x

Σύνδεση

Δεν έχετε λογαριασμό; Εγγραφείτε

Υπουργική Απόφαση 59479 ΕΞ 2024 - ΦΕΚ 7542/Β/31-12-2024

Καθορισμός διαδικασίας προκήρυξης ανοικτού διαγωνισμού για την επιλογή του Διοικητή της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας (ΕΑΔ), συγκρότηση της Ανεξάρτητης Επιτροπής Επιλογής και λοιπά σχετικά θέματα.


Υπουργική Απόφαση Αριθμ. 59479 ΕΞ 2024

ΦΕΚ 7542/Β/31-12-2024

Καθορισμός διαδικασίας προκήρυξης ανοικτού διαγωνισμού για την επιλογή του Διοικητή της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας (ΕΑΔ), συγκρότηση της Ανεξάρτητης Επιτροπής Επιλογής και λοιπά σχετικά θέματα.

Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ

Έχοντας υπόψη:

1. Τις διατάξεις:

α) Του ν. 4622/2019 «Επιτελικό Κράτος: οργάνωση, λειτουργία και διαφάνεια της Κυβέρνησης, των κυβερνητικών οργάνων και της κεντρικής δημόσιας διοίκησης» (Α' 133) και ιδίως των άρθρων 82 έως 103 και 118119 σε συνδυασμό με τις διατάξεις του άρθρου 53 του ν. 5143/2024 «Ρυθμίσεις για τους χερσαίους συνοριακούς σταθμούς, την ενίσχυση των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης και λοιπές διατάξεις.» (Α' 161), όπως τροποποίησε την παρ. 3 του άρθρου 90 του ν. 4622/2019,

β) του άρθρου 90 του Κώδικα Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα (π.δ. 63/2005, Α' 98) σε συνδυασμό με την περ. 22 του άρθρου 119 του ν. 4622/2019 (Α' 133),

γ) της περ. β' της παρ. 3 και της περ. ε' της παρ. 5 του άρθρου 24 της του ν. 4270/2014 «Αρχές δημοσιονομικής διαχείρισης και εποπτείας (ενσωμάτωση της Οδηγίας 2011/85/ΕΕ) - δημόσιο λογιστικό και άλλες διατάξεις» (Α' 143),

δ) των άρθρων 7 και 8 του ν. 3469/2006 «Εθνικό Τυπογραφείο, Εφημερίς της Κυβερνήσεως και λοιπές διατάξεις» (Α' 131),

ε) των άρθρων 75-83 του ν. 4727/2020 «Ψηφιακή Διακυβέρνηση (Ενσωμάτωση στην Ελληνική Νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/2102 και της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1024) - Ηλεκτρονικές Επικοινωνίες (Ενσωμάτωση στο Ελληνικό Δίκαιο της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/1972) και άλλες διατάξεις» (Α' 184),

στ) του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας (ν. 2690/1999, Α' 45),

ζ) του π.δ. 32/2024 «Διορισμός Υπουργών και Υφυπουργών» (Α'91).

2. Την υπ' αρ. 59472/30.12.2024 εισήγηση της Προϊσταμένης της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών και Διοικητικών Υπηρεσιών και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας (ΕΑΔ), με την οποία βεβαιώνεται ότι δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού.

3. Την ανάγκη επικαιροποίησης της διαδικασίας επιλογής του Διοικητή της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας (ΕΑΔ) μετά τη θέση σε ισχύ του άρθρου 53 του ν. 5143/2024 (Α' 161) που τροποποιεί την παρ. 3 του άρθρου 90 του ν. 4622/2019 (Α'133).

4. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας απόφασης δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού, αποφασίζει:

 

Άρθρο 1

Έκδοση πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος - υποβολή υποψηφιοτήτων

1. Η Γενική Διεύθυνση Οικονομικών και Διοικητικών Υπηρεσιών και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας (ΕΑΔ) δημοσιεύει, με μέριμνά της, στην ιστοσελίδα της και στον διαδικτυακό κόμβο www. opengov.gr πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την πλήρωση της θέσης του Διοικητή της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας (ΕΑΔ).

2. Με την ανωτέρω πρόσκληση καλούνται οι ενδιαφερόμενοι υποψήφιοι που πληρούν τις νόμιμες προϋποθέσεις για διορισμό στην προκηρυσσόμενη θέση και διαθέτουν τα απαιτούμενα τυπικά προσόντα να υποβάλουν αποκλειστικά στην ηλεκτρονική διεύθυνση που προσδιορίζεται στην πρόσκληση, αίτηση εκδήλωσης ενδιαφέροντος, η οποία υπέχει θέση υπεύθυνης δήλωσης, συνοδευόμενη από αναλυτικό βιογραφικό σημείωμα, εντός ορισμένης προθεσμίας. Στην εν λόγω πρόσκληση προσδιορίζονται όλα τα ειδικότερα θέματα της εν λόγω διαδικασίας, όπως ο τρόπος υποβολής των δικαιολογητικών που αποδεικνύουν τα αναφερόμενα στην αίτηση και στο βιογραφικό σημείωμα προσόντα.

3. Οι υποψήφιοι πρέπει να έχουν τα απαιτούμενα για τον διορισμό προσόντα τόσο κατά τον χρόνο λήξης της

προθεσμίας υποβολής αιτήσεων, όσο και κατά τον χρόνο του διορισμού.

