x

Σύνδεση

Δεν έχετε λογαριασμό; Εγγραφείτε

Προεδρικό Διάταγμα 136/2009 - ΦΕΚ 183/Α/14-9-2009

Τεχνικές προδιαγραφές μελετών πλωτών εν γένει μέσων

Έχοντας υπόψη:
1.Τις διατάξεις του άρθρου 11 του ν. 3316/2005 «Ανάθεση και εκτέλεση συμβάσεων εκπόνησης μελετών και παροχής συναφών υπηρεσιών και άλλες διατάξεις» (Α' 42).
2.Τις διατάξεις του άρθρου 90 του Κώδικα που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του π.δ. 63/2005 «Κωδικοποίηση της Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα» (Α' 98).
3.Την απόφαση της Διοικούσας Επιτροπής του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, που ελήφθη κατά τη συνεδρίαση 24 της 23.6.2009
4.Το π.δ. 4/2009 ( Α'2 ) «Διορισμός Υπουργών και Υφυπουργών» και την υπ’ αριθμ. Δ15/Α/Φ19/1189/21.1.2009 κοινή υπουργική απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Ανάπτυξης περί ανάθεσης αρμοδιοτήτων στους Υφυπουργούς Ανάπτυξης, Γεώργιο Βλάχο και Ιωάννη Μπούγα ( ΦΕΚ 91 Β/26.1.2009 ).
5.Το γεγονός ότι από τις διατάξεις του παρόντος δεν προκαλείται δαπάνη εις βάρος του κρατικού προϋπολογισμού.
6.Την υπ’ αριθμ. 161 Γνωμοδότηση του Συμβουλίου της Επικρατείας, ύστερα από πρόταση των Υπουργών Εθνικής Άμυνας, Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων, Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής και του Υφυπουργού Ανάπτυξης, αποφασίζουμε:

Άρθρο 1
Σκοπός και Περιεχόμενο

Οι προδιαγραφές μελετών που καθορίζονται με το παρόν, αφορούν στις κατ’ ελάχιστον απαιτούμενες προδιαγραφές μελετών για την κατασκευή ή μετασκευή κάθε πλωτού μέσου και αποβλέπουν στην εκπόνηση των μελετών αυτών, σύμφωνα με τους ισχύοντες Κανονισμούς και τα διδάγματα της επιστήμης. Σε περιπτώσεις ειδικών πλωτών μέσων (π.χ. αμυντικό ή μη υλικό), ο κατά περίπτωση αναθέτων το έργο προσδιορίζει τις τυχόν επιπλέον απαιτούμενες προδιαγραφές.
Ως Κανονισμοί νοούνται, κατά περίπτωση, η ισχύουσα εθνική νομοθεσία, οι εθνικοί ή οι διεθνείς Κανονισμοί, οι Κανονισμοί των αναγνωρισμένων οργανισμών και τα διεθνώς καθιερωμένα πρότυπα που έχουν εισαχθεί στο ελληνικό δίκαιο.
Οι προδιαγραφές αυτές αφορούν ειδικότερα στις εξής κατηγορίες μελετών:
1.Ναυπηγικές
2.Μηχανολογικών Εγκαταστάσεων
3.Ηλεκτρολογικών Εγκαταστάσεων
4.Ενδιαιτήσεως και Εξοπλισμού
5.Σωστικών Μέσων Ναυτιλιακού Εξοπλισμού Ενδοεπικοινωνίας
6.Πυροπροστασίας Ασφαλείας Επιβαινόντων
7.Περιβαλλοντικής Προστασίας
8.Μονώσεων Επιχρισμάτων
9.Λοιπές Μελέτες.

