x

Σύνδεση

Δεν έχετε λογαριασμό; Εγγραφείτε

Βουλή: Κατατέθηκε το νομοσχέδιο για την «Ολοκλήρωση της ψυχιατρικής μεταρρύθμισης»

Ιδρύεται Εθνικός Οργανισμός Πρόληψης και Αντιμετώπισης Εξαρτήσεων στον οποίο θα ενταχθούν δομές, μονάδες υπηρεσιών και προγράμματα Ο.ΚΑ.ΝΑ. και ΚΕ.Θ.Ε.Α. αλλά και λοιπές δημόσιες μονάδες απεξάρτησης

Κατατέθηκε στη Βουλή το νομοσχέδιο του υπουργείου Υγείας με τίτλο «Ολοκλήρωση της ψυχιατρικής μεταρρύθμισης».

Σκοπός

Σκοπός του παρόντος Μέρους είναι:

α) η βελτίωση και προαγωγή της ψυχικής υγείας των πολιτών,

β) η διασφάλιση της απρόσκοπτης πρόσβασής τους σε όλες τις αναγκαίες υπηρεσίες ψυχικής υγείας, ανεξάρτητα από την οικονομική, κοινωνική, επαγγελματική και ασφαλιστική τους κατάσταση και τον τόπο κατοικίας τους,

γ) η εξάλειψη των ανισοτήτων, των διακρίσεων και των κοινωνικών αποκλεισμών,

δ) η ολοκλήρωση της αποασυλοποίησης, με προτεραιοποίηση της ψυχοκοινωνικής

αποκατάστασης και της κοινωνικής επανένταξης

ε) η καταπολέμηση του κοινωνικού στίγματος και

στ) η μείωση των αναμονών και των ακούσιων νοσηλειών.

 

Αντικείμενο

Αντικείμενο του παρόντος Μέρους είναι η ριζική αναδιάρθρωση του συστήματος οργάνωσης

και διοίκησης υπηρεσιών ψυχικής υγείας, η αποκέντρωσή του και η εκ νέου διάρθρωσή του

σε ένα δίκτυο συνεργαζόμενων δομών, μονάδων και υπηρεσιών, με επίκεντρο τα άτομα που αντιμετωπίζουν προκλήσεις στην ψυχική τους υγεία και ειδικότερα:

α) η δημιουργία και οργάνωση ενός Εθνικού Δικτύου Υπηρεσιών Ψυχικής Υγείας (Ε.Δ.Υ.Ψ.Υ.), που διαρθρώνεται σε Περιφερειακά Δίκτυα Υπηρεσιών Ψυχικής Υγείας (Πε.Δ.Υ.Ψ.Υ.), τα οποία λειτουργούν στις Διοικήσεις Υγειονομικών Περιφερειών (Δ.ΥΠε.) και διοικούνται από τον Υποδιοικητή της οικείας Υγειονομικής Περιφέρειας (Υ.Πε.) που είναι αρμόδιος για θέματα ψυχικής υγείας,

β) ο καθορισμός των εντασσόμενων στο Ε.Δ.Υ.Ψ.Υ. δομών του Εθνικού Συστήματος Υγείας (Ε.Σ.Υ.), καθώς και των διασυνδεόμενων, συνεργαζόμενων και εποπτευόμενων φορέων παροχής υπηρεσιών ψυχικής υγείας του άνω Δικτύου,

γ) η διασύνδεση των ανωτέρω δομών και φορέων παροχής υπηρεσιών ψυχικής υγείας μεταξύ τους, αλλά και με τους λοιπούς φορείς και δομές του Ε.Σ.Υ., για τη στοχευμένη εισαγωγή, πορεία και ανακατεύθυνση των ασθενών εντός του Δικτύου, δ) η εξειδίκευση του τρόπου λειτουργίας του Ψυχιατρείου Κορυδαλλού και του Ψυχιατρικού Τμήματος Γυναικών του Σωφρονιστικού Καταστήματος Ελεώνα Θηβών εντός του Ε.Σ.Υ., ε) ο καθορισμός του πλαισίου αποζημίωσης των εποπτευόμενων ιδιωτικών φορέων παροχής υπηρεσιών ψυχικής υγείας από τον Εθνικό Οργανισμό Παροχής Υπηρεσιών Υγείας (Ε.Ο.Π.Υ.Υ.) και τους λοιπούς ασφαλιστικούς οργανισμούς δυνάμει συμβάσεων, η υπογραφή και διατήρηση σε ισχύ των οποίων προϋποθέτει την τήρηση από μέρους τους ελάχιστων κριτηρίων λειτουργίας, ποιότητας και ασφάλειας των ωφελουμένων κατά τη λειτουργία τους,

