x

Σύνδεση

Δεν έχετε λογαριασμό; Εγγραφείτε

Βουλή: Κατατέθηκε το νομοσχέδιο για το νέο δικαστικό χάρτη της χώρας

Την ερχόμενη Τρίτη, 23 Απριλίου, εισάγεται προς επεξεργασία στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή.

Κατατέθηκε στη Βουλή προς ψήφιση το νομοσχέδιο του υπουργείου Δικαιοσύνης με τίτλο «Ενοποίηση του πρώτου βαθμού δικαιοδοσίας, χωροταξική αναδιάρθρωση των δικαστηρίων της πολιτικής και ποινικής δικαιοσύνης και άλλες διατάξεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Δικαιοσύνης»

Με το νομοσχέδιο εισάγονται - μεταξύ άλλων - διατάξεις που αφορούν στην ενοποίηση του πρώτου βαθμού δικαιοδοσίας των πολιτικών και ποινικών δικαστηρίων και στη χωροταξική αναδιάρθρωση των δικαστηρίων της χώρας. Επίσης, επέρχεται αναδιάρθρωση των πολιτικών και ποινικών δικαστηρίων πρώτου βαθμού και ορίζονται οι έδρες πρωτοδικείων, οι παράλληλες και οι περιφερειακές έδρες των πρωτοδικείων κάθε περιφερειακής ενότητας καθώς και η κατά τόπο αρμοδιότητά τους.

Ειδικότερα με το σχέδιο νόμου προβλέπονται τα ακόλουθα:

ΜΕΡΟΣ Α'

1. α.Καταργούνται τα ειρηνοδικεία και επέρχεται ενοποίηση του πρώτου βαθμού δικαιοδοσίας της πολιτικής δικαιοσύνης.

β. Οι έδρες των υφιστάμενων πρωτοδικείων, που βρίσκονται στην ίδια περιφερειακή ενότητα με την έδρα πρωτοδικείου, αποτελούν παράλληλες έδρες του πρωτοδικείου αυτού.

γ. Υπάγονται στην έδρα πρωτοδικείου όλες οι οργανικές θέσεις των δικαστικών λειτουργών και των εισαγγελέων, ενώ οι οργανικές θέσεις των δικαστικών υπαλλήλων, διατηρούνται στις έδρες πρωτοδικείων καθώς και στις παράλληλες και περιφερειακές έδρες αυτών, πλην εκείνων που ανήκουν σε καταργούμενα ειρηνοδικεία, οι οποίες μεταφέρονται στην έδρα πρωτοδικείου.

δ. Καθορίζεται η καθ’ ύλη αρμοδιότητα των εδρών πρωτοδικείων καθώς και των περιφερειακών και των παράλληλων εδρών των πρωτοδικείων.(άρθρα 1-5)

2.Επέρχεται αναδιάρθρωση των πολιτικών και ποινικών δικαστηρίων πρώτου βαθμού και ορίζονται οι έδρες πρωτοδικείων, οι παράλληλες και οι περιφερειακές έδρες των πρωτοδικείων κάθε περιφερειακής ενότητας καθώς και η κατά τόπο αρμοδιότητά τους. Συγκεκριμένα, μετά την κατάργηση των ειρηνοδικείων, πρόκειται να λειτουργούν πενήντα έξι (56) πρωτοδικεία, ως έδρες, επτά (7) πρωτοδικεία, ως παράλληλες έδρες, και πενήντα (50) πρωτοδικεία, ως περιφερειακές έδρες πρωτοδικείου [Σήμερα, ο συνολικός αριθμός των πρωτοδικείων ανέρχεται σε εξήντα τρία (63) και των ειρηνοδικείων σε εκατόν πενήντα τέσσερα (154), εκ των οποίων σαράντα ένα (41) καταργούνται και χωροταξικά].(άρθρο 6)

3. α.Καθορίζεται η βαθμολογική αντιστοίχιση των υπηρετούντων ειρηνοδικών, οι υποχρεώσεις και τα καθήκοντα αυτών. Μεταξύ άλλων, οι εν λόγω:

-εντάσσονται σε ειδική επετηρίδα κατά τη σειρά αρχαιότητας που έχουν, η οποία ισχύει παράλληλα με την ισχύουσα γενική επετηρίδα των λοιπών δικαστικών λειτουργών των πολιτικών και ποινικών δικαστηρίων, με αντιστοίχιση προς τους δικαστικούς λειτουργούς της γενικής επετηρίδας,

