Υπουργική Απόφαση 29845/2021 - ΦΕΚ 1652/Β/22-4-2021 (Κωδικοποιημένη)
Τεκμήρια για την οικονομική και κοινωνική ένταξη του αλλοδαπού που αιτείται την ελληνική ιθαγένεια.
Συνδρομητικές Υπηρεσίες
- Το Νομοθέτημα έχει κωδικοποιηθεί σε αρχείο ενιαίο κειμένου, με ενσωματωμένες τις διατάξεις με τις οποίες έχει συμπληρωθεί - τροποποιηθεί μεταγενέστερα.
- Η υπηρεσία προβολής και μεταφόρτωσης κωδικοποιημένων κειμένων είναι διαθέσιμη ΔΩΡΕΑΝ, μόνο στα εγγεγραμμένα μέλη, με πρόσβαση στις Συνδρομητικές Υπηρεσίες.
- Απαιτείται μεγαλύτερο επίπεδο πρόσβασης για την προβολή των Συνδρομητικών Υπηρεσιών.
Εάν είστε μέλος και θέλετε να αποκτήσετε πρόσβαση στις συνδρομητικές Υπηρεσίες, πατήστε ΕΔΩ για Σύνδεση.
-Θέματα Βοήθειας και Υποστήριξης για τις συνδρομητικές υπηρεσίες.
ΚΕΙΜΕΝΟ ΠΡΩΤΟΤΥΠΟΥ Φ.Ε.Κ.
Το αρχικό κείμενο με τις διατάξεις όπως ήταν δημοσιευμένες στο Φ.Ε.Κ. οι οποίες έχουν τροποποιηθεί μεταγενέστερα.
Υπουργική Απόφαση Αριθμ. 29845/2021
ΦΕΚ 1652/Β/22-4-2021
Τεκμήρια για την οικονομική και κοινωνική ένταξη του αλλοδαπού που αιτείται την ελληνική ιθαγένεια.
Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ
Έχοντας υπόψη:
1. Τις διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 5Α του Κώδικα της Ελληνικής Ιθαγένειας (ν. 3284, Α’217), όπως ισχύει μετά την τελευταία τροποποίησή του με το άρθρο 3 του ν. 4735/2020 «Τροποποίηση του Κώδικα της Ελληνικής Ιθαγένειας, νέο πλαίσιο επιλογής διοικήσεων στο δημόσιο τομέα, ρύθμιση οργανωτικών θεμάτων της Γενικής Γραμματείας Ιθαγένειας και της Γενικής Γραμματείας Ανθρώπινου Δυναμικού Δημόσιου Τομέα του Υπουργείου Εσωτερικών, ρυθμίσεις για την αναπτυξιακή προοπτική και την εύρυθμη λειτουργία των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης και άλλες διατάξεις» (Α’ 197).
2. Τις διατάξεις της περ. δ’ της παρ. 1 του άρθρου 13 και της παρ. 6 του άρθρου 111 του ν. 4622/2019 «Επιτελικό Κράτος: Οργάνωση, λειτουργία και διαφάνεια της Κυβέρνησης των κυβερνητικών οργάνων και της κεντρικής δημόσιας διοίκησης» (Α’ 133).
3. Το π.δ. 141/2017 «Οργανισμός του Υπουργείου Εσωτερικών» (Α’ 180), όπως τροποποιήθηκε και ισχύει.
4. Το π.δ. 2/2021 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α’ 2).
5. Την υπό στοιχεία ΓΔΟΥΔΥ/21/14-4-2021 εισήγηση της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών και Διοικητικής Υποστήριξης.
6. Το γεγονός ότι με την παρούσα απόφαση δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του προϋπολογισμού εξόδων του ειδικού φορέα του Υπουργείου, αποφασίζουμε:
Στο πλαίσιο εξακρίβωσης της συνδρομής των ουσιαστικών προϋποθέσεων για τη πολιτογράφηση που προβλέπονται στην περ. δ’ της παρ. 1 του άρθρου 5Α του Κώδικα της Ελληνικής Ιθαγένειας παραθέτουμε τα ειδικότερα στοιχεία που αποτελούν τεκμήρια για την οικονομική και κοινωνική ένταξη του αλλοδαπού που αιτείται την ελληνική ιθαγένεια ως ακολούθως:
Άρθρο 1
ΤΕΚΜΗΡΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΕΝΤΑΞΗΣ
Α) Εισοδηματικά Κριτήρια
1. Προσδιορισμός της έννοιας του επαρκούς εισοδήματος και των πηγών προέλευσής του.