Υποψηφιότητα που υποβάλλεται δεν εξετάζεται και απορρίπτεται ως απαράδεκτη, εφόσον: α) δεν έχουν υποβληθεί εμπρόθεσμα αίτηση και βιογραφικό σημείωμα,

β) δεν έχει γίνει ηλεκτρονική υποβολή της, γ) δεν αναγράφονται στοιχεία τηλεφωνικής και ηλεκτρονικής επικοινωνίας με τον υποψήφιο, δ) δεν ικανοποιούνται οι ελάχιστες απαραίτητες τυπικές προϋποθέσεις και τα προσόντα που προβλέπονται στον νόμο, την παρούσα και τη σχετική πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την επιλογή του Διοικητή, ε) δεν έχουν αποσταλεί με κάθε πρόσφορο μέσο μαζί με την αίτηση τα δικαιολογητικά έγγραφα που αποδεικνύουν τις ελάχιστες απαραίτητες τυπικές προϋποθέσεις και τα προσόντα σύμφωνα με τον νόμο, την παρούσα και τη σχετική πρόσκληση ενδιαφέροντος, στ) δεν αναφέρεται στην υποβληθείσα αίτηση ότι στο πρόσωπο του υποψηφίου δεν συντρέχουν τα ρητώς ανα- φερόμενα στις διατάξεις των άρθρων 68-74 και στην παρ. 5 του άρθρου 90 του ν. 4622/2019 κωλύματα διορισμού, ασυμβίβαστα και κανόνες αποφυγής σύγκρουσης συμφερόντων.

 

Άρθρο 2

Θητεία - Υποχρεώσεις του Διοικητή

1. H θητεία του Διοικητή ορίζεται πενταετής και μπορεί να ανανεωθεί μόνο μία (1) φορά με απόφαση του Πρωθυπουργού κατόπιν σύμφωνης γνώμης του Συμβουλίου Διοίκησης με πλειοψηφία των 4/5 του συνόλου των μελών του. Σε περίπτωση καθυστέρησης επιλογής του Διοικητή μετά από τη λήξη της θητείας του ή σε περίπτωση πρόωρης λήξης της θητείας αυτού ή σε περίπτωση προσωρινής αδυναμίας εκτέλεσης των καθηκόντων του, για το χρονικό διάστημα από τη λήξη της θητείας του μέχρι το διορισμό του διαδόχου του ή για όσο διάστημα ο Διοικητής τελεί σε προσωρινή αδυναμία εκτέλεσης των καθηκόντων του, αναπληρώνεται από τον Επικεφαλής της Μονάδας Επιθεωρήσεων και Ελέγχων της Αρχής για όλες τις έννομες συνέπειες. Σε περίπτωση απουσίας ή αδυναμίας του τελευταίου να εκτελέσει τα καθήκοντά του ή εάν αυτός για οποιονδήποτε λόγο παύσει να εκτελεί αυτά, με απόφαση του Συμβουλίου Διοίκησης ορίζεται ως αναπληρωτής ένας από τους προϊσταμένους Γενικής Διεύθυνσης της Αρχής, μέχρι τον διορισμό του νέου Διοικητή της Αρχής ή την ανάληψη των καθηκόντων του υφισταμένου.

2. α) Ο Διοικητής κατά την εκτέλεση των καθηκόντων του, έχει υποχρέωση να τηρεί τις αρχές της αντικειμενικότητας, της αμεροληψίας και της ακεραιότητας, να υπηρετεί με συνέπεια τους σκοπούς της Αρχής και να ασκεί τις αρμοδιότητες που του ανατίθενται από τον παρόντα νόμο και από την εκάστοτε κείμενη νομοθεσία, με γνώμονα την επίτευξη των στόχων και την αποτελεσματική και αποδοτική λειτουργία και δράση της Αρχής.

β) O Διοικητής, υποχρεούται σε δήλωση και έλεγχο της περιουσιακής του κατάστασης, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις, τόσο κατά τη διάρκεια της θητείας του όσο και για δύο (2) έτη μετά από τη λήξη της θητείας του και υπόκειται σε κατά προτεραιότητα έλεγχο από τη Γ' Μονάδα Ελέγχου των Δηλώσεων Περιουσιακής Κατάστασης της Αρχής Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες.

γ) Η παράβαση των διατάξεων του άρθρου 90 του ν. 4622/2019, του παρόντος άρθρου και των σχετικών διατάξεων του Κανονισμού Λειτουργίας της Αρχής συνιστά σοβαρό πειθαρχικό παράπτωμα.

 

Άρθρο 3

Τυπικά και επιπρόσθετα προσόντα αξιολόγησης των υποψηφίων - Τρόπος απόδειξης αυτών

1. Ο Διοικητής είναι πρόσωπο εγνωσμένου κύρους, υψηλής επιστημονικής συγκρότησης και επαγγελματικής εμπειρίας σε τομείς που έχουν σχέση με τις αρμοδιότητες της Αρχής και ειδικά στους τομείς της πρόληψης και της καταπολέμησης της απάτης και της διαφθοράς, του ελέγχου των συστημάτων διοίκησης και διακυβέρνησης, της διαφάνειας, της ακεραιότητας και της λογοδοσίας. Τα προτεινόμενα πρόσωπα πρέπει να διαθέτουν απαραίτητα επί ποινή αποκλεισμού:

α) Πτυχίο Α.Ε.Ι. ή ισότιμο τίτλο σπουδών σχολών της ημεδαπής ή αλλοδαπής.