στ) η σύσταση Μητρώου Μονάδων Ψυχικής Υγείας (Μ.Μ.Ψ.Υ.) νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου, στο οποίο εγγράφονται υποχρεωτικά και υπό την προϋπόθεση της τήρησης ελάχιστων αναγκαίων όρων και προϋποθέσεων, τα νομικά πρόσωπα που ιδρύουν και λειτουργούν Μονάδες Ψυχικής Υγείας (Μ.Ψ.Υ.) στον ιδιωτικό, κερδοσκοπικό και μη κερδοσκοπικό τομέα, για τον αποτελεσματικότερο έλεγχο της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών.

 

Αναλυτικά σύμφωνα με την συνοδευτική Έκθεση Ανάλυσης Συνεπειών

ΜΕΡΟΣ Α'

Με το Μέρος Α' του σχεδίου νόμου επιδιώκονται: α) η βελτίωση και προαγωγή της ψυχικής υγείας των πολιτών, β) η διασφάλιση της απρόσκοπτης πρόσβασής τους σε όλες τις αναγκαίες υπηρεσίες ψυχικής υγείας, ανεξάρτητα από την οικονομική, κοινωνική και επαγγελματική τους κατάσταση και τον τόπο κατοικίας τους, γ) η εξάλειψη των ανισοτήτων, των διακρίσεων και των κοινωνικών αποκλεισμών, δ) η ολοκλήρωση της αποασυλοποίησης, με προτεραιοποίηση την ψυχοκοινωνική αποκατάσταση και την κοινωνική επανένταξη και ε) η καταπολέμηση του κοινωνικού στίγματος. Παρά τις σημαντικές προσπάθειες που έχουν καταβληθεί στη χώρα μας για τον μετασχηματισμό του τρόπου παροχής Υ.Ψ.Υ., παρατηρούνται μέχρι και σήμερα οι εξής παθογένειες και δυσλειτουργίες:

α) ανομοιογένεια κατά την παροχή Υ.Ψ.Υ. ανά την Επικράτεια, η οποία αγγίζει τα όρια της παντελούς έλλειψης διαθέσιμων υπηρεσιών κοινοτικής φροντίδας σε αρκετές περιοχές της χώρας, ιδιαίτερα εκτός των μεγάλων αστικών κέντρων,

β) σημαντικές ανεπάρκειες κατά την παροχή ακόμη και διαθέσιμων Υ.Ψ.Υ., λόγω της έλλειψης ενιαίου συστήματος παραπομπής των ασθενών, τόσο μεταξύ τους όσο και από ή προς άλλες υπηρεσίες (νοσοκομεία, κοινωνική περίθαλψη), γ) μεγάλες αναμονές που ουσιαστικά αποστερούν τη δυνατότητα έγκαιρης πρόσβασης των ψυχικά ασθενών σε Υ.Ψ.Υ. ή τους αποτρέπουν από την οικειοθελή προσφυγή σε αυτές, με αποτέλεσμα τη διαρκή επιδείνωση της κατάστασής τους έως, την εν τέλει, ακούσια νοσηλεία τους και την αναπόφευκτη ιδρυματοποίησή τους,

δ) στιγματισμός και δυσκολία ένταξης των ατόμων με προβλήματα ψυχικής υγείας στην αγορά εργασίας και στο κοινωνικό σύνολο.

