Υπουργική Απόφαση ΥΠΕΝ/Δ ΗΕ/35549/731/2023 - ΦΕΚ 2268/Β/6-4-2023
Ενίσχυση για επιχειρήσεις τομέων και υποτομέων που εκτίθενται σε σημαντικό κίνδυνο διαρροής άνθρακα, λόγω του κόστους δικαιωμάτων του συστήματος εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπής αερίων θερμοκηπίου της Ε.Ε. που μετακυλίεται στις τιμές ηλεκτρικής ενέργειας
(ενίσχυση για έμμεσο κόστος εκπομπών), σύμφωνα με τα οριζόμενα στην Οδηγία 2003/87/ΕΚ όπως ισχύει, καθώς και στην Ανακοίνωση της Επιτροπής 2020/C 317/04/25.09.2020 (Κατευθυντήριες γραμμές σχετικά με ορισμένα μέτρα κρατικών ενισχύσεων στο πλαίσιο του συστήματος εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπής αερίων θερμοκηπίου μετά το 2021). Διαδικασία χορήγησης της ενίσχυσης από τη Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. Α.Ε., για την περίοδο 2021-2030, δικαιούχοι, μέγιστο ποσό ενίσχυσης και μεθοδολογία χορήγησης της ενίσχυσης.
Υπουργική Απόφαση Αριθμ. ΥΠΕΝ/Δ ΗΕ/35549/731/2023
ΦΕΚ 2268/Β/6-4-2023
Ενίσχυση για επιχειρήσεις τομέων και υποτομέων που εκτίθενται σε σημαντικό κίνδυνο διαρροής άνθρακα, λόγω του κόστους δικαιωμάτων του συστήματος εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπής αερίων θερμοκηπίου της Ε.Ε. που μετακυλίεται στις τιμές ηλεκτρικής ενέργειας (ενίσχυση για έμμεσο κόστος εκπομπών), σύμφωνα με τα οριζόμενα στην Οδηγία 2003/87/ΕΚ όπως ισχύει, καθώς και στην Ανακοίνωση της Επιτροπής 2020/C 317/04/25.09.2020 (Κατευθυντήριες γραμμές σχετικά με ορισμένα μέτρα κρατικών ενισχύσεων στο πλαίσιο του συστήματος εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπής αερίων θερμοκηπίου μετά το 2021). Διαδικασία χορήγησης της ενίσχυσης από τη Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. Α.Ε., για την περίοδο 2021-2030, δικαιούχοι, μέγιστο ποσό ενίσχυσης και μεθοδολογία χορήγησης της ενίσχυσης.
O ΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
Έχοντας υπόψη:
1.Τον ν. 4622/2019 «Επιτελικό Κράτος: Οργάνωση, λειτουργία και διαφάνεια της Κυβέρνησης, των Κυβερνητικών Οργάνων και της Κεντρικής Δημόσιας Διοίκησης» (Α' 133).
2.Τις διατάξεις του άρθρου 90 του «Κώδικα Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα» που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του π.δ. 63/2005 «Κωδικοποίηση της νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα» (Α' 98).
3.Το π.δ. 132/2017 «Οργανισμός Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας» (Α' 160).
4.Το π.δ. 70/2015 (Α' 114), περί μετονομασίας του Υπουργείου Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας σε Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
5.Το π.δ. 2/2021 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α' 2).
6.Τις διατάξεις της περ. Α.2.1 του άρθρου 25 του ν. 3468/2006 «Παραγωγή Ηλεκτρικής Ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και Συμπαραγωγή Ηλεκτρισμού και Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης και λοιπές διατάξεις» (Α' 129), όπως προστέθηκε με το άρθρο 131 του ν. 4819/2021 (Α' 129) και ισχύει.
7.Τον ν. 4001/2011 «Για τη λειτουργία Ενεργειακών Αγορών Ηλεκτρισμού και φυσικού Αερίου, για Έρευνα, Παραγωγή και δίκτυα μεταφοράς Υδρογονανθράκων και άλλες ρυθμίσεις» (Α' 179), όπως ισχύει.
8.Τις διατάξεις του Μέρους Α' του ν. 4174/2013 «Φορολογικές διαδικασίες και άλλες διατάξεις» (Α'170), όπως ισχύει.
9.Τον ν. 4342/2015 «Συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις, ενσωμάτωση στο Ελληνικό Δίκαιο της Οδηγίας 2012/27/ ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 25ης Οκτωβρίου 2012 «Για την ενεργειακή απόδοση, την τροποποίηση των Οδηγιών 2009/125/ΕΚ και 2010/30/ΕΕ και την κατάργηση των Οδηγιών 2004/8/ΕΚ και 2006/32/ΕΚ», όπως τροποποιήθηκε από την Οδηγία 2013/12/ΕΕ του Συμβουλίου της 13ης Μαΐου 2013 «Για την προσαρμογή της Οδηγίας 2012/27/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου για την ενεργειακή απόδοση, λόγω της προσχώρησης της Δημοκρατίας της Κροατίας» και άλλες διατάξεις» (Α' 143), όπως ισχύει.
10.Τις διατάξεις του άρθρου 23 του ν. 4936/2022 «Εθνικός Κλιματικός Νόμος Μετάβαση στην κλιματική ουδετερότητα και προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή, επείγουσες διατάξεις για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης και την προστασία του περιβάλλοντος» (Α' 105), όπως ισχύει.
11.Την Οδηγία 2003/87/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 13ης Οκτωβρίου 2003, σχετικά με τη θέσπιση συστήματος εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπής αερίων θερμοκηπίου εντός της Ένωσης και την τροποποίηση της οδηγίας 96/61/ΕΚ του Συμβουλίου, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει.
12.Την υπό στοιχεία Η.Π. 54409/2632/27.12.2004 απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών, Δημοσίας Διοίκησης και Αποκέντρωσης, Οικονομίας και Οικονομικών, Ανάπτυξης, Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων (Β' 1931/2004) σχετικά με το «Σύστημα εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπής αερίων θερμοκηπίου σε συμμόρφωση με τις διατάξεις της οδηγίας 2003/87/ΕΚ «σχετικά με τη θέσπιση συστήματος εμπορίας δικαιωμάτων
εκπομπής αερίων θερμοκηπίου εντός της Κοινότητας και την τροποποίηση της οδηγίας 96/61/ΕΚ του Συμβουλίου» του Συμβουλίου της 13ης Οκτωβρίου 2003 και άλλες διατάξεις».
13.Την υπ' αρ. 181478/965/26.09.2017 απόφαση των Υπουργών Οικονομίας και Ανάπτυξης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Υποδομών και Μεταφορών (B' 3763/2017) «Τροποποίηση και κωδικοποίηση της υπό στοιχεία Η.Π. 54409/2632/2004 κοινής υπουργικής απόφασης «Σύστημα εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπής αερίων θερμοκηπίου σε συμμόρφωση με τις διατάξεις της οδηγίας 2003/87/ΕΚ "σχετικά με τη θέσπιση συστήματος εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπής αερίων θερμοκηπίου εντός της Κοινότητας και την τροποποίηση της οδηγίας 96/61/ ΕΚ του Συμβουλίου" του Συμβουλίου της 13ης Οκτωβρίου 2003 και άλλες διατάξεις» (Β' 3763/26.10.2017), (Β' 1931/2017) όπως αυτή έχει τροποποιηθεί και ισχύει», όπως τροποποιήθηκε με την υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΔΚΑ- ΠΑ/105040/2297/14.11.2019 Απόφαση των Υπουργών Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Υποδομών και Μεταφορών (Β'4315/2019) και ισχύει.
14.Την υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΔΗΕ/74949/926 απόφαση του Υφυπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας (Β' 3152/30.7.2020) σχετικά με «Διαδικασία Υπαγωγής Δι-καιούχων σε Κατηγορίες Μειωμένων Χρεώσεων Ειδικού Τέλους Μείωσης Εκπομπών Αέριων Ρύπων (ΕΤΜΕΑΡ)».
15.Την Ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής 2020/C 317/04/25.09.2020 «Κατευθυντήριες γραμμές σχετικά με ορισμένα μέτρα κρατικών ενισχύσεων στο πλαίσιο του συστήματος εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπής αερίων θερμοκηπίου μετά το 2021».
16.Την Ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής υπό στοιχεία 2021/C 528/01/30.12.2021 για τη συμπλήρωση των κατευθυντηρίων γραμμών σχετικά με ορισμένα μέτρα κρατικών ενισχύσεων στο πλαίσιο του συστήματος εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπής αερίων θερμοκηπίου μετά το 2021.