β) Μεταπτυχιακό ή διδακτορικό τίτλο ελληνικού Α.Ε.Ι. ή αναγνωρισμένου ισότιμου της αλλοδαπής, που να αποδεικνύει την επιστημονική εξειδίκευση σε συναφή προς τους σκοπούς της Αρχής γνωστικά αντικείμενα.

γ) Άριστη γνώση τουλάχιστον μιας ξένης γλώσσας, ιδίως, της αγγλικής.

δ) Σημαντική επιχειρησιακή και διοικητική εμπειρία, σε θέσεις ευθύνης, σε διοίκηση ανθρώπινου δυναμικού, κατάρτιση στρατηγικών σχεδίων, διαχείριση έργων και δραστηριοτήτων, συντονισμό ομάδων και διαδικασίες στοχοθεσίας και παρακολούθησης επίτευξης στόχων.

ε) Αποδεδειγμένη εμπειρία τουλάχιστον δέκα (10) ετών σε ελέγχους και επιθεωρήσεις, πολιτικές, έργα και δράσεις καταπολέμησης της απάτης και της διαφθοράς, ανάπτυξης και ενίσχυσης μηχανισμών ακεραιότητας, διαφάνειας και λογοδοσίας, ανάπτυξης συστημάτων εσωτερικού ελέγχου και διαχείρισης κινδύνων, οργανωτικών μεταρρυθμίσεων και διαχείρισης αλλαγών.

2. Ως επιπρόσθετα προσόντα αξιολογούνται σύμφωνα με τις οικείες διατάξεις:

α) Η εμπειρία σε διεθνείς οργανισμούς και χώρες του εξωτερικού σε έργα και δράσεις καταπολέμησης της απάτης και της διαφθοράς, ανάπτυξης και ενίσχυσης μηχανισμών ακεραιότητας, διαφάνειας και λογοδοσίας, ανάπτυξης συστημάτων εσωτερικού ελέγχου και διαχείρισης κινδύνων, οργανωτικών μεταρρυθμίσεων και διαχείρισης αλλαγών.

β) Η αποφοίτηση από την Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης.

γ) Η κατοχή επαγγελματικών πιστοποιήσεων από αναγνωρισμένους φορείς επαγγελματικής πιστοποίησης, σχετικά με τα θέματα αρμοδιότητας της Αρχής.

δ) Η γνώση επιπλέον της μίας (1) ξένων γλωσσών.

ε) Η διοικητική και επιχειρησιακή εμπειρία σε θέσεις ευθύνης σε φορείς ή οργανισμούς στους τομείς που έχουν σχέση με τις αρμοδιότητες της Αρχής και ειδικά στους τομείς της πρόληψης και της καταπολέμησης της απάτης και της διαφθοράς, του ελέγχου των συστημάτων διοίκησης και διακυβέρνησης, της διαφάνειας, της ακεραιότητας και της λογοδοσίας, σύμφωνα με το πρώτο εδάφιο της παραγράφου 3 του άρθρου 90 του ν. 4622/2019.

3. Οι αναφερόμενες στις περιπτώσεις α) έως και γ) της παρ. 1 και δ) της παρ. 2 προϋποθέσεις και προσόντα αποδεικνύονται σύμφωνα με τα οριζόμενα στα οικεία Παραρτήματα των προκηρύξεων του Α.Σ.Ε.Π.

Η περ. δ) και ε) της παρ. 1, καθώς και ε) της παρ. 2 επαγγελματική εμπειρία, αποδεικνύεται:

- στην περίπτωση υποψηφιότητας δημόσιου υπαλλήλου από το πιστοποιητικό υπηρεσιακών μεταβολών ή από τη σύμβαση εργασίας σε φορείς του Δημοσίου ή διεθνείς οργανισμούς ή ιδιωτικές εταιρείες ή άλλο αντίστοιχο έγγραφο ή βεβαίωση ή πιστοποιητικό,

- στην περίπτωση υποψηφιότητας ιδιώτη με τη σύμβαση εργασίας σε διεθνείς οργανισμούς ή ιδιωτικές εταιρείες ή φορείς του Δημοσίου ή βεβαίωση από τον οικείο ασφαλιστικό φορέα.

Η αναφερόμενη στην περ. α) της παρ. 2 εμπειρία σε έργα και δράσεις σε διεθνείς οργανισμούς και χώρες του εξωτερικού αποδεικνύεται με έγγραφο ή βεβαίωση ή πιστοποιητικό από επίσημο φορέα (εθνική αρχή ή/και διεθνή οργανισμό) σχετικά με τη συμμετοχή και τον συντονισμό (π.χ. εκπροσώπηση της χώρας σε διεθνείς οργανισμούς, Ενώσεις και Δίκτυα Διακρατικής Συνεργασίας, Επιτροπές, Ομάδες Εργασίας) σε έργα και δράσεις καταπολέμησης της απάτης και της διαφθοράς, ανάπτυξης και ενίσχυσης μηχανισμών ακεραιότητας, διαφάνειας και λογοδοσίας, ανάπτυξης συστημάτων εσωτερικού ελέγχου και διαχείρισης κινδύνων, οργανωτικών μεταρρυθμίσεων και διαχείρισης αλλαγών.

