x

Σύνδεση

Δεν έχετε λογαριασμό; Εγγραφείτε

Κοινή Υπουργική Απόφαση Δ1(δ)/ΓΠ οικ. 35986/2025 - ΦΕΚ 4401/Β/13-8-2025

Τροποποίηση της υπό στοιχεία Δ1δ/ΓΠ οικ. 27829/15.5.2023 κοινή υπουργική απόφαση «Ποιότητα νερού ανθρώπινης κατανάλωσης σε συμμόρφωση προς τις διατάξεις της Οδηγίας (ΕΕ) 2020/2184 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 16ης Δεκεμβρίου 2020 (L4


Κοινή Υπουργική Απόφαση Αριθμ. Δ1(δ)/ΓΠ οικ. 35986/2025

ΦΕΚ 4401/Β/13-8-2025

Τροποποίηση της υπό στοιχεία Δ1δ/ΓΠ οικ. 27829/15.5.2023 κοινή υπουργική απόφαση «Ποιότητα νερού ανθρώπινης κατανάλωσης σε συμμόρφωση προς τις διατάξεις της Οδηγίας (ΕΕ) 2020/2184 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 16ης Δεκεμβρίου 2020 (L435/1, 23.12.2020)» (Β' 3525).

ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ

ΕΘΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ - ΥΓΕΙΑΣ - ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ - ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ - ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ - ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΣΥΝΟΧΗΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ

Έχοντας υπόψη:

1. Τα άρθρα 1 και 2 του α.ν. 2520/1940 «Περί Υγειονομικών Διατάξεων» (Α'273).

2. Το άρθρο 43 του ν. 4025/2011 (Α'228) όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 58 (παρ. 1-4) του ν. 4075/2012 (Α' 89).

3. Το άρθρο 90 του π.δ. 63/2005 «Κωδικοποίηση της νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα» (Α'98), όπως διατηρήθηκε σε ισχύ με την περ. 22 του άρθρου 119 του ν. 4622/2019 «Επιτελικό Κράτος: οργάνωση, λειτουργία και διαφάνεια της Κυβέρνησης, των κυβερνητικών οργάνων και της Κεντρικής Δημόσιας Διοίκησης» (Α' 133).

4. Τον ν. 3852/2010 «Νέα Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης-Πρόγραμμα Καλλικράτης» (Α'87).

5. Τα άρθρα 1 (παρ. 1,2, 3 και 4) και 2 (παρ. 1ζ, 1η), του ν. 1338/1983 «Εφαρμογή του Κοινοτικού Δικαίου» (Α' 34).

6. Το άρθρο 2 του ν. 2077/1992 «Κύρωση της Συνθήκης για την Ευρωπαϊκή Ένωση και των σχετικών πρωτοκόλλων και δηλώσεων που περιλαμβάνονται στην τελική πράξη» (Α'136).

7. Το άρθρο 10 του ν. 1650/1986 «Για την προστασία του περιβάλλοντος» (Α'160).

8. Τον ν. 3199/2003 «Προστασία και διαχείριση των υδάτων. Εναρμόνιση με την Οδηγία 2000/60/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 23ης Οκτωβρίου 2000» (Α'280).

9. Το π.δ. 51/2007 «Καθορισμός μέτρων και διαδικασιών για την ολοκληρωμένη προστασία και διαχείριση των υδάτων σε συμμόρφωση με τις διατάξεις της Οδηγίας 2000/60/ΕΚ «για τη θέσπιση πλαισίου κοινοτικής δράσης στον τομέα της πολιτικής των υδάτων» του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 23ης Οκτωβρίου 2000» (Α' 54).

10. Την Οδηγία (ΕΕ) 2020/2184 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 16ης Δεκεμβρίου 2020 (L 435) σχετικά με την ποιότητα του νερού ανθρώπινης κατανάλωσης (αναδιατύπωση).

11. Τον ν. 5037/2023 «Μετονομασία της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας σε Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων και διεύρυνση του αντικειμένου της με αρμοδιότητες επί των υπηρεσιών ύδατος και της διαχείρισης αστικών αποβλήτων, ενίσχυση της υδατικής πολιτικής - Εκσυγχρονισμός της νομοθεσίας για τη χρήση και παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές μέσω της ενσωμάτωσης των Οδηγιών ΕΕ 2018/2001 και 2019/944 ειδικότερες διατάξεις για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και την προστασία του περιβάλλοντος» (Α'78).

12. Την υπό στοιχεία INFR(2025)2049, C(2025)3338 final/18.6.2025 Προειδοποιητική Επιστολή της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

13. Την υπό στοιχεία Υ22/2024 απόφαση του Πρωθυπουργού «Καθορισμός σειράς τάξης των Υπουργείων» (Β'28).

14. Το π.δ. 121/2017 «Οργανισμός του Υπουργείου Υγείας» (Α' 148).

15. Το π.δ. 141/2017 «Οργανισμός του Υπουργείου Εσωτερικών» (Α'180).

16. Το π.δ. 132/2017 «Οργανισμός του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας» (Α' 160).

17. Το π.δ. 77/2023 «Σύσταση Υπουργείου και μετονομασία Υπουργείων - Σύσταση, κατάργηση και μετονομασία Γενικών και Ειδικών Γραμματειών - Μεταφορά αρμοδιοτήτων, υπηρεσιακών μονάδων, θέσεων προσωπικού και εποπτευόμενων φορέων» (Α' 130).

18. Το π.δ. 30/2025 «Οργανισμός του Υπουργείου Δικαιοσύνης» (Α'52).

19. Το π.δ. 134/2017 «Οργανισμός Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης» (Α' 168).

