x

Σύνδεση

Δεν έχετε λογαριασμό; Εγγραφείτε

Προεδρικό Διάταγμα 64/2025 - ΦΕΚ 123/Α/11-7-2025

Μεταφορά στην ελληνική νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2023/977 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 10ης Μαΐου 2023 σχετικά με την ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ των αρχών επιβολής του νόμου των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης

και την κατάργηση της απόφασης-πλαισίου 2006/960/ΔΕΥ του Συμβουλίου (L 134/22.5.2023).


ΠΡΟΕΔΡΙΚΟ ΔΙΑΤΑΓΜΑ ΥΠ' ΑΡΙΘΜ. 64/2025

ΦΕΚ 123/Α/11-7-2025

Μεταφορά στην ελληνική νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2023/977 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 10ης Μαΐου 2023 σχετικά με την ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ των αρχών επιβολής του νόμου των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και την κατάργηση της απόφασης-πλαισίου 2006/960/ΔΕΥ του Συμβουλίου (L 134/22.5.2023).

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ

Έχοντας υπόψη:

1. Τις διατάξεις:

α) των άρθρων 3 και 4 του ν. 1338/1983 «Εφαρμογή του Κοινοτικού Δικαίου» (Α'34), όπως ισχύουν, β) του άρθρου δεύτερου του ν. 2077/1992 «Κύρωση της Συνθήκης για την Ευρωπαϊκή Ένωση και των σχετικών πρωτοκόλλων και δηλώσεων που περιλαμβάνονται στην Τελική Πράξη» (Α'136), γ) του άρθρου δεύτερου του ν. 2691/1999 «Κύρωση της Συνθήκης του Άμστερνταμ που τροποποιεί τη Συνθήκη για την Ευρωπαϊκή Ένωση, τις Συνθήκες περί ιδρύσεως των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων και ορισμένες συναφείς πράξεις, καθώς και των σχετικών πρωτοκόλλων και των δηλώσεων που περιλαμβάνονται στην Τελική Πράξη» (Α'47),

δ) του άρθρου δεύτερου του ν. 3671/2008 «Κύρωση της Συνθήκης της Λισσαβώνας που τροποποιεί τη Συνθήκη για την Ευρωπαϊκή Ένωση, τη Συνθήκη περί ιδρύσεως της Ευρωπαϊκής Κοινότητας και ορισμένες συναφείς πράξεις» (Α' 129), ε) του άρθρου 20 του ν. 4753/2020 «Λήψη συμπληρωματικών μέτρων για την εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) 2019/1150 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 20ής Ιουνίου 2019 για την προώθηση της δίκαιης μεταχείρισης και της διαφάνειας για τους επιχειρηματικούς χρήστες επιγραμμικών υπηρεσιών διαμεσολάβησης (L 186), ρυθμίσεις για τη Διυπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου Αγοράς, την Επιτροπή Ανταγωνισμού, τη λειτουργία της αγοράς και λοιπές διατάξεις» (Α' 227),

στ) του άρθρου 90 του Κώδικα νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα (π.δ. 63/2005, Α' 98), το οποίο διατηρήθηκε σε ισχύ με την περ. 22 του άρθρου 119 του ν. 4622/2019 (Α' 133).

2. Το π.δ. 27/2025 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτή Υπουργού, Υφυπουργών και Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης» (Α'44).

3. Την Υ12/7.7.2023 απόφαση του Πρωθυπουργού «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομικών, Νικόλαο Παπαθανάση» (Β'4403).

4. Την 8000/1 /2024/97-ι'/29.4.2025 Εισήγηση της Προϊσταμένης της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών και Επιτελικού Σχεδιασμού του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, από την οποία προκύπτει ότι οι προτεινόμενες ρυθμίσεις δεν προκαλούν οικονομική επιβάρυνση στον τακτικό προϋπολογισμού του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, αλλά οικονομική επιβάρυνση στον Προϋπολογισμό του Αναπτυξιακού Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, με δαπάνη ανερχόμενη έως το ποσό των 720.000,00 ευρώ, η οποία έχει ενταχθεί στο «Πρόγραμμα Ελλάδας-Ταμείο Εσωτερικής Ασφάλειας 2021-2027», με την ΤΕΑ/10/3.015-ιθ'/24.1.2025 απόφαση του Υπουργού Προστασίας του Πολίτη (ΑΔΑ: ΡΘΠ146ΜΤΛΒ-Λ5Ω) και στη ΣΑΕ9502 του Αναπτυξιακού Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, με την 537/18.2.2025 απόφαση του Αναπληρωτή Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών (ΑΔΑ: 63ΖΩΗ-Σ5Β) και στοιχεί στους στόχους και τις δεσμεύσεις του εγκριθέντος, με τον ν. 4813/2021 (Α' 111), Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2022-2025.

5. Το γεγονός ότι οι διατάξεις του παρόντος δεν αφορούν σε διοικητική διαδικασία για την οποία υπάρχει υποχρέωση καταχώρισης στο Εθνικό Μητρώο Διοικητικών Διαδικασιών - «Μίτος».

6. Την 60/2025 γνωμοδότηση του Συμβουλίου της Επικρατείας.

Με πρόταση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Προστασίας του Πολίτη, Δικαιοσύνης και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και του Αναπληρωτή Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, αποφασίζουμε:

 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ι

ΓΕΝΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ

 

Άρθρο 1

Αντικείμενο και πεδίο εφαρμογής

[Άρθρο 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2023/977]

1. Σκοπός του παρόντος προεδρικού διατάγματος είναι η εναρμόνιση της εθνικής νομοθεσίας με την Οδηγία (ΕΕ) 2023/977 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 10ης Μαΐου 2023 σχετικά με την ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ των αρχών επιβολής του νόμου των κρατών μελών και την κατάργηση της απόφασης-πλαισίου 2006/960/ΔΕΥ του Συμβουλίου (L 134/22.5.2023), με τη θέσπιση κανόνων για την επαρκή και ταχεία ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ των αρμόδιων εθνικών αρχών επιβολής του νόμου και των αντίστοιχων αρχών των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, για τους σκοπούς της πρόληψης, της εξακρίβωσης και της διερεύνησης αξιοποίνων πράξεων, στο πλαίσιο ανάπτυξης ενός χώρου ελευθερίας, ασφάλειας και δικαιοσύνης. Με την ανωτέρω Οδηγία καταργείται από τις 12.12.2024 η απόφαση-πλαίσιο 2006/960/ΔΕΥ του Συμβουλίου της 18ης Δεκεμβρίου 2006 για την απλούστευση της ανταλλαγής πληροφοριών και στοιχείων μεταξύ των αρχών επιβολής του νόμου των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης (L 386/29.12.2006), η οποία μεταφέρθηκε στην ελληνική νομοθεσία με το π.δ. 135/2013 (Α'209).

2. Ειδικότερα με το παρόν προεδρικό διάταγμα θεσπίζονται κανόνες σχετικά με:

α) Τον ορισμό του εθνικού ενιαίου σημείου επαφής, το οποίο δέχεται και υποβάλλει αιτήματα παροχής πληροφοριών από και προς αντίστοιχα σημεία, που ορίζονται στα λοιπά κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, και παρέχει πληροφορίες ιδία πρωτοβουλία.

β) Τον ορισμό των εντεταλμένων αρχών επιβολής του νόμου.

γ) Τη γλώσσα εργασίας του ενιαίου σημείου επαφής.

δ) Τις προθεσμίες επεξεργασίας και ανταπόκρισης στα υποβληθέντα αιτήματα.

ε) Τους λόγους απόρριψης των εν λόγω αιτημάτων.

στ) Τον δίαυλο επικοινωνίας που χρησιμοποιείται για την ανταλλαγή των πληροφοριών.

ζ) Το είδος των πληροφοριών που ανταλλάσσονται.

η) Την οργάνωση, τη σύνθεση, τα καθήκοντα και τις ικανότητες του ενιαίου σημείου επαφής, που επιφορτίζεται με την ανταλλαγή των πληροφοριών, συμπεριλαμβανομένης της εγκατάστασης και λειτουργίας ενιαίου ηλεκτρονικού συστήματος διαχείρισης υποθέσεων για την εκπλήρωση των καθηκόντων του δυνάμει του παρόντος προεδρικού διατάγματος.