17.Τον κατ' εξουσιοδότηση Κανονισμό (ΕΕ) 2019/331 της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, της 19ης Δεκεμβρίου 2018, σχετικά με τον καθορισμό ενωσιακών μεταβατικών κανόνων για την εναρμονισμένη δωρεάν κατανομή δικαιωμάτων εκπομπής κατ' εφαρμογή του άρθρου 10α της οδηγίας 2003/87/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου (L 59).
18.Τον κατ' εξουσιοδότηση Κανονισμό (ΕΕ) 2019/1122 της Επιτροπής της 12ης Μαρτίου 2019 για τη συμπλήρωση της οδηγίας 2003/87/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου όσον αφορά τη λειτουργία του ενωσιακού Μητρώου (L 177).
19.Την Ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής 2014/C 249/01/31.07.2014 «Κατευθυντήριες γραμμές σχετικά με τις κρατικές ενισχύσεις για τη διάσωση και αναδιάρθρωση μη χρηματοπιστωτικών προβληματικών επιχειρήσεων».
20.Τον Κανονισμό (ΕΕ) υπ' αρ. 1031/2010 της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, της 12ης Νοεμβρίου 2010, «για τον χρόνο διεξαγωγής, τη διαχείριση και τις λοιπές πτυχές των πλειστηριασμών δικαιωμάτων εκπομπής αερίων θερμοκηπίου κατ' εφαρμογή της οδηγίας 2003/87/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου σχετικά με τη θέσπιση συστήματος εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπής αερίων θερμοκηπίου εντός της Κοινότητας», όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει.
21.Την απόφαση C(2023) 1003 final/07.02.2023 της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με θέμα «Κρατική Ενίσχυση SA.103180 (2022/N)- Ελλάδα- Εθνικό Σύστημα Αντιστάθμισης του έμμεσου κόστους του ΣΕΔΕ της ΕΕ για την περίοδο 2021-2030».
22.Το υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΔΗΕ/20231/403/24.02.2023 Υπηρεσιακό Σημείωμα της Γενικής Διεύθυνσης Ενέργειας του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας προς τη Γενική Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
23.Την με υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΔΠΔΑ/20457/497/ 03.03.2023 εισήγηση του Προϊσταμένου της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
24.Το γεγονός ότι, σύμφωνα και με την υπό σημείο 22 εισήγηση της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, το σύνολο των ποσών που απαιτούνται για τους σκοπούς της παρούσας απόφασης θα καλυφθεί από τα έσοδα δημοπράτησης δικαιωμάτων εκπομπής της Ευρωπαϊκής Ένωσης (EUA), τα οποία αποτελούν πόρο του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ του άρθρου 143 του ν. 4001/2011 (Α' 179) που διαχειρίζεται η ΔΑΠΕΕΠ Α.Ε.. αποφασίζουμε:
Άρθρο 1
Πεδίο Εφαρμογής - Σκοπός της ρύθμισης
1.Με την παρούσα καθορίζεται η διαδικασία χορήγησης ενίσχυσης σε Επιχειρήσεις τομέων και υποτομέων που εκτίθενται σε σημαντικό κίνδυνο διαρροής άνθρακα, λόγω του κόστους δικαιωμάτων του συστήματος εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπής αερίων θερμοκηπίου της Ε.Ε. που μετακυλίεται στις τιμές ηλεκτρικής ενέργειας (ενίσχυση για έμμεσο κόστος εκπομπών), προκειμένου να αντισταθμιστεί το κόστος αυτό σύμφωνα με τους κανόνες περί κρατικών ενισχύσεων.
2.Ο σκοπός αυτής της ενίσχυσης είναι να αποφευχθεί ένας σημαντικός κίνδυνος διαρροής άνθρακα, ιδίως λόγω του κόστους δικαιωμάτων εκπομπής της Ευρωπαϊκής Ένωσης (EUA) που μετακυλίεται στις τιμές ηλεκτρικής ενέργειας τις οποίες επωμίζεται ο δικαιούχος, εάν οι ανταγωνιστές του από τρίτες χώρες δεν αντιμετωπίζουν παρόμοιο κόστος στις τιμές ηλεκτρικής ενέργειάς τους και ο δικαιούχος δεν είναι σε θέση να μετακυλήσει το εν λόγω κόστος στις τιμές των προϊόντων χωρίς να χάσει σημαντικό μερίδιο της αγοράς. Η αντιμετώπιση του κινδύνου διαρροής άνθρακα, μέσω της παροχής βοήθειας στους δικαιούχους προκειμένου να μειώσουν την έκθεσή τους στον εν λόγω κίνδυνο, εξυπηρετεί έναν περιβαλλοντικό σκοπό, δεδομένου ότι οι ενισχύσεις αυτές στοχεύουν στην αποφυγή της αύξησης των παγκόσμιων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου λόγω μετατόπισης της παραγωγής εκτός της Ένωσης, ελλείψει δεσμευτικής διεθνούς συμφωνίας για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.
3.Για τους σκοπούς της παρούσας, δικαιούχοι για τη χορήγηση της ενίσχυσης για την αντιστάθμιση του έμμεσου κόστους εκπομπών είναι οι Επιχειρήσεις που περιγράφονται στο άρθρο 3. Προϋπόθεση για την ένταξη στο μηχανισμό είναι η εγγραφή στο ηλεκτρονικό Μητρώο επιλέξιμων Επιχειρήσεων για υπαγωγή στο μηχανισμό αντιστάθμισης της Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. Α.Ε., σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 7.
4.Για τη χορήγηση και τον προσδιορισμό της ενίσχυσης λαμβάνονται υπόψη αποκλειστικά και μόνο οι Εγκαταστάσεις των δικαιούχων που βρίσκονται στην επικράτεια της Ελληνικής Δημοκρατίας. Εάν μια Εγκατάσταση τεθεί εκτός λειτουργίας ή μεταφερθεί, πρέπει να παρασχεθεί από τον Φορέα Επαλήθευσης σχετική γνωστοποίηση αμέσως μετά από τη λήψη της σχετικής απόφασης της δικαιούχου Επιχείρησης στον χορηγούντα την ενίσχυση αρμόδιο φορέα.
Άρθρο 2
Ορισμοί
Γ ια τους σκοπούς της παρούσας, ισχύουν οι ακόλουθοι ορισμοί:
1.«Κατευθυντήριες Γραμμές», η ανακοίνωση της Επιτροπής 2020/C 317/04/25.09.2020 «Κατευθυντήριες γραμμές σχετικά με ορισμένα μέτρα κρατικών ενισχύσεων στο πλαίσιο του συστήματος εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπής αερίων θερμοκηπίου μετά το 2021».
2.Ως «ΣΕΔΕ» νοείται το σύστημα εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπών αερίου θερμοκηπίου εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΣΕΔΕ της ΕΕ).
3.Ως «ενίσχυση» νοείται κάθε μέτρο που πληροί όλα τα κριτήρια τα οποία ορίζονται στο άρθρο 107 παράγραφος 1 της Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΣΛΕΕ).
4.Ως «περίοδος χορήγησης ενίσχυσης» νοείται χρονικό διάστημα ενός ή περισσοτέρων ετών εντός της χρονικής περιόδου 2021-2030.
5.Ως «απόφαση κατανομής» νοείται η απόφαση που εκδίδεται, για τα έτη 2021 και 2022, βάσει της διάταξης του άρθρου 25 του ν. 3468/2006 και, για τα έτη από 2023 έως και 2030, βάσει της διάταξης του άρθρου 23 του ν. 4936/2022.
6.Ως «διαρροή άνθρακα» νοείται η προοπτική αύξησης των παγκόσμιων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, όταν οι εταιρείες μεταφέρουν την παραγωγή σε χώρες εκτός της Ευρωπαϊκής Ένωσης επειδή δεν μπορούν να μετακυλήσουν στους πελάτες τους τις αυξήσεις κόστους που προκύπτουν από το ΣΕΔΕ της ΕΕ χωρίς σημαντική απώλεια μεριδίου της αγοράς.
7.Ως «μέγιστη ένταση ενίσχυσης» νοείται το συνολικό ποσό ενίσχυσης εκπεφρασμένο ως ποσοστό του επιλέξιμου κόστους με βάση το οποίο υπολογίζεται το μέγιστο ποσό ενίσχυσης.
8.Το «μέγιστο ποσό ενίσχυσης ανά επιλέξιμο προϊόν» και το «μέγιστο ποσό ενίσχυσης ανά επιλέξιμη εγκατάσταση» ορίζονται στο άρθρο 6.