Άρθρο 2
Ναυπηγικές Μελέτες

1.Ναυπηγικές μελέτες, είναι εκείνες που προσδιορίζουν τον τύπο του πλοίου, το μέγεθος, τη γεωμετρία, την αντοχή, την ευστάθεια, την ασφάλεια και την πρόωση του πλοίου και αναφέρονται στα ακόλουθα επιμέρους θέματα:
1.Γενική Διάταξη
2.Διατάξεις Λοιπών Χώρων και Εξοπλισμού
3.Ναυπηγικές Γραμμές
4.Πρόωση Επιλογή Κυρίας Μηχανής
5.Υδροστατικό Διάγραμμα
6.Καμπύλες Εμβαδών Εγκαρσίων Τομών
7.Καμπύλες Ευσταθείας
8.Ογκομετρικούς Πίνακες και Χωρητικότητες Διαμερισμάτων
9.Δείκτη Εξαρτισμού
10.Κλίμακα Νεκρού Βάρους
11.Γραμμή Φορτώσεως
12.Καταμέτρηση Χωρητικότητας
13.Υπολογισμό Ορατότητας
14.Αρχική Ευστάθεια
15.Πείραμα Ευσταθείας
16.Κατακλύσιμα Μήκη
17.Στεγανή Υποδιαίρεση και Ευστάθεια Έναντι Βλάβης
18.Διατάξεις Αντικατάκλυσης
19.Στεγανές Θύρες
20.Σχέδιο Ελέγχου Βλαβών
21.Καθορισμό Αριθμού Επιβατών
22.Φορτώσεις Φορτίου
23.Στοιβασία και Ασφάλιση Φορτίου
24.Διαμήκη Αντοχή
25.Εγκαρσία Αντοχή
26.Μέση Τομή
27.Διαμήκη Κατασκευή και Καταστρώματα
28.Ανάπτυγμα Ελασμάτων Περιβλήματος
29.Φρακτές
30.Κατασκευή Πρωραίου Τμήματος
31.Κατασκευή Πρυμναίου Τμήματος
32.Υπερκατασκευή, Υπερστεγάσματα και Κυματοθραύστες
33.Πηδάλιο
34.Έλικα
35.Βάσεις Κυρίων Μηχανών, Βοηθητικών Μηχανημάτων, Οπλικών Συστημάτων
36.Ανυψωτικά Μέσα και Λοιπά Μέσα Φορτοεκφόρτωσης
37.Λοιπές Ειδικές Κατασκευές (ράμπα, καταπέλτης, VISOR, κ.τ.λ. κατόπιν συμφωνίας)
38.Κατασκευαστικές Λεπτομέρειες και Συγκολλήσεις
39.Καθέλκυση
Οι ως άνω μελέτες αφορούν, τόσο την κατασκευή του πλοίου, όσο και την μετασκευή υπάρχοντος πλοίου ή την τροποποίηση υπάρχουσας μελέτης.
α) Στην περίπτωση νέου πλοίου, για την εκπόνηση της μελέτης εφαρμόζονται οι απαιτήσεις των Κανονισμών, αφού ληφθούν υπόψη οι απαιτήσεις του αναθέτοντος.
β) Στην περίπτωση μετασκευής πλοίου, εφαρμόζονται οι απαιτήσεις των Κανονισμών, αφού ληφθούν υπόψη οι απαιτήσεις του αναθέτοντος και εξετάζονται όλα τα σχέδια του πλοίου.
γ) Στην περίπτωση τροποποίησης μιας μελέτης, εφαρμόζονται οι απαιτήσεις των Κανονισμών, αφού ληφθούν υπόψη οι απαιτήσεις του αναθέτοντος, ενώ είναι απαραίτητη η λήψη υπόψη της προηγούμενης μελέτης με όλα τα σχέδια και τα στοιχεία που την απαρτίζουν και με βάση τα οποία συντάχθηκε.
Στις ως άνω περιπτώσεις, όπου δεν υφίστανται τέτοιοι Κανονισμοί ή οι υφιστάμενοι δε ρυθμίζουν ορισμένα ζητήματα, ο αναθέτων τη μελέτη μπορεί να προβλέψει ως υποχρεωτικούς, άλλους διεθνείς Κανονισμούς, που δεν έχουν εισαχθεί στην ελληνική έννομη τάξη, υπό τον όρο ότι δεν αντίκεινται στους ισχύοντες κανόνες δικαίου.
2.Κάθε ναυπηγική μελέτη, πρέπει να περιέχει τα δεδομένα, τα αποτελέσματα αυτής, τα διαγράμματα και τα σχέδια που απαιτούνται για την υλοποίησή της, καθώς και κάθε άλλο στοιχείο ή υπολογισμό που απαιτείται από την ισχύουσα νομοθεσία και τους Κανονισμούς, καθώς και τις τυχόν επιμέρους συμφωνίες μελετητή και του αναθέτοντος. Η παρουσίαση της μελέτης γίνεται σε τεύχος που περιέχει όλα τα παραπάνω κατάλληλα καταχωρημένα και συμφωνεί με τις απαιτήσεις του αναθέτοντος. Γενικότερα για την κατασκευή νέου πλοίου ή μετασκευή υπάρχοντος, το περιεχόμενο της μελέτης περιλαμβάνει:
α) την ανάλυση και τον έλεγχο του προγράμματος εκπονήσεως των μελετών.
β) τη συγκέντρωση των πληροφοριών και στοιχείων των απαιτουμένων δια την επιστημονική αντιμετώπιση του θέματος προς εξασφάλιση της λειτουργικότητας και της οικονομίας του έργου.
γ) την επίλυση των λειτουργικών τεχνικών και ειδικών προβλημάτων των τιθεμένων από τους Κανονισμούς και τις απαιτήσεις του αναθέτοντος. Τη διατύπωση των αναγκαίων, για την πλήρη και έντεχνη εκτέλεση αυτού, τεχνικών πληροφοριών με μορφή σχεδίων, πινάκων, διαγραμμάτων ειδικών τεχνικών προδιαγραφών κλπ.
δ) την πρόβλεψη της δαπάνης εκτέλεσης του έργου εν συνόλω και κατά τις απαιτούμενες επί μέρους εργασίες, εφ’ όσον ειδικά απαιτείται.
ε) την ιεράρχηση των εργασιών και του χρονικού προγραμματισμού εκτέλεσης του έργου και τη σύνταξη του χρονικού προγραμματισμού, εφ’ όσον ειδικά απαιτείται.
3.Κατά την εκπόνηση των μελετών λαμβάνονται υπόψη και οι εκάστοτε ισχύοντες ειδικοί Κανονισμοί.