3. Η ανταλλαγή πληροφοριών και στοιχείων από το εθνικό ενιαίο σημείο επαφής με τα υπόλοιπα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης γίνεται είτε στην ελληνική είτε στην αγγλική γλώσσα, οι οποίες συμπεριλαμβάνονται στον επίσημο σχετικό κατάλογο που δημοσιεύεται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

4. Το παρόν διάταγμα δεν εφαρμόζεται στις ανταλλαγές πληροφοριών μεταξύ αρμόδιων αρχών επιβολής του νόμου, όπως αυτές ορίζονται στην περ. 2 του άρθρου 2, οι οποίες ρυθμίζονται ειδικότερα από άλλες νομικές πράξεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης και αφορούν επίσης στην πρόληψη, την εξακρίβωση και τη διερεύνηση αξιοποίνων πράξεων. επίσης, δεν επηρεάζονται ήδη υπάρχουσες διατάξεις ή διμερείς ή πολυμερείς συμφωνίες που διευκολύνουν έτι περαιτέρω την ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ των αρχών επιβολής του νόμου μεταξύ των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τους ανωτέρω σκοπούς.

5. Δυνάμει του παρόντος διατάγματος δεν επιτρέπεται η άντληση πληροφοριών που ζητήθηκαν με τη χρήση μέσων καταναγκασμού, όπως αυτά ορίζονται στον Κώδικα Ποινικής Δικονομίας (Κ.Π.Δ.). Επίσης δεν επιβάλλεται υποχρέωση αποθήκευσης - συλλογής πληροφοριών με μοναδικό σκοπό την ανά πάσα στιγμή παροχή τους σε αρμόδιες αρχές επιβολής του νόμου άλλων κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά ούτε και υποχρέωση παροχής πληροφοριών στις εν λόγω αρχές με σκοπό τη χρησιμοποίησή τους ως αποδεικτικών στοιχείων σε δικαστικές διαδικασίες, εκτός αν χορηγηθεί τέτοια συγκατάθεση ως προς την ειδική αυτή χρήση είτε κατά τη στιγμή της παροχής της πληροφορίας είτε και αργότερα με τις δέουσες ανά περίπτωση διαδικασίες σύμφωνα με το εθνικό δίκαιο.

 

Άρθρο 2

Ορισμοί

[Άρθρο 2 της Οδηγίας (ΕΕ) 2023/977]

Για την εφαρμογή των διατάξεων του παρόντος προεδρικού διατάγματος:

α) Ως «Ενιαίο σημείο επαφής» ορίζεται η Διεύθυνση Διεθνούς Αστυνομικής Συνεργασίας του Αρχηγείου της Ελληνικής Αστυνομίας (Δ.Δ.Α.Σ.).

β) Ως «αρμόδια αρχή επιβολής του νόμου» ορίζεται κάθε αστυνομική, τελωνειακή ή άλλη αρχή που έχει αρμοδιότητα, βάσει του εθνικού δικαίου να ασκεί εξουσία, να λαμβάνει μέτρα καταναγκασμού για τους σκοπούς της πρόληψης, της εξακρίβωσης ή της διερεύνησης αξιοποίνων πράξεων ή κάθε αρχή που συμμετέχει σε κοινές οντότητες που έχουν συσταθεί μεταξύ δύο ή περισσοτέρων κρατών μελών με σκοπό την πρόληψη, την εξακρίβωση ή τη διερεύνηση αξιοποίνων πράξεων και εφόσον δεν περιλαμβάνει υπηρεσίες ή μονάδες, που ασχολούνται με ζητήματα εθνικής ασφάλειας και υπαλλήλους συνδέσμους που αποσπώνται, σύμφωνα με το άρθρο 47 της Σύμβασης Εφαρμογής της Συμφωνίας του Σένγκεν (L 239/22.9.2000).

γ) Ως «εντεταλμένη αρχή επιβολής του νόμου» ορίζεται εκείνη η «αρμόδια αρχή επιβολής του νόμου», όπως ορίζεται κατά την περ. β, που είναι επιπλέον εξουσιοδοτημένη να υποβάλλει αιτήματα παροχής πληροφοριών στα ενιαία σημεία επαφής άλλων κρατών, σύμφωνα με το άρθρο 4 παρ. 1 και συμπεριλαμβάνεται στο Παράρτημα Α'. Αρμόδια για την κατάρτιση του καταλόγου αυτού ορίζεται η Δ.Δ.Α.Σ., η οποία δύναται να τον συμπληρώνει ή να τον τροποποιεί. Ο κατάλογος αυτός καθώς και οι εκάστοτε συμπληρώσεις ή τροποποιήσεις του, υποβάλλονται στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή προς δημοσίευση.

δ) Ως «σοβαρή αξιόποινη πράξη» νοείται οποιοδήποτε αδίκημα προβλέπεται στο άρθρο 2 παρ. 2 της απόφασης-πλαισίου 2002/584/ΔΕΥ (L 190/18.7.2002), η οποία μεταφέρθηκε στην ελληνική νομοθεσία με τον ν. 3251/2004 (Α' 127), όπως αυτός ισχύει, καθώς και στις παρ. 1 και 2 του άρθρου 3 του Κανονισμού (ΕΕ) 2016/794 (L 135/24.5.2016).

ε) Ως «πληροφορία» νοείται οποιαδήποτε πληροφορία ή δεδομένο αφορά σε ένα ή περισσότερα φυσικά ή νομικά πρόσωπα, γεγονότα ή περιστάσεις και κρίνεται ως σημαντική/ό για τις αρχές επιβολής του νόμου για τους σκοπούς της διεξαγωγής των καθηκόντων τους βάσει του εθνικού δικαίου για την πρόληψη, την εξακρίβωση και τη διερεύνηση αξιοποίνων πράξεων. Στον όρο «πληροφορία» δεν συμπεριλαμβάνονται προσωπικές κρίσεις ή εκτιμήσεις. Η «πληροφορία» μπορεί να είναι είτε άμεσα διαθέσιμη, όταν τηρείται σε βάση δεδομένων στην οποία το ενιαίο σημείο επαφής ή οι αρχές επιβολής του νόμου έχουν άμεση πρόσβαση, είτε έμμεσα διαθέσιμη, όταν το ενιαίο σημείο επαφής ή οι εντεταλμένες αρχές επιβολής του νόμου πρέπει να την αναζητήσουν σε άλλη δημόσια αρχή ή ιδιωτικό φορέα εντός της ελληνικής επικράτειας, υπό την προϋπόθεση ότι είναι επιτρεπτή, κατά το εθνικό δίκαιο, η χορήγηση της «πληροφορίας» αυτής και δεν προηγήθηκε χρήση καταναγκαστικών μέσων. Για την παροχή των «πληροφοριών» αυτών δεν απαιτούνται πρόσθετες προϋποθέσεις από τις προβλεπόμενες για την παροχή σε αντίστοιχες εθνικές αρχές επιβολής του νόμου.

στ) Ως «δεδομένο προσωπικού χαρακτήρα» ορίζεται κάθε πληροφορία που αφορά ταυτοποιημένο ή ταυτοποιήσιμο φυσικό πρόσωπο. Ταυτοποιήσιμο φυσικό πρόσωπο είναι εκείνο, του οποίου η ταυτότητα δύναται να εξακριβωθεί άμεσα ή έμμεσα, ιδίως μέσω αναφοράς σε αναγνωριστικό στοιχείο ταυτότητας, όπως σε όνομα, σε αριθμό ταυτότητας, σε δεδομένα θέσης, σε επιγραμμικό αναγνωριστικό ταυτότητας ή σε έναν ή περισσότερους παράγοντες που προσιδιάζουν στη σωματική, φυσιολογική, γενετική, ψυχολογική, οικονομική, πολιτιστική ή κοινωνική ταυτότητα του εν λόγω φυσικού προσώπου, όπως ορίζεται στο σημείο 1 του άρθρου 3 της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/680 (L 119/4.5.2016), που μεταφέρθηκε στην ελληνική νομοθεσία με το άρθρο 44 του ν. 4624/2019 (Α' 137).

