x

Σύνδεση

Δεν έχετε λογαριασμό; Εγγραφείτε

Κοινή Υπουργική Απόφαση 36790/1985 - ΦΕΚ 733/Β/5-12-1985

Καθορισμός επιτρεπομένων ορίων εκπομπής αιθάλης στα καυσαέρια των πετρελαιοκινητήρων οδικών οχημάτων.

ΑΠΟΦΑΣΗ ΥΠΟΥΡΓΩΝ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ, ΧΩΡΟΤΑΞΙΑΣ ΚΑΙ  ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΡΓΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ

Έχοντας υπόψη:
1.Τις διατάξεις:
α)της παρ. 3 του άρθρου 15 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, που κυρώθηκε με το Ν. 614/77 «περί κυρώσεως του Κώδικος Οδικής Κυκλοφορίας», όπως αυτή αντικαταστάθηκε με την παρ. 1 του άρθρου 7 του Ν.1512/1985  και
β)του Νόμου 1558/1985 «Κυβέρνηση και Κυβερνητικά Όργανα».
2.Την αριθ. ΔΟΝΣ/14233/9.8.85 κοινή απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Μεταφορών και Επικοινωνιών «Ανάθεση αρμοδιοτήτων Υπουργού Μεταφορών και Επικοινωνιών στον Υφυπουργό Μεταφορών και Επικοινωνιών», που δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ 493/Β/12.8.85.
3.Την ανάγκη, όπως γίνονται έλεγχοι της ποιότητας των καυσαερίων των οδικών οχημάτων σε στάση, ώστε ο έλεγχος να μην είναι χρονοβόρος, πράγμα που είναι απαραίτητο για μαζικούς περιοδικούς τέτοιους ελέγχους και σαν επακόλουθο των ελέγχων αυτών, την ανάγκη όπως καθορισθεί και περιγραφεί και η σχετική μέθοδος, αποφασίζουμε:

Άρθρο 1.
Καθιέρωση μεθόδου

Καθιερώνεται μέθοδος μέτρησης της περιεκτικότητος σε αιθάλη των καυσαερίων των πετρελαιοκινήτων οδικών οχημάτων με το όχημα σε στάση (η ταχύτητα στο νεκρό σημείο), με βάση την πρότυπη κλίμακα BACHARACH, όπως αυτή καθορίζεται στα επόμενα άρθρα της απόφασης αυτής.

Άρθρο 2.
Αρχή λειτουργίας μεθόδου

Η αρχή λειτουργίας της μεθόδου στηρίζεται στο μαύρισμα από τα καυσαέρια που εκπέμπονται από πετρελαιοκίνητο οδικό όχημα, ενός ειδικού χάρτου (φίλτρου), το οποίο συγκρίνεται με τις μαυρισμένες επιφάνειες μιας πρότυπης κλίμακας μαυρότητας που ονομάζεται κλίμακα BACHARACH και ανάλογα εκεί που είναι ο ίδιος βαθμός μαυρίσματος διαβάζουμε στην κλίμακα την ένδειξη αιθάλης των καυσαερίων.
Οι επιφάνειες της κλίμακας BACHARACH έχουν 10 διαφορετικά μαυρίσματα.
Μαύρισμα 0 σημαίνει καυσαέρια καθαρά χωρίς αιθάλη. Μαύρισμα 9 σημαίνει καυσαέρια με μεγάλη περιεκτικότητα αιθάλης.

