x

Σύνδεση

Δεν έχετε λογαριασμό; Εγγραφείτε

Κοινή Υπουργική Απόφαση 53603/2025 - ΦΕΚ 3613/Β/10-7-2025

Ρύθμιση των λεπτομερειών για την ίδρυση Επιχειρηματικού Πάρκου, κατ' εφαρμογή της παρ. 2 του άρθρου 46 του ν. 4982/2022 (Α' 195).


Κοινή Υπουργική Απόφαση Αριθμ. 53603/2025

ΦΕΚ 3613/Β/10-7-2025

Ρύθμιση των λεπτομερειών για την ίδρυση Επιχειρηματικού Πάρκου, κατ' εφαρμογή της παρ. 2 του άρθρου 46 του ν. 4982/2022 (Α' 195).

ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ

ΕΘΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ- ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ- ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ

Έχοντας υπόψη:

1. Την παρ. 2 του άρθρου 46 του ν. 4982/2022 «Ίδρυση, ανάπτυξη, διαχείριση και λειτουργία των Επιχειρηματικών Πάρκων - Ενιαίο πλαίσιο ρύθμισης για τους φορείς Οργανωμένων Υποδοχέων Μεταποιητικών και Επιχειρηματικών Δραστηριοτήτων και άλλες διατάξεις για την ενίσχυση της ανάπτυξης» (Α' 195).

2. Τον ν. 4936/2022 «Εθνικός Κλιματικός Νόμος - Μετάβαση στην κλιματική ουδετερότητα και προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή, επείγουσες διατάξεις για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης και την προστασία του περιβάλλοντος» (Α'105).

3. Τον ν. 4887/2022 «Αναπτυξιακός Νόμος - Ελλάδα Ισχυρή Ανάπτυξη» (Α'16).

4. Τον Κώδικα νομοθεσίας για την προστασία των αρχαιοτήτων και εν γένει της πολιτιστικής κληρονομιάς (ν. 4858/2021, Α'220).

5. ^ν ν. 4819/2021 «Ολοκληρωμένο πλαίσιο για τη διαχείριση των αποβλήτων - Ενσωμάτωση των Οδηγιών 2018/851 και 2018/852 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 30ής Μαΐου 2018 για την τροποποίηση της Οδηγίας 2008/98/ΕΚ περί αποβλήτων και της Οδηγίας 94/62/ΕΚ περί συσκευασιών και απορριμμάτων συσκευασιών, πλαίσιο οργάνωσης του Ελληνικού Οργανισμού Ανακύκλωσης, διατάξεις για τα πλαστικά προϊόντα και την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος, χωροταξικές - πολεοδομικές, ενεργειακές και συναφείς επείγουσες ρυθμίσεις» (Α' 129).

6. Τον ν. 4685/2020 «Εκσυγχρονισμός περιβαλλοντικής νομοθεσίας, ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία των Οδηγιών 2018/844 και 2019/692 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου και λοιπές διατάξεις» (Α' 92).

7. Τον ν. 4635/2019 «Επενδύω στην Ελλάδα και άλλες διατάξεις» (Α'167).

8. Τον ν. 4622/2019 «Επιτελικό Κράτος: οργάνωση, λειτουργία και διαφάνεια της Κυβέρνησης, των κυβερνητικών οργάνων και της κεντρικής δημόσιας διοίκησης» (Α' 133).

9. Τον ν. 4605/2019 «Εναρμόνιση της ελληνικής νομοθεσίας με την Οδηγία (ΕΕ) 2016/943 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 8ης Ιουνίου 2016 σχετικά με την προστασία της τεχνογνωσίας και των επιχειρηματικών πληροφοριών που δεν έχουν αποκαλυφθεί (εμπορικό απόρρητο) από την παράνομη απόκτηση, χρήση και αποκάλυψή τους (EEL 157 της 15.6.2016) - Μέτρα για την επιτάχυνση του έργου του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης και άλλες διατάξεις» (Α'52).

10. Τον ν. 4447/2016 «Χωρικός σχεδιασμός - Βιώσιμη ανάπτυξη και άλλες διατάξεις» (Α'241).

11. Τον ν. 4258/2014 «Διαδικασία οριοθέτησης και ρυθμίσεις θεμάτων για τα υδατορέματα - ρυθμίσεις Πολεοδομικής νομοθεσίας και άλλες διατάξεις» (Α' 94).

12. Τον ν. 4014/2011 «Περιβαλλοντική αδειοδότηση έργων και δραστηριοτήτων, ρύθμιση αυθαιρέτων σε συνάρτηση με δημιουργία περιβαλλοντικού ισοζυγίου και άλλες διατάξεις αρμοδιότητας Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής» (Α'209).

13. Τον ν. 3982/2011 «Απλοποίηση της αδειοδότησης τεχνικών επαγγελματικών και μεταποιητικών δραστηριοτήτων και επιχειρηματικών πάρκων και άλλες διατάξεις» (Α' 143).

14. Τον ν. 3937/2011 «Διατήρηση της βιοποικιλότητας και άλλες διατάξεις» (Α'60).

15. Τον ν. 3852/2010 «Νέα Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης - Πρόγραμμα Καλλικράτης» (Α'87).

16. Τον ν. 3325/2005 «Ίδρυση και λειτουργία βιομηχανικών - βιοτεχνικών εγκαταστάσεων στο πλαίσιο της αειφόρου ανάπτυξης και άλλες διατάξεις» (Α'68).

17. Τον ν. 3199/2003 «Προστασία και διαχείριση των υδάτων - Εναρμόνιση με την Οδηγία 2000/60/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου 23ης Οκτωβρίου 2000» (Α'280).

18. Τον Κώδικα Αναγκαστικών Απαλλοτριώσεων Ακινήτων (ν. 2882/2001, Α' 17).

19. Τον ν. 998/1979 «Περί προστασίας των δασών και των δασικών εν γένει εκτάσεων της Χώρας» (Α' 289).

20. Το π.δ. 142/2017 «Οργανισμός Υπουργείου Οικονομικών» (Α' 181).

21. Το π.δ. 132/2017 «Οργανισμός Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (Υ.Π.ΕΝ.)» (Α'160).

22. Το π.δ. 63/2020 «Σύσταση και κατάργηση Γενικών και Ειδικών Γραμματειών, μεταφορά αρμοδιοτήτων μεταξύ Γενικών Γραμματειών» (Α' 156).

23. Το π.δ. 5/2022 «Οργανισμός Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων» (Α' 15).

24. Το π.δ. 6/2022 «Σύσταση και μετονομασία Γενικών Γραμματειών, σύσταση Ειδικής Γραμματείας, μεταφορά υπηρεσιών και αρμοδιοτήτων» (Α' 17).