-παρακολουθούν υποχρεωτικά προγράμματα επιμόρφωσης, ιδίως στον τομέα του ποινικού δικαίου, για την οργάνωση των οποίων παρέχεται σχετική νομοθετική εξουσιοδότηση,

-προσδιορίζονται οι βαθμοί των δικαστικών λειτουργών της γενικής επετηρίδας (πρωτοδικών), στους οποίους αντιστοιχούν, και γίνεται ειδική αναφορά για την ένταξη των αποφοίτων της Εθνικής Σχολής Δικαστικών Λειτουργών, οι οποίοι, κατά την έναρξη ισχύος των προτεινομένων διατάξεων, έχουν διοριστεί ως Δόκιμοι Ειρηνοδίκες Δ' ή βρίσκονται στο στάδιο της πρακτικής τους άσκησης,

-μετατίθενται μόνον κατόπιν αίτησής τους, με εξαίρεση τους λόγους υποχρεωτικής μετάθεσης του Κώδικα Οργανισμού Δικαστηρίων και Κατάστασης Δικαστικών Λειτουργών (άρθρο 60 παρ. 4 του ν.4938/2022),

-λαμβάνουν όλες τις αποδοχές των δικαστικών λειτουργών, με τους οποίους αντιστοιχούν, διατηρώντας τις υφιστάμενες αποδοχές τους, όπου αυτές είναι υψηλότερες.

β. Καταβάλλεται από το δημόσιο η δαπάνη μετακίνησης δικαστικών λειτουργών και δικαστικών υπαλλήλων για κάλυψη υπηρεσιακών αναγκών από την έδρα του πρωτοδικείου προς παράλληλη ή περιφερειακή έδρα της ίδιας πρωτοδικειακής περιφέρειας και αντίστροφα.(άρθρα 7-11)

4.Ανατίθενται στο Ταμείο Χρηματοδότησης Δικαστικών Κτιρίων (ΤΑ.Χ.ΔΙ.Κ.) η μέριμνα για τη διενέργεια μειοδοτικών διαγωνισμών, τη σύναψη των οριζόμενων δημοσίων συμβάσεων και την παροχή των σχετικών υπηρεσιών, όσον αφορά στα δικαστήρια της πολιτικής και ποινικής δικαιοσύνης (κατά τα ισχύοντα, οι σχετικές αρμοδιότητες ασκούνται από τους προϊσταμένους των δικαστηρίων και των εισαγγελιών).(άρθρο 12)

5.Περιλαμβάνονται εξουσιοδοτικές και μεταβατικής ισχύος διατάξεις για την εφαρμογή των προτεινομένων, που αναφέρονται, μεταξύ άλλων, στην εκδίκαση εκκρεμών υποθέσεων των καταργούμενων ειρηνοδικείων, στην περιέλευση των καταστημάτων και του εξοπλισμού των καταργούμενων ειρηνοδικείων στη διαχείριση του διευθύνοντος το οικείο πρωτοδικείο κ.λπ.(άρθρα 13, 14)

ΜΕΡΟΣ Β'

Εισάγονται λοιπές ρυθμίσεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Δικαιοσύνης. Ειδικότερα:

1.Τροποποιούνται διατάξεις του ν.4871/2021, αναφορικά με τη λειτουργία της Εθνικής Σχολής Δικαστικών Λειτουργών, και μεταξύ άλλων:

α. Επαναπροσδιορίζονται τα κριτήρια επιλογής Διευθυντών Κατάρτισης και Επιμόρφωσης της Σχολής.

β. Μειώνονται, από τρία (3) σε δύο (2), τα στάδια διεξαγωγής του εισαγωγικού διαγωνισμού της Σχολής, με τη διενέργεια, κατά το πρώτο στάδιο και της γραπτής εξέτασης της ξένης γλώσσας, οι εξεταστές της οποίας ορίζονται με την απόφαση συγκρότησης της επιτροπής του εισαγωγικού διαγωνισμού.

γ. Καταργείται η ξεχωριστή εκπαίδευση των σπουδαστών που πρόκειται να καταλάβουν θέσεις δόκιμων εισηγητών του Ελεγκτικού Συνεδρίου και της Γενικής Επιτροπείας του Ελεγκτικού Συνεδρίου.