 

Άρθρο 3

Αρχές ανταλλαγής πληροφοριών

[Άρθρο 3 της Οδηγίας (ΕΕ) 2023/977]

Την ανταλλαγή των πληροφοριών, στο πλαίσιο του παρόντος προεδρικού διατάγματος, διέπουν οι αρχές της διαθεσιμότητας, της ισότιμης πρόσβασης, της εμπιστευτικότητας, της κυριότητας των δεδομένων και της αξιοπιστίας των δεδομένων, όπως αυτές περιγράφονται στην αιτιολογική σκέψη 15 της Οδηγίας (ΕΕ) 2023/977. Ειδικότερα:

α) Οι πληροφορίες και τα στοιχεία που είναι διαθέσιμα παρέχονται όταν ζητηθούν, με την επιφύλαξη της μη συνδρομής προβλεπόμενου λόγου άρνησης παροχής τους, κατά την αρχή της διαθεσιμότητας.

β) Για την παροχή των πληροφοριών ισχύουν ακριβώς οι ίδιες προϋποθέσεις που ισχύουν όταν αυτές ζητούνται από τις εθνικές αρχές, κατά την αρχή της ισότιμης πρόσβασης.

γ) Η Δ.Δ.Α.Σ. και οι αρμόδιες αρχές επιβολής του νόμου λαμβάνουν όλες τις προβλεπόμενες κατά τον νόμο εγγυήσεις για να εξασφαλίσουν την εμπιστευτικότητα των παρεχόμενων πληροφοριών σε ενιαίο σημείο επαφής ή σε αρμόδιες αρχές επιβολής του νόμου άλλου κράτους μέλους, όπως λαμβάνουν και αν επρόκειτο για παροχή πληροφοριών, που χαρακτηρίζονται εμπιστευτικές σε εθνική αρμόδια αρχή επιβολής του νόμου, σύμφωνα με την αρχή της εμπιστευτικότητας.

δ) Οι πληροφορίες που έχουν ληφθεί από άλλο κράτος μέλος ή και από τρίτο κράτος μπορούν να αποτελέσουν αντικείμενο ανταλλαγής είτε με άλλο κράτος είτε με τη Εuropol, εφόσον ληφθεί η συγκατάθεση του κράτους προέλευσής τους και μόνο υπό τους όρους που αυτό επιβάλλει, κατά την αρχή της κυριότητας των δεδομένων.

ε) Τα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα που ανταλλάσσονται πρέπει να είναι κατά το δυνατόν ακριβή, πλήρη και επικαιροποιημένα, διαφορετικά, και αναλόγως την περίπτωση, πρέπει είτε να διαγράφονται είτε να διορθώνονται είτε να περιορίζεται η επεξεργασία τους, με ενημέρωση, χωρίς καθυστέρηση, του αποδέκτη των σχετικών πληροφοριών για την όποια αλλαγή, κατά την αρχή της αξιοπιστίας των δεδομένων.

 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΙΙ

ΑΝΤΑΛΛΑΓΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ ΜΕΣΩ ΕΝΙΑΙΩΝ ΣΗΜΕΙΩΝ ΕΠΑΦΗΣ

 

Άρθρο 4

Αιτήματα παροχής πληροφοριών προς το ενιαίο σημείο επαφής

[Άρθρο 4 της Οδηγίας (ΕΕ) 2023/977]

1. Τα αιτήματα υποβάλλονται στο ενιαίο σημείο επαφής άλλου κράτους μέλους από τη Δ.Δ.Α.Σ. ή τις εντεταλμένες αρχές επιβολής του νόμου, όπως αυτές ορίζονται στον κατάλογο του Παραρτήματος Α', τον οποίο η Δ.Δ.Α.Σ. δύναται, όποτε κρίνει αναγκαίο, να επικαιροποι- εί, μεριμνώντας ταυτόχρονα για την αποστολή του στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή προς δημοσίευση.

2. Αντίγραφο του αιτήματος παροχής πληροφοριών από τις ορισθείσες εντεταλμένες αρχές επιβολής του νόμου σε ενιαίο σημείο επαφής άλλου κράτους μέλους αποστέλλεται στο οικείο εθνικό ενιαίο σημείο επαφής. Η υποχρέωση αυτή των εντεταλμένων αρχών επιβολής του νόμου δύναται κατ' εξαίρεση να παρακαμφθεί στις ακόλουθες εξαιρετικές περιπτώσεις:

α) Όταν υφίστανται βάσιμοι λόγοι, που δικαιολογούν το συμπέρασμα ότι τυχόν επέκταση του κύκλου αποδεκτών των πληροφοριών θέτει σε κίνδυνο ιδιαίτερα ευαίσθητη έρευνα, για την οποία απαιτείται υψηλό επίπεδο εμπιστευτικότητας.

β) Όταν οι πληροφορίες αφορούν σε υποθέσεις τρομοκρατίας, εκτός αν αφορούν καταστάσεις εκτάκτου ανάγκης ή διαχείρισης κρίσεων.

γ) Όταν υφίστανται βάσιμοι λόγοι που δικαιολογούν την ύπαρξη κινδύνου να τεθεί σε κίνδυνο η ασφάλεια προσώπου.

3. Τα αιτήματα παροχής πληροφοριών που υποβάλλονται σε ενιαίο σημείο επαφής άλλου κράτους μέλους πρέπει να έχουν υποβληθεί προηγουμένως σε έλεγχο αναγκαιότητας και αναλογικότητας και ζητούνται για τους σκοπούς της πρόληψης, της εξακρίβωσης ή της διερεύνησης σοβαρών αξιοποίνων πράξεων, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 2 περ. δ. Πρέπει δε να υφίστανται βάσιμοι αντικειμενικοί λόγοι και να θεωρείται ότι οι ζητούμενες πληροφορίες είναι διαθέσιμες στο ενιαίο σημείο επαφής του κράτους από το οποίο ζητούνται.

4. Τα αιτήματα παροχής πληροφοριών, που υποβάλλονται σε σημείο επαφής άλλου κράτους πρέπει να είναι συγκεκριμένα, ήτοι να συμπεριλαμβάνουν κατ' ελάχιστο:

α) Λεπτομερή κατά το δυνατό περιγραφή των πραγματικών περιστατικών και του σκοπού για τον οποίο ζητούνται οι πληροφορίες.

β) Αναφορά στο υποκείμενο του αδικήματος σε περίπτωση που τυχόν έχει εντοπιστεί.

γ) Αναφορά στον σύνδεσμο μεταξύ του σκοπού για τον οποίο ζητούνται οι πληροφορίες και του φυσικού ή νομικού προσώπου ή οντότητας που αφορούν.

δ) Τους αντικειμενικούς λόγους για τους οποίους εκτιμάται, ότι οι ζητούμενες πληροφορίες είναι διαθέσιμες στο κράτος μέλος προς το οποίο απευθύνεται το αίτημα.

ε) Τυχόν περιορισμούς στη χρήση των πληροφοριών που συμπεριλαμβάνονται στο αίτημα παροχής πληροφοριών για σκοπούς άλλους από εκείνους για τους οποίους υποβλήθηκε.

5. Εάν το αίτημα έχει χαρακτηριστεί ως επείγον πρέπει να συμπεριλαμβάνει τους λόγους για τους οποίους έλαβε τον χαρακτηρισμό αυτό, οι οποίοι, κατά περίπτωση, μπορούν να αναφέρονται:

α) Στην αποτροπή άμεσης και σοβαρής απειλής για τη δημόσια ασφάλεια.

β) Στην αποτροπή άμεσης απειλής για τη ζωή και τη σωματική ακεραιότητα φυσικού προσώπου.

γ) Στην επικείμενη έκδοση απόφασης που ενδέχεται να συνεπάγεται τη διατήρηση ισχύος περιοριστικών μέτρων που ισοδυναμούν με στέρηση της ελευθερίας.

δ) Στον κίνδυνο της απώλειας της σημασίας των ζητουμένων πληροφοριών αν δεν παρασχεθούν άμεσα και εφόσον αυτές είναι σημαντικές για την πρόληψη, την εξακρίβωση και τη διερεύνηση αξιοποίνων πράξεων που προβλέπονται στην περ. δ του άρθρου 2.

6. Η διατύπωση των αιτημάτων προς τα ενιαία σημεία επαφής των λοιπών κρατών μελών γίνεται στην αγγλική γλώσσα ή σε άλλη που έχει δηλωθεί από το κράτος μέλος προς στο οποίο απευθύνεται το αίτημα.

