Νόμος 2642/1998 - ΦΕΚ 216/Α/17-9-1998
Νόμος 2642/1998: Μητρώο επιχειρήσεων ναυπήγησης, μετατροπής, επισκευής και συντήρησης πλοίων και άλλες διατάξεις.
Νόμος 2642/1998
ΦΕΚ 216/Α/17-9-1998
Μητρώο επιχειρήσεων ναυπήγησης, μετατροπής, επισκευής και συντήρησης πλοίων και άλλες διατάξεις.
Αρθρο 1
Σκοπός
Δημιουργείται Μητρώο επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στην κατασκευή, μετατροπή, επισκευή και συντήρηση πλοίων.
Άρθρο 2
Ορισμοί
Κατά την έννοια του παρόντος νόμου:
α) Πλοίο είναι κάθε πλωτό ναυπήγημα μεταλλικού περιβλήματος (γάστρας) ανεξαρτήτως χωρητικότητας, ολικού μήκους άνω των 24 μέτρων.
β) Ναυπήγηση είναι η κατασκευή ενός ολοκληρωμένου πλοίου που περιλαμβάνει την κατασκευή του περιβλήματος, την εγκατάσταση του προωστηριου συστήματος, εφόσον προβλέπεται, των βοηθητικών συστημάτων του και την κατασκευή και εξοπλισμό των κύριων και βοηθητικών χώρων.
γ) Μετατροπή είναι η με οποιονδήποτε τρόπο αλλαγή του είδους και της αποστολής του πλοίου, η μεταβολή της μεταφορικής του ικανότητας και των τρόπων φορτοεκφόρτωσης, εφόσον συνεπάγονται ριζικές αλλαγές στο περίβλημα, στους χώρους φορτίου ή επιβατών, στο ποοωστήριο σύστημα ή στα συστήματα ασφαλείας του πλοίου.
δ) Επισκευή είναι η επιδιόρθωση και η αποκατάσταση της κατασκευαστικής ή της λειτουργικής ακεραιότητας μερών, κύριων και βοηθητικών συστημάτων του πλοίου που υπέστησαν βλάβη η φθορά, εφόσον δεν συνεπάγονται ριζικές μεταβολές στην αρχική σχεδίαση και λειτουργία του.
ε) Συντήρηση είναι οι εργασίες διατήρησης της κατασκευαστικής ή της λειτουργικής ικανότητας μερών, κύριων και βοηθητικών συστημάτων του πλοίου.
στ) Ναυπηγοεπισκευασπχές Επιχειρήσεις είναι εκείνες που αναλαμβάνουν εργασίες σε έναν ή και περισσότερους από τους τομείς της ναυπήγησης, μετατροπής, επισκευής ή συντήρησης πλοίων και στις οποίες έχει παραχωρηθεί νομίμως πρόσβαση στον αιγιαλό και χρήση του αντίστοιχου θαλάσσιου χώρου.
ζ) Εργοληπτικές Επιχειρήσεις Πλωτων Έργων και Εγκαταστάσεων Ναυπηγείου είναι οι εργοληπτικές επιχειρήσεις Δημόσιων Έργων, οι οποίες είναι εγγεγραμμένες στο Μητρώο Εργοληπτικών Επιχειρήσεων (Μ.Ε.ΕΠ.) του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημόσιων Έργων, στην κατηγορία Πλωτών Έργων και Εγκαταστάσεων Ναυπηγείου.
η) Ειδικές Επιχειρήσεις ναυπήγησης, συντήρησης, επισκευής και μετατροπής πλοίων είναι οι επιχειρήσεις οι οποίες εκτελούν επί μέρους εογασίες ναυπήγησης, μετατροπής, επισκευής ή συντήρησης πλοίων.
θ) Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη (ΝΑ.ΖΩ.) είναι χωροθετημένη χερσαία και θαλάσσια έκταση εντός των ορίων νομίμως παραχωρηθείσας θαλάσσιας έκτασης, αιγιαλού και παραλίας, η οποία χωροθετείται σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 6 του παροντος νόμου. Η Ναυπηγοεπισκευασπκή Ζώνη δύναται να εκμισθώνεται από τους οικείους φορείς διοίκησης, διαχείρισης ή εκμετάλλευσης για τη διενέργεια εργασιών ναυπήγησης, μετατροπής, επισκευής και συντήρησης πλοίων
Άρθρο 3
Δικαιώματα εκτέλεσης εργασιών
1.Δικαίωμα για την εκτέλεση εργασιών ναυπήγησης, μετατροπής, επισκευής η συντήρησης πλοίων έχουν: α) Οι Ναυπηγοεπισκευαστικές Επιχειρήσεις, εφόσον η κατηγορία στην οποία έχουν καταταχθει. σύμφωνα με το προεδρικό διαταγμα που εκδίδεται κατ' εξουσιοδότηση της παρ. 1 του άρθρου 6 και η άδεια λειτουργίας που εκδίδεται σύμφωνα ιιε την εκάστοτε ισχύουσα νομοθεσία, επιτρεπουν την εκτέλεση των συγκεκριμένων δραστηριοτήτων και εργασιών.
β) Οι Εργοληπτικές Επιχειρήσεις με πτυχίο Γ' τάξης και άνω, οι οποίες έχουν δικαίωμα VG εχτελούν μόνο εργασίες ναυπήγησης η μετατροπής πλοίων, εφόσον έχουν συνομολογήσει σύμβαση συνεργασίας ή παραχώρησης χώρου με Ναυπηγοεπισκευαστική Επιχείρηση.
γ) Οι Ειδικές Επιχειρήσεις, εφόσον η κατηγορία στην οποία έχουν καταταχθεί, σύμφωνα με το προεδρικό διάταγμα που εκδίδεται κατ' εξουσιοδότηση της παρ. 1 του άρδρου 6, και η άδεια λειτουργίας που εκδίδεται σύμφωνα με την εκάστοτε ισχύουσα νομοθεσία, επιτρέπουν την εκτέλεση των συγκεκριμένων δραστηριοτήτων και εργασιών.
2. Ο κύριος του έργου της ναυπήγησης ή της μετατροπής έχει το δικαίωμα να αναθέτει την εκτέλεση των επί βέρους έργων ναυπηγησης ή μετατροπής σε Ειδικές Επιχειρήσεις μόνον εφόσον: α) έχει ορισθεί υπεύθυνος τεχνικός, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις, ή Εργοληπτική Επιχείρηση, για την επίβλεψη και το συντονισμό των εργασιών, β) οι Ειδικές Επιχειρήσεις, οι οποίες εκτελούν τα επι μέρους έργα, κατέχουν το προβλεπόμενο για τα εκτελουμενα έργο σήμα και γ) τα έργα εκτελούνται σε χώρους Ναυπηγοεπισκευασπκής Επιχείρησης, της οποίας το σήμα επιτρέπει την εκτέλεση τέτοιων έργων, ή σε Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη.
3.Το πλήρωμα του πλοίου επιτρέπεται να απασχολείται μόνο σε εργασίες συντήρησης, εξαιρούμενων των περιπτώσεων κατά τις οποίες το πλοίο ευρίσκεται σε Ναυπηγοεπισκευαστικη Επιχείρηση ή Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη για την εκτέλεση εργασιών μετατροπής ή επισκευής, οποτε δεν επιτρέπεται να απασχολείται ούτε σε εργασίες συντήρησης.
4.Απαγορεύεται η εκτέλεση οποιοσδήποτε εργασίας ναυπήγησης, μετατροπής, επισκευής ή συντήρησης πλοίου χωοίς προηγούμενη ειδική για τη συγκεκριμένη εργασία άδεια, η οποία χορηγείται από την αρμόδια Λιμενική Αρχή. Στους παραβάτες της παρούσας παραγρα®ου και της κατ εξουσιοδότηση της παρ. 4 του άρθρου 6 εκδιδόμενης απόφασης, επιβάλλεται από την αρμόδια Λιμενική Αρχη πρόστιμο υψους από 50.000 μέχρι 5.0C0.C00 δρχ.. ανάλογα με τη συχνότητα και τη βαρύτητα της παράβασης. Με κοινή απόιοαση των Υπουργών Ανάπτυξης, Εργασίας KCI Κοινωνιών Ασφαλίσεων και Εμπορικής Ναυτιλίας, μπορεί να αναπροσαρμόζονται τα ανώτερο και κατώτερα όρια των προστίμων που μπορεί να επιβληθούν.