20. Το π.δ. 82/2023 «Μετονομασία Υπουργείου - Σύσταση και μετονομασία Γενικών Γραμματειών - Μεταφορά αρμοδιοτήτων, υπηρεσιακών μονάδων και θέσεων προσωπικού - Τροποποίηση και συμπλήρωση του π.δ. 77/ 2023 (Α' 130) - Μεταβατικές διατάξεις» (Α' 139).

21. Το π.δ. 32/2024 «Διορισμός Υπουργών και Υφυπουργών» (Α'91).

22. Το π.δ. 27/2025 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτή Υπουργού, Υφυπουργών και Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης» (Α'44).

23. Την υπό στοιχεία Υ14/2023 απόφαση του Πρωθυπουργού «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στην Αναπληρώτρια Υπουργό Υγείας, Ειρήνη Αγαπηδάκη» (Β' 4435).

24. Την υπ' αρ. 948/19.6.2024 απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Εσωτερικών «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Εσωτερικών, Βασίλειο- Πέτρο Σπανάκη» (Β' 3716).

25. Την από 11.7.2025 αιτιολογημένη εισήγηση της Διεύθυνσης Δημόσιας Υγείας και Υγιεινής Περιβάλλοντος του Υπουργείου Υγείας, σύμφωνα με τα αναφερόμενα στο άρθρο 58 παρ. 1 του ν. 4075/2012.

26. Την ανάγκη προστασίας της δημόσιας υγείας.

27. Την υπό στοιχεία Β1α/οικ 31165/11.7.2025 εισήγηση της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Υγείας ότι από το περιεχόμενο της παρούσας κοινής υπουργικής απόφασης δεν δημιουργείται δαπάνη στον κρατικό προϋπολογισμό.

28. Το γεγονός ότι οι διατάξεις της παρούσας δεν αφορούν σε διοικητική διαδικασία για την οποία υπάρχει υποχρέωση καταχώρησης στο ΕΜΔΔ-ΜΙΤΟΣ, αποφασίζουμε:

 

Άρθρο 1

1. Η παρ. 1 του άρθρου 10 της υπό στοιχεία Δ1δ/ΓΠ οικ. 27829/ 15.5.2023 (Β' 3525) κοινής υπουργικής απόφασης αντικαθίσταται ως εξής:

«1. Οι Υπηρεσίες Περιβαλλοντικής Υγιεινής των ΠΕ της χώρας σε συνεργασία με το Υπουργείο Υγείας διασφαλίζουν ότι διενεργείται εκτίμηση κινδύνου των εσωτερικών (οικιακών) συστημάτων διανομής.

Η εν λόγω εκτίμηση περιλαμβάνει τα ακόλουθα στοιχεία:

α) γενική ανάλυση των δυνητικών κινδύνων που συνδέονται με τα εσωτερικά (οικιακά) συστήματα διανομής και με τα σχετικά προϊόντα και υλικά, και του κατά πόσον οι εν λόγω δυνητικοί κίνδυνοι επηρεάζουν την ποιότητα του νερού στο σημείο όπου αυτό βγαίνει από τις βρύσες που χρησιμοποιούνται συνήθως για νερό ανθρώπινης κατανάλωσης. Αυτή η γενική ανάλυση δεν συνεπάγεται ανάλυση μεμονωμένων ιδιοκτησιών και

β) παρακολούθηση των παραμέτρων που παρατίθενται στο παράρτημα I μέρος Δ, στις εγκαταστάσεις όπου εντοπίστηκαν συγκεκριμένοι κίνδυνοι για την ποιότητα του νερού και την ανθρώπινη υγεία κατά τη γενική ανάλυση που διενεργείται σύμφωνα με το στοιχείο (α).

Σχετικά με τη Legionella ή τον μόλυβδο, το Υπουργείο Υγείας σε συνεργασία με τις Υπηρεσίες Περιβαλλοντικής

Υγιεινής των ΠΕ μπορούν να αποφασίσουν να εστιάσουν σε εγκαταστάσεις προτεραιότητας την παρακολούθηση που αναφέρεται στο στοιχείο (β) του πρώτου εδαφίου.

Σε κάθε περίπτωση τουλάχιστον για την παράμετρο της Legionella, η συχνότητα δειγματοληψίας της θα είναι αυτή που καθορίζεται στο σημείο 3 του Μέρους Β του Παραρτήματος ΙΙ.».

2. Η παρ. 2 του άρθρου 10 της υπό στοιχεία Δ1δ/ΓΠ οικ. 27829/15.5.2023 (Β'3525) κοινής υπουργικής απόφασης αντικαθίσταται ως εξής:

«2. Όταν, βάσει της γενικής ανάλυσης που διενεργείται σύμφωνα με την παράγραφο 1 πρώτο εδάφιο στοιχείο (α), διαπιστωθεί ότι υπάρχει κίνδυνος για την ανθρώπινη υγεία από εσωτερικά (οικιακά) συστήματα διανομής ή από τα σχετικά προϊόντα και υλικά, ή όταν η παρακολούθηση που διενεργείται σύμφωνα με την παράγραφο (1) πρώτο εδάφιο στοιχείο (β) αποδεικνύει ότι οι παραμετρικές τιμές που ορίζονται στο Παράρτημα I μέρος Δ δεν πληρούνται, οι Υπηρεσίες Περιβαλλοντικής Υγιεινής των ΠΕ διασφαλίζουν ότι έχουν ληφθεί τα αναγκαία μέτρα για να αποκλείσουν ή να περιορίσουν τον κίνδυνο να μην τηρηθούν οι παραμετρικές τιμές που ορίζονται στο Παράρτημα I μέρος Δ.

Σχετικά με τη Legionella, τα μέτρα αυτά στοχεύουν τουλάχιστον τις εγκαταστάσεις προτεραιότητας».