 

Άρθρο 5

Προθεσμίες παροχής πληροφοριών κατόπιν αιτημάτων

[Άρθρο 5 της Οδηγίας (ΕΕ) 2023/977]

1. Η Δ.Δ.Α.Σ. ως εθνικό ενιαίο σημείο επαφής έχει την υποχρέωση, όταν λαμβάνει αίτημα από ενιαίο σημείο επαφής ή εντεταλμένη αρχή επιβολής του νόμου άλλου κράτους μέλους να παρέχει στις πληροφορίες που του ζητούνται εντός των κάτωθι προθεσμιών:

α) οκτώ (8) ώρες, όταν τα αιτήματα έχουν χαρακτηριστεί ως επείγοντα και αφορούν πληροφορίες που τηρούνται σε βάσεις δεδομένων στις οποίες το ενιαίο σημείο επαφής έχει άμεση πρόσβαση,

β) τρεις (3) ημερολογιακές ημέρες όταν τα αιτήματα έχουν χαρακτηριστεί ως επείγοντα και αφορούν έμμεσα προσβάσιμες πληροφορίες,

γ) επτά (7) ημερολογιακές ημέρες σε κάθε άλλη περίπτωση.

2. Οι ανωτέρω προθεσμίες εκκινούν από την ημερομηνία παραλαβής του σχετικού αιτήματος. Οι ίδιες προθεσμίες ισχύουν και σε περίπτωση απόρριψης του αιτήματος παροχής πληροφοριών. Οι προθεσμίες αυτές αναστέλλονται αν ζητηθούν διευκρινίσεις, για όσο χρονικό διάστημα απαιτηθεί για την παροχή των σχετικών διευκρινίσεων.

3. Οι ανωτέρω προθεσμίες αφορούν αποκλειστικά στην ανταλλαγή πληροφοριών όταν αυτή γίνεται κατόπιν αιτήματος προς τη Δ.Δ.Α.Σ. από ενιαίο σημείο επαφής ή εντεταλμένη αρχή επιβολής του νόμου άλλου κράτους μέλους.

4. Παρέκκλιση από τις ανωτέρω προθεσμίες επιτρέπεται εφόσον απαιτείται άδεια της δικαστικής ή εισαγγελικής αρχής για τη χορήγηση των ζητουμένων πληροφοριών. Στην περίπτωση αυτή, η Δ.Δ.Α.Σ. ενημερώνει για την αναμενόμενη καθυστέρηση το κράτος μέλος που έχει υποβάλει το αίτημα, προσδιορίζοντας, κατά το δυνατό, τη διάρκεια και τους λόγους αυτής. Έως ότου ολοκληρωθεί η διαδικασία της λήψης της δικαστικής ή εισαγγελικής άδειας, το ενιαίο σημείο επαφής κρατά ενήμερο το κράτος μέλος που υπέβαλε το αίτημα.

5. Αν το αίτημα υποβλήθηκε στη Δ.Δ.Α.Σ. από εντεταλμένη αρχή επιβολής του νόμου, αποστέλλεται αντίγραφο των ζητούμενων πληροφοριών στο ενιαίο σημείο επαφής του κράτους μέλους της αιτούσας εντεταλμένης αρχής επιβολής του νόμου ταυτόχρονα με την απάντηση.

6. Υποχρέωση αποστολής αντιγράφου στο ενιαίο σημείο επαφής του αιτούντος κράτους μέλους δεν υπάρχει στις εξής περιπτώσεις:

α) Όταν υφίστανται βάσιμοι λόγοι, που δικαιολογούν το συμπέρασμα ότι τυχόν επέκταση του κύκλου αποδεκτών των πληροφοριών θέτει σε κίνδυνο ιδιαίτερα ευαίσθητη έρευνα, για την οποία απαιτείται υψηλό επίπεδο εμπιστευτικότητας.

β) Όταν πρόκειται για πληροφορίες σε υποθέσεις τρομοκρατίας, που δεν αφορούν καταστάσεις έκτακτης ανάγκης ή διαχείρισης κρίσεων.

γ) Όταν υφίστανται βάσιμοι λόγοι από τους οποίους προκύπτει κίνδυνος για την ασφάλεια προσώπου.

 

Άρθρο 6

Λόγοι απόρριψης των αιτημάτων πληροφοριών

[Άρθρο 6 της Οδηγίας (ΕΕ) 2023/977]

1. Η Δ.Δ.Α.Σ. μπορεί να αρνηθεί την παροχή πληροφοριών μόνο στις ακόλουθες περιπτώσεις:

α) Οι ζητούμενες πληροφορίες δεν είναι διαθέσιμες είτε στο ενιαίο σημείο επαφής είτε στις εθνικές αρμόδιες αρχές επιβολής του νόμου.

β) Το αίτημα παροχής πληροφοριών δεν πληροί τις προϋποθέσεις που ορίζονται στο άρθρο 4.

γ) Η προβλεπόμενη σύμφωνα με το εθνικό δίκαιο δικαστική ή εισαγγελική έγκριση δεν χορηγήθηκε.

δ) Οι ζητούμενες πληροφορίες αποτελούν δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα που δεν εμπίπτουν στις κατηγορίες προσωπικών δεδομένων που απαριθμούνται στο Τμήμα Β' του Παραρτήματος ΙΙ του Κανονισμού (ΕΕ) 2016/794.

ε) Οι ζητούμενες πληροφορίες είναι διαπιστωμένα ανακριβείς, ελλιπείς ή μη επικαιροποιημένες και ως εκ τούτου μη διαθέσιμες και διαβιβάσιμες, σύμφωνα με το άρθρο 7 παρ. 2 της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/680, η οποία μεταφέρθηκε στην ελληνική νομοθεσία με τον ν. 4624/2019.

στ) Υπάρχουν αντικειμενικοί λόγοι που δημιουργούν την πεποίθηση ότι η παροχή των ζητουμένων πληροφοριών:

στα) Είναι αντίθετη ή επιζήμια σε ουσιώδη συμφέροντα εθνικής ασφάλειας.

στβ) Θέτει σε κίνδυνο την επιτυχία υπό εξέλιξη σημαντικής έρευνας για ποινικό αδίκημα ή την ασφάλεια προσώπου.

στγ) Βλάπτει αδικαιολόγητα τα προστατευόμενα σημαντικά συμφέροντα νομικού προσώπου.

ζ) Λόγος απόρριψης του αιτήματος συντρέχει και όταν το αίτημα αφορά:

ζα) Ποινικό αδίκημα, που κατά το ελληνικό ποινικό δίκαιο, τιμωρείται με μέγιστη ποινή φυλάκισης μικρότερη ή ίση του ενός έτους.

ζβ) Πράξη, παράλειψη ή συμπεριφορά, που κατά το ελληνικό ποινικό δίκαιο, δεν συνιστά ποινικό αδίκημα.

ζγ) Πληροφορίες που λήφθηκαν από άλλο κράτος μέλος ή και από τρίτη χώρα, οι οποίες δεν συνοδεύονται από τη συγκατάθεση του χορηγούντος την πληροφορία κράτους για την περαιτέρω διαβίβασή τους.

2. Σε περίπτωση που συντρέχει ένας εκ των ως άνω λόγων απόρριψης του αιτήματος παροχής πληροφοριών δεν θίγεται η υποχρέωση παροχής εκείνων των πληροφοριών που κρίνεται κατά περίπτωση ότι δεν είναι άσχετες ή δυσανάλογες του σκοπού για τον οποίο ζητήθηκαν και για τις οποίες δεν συντρέχει κάποιος εκ των ανωτέρω λόγων απόρριψης. Αν υφίστανται αμφιβολίες, η Δ.Δ.Α.Σ. ζητά διευκρινίσεις ή αποσαφηνίσεις για την επεξεργασία πληροφοριών, που σε διαφορετική περίπτωση, θα είχαν απορριφθεί. Η απόρριψη αιτήματος πρέπει να είναι αιτιολογημένη με ειδική αναφορά σε κάποιον/ους από τους ανωτέρω λόγους.

3. Σε κάθε περίπτωση το αίτημα πρέπει να πληροί τα στοιχεία που προβλέπονται στο άρθρο 4 και δεν πρέπει να διαπιστώνεται πρόδηλη παραβίαση των θεμελιωδών δικαιωμάτων, όπως αυτά καταγράφονται στον Χάρτη

Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, και συγκεκριμένα του δικαιώματος στην ελευθερία και την ασφάλεια και του δικαιώματος στον σεβασμό της ιδιωτικής και οικογενειακής ζωής, όπως αυτά ορίζονται στα άρθρα 6 και 7, αντίστοιχα, ενώ πρέπει να εξασφαλίζεται και η προστασία των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, όπως ορίζεται στο άρθρο 8 του Χάρτη Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης και 16 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

4. Οι απορρίψεις των αιτημάτων παροχής πληροφοριών, οι λόγοι απόρριψης, οι ζητούμενες διευκρινίσεις ή αποσαφηνίσεις και κάθε άλλη κοινοποίηση σχετικά με αιτήματα παροχής πληροφοριών, διαβιβάζονται στη γλώσσα που ορίζεται στην παρ. 6 του άρθρου 4.