25. Το π.δ. 77/2023 «Σύσταση Υπουργείου και μετονομασία Υπουργείων - Σύσταση, κατάργηση και μετονομασία Γενικών και Ειδικών Γραμματειών - Μεταφορά αρμοδιοτήτων, υπηρεσιακών μονάδων, θέσεων προσωπικού και εποπτευόμενων φορέων» (Α' 130).

26. Το π.δ. 79/2023 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α' 131).

27. Το π.δ. 27/2025 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτή Υπουργού, Υφυπουργών και Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης» (Α'44).

28. Την υπό στοιχεία Φ/Α.15/3/2226/170/2012 κοινή απόφαση των Υπουργών Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας και Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής «Καθορισμός του τύπου και του περιεχομένου της αίτησης που πρέπει να υποβάλλει η Εταιρεία Ανάπτυξης Επιχειρηματικού Πάρκου (ΕΑΝΕΠ) για την ανάπτυξη Ε.Π., των απαιτούμενων δικαιολογη- τικών, των ελάχιστων έργων υποδομής και των προδιαγραφών τους, των κριτηρίων και της διαδικασίας εξέτασης της αίτησης, των προδιαγραφών, του τύπου και του περιεχομένου της πολεοδομικής μελέτης και πράξης εφαρμογής και της διαδικασίας εξέτασής τους, σύμφωνα με το άρθρο 46 παρ. 6 του ν. 3982/2011 (Α' 143)» (Β'583), σε συνδυασμό με την υπό στοιχεία Φ/Α.15/3/ ΟΙΚ.55482/672/2017 (Β' 1722) τροποιητική της προηγούμενης κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομίας και Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

29. Την υπό στοιχεία 167563/ΕΥΠΕ/2013 κοινή απόφαση του Υπουργού και του Αναπληρωτή Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής «Εξειδίκευση των διαδικασιών και των ειδικότερων κριτηρίων περιβαλλοντικής αδειοδότησης των έργων και δραστηριοτήτων των άρθρων 3, 4, 5, 6 και 7 του ν. 4014/2011, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 2 παρ. 13 αυτού, των ειδικών εντύπων των ανωτέρω διαδικασιών, καθώς και κάθε άλλου σχετικού με τις διαδικασίες αυτές θέματος» (Β'964).

30. Την υπ' αρ. 1649/45/2014 κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών και Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής «Εξειδίκευση των διαδικασιών γνωμοδοτήσεων και τρόπου ενημέρωσης του κοινού και συμμετοχής του ενδιαφερόμενου κοινού στη δημόσια διαβούλευση κατά την περιβαλλοντική αδειοδότηση έργων και δραστηριοτήτων της Κατηγορίας Α της απόφασης του Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής υπ' αρ. 1958/2012 (Α'21) σύμφωνα με το άρθρο 19 παρ. 9 του ν. 4014/2011 (Α' 209), καθώς και κάθε άλλης σχετικής λεπτομέρειας» (Β'45).

31. Την υπ' αρ. 170225/2014 απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής «Εξειδίκευση των περιεχομένων των φακέλων περιβαλλοντικής αδειοδότησης έργων και δραστηριοτήτων της Κατηγορίας Α' της απόφασης του Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής υπ' αρ. 1958/2012 (Β' 21) όπως ισχύει, σύμφωνα με το άρθρο 11 του ν. 4014/2011 (Α' 209), καθώς και κάθε άλλης σχετικής λεπτομέρειας» (Β' 135).

32. Την υπ' αρ. 30651/2014 κοινή απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής και του Υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης «Εξειδίκευση των προδιαγραφών, του τρόπου παροχής και συντήρησης, των διαδικασιών και αδειών ηλεκτρονικής πρόσβασης και εισαγωγής πληροφοριών καθώς και κάθε άλλης αναγκαίας λεπτομέρειας για την οργάνωση, υλοποίηση και λειτουργία του Ηλεκτρονικού Περιβαλλοντικού Μητρώου (Η.Π.Μ.), σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 18 παρ. 5 του ν. 4014/2011 (Α'209)».

33. Την υπ' αρ. 172058/2016 κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης, Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού, Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, Υγείας, Οικονομικών και Περιβάλλοντος και Ενέργειας «Καθορισμός κανόνων, μέτρων και όρων για την αντιμετώπιση κινδύνων από ατυχήματα μεγάλης έκτασης σε εγκαταστάσεις ή μονάδες, λόγω της ύπαρξης επικίνδυνων ουσιών, σε συμμόρφωση με τις διατάξεις της οδηγίας 2012/18/ΕΕ "για την αντιμετώπιση των κινδύνων μεγάλων ατυχημάτων σχετιζόμενων με επικίνδυνες ουσίες και για την τροποποίηση και στη συνέχεια την κατάργηση της οδηγίας 96/82/ΕΚ του Συμβουλίου" του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 4ης Ιουλίου 2012. Αντικατάσταση της υπ' αρ. 12044/613/2007 (Β' 376), όπως διορθώθηκε (Β'2259/2007)» (Β'345).

34. Την υπ'αρ. 50743/2017 κοινή απόφαση των Υπουργών Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων «Αναθεώρηση εθνικού καταλόγου περιοχών του Ευρωπαϊκού Οικολογικού Δικτύου Natura 2000» (Β'4432).

35. Την υπ' αρ. 74103/5569/2023 κοινή απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Νικόλαο Ταγαρά» (Β'4408).

36. Την υπ' αρ. 22421/2025 κοινή απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Ανάπτυξης «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Ανάπτυξης, Λάζαρο Τσαβδαρίδη» (Β' 1315).

37. Την ανάγκη εξειδίκευσης των ειδικότερων προϋποθέσεων και της διαδικασίας που ακολουθείται για τη χορήγηση έγκρισης ίδρυσης και ανάπτυξης Επιχειρηματικού Πάρκου, σύμφωνα με το άρθρο 7 του ν. 4982/2022.

38. Το γεγονός ότι με τις διατάξεις της παρούσας τροποποιείται η διοικητική διαδικασία με επίσημο τίτλο «Αδειοδότηση Επιχειρηματικών Πάρκων» και Μοναδικό Αριθμό Καταχώρισης (Μ.Α.Κ.) στο ΕΜΔΔ-ΜΙΤΟΣ 503646.

39. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας απόφασης δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού, αποφασίζουμε:

 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α'

ΓΕΝΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ

 

Άρθρο 1

Σκοπός

Σκοπός της παρούσας είναι ο καθορισμός ενιαίου πλαισίου για τη ρύθμιση της διαδικασίας που ακολουθείται, καθώς και των απαιτούμενων δικαιολογητικών για τη χορήγηση έγκρισης ίδρυσης και ανάπτυξης των Επιχειρηματικών Πάρκων (Ε.Π.) του ν. 4982/2022 «Ίδρυση, ανάπτυξη, διαχείριση και λειτουργία των Επιχειρηματικών Πάρκων - Ενιαίο πλαίσιο ρύθμισης για τους φορείς Οργανωμένων Υποδοχέων Μεταποιητικών και Επιχειρηματικών Δραστηριοτήτων και άλλες διατάξεις για την ενίσχυση της ανάπτυξης» (Α' 195).