5.Οι εογασιες ναυπηγησης, μετατροπής, επισκευής και συντήρησης πλοίων επιτρέπεται να εκτελούνται:
α) στις εγκατασταθείς των Ναυπηγοεπισκευαστικών Επιχειρήσεων, όπως ειδικότερα καθορίζεται στο προεδρικό διάταγμα που εκδίδεται κατ εξουσιοδότηση της παρ.1 του άρθρου 6 του παρόντος νόμου και στην άδεια λειτουργίας τους,
β) στις Ναυπηγοεπισκευσστικές Ζώνες.
6.Σε ειδικές και έκτακτες περιπτώσεις, εργασίες επισκευής και συντηρησης επιτρέπεται να εκτελούνται:
α) Επί του πλοίου όταν αυτό βρίσκεται αγκυροβολημένο, ύστερο απο αδεια της αριιοδιας Λιμενικής Αρχής.
0) Εν πλω, οταν πρόκειται για εργασίες που δεν αλλαζουν την κλαση του πλοίου, υστέρα από άδεια της αρμόδιας Αρχής του λιμένα επιβίβασης του συνεργείου.
Άρθρο 4
Μητρώο επιχειρήσεων, ναυπήγησης, μετατροπής, επισκευής και συντήρησης πλοίων
1.Για την επίσημη καταγραφή και καταταξη των επιχειρήσεων, σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος και των κανονιστικών πράξεων που εκδίδονται κατ εξουσιοδότησή του. τηρείται ειδικό Μητρώο των επιχειρήσεων ναυπήγησης, μετατροπής, επισκευής και συντήρησης πλοίων, στις Διευθύνσεις Βιομηχανίας των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων, στις περιφέρειες των οποίων υφίσταται ναυπηγοεπισκευαστική δραστηριότητα. Με απόφαση του οικείου Νομαρχιακού Συμβουλίου μπορούν να συστηνονται Διευθύνσεις Μητρώου επιχειρήσεων ναυπήγησης, μετατροπής, επισκευής και συντήρησης πλοίων, όπου η μεγάλη συγκέντρωση ναυπηγοεπισκευαστικης δραστηριότητας δικαιολογεί κάτι τέτοιο.
2.Οι αρμόδιες για την τήρηση του Μητρώου υπηρεσίες ελέγχουν τις υποβαλλόμενες αιτήσεις για εγγραφή και κατάταξη στο Μητρώο, προβαίνουν σε αυτοψίες πριν την έκδοση απόφασης για την εγγραφή και κατάταξη σε αυτό, παρακολουθούν και ελέγχουν τη δραστηριότητα των επιχειρήσεων που είναι εγγεγραμμένες και δημιουργούν βάση δεδομένων για όλες τις επιχειρήσεις του κλάδου. Με απόφαση του Νομάρχη, μετά απο εισήγηση της αρμόδιας για την τήρηση του Μητρώου υπηρεσίας, κατατάσσεται η επιχείρηση στην οικεία κατηγορία, ανανεώνεται ή τροποποιείται η εγγραφή KCI διατάσσεται η διαγραφή της επιχείρησης απο το Μητρώο.
3.Το Υπουργείο Ανάπτυξης τηρεί συγκεντρωτικό Μητρώο για όλη την επικράτεια και ενημερώνει για τις εγγραφές τα Υπουργεία Οικονομικών, Εργασίας KCI Κοινωνικών Ασφαλίσεων και Εμπορικής Νσυτιλίας. Οι Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις υποχρεούνται να διαβιβάζουν στο Υπουργείο Ανάπτυξης το στοιχεία που καταγράφουν στο Μητρώο που τηρούν, μέσα σε προθεσμία δέκσ (10) ημερών από την έγγραφη.
4.Καθε επιχείρηση που εγγράφεται στο Μητρώο εφοδιαζεται με ειδικό σήμα που χορηγούν οι αρμόδιε?; υπηρεσίες τηρησεως του Μητρώου. Το σημα ισχύει γιο τρία (3) έτη, μποοεί vc ανανεώνεται για ίσο χρονικέ διάστημα και παρεχει το δικαίωμα στον κάτοχό του να εκτελεί ερνασίες της αντίστοιχης κατηγορίας σε ολοκληρη τη χωρα.
Άρθρο 5
Διαδικασία εγγραφής στο Μητρώο
1.Μέσα σε δύο (2) μήνες από τη δημοσίευση του προεδρικού διατάγματος της παρ. 2 του άρθρου 6, c. αρμόδιες υπηρεσίες Μητρώου κάθε Νομαρχιακης Αυτοδιοίκησης εκδίδουν πρόσκληση εγγραοης στο Μητρώο.
2.Όσες επιχειρήσεις λειτουργούσαν αποδεδειγμενα κατά την 31.12.1996, δεν διαθετουν όμως αδεια εγκατάστασης η λειτουργίας των ηλεκτρομηχανολονικο.·. τους εγκαταστάσεων η η υφιστάμενη αδεια δεν αντιστοιχεί στην ενκατασταθεισα ισχύ, υποχρεούνται, μέσα σε προθεσμία τριών (3) μηνών από τη δημοσίευση τη·: κοινής υπουργικής αποφάσεως της παραγράφου 7 του άρθρου 6, να υποβάλλουν αίτηση για έκδοση άδειας εγκατάστασης και λειτουργίας στην αρμόδια αδειοδοτούσα αρχή, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 18 του ν. 2516/1S97 (ΦΕΚ 59 Α').
Για όσες από τις ανωτέρω επιχειρήσεις υποβάλλουν εμπρόθεσμα αίτηση, δεν ισχύει η απαγόρευση της παρ. 1 του άρθρου 2 του π.δ. 84/1984 (ΦΕΚ 33 Α') και, εφόσον χορηγηθεί άδεια εγκατάστασης και λειτουργίας, δεν επιβάλλεται το προβλεπόμενο από την παρ. 2 του άρθρου 16 του ν. 2516/1997 πρόσημο.
3.Οι αιτήσεις της προηγούμενης παραγράφου εξετάζονται καΤ απόλυτη προτεραιότητα από την αόειοδοτούσα αρχή και τις συναρμόδιες κατά τις οικείες διατάξεις υπηρεσίες.
4.Οι επιχειρήσεις της παρ. 2 του παρόντος άρθρου έχουν δικαίωμα να υποβάλλουν αίτηση εγγραφής στο Μητρώο, αφού συνυποβάλλουν, εκτός από τα δικαιολογητικά που ορίζονται με το προεδρικό διάταγμα της παρ, 2 του άρθρου 6, και βεβαίωση της αδειοδοτούσας αρχής ότι υποβλήθηκε εμπρόθεσμη αίτηση εκδόσεως άδειας εγκατάστασης και λειτουργίας.
Οι πιο πάνω επιχειρήσεις εγγράφονται προσωρινά στο Μητρώο. Η αδειοδοτούσα αρχη ενημερώνει την υπηρεσία Μητρώου για την τύχη των αιτήσεων και η τελευταία προβαίνει στην οριστική εγγραφή ή διαγραφή.
5.Στο Μητρώο μπορούν να εγγράφονται προαιρετικά και Ναυπηγοεπισκευαστικές Επιχειρήσεις, οι οποίες δραστηριοποιούνται στη ναυπήγηση, μετατροπή, επισκευή ή συντήρηση πλοίων, κατά την έννοια του εδαφίου α' του άρθρου 2 του παρόντος, ολικού μήκους μικρότερου των 24 μέτρων.