Για την αντιμετώπιση των ανωτέρω, με τις διατάξεις του Μέρους Α' αναδιοργανώνεται ριζικά το υφιστάμενο σύστημα οργάνωσης και διοίκησης των Υ.Ψ.Υ., σε ένα ενιαίο, καθολικό και αποκεντρωμένο Εθνικό Δίκτυο Υπηρεσιών Ψυχικής Υγείας (Ε.Δ.Υ.Ψ.Υ.), το οποίο διαρθρώνεται περαιτέρω, σε επίπεδο Υγειονομικών Περιφερειών, σε Περιφερειακά Δίκτυα Υπηρεσιών Ψυχικής Υγείας (Πε.Δ.Υ.Ψ.Υ.), διοικούμενα από τον αρμόδιο για θέματα ψυχικής υγείας Υποδιοικητή της οικείας Υγειονομικής Περιφέρειας.

Το προτεινόμενο σύστημα οργάνωσης των Υ.Ψ.Υ. αναμένεται να οδηγήσει σε: α) κάλυψη όλων των αναγκών του πληθυσμού που θα αντιμετωπίσει προκλήσεις στην ψυχική του υγεία, το δυνατόν εγγύτερα στον τόπο κοινωνικής εγκατάστασης και δραστηριότητάς του, διατηρούμενης στον μέγιστο βαθμό της συνεκτικότητας της οικογενειακής του ζωής και ελαχιστοποιούμενης της διατάραξης της επαγγελματικής και της κοινωνικής του ζωής,

β) βελτίωση της διάχυσης των διαθέσιμων, δωρεάν παρεχόμενων υπηρεσιών σε όλο τον πληθυσμό, μέσω της διασύνδεσης και δικτύωσης όλων των δομών και υπηρεσιών ψυχικής υγείας τόσο μεταξύ τους, όσο και με τους λοιπούς φορείς και δομές του Εθνικού Συστήματος Υγείας (Ε.Σ.Υ.), αλλά και με άλλους φορείς κοινωνικής φροντίδας και πρόνοιας ή εκπαίδευσης,

γ) μείωση του χρόνου αναμονών για την πρόσβαση στις αναγκαίες Υ.Ψ.Υ., έγκαιρη παρέμβαση στον ασθενή, μείωση των νοσηλειών, ιδίως των ακούσιων, δ) έγκαιρη και έγκυρη διάγνωση των ψυχικών διαταραχών και έγκαιρη και αποτελεσματική αντιμετώπισή τους,

ε) έγκαιρη ανίχνευση των νέων ασθενών και στοχευμένη κατεύθυνσή τους σε ποιοτικές υπηρεσίες,

στ) μείωση του χρόνου αποθεραπείας και άμεση επανένταξη του ψυχικά ασθενή στην κοινωνία,

ζ) καθιέρωση, για πρώτη φορά, ενός συστήματος ποιοτικής αξιολόγησης των παρεχόμενων υπηρεσιών των νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου κερδοσκοπικών και μη κερδοσκοπικών, μέσω i) της εισαγωγής πλαισίου συμβασιοποίησης και αποζημίωσης από τον Εθνικό Οργανισμό Παροχής Υπηρεσιών Υγείας (Ε.Ο.Π.Υ.Υ.) και τους λοιπούς ασφαλιστικούς οργανισμούς των Υ.Ψ.Υ. που παρέχονται από εποπτευόμενους ιδιωτικούς φορείς παροχής υπηρεσιών ψυχικής υγείας, υπό την προϋπόθεση της τήρησης από μέρους τους ελάχιστων ποιοτικών κριτηρίων λειτουργίας και ii) της υποχρεωτικής εγγραφής τους σε ειδικό Μητρώο Μονάδων Ψυχικής Υγείας Νομικών Προσώπων Ιδιωτικού Δικαίου,

η) παροχή, για πρώτη φορά, ποιοτικών Υ.Ψ.Υ. στα σωφρονιστικά καταστήματα ενηλίκων, καθώς και πρόβλεψη εναλλακτικών σωφρονιστικών δυνατοτήτων σε παιδιά και εφήβους με αποκλίνουσα και παραβατική συμπεριφορά.