 

Άρθρο 2

Αντικείμενο

Αντικείμενο της παρούσας είναι ο καθορισμός: α) του τύπου και του περιεχομένου της αίτησης του άρθρου 7 του ν. 4982/2022, β) του ειδικότερου περιεχομένου των μελετών σκοπιμότητας - βιωσιμότητας και τεχνικής οργάνωσης και των δικαιολογητικών που τις συνοδεύουν, γ) των ελάχιστων έργων υποδομής που απαιτούνται για να λειτουργήσει το Ε.Π. και των προδιαγραφών που αυτά πληρούν,

δ) των απαιτούμενων παραβόλων, ε) της διαδικασίας εξέτασης της αίτησης και του σχετικού φακέλου,

στ) των ειδικότερων κριτηρίων και του τρόπου αξιολόγησής τους,

ζ) των σχετικών προθεσμιών, η) των προδιαγραφών, του τύπου και του περιεχομένου των πολεοδομικών και εν γένει τεχνικών μελετών και των εγγράφων που τις συνοδεύουν, θ) του ύψους της εγγυητικής επιστολής καλής εκτέλεσης των έργων του άρθρου 16 του ν. 4982/2022, της διαδικασίας υποβολής της, του περιεχομένου της, των όρων και των προϋποθέσεων κατάπτωσης ή επιστροφής της. ι) κάθε άλλου σχετικού θέματος.

 

Άρθρο 3

Πεδίο Εφαρμογής

Οι διατάξεις της παρούσας εφαρμόζονται σε όλους τους τύπους Ε.Π. του άρθρου 4 του ν. 4982/2022.

 

Άρθρο 4

Ελάχιστα έργα υποδομής Επιχειρηματικού

Πάρκου και προδιαγραφές λειτουργίας τους

1. Ως έργα υποδομής νοούνται τα έργα όπως αυτά ορίζονται στην παρ. 1.δ. του άρθρου 3 του ν. 4982/2022.

2. Στα ελάχιστα έργα υποδομής του Ε.Π. περιλαμβάνονται:

α) οδικά δίκτυα,

β) δίκτυα αποχέτευσης ομβρίων και αντιπλημμυρικής προστασίας,

γ) συστήματα ύδρευσης, ήτοι δίκτυα ύδρευσης με τις αντίστοιχες εγκαταστάσεις λήψεως και επεξεργασίας νερού,

δ) συστήματα επεξεργασίας υγρών αποβλήτων, ήτοι δίκτυα αποχέτευσης ακαθάρτων με τις αντίστοιχες Μονάδες Καθαρισμού Αποβλήτων,

ε) δίκτυα ηλεκτροφωτισμού, ηλεκτροδότησης, τηλεπικοινωνιών και ευρυζωνικά και δίκτυα πυρόσβεσης,

στ) οι παρεμβάσεις για τη διασφάλιση πρόσβασης σε άτομα με αναπηρία.

Η λειτουργία αυτόνομων Μονάδων Καθαρισμού Αποβλήτων δεν είναι υποχρεωτική εντός Ε.Π. σε περίπτωση που από τη λειτουργία του παράγονται αποκλειστικά αστικού τύπου απόβλητα, εφόσον στην ευρύτερη περιοχή υπάρχει δημοτική Μονάδα Καθαρισμού Αποβλήτων, η οποία έχει πλεονάζουσα δυναμικότητα, και ο οικείος Δήμος συμφωνεί να υποδεχθεί η εν λόγω Μονάδα τα απόβλητα του Ε.Π..

3. Τα τεχνικά, λειτουργικά, ποιοτικά και ποσοτικά χαρακτηριστικά των τεχνικών υποδομών του Ε.Π. πληρούν ένα ελάχιστο επίπεδο απαιτήσεων επάρκειας για τους σκοπούς που υλοποιούνται. Οι απαιτήσεις αυτές προκύπτουν από τους κανόνες της τέχνης και της επιστήμης, τις εφαρμοστέες προδιαγραφές και κανονισμούς, τις προαναφερθείσες ελάχιστες τεχνικές υποδομές των Ε.Π. και τις μελέτες και συμβάσεις μεταξύ της Εταιρείας Ανάπτυξης και Διαχείρισης Επιχειρηματικού Πάρκου (Ε.Α.Δ.Ε.Π.) και εργοληπτικών επιχειρήσεων. Στις τεχνικές μελέτες, που υποβάλλονται σύμφωνα με το Παράρτημα Β της παρούσας, οι μελετητές, σε ξεχωριστό κεφάλαιο, καταγράφουν τις προδιαγραφές και τους κανονισμούς που τήρησαν.

 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β'

ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΙΔΡΥΣΗΣ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΥ ΠΑΡΚΟΥ

 

Άρθρο 5

Αρμόδια Αρχή

Για την ίδρυση και ανάπτυξη Ε.Π. υποβάλλεται από την ενδιαφερόμενη Ε.Α.Δ.Ε.Π. του άρθρου 6 του ν. 4982/2022, αίτηση για χορήγηση έγκρισης ίδρυσης και ανάπτυξης Ε.Π. προς τη Διεύθυνση Αδειοδότησης Επιχειρήσεων και Επιχειρηματικών Πάρκων της Γενικής Διεύθυνσης Βιομηχανικών Υποδομών και Επιχειρηματικού Περιβάλλοντος της Γενικής Γραμματείας Βιομηχανίας του Υπουργείου Ανάπτυξης.

 

Άρθρο 6

Αίτηση για χορήγηση έγκρισης ίδρυσης και ανάπτυξης Επιχειρηματικού Πάρκου

1. Ο τύπος και το περιεχόμενο της αίτησης της Ε.Α.Δ.Ε.Π. για τη χορήγηση έγκρισης ίδρυσης και ανάπτυξης Ε.Π. καθορίζονται στο Παράρτημα Α το οποίο αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα της παρούσας.

2. Η αίτηση υποβάλλεται αποκλειστικά μέσω του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος Άσκησης Δραστηριοτήτων και Ελέγχων (Ο.Π.Σ. - Α.Δ.Ε.) του άρθρου 14 του ν. 4442/2016 «Νέο θεσμικό πλαίσιο για την άσκηση οικονομικής δραστηριότητας και άλλες διατάξεις» (Α'230). Το Ο.Π.Σ. - Α.Δ.Ε. είναι προσβάσιμο μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr ΕΨΠ) και του Ελληνικού Κέντρου Ενιαίας Εξυπηρέτησης (eugo.gov.gr). Μέχρι την έναρξη λειτουργίας του Ο.Π.Σ.- Α.Δ.Ε., η αίτηση μπορεί να κατατίθεται σε έντυπη και ηλεκτρονική μορφή στην αρμόδια αρχή του άρθρου 5.