Οι ανωτέρω επιχειρήσεις κατατάσσονται σύμφωνα χ τα οριζόμενα στα προεδρικά διατάγματα που εκδϊδονται κατ εξουσιοδότηση των παρ. 1 και 2 του άρθρου 6 του παρόντος.
Άρθρο 6
Εξουσιοδοτήσεις
1.Με προεδρικό διάταγμα, που εκδίδεται ύστερα από πρόταση των Υπουργών Ανάπτυξης, Εμπορικής Ναυτιλίας και Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων, οι Ναυπηγοεπισκευαστικές Επιχειρήσεις και οι Ειδικές Επιχειρήσεις κατατασσονται σε κατηγορίες, με βαση προυποθεσεις και κριτήρια, όπως, ενδεικτικά, το ελάχιστο μήκος κρηπιδωιιάτων πρόσδεσης πλοίων, η πρόσβαση σε πλωτή δεξαμενή, η ελάχιστη έκταση υπαίθριων χώρων σε συνέχεια του αιγιαλού. οι στεγασμένοι χώροι, η ελάχιστη εγκατεστημένη ισχύς, ο απαιτούμενος ελάχιστος αοιθμός εργαζομένων ή και εργατοωρών, ασφαλιστική και φορολογική ενημερότητα και ο κύκλος εργασιών. Με όμοιο προεδρικό διάταγμα ορίζονται οι εργασίες τις οποίες επιτρέπεται να εχτελούν οι ανωτέρω επιχειρήσεις, ανάλογα με την κατηγορια στην οποία έχουν καταταχθεί.
2.Με όμοιο ποοεδρικό διαταγμα ορίζεται ο τροπος δημοσιεύσεως της προσκλησεως τις παα. 1 του αρ9ρου
5.το περιεχόμενο και τα δικαιολογητικά που πρέπει να συνοδεύουν τις αιτήσεις εγγραφής, ανανέωσης η τροποποίησης, ο τρόπος και η διαδικσσια ελέγχου της αιτήσεως και κάθε σχετική λεπτομέρεια εφαρμογής του άρθρου 5. Είναι δυνατόν επίσης να ορίζεται διαδικασία ενδικοφανούς προσφυγής κατά των σχετικών απορριπτικών πράξεων ενώπιον του Υπουργού Ανάπτυξης.
3.Με προεδρικό διάταγμα, που εκδίδεται μετά από πρόταση των Υπουργών Ανάπτυξης, Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημόσιων Έργων και Εμπορικής Ναυτιλίας, σύμφωνα και με τις διατάξεις της παρ. 4 του άρθρου 24 του ν. 1650/1986, καθορίζονται η διαδικασίο και οι προϋποθέσεις χωροθέτησης των Ναυπηγοεπισκευαστικών Ζωνών, οι όροι και οι προϋποθέσεις εκτελέσεως εντός αυτής εργασιών ναυπηγησης, μετατροπής, επισκευής και συντήρησης πλοίων και κάθε λεπτομέρεια για την εφαρμογή της περιπτώοεως θ' του άρθρου 2 του παρόντος.
4.Με κοινή απόφαση των Υπουργών Ανάπτυξης, Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων και Εμπορικής Ναυτιλίας καθορίζονται οι όροι. οι προυποθεσεις, και τα απαιτούμενα δικαιολογητικά για τη χορήγηση της άδειας της παρ. 4 του άρθρου 3 του παροντος νόμου, καθώς και τα όργανα ελέγχου. Για την έκδοση της άδειας καταβάλλονται τα εκάστοτε καθοριζόμενα με αποψαση του Υπουργού Εαποριχής Ναυτιλίας τέλη, κατ εξουσιοδότηση του άρθρου 37α του ν.δ. 187/1973 (ΦΕΚ 261 Α').
5.Με κοινή απόφαση των Υπουργών Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημόσιων Έργων και Εμπορας Ναυτιλίας καθορίζονται οι όροι και οι προϋποθέσεις σύμφωνα με τους οποίους επιτρέπεται να εκτελούνται εργασίες επισκευής και συντήρησης, κατά τα οριζόμενα στην παρ. 6 του άρθρου 3.
6.Με κοινή απόφαση των Υπουργών Ανάπτυξης, Οικονομικών, Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης καθορΓ,εται ο τύπος του σήματος που προβλέπεται στην παρ. 4 του άρθρου 4, ανά κατηγορία, ο τρόπος εκδόσεώς του και το καταβλητέο υπέρ της οικείας Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης παράβολο, του οποίου το ύψος κυμαίνεται από 30.00C έως 300.000 δρχ., ανάλογα με την κατηγορία του σήματος. Με όμοια απόφαση είναι δυνατόν να αναπροσαομόζονται το ελάχιστο και το μέγιστο ύψος του καταβλητέου παραβόλου.
7.Με κοινή απόφαση των Υπουρνών Ανάπτυξης, Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημόσιων Έργων και Εμπορικής Ναυτιλίας, η οποία εκδίδεται εντός τριών (3) μηνών από την έναρξη ισχύος του παοόντος νόμου, καθορίζονται τα δικαιολογητικά που ποεπει να συνοδεύουν την αίτηση της παρ. 2 του άρθρου 5 του παρόντος, από τα οποία αποδεικνύεται η λειτουργία της επιχείρησης κατά την 31.12.1996.
8.Με κοινή απόφαση των Υπουργών Ανάπτυξης. Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων, Περιβάλλοντος Χωροταξίας και Δημόσιων Έργων και Εμπορικής Ναυτιλίας είναι δυνατόν να καθορίζεται ειδικός τρόπος επιβολής διοικητικών κυρώσεων με την εφαρμογή βαθμών ποινής, ανάλογα με τη διαπιστωθεισα παράβαση, σε όσες επιχειρήσεις του παροντος νουου παραβιάζουν τους όρους λειτουργίας, τους κανόνες ασςαλειας, του : περιβαλλοντικούς όρους και τις διατάξεις του παρόντος νουου και των κατ' εξουσιοδότηση του εκδιδομενων πράξεων.
Άρθρο 7
Διαγραφή από το Μητρώο, έλεγχος, πρόστιμα και λοιπές διατάξεις
1.Επιχείρηση η οποία έχει εγγράφει στο Μητρώο, διαγράφεται εφόσον η άδεια λειτουργίας της παύσει να ισχύει. Μπορεί επίσης να διαγραφεί εφόσον διαπιστωθεί, μετά από ελεγχο των αρμόδιων υπηρεσιών, ανεπαρκής εξοπλισμός, πλημμελής τηρηση των κανόνων ασφαλείας. παράβαση των όρων της άδειας λειτουργίας ή των περιβαλλοντικών επιπτώσεων.
2.Ύστερα από την ολοκλήρωση των διαδικασιών της πρώτης εφαρμογής των διατάξεων των άρθρων 4 και 5 του παρόντος, η οποία βεβαιώνεται με διαπιστωτική πράξη κάθε Νομάρχη στην περιφέρεια του οποίου έχει δημοσιευθεί η πρόσκληση της παρ. 1 του άρθρου 5 και δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, απαγορεύεται η εκτέλεση εργ ασιών ναυπήγησης, μετατροπής, επισκευής και συντήρησης πλοίων σε επιχειρήσεις που δεν είνοι νόμιμοι κάτοχοι του σήματος της οικείας κατηγορίας.
3.Σε περίπτωση παραβάσεως της προηγούμενης παραγράφου ανακαλείται από την αρμόδια υπηρεσία η άδεια λειτουργίας της επιχείρησης και επιβάλλεται με απόφαση του Νομάρχη πρόστιμο ύψους από 200.000 μέχρι 5.000.000 δρχ., ανάλογα με τη βαρύτητα και τη συχνότητα της παράβασης, το οποίο εισπράττεται υπέρ της οικείας Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Ανάπτυξης και Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης μπορεί να αναπροσαρμόζονται τα ανώτερα και κατώτερα όρια των προστίμων που μπορεί να επιβληθούν.