3. Στο τέλος της παρ. 3 Ι του άρθρου 10 της υπό στοιχεία Δ1δ/ΓΠ οικ. 27829/15.5.2023 (Β' 3525) κοινής υπουργικής απόφασης προστίθενται εδάφια (δ) και (ε) ως εξής:

«δ) σχετικά με τη Legionella, διασφαλίζουν την εφαρμογή αποτελεσματικών και αναλογικών προς τον κίνδυνο μέτρων ελέγχου και διαχείρισης για την πρόληψη και την αντιμετώπιση τυχόν εκδηλώσεων της νόσου και

ε) σχετικά με το μόλυβδο, διασφαλίζουν, εφόσον είναι οικονομικά και τεχνικά εφικτό, εφαρμογή μέτρων για την αντικατάσταση εξαρτημάτων από μόλυβδο στα υφιστάμενα εσωτερικά (οικιακά) συστήματα διανομής»

4. Στο τέλος της παρ. 3 ΙΙ του άρθρου 10 της υπό στοιχεία Δ1δ/ΓΠ οικ. 27829/15.5.2023 (Β' 3525) κοινής υπουργικής απόφασης προστίθεται εδάφιο γ) ως εξής:

«γ) υποχρεούνται να διενεργήσουν εκτίμηση κινδύνου των εσωτερικών (οικιακών) συστημάτων διανομής νερού ανθρώπινης κατανάλωσης της εγκατάστασής τους»

Μετά από τις εν λόγω τροποποιήσεις, TO άρθρο 10 της υπό στοιχεία Δ1δ/ΓΠ οικ. 27829/15.5.2023 (Β' 3525) κοινής υπουργικής απόφασης διαμορφώνεται τελικά ως εξής:

Εκτίμηση κινδύνου των εσωτερικών (οικιακών) συστημάτων διανομής

(Άρθρο 10 της Οδηγίας 2020/2184/ΕΕ)

1. Οι Υπηρεσίες Περιβαλλοντικής Υγιεινής των ΠΕ της χώρας σε συνεργασία με το Υπουργείο Υγείας διασφαλίζουν ότι διενεργείται εκτίμηση κινδύνου των εσωτερικών (οικιακών) συστημάτων διανομής.

Η εν λόγω εκτίμηση περιλαμβάνει τα ακόλουθα στοιχεία:

α) γενική ανάλυση των δυνητικών κινδύνων που συνδέονται με τα εσωτερικά (οικιακά) συστήματα διανομής και με τα σχετικά προϊόντα και υλικά, και του κατά πόσον οι εν λόγω δυνητικοί κίνδυνοι επηρεάζουν την ποιότητα

του νερού στο σημείο όπου αυτό βγαίνει από τις βρύσες που χρησιμοποιούνται συνήθως για νερό ανθρώπινης κατανάλωσης. Αυτή η γενική ανάλυση δεν συνεπάγεται ανάλυση μεμονωμένων ιδιοκτησιών και β) παρακολούθηση των παραμέτρων που παρατίθενται στο παράρτημα I μέρος Δ, στις εγκαταστάσεις όπου εντοπίστηκαν συγκεκριμένοι κίνδυνοι για την ποιότητα του νερού και την ανθρώπινη υγεία κατά τη γενική ανάλυση που διενεργείται σύμφωνα με το στοιχείο (α).

Σχετικά με τη Legionella ή τον μόλυβδο, το Υπουργείο Υγείας σε συνεργασία με τις Υπηρεσίες Περιβαλλοντικής Υγιεινής των ΠΕ μπορούν να αποφασίσουν να εστιάσουν σε εγκαταστάσεις προτεραιότητας την παρακολούθηση που αναφέρεται στο στοιχείο (β) του πρώτου εδαφίου.

Σε κάθε περίπτωση τουλάχιστον για την παράμετρο της Legionella, η συχνότητα δειγματοληψίας της θα είναι αυτή που καθορίζεται στο σημείο 3 του Μέρους Β του Παραρτήματος ΙΙ.

2. Όταν, βάσει της γενικής ανάλυσης που διενεργείται σύμφωνα με την παράγραφο 1 πρώτο εδάφιο στοιχείο (α), διαπιστωθεί ότι υπάρχει κίνδυνος για την ανθρώπινη υγεία από εσωτερικά (οικιακά) συστήματα διανομής ή από τα σχετικά προϊόντα και υλικά, ή όταν η παρακολούθηση που διενεργείται σύμφωνα με την παράγραφο (1) πρώτο εδάφιο στοιχείο (β) αποδεικνύει ότι οι παραμε- τρικές τιμές που ορίζονται στο Παράρτημα I μέρος Δ δεν πληρούνται, οι Υπηρεσίες Περιβαλλοντικής Υγιεινής των ΠΕ διασφαλίζουν ότι έχουν ληφθεί τα αναγκαία μέτρα για να αποκλείσουν ή να περιορίσουν τον κίνδυνο να μην τηρηθούν οι παραμετρικές τιμές που ορίζονται στο Παράρτημα I μέρος Δ.

Σχετικά με τη Legionella, τα μέτρα αυτά στοχεύουν τουλάχιστον τις εγκαταστάσεις προτεραιότητας.