 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΙΙΙ

ΛΟΙΠΕΣ ΑΝΤΑΛΛΑΓΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ

 

Άρθρο 7

Παροχή πληροφοριών ιδία πρωτοβουλία

[Άρθρο 7 της Οδηγίας (ΕΕ) 2023/977]

1. Όταν υφίστανται αντικειμενικοί λόγοι ώστε κάποια πληροφορία να εκτιμάται ότι είναι σημαντική για τις αρχές επιβολής του νόμου άλλου κράτους μέλους προς τον σκοπό της πρόληψης, της εξακρίβωσης ή της διερεύνησης σοβαρών αξιοποίνων πράξεων, όπως ορίζονται στο παρόν προεδρικό διάταγμα, η Δ.Δ.Α.Σ. ή οι ορισθείσες αρμόδιες αρχές επιβολής του νόμου, παρέχουν τις πληροφορίες στο κράτος που μπορούν να αξιοποιηθούν για τον ανωτέρω σκοπό ιδία πρωτοβουλία, εκτός κι αν η ενέργεια αυτή, σύμφωνα με αντικειμενικά εκτιμώμενους λόγους:

α) είναι αντίθετη ή επιζήμια στα ουσιώδη συμφέροντα της εθνικής ασφάλειας,

β) θέτει σε κίνδυνο την επιτυχία υπό εξέλιξη έρευνας για ποινικό αδίκημα ή την ασφάλεια προσώπου,

γ) βλάπτει αδικαιολόγητα άξια προστασίας σημαντικά συμφέροντα νομικού προσώπου.

Επίσης δεν μπορεί να χορηγηθεί διαθέσιμη πληροφορία ιδία πρωτοβουλία, εφόσον απαιτείται προς τούτο δικαστική έγκριση, η οποία ζητήθηκε και απορρίφθηκε.

2. Οι πληροφορίες αυτές παρέχονται στις αρχές επιβολής κάθε κράτους μέλους σε μία από τις γλώσσες που το κράτος μέλος αυτό έχει δηλώσει στον σχετικό κατάλογο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Αντίγραφο των πληροφοριών που παρέχονται ιδία πρωτοβουλία από τη Δ.Δ.Α.Σ. αποστέλλεται στο ενιαίο σημείο επαφής του άλλου κράτους μέλους εάν προορίζεται για άλλη αρχή επιβολής του νόμου.

3. Όταν οι πληροφορίες παρέχονται με πρωτοβουλία των αρμόδιων αρχών επιβολής του νόμου, αυτές αποστέλλουν ταυτόχρονα αντίγραφο των πληροφοριών στη Δ.Δ.Α.Σ. και στο ενιαίο σημείο επαφής του κράτους μέλους προς το οποίο απευθύνονται οι πληροφορίες.

4. Οι αρμόδιες αρχές επιβολής του νόμου δύνανται να μην αποστέλλουν ταυτόχρονα με την παροχή των πληροφοριών στο ενιαίο σημείο επαφής ή στην αρμόδια αρχή επιβολής του νόμου του άλλου κράτους μέλους, αντίγραφο των πληροφοριών αυτών στη Δ.Δ.Α.Σ. ή στο ενιαίο σημείο επαφής του κράτους μέλους που καθίσταται αποδέκτης των πληροφοριών όταν:

α) τίθεται σε κίνδυνο ιδιαίτερα ευαίσθητη έρευνα που βρίσκεται υπό εξέλιξη και απαιτεί υψηλό επίπεδο εμπιστευτικότητας,

β) πρόκειται για πληροφορίες σε περιπτώσεις τρομοκρατίας που δεν αφορούν καταστάσεις έκτακτης ανάγκης ή διαχείρισης κρίσεων,

γ) τίθεται ζήτημα ασφάλειας προσώπου.

5. Και στην περίπτωση παροχής πληροφοριών ιδία πρωτοβουλία ισχύουν οι αρχές της αναγκαιότητας και της αναλογικότητας και, εφόσον προβλέπεται προηγούμενη δικαστική έγκριση για την παροχή τους, τηρείται η προβλεπόμενη στον νόμο διαδικασία.

 

Άρθρο 8

Ανταλλαγή πληροφοριών κατόπιν αιτημάτων που υποβάλλονται απευθείας στις αρμόδιες αρχές επιβολής του νόμου

[Άρθρο 8 της Οδηγίας (ΕΕ) 2023/977]

1. Όταν η Δ.Δ.Α.Σ. υποβάλλει αίτημα παροχής πληροφοριών απευθείας στην αρμόδια αρχή επιβολής του νόμου άλλου κράτους μέλους, αποστέλλει ταυτόχρονα αντίγραφο του αιτήματος στο ενιαίο σημείο επαφής του εν λόγω κράτους μέλους. Οι αρμόδιες αρχές επιβολής του νόμου όταν λαμβάνουν αίτημα παροχής πληροφοριών απευθείας από ενιαίο σημείο επαφής άλλου κράτους μέλους, αποστέλλουν αντίγραφο των παρεχόμενων πληροφοριών στη Δ.Δ.Α.Σ.

2. Όταν μια από τις αρμόδιες εθνικές αρχές επιβολής του νόμου είτε δέχεται είτε υποβάλλει αίτημα παροχής πληροφοριών απευθείας από και προς αρμόδια αρχή επιβολής του νόμου άλλου κράτους μέλους, αποστέλλει, ταυτόχρονα, αντίγραφο του εν λόγω αιτήματος ή των πληροφοριών που παρέχει τόσο στη Δ.Δ.Α.Σ. όσο και στο ενιαίο σημείο επαφής του άλλου κράτους μέλους.

3. Η υποχρέωση αποστολής αντιγράφου των πληροφοριών όπως περιγράφεται στις παρ. 1 και 2, δύναται να μην τηρηθεί εφόσον, κατά την εκτίμηση είτε της Δ.Δ.Α.Σ. είτε των αρμόδιων αρχών επιβολής του νόμου, υφίσταται υψηλός κίνδυνος σε μία από τις ακόλουθες περιπτώσεις:

α) Είναι σε εξέλιξη ιδιαίτερα ευαίσθητη έρευνα, η επεξεργασία των πληροφοριών της οποίας απαιτεί υψηλό επίπεδο εμπιστευτικότητας.

β) Υφίσταται περίπτωση τρομοκρατίας, που δεν αφορά κατάσταση έκτακτης ανάγκης ή διαχείρισης κρίσεων.

γ) Τίθεται ζήτημα ασφάλειας προσώπου.

 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ IV

ΠΡΟΣΘΕΤΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΠΑΡΟΧΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ ΒΑΣΕΙ ΤΩΝ ΚΕΦΑΛΑΙΩΝ ΙΙ ΚΑΙ ΙΙΙ

 

Άρθρο 9

Δικαστική άδεια

[Άρθρο 9 της Οδηγίας (ΕΕ) 2023/977]

1. Όταν απαιτείται προηγούμενη δικαστική έγκριση για την παροχή πληροφοριών που ζητήθηκαν από τη Δ.Δ.Α.Σ. ή τις ορισθείσες αρμόδιες αρχές επιβολής του νόμου, αυτή χορηγείται σύμφωνα με το ελληνικό δίκαιο και με τις ίδιες προϋποθέσεις που προβλέπονται και σε ανάλογες εγχώριες περιπτώσεις.

2. Η Δ.Δ.Α.Σ. ή οι ορισθείσες αρμόδιες αρχές επιβολής του νόμου, οι οποίες έλαβαν το αίτημα για τη χορήγηση πληροφοριών, ενεργούν το συντομότερο δυνατό για τη χορήγηση της σχετικής δικαστικής έγκρισης.

