x

Σύνδεση

Δεν έχετε λογαριασμό; Εγγραφείτε

Απόφαση ΕΕΤΤ 1137/5/2025 - ΦΕΚ 258/Β/30-1-2025

Αρχές και μεθοδολογία υπολογισμού τελών ανά μονάδα για την παροχή πρόσβασης σε υπάρχουσα υλική υποδομή.


Απόφαση ΕΕΤΤ Αριθμ. 1137/5/2025

ΦΕΚ 258/Β/30-1-2025

Αρχές και μεθοδολογία υπολογισμού τελών ανά μονάδα για την παροχή πρόσβασης σε υπάρχουσα υλική υποδομή.

H ΕΘΝΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΤΗΛΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ ΚΑΙ ΤΑΧΥΔΡΟΜΕΙΩΝ (Ε.Ε.Τ.Τ.)

Έχοντας υπόψη:

α. Τον ν. 4727/2020 «Ψηφιακή Διακυβέρνηση (Ενσωμάτωση στην Ελληνική Νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/2102 και της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1024) - Ηλεκτρονικές Επικοινωνίες (Ενσωμάτωση στο Ελληνικό Δίκαιο της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/1972) και άλλες διατάξεις» (Α' 184), ιδίως τα άρθρα 113 και 132 αυτού.

β. Τον ν. 4070/2012 «Ρυθμίσεις Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών, Μεταφορών, Δημοσίων Έργων και άλλες διατάξεις» (Α'82).

γ. Τον Κανονισμό (ΕΕ) 2024/1309 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 29ης Απριλίου 2024 σχετικά με μέτρα μείωσης του κόστους ανάπτυξης δικτύων ηλεκτρονικών επικοινωνιών gigabit, την τροποποίηση του Κανονισμού (ΕΕ) 2015/2120 και την

κατάργηση της Οδηγίας 2014/61/ΕΕ (κανονισμός για τις υποδομές gigabit).

δ. Τον ν. 4463/2017 «Μέτρα μείωσης του κόστους εγκατάστασης υψίρρυθμων ηλεκτρονικών επικοινωνιών - Εναρμόνιση της νομοθεσίας στην Οδηγία 2014/61/ ΕΕ και άλλες διατάξεις» (Α'42), ιδίως το άρθρο 3.

ε. Την υπ' αρ. 1028/13/03-05-2022 απόφαση της Ε.Ε.Τ.Τ. «Προκήρυξη ανοικτού διαγωνισμού για την επιλογή αναδόχου για το έργο "Υποστήριξη της Ε.Ε.Τ.Τ. για τον προσδιορισμό μεθοδολογίας υπολογισμού τελών και για τον υπολογισμό τελών ανά μονάδα για την παροχή πρόσβασης σε υπάρχουσα υλική υποδομή'' με τη συνημμένη σε αυτήν Διακήρυξη».

στ. Την υπ' αρ. 1065/16/13-2-2023 απόφαση της Ε.Ε.Τ.Τ. «Οριστική κατακύρωση αποτελέσματος του ανοικτού διεθνούς ηλεκτρονικού διαγωνισμού για το έργο: "Υποστήριξη της Ε.Ε.Τ.Τ. για τον προσδιορισμό μεθοδολογίας υπολογισμού τελών και για τον υπολογισμό τελών ανά μονάδα για την παροχή πρόσβασης σε υπάρχουσα υλική υποδομή"».

ζ. Την υπ' αρ. 19/23 σύμβαση μεταξύ της Ε.Ε.Τ.Τ. και της εταιρείας «WIK Consult GmbH» με αντικείμενο την υποστήριξη της Ε.Ε.Τ.Τ. για τον προσδιορισμό μεθοδολογίας υπολογισμού τελών και για τον προσδιορισμό τελών ανά μονάδα για την παροχή πρόσβασης σε υπάρχουσα υλική υποδομή».

η. Το υπό στοιχεία Ε.Ε.Τ.Τ. 13138/26-05-2023 παραδοτέο Π1 της εταιρείας «WIK Consult GmbH» με τίτλο «Ερωτηματολόγια συλλογής στοιχείων», όπως αυτό παρελήφθη από την Επιτροπή Παρακολούθησης και Παραλαβής της Σύμβασης 19/23, με το από 29-5-2023 Πρακτικό Παραλαβής.

