Αλλαγές στο Σύστημα αξιολόγησης στο Δημόσιο - Σε διαβούλευση Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών
Θεσπίζεται Ενιαίο Πλαίσιο Δεξιοτήτων για τους υπαλλήλους που υπηρετούν στον δημόσιο τομέα, με παροχή ανταμοιβής στους υπαλλήλους που επιτυγχάνουν συγκεκριμένους στόχους (μπόνους παραγωγικότητας)
αποτελεσματικότητας της δημόσιας διοίκησης και άλλες διατάξεις για το ανθρώπινο δυναμικό του δημοσίου τομέα», το οποίο προβλέπει την καθιέρωση ενός ενιαίου πλαισίου δεξιοτήτων για το σύνολο του ανθρώπινου δυναμικού της δημόσιας διοίκησης, η θέσπιση ενός νέου, λειτουργικού και διαφανούς πλαισίου στοχοθεσίας και αξιολόγησης της απόδοσης στον δημόσιο τομέα, η εγκαθίδρυση του θεσμού του Συμβούλου Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού στη δημόσια διοίκηση, η καθιέρωση ενός συστήματος ανταμοιβής των δημόσιων υπαλλήλων και η υιοθέτηση μιας μεθόδου αυτοαξιολόγησης των υπηρεσιών και φορέων του δημόσιου τομέα.
Περιεχόμενο Ενιαίου Πλαισίου Δεξιοτήτων
Το περιεχόμενο κάθε μίας των δεξιοτήτων του Ενιαίου Πλαισίου Δεξιοτήτων περιλαμβάνει: α) Η πολιτοκεντρικότητα:
αα) Το ειλικρινές και αυξημένο ενδιαφέρον του υπαλλήλου για τον πολίτη και την κατανόηση των αναγκών του.
αβ) Την εξυπηρέτηση του πολίτη με ταχύτητα, ευγένεια και συνέπεια.
αγ) Τη διευκόλυνση του πολίτη στις συναλλαγές και επαφές του με τη δημόσια διοίκηση.
αδ) Την παροχή κατάλληλων συμβουλών και υποστήριξης στον πολίτη, ώστε η ικανοποίησή του να διατηρείται σε υψηλά επίπεδα.
β) Η ομαδικότητα:
βα) Τη συνεχή προσπάθεια για αλληλοϋποστήριξη των υπαλλήλων με ηρεμία, ευγένεια και θετική διάθεση, χωρίς εντάσεις και διαπληκτισμούς.
ββ) Τη συνεργασία με τρόπο ομαδικό προς εκπλήρωση του δημόσιου συμφέροντος και των σκοπών που επιδιώκει ο φορέας, στον οποίο υπηρετούν οι υπάλληλοι, καθώς και προς την επίτευξη των στόχων της θέσης ή της μονάδας ή της υπηρεσίας τους. γ) Η «προσαρμοστικότητα»:
γα) Την αποτελεσματική και έγκαιρη ανταπόκριση του υπαλλήλου σε νέες συνθήκες και δεδομένα, με την πραγματοποίηση των απαραίτητων ενεργειών, που συμβάλλουν στην προσαρμογή τόσο του ιδίου όσο και του τρόπου εκτέλεσης της εργασίας του.
γβ) Την ευελιξία και ανθεκτικότητα του υπαλλήλου στις αλλαγές, με αποτελεσματική διαχείριση ενδεχόμενων κρίσεων και έκτακτων συνθηκών στην εργασία, με γνώμονα την αναζήτηση της βέλτιστης λύσης και τη σωστή λήψη αποφάσεων, προς όφελος του πολίτη και της κοινωνίας.
δ) Ο προσανατολισμός στο αποτέλεσμα:
δα) Τη διαρκή προσπάθεια και προσήλωση του υπαλλήλου στην ολοκλήρωση με τον καλύτερο δυνατό τρόπο των δράσεων ή εργασιών, που έχει αναλάβει, στο ανώτερο δυνατό επίπεδο επίτευξης και μέσα στον ταχύτερο δυνατό χρόνο.
