Κοινή Υπουργική Απόφαση Φ.50/94475/4557/1994 - ΦΕΚ 829/Β/8-11-1994
Καθορισμός μεθόδου μέτρησης και επιτρεπομένων ορίων του μονοξειδίου του άνθρακα (CO) και των υδρογονανθράκων (HC) στα καυσαέρια των βενζινοκινήτων και υγραεριοκινήτων οδικών οχημάτων.
ΑΠΟΦΑΣΗ ΥΠΟΥΡΓΩΝ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ, ΧΩΡΟΤΑΞΙΑΣ & ΔΗΜ. ΕΡΓΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Έχοντας υπόψη:
1.Τις διατάξεις:
α. Της παρ. 2 του άρθρου 15 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας που κυρώθηκε με το Νόμο 2094/1992 (ΦΕΚ 182/ Α') «Κύρωση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας».
β. Του άρθρου 8 παρ. 1 και 2 (περίπτωση β) του Ν. 1650/1986 «Για την προστασία του περιβάλλοντος» (ΦΕΚ 160Α).
γ. Των παρ. 2 και 11 του άρθρου 3 του Ν. 2052/1994 (ΦΕΚ 94Α ) «Μέτρα για την αντιμετώπιση του νέφους και πολεοδομικές ρυθμίσεις».
δ. Της Κ.Υ.Α. αριθμ. 18477/1992 (ΦΕΚ 558/Β ) «Καθορισμός επιτρεπομένων ορίων εκπομπής μονοξειδίου του άνθρακα (CO) και υδρογονανθράκων (HC) στα καυσαέρια των βενζινοκίνητων οδικών οχημάτων με τετράχρονο κινητήρα και καθιέρωση σχετικής μεθόδου μέτρησης».
2.Την επιτακτική ανάγκη αποτελεσματικής αντιμετώπισης της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, ιδίως στο Νομό Αττικής, με τη λήψη των αναγκαίων μέτρων και στον τομέα των οδικών οχημάτων, αποφασίζουμε:
Άρθρο 1
Καθορισμός επιτρεπομένων ορίων εκπομπής καυσαερίων βενζινοκινήτων και υγραεροκινήρων οχημάτων.
1.Για τον τεχνικό έλεγχο των βενζινοκινήτων και υγρεαροκινήτων οχημάτων και ανάλογα με την τεχνολογία κατασκευής του οχήματος και με το έτος έκδοσης της πρώτης άδειας κυκλοφορίας, οι μέγιστες επιτρεπόμενες τιμές συγκέντρωσης των ρύπων μονοξειδίου του άνθρακα και υδρογονανθράκων καθώς και η περιοχή στην οποία επιτρέπεται να κυμαίνεται ο συντελεστής «λ» καθορίζονται όπως στους ακόλουθους πίνακες 1, 2, 3 και 4.
ΠΙΝΑΚΑΣ 1
Οχήματα με ρυθμιζόμενο τριοδικό καταλυτικό μετατροπέα
Λειτουργία κινητήρα Ρύπος Ρελαντί 2500 ± 300 στρ/λεπτό
Μονοξείδιο του Άνθρακα (C0)% «ε 0,5 < 0,3
Υδρογονάνθρακες (HC) ppm <120 <100
Συντελεστής «λ»0,97 η1,03 στις 2500 ± στρ./λεπτό
ΠΙΝΑΚΑΣ 2
Οχήματα με αρρύθμιστο τριοδικό ή οξειδωτικό καταλυτικό μετατροπέα
Λειτουργία κινητήρα Ρύπος Ρελαντί 2500 ± 300 στρ/λεπτό
Μονοξείδιο του Άνθρακα (C0)% <1,2<1
Υδρογονάνθρακες (HC) ppm < 220< 200
ΠΙΝΑΚΑΣ 3
Οχήματα (Συμβατικής τεχνολογίας με έτος έκδοσης
πρώτης άδειας κυκλοφορίας πριν από την 1.10.1986
Λειτουργία κινητήρα ΡύποςΡελαντί 2500 ± 300 στρ/λεπτό