 

Άρθρο 10

Δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα - Κανόνες

[Άρθρο 10 της Οδηγίας (ΕΕ) 2023/977]

Οι πληροφορίες που συνιστούν δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα και παρέχονται από τη Δ.Δ.Α.Σ. και τις ορισθείσες αρμόδιες ή εντεταλμένες αρχές επιβολής του νόμου πρέπει να πληρούν τις κάτωθι προϋποθέσεις: α) Να είναι ακριβείς, πλήρεις και επικαιροποιημένες. Σε περίπτωση που δεν έχουν αυτά τα χαρακτηριστικά, δεν διαβιβάζονται ούτε διατίθενται. Αν, ωστόσο, διαβιβαστούν δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα που δεν πληρούν τα ανωτέρω χαρακτηριστικά και τούτο διαπιστωθεί εκ των υστέρων, η εθνική αρχή που τα διαβίβασε ενημερώνει αμέσως την αρχή του κράτους μέλους στην οποία τα στοιχεία αυτά διαβιβάσθηκαν. Σε κάθε περίπτωση, μαζί με τις πληροφορίες αυτές διαβιβάζονται, εφόσον είναι διαθέσιμα, στο ενιαίο σημείο επαφής ή στις αρμόδιες αρχές επιβολής του νόμου του κράτους μέλους που υπέβαλε το σχετικό αίτημα παροχής πληροφοριών, τα αναγκαία εκείνα στοιχεία, που επιτρέπουν την αξιολόγηση του βαθμού ακρίβειας, αξιοπιστίας και επικαιροποίησης των παρεχομένων πληροφοριών από τις αρχές του αιτούντος κράτους μέλους.

β) Οι πληροφορίες που αφορούν σε δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα περιορίζονται στις απολύτως απαραίτητες και αναλογικές ως προς την επίτευξη του στόχου του αιτήματος και περιορίζονται στις κατηγορίες που απαριθμούνται στο Τμήμα Β' του Παραρτήματος ΙΙ του Κανονισμού (ΕΕ) 2016/794.

 

Άρθρο 11

Κατάλογος γλωσσών

[Άρθρο 11 της Οδηγίας (ΕΕ) 2023/977]

Η ανταλλαγή πληροφοριών γίνεται στην αγγλική και στην ελληνική γλώσσα. Οι γλώσσες αυτές συμπεριλαμβάνονται στον κατάλογο που υποβάλλεται στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή προκειμένου να δημοσιευθεί στον συγκεντρωτικό πίνακα ο οποίος περιλαμβάνει το σύνολο των σχετικών γλωσσικών καταλόγων των κρατών μελών. Ο κατάλογος αυτός δύναται να επικαιροποιείται από τη Δ.Δ.Α.Σ. Οποιαδήποτε συμπλήρωση ή αλλαγή δηλώνεται στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

 

Άρθρο 12

Παροχή πληροφοριών στη Εuropol

[Άρθρο 12 της Οδηγίας (ΕΕ) 2023/977]

1. Όταν η Δ.Δ.Α.Σ. ή οι ορισθείσες εθνικές αρμόδιες αρχές επιβολής του νόμου παρέχουν πληροφορίες είτε κατόπιν σχετικού αιτήματος είτε ιδία πρωτοβουλία, όπως προβλέπεται στα Κεφάλαια ΙΙ και ΙΙΙ, το προσωπικό της εξετάζει ανά περίπτωση αν πρέπει να χορηγήσει σχετικό αντίγραφο στη Europol, με την επιφύλαξη ότι η παροχή των πληροφοριών αυτών:

α) δεν είναι αντίθετη ή επιζήμια για τα ουσιώδη συμφέροντα της εθνικής ασφάλειας,

β) δεν θέτει σε κίνδυνο την επιτυχία υπό εξέλιξη έρευνας για ποινικό αδίκημα ή την ασφάλεια προσώπου,

γ) δεν συνεπάγεται την κοινολόγηση πληροφοριών σχετικά με οργανώσεις ή συγκεκριμένες δραστηριότητες των κρατικών υπηρεσιών στον τομέα της εθνικής ασφάλειας.

Η κοινοποίηση εξετάζεται μόνο για πληροφορίες που αφορούν κατηγορίες αδικημάτων, που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής των στόχων της Europol, όπως αυτά καθορίζονται στο άρθρο 3 του Κανονισμού (ΕΕ) 2016/794.

2. Όταν η αρχική προέλευση των πληροφοριών της παρ. 1 είναι από άλλο κράτος μέλος ή τρίτο κράτος, η κοινοποίηση στη Europol λαμβάνει χώρα μόνο υπό την προϋπόθεση ότι το κράτος προέλευσης των πληροφοριών έχει χορηγήσει τη συγκατάθεσή του για την κοινοποίηση αυτή. Ταυτόχρονα με την κοινοποίηση του αντιγράφου των πληροφοριών στη Europol καθορίζεται για ποιον από τους αναφερόμενους στο άρθρο 18 του Κανονισμού (ΕΕ) 2016/794 σκοπούς λαμβάνει χώρα η κοινοποίηση. Σε περίπτωση που προκύψει ανάγκη επεξεργασίας των πληροφοριών για σκοπό διαφορετικό του οριζομένου, ζητείται σχετική άδεια από την αρχή που προέβη στην κοινοποίηση του αντιγράφου των πληροφοριών για την περαιτέρω επεξεργασία.

 

Άρθρο 13

Δίαυλος επικοινωνίας

[Άρθρο 13 της Οδηγίας (ΕΕ) 2023/977]

1. Όλοι οι αρμόδιοι φορείς για τη διακίνηση πληροφοριών, σύμφωνα με τις διατάξεις και τους σκοπούς του παρόντος προεδρικού διατάγματος, χρησιμοποιούν αποκλειστικά ως δίαυλο επικοινωνίας το δίκτυο ασφαλούς ανταλλαγής πληροφοριών της Europol (SIENA).

2. Κατ' εξαίρεση επιτρέπεται η ανταλλαγή πληροφοριών μέσω άλλου διαύλου επικοινωνίας ή τρόπου στις κάτωθι περιπτώσεις:

α) Όταν έχει ανακύψει απρόβλεπτο τεχνικό ή επιχειρησιακό συμβάν που καθιστά αδύνατη τη χρήση του SIENA.

β) Όταν συντρέχουν κατεπείγουσες περιστάσεις για την άμεση ανταπόκριση σε αίτημα παροχής, που καθιστούν την προσωρινή χρήση άλλου διαύλου επικοινωνίας αναγκαία.

γ) Όταν απαιτείται συμμετοχή τρίτων χωρών ή διεθνών οργανισμών ή υφίστανται αντικειμενικοί λόγοι να πιστεύεται ότι στην ανταλλαγή πληροφοριών καθίσταται μελλοντικά αναγκαία η συμμετοχή τρίτων χωρών ή διεθνών οργανισμών, οπότε και χρησιμοποιείται μεταξύ άλλων ο δίαυλος επικοινωνίας της Interpol.

3. Σε κάθε περίπτωση η Δ.Δ.Α.Σ. και όλες οι ορισθείσες αρμόδιες αρχές επιβολής του νόμου είναι συνδεδεμένες με το SIENA.

 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ V

ΕΝΙΑΙΟ ΣΗΜΕΙΟ ΕΠΑΦΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΤΑΛΛΑΓΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ ΜΕΤΑΞΥ ΤΩΝ ΚΡΑΤΩΝ ΜΕΛΩΝ

 

Άρθρο 14

Ορισμός, καθήκοντα και ικανότητες του ενιαίου σημείου επαφής (Δ.Δ.Α.Σ.)

[Άρθρο 14 της Οδηγίας (ΕΕ) 2023/977]

1. Η Δ.Δ.Α.Σ. ως ενιαίο σημείο επαφής, σύμφωνα με την περ. α του άρθρου 2, έχει ως αποστολή τον συντονισμό, τη διευκόλυνση και την εποπτεία της ανταλλαγής πληροφοριών τόσο με σημεία επαφής όσο και με εντεταλμένες αρχές επιβολής του νόμου άλλων κρατών μελών, στελεχώνεται με το κατάλληλο προσωπικό και εξοπλίζεται με την αναγκαία υλικοτεχνική υποδομή προκειμένου να ανταποκριθεί στα καθήκοντά της που είναι τα κάτωθι:

α) Λαμβάνει και αξιολογεί αιτήματα παροχής πληροφοριών, που υποβάλλονται, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 4 και στις γλώσσες που κοινοποιούνται στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, κατά τα προβλεπόμενα στο άρθρο 11.

