Απόφαση 2131.1/2202/2023 - ΦΕΚ 4600/Β/18-7-2023
Καθορισμός των δικαιολογητικών και της διαδικασίας για την έγκριση μεθόρμισης - δοκιμαστικού πλου.
Απόφαση Αριθμ. 2131.1/2202/2023
ΦΕΚ 4600/Β/18-7-2023
Καθορισμός των δικαιολογητικών και της διαδικασίας για την έγκριση μεθόρμισης - δοκιμαστικού πλου.
Ο ΛΙΜΕΝΑΡΧΗΣ ΣΑΡΩΝΙΚΟΥ
Έχοντας υπόψη:
1.Το άρθρο 141 του ν.δ. 187/1973 «Περί Κώδικος Δημοσίου Ναυτικού Δικαίου» (Α' 261).
2.Τις διατάξεις των άρθρων 13 και 128 του Γενικού Κανονισμού Λιμένα Σαρωνικού (Β' 2443/2015).
3.Τις διατάξεις του εδαφίου (ιθ) της παρ. 4 του άρθρου 5 της υπ' αρ. 040/2014 υπουργικής απόφασης «Κύρωση Κανονισμού Λειτουργίας Λιμενικών Αρχών» (Β' 3212).
4.Την υπό στοιχεία 1421.ΓΝΓ/21/17-11-1999 εγκύκλιο ΥΕΝ/ΔΕΕΠ/ΤΜΗΜΑ Α/ΔΝ «Τροποποίηση Εγκυκλίου αριθ. 3237/19-02-1985 ''Προϋποθέσεις ασφαλείας ναυσιπλοΐας για εκτέλεση ρυμουλκήσεων''».
5.Το άρθρο 8 του Γενικού Κανονισμού Λειτουργίας Τουριστικών Λιμένων (Β' 1323/2003).
6.Την υπό στοιχεία 2331.8/53567/2018/13-07-2018 διαταγή ΑΛΣ-ΕΛΑΚΤ/ΚΕΠ/ΔΕΠ «Αναστολή Απόπλου Επαγγελματικών Πλοίων Αναψυχής επί περιπτώσεων Δυσμενών Καιρικών Συνθηκών».
7.Τον ν. 4926/2022 «Εκσυγχρονισμός του θεσμικού πλαισίου για τη δραστηριοποίηση των πλοίων αναψυχής και των τουριστικών ημερόπλοιων, την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του κλάδου των επαγγελματικών πλοίων αναψυχής και άλλες διατάξεις» (Α' 82).
8.Την υπ' αρ. 331.4/1/99/10-11-1999 «Καθορισμός τελών διάθεσης αδειών που προβλέπονται από τους Γενικούς ή Ειδικούς Κανονισμούς Λιμένων και λοιπές κείμενες διατάξεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας» (Β' 2000).
9.Την υπ' αρ. 2070.0/64573/07-09-2021 απόφαση Υφυπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής «Διαδικασίες για τη διενέργεια μεμονωμένων πλόων και πλόων μετά από βλάβη/ζημιά» (Β' 3907).
10.Τις σχετικές με τα ασφαλιστικά μέτρα διατάξεις του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας και τις μετακινήσεις πλοίων, νομολογία και γνωμοδοτήσεις, αποφασίζουμε:
1.Τα απαιτούμενα δικαιολογητικά και τη διαδικασία για την έγκριση Μεθόρμισης - Δοκιμαστικού Πλου εντός ορίων δικαιοδοσίας του Λιμεναρχείου Σαρωνικού και μόνο για τα πλοία αναψυχής και τα τουριστικά ημερόπλοια του ν. 4926/2022 «Εκσυγχρονισμός του θεσμικού πλαισίου για τη δραστηριοποίηση των πλοίων αναψυχής και των τουριστικών ημερόπλοιων, την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του κλάδου των επαγγελματικών πλοίων αναψυχής και άλλες διατάξεις» (Α' 82), όπως κάθε φορά ισχύει.
Α. ΜΕΘΟΡΜΙΣΗ
Ι. Πλοίων με ναυτιλιακά έγγραφα σε ισχύ, αυτοδυναμία και άνευ βαρών
Για τη μεθόρμιση πλοίου με ναυτιλιακά έγγραφα και πιστοποιητικά σε ισχύ, κανονικά στελεχωμένου, εντός ορίων δικαιοδοσίας Λ/Χ Σαρωνικού, ο ενδιαφερόμενος (ο πλοιοκτήτης ή ο νόμιμος εκπρόσωπος αυτού, ή ο πλοίαρχος/κυβερνήτης, ή ο ναυτικός πράκτορας) υποβάλει αίτηση - Υ.Δ. (ΥΠΟΔΕΙΓΜΑ Ι) στη Λιμενική Αρχή αφετηρίας και ακολουθεί σχετικός έλεγχος των κάτωθι:
1.Των εν ισχύ ναυτιλιακών εγγράφων του πλοίου.