Μονοξείδιο του Άνθρακα (CO)% <4,5<4
Υδρογονάνθρακες (HC) ppm < 800< 700
ΠΙΝΑΚΑΣ 4
Οχήματα συμβατικής τεχνολογίας με έτος έκδοσης πρώτης άδειας
κυκλοφορίας πριν από την 1.10.1986 και έπειτα
Λειτουργία κινητήρα
Ρύπος Ρελαντί Ρελαντί
Μονοξείδιο του Άνθρακα (CO)% <3,5<3
Υδρογονάνθρακες (HC) ppm < 500< 400
1.Για αυτοκίνητα με σύστημα τριοδικού ρυθμιζομένου καταλυτικού μετατροπέα η μέγιστη περιεκτικότητα των καυσαερίων σε υδρογονάνθρακες (HC), το μονοξείδιο του άνθρακα (CO) στο ρελαντί καθώς και ο συντελεστής «λ» επιτρέπεται να φθάνουν τα όρια που ορίζει ο κατασκευαστής. Σε αυτή την περίπτωση τα όρια καθορίζονται και κοινοποιούνται από την αρμόδια υπηρεσία, μετά από σχετικό επικυρωμένο έγγραφο του εργοστασίου κατασκευής.
2.Γ ια τα οχήματα συμβατικής τεχνολογίας που φέρουν κινητήρες δίχρονους ή WANKEL ισχύουν οι παραπάνω πίνακες 3 και 4, ανάλογα με το έτος έκδοσης πρώτης άδειας κυκλοφορίας χωρίς όμως να ελέγχεται η συγκέντρωση των υδρογονανθράκων στα καυσαέριά τους.
3.Γ ια τον τυχαίο έλεγχο των βενζινοκίνητων και υγραεριοκίνητων οχημάτων συμβατικής τεχνολογίας οι μέγιστες επιτρεπόμενες τιμές της συγκέντρωσης των ρύπων στα καυσαέρια καθορίζονται όπως αυτές των πινάκων 3 και 4 αυξημένες κατά 0,5% για το μονοξείδιο του άνθρακα (CO) και κατά 100 ppm για τους υδρογονάνθρακες (HC).
5.Για τον τυχαίο έλεγχο των βενζινοκίνητων και υγραεριοκίνητων οχημάτων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, με ρυθμιζόμενο τριοδικό καταλυτικό μετατροπέα, οι μέγιστες επιτρεπόμενες τιμές της συγκέντρωσης των ρύπων στα καυσαέρια καθορίζονται όπως αυτές του πίνακα αυξημένες κατά 0,1 % για το μονοξείδιο του άνθρακα (CO) και κατά 10 ppm για τους υδρογονάνθρακες (HC).
Άρθρο 2
Καθιέρωση Μεθοδολογίας Μέτρησης
1.Ο κινητήρας και ο καταλυτικός μετατροπέας πρέπει να είναι σε κανονική θερμοκρασία. Ο κινητήρας νοείται ότι ευρίσκεται σε κανονική θερμοκρασία όταν η θερμοκρασία του ψυκτικού υγρού, είναι στην περιοχή κανονικής λειτουργίας (6080°C). Σε περίπτωση που ο κινητήρας δεν διαθέτει όργανο μέτρησης της θερμοκρασίας του ψυκτικού υγρού, μπορεί να μετρηθεί η θερμοκρασία του ελαίου, η οποία πρέπει να ξεπερνά τους 70°C.
2.Ελέγχεται η εξάτμιση για τυχόν διαρροές.
3.Εξετάζεται οπτικά το σύστημα ελέγχου εκπομπών, εφόσον η εξέταση αυτή είναι δυνατή, προκειμένου να ελεγχθεί αν υπάρχει εκεί ο αναγκαίος τεχνικός εξοπλισμός.
4.Το όργανο ελέγχου καυσαερίων θα πρέπει να έχει προθερμανθεί και να έχει βαθμονομηθεί με φιάλη προτύπου αερίου, σύμφωνα με τις οδηγίες του κατασκευαστή.
