Υπουργική Απόφαση Κ.Γ./Δ3/Δ44600/2021 - ΦΕΚ 6625/Β/31-12-2021
Γνωματεύσεις Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας για την εγκατάσταση τεχνητών εμποδίων (Αιολικών Σταθμών Παραγωγής Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΣΠΗΕ), Ανεμολογικών Ιστών, Ραδιο-Τηλε-Οπτικών Κεραιών, και λοιπών υπερυψηλών εμποδίων), ανά την Επικράτεια της Χώρας,
για την προστασία των Ενόργανων Διαδικασιών Πτήσεων Αεροσκαφών, των Αεροπορικών Εγκαταστάσεων και των Συστημάτων Αεροναυτιλίας.
Υπουργική Απόφαση Αριθμ. Κ.Γ./Δ3/Δ44600/2021
ΦΕΚ 6625/Β/31-12-2021
Γνωματεύσεις Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας για την εγκατάσταση τεχνητών εμποδίων (Αιολικών Σταθμών Παραγωγής Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΣΠΗΕ), Ανεμολογικών Ιστών, Ραδιο-Τηλε-Οπτικών Κεραιών, και λοιπών υπερυψηλών εμποδίων), ανά την Επικράτεια της Χώρας, για την προστασία των Ενόργανων Διαδικασιών Πτήσεων Αεροσκαφών, των Αεροπορικών Εγκαταστάσεων και των Συστημάτων Αεροναυτιλίας.
Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ
Έχοντας υπόψη:
1. Τις διατάξεις:
(α) Του ν.δ. 714/1970 «Περί Ιδρύσεως Διευθύνσεως Εναέριων Μεταφορών παρά τω Υπουργείω Συγκοινωνιών και Οργανώσεως της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας» (Α΄ 238), όπως τροποποιήθηκε μεταγενέστερα με τον ν. 1340/1983 (Α΄35),
(β) του ν. 1943/1991 «Εκσυγχρονισμός της οργάνωσης και λειτουργίας της Δημόσιας Διοίκησης, αναβάθμιση του προσωπικού της και άλλες συναφείς διατάξεις» (Α΄ 50) και ειδικότερα τα άρθρα 32, 33, 34, 35 αυτού,
(γ) του ν. 3913/2011 «Αναδιοργάνωση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας και άλλες διατάξεις» (Α΄ 18) και ειδικότερα την παρ. Α)γγ) του άρθρου 9 και την παρ. Ε)ββ) του άρθρου 18,
(δ) του ν. 4427/2016 «Σύσταση Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας, Αναδιοργάνωση της ΥΠΑ και άλλες διατάξεις» (Α΄ 188) και ειδικότερα με την προσθήκη του άρθρου 30Ε, στο άρθρο 66 του ν. 4757/2020 (Α΄ 240),
(ε) του ν. 4757/2020 «Σύσταση, λειτουργία και αρμοδιότητες Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας, ρύθμιση ζητημάτων Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας και άλλες διατάξεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών» (Α΄ 240) και ειδικότερα της περ. ι’ της παρ. 1 του άρθρου 51,
(στ) του π.δ. 85/2018 «Οργανισμός της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας» (Α΄157),
(ζ) του ν. 3861/2010 «Ενίσχυση της διαφάνειας με την υποχρεωτική ανάρτηση νόμων και πράξεων των κυβερνητικών, διοικητικών και αυτοδιοικητικών οργάνων στο διαδίκτυο - πρόγραμμα Διαύγεια και άλλες διατάξεις» (Α΄ 112).
(η) Το από 20.1.2020 π.δ. (Υ.Ο.Δ.Δ. 38) περί διορισμού Διοικητή και Υποδιοικητών της Υ.Π.Α.
θ) Το άρθρο 12 του ν. 1815/1988 (Α΄ 250).