3. Η αίτηση συνοδεύεται από το Επιχειρηματικό Σχέδιο, το οποίο περιλαμβάνει τα δικαιολογητικά, τις απαιτούμενες τεχνικές/οικονομικές μελέτες που προβλέπονται στο Παράρτημα Β, το οποίο αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα της παρούσας.

4. Ο φάκελος υποβολής της αίτησης συνοδεύεται από τη Μελέτη Ορκωτού Ελεγκτή του άρθρου 7 και το αποδεικτικό καταβολής του παραβόλου του άρθρου 8 της παρούσας. Ο σχετικός φάκελος περιλαμβάνει τα πλήρη δικαιολογητικά σε πέντε (5) αντίτυπα σε ψηφιακή και ένα (1) σε φυσική μορφή. Για Ε.Π. που χωροθετούνται εντός της Περιφέρειας Αττικής και της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, υποβάλλονται δύο (2) επιπλέον αντίτυπα σε ψηφιακή μορφή, ένα (1) για τη Γενική Γραμματεία Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και ένα (1) για το Κεντρικό Συμβούλιο Πολεοδομικών Θεμάτων και Αμφισβητήσεων (ΚΕ.ΣΥ.ΠΟ.Θ.Α.) του άρθρου 24 του ν. 4495/2017 «Έλεγχος και προστασία του Δομημένου Περιβάλλοντος και άλλες διατάξεις» (Α' 167).

5. Αν υποβάλλονται περισσότερες από μία (1) αιτήσεις για ίδρυση Ε.Π. στην ίδια περιοχή ή σε περιοχές με επικαλυπτόμενα τμήματα, εξετάζεται η αίτηση που έχει υποβληθεί νωρίτερα και καλύπτει τα κριτήρια πληρότητας κατά τα οριζόμενα στην περ. α της παρ. 3 του άρθρου 9.

 

Άρθρο 7

Μελέτη Ορκωτού Ελεγκτή

Ο φάκελος υποβολής της αίτησης για τη χορήγηση έγκρισης ίδρυσης και ανάπτυξης Ε.Π. συνοδεύεται από Μελέτη Ορκωτού Ελεγκτή, με την οποία πιστοποιείται ότι τηρούνται οι χρηματοοικονομικές προϋποθέσεις αποδοτικότητας και οικονομικής βιωσιμότητας της επένδυσης, όπως αυτές αποτυπώνονται στην τεχνοοικονομική μελέτη σκοπιμότητας - βιωσιμότητας κατά τα οριζόμενα στο Παράρτημα Β της παρούσας.

 

Άρθρο 8

Παράβολο

1. Τα παράβολα που συνοδεύουν την αίτηση και τα δικαιολογητικά που υποβάλλονται από την ενδιαφερόμενη Ε.Α.Δ.Ε.Π. για τη χορήγηση της έγκρισης ίδρυσης και ανάπτυξης Ε.Π. καθορίζονται ανάλογα με τον προϋπολογισμό του έργου ως εξής:

α) Για προϋπολογισμό δαπανών ίδρυσης και ανάπτυξης Ε.Π. μέχρι τριών εκατομμυρίων ευρώ (3.000.000 €), παράβολο πέντε χιλιάδων ευρώ (5.000 €).

β) Για προϋπολογισμό δαπανών ίδρυσης και ανάπτυξης Ε.Π. από τρία εκατομμύρια και ένα ευρώ (3.000.001 €) μέχρι δέκα εκατομμύρια ευρώ (10.000.000 €), παράβολο επτά χιλιάδων ευρώ (7.000 €).

γ) Γ ια προϋπολογισμό δαπανών ίδρυσης και ανάπτυξης Ε.Π. από δέκα εκατομμύρια και ένα ευρώ (10.000.001 €) μέχρι είκοσι εκατομμύρια ευρώ (20.000.000 €), παράβολο δέκα χιλιάδων ευρώ (10.000 €).

δ) Για προϋπολογισμό ίδρυσης και ανάπτυξης Ε.Π. πλέον των είκοσι εκατομμυρίων ευρώ (20.000.000 €), παράβολο δεκαπέντε χιλιάδων ευρώ (15.000 €).

2. Το κατά περίπτωση καταβαλλόμενο παράβολο της παρ. 1 αποτελεί έσοδο του κρατικού προϋπολογισμού και εμφανίζεται στον Αναλυτικό Λογαριασμό Εσόδου (ΑΛΕ) 1450189001 «Λοιπά Παράβολα».

 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ'

ΕΓΚΡΙΣΗ ΙΔΡΥΣΗΣ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ

ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΥ ΠΑΡΚΟΥ

 

Άρθρο 9

Διαδικασία εξέτασης αίτησης ίδρυσης και ανάπτυξης Επιχειρηματικού Πάρκου

1. Η έγκριση ίδρυσης και ανάπτυξης του Επιχειρηματικού Πάρκου (Ε.Π.) εγκρίνεται με κοινή απόφαση των Υπουργών Ανάπτυξης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας και των κατά περίπτωση συναρμόδιων υπουργών, που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

2. Γ ια την εξέταση της αίτησης ίδρυσης και ανάπτυξης Ε.Π. και του συνοδευτικού φακέλου δικαιολογητικών, η Διεύθυνση Αδειοδότησης Επιχειρήσεων και Επιχειρηματικών Πάρκων της Γενικής Διεύθυνσης Βιομηχανικών Υποδομών και Επιχειρηματικού Περιβάλλοντος της Γενικής Γραμματείας Βιομηχανίας του Υπουργείου Ανάπτυξης συνεργάζεται με τις συναρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, δηλαδή:

α) τη Διεύθυνση Χωροταξικού Σχεδιασμού της Γενικής Διεύθυνσης Χωρικού Σχεδιασμού, β) τη Διεύθυνση Πολεοδομικού Σχεδιασμού της Γενικής Διεύθυνσης Πολεοδομίας, ή τη Διεύθυνση Σχεδιασμού Μητροπολιτικών, Αστικών και Περιαστικών Περιοχών της Γενικής Διεύθυνσης Χωρικού Σχεδιασμού για Ε.Π. που χωροθετούνται εντός της Περιφέρειας Αττικής και της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, γ) τη Διεύθυνση Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης της Γενικής Διεύθυνσης Περιβαλλοντικής Πολιτικής, και των κατά περίπτωση συναρμόδιων υπηρεσιών του ΥΠΕΝ ή και άλλων Υπουργείων.