ΜΕΡΟΣ Β'

Με το Μέρος Β' επιδιώκονται: α) η βελτιστοποίηση της ποιότητας ζωής των εξαρτημένων ατόμων και β) η διασφάλιση της απρόσκοπτης πρόσβασης αυτών σε όλες τις επιλογές απεξάρτησης και αποτοξίνωσης σε κάθε περιοχή της χώρας. Παρά το διαχρονικά σημαντικό έργο του Οργανισμού Κατά των Ναρκωτικών (Ο.ΚΑ.ΝΑ.), του Κέντρου Θεραπείας Εξαρτημένων Ατόμων (ΚΕ.Θ.Ε.Α.) και των λοιπών μονάδων απεξάρτησης που λειτουργούν εντός του Εθνικού Συστήματος Υγείας (Ε.Σ.Υ.), σε επίπεδο πρόληψης και αντιμετώπισης των εξαρτήσεων: α) οι μεγάλοι χρόνοι αναμονής για την ένταξη των εξαρτημένων ατόμων στα αναγκαία θεραπευτικά προγράμματα των επιμέρους φορέων καθιστούν αβέβαιη την έναρξη της θεραπευτικής προσπάθειας,

β) η αδυναμία άμεσης εναλλαγής και συνδυασμού θεραπευτικών μεθόδων και προγραμμάτων των επιμέρους φορέων δυσχεραίνει τη συνέχεια της θεραπευτικής προσπάθειας και

γ) τα αναπόφευκτα διαλείμματα μεταξύ των διαφόρων θεραπευτικών προγραμμάτων των επιμέρους φορέων θέτουν σε κίνδυνο την επιτυχή ολοκλήρωση της θεραπευτικής προσπάθειας.

Για την αντιμετώπιση των ανωτέρω, με τις διατάξεις του Μέρους Β' συστήνεται ένα νέο νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου (νπιδ) με την επωνυμία «Εθνικός Οργανισμός Πρόληψης και Αντιμετώπισης Εξαρτήσεων» (Ε.Ο.Π.Α.Ε.), ο οποίος θα αποτελεί εφεξής τον κύριο εγκεκριμένο οργανισμό πρόληψης, θεραπείας, απεξάρτησης και επανένταξης υπό την έννοια του άρθρου 51 του ν. 4139/2013 (Α' 74) και εγκεκριμένο οργανισμό για την εφαρμογή της Εθνικής Στρατηγικής για την Αντιμετώπιση των Εξαρτήσεων και για την υλοποίηση του Εθνικού Σχεδίου Δράσης κατά των Εξαρτήσεων. Στο πλαίσιο λειτουργίας του νέου Οργανισμού καθορίζεται, για πρώτη φορά, ένα ενιαίο πλαίσιο ίδρυσης και λειτουργίας δομών, μονάδων, υπηρεσιών και προγραμμάτων για την αντιμετώπιση των εν γένει εξαρτήσεων, εξαρτητικών συμπεριφορών και εθισμών. Επίσης, προβλέπεται η οργάνωση και λειτουργία σε όλη την Επικράτεια ενός Δικτύου Κέντρων Σωματικής Αποτοξίνωσης (Κ.Σ.Α.) και τροποποιείται το υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο, με σκοπό τον συντονισμό για πρώτη φορά, σε εθνικό επίπεδο, του συνολικού προβλήματος των εξαρτήσεων.

Η σύσταση του Ε.Ο.Π.Α.Ε. αναμένεται να επιφέρει:

α) οργάνωση του κατακερματισμένου τοπίου και παροχή όλων των διαθέσιμων επιλογών απεξάρτησης και αποτοξίνωσης από έναν φορέα, με παράλληλη διατήρηση του θεραπευτικού πλουραλισμού,

β) μείωση του χρόνου αναμονής για την ένταξη των εξαρτημένων ατόμων στα αναγκαία θεραπευτικά προγράμματα, γ) δυνατότητα άμεσης εναλλαγής και συνδυασμού των διαθέσιμων θεραπευτικών μεθόδων και προγραμμάτων, ανάλογα με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, τις ανάγκες και την πορεία κάθε εξαρτημένου ατόμου,

δ) περιορισμό και, μακροπρόθεσμα, αποτροπή των ανεπιθύμητων διαλειμμάτων μεταξύ των διαφόρων θεραπευτικών προγραμμάτων, αύξηση της αποτελεσματικότητάς τους και διασφάλιση του μέγιστου θεραπευτικού αποτελέσματος, μέσα από τη διαλειτουργικότητα των υπηρεσιών σε όλα τα επίπεδα, για την πλήρη κάλυψη των εξατομικευμένων αναγκών των ωφελούμενων.