Άρθρο 3
Μηχανολογικές και Ηλεκτρολογικές Εγκαταστάσεις

1.Οι μελέτες των Μηχανολογικών και Ηλεκτρολογικών εγκαταστάσεων είναι αυτοτελείς και ανεξάρτητες, είτε αναφέρονται σε ένα πλοίο, είτε αναφέρονται σε επί μέρους εγκαταστάσεις αυτού και εξετάζουν τα ακόλουθα θέματα:
1.Διάταξη Μηχανημάτων εντός και εκτός Μηχανοστασίου
2.Ενεργειακό Ισολογισμό
3.Μηχανισμό Πηδαλιούχησης
4.Αξονικό Σύστημα
5.Στρεπτικές και Διαμήκεις Ταλαντώσεις Προωστηρίου Συστήματος
6.Δίκτυο Καυσίμου και Λίπανσης
7.Δίκτυο Ψύξεως Κυρίας Μηχανής και Βοηθητικών Μηχανημάτων
8.Δίκτυο Θέρμανσης Φορτίου
9.Δίκτυο Ατμού
10.Δίκτυο Ερματισμού
11.Δίκτυο Απαντλήσεως
12.Δίκτυο Αερισμού Χώρων εκτός Ενδιαίτησης
13.Δίκτυα Τροφοδοσίας
14.Δίκτυο Αντλήσεως Φορτίου
15.Δίκτυο Αποστράγγισης Δεξαμενών Φορτίου
16.Δίκτυο Παροχής Αδρανούς Αερίου
17.Δίκτυο Πλύσεως Δεξαμενών με Αργό Πετρέλαιο
18.Δίκτυο Διαχείρισης Εκπομπών Αερίων
19.Δίκτυα Αέρος
20.Δίκτυο Ευδιαίων Καταστρωμάτων
21.Εγκατάσταση Ψύξεως Φορτίου
22.Μηχανισμό Καλυμμάτων Κυτών (Δίκτυα) μετά από ειδική συμφωνία
23.Δίκτυο Υδραυλικών Τ ηλεχειρισμών (κατόπιν ειδικής συμφωνίας)
24.Ανελκυστήρες Ατόμων και Φορτίου (κατόπιν ειδικής συμφωνίας)
25.Δίκτυο Εξαγωγής Καυσαερίων
26.Εξαεριστικά και Καταμετρητικά Δεξαμενών
27.Ηλεκτρολογική Εγκατάσταση
28.Ηλεκτρικό Ισολογισμό
29.Αυτοματισμούς
30.Φωτισμό
31.Διάγραμμα Καλωδιώσεων Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας
32.Κύριο Πίνακα Διανομής Ισχύος
33.Πίνακα Εκτάκτου Ανάγκης
34.Υποπίνακες Ισχύος, Εκκινητών, Μετασχηματιστών και Φωτισμού
35.Συσσωρευτές και Σύστημα Φόρτισής των
36.Αντιδιαβρωτική Προστασία
37.Αντιμαγνητική Προστασία
38.Δίκτυο Ηλεκτρομαγνητικών Τηλεχειρισμών
39.Αλεξικέραυνο
Οι μελέτες αυτές παρέχουν τα αναγκαία τεχνικά στοιχεία και οδηγίες για τον σκοπό της τεχνικοοικονομικής εκτέλεσης των εγκαταστάσεων αυτών επί πλοίου, αφορούν δε τόσο στην κατασκευή νέου πλοίου ή στη μετασκευή υπάρχοντος πλοίου, όσο και στην τροποποίηση υπάρχουσας μελέτης.
α) Στην περίπτωση νέου πλοίου, για την εκπόνηση των μελετών αυτών εφαρμόζονται οι ισχύοντες στην Ελλάδα Κανονισμοί και πρότυπα, αφού ληφθούν υπόψη οι απαιτήσεις του αναθέτοντος.
β) Στην περίπτωση μετασκευής πλοίου, εφαρμόζονται οι απαιτήσεις των κανονισμών, αφού ληφθούν υπόψη οι απαιτήσεις του αναθέτοντος και εξετασθούν όλα τα σχέδια του πλοίου.
γ) Στην περίπτωση τροποποίησης μιας μελέτης, εφαρμόζονται οι απαιτήσεις των Κανονισμών, αφού ληφθούν υπόψη οι απαιτήσεις του αναθέτοντος, ενώ είναι απαραίτητη η λήψη υπόψη της προηγούμενης μελέτης με όλα τα σχέδια και τα στοιχεία που την απαρτίζουν και με βάση τα οποία συντάχθηκε.
Στις ως άνω περιπτώσεις, όπου δεν υφίστανται τέτοιοι Κανονισμοί ή οι υφιστάμενοι δε ρυθμίζουν ορισμένα ζητήματα, ο αναθέτων τη μελέτη μπορεί να προβλέψει ως υποχρεωτικούς, άλλους διεθνείς Κανονισμούς, που δεν έχουν εισαχθεί στην ελληνική έννομη τάξη, υπό τον όρο ότι δεν αντίκεινται στους ισχύοντες κανόνες δικαίου.
2.Κάθε μηχανολογική και ηλεκτρολογική μελέτη, πρέπει να περιέχει τα δεδομένα, τα αποτελέσματα αυτής, τα διαγράμματα και τα σχέδια που απαιτούνται για την υλοποίησή της καθώς και κάθε άλλο στοιχείο ή υπολογισμό που απαιτείται από την ισχύουσα νομοθεσία και τους Κανονισμούς, καθώς και τις επιμέρους συμφωνίες του μελετητή και του αναθέτοντος. Η παρουσίαση της μελέτης γίνεται σε τεύχος που περιέχει όλα τα παραπάνω, κατάλληλα καταχωρημένα και συμφωνεί με τις απαιτήσεις του αναθέτοντος.
Γενικότερα για την κατασκευή νέου πλοίου ή μετασκευή υπάρχοντος, το περιεχόμενο της μελέτης περιλαμβάνει:
α) την ανάλυση και τον έλεγχο του προγράμματος εκπονήσεως των μελετών.
β) τη συγκέντρωση των πληροφοριών και στοιχείων των απαιτουμένων δια την επιστημονική αντιμετώπιση του θέματος προς εξασφάλιση της λειτουργικότητας και της οικονομίας του έργου.
γ) την επίλυση των λειτουργικών τεχνικών και ειδικών προβλημάτων των τιθεμένων υπό των Κανονισμών και των απαιτήσεων του αναθέτοντος. Τη διατύπωση των αναγκαίων, για την πλήρη και έντεχνη εκτέλεση αυτού, τεχνικών πληροφοριών υπό μορφή σχεδίων, πινάκων, διαγραμμάτων ειδικών τεχνικών προδιαγραφών κλπ.
δ) την πρόβλεψη της δαπάνης εκτέλεσης του έργου εν συνόλω και κατά τις απαιτούμενες επί μέρους εργασίες, εφ’ όσον ειδικά απαιτείται.
ε) την ιεράρχηση των εργασιών και τη σύνταξη προγραμματισμού εκτέλεσης του έργου, εφ’ όσον ειδικά απαιτείται.
3.Κατά την εκπόνηση των μελετών λαμβάνονται υπόψη και οι εκάστοτε ισχύοντες ειδικοί Κανονισμοί.