2.Της τελευταίας ενημερωμένης κατάστασης επιβαινόντων (η οποία δε θα υπερβαίνει το 24ωρο).
3.Του εν ισχύ ναυτολογίου, ή κατάστασης πληρώματος ΝΑΤ, ή έτερης ασφάλισης πληρώματος (ΟΑΕΕ, ΕΦΚΑ), κατά περίπτωση, εφόσον υφίσταται σχετική υποχρέωση.
4.Του εν ισχύ ασφαλιστηρίου συμβολαίου του πλοίου.
5.Των πιθανών προσωρινών διαταγών, ασφαλιστικών μέτρων και κατασχέσεων που έχουν επιβληθεί επί του πλοίου.
Επισημαίνεται ότι στην αίτηση θα αναγράφεται, μεταξύ άλλων, ότι «το πλοίο δε θα μεταφέρει φορτίο ή επιβάτες και δε θα εκτελεί οικονομική δραστηριότητα».
Εν συνεχεία η Λιμενική Αρχή αφετηρίας κρίνει την έκβαση της αιτούμενης κίνησης, αναγράφοντας σε θετική περίπτωση στην κατάσταση επιβαινόντων «ΘΕΩΡΗΘΗΚΕ ΓΙΑ ΤΗ ΜΕΘΟΡΜΙΣΗ».
ΙΙ. Πλοίων με αυτοδυναμία, άνευ βαρών, σε αργία
Α) Για τα πλοία που διαθέτουν ναυτιλιακά έγγραφα ή πιστοποιητικά σε ισχύ και πρόκειται να πραγματοποιήσουν μεθόρμιση, εντός ορίων δικαιοδοσίας του Λ/Χ Σαρωνικού, ο ενδιαφερόμενος (ο πλοιοκτήτης ή ο νόμιμος εκπρόσωπος αυτού, ή ο πλοίαρχος/κυβερνήτης, ή ο ναυτικός πράκτορας) υποβάλει αίτηση - Υ.Δ. (ΥΠΟΔΕΙΓΜΑ Ι) στη Λιμενική Αρχή αφετηρίας και ακολουθεί σχετικός έλεγχος των κάτωθι:
1.Των εν ισχύ ναυτιλιακών εγγράφων του πλοίου.
2.Της τελευταίας ενημερωμένης κατάστασης επιβαινόντων (η οποία δε θα υπερβαίνει το 24ωρο).
3.Του εν ισχύ ναυτολογίου, εφόσον υφίσταται σχετική υποχρέωση και διαθέτει, λαμβάνοντας υπόψη ότι τελεί σε αργία, ή κατάστασης πληρώματος ΝΑΤ, ή έτερης ασφάλισης πληρώματος (ΟΑΕΕ, ΕΦΚΑ), εφόσον υφίσταται σχετική υποχρέωση.
4.Του εν ισχύ ασφαλιστηρίου συμβολαίου του πλοίου.
5.Των πιθανών προσωρινών διαταγών, ασφαλιστικών μέτρων και κατασχέσεων που έχουν επιβληθεί επί του πλοίου.
Επισημαίνεται ότι στην αίτηση θα αναγράφεται, μεταξύ άλλων, ότι «το πλοίο δε θα μεταφέρει φορτίο ή επιβάτες και δε θα εκτελεί οικονομική δραστηριότητα».
Εν συνεχεία η Λιμενική Αρχή αφετηρίας κρίνει την έκβαση της αιτούμενης κίνησης, αναγράφοντας σε θετική περίπτωση στην κατάσταση επιβαινόντων «ΘΕΩΡΗΘΗΚΕ ΓΙΑ ΤΗ ΜΕΘΟΡΜΙΣΗ» και επιτρέποντας τη μεθόρμιση του πλοίου με πλήρη σύνθεση, εφόσον το πλοίο διαθέτει ναυτολόγιο και με το μισό της κανονικής του σύνθεσης κατά ειδικότητα, εφόσον το πλοίο δε διαθέτει ναυτολόγιο, λόγω αργίας [σχετ. της παρ. 2 του άρθρου 8 του ν. 2743/99 (Α' 211)].
