Σε Δημόσια Διαβούλευση αλλαγές στον Κώδικα Προμηθευτή ηλεκτρικού ρεύματος και Φυσικού αερίου
Στόχος η διαφύλαξη του θεμελιώδους δικαιώματος του καταναλωτή για αλλαγή προμηθευτή χωρίς περιορισμούς αλλά και η αποτροπή της καταχρηστικής άσκησης του εν λόγω δικαιώματος από στρατηγικούς κακοπληρωτές με ακόλουθο την συσσώρευση ανεξόφλητων οφειλών.
Σε Δημόσια Διαβούλευση από την Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ) τέθηκε κείμενο ρυθμίσεων που αφορούν σκοπούμενες τροποποιήσεις των διατάξεων του Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας και Φυσικού Αερίου για την υποβολή γνώμης αναφορικά με το πλαίσιο προμηθευτή προς το ΥΠΕΝ.
Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να συμμετέχουν στη Δημόσια Διαβούλευση υποβάλλοντας τις απόψεις τους ηλεκτρονικά, στη διεύθυνση retail@raaey.gr μέχρι και την 26η Απριλίου 2024, ημέρα Παρασκευή και ώρα 12:00 μ.μ.
Διαβάστε αναλυτικά το κείμενο της Διαβούλευσης
ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ ΕΠΙ ΤΗΣ ΣΚΟΠΟΥΜΕΝΗΣ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΩΝ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ ΤΩΝ ΑΡΘΡΩΝ 39, 42, 15, 18 ΚΑΙ 28 ΤΟΥ ΚΩΔΙΚΑ ΠΡΟΜΗΘΕΙΑΣ ΗΛΕΚΤΡΙΚΉΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΚΩΔΙΚΑ ΠΡΟΜΗΘΕΙΑΣ ΦΥΣΙΚΟΥ ΑΕΡΙΟΥ, ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΠΟΒΟΛΗ ΓΝΩΜΗΣ ΡΑΑΕΥ ΑΝΑΦΟΡΙΚΑ ΜΕ ΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΛΛΑΓΗΣ ΠΡΟΜΗΘΕΥΤΗ ΡΑΑΕΥ ΑΝΑΦΟΡΙΚΑ ΜΕ ΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΛΛΑΓΗΣ ΠΡΟΜΗΘΕΥΤΗ
1.Εισαγωγή
Ο Κλάδος Ενέργειας της Ρυθμιστικής Αρχής Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του εκ των άρθρων 85 και 138 του ν. 4001/2011 θέτει σε δημόσια διαβούλευση πρόταση τροποποίησης των άρθρων 39 και 42 του Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΚΠΗΕ) και του Κώδικα Προμήθειας Φυσικού Αερίου (ΚΠΦΑ). Η πρόταση αυτή λαμβάνει υπόψη τις επιταγές του ενωσιακού δικαίου για την ενδυνάμωση και προστασία του καταναλωτή και τη διαφάνεια στις συναλλαγές και ιδίως την Οδηγία (ΕΕ) 2019/944, την Απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας 1888/2020, την υπ' αρ. 6/2021 Γνωμοδότηση της ΡΑΕ, τις πρακτικές των άλλων κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το υπ' αρ. πρωτ. ΡΑΑΕΥ Ι- 355184/31.07.2023 έγγραφο του ΥΠΕΝ με θέμα «Υποβολή επικαιροποιημένης Γνωμοδότησης για την έκδοση νέου Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας», την από 02.11.2023 Ανακοίνωση Τύπου του ΥΠΕΝ με θέμα «Τα επτά μέτρα του ΥΠΕΝ για τη μείωση του ενεργειακού κόστους», καθώς και τις συνθήκες που επικρατούν στην ελληνική αγορά, ιδίως σχετικά με τη συνεχή σώρευση ληξιπρόθεσμων οφειλών. Παράλληλα, η Αρχή κρίνει αναγκαία και την επακόλουθη προσαρμογή των άρθρων 15, 18 και 28 του ΚΠΗΕ.
Ειδικότερα, σύμφωνα με την Οδηγία (ΕΕ) 2019/944, θα πρέπει να βελτιωθεί η συγκρισιμότητα των προσφορών στη λιανική αγορά ενέργειας και να περιοριστούν στον μεγαλύτερο εφικτό βαθμό οι φραγμοί στην αλλαγή προμηθευτή, ώστε τα δικαιώματα των καταναλωτών να μην περιορίζονται αδικαιολόγητα. Υπό το πρίσμα αυτό, με το άρθρο 18 του ν.4986/2022 με το οποίο ενσωματώθηκε στην εθνική έννομη τάξη το άρθρο 12 της Οδηγίας, εξειδικεύονται τα δικαιώματα των καταναλωτών ως προς τη αλλαγή Προμηθευτή. Στο ίδιο πνεύμα, το Συμβούλιο της Επικρατείας, με την υπ' αρ. 1888/2020 απόφασή του, ακύρωσε τις διατάξεις του άρθρου 42 του Κώδικα Προμήθειας όπως τροποποιήθηκαν με την υπ' αριθμ.ΑΠΕΗΛ/Γ/Φ1/οικ.177367/2016 Απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας (Β' 1463/24.5.2016), κατά το μέρος που προέβλεπαν περιορισμούς στην αλλαγή προμηθευτή για τους πελάτες που δεν είχαν προηγουμένως εξοφλήσει τις ληξιπρόθεσμες οφειλές τους προς τον προμηθευτή ή δεν είχαν προβεί σε σχετικό διακανονισμό, κρίνοντας ότι, παρότι ο περιορισμός αυτός αποβλέπει, πράγματι, στην ικανοποίηση σκοπού δημοσίου συμφέροντος, και συγκεκριμένα στην ανάσχεση της διόγκωσης των ανεξόφλητων οφειλών των καταναλωτών προς τους προμηθευτές και στην αποτροπή της καταχρηστικής μετακίνησης των μη συμμορφούμενων προς τις συμβατικές υποχρεώσεις τους καταναλωτών προς άλλους προμηθευτές, ωστόσο υπερβαίνει τις αρχές της αναλογικότητας και αναγκαιότητας.
Επισημαίνεται ότι το ΥΠΕΝ, με την από 02.11.2023 ανακοίνωσή του με θέμα «Τα επτά μέτρα του ΥΠΕΝ για τη μείωση του ενεργειακού κόστους», θεσμοθέτησε την έννοια του «στρατηγικού κακοπληρωτή ως ακολούθως «(...) θεσμοθετείται η έννοια του στρατηγικού κακοπληρωτή. Ως στρατηγικός κακοπληρωτής νοείται ο καταναλωτής που έχει προβεί σε συστηματική αλλαγή τουλάχιστον δύο προμηθευτών εντός πενταετίας και με αρχή την 1η.1.2020, χωρίς να αποπληρώσει ή να διακανονίσει τις οφειλές του. Οι στρατηγικοί κακοπληρωτές δεν θα μπορούν να αλλάξουν προμηθευτή, χωρίς να αποπληρώσουν ή διακανονίσουν τις οφειλές τους στον τρέχοντα προμηθευτή.»..