3. Για τη μείωση των κινδύνων που συνδέονται με τη διανομή σε όλα τα εσωτερικά (οικιακά) συστήματα διανομής:

Ι. Οι Υπηρεσίες Περιβαλλοντικής Υγιεινής των Περιφερειακών Ενοτήτων σε συνεργασία και συνεπικουρούμενες από τους υπεύθυνους φορείς ύδρευσης της περιοχής αρμοδιότητας τους με κάθε πρόσφορο μέσο (π.χ. φυλλάδια, ιστοσελίδα, ανακοινώσεις, λογαριασμοί ύδρευσης κ.λπ.):

α) ενθαρρύνουν τους ιδιοκτήτες δημοσίων και ιδιωτικών εγκαταστάσεων να προβούν σε εκτίμηση κινδύνου του εσωτερικού (οικιακού) συστήματος διανομής, β) ενημερώνουν τους καταναλωτές και τους ιδιοκτήτες δημόσιων και ιδιωτικών εγκαταστάσεων για τη λήψη μέτρων με σκοπό την εξάλειψη ή τον περιορισμό του κινδύνου μη τήρησης των ποιοτικών προδιαγραφών για το νερό ανθρώπινης κατανάλωσης που οφείλεται στο εσωτερικό (οικιακό) σύστημα διανομής, γ) συμβουλεύουν τους καταναλωτές σχετικά με τις συνθήκες κατανάλωσης και χρήσης του νερού ανθρώπινης κατανάλωσης και σχετικά με τυχόν ενέργειες για την αποφυγή της επανεμφάνισης των εν λόγω κινδύνων.

δ) σχετικά με τη Legionella, διασφαλίζουν την εφαρμογή αποτελεσματικών και αναλογικών προς τον κίνδυνο μέτρων ελέγχου και διαχείρισης για την πρόληψη και την αντιμετώπιση τυχόν εκδηλώσεων της νόσου και

ε) σχετικά με το μόλυβδο, διασφαλίζουν, εφόσον είναι οικονομικά και τεχνικά εφικτό, εφαρμογή μέτρων για την αντικατάσταση εξαρτημάτων από μόλυβδο στα υφιστάμενα εσωτερικά (οικιακά) συστήματα διανομής ΙΙ. Οι υπεύθυνοι λειτουργίας των εγκαταστάσεων προτεραιότητας:

α) σχετικά με τη Legionella: διασφαλίζουν την εφαρμογή αποτελεσματικών και αναλογικών προς τον κίνδυνο μέτρων ελέγχου και διαχείρισης για την πρόληψη και την αντιμετώπιση τυχόν εκδηλώσεων της νόσου και β) σχετικά με το μόλυβδο, εφόσον είναι οικονομικά και τεχνικά εφικτό, εφαρμόζουν μέτρα για την αντικατάσταση εξαρτημάτων από μόλυβδο στα υφιστάμενα εσωτερικά (οικιακά) συστήματα διανομής.

γ) υποχρεούνται να διενεργήσουν εκτίμηση κινδύνου των εσωτερικών (οικιακών) συστημάτων διανομής νερού ανθρώπινης κατανάλωσης της εγκατάστασής τους

4. Το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης λαμβάνει μέτρα για την προώθηση της κατάρτισης για υδραυλικούς και άλλους επαγγελματίες που ασχολούνται με τα εσωτερικά (οικιακά) συστήματα διανομής και την εγκατάσταση δομικών προϊόντων και υλικών που έρχονται σε επαφή με το νερό ανθρώπινης κατανάλωσης.

5. α) Η εκτίμηση κινδύνου των εσωτερικών (οικιακών) συστημάτων διανομής νερού εγκατάστασης προτεραιότητας αποτελεί υποχρεωτικό δικαιολογητικό που συνοδεύει την έκδοση ή την τροποποίηση της άδειας λειτουργίας ή της γνωστοποίησης της εγκατάστασης προτεραιότητας.

β) Η εκτίμηση κινδύνου των εσωτερικών συστημάτων διανομής νερού εγκατάστασης προτεραιότητας υποβάλλεται στο φορέα που αδειοδοτεί την εγκατάσταση με ταυτόχρονη κοινοποίηση στην Υπηρεσία Περιβαλλοντικής Υγιεινής της οικείας Π.Ε.

γ) Το Υπουργείο Υγείας ενημερώνει τους φορείς που εποπτεύουν-αδειοδοτούν τις εγκαταστάσεις προτεραιότητας σχετικά με την υποχρέωση διενέργειας εκτίμησης κινδύνου των εσωτερικών (οικιακών) συστημάτων διανομής νερού.

δ) Οι Υπηρεσίες Περιβαλλοντικής Υγιεινής των Π.Ε.:

i) μεριμνούν για την ενημέρωση των υπεύθυνων λειτουργίας των εγκαταστάσεων προτεραιότητας σχετικά με την υποχρέωση διενέργειας εκτίμησης κινδύνου των εσωτερικών (οικιακών) συστημάτων διανομής νερού.

ii) συγκεντρώνουν, αξιολογούν και διαβιβάζουν στο Υπουργείο Υγείας τις εκτιμήσεις κινδύνου των εσωτερικών (οικιακών) συστημάτων διανομής νερού των εγκαταστάσεων προτεραιότητας.

5. Στο τέλος της παρ. 2 Ι του άρθρου 13 της υπό στοιχεία Δ1δ/ΓΠ οικ. 27829/15.5.2023 (Β' 3525) κοινής υπουργικής απόφασης προστίθεται εδάφιο (ε) ως εξής:

«ε) Παρακολούθηση των παραμέτρων που απαριθμούνται στο Παράρτημα I μέρος Δ για τους σκοπούς της εκτίμησης κινδύνου των εσωτερικών (οικιακών) συστημάτων διανομής, όπως προβλέπεται στο στοιχείο (β) της παρ. 1 του άρθρου 10».