Η αναφερόμενη στην περ. β) της παρ. 2 αποφοίτηση από την Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης αποδεικνύεται με την προσκόμιση του σχετικού πιστοποιητικού.

Η αναφερομένη στην περ. γ) της παρ. 2 κατοχή επαγγελματικών πιστοποιήσεων (ενδεικτικά αναφέρονται τα CIA, CRMA, CGAP, CCSA, CFSA, CPA, ACCA, CISA, CFE, COSO IC, ΣΟΕΛ, ΕΚΔΔΑ - Ειδικό Πρόγραμμα Απόκτησης Πιστοποιητικού Ελεγκτικής Επάρκειας κ.λπ.) αποδεικνύεται με την προσκόμιση των σχετικών πιστοποιητικών/ τίτλων από τον υποψήφιο.

4. Στην περίπτωση που κάποια από τα ανωτέρω δικαιολογητικά είναι ξενόγλωσσα, αυτά προσκομίζονται στην πρωτότυπη γλώσσα. Η Ανεξάρτητη Επιτροπή Επιλογής δύναται να ζητήσει, κατά την κρίση της, οποιοδήποτε άλλο δικαιολογητικό κρίνει απαραίτητο για την τεκμηρίωση της χρονικής διάρκειας και της συνάφειας της επαγγελματικής εμπειρίας του υποψηφίου.

 

Άρθρο 4

Βαθμολόγηση επιπρόσθετων προσόντων και επαγγελματικής εμπειρίας

1. Το σύνολο των επιπρόσθετων, πέραν των προβλεπόμενων από τις κείμενες διατάξεις ως απαραίτητων, προσόντων και επαγγελματικής εμπειρίας, της παρ. 2 του άρθρου 3 της παρούσας βαθμολογείται συνολικά και κατ' ανώτατο όριο με 1.000 μόρια.

2. Ειδικότερα:

α. Η αποδεδειγμένη εμπειρία σε διεθνείς οργανισμούς και χώρες του εξωτερικού σε έργα και δράσεις καταπολέμησης της απάτης και της διαφθοράς, ανάπτυξης και ενίσχυσης μηχανισμών ακεραιότητας, διαφάνειας και λογοδοσίας, ανάπτυξης συστημάτων εσωτερικού ελέγχου και διαχείρισης κινδύνων, οργανωτικών μεταρρυθμίσεων και διαχείρισης αλλαγών βαθμολογείται με 100 μόρια.

β. Η αποφοίτηση από την Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης βαθμολογείται με 120 μόρια.

γ. Η γνώση 2ης ξένης γλώσσας βαθμολογείται με 90 μόρια.

δ. Η κατοχή επαγγελματικών πιστοποιήσεων από αναγνωρισμένους φορείς επαγγελματικής πιστοποίησης, σχετικά με τα θέματα αρμοδιότητας της Αρχής (ενδεικτικά αναφέρονται τα CIA, CRMA, CGAP, CCSA, CFSA, CPA, ACCA, CISA, CFE, COSO IC, ΣΟΕΛ, ΕΚΔΔΑ - Ειδικό Πρόγραμμα Απόκτησης Πιστοποιητικού Ελεγκτικής Επάρκειας κ.λπ.) βαθμολογείται με 90 μόρια.

ε. Η διοικητική και επιχειρησιακή εμπειρία σε θέσεις ευθύνης σε φορείς ή οργανισμούς στους τομείς που έχουν σχέση με τις αρμοδιότητες της Αρχής και ειδικά στους τομείς της πρόληψης και της καταπολέμησης της απάτης και της διαφθοράς, του ελέγχου των συστημάτων διοίκησης και διακυβέρνησης, της διαφάνειας, της ακεραιότητας και της λογοδοσίας, βαθμολογείται, με:

i) 50 μόρια στην περίπτωση που ο υποψήφιος κατέχει θέση Προϊσταμένου Διεύθυνσης έως 24 μήνες.

ii) 100 μόρια στην περίπτωση που ο υποψήφιος κατέχει θέση Προϊσταμένου Διεύθυνσης για άνω των 24 μηνών.

H συνολική μοριοδότηση των περιπτώσεων (i) και (ii) δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 100 μόρια κατ' ανώτατο όριο.

iii) 100 μόρια στην περίπτωση που ο υποψήφιος κατέχει θέση Προϊσταμένου Γενικής Διεύθυνσης έως 24 μήνες.

iv) 200 μόρια στην περίπτωση που ο υποψήφιος κατέχει θέση Προϊσταμένου Γενικής Διεύθυνσης για άνω των 24 μηνών.

Η συνολική μοριοδότηση των περιπτώσεων (iii) και (iv), (v) δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 200 μόρια κατ' ανώτατο όριο.

v) 200 μόρια στην περίπτωση που ο υποψήφιος κατέχει θέση Επικεφαλής συναφούς φορέα/οργανισμού έως 24 μήνες.

vi) 400 μόρια στην περίπτωση που ο υποψήφιος κατέχει θέση Επικεφαλής συναφούς φορέα/οργανισμού άνω των 24 μηνών.

Η συνολική μοριοδότηση των περιπτώσεων (v) και (vi) δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 400 μόρια κατ' ανώτατο όριο.

Η συνολική μοριοδότηση των περιπτώσεων (i), (ii), (iii), (iv), (v) και (vi) της ως άνω περ. ε'της παρ. 2 του παρόντος άρθρου δεν μπορεί να υπερβαίνει αθροιστικά τα 600 μόρια κατ' ανώτατο όριο.