2. Την υπ’ αρ. 2105/1-8-2014 απόφαση του Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων «Μεταβίβαση αρμοδιοτήτων και δικαιώματος υπογραφής “Με Εντολή Υπουργού“ στους Διοικητή, Υποδιοικητές, Γεν. Διευθυντές και λοιπούς Προϊσταμένους Οργανικών Μονάδων της ΥΠΑ» (Β΄ 2230), όπως αυτή τροποποιήθηκε με τις υπό στοιχεία Δ10/Α/21175/1238/9-10-2017 (Β΄ 3677) και Δ10/Α/11318/774/29-5-2018 (Β΄ 1939) όμοιες αποφάσεις.
3. Την υπό στοιχεία Δ3/Δ/3271/781/27-01-2009 απόφαση του Υπουργού Μεταφορών και Επικοινωνιών «Προστασίας των Αεροπορικών Εγκαταστάσεων από τον κίνδυνο ανάπτυξης κατασκευών-εμποδίων γύρω από αυτές, καθώς και της Αεροπλοΐας εκ των υπερυψηλών ανά τη χώρα κατασκευών» (Β’ 191).
4. To ICAO Annex 10 της Συμβάσεως του Διεθνή Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας «Aeronautical Telecommunications - Volume I, Radio Navigation Aids Seventh Edition 2018”.
5. Το εγχειρίδιο ICAO Doc 015 “ European Guidance Material on Managing Building Restricted Areas, Third edition 2015”.
6. Το εγχειρίδιο ICAO Doc 8071 “Manual on testing of Radio Navigation Aids - Volume I-Testing of Ground-based Radio Navigation Systems, Fifth Edition 2018”.
7. Το εγχειρίδιο ICAO Doc 8168 της Συμβάσεως του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας ’’Procedures for Air Navigation Services - Aircraft Operations - Volume II, Constructions of Visual and Instrument Flight Procedures, Seventh Edition 2020’’.
8. To εγχειρίδιο ICAO Doc 9906 “Flight Procedure Design Quality Assurance System-Volume 1, First Edition 2009”.
9. Το Annex XI (Part-FPD), του Εκτελεστικού Κανονισμού EU 2017/373.
10. Το υπό στοιχεία ΓΔΑΜ/Δ3/Δ/18016/21-12-2021 Εισηγητικό σημείωμα.
11. Τις ανάγκες της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, αποφασίζουμε:
1. Συμπληρώνουμε την υπό στοιχεία Δ3/Δ/3271/781/27-01-2009 απόφαση του Υπουργού Μεταφορών και Επικοινωνιών «Προστασία Αεροπορικών εγκαταστάσεων από τον κίνδυνο ανάπτυξης κατασκευών-εμποδίων γύρω από αυτές, καθώς και της αεροπλοϊας εκ των υψηλών ανά την χώρα κατασκευών» (Β’ 191) (παρ. 3 του σκεπτικού) προσθέτοντας στο αποφασιστικό την παρ. 2(δ) ως ακολούθως:
Παράγραφος 2 (δ):
i. Η εγκατάσταση Αιολικών Σταθμών Παραγωγής Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΣΠΗΕ) σε αποστάσεις μεγαλύτερες των δέκα πέντε (15) χιλιομέτρων από Conventional VOR (C-VOR) και δέκα (10) χιλιομέτρων από Doppler VOR (D-VOR) με βάση το ισχύον κανονιστικό πλαίσιο δεν επηρεάζει την ασφαλή λειτουργία των ανωτέρω Συστημάτων Πλοήγησης. Για μικρότερες αποστάσεις ο αιτών πρέπει να υποβάλει Μελέτη Επιπτώσεων, όσον αφορά τις Αεροπορικές Εγκαταστάσεις και την Αεροπλοΐα, εκπονημένη από ανεξάρτητο μελετητή ή μελετητικό οίκο, η οποία αξιολογείται από τις εμπλεκόμενες διευθύνσεις (Δ3, Δ17, Δ6) της ΥΠΑ βάσει των διατάξεων των παρ. 3, 4, 5, 6, 7, 8 και 9 του σκεπτικού, προκειμένου να λάβει θετική ή μη γνωμοδότηση.