Β) Για τα πλοία που δε διαθέτουν πιστοποιητικά αξιοπλοΐας σε ισχύ και πρόκειται να πραγματοποιήσουν μεθόρμιση, εντός ορίων δικαιοδοσίας του Λ/Χ Σαρωνικού, ο ενδιαφερόμενος (ο πλοιοκτήτης ή ο νόμιμος εκπρόσωπος αυτού, ή ο πλοίαρχος/κυβερνήτης, ή ο ναυτικός πράκτορας) υποβάλει αίτηση - Υ.Δ. (ΥΠΟΔΕΙΓΜΑ Ι) στη Λιμενική Αρχή αφετηρίας, μετά πρόσθετης υπεύθυνης δήλωσης του πλοιάρχου/κυβερνήτη ότι το πλοίο μπορεί να εκτελέσει με ασφάλεια την αιτούμενη μεθόρμιση και ακολουθεί σχετικός έλεγχος των κάτωθι:
1.Των εν ισχύ ναυτιλιακών εγγράφων του πλοίου.
2.Της τελευταίας ενημερωμένης κατάστασης επιβαινόντων (η οποία δε θα υπερβαίνει το 24ωρο).
3.Του εν ισχύ ναυτολογίου, εφόσον υφίσταται σχετική υποχρέωση και διαθέτει, λαμβάνοντας υπόψη ότι τελεί σε αργία, ή κατάστασης πληρώματος ΝΑΤ, ή έτερης ασφάλισης πληρώματος (ΟΑΕΕ, ΕΦΚΑ), εφόσον υφίσταται σχετική υποχρέωση.
4.Του εν ισχύ ασφαλιστηρίου συμβολαίου του πλοίου.
5.Της βεβαίωσης (testation) ότι το πλοίο μπορεί να εκτελέσει με ασφάλεια τη συγκεκριμένη αιτούμενη μεθόρμιση και θα περιλαμβάνει τυχόν λειτουργικούς περιορισμούς (καιρικές συνθήκες, αριθμό επιβαινόντων κ.λπ.). Συναφώς σημειώνεται ότι, η εν λόγω βεβαίωση εκδίδεται από Εξουσιοδοτημένο Οργανισμό ή Διπλωματούχο Ναυπηγό.
6.Των πιθανών προσωρινών διαταγών, ασφαλιστικών μέτρων και κατασχέσεων που έχουν επιβληθεί επί του πλοίου.
Επισημαίνεται ότι στην αίτηση θα αναγράφεται, μεταξύ άλλων, ότι «το πλοίο δε θα μεταφέρει φορτίο ή επιβάτες και δε θα εκτελεί οικονομική δραστηριότητα».
Εν συνεχεία η Λιμενική Αρχή αφετηρίας κρίνει την έκβαση της αιτούμενης κίνησης, αναγράφοντας σε θετική περίπτωση στην κατάσταση επιβαινόντων «ΘΕΩΡΗΘΗΚΕ ΓΙΑ ΤΗ ΜΕΘΟΡΜΙΣΗ» και επιτρέποντας τη μεθόρμιση του πλοίου με πλήρη σύνθεση, εφόσον το πλοίο διαθέτει ναυτολόγιο και με το μισό της κανονικής του σύνθεσης κατά ειδικότητα, εφόσον το πλοίο δε διαθέτει ναυτολόγιο, λόγω αργίας [σχετ. της παρ. 2 του άρθρου 8 του ν. 2743/1999 (Α' 211)].
ΙΙΙ. Πλοίων με αυτοδυναμία που δε διαθέτουν πιστοποιητικά αξιοπλοΐας σε ισχύ
Γ ια τα πλοία που δε διαθέτουν πιστοποιητικά αξιοπλοΐας σε ισχύ και πρόκειται να πραγματοποιήσουν μεθόρμιση, εντός ορίων δικαιοδοσίας του Λ/Χ Σαρωνικού, με σκοπό:
I)την ανέλκυσή τους,
II)την πλεύση τους σε επισκευαστική μονάδα για συντήρηση ή επισκευή,
III)την επιστροφή τους στην περιοχή ελλιμενισμού τους μετά τον αποδεξαμενισμό τους, ή το πέρας εργασιών συντήρησης ή επισκευής,
IV)την αλλαγή του χώρου ελλιμενισμού τους για διάφορους λόγους κατά τη διάρκεια επιθεώρησής τους για την έκδοση Πιστοποιητικών Ασφαλείας,
o ενδιαφερόμενος (ο πλοιοκτήτης ή ο νόμιμος εκπρόσωπος αυτού, ή ο πλοίαρχος/κυβερνήτης, ή ο ναυτικός πράκτορας) υποβάλει αίτηση - Υ.Δ. (ΥΠΟΔΕΙΓΜΑ Ι) στη Λιμενική Αρχή αφετηρίας, μετά πρόσθετης υπεύθυνης δήλωσης του πλοιάρχου/κυβερνήτη ότι το πλοίο μπορεί να εκτελέσει με ασφάλεια την αιτούμενη μεθόρμιση και ακολουθεί σχετικός έλεγχος των κάτωθι:
1.Των εν ισχύ ναυτιλιακών εγγράφων του πλοίου.