 

Άρθρο 5

Κωλύματα διορισμού, ασυμβίβαστα και κανόνες αποφυγής σύγκρουσης συμφερόντων

1. Για τους υποψηφίους για τη θέση του Διοικητή της Αρχής ισχύουν τα κωλύματα, ασυμβίβαστα και οι κανόνες αποφυγής σύγκρουσης συμφερόντων των άρθρων 68 έως 74 του ν. 4622/2019 (Α' 133). Γ ια την εφαρμογή των άρθρων αυτών συντάσσονται και υποβάλλονται με κάθε πρόσφορο μέσο από τους υποψηφίους στη Γενική Διεύθυνση Οικονομικών και Διοικητικών Υπηρεσιών και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας (ΕΑΔ) σχετικές υπεύθυνες δηλώσεις.

2. Δεν μπορούν να διοριστούν στη θέση του Διοικητή όσοι: (α) έχουν καταδικασθεί ή παραπεμφθεί με τελεσίδικο βούλευμα για κακούργημα, (β) λόγω καταδίκης, έχουν στερηθεί τα πολιτικά τους δικαιώματα και για όσο χρόνο διαρκεί η στέρηση αυτή, (γ) υπόκεινται σε απαγόρευση διορισμού, βάσει της περ. (β) της παρ. 1 του άρθρου 75 του ν. 4622/2019.

3. Για το πρόσωπο που θα διοριστεί στη θέση του Διοικητή της Αρχής απαγορεύεται η άσκηση οποιασδήποτε επαγγελματικής ή επιχειρηματικής δραστηριότητας, που σχετίζεται με τη δραστηριότητα του φορέα, καθώς και δημοσίου λειτουργήματος ή καθηκόντων σε οποιαδήποτε θέση στο Δημόσιο ή σε νομικά πρόσωπα του Δημοσίου Τομέα.

4. Κατ' εξαίρεση της παραγράφου 3, είναι δυνατή η άνευ οποιασδήποτε αμοιβής ή αποζημίωσης, πλην οδοιπορικών, ανάθεση στο πρόσωπο που θα διοριστεί Διοικητής της Αρχής, παράλληλων καθηκόντων σε νομικά πρόσωπα του Δημοσίου Τομέα.

5. Το πρόσωπο που θα διοριστεί Διοικητής της Αρχής δεν επιτρέπεται να συνάπτει οποιασδήποτε μορφής σύμβαση με το Δημόσιο ή άλλα νομικά πρόσωπα του Δημοσίου Τομέα, από την οποία γεννάται οποιοδήποτε όφελος υπέρ αυτού ή τρίτων. Η ως άνω απαγόρευση ισχύει και για συζύγους ή συμβιούντες κατά την έννοια του άρθρου 1 του ν. 4356/2015, καθώς και για τα προστατευόμενα τέκνα αυτών, για συμβάσεις που συνάπτονται με τον φορέα στον οποίο τα πρόσωπα του προηγούμενου εδαφίου ασκούν καθήκοντα, καθώς και με τους εποπτευόμενους από αυτόν φορείς του δημοσίου. Η απαγόρευση της παρούσας παραγράφου ισχύει και για οποιασδήποτε μορφής εταιρεία ή επιχείρηση, στην οποία τα πρόσωπα αυτά συμμετέχουν ως κύριος μέτοχος ή ως ομόρρυθμος, ετερόρρυθμος ή περιορισμένης ευθύνης εταίρος ή διατηρούν την ιδιότητα ανώτατου διοικητικού στελέχους.

6. Το πρόσωπο που θα διοριστεί στη θέση του Διοικητή της Αρχής οφείλει να ασκεί τα καθήκοντά του με ακεραιότητα, αντικειμενικότητα, αμεροληψία, διαφάνεια και κοινωνική υπευθυνότητα, να ενεργεί αποκλειστικά υπέρ του δημοσίου συμφέροντος, καθώς και να σέβεται και να τηρεί τους κανόνες εχεμύθειας και εμπιστευτικότητας, για θέματα για τα οποία έλαβε γνώση κατά την άσκηση των καθηκόντων του.

7. Το πρόσωπο που θα διοριστεί στη θέση του Διοικητή της Αρχής κατά την άσκηση των καθηκόντων του, υποχρεούται να απέχει από τη διαχείριση συγκεκριμένων υποθέσεων δηλώνοντας κώλυμα, εφόσον συντρέχει περίπτωση σύγκρουσης συμφερόντων. Σύγκρουση συμφερόντων, συνιστά οποιαδήποτε κατάσταση κατά την οποία αντικειμενικά επηρεάζεται η αμερόληπτη εκτέλεση των καθηκόντων του.

8. Η αμερόληπτη εκτέλεση των καθηκόντων επηρεάζεται ιδίως όταν προκύπτει: (α) όφελος, οικονομικό ή μη, για το ίδιο το πρόσωπο που θα διοριστεί στη θέση του Διοικητή της Αρχής, τους συζύγους ή τους συμβιούντες κατά την έννοια του άρθρου 1 του ν. 4356/2015, τους συγγενείς εξ αίματος ή εξ αγχιστείας, κατ' ευθείαν μεν γραμμή απεριορίστως, εκ πλαγίου δε, έως και δευτέρου βαθμού, καθώς και για πρόσωπα, φυσικά ή νομικά, με τα οποία έχουν ιδιαίτερο δεσμό ή ιδιάζουσα σχέση, και (β) βλάβη, οικονομική ή μη, για πρόσωπα, φυσικά ή νομικά, με τα οποία υπάρχει ιδιαίτερη εχθρότητα.