9.Ως «παραγωγή ενέργειας για ιδία χρήση» νοείται η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από μια εγκατάσταση η οποία δεν χαρακτηρίζεται «παραγωγός ηλεκτρικής ενέργειας» κατά την έννοια του άρθρου 3 στοιχείο κα) της υπ' αρ. 181478/965/26.09.2017 απόφασης των Υπουργών Οικονομίας και Ανάπτυξης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Υποδομών και Μεταφορών (Β' 3763), όπως ισχύει.
10.Ως «δικαιούχος» νοείται μια επιχείρηση η οποία λαμβάνει ενίσχυση.
11.Ως «δικαίωμα εκπομπής της Ευρωπαϊκής Ένωσης (EUA)» νοείται ένα μεταβιβάσιμο δικαίωμα εκπομπής ενός τόνου ισοδύναμου CO2 κατά τη διάρκεια καθορι- σμένηςπεριόδου.
12.Ως «ακαθάριστη προστιθέμενη αξία» (ΑΠΑ) νοείται η ακαθάριστη προστιθέμενη αξία στο κόστος συντελεστών, δηλ. η ΑΠΑ σε τιμές αγοράς μείον τυχόν έμμεσους φόρους, συν τυχόν επιδοτήσεις.
13.Ως «προθεσμιακή τιμή EUA», σε ευρώ, νοείται ο απλός μέσος όρος των ημερήσιων προθεσμιακών τιμών EUA ενός έτους (προσφερόμενες τιμές κλεισίματος) για παράδοση τον Δεκέμβριο του έτους για το οποίο χορηγείται η ενίσχυση, όπως παρατηρείται σε ένα συγκεκριμένο χρηματιστήριο άνθρακα της ΕΕ από την 1η Ιανουαρίου έως τις 31η Δεκεμβρίου του έτους που προηγείται εκείνου για το οποίο χορηγείται η ενίσχυση. Γ ια παράδειγμα, για μια ενίσχυση που χορηγείται για το 2023, είναι ο απλός μέσος όρος των προσφερόμενων τιμών κλεισίματος EUA του Δεκεμβρίου 2023 που παρατηρούνται από 1η Ιανουαρίου 2022 έως 31η Δεκεμβρίου 2022 σε ένα συγκεκριμένο χρηματιστήριο άνθρακα της ΕΕ.
14.Ως «συντελεστής εκπομπής CO2», σε τόνους CO2/ MWh, νοείται ο σταθμισμένος μέσος όρος της έντασης CO2 της ηλεκτρικής ενέργειας που παράγεται από ορυκτά καύσιμα στην Ελλάδα και αναφέρεται στον κατάλογο του Παραρτήματος ΙΙΙ των Κατευθυντηρίων Γραμμών. Για τη διασφάλιση της ίσης μεταχείρισης των πηγών ηλεκτρικής ενέργειας και την αποφυγή πιθανών καταχρήσεων, εφαρμόζεται ο ίδιος Συντελεστής Εκπομπής CO2 για όλες τις πηγές παροχής ηλεκτρικής ενέργειας (παραγωγή ενέργειας για ιδία χρήση, συμβάσεις παροχής ηλεκτρικής ενέργειας ή δίκτυο τροφοδότησης) και για όλους τους Δικαιούχους.
15.Ως «πραγματική παραγωγή», σε τόνους ανά έτος, νοείται η πραγματική παραγωγή προϊόντος σε μία εγκατάσταση κατά το έτος t, καθοριζόμενη εκ των υστέρων, το έτος t+1.
16.Ως «πραγματική κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας», σε MWh, νοείται η πραγματική κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας για την παραγωγή προϊόντος σε μία εγκατάσταση (συμπεριλαμβανομένης της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας για την παραγωγή προϊόντων που είναι επιλέξιμα για ενίσχυση σε εξωτερικές εγκαταστάσεις) κατά το έτος t, καθοριζόμενη εκ των υστέρων, το έτος t+1.
17.Ως «δείκτης αναφοράς για την αποδοτικότητα της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας», σε MWh/ τόνο παραγωγής και οριζόμενος σε επίπεδο Prodcom 8 (https://ec.europa.eu/eurostat/ramon/nomendatures /index.cfm?TargetUrl=LST_NOM&StrGr oupCode= CLASSIFIC&StrLanguageCode=EN&IntFamilyCode =&TxtSearch=prodcom&IntCurrent Page=1), νοείται η κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας συγκεκριμένων
προϊόντων ανά τόνο παραγωγής που επιτυγχάνεται με τις μεθόδους παραγωγής με την υψηλότερη απόδοση ηλεκτρικής ενέργειας για το υπό εξέταση προϊόν. Γ ια προϊόντα που εμπίπτουν στους επιλέξιμους τομείς για τους οποίους έχει καθοριστεί η ανταλλαξιμότητα καυσίμου και ηλεκτρικής ενέργειας στο Παράρτημα I ενότητα 2 του κατ' εξουσιοδότηση κανονισμού (ΕΕ) 2019/331 της Επιτροπής, ο ορισμός των δεικτών αναφοράς για την αποδοτικότητα της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας πραγματοποιείται εντός των ορίων του ιδίου συστήματος, λαμβανομένου υπόψη μόνο του μεριδίου της ηλεκτρικής ενέργειας για τον καθορισμό του ποσού της ενίσχυσης. Οι αντίστοιχοι δείκτες αναφοράς της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας για προϊόντα που καλύπτονται από επιλέξιμους τομείς απαριθμούνται στο Παράρτημα II της παρούσας.
18.Ως «εφεδρικός δείκτης αναφοράς για την αποδοτικότητα της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας» νοείται το ποσοστό ογδόντα τοις εκατό (80%) της πραγματικής κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας, που καθορίζεται με τη σχετική Ανακοίνωση της Επιτροπής για τη συμπλήρωση των κατευθυντηρίων γραμμών σχετικά με ορισμένα μέτρα κρατικών ενισχύσεων στο πλαίσιο του συστήματος εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπής αερίων θερμοκηπίου μετά το 2021 (2021/C 528/01) σε συνδυασμό με τους δείκτες αναφοράς για την αποδοτικότητα της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας. Αντιστοιχεί στη μέση προσπάθεια μείωσης που επιβάλλεται από την εφαρμογή των δεικτών αναφοράς για την αποδοτικότητα της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας (δείκτης αναφοράς της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας/εκ των προτέρων κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας). Ισχύει για όλα τα προϊόντα τα οποία εμπίπτουν σε επιλέξιμους τομείς αλλά για τα οποία δεν ορίζεται δείκτης αναφοράς για την αποδοτικότητα της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας.
19.Ως «Μητρώο Επιχειρήσεων» νοείται το ηλεκτρονικό Μητρώο επιλέξιμων Επιχειρήσεων για υπαγωγή στο μηχανισμό αντιστάθμισης, το οποίο τηρεί η Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. Α.Ε..
20.Ως «Φορέας Επαλήθευσης» νοείται κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο το οποίο είναι αναγνωρισμένο ως Ελεγκτής στο Ελληνικό Τμήμα του Ενωσιακού Μητρώου Εκπομπών Αερίων Θερμοκηπίου σύμφωνα με τον κατ' εξουσιοδότηση Κανονισμό (ΕΕ) 2019/1122 της Επιτροπής της 12ης Μαρτίου 2019 για τη συμπλήρωση της οδηγίας 2003/87/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου όσον αφορά τη λειτουργία του ενωσιακού Μητρώου (L 177) και είναι διαπιστευμένος κατά ΕΛΟΤ EN ISO 14064-1.
21.Ως «Μητρώο Φορέων Επαλήθευσης» νοείται το Μητρώο στο οποίο είναι εγγεγραμμένοι οι Φορείς Επαλήθευσης και το οποίο τηρεί η Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. Α.Ε..
22.Ως «Παροχή Ηλεκτρικής Ενέργειας» νοείται η σύνδεση μίας και μοναδικής Εγκατάστασης με το Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας ή το Δίκτυο Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας. Η καταναλισκόμενη ηλεκτρική ενέργεια από την Εγκατάσταση, μέσω αυτής της σύνδεσης, μετράται από έναν ή περισσότερους μετρητές οι οποίοι εκπροσωπούνται από έναν ή περισσότερους προμηθευτές.
23.Ως «Εγκατάσταση» νοείται το σύνολο των κτηριακών εγκαταστάσεων περιλαμβανομένων τυχόν εξωτερικών ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων που χρησιμοποιούνται στην αλυσίδα παραγωγής επιλέξιμου προϊόντος σύμφωνα με τις Κατευθυντήριες Γραμμές. Σε κάθε Εγκατάσταση αντιστοιχεί μία και μοναδική Παροχή Ηλεκτρικής Ενέργειας.