δβ) Τη συνέπεια, τη διάθεση, το ενδιαφέρον και το κίνητρο του υπαλλήλου ως προς την έγκαιρη και αποτελεσματική ολοκλήρωση των καθηκόντων του, και την ποιότητα των τελικών παραδοτέων της εργασίας του.
ε) Η οργάνωση και ο προγραμματισμός:
εα) Την κατάλληλη ιεράρχηση των καθηκόντων του υπαλλήλου και των καθημερινών υποχρεώσεών του, καθώς και την τήρηση προθεσμιών με προσήκουσα διαχείριση του χρόνου.
εβ) Τη διατήρηση σταθερών ρυθμών στη ροή εργασίας του με καλό χρονοπρογραμματισμό για την ολοκλήρωση των καθηκόντων του.
εγ) Την αναπροσαρμογή των δραστηριοτήτων, όταν αυτό κρίνεται απαραίτητο.
στ) Η επίλυση προβλημάτων και η δημιουργικότητα:
στα) Την αυξημένη ικανότητα αναγνώρισης και επίλυσης των ζητημάτων, που προκύπτουν στην εργασία.
στβ) Την προσπάθεια προσέγγισης με πρωτότυπο και καινοτόμο τρόπο των εργασιών και δραστηριοτήτων, για τις οποίες δεν υπάρχει έτοιμη ή προκαθορισμένη λύση.
στγ) Την ικανότητα εφαρμογής πρωτότυπων, νέων ιδεών και καινοτόμων λύσεων με την ανάπτυξη και εφαρμογή πρωτότυπων και νέων ιδεών, οι οποίες μπορεί να βελτιώσουν την υπάρχουσα κατάσταση ή να επιλύσουν το πρόβλημα.
ζ) Ο επαγγελματισμός και η ακεραιότητα:
ζα) Τη διαρκή προσπάθεια ολοκλήρωσης των ευθυνών και αρμοδιοτήτων του υπαλλήλου με τήρηση του συνόλου των αξιών, κανόνων και αρχών, που διέπει κάθε πτυχή της δραστηριότητας της υπηρεσίας.
ζβ) Την ανάληψη ευθυνών και πρωτοβουλιών για την υλοποίηση των στόχων που έχουν τεθεί, ασκώντας επίβλεψη, όπου χρειάζεται, στο πλαίσιο της θέσης ή της μονάδας ή της υπηρεσίας γενικότερα και ενεργώντας με βάση τους κανόνες ηθικής και δεοντολογίας αυτής.
η) Η διαχείριση γνώσης:
ηα) Την αυξημένη προθυμία και ικανότητα για μάθηση και αποτελεσματική χρήση της αποκτηθείσας γνώσης προς όφελος της υπηρεσίας.
ηβ) Την αποτελεσματική αξιοποίηση της εμπειρίας του υπαλλήλου, προς τον σκοπό ανάπτυξης των γνώσεων ή των δεξιοτήτων του.
ηγ) Την εφαρμογή της διαδικασίας μάθησης και της διάθεσης για προσωπική και επαγγελματική ανάπτυξη στην κατεύθυνση της βελτίωσης της απόδοσης τόσο ατομικά όσο και συλλογικά, σε νέες καταστάσεις στην εργασία.
θ) Η ηγετικότητα:
θα) Τη δημιουργία του απαραίτητου κλίματος εργασίας, παρακίνησης, κινητοποίησης και καλλιέργειας σχέσεων εμπιστοσύνης μεταξύ των συναδέλφων για την επίτευξη των στόχων της ομάδας.
θβ) Την έγκαιρη, αποτελεσματική, υπεύθυνη και ορθή λήψη αποφάσεων για την επίλυση συγκρούσεων και την αντιμετώπιση καθημερινών και έκτακτων ζητημάτων και προβλημάτων, που αντιμετωπίζει η ομάδα.