α) Ο αλλοδαπός που επιθυμεί να γίνει Έλληνας/ίδα πολίτης πρέπει να αποδεικνύει ότι διαθέτει ετήσιο εισόδημα που του εξασφαλίζει ένα επαρκές επίπεδο διαβίωσης χωρίς να επιβαρύνει το σύστημα της κοινωνικής πρόνοιας της χώρας με την επιφύλαξη των προβλεπόμενων στη περ. ε) που ακολουθεί.
β) Η σταθερή και πολυετής εργασία του αλλοδαπού στη χώρα, όπως και η μακρόχρονη οικονομική του δραστηριότητα σε αυτή είναι στοιχεία που αποδεικνύουν την ύπαρξη ισχυρού δεσμού του με την Ελλάδα. Το τακτικό εισόδημα που αποκτά στη χώρα προσωπικά ο ίδιος ο αλλοδαπός από οποιαδήποτε πηγή π.χ. μισθωτή εργασία, σύνταξη, ακίνητη περιουσία, επιχειρηματική δραστηριότητα, από κεφάλαιο, μερίσματα από εισηγμένες στο ελληνικό χρηματιστήριο, εταιρείες, αποδεικνύει τη βούλησή του για μόνιμη και συνεχή εγκατάσταση στη χώρα. Στο πλαίσιο αυτό η απόκτηση ιδιόκτητης κατοικίας προς ιδιοκατοίκηση καθώς και η διατήρηση λογαριασμών σε πιστωτικά ιδρύματα που τελούν υπό την εποπτεία της Τράπεζας της Ελλάδας συνιστούν απόδειξη ότι η χώρα αποτελεί το κέντρο των βιοτικών του σχέσεων.
γ) Το ύψος του επαρκούς ετήσιου εισοδήματος συναρτάται με τις ετήσιες αποδοχές του αμειβόμενου υπαλλήλου και εργατοτεχνίτη της χώρας, όπως αυτές προσδιορίζονται με την εκάστοτε ισχύουσα υπουργική απόφαση με την οποία καθορίζεται το ύψος του κατώτατου μισθού και ημερομισθίου.
δ) Εφόσον ο αιτών έχει οικογένεια το απαιτούμενο εισόδημα προσαυξάνεται κατά 10% για κάθε εξαρτώμενο μέλος της οικογένειάς του.
ε) Στο ετήσιο δηλωθέν εισόδημα του αλλοδαπού που έχει πιστοποιηθεί με σωματική αναπηρία άνω του 67% δύνανται κατά παρέκκλιση να προσμετρηθούν πάσης φύσεως επιδόματα που τυχόν λαμβάνει από το σύστημα κοινωνικής πρόνοιας.
2. Προσδιορισμός των ετών με βάση τα οποία ο αιτών έχει υποχρέωση να δηλώνει το, κατά τα ανωτέρω, απαιτούμενο εισόδημα.