Άρθρο 3
Δικαιούχοι
1.Δικαιούχοι της ενίσχυσης είναι Επιχειρήσεις, για τις Εγκαταστάσεις τους που υπάγονται στους τομείς ή υποτομείς, που περιλαμβάνονται στο Παράρτημα Ι των Κατευθυντήριων Γραμμών, όπως εκάστοτε επικαιροποιείται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το οποίο ενσωματώνεται στην παρούσα ως Παράρτημα Ι. Η υπαγωγή των Εγκαταστάσεων στους ανωτέρω τομείς ή υποτομείς τεκμαίρεται από το φορολογικό Μητρώο του Κεφαλαίου Δευτέρου του Μέρους Α' του ν. 4174/2013 (Α' 170 - Κώδικας Φορολογικής Διαδικασίας).
2.Δεν καταβάλλεται ενίσχυση για την αντιστάθμιση του έμμεσου κόστους εκπομπών στις ακόλουθες περιπτώσεις:
α) Σε επιχειρήσεις οι οποίες είναι προβληματικές κατά την έννοια των κατευθυντηρίων γραμμών σχετικά με τις κρατικές ενισχύσεις για τη διάσωση και αναδιάρθρωση μη χρηματοπιστωτικών προβληματικών επιχειρήσεων (Ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής 2014/C 249/01/31.07.2014).
β) Σε επιχειρήσεις για τις οποίες εκκρεμεί εντολή ανάκτησης κατόπιν προηγούμενης απόφασης της Ε.Ε. με την οποία μία ενίσχυση κηρύσσεται παράνομη και ασυμβίβαστη με την εσωτερική αγορά.
Άρθρο 4
Αρμόδιος Φορέας
Αρμόδιος φορέας για τη χορήγηση της ενίσχυσης ορίζεται η Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. Α.Ε., με διαδικασία όπως αυτή ορίζεται στο άρθρο 7. Για τη χορήγηση της ενίσχυσης, η Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. Α.Ε. θα διαθέτει τμήμα των εσόδων από τους πλειστηριασμούς δικαιωμάτων εκπομπών αερίων θερμοκηπίου. Το τμήμα αυτό καθορίζεται σε ετήσια βάση με την απόφαση κατανομής και δεν δύναται να υπερβαίνει το είκοσι πέντε τοις εκατό (25%) του συνόλου των εσόδων σε ετήσια βάση.
Άρθρο 5
Ετήσια Ένταση Ενίσχυσης για τα έτη 2021 έως 2030
Η ετήσια ένταση της ενίσχυσης (Ai,t) είναι το ποσοστό του επιλέξιμου κόστους του επιλέξιμου προϊόντος (i) το οποίο αντισταθμίζεται με βάση το παρόν σχήμα ενίσχυσης για το έτος (t).
Η τιμή της έντασης της ενίσχυσης για τη χρονική περίοδο 2021-2030 ορίζεται στο εβδομήντα πέντε τοις εκατό (75%), για το σύνολο των επιχειρήσεων των επιλέξιμων τομέων και υποτομέων του Παραρτήματος Ι της παρούσας.
Άρθρο 6
Υπολογισμός Μέγιστου Ποσού Ενίσχυσης
1.Το μέγιστο ποσό ενίσχυσης ανά επιλέξιμο προϊόν υπολογίζεται σύμφωνα με τους προβλεπόμενους στις παρ. 2 και 3 τύπους του παρόντος, που λαμβάνουν υπόψη την πραγματική παραγωγή ή την πραγματική κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας του έτους προς ενίσχυση, όπως ορίζονται στην παρούσα, καθώς και το μέγιστο περιφερειακό συντελεστή εκπομπής CO2 για ηλεκτρική ενέργεια παρεχόμενη από εγκαταστάσεις καύσης στην Ελλάδα, όπως αυτός εκάστοτε καθορίζεται στο Παράρτημα ΜΙ των Κατευθυντήριων Γραμμών.
Ο συντελεστής εκπομπής CO2 για την Ελλάδα ορίζεται σε 0,73 tCO2/MWh.
2.Στην περίπτωση επιλέξιμου προϊόντος i, του οποίου ο εφαρμοστέος δείκτης αναφοράς για την αποδοτικότη- τα της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας αναφέρεται στον κατάλογο του Παραρτήματος II της παρούσας, το μέγιστο ποσό ενίσχυσης, για το προϊόν αυτό κατά το έτος t ισούται με:
Amaxi,t = Ai,t χ Ct χ Pt-1 χ Ei χ AOi,t(1)
Σε αυτό τον τύπο,
Ai,t είναι η ένταση ενίσχυσης, εκπεφρασμένη ως κλάσμα που ισχύει κατά το έτος t,
Ct είναι ο εφαρμοστέος συντελεστής εκπομπής CO2 κατά το έτος t σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παράγραφο 1 ανωτέρω (tCO2/MWh),
Pt-1 είναι η προθεσμιακή τιμή EUA κατά το έτος t-1 (EUR/tCO2),
Ei είναι ο εφαρμοστέος δείκτης αναφοράς για την αποδοτικότητα της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας για το συγκεκριμένο προϊόν που ορίζεται στο Παράρτημα ΙΙ της παρούσας (MWh/t),
AOi,t είναι η πραγματική παραγωγή του προϊόντος το έτος t (ton/year).
3.Στην περίπτωση επιλέξιμου προϊόντος ή ομάδας επιλέξιμων προϊόντων i, τα οποία δεν αναφέρονται στον κατάλογο του Παραρτήματος II της παρούσας, το μέγιστο ποσό ενίσχυσης για το προϊόν ή την ομάδα προϊόντων κατά το έτος t ισούται με:
Amaxi,t = Ai,t χ Ct χ Pt-1 χ EFx AECi,t(2)
Σε αυτό τον τύπο, ο δείκτης i προσδιορίζει είτε προϊόν των υποτομέων του Παραρτήματος Ι είτε ομάδα προϊόντων συγκεκριμένου τομέα του Παραρτήματος Ι της παρούσας,
Ai,t είναι η ένταση ενίσχυσης εκπεφρασμένη ως κλάσμα που ισχύει κατά το έτος t,
Ct είναι ο εφαρμοστέος συντελεστής εκπομπής CO2 κατά το έτος t σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παράγραφο 1 ανωτέρω (tCO2/MWh),
Pt-1 είναι η προθεσμιακή τιμή EUA κατά το έτος t-1 (EUR/tCO2),
EF είναι ο εφεδρικός δείκτης αναφοράς για την αποδοτικότητα της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας, όπως ορίζεται στην περ. 18 του άρθρου 2 της παρούσας, AECi,t είναι η πραγματική κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας για την παραγωγή του προϊόντος ή της ομάδας προϊόντων το έτος t (MWh/year).
4.Το μέγιστο ποσό ενίσχυσης ανά επιλέξιμη Εγκατάσταση ισούται με το άθροισμα των μέγιστων ποσών ενίσχυσης ανά προϊόν ή ομάδας προϊόντων που παράγονται στην Εγκατάσταση, όπως αυτά υπολογίζονται σύμφωνα με τις παρ. 2 και 3 του παρόντος.
5.Αν σε μια Εγκατάσταση κατασκευάζονται προϊόντα που αναφέρονται στο Παράρτημα ΙΙ της παρούσας με δείκτη αναφοράς αποδοτικότητας κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας και προϊόντα που δεν αναφέρονται στο Παράρτημα ΙΙ, με εφεδρικό δείκτη αναφοράς αποδοτικότητας, η κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας θα επιμερίζεται σύμφωνα με το ποσοστό της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας που αντιστοιχεί στην ποσότητα παραγωγής κάθε προϊόντος. Ο επιμερισμός για κάθε προϊόν θα αποτυπώνεται σε τεκμηριωμένη μελέτη που υποβάλει ο Φορέας Επαλήθευσης στη Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. Α.Ε..
6.Αν σε μια Εγκατάσταση κατασκευάζονται προϊόντα που είναι επιλέξιμα για ενίσχυση (δηλαδή εμπίπτουν στους επιλέξιμους τομείς ή υποτομείς σύμφωνα με το άρθρο 3) και προϊόντα που δεν είναι επιλέξιμα για ενίσχυση, το ποσό ενίσχυσης που καταβάλλεται στην επιχείρηση υπολογίζεται αποκλειστικά και μόνο για τα προϊόντα που είναι επιλέξιμα για ενίσχυση. H κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας θα επιμερίζεται σύμφωνα με το ποσοστό της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας που αντιστοιχεί στην ποσότητα παραγωγής κάθε προϊόντος. Ο επιμερισμός για κάθε προϊόν θα αποτυπώνεται σε τεκμηριωμένη μελέτη που υποβάλει ο Φορέας Επαλήθευσης στη Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. Α.Ε..