Η εν λόγω Μελέτη Επιπτώσεων πρέπει να βασίζεται στα Διεθνή Πρότυπα και σε Δημοσιευμένες Μελέτες-Έρευνες αναφέροντας την αντίστοιχη βιβλιογραφία και κατ ελάχιστον, ενδεικτικά και όχι περιοριστικά να:
α) εξετάζει τις πιθανές επιπτώσεις στην Εναέρια Κυκλοφορία, καθώς και στα Συστήματα Αεροναυτιλίας (Επικοινωνιών, Πλοήγησης, Επιτήρησης), όσον αφορά την ραδιοκάλυψη, την ισχύ και την εκπεμπόμενη πληροφορία αυτών, τόσο στην δημοσιευμένη στο AIP Greece καθορισμένη περιοχή ραδιοκάλυψης, όσο και στις ενόργανες διαδικασίες εναέριας κυκλοφορίας που αυτά εξυπηρετούν,
β) αναλύει το θεωρητικό υπόβαθρο και το υπολογιστικό μοντέλο των προσομοιώσεων που διεξάγει για την μελέτη των επιπτώσεων,
γ) περιλαμβάνει τις ήδη εγκατεστημένες και αδειοδοτημένες από την Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) ανεμογεννήτριες στην περιοχή ελέγχου της Εναέριας Κυκλοφορίας και των Συστημάτων Αεροναυτιλίας,
δ) περιλαμβάνει παράρτημα με όλα τα στοιχεία των Ανεμογεννητριών, Συστημάτων Αεροναυτιλίας, Διαδικασιών Εναέριας Κυκλοφορίας που χρησιμοποιήθηκαν στην Μελέτη καθώς και τα γραφικά και αριθμητικά αποτελέσματα των προσομοιώσεων της Μελέτης.
ii. Η θετική γνωμοδότηση της ΥΠΑ, για την εγκατάσταση Αιολικών Σταθμών Παραγωγής Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΣΠΗΕ) και υπερυψηλών κατασκευών, έχει ισχύ πέντε (5) ετών από την αναφερόμενη ημερομηνία στο έγγραφο γνωμοδότησης. Μετά την πάροδο των πέντε (5) ετών, οι ενδιαφερόμενοι που δεν έχουν προβεί σε καμία ενέργεια εγκατάστασης του τεχνητού εμποδίου, εφόσον επιθυμούν, θα πρέπει να υποβάλλουν στην ΥΠΑ εκ νέου αίτημα με τα ίδια δικαιολογητικά, προκειμένου να εξασφαλίσουν θετική ή μη γνωμοδότηση με βάση το ισχύον κανονιστικό πλαίσιο.
iii. Εγκαίρως και προ της λήξεως της ως άνω πενταετίας, ο κατασκευαστής του τεχνητού εμποδίου οφείλει να ενημερώνει εγγράφως την ΥΠΑ για την ολοκλήρωση της εγκατάστασής του ή για την οποιαδήποτε αιτία προσωρινής/οριστικής ακύρωσής της.
iv. Για λόγους τυποποίησης και ασφάλειας διαχείρισης των δεδομένων, οι αιτήσεις για εξέταση της επιρροής νέων τεχνητών εμποδίων υποχρεωτικά θα περιλαμβάνουν όλες τις σχετικές πληροφορίες του Πίνακα 1 (Πίνακας Στοιχείων Εμποδίων) και του Πίνακα 2 (Πίνακας Στοιχείων Μεταδεδομένων) σε έντυπη ή ηλεκτρονική μορφή, ενυπογράφως από τον υπεύθυνο αποτύπωσης των τοπογραφικών δεδομένων.
Επιπροσθέτως ο Πίνακας 1 θα υποβάλλεται και σε αρχείο μορφής CSV (ή MS Excel σε αντίστοιχα ξεχωριστές στήλες), όπως παρακάτω.