θγ) Την ικανότητα διεύθυνσης, διοίκησης και καθοδήγησης της δραστηριότητας μιας ομάδας, στο πλαίσιο άσκησης των καθηκόντων του υπαλλήλου, προς επίτευξη ενός κοινού στόχου.
Επιπλέον εισάγονται, επίσης, ρυθμίσεις για τους συνεργάτες των ιδιαίτερων γραφείων των μελών της Κυβέρνησης, των Υφυπουργών, των Γενικών και Ειδικών Γραμματέων του άρθρου 46 του ν. 4622/2019 (Α' 133), με σκοπό τη διασφάλιση της ακεραιότητας και της λογοδοσίας των εν λόγω προσώπων, μέσω της δημοσιοποίησης των στοιχείων τους, αλλά και της αποσαφήνισης των υποχρεώσεών τους, τόσο κατά τη διάρκεια της εκτέλεσης των καθηκόντων τους, όσο και μετά τον τερματισμό της.
Τέλος, καθιερώνεται το Κοινό Πλαίσιο Αξιολόγησης (ΚΠΑ), με βάση το οποίο θα αυτοαξιολογούνται οι δημόσιες υπηρεσίες. Όπως αναφέρεται στο σχέδιο νόμου, πρόκειται για πρότυπο που εντάσσεται στη διοίκηση ολικής ποιότητας και χρησιμοποιείται για την αυτοαξιολόγηση των οργανώσεων του δημοσίου τομέα, μέσω μιας ολιστικής προσέγγισης για την ανάλυση της λειτουργίας και απόδοσής τους, με σκοπό την ενίσχυση της διοικητικής τους ικανότητας.
Οι φορείς που επιθυμούν να λάβουν πιστοποίηση ορθής και ολοκληρωμένης εφαρμογής του ΚΠΑ υποβάλλουν σχετικό αίτημα στο υπουργείο Εσωτερικών, το οποίο απονέμει διακρίσεις για εξαιρετικές επιδόσεις στις τρεις από τις υποψήφιες δημόσιες οργανώσεις με τις υψηλότερες βαθμολογίες.
Η διαβούλευση θα ολοκληρωθεί την Τρίτη, 24 Μαΐου 2022 και ώρα 21.30.
Συμμετοχή στη Διαβούλευση (http://www.opengov.gr/ypes/?p=8286)
Διαβάστε επίσης
- Εγκύκλιος ΥΠΕΣ ΔΑΠΔΕΠ/Φ.5/52 /οικ. 1199/2024 [18-1-2024]
- Εγκύκλιος 2/2396/ΔΕΠ/18-1-2023
- Εγκύκλιος ΔΙΠΑΑΔ/Φ.2.9/80/οικ.10391/27-6-2022 - Προσωπικό για απρόβλεπτες και επείγουσες ανάγκες
- Δημοσιεύθηκε ο νόμος 4940/2022 με το νέο σύστημα στοχοθεσίας, αξιολόγησης και προαγωγών και ανταμοιβής της Δημόσιας Διοίκησης
- Νόμος 4940/2022 - ΦΕΚ 112/Α/14-6-2022 (Κωδικοποιημένος)
- Τροπολογία στη Βουλή για τη σύναψη συμβάσεων ι.δ.ο.χ. για κάλυψη απρόβλεπτων και επειγουσών αναγκών
- Χορήγηση στεγαστικού επιδόματος σε φοιτητές και καταρτιζόμενους δημοσίων ΙΕΚ (Τροπολογία)
- Ευκολότερη η ασφαλιστική ενημερότητα για μεταβίβαση ακινήτου (Τροπολογία)
- Στη Βουλή το Νομοσχέδιο με το νέο σύστημα στοχοθεσίας, αξιολόγησης και προαγωγών και ανταμοιβής της Δημόσιας Διοίκησης