θ. Τις απαντήσεις που υπέβαλαν στα ως άνω ερωτηματολόγια με σχετικές επιστολές τους εταιρείες/φορείς, ως ειδικότερα φαίνονται στα στοιχεία υπό (i-xvi) κατωτέρω:

i. Aegean Motorway S.A. | Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε. υπό στοιχεία Ε.Ε.Τ.Τ. 16803/10.07.2023.

ii. Εγνατία Οδός Α.Ε. υπό στοιχεία Ε.Ε.Τ.Τ. 16444/

05.07.2023.

iii. Fraport Greece υπό στοιχεία Ε.Ε.Τ.Τ. 16768/10.07.2023.

iv. Grid Telecom υπό στοιχεία Ε.Ε.Τ.Τ. 16805/10.07.2023.

v. Ιntrakat/Rural Connect υπό στοιχεία Ε.Ε.Τ.Τ. 16828/

10.07.2023.

vi. NOVA MAE υπό στοιχεία εμπιστ πρωτ. 9076/Φ360/

17.03.2023.

vii. NOVA United Fiber υπό στοιχεία εμπιστ πρωτ. 9077/ Φ360/17.03.2023.

viii. OΣΕ Α.Ε. υπό στοιχεία Ε.Ε.Τ.Τ. 16189/03.07.2023.

ix. ΟΤΕ υπό στοιχεία Ε.Ε.Τ.Τ. 16831/11.07.2023.

x. ΟΛΠΑ Α.Ε. υπό στοιχεία Ε.Ε.Τ.Τ. 15473/29.06.2023.

xi. Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης Α.Ε. (Ο.Λ.Θ. Α.Ε.) υπό στοιχεία Ε.Ε.Τ.Τ. 15233/21.06.2023.

xii. ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ Α.Β.Ε.Τ.Ε. υπό στοιχεία Ε.Ε.Τ.Τ. 16817/10.07.2023.

xiii. Vantage Towers MAE υπό στοιχεία Ε.Ε.Τ.Τ. 16764/10.07.2023

xiv. VODAFONE ΠΑΝΑΦΟΝ A.E. υπό στοιχεία εμπιστ. πρωτ. Ε.Ε.Τ.Τ. 9075/17.07.2023.

xv. ΔΕΗ A.E. υπό στοιχεία εμπιστ. πρωτ. Ε.Ε.Τ.Τ. 9058/23.06.2023.

xvi. ΜΟΡΕΑΣ Α.Ε. υπό στοιχεία Ε.Ε.Τ.Τ. 17819/21.07.2023.

ι. Το υπό στοιχεία Ε.Ε.Τ.Τ. 25853/30-10-2023 παραδοτέο Π2 της εταιρείας «WIK Consult GmbH» με τίτλο «Κείμενο αρχών και μεθοδολογίας υπολογισμού των τελών (ανά μονάδα) για την παροχή πρόσβασης σε υπάρχουσα υλική υποδομή και αρχεία excel υπολογισμού των εν λόγω τελών τα οποία θα τεθούν σε δημόσια διαβούλευση (ΔΔ)», όπως αυτό παρελήφθη από την Επιτροπή Παρακολούθησης και Παραλαβής της Σύμβασης 19/23, με το από 27-10-2023 Πρακτικό Παραλαβής.

ια. Την υπό στοιχεία Ε.Ε.Τ.Τ. 1094/1/11-12-2023 «Διεξαγωγή Εθνικής Δημόσιας Διαβούλευσης για τον καθορισμό αρχών τιμολόγησης για την παροχή πρόσβασης σε υπάρχουσα υλική υποδομή».

ιβ. Τα σχόλια που υπέβαλαν με σχετικές επιστολές οι συμμετέχοντες στην ως άνω δημόσια διαβούλευση, αναφορικά τον καθορισμό αρχών τιμολόγησης για την παροχή πρόσβασης σε υπάρχουσα υλική υποδομή, όπως αυτά δημοσιεύθηκαν στον δικτυακό τόπο της Ε.Ε.Τ.Τ., και ως ειδικότερα φαίνονται στα στοιχεία υπό (i-vii) κατωτέρω:

i. OTE υπό στοιχεία Ε.Ε.Τ.Τ. ΕΜΠ 9277/Φ.960/26.01.2024 «Απάντηση ΟΤΕ στη Δημόσια Διαβούλευση Ε.Ε.Τ.Τ. αναφορικά με τον καθορισμό αρχών τιμολόγησης για την παροχή πρόσβασης σε υπάρχουσα υλική υποδομή»,

ii. Νέα Οδός υπό στοιχεία Ε.Ε.Τ.Τ. ΕΜΠ 2969/29.01.2024 «ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΑΘΟΡΙΣΜΟ ΑΡΧΩΝ ΤΙΜΟΛΟΓΗΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΟΧΗ ΠΡΟΣΒΑΣΗΣ ΣΕ ΥΠΑΡΧΟΥΣΑ ΥΛΙΚΗ ΥΠΟΔΟΜΗ»,

iii. Vodafone υπό στοιχεία Ε.Ε.Τ.Τ. ΕΜΠ 9278/ Φ.960/26.01.2024 «Δημόσια Διαβούλευση για τον καθορισμό αρχών τιμολόγησης για την παροχή πρόσβασης σε υπάρχουσα υλική υποδομή»,

iv. Vantage υπό στοιχεία Ε.Ε.Τ.Τ. 2858/26.01.2024 «Δημόσια διαβούλευση για τον καθορισμό αρχών τιμολόγησης για την παροχή πρόσβασης σε υπάρχουσα υλική υποδομή - Vantage Towers M.A.E.»,

v. ΝΟVA και United Fiber υπό στοιχεία Ε.Ε.Τ.Τ. 9286/01.02.2024 «ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ NOVA-UNITED FIBER ΣΤΗ ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ Ε.Ε.Τ.Τ. ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΑΘΟΡΙΣΜΟ ΤΩΝ ΑΡΧΩΝ ΤΙΜΟΛΟΓΗΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΟΧΗ ΠΡΟΣΒΑΣΗΣ ΣΕ ΥΠΑΡΧΟΥΣΑ ΥΛΙΚΗ ΥΠΟΔΟΜΗ»,

vi. ΤΕΡΝΑ υπό στοιχεία Ε.Ε.Τ.Τ. 9282/01.02.2024 «Απάντηση στη ΔΔ - BCRD Αρχές Τιμολόγησης», και

vii. Χ (ιδιώτης) υπό στοιχεία Ε.Ε.Τ.Τ. ΑΠ 2856/26.01.2024 «Απαντήσεις Διαβούλευσης».

ιγ. Το υπό στοιχεία Ε.Ε.Τ.Τ. 6270/04-03-2024 παραδοτέο Π3 της εταιρείας «WIK Consult GmbH» με τίτλο «Απαντήσεις στα σχόλια της Δημόσιας Διαβούλευσης» όπως αυτό παρελήφθη από την Επιτροπή Παρακολούθησης και Παραλαβής της Σύμβασης 19/23, με το από 01-032024 Πρακτικό Παραλαβής.

ιδ. Το υπ' αρ. 11137/19-04-2024 παραδοτέο Π4 της εταιρείας «WIK Consult GmbH» με τίτλο «Μεθοδολογία και υπολογισμός τελών. Καθορισμός αρχών και μεθοδολογίας υπολογισμού τελών ανά μονάδα για την παροχή πρόσβασης σε υπάρχουσα υλική υποδομή στην Ελλάδα για την Ε.Ε.Τ.Τ.» όπως αυτό παρελήφθη από την Επιτροπή Παρακολούθησης και Παραλαβής της Σύμβασης 19/23, με το από 25-04-2024 Πρακτικό Παραλαβής.

ιε. Την υπ' αρ. 1137/4/16-12-2024 απόφαση της Ε.Ε.Τ.Τ. «Απαντήσεις της Ε.Ε.Τ.Τ. στις παρατηρήσεις των συμμετεχόντων στη Δημόσια Διαβούλευση για τον καθορισμό αρχών τιμολόγησης για την παροχή πρόσβασης σε υπάρχουσα υλική υποδομή».

ιστ. Το έγγραφο «Common Union Toolbox for Connectivity» pursuant to the Commission Recommendation on a common Union toolbox for reducing the cost of deploying very high capacity networks and ensuring timely and investment-friendly access to 5G radio spectrum [file:///C:/Users/onod/Downloads/ the_connectivity_toolbox_4DD9ABC4-E147-D319- 25A687642EB4717C_75185.pdf].