3. Για την εξέταση της αίτησης έγκρισης ίδρυσης και ανάπτυξης Ε.Π. ακολουθείται η εξής διαδικασία:

α) Η αρμόδια υπηρεσία του άρθρου 5 της παρούσας, εντός προθεσμίας τριάντα (30) εργάσιμων ημερών από την υποβολή της αίτησης για τη χορήγηση έγκρισης ίδρυσης και ανάπτυξης Ε.Π. και του συνοδευτικού φακέλου δικαιολογητικών, αντιπαραβάλλει τα υποβληθέντα δικαιολογητικά με την λίστα ελέγχου που συνοδεύει την αίτηση έγκρισης ανάπτυξης ΕΠ, λαμβάνοντας υπόψη και το περιεχόμενο του Παραρτήματος Α, το οποίο αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα της παρούσας, και επιβεβαιώνει την κατ' αρχήν κάλυψη των απαιτούμενων δικαιολογητικών.

Στην περίπτωση μη διαπίστωσης πληρότητας των απαιτούμενων δικαιολογητικών, ενημερώνεται σχετικά ο αιτών προκειμένου να προσκομιστούν τα απαραίτητα δικαιολογητικά, εντός προθεσμίας εξήντα (60) εργάσιμων ημερών. Με την παρέλευση της ως άνω προθεσμίας και τη μη διαπίστωση της απαιτούμενης πληρότητας δικαιολογητικών, ο φάκελος δεν εξετάζεται, το αίτημα απορρίπτεται και η υπόθεση τίθεται στο αρχείο. Σε περίπτωση υποβολής νέου αιτήματος εκ μέρους του δικαιούχου, προσκομίζεται εκ νέου το σύνολο των απαιτούμενων δικαιολογητικών, συνοδευόμενο από το αντίστοιχο παράβολο.

Στην περίπτωση διαπίστωσης της καταρχήν τυπικής πληρότητας εντός της ως άνω προθεσμίας, εκκινεί η διαδικασία ουσιαστικής αξιολόγησης του αιτήματος, η οποία συνίσταται στον ουσιαστικό έλεγχο πλήρωσης των ειδικότερων προϋποθέσεων που περιλαμβάνονται στα Παραρτήματα Β έως Δ, τα οποία αποτελούν αναπόσπαστο τμήμα της παρούσας.

Η αρχή του άρθρου 5 της παρούσας, διαβιβάζει ψηφιακό αντίγραφο του φακέλου στις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και τα κατά περίπτωση συναρμόδια Υπουργεία προς εξέταση. Κάθε υπηρεσία εξετάζει το περιεχόμενο του φακέλου στο πεδίο αρμοδιότητάς της, ζητώντας από τον αιτούντα εντός εξήντα (60) εργάσιμων ημερών από την λήψη του φακέλου, την προσκόμιση τυχόν συμπληρωματικών στοιχείων ή διευκρινίσεων, με κοινοποίηση των εγγράφων στην αρχή του άρθρου 5 της παρούσας. Η ΕΑΔΕΠ εντός προθεσμίας ενενήντα (90) εργάσιμων ημερών από τη λήψη του εγγράφου κάθε αρμόδιας υπηρεσίας, προσκομίζει το σύνολο των ζητηθέντων στοιχείων και διευκρινίσεων. Με την παρέλευση της εν λόγω προθεσμίας, οι συναρμόδιες υπηρεσίες γνωμοδοτούν στην αρχή του άρθρου 5 της παρούσας ως προς την ουσιαστική πληρότητα του φακέλου, καθώς και τη χωροθέτηση, ίδρυση και ανάπτυξη του Ε.Π. εντός είκοσι (20) εργάσιμων ημερών.

Για την ολοκλήρωση της εξέτασης της αίτησης η υπηρεσία του άρθρου 5 της παρούσας συγκαλεί κοινή σύσκεψη μεταξύ των συναρμόδιων υπηρεσιών εντός δέκα (10) εργάσιμων ημερών από την λήψη του συνόλου των ανωτέρω γνωμοδοτήσεων. Κατά την κοινή σύσκεψη, ολοκληρώνεται η σχετική αξιολόγηση, συντάσσεται πρακτικό στο οποίο βεβαιώνεται η πληρότητα ή μη του φακέλου και διατυπώνεται γνώμη ως προς την χορήγηση έγκρισης ίδρυσης και ανάπτυξης του Επιχειρηματικού Πάρκου. Πριν τη σύγκληση της κοινής σύσκεψης δύνα- ται να διενεργείται αυτοψία στην προτεινόμενη θέση ίδρυσης και ανάπτυξης του Ε.Π. από επιτροπή που συγκροτείται για τον σκοπό αυτό, σύμφωνα με τα περιλαμβανόμενα στην παρ. 4 του άρθρου 32 του ν. 4982/2022 και να καταρτίζεται σχετική έκθεση ελέγχου. Η αρμόδια αρχή του άρθρου 5 κοινοποιεί στην ΕΑΔΕΠ το πρακτικό της κοινής σύσκεψης. Σε περίπτωση διατύπωσης αρνητικής γνώμης, το αίτημα απορρίπτεται και η υπόθεση τίθεται στο αρχείο.

β) Σε περίπτωση διατύπωσης θετικής γνώμης, η Διεύθυνση Αδειοδότησης Επιχειρήσεων και Επιχειρηματικών Πάρκων αποστέλλει αμελλητί επί αποδείξει το κοινό πρακτικό της περ. α) μαζί με τα ψηφιακά αντίγραφα του φακέλου του Ε.Π., προκειμένου να ασκήσουν την γνωμοδοτική τους αρμοδιότητα σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 10 του ν. 4982/2022, στα εξής όργανα:

βα) Το ΚΕ.ΣΥ.ΠΟ.Θ.Α. του άρθρου 24 του ν. 4495/2017, σύμφωνα με το άρθρο 20 του ν. 4787/2021, περί των αρμοδιοτήτων και της συγκρότησής του, για Ε.Π. που χωροθετείται εντός της Περιφέρειας Αττικής και της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας κατόπιν ενημερωτικού σημειώματος, το οποίο συντάσσεται από τον Γενικό Γραμματέα Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας ή την αρμόδια θεματική υπηρεσία, σύμφωνα με το άρθρο 25Β του ν. 4495/2017 (Α' 167), όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 35 του ν. 5069/2023 (Α' 193).

