβολής προσφορών Το τέλος συμμετοχής σε ανταγωνιστική διαδικασία υποβολής προσφορών, που καταβάλλεται υπέρ της Ρ.Α.Ε., καθορίζεται ανά κατηγορία ανταγωνιστικής διαδικασίας σύμφωνα με τον Πίνακα 2.

Πίνακας 2: Τέλος συμμετοχής σε ανταγωνιστική διαδικασία υποβολής προσφορών, υπέρ της Ρ.Α.Ε.

Κατηγορία ανταγωνιστικής διαδικασίας

Τέλος υπέρ ΡΑΕ (€)

Κοινή ανταγωνιστική διαδικασία υποβολής προσφορών

2.500

Ειδική κατά τεχνολογία ανταγωνιστική διαδικασία υποβολής προσφορών για την τεχνολογία των φωτοβολταϊκών

500

Ειδική κατά τεχνολογία ανταγωνιστική διαδικασία υποβολής προσφορών για την τεχνολογία των αιολικών

1.000

Κοινή ανταγωνιστική διαδικασία υποβολής προσφορών για σταθμούς ΑΠΕ με σύστημα αποθήκευσης

2.500

 

 

Άρθρο 5

Ελάχιστη χρονική διάρκεια από την προκήρυξη μέχρι την υποβολή προσφορών

Η ελάχιστη χρονική διάρκεια από την προκήρυξη μιας ανταγωνιστικής διαδικασίας υποβολής προσφορών μέχρι την καταληκτική ημερομηνία υποβολής προσφορών ορίζεται σε 25 ημέρες.

 

Άρθρο 6

Τεχνολογικός συντελεστής (technology quota) κοινών ανταγωνιστικών διαδικασιών υποβολής προσφορών

Στις κοινές ανταγωνιστικές διαδικασίες υποβολής προσφορών τίθεται τεχνολογικός συντελεστής (technology quota) ίσος με τριάντα τοις εκατό (30%). Ο τεχνολογικός συντελεστής εκφράζει το ελάχιστο ποσοστό επί της δημοπρατούμενης ισχύος το οποίο κατανέμεται σε κάθε μία από τις τεχνολογίες ΑΠΕ που συμμετέχουν στην κοινή ανταγωνιστική διαδικασία, εφόσον υποβληθούν αντίστοιχες προσφορές σύμφωνα με τα άρθρα 3, 7 και 8 της παρούσης και ικανοποιείται το ελάχιστο ποσοστό ανταγωνισμού. Το ποσό της ισχύος το οποίο τελικά κατανέμεται σε κάθε μία από τις τεχνολογίες ΑΠΕ δύναται να υπερβαίνει το ποσό της ισχύος που προκύπτει με την εφαρμογή του ανωτέρω συντελεστή κατά ποσό ισχύος ίσο με το δέκα τοις εκατό (10%) της δημοπρατούμενης ισχύος, σε περίπτωση που η επιλογή του τελευταίου έργου για τη συμπλήρωση του ελάχιστου ποσοστού 30% οδηγεί σε υπέρβασή του. Σε περίπτωση που η υπέρβαση είναι μεγαλύτερη του 10%, το τελευταίο έργο δεν επιλέγεται στη βάση του κριτηρίου για ελάχιστο τεχνολογικό συντελεστή 30%. Στο πλαίσιο εφαρμογής των κανόνων της ανταγωνιστικής διαδικασίας για την επιλογή των φθηνότερων έργων, στην περίπτωση του προηγουμένου εδαφίου το ποσό της ισχύος που τελικά κατανέμεται στην τεχνολογία υπολείπεται του ποσού της ισχύος που προκύπτει με την εφαρμογή του ποσοστού 30% επί της δημοπρατούμενης ισχύος.