5.Συνδέεται ο μετρητής στροφών στον κινητήρα, εφόσον το ελεγχόμενο όχημα δεν διαθέτει αντίστοιχο όργανο.
6.Με τον κινητήρα σε λειτουργία ρελαντί στις στροφές που προδιαγράφει ο κατασκευαστής και με ανοχή ± 100 στροφές ανά λεπτό και το κιβώτιο ταχυτήτων στο νεκρό σημείο, εισάγεται ο σωλήνας δειγματοληψίας καυσαερίων στην εξάτμιση. Αν δεν υπάρχουν στοιχεία του κατασκευαστή, τότε οι στροφές πρέπει να κυμαίνονται μεταξύ 700 και 900 ανά λεπτό. Καταγράφονται οι συγκεντρώσεις του μονοξειδίου του άνθρακα και των υδρογονανθράκων, αφού έχει επιτευχθεί σταθεροποίηση των ενδείξεων ή μετά από 30 δευτερόλεπτα (όποιο συμβεί πρώτα).
7.Οι στροφές του κινητήρα αυξάνονται στις 2500 ± 300 στροφές ανά λεπτό με το κιβώτιο ταχυτήτων στο νεκρό σημείο. Καταγράφονται οι συγκεντρώσεις του μονοξειδίου του άνθρακα και των υδρογονανθράκων μετά από σταθεροποίηση των ενδείξεων ή μετά το πέρας 30 δευτερολέπτων (όποιο συμβεί πρώτα).
8.Οι στροφές του κινητήρα μειώνονται στο ρελαντί με το κιβώτιο ταχυτήτων στο νεκρό σημείο. Καταγράφονται οι συγκεντρώσεις του μονοξειδίου του άνθρακα και των υδρογονανθράκων μετά από σταθεροποίηση των ενδείξεων ή μετά το πέρας των 30 δευτερολέπτων (όποιο συμβεί πρώτα). Ως τελικά αποτελέσματα στο χαμηλό ρελαντί λαμβάνονται οι μικρότερες ενδείξεις του μονοξειδίου του άνθρακα και των υδρογονανθράκων, οι οποίες προέκυψαν από τους ελέγχους που περιγράφονται στις παραγράφους 6 και 8.
9.Η διαδικασία των ελέγχων των παραγράφων 6, 7, 8 επαναλαμβάνεται στην περίπτωση πολλαπλών εξατμίσεων για όλους τους σωλήνες εξάτμισης και ως αποτέλεσμα λαμβάνεται ο μέσος όρος των μετρήσεων.
10.Για την μέτρηση του μονοξειδίου του άνθρακα και των υδρογονανθράκων, τα σχετικά όργανα ελέγχου καυσαερίων θα πρέπει να έχουν ως αρχή λειτουργίας την απορρόφηση στην υπέρυθρη ακτινοβολία χωρίς διασπορά (NDIR).
Άρθρο 3
1.Από της δημοσιεύσεως της Απόφασης αυτής στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, καταργούνται οι διατάξεις της Απόφασης με αριθ. 18477/92 (ΦΕΚ 558/Β) των Υπουργών Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων και Μεταφορών και Επικοινωνιών «Περί καθορισμού επιτρεπομένων ορίων εκπομπής μονοξειδίου του άνθρακα και υδρογονανθράκων στα καυσαέρια των βενζινοκίνητων οδικών οχημάτων με τετράχρονο κινητήρα και καθιέρωση σχετικής μεθόδου μέτρησης», καθώς και με κάθε άλλη ρύθμιση που αντίκειται στις διατάξεις της παρούσας.
2.Από τις διατάξεις της παρούσας απόφασης δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 1 Νοεμβρίου 1994
Κ.Υ.Α.Φ.50/94475/4557/1994 - ΦΕΚ 829/Β/8-11-1994
Καθορισμός μεθόδου μέτρησης και επιτρεπομένων ορίων του μονοξειδίου του άνθρακα (CO) και των υδρογονανθράκων (HC) στα καυσαέρια των βενζινοκινήτων και υγραεριοκινήτων οδικών οχημάτων.