ββ) Το κατά τόπον αρμόδιο Περιφερειακό Συμβούλιο. Κατά το στάδιο γνωμοδότησης εκ μέρους του Περιφερειακού Συμβουλίου, διεξάγεται η διαδικασία δημοσιοποίησης και διαβούλευσης της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (Μ.Π.Ε.), τα αποτελέσματα της οποίας υποβάλλονται μαζί με τη γνωμοδότηση. Το Περιφερειακό συμβούλιο γνωμοδοτεί για τη σκοπιμότητα του έργου και παράλληλα μεριμνά για την εφαρμογή της διαδικασίας της περ. β) της παρ. 2 του άρθρου 3 του ν. 4014/2011, πλην των υποπερ. εε) και στστ) της περ. β) της ως άνω παρ. 2, μέσω του πληροφοριακού συστήματος Ηλεκτρονικού Περιβαλλοντικού Μητρώου (Η.Π.Μ.) όπου επιτρέπεται η ελεύθερη πρόσβαση στο ενδιαφερόμενο κοινό, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στην παρ. 5 του άρθρου 10 του ν. 4982/2022. Η ΕΑΔΕΠ έχει την υποχρέωση ανάρτησης στο Η.Π.Μ. της Μ.Π.Ε. συνοδευόμενης από τα λοιπά στοιχεία του φακέλου. Η προθεσμία για την γνωμοδότηση των ανωτέρω οργάνων, καθώς και οποιασδήποτε άλλης υπηρεσίας ή φορέα απαιτηθεί κατά τη διαδικασία εξέτασης του φακέλου του επιχειρηματικού σχεδίου, είναι τριάντα (30) εργάσιμες ημέρες από την λήψη του σχετικού φακέλου. Η παράλειψη των ανωτέρω οργάνων να γνωμοδοτήσουν δεν κωλύει την πρόοδο της διοικητικής διαδικασίας για την έκδοση της απόφασης έγκρισης ή απόρριψης της ανάπτυξης Ε.Π..

γ) Το κοινό πρακτικό της περ. α) αποστέλλεται επί αποδείξει και στη Διεύθυνση Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης της Γενικής Διεύθυνσης Περιβαλλοντικής Πολιτικής του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, η οποία εντός εξήντα (60) εργάσιμων ημερών από την λήψη του πρακτικού εισηγείται τους περιβαλλοντικούς όρους του προς έγκριση Ε.Π..

δ) Η Διεύθυνση Αδειοδότησης Επιχειρήσεων και Επιχειρηματικών Πάρκων συντάσσει και προωθεί για προσυπογραφή το σχέδιο της κοινής απόφασης των Υπουργών Ανάπτυξης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας και των κατά περίπτωση συναρμόδιων υπουργών για την ανάπτυξη του Ε.Π.. Η απόφαση έγκρισης ίδρυσης και ανάπτυξης του Ε.Π. εκδίδεται μέσα σε προθεσμία ενενήντα (90) εργάσιμων ημερών από τη λήψη των γνωμοδοτήσεων των ανωτέρω οργάνων, ή, από την παρέλευση της προθεσμίας χορήγησής τους.

4. Η διαδικασία εξέτασης της αίτησης περί έγκρισης ίδρυσης και ανάπτυξης Ε.Π. διεκπεραιώνεται μέσω του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος Άσκησης Δραστηριοτήτων και Ελέγχων (Ο.Π.Σ. - Α.Δ.Ε.) του άρθρου 14 του ν. 4442/2016. Το Ο.Π.Σ. - Α.Δ.Ε. είναι προσβάσιμο μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr ΕΨΠ) και του Ελληνικού Κέντρου Ενιαίας Εξυπηρέτησης (eugo.gov.gr). Μέχρι την έναρξη λειτουργίας του Ο.Π.Σ.- Α.Δ.Ε., η υποβολή ή διαβίβαση των εγγράφων πραγματοποιείται με κατάθεση δια ζώσης ή μέσω ταχυδρομικής ή ηλεκτρονικής αλληλογραφίας.

 

Άρθρο 10

Διαδικασία εξέτασης αίτησης ίδρυσης και ανάπτυξης Επιχειρηματικού Πάρκου με έγκριση Ρυμοτομικού Σχεδίου Εφαρμογής

1. Στην περίπτωση της παρ. 5 του άρθρου 11 του ν. 4982/2022, η αίτηση για τη χορήγηση έγκρισης ίδρυσης και ανάπτυξης Ε.Π. δύναται να συνοδεύεται από το ρυμοτομικό σχέδιο εφαρμογής του Ε.Π., το οποίο εκπονείται σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 10 του ν. 4447/2016 (Α' 241) και την παρ. 1 του άρθρου 11 του ν. 4982/2022.

2. Στην περίπτωση της παρ. 1, το ρυμοτομικό σχέδιο εφαρμογής του Ε.Π. εγκρίνεται με την απόφαση έγκρισης ίδρυσης και ανάπτυξης του Ε.Π. του άρθρου 9 της παρούσας. Η διαδικασία εξέτασης του ρυμοτομικού σχεδίου εφαρμογής του Επιχειρηματικού Πάρκου που ακολουθείται σε αυτήν την περίπτωση, είναι η διαδικασία της περ. α της παρ. 3 του άρθρου 9 της παρούσας, κατά την οποία οι αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (εν προκειμένω η Διεύθυνση Πολεοδομικού Σχεδιασμού καθώς και η Διεύθυνση Τοπογραφικών Εφαρμογών του ΥΠΕΝ) εξετάζουν το τμήμα του υποβληθέντος φακέλου που αφορά το ρυμοτομικό σχέδιο εφαρμογής. Όταν ολοκληρωθεί η εξέταση του ρυμοτομικού σχεδίου εφαρμογής από τις ανωτέρω αρμόδιες υπηρεσίες, αυτές συμμετέχουν στην κοινή σύσκεψη των αρμόδιων υπηρεσιών κατά την οποία ολοκληρώνεται η σχετική αξιολόγηση όλου του φακέλου του Ε.Π.

Μετά την ολοκλήρωση της ανωτέρω διαδικασίας, ακολουθείται η διαδικασία της περ. β της παρ. 3 του άρθρου 9 της παρούσας και παράλληλα διενεργείται και ολοκληρώνεται η διαδικασία γνωμοδοτήσεων του αρμόδιου ΣΥ.ΠΟ.Θ.Α. και του οικείου δήμου για την πολεοδόμηση του Ε.Π. εφόσον δεν πρόκειται για Ε.Π. στην Περιφέρεια Αττικής και στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας. Για τον σκοπό αυτό, το κοινό πρακτικό της περ. α) της παρ. 3 του άρθρου 9 της παρούσας μαζί με το ψηφιακό αντίγραφο του φακέλου του Ε.Π. αποστέλλονται και στο αρμόδιο ΣΥ.ΠΟ.Θ.Α. και τον οικείο Δήμο. Οι γνωμοδοτήσεις αυτές αποστέλλονται στη αρμόδια Διεύθυνση του άρθρου 5 της παρούσας εντός τριάντα (30) εργάσιμων ημερών για τις περαιτέρω ενέργειες.