Προκειμένου ο αλλοδαπός να έχει δικαίωμα υποβολής αίτησης πολιτογράφησης πρέπει να διαμένει στην Ελλάδα, νόμιμα και μόνιμα πριν από την ημερομηνία υποβολής της σχετικής αίτησης, κατά τα τρία (3), επτά (7) ή δώδεκα (12) έτη αναλόγως της κατηγορίας που ανήκει κατά τη διάταξη της περ. δ. της παρ. 1 του άρθρου 5 του Κώδικα Ελληνικής Ιθαγένειας (ΚΕΙ), όπως ισχύει. Αυτό σημαίνει ότι ο αλλοδαπός χρειάζεται να αποδείξει ότι έχει αποκτήσει επαρκές εισόδημα για κάθε έτος χωριστά κατά αναλογία με τα απαιτούμενα έτη προηγούμενης νόμιμης διαμονής του. Το καθοριζόμενο ως επαρκές εισόδημα απαιτείται να αποδεικνύεται με βάση την εξεταζόμενη κατά περίπτωση χρονική περίοδο ως εξής:
Για τους αιτούντες που απαιτείται να συμπληρώνουν τρία έτη προηγούμενης νόμιμης διαμονής πρέπει να αποδεικνύουν επαρκές εισόδημα και τα τρία αυτά έτη. Για όσους απαιτείται να συμπληρώνουν επτά έτη πρέπει να αποδεικνύουν επαρκές εισόδημα για τουλάχιστον τα τελευταία 5 έτη πριν την υποβολή της αιτήσεως. Για όσους απαιτείται να συμπληρώνουν δώδεκα έτη πρέπει να αποδεικνύουν επαρκές εισόδημα για τουλάχιστον τα τελευταία 7 έτη πριν την υποβολή της αιτήσεως. Για τους αιτούντες αλλοδαπούς που έχοντας υποβάλει αίτηση με την προ ισχύουσα διάταξη του άρθρου 25 του ν. 3838/2010 (Α’ 49) απαιτείται να συμπληρώνουν πέντε έτη νόμιμης διαμονής στη χώρα πριν την ημερομηνία δημοσίευσης του ανωτέρω νόμου (24-3-2010) πρέπει να αποδεικνύουν επαρκές εισόδημα για πέντε τουλάχιστον έτη που να αφορούν στη χρονική περίοδο από το έτος 2015 και εντεύθεν.
Β) Εκπλήρωση φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων του αιτούντος
α) Ο τακτικός χαρακτήρας του εισοδήματος που αποκτά ο αλλοδαπός στη χώρα αποδεικνύεται από την σταθερή και αδιάλειπτη εκπλήρωση των φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων του, όπως αυτή επιβεβαιώνεται με την προσκόμιση των πράξεων Διοικητικού Προσδιορισμού Φόρου ανά απαιτούμενο, οικονομικό έτος σύμφωνα με την περ. ε της παρ. 1 του άρθρο 6 του ΚΕΙ, όπως ισχύει.
β) Με βάση τα υποβληθέντα εκκαθαριστικά σημειώματα που συνοδεύουν την αίτηση πολιτογράφησης κατά το χρόνο υποβολής της πρέπει να προκύπτει ότι η φορολογική κατοικία του αλλοδαπού βρίσκεται στην Ελλάδα.
γ) Ο αλλοδαπός που δεν έχει υποχρέωση υποβολής φορολογικής δήλωσης επειδή είναι εξαρτώμενο μέλος οικογένειας (σύζυγος, ενήλικο τέκνο μέχρι την ηλικία των 25 ετών που φοιτά ή είναι άνεργος ή υπηρετεί την στρατιωτική του θητεία και ανιόντες) κατά το άρθρο 11 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ΚΦΕ), όπως ισχύει μετά την τροποποίησή του με το ν. 4764/2020, υποχρεούται στην υποβολή των απαιτούμενων από το νόμο εκκαθαριστικών σημειωμάτων που αφορούν στο ετήσιο οικογενειακό εισόδημα του φορολογούμενου προσώπου, από το οποίο εξαρτάται οικονομικά.
Άρθρο 2
ΤΕΚΜΗΡΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΕΝΤΑΞΗΣ
1. Η διαμόρφωση συγγενικού δεσμού με Έλληνα πολίτη
Η σύναψη γάμου με Έλληνα/ίδα πολίτη από γεννήσεως, η διάρκεια του γάμου καθώς και η απόκτηση τέκνων από τον γάμο αυτό αποτελούν στοιχεία που αποδεικνύουν την ένταξη του αλλοδαπού στην κοινωνική ζωή της χώρας. Συνεκτιμάται ιδιαιτέρως η σταθερότητα των προαναφερόμενων οικογενειακών δεσμών που συνάπτει ο αλλοδαπός που σε συνδυασμό με τη συνολική διάρκεια διαμονής του στην Ελλάδα αποτελούν ισχυρές ενδείξεις ουσιαστικής του ενσωμάτωσης στην ελληνική κοινωνία και περαιτέρω ανάπτυξης των κοινωνικών και πολιτιστικών δεσμών του με την χώρα.
