Κοινή Υπουργική Απόφαση Φ 50/94475/4557/1994 - ΦΕΚ 829/Β/8-11-1994
Καθορισμός μεθόδου μέτρησης και επιτρεπόμενων ορίων θολερότητας δια καυσαέρια των πετρελαιοκινήτων οχημάτων.
ΚΟΙΝΗ ΑΠΟΦΑΣΗ ΥΠΟΥΡΓΩΝ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ, ΧΩΡΟΤΑΞΙΑΣ & ΔΗΜ. ΕΡΓΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Έχοντας υπόψη:
1.Τις διατάξεις:
α. Της παρ. 2 του άρθρου 15 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας που κυρώθηκε με το Νόμο 2094/1992 (ΦΕΚ 182/ Α') «Κύρωση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας».
β. Των παρ. 2 και 11 του άρθρου 3 του Ν. 2052/1994 (ΦΕΚ 94Α ) «Μέτρα για την αντιμετώπιση του νέφους και πολεοδομικές ρυθμίσεις».
γ. Της Κ.Υ.Α, αριθμ. 36790/1985 (ΦΕΚ 733/Β ) «Καθορισμός επιτρεπομένων ορίων εκπομπής αιθάλης στα καυσαέρια πετρελαιοκινήτων οδικών οχημάτων».
2.Την ανάγκη προσαρμογής στις σύγχρονες μεθόδους μέτρησης των επιτρεπομένων ορίων θολερότητας στα καυσαέρια των οδικών οχημάτων, ώστε αυτή να συμφωνεί με την οδηγία 92/55/ΕΟΚ, αλλά και τη ρύθμιση θεμάτων που αφορούν τα οχήματα που έχουν τεθεί σε κυκλοφορία στην Ελλάδα μέχρι την 1.1.80, αποφασίζουμε:
Άρθρο 1
Μέθοδος και Διαδικασία προσδιορισμού της θολερότητας των καυσαερίων
Καθιερώνεται η μέθοδος προσδιορισμού της θολερότητας των καυσαερίων σύμφωνα με την αρχή της φωτομετρικής απορρόφησης, εφαρμόζοντας την ακόλουθη διαδικασία:
1.Η μέτρηση θολερότητας των καυσαερίων γίνεται κατά την ελεύθερη επιτάχυνση του αποσυμπλεγμένου κινητήρα από την ταχύτητα βραδυπορείας (ρελαντί) μέχρι την ταχύτητα στην οποία ανακόπτεται η παροχή καυσίμου.
2.Ο κινητήρας του ελεγχόμενου αυτοκινήτου πρέπει να βρίσκεται στην κανονική θερμοκρασία λειτουργίας του.
3.Οπτική εξέταση του συστήματος ελέγχου εκπομπών καυσαερίων, αν η εξέταση αυτή είναι δυνατή, προκειμένου να ελεγχθεί αν υπάρχει εκεί ο αναγκαίος τεχνικός εξοπλισμός.
4.Οπτική εξέταση της τερματικής θέσης της αντλίας έγχυσης όπου επιτυγχάνεται η μέγιστη γωνιακή ταχύτητα, αν η εξέταση αυτή είναι δυνατή, προκειμένου να ελεγχθεί αν υπάρχει παρέμβαση.
5.Με τον κινητήρα να λειτουργεί σε κατάσταση ρελαντί, ασκείται ταχεία δράση, αλλά χωρίς βιαιότητα επί του επιταχυντήρα κατά τρόπο ώστε να επιτευχθεί η μεγίστη παροχή της αντλίας εγχύσεως. Η θέση αυτή διατηρείται μέχρις ότου επιτευχθεί η μεγίστη γωνιακή ταχύτητα του κινητήρα και μέχρις επέμβασης του ρυθμιστήρα. Μόλις η ταχύτητα αυτή επιτευχθεί, παύει να ασκείται δράση επί του επιταχυντήρα μέχρις ότου ο κινητήρας επανακτήσει την ταχύτητα καταστάσεως ρελαντί.
6.Η διαδικασία που περιγράφεται στην παρ. 3 επαναλαμβάνεται τουλάχιστον 3 φορές για να καθαρισθεί το σύστημα απαγωγής καυσαερίων και ενδεχομένως να πραγματοποιηθεί ρύθμιση του οργάνου.
7.Καταγράφονται κατόπιν οι μέγιστες τιμές του συντελεστή «Κ» που επιτυγχάνονται κατά τη διάρκεια των επομένων επιταχύνσεων μέχρις ότου επιτευχθούν σταθεροποιημένες τιμές.
Οι τιμές θεωρούνται σταθεροποιημένες όταν 4 συνεχείς τιμές ευρίσκονται εντός μιας περιοχής τιμών πλάτους 0,50/m και δεν σχηματίζουν φθίνουσα σειρά. Ο συντελεστής απορρόφησης «Κ» που λαμβάνεται είναι η μέση αριθμητική τιμή αυτών των 4 τιμών.
Άρθρο 2
Μέγιστα επιτρεπόμενα όρια θολερότητας
Τα όρια του συντελεστή απορρόφησης «Κ» ο οποίος προσδιορίστηκε με τη διαδικασία της μεθόδου του άρθρου 1, λαμβάνονται ως μέγιστες οριακές τιμές για το συντελεστή απορρόφησης «Κ»:
Για πετρελαιοκινητήρες με φυσική αναρρόφηση Κ<=2,5/m
Για πετρελαιοκινητήρες με υπερπλήρωση Κ <= 3,0/m
Άρθρο 3
Έναρξη ισχύος
1.Για τα πετρελαιοκίνητα οχήματα που τέθηκαν σε κυκλοφορία μέχρι την 1.1.1980 ο έλεγχος της αιθάλης των καυσαερίων τους γίνεται με τη μέθοδο της πρότυπης κλίμακας ΒΑΟΗΑΒΑΟΗ που καθιερώθηκε με την αριθμ. 36790/85 Κ.Υ.Α. (ΦΕΚ 733/Β'). Εναλλακτικά μπορεί να χρησιμοποιείται και η μέθοδος που βασίζεται στην αρχή της φωτομετρικής απορρόφησης που καθιερώνεται με την παρούσα απόφαση.
2.Για τα τεθέντα σε κυκλοφορία πετρελαιοκίνητα οχήματα μετά την 1.1.1980, μπορεί να χρησιμοποιηθούν και οι δύο προαναφερόμενοι μέθοδοι προσδιορισμού της αι-
θάλης στα καυσαέριά τους για το χρονικό διάστημα από της δημοσιεύσεως της παρούσας απόφασης και μέχρι 31.12.1995.
Μετά την 1.1.96 για τα οχήματα αυτά, ο προσδιορισμός της αιθάλης στα καυσαέρια τους θα γίνεται μόνο με τη μέθοδο της φωτομετρικής απορρόφησης.
Άρθρο 4
Από τις διατάξεις της παρούσας απόφασης δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα. 1 Νοεμβρίου 1994
Κ.Υ.Α. Φ 50/94475/4557/1994 - ΦΕΚ 829/Β/8-11-1994
Καθορισμός μεθόδου μέτρησης και επιτρεπόμενων ορίων θολερότητας δια καυσαέρια των πετρελαιοκινήτων οχημάτων.