Άρθρο 4
Μελέτες ενδιαίτησης και εξοπλισμού

1.Οι μελέτες αυτές προσδιορίζουν τους χώρους ενδιαίτησης και την εν γένει διακόσμηση του πλοίου, δηλαδή τους θαλαμίσκους ενδιαίτησης επιβατών και πληρώματος, κοινοχρήστους και βοηθητικούς χώρους, καθώς επίσης όλα όσα αφορούν στις εγκαταστάσεις που εξυπηρετούν τους χώρους αυτούς με όλα τα δίκτυα, ηλεκτρικά, κλιματιστικά, μηχανολογικά και υγιεινής και αναφέρονται στα ακόλουθα:
1.Διακόσμηση Εσωτερικών Χώρων (κατόπιν ειδικής συμφωνίας)
2.Αερισμός Χώρων Ενδιαίτησης
3.Κλιματισμός
4.Δίκτυο Υγιεινής
5.Δίκτυο Ποσίμου Ύδατος
6.Μαγειρείο
7.Ψυγεία Πλοίου
8.Δίκτυο Αποχέτευσης
9.Κλίμακες και Κλιμακοστάσια
Οι ως άνω μελέτες αφορούν, τόσον στην κατασκευή νέου πλοίου ή σε οιαδήποτε μετασκευή υπάρχοντος πλοίου, όσο και στην τροποποίηση υπάρχουσας μελέτης.
α) Στην περίπτωση νέου πλοίου, για την εκπόνηση των μελετών αυτών εφαρμόζονται οι ισχύοντες στην Ελλάδα Κανονισμοί, αφού ληφθούν υπόψη οι απαιτήσεις του αναθέτοντος.
β) Στην περίπτωση μετασκευής πλοίου, εφαρμόζονται οι απαιτήσεις των ισχυόντων Κανονισμών, αφού ληφθούν υπόψη οι απαιτήσεις του αναθέτοντος, ενώ είναι απαραίτητη η λήψη υπόψη της υπάρχουσας προηγούμενης σχετικής μελέτης με όλα τα σχέδια και στοιχεία που την απαρτίζουν και με βάση τα οποία έγινε η σύνταξή της.
2.Κάθε μελέτη ενδιαίτησης και εξοπλισμού, πρέπει να περιέχει τα δεδομένα, τα αποτελέσματα αυτής, τα διαγράμματα και τα σχέδια που απαιτούνται για την υλοποίησή της καθώς και κάθε άλλο στοιχείο ή υπολογισμό που απαιτείται από την ισχύουσα νομοθεσία και τους Κανονισμούς, καθώς και τις επιμέρους συμφωνίες του μελετητή και του αναθέτοντος. Η παρουσίαση της μελέτης γίνεται σε τεύχος που περιέχει όλα τα παραπάνω κατάλληλα καταχωρημένα και συμφωνεί με τις απαιτήσεις του αναθέτοντος.
Γενικότερα για την κατασκευή νέου πλοίου ή μετασκευή υπάρχοντος, το περιεχόμενο της μελέτης περιλαμβάνει:
α) την ανάλυση και τον έλεγχο του προγράμματος των μελετών.
β) τη συγκέντρωση των πληροφοριών και στοιχείων των απαιτουμένων για την επιστημονική αντιμετώπιση του θέματος προς εξασφάλιση της λειτουργικότητας και της οικονομίας του έργου.
γ) την επίλυση των λειτουργικών τεχνικών και ειδικών προβλημάτων των τιθεμένων υπό των Κανονισμών και των απαιτήσεων του αναθέτοντος. Τη διατύπωση των αναγκαίων, για την πλήρη και έντεχνη εκτέλεση αυτού, τεχνικών πληροφοριών υπό μορφή σχεδίων, πινάκων, διαγραμμάτων ειδικών τεχνικών προδιαγραφών κλπ.
δ) την πρόβλεψη της δαπάνης εκτέλεσης του έργου εν συνόλω και κατά τις απαιτούμενες επί μέρους εργασίες, εφ’ όσον ειδικά απαιτείται.
ε) την ιεράρχηση των εργασιών και τη σύνταξη χρονικού προγραμματισμού εκτέλεσης του έργου, εφ’ όσον ειδικά απαιτείται.
3.Κατά την εκπόνηση των μελετών λαμβάνονται υπόψη και οι εκάστοτε ισχύοντες ειδικοί Κανονισμοί.