Η Αρχή, λαμβάνοντας υπόψη τα ανωτέρω, προέβη στην εκ νέου επεξεργασία των άρθρων 39, 42 , 28, 18 και 15 του ΚΠΗΕ προκειμένου για τη διαμόρφωση νέου πλαισίου αλλαγής προμηθευτή επί τη βάσει αντικειμενικών κριτηρίων, που είναι πρόσφορα για την εξυπηρέτηση του σκοπού στον οποίο αποβλέπουν, δηλαδή αφενός τη διαφύλαξη του θεμελιώδους δικαιώματος του καταναλωτή για αλλαγή Προμηθευτή χωρίς περιορισμούς, αφετέρου στην αποτροπή της καταχρηστικής άσκησης του εν λόγω δικαιώματος από στρατηγικούς κακοπληρωτές με επακόλουθο τη συσσώρευση ανεξόφλητων οφειλών προς τους Προμηθευτές. Οι προτεινόμενες ρυθμίσεις αποβλέπουν στη σύμμετρη ικανοποίηση σκοπών δημοσίου συμφέροντος και στη διατήρηση της ευστάθειας των συναλλαγών και της ρευστότητας στη λιανική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας.
Στο πλαίσιο αυτό, η υποβολή εντολής απενεργοποίησης μετρητή φορτίου είναι ένα ισχυρό εργαλείο, που δύναται να κινητοποιήσει θετικά τους καταναλωτές που διατηρούν ληξιπρόθεσμες οφειλές και ταυτόχρονα επιθυμούν να αλλάξουν προμηθευτή.
Επιπλέον, λαμβάνοντας υπόψη την ανάγκη εναρμόνισης των διαδικασιών αλλαγής Προμηθευτή των αγορών ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου προς διευκόλυνση των προμηθευτών και προς όφελος των καταναλωτών, κρίνεται σκόπιμη η τροποποίηση των αντίστοιχων άρθρων του Κώδικα Προμήθειας Φυσικού Αερίου.
2.Προτάσεις προς διαβούλευση
Λαμβάνοντας υπόψη τα ανωτέρω, η ΡΑΑΕΥ κρίνει σκόπιμη τη θέση σε Δημόσια Διαβούλευση των ακόλουθων ρυθμίσεων για την αναμόρφωση του πλαισίου του Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας σε Πελάτες και του Κώδικα Προμήθειας Φυσικού Αερίου σε Πελάτες σε ό,τι αφορά στη διαδικασία αλλαγής Προμηθευτή, με σκοπό την διατύπωση Γνώμης στο ΥΠΕΝ κατά τα οριζόμενα στα άρθρα 85 και 138 του ν. 4001/2011.
Ειδικότερα, προτείνεται η διαμόρφωση των άρθρων 42, 39, 15,18 και 28 του ΚΠΗΕ και του ΚΠΦΑ ως εξής:
3.Κώδικας Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας σε Πελάτες
Άρθρο 42
Δικαίωμα αλλαγής Προμηθευτή
«1. Η αλλαγή Προμηθευτή λαμβάνει χώρα μετά από έγγραφη καταγγελία της Σύμβασης Προμήθειας από τον αντισυμβαλλόμενο Πελάτη. Κατόπιν έγγραφης εξουσιοδότησης του Πελάτη στον νέο Προμηθευτή, η καταγγελία της Σύμβασης Προμήθειας δύναται να γίνει από τον νέο Προμηθευτή. Για τους σκοπούς του παρόντος, ως εξουσιοδότηση καταγγελίας Σύμβασης Προμήθειας νοείται η υπογεγραμμένη Σύμβαση Προμήθειας με νέο Προμηθευτή και ως καταγγελία της Σύμβασης Προμήθειας νοείται η ηλεκτρονική υποβολή από τον νέο Προμηθευτή Δήλωσης Εκπροσώπησης Μετρητή Φορτίου Πελάτη στον αρμόδιο Διαχειριστή.
2.Ο νέος Προμηθευτής υποβάλλει Δήλωση Εκπροσώπησης του Μετρητή Φορτίου του Πελάτη στον αρμόδιο Διαχειριστή, κατά τα οριζόμενα στις κείμενες διατάξεις, εντός πέντε (5) ημερών από τη σύναψη Σύμβασης Προμήθειας. Ειδικότερα, στην περίπτωση σύναψης Σύμβασης
Προμήθειας από απόσταση, ο Προμηθευτής προβαίνει στην παραπάνω ενέργεια το αργότερο εντός τριών (3) ημερών από την ημερομηνία παρέλευσης άπρακτης της προθεσμίας υπαναχώρησης του Πελάτη.
3.Τα έννομα αποτελέσματα της καταγγελίας της Σύμβασης Προμήθειας επέρχονται την προηγουμένη της ημέρας έναρξης ισχύος της Δήλωσης Εκπροσώπησης Μετρητή που προβλέπεται στην παράγραφο 2, όπως η ημέρα αυτή καθορίζεται από τον αρμόδιο Διαχειριστή και γνωστοποιείται στον παλαιό και το νέο Προμηθευτή, κατά τα οριζόμενα στο Εγχειρίδιο Εκπροσώπησης Μετρητών και Περιοδικής Εκκαθάρισης. Ο χρόνος έναρξης ισχύος της νέας Σύμβασης Προμήθειας συμπίπτει με την ανωτέρω ημέρα έναρξης ισχύος της Δήλωσης Εκπροσώπησης Μετρητή Φορτίου.
4.Η αλλαγή Προμηθευτή επιτρέπεται σε όλες τις περιπτώσεις εκτός από τις ακόλουθες δύο:
(α) Στην περίπτωση κατά την οποία έχει υποβληθεί από τον Προμηθευτή στον Αρμόδιο Διαχειριστή εντολή απενεργοποίησης μετρητή φορτίου, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 39 του παρόντος.
(βα) Στην περίπτωση κατά την οποία έχει υποβληθεί και είναι ενεργή Εντολή Επισήμανσης του Πελάτη ως υπερήμερου στο σύστημα του αρμόδιου Διαχειριστή από τρεις (3) διαφορετικούς Προμηθευτές για την Βασική Κατηγορία των Οικιακών Πελατών.
(ββ) Στην περίπτωση κατά την οποία έχει υποβληθεί και είναι ενεργή Εντολή Επισήμανσης του Πελάτη ως υπερήμερου στο σύστημα του αρμόδιου Διαχειριστή από δύο (2) διαφορετικούς Προμηθευτές για τη Βασική Κατηγορία των Μη Οικιακών Πελατών.».