Μετά από τις εν λόγω τροποποιήσεις, TO άρθρο 13 της υπό στοιχεία Δ1δ/ΓΠ οικ. 27829/15.5.2023 (Β'3525) κοινής υπουργικής απόφασης διαμορφώνεται ως εξής:

Παρακολούθηση

(Άρθρο 13 Οδηγίας 2020/2184/ΕΕ)

1. Οι υπεύθυνοι φορείς ύδρευσης σε συνεργασία με τις Υπηρεσίες Περιβαλλοντικής Υγιεινής των οικείων Περιφερειακών Ενοτήτων λαμβάνουν όλα τα αναγκαία μέτρα ώστε να εξασφαλίσουν ότι παρακολουθείται τακτικά η ποιότητα του νερού ανθρώπινης κατανάλωσης σύμφωνα με το παρόν άρθρο και το Παράρτημα II, μέρη Α και Β, προκειμένου να ελέγχεται αν το νερό που διατίθεται στους καταναλωτές πληροί τις απαιτήσεις της παρούσας Απόφασης και ιδίως τις παραμετρικές τιμές που καθορίζονται σύμφωνα με το άρθρο 5. Δείγματα νερού ανθρώπινης κατανάλωσης τα οποία είναι αντιπροσωπευτικά της ποιότητάς του λαμβάνονται καθ'όλη τη διάρκεια του έτους.

Επιπλέον, οι υπεύθυνοι φορείς ύδρευσης σε συνεργασία με τις Υπηρεσίες Περιβαλλοντικής Υγιεινής των οικείων Περιφερειακών Ενοτήτων λαμβάνουν όλα τα αναγκαία μέτρα ώστε να εξασφαλίζεται ο έλεγχος της αποτελεσματικής απολύμανσης του νερού ανθρώπινης κατανάλωσης, σύμφωνα με τις διατάξεις της υπό στοιχεία Υ.Μ.5673/4.12.57 (Β' 5), όταν αυτή αποτελεί μέρος της διαδικασίας επεξεργασίας ή διανομής του νερού και ότι η συγκέντρωση των παραπροϊόντων απολύμανσης συγκρατείται σε όσο το δυνατόν πιο χαμηλά όρια, χωρίς να διακυβεύεται η απολύμανση.

2. Ι. Για την τήρηση των υποχρεώσεων της παρ. 1, οι υπεύθυνοι φορείς ύδρευσης σε συνεργασία με τις Υπηρεσίες Περιβαλλοντικής Υγιεινής των οικείων Περιφερειακών Ενοτήτων καταρτίζουν κατάλληλα προγράμματα παρακολούθησης του νερού ανθρώπινης κατανάλωσης σύμφωνα με το Παράρτημα II μέρος Α. Το πρόγραμμα παρακολούθησης των υπεύθυνων φορέων ύδρευσης που είναι πάροχοι υπηρεσιών ύδατος της περ. α) της παρ. 2 του άρθρου 3 του ν. 5037/2023 (Α' 78) καθώς και τυχόν τροποποιήσεις αυτού κοινοποιούνται από τους ίδιους στο Υπουργείο Υγείας και στη ΡΑΑΕΥ.

Τα εν λόγω προγράμματα παρακολούθησης είναι εξειδικευμένα για κάθε σύστημα υδροδότησης, λαμβάνοντας υπόψη τα αποτελέσματα της εκτίμησης κινδύνου των λεκανών απορροής των σημείων υδροληψίας και των συστημάτων υδροδότησης και αποτελούνται από τα ακόλουθα στοιχεία:

α) παρακολούθηση των παραμέτρων που απαριθμούνται στο Παράρτημα I μέρη Α, Β και Γ, και των παραμέτρων που καθορίζονται σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 5, σύμφωνα με το Παράρτημα II και, όταν διενεργείται εκτίμηση κινδύνου του συστήματος υδροδότησης, σύμφωνα με το άρθρο 9 και το Παράρτημα II μέρος Γ, εκτός εάν με Υγειονομική Διάταξη των Υπουργών Υγείας, Περιβάλλοντος και Εσωτερικών που εκδίδεται μετά από τεκμηριωμένη αίτηση του υπεύθυνου φορέα ύδρευσης και θετική εισήγηση της Υπηρεσίας Περιβαλλοντικής Υγιεινής της οικείας Π.Ε. και της Διεύθυνσης Υδάτων της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης, μία από τις ως άνω παραμέτρους αφαιρεθεί από τον κατάλογο των προς παρακολούθηση παραμέτρων, σύμφωνα με το στοιχείο β) του δεύτερου εδαφίου της παρ. 5 του άρθρου 8 ή το στοιχείο α) της παρ. 4 του άρθρου 9,

β) παρακολούθηση των ουσιών και των ενώσεων που περιλαμβάνονται στον κατάλογο επιτήρησης, όπως εκάστοτε καθορίζεται με εκτελεστική πράξη της Επιτροπής σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 8 του άρθρου 13 της Οδηγίας (ΕΕ) 2020/2184.

Για την πρώτη εφαρμογή της παρούσας ισχύει ο πρώτος κατάλογος επιτήρησης ουσιών και ενώσεων που προκαλούν ανησυχία για το νερό ανθρώπινης κατανάλωσης όπως καταρτίστηκε με την Ε) 2022/679 Εκτελεστική Απόφαση Επιτροπής της 19ης Ιανουαρίου 2022 και βρίσκεται στο Μέρος Στ του Παραρτήματος Ι.

γ) παρακολούθηση για τους σκοπούς του εντοπισμού πηγών κινδύνου και επικίνδυνων συμβάντων, όπως προ- βλέπεται στο στοιχείο γ) του πρώτου εδαφίου της παρ. 2 του άρθρου 8,

δ) επιχειρησιακή παρακολούθηση που διενεργείται σύμφωνα με το Παράρτημα II, Μέρος Α, σημείο 3.

ε) Παρακολούθηση των παραμέτρων που απαριθμούνται στο Παράρτημα I μέρος Δ για τους σκοπούς της εκτίμησης κινδύνου των εσωτερικών (οικιακών) συστημάτων διανομής, όπως προβλέπεται στο στοιχείο (β) της παρ. 1 του άρθρου 10.