ιζ. Τη Σύσταση (ΕΕ) 2020/1307 της Επιτροπής της 18ης Σεπτεμβρίου 2020 σχετικά με την κοινή εργαλειοθήκη της Ένωσης για τη μείωση του κόστους εγκατάστασης δικτύων πολύ υψηλής χωρητικότητας και τη διασφάλιση έγκαιρης και ευνοϊκής για τις επενδύσεις πρόσβασης στο ραδιοφάσμα 5G, με σκοπό την προώθηση της συνδεσιμότητας για τη στήριξη της οικονομικής ανάκαμψης από την κρίση λόγω COVID-19 στην Ένωση.

ιη. Την υπ' αρ. 1081/2/28-08-2023 απόφαση της Ε.Ε.Τ.Τ. «Κανονισμός Συνεγκατάστασης και από κοινού χρήσης ευκολιών, κατ' εφαρμογή των άρθρων 134 και 152 του ν. 4727/2020 (Α'184)».

ιθ. Την υπ' αρ. 38035/04-12-2024 εισήγηση της αρμόδιας Υπηρεσίας της Ε.Ε.Τ.Τ.

κ. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας δεν προκαλείται δαπάνη ούτε σε βάρος του προϋπολογισμού της Ε.Ε.Τ.Τ., ούτε σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού, και ύστερα από προφορική Εισήγηση των Προέδρου και Αντιπροέδρου της Ε.Ε.Τ.Τ. (Καθηγητή Κωνσταντίνου Μασσέλου και Καθηγητή Δημήτριου Βαρουτά, αντιστοίχως, αποφασίζει:

 

Άρθρο 1

Σκοπός - Πεδίο Εφαρμογής

1. Σκοπός της παρούσας απόφασης είναι ο καθορισμός των αρχών και της μεθοδολογίας υπολογισμού των τελών για την παροχή πρόσβασης σε υπάρχουσα υλική υποδομή σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο άρθρο 3 του ν. 4463/2017 (ως ισχύει) και στα άρθρα 3 και 13 του Κανονισμού (ΕΕ) 2024/1309 σχετικά με μέτρα μείωσης του κόστους ανάπτυξης δικτύων ηλεκτρονικών επικοινωνιών gigabit, την τροποποίηση του κανονισμού (ΕΕ) 2015/2120 και την κατάργηση της οδηγίας 2014/61/ΕΕ (κανονισμός για τις υποδομές gigabit), τις οποίες εφαρμόζει η Ε.Ε.Τ.Τ., για την επίλυση διαφορών που αναφέρονται στην παρ. 1 στοιχείο α) του άρθρου 13 του ως άνω Κανονισμού και το άρθρο 3 του ν. 4463/2017, ως ισχύει, σε περίπτωση, που δεν επιτυγχάνεται συμφωνία μεταξύ των μερών, αναφορικά με την τιμή πρόσβασης σε υφιστάμενη υλική υποδομή.

2. Στο πεδίο εφαρμογής της παρούσας εμπίπτει υλική υποδομή:

- Των φορέων εκμετάλλευσης Δικτύων Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών (Electronic Communication Networks - ECN),

- των φορέων εκμετάλλευσης Δικτύων μη Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών (μη ECN),

- που δεν ανήκει σε δίκτυο αλλά τελεί υπό την κυριότητα ή τον έλεγχο φορέα του δημόσιου τομέα,

και συγκεκριμένα οι τύποι δικτύων (όσον αφορά τους φορείς εκμετάλλευσης δικτύων) και η υλική υποδομή, όπως ορίζεται στο άρθρο 2 του Κανονισμού (ΕΕ) 2024/1309 στην οποία ενδέχεται να παραχωρηθεί πρόσβαση σύμφωνα με τον Κανονισμό 2024/1309 και τον ν. 4463/2017, (ως ισχύει).

 

Άρθρο 2

Γενικές αρχές

1. Κατά την τιμολόγηση της πρόσβασης σε υλικές υποδομές, δεν εφαρμόζονται μέτρα κοστολόγησης που σχετίζονται με την προσαρμογή της αποδοτικότητας (efficiency adjustment) και τη μέση τιμολόγηση.