Άρθρο 39
Εξόφληση λογαριασμών
«1. Ο Προμηθευτής οφείλει να παρέχει τη δυνατότητα ευρείας επιλογής τρόπων πληρωμής του Λογαριασμού Κατανάλωσης, όπως, ενδεικτικά, στα σημεία εξυπηρέτησης πελατών, ηλεκτρονικώς, μέσω ταχυδρομείου, τραπεζών ή άλλων δικτύων. Ο Προμηθευτής υποχρεούται να διασφαλίζει ότι διατίθεται σε κάθε Πελάτη του μία τουλάχιστον δυνατότητα εξόφλησης λογαριασμών ατελώς, ακόμη και μετά τη λήξη της προθεσμίας εξόφλησης.
2.Αν η ημερομηνία εμπρόθεσμης εξόφλησης του Λογαριασμού είναι Κυριακή ή επίσημη αργία, ως ημερομηνία εμπρόθεσμης εξόφλησης θεωρείται η αμέσως επόμενη εργάσιμη ημέρα.
3.Ο Προμηθευτής οφείλει να προβλέπει δυνατότητα εξόφλησης του Λογαριασμού Κατανάλωσης σε δόσεις, βάσει ειδικών όρων που συμφωνούνται στη Σύμβαση Προμήθειας και καθορίζουν κατ' ελάχιστον το πλήθος των περιοδικών πληρωμών και τη συχνότητα αυτών, το επιτόκιο που ενδεχομένως εφαρμόζεται, καθώς και τον υπολογισμό της συνολικής ποσοστιαίας επιβάρυνσης του ποσού του Λογαριασμού Κατανάλωσης λόγω καταβολής του σε δόσεις.
4.Η προθεσμία εξόφλησης του Λογαριασμού Κατανάλωσης που παρέχεται από τον Προμηθευτή, άρχεται από την ημερομηνία αποστολής αυτού και δεν μπορεί να είναι μικρότερη από είκοσι (20) ημέρες για Μικρούς Πελάτες. Σε περίπτωση ταχυδρομικής αποστολής, η προθεσμία εξόφλησης άρχεται από την παράδοση του Λογαριασμού στο ταχυδρομείο.
5.Ο Πελάτης υποχρεούται στην εξόφληση των οφειλών του προς τον Προμηθευτή, με τον οποίο είχε ή έχει υπογράψει Σύμβαση Προμήθειας. Ο Προμηθευτής ή οι εξουσιοδοτημένοι συνεργάτες του δύνανται να επικοινωνούν με τον Πελάτη μετά τη λήξη της οριζόμενης προθεσμίας υπενθυμίζοντας του την οφειλή και προσφέροντας του τη δυνατότητα εξόφλησης του Λογαριασμού Κατανάλωσης σε δόσεις. Ο αριθμός των δόσεων δεν δύναται να είναι μικρότερος από έξι (6) δόσεις.
6.Στην περίπτωση κατά την οποία ο Λογαριασμός Κατανάλωσης για το κόστος αποκλειστικά ηλεκτρικής ενέργειας δεν εξοφληθεί εντός της οριζόμενης προθεσμίας, ο Προμηθευτής αναγράφει διακριτά το ποσό της ληξιπρόθεσμης οφειλής, συμπεριλαμβανομένων των προβλεπόμενων τόκων υπερημερίας, στον αμέσως επόμενο λογαριασμό, τον οποίο ο Πελάτης οφείλει να καταβάλει εντός της τακτής προθεσμίας εξόφλησης του νέου λογαριασμού. Αν παρέλθει άπρακτη και η δεύτερη κατά σειρά προθεσμία εξόφλησης, ο Προμηθευτής οφείλει να επικοινωνήσει με τον Πελάτη εντός δέκα (10) ημερών για να του προσφέρει πρόταση διακανονισμού οφειλής σε δόσεις.
6α. Στην περίπτωση κατά την οποία ο Πελάτης δεχτεί τον διακανονισμό, ο Προμηθευτής δεν υποβάλει Εντολή Επισήμανσης του Πελάτη ως υπερήμερου στο πληροφοριακό σύστημα του αρμόδιου Διαχειριστή.
6β. Στην περίπτωση κατά την οποία ο Πελάτης δεν δεχτεί τον διακανονισμό, ο Προμηθευτής υποβάλει Εντολή Επισήμανσης του Πελάτη ως υπερήμερου στο πληροφοριακό σύστημα του αρμόδιου Διαχειριστή. Παράλληλα, ενημερώνει γραπτώς τον Πελάτη σχετικά με την υποβολή της Εντολής Επισήμανσης.
6γ. Στην περίπτωση κατά την οποία ο Πελάτης έχει επισημανθεί ως υπερήμερος και πληρώσει ή διακανονίσει την οφειλή του, ο Προμηθευτής υποβάλει εντολή άρσης της Επισήμανσης του Πελάτη ως υπερήμερου και ενημερώνει γραπτώς τον Πελάτη. Η Εντολή άρσης Επισήμανσης του Πελάτη ως υπερήμερου υποβάλλεται στον αρμόδιο Διαχειριστή την ημέρα πληρωμής ή διακανονισμού της οφειλής και εκτελείται εντός της ίδιας ημέρας.
7.Στην περίπτωση κατά την οποία ο τρέχων Προμηθευτής έχει υποβάλει Εντολή Επισήμανσης του Πελάτη ως υπερήμερου στο πληροφοριακό σύστημα του αρμόδιου Διαχειριστή σχετικά με ληξιπρόθεσμες οφειλές που αφορούν αποκλειστικά στην προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας και ο Πελάτης δεν εξοφλήσει ή δεν διακανονίσει την οφειλή εντός είκοσι (20) ημερών από την υποβολή Εντολής Επισήμανσης του Πελάτη ως υπερήμερου, ο Προμηθευτής δύναται να υποβάλει στον αρμόδιο Διαχειριστή εντολή απενεργοποίησης μετρητή φορτίου λόγω ληξιπρόθεσμων οφειλών αφού προηγουμένους έχει ενημερώσει γραπτώς τον Πελάτη.
7α. Στην περίπτωση κατά την οποία ο Πελάτης πληρώσει ή διακανονίσει την οφειλή του, ο Προμηθευτής υποβάλει εντολή άρσης της Επισήμανσης του Πελάτη σύμφωνα με τη διαδικασία της παρ. 6γ. Περαιτέρω, αναλόγως αν ο αρμόδιος Διαχειριστής έχει προβεί σε απενεργοποίηση του μετρητή φορτίου, ο Προμηθευτής προβαίνει στις ενέργειες που προβλέπονται στην παράγραφο 3 του άρθρου 6 του Εγχειριδίου Εκπροσώπησης Μετρητών και Περιοδικής Εκκαθάρισης και ενημερώνει γραπτώς τον Πελάτη.