 

Άρθρο 7

Τρόπος Διενέργειας πρώτης ανταγωνιστικής διαδικασίας

H πρώτη ανταγωνιστική διαδικασία υποβολής προσφορών που θα αφορά σταθμούς που πρόκειται να εγκατασταθούν στη χώρα και η πρώτη κοινή ανταγωνιστική διαδικασία υποβολής προσφορών που θα αφορά σταθμούς που πρόκειται να εγκατασταθούν σε χώρες του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου θα διενεργηθούν με το μοντέλο της συνεχούς υποβολής προσφορών εντός συγκεκριμένου χρονικού διαστήματος (two-step continuous bidding).

 

Άρθρο 8

Ελάχιστο ποσοστό ανταγωνισμού και λοιποί κανόνες για τη διασφάλιση συνθηκών υγιούς ανταγωνισμού μεταξύ των συμμετεχόντων

1.Το ελάχιστο ποσοστό ανταγωνισμού καθορίζεται σε ογδόντα τοις εκατό (80%) ανά τεχνολογία σταθμού ΑΠΕ που συμμετέχει σε ανταγωνιστική διαδικασία. Το ελάχιστο ποσοστό ανταγωνισμού εκφράζει το ποσοστό της συμμετοχής που είναι πλέον της αρχικά δημοπρατούμενης (προκηρυσσόμενης) ισχύος. Σε περίπτωση που η συνολική ισχύς των σταθμών που συμμετέχουν στην ανταγωνιστική διαδικασία ανά τεχνολογία δεν υπερβαίνει το παραπάνω ελάχιστο ποσοστό ανταγωνισμού, τότε η ισχύς που τελικά δημοπρατείται (δημοπρατούμενη ισχύς), μειώνεται ώστε να ικανοποιείται το ελάχιστο ποσοστό ανταγωνισμού ανά τεχνολογία. Λόγω της εφαρμογής του ελάχιστου ποσοστού ανταγωνισμού του παρόντος άρθρου, δύναται να απομειώνεται ο τεχνολογικός συντελεστής του άρθρου 6, ώστε η ισχύς της τεχνολογίας που τελικά δημοπρατείται να ικανοποιεί το ελάχιστο ποσοστό ανταγωνισμού για κάθε τεχνολογία.

2.Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να συμμετέχουν τουλάχιστον τρεις (3) σταθμοί κάθε τεχνολογίας οι οποίοι δεν ανήκουν στον ίδιο συμμετέχοντα.

Σε περίπτωση που δεν πληρείται το παραπάνω κριτήριο για μία τεχνολογία, τότε δεν επιμερίζεται ισχύς για την τεχνολογία αυτή και η ανταγωνιστική διαδικασία διεξάγεται χωρίς την εφαρμογή του τεχνολογικού συντελεστή του άρθρου 6.

Σε περίπτωση που το παραπάνω κριτήριο δεν πληρείται για καμία τεχνολογία η ανταγωνιστική διαδικασία ματαιώνεται.

3.Τίθεται μέγιστο όριο ισχύος συμμετοχής ανά συμμετέχοντα, κατά τα οριζόμενα στην παρ. 9, το οποίο ορίζεται στο τριανταπέντε τοις εκατό (35%) της αρχικά δημοπρατούμενης (προκηρυσσόμενης) ισχύος.

4.Εφαρμόζεται κανόνας τελευταίου έργου, σύμφωνα με τον οποίο επιτρέπεται το τελευταίο έργο κάθε τεχνολογίας που θα επιλεγεί με βάση τη σειρά κατάταξης να οδηγεί σε υπέρβαση της δημοπρατούμενης ισχύος που επιμερίζεται ανά τεχνολογία με βάση τις λοιπές διατάξεις της παρούσης. Ειδικότερα επιτρέπεται να επιλεγεί σταθμός σε κάθε τεχνολογία για το μέρος της ισχύος του που οδηγεί σε υπέρβαση της δημοπρατούμενης ισχύος που επιμερίζεται ανά τεχνολογία μέχρι και δέκα τοις εκατό (10%).