2. Οι τιμές πρόσβασης που καθορίζονται στο πλαίσιο ρύθμισης της ΣΙΑ (ως τιμές με βάση το μέσο κόστος) δεν είναι κατάλληλες για αποτιμήσεις που σχετίζονται με την πρόσβαση σε υλική υποδομή στο πλαίσιο του Κανονισμού 2024/1309 και του ν. 4463/2017, (ως ισχύει).

3. Ο καθορισμός των τιμών στο πλαίσιο υποβολής ενός αιτήματος πρόσβασης σε υλική υποδομή, βασίζεται στις ειδικές συνθήκες που αφορούν το συγκεκριμένο αίτημα πρόσβασης (τιμές ανά έργο).

4. Η προσέγγιση υπολογισμού κόστους πρόσβασης δύναται να διαφοροποιείται ανάλογα με το αν ο φορέας παροχής πρόσβασης είναι πάροχος ECN ή πάροχος μη ECN, λαμβάνοντας υπόψη τυχόν ειδικές συνθήκες που αφορούν το συγκεκριμένο αίτημα (τιμές ανά έργο).

5. Η Ε.Ε.Τ.Τ. λαμβάνει υπόψη πέρα από το κόστος παροχής πρόσβασης και την αποτίμηση των κινήτρων και των μειονεκτημάτων.

6. Εφαρμόζεται η αρχή μείωσης του κόστους για την ανάπτυξη δικτύων VHCN βάσει της υπόθεσης ότι ο φορέας εκμετάλλευσης μη ECN ανακτά το κόστος που επιβαρύνεται καθώς και μια εύλογη προσαύξηση.

7. Οι κανόνες τιμολόγησης λαμβάνουν υπόψη τα κίνητρα των διαπραγματευόμενων μερών για την επίτευξη συμφωνίας. Το εύρος τιμών που είναι διαθέσιμο για διαπραγματεύσεις, καθορίζεται από το κατώτερο όριο τιμής, το οποίο προσδιορίζεται από την αποζημίωση που ζητά ο πάροχος πρόσβασης, και το ανώτερο όριο τιμής, το οποίο προσδιορίζεται από τον αιτούντα πρόσβαση και την προθυμία του να πληρώσει.

Συγκεκριμένα, εξετάζονται οι κάτωθι παράγοντες κόστους για τα δύο μέρη:

Για τον πάροχο πρόσβασης:

- Αποζημίωση για το επαυξητικό κόστος (incremental cost) που προκύπτει από την παροχή πρόσβασης σε υπάρχουσα υλική υποδομή,

- πρόσθετο ποσό (εφάπαξ κέρδος) που αποτελεί κίνητρο για τη συμφωνία πρόσβασης,

- πρόσθετη αποζημίωση για κάθε όχληση ή επιβάρυνση που προκύπτει από τη χρήση της υποδομής από τρίτους κατά τη διάρκεια χρήσης της («διαρκής επιβάρυνση»). Η ανάγκη για τέτοιες αποζημιώσεις είναι πιθανό να διαφέρει σημαντικά μεταξύ των διαφόρων τύπων δικτύων.

Για τον αιτούντα πρόσβαση:

- Το αυτόνομο κόστος για την υλοποίηση της υλικής υποδομής, υπό την προϋπόθεση ότι το επιχειρηματικό σχέδιο είναι βιώσιμο με την ανάληψη του εν λόγω κόστους (διαφορετικά το αυτόνομο κόστος πρέπει να μειωθεί αναλόγως),

- έκπτωση για το μειονέκτημα της ενοικίασης υλικής υποδομής, καθώς περιορίζει τη δυνατότητα του αιτούντος πρόσβαση να λειτουργεί και να συντηρεί το δίκτυό του, εφόσον η πρόσβαση εξαρτάται από την άδεια του ιδιοκτήτη της υποδομής (διαρκές μειονέκτημα),

- έκπτωση προκειμένου να δοθούν κίνητρα για τη χρήση των υφιστάμενων υποδομών.

 

Άρθρο 3

Επιπτώσεις στο επιχειρηματικό σχέδιο

1. Η Ε.Ε.Τ.Τ. αξιολογεί το αίτημα πρόσβασης σε σχέση με τη βιωσιμότητα των επιχειρηματικών σχεδίων των εμπλεκόμενων φορέων εκμετάλλευσης ECN στην υπό εξέταση περιοχή και ποσοτικοποιεί την επίπτωση στην τιμή πρόσβασης.