2.Της τελευταίας ενημερωμένης κατάστασης επιβαινόντων (η οποία δε θα υπερβαίνει το 24ωρο).
3.Του εν ισχύ ναυτολογίου, εφόσον υφίσταται σχετική υποχρέωση γι' αυτό, ή κατάστασης πληρώματος ΝΑΤ, ή έτερης ασφάλισης πληρώματος (ΟΑΕΕ, ΕΦΚΑ), εφόσον υφίσταται σχετική υποχρέωση.
4.Του εν ισχύ ασφαλιστηρίου συμβολαίου του πλοίου.
5.Της βεβαίωσης (testation) ότι το πλοίο μπορεί να εκτελέσει με ασφάλεια τη συγκεκριμένη αιτούμενη μεθόρμιση και θα περιλαμβάνει τυχόν λειτουργικούς περιορισμούς (καιρικές συνθήκες, αριθμό επιβαινόντων κ.λπ.). Συναφώς σημειώνεται ότι, η εν λόγω βεβαίωση εκδίδεται από Εξουσιοδοτημένο Οργανισμό ή Διπλωματούχο Ναυπηγό.
6.Των πιθανών προσωρινών διαταγών, ασφαλιστικών μέτρων και κατασχέσεων που έχουν επιβληθεί επί του πλοίου.
Επισημαίνεται ότι στην αίτηση θα αναγράφεται, μεταξύ άλλων, ότι «το πλοίο δε θα μεταφέρει φορτίο ή επιβάτες και δε θα εκτελεί οικονομική δραστηριότητα».
Εν συνεχεία η Λιμενική Αρχή αφετηρίας κρίνει την έκβαση της αιτούμενης κίνησης, αναγράφοντας σε θετική περίπτωση στην κατάσταση επιβαινόντων «ΘΕΩΡΗΘΗΚΕ ΓΙΑ ΤΗ ΜΕΘΟΡΜΙΣΗ».
iV. Πλοίων που τελούν υπό απαγόρευση απόπλου λόγω βλάβης ή ζημιάς
Για τα πλοία αυτά εφαρμόζεται η παρ. ΙΙΙ της παρούσας, με εξαίρεση την περ. 5, καθώς σύμφωνα με τη 10 σχετική του προοιμίου, για να εκτελέσουν μεθόρμιση πρέπει να λαμβάνεται σχετική έγκριση από τον φορέα πιστοποίησης του πλοίου καθώς και από Α.Ο., εφόσον υπάγονται στην κλάση του.
V. Πλοίων χωρίς αυτοδυναμία με τη χρήση ρυμουλκών
Για τα πλοία που πρόκειται να μεθορμίσουν με τη χρήση ρυμουλκών, ο ενδιαφερόμενος (ο πλοιοκτήτης, ή ο νόμιμος εκπρόσωπος αυτού, ή ο πλοίαρχος/κυβερνήτης ή ο ναυτικός πράκτορας) υποβάλει αίτηση - Υ.Δ. (ΥΠΟΔΕΙΓΜΑ Ι) στη Λιμενική Αρχή αφετηρίας και ακολουθεί σχετικός έλεγχος των κάτωθι:
1.Της ασφάλισης των επιβαινόντων, εφόσον υφίστανται.
2.Του εν ισχύ ασφαλιστηρίου συμβολαίου του πλοίου.
3.Των πιθανών προσωρινών διαταγών, ασφαλιστικών μέτρων και κατασχέσεων που έχουν επιβληθεί επί του πλοίου.
Κατά τα λοιπά εφαρμόζεται η (4) σχετική του προοιμίου της παρούσας, με την πρόσθετη υποχρέωση στις προσκομισθείσες βεβαιώσεις των αναγνωρισμένων οργανισμών ή διπλωματούχων ναυπηγών να συμπεριλαμβάνονται στοιχεία πρόσθετων/εναλλακτικών ρυμουλκών, που είναι δυνατό να εκτελέσουν τη συγκεκριμένη ρυμούλκηση με βάση τα ισχύοντα πιστοποιητικά αξιοπλοΐας. Εν συνεχεία η Λιμενική Αρχή κρίνει την έκβαση της αιτούμενης κίνησης, αναγράφοντας σε θετική περίπτωση στην κατάσταση επιβαινόντων του ρυμουλκού «ΘΕΩΡΗΘΗΚΕ ΓΙΑ ΤΗ ΜΕΘΟΡΜΙΣΗ» και επιτρέποντας τη μεθόρμιση του πλοίου (σ.σ. ρυμουλκούμενου).