8.Μετά την αλλαγή Προμηθευτή του άρθρου 42 του παρόντος στην περίπτωση που παρέλθει άπρακτη η ημερομηνία εξόφλησης του τελικού λογαριασμού, ο Προμηθευτής οφείλει να επικοινωνήσει με τον πρώην Πελάτη εντός δέκα (10) ημερών για να του προσφέρει πρόταση διακανονισμού οφειλής σε δόσεις.
8α. Στην περίπτωση κατά την οποία ο πρώην Πελάτης δεχτεί τον διακανονισμό, ο παλαιός Προμηθευτής δεν υποβάλει Εντολή Επισήμανσης του Πελάτη ως υπερήμερου στο πληροφοριακό σύστημα του αρμόδιου Διαχειριστή.
8β. Στην περίπτωση κατά την οποία ο πρώην Πελάτης δεν δεχτεί τον διακανονισμό, ο παλαιός Προμηθευτής υποβάλει Εντολή Επισήμανσης του Πελάτη ως υπερήμερου στο πληροφοριακό σύστημα του αρμόδιου Διαχειριστή. Παράλληλα, ενημερώνει γραπτώς τον πρώην Πελάτη σχετικά με την υποβολή της Εντολής Επισήμανσης. Σε κάθε περίπτωση, η υποβολή της Εντολής Επισήμανσης μπορεί να γίνει εντός αποκλειστικής προθεσμίας έξι (6) μηνών από την ημερομηνία έναρξης ισχύος της νέας Δήλωσης Εκπροσώπησης Μετρητή όπως αυτή έχει καθοριστεί από τον Αρμόδιο Διαχειριστή. Παράλληλα, ενημερώνει γραπτώς τον πρώην Πελάτη σχετικά με την υποβολή της Εντολής Επισήμανσης.
8γ. Μετά την αλλαγή Προμηθευτή του άρθρου 42 του παρόντος, στην περίπτωση κατά την οποία ο πρώην Πελάτης αθετήσει τους όρους του διακανονισμού, ο παλαιός Προμηθευτής δύναται να υποβάλει Εντολή Επισήμανσης του Πελάτη ως υπερήμερου στο σύστημα του Διαχειριστή, εντός αποκλειστικής προθεσμίας έξι (6) μηνών από την ημερομηνία από την ημερομηνία από την ημερομηνία έναρξης ισχύος της νέας Δήλωσης Εκπροσώπησης Μετρητή όπως αυτή έχει καθοριστεί από τον Αρμόδιο Διαχειριστή. Παράλληλα, ενημερώνει γραπτώς τον πρώην Πελάτη σχετικά με την υποβολή της Εντολής Επισήμανσης.
9.Η Εντολή Επισήμανσης του Πελάτη ως υπερήμερου αίρεται αυτόματα από τον αρμόδιο Διαχειριστή εξήντα (60) μήνες μετά την υποβολή της.
10.Η Εντολή Επισήμανσης Πελάτη ως υπερήμερου δύναται να υποβληθεί στο σύστημα του αρμόδιου Διαχειριστή και να είναι παράλληλα ενεργή από τρεις (3) Προμηθευτές το μέγιστο για την κατηγορία των Οικιακών Πελατών και από δύο (2) Προμηθευτές το μέγιστο για την κατηγορία των Μη Οικιακών Πελατών.
11.Ο Προμηθευτής δεν δύναται να υποβάλει Εντολή απενεργοποίησης μετρητή φορτίου λόγω ληξιπρόθεσμων οφειλών, στην περίπτωση κατά την οποία ο Πελάτης έχει υποβάλει προς τον Προμηθευτή Έντυπο αμφισβήτησης λογαριασμού κατανάλωσης και προς τούτο έχει προσφύγει ενώπιον αρμόδιας αρχής ή δικαστηρίου και έχει λάβει προσωρινή διαταγή ή αναστολή εκτέλεσης της απενεργοποίησης του μετρητή του ή παύσης εκπροσώπησης, αντίστοιχα. Σε περίπτωση που απορριφθεί η προσφυγή του Πελάτη, η οφειλή βαρύνεται με το νόμιμο τόκο υπερημερίας. Εφόσον εκκρεμεί η ως άνω διαφορά, ο Προμηθευτής δύναται να αρνηθεί την ανανέωση της Σύμβασης Προμήθειας. Στην περίπτωση αυτή, υποχρεούται να γνωστοποιεί εγγράφως στον Πελάτη του την πρόθεση του να ασκήσει το παραπάνω δικαίωμα. Εφόσον η εν λόγω ενημέρωση του Πελάτη λαμβάνει χώρα κατ' ελάχιστον τριάντα (30) ημέρες πριν από τη λύση της σύμβασης, η Σύμβαση λύεται στον προβλεπόμενο χρόνο, άλλως παρατείνεται αυτοδικαίως για τριάντα (30) ημέρες.
12.Σε Πελάτες οι οποίοι αντιμετωπίζουν δυσχέρεια ή αδυναμία αποπληρωμής λογαριασμών κατανάλωσης, ο Προμηθευτής υποχρεούται να παρέχει, πέραν των προβλέψεων της παραγράφου 5, ειδικά προγράμματα ρύθμισης εξόφλησης λογαριασμών ή διακανονισμού παλαιότερων οφειλών, ιδίως μέσω δόσεων. Για την αποφυγή διακρίσεων μεταξύ Πελατών, ο Προμηθευτής υποχρεούται να θέτει διαφανή και εύκολα επαληθεύσιμα κριτήρια εφαρμογής των προσφερόμενων προγραμμάτων. Τα προγράμματα πρέπει να διασφαλίζουν την αποπληρωμή των υποχρεώσεων, λαμβάνοντας υπόψη και τις τρέχουσες καταναλώσεις σε ηλεκτρική ενέργεια έκαστου Πελάτη. Ο Προμηθευτής οφείλει να ενημερώνει τους Πελάτες που δύνανται να ενταχθούν σε ειδικά προγράμματα.
Μεταβατική διάταξη σχετικά με την πρώτη εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 39 για την υποβολή Εντολών Επισήμανσης Πελάτη ως υπερήμερου
Η πρώτη υποβολή Εντολών Επισήμανσης πρώην Πελάτη ως υπερήμερου στο πληροφοριακό σύστημα του αρμόδιου Διαχειριστή προϋποθέτει την ύπαρξη οφειλών του πρώην Πελάτη στον παλαιό Προμηθευτή οι οποίες
έχουν καταστεί ληξιπρόθεσμες από την 1η.1.2020 και μετά. Σε περίπτωση κατά την οποία κατά την πρώτη εφαρμογή υπάρξουν ενεργές Εντολές Επισήμανσης για Πελάτη ως υπερήμερου τουλάχιστον από τρεις (3) Προμηθευτές για την κατηγορία των Οικιακών Πελατών και τουλάχιστον από δύο (2) Προμηθευτές για την κατηγορία των Μη Οικιακών Πελατών περιορίζεται αυτομάτως το δικαίωμα αλλαγής Προμηθευτή του Πελάτη. Για την πρώτη υποβολή Εντολών Επισήμανσης Πελάτη ως υπερήμερου, οι Προμηθευτές οφείλουν να ακολουθήσουν τη διαδικασία της παραγράφου 6 του άρθρου 39 προκειμένου να υποβάλουν τις εν λόγω Εντολές στο πληροφοριακό σύστημα του αρμόδιου Διαχειριστή.