ΙΙ. Οι υπεύθυνοι των εγκαταστάσεων προτεραιότητας καταρτίζουν προγράμματα παρακολούθησης των παραμέτρων που απαριθμούνται στο Παράρτημα I μέρος Δ καθώς και στο Παράρτημα Ι μέρος Ε, για τους σκοπούς της εκτίμησης κινδύνου των εσωτερικών (οικιακών) συστημάτων διανομής, όπως προβλέπεται στο στοιχείο β) της παρ. 1 του άρθρου 10.

ΙΙΙ. Οι υπεύθυνοι φορείς ύδρευσης αποστέλλουν στη Ρ.Α.Α.Ε.Υ. και στο Υπουργείο Υγείας έκθεση με τα αποτελέσματα του προγράμματος παρακολούθησης.

3. Τα σημεία δειγματοληψίας καθορίζονται από τους υπεύθυνους φορείς ύδρευσης σε συνεργασία με τις Υπηρεσίες Περιβαλλοντικής Υγιεινής των Π.Ε. και συμμορφώνονται με τις σχετικές απαιτήσεις του Παραρτήματος II μέρος Δ.

4. Οι υπεύθυνοι φορείς ύδρευσης σε συνεργασία με τις Υπηρεσίες Περιβαλλοντικής Υγιεινής των οικείων Περιφερειακών Ενοτήτων πρέπει να συμμορφώνονται με τις προδιαγραφές αναλύσεως παραμέτρων που καθορίζονται στο Παράρτημα III, σύμφωνα με τις ακόλουθες αρχές:

α) αντί των μεθόδων ανάλυσης που καθορίζονται στο Παράρτημα III μέρος A, είναι δυνατόν να χρησιμοποιούνται εναλλακτικές μέθοδοι ανάλυσης, εφόσον μπορεί να αποδειχθεί ότι τα λαμβανόμενα αποτελέσματα είναι τουλάχιστον εξίσου αξιόπιστα με εκείνα των μεθόδων που καθορίζονται στο Παράρτημα III μέρος A. Εάν χρησιμοποιηθεί εναλλακτική μέθοδος το Υπουργείο Υγείας διαβιβάζει στην Επιτροπή όλα τα σχετικά στοιχεία που αφορούν τη μέθοδο αυτή και την ισοδυναμία της,

β) για τις παραμέτρους του Παραρτήματος III μέρος B, είναι δυνατόν να χρησιμοποιείται οποιαδήποτε μέθοδος ανάλυσης, εφόσον τηρούνται οι απαιτήσεις που παρατίθενται εκεί.

5. Οι Υπηρεσίες Περιβαλλοντικής Υγιεινής των Περιφερειακών Ενοτήτων σε συνεργασία με τους υπεύθυνους φορείς ύδρευσης εξασφαλίζουν ότι διενεργείται συμπληρωματική κατά περίπτωση παρακολούθηση για τις ουσίες και τους μικροοργανισμούς για τους οποίους δεν καθορίζεται παραμετρική τιμή σύμφωνα με το άρθρο 5, όταν υπάρχουν έκτακτοι λόγοι να πιστεύεται ότι οι ουσίες ή οι οργανισμοί αυτοί ενδέχεται να υπάρχουν σε ποσότητες ή αριθμούς που αποτελούν ενδεχόμενο κίνδυνο για την ανθρώπινη υγεία (Παράρτημα II, Μέρος Ε).

6. Οι Υπηρεσίες Περιβαλλοντικής Υγιεινής και Υγειονομικού Ελέγχου των Περιφερειακών Ενοτήτων παρακολουθούν συστηματικά την κατάσταση των συστημάτων ύδρευσης στην περιοχή αρμοδιότητας τους. Γ ια το σκοπό αυτό διενεργούν υγειονομικούς ελέγχους με συχνότητα σύμφωνα με τον Πίνακα που ακολουθεί:

Όγκοςνερού(V)που διανέμεται ή παράγεται ημερησίως εντός της ζώνης υδροδότησης (Βλέπε σημειώσεις 1 και 2) m3

Αριθμός Υγειονομικών ελέγχων

< 100

Κατά την κρίση της Υπηρεσίας και τουλάχιστον μία φορά ανά τριετία

100<V<1000

1 ανά έτος

1000<V<10.000

2 ανά έτος

10.000<V<100.000

3 ανά έτος

>100.000

4 ανά έτος

 

Σημείωση 1: Ως ζώνη υδροδότησης νοείται μια γεωγραφικά καθορισμένη περιοχή εντός της οποίας το νερό ανθρώπινης κατανάλωσης εισέρχεται από μία ή περισσότερες πηγές και η ποιότητα του νερού μπορεί να θεωρηθεί ως περίπου ομοιόμορφη.

Σημείωση 2: Οι όγκοι υπολογίζονται ως μέσες τιμές για ένα ημερολογιακό έτος. Για τον καθορισμό της ελάχιστης συχνότητας μπορεί να χρησιμοποιηθεί ο αριθμός κατοίκων μιας ζώνης υδροδότησης αντί για τον όγκο του νερού, με την παραδοχή ότι η κατά κεφαλήν κατανάλωση νερού είναι 200 L/ημέρα.

Ο υγειονομικός έλεγχος περιλαμβάνει: α) υγειονομική αναγνώριση των διαφόρων τμημάτων των συστημάτων ύδρευσης (από την πηγή έως το σημείο τήρησης του άρθρου 6) και του τρόπου λειτουργίας τους, β) δειγματοληψία νερού για εργαστηριακές εξετάσεις όλων των παραμέτρων του Παραρτήματος Ι, γ) έλεγχο του υπολειμματικού χλωρίου. Δειγματοληψίες προς ανάλυση των μικροβιολογικών παραμέτρων θα πραγματοποιούνται με συχνότητα διπλάσια της συχνότητας των υγειονομικών ελέγχων.