9. Το πρόσωπο που θα διοριστεί στη θέση του Διοικητή της Αρχής υποβάλλει στην Προεδρία της Κυβέρνησης εντός ενός (1) μηνός από την ανάληψη των καθηκόντων του δήλωση σχετικά με: (αα) όλες τις επαγγελματικές δραστηριότητες που άσκησε αυτός και οι σύζυγοι ή οι συμβιούντες τους κατά την τελευταία τριετία, (ββ) την τυχόν συμμετοχή αυτών και των συζύγων ή των συμβιούντων τους στο κεφάλαιο ή στη διοίκηση επιχειρήσεων, υπό οποιαδήποτε μορφή, (γγ) αντίγραφο δήλωσης περιουσιακής κατάστασης τελευταίας τριετίας εφόσον είναι ήδη υπόχρεος, ή, σε κάθε άλλη περίπτωση, της αρχικής δήλωσης, (δδ) οποιαδήποτε άλλη δραστηριότητα των ιδίων ή των συζύγων ή συμβιούντων τους, αμειβόμενη ή μη, που δύναται, κατά την κρίση του, να δημιουργήσει κατάσταση σύγκρουσης συμφερόντων κατά την άσκηση των ανατιθέμενων καθηκόντων του, (εε) αντίγραφο ποινικού Μητρώου, και (στστ) υπεύθυνη δήλωση ότι έλαβε γνώση των περιορισμών και υποχρεώσεων των άρθρων 68-74 του ν. 4622/2019, καθώς και της αρμοδιότητας της Επιτροπής Δεοντολογίας του άρθρου 74 του ν. 4622/2019 και δήλωση παραίτησης από κάθε δικαίωμα αμφισβήτησης των αποφάσεών της.

10. Το πρόσωπο που θα διοριστεί στη θέση του Διοικητή της Αρχής οφείλει να δηλώνει στην Προεδρία της Κυβέρνησης: (α) κάθε μεταγενεστέρως ανακύπτουσα σύγκρουση συμφερόντων, υπό την έννοια της παραγράφου 2 του άρθρου 71 του ν. 4622/2019 ευθύς ως λάβει γνώση αυτής, (β) εάν βρίσκεται σε κατάσταση σύγκρουσης συμφερόντων ή όχι, οποτεδήποτε του ζητηθεί.

11. Σε περίπτωση ύπαρξης σύγκρουσης συμφερόντων, του προσώπου που θα διοριστεί στη θέση του Διοικητή της Αρχής, οι αρμοδιότητες ως προς τις οποίες υφίσταται η σύγκρουση ασκούνται, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις περί αναπλήρωσης.

12. Το πρόσωπο που θα διοριστεί στη θέση του Διοικητή της Αρχής οφείλει για ένα (1) έτος μετά από την αποχώρηση από τη θέση του για οποιονδήποτε λόγο, να λαμβάνει άδεια για οποιαδήποτε επαγγελματική ή επιχειρηματική δραστηριότητα, που σχετίζεται με τη δραστηριότητα του φορέα στον οποίο διορίστηκε, εφόσον αυτή μπορεί να δημιουργήσει κατάσταση σύγκρουσης συμφερόντων, κατά την έννοια του άρθρου 71 του ν. 4622/2019. Τέτοια κατάσταση συντρέχει, ιδίως: (α) μέσω της παροχής εκ μέρους του υπηρεσιών -με οποιαδήποτε έννομη σχέση- σε φυσικό ή νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου της ημεδαπής ή της αλλοδαπής ή (β) μέσω της συμμετοχής του στο κεφάλαιο ή στη διοίκηση των ως άνω νομικών προσώπων, εξαιρουμένων των περιπτώσεων απόκτησης μετοχών, εταιρικών μεριδίων ή άλλων δικαιωμάτων μέσω κληρονομικού δικαιώματος.

13. Το πρόσωπο που θα διοριστεί στη θέση του Διοικητή της Αρχής που προτίθενται να ασκήσει δραστηριότητα που δύναται να εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής της προηγούμενης παραγράφου, οφείλει να υποβάλλει σχετική αίτηση στην Επιτροπή Δεοντολογίας, του άρθρου 74 του ν. 4622/2019.

14. Η ως άνω Επιτροπή, αφού λάβει υπόψη την αίτηση του προσώπου, εκδίδει, εντός αποκλειστικής προθεσμίας ενός (1) μηνός, αιτιολογημένη απόφαση. Κατά τη διάρκεια της προθεσμίας του προηγούμενου εδαφίου το πρόσωπο οφείλει να απέχει από την άσκηση της δραστηριότητας την οποία αφορά η αίτηση. Εάν η Επιτροπή δεν αποφανθεί εντός της τιθέμενης προθεσμίας, λογίζεται ότι, η άδεια έχει χορηγηθεί. Η Επιτροπή δύναται να ζητήσει από τον αιτούντα τα συμπληρωματικά στοιχεία που θεωρεί αναγκαία για τη λήψη απόφασης.