4.Πρόσημο, σύμφωνα με τα ορίζομε να στην προηγούμενη παράγραφο, επιβάλλεται και σε όσες επιχειρήσεις διαπιστωθεί, μετά σπό έλεγχο της αρμόδιας υπηρεσίας, ότι δεν πληρούν πλέον τα κριτήρια κατάταξης της κατηγορίας για την οποία έχουν λάβει σήμα, εφόσον δεν έχουν υποβάλλει αίτηση αλλαγής κατηγορίας και αντικατάστασης του σημστος.
5.Αριιόδιες υπηρεσίες για τον έλεγχο εφαρμογής των διστάξεων του παρόντος νόμου και των κατ' εξουσιοδότησή του εκδιδόμενων κανονιστικών πράξεων, εκτός εάν ορίζεται διαφορετικά, είναι οι κατα τόπο αρμόδιες Υπηρεσίες Μητρώου της Νουαοχιακης Αυτοδιοίκησης και οι κατα τοπο αρμόδιες Λιμενικές Αρχές.
6.Απο τη δημοσίευση στην Εφημεοίδα της Κυβερνήσεως της πραξεως της παρ. 2 του παροντος άρθρου απαγορεύεται η υπαγωγή επενδυτικών προτάσεων σε επιχορηγούμενα απο κοινοτικούς ή εθνικούς πόρους προγράυυατα. η παροχή ενισχύσεων ή επιδοτήσεων οποιοσδήποτε μορφής, καθώς και η χορήγηση βιβλίου ατελειών από την αρμόδιο Τελωνειακή Αρχή, σε επιχειρήσεις του άρθρου 2 του παοοντος νόμου, εφόσον αυτές δεν είναι κάτοχοι του σήματος της οικείας κατηγορίας.
Άρθρο 8
Τροποποιήσεις του ν. 2231/1994 Εθνικό Συμβούλιο Διαπίστευσης
1.Το άρθρο 8 του ν. 2231,1994 (ΦΕΚ 139 Α') αντικαθίσταται ως εξής:
"Αρθρο 8
1.Το Εθνικό Σύστημα Διαπίστευσης (Ε.Σ.Δ.) υλοποιείται και εφαρμόζεται από το Εθνικό Συμβούλιο Διαπίστευσης (Ε.ΣΥ.Δ.), το οποίο υποβοηθείται από τις Γενικές Τεχνικές και Ειδικές Επιτροπές, τους Αξιολογητες και τους Εμπειρογνώμονες.
2.Το Ε.ΣΥ.Δ. συνισταται και λειτουργεί, μέχρι την ίδρυση της εταιρείας της παρ. 1 του άρθρου 13Α του παρόντος, στο Υπουργείο Ανάπτυξης, αποτελεί τον επίσημο τεχνικό σύμβουλο της πολιτείας σε θέματα διαπίστευσης και εκπροσωπεί τη χώρα σε διεθνείς οργανισμούς αρμόδιους για τα θέματα αυτά.'
2.Η παρ. 1 του άρθρου 9 του ν. 2231/1994 αντικαθίσταται ως εξής:
«1. Το Ε.ΣΥ .Δ. συγκροτείται από έντεκα (11) μέλη τα οποία ορίζονται για τριετή θητεία με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης και η σύνθεσή του έχει ως εξης: α. Ένα μέλος του Διδακτικού και Επιστημονικού Προσωπικού (Δ.Ε.Π.) Ανώτατου Εκπαιδευτικού Ιδρύματος, με ειδίκευση σε θέματα ποιότητας, πιστοποίησης ή μετρολογίας, ως πρόεδρος, β. Ένας εκπρόσωπος του Υπουργείου Ανάπτυξης, γ. Ένας εκπρόσωπος του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημόσιων Έργων, δ. Ένας εκπρόσωπός του Υπουργείου Γεωργίας, ε. Ένας εκπρόσωπος του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας.
στ. Ένας εκπρόσωπος του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών.
ζ. Ένας εκπρόσωπος του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος.
η. Ένας εκπρόσωπος του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών.
θ. Ένας εκπρόσωπος της Γ ενικής Συνομοσπονδίας Εργατών Ελλάδος.
ι. Ένας εκπρόσωπός της Ελληνικής Ένωσης Εργαστηρίων.
ια. Ένας εκπρόσωπος της Ένωσης Ελλήνων Χημικών. Απο την έναρξη ισχύος της παρούσας διατάξεως λήγει η θητεία των μελών του υφιστάμενου Ε.ΣΥ,Δ.. Το νέο Ε.ΣΥ.Δ. συγκαλείται από τον Πρόεδρο του και κατά την πρώτη συνεδρίασή του εκλενονται ο αντιπρόεδρός, ο γραμματέας του KCI οι εισηγητές.'
3.Η παρ. 3 του άρθρου 9 του ν. 2231/1994 καταργείται.
4.Το άρθρο 10 του ν. 2231/1994 αντικαθίσταται ως εξης:
‘Άρθρο 10
1.Το Ε.ΣΥ.Δ. αποφασίζει για τη διαπίστευση φορέων παραγωγής προϊόντων, έργων και υπηρεσιών, φυσικών ή νομικών προσώπων, εφόσον συντρέχουν οι σχετικές προϋποθέσεις, και χορηγεί πιστοποιητικά διαπίστευσης σε φορείς πιστοποίησης, σε φορείς επιθεώρησης και ελέγχου, σε εργαστήρια δοκιμών και σε εργαστήριο μετρολογίας που έχουν την έδρα τους ή τα υποκαταοτήματά τους στην Ελλάδα η στην αλλοδαπή. Το Ε.ΣΥ.Δ. αποφασίζει επίσης για την απόρριψη, ανάκληση ή αναστολή της διαπίστευσης.
2.Με αποβάσεις του Ε.ΣΥ.Δ., που δημοσιεύονται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, καθορίζονται οι διαδικασίες λειτουργίας του Εθνικού Συστήματος Διαπίστευσης, τα κριτήρια με βαση τα οποία διαπιστεύονται τα εργαστήρια και οι φορείς οι κατευθυντήριες οδηγίες για την εφαρμογή των κριτηρίων και οι οικονομικές υποχρεώσεις των διαπιστευομένων'.
5.Στην παρ. 1 του άρθρου 11 του ν. 2231/1994, στο δεύτερο στίχο, μετά τη λέξη "δυο' προστίθεται η λέξη Γενικές'.
6.Στο άρθρο 11 του ν. 2231/1994 προστίθεται παράγραφος 3, που έχει ως εξής:
"3. Με αποφάσεις του Ε.ΣΥ .Δ. μπορούν, κατά περίπτωση, να συγκροτούνται Ειδικές Τεχνικές Επιτροπές για την υποστήριξη και επεξεργασία ειδικών τομέων διαπίστευσης. Με την ίδια απόφαση καθορίζεται και το έργο τους.
Με όμοιες αποφάσεις καθορίζονται οι όροι, οι προϋποθέσεις και η διαδικασία αναθέσεως απο το Ε.ΣΥ .Δ. συγκεκριμένου έργου αξιολόγησης και ελέγχου της συνδρομής των προϋποθέσεων και των κριτηρίων διαπίστευσης, σε αξιολογ"ές και εμπειρογνώμονες."
7.Οι παράγραφοι 1 και 2 του άρθρου 12 του ν. 2231/1994 αντικαθίστανται ως εξής:
"1. Κατα των αποφάσεων του Ε.ΣΥ.Δ. που προβλέπονται στην παραγραφο 1 του άρθρου 10 μπορεί να ασκηθεί ενδικοφανής προσφυγή από τον ενδιαφερόμενο ενώπιον του Υπουργού Ανάπτυξης, μέσα σε ένα μήνα από την κοινοποίησή τους σε αυτόν. Η προσφυγή κατατίθεται στην αρμόδια υπηρεσία της Γενικής Γραμματείας Βιομηχανίας του Υπουργείου Ανάπτυξης.