Άρθρο 15
Περιεχόμενο Αίτησης Προσφοράς Προμήθειας
Η παρ. 2 του άρθρου 15 του Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας σε Πελάτες (ΦΕΚ Β' 832/2013), όπως ισχύει, προτείνεται να αντικατασταθεί ως εξής:
«2. Με την Αίτηση Προσφοράς Προμήθειας, παρέχεται απλή εξουσιοδότηση προς τον νέο Προμηθευτή από τον Πελάτη, προκειμένου να ζητά από τον αρμόδιο Διαχειριστή ιστορικά δεδομένα κατανάλωσης για χρονική περίοδο που δεν υπερβαίνει τα δύο (2) έτη, τυχόν ιστορικό Εντολών Επισήμανσης Πελάτη ως υπερήμερου ή/και απενεργοποίησης φορτίου μετρητή, κατά το άρθρο 39 του παρόντος, καθώς και τεχνικά χαρακτηριστικά της παροχής του Πελάτη, όπως ενδεικτικά η τυποποιημένη παροχή και η συμφωνημένη ισχύς. Η παροχή εξουσιοδότησης για τα ανωτέρω αναγράφεται υποχρεωτικά σε ευδιάκριτο σημείο της Αίτησης.».
Περιεχόμενο της Σύμβασης Προμήθειας
Η περ. η' της παρ. 2 του άρθρου 18 του Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας σε Πελάτες (ΦΕΚ Β' 832/2013), όπως ισχύει, προτείνεται να αντικατασταθεί ως εξής:
«η. Τις συνέπειες υπερημερίας λόγω μη εμπρόθεσμης εξόφλησης του λογαριασμού κατανάλωσης και ιδίως, αναλυτικά, τη διαδικασία υποβολής Εντολής Επισήμανσης Πελάτη ως υπερήμερου και εντολής απενεργοποίησης μετρητή του άρθρου 39 του παρόντος».
Η περ. α' της παρ. 3 του άρθρου 18 του Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας σε Πελάτες (ΦΕΚ Β' 832/2013), όπως ισχύει, προτείνεται να αντικατασταθεί ως εξής:
«α. Ρητή πρόβλεψη περί παροχής συγκατάθεσης του Πελάτη για την παροχή πληροφοριών προς τον νέο Προμηθευτή σχετικά με την ύπαρξη ληξιπρόθεσμων οφειλών ή/και τυχόν Εντολών Επισήμανσης Πελάτη ως υπερήμερου ή/και εντολής απενεργοποίησης μετρητή φορτίου λόγω ληξιπρόθεσμων οφειλών, σύμφωνα με το άρθρο 39 του παρόντος, στο πλαίσιο επεξεργασίας αίτησης του Πελάτη για αλλαγή Προμηθευτή».
Άρθρο 28
Υποχρέωση σύναψης Σύμβασης Προμήθειας
Η περ. α' της παρ. 1 του άρθρου 28 του Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας σε Πελάτες (ΦΕΚ Β' 832/2013), όπως ισχύει, προτείνεται να αντικατασταθεί ως εξής:
«α. Αν υφίστανται ληξιπρόθεσμες οφειλές του αιτούντος προς τον Προμηθευτή που απορρέουν από προηγούμενη μεταξύ τους Σύμβαση Προμήθειας ή προς οποιονδήποτε άλλο Προμηθευτή, και οι οποίες αφορούν στον Λογαριασμό Κατανάλωσης αποκλειστικά για το κόστος ηλεκτρικής ενέργειας, ή αν υφίσταται στο πληροφοριακό σύστημα του αρμόδιου Διαχειριστή Εντολή Επισήμανσης του αιτούντος Πελάτη ως υπερήμερου και μόνο για όσο χρονικό διάστημα η εν λόγω Εντολή παραμένει ενεργή.».
4.Κώδικας Προμήθειας Φυσικού Αερίου σε Πελάτες
Άρθρο 42
Δικαίωμα αλλαγής Προμηθευτή
«1. Η αλλαγή Προμηθευτή λαμβάνει χώρα μετά από έγγραφη καταγγελία της Σύμβασης Προμήθειας από τον αντισυμβαλλόμενο Πελάτη. Κατόπιν έγγραφης εξουσιοδότησης του Πελάτη στον νέο Προμηθευτή, η καταγγελία της Σύμβασης Προμήθειας δύναται να γίνει από τον νέο Προμηθευτή. Για τους σκοπούς του παρόντος, ως εξουσιοδότηση καταγγελίας Σύμβασης Προμήθειας νοείται η υπογεγραμμένη Σύμβαση Προμήθειας με νέο Προμηθευτή και ως καταγγελία της Σύμβασης Προμήθειας νοείται η ηλεκτρονική υποβολή από τον νέο Προμηθευτή Δήλωσης Εκπροσώπησης Μετρητή Πελάτη στον αρμόδιο Διαχειριστή.
2.Ο νέος Προμηθευτής υποβάλλει Δήλωση Εκπροσώπησης του Μετρητή του Πελάτη στον αρμόδιο Διαχειριστή, κατά τα οριζόμενα στις κείμενες διατάξεις, εντός πέντε (5) ημερών από τη σύναψη Σύμβασης Προμήθειας. Ειδικότερα, στην περίπτωση σύναψης Σύμβασης Προμήθειας από απόσταση, ο Προμηθευτής προβαίνει στην παραπάνω ενέργεια το αργότερο εντός τριών (3) ημερών από την ημερομηνία παρέλευσης άπρακτης της προθεσμίας υπαναχώρησης του Πελάτη.
3.Τα έννομα αποτελέσματα της καταγγελίας της Σύμβασης Προμήθειας επέρχονται την προηγουμένη της ημέρας έναρξης ισχύος της Δήλωσης
Εκπροσώπησης Μετρητή που προβλέπεται στην παράγραφο 2, όπως η ημέρα αυτή καθορίζεται από τον αρμόδιο Διαχειριστή και γνωστοποιείται στον παλαιό και το νέο Προμηθευτή, κατά τα οριζόμενα στον Κώδικα Διαχείρισης Δικτύου Διανομής Φυσικού Αερίου. Ο χρόνος έναρξης ισχύος της νέας Σύμβασης Προμήθειας συμπίπτει με την ανωτέρω ημέρα έναρξης ισχύος της Δήλωσης Εκπροσώπησης Μετρητή.