7.Στην περίπτωση Εγκατάστασης με αυτοπαραγωγή στην οποία παράγονται επιλέξιμα προϊόντα που δεν αναφέρονται στο Παράρτημα ΙΙ της παρούσας και έχουν εφεδρικό δείκτη αναφοράς αποδοτικότητας, για τους υπολογισμούς του μέγιστου ποσού ενίσχυσης στη σχέση (2) χρησιμοποιείται η συνολική κατανάλωση της Εγκατάστασης, δηλαδή το άθροισμα της απομαστευόμενης από το Σύστημα ή το Δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας συν την ιδιοπαραγωγή στους ακροδέκτες της γεννήτριας η οποία καταναλώνεται αποκλειστικά για χρήση εντός της εγκατάστασης για την παραγωγή επιλέξιμων προϊόντων, εξαιρουμένου του πλεονάσματος της ιδιοπαραγωγής στους ακροδέκτες της γεννήτριας που εγχέεται στο Σύστημα ή το Δίκτυο.
8.Σε κάθε περίπτωση, το ποσό του έμμεσου κόστους εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου με το οποίο επιβαρύνεται μία επιχείρηση για την παραγωγή επιλέξιμων προϊόντων τομέα ή υποτομέα του Παραρτήματος Ι της παρούσας, περιορίζεται στο ενάμιση τοις εκατό (1,5%) της ακαθάριστης προστιθέμενης αξίας της επιχείρησης αυτής για το έτος t. Ο εν λόγω περιορισμός εφαρμόζεται μόνο εφόσον υπάρχει μετά τον υπολογισμό του μέγιστου ποσού ενίσχυσης της επιχείρησης, σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος άρθρου, διαθέσιμο υπόλοιπο στον ετήσιο προϋπολογισμό της ενίσχυσης, όπως περιγράφεται στο άρθρο 4.
9.Η ακαθάριστη προστιθέμενη αξία της επιχείρησης υπολογίζεται ως κύκλος εργασιών της επιχείρησης, συν την κεφαλαιοποιημένη παραγωγή, συν τα λοιπά έσοδα εκμετάλλευσης, συν ή μείον τις μεταβολές στα αποθέματα, μείον τις αγορές αγαθών και υπηρεσιών (που δεν
περιλαμβάνουν τις δαπάνες προσωπικού), μείον άλλους φόρους σε προϊόντα που συνδέονται με τον κύκλο εργασιών αλλά δεν εκπίπτουν, μείον τους δασμούς και τους φόρους που συνδέονται με την παραγωγή. Εναλλακτικά, το ποσό αυτό μπορεί να υπολογιστεί από το ακαθάριστο λειτουργικό πλεόνασμα της επιχείρησης με την προσθήκη των δαπανών προσωπικού. Τα έσοδα και οι δαπάνες που εγγράφονται ως χρηματοοικονομικά ή έκτακτα στους λογαριασμούς εταιρειών δεν περιλαμβάνονται στην προστιθέμενη αξία. Η προστιθέμενη αξία σε τιμές κόστους συντελεστών υπολογίζεται σε ακαθάριστο επίπεδο διότι δεν αφαιρούνται οι προσαρμογές αξίας (όπως οι αποσβέσεις). Για τον υπολογισμό της ΑΠΑ εφαρμόζεται η μεθοδολογία που ορίζεται στα άρθρα 7 και 12 της υπό στοιχεία ΥΠΕΝ/ΔΗΕ/74949/926 (Β' 3152/2020) απόφασης.
10.Το τελικό ποσό ενίσχυσης που καταβάλλεται ανά Επιχείρηση ισούται με το άθροισμα των μέγιστων ποσών ενίσχυσης ανά προϊόν ή ομάδας προϊόντων όπως αυτά υπολογίζονται σύμφωνα με τις παραγράφους 2 και 3 του παρόντος, λαμβάνοντας υπόψη τη συνθήκη για τη μέγιστη δυνατή επιβάρυνση από το έμμεσο κόστος εκπομπών της παραγράφου 8 του παρόντος.
Άρθρο 7
Διαδικασία Χορήγησης της Ενίσχυσης
1.Μητρώο Επιχειρήσεων: Η Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. Α.Ε. τηρεί ηλεκτρονικό Μητρώο επιλέξιμων Επιχειρήσεων για υπαγωγή στο μηχανισμό αντιστάθμισης. Για την εγγραφή νομικού προσώπου στο Μητρώο της Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. Α.Ε., απαιτούνται οι κάτωθι ενέργειες:
Η εγγραφή μίας επιλέξιμης Επιχείρησης στο Μητρώο Επιχειρήσεων διενεργείται ηλεκτρονικά από Φορέα Επαλήθευσης, τον οποίο έχει εξουσιοδοτήσει για το σκοπό αυτό η επιχείρηση αυτή.
Ο Φορέας Επαλήθευσης μετά από αίτησή του προς τη ΔΑΠΕΕΠ Α.Ε. εγγράφεται στο Μητρώο Φορέων Επαλήθευσης και λαμβάνει κωδικό για την ασφαλή πρόσβασή του στο Μητρώο Επιχειρήσεων.
Οι Φορείς Επαλήθευσης, για κάθε νομικό πρόσωπο που εκπροσωπούν, υποβάλλουν ηλεκτρονική δήλωση η οποία επέχει θέση υπεύθυνης δήλωσης του ν. 1599/1986 ως προς την εγκυρότητα, την αξιοπιστία και την ακρίβεια των στοιχείων και δεδομένων που παρέχονται από την επιλέξιμη Επιχείρηση και αποτυπώνονται στην ηλεκτρονική δήλωση. Ο τύπος και το περιεχόμενο της ηλεκτρονικής δήλωσης καθορίζονται από τη Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. Α.Ε. και περιλαμβάνουν, σε ηλεκτρονική μορφή, την εξουσιοδότηση της Επιχείρησης προς τον Φορέα Επαλήθευσης, στοιχεία της επιλέξιμης Επιχείρησης, δεδομένα σχετικά με την παροχή ηλεκτρικής ενέργειας σε κάθε επιλέξιμη Εγκατάσταση της Επιχείρησης, καθώς και κάθε απαραίτητο δεδομένο και ψηφιακό έγγραφο (π.χ. μελέτες, υπολογισμοί κλπ.) το οποίο απαιτείται έτσι ώστε η Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. Α.Ε. να έχει τη δυνατότητα διενέργειας του συνόλου των απαιτούμενων υπολογισμών και καταβολών, στο πλαίσιο εφαρμογής της παρούσας.
Η Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. Α.Ε. καθορίζει τη μεθοδολογία επαλήθευσης του περιεχομένου της παραπάνω ηλεκτρονικής δήλωσης από τους Φορείς Επαλήθευσης, την οποία θέτει στη διάθεση των Φορέων Επαλήθευσης μέσω του πληροφοριακού της συστήματος αντιστάθμισης διαρροής άνθρακα.
Οι εγγεγραμμένες στο Μητρώο Επιχειρήσεων Επιχειρήσεις υποχρεούνται να ενημερώνουν τη Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. Α.Ε. άμεσα για κάθε μεταβολή των ανωτέρω στοιχείων και δεδομένων. Η ενημέρωση των στοιχείων και δεδομένων του Μητρώου Επιχειρήσεων της Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. Α.Ε. γίνεται με την υποβολή νέας ηλεκτρονικής δήλωσης από τον εξουσιοδοτημένο Φορέα Επαλήθευσης.
2.Εκτιμώμενο Έμμεσο Κόστος Εκπομπών (ΕΕΚΕ): Η εκτίμηση του κόστους αγοράς δικαιωμάτων εκπομπών αερίων ρύπων, που μετακυλίεται τον μήνα m από τον Προμηθευτή στην επιλέξιμη Επιχείρηση καταναλωτή- πελάτη του μέσα από τα μηνιαία τιμολόγια προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας για την παραγωγή του επιλέξιμου προϊόντος i, δίνεται από την ακόλουθη σχέση:
ΕΕΚΕϊ,η = Ct x Pt-1 x Ei x AOi,m(3)
στην περίπτωση προϊόντος του οποίου ο εφαρμοστέος δείκτης αναφοράς Ei για την αποδοτικότητα της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας αναφέρεται στον κατάλογο του Παραρτήματος II της παρούσας και από τη σχέση:
ΕΕΚΕΪ,ΙΓΙ = Ct x Pt-1 x EF x AECi,m(4)
στην περίπτωση προϊόντος που δεν αναφέρεται στο Παράρτημα ΙΙ.