5.Κατά τον έλεγχο των ορίων ισχύος συμμετοχής και ελάχιστου πλήθους έργων που τίθενται στο παρόν άρθρο ανά συμμετέχοντα λαμβάνονται υπόψη και προσμετρώνται οι συνδεδεμένες ή και οι συνεργαζόμενες με αυτόν επιχειρήσεις κατά την έννοια της σύστασης 2003/361/ΕΚ της Επιτροπής, όπως δημοσιεύτηκε στην Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης L 124 της 20ής Μαΐου 2003, σ. 36.

 

Άρθρο 9

Βαθμός αδειοδοτικής ωριμότητας των έργων που δύναται να συμμετέχουν στις ανταγωνιστικές διαδικασίες

Προκειμένου οι σταθμοί να μπορούν να συμμετέχουν στις ανταγωνιστικές διαδικασίες θα πρέπει να διαθέτουν οριστική προσφορά σύνδεσης, την οποία θα πρέπει να έχουν αποδεχτεί έχοντας προσκομίσει στον αρμόδιο διαχειριστή, εφόσον απαιτείται, την εγγυητική επιστολή του ν. 4152/2013.

 

Άρθρο 10

Χρονικός ορίζοντας θέσης σε λειτουργία των επιλεγέντων σταθμών

1. Οι σταθμοί θα πρέπει να τεθούν σε λειτουργία ή να υποβληθεί για αυτούς δήλωση ετοιμότητας του άρθρου 4α του ν. 4414/2016 εντός των χρονικών διαστημάτων που καθορίζονται με τον Πίνακα 3, αρχόμενων από την ημερομηνία έκδοσης της απόφασης κατακύρωσης της δημοπρατούμενης ισχύος.

Πίνακας 3: Xρονικός ορίζοντας θέσης σε λειτουργία των έργων των επιλεγέντων σταθμών ή υποβολής της δήλωσης ετοιμότητας

Κατηγορία ανταγωνιστικής διαδικασίας

Χρονικό διάστημα

Κοινή ανταγωνιστική διαδικασία υποβολής προσφορών

36 μήνες για αιολικούς σταθμούς 30 μήνες για φωτοβολταϊκούς σταθμούς

Ειδική κατά τεχνολογία ανταγωνιστική διαδικασία υποβολής προσφορών για την τεχνολογία των φωτοβολταϊκών

12 μήνες

Ειδική κατά τεχνολογία ανταγωνιστική διαδικασία υποβολής προσφορών για την τεχνολογία των αιολικών

24 μήνες

Κοινή ανταγωνιστική διαδικασία υποβολής προσφορών για σταθμούς ΑΠΕ με σύστημα αποθήκευσης

36 μήνες για αιολικούς σταθμούς 30 μήνες για φωτοβολταϊκούς σταθμούς

 

Τα χρονικά διαστήματα που καθορίζονται με τον Πίνακα 3 προσαυξάνονται κατά δώδεκα (12) μήνες, εφόσον κατά τον χρόνο διενέργειας της ανταγωνιστικής διαδικασίας υποβολής προσφορών υφίσταται για τον επιλεγέντα παραγωγό υποχρέωση από το θεσμικό πλαίσιο για διενέργεια διαγωνιστικής διαδικασίας προκειμένου να υλοποιηθεί ο σταθμός Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α

 

Άρθρο 11

Έναρξη ισχύος - Δημοσίευση

1.Η ισχύς της παρούσας απόφασης αρχίζει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

2.Η απόφαση αναρτάται και είναι διαθέσιμη στο δικτυακό τόπο του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (https://ypen.gov.gr/).

Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Αθήνα, 28 Ιουνίου 2022

 

 

Έχει διαβαστεί 875 φορές
Προηγούμενο άρθρο
Νόμος 4956/2022 - ΦΕΚ 140/Α/19-7-2022

Τελευταία Νέα