β) Διαβιβάζει τα αιτήματα παροχής πληροφοριών στις σχετικές αρμόδιες αρχές επιβολής του νόμου και συντονίζει την επεξεργασία των αιτημάτων αυτών και την παροχή των πληροφοριών.

γ) Συντονίζει τη διάρθρωση των πληροφοριών με σκοπό την παροχή τους στα ενιαία σημεία επαφής και όπου απαιτείται στις αρμόδιες αρχές επιβολής του νόμου άλλων κρατών μελών.

δ) Παρέχει κατόπιν αιτήματος ή ιδία πρωτοβουλία πληροφορίες στα άλλα κράτη μέλη, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στα άρθρα 5 και 7.

ε) Απορρίπτει την παροχή πληροφοριών και όταν απαιτείται ζητά διευκρινίσεις ή αποσαφηνίσεις, σύμφωνα με το άρθρο 6.

στ) Αποστέλλει αιτήματα παροχής πληροφοριών στα ενιαία σημεία επαφής άλλων κρατών μελών και, εφόσον απαιτείται, παρέχει τις αναγκαίες διευκρινίσεις ή αποσαφηνίσεις.

2. Προκειμένου να ανταποκριθεί στα καθήκοντά της η Δ.Δ.Α.Σ.:

α) έχει πρόσβαση σε όλες τις πληροφορίες που έχουν στη διάθεσή τους οι αρμόδιες αρχές επιβολής του νόμου, στον βαθμό που κρίνεται αναγκαίο για την εκτέλεση των καθηκόντων που προβλέπονται στο παρόν προεδρικό διάταγμα,

β) λειτουργεί όλο το εικοσιτετράωρο και όλες τις ημέρες της εβδομάδας, χωρίς καμία διακοπή, γ) στελεχώνεται με εξειδικευμένο προσωπικό, μέρος του οποίου προέρχεται οπωσδήποτε από το Τμήμα ΕUROPOL, το Τμήμα INTERPOL και το Τμήμα SIRENE, δ) έχει τη δυνατότητα πρόσβασης σε άμεση μετάφραση και της διατίθενται οι αναγκαίοι τεχνικοί και οικονομικοί πόροι για την ταχεία εκπλήρωση των υποχρεώσεών της και την τήρηση των προθεσμιών που τίθενται για την ανταλλαγή πληροφοριών με το παρόν προεδρικό διάταγμα.

3. Όταν απαιτείται δικαστική έγκριση για τη χορήγηση πληροφορίας το προσωπικό της Δ.Δ.Α.Σ. μπορεί να επικοινωνεί απευθείας με τις αρμόδιες δικαστικές αρχές

όλες τις ημέρες και ώρες της εβδομάδας, η δε αρμόδια δικαστική αρχή για τη χορήγηση ή μη της σχετικής έγκρισης οφείλει να αποφανθεί στον συντομότερο δυνατό χρόνο. Στην επικοινωνία αυτή συμβάλλουν και οι δικαστικοί λειτουργοί που ορίζονται στο Τμήμα SIRENE.

4. Οποιαδήποτε αλλαγή αφορά στο ενιαίο σημείο επαφής γνωστοποιείται στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή εντός μηνός από τότε που λαμβάνει χώρα.

 

Άρθρο 15

Οργάνωση, σύνθεση και κατάρτιση

[Άρθρο 15 της Οδηγίας (ΕΕ) 2023/977]

1. Για την αποτελεσματική λειτουργία της Δ.Δ.Α.Σ. το προσωπικό της απαρτίζεται, πέραν του εξειδικευμένου προσωπικού της περ. γ της παρ. 2 του άρθρου 14, και από εκπροσώπους των αρμόδιων αρχών επιβολής του νόμου, λαμβανομένου υπόψη του άρθρου 24 του ν. 5187/2025 (Α'48).

Το προσωπικό της Δ.Δ.Α.Σ που είναι επιφορτισμένο με τις αρμοδιότητες και τα καθήκοντα που προβλέπονται στο παρόν προεδρικό διάταγμα, πρέπει να διαθέτει κατάλληλα προσόντα προκειμένου να ανταποκριθεί στις λειτουργικές απαιτήσεις του εθνικού ενιαίου σημείου επαφής. Για τον σκοπό αυτό, καταρτίζεται επαρκώς και τακτικά:

α) στη χρήση των εργαλείων επεξεργασίας δεδομένων που χρησιμοποιούνται, ιδίως δε του SIENA και του συστήματος διαχείρισης υποθέσεων,

β) στη γνώση και εφαρμογή του ενωσιακού και εθνικού δικαίου, που άπτεται των δραστηριοτήτων που ρυθμίζονται από το παρόν προεδρικό διάταγμα, ιδιαιτέρως δε της νομοθεσίας που αφορά στην προστασία των προσωπικών δεδομένων, συμπεριλαμβανομένης της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/680, στη διασυνοριακή συνεργασία μεταξύ των αρχών επιβολής του νόμου, συμπεριλαμβανομένου του παρόντος προεδρικού διατάγματος και του Κανονισμού (ΕΕ) 2016/794, καθώς και της σχετικής με τον χειρισμό των εμπιστευτικών πληροφοριών νομοθεσίας, εγκυκλίων κ.λ.π..

2. Το προσωπικό της Δ.Δ.Α.Σ. πρέπει να μπορεί να χειρίζεται με άνεση την αγγλική γλώσσα.

 

Άρθρο 16

Σύστημα διαχείρισης υποθέσεων (C.M.S.)

[Άρθρο 16 της Οδηγίας (ΕΕ) 2023/977]

1. Η Δ.Δ.Α.Σ. εγκαθιστά και διαχειρίζεται ενιαίο ηλεκτρονικό σύστημα διαχείρισης υποθέσεων (C.M.S.) ως αποθετήριο που του παρέχει τη δυνατότητα να εκτελεί τα καθήκοντά του δυνάμει του άρθρου 14. Το σύστημα διαχείρισης υποθέσεων έχει κατ' ελάχιστον όλες τις ακόλουθες λειτουργίες και ικανότητες:

α) Καταγραφή των εισερχόμενων και εξερχόμενων αιτημάτων παροχής πληροφοριών που προβλέπονται στα άρθρα 5 και 8, καθώς και κάθε άλλης επικοινωνίας σχετικά με τα εν λόγω αιτήματα με τα ενιαία σημεία επαφής και, κατά περίπτωση, με τις αρμόδιες αρχές επιβολής του νόμου άλλων κρατών μελών, συμπεριλαμβανομένων πληροφοριών σχετικά με τις απορρίψεις αιτημάτων παροχής πληροφοριών, καθώς και τα αιτήματα για διευκρινίσεις ή αποσαφηνίσεις που προβλέπονται στις παρ. 2 και 3 του άρθρου 6, αντίστοιχα.

β) Καταγραφή των επικοινωνιών μεταξύ του ενιαίου σημείου επαφής και των αρμόδιων αρχών επιβολής του νόμου, σύμφωνα με την περ. γ της παρ. 2 του άρθρου 14.

γ) Καταγραφή της παροχής πληροφοριών στο ενιαίο σημείο επαφής και, κατά περίπτωση, στις αρμόδιες αρχές επιβολής του νόμου άλλων κρατών μελών, σύμφωνα με τα άρθρα 5, 7 και 8.

δ) Διασταύρωση των εισερχόμενων αιτημάτων παροχής πληροφοριών που προβλέπονται στα άρθρα 5 και 8 με τις πληροφορίες που διαθέτει το ενιαίο σημείο επαφής, συμπεριλαμβανομένων των πληροφοριών που παρέχονται σύμφωνα με την παρ. 5 του άρθρου 5 και της παρ. 3 του άρθρου 7 και άλλων σχετικών πληροφοριών που καταγράφονται στο C.M.S.

ε) Διασφάλιση επαρκούς και ταχείας παρακολούθησης των εισερχόμενων αιτημάτων παροχής πληροφοριών όπως αναφέρεται στο άρθρο 4, ιδίως με σκοπό την τήρηση των προθεσμιών για την παροχή των ζητούμενων πληροφοριών που ορίζονται στο άρθρο 5.

στ) Διαλειτουργικότητα με TO SIENA ή οποιοδήποτε άλλο δίαυλο επικοινωνίας κριθεί κατάλληλο για την εμπιστευτικότητα των πληροφοριών που ανταλλάσσονται, διασφαλίζοντας ιδίως ότι οι εισερχόμενες επικοινωνίες μέσω τσυ SIENA ή άλλου διαύλου μπορούν να καταγράφονται απευθείας στο C.M.S. και ότι οι εξερχόμενες επικοινωνίες μπορούν να αποστέλλονται απευθείας από το C.M.S.