Άρθρο 5
Σωστικά Μέσα Ναυτιλιακός Εξοπλισμός Επικοινωνία

1.Οι μελέτες αυτές προσδιορίζουν το ναυπηγικό, ναυτιλιακό και τηλεπικοινωνιακό/ενδοεπικοινωνιακό εξοπλισμό του πλοίου, που επιβάλλεται από τους Κανονισμούς και τις απαιτήσεις του αναθέτοντος, και είναι οι ακόλουθες:
1.Σωστικών Μέσων
2.Εξοπλισμού και Μηχανημάτων Καταστρώματος
3.Ναυτιλιακού Εξοπλισμού και Φανών Ναυσιπλοίας
4.Εξοπλισμού Ρυμούλκησης Ανάγκης
5.Συστημάτων Επικοινωνίας Τηλεοράσεως, Αναγγελιών Συναγερμών
6.Ελικοδρομίου
7.Σχέδιο εκτάκτου ανάγκης
Οι ως άνω μελέτες αφορούν, τόσο στην κατασκευή νέου ή σε μετασκευή υπάρχοντος πλοίου, όσο και στην τροποποίηση υπάρχουσας μελέτης.
α) Στην περίπτωση νέου πλοίου, εφαρμόζονται οι ισχύοντες για τις μελέτες αυτές Κανονισμοί, αφού ληφθούν υπόψη οι απαιτήσεις του αναθέτοντος σε συνδυασμό με την εξέλιξη της τεχνολογίας.
β) Στην περίπτωση μετασκευής πλοίου, εφαρμόζονται οι ισχύοντες Κανονισμοί, αφού ληφθούν οι απαιτήσεις του αναθέτοντος, ενώ είναι απαραίτητη η ύπαρξη όλων των σχετικών σχεδίων του υπάρχοντος πλοίου.
γ) Στην περίπτωση τροποποίησης μελέτης πλοίου, εφαρμόζονται οι απαιτήσεις των Κανονισμών, αφού ληφθούν υπόψη οι απαιτήσεις του αναθέτοντος, ενώ είναι απαραίτητη η λήψη υπόψη της υπάρχουσας προηγούμενης μελέτης με όλα τα σχέδια και τα στοιχεία που την απαρτίζουν και με βάση τα οποία έγινε η σύνταξή της.
2.Κάθε μελέτη περί των σωστικών μέσων, ναυτιλιακού εξοπλισμού και τηλεπικοινωνίας/ενδοεπικοινωνίας πρέπει να περιέχει τα δεδομένα, τα αποτελέσματα αυτής, τα διαγράμματα και τα σχέδια που απαιτούνται για την υλοποίησή της, καθώς και κάθε άλλο στοιχείο ή υπολογισμό που απαιτείται από την ισχύουσα νομοθεσία και τους Κανονισμούς, καθώς και τις επιμέρους συμφωνίες μελετητή και αναθέτοντος.
Η παρουσίαση της μελέτης γίνεται σε τεύχος που περιέχει όλα τα παραπάνω κατάλληλα καταχωρημένα και συμφωνεί με τις απαιτήσεις της αναθέτοντος.
Γενικότερα για την κατασκευή νέου πλοίου ή μετασκευή υπάρχοντος, το περιεχόμενο της μελέτης περιλαμβάνει:
α) την ανάλυση και τον έλεγχο του προγράμματος των μελετών.
β) τη συγκέντρωση των πληροφοριών και στοιχείων των απαιτουμένων για την επιστημονική αντιμετώπιση του θέματος προς εξασφάλιση της λειτουργικότητας και της οικονομίας του έργου.
γ) την επίλυση των λειτουργικών τεχνικών και ειδικών προβλημάτων των τιθεμένων υπό των Κανονισμών και των απαιτήσεων του αναθέτοντος, τη διατύπωση των αναγκαίων, για την πλήρη και έντεχνη εκτέλεση αυτού, τεχνικών πληροφοριών υπό μορφή σχεδίων, πινάκων, διαγραμμάτων, ειδικών τεχνικών προδιαγραφών κλπ.
δ) την ιεράρχηση των εργασιών και τη σύνταξη χρονικού προγραμματισμού εκτελέσεως του έργου, εφ’ όσον ειδικά απαιτείται.
3.Κατά την εκπόνηση των μελετών λαμβάνονται υπόψη και οι εκάστοτε ισχύοντες ειδικοί Κανονισμοί.

Άρθρο 6
Μελέτες Πυροπροστασίας Ασφάλειας επιβαινόντων

1.Οι μελέτες αυτές προσδιορίζουν την ενεργητική και παθητική πυροπροστασία και τον τρόπο διαφυγής και εγκατάλειψης του πλοίου από τους επιβαίνοντες σε περίπτωση ανάγκης και αναφέρονται στα ακόλουθα:
1.Παθητική Πυροπροστασία
2.Δίκτυο Πυρκαϊάς
3.Δίκτυα Καταιωνισμού (Sprinkler, Drencher κτλ.)
4.Σύστημα Πυρανίχνευσης
5.Σύστημα Αναγγελίας Πυρκαϊάς
6.Πυροστεγείς Θύρες (Τηλεχειρισμός)
7.Οδούς Διαφυγής και Εγκατάλειψης Πλοίου
8.Σχέδιο Ελέγχου Πυρκαγιάς (Fire Control Plan)
9.Δίκτυο Αδρανούς Αερίου Κυτών
10.Δίκτυα Κατάσβεσης Πυρκαϊάς με Αέριο, Αφρό ή Νερό
11.Σύστημα Χαμηλού Φωτισμού Ανάγκης
Οι ως άνω μελέτες αφορούν στην κατασκευή νέου πλοίου, τη μετασκευή υπάρχοντος πλοίου, καθώς και στην τροποποίηση υπάρχουσας μελέτης πλοίου.
α) Στην περίπτωση νέου πλοίου, εφαρμόζονται οι ισχύοντες Κανονισμοί.
β) Στην περίπτωση μετασκευής πλοίου, εφαρμόζονται οι ισχύοντες Κανονισμοί, απαιτείται δε η ύπαρξη όλων των σχεδίων του υπάρχοντος πλοίου.
γ) Στην περίπτωση τροποποίησης μελέτης πλοίου, εφαρμόζονται οι ισχύοντες Κανονισμοί και χρειάζεται η υπάρχουσα προηγούμενη σχετική μελέτη με όλα τα σχέδια που την απαρτίζουν και είναι απαραίτητα.
2.Κάθε μελέτη για την πυροπροστασία και την ασφάλεια των επιβαινόντων πρέπει να περιέχει τα δεδομένα, τα αποτελέσματα αυτής, τα διαγράμματα και τα σχέδια που απαιτούνται για την υλοποίησή της καθώς και κάθε άλλο στοιχείο ή υπολογισμό που απαιτείται από την ισχύουσα νομοθεσία και τους Κανονισμούς που έχουν συμφωνηθεί.
Η παρουσίαση της μελέτης γίνεται σε τεύχος που περιέχει όλα τα παραπάνω κατάλληλα καταχωρημένα και συμφωνεί με τις απαιτήσεις του αναθέτοντος.
Γενικότερα για την κατασκευή νέου πλοίου ή μετασκευή υπάρχοντος το περιεχόμενο της μελέτης περιλαμβάνει:
α) την ανάλυση και τον έλεγχο του προγράμματος των μελετών.
β) τη συγκέντρωση των πληροφοριών και στοιχείων των απαιτουμένων για την επιστημονική αντιμετώπιση του θέματος προς εξασφάλιση της λειτουργικότητας και της οικονομίας του έργου.
γ) την επίλυση των λειτουργικών τεχνικών και ειδικών προβλημάτων των τιθεμένων υπό των κανονισμών, τη διατύπωση των αναγκαίων, για την πλήρη και έντεχνη εκτέλεση αυτού, τεχνικών πληροφοριών υπό μορφή σχεδίων, πινάκων, διαγραμμάτων, ειδικών τεχνικών προδιαγραφών κλπ.
δ) την πρόβλεψη της δαπάνης εκτέλεσης του έργου εν συνόλω και κατά τις απαιτούμενες επί μέρους εργασίες, εφ’ όσον ειδικά απαιτείται.
ε) την ιεράρχηση των εργασιών και τη σύνταξη χρονικού προγραμματισμού εκτέλεσης του έργου, εφ’ όσον ειδικά απαιτείται.
3.Κατά την εκπόνηση των μελετών λαμβάνονται υπόψη και οι εκάστοτε ισχύοντες ειδικοί Κανονισμοί.