ΜΕΡΟΣ Γ'

Με τις διατάξεις του Μέρους Γ' επιδιώκονται: α) η βελτιστοποίηση των παρεχόμενων υπηρεσιών ψυχικής υγείας και εξαρτήσεων και η πλήρης κάλυψη των εξατομικευμένων αναγκών των ωφελουμένων και β) η διασφάλιση της θεραπευτικής συνέχειας των ατόμων με προβλήματα ψυχικής υγείας και εξαρτήσεων.

Παρά την τήρηση πληροφοριακών συστημάτων από πλευράς των επιμέρους φορέων, η αδυναμία διαλειτουργικότητας αυτών μεταξύ τους, αλλά και, πρωτίστως, η απουσία ενός ενιαίου συστήματος καταγραφής και παρακολούθησης, σε πραγματικό χρόνο, της διαθεσιμότητας των υπηρεσιών ψυχικής υγείας και εξαρτήσεων και της πλοήγησης των ασθενών σε αυτές ευθύνονται: α) για την αδυναμία διάγνωσης των πραγματικών αναγκών, εντοπισμού των ελλείψεων, και, συνεπώς, για την αδυναμία σωστού σχεδιασμού της ανάπτυξης και οργάνωσης των κάθε είδους δομών και υπηρεσιών ανά την Επικράτεια για την κάλυψη των αναγκών του πληθυσμού,

β) για την αδυναμία ελέγχου σε πραγματικό χρόνο της διαθεσιμότητας των επιμέρους δομών και υπηρεσιών και, εξ αυτού του λόγου, για την αδυναμία εισαγωγής, κατεύθυνσης και ανακατεύθυνσης των ωφελουμένων στις κατά περίπτωση αναγκαίες δομές και υπηρεσίες, και

γ) για την αδυναμία παρακολούθησης και ελέγχου του παραγόμενου έργου τους.

Η ψηφιοποίηση του συνόλου των παρεχόμενων υπηρεσιών ψυχικής υγείας και εξαρτήσεων, μέσω των παραπάνω Συστημάτων, θα σηματοδοτήσει την ολοκλήρωση της ψυχιατρικής μεταρρύθμισης, καθώς:

α) θα παρέχει, σε πραγματικό χρόνο, κάθε αναγκαία πληροφορία αναφορικά με τη διαθεσιμότητα και τη διαλειτουργικότητα των επιμέρους υπηρεσιών, την ποιότητα αυτών και τη διαδρομή των ωφελούμενων εντός αυτών,

β) θα διασφαλίσει το μέγιστο δυνατό θεραπευτικό αποτέλεσμα σε ένα ασθενοκεντρικό σύστημα παροχής υπηρεσιών.

ΜΕΡΟΣ Δ'

Άρθρο 61: Σκοπός της προτεινόμενης ρύθμισης είναι η τροποποίηση του άρθρου 36 του ν. 4958/2022, δυνάμει του οποίου τέθηκε σε εφαρμογή η δράση δημόσιας υγείας «Προληπτικές Διαγνωστικές Εξετάσεις για τον καρκίνο του τραχήλου της μήτρας», που χρηματοδοτείται από πόρους του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, η οποία συνίσταται ιδίως στην προσθήκη στη δράση ενός επιπρόσθετου σταδίου, δηλαδή της διενέργειας κλινικής εξέτασης μήτρας για τις ωφελούμενες που ανήκουν στις ηλικιακές υπο-ομάδες μεταξύ είκοσι ενός (21) και είκοσι εννέα (29) ετών και μεταξύ τριάντα (30) και εξήντα πέντε (65) ετών.

Άρθρο 62: Σκοπός της προτεινόμενης διάταξης είναι η συμπλήρωση του νομοθετικού πλαισίου για τη θέσπιση οικονομικού κινήτρου για την προσέλκυση και παραμονή ιατρών του Ε.Σ.Υ. σε υγειονομικές δομές που βρίσκονται σε προβληματικές και άγονες περιοχές.