15. Η Επιτροπή με την απόφασή της, η οποία δημοσιεύεται στην ιστοσελίδα της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας, μπορεί: (α) να επιτρέπει την εν λόγω δραστηριότητα χωρίς περιορισμούς ή όρους, (β) να την επιτρέπει με τους αναγκαίους περιορισμούς και όρους, (γ) να την απαγορεύει απολύτως. Οι περιπτώσεις (β) και (γ) δεν δύνανται να υπερβαίνουν το χρονικό όριο της παραγράφου 1 του άρθρου 73 του ν. 4622/2019. Με τις αποφάσεις των περιπτώσεων (β) και (γ) η Επιτροπή μπορεί να καθορίσει εύλογη αποζημίωση για το πρόσωπο, η οποία επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό.

16. Ο έλεγχος της εφαρμογής των διατάξεων του άρθρου 73 του ν. 4622/2019 διενεργείται από την Επιτροπή Δεοντολογίας η οποία προς το σκοπό αυτό υποστηρίζεται από αρμόδια υπηρεσία της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας.

17. Σε περίπτωση που ο Διοικητής είναι μόνιμος δημόσιος υπάλληλος ή όργανο ή λειτουργός δημόσιου φορέα της Γενικής Κυβέρνησης, σύμφωνα με το Μητρώο φορέων Γενικής Κυβέρνησης που τηρεί η Ελληνική Στατιστική Υπηρεσία, με τη λήξη της θητείας του επανέρχεται στην οργανική θέση που κατείχε πριν από τον διορισμό του. Σε αυτή την περίπτωση ο χρόνος της θητείας του λογίζεται, για κάθε βαθμολογική ή/και μισθολογική έννομη συνέπεια, ως χρόνος πραγματικής υπηρεσίας σε θέση Προϊσταμένου Γενικής Διεύθυνσης.

 

Άρθρο 6

Συγκρότηση Ανεξάρτητης Επιτροπής Επιλογής

1. Η επιλογή των υποψηφίων για τη θέση του Διοικητή της Αρχής γίνεται από την ανεξάρτητη Επιτροπή Επιλογής («Επιτροπή») της παρ. 2 του άρθρου 88 του ν. 4622/2019, η οποία συγκροτείται από: α) τον Πρόεδρο του ΑΣΕΠ ή έναν (1) Αντιπρόεδρο ως αναπληρωτή του υποδεικνυόμενο από αυτόν, ως Πρόεδρο της Επιτροπής, β) δύο (2) Αντιπροέδρους ή Συμβούλους του

ΑΣΕΠ υποδεικνυόμενους από τον Πρόεδρό του, με τους αναπληρωτές τους, γ) έναν (1) Αντιπρόεδρο του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, υποδεικνυόμενο από τον Πρόεδρο του ΝΣΚ, με τον αναπληρωτή του, δ) τον Γενικό Γραμματέα Δημόσιας Διοίκησης, με τον αναπληρωτή του υποδεικνυόμενο από τον Υπουργό Εσωτερικών.

2. Γραμματειακή υποστήριξη στην Επιτροπή Επιλογής παρέχει υπάλληλος της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας με βαθμό Α' με τον αναπληρωτή του, κατόπιν πρότασης του Διοικητή της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας.

3. Για την εν γένει λειτουργία της Ανεξάρτητης Επιτροπής Επιλογής ισχύουν κατά τα λοιπά αναλόγως οι διατάξεις περί συλλογικών οργάνων του ν. 2690/1999.

4. Η Επιτροπή Επιλογής καταρτίζει κατάλογο των τεσσάρων (4) επικρατέστερων υποψηφίων, με βάση τις προϋποθέσεις και τα κριτήρια του άρθρου 3 και τη βαθμολόγηση των προσόντων και της επαγγελματικής εμπειρίας του άρθρου 4 της παρούσας απόφασης και της πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος, λαμβάνοντας υπόψη και τους λόγους απόρριψης υποψηφιοτήτων που αναφέρονται στα άρθρα 1 και 3 της παρούσας, ο οποίος υποβάλλεται στο Συμβούλιο Διοίκησης. Σε περίπτωση που οι υποψήφιοι είναι λιγότεροι από τέσσερις (4), περιλαμβάνονται όλοι οι υποψήφιοι στον εν λόγω κατάλογο.

 

Άρθρο 7

Διαδικασία παραλαβής και αξιολόγησης υποψηφιοτήτων

1. Η Γενική Διεύθυνση Οικονομικών και Διοικητικών Υπηρεσιών και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας παραλαμβάνει το σύνολο των αιτήσεων, των βιογραφικών σημειωμάτων και οποιοδήποτε άλλο έγγραφο ή δικαιολογητικό καταθέσουν οι υποψήφιοι είτε σε έντυπη είτε σε ηλεκτρονική μορφή, τα οποία στη συνέχεια διαβιβάζει στην Ανεξάρτητη Επιτροπή Επιλογής.

2. Για τη διαμόρφωση του καταλόγου των τεσσάρων (4) επικρατέστερων υποψηφίων η Ανεξάρτητη Επιτροπή Επιλογής κρίνει και βαθμολογεί τους υποψηφίους βάσει των διαλαμβανομένων στα άρθρα 3 και 4 της παρούσας απόφασης.