Στις σχέσεις (3) και (4) ισχύουν οι ορισμοί των παρ. 2 και 3 αντίστοιχα του άρθρου 6, AOi,m είναι η πραγματική παραγωγή σε τόνους ανά μήνα (ton/month) του επιλέξιμου προϊόντος i το μήνα m, και AECi,m είναι η πραγματική κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας σε μεγαβατώρες ανά μήνα (MWh/month) που αντιστοιχεί στην παραγωγή του επιλέξιμου προϊόντος.
3.Η ενίσχυση για την ετήσια παραγωγή επιλέξιμου προϊόντος καταβάλλεται από τη Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. Α.Ε. στον λογαριασμό της δικαιούχου Επιχείρησης μέσω ηλεκτρονικής συναλλαγής, η οποία πραγματοποιείται το επόμενο ημερολογιακά έτος από το έτος που αφορά η ενίσχυση.
4.Ετήσια εκ των υστέρων Τελική Εκκαθάριση Αντιστάθμισης: Από την 1η Απριλίου του επόμενου ημερολογιακά έτους από το έτος που αφορά η ενίσχυση και για διάστημα 2 μηνών, οι Φορείς Επαλήθευσης υποβάλλουν στο ηλεκτρονικό Μητρώο της ΔΑΠΕΕΠ Α.Ε. ηλεκτρονικές δηλώσεις της παρ. 1 του παρόντος για τις επιλέξιμες Επιχειρήσεις από τις οποίες έχουν εξουσιοδοτηθεί για το σκοπό αυτό.
Το αργότερο μέχρι την 1η Ιουλίου του επόμενου έτους από το έτος που αφορά η ενίσχυση, διενεργείται από τη Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. Α.Ε. η εκ των υστέρων ετήσια τελική εκκαθάριση κατά την οποία, για κάθε επιλέξιμη εγκατάσταση:
α) Με βάση τα στοιχεία της ετήσιας τεκμηριωμένης μελέτης του άρθρου 9 αναφορικά με την πραγματική παραγωγή επιλέξιμου Προϊόντος σε τόνους ανά έτος (ton/year) για τα προϊόντα για τα οποία ορίζεται δείκτης αναφοράς για την αποδοτικότητα της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας ή αντίστοιχα την πραγματική κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας σε μεγαβατώρες ανά έτος (MWh/year) για την παραγωγή επιλέξιμου προϊόντος για τα οποία δεν ορίζεται δείκτης αναφοράς για την αποδοτικότητα της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας, υπολογίζεται μηνιαία και ετήσια το Εκτιμώμενο Έμμεσο Κόστος Εκπομπών, ΕΕΚΕί και EEKEi,t αντίστοιχα, και τα αντίστοιχα μηνιαία και ετήσια μέγιστα ποσά ενίσχυσης ανά επιλέξιμο προϊόν, Amaxi,m και Amaxi,t.
β) Με βάση τα στοιχεία του Ορκωτού Λογιστή στην Έκθεση Αποτίμησης του άρθρου 10 αναφορικά με την ΑΠΑ της επιχείρησης, υπολογίζεται το μέγιστο ποσό έμμεσου κόστους εκπομπών με το οποίο δύναται να επιβαρύνεται η επιχείρηση σύμφωνα με την παρ. 8 του άρθρου 6.
γ) Από το άθροισμα ανά εγκατάσταση των ποσών ΕΚΕΔΪΑ (Έμμεσο Κόστος Εκπομπών) που προκύπτουν από το μέγιστο ποσό ενίσχυσης για κάθε επιλέξιμο προϊόν i προσαυξημένο με το ποσό που εξασφαλίζει ότι το ποσό του έμμεσου κόστους εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου με το οποίο επιβαρύνεται μία επιχείρηση για την παραγωγή επιλέξιμων προϊόντων τομέα ή υποτομέα του Παραρτήματος Ι της παρούσας πρέπει να περιορίζεται στο ενάμιση τοις εκατό (1,5%) της ακαθάριστης προστιθέμενης αξίας της επιχείρησης για το έτος t, προκύπτει το τελικό ποσό ενίσχυσης για την εγκατάσταση ΕΚΕΔί.
δ) Εάν το συνολικό ετήσιο ποσό ενίσχυσης που πρόκειται να αποδοθεί στους δικαιούχους, υπερβαίνει το ποσοστό των εσόδων από πλειστηριασμούς δικαιωμάτων εκπομπών αερίων θερμοκηπίου, το οποίο καθορίζεται κατ' ανώτατο όριο με την απόφαση κατανομής και διατίθεται, το αντίστοιχο ημερολογιακό έτος t, για τις ανάγκες της ενίσχυσης για επιχειρήσεις τομέων και υποτομέων που εκτίθενται σε σημαντικό κίνδυνο διαρροής άνθρακα, τότε μειώνεται αναλογικά κάθε ποσό ενίσχυσης για κάθε επιλέξιμο προϊόν και αναπροσαρμόζονται και διευθετούνται τα αντίστοιχα ποσά προς τις επιλέξιμες Εγκαταστάσεις και Επιχειρήσεις.
ε) Στη συνέχεια και μέχρι το πέρας του επόμενου ημερολογιακά έτους από το έτος που αφορά η ενίσχυση, λαμβάνουν χώρα οι αντίστοιχοι διακανονισμοί μέσω ηλεκτρονικών συναλλαγών μεταξύ της Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. Α.Ε. και των δικαιούχων. Η Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. Α.Ε. δύναται να συμψηφίζει την καταβολή της ενίσχυσης για την αντιστάθμιση του έμμεσου κόστους εκπομπών με υποχρεώσεις της προς τους δικαιούχους της ενίσχυσης αυτής.
5.Η Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. Α.Ε. δύναται με ανακοινώσεις στην ιστοσελίδα της να παρέχει διευκρινιστικές οδηγίες για την εφαρμογή των ανωτέρω.
Άρθρο 8
Ενεργειακοί Έλεγχοι και Συστήματα Διαχείρισης
1.Για ενισχύσεις που χορηγούνται βάσει των Κατευθυντηρίων Γραμμών, τα Τμήματα Επιθεώρησης Ενέργειας των Σωμάτων Επιθεώρησης Βορείου και Νοτίου Ελλάδας του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας επαληθεύουν κατά πόσον ο δικαιούχος συμμορφώνεται με την υποχρέωση διενέργειας ενεργειακού ελέγχου κατά την έννοια του άρθρου 10 του ν. 4342/2015 (Α' 143), είτε ως μεμονωμένου ενεργειακού ελέγχου είτε στο πλαίσιο πιστοποιημένου συστήματος ενεργειακής ή περιβαλλοντικής διαχείρισης.
Οι επιλέξιμες Επιχειρήσεις του Μητρώου Επιχειρήσεων, οι οποίες εμπίπτουν στις διατάξεις των παρ. 10 και 11 του άρθρου 10 του ν. 4342/2015, πριν από την καταβολή της ενίσχυσης από τη Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. Α.Ε. και σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 7 της παρούσας, οφείλουν να έχουν καλύψει τις υποχρεώσεις τους που απορρέουν από τις παρ. 10 και 11 του άρθρου 10 του ν. 4342/2015.
2.Μετά την καταβολή της ενίσχυσης, η Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. Α.Ε. ελέγχει με κάθε πρόσφορο μέσο κατά πόσον οι επιλέξιμες Επιχειρήσεις του Μητρώου Επιχειρήσεων που εμπίπτουν στις διατάξεις των παρ. 10 και 11 του άρθρου 10 του ν. 4342/2015, ικανοποιούν εναλλακτικά μία από τις ακόλουθες συνθήκες:
α) Εφαρμόζουν τις συστάσεις της έκθεσης ελέγχου, στον βαθμό που ο χρόνος απόσβεσης των σχετικών επενδύσεων δεν υπερβαίνει τα τρία (3) έτη και το κόστος των επενδύσεών τους είναι αναλογικό,
β) μειώνουν το αποτύπωμα άνθρακα της ηλεκτρικής ενέργειας είτε μέσω της αξιοποίησης εγκαταστάσεων αυτοπαραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές στο σημείο ή πλησίον του σημείου της κατανάλωσης, όπως ενδεικτικά προβλέπεται στις διατάξεις των άρθρων 59 και 60 του ν. 4843/2021 (Α' 193), είτε μέσω της αγοράς ή της ακύρωσης αδεσμοποίητων εγγυήσεων προέλευσης από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας που δεν αποζημιώνονται με κρατική ενίσχυση (με συμβάσεις λειτουργικής Ενίσχυσης είτε Σταθερής Τιμής ή Διαφορικής Προσαύξησης), σύμφωνα με τις προβλέψεις του ν. 3468/2006 και του ν. 4951/2022 ή καλύπτοντας μέρος της δικής τους κατανάλωσης μέσω συμφωνιών αγοράς ανανεώσιμης ηλεκτρικής ενέργειας και χρησιμοποιώντας τις σχετικές εγγυήσεις προέλευσης για την δική τους τελική κατανάλωση, ώστε να καλύπτουν τουλάχιστον το τριάντα τοις εκατό (30%) της κατανάλωσής τους σε ηλεκτρική ενέργεια από πηγές απαλλαγμένες από ανθρακούχες εκπομπές για μία χρονική περίοδο τριών ετών,
γ) επενδύουν σημαντικό μερίδιο - κατ' ελάχιστον πενήντα τοις εκατό (50%) - του ποσού της ενίσχυσης σε έργα που οδηγούν σε σημαντική μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου της εγκατάστασης και πολύ κάτω από τον εφαρμοστέο δείκτη αναφοράς που χρησιμοποιείται για τη δωρεάν κατανομή δικαιωμάτων στο πλαίσιο του συστήματος εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπών της ΕΕ.