Τα αποτελέσματα αποστέλλονται άμεσα στο Υπουργείο Υγείας.

7. Οι υπεύθυνοι φορείς ύδρευσης παρακολουθούν τις ουσίες και ενώσεις που περιλαμβάνονται στον κατάλογο επιτήρησης, όπως εκάστοτε καθορίζεται με εκτελεστική πράξη της Επιτροπής (σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 8 του άρθρου 13 της Οδηγίας (ΕΕ) 2020/2184) με τη συχνότητα που αναφέρεται στον Πίνακα που ακολουθεί.

Όγκος νερού(V)που διανέμεται ή παράγεται ημερησίως εντός της ζώνης υδροδότησης (Βλέπε σημειώσεις 1 και 2) m3

Συχνότητα παρακολούθησης ουσιών - ενώσεων καταλόγου επιτήρησης

1<V<1000

Μία φορά ανά τρία έτη

1000<V<20.000

Μία φορά ανά δύο έτη

20.000<V<120.000

Μία φορά το έτος

>120.000

Δύο φορές το χρόνο

 

Σημείωση 1: Ως ζώνη υδροδότησης νοείται μια γεωγραφικά καθορισμένη περιοχή εντός της οποίας το νερό ανθρώπινης κατανάλωσης εισέρχεται από μία ή περισσότερες πηγές και η ποιότητα του νερού μπορεί να θεωρηθεί ως περίπου ομοιόμορφη.

Σημείωση 2: Οι όγκοι υπολογίζονται ως μέσες τιμές για ένα ημερολογιακό έτος. Γ ια τον καθορισμό της ελάχιστης συχνότητας μπορεί να χρησιμοποιηθεί ο αριθμός κατοίκων μιας ζώνης υδροδότησης αντί για τον όγκο του νερού, με την παραδοχή ότι η κατά κεφαλήν κατανάλωση νερού είναι 200 L/ημέρα.

Ο ως άνω Πίνακας καθορισμού απαιτήσεων παρακολούθησης για ουσίες και ενώσεις του καταλόγου επιτήρησης δύναται να τροποποιείται με κοινή υπουργική απόφαση των Υπουργών Υγείας, Εσωτερικών και Περιβάλλοντος.

Για τον σκοπό της ως άνω παρακολούθησης, μπορεί να λαμβάνονται υπόψη οι πληροφορίες που συλλέγονται σύμφωνα με τις παρ. 1, 2 και 3 του άρθρου 8 της παρούσας Απόφασης και μπορεί να χρησιμοποιούνται τα δεδομένα παρακολούθησης που συλλέγονται σύμφωνα με το π.δ. 51/2007 (Α'54) και την Η.Π. 51354/2641/Ε103/2010 κοινή υπουργική απόφαση (Β' 1909), ή άλλη σχετική ενωσιακή νομοθεσία, προκειμένου να αποφεύγεται η αλληλοεπικάλυψη των απαιτήσεων παρακολούθησης.

Με ευθύνη των υπευθύνων φορέων ύδρευσης που είναι πάροχοι υπηρεσιών ύδατος σύμφωνα με την περ. α) της παρ. 2 του άρθρου 3 του ν. 5037/2023 τα αποτελέσματα της παρακολούθησης κοινοποιούνται στο Υπουργείο Υγείας στην ΡΑΑΕΥ. Τα αποτελέσματα που κοινοποιούνται αφορούν τα αποτελέσματα των αναλύσεων που πραγματοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια του προηγούμενου ημερολογιακού έτους.

Τα αποτελέσματα της παρακολούθησης περιλαμβάνονται στα σύνολα δεδομένων, που καθορίζονται σύμφωνα με το στοιχείο β) της παρ 1 του άρθρου 18 μαζί με τα αποτελέσματα της παρακολούθησης που πραγματοποιείται δυνάμει του στοιχείου γ) του πρώτου εδαφίου της παρ. 2 του άρθρου 8.

Οταν ουσία ή ένωση που περιλαμβάνεται στον κατάλογο επιτήρησης ανιχνεύεται, δυνάμει της παρ. 2 του άρθρου 8 ή βάσει της παρακολούθησης που προβλέ- πεται στον Πίνακα της παρούσας, σε συγκεντρώσεις που υπερβαίνουν τις καθοδηγητικές τιμές που ορίζονται στον κατάλογο επιτήρησης, η Διεύθυνση Υδάτων της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης και η Υπηρεσία Περιβαλλοντικής Υγιεινής της οικείας Περιφερειακής Ενότητας διασφαλίζουν ότι εξετάζονται τα ακόλουθα μέτρα και ότι λαμβάνονται όσα μέτρα από αυτά θεωρούνται σχετικά:

α) προληπτικά μέτρα, μέτρα μετριασμού ή κατάλληλη παρακολούθηση στις λεκάνες απορροής των σημείων υδροληψίας ή στο ακατέργαστο νερό όπως ορίζεται στα στοιχεία α), β) και γ) του πρώτου εδαφίου της παρ. 4 του άρθρου 8,

β) υποχρέωση των υπεύθυνων φορέων ύδρευσης να παρακολουθούν τις εν λόγω ουσίες ή ενώσεις, σύμφωνα με το στοιχείο α του δεύτερου εδαφίου της παρ. 5 του άρθρου 8,

γ) υποχρέωση των υπεύθυνων φορέων ύδρευσης να ελέγχουν εάν η επεξεργασία επαρκεί για την επίτευξη της καθοδηγητικής τιμής, και, όπου απαιτείται, να βελτιστοποιούν την επεξεργασία και δ) επανορθωτικές ενέργειες σύμφωνα με την παρ. 6 του άρθρου 14, αν κριθεί αναγκαία η προστασία της ανθρώπινης υγείας.