Άρθρο 63: Με την προτεινόμενη ρύθμιση επιδιώκεται η βελτίωση του νομικού πλαισίου που διέπει την οικονομική αποζημίωση που χορηγείται στο ιατρικό προσωπικό που μετακινείται σε συγκεκριμένες δομές για την κάλυψη έκτακτων υπηρεσιακών αναγκών.

Άρθρο 64: Με την προτεινόμενη ρύθμιση παρέχεται κίνητρο για την προσέλκυση και παραμονή του ιατρικού προσωπικού των δημόσιων δομών πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας και των δημόσιων νοσοκομείων όλων των δήμων της χώρας, πέραν των δήμων της ορεινής και νησιωτικής χώρας, για τους οποίους έχει θεσπιστεί ήδη η σχετική δυνατότητα.

Άρθρο 65: Η προτεινόμενη ρύθμιση περιγράφει και καθορίζει τους όρους και τις προϋποθέσεις για την ενίσχυση του Ε.Σ.Υ. με ιδιώτες ιατρούς και παρόχους, καθώς και τις συνέπειες σε περίπτωση της άρνησής τους, όπως η διακοπή του δικαιώματος πρόσβασής τους στο Σύστημα Ηλεκτρονικής Συνταγογράφησης (Σ.Η.Σ) της ΗΔΙΚΑ ΑΕ., στο πλαίσιο της ενίσχυσης του Ε.Σ.Υ. ως προς την αντιμετώπιση των αναγκών που μπορεί να θέτουν σε κίνδυνο τη δημόσια υγεία, σε συνδυασμό με τη σπουδαιότητα και την αναγκαιότητα της συμμετοχής των ιδιωτών ιατρών και παρόχων στην παροχή υπηρεσιών προς διασφάλιση του υπέρτατου αγαθού της δημόσιας υγείας.

Άρθρο 66: Η προτεινόμενη ρύθμιση α) προσθέτει στην έννοια της ιατρικής πράξης και τη δυνατότητα διενέργειάς της με τη χρήση ψηφιακών εφαρμογών και β) επιδιώκει τη διευκόλυνση και την επιτάχυνση της διαδικασίας για την έκδοση ιατρικών συνταγών, γνωματεύσεων και πιστοποιητικών. Με τη ραγδαία αύξηση της χρήσης των τεχνολογικών μέσων η ρύθμιση επιδιώκει να διευκολύνει την εξ αποστάσεως εξέταση του ασθενούς με τη χρήση εφαρμογών τηλεϊατρικής, σε όσες περιπτώσεις ο ιατρός κρίνει ότι αυτό μπορεί να επιτευχθεί.

Άρθρο 67: Με την υπό στοιχεία Γ5α/ΓΠοικ 34921/7.6.2022 απόφαση της Αναπληρώτριας Υπουργού Υγείας με τίτλο «Τροποποίηση της υπό στοιχεία Γ5α/Γ.Π.οικ.64845/29-08-2018 υπουργικής απόφασης «Ονομασία, περιεχόμενο και προϋποθέσεις απόκτησης τίτλου ιατρικής εξειδίκευσης από ιατρούς που κατέχουν τίτλο ιατρικής ειδικότητας» (Β' 395)» (Β' 3017) προβλέφθηκε ότι οι ειδικευόμενοι ιατροί κλάδου ΕΣΥ στις Μονάδες Εντατικής Θεραπείας (ΜΕΘ) μπορούν να είναι και κάτοχοι τίτλου των ειδικοτήτων της χειρουργικής θώρακος, της νευρολογίας και της νευροχειρουργικής.

Με την προτεινόμενη διάταξη εναρμονίζεται αντίστοιχα το άρθρο 32 του ν. 4461/2017, ώστε οι ειδικευμένοι ιατροί κλάδου ΕΣΥ των ανωτέρω ειδικοτήτων που λαμβάνουν την εξειδίκευση να μπορούν να καταλάβουν θέσεις στις Μονάδες Εντατικής Θεραπείας (ΜΕΘ).