4.Η αλλαγή Προμηθευτή επιτρέπεται σε όλες τις περιπτώσεις εκτός από τις ακόλουθες δύο:
(α) Στην περίπτωση κατά την οποία έχει υποβληθεί από τον Προμηθευτή στον Αρμόδιο Διαχειριστή εντολή απενεργοποίησης μετρητή, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 39 του παρόντος.
(βα) Στην περίπτωση κατά την οποία έχει υποβληθεί και είναι ενεργή Εντολή Επισήμανσης του Πελάτη ως υπερήμερου στο σύστημα του αρμόδιου Διαχειριστή από τρεις (3) διαφορετικούς Προμηθευτές για την Βασική Κατηγορία των Οικιακών Πελατών.
(ββ) Στην περίπτωση κατά την οποία έχει υποβληθεί και είναι ενεργή Εντολή Επισήμανσης του Πελάτη ως υπερήμερου στο σύστημα του αρμόδιου Διαχειριστή από δύο (2) διαφορετικούς Προμηθευτές για τη Βασική Κατηγορία των Μη Οικιακών Πελατών.».
Άρθρο 39
Εξόφληση λογαριασμών
«1. Ο Προμηθευτής οφείλει να παρέχει τη δυνατότητα ευρείας επιλογής τρόπων πληρωμής του Λογαριασμού Κατανάλωσης, όπως, ενδεικτικά, στα σημεία εξυπηρέτησης πελατών, ηλεκτρονικώς, μέσω ταχυδρομείου, τραπεζών ή άλλων δικτύων. Ο Προμηθευτής υποχρεούται να διασφαλίζει ότι διατίθεται σε κάθε Πελάτη του μία τουλάχιστον δυνατότητα εξόφλησης λογαριασμών ατελώς, ακόμη και μετά τη λήξη της προθεσμίας εξόφλησης.
2.Αν η ημερομηνία εμπρόθεσμης εξόφλησης του Λογαριασμού είναι Κυριακή ή επίσημη αργία, ως ημερομηνία εμπρόθεσμης εξόφλησης θεωρείται η αμέσως επόμενη εργάσιμη ημέρα.
3.Ο Προμηθευτής οφείλει να προβλέπει δυνατότητα εξόφλησης του Λογαριασμού Κατανάλωσης σε δόσεις, βάσει ειδικών όρων που συμφωνούνται στη Σύμβαση Προμήθειας και καθορίζουν κατ' ελάχιστον το πλήθος των περιοδικών πληρωμών και τη συχνότητα αυτών, το επιτόκιο που ενδεχομένως εφαρμόζεται, καθώς και τον υπολογισμό της συνολικής ποσοστιαίας επιβάρυνσης του ποσού του Λογαριασμού Κατανάλωσης λόγω καταβολής του σε δόσεις.
4.Η προθεσμία εξόφλησης του Λογαριασμού Κατανάλωσης που παρέχεται από τον Προμηθευτή, άρχεται από την ημερομηνία αποστολής αυτού και δεν μπορεί να είναι μικρότερη από είκοσι (20) ημέρες για Μικρούς Πελάτες. Σε περίπτωση ταχυδρομικής αποστολής, η προθεσμία εξόφλησης άρχεται από την παράδοση του Λογαριασμού στο ταχυδρομείο.
5.Ο Πελάτης υποχρεούται στην εξόφληση των οφειλών του προς τον Προμηθευτή, με τον οποίο είχε ή έχει υπογράψει Σύμβαση Προμήθειας. Ο Προμηθευτής ή οι εξουσιοδοτημένοι συνεργάτες του δύνανται να επικοινωνούν με τον Πελάτη μετά τη λήξη της οριζόμενης προθεσμίας υπενθυμίζοντας του την οφειλή και προσφέροντας του τη δυνατότητα εξόφλησης του Λογαριασμού Κατανάλωσης σε δόσεις. Ο αριθμός των δόσεων δεν δύναται να είναι μικρότερος από έξι (6) δόσεις.
6.Στην περίπτωση κατά την οποία ο Λογαριασμός Κατανάλωσης για το κόστος αποκλειστικά φυσικού αερίου δεν εξοφληθεί εντός της οριζόμενης προθεσμίας, ο Προμηθευτής αναγράφει διακριτά το ποσό της ληξιπρόθεσμης οφειλής, συμπεριλαμβανομένων των προβλεπόμενων τόκων υπερημερίας, στον αμέσως επόμενο λογαριασμό, τον οποίο ο Πελάτης οφείλει να καταβάλει εντός της τακτής προθεσμίας εξόφλησης του νέου λογαριασμού. Αν παρέλθει άπρακτη και η δεύτερη κατά σειρά προθεσμία εξόφλησης, ο Προμηθευτής οφείλει να επικοινωνήσει με τον Πελάτη εντός δέκα (10) ημερών για να του προσφέρει πρόταση διακανονισμού οφειλής σε δόσεις.
6α. Στην περίπτωση κατά την οποία ο Πελάτης δεχτεί τον διακανονισμό, ο Προμηθευτής δεν υποβάλει Εντολή Επισήμανσης του Πελάτη ως υπερήμερου στο πληροφοριακό σύστημα του αρμόδιου Διαχειριστή.
6β. Στην περίπτωση κατά την οποία ο Πελάτης δεν δεχτεί τον διακανονισμό, ο Προμηθευτής υποβάλει Εντολή Επισήμανσης του Πελάτη ως υπερήμερου στο πληροφοριακό σύστημα του αρμόδιου Διαχειριστή. Παράλληλα, ενημερώνει γραπτώς τον Πελάτη σχετικά με την υποβολή της Εντολής Επισήμανσης.
6γ. Στην περίπτωση κατά την οποία ο Πελάτης έχει επισημανθεί ως υπερήμερος και πληρώσει ή διακανονίσει την οφειλή του, ο Προμηθευτής υποβάλει εντολή άρσης της Επισήμανσης του Πελάτη ως υπερήμερου και ενημερώνει γραπτώς τον Πελάτη. Η Εντολή άρσης Επισήμανσης του Πελάτη ως υπερήμερου υποβάλλεται στον αρμόδιο Διαχειριστή την ημέρα πληρωμής ή διακανονισμού της οφειλής και εκτελείται εντός της ίδιας ημέρας.
7.Στην περίπτωση κατά την οποία ο τρέχων Προμηθευτής έχει υποβάλει Εντολή Επισήμανσης του Πελάτη ως υπερήμερου στο πληροφοριακό σύστημα του αρμόδιου Διαχειριστή σχετικά με ληξιπρόθεσμες οφειλές που αφορούν αποκλειστικά στην προμήθεια φυσικού αερίου και ο Πελάτης δεν εξοφλήσει ή δεν διακανονίσει την οφειλή εντός είκοσι (20) ημερών από την υποβολή Εντολής Επισήμανσης του Πελάτη ως υπερήμερου, ο Προμηθευτής δύναται να υποβάλει στον αρμόδιο Διαχειριστή εντολή απενεργοποίησης μετρητή λόγω ληξιπρόθεσμων οφειλών αφού προηγουμένους έχει ενημερώσει γραπτώς τον Πελάτη.