Η προθεσμία υλοποίησης της ανωτέρω υποχρέωσης από τις επιλέξιμες Επιχειρήσεις ορίζεται στα τρία (3) έτη από την καταβολή της ενίσχυσης.
3.Γ ια τον σκοπό αυτό, εντός διμήνου από την ολοκλήρωση από τη Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. Α.Ε. της τελικής εκ των υστέρων ετήσιας εκκαθάρισης αντιστάθμισης την 1η Ιουλίου του επόμενου ημερολογιακά έτους από το έτος που αφορά η ενίσχυση, οι επιλέξιμες Επιχειρήσεις υποβάλλουν μέσω των Φορέων Επαλήθευσης που τις εκπροσωπούν στο Μητρώο Επιχειρήσεων, τεκμήρια που αποδεικνύουν ότι οι συνθήκες (α) έως (γ) ανωτέρω πληρούνται και εξακριβώθηκαν από τον Φορέα Επαλήθευσης. Η εξακρίβωση αυτή αφορά την εγκυρότητα, την αξιοπιστία και την ακρίβεια των δεδομένων που παρέχονται από την Επιχείρηση και καταλήγει σε γνωμάτευση εξακρίβωσης. Η Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. Α.Ε. δύναται να καθορίζει το περιεχόμενο και τη μεθοδολογία εξακρίβωσης, την οποία θέτει στη διάθεση των Φορέων Επαλήθευσης μέσω του πληροφοριακού της συστήματος αντιστάθμισης διαρροής άνθρακα.
4.Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης με τα ανωτέρω, οι επιλέξιμες Επιχειρήσεις οφείλουν να επιστρέψουν την καταβληθείσα ενίσχυση προσαυξημένη με το επιτόκιο ανάκτησης των παράνομων ενισχύσεων, όπως προβλέπεται στο Κεφάλαιο V του Κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 794/2004 της Επιτροπής της 21ης Απριλίου 2004 σχετικά με την εφαρμογή του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 659/1999 του Συμβουλίου για τη θέσπιση λεπτομερών κανόνων εφαρμογής του άρθρου 93 της συνθήκης ΕΚ, και δε δύνανται να εισπράξουν νέα ενίσχυση, έως ότου συμμορφωθούν πλήρως με τις απαιτήσεις του παρόντος άρθρου.
Άρθρο 9
Ετήσια Τεκμηριωμένη Μελέτη Φορέα Επαλήθευσης
Κατά τη διάρκεια ισχύος του παρόντος καθεστώτος, ο Φορέας Επαλήθευσης που έχει εξουσιοδοτηθεί από επιλέξιμη Επιχείρηση εγγεγραμμένη στο Μητρώο Επιχειρήσεων της Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. Α.Ε. θα υποβάλλει ηλεκτρονικά ετήσια τεκμηριωμένη μελέτη στη Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. Α.Ε. η οποία κατ' ελάχιστον θα περιλαμβάνει τα ακόλουθα:
α) Τη μηνιαία παραγωγή των επιλέξιμων προϊόντων ανά Εγκατάσταση κατά την διάρκεια του έτους που αφορά η ενίσχυση,
β) Τη μηνιαία κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας ανά Εγκατάσταση όπως αυτή προκύπτει από τα τιμολόγια προμήθειας για την παροχή ηλεκτρικής ενέργειας της Εγκατάστασης που εκδόθηκαν κατά το έτος που αφορά η ενίσχυση,
γ) Τον επιμερισμό, ανά μήνα και ανά επιλέξιμο προϊόν που παράγεται στην Εγκατάσταση, της ηλεκτρικής ενέργειας που καταναλώνεται μέσω της Παροχής Ηλεκτρικής Ενέργειας,
δ) Στην περίπτωση που ο μετρητής ή οι μετρητές της καταναλισκόμενης στην Εγκατάσταση ηλεκτρικής ενέργειας εκπροσωπούνται από περισσότερους του ενός προμηθευτές απαιτείται αναλυτικός επιμερισμός ανά προμηθευτή της συνολικής κατανάλωσης στην Εγκατάσταση και της ηλεκτρικής ενέργειας που καταναλώνεται για την παραγωγή κάθε επιλέξιμου προϊόντος,
ε) Στην περίπτωση Εγκατάστασης με αυτοπαραγωγή υποβάλλεται αναλυτικός πίνακας με την ανά μήνα ιδιοπαραγωγή στους ακροδέκτες της γεννήτριας και υπολογίζεται η συνολική ιδιοκατανάλωση της Εγκατάστασης όπως αυτή επιμερίζεται για την παραγωγή κάθε επιλέξιμου προϊόντος.
Η γραμμογράφηση και το περιεχόμενο της Ετήσιας Τεκμηριωμένης Μελέτης καθορίζεται αναλυτικά από τη Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. Α.Ε..
Άρθρο 10
Εκθέσεις Αποτίμησης ΑΠΑ
1.Για τη διεξαγωγή Τελικής Ετήσιας Εκκαθάρισης Αντι-στάθμισης για μία επιλέξιμη Επιχείρηση, η οποία είναι εγ-γεγραμμένη στο Μητρώο Επιχειρήσεων της Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. Α.Ε. και αιτείται τον περιορισμό του ποσού του έμμεσου κόστους εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου με το οποίο επιβαρύνεται για την παραγωγή επιλέξιμων προϊόντων τομέα ή υποτομέα του Παραρτήματος Ι της παρούσας στο 1,5% της ακαθάριστης προστιθέμενης αξίας αυτής για το έτος t, σύμφωνα με την παρ. 8 του άρθρου 6, απαραίτητη προϋπόθεση αποτελεί η υποβολή και σε ηλεκτρονική και σε έντυπη μορφή εκ μέρους της Επιχείρησης, μέσω του Φορέα Επαλήθευσης που την εκπροσωπεί, ετήσιας Έκθεσης Αποτίμησης ΑΠΑ, θεωρημένης από Ορκωτό Λογιστή, η οποία κατ' ελάχιστον περιλαμβάνει πίνακα υπολογισμού της ΑΠΑ της Επιχείρησης για το έτος που αφορά η ενίσχυση. Για τον υπολογισμό της ΑΠΑ εφαρμόζεται η μεθοδολογία που ορίζεται στα άρθρα 7 και 12 της υπ' αρ. ΥΠΕΝ/ΔΗΕ/74949/926 (Β' 3152/2020) απόφασης. Στην περίπτωση Εγκατάστασης με αυτοπαραγωγή, για τον υπολογισμό της ΑΠΑ της Επιχείρησης δε λαμβάνεται υπόψη το κόστος παραγωγής της ηλεκτρικής ενέργειας της μονάδας συμπαραγωγής.
2.Η Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. Α.Ε. δύναται να δημοσιεύει στην ιστοσελίδα της υπόδειγμα για την απαιτούμενη ετήσια Έκθεση Αποτίμησης της ΑΠΑ και να καθορίζει τη γραμμογράφηση του ηλεκτρονικού αρχείου για την αυτόματη μεταφόρτωσή της στο Μητρώο Επιχειρήσεων.
3.Η Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. Α.Ε. δύναται να αναθέτει την αξιολόγηση των στοιχείων των ανωτέρω Εκθέσεων Αποτίμησης ΑΠΑ σε εξωτερικό Ορκωτό Λογιστή, έτσι ώστε να τεκμαίρεται η επιλεξιμότητα των επιχειρήσεων για αντιστάθμιση έμμεσου κόστους εκπομπών και να διασφαλίζεται η ακρίβεια του μέγιστου ποσού έμμεσου κόστους εκπομπών με το οποίο είναι δυνατόν να επιβαρυνθεί μία Επιχείρηση για την παραγωγή επιλέξιμων προϊόντων.