2.Ο Υπουργός Ανάπτυξης αποφασίζει επί των προσφυγών μετά από γνώμη τριμελούς επιτροπής, η οποία συγκροτείται με απόφασή του. Μέλη της επιτροπής ορίζονται ένας ανώτερος υπάλληλος της Γενικής Γρσμματείας Βιομηχανίας του Υπουργείου Ανάπτυξης, ένας εκπρόσωπος του Τεχνικού Επιμελητηρίου της Ελλάδος και ένας εκπρόσωπος είτε της Ελληνικής Ένωσης Εργαστηρίων είτε της Ένωσης των Φορέων Πιστοποίησης."
8.Το άρθρο 13 του ν. 2231/1994 αντικαθίσταται ως εξής:
"Άρθρο 13
Με κοινές αποφάσεις των Υπουργών Ανάπτυξης και Οικονομικών καθορίζονται, κότα παρέκκλιση από τις ισχύουσες διατάξεις, το ύψος και ο τρόπος αποζημίωσης των μελών του Ε.ΣΥ.Δ., των μελών των Γενικών και Ειδικών Τεχνικών Επιτροπών, των Αξιολογητών, των Εμπειρογνωμόνων κοι των μελών της επιτροπής εξέτασης προσφυγών του άρθρου 12 του παρόντος."
9.Στο ν. 2231/1994 προστίθεται άρθρο 13Α, που έχε·, ως εξής:
"Άρθρο 13Α
1.Με προεδρικό διάταγμα, που εκδίδεται ύστερα από πρόταση των Υπουργών Ανάπτυξης και Οικονομικών, μπορεί να συνιστάται ανώνυμη εταιρεία και να εγκρίνεται το καταστατικό της με σκοπο την υλοποίηση, εφαρμογή και διαχείριση του Εθνικού Συστήματος Διαπίστευσης, η οποία θα λειτουργεί χάοιν του δημόσιου συμφέροντος υπο την εποπτεία του Υπουργείου Ανάπτυξης κότα τους κανόνες της ιδιωτικής οικονομίας και θα διεπεται απο τις διαταξεις του κ.ν. 2190/1920, πλην αν ορίζεται διαφορετικά στο προεδρικό διατσγμα συστασεως της.
2.Το αρχικό μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας αναλαμβανεται εξ ολοκλήρου απο το Ελληνικό Δημόσιο, το οποίο νια την άσκηση των μετοχικών του δικοιωμάτων εκπροσωπείται σύμφωνα με τα οριζόμενα στο προεδρικο διάταγμα της προηγούμενης παραγράφου.
3.Με το καταστατικό καθορίζονται μεταξύ άλλων: α) Οι ειδικότεροι σκοποί της εταιρείας και ct r.cTO
στατικές αρμοδιότητες του Ε.ΣΥ.Δ..
β) Οι όροι, οι προϋποθέσεις και το νομικά πρόσωπα προς τα οποία είναι δυνατή η μεταβίβαση των μετοχών γ) Η συμμετοχή στο Διοικητικο Συμβούλιο της εταιρείας εκπροσώπων των νομικών προσώπων, οργανισμών και φορέων που δεν είναι μέτοχοι.
δ) Οι όροι και οι προϋποθέσεις υπό τους οποίους είναι δυνατή η απόσπαση ή η μετάταξη στην εταιρεία υπαλλήλων του δημόσιου τομέα, όπως αυτός ορίζεται στο άρθρο 14 του ν. 2190/1994.
ε) Οι πόροι της εταιρείας. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνεται ειδική επιχορήγηση υπεο τι,ς εταιρείας ποι. εγγράφεται ετησίως στον τακτικό προϋπολογισμέ του Υπουργείου Ανάπτυξης, στο βαθμό που είναι αναγκαία για την υλοποίηση των σκοπών της. Για τον ίδιο λογο η εταιρεία μπορεί να χρηματοδοτείται απο το πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.
4.Η οργάνωση, λειτουργία και διάρθρωση των υπηρεσιών της εταιρείας, ο αριθμός των θεσεων του προσωπικού και η κατανομή του στις διοικητικές μονάδες της εταιρείας και κάθε σχετική με τα ανωτέρω λεπτομέρεια ρυθμίζονται από τον εσωτερικό κανονισμο λειτουργίας της εταιρείας που καταρτίζεται απο το Δ.Σ. της εταιρείας, εγκρίνεται απο τους Υπουργούς Ανάπτυξης και Οικονομικών μετο απο ννώμη του Ε.ΣΥ Δ και δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως
5.Μέχρι τη σύσταση της εταιρείας της παρ. 1 η γραμματειακή και κάθε αναγκαία υποστήριξή του Ε.ΣΥ.Δ και γενικότερα των διαδικασιών διαπίστευσης, παρε/ετσι από τον ΕΛ.Ο.Τ.. Ειδικότερα, ο ΕΛ.Ο.Τ. εισπράττει ~ς προβλεπόμενες οικονομικές υποχρεώσεις, ενεργεί τις πληρωμές κατ' εντολή του Ε.ΣΥ.Δ. και γενικά υποβοήθα το Ε.ΣΥ.Δ. στην πραγματοποίηση του έργου του. Με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης ρυθμίζετε: κάδε αναγκαία λεπτομέρεια εφαρμογής της παρούσας παραγράφου.'
Άρθρο 9
Τροποποίηση του ν. 372/1976 "Περί συστασεως και λειτουργίας Ελληνικού Οργανισμού Τυποποιήσεως (ΕΛ.Ο.Τ.)" (ΦΕΚ 166 Α')
1.Tc άρθρο 2 του ν. 372/1975 αντικαθίσταται ως εξής;
"Αρθρο 2
Έννοιες
Για την εφαρμογή των διατάξεων του παρόντος voucu οι ακόλουθες έννοιες ορίζονται ως έξης:
1.Τυποποίηση (STANDARDIZATION NORMALIZATION): Η δραστηριότητα με την οποία θεσπιζονα. διατάξεις, οι οποίες προορίζονται να εοοουοστουν vt ~ vikc και κατ επαναληψη. προκειμενου να αντιμετωπιστούν υπαρκτό η εν δυνάμει προβλήματα κα: vc :~τευχθεί ο καλύτερος δυνστον βαθμός τάξης σε ε,δεδομενο πλαίσιο εφαρμογής.
2.Πρότυπο (STANDARD NCRME): Tc έννραΦΟ. —: οποίο περιλαμβάνονται. για γενική κα: επαναλαμβανόμενη χρήση, κανόνες, κατευθυντήριες γραμμές η χαρακτηριστικά νια δραστηριότητες r, TC αποτελέσματα τους και το οποίο έχει καταρτιστεί, μετα από συναίνεση, από έναν αναγνωρισμένο φορέα, προκειμενου να επιτευχθεί ο καλύτερος δυνατόν βοθμος τάξης σε ένα δεδομένο πλαίσιο εφαρμογής.
Τα πρότυπα, τα οποία εγκρίνονται απο τον ΕΛ.Ο.Τ., χαρακτηρίζονται 'ελληνικά πρότυπα'
3.Προδιαγραφή (SPECIFICATION, SPECIFICATION): Το έγγραφο, το cncio καθορίζει τις απαιτήσεις που πρέπει vc πληροί ένα προϊόν, διεργασία, δραστηριότητα, οργανισμός, σύστημα, πρόσωπο ή συνδυασμός αυτών.
Οι προδιαγραφές οι οποίες εγκρίνονται από τον ΕΛ.Ο.Τ. χαρακτηρίζονται "ελληνικές προδιαγραφές", εξαιρούμενων των γεωργικών προϊόντων.
4.Προϊόν (PRODUCT, PRODUIT): Το αποτέλεσμα δραστηριοτήτων ή διεργασιών, το οποίο μπορεί να είναι υλικό ίπ.χ. υλικά, εξοπλισμός) ή άυλο (π.χ. υπηρεσίες, λογισμικά, γνώσεις) ή συνδυασμός αυτών.