Άρθρο 7
Μελέτες Προστασίας Περιβάλλοντος

1.Οι μελέτες αυτές προσδιορίζουν την επίδραση του πλωτού εν γένει μέσου στο περιβάλλον σύμφωνα με τους ισχύοντες Κανονισμούς προστασίας αυτού, και αναφέρονται στα θέματα:
1.Δίκτυο Συγκέντρωσης Λυμάτων
2.Δεξαμενή (ές) πετρελαιοειδών μιγμάτων και δεξαμενή (ές) βαρέων καταλοίπων πετρελαίου χώρων μηχανοστασίου.
3.Εγχειρίδιο λειτουργίας και εξοπλισμού αργού πετρελαίου για πλύση δεξαμενών φορτίου (COW MANUAL)
4.Εγχειρίδιο Λειτουργίας Συστήματος Παρακολούθησης και ελέγχου της απόρριψης πετρελαίου (ODME MANUAL).
5.Σχέδιο Έκτακτης Ανάγκης Αντιμετώπισης Περιστατικού Ρύπανσης από Πετρέλαιο/Υγρές Επιβλαβείς Ουσίες (SOPEP/SMPEP).
6.Εγχειρίδιο Αντιμετώπισης Περιστατικών Ρύπανσης από Πετρέλαιο στις Ακτές των Η.Π.Α.
7.Εγχειρίδιο Λειτουργίας και Διαδικασιών για Δεξαμενόπλοια μεταφοράς υγρών επιβλαβών ουσιών
8.Σύστημα Επεξεργασίας Λυμάτων
9.Δεξαμενή Συγκέντρωσης Λυμάτων
10.Εγχειρίδιο Διαχείρισης Απορριμμάτων
11.Διαχείριση Εκπομπής Αερίων Η.Π.Α..
Οι ως άνω μελέτες αφορούν τόσο στην κατασκευή νέου ή στη μετασκευή υπάρχοντος πλοίου όσο και στην τροποποίηση μιας μελέτης.
α) Στην περίπτωση κατασκευής νέου πλοίου, εφαρμόζονται οι ισχύοντες Κανονισμοί.
β) Στην περίπτωση μετασκευής υπάρχοντος πλοίου, εφαρμόζονται επίσης οι ισχύοντες Κανονισμοί, απαιτείται όμως και η παράδοση στο μελετητή των σχετικών σχεδίων του μετασκευαζόμενου πλοίου.
γ) Στην περίπτωση τροποποίησης μιας μελέτης, εφαρμόζονται οι ισχύοντες Κανονισμοί και πρέπει να λαμβάνεται υπόψη η προϋπάρχουσα μελέτη.
2.Κάθε μελέτη προστασίας περιβάλλοντος, πρέπει να περιέχει τα δεδομένα, τα αποτελέσματα αυτής, τα διαγράμματα και τα σχέδια που απαιτούνται για την υλοποίησή της, καθώς και κάθε άλλο στοιχείο ή υπολογισμό που επιβάλλεται από την ισχύουσα νομοθεσία και τους Κανονισμούς που έχουν συμφωνηθεί. Η παρουσίαση της μελέτης γίνεται σε τεύχος που περιέχει όλα τα παραπάνω κατάλληλα καταχωρημένα και συμφωνεί με τις απαιτήσεις του αναθέτοντος.
Γενικότερα για την κατασκευή νέου πλοίου ή μετασκευή υπάρχοντος, το περιεχόμενο της μελέτης περιλαμβάνει:
α) την ανάλυση και τον έλεγχο του προγράμματος των μελετών.
β) τη συγκέντρωση των πληροφοριών και στοιχείων των απαιτουμένων δια την επιστημονική αντιμετώπιση του θέματος προς εξασφάλιση της λειτουργικότητας και της οικονομίας του έργου.
γ) την επίλυση των λειτουργιών τεχνικών και ειδικών προβλημάτων των τιθεμένων υπό των κανονισμών, την διατύπωση των αναγκαίων, για την πλήρη και έντεχνη εκτέλεση αυτού, τεχνικών πληροφοριών υπό μορφήν σχεδίων πινάκων, διαγραμμάτων, ειδικών τεχνικών προδιαγραφών κλπ.
δ) την πρόβλεψη της δαπάνης εκτελέσεως του έργου εν συνόλω και κατά τις απαιτούμενες επί μέρους εργασίες, εφ’ όσον ειδικά απαιτείται.
ε) την ιεράρχηση των εργασιών και την σύνταξη χρονικού προγραμματισμού εκτελέσεως του έργου, εφ’ όσον ειδικά απαιτείται.
3.Κατά την εκπόνηση των μελετών λαμβάνονται υπόψη και οι εκάστοτε ισχύοντες ειδικοί Κανονισμοί.