δ. Διενεργείται εφεξής μία φορά, κατά τη διάρκεια ενός σταδίου κατάρτισης, αντί σε δύο (2) στάδια, η ψυχιατρική διερεύνηση των εκπαιδευόμενων που πρόκειται να καταλάβουν θέσεις δικαστικών λειτουργών και θέσεις δικαστικών υπαλλήλων.

Με την απόφαση συγκρότησης της επιτροπής για τη διενέργεια της ψυχιατρικής διερεύνησης ορίζεται ο γραμματέας της επιτροπής διερεύνησης και ο αναπληρωτής του, κατά περίπτωση.

ε.Επαναπροσδιορίζονται οι δικαστικές υπηρεσίες, στις οποίες πραγματοποιείται η πρακτική άσκηση των εκπαιδευόμενων, που πρόκειται να καταλάβουν θέσεις δικαστικών υπαλλήλων.

στ. Εισάγεται η υποχρέωση στους εκπαιδευόμενους, οι οποίοι πρόκειται να καταλάβουν θέσεις δικαστικών υπαλλήλων, για επιστροφή ποσοστού των αποδοχών τους ανάλογου προς τον υπολειπόμενο χρόνο υποχρεωτικής υπηρεσίας τους ως δικαστικών υπαλλήλων, σε περίπτωση μη αποδοχής του διορισμού τους ή παραίτησής τους από τη θέση τους πριν από τη συμπλήρωση του οριζόμενου χρονικού διαστήματος παραμονής στην υπηρεσία.

ζ. Μειώνεται [από ένδεκα (11) σε έξι (6)], ο αριθμός των μελών της επιτροπής του εισαγωγικού διαγωνισμού για την επιλογή των εκπαιδευόμενων, που πρόκειται να καταλάβουν θέσεις δικαστικών υπαλλήλων.

η. Ρυθμίζονται ζητήματα που αφορούν στη βαθμολόγηση και στην αξιολόγηση των εκπαιδευόμενων δικαστικών λειτουργών και δικαστικών υπαλλήλων κ.λπ.(άρθρα 15- 35)

2.Τροποποιούνται διατάξεις του ν.3251/2004, αναφορικά με την εκτέλεση του ευρωπαϊκού εντάλματος σύλληψης και μεταξύ άλλων:

α. Καταργείται η δυνατότητα της δικαστικής αρχής, που αποφασίζει για την εκτέλεση του ευρωπαϊκού εντάλματος σύλληψης, να αρνηθεί την εκτέλεση του εντάλματος, εάν έχει εκδοθεί με σκοπό τη δίωξη ή τιμωρία προσώπου, λόγω του φύλου, της φυλής, της θρησκείας, της εθνοτικής καταγωγής, της ιθαγένειας, της γλώσσας, των πολιτικών φρονημάτων, του γενετήσιου προσανατολισμού του ή της δράσης του υπέρ της ελευθερίας.

β. Αποσαφηνίζεται η εκτέλεση του ευρωπαϊκού εντάλματος σύλληψης, σε περίπτωση δίωξης Έλληνα υπηκόου ή κατοίκου Ελλάδας (και όχι διαμένοντος στην Ελλάδα, όπως ισχύει).

γ. Επιτρέπεται στην αρμόδια αρχή να αρνείται τη διαμεταγωγή μέσω του ελληνικού εδάφους υπηκόου άλλου κράτους μέλους, που κατοικεί στην Ελλάδα, εναντίον του οποίου εκδόθηκε το ευρωπαϊκό ένταλμα σύλληψης προς τον σκοπό της εκτέλεσης ποινής ή μέτρου στερητικών της ελευθερίας.

δ. Καταργείται η διαδικασία παραπομπής των πλημμελημάτων αρμοδιότητας της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας που διώκονται αυτοτελώς.(άρθρα 36-39)

3.Εισάγονται τροποποιήσεις στον ν.4963/2022, αναφορικά με τη Δικαστική Αστυνομία, και μεταξύ άλλων:

α. Παρέχεται η δυνατότητα και σε συνταξιούχο, ανώτατο ή ανώτερο εισαγγελικό λειτουργό, πέραν του δικαστικού, όπως ισχύει, να προΐσταται της Διεύθυνσης Δικαστικής Αστυνομίας.

β. Ορίζεται ότι οι οργανικές θέσεις του προσωπικού της περιφερειακής υπηρεσίας πολιτικού τομέα της Δικαστικής Αστυνομίας, που κατανέμονται στη Γενική Επιτροπεία της Επικρατείας των Τακτικών Διοικητικών Δικαστηρίων, εξυπηρετούν τις ανάγκες του συνόλου των τακτικών διοικητικών δικαστηρίων της χώρας.