5.Πιστοποίηση (CERTIFICATION. CERTIFICATION): Διαδικασία, μεσω της οποίας ένας ανεξάρτητος οργανισμός βεβαιώνει ότι ένα προϊόν, μια διεογασία, μια δραστηριότητα. ένας οργανισμός, ένα σύστημα, ένα πρόσωπό η συνδυασμός αυτών συμμορφώνεται προς καθορισμένες απαιτήσεις.
δ. Σύστημα πιστοποίησης (CERTIFICATION SYSTEM, SYST£VE DE CERTIFICATION): Σύνολο κανόνων, οι οποίοι καθορίζουν τη διαδικασία και τη διαχείριση της πιστοποίησης.
7.Σημα συμμόρφωσης (CERTIFICATION OF CONFORMITY MARQUE DE CONFORMITE): Προστατευόμενο σήμα, to οποίο απονεμεται από εθνικές ή διεθνείς αρχές η οργανισμούς σύμφωνα με τους κανόνες ενός συστήματος πιστοποίησης. Το σημα αυτό υποδηλώνει on παρέχεται επαρκής εμπιστοσύνη ότι ένα προϊόν, διεργασία, δραστήριο" τα, οργανισμός, σύστημα, πρόσωπο ή συνδυασμός τών συμμορφώνεται προς ένα πρότυπο η ποοδιαγραΐ'ί ή κανονισμό.
Το σημα συμμόρφωσης, το οποίο απονέμεται από τον ΕΛ.Ο.Τ. Α.Ε. βασει των ελληνικών προτύπων, χαρακτηρίζεται "ελληνικό σημα συμμόρφωσης'.
8.Πιστοποιητικό συμμόρφωσης (CERTIFICATE OF CONFORMITY. CERTFICAT DE CONFORMITE): Εγγραφο, το οποίο εκδίδεται από εθνικές η διεθνείς αρχές η οονανισμους σύμφωνα με τους κανόνες ενος συστήματος πιστοποίησης κα; υποδήλωνε: ότι παρεχεται επαρκής εμπιστοσύνη ο τι ε να ΠΡΟ* ον, διεργασία, δοαCHipiorrra. ocvcvcaycc, σύστημα, πρόσωπό ή συνόυασμος αυτών συμμορφώνεται προς ένα ρότυπο ή προδιαγραφή και κανονισμό.'
2.Το άρδοο 3 του ν. 372/1975 αντικαθίσταται ως εξης·
"Αρθρο 3 Σκοπος Αρμοδιότητες
1.Σκοπος του ΕΛ.Ο.Τ. Α.Ε. είναι η προαγωγή και εφαρμογή της τυποποίησης και των δραστηριοτήτων που είναι συναφείς και απορρέουν απο αυτή (π.χ. πιστοποίηση, πληροφορηση, έλεγχοι κα; δοκιμές), με καθε ΠΟΟΟΦΟΟΟ τροπο κα; μέθοδο. Στις αρμοδιότητες Tci_ ΕΛ.Ο Τ Α.Ε πεοιλαμβανονται ειδικότερα:
α) Η συνταξη, έκδοση και διάθεση προτύπων και προδιαγραφών που αναΦέρονται σε προιοντα. με εξαίρεση τα γεωργικά προιοντα. και σε διεργασίες, δροστηριοτττες. οργανισμούς, συστήματα, πρόσωπα η συνδυασμούς αυτών, τα οποία μπορούν να αποτελέσουν αντικείμενο τυποποίησης.
β) Η σύσταση Kat υποστήριξή επιτροπών ή ομάδων εργασίας για τη μελέτη θεμάτων που εμπίπτουν στο σκοπό και στις αρμοδιότητες του, η ανάθεση τέτοιων μελετών σε υφιστάμενες επιτροπές, ομάδες εργασίας ή πρόσωπα, καθώς και ο συντονισμός και η αξιοποίηση όλων των σχετικών εργασιών και μελετών που αφορούν την τυποποίηση στην Ελλαδα.
γ) Η δημιουργία αρχείου ελληνικών, διεθνών και εν γένει αλλοδαπών προτύπων και προδιαγραφών, καθώς και η συγκέντρωση, ανταλλαγή και διάδοση με κάθε προσφορο μέσο δημοσιευμάτων και πληροφοριών σχετικών με το σκοπό και τις αρμοδιότητες του.
δ) Η έκδοση κάθε είδους εργασιών, μελετών και περιοδικών σχετικών με το σκοπο και τις αρμοδιότητές του.
ε) Η καθιέρωση και απονομή σημάτων συμμόρφωσης, στ) Η καθιέρωση και χορήγηση πιστοποιητικών συμμόρφωσης.
ζ) Η ίδρυση και λειτουργία ινστιτούτων και εργαστηρίων και η διενέργεια δοκιμών και ελέγχων.
η) Η παροχή κάθε μορφής υπηρεσιών πληροφόρησης και εκπαίδευσης σχετικών με το σχοπό και τις αρμοδιότητές του.
θ) Η υλοποίηση ερευνητικών ερνασιών και προγραμμάτων σχετικών με το σκοπό του.
2.Ο σκοπός του ΕΛ.Ο.Τ. Α.Ε. μπορεί να τροποποιείται σύμφωνα με τις διατάξεις του καταστατικού του.
3.Για την εκπλήρωση του σκοπού του ο ΕΛ.Ο.Τ. Α.Ε. μπορεί να ιδρύει και να συμμετέχει σε νομικά πρόσωπα.
4.Τα ελληνικά πρότυπα και οι ελληνικές προδιαγραφές πρέπει να εναρμονίζονται, όπου απαιτείται, προς τα αντίστοιχα των ευρωπαϊκών και διεθνών ορνσνισυών τυποποίησης. Τα πνευματικά δικαιώματα επί των ελληνικών προτύπων και ελληνικών προδιαγραφών ανήκουν στον ΕΛ.Ο.Τ. Α.Ε..
5.Με απόφαση, του Υπουργού Ανάπτυξης, μετα απο πρόταση του ΕΛ.Ο.Τ. Α.Ε., είναι δυνατόν μέχρι την έκδοση, των αντίστοιχων ελληνικών προτύπων και ελληνικών προδιαγραφών να χρησιμοποιούνται ως ελληνικά πρότυπα και ελληνικες προδιαγραφές τα ήδη υφιστάμενο διεθνή, ή αλλοδαπά.
6.Για την επίτευξη των παοαπανω σκοπών ο ΕΛ.Ο.Τ. Α.Ξ. συμμετέχει στις εργασίες κα; δραστηριότητες ομοειόών οργανισμών της αλλοδαπής, ευρωπαικων η διεθνών οογανισμων και εκπροσωπεί τη, χωοα σε αυτούς, αναλαμβάνοντας την εκπλήρωσή των σχετικών υποχρεώσεων.
7.Οι δημοσίες υπηρεσίες και τα νομικά πρόσωπό του δημόσιου τομέα υποχρεούνται να παρέχουν στον ΕΛ.Ο.Τ. Α.Ε. καθε στοιχείο, πληροφορία και διευκόλυνση που τους ζητείται και είναι χρήσιμη γιο την εκπλήρωσή των σκοπών του.
S.Η εφαρμογή των εκάοτοτε καθοριζόμενων προτύπων κα; προδιαγραφών είναι προαιρετική. Με κοινές αποφάσεις του γπουογου Ανάπτυξης κα: του κατά περίπτωση, αρμοδίου υπουογού είναι δυνατόν vc ορίστε: η υποχρεωτική εφαρμογή ορισμένων ελληνικών προτύπων KCI ελληνικών προδιαγραφών εΦοσον συντρέχουν ειδικοί λόγοι και ιδιαίτερα η περίπτωση προστασίας
της υγείας η της ασφαλειας των πολιτών ή της προστασίας του περιβάλλοντος.'