Άρθρο 68: Με την προτεινόμενη τροποποίηση της παρ. 11 του άρθρου 20 του ν. 2519/1997, περί τοποθέτησης ιατρών για λόγους υγείας ως υπεράριθμων, προστίθεται στις παθήσεις ο Σακχαρώδης Διαβήτης Τύπου 1 (ΣΔ 1). Ειδικότερα, η εν λόγω πάθηση διαγιγνώσκεται σε νεαρή ηλικία (μέχρι 30-35 έτη). Δεδομένου ότι η πάθηση οφείλεται σε πλήρη έλλειψη ινσουλίνης, θεραπεύεται μόνο με ινσουλίνη με πολλαπλές ημερήσιες χορηγήσεις ή τα τελευταία χρόνια με αντλία έγχυσης ινσουλίνης. Η νοσηρότητα των νεαρών ατόμων με Σακχαρώδη Διαβήτη Τύπου 1 οφείλεται στις συχνές υπογλυκαιμίες και στις εύκολες απορρυθμίσεις ιδιαίτερα σε καταστάσεις κόπωσης και άγχους. H διαβητική αμφιβληστροειδοπάθεια (προσβολή του αμφιβληστροειδή χιτώνα του ματιού από τα υψηλά επίπεδα σακχάρου) στους ασθενείς με Διαβήτη Τύπου Ι εμφανίζεται πολλά χρόνια μετά από τη διάγνωση της νόσου όταν πλέον ο ασθενής έχει φτάσει σε ηλικία μεσήλικα και κυρίως σε ασθενείς που έχουν κακή συμμόρφωση στην ινσουλινοθεραπεία. Η ομάδα αυτή των ασθενών εκτός από τον περιορισμό στην όραση εμφανίζει και άλλες συνοσηρότητες, όπως νεφροπάθεια, που μειώνουν την απόδοσή τους στις απαιτήσεις του ιατρικού επαγγέλματος και μάλιστα σε μια τόσο απαιτητική σωματικά και πνευματικά περίοδο όπως αυτή της ειδικότητας. Μέσω της προτεινόμενης ρύθμισης διευρύνεται το πεδίο εφαρμογής της διάταξης περί τοποθέτησης ιατρών ως υπεράριθμων για άσκηση στην ειδικότητα για λόγους υγείας, ώστε να υπάγονται σε αυτήν όλοι οι πάσχοντες από Σακχαρώδη Διαβήτη Τύπου 1 και όχι μόνο όσοι εξ αυτών πάσχουν από διαβητική αμφιβληστροειδοπάθεια.

Άρθρο 69: Η σύσταση της Επιτροπής για τους Κοινοποιημένους Οργανισμούς για τα ιατροτεχνολογικά προϊόντα γίνεται σε εναρμόνιση με το πλαίσιο του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/745 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 5ης Απριλίου 2017, για τα ιατροτεχνολογικά προϊόντα, για την τροποποίηση της οδηγίας 2001/83/E^ του κανονισμού Κ) 178/2002 και του κανονισμού Κ) 1223/2009 και για την κατάργηση των οδηγιών του Συμβουλίου 90/385/ΕΟΚ και 93/42/ΕΟΚ, ο οποίος προβλέπει τη σύστασή της.

Άρθρο 70: Με την προτεινόμενη διάταξη ρυθμίζεται ο τρόπος ανίχνευσης του διατροφικού κινδύνου εκάστου ασθενή στα νοσηλευτικά ιδρύματα που ανήκουν στο Εθνικό Σύστημα Υγείας ή στον ιδιωτικό τομέα, καθώς και στα νοσηλευτικά ιδρύματα/μονάδες που παρέχουν διατροφική φροντίδα και υποστήριξη, είτε ανήκουν στο Εθνικό Σύστημα Υγείας είτε στον ιδιωτικό τομέα, με σκοπό τον εντοπισμό των ατόμων που διατρέχουν κίνδυνο δυσθρεψίας άμεσα, εντός των πρώτων είκοσι τεσσάρων ωρών από την εισαγωγή τους στα νοσοκομεία.