Η τελική εισήγηση προς τους αρμόδιους υπουργούς για την έγκριση του ρυμοτομικού σχεδίου εφαρμογής με την απόφαση έγκρισης ίδρυσης και ανάπτυξης του Ε.Π., γίνεται σε αυτήν την περίπτωση από την Διεύθυνση Πολεοδομικού Σχεδιασμού, της Γενικής Διεύθυνσης Πολεοδομίας, του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, εντός εξήντα (60) εργάσιμων ημερών από την λήψη του πρακτικού από την αρμόδια Διεύθυνση του άρθρου 5.

 

Άρθρο 11

Κριτήρια αξιολόγησης αίτησης ίδρυσης και ανάπτυξης Επιχειρηματικού Πάρκου και φακέλου δικαιολογητικών

Γ ια την έγκριση ίδρυσης και ανάπτυξης Ε.Π. λαμβάνονται υπόψη από την αρμόδια Διεύθυνση του άρθρου 5 και τις συναρμόδιες υπηρεσίες της παρ. 2 του άρθρου 9 της παρούσας, τα ακόλουθα:

α) η τήρηση των προϋποθέσεων των άρθρων 6, 7, 8, και 9 του ν. 4982/2022,

β) η σκοπιμότητα και βιωσιμότητα του έργου, ιδιαίτερα ως προς την τεκμηρίωση των προοπτικών προσέλκυσης επιχειρήσεων και τη συμβολή του στην τοπική και εθνική οικονομία, και

γ) το ύψος του κόστους ίδρυσης και ανάπτυξης, ο βαθμός τεκμηρίωσης αυτού, οι τεχνικές δυσχέρειες για την έγκαιρη ολοκλήρωση των απαιτούμενων πρόσθετων εξωτερικών υποδομών και η ικανότητα της Ε.Α.Δ.Ε.Π. και των μετόχων της να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους στο πλαίσιο της ίδρυσης και ανάπτυξης του Ε.Π..

 

Άρθρο 12

Έγκριση Ρυμοτομικού Σχεδίου Εφαρμογής

Για την πολεοδόμηση του ΕΠ και την έγκριση του ρυμοτομικού σχεδίου εφαρμογής ακολουθείται η διαδικασία που προβλέπεται από το άρθρο 11 του ν. 4982/2022 με την επιφύλαξη της περ. 5 του άρθρου 11 του ν. 4982/2022 για την οποία ακολουθείται η διαδικασία του άρθρου 10 της παρούσας.

 

Άρθρο 13

Εγγυητική Επιστολή καλής εκτέλεσης

1. Μετά από την έκδοση της απόφασης έγκρισης ίδρυσης και ανάπτυξης Ε.Π. κατά το άρθρο 10 του ν. 4982/2022 και την έγκριση του Ρυμοτομικού Σχεδίου Εφαρμογής κατά το άρθρο 11 του ίδιου νόμου, συντάσσονται με μέριμνα της Ε.Α.Δ.Ε.Π. οι απαιτούμενες τεχνικές μελέτες των έργων ίδρυσης και ανάπτυξης του Ε.Π., οι οποίες υποβάλλονται υποχρεωτικά στην αρμόδια αρχή του άρθρου 5 μαζί με εγγυητική επιστολή καλής εκτέλεσης των έργων.

2. Η Ε.Α.Δ.Ε.Π. εκδίδει υπέρ της Γενικής Γραμματείας Βιομηχανίας του Υπουργείου Ανάπτυξης την εγγυητική επιστολή καλής εκτέλεσης από το Ταμείο Μηχανικών Εργοληπτών Δημοσίων Έργων (Τ.Μ.Ε.Δ.Ε.), είτε από τράπεζα που λειτουργεί νόμιμα στην Ελλάδα ή σε οποιοδήποτε άλλο κράτος μέλος της Ε.Ε., συνοδευόμενη από επίσημη μετάφραση στα ελληνικά, ποσού ίσου με το πέντε τοις εκατό (5%) του συνολικού προϋπολογισμού δαπανών υλοποίησης του Ε.Π., που καθορίστηκε στην απόφαση έγκρισης ίδρυσης και ανάπτυξης του Ε.Π.. Αν με την απόφαση έγκρισης ίδρυσης και ανάπτυξης του Ε.Π. έχει εγκριθεί η υλοποίηση των έργων υποδομής σε φάσεις, οι εγγυητικές επιστολές υπολογίζονται με βάση τον προϋπολογισμό των έργων της κάθε φάσης.

3. Για την κατάθεση της εγγυητικής επιστολής χορηγείται στην Ε.Α.Δ.Ε.Π. σχετική βεβαίωση.

4. Η εγγυητική επιστολή εγγυάται την άρτια πραγματοποίηση και αποπεράτωση των υποδομών του Ε.Π., σύμφωνα με τις εγκεκριμένες μελέτες και τους κανόνες της τέχνης και της επιστήμης και γενικά την προσήκουσα εκπλήρωση όλων των υποχρεώσεων της Ε.Α.Δ.Ε.Π..

5. Σε περίπτωση μη εκπλήρωσης των σχετικών όρων, η εγγυητική επιστολή καταπίπτει «σε πρώτη ζήτηση», με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Βιομηχανίας του Υπουργείου Ανάπτυξης, χωρίς όρους ή αιρέσεις και χωρίς ο πρωτοφειλέτης ή ο εγγυητής να δύνανται να αντιτάξουν οποιαδήποτε ένσταση. Πριν την απόφαση για κατάπτωση της εγγυητικής επιστολής, καλείται η Ε.Α.Δ.Ε.Π. να εκθέσει τις απόψεις της και μπορεί να της παρέχεται προθεσμία συμμόρφωσης με τις υποχρεώσεις της.

 

Άρθρο 14

Υλοποίηση έργων υποδομής

1. Πριν την έναρξη υλοποίησης των έργων υποδομής, η ΕΑΔΕΠ ορίζει επιβλέποντες μηχανικούς προκειμένου να παρακολουθήσει και να ελέγξει την τεχνική και χρονική πρόοδο υλοποίησης των έργων κατά το στάδιο της κατασκευής τους. Οι επιβλέποντες μηχανικοί, οι οποίοι θα πρέπει να έχουν τα αντίστοιχα επαγγελματικά δικαιώματα, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο π.δ. 99/2018 (Α' 187), συνυπογράφουν τις εκθέσεις της παρ. 6 του άρθρου 32 του ν. 4982/2022, μέχρι την έκδοση της απόφασης διαπίστωσης ολοκλήρωσης εργασιών του άρθρου 16, του ν. 4982/2022. Με το πέρας των εργασιών, εκδίδουν αναλυτική βεβαίωση περάτωσης εργασιών (ΒΠΕ), με την οποία πιστοποιείται ότι οι υποδομές έχουν ολοκληρωθεί και είναι έτοιμες για χρήση. Η ως άνω βεβαίωση αποτελεί απαραίτητο δικαιολογητικό για την έκδοση της απόφασης του άρθρου 16, του ν. 4982/2022.