3.Το άρθρο 9 του ν. 372/1976 αντικαθίσταται ως εξης:
“Αρθρο 9 Εθνικό Συμβούλιο Τυποποίησης
1.Στον ΕΛ.Ο.Τ. Α.Ε. συνισταται συμβούλιο με την ονομασία Εθνικό Συμβούλιο Τυποποίησης, το οποίο είναι αρμόδιό να γνωμοδοτεί επί θεμάτων σχετιχών με την τυποποίηση.
2.Το Εθνικό Συμβούλιο Τυποποίησης είναι δεκαπενταμελες και αποτελείται από έναν εκπρόσωπο:
Του Υπουργείου Εθνικής Αμυνας
Του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας
Του Υπουργείου Ανάπτυξης
Του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημόσιων Έργων
Του Υπουργείου Γεωργίας
Του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων
Του Υπουργείου Υγείας και Πρόνοιας
Του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών
Του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος (Τ.Ε.Ε.)
Του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού (Ε.Ο.Τ.)
Του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών (Σ.Ε.Β.)
Του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Αθήνας
Του Εθνικού Συμβουλίου Καταναλωτών.
Στο Συμβούλιο Τυποποίησης μετέχουν επίσης ο Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου και ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΕΛ.Ο.Τ. Α.Ε..
3.Τα μέλη του Εθνικού Συμβουλίου Τυποποίησης και οι αναπληρωτές τους ορίζονται οι μεν εκπρόσωποι των Υπουργείων με πράξεις των αρμόδιων Υπουργών, οι δε εκπρόσωποι των οργανώσεων με πράξεις των αρμοδίων οργάνων τους. Κριτήρια για την επιλογή των εκπροσώπων είναι το κύρος, η ευρεία επιστημονική κατάρτιση και η εμπειρία ή οι ειδικές γνώσεις τους σε θέματα τυποποίησης και συναφών δραστηριοτήτων.
4.Η θητεία των μελών του Εθνικού Συμβουλίου Τυποποίησης είναι τοιετής.
5.Το Εθνικό Συμβούλιο Τυποποίησης συγκροτείται '!!(Εαση του Υπουργού Ανάπτυξης, στην οποία
_ιι 3 Ποοεδρος και ο Αντιπρόεδρος του.
,ο Εθνικό Συμβούλιο Τυποποίησης βρίσκεται σε anafnc όταν είναι παρόντα τα μισό συν ένα από τα μελη του. Οι αποφάσεις λαμβάνονται με απόλυτη πλειοψηφία των παρόντων μελών του και σε περίπτωση ισοψηφίας υπερισχύει η ψήφος του Προέδρου.
7.Οι εισηνητές και ο γραμματέας του Εθνικού Συμβουλίου Τυποποίησης είναι υπάλληλοι του ΕΛ.Ο.Τ. Α.Ε. που ορίζονται από το Διοικητικό Συμβούλιο του ΕΛ.Ο.Τ. Α.Ε., με εισήγηση του Διευθυνοντος Συμβούλου.
8.Η γνωυοδοτική αρμοδιότητο και ο τρόπος λειτουργίας του Εθνικού Συμβουλίου Τυποποίησης ορίζονται ειδικότερα με απόφαση του Υπουογού Ανάπτυξης.'
4.Το άρθρο 12 του ν. 372/1976 αντικαθίσταται ως εξης:
"Αρθρο 12 Διάρθρωση υπηρεσιών
Με κανονισμούς, οι οποίοι καταρτίζονται απο το Διοικητικά Συμβούλιο και εγκρίνονται απο τη Γ ενική Συνέλευση του ΕΛ.Ο.Τ. Α.Ε., καθορίζονται τα της διαρθρωσεως των υπηρεσιών του ΕΛ.Ο.Τ. και των αομοδιοτήτων τους, οι θεσεις ανά ειδικότητα και τα της καταστάαεως του προσωπικού, καθώς και τα της διαχείρισης και προμηθειών του ΕΛ.Ο.Τ. Α.Ε..'
5.Η παρ. 1 του άρθρου 15 του ν.'372Ί976 αντικαθίσταται ως εξής:
"Αρθρο 15
Κανονισμοί
1. Με κανονισμούς που καταρτίζονται απο το Διοικητικό Συμβούλιο του ΕΛ.Ο.Τ. Α.Ε. και εγκρίνονται απο τη Γ ενική του Συνέλευση καθορίζονται τα της ουστασεως και λειτουργίας των επιτροπών τυποποίησης, καθώς και τα της συντάξεως και εκδόσεως ελληνικών προτύπων, ελληνικών προδιαγραφών και ελληνικών κανονισμών.'
Άρθρο 10
Μετοχοποιήσιμοι Τίτλοι
1.Το Ελληνικό Δημόσιο δύναται να εκδίδει μέτοχο. ποιησιμους τίτλους, στο εξής 'Μετοχοποιήσιμοι Τίτλοι', με φυσική μορφή ή με λογιστικές έγγραφές (άυλοι τίτλοι) και να τους διαθέτει στο επενδυτικό κοινο. Αρμόδιο για την έκδοση των τίτλων αυτών είναι το Υπουργείο Οικονομικών Γενικό Λογιστήριο του Κράτους.
2.Οι Μετοχοποιήσχμοι Τίτλοι είναι αξιόγραφα τα οποία παρέχουν στους δικαιούχους το δικαίωυα ανταλλαγής τους με μετοχές Δημοσίων Επιχειρήσεων η Οογανισμων (Δ.Ε.Κ.Ο.) ή εταιρειών των οποίων κύριος είναι το Ελληνικό Δημόσιο ή η Δημόσια Επιχεχηση Κινητών Αξιών (Δ.Ε.Κ.Α.). Σε περίπτωση μη ανταλλαγής τους εξοφλούνται κατά την ημερομηνία ληξης τους.
Μέχρι της κατά τα ανωτέρω ανταλλαγής η εξόφλησης τους οι Μετοχοποιήσιμοι Τίτλοι αποφέοουν τοκο.
Σε κάθε περίπτωση οι Μετοχοποιήσιμοι "ιτλοι εξομοιώνονται φορολογικά με TC. ομόλογα του Ελληνικού Δημοσίου. Στην περίπτωση αγορας, πώλησης, μεταβίβασης, ανταλλαγής των τίτλων αυτών με μετοχές ισχύουν οι απαλλαγές από καθε φορο. τέλος χαετοσημου και οποιοδήποτε άλλη επιβαουνση υπεε του Δημοσίου ή τρίτων, οι οποίες προβλεποντο·. ~επι οποιοδήποτε άλλου τίτλου του Ελληνικού Δημοσ.ου. Οι τόκο: που αποφέρουν οι Μετοχοποιήσιμοι Τίτλο; αέχρι ~ο χρονο ανταλλαγής τους με μετοχές απαλλασσονται οποίουδηποτε φορου, τέλους χαρτοσήμου <c: λοιπών επιβαρύνσεων υπέρ του Δημοσίου ή τρίτων.
2.Υπό τους ορούς του παροντος είναι δυνατόν >/c παρέχεται προνομιακή μεταχείριση σ~ους δικαιούχους Μετοχοποιήσεων Τίτλων κατά την άσκηση του δικαιώματος ανταλλανης σε σχέση υε τους λοιπούς ενδιαφερομένους για την απόκτηση, των ίδιων υετοχών όπως ιδίως η απόκτηση,, η ποονοωακη συυυε^οχη των δικαιούχων η η, προνομιακή κατανουη στους δικαιούχους κατα τη διάθεση μέτοχων υε δημόσιό εννρα®’·; η με ιδιωτική τοποθέτηση, είτε στην Ελλαδα ειτε στο εξωτεοικο.
Με τις διαταξεις του ααοοντος δεν θίγονται οι διαταξεις της κείμενης νομοθεσίας, που ποοβλεπουν την παροχή αδειών η εγκρίσεων για τη, διάθεση η έκδοση, μέτοχων, με τις οποίες θα δυνανται να ανταλλασσοντο: οι Μετοχοποιήσιμοι Τίτλοι
4.Η αξίωση, ως προς το κεφάλαιο των Μετοχοποιήσεων Τίτλων υπόκειται σε δεκαετή παραγραφή από την ημερομηνία ληξης του τίτλου κα ως προς τους τόκους που οφείλονται σε πενταετή παραγραφή από την ημερομηνία που καθίστανται απαιτητοί.