γ. Μειώνεται σε τρίμηνη (αντί τετράμηνη) η χρονική διάρκεια της ειδικής εισαγωγικής εκπαίδευσης, την οποία παρακολουθεί το προσωπικό του αστυνομικού τομέα της Δικαστικής Αστυνομίας αμέσως μετά την ανάληψη υπηρεσίας.

- Επιβάλλεται στο προσωπικό του πολιτικού τομέα της Δικαστικής Αστυνομίας η υποχρέωση παρακολούθησης επιμορφωτικών σεμιναρίων εντός του πρώτου εξαμήνου από την ανάληψη υπηρεσίας.(άρθρα 40-42)

4.Επέρχονται νομοτεχνικής φύσεως παρεμβάσεις στον Ποινικό Κώδικα και τον Κώδικα Ποινικής Δικονομίας. (άρθρα 43-46)

5.Καταργείται η υποχρέωση ενημέρωσης για τη δυνατότητα διαμεσολαβητικής διευθέτησης της διαφοράς σε δίκες στις οποίες διάδικος είναι το Δημόσιο, οι οργανισμοί τοπικής αυτοδιοίκησης και τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου (άρθρο 3 ν.4640/2019). (άρθρο 47)

6.Ανατίθεται στον δικαστικό επιμελητή η σύνταξη διαπιστωτικών εκθέσεων για πραγματικά περιστατικά και κατόπιν παραγγελίας οιουδήποτε προσώπου ή πληρεξούσιου δικηγόρου, που εκπροσωπεί φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα. [Κατά τα ισχύοντα (άρθρο 1 παρ.2 του ν.2318/1995), επιτρέπεται μόνο βάσει νόμου ή δικαστικής απόφασης].(άρθρο 48)

7.Καταργείται η δυνατότητα εξάλειψης του αξιοποίνου και μη επιβολής ποινής, κατά τις διατάξεις των άρθρων 381 παρ. 2-4 και 405 παρ. 2-3 του Ποινικού Κώδικα (άρθρο 24 παρ. 5 του ν.4689/2020), σε περιπτώσεις αδικημάτων που στρέφονται κατά των οικονομικών συμφερόντων της Ευρωπαϊκής Ένωσης. (άρθρο 49)

8.Αυξάνονται, συνολικά κατά σαράντα τέσσερις (44), οι οργανικές θέσεις των δικαστικών λειτουργών πολιτικής και ποινικής δικαιοσύνης, ως ακολούθως:

i)των αντεισαγγελέων πρωτοδικών κατά δέκα οκτώ (18),

ii)των εισαγγελέων πρωτοδικών κατά τέσσερις (4),

iii)των αντεισαγγελέων εφετών κατά δεκαπέντε (15),

iv)των εισαγγελέων εφετών κατά επτά (7).(άρθρο 50)

9.Παρατείνεται, έως την οριζόμενη ημερομηνία, η θητεία των προέδρων συμβουλίων διοίκησης πολιτικών δικαστηρίων και των διευθυνόντων τις εισαγγελίες.(άρθρο 51)

10.Τροποποιούνται διατάξεις του Κώδικα Οργανισμού Δικαστηρίων και Κατάστασης Δικαστικών Λειτουργών, αναφορικά με τις προϋποθέσεις προσφυγής στην Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας και στην Ολομέλεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου, κατά αποφάσεων του Ανώτατου Δικαστικού Συμβουλίου, που αφορούν σε περιπτώσεις προαγωγής και διορισμού, κατά περίπτωση, δικαστικών λειτουργών, σύμφωνα με τα ειδικότερα οριζόμενα.(άρθρα 52, 53)

11.Επέρχονται, λόγω της κατάργησης των ειρηνοδικείων, νομοτεχνικές αλλαγές στον Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας, ως προς τη διαδικασία αντικατάστασης δικηγόρου στις διαδικασίες έκδοσης κληρονομητηρίου, συναινετικής εγγραφής ή εξάλειψης προσημείωσης υποθήκης και προελέγχου αιτήσεων σωματείων. (άρθρα 54-56)

 

Σχέδιο Νόμου

 

 

Έχει διαβαστεί 221 φορές

Τελευταία Νέα