7α. Στην περίπτωση κατά την οποία ο Πελάτης πληρώσει ή διακανονίσει την οφειλή του, ο Προμηθευτής υποβάλει εντολή άρσης της Επισήμανσης του Πελάτη σύμφωνα με τη διαδικασία της παρ. 6γ. Περαιτέρω, αναλόγως αν ο αρμόδιος Διαχειριστής έχει προβεί σε απενεργοποίηση του μετρητή, ο Προμηθευτής προβαίνει στις ενέργειες που προβλέπονται στην παράγραφο 2α του άρθρου 36 του Κώδικα Διαχείρισης Δικτύου Διανομής Φυσικού Αερίου και ενημερώνει γραπτώς τον Πελάτη.
8.Μετά την αλλαγή Προμηθευτή του άρθρου 42 του παρόντος στην περίπτωση που παρέλθει άπρακτη η ημερομηνία εξόφλησης του τελικού λογαριασμού, ο Προμηθευτής οφείλει να επικοινωνήσει με τον πρώην Πελάτη εντός δέκα (10) ημερών για να του προσφέρει πρόταση διακανονισμού οφειλής σε δόσεις.
8α. Στην περίπτωση κατά την οποία ο πρώην Πελάτης δεχτεί τον διακανονισμό, ο παλαιός Προμηθευτής δεν υποβάλει Εντολή Επισήμανσης του Πελάτη ως υπερήμερου στο πληροφοριακό σύστημα του αρμόδιου Διαχειριστή.
8β. Στην περίπτωση κατά την οποία ο πρώην Πελάτης δεν δεχτεί τον διακανονισμό, ο παλαιός Προμηθευτής υποβάλει Εντολή Επισήμανσης του Πελάτη ως υπερήμερου στο πληροφοριακό σύστημα του αρμόδιου Διαχειριστή. Παράλληλα, ενημερώνει γραπτώς τον πρώην Πελάτη σχετικά με την υποβολή της Εντολής Επισήμανσης. Σε κάθε περίπτωση, η υποβολή της Εντολής Επισήμανσης μπορεί να γίνει εντός αποκλειστικής προθεσμίας έξι (6) μηνών από την ημερομηνία έναρξης ισχύος της νέας Δήλωσης Εκπροσώπησης Μετρητή όπως αυτή έχει καθοριστεί από τον Αρμόδιο Διαχειριστή. Παράλληλα, ενημερώνει γραπτώς τον πρώην Πελάτη σχετικά με την υποβολή της Εντολής Επισήμανσης.
8γ. Μετά την αλλαγή Προμηθευτή του άρθρου 42 του παρόντος, στην περίπτωση κατά την οποία ο πρώην Πελάτης αθετήσει τους όρους του διακανονισμού, ο παλαιός Προμηθευτής δύναται να υποβάλει Εντολή
Επισήμανσης του Πελάτη ως υπερήμερου στο σύστημα του Διαχειριστή, εντός αποκλειστικής προθεσμίας έξι (6) μηνών από την ημερομηνία έναρξης ισχύος της νέας Δήλωσης Εκπροσώπησης Μετρητή όπως αυτή έχει καθοριστεί από τον Αρμόδιο Διαχειριστή. Παράλληλα, ενημερώνει γραπτώς τον πρώην Πελάτη σχετικά με την υποβολή της Εντολής Επισήμανσης.
9.Η Εντολή Επισήμανσης του Πελάτη ως υπερήμερου αίρεται αυτόματα από τον αρμόδιο Διαχειριστή εξήντα (60) μήνες μετά την υποβολή της.
10.Η Εντολή Επισήμανσης Πελάτη ως υπερήμερου δύναται να υποβληθεί στο σύστημα του αρμόδιου Διαχειριστή και να είναι παράλληλα ενεργή από τρεις (3) Προμηθευτές το μέγιστο για την κατηγορία των Οικιακών Πελατών και από δύο (2) Προμηθευτές το μέγιστο για την κατηγορία των Μη Οικιακών Πελατών.
11.Ο Προμηθευτής δεν δύναται να υποβάλει Εντολή απενεργοποίησης μετρητή λόγω ληξιπρόθεσμων οφειλών, στην περίπτωση κατά την οποία ο Πελάτης έχει υποβάλει προς τον Προμηθευτή Έντυπο αμφισβήτησης λογαριασμού κατανάλωσης και προς τούτο έχει προσφύγει ενώπιον αρμόδιας αρχής ή δικαστηρίου και έχει λάβει προσωρινή διαταγή ή αναστολή εκτέλεσης της απενεργοποίησης του μετρητή του ή παύσης εκπροσώπησης, αντίστοιχα. Σε περίπτωση που απορριφθεί η προσφυγή του Πελάτη, η οφειλή βαρύνεται με το νόμιμο τόκο υπερημερίας. Εφόσον εκκρεμεί η ως άνω διαφορά, ο Προμηθευτής δύναται να αρνηθεί την ανανέωση της Σύμβασης Προμήθειας. Στην περίπτωση αυτή, υποχρεούται να γνωστοποιεί εγγράφως στον Πελάτη του την πρόθεση του να ασκήσει το παραπάνω δικαίωμα. Εφόσον η εν λόγω ενημέρωση του Πελάτη λαμβάνει χώρα κατ' ελάχιστον τριάντα (30) ημέρες πριν από τη λύση της σύμβασης, η Σύμβαση λύεται στον προβλεπόμενο χρόνο, άλλως παρατείνεται αυτοδικαίως για τριάντα (30) ημέρες.
12.Σε Πελάτες οι οποίοι αντιμετωπίζουν δυσχέρεια ή αδυναμία αποπληρωμής λογαριασμών κατανάλωσης, ο Προμηθευτής υποχρεούται να παρέχει, πέραν των προβλέψεων της παραγράφου 5, ειδικά προγράμματα ρύθμισης εξόφλησης λογαριασμών ή διακανονισμού παλαιότερων οφειλών, ιδίως μέσω δόσεων. Για την αποφυγή διακρίσεων μεταξύ Πελατών, ο Προμηθευτής υποχρεούται να θέτει διαφανή και εύκολα επαληθεύσιμα κριτήρια εφαρμογής των προσφερόμενων προγραμμάτων. Τα προγράμματα πρέπει να διασφαλίζουν την αποπληρωμή των υποχρεώσεων, λαμβάνοντας υπόψη και τις τρέχουσες καταναλώσεις φυσικού αερίου έκαστου Πελάτη. Ο Προμηθευτής οφείλει να ενημερώνει τους Πελάτες που δύνανται να ενταχθούν σε ειδικά προγράμματα.