 

Άρθρο 4

Τέλη

2. Τα τέλη που αφορούν την πρόσβαση σε υπάρχουσα υλική υποδομή διακρίνονται σε:

- Εφάπαξ τέλη παροχής, και

- Μηνιαία τέλη

3. Το επαυξητικό κόστος καλύπτεται ανάλογα με τις συνθήκες ανά αίτημα επίλυσης διαφοράς είτε με τη μορφή εφάπαξ τελών είτε με τη μορφή μηνιαίων τελών είτε σε συνδυασμό και των δύο.

4. Τα λειτουργικά κόστη (OPEX) που προκύπτουν από την ικανοποίηση του αιτήματος πρόσβασης σε υπάρχουσα υλική υποδομή κατά τη διάρκεια της σύμβασης, καλύπτονται υπό τη μορφή μηνιαίων τελών. Επιπλέον η διαρκής επιβάρυνση που προκύπτει εξαιτίας της φιλοξενίας (hosting) υποδομών τρίτων, κατά τη διάρκεια της σύμβασης, αντισταθμίζεται σε μηνιαία βάση.

 

Άρθρο 5

Αμοιβές για μελέτη σκοπιμότητας

1. Η μελέτη σκοπιμότητας χρεώνεται υπό τη μορφή εφάπαξ τέλους και καλύπτει τις σχετικές με τη μελέτη χρεώσεις (αναλογικά με τον χρόνο εκπόνησης, τις εργασίες και υλικά). Οι χρεώσεις είναι αιτιολογημένες και δύνανται να περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, τα ακόλουθα κόστη:

- Επικαιροποίηση δεδομένων (χωρητικότητα/χρήση υποδομής),

- έλεγχος και εργασίες πεδίου από το προσωπικό του παρόχου πρόσβασης,

- στις περιπτώσεις κεραιών, προσδιορισμό των σχετικών εκπομπών EMF από τον υφιστάμενο εγκατεστημένο εξοπλισμό,

- διάφορα κόστη σχετικά με την πρόσβαση σε οδική υποδομή τα οποία δεν σχετίζονται άμεσα με την υλοποίηση της πρόσβασης.

2. Τα κόστη για τη μελέτη σκοπιμότητας εξαρτώ- νται σε μεγάλο βαθμό από το συγκεκριμένο έργο που αφορά το αίτημα πρόσβασης και επομένως κατά τη διαδικασία επίλυσης διαφοράς το Όργανο Επίλυσης Διαφοράς δύναται να λαμβάνει υπόψη επιπλέον κατάλληλες κατηγορίες κόστους εφόσον αυτές αιτιολογούνται επαρκώς.

3. Ο πάροχος πρόσβασης υποχρεούται, κατόπιν αιτήματος της Επιτροπής και σύμφωνα με την ορισθείσα προθεσμία, να προσκομίσει αποδεικτικά στοιχεία για την ανάκτηση δαπανών σε περίπτωση εκτάκτων δαπανών στο πλαίσιο εκπόνησης της μελέτης για την παροχή πρόσβασης σε υπάρχουσα υποδομή.

 

Άρθρο 6

Τιμολόγηση συγκεκριμένων προϊόντων πρόσβασης - Καθορισμός της βάσης τιμολόγησης

1. Εφαρμόζεται γενική προσέγγιση τιμολόγησης βάσει του είδους υλικής υποδομής για υποδομές ECN και μη ECN. Οι αγωγοί και οι σωλήνες εξυπηρετούν τη σύνδεση διαφορετικών θέσεων και υπόκεινται είτε σε τιμολόγηση ανά μέτρο είτε σε τιμολόγηση ανά έργο. Η ίδια προσέγγιση μπορεί να εφαρμόζεται για την τιμολόγηση της πρόσβασης σε μεμονωμένα είδη υλικής υποδομής, όπως η πρόσβαση σε στύλους, ιστούς, πύργους, εγκαταστάσεις κεραιών, κτίρια ή κυ- τία σύνδεσης.