2. Ειδικά για περιπτώσεις ΕΠ, που καθορίστηκαν σύμφωνα με τις προβλέψεις της παρ. 3(α) του άρθρου 8 του ν. 4982/2022, για την έκδοση της απόφασης του άρθρου 16 του ν. 4982/2022, απαιτείται επιπρόσθετα η προσκόμιση από την ΕΑΔΕΠ βεβαίωσης ορκωτού εκλεκτή - λογιστή. Με την εν λόγω βεβαίωση, η οποία χορηγείται κατόπιν διενέργειας ελέγχου του συνόλου των οικονομικών στοιχείων και παραστατικών για την υλοποίηση του επενδυτικού σχεδίου, όπως αυτό εγκρίθηκε με την απόφαση του παρ. 1 του άρθρου 10 του ν. 4982/2022, πιστοποιείται:

(α) Ο αναλυτικός πίνακας του τελικού κόστους του έργου.

(β) Το τελικό χρηματοοικονομικό σχήμα της επένδυσης (ήτοι το ύψος της καταβληθείσας ιδίας συμμετοχής της ΕΑΔΕΠ, το ύψος τυχόν τραπεζικού δανεισμού, καθώς και το ύψος των κεφαλαίων που συγκεντρώθηκαν από εισφορές τρίτων σύμφωνα με τις προβλέψεις του άρθρου 13 του ν. 4982/2022 και της προβλεπόμενης διάταξης της παρ. 5 του άρθρου 46 του ν. 4982/2022).

(γ) Το συνολικό ύψος των κεφαλαίων από εισφορές τρίτων που καταβλήθηκε σε ειδικό λογαριασμό της ΕΑΔΕΠ σύμφωνα με την παρ. 5 του άρθρου 13 του ν. 4982/2022, το τελικό ύψος των ως άνω δαπανών που καταβλήθηκε για τους σκοπούς της επένδυσης και το ύψος τυχόν αδιάθετου υπόλοιπου.

(δ) Το γεγονός ότι τα εν λόγω κεφάλαια από εισφορές τρίτων δαπανήθηκαν αποκλειστικά για τη δημιουργία των κοινόχρηστων χώρων και των έργων υποδομής του Ε.Π., σύμφωνα με τα περιλαμβανόμενα στο άρθρο 13 του ν. 4982/2022.

 

Άρθρο 15

Διαδικασία αναγκαστικής απαλλοτρίωσης υπέρ Ε.Α.Δ.Ε.Π.

1. Σε περίπτωση που η Ε.Α.Δ.Ε.Π. έχει εξασφαλίσει τα δικαιώματα, κατά τις παρ. 1 και 2 του άρθρου 8 του ν. 4982/2022, του ογδόντα τοις εκατό (80%) της συνολικά αιτούμενης έκτασης για την απόκτηση του υπολειπόμενου είκοσι τοις εκατό (20%), μπορεί να εφαρμόζεται, μετά την έκδοση της απόφασης του άρθρου 10 της παρούσας, η διαδικασία των αναγκαστικών απαλλοτριώσεων, σύμφωνα με τον Κώδικα Αναγκαστικών Απαλλοτριώσεων Ακινήτων (ν. 2882/2001, Α' 17). Σε αυτήν την περίπτωση η απαλλοτρίωση κηρύσσεται υπέρ και με δαπάνες της Ε.Α.Δ.Ε.Π., για λόγους δημόσιας ωφέλειας, κατά τα οριζόμενα στην περ. β) της παρ. 3 του άρθρου 8 του ν. 4982/2022.

2. Για τη διασφάλιση του εκατό τοις εκατό (100%) της έκτασης του Ε.Π., κατά την επέκταση ήδη εγκεκριμένων Οργανωμένων Υποδοχέων Μεταποιητικών και Επιχειρηματικών Δραστηριοτήτων (Ο.Υ.Μ.Ε.Δ.), κατά παρέκκλιση του άρθρου 8 του ν. 4982/2022, η Ε.Α.Δ.Ε.Π. μπορεί να θεωρηθεί ότι διασφαλίζει το ογδόντα τοις εκατό (80%) της αιτούμενης προς επέκταση έκτασης του Ε.Π. και με τη ρητή συναίνεση των ιδιοκτητών γης σε αυτή. Στην περίπτωση του πρώτου εδαφίου, το υπόλοιπο είκοσι τοις εκατό (20%) μπορεί να αποκτηθεί με απαλλοτρίωση σύμφωνα με την παρ. 7 του άρθρου 47 του ν. 4982/2022.

3. Η διαδικασία των αναγκαστικών απαλλοτριώσεων εφαρμόζεται και στην περίπτωση μη αξιοποίησης των επιχειρηματικών οικοπέδων, που βρίσκονται εντός του Ε.Π., σύμφωνα με τα οριζόμενα στις παρ. 5 και 6 του άρθρου 31 του ν. 4982/2022.

4. Για την αναγκαστική απαλλοτρίωση των εκτάσεων των παρ. 1, 2 και 3 της παρούσας, η Ε.Α.Δ.Ε.Π. υποβάλλει αίτηση προς τη Διεύθυνση Αδειοδότησης Επιχειρήσεων και Επιχειρηματικών Πάρκων της Γενικής Διεύθυνσης Βιομηχανικών Υποδομών και Επιχειρηματικού Περιβάλλοντος της Γενικής Γραμματείας Βιομηχανίας του Υπουργείου Ανάπτυξης. Η αίτηση συνοδεύεται από όλο το απαραίτητο υλικό τεκμηρίωσης, όπως αυτό ορίζεται στο άρθρο 3 του ν. 2882/2001.

5. Για την κήρυξη της αναγκαστικής απαλλοτρίωσης εκδίδεται απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης, κατόπιν σχετικής εισήγησης της Διεύθυνσης Αδειοδότησης Επιχειρήσεων και Επιχειρηματικών Πάρκων της Γενικής Διεύθυνσης Βιομηχανικών Υποδομών και Επιχειρηματικού Περιβάλλοντος της Γενικής Γραμματείας Βιομηχανίας του Υπουργείου Ανάπτυξης.

 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ε'

ΤΕΛΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ

 

Άρθρο 16

Έναρξη ισχύος

Η ισχύς της παρούσας αρχίζει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

(Ακολουθεί παράρτημα για το οποίο βλέπε στο οικείο ΦΕΚ)

 

Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Αθήνα, 9 Ιουλίου 2025

 



Έχει διαβαστεί 145 φορές

Τελευταία Νέα