Άρθρο 11
Ετήσιες Εκθέσεις
1.Κατά τη διάρκεια ισχύος του παρόντος καθεστώτος, η Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. Α.Ε. υποβάλλει ετήσιες εκθέσεις στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, οι οποίες πέραν των απαιτήσεων που προβλέπονται στον Κανονισμό (ΕΕ) 2015/1589 του Συμβουλίου της 13ης Ιουλίου 2015 περί λεπτομερών κανόνων για την εφαρμογή του άρθρου 108 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (L 248) και στον Κανονισμό (ΕΚ) 794/2004 της Επιτροπής της 21 Απριλίου 2004 σχετικά με την εφαρμογή του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 659/1999 του Συμβουλίου για τη θέσπιση λεπτομερών κανόνων εφαρμογής του άρθρου 93 της συνθήκης ΕΚ (L 140), περιλαμβάνουν τις ακόλουθες πληροφορίες: α) Την επωνυμία κάθε Δικαιούχου, τις ενισχυόμενες Εγκαταστάσεις ιδιοκτησίας του και τα επιλέξιμα προς ενίσχυση προϊόντα ανά εγκατάσταση· β) τον τομέα (ή τους τομείς) στους οποίους δραστηριοποιείται κάθε Δικαιούχος (προσδιοριζόμενο βάσει κωδικού NACE-4)·
γ) το έτος για το οποίο χορηγείται η ενίσχυση και το έτος κατά το οποίο καταβάλλεται· δ) την Πραγματική Παραγωγή για κάθε ενισχυόμενη Εγκατάσταση στον συναφή τομέα·
ε) την Πραγματική Κατανάλωση Ηλεκτρικής Ενέργειας κάθε ενισχυόμενης Εγκατάστασης στον συναφή τομέα· στ) την Προθεσμιακή Τιμή EUA που χρησιμοποιείται για τον υπολογισμό του ποσού ενίσχυσης ανά Δικαιούχο· ζ) την ένταση της ενίσχυσης· η) τον εθνικό συντελεστή εκπομπής CO2.
2.Η Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. Α.Ε. διασφαλίζει ότι τηρούνται λεπτομερή αρχεία σχετικά με όλα τα ποσά που αφορούν τη χορήγηση της ενίσχυσης. Τα αρχεία αυτά πρέπει να περιέχουν όλες τις πληροφορίες που είναι απαραίτητες για να αποδειχθεί ότι έχουν τηρηθεί οι όροι που αφορούν τις επιλέξιμες δαπάνες και τη μέγιστη επιτρεπόμενη ένταση ενίσχυσης. Τα αρχεία αυτά τηρούνται για δέκα (10) έτη από την ημερομηνία χορήγησης της ενίσχυσης και διαβιβάζονται στην Επιτροπή κατόπιν σχετικού αιτήματος.
3.Αν σε κάποιο έτος ο προϋπολογισμός της ενίσχυσης υπερβαίνει το είκοσι πέντε τοις εκατό (25%) των εσόδων που προέρχονται από τον πλειστηριασμό δικαιωμάτων εκπομπής της Ευρωπαϊκής Ένωσης (EUA), το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κατόπιν εισήγησης της Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. Α.Ε., δημοσιεύει έκθεση στην οποία αναφέρονται οι λόγοι για την υπέρβαση του εν λόγω ποσού, σύμφωνα με την παρ. 4.4 του άρθρου 15 της υπ' αρ. 181478/965/26.09.2017 απόφασης των Υπουργών Οικονομίας και Ανάπτυξης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Υποδομών και Μεταφορών (B' 3763/2017). Η έκθεση αυτή περιλαμβάνει συναφείς πληροφορίες σχετικά με τις τιμές της ηλεκτρικής ενέργειας για τους μεγάλους βιομηχανικούς καταναλωτές που επωφελούνται από το καθεστώς, με την επιφύλαξη των απαιτήσεων όσον αφορά την προστασία των εμπιστευτικών πληροφοριών. Επίσης, η έκθεση περιλαμβάνει πληροφορίες για το κατά πόσον ελήφθησαν δεόντως υπόψη και άλλα μέτρα για τη βιώσιμη μείωση του έμμεσου κόστους εκπομπών σε μεσοπρόθεσμη έως μακροπρόθεσμη βάση.
Άρθρο 12
Σώρευση
1.Η ενίσχυση που χορηγείται βάσει του παρόντος καθεστώτος σωρεύεται με οποιαδήποτε άλλη κρατική ενίσχυση που αφορά διαφορετικές προσδιορίσιμες επιλέξιμες δαπάνες.
2.Η ενίσχυση που χορηγείται βάσει του παρόντος καθεστώτος σωρεύεται με οποιαδήποτε κρατική ενίσχυση που αφορά τις ίδιες επιλέξιμες δαπάνες, οι οποίες επικαλύπτονται εν μέρει ή πλήρως, καθώς και κάθε άλλη κρατική ενίσχυση χωρίς προσδιορίσιμες επιλέξιμες δαπάνες, μόνον αν η σώρευση αυτή δεν οδηγεί σε υπέρβαση της μέγιστης έντασης ενίσχυσης ή του υψηλότερου ποσού ενίσχυσης που εφαρμόζονται στην ενίσχυση αυτή βάσει της παρούσας.
3.H ενίσχυση που χορηγείται βάσει του παρόντος καθεστώτος δεν σωρεύεται με ενισχύσεις ήσσονος σημασίας (de minimis) για τις ίδιες επιλέξιμες δαπάνες, εάν η σώρευση αυτή θα είχε ως αποτέλεσμα ένταση ενίσχυσης που θα υπερέβαινε εκείνη που καθορίζεται στο άρθρο 5.
Άρθρο 13
Μεταβατικές Διατάξεις
1.Κατά την πρώτη εφαρμογή της παρούσας, η Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. Α.Ε. αναρτά στην ιστοσελίδα της πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την εγγραφή των ενδιαφερομένων Επιχειρήσεων και Φορέων Επαλήθευσης στα αντίστοιχα Μητρώα της Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. Α.Ε..
2.Κατ' εξαίρεση για το έτος 2021, η ετήσια εκκαθάριση αντιστάθμισης διενεργείται τους τέσσερεις (4) πρώτους μήνες του 2023, έτσι ώστε η έκδοση ενημερωτικών ση-μειωμάτων να ολοκληρωθεί πριν από την 30η Απριλίου 2023. Για τον λόγο αυτόν, εντάσσονται στο καθεστώς ενίσχυσης αποκλειστικά οι Επιχειρήσεις οι οποίες θα έχουν εγγραφεί στο Μητρώο Επιχειρήσεων μέχρι την 17η Απριλίου 2023.
Άρθρο 14
Πόροι
Για την χρονική περίοδο 2021-2030, το σύνολο των ποσών που απαιτούνται για τους σκοπούς της παρούσας απόφασης καλύπτεται από τα έσοδα δημοπράτησης δικαιωμάτων εκπομπής της Ευρωπαϊκής Ένωσης (EUA), τα οποία αποτελούν πόρο του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ του άρθρου 143 του ν. 4001/2011 (Α' 179) που διαχειρίζεται η Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. Α.Ε.. Το τμήμα των εσόδων που θα διατεθεί για τον σκοπό αυτό καθορίζεται για την περίοδο 2021-2030 με την απόφαση κατανομής.
Άρθρο 15
Έναρξη ισχύος
Η παρούσα ισχύει από τη δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, εκτός εάν ορίζεται διαφορετικά σε επιμέρους διατάξεις.
Παράρτημα I
Τομείς που θεωρείται ότι εκτίθενται σε σημαντικό κίνδυνο διαρροής άνθρακα λόγω του
έμμεσου κόστους των εκπομπών
Παράρτημα II
Δείκτες αναφοράς για την αποδοτικότητα της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας ορισμένων προϊόντων που αναφέρονται στο παράρτημα I
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 31 Μαρτίου 2023
Υπουργική Απόφαση ΥΠΕΝ/Δ ΗΕ/35549/731/2023 - ΦΕΚ 2268/Β/6-4-2023
Ενίσχυση για επιχειρήσεις τομέων και υποτομέων που εκτίθενται σε σημαντικό κίνδυνο διαρροής άνθρακα, λόγω του κόστους δικαιωμάτων του συστήματος εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπής αερίων θερμοκηπίου της Ε.Ε. που μετακυλίεται στις τιμές ηλεκτρικής ενέργειας (εν