Άρθρο 71: Με την αξιολογούμενη ρύθμιση διευρύνονται οι περιπτώσεις των υφιστάμενων εξαιρέσεων από την επιβολή σε βάρος των Κατόχων Άδειας Κυκλοφορίας (Κ.Α.Κ.) ή των φαρμακευτικών εταιρειών της πρόσθετης έκπτωσης ποσοστού έως τρία τοις εκατό (3%) επί της τιμής παραγωγού για τα φάρμακα υψηλού κόστους. Συγκεκριμένα, καθορίζεται ότι η κατηγορία των φαρμάκων για τα οποία εφαρμόζεται ήδη ποσοστό έκπτωσης πέντε τοις εκατό (5%) επί της νοσοκομειακής τιμής, κατ' εφαρμογή του άρθρου 35 του ν. 3918/2011 (Α' 31), εξαιρείται από το πεδίο εφαρμογής της προαναφερθείσας πρόσθετης επιστροφής (rebate) ποσοστού έως τρία τοις εκατό (3%) της παρ. 2Α του άρθρου 87 του ν. 4472/2017 (Α' 74).

Άρθρο 72: Η προτεινόμενη ρύθμιση είναι απαραίτητη για τη βιωσιμότητα του συστήματος δημόσιας υγείας και αντιμετωπίζει το ζήτημα της δημόσιας δαπάνης για τα ιατροτεχνολογικά προϊόντα. Έτσι, καθιερώνεται ποσό έκπτωσης (rebate) από τις προμηθεύτριες εταιρείες υπέρ των νοσοκομείων του Ε.Σ.Υ. και των αποκεντρωμένων μονάδων αυτών, του Ωνάσειου Καρδιοχειρουργικού Κέντρου, του Νοσοκομείου Παπαγεωργίου και των λοιπών δημόσιων νοσοκομείων. Πρόκειται, συνεπώς, για οικονομική επιβάρυνση των εταιρειών που προμηθεύουν τα ιατροτεχνολογικά προϊόντα στα δημόσια νοσοκομεία, η οποία αποβλέπει στην ενίσχυση των πόρων τους, προς πραγμάτωση των σκοπών της βέλτιστης παροχής υπηρεσιών υγείας.

Άρθρο 73: Με την προωθούμενη ρύθμιση προβλέπεται η ένταξη και των μη αποζημιούμενων σκευασμάτων με ποσοστό συμμετοχής ασθενούς εκατό τοις εκατό (100%) και των υπό προέγκριση μέσω Συστήματος Ηλεκτρονικής Προέγκρισης φαρμάκων στο Σύστημα Ηλεκτρονικής Συνταγογράφησης προκειμένου να είναι εφικτή η παρακολούθηση της συνταγογράφησης με εγκυρότερη καταγραφή των λαμβανόμενων φαρμάκων των ασθενών και επομένως η ορθότερη επιλογή των κατάλληλων θεραπειών.

Άρθρο 74: Η ρύθμιση εξυπηρετεί τη στελέχωση των πανεπιστημιακών κλινικών και εργαστηρίων από έμπειρα στελέχη και συγκεκριμένα από ομότιμους ή αφυπηρετήσαντες καθηγητές ιατρικών σχολών Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, πανεπιστημιακών κλινικών και εργαστηρίων, για την αντιμετώπιση των αναγκών του συστήματος υγείας.

Άρθρο 75: Με την προτεινόμενη διάταξη και κατόπιν της υπ' αρ. 85758/12.7.2024 γνωμοδότησης του Εθνικού Οργανισμού Φαρμάκων τροποποιείται η παρ. 1 του άρθρου 2ΙΒ του ν. 4139/2013 για την ορθή εφαρμογή του πλαισίου εξαγωγών τελικών προϊόντων φαρμακευτικής κάνναβης είτε ως τελικού προϊόντος είτε ως δραστικής ουσίας είτε ως πρώτης ύλης μέσω του καθορισμού του ανώτατου ορίου συσκευασίας τελικών προϊόντων φαρμακευτικής κάνναβης με τη μορφή του ξηρού ανθού στα 500γρ. με σκοπό την εξαγωγή τους για ιατρικούς και φαρμακευτικούς σκοπούς είτε ως τελικού ή ενδιάμεσου προϊόντος είτε ως δραστικής ουσίας ή πρώτης ύλης.

 

Σχέδιο Νόμου

 

 

Έχει διαβαστεί 593 φορές

Τελευταία Νέα