2. Η φοίτηση σε ελληνικό σχολείο
Η φοίτηση σε οποιαδήποτε βαθμίδα της ελληνικής εκπαίδευσης αποτελεί εκδήλωση της βούλησης του αιτούντος για προσαρμογή και ένταξη στην οικονομική και κοινωνική ζωή της χώρας. Στο πλαίσιο αυτό αξιολογούνται θετικά τα συνολικά έτη που έχει φοιτήσει ο αλλοδαπός σε ελληνικό σχολείο καθώς και η τυχόν συμμετοχή του σε εκπαιδευτικά προγράμματα διά βίου μάθησης ή σε σχολείο δεύτερης ευκαιρίας. Επίσης η συνεχής φοίτηση τέκνων του αιτούντος αλλοδαπού σε ελληνικό σχολείο αποτελεί ισχυρή ένδειξη διατήρησης σταθερού δεσμού του με την χώρα.
3. Η επαγγελματική κατάρτιση
Η συμμετοχή του αλλοδαπού σε εξειδικευμένα σεμινάρια κατάρτισης εργαζομένων που διενεργούν πιστοποιημένοι φορείς με στόχο την ανάπτυξη των δεξιοτήτων του δύναται να αποτελέσει επίσης δείκτη ένταξης του στην οικονομική και κοινωνική ζωή της χώρας λαμβανομένου υπόψη ότι δηλώνει την επιθυμία του αλλοδαπού ως εργαζομένου να εξελίξει το επίπεδο της ειδίκευσής του στο πλαίσιο της παροχής εργασίας στη χώρα.
4. Συμμετοχή σε εθελοντικές δράσεις και εκδηλώσεις της κοινωνίας των πολιτών
Η συμμετοχή του αλλοδαπού σε δραστηριότητες εθελοντικού χαρακτήρα και σε κοινωνικές, πολιτιστικές δράσεις ή εκδηλώσεις της τοπικής κοινωνίας αποτελεί ένδειξη προσαρμογής του στην ελληνική κοινωνική πραγματικότητα και ταυτόχρονα αποδεικνύει την πρόθεσή του να ενισχύσει την παρουσία του στη κοινωνική ζωή του τόπου που διαμένει, ενεργώντας ως αναπόσπαστο μέλος του κοινωνικού συνόλου. Η εθελοντική συνεισφορά του αλλοδαπού σε περιβαλλοντικές δράσεις και προγράμματα υποστήριξης κοινωνικών κατηγοριών προσώπων, όπως άτομα με ειδικές ανάγκες, ηλικιωμένοι, συνεκτιμάται ιδιαιτέρως στο πλαίσιο της διαπίστωσης της κοινωνικής του ένταξης.
5. Συνεχής διαμονή στη χώρα
Η συνεχής διαμονή του αλλοδαπού στην ελληνική επικράτεια αποτελεί στοιχείο που αποδεικνύει την επιθυμία του να καταστήσει την χώρα συνεχές κέντρο των βιοτικών του δραστηριοτήτων και να συνδεθεί με αυτή με ισχυρούς επαγγελματικούς, οικογενειακούς και κοινωνικούς δεσμούς. Η εξακρίβωση της συνεχούς και αδιάλειπτης παρουσίας του στη χώρα για όλη τη χρονική περίοδο που μεσολαβεί από την υποβολή της αίτησης πολιτογράφησης μέχρι την ολοκλήρωση της διαδικασίας εξέτασής της, δεν αναιρείται από τυχόν απουσία αυτού που δεν υπερβαίνει τους έξι μήνες ετησίως.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 16 Απριλίου 2021
Υπουργική Απόφαση 29845/2021 - ΦΕΚ 1652/Β/22-4-2021
Τεκμήρια για την οικονομική και κοινωνική ένταξη του αλλοδαπού που αιτείται την ελληνική ιθαγένεια.