2. Ιδίως, η πρόσβαση σε αγωγούς και σωλήνες συνήθως χρεώνεται σε μηνιαία βάση και ανά μέτρο. Καθώς η πρόσβαση σε αγωγούς απαιτεί την εγκατάσταση φρεατίων ή θαλάμων επιθεώρησης, το κόστος εγκατάστασης λαμβάνεται υπόψη στη μηνιαία τιμή ανά μέτρο.

3. Η πρόσβαση σε είδη υλικής υποδομής, όπως οι στύλοι, οι πύργοι, οι ιστοί, τιμολογείται ανά στοιχείο: €/στύλο, €/ιστό κ.λπ. (και ανά καθορισμένη χρονική περίοδο όπως ο μήνας).

4. Η χρήση συγκεκριμένης επιφάνειας/γης (site specific cost) τιμολογείται ανά τετραγωνικό μέτρο.

 

Άρθρο 7

Κοστολόγηση

1. Κατά τον υπολογισμό των τελών λαμβάνονται υπόψη οι επενδύσεις και το κόστος για:

- Υποδομή (που σχετίζεται με το έργο) που περιλαμβάνεται στο αίτημα πρόσβασης,

- το μεμονωμένο κόστος που αντιμετωπίζει ο αιτών πρόσβαση σε περίπτωση απόρριψης του αιτήματός του,

- το επαυξητικό κόστος για παροχή πρόσβασης,

- τη μελέτη σκοπιμότητας.

2. Κατά την αποτίμηση των παγίων εφαρμόζεται η χρήση του ιστορικού κόστους.

3. Τα πλήρως αποσβεσμένα περιουσιακά στοιχεία δεν λαμβάνονται υπόψη στους υπολογισμούς του κόστους για την πρόσβαση σε υλική υποδομή.

4. Λαμβάνεται υπόψη η οικονομική διάρκεια ζωής των περιουσιακών στοιχείων που σχετίζονται με το αίτημα πρόσβασης. Σε περίπτωση που δεν υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία σχετικά με την οικονομική διάρκεια ζωής των περιουσιακών στοιχείων, εφαρμόζονται οι τιμές που παρέχονται από τις σχετικές Συστάσεις της Ε.Ε.

5. Εφαρμόζεται το WACC για υποδομές ECN όπως έχει καθοριστεί στο πλαίσιο της κοστολόγησης των προϊόντων πρόσβασης που ρυθμίζονται βάση των υποχρεώσεων που έχουν επιβληθεί στις αγορές με ΣΙΑ. Λόγω χρήσης του ιστορικού κόστους, εφαρμόζεται η ονομαστική απόδοση του κεφαλαίου (nominal rate of return).

6. Εφαρμόζεται η μεθοδολογία της ισόβιας προσόδου (annuity) έναντι προσδιορισμού κόστους κεφαλαίου με βάση την καθαρή τρέχουσα αξία μέσω κάποιας βάσης δεδομένων.

7. Σε περίπτωση που απαιτείται επιμερισμός του κόστους λόγω πολλαπλών αιτημάτων πρόσβασης, κατά περίπτωση:

α. Αν το αίτημα αφορά πρόσβαση σε υποδομή ECN παρόχου, ο κανόνας επιμερισμού μπορεί να λαμβάνει υπόψη είτε τον αριθμό των μερών που μοιράζονται την υποδομή ή τη χρησιμοποιούμενη χωρητικότητα ή τον αριθμό των εγκατεστημένων καλωδίων.

β. Αν το αίτημα αφορά πρόσβαση σε υποδομή μη ECN παρόχου, ο κανόνας επιμερισμού λαμβάνει υπόψη τη μέγιστη διαθέσιμη χωρητικότητα (ανεξαρτήτως εάν χρησιμοποιείται ή όχι).

 

Άρθρο 8

Απαιτούμενα στοιχεία για εξέταση του αιτήματος επίλυσης διαφοράς

1. Για την επίλυση των αιτημάτων επίλυσης διαφοράς, απαιτείται η παροχή πληροφοριών/στοιχείων από τα διαπραγματευόμενα μέρη. Τα υποβληθέντα στοιχεία πρέπει να τεκμηριώνονται και να είναι διαθέσιμα για περαιτέρω ανάλυση και τεκμηρίωση. Η Ε.Ε.Τ.Τ. εξετάζει και αξιολογεί τα παρασχεθέντα στοιχεία και δύναται να ζητά συμπλήρωση αυτών ή και διευκρινίσεις.