ζ) Παραγωγή στατιστικών στοιχείων σχετικά με τις ανταλλαγές πληροφοριών δυνάμει του παρόντος προεδρικού διατάγματος για σκοπούς αξιολόγησης και παρακολούθησης, ιδίως για τους σκοπούς του άρθρου 18.

η) Καταγραφή της πρόσβασης και άλλων δραστηριοτήτων επεξεργασίας σε σχέση με τις πληροφορίες που περιέχονται στο C.M.S., για σκοπούς λογοδοσίας και κυβερνοασφάλειας, σύμφωνα με το άρθρο 25 της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/680.

θ) Δυνατότητα χρήσης ψηφιακής ανάλυσης των πληροφοριών και αυτοματοποιημένων αναζητήσεων στις διαθέσιμες βάσεις δεδομένων της Ελληνικής Αστυνομίας.

2. Η Δ.Δ.Α.Σ. διασφαλίζει ότι όλοι οι κίνδυνοι κυβερνοασφάλειας που σχετίζονται με το C.M.S., ιδίως όσον αφορά την αρχιτεκτονική, τη διακυβέρνηση και τον έλεγχό του, αντιμετωπίζονται με σύνεση και αποτελεσματικότητα και ότι λαμβάνονται επαρκή μέτρα κατά της μη εξουσιοδοτημένης πρόσβασης και κατάχρησης.

3. Το C.M.S. περιέχει δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα μόνο για όσο διάστημα είναι αναγκαίο και αναλογικό για την εκτέλεση των καθηκόντων που ανατίθενται στη Δ.Δ.Α.Σ. δυνάμει του παρόντος προεδρικού διατάγματος και ότι τα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα που περιέχονται σε αυτό στη συνέχεια διαγράφονται αμετάκλητα.

4. Η Δ.Δ.Α.Σ. επανεξετάζει, για πρώτη φορά το αργότερο έξι (6) μήνες μετά την ολοκλήρωση της ανταλλαγής πληροφοριών και στη συνέχεια σε τακτική βάση, τη συμμόρφωση με την παρ. 3.

 

Άρθρο 17

Συνεργασία με τα ενιαία σημεία επαφής

[Άρθρο 17 της Οδηγίας (ΕΕ) 2023/977]

Ο επικεφαλής της Δ.Δ.Α.Σ. ή ο οριζόμενος από αυτόν εκπρόσωπος, συμμετέχει στην κοινή ετήσια συνεδρίαση των επικεφαλής των ενιαίων σημείων επαφής, που λαμβάνει χώρα προκειμένου να συζητηθούν τα αναγκαία οργανωτικά μέτρα και να αξιολογείται τακτικά η συνεργασία τους.

 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ VI

ΤΕΛΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ

 

Άρθρο 18

Στατιστικά στοιχεία

[Άρθρο 18 της Οδηγίας (ΕΕ) 2023/977]

Έως την 1η Μαρτίου κάθε έτους, η Δ.Δ.Α.Σ. αποστέλλει στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή τα στατιστικά στοιχεία που έχει συγκεντρώσει σχετικά με τα αιτήματα ανταλλαγής πληροφοριών που διαχειρίστηκε κατά το προηγούμενο ημερολογιακό έτος. Τα στατιστικά αυτά στοιχεία περιέχουν κατ' ελάχιστο:

α) τον αριθμό των αιτημάτων παροχής πληροφοριών που υποβλήθηκαν και ελήφθησαν από τη Δ.Δ.Α.Σ. και, κατά το δυνατόν, από τις εθνικές αρμόδιες αρχές επιβολής του νόμου,

β) τον αριθμό των αιτημάτων που ελήφθησαν και εκείνων που απαντήθηκαν, με ανάλυση ανά αιτήματα που έλαβαν τον χαρακτηρισμό «επείγοντα» και «μη επείγοντα» και ανά αιτούν κράτος μέλος,

γ) τον αριθμό των απορριφθέντων κατ' άρθρο 6 αιτημάτων ανά αιτούν κράτος μέλος, καθώς και τον λόγο απόρριψης,

δ) τον αριθμό των αιτημάτων, για τα οποία δεν τηρήθηκε η προβλεπόμενη προθεσμία, ανά αιτούν κράτος μέλος, καθόσον ήταν αναγκαία η λήψη προηγούμενης δικαστικής άδειας, σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 5.

 

Άρθρο 19

Κατάργηση

[Άρθρα 20 και 21 της Οδηγίας (ΕΕ) 2023/977]

Με τη θέση σε ισχύ του παρόντος προεδρικού διατάγματος καταργείται το π.δ. 135/2013.

 

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Α'

Κατάλογος εντεταλμένων Αρχών επιβολής του νόμου

Ελλάδα

- Διεύθυνση Αστυνόμευσης του Αρχηγείου Ελληνικής Αστυνομίας

- Διεύθυνση Προστασίας του Κράτους του Αρχηγείου Ελληνικής Αστυνομίας

- Διεύθυνση Αντιμετώπισης Ειδικών Εγκλημάτων Βίας

- Κέντρο Επαφής Προμαχώνα

- Γενική Διεύθυνση ΣΔΟΕ, Διεύθυνση Στρατηγικού Σχεδιασμού και Προγραμματισμού Ερευνών, Τμήμα Δ[ Ανάκτησης Περιουσιακών Στοιχείων από Εγκληματικές Δραστηριότητες και Αμοιβαίας Συνδρομής

- Διεύθυνση Ασφαλείας και Προστασίας Θαλασσίων Συνόρων του Αρχηγείου του Λιμενικού Σώματος - Ελληνική Ακτοφυλακή

- Διεύθυνση Δίωξης Ναρκωτικών και Λαθρεμπορίου του Αρχηγείου του Λιμενικού Σώματος - Ελληνική Ακτοφυλακή

List of designated law enforcement authorities

Greece

- Policing Division of the Hellenic Police Headquarters

- State Protection Division of the Hellenic Police Headquarters

- CounterTerrorism Division

- Police and Customs Cooperation Center Promachonas

- Directorate General of Financial, Economic Crime Unit (SDOE), Strategic Planning and Investigations Programming Directorate, Department D, Asset Recovery and Mutual Assistance

- Directorate of Security and Sea Borders Protection of the Hellenic Coast Guard

- Directorate of Drugs and Contraband Enforcement of the Hellenic Coast Guard

Κατάλογος γλωσσών

Ελλάδα

- Ελληνική

- Αγγλική

List of languages

Greece

- Greek

- English

 

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Β'

ΠΙΝΑΚΑΣ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΙΑΣ

Οδηγία (ΕΕ) 2023/977

Προεδρικό Διάταγμα

Άρθρο 1

Άρθρο 1

Άρθρο 2

Άρθρο 2

Άρθρο 3

Άρθρο 3

Άρθρο 4

Άρθρο 4

Άρθρο 5

Άρθρο 5

Άρθρο 6

Άρθρο 6

Άρθρο 7

Άρθρο 7

Άρθρο 8

Άρθρο 8

Άρθρο 9

Άρθρο 9

Άρθρο 10

Άρθρο 10

Άρθρο 11

Άρθρο 11

Άρθρο 12

Άρθρο 12

Άρθρο 13

Άρθρο 13

Άρθρο 14

Άρθρο 14

Άρθρο 15

Άρθρο 15

Άρθρο 16

Άρθρο 16

Άρθρο 17

Άρθρο 17

 

Άρθρο 20

Έναρξη ισχύος

[Άρθρο 22 της Οδηγίας (ΕΕ) 2023/977]

Η ισχύς του παρόντος προεδρικού διατάγματος αρχίζει από τις 12.12.2024, με εξαίρεση το άρθρο 13, η ισχύς του οποίου αρχίζει από τη δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Στον Υπουργό Προστασίας του Πολίτη αναθέτουμε τη δημοσίευση και στους Υπουργούς Εθνικής Οικονομίας

και Οικονομικών, Προστασίας του Πολίτη, Δικαιοσύνης και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής την εκτέλεση του παρόντος διατάγματος.

Αθήνα, 10 Ιουλίου 2025

 

 

 


Έχει διαβαστεί 219 φορές