Σύμφωνα με το Aeronautical Data Quality (ΑDQ) οι πληροφορίες του ανωτέρω Πίνακα 2 θα περιλαμβάνουν απαραίτητα και τις τιμές του σφάλματος με διάστημα εμπιστοσύνης 96,6%.
i. Για τους ίδιους παραπάνω λόγους τυποποίησης και ασφάλειας, επισημαίνεται ότι κάθε αίτημα με λανθασμένα στοιχεία/τοπογραφικά δεδομένα και που δεν θα πληροί τις παραπάνω απαιτήσεις, θα απορρίπτεται και θα εκδίδεται αρνητική γνωμοδότηση, χωρίς φυσικά να αποκλείεται στον ενδιαφερόμενο να υποβάλλει εκ νέου το αίτημά του με τα ορθά πλέον στοιχεία/δεδομένα δια της ιδίας οδού αλληλογραφίας.
ii. Τα ανωτέρω στοιχεία/τοπογραφικά δεδομένα θα επικυρώνονται και θα επαληθεύονται πριν την υποβολή της αίτησης με ευθύνη του αιτούντα. Η επικύρωση και επαλήθευση των δεδομένων δύναται να πραγματοποιείται είτε με την πραγματοποίηση τοπογραφικών εργασιών (σκόπευση εμποδίου από δύο διαφορετικές θέσεις) και την υποβολή των αρχείων καταγραφής του οργάνου μέτρησης είτε από ανεξάρτητο μηχανικό ο οποίος θα ελέγχει επί του πεδίου τα τεχνητά εμπόδια, ως προς την αξιοπιστία των υποβληθέντων τεχνικών και τοπογραφικών δεδομένων. Σε κάθε περίπτωση θα προσκομίζεται αντίστοιχη σχετική βεβαίωση επικύρωσης και επαλήθευσης.
iii. Η Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, θα ελέγχει δειγματοληπτικά τα γνωμοδοτημένα τεχνητά εμπόδια, μέσω της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας, ως προς την αξιοπιστία των υποβληθέντων τεχνικών και τοπογραφικών δεδομένων που την αφορούν και σε περίπτωση (κατασκευαστικής) απόκλισης από αυτά, θα προβαίνει σε προσωρινή ανάκληση της γνωμοδότησης της, ενημερώνοντας τον ιδιοκτήτη του τεχνητού εμποδίου και την Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, προσδιορίζοντας τα απαραίτητα μέτρα και το χρονικό διάστημα εντός του οποίου πρέπει να ληφθούν προκειμένου να διασφαλιστεί η ασφάλεια και η προστασία των Ενόργανων Διαδικασιών Πτήσεων Αεροσκαφών, των Αεροπορικών Εγκαταστάσεων και των Συστημάτων Αεροναυτιλίας. Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης στα ανωτέρω μέτρα εντός του χρονικού πλαισίου που έχει καθοριστεί, η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας θα προβαίνει σε οριστική ανάκληση της γνωμοδότησης της.
2. Κατά τα λοιπά ισχύει η υπό στοιχεία Δ3/Δ/3271/781/ 2009 απόφαση του Υπουργού Μεταφορών και Επικοινωνιών «Προστασία των Αεροπορικών Εγκαταστάσεων από τον κίνδυνο ανάπτυξης κατασκευών-εμποδίων γύρω από αυτές, καθώς και της Αεροπλοΐας εκ των υπερυψηλών ανά τη χώρα κατασκευών» (Β’ 191).
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αργυρούπολη, 21 Δεκεμβρίου 2021
Υπουργική Απόφαση Κ.Γ./Δ3/Δ44600/2021 - ΦΕΚ 6625/Β/31-12-2021
Γνωματεύσεις Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας για την εγκατάσταση τεχνητών εμποδίων (Αιολικών Σταθμών Παραγωγής Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΣΠΗΕ), Ανεμολογικών Ιστών, Ραδιο-Τηλε-Οπτικών Κεραιών, και λοιπών υπερυψηλών εμποδίων), ανά την Επικράτεια της Χώρας, για