Σε εισπρακτικές δικηγορικές εταιρείες η είσπραξη των οφειλών προς τον e-ΕΦΚΑ
Με διάταξη στο νομοσχέδιο για την ενίσχυση της κεφαλαιαγοράς, αρχίζει η παραχώρηση διαχείρισης ληξιπρόθεσμων ασφαλιστικών οφειλών σε ιδιώτες.
Με το άρθρο 215 του νομοσχεδίου για την ενίσχυση της κεφαλαιαγοράς, παρέχεται η δυνατότητα στον Ηλεκτρονικό Εθνικό Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e-Ε.Φ.Κ.Α.), να προβαίνει σε ανάθεση εκτέλεσης υπηρεσιών σε νομικά πρόσωπα του ιδιωτικού δικαίου σχετικά με τη διαχείριση των ληξιπρόθεσμων ασφαλιστικών εισφορών, το μητρώο οφειλετών, τον σχεδιασμό και την εκτέλεση δράσεων για την επίτευξη των σκοπών του Κέντρου Είσπραξης Ασφαλιστικών Εισφορών (Κ.Ε.Α.Ο).
Η σχετική διάταξη
ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ
ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΕΘΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ «Ενίσχυση της κεφαλαιαγοράς και άλλες διατάξεις»
Άρθρο 215
Ανάθεση συγκεκριμένων δραστηριοτήτων του Κέντρου Είσπραξης Ασφαλιστικών
Εισφορών σε νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου
1. Με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου, μετά από εισήγηση του Συντονιστή του Κέντρου Είσπραξης Ασφαλιστικών Εισφορών (Κ.Ε.Α.Ο.), ο Ηλεκτρονικός Εθνικός Φορέας Κοινωνικής Ασφάλισης (e-Ε.Φ.Κ.Α.) δύναται να προβαίνει σύμφωνα με τον ν. 4412/2016 (Α' 147), σε ανάθεση εκτέλεσης υπηρεσιών, υποστηρικτικής φύσεως, σε νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου σχετικά με τη διαχείριση των ληξιπρόθεσμων ασφαλιστικών εισφορών, το μητρώο οφειλετών, τον σχεδιασμό και την εκτέλεση δράσεων για την επίτευξη των σκοπών του Κ.Ε.Α.Ο.
Στις υπηρεσίες του πρώτου εδαφίου δεν δύναται να συμπεριλαμβάνεται η είσπραξη των ληξιπρόθεσμων ασφαλιστικών οφειλών των Οργανισμών Κοινωνικής Ασφάλισης αρμοδιότητας Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, οι οποίοι έχουν ενταχθεί στον e-Ε.Φ.Κ.Α, σύμφωνα με το άρθρο 53 του ν. 4387/2016 (Α' 85), καθώς και η λήψη μέτρων αναγκαστικής εκτέλεσης, σύμφωνα με τον Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων (ν. 4978/2022, Α' 190).
2. Τα νομικά πρόσωπα της παρ. 1, κατά την επεξεργασία των προσωπικών δεδομένων των ασφαλισμένων, όπως αυτά ορίζονται στην περ. 1 του άρθρου 4 του Γενικού Κανονισμού Προστασίας Δεδομένων (ΕΕ) 2016/679 (ΓΚΠΔ), ενεργούν ως εκτελούντες την επεξεργασία, ως προς τα προσωπικά δεδομένα που περιέρχονται σε γνώση τους στο πλαίσιο των συμβατικών τους υποχρεώσεων έναντι του e-Ε.Φ.Κ.Α. και υπέχουν τις υποχρεώσεις που προβλέπονται στο άρθρο 28 του ΓΚΠΔ. Αναλυτικοί όροι για την προστασία των προσωπικών δεδομένων συμπεριλαμβάνονται στη σύμβαση που συνάπτεται σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 28 του ΓΚΠΔ μεταξύ του e-Ε.Φ.Κ.Α., ως υπευθύνου επεξεργασίας, και των νομικών προσώπων της παρ. 1 ως εκτελούντων την επεξεργασία.
Την άμεση απόσυρση του άρθρου που αφορά την δυνατότητα παραχώρησης της διαχείριση ληξιπρόθεσμων ασφαλιστικών εισφορών προς τον ΕΦΚΑ σε ιδιώτες ζητά η ΓΣΕΒΕΕ
Να μην ανατεθεί σε ιδιωτικές εταιρείες η διαχείριση των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς τον ΕΦΚΑ, καθώς και την απόσυρση της σχετικής διάταξης που το προβλέπει, ζητά η Γενική Συνομοσπονδία Επαγγελματιών Βιοτεχνών και Εμπόρων Ελλάδας (ΓΣΕΒΕΕ).
Σε επιστολή που απέστειλε προς την Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, Νίκη Κεραμέως, επισημαίνεται ο αιφνιδιασμός από την απόφαση αυτή της κυβέρνησης, καθώς δεν υπήρξε καμία προηγούμενη ενημέρωση και διαβούλευση.