VL Πλοίων στα οποία έχουν επιβληθεί ασφαλιστικά μέτρα
Για τη μεθόρμιση των πλοίων αυτής της κατηγορίας απαιτείται έγγραφη συναίνεση του επισπεύδοντος δανειστή ή του δηλωθέντος στα νηολόγια πληρεξούσιου δικηγόρου, ή δικαστική απόφαση, με την οποία να επιτρέπεται η μεθόρμιση. Κατά τα λοιπά εφαρμόζονται κατά αναλογία οι παρ. Ι έως V του παρόντος. Σε περίπτωση όπου η μεθόρμιση αφορά πλοίο για το οποίο υφίσταται αναγκαστική κατάσχεση θα πρέπει να υποβάλλεται επιπρόσθετα υπεύθυνη δήλωση στην οποία ο αιτών θα βεβαιώνει ότι το εν λόγω πλοίο, κατά την ημερομηνία του πλειστηριασμού, θα βρίσκεται στην ορισμένη, από την απόφαση αναγκαστικής κατάσχεσης, θέση του.
Η συγκεκριμένη μεθόρμιση θα εκτελείται πάντα υπό την επιτήρηση της οικείας Λιμενικής Αρχής.
Β. ΔΟΚΙΜΑΣΤΙΚΟΣ ΠΛΟΥΣ
Ο πλοιοκτήτης ή ο νόμιμος εκπρόσωπος αυτού, ή ο πλοίαρχος/κυβερνήτης, ή ο ναυτικός πράκτορας υποβάλλει σχετική αίτηση - Υ.Δ. (ΥΠΟΔΕΙΓΜΑ ΙΙ) στην οποία θα αναγράφονται τα πλήρη στοιχεία του σκάφους, η περιοχή από την οποία θα αποπλεύσει και η περιοχή στην οποία θα καταπλεύσει μετά την εκτέλεση του δοκιμαστικού πλου.
Οι προϋποθέσεις που προβλέπονται στις παρ. Ι, ΙΙ, ΙΙΙ και Ιν του Κεφαλαίου A της παρούσας εφαρμόζονται αναλογικά και για τον δοκιμαστικό πλου, αναγράφοντας στην κατάσταση επιβαινόντων «ΘΕΩΡΗΘΗΚΕ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΟΚΙΜΑΣΤΙΚΟ ΠΛΟΥ». Για την περίπτωση της παρ. Ι θα ζητείται πρόσθετα έγγραφο της τεχνικής εταιρείας που θα πιστοποιεί τη διενέργεια του ελέγχου κατά τον δοκιμαστικό πλου. Ο πλους να γίνεται κατά τη διάρκεια της ημέρας, να έχει χρονική διάρκεια έως τριών (03) ωρών, σε απόσταση όχι μεγαλύτερη των 2 ν.μ. από τις ακτές. Ο πλοίαρχος/κυβερνήτης ή ο ναυτικός πράκτορας υποχρεούται σε δήλωση κατάπλου στη Λ/Α αφετηρίας.
Γ. ΧΡΟΝΟΣ ΙΣΧΥΟΣ
Η έγκριση της μεθόρμισης και του δοκιμαστικού πλου του πλοίου έχει ισχύ διάρκειας είκοσι τεσσάρων (24) ωρών.
2.Οι παραβάτες της παρούσας, ανεξαρτήτως από τις τυχόν συντρέχουσες αστικές, ποινικές και πειθαρχικές ευθύνες κατά την ισχύουσα νομοθεσία, υπόκεινται και στις κυρώσεις του άρθρου 157 του Κώδικα Δημοσίου Ναυτικού Δικαίου, που κυρώθηκε με το άρθρο μόνον του ν.δ. 187/1973 «Περί Κώδικος Δημοσίου Ναυτικού Δικαίου» (Α' 261).
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ I
(ΥΠΟΔΕΙΓΜΑΤΑ)
ΑΙΤΗΣΕΩΝ & ΣΗΜΑΤΙΚΩΝ ΑΝΑΦΟΡΩΝ
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Γλυφάδα, 12 Ιουλίου 2023
Απόφαση 2131.1/2202/2023 - ΦΕΚ 4600/Β/18-7-2023
Καθορισμός των δικαιολογητικών και της διαδικασίας για την έγκριση μεθόρμισης - δοκιμαστικού πλου.