Άρθρο 8
Μελέτες Μονώσεων Επιχρίσματα

1.Οι μελέτες αυτές προσδιορίζουν τις ανάγκες της παθητικής προστασίας των χώρων του πλοίου, όσον αφορά το θόρυβο, στη θερμοκρασία (φυσική και τεχνική) και στη διάβρωση, αναφέρονται δε στα ακόλουθα θέματα:
1.Ηχομονώσεις
2.Θερμομονώσεις
3.Προστατευτικά Επιχρίσματα
Οι μελέτες αυτές αφορούν στην κατασκευή νέου πλοίου, στη μετασκευή υπάρχοντος πλοίου, καθώς και στην τροποποίηση υπάρχουσας μελέτης.
α) Στην περίπτωση νέου πλοίου εφαρμόζονται οι απαιτήσεις των Κανονισμών, οι απαιτήσεις του αναθέτοντος, πέραν δε αυτών η εξέλιξη της τεχνολογίας.
β) Στην περίπτωση μετασκευής πλοίου, εφαρμόζονται οι Κανονισμοί, οι απαιτήσεις του αναθέτοντος και χρειάζονται όλα τα σχέδια του υπάρχοντος πλοίου.
γ) Στην περίπτωση τροποποίησης υπάρχουσας μελέτης, εφαρμόζονται οι κανονισμοί, οι απαιτήσεις του πλοιοκτήτη και χρειάζεται η υπάρχουσα προηγούμενη σχετική μελέτη με όλα τα σχέδια που την απαρτίζουν.
2.Κάθε μελέτη περί των μονώσεων και επιχρισμάτων του πλοίου πρέπει να περιέχει τα δεδομένα, τα αποτελέσματα αυτής, τα διαγράμματα και τα σχέδια που απαιτούνται για την υλοποίησή της καθώς και κάθε άλλο στοιχείο ή υπολογισμό που απαιτείται από την ισχύουσα νομοθεσία και τους Κανονισμούς που έχουν συμφωνηθεί.
Η παρουσίαση της μελέτης γίνεται σε τεύχος που περιέχει όλα τα παραπάνω, κατάλληλα καταχωρημένα και θα πρέπει να τηρεί τις απαιτήσεις του αναθέτοντος. Γενικότερα για την κατασκευή νέου πλοίου ή μετασκευή υπάρχοντος, το περιεχόμενο της μελέτης περιλαμβάνει: α) την ανάλυση και τον έλεγχο του προγράμματος των μελετών.
β) τη συγκέντρωση των πληροφοριών και στοιχείων των απαιτουμένων για την επιστημονική αντιμετώπιση του θέματος προς εξασφάλιση της λειτουργικότητας και της οικονομίας του έργου.
γ) την επίλυση των λειτουργικών τεχνικών και ειδικών προβλημάτων των τιθεμένων υπό των Κανονισμών και των απαιτήσεων του αναθέτοντος, την διατύπωση των αναγκαίων, για την πλήρη και έντεχνη εκτέλεση αυτού, τεχνικών πληροφοριών υπό μορφή σχεδίων πινάκων, διαγραμμάτων ειδικών τεχνικών προδιαγραφών κλπ.
δ) την πρόβλεψη της δαπάνης εκτελέσεως του έργου εν συνόλω και κατά τις απαιτούμενες επί μέρους εργασίας, εφ’ όσον ειδικά απαιτείται.
ε) την ιεράρχηση των εργασιών και τη σύνταξη χρονικού προγραμματισμού εκτελέσεως του έργου εφ’ όσον ειδικά απαιτείται.
3.Κατά την εκπόνηση των μελετών λαμβάνονται υπόψη και οι εκάστοτε ισχύοντες ειδικοί Κανονισμοί.

Άρθρο 9
Πραγματοποίηση Δοκιμών

1.Οι μελέτες αυτές αφορούν τόσο στον προγραμματισμό όσον και τον απαιτούμενο έλεγχο και την λειτουργία ενός εκάστου των μηχανημάτων, των συστημάτων και συσκευών του πλοίου, σύμφωνα με τις προδιαγραφές του κατασκευαστή, είτε στο εργοστάσιο, είτε εν όρμω, είτε εν πλώ. Επίσης αφορούν και στον προγραμματισμό των δοκιμών λειτουργίας του πλοίου ως σύνολο εν όρμω και εν πλώ, είναι δε οι εξής:
1.Δοκιμές μηχανημάτων στο εργοστάσιο κατασκευής
2.Δοκιμές εν όρμω
3.Δοκιμές εν πλώ
Οι ως άνω εργασίες αφορούν, τόσο στην κατασκευή νέου πλοίου, όσο και στην μετασκευή υπάρχοντος πλοίου ή στην τροποποίηση υπάρχουσας μελέτης πλοίου.
α) Στην περίπτωση νέου πλοίου, εφαρμόζονται οι απαιτήσεις των Κανονισμών και οι προδιαγραφές ναυπήγησης.
β) Στην περίπτωση μετασκευής πλοίου, εφαρμόζονται οι απαιτήσεις των Κανονισμών και χρειάζονται όλα τα σχετικά σχέδια του υπάρχοντος πλοίου.
2.Κάθε μελέτη περί των δοκιμών του πλοίου, πρέπει να περιέχει τα δεδομένα, τα αποτελέσματα αυτής, τα διαγράμματα και τα σχέδια που απαιτούνται για την υλοποίησή της καθώς και κάθε άλλο στοιχείο ή υπολογισμό που προβλέπεται από την ισχύουσα νομοθεσία, τους Κανονισμούς και τις επιμέρους συμφωνίες μελετητή και αναθέτοντος. Η παρουσίαση της μελέτης γίνεται σε τεύχος που περιέχει όλα τα παραπάνω κατάλληλα καταχωρημένα και συμφωνεί με τις απαιτήσεις του αναθέτοντος.
Γενικότερα για την κατασκευή νέου πλοίου ή μετασκευή υπάρχοντος, το περιεχόμενο της μελέτης περιλαμβάνει:
α) την ανάλυση και τον έλεγχο του προγράμματος δοκιμών.
β) τη συγκέντρωση των πληροφοριών και στοιχείων των απαιτουμένων για την επιστημονική αντιμετώπιση του θέματος.
γ) την επίλυση των λειτουργικών τεχνικών και ειδικών προβλημάτων των τιθεμένων υπό των δοκιμών, την διατύπωση των αποτελεσμάτων υπό μορφή σχεδίων, πινάκων, διαγραμμάτων, ειδικών τεχνικών προδιαγραφών κλπ.
δ) την πρόβλεψη της δαπάνης εκτέλεσης των δοκιμών εν συνόλω και κατά τις απαιτούμενες επί μέρους εργασίες, εφ’ όσον ειδικά απαιτείται.
ε) την ιεράρχηση των εργασιών και την σύνταξη χρονικού προγραμματισμού εκτέλεσης των δοκιμών, εφ’ όσον ειδικά απαιτείται.
3.Κατά την εκπόνηση των δοκιμών λαμβάνονται υπόψη και οι εκάστοτε ισχύοντες ειδικοί Κανονισμοί.