5.Οι Μετοχοποιήσιμοι Τίτλοι έχουν την έννοια της ‘κινητής αξίας' για την εφαρμογή των διατάξεων της νομοθεσίας για τη χρηματιστηριακή και εξωχρηματιστηριακη κεφαλαιαγορά, συμπεριλαμβανομένων ενδεικτικώς των διατάξεων του π.δ. 350/1985 και του άρθρου 1 του ν. 1969/1991 (ΦΕΚ 167 Α').
6.Οι Μετοχοποιήσιμοι Τίτλοι δύνανται να αποτελούν αντικείμενο διαπραγμάτευσης στην Ηλεκτρονική Δευτερογενή Αγορά Τίτλων (Η.Δ.Α.Τ.) και μετα από πρόταση του Υπουργού Οικονομικών εισάγονται στα Χρηματιστήρια Αξιών εσωτερικού και εξωτερικού.
Για την εισαγωγή των Μετοχοποιήσιμων Τίτλων στο Χρηματιστήριο Αξιων Αθηνών εφαρμόζονται οι διατάξεις του π.δ. 350/1985. οι οποίες ισχύουν για την εισαγωγή ομολογιών που έχουν εκδοθεί από το Ελληνικό Δημόσιο.
Σε περίπτωση εισαγωγής των Μετοχοποιήσιμων Τίτλων στο Χρηματιστηρι 5 Αξιών Αθηνών είναι δυνατή η διαπραγμάτευσή τους σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 5 και επόμενα rou ν. 2198/1994 (ΦΕΚ 43 Α'). Οι Μετοχοποιήσιμοι Τίτλοι νοούνται ως 'αξίες σταθερού εισοδήματος' για τους σκοπούς του άρθρου 52 του ν. 2533/1997 (ΦΕΚ 228 Α') και επομένως εφαρμόζονται ε Η αυτών οι διατάξεις του Μέρους Γ' του ν. 2533/1997 για την Αγορά Αξιών Σταθερού Εισοδήματος του Χρηματιστηρίου Αξιών Αθηνών. Επί των Μετοχοποιήσιμων τίτλων εφαρμόζονται και οι διαταξεις της παραγράφου ι του άρθρου 15 του ν. 3632/1928 (ΦΕΚ 137 Α'), που πσοστεθηκε με το άρθρο 74 του ν. 1969/1991.
7.Με αποφάσεις του Υπουργού Οικονομικών καθορίζονται:
α) ο τύπος και το είδος των Μετοχοποιήσιμων Τίτλων (ονομαστικοί η ανώνυμοι), η ονομαστική αξία. το νόμισμα στο οποίο θο εκδίδονται. η διαρκεια των Μετοχοποιήσεων Τίτλων, η τιμή ανταλλαγής η εξόφλησής τους, το επιτόκιό και ο χρόνος κατα τον οποίο καθίστανται απαιτητοί οι τόκοι, ο τοπος και ο τροπος διάθεσης αυτών στους επενδυτές, β.! οι COOL οι προϋποθέσεις και ο: λεπτομέρειες άσκησης του δικαιώματος ανταλλαγής των Μετοχοποιησ’μων Τίτλων, η έκταση προνομιακής μεταχείρισης των δικαιούχων Μετοχοποιήσιμων Τίτλων κατά την άσκηση, του δικαιώματος ανταλλαγής των τίτλων με μετοχές και κάθε άλλη λεπτομέρεια, γ> οι εταιοειες των οποίων οι μετοχές μπορούν να αποτελέσουν αντικείμενο ανταλλαγής από τους δικαιούχους Μετοχοποιήσιμων Τίτλων (με την επιφύλαξη των διαταξεων του ν. 2000/1991Κ
8.Ο Υπουργός Οικονομικών η εξουσιοδοτημένο απο αυτόν πρόσωπό δυνατό; να υπογράφει ως εκπρόσωπος του Ελληνικού Δημοσίου συμβάσεις KC; συμφωνίες που αναφεαοντα: στην προετοιμασία, στιν έκδοση, στη διάθεση των Μετοχοποιήσιμων Τίτλων και γενικότερα σε κοθε θέμα που έχει σχέση με τους πτλους αυτούς.
9.Γ ια τους Μετοχοποιησιμους Τίτλους που εκδίδονται με τη μορφή λογιστικών εγγραφών εφαρμόζονται οι διαταξεις που ισχυουν γιο την εκδοστ αυλών τίτλων του Δημοσίου (ομολογων, έντοκων γραμματίων) του ν 2198/1394 (ΦΕΚ 43 Α') και των εκάοτοτε κατ εφαρμογή του εκδιδοίΐενων κανονιστικών αποφαοεων.
Επί των 'Μετοχοποιήσιμων Τίτλων έχουν εφαρμογή και οι διατάξεις του άρθρου 26 του ν. 2515/1997 (ΦΕΚ 154 Α') περι βασικών διαπραγματευτών αγοράς και των εκάστοτε κατ' εφαρμογή του εκδιδόμενων κανονιστικών αποφάσεων.
Με κοινή απόφαση του Υπουργού Οικονομικών και του Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος ρυθμίζεται κάθε θέμα το οποίο ανακύπτει κατά την εφαρμογή της παρούσας παραγράφου προς το σκοπό της πλήρους εξομοίωσης των Μετοχοποιήσιμων Τίτλων με τους λοιπούς άυλους τίτλους του Ελληνικού Δημοσίου.
10.Οι Μετοχοποιήσιμοι Τίτλοι γίνονται δεκτοί στην ονομαστική τους αξία για σύσταση εγγυοδοσιών για τη συμμετοχή σε διαγωνισμούς έργων ή προμηθειών του Ελληνικού Δημοσίου ή νομικών προσωπων δημοσίου δικαίου.
11.Οι σχετικές δαπάνες για την εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου αυτού γίνονται κατα παρέκκλιση των διατάξεων του Δημόσιου Λογιστικού.
12.Τα δύο τελευταία εδάφια της παρ. 1 του άρθρου 12 του ν. 2238/1994 (ΦΕΚ 151 Α') καταρνούνται από την ισχύ του παροντος νόμου.
Άρθρο 11
Η παράγραφος 1 του άρθρου 7 του Καταστατικού της ανώνυμης εταιρίαο με την επωνυμία 'Οργανισμός Τηλεπικοινωνιών Ελλάδος Α.Ε.' [ν. 2257/1994 (ΦΕΚ 197 Α') και 88498/1996 απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Μεταφορών και Επικοινωνιών (ΦΕΚ 1165 Β'), όπως έχουν τροποποιηθεί και ισχύουν], αντικαθίσταται ως εξης:
'Σε οποιοδήποτε περίπτωση η συμμετοχή του Ελληνικού Δημοσίου επί του εκάστοτε κεφαλαίου της εταιρείας δεν δύναται vα είναι κατώτερη του πενήντα πέντε τοις εκστό (55%) των μετα ψήφου μετοχών της εταιρίας.'
Άρθρο 12
Η ισχύς του παρόντος νόμου αρχίζει από τη δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Παραγνέλλομε τη δημοσίευση του παρόντος στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και την εκτέλεσή του ως νόμου του Κράτους.
Αθήνα. 15 Σεπεμβριου 199S
Κατεβάσετε το αρχείο με το πρωτότυπο κείμενο, όπως είναι δημοσιευμένο στο Φύλλο Εφημερίδας της Κυβερνήσεως (Φ.Ε.Κ.) του Εθνικού Τυπογραφείου.
Ν.2642/1998 - ΦΕΚ 216/Α/17-9-1998
Μητρώο επιχειρήσεων ναυπήγησης, μετατροπής, επισκευής και συντήρησης πλοίων και άλλες διατάξεις.