3. Σε οποιοδήποτε στάδιο της διαδικασίας, η Επιτροπή έχει δικαίωμα να ζητήσει την προσκόμιση οποιουδήποτε δημόσιου ή ιδιωτικού εγγράφου, το οποίο κρίνει αναγκαίο, προκειμένου να επιβεβαιώσει την ύπαρξη συγκεκριμένων επιστημονικών ή επαγγελματικών προσόντων των υποψηφίων ή τη συνδρομή κωλυμάτων ή λόγων αποκλεισμού τους.

4. Μετά από την, κατά τα ανωτέρω, ολοκλήρωση της διαδικασίας αξιολόγησης των υποψηφίων, η Επιτροπή συντάσσει πρακτικό, σχετικά με τη διαδικασία που ακολουθήθηκε και τις αποφάσεις. Οι αποφάσεις αποκλεισμού υποψηφίων και μοριοδότησης των επιλέξιμων υποψηφίων είναι αιτιολογημένες. Η απόφαση μοριοδότησης των επιλέξιμων υποψηφίων γίνεται κατά φθίνουσα σειρά βαθμολόγησης και κατ'αλφαβητική σειρά, σε περίπτωση που κάποιοι εξ αυτών ισοβαθμούν. Είναι δυνατή η καταχώριση του σκεπτικού είτε ενιαία είτε ανά μέλος.

5. Παράλληλα, η Επιτροπή συντάσσει και δημοσιεύει στην ιστοσελίδα της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας (ΕΑΔ) και στον διαδικτυακό κόμβο www.opengov.gr πίνακες: α) αποκλειομένων, β) επιλέξιμων, αλλά μη προτεινομένων και γ) προτεινομένων. Οι υποψήφιοι αναφέρονται ονομαστικά μόνο στον (γ) πίνακα, στον οποίο η κατάταξή τους γίνεται κατά φθίνουσα σειρά βαθμολόγησης και κατ' αλφαβητική σειρά, σε περίπτωση που κάποιοι εξ αυτών ισοβαθμούν, ενώ στους λοιπούς πίνακες αναφέρεται ο αριθμός πρωτοκόλλου της αίτησής τους. Στον πίνακα υπό στοιχείο (α) καταχωρίζονται ο λόγος ή οι λόγοι του αποκλεισμού.

 

Άρθρο 8

Διαδικασία υποβολής και εξέτασης ενστάσεων

Οι υποψήφιοι έχουν δικαίωμα εντός τριών (3) εργάσιμων ημερών από την ανάρτηση των πινάκων να υποβάλουν ένσταση ενώπιον της Ανεξάρτητης Επιτροπής Επιλογής. Η Επιτροπή αποφαίνεται σχετικά εντός πέντε (5) εργάσιμων ημερών από την καταληκτική ημερομηνία υποβολής ενστάσεων.

 

Άρθρο 9

Υποβολή πρότασης στο Υπουργικό Συμβούλιο

Η Επιτροπή υποβάλλει στο Συμβούλιο Διοίκησης κατάλογο με τους τέσσερις (4) επικρατέστερους υποψηφίους, βάσει της αξιολόγησης των υποψηφίων συνοδευόμενο από το συνταχθέν πρακτικό. Εν συνεχεία, το Συμβούλιο

Διοίκησης κατατάσσει τους δύο (2) επικρατέστερους υποψηφίους με σειρά προτεραιότητας, αιτιολογώντας ειδικά τυχόν απόκλισή του από τη σειρά κατάταξης της Επιτροπής και στη συνέχεια υποβάλλει σχετική πρόταση στο Υπουργικό Συμβούλιο. Το Υπουργικό Συμβούλιο προτείνει τον Διοικητή, προς έγκριση, στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής, σύμφωνα με τα ειδικότερα προβλεπόμενα στον Κανονισμό της. Σε περίπτωση που η Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας δεν εγκρίνει τον προταθέντα υποψήφιο, η διαδικασία του προηγούμενου εδαφίου επαναλαμβάνεται για τον έτερο των δύο επικρατέστερων υποψηφίων.

Ο Διοικητής διορίζεται με διαπιστωτική πράξη του Πρωθυπουργού, που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Με την παρούσα απόφαση καταργείται η υπ' αρ. οικ. 8882/18.03.2021 απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών «Καθορισμός διαδικασίας προκήρυξης ανοικτού διαγωνισμού για την επιλογή του Διοικητή της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας (ΕΑΔ), συγκρότηση της Ανεξάρτητης Επιτροπής Επιλογής και λοιπά σχετικά θέματα» (Β' 1063).

Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Αθήνα, 30 Δεκεμβρίου 2024

 

ΔΙΟΡΘΩΣΕΙΣ ΣΦΑΛΜΑΤΩΝ  ΦΕΚ 108/Β/21-1-2025
Στην υπό στοιχεία 59479 ΕΞ 2024/31.12.2024 απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών που δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (Β’ 7542), στη σελίδα 80723, στη β’ στήλη, στην υποπερ. iv) της περ. ε , στους στίχους 14-16 εκ των κάτω, διορθώνεται:
το εσφαλμένο: «Η συνολική μοριοδότηση των περιπτώσεων (iii) και (iv), (v) δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 200 μόρια κατ’ ανώτατο όριο.»,
στο ορθό:
«Η συνολική μοριοδότηση των περιπτώσεων (iii) και (iv) δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 200 μόρια κατ’ ανώτατο όριο.».
(Από το Υπουργείο Εσωτερικών)

 

 


 

Έχει διαβαστεί 209 φορές