Μεταβατική διάταξη σχετικά με την πρώτη εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 39 για την υποβολή Εντολών Επισήμανσης Πελάτη ως υπερήμερου
Η πρώτη υποβολή Εντολών Επισήμανσης πρώην Πελάτη ως υπερήμερου στο πληροφοριακό σύστημα του αρμόδιου Διαχειριστή προϋποθέτει την ύπαρξη οφειλών του πρώην Πελάτη στον παλαιό Προμηθευτή οι οποίες έχουν καταστεί ληξιπρόθεσμες από την 1η.1.2020 και μετά. Σε περίπτωση κατά την οποία κατά την πρώτη εφαρμογή υπάρξουν ενεργές Εντολές Επισήμανσης για Πελάτη ως υπερήμερου τουλάχιστον από τρεις (3) Προμηθευτές για την κατηγορία των Οικιακών Πελατών και τουλάχιστον από δύο (2) Προμηθευτές για την κατηγορία των Μη Οικιακών Πελατών περιορίζεται αυτομάτως το δικαίωμα αλλαγής Προμηθευτή του Πελάτη. Για την πρώτη υποβολή Εντολών Επισήμανσης Πελάτη ως υπερήμερου, οι Προμηθευτές οφείλουν να ακολουθήσουν τη διαδικασία της παραγράφου 6 του άρθρου 39 προκειμένου να υποβάλουν τις εν λόγω Εντολές στο πληροφοριακό σύστημα του αρμόδιου Διαχειριστή.
Άρθρο 15
Περιεχόμενο Αίτησης Προσφοράς Προμήθειας
Η παρ. 2 του άρθρου 15 του Κώδικα Προμήθειας Φυσικού Αερίου σε Πελάτες (ΦΕΚ Β' 1969/2018), όπως ισχύει, προτείνεται να αντικατασταθεί ως εξής:
«2. Με την Αίτηση Προσφοράς Προμήθειας, παρέχεται απλή εξουσιοδότηση προς τον νέο Προμηθευτή από τον Πελάτη, προκειμένου να ζητά από τον αρμόδιο Διαχειριστή ιστορικά δεδομένα κατανάλωσης για χρονική περίοδο που δεν υπερβαίνει τα δύο (2) έτη, τυχόν ιστορικό Εντολών Επισήμανσης Πελάτη ως υπερήμερου ή/και απενεργοποίησης μετρητή, κατά το άρθρο 39 του παρόντος, καθώς και τεχνικά χαρακτηριστικά της παροχής του Πελάτη. Η παροχή εξουσιοδότησης για τα ανωτέρω αναγράφεται υποχρεωτικά σε ευδιάκριτο σημείο της Αίτησης.».
Άρθρο 18
Περιεχόμενο της Σύμβασης Προμήθειας
Η περ. η' της παρ. 2 του άρθρου 18 του Κώδικα Προμήθειας Φυσικού Αερίου σε Πελάτες (ΦΕΚ Β' 1969/2018), όπως ισχύει, προτείνεται να αντικατασταθεί ως εξής:
«η. Τις συνέπειες υπερημερίας λόγω μη εμπρόθεσμης εξόφλησης του λογαριασμού κατανάλωσης και ιδίως, αναλυτικά, τη διαδικασία υποβολής Εντολής Επισήμανσης Πελάτη ως υπερήμερου και εντολής απενεργοποίησης μετρητή του άρθρου 39 του παρόντος».
Η περ. α' της παρ. 3 του άρθρου 18 του Κώδικα Προμήθειας Φυσικού Αερίου σε Πελάτες (ΦΕΚ Β' 1969/2018), όπως ισχύει, προτείνεται να αντικατασταθεί ως εξής:
«α. Ρητή πρόβλεψη περί παροχής συγκατάθεσης του Πελάτη για την παροχή πληροφοριών προς τον νέο Προμηθευτή σχετικά με την ύπαρξη ληξιπρόθεσμων οφειλών ή/και τυχόν Εντολών Επισήμανσης Πελάτη ως υπερήμερου ή/και εντολής απενεργοποίησης μετρητή φορτίου λόγω ληξιπρόθεσμων οφειλών, σύμφωνα με το άρθρο 39 του παρόντος, στο πλαίσιο επεξεργασίας αίτησης του Πελάτη για αλλαγή Προμηθευτή».
Άρθρο 28
Υποχρέωση σύναψης Σύμβασης Προμήθειας
Η περ. α' της παρ. 1 του άρθρου 28 του Κώδικα Προμήθειας Φυσικού Αερίου σε Πελάτες (ΦΕΚ Β' 1969/2018), όπως ισχύει, προτείνεται να αντικατασταθεί ως εξής:
«α. Αν υφίστανται ληξιπρόθεσμες οφειλές του αιτούντος προς τον Προμηθευτή που απορρέουν από προηγούμενη μεταξύ τους Σύμβαση Προμήθειας ή προς οποιονδήποτε άλλο Προμηθευτή, και οι οποίες αφορούν στον Λογαριασμό Κατανάλωσης αποκλειστικά για το κόστος φυσικού αερίου, ή αν υφίσταται στο πληροφοριακό σύστημα του αρμόδιου Διαχειριστή Εντολή Επισήμανσης του αιτούντος Πελάτη ως υπερήμερου και μόνο για όσο χρονικό διάστημα η εν λόγω Εντολή παραμένει ενεργή.».
5. Συμμετοχή στη Δημόσια Διαβούλευση της ΡΑΑΕΥ
Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να συμμετέχουν στη Δημόσια Διαβούλευση υποβάλλοντας τις απόψεις τους ηλεκτρονικά, στη διεύθυνση retail@raaey.gr μέχρι και την 26η Απριλίου 2024, ημέρα Παρασκευή και ώρα 12:00 μ.μ.
Με την επιφύλαξη των διατάξεων της παρ. 3 του άρθρου 5 του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας (ν. 2690/199, ΦΕΚ Α' 45) και λαμβάνοντας υπόψη τους σκοπούς της διαφάνειας και της πλήρους ενημέρωσης των ενδιαφερομένων, που εξ ορισμού επιδιώκονται και επιτυγχάνονται μέσω της δημόσιας διαβούλευσης, η Αρχή θα δημοσιοποιήσει κατάλογο των συμμετεχόντων στη διαβούλευση καθώς και το περιεχόμενο των σχετικών εγγράφων, με εξαίρεση την περίπτωση κατά την οποία ο συμμετέχων αιτείται τη μη δημοσιοποίηση των στοιχείων του, επικαλούμενος και τεκμηριώνοντας σχετικά ειδικό λόγο, που άπτεται εμπορικού - επιχειρηματικού απορρήτου.