«Με έκπληξη ενημερωθήκαμε για το περιεχόμενο του άρθρο 215 του κατατεθέντος για συζήτηση στην Βουλή νομοσχεδίου με τίτλο: Ενίσχυση της κεφαλαιαγοράς και άλλες διατάξεις. Το εν λόγω άρθρο, εν συντομία, προβλέπει ότι με απόφαση του Δ.Σ. του ΕΦΚΑ, μπορεί να ανατεθούν σε ιδιωτικές εταιρείες, υποστηρικτικές υπηρεσίες, σχετικές με τη διαχείριση ληξιπρόθεσμων ασφαλιστικών εισφορών, το μητρώο οφειλετών, τον σχεδιασμό δράσεων για την ενίσχυση της εισπραξιμότητας του ΚΕΑΟ, απαγορεύοντας ρητά στις εταιρείες αυτές την είσπραξη οφειλών και τη λήψη αναγκαστικών μέτρων έναντι των οφειλετών. Παρ’ όλο που η γενικότερη διατύπωση του άρθρου είναι έτσι δομημένη ώστε να φαίνεται ανώδυνο, δεν μπορεί να κρύψει αυτό που πραγματικά θέλει να κάνει. Την είσοδο, με το γράμμα του νόμου, των εισπρακτικών εταιρειών στο πεδίο των ασφαλιστικών οφειλών. Και αυτό γίνεται με την πρόσβαση που αποκτούν, ιδιωτικές εταιρείες, στο μητρώο των οφειλετών, και κατ’ επέκταση την δυνατότητα εκμετάλλευσης δεδομένων ή/και κατάχρησης ευαίσθητων πληροφοριών, με το αζημίωτο πάντα», αναφέρει στην επιστολή της η ΓΣΕΒΕΕ.
Σημειώνεται μάλιστα ότι η μέχρι σήμερα εμπειρία από την διαχείριση ληξιπρόθεσμων οφειλών ήταν οδυνηρή καθώς τόσο μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις αλλά και αυτοαπασχολούμενοι και χιλιάδες άλλοι πολίτες, έχασαν τις επιχειρήσεις τους, τα σπίτια τους, τη ζωή τους από την δράση τους. «Μόνο οργή προκαλούν τέτοιου είδους ρυθμίσεις.
Σας θυμίζουμε ότι η μεγέθυνση του ιδιωτικού χρέους, συμπεριλαμβανομένου και των ληξιπρόθεσμων ασφαλιστικών οφειλών, δεν ήταν αποτέλεσμα κάποιας οργανικής ατέλειας της φύσης μας, αλλά των ακραίων συνθηκών που δημιούργησε η μακρά περίοδο των αλλεπάλληλων κρίσεων. Επί των οφειλών αυτών καθαυτών και με βάση τα στοιχεία που δημοσιεύει το ΚΕΑΟ σημειώνουμε τα εξής:
- οι συνολικές οφειλές είναι περίπου 49,2 δισ. ευρώ. Από αυτές τα 29,8 δισ. ευρώ αντιστοιχούν στην κύρια οφειλή και τα 19,6 δισ. ευρώ σε προσθετά τέλη και προσαυξήσεις. Δηλαδή, από τις συνολικές οφειλές, περίπου το 40%, είναι πρόσθετα τέλη και προσαυξήσεις.
- η συντριπτική πλειονότητα των οφειλετών (73,44%) έχουν οφειλή έως 15.000 ευρώ. Το 92,2% των οφειλετών έχουν οφειλή έως 50.000 ευρώ. Από την άλλη μεριά 6.842 οφειλέτες ή το 0,3% των οφειλετών έχουν οφειλές πάνω από 500.000 ευρώ. Μάλιστα, οι οφειλές αυτών αντιστοιχούν στο 30% των συνολικών οφειλών. Αυτά τα στοιχεία βλέπουμε επανειλημμένως, και σε συνδυασμό με τις αλλεπάλληλες και επάλληλες κρίσεις προτείνουμε επίμονα την θεσμοθέτηση μιας γενναίας και ρεαλιστικής ρύθμισης των ασφαλιστικών οφειλών, ώστε να δοθεί η δυνατότητα σε αυτούς τους ανθρώπους να αποπληρώσουν τις οφειλές τους».
Είναι καιρός, υπογραμμίζει η ΓΣΕΒΕΕ, το Ελληνικό κράτος έμπρακτα να αναγνωρίσει ότι οι κρίσεις δεν βρήκαν τις επιχειρήσεις και τους πολίτες «ξώφαλτσα» και να προσφέρει ευκαιρίες στους δεκάδες χιλιάδες συμπολίτες μας που καταστράφηκαν να ανακάμψουν. «Το ποτήρι έχει ξεχειλίσει. Ζητάμε δίκαιες και ανθρώπινες λύσεις.
Ζητάμε το επίμαχο άρθρο άμεσα να αποσυρθεί!»
Διαβάστε επίσης
- Δημοσιεύθηκε ο νόμος 5193/2025 για την Ενίσχυση της κεφαλαιαγοράς
- Νόμος 5193/2025 - ΦΕΚ 56/Α/11-4-2025 (Άρθρα 95- 245)
- Το Δημόσιο παραιτείται από τα ένδικα μέσα για τις αποζημιώσεις σε Μάτι και Μάνδρα
- Στη Βουλή το νομοσχέδιο για την Ενίσχυση της κεφαλαιαγοράς
- Τι προβλέπει η ρύθμιση για ιδιοκτήτες με κενά μη ηλεκτροδοτούμενα ακίνητα
- Νομοσχέδιο για την ενίσχυση της Κεφαλαιαγοράς