2. Ειδικότερα ο πάροχος πρόσβασης υποχρεούται να παρέχει στην Ε.Ε.Τ.Τ. τεκμηριωμένα στοιχεία αναφορικά με το επαυξητικό κόστος που αφορά την παροχή της πρόσβασης σε υπάρχουσα υλική υποδομή, όπως κόστος υλικών και εγκαταστάσεων. Στην περίπτωση που ο πάροχος πρόσβασης δεν παρέχει τα απαιτούμενα στοιχεία κόστους, η Ε.Ε.Τ.Τ. δύναται να χρησιμοποιεί οποιαδήποτε άλλα διαθέσιμα στοιχεία κρίνει ότι είναι κατάλληλα (όπως δεδομένα που χρησιμοποιούνται στο πλαίσιο της ρύθμισης παρόχων με σημαντική ισχύ στην αγορά, μέσο κόστος).

3. Ειδικά, στην περίπτωση που ο πάροχος μη ηλεκτρονικών επικοινωνιών δεν προσκομίσει στοιχεία για το επαυξητικό κόστος σύμφωνα με την παρ. 2, η Ε.Ε.Τ.Τ. δύναται να χρησιμοποιεί δεδομένα κόστους που αφορούν την υποδομή του ECN παρόχου, για τον προσδιορισμό της προσαύξησης που αφορά τον πάροχο μη ECN.

4. Στην περίπτωση όπου τα δεδομένα κόστους δεν είναι διαθέσιμα, η Ε.Ε.Τ.Τ. εξετάζει εναλλακτικές πηγές παροχής στοιχείων όπως δεδομένα από:

- Υφιστάμενες εμπορικές συμφωνίες,

- συμβάσεις βάσει του Κανονισμού Συνεγκατάστασης,

- συμβάσεις οι οποίες έχουν συναφθεί κατόπιν επιτυχών διαπραγματεύσεων,

- πληροφορίες από προηγούμενες διαδικασίες επίλυσης διαφοράς, εφόσον ενδείκνυται,

- δεδομένα από άλλες Ρυθμιστικές Αρχές και το BEREC. Στην περίπτωση αυτή ενδέχεται να απαιτούνται προσαρμογές τιμών προκειμένου να αποτυπώνονται οι διαφορές μεταξύ των εθνικών αγορών.

5. Η Ε.Ε.Τ.Τ. δύναται να ζητήσει στοιχεία από τα ενδια- φερόμενα μέρη με σκοπό την συλλογή στοιχείων.

6. Από τον πάροχο πρόσβασης απαιτούνται τα ακόλουθα στοιχεία:

- Πρόσθετο κόστος για την παροχή πρόσβασης σε υπάρχουσα υλική υποδομή στο υπό εξέταση αίτημα,

- πληροφορίες για τις επενδύσεις στην υλική υποδομή που σχετίζεται με το αίτημα πρόσβασης,

- αποτίμηση των μειονεκτημάτων λόγω της φιλοξενίας (hosting) του δικτύου ενός εναλλακτικού φορέα εκμετάλλευσης VHCN (μηνιαία στοιχεία),

- το κόστος της μελέτης προκειμένου να αξιολογηθεί η δυνατότητα παροχής πρόσβασης.

7. Από τον αιτσύντα πρόσβαση απαιτούνται τα ακόλουθα στοιχεία:

- Αυτοτελή (stand-alone) κόστη,

- κατά περίπτωση, τεκμηρίωση της περιορισμένης δυνατότητας ανάκτησης του αυτοτελούς κόστους των υλικών υποδομών και ποσοτικοποίηση της δυνατότητας ανάκτησης του κόστους,

- τεκμηριωμένη (πρόσθετη) αποτίμηση των μειονεκτημάτων της χρήσης υποδομών τρίτων σε μηνιαία βάση.

 

Άρθρο 9

Έναρξη ισχύος

Η παρούσα τίθεται σε ισχύ από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Αιτήσεις που έχουν υποβληθεί πριν τη θέση σε ισχύ της παρούσας και δεν έχουν ολοκληρωθεί, θα εξετάζονται σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρούσα.

Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Μαρούσι, 16 Δεκεμβρίου 2024

 

 

Έχει διαβαστεί 182 φορές