Άρθρο 10
Επιθεωρήσεις πλωτών μέσων

1. Το αντικείμενο αυτό περιλαμβάνει τις ακόλουθες εργασίες:
1.Επιθεωρήσεις
2.Εκτιμήσεις αξίας πλωτού μέσου
3.Επιμετρήσεις
4.Πραγματογνωμοσύνες
5.Διαιτησίες
2.Ειδικότερα αυτές οι εργασίες ορίζονται ως ακολούθως:
1.Επιθεωρήσεις: Είναι οι εργασίες που αφορούν στον έλεγχο της καταστάσεως στην οποία ευρίσκεται ένα συγκεκριμένο πλωτό μέσον.
2.Εκτιμήσεις αξίας: Είναι οι εργασίες δια των οποίων γίνεται η αποτίμηση της αγοραίας αξίας ενός πλωτού μέσου τεκμηριωμένων δια των παραδεδεγμένων μεθόδων.
3.Επιμετρήσεις: Είναι οι εργασίες με τις οποίες καταμετρώνται και υπολογίζονται οι χρησιμοποιηθείσες ποσότητες υλικών καθώς και η καταγραφή των σχετικών εργασιών που έχουν πραγματοποιηθεί.
4.Πραγματογνωμοσύνες: Είναι οι εργασίες δια των οποίων καταγράφεται τεκμηριωμένα η διαπίστωση της πραγματικής καταστάσεως ενός πλωτού μέσου είτε η διακρίβωση των αιτιών ενός συμβάντος.
5.Διαιτησίες: Είναι οι εργασίες δια των οποίων επιτυγχάνεται η επίλυση τεχνικοοικονομικής διαφοράς μεταξύ των συμβαλλομένων.
Κάθε ως άνω εργασία πρέπει να περιέχει τα δεδομένα και τα αποτελέσματα υπό μορφήν εκθέσεως, μετά πινάκων, διαγραμμάτων και υπολογισμών, όταν απαιτούνται.

Άρθρο 11
Επίβλεψη εκπόνησης μελετών, ναυπηγήσεως, μετασκευής ή επίβλεψης πλοίου και εργασία Τεχνικού Ασφαλείας

1.Επίβλεψη εκπόνησης των μελετών πλοίου: είναι η παρακολούθηση κατά το στάδιο της εκπόνησης των μελετών και σχεδίων ναυπήγησης, μετασκευής ή επισκευής πλοίου, της εφαρμογής των προδιαγραφών και Κανονισμών γενικότερα, κατ’ εντολή του αναθέτοντος το έργο με σκοπό την αποδοχή των μελετών και σχεδίων για την εκτέλεση του έργου (consultancy and plans approval).
2.Επίβλεψη εκτέλεσης των εργασιών κατασκευής, μετασκευής ή επισκευής πλοίου: είναι η παρακολούθηση και ο έλεγχος της εφαρμογής των εγκεκριμένων μελετών, σχεδίων και προδιαγραφών, κατ'εντολή του αναθέτοντος το έργο, της εκτέλεσης όλων ή συγκεκριμένων εργασιών ναυπήγησης, μετασκευής ή επισκευής πλοίου. Τα αποτελέσματα υποβάλλονται στον αναθέτοντα το έργο, γραπτώς, σταδιακά ή στο σύνολό τους.
Η παρούσα επίβλεψη δεν συμπεριλαμβάνει την επίβλεψη της παραγράφου 1.
3.Εργασία Τεχνικού Ασφαλείας: είναι η παρακολούθηση της εφαρμογής της ισχύουσας νομοθεσίας περί της υγιεινής και ασφάλειας των εργαζομένων κατά το στάδιο των εκτελούμενων εργασιών, για τις οποίες δίδονται γραπτές οδηγίες, ώστε να εκτελούνται με ασφαλή τρόπο, προς αποφυγήν ατυχημάτων. Γ ια την εργασία αυτή τηρείται «ειδικό βιβλίο του πλοίου», όπου καταγράφονται οι παρατηρήσεις και οι οδηγίες του Τεχνικού Ασφαλείας, που προσυπογράφονται από τους υπεύθυνους του έργου, προς γνώση και άμεση συμμόρφωση.

Άρθρο 12
Αμοιβή εκπόνησης μελετών και συναφών εργασιών

Η αμοιβή των προβλεπομένων από το παρόν μελετών και εργασιών καθορίζεται με την υπουργική απόφαση της παραγράφου 7 του άρθρου 4 του ν. 3316/2005.

Άρθρο 13
Έναρξη ισχύος

Οι διατάξεις του παρόντος αρχίζουν να ισχύουν ένα μήνα μετά τη δημοσίευσή τους στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης.

Στον Υπουργό Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων, αναθέτουμε τη δημοσίευση και εκτέλεση του παρόντος διατάγματος.

Αθήνα, 18 Σεπτεμβρίου 2009


 


Τελευταία ενημέρωση
Έχει διαβαστεί 787 φορές