Στην περίπτωση που ουσία ή ένωση που περιλαμβάνεται στον κατάλογο επιτήρησης δεν ανιχνευτεί, δυνάμει της παρ. 2 του άρθρου 8 ή βάσει της παρακολούθησης που προβλέπεται στον Πίνακα της παρούσας, η συχνότητα παρακολούθησης που αναφέρεται στον ανωτέρω Πίνακα τροποποιείται ως εξής:

Όγκος νερού(V)που διανέμεται ή παράγεται ημερησίως εντός της ζώνης υδροδότησης (Βλέπε σημειώσεις 1 και 2) m3

Συχνότητα παρακολούθησης ουσιών - ενώσεων καταλόγου επιτήρησης

1<V<1000

Μία φορά ανά έξι έτη

1000<V<20.000

Μία φορά ανά τέσσερα έτη

20.000<V<120.000

Μία φορά ανά δύο έτη

>120.000

Μία φορά το χρόνο

 

Σημείωση 1: Ως ζώνη υδροδότησης νοείται μια γεωγραφικά καθορισμένη περιοχή εντός της οποίας το νερό ανθρώπινης κατανάλωσης εισέρχεται από μία ή περισσότερες πηγές και η ποιότητα του νερού μπορεί να θεωρηθεί ως περίπου ομοιόμορφη.

Σημείωση 2: Οι όγκοι υπολογίζονται ως μέσες τιμές για ένα ημερολογιακό έτος. Για τον καθορισμό της ελάχιστης συχνότητας μπορεί να χρησιμοποιηθεί ο αριθμός κατοίκων μιας ζώνης υδροδότησης αντί για τον όγκο του νερού, με την παραδοχή ότι η κατά κεφαλήν κατανάλωση νερού είναι 200 L/ημέρα.

6. Στο τέλος της παρ. 2 του άρθρου 17 της υπό στοιχεία Δ1δ/ΓΠ οικ. 27829/15.5.2023 (Β' 3525) προτίθεται εδάφιο (ε) ως εξής:

«ε) σύνδεσμο προς τον ιστότοπο που περιέχει τις πληροφορίες που καθορίζονται στο Παράρτημα IV».

Μετά από τις εν λόγω τροποποιήσεις, TO άρθρο 17 της υπό στοιχεία Δ1δ/ΓΠ οικ. 27829/15.5.2023 (Β'3525) κοινής υπουργικής απόφασης διαμορφώνεται τελικά ως εξής:

Πληροφόρηση του κοινού (Άρθρο 17 Οδηγίας 2020/2184/ΕΕ)

1. Οι υπεύθυνοι φορείς ύδρευσης υποχρεούνται να διαθέτουν στους καταναλωτές επαρκείς, επικαιροποιημένες πληροφορίες για το νερό ανθρώπινης κατανάλωσης, σύμ

φωνα με το παράρτημα IV, τηρουμένης παράλληλα της ισχύουσας νομοθεσίας περί προστασίας των δεδομένων.

2. Οι υπεύθυνοι φορείς ύδρευσης διασφαλίζουν ότι όλα τα άτομα στα οποία παρέχεται νερό ανθρώπινης κατανάλωσης, λαμβάνουν τις ακόλουθες πληροφορίες τακτικά, και τουλάχιστον μία φορά ανά έτος, χωρίς να χρειαστεί να τις ζητήσουν και στην καταλληλότερη και πλέον προσβάσιμη μορφή, για παράδειγμα μαζί με τον λογαριασμό τους ή με ψηφιακά μέσα, όπως έξυπνες εφαρμογές:

α) πληροφορίες σχετικά με την ποιότητα του νερού ανθρώπινης κατανάλωσης, περιλαμβανομένων των ενδεικτικών παραμέτρων,

β) την τιμή του παρεχόμενου νερού ανθρώπινης κατανάλωσης, ανά λίτρο και ανά κυβικό μέτρο, γ) τον όγκο που καταναλώνεται από το νοικοκυριό, τουλάχιστον ανά έτος ή ανά περίοδο τιμολόγησης, μαζί με τις ετήσιες τάσεις για την κατανάλωση των νοικοκυριών, εφόσον είναι τεχνικά εφικτό και μόνο εάν οι πληροφορίες αυτές είναι διαθέσιμες στον φορέα ύδρευσης, δ) σύγκριση της ετήσιας κατανάλωσης νερού του νοικοκυριού με τη μέση κατανάλωση των νοικοκυριών, κατά περίπτωση σύμφωνα με το στοιχείο γ), ε) σύνδεσμο προς τον ιστότοπο που περιέχει τις πληροφορίες που καθορίζονται στο Παράρτημα IV.

3. Οι παρ. 1 και 2 ισχύουν με την επιφύλαξη της υπό στοιχεία Η.Π. 11764/653/2006 υπουργικής απόφασης «Πρόσβαση του κοινού στις δημόσιες αρχές για παροχή πληροφοριών σχετικά με το περιβάλλον, σε συμμόρφωση με τις διατάξεις της οδηγίας 2003/4/ΕΚ» (Β' 327) και του ν. 3882/2010 «Εθνική Υποδομή Γεωχωρικών Πληροφοριών - Εναρμόνιση με την Οδηγία 2007/2/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 14ης Μαρτίου 2007 και άλλες διατάξεις» (Α'166).

 

Άρθρο 2

Έναρξη Ισχύος

Η ισχύς της παρούσας αρχίζει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Αθήνα, 12 Αυγούστου 2025

 

 

Έχει διαβαστεί 577 φορές