Άρθρο 3.
Μέθοδος Μέτρησης

1.Το σύστημα αναρρόφησης του οργάνου μέτρησης τοποθετείται και στερεώνεται με ειδικό εξάρτημα στην εξάτμιση του αυτοκινήτου.
2.Η μηχανή του αυτοκινήτου επιταχύνεται σε κενή λειτουργία, από τις στροφές βραδυπορίας στο μέγιστο των στροφών, όσο το δυνατόν ταχύτερα, τρεις διαδοχικές φορές.
3.Περίπου ένα (1) δευτερόλεπτο πριν την τέταρτη επιτάχυνση ενεργοποιείται η αναρρόφηση της Αντλίας.
Μόλις η μηχανή φτάσει στις μέγιστες στροφές αφήνουμε ελεύθερο το ποδόπληκτρο (πεντάλ) του επιταχυντήρα, ώστε η μηχανή να επανέλθει στις στροφές βραδυπορίας.
4.Επαναφέρεται το όργανο μέτρησης στη θέση εργασίας ενώ το φίλτρο μετακινείται κατά μία θέση ή αλλάζει.
5.Η μέτρηση επαναλαμβάνεται 3 φορές χωρίς να εφαρμόζεται η διαδικασία της παρ. 2 του άρθρου αυτού.
Οι ενέργειες που περιγράφονται στο προηγούμενο εδάφιο γίνονται κάθε μία σε διαφορετική θέση του φίλτρου.
Σε περίπτωση όμως που τα τρία σημεία μαυρίσματος διαφέρουν μεταξύ τους περισσότερο από μισή μονάδα της κλίμακας BACHARACH, τότε οι μετρήσεις συνεχίζονται μέχρις ότου τρεις διαδοχικές μαυρισμένες επιφάνειες του φίλτρου, δεν θα διαφέρουν μεταξύ τους περισσότερο από μισή μονάδα της κλίμακας BACHARACH. Για τη μέτρηση λαμβάνεται υπόψη η σκουρότερη από τις τρεις αυτές μαυρισμένες επιφάνειες.
6.Όταν γίνεται η μέτρηση η μηχανή πρέπει να είναι ρυθμισμένη σύμφωνα με τις οδηγίες του κατασκευαστή και να έχει την κανονική θερμοκρασία λειτουργίας.
7.Στις μετρήσεις που γίνονται σε υψόμετρο μέχρι τα 600 μέτρα πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας παραμένει η μετρηθείσα τιμή της περιεκτικότητας σε αιθάλη ως έχει. Όταν οι μετρήσεις γίνονται σε μεγαλύτερο υψόμετρο τότε πρέπει να ληφθεί υπόψη η επίδραση του ύψους και πρέπει να αφαιρείται από την μετρούμενη τιμή περιεκτικότητας σε αιθάλη 0,5 βαθμός της κλίμακας BACHARACH, για κάθε 400 μέτρα υψομετρικής διαφοράς.

Άρθρο 4.
Βαθμολόγηση της μέτρησης

Τα αιθαλόμενα σημεία του φίλτρου συγκρίνονται με τις μαυρισμένες επιφάνειες της πρότυπης κλίμακας BACHARACH.
Αποτέλεσμα της μέτρησης είναι ο αριθμός εκείνης της μαυρισμένης επιφάνειας της πρότυπης κλίμακας, που αντιστοιχεί στην ίδια ένταση μαυρότητας της περισσότερο μαυρισμένης θέσης (από τις τρεις) του φίλτρου.
Τα επιτρεπόμενα όρια μαυρότητας του φίλτρου – δοκιμίου πρέπει     να    αντιστοιχούν    το     πολύ στα όρια της κλίμακας BACHARACH, που καθορίζονται στην έγκριση τύπου κυκλοφορίας του οχήματος.
Για κυκλοφορούντα οχήματα, στα οποία δεν έχουν καθορισθεί τα παραπάνω όρια, θα λαμβάνονται υπόψη ως μέγιστες τιμές αυτές που αναφέρονται παρακάτω:
α)Η μαυρότητα του φίλτρου – δοκιμίου πρέπει να αντιστοιχεί το πολύ στο Νο 5 της κλίμακας BACHARACH (επιτρεπόμενη περιοχή μαυρότητας 0 έως 5) για την περίπτωση επιβατηγών αυτοκινήτων και γενικά οχημάτων με πετρελαιοκινητήρες κυλινδρικού όγκου έως 5 λίτρα.
β)Η μαυρότητα του φίλτρου – δοκιμίου πρέπει να αντιστοιχεί το πολύ στο Νο 4 της κλίμακας BACHARACH (επιτρεπόμενη περιοχή μαυρότητας 0 έως 4), για την περίπτωση των φορτηγών και λεωφορείων αυτοκινήτων και γενικά οχημάτων με πετρελαιοκινητήρες κυλινδρικού όγκου πάνω από 5 λίτρα.

Άρθρο 5.
Ενέργειες πριν από τις δοκιμές.
Εφαρμογή μεθόδου

1.Πριν από την έναρξη των δοκιμών η συσκευή ρυθμίζεται και ελέγχεται η αξιοπιστία της για τυχόν σφάλματα μέτρησης (όπως έλλειψη στεγανότητας στο σύστημα αναρρόφησης).
2.Η μέθοδος, που περιγράφεται στην απόφαση αυτή, εφαρμόζεται κυρίως στον περιοδικό τεχνικό έλεγχο, που γίνεται σύμφωνα με τις διατάξεις του Π.Δ. 1387/1981 «Καθιέρωση περιοδικού τεχνικού ελέγχου οδικών οχημάτων και των ρυμουλκουμένων τους» (ΦΕΚ 347/Α/31.12.1981) όπως αυτό τροποποιήθηκε με το Ν. 1350/1983 (ΦΕΚ 55/Α/26.4.83) και το Π.Δ. 338/1984 (ΦΕΚ 118/ Α/16.8.84).
3.Η αριθ. 3990/76/2.2.83 όμοια απόφαση καταργείται.

Αθήνα, 8 Νοεμβρίου 1985
 


 

 

 

Τελευταία ενημέρωση
Έχει διαβαστεί 1324 φορές