Καλάθι των νονών: Από 22 Απριλίου έως και τις 4 Μαΐου 2024
Τροπολογία με τις προϋποθέσεις για τις επιχειρήσεις που εξειδικεύονται στη διάθεση προς πώληση παιδικών παιχνιδιών στο καταναλωτικό κοινό.
Κατατέθηκε στη Βουλή η τροπολογία για το παρατηρητήριο τιμών παιδικών παιχνιδιών, «το καλάθι των νονών». Προβλέπεται εκ νέου, η υποχρέωση για τις επιχειρήσεις πώλησης παιδικών παιχνιδιών, να αποστέλλουν στο Υπουργείο Ανάπτυξης, κατάλογο καταναλωτικών προϊόντων παιδικών παιχνιδιών («καλάθι των νονών») που διατίθενται προς πώληση σε προσιτή τιμή, συγκριτικά με τα υπόλοιπα προϊόντα της ίδιας κατηγορίας, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα.
Με την τροπολογία, οι επιχειρήσεις που εξειδικεύονται στη διάθεση προς πώληση παιδικών παιχνιδιών στο καταναλωτικό κοινό, των οποίων ο συνολικός ετήσιος κύκλος εργασιών υπερβαίνει το ένα εκατομμύριο (1.000.000) ευρώ ετησίως, βάσει των οικονομικών καταστάσεων της αμέσως προηγούμενης διαχειριστικής περιόδου, αποστέλλουν στο υπουργείο Ανάπτυξης, ανά τακτά χρονικά διαστήματα, κατάλογο καταναλωτικών προϊόντων παιδικών παιχνιδιών («καλάθι των νονών»), από τις 22 Απριλίου 2024 έως και τις 4 Μαΐου 2024.
Οι υπόχρεοι εντάσσουν ένα (1) τουλάχιστον προϊόν από κάθε κατηγορία προϊόντων που περιλαμβάνεται στο «καλάθι των νονών», εφόσον διαθέτουν προϊόντα αυτής της κατηγορίας, και το διαθέτουν σε προσιτή τιμή, ιδίως συγκριτικά με τα υπόλοιπα προϊόντα της ίδιας κατηγορίας, ενημερώνοντας τους καταναλωτές, που προσέρχονται στα φυσικά ή ψηφιακά καταστήματά τους, ως προς τη σύνθεση του «καλαθιού» που προτείνουν. Η ενημέρωση αυτή γίνεται με κάθε πρόσφορο μέσο, ιδίως με λίστες, φυλλάδια και, υποχρεωτικά, με ειδική σήμανση επί των προϊόντων ή του χώρου πώλησής τους.
Κατάλογο προϊόντων που εντάσσονται στο «καλάθι των νονών» μπορούν να αποστέλλουν και άλλες επιχειρήσεις πέραν των υπόχρεων που προαναφέρονται. Εφόσον αποστείλουν κατάλογο προϊόντων, καθίστανται υπόχρεες τήρησης των διατάξεων της εν λόγω τροπολογίας.
Με την ίδια Τροπολογία προβλέπονται επίσης και τα εξής:
1.Αποσαφηνίζονται οι ρυθμίσεις του ν.4314/2014, σχετικά με την πληρωμή δικαιούχων στα πλαίσια της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής (Κ.Α.Π.), και μεταξύ άλλων, προβλέπεται ότι οι προκαταβολές, οι ενδιάμεσες και οι τελικές πληρωμές που λαμβάνουν οι δικαιούχοι βάσει καθεστώτων στήριξης στα πλαίσια της Κ.Α.Π., όσο βρίσκονται στον Οργανισμό Πληρωμών και Ελέγχου Κοινοτικών Ενισχύσεων Προσανατολισμού και Εγγυήσεων (Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε.), δεν κατάσχονται, δεν υπόκεινται σε κανενός είδους παρακράτηση και δεν συμψηφίζονται με οφειλές προς το Δημόσιο και οποιονδήποτε φορέα του δημόσιου τομέα, καθώς και προς τους ασφαλιστικούς οργανισμούς, ανεξαρτήτως ποσού.
2.Επικυρώνονται, από το οριζόμενο όργανο, τα όρια αιγιαλού και παραλίας που έχουν καθορισθεί από τις επιτροπές του άρθρου 3 του ν. 2971/2001 σε συνεδριάσεις προγενέστερες της αναφερόμενης ημερομηνίας.
3.α. Παρέχεται, στο πλαίσιο του έργου «Μετεγκατάσταση δραστηριοτήτων Ε.Α.Σ. Υμηττού» που έχει ενταχθεί στο Αναπτυξιακό Πρόγραμμα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας του ν. 4799/2021, η δυνατότητα εκποίησης ή διάθεσης, με ή χωρίς αντάλλαγμα, ή εν γένει αξιοποίησης του πάγιου εξοπλισμού της Ε.Α.Σ. Α.Ε..
β. Ορίζονται:
i) το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου ως αρμόδιο όργανο για τη διενέργεια των σχετικών διαδικασιών,
ii) τα προερχόμενα έσοδα, από την παρεχόμενη δυνατότητα, ως έσοδα της Ε.Α.Σ. Α.Ε.
5.Επεκτείνεται και για το έτος 2024, ο μη υπολογισμός στον Ενιαίο Φόρο Ιδιοκτησίας Ακινήτων (ΕΝ.Φ.Ι.Α.), της αξίας δικαιωμάτων επί διατηρητέων και ιστορικών διατηρητέων μνημείων ή έργων τέχνης καθώς και των αναλογούντων σε αυτά ποσοστών επί των γηπέδων ή οικοπέδων στα οποία βρίσκονται.
6.Παρέχεται στο Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών η δυνατότητα, κατά παρέκκλιση των κείμενων διατάξεων, παράτασης της ήδη συναφθείσας ή σύναψης νέας σύμβασης μίσθωσης ακινήτου για την κάλυψη των στεγαστικών αναγκών της Επιτροπής Εξώδικης Επίλυσης Φορολογικών Διαφορών.
ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ - ΠΡΟΣΘΗΚΗ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΕΘΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΣΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ
«ΚΩΔΙΚΑΣ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ - ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΙΚΗ ΔΙΑΤΑΞΗ»
ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
Άρθρο 1
Παρατηρητήριο τιμών παιδικών παιχνιδιών «το καλάθι των νονών»
1.Οι επιχειρήσεις που εξειδικεύονται στη διάθεση προς πώληση παιδικών παιχνιδιών στο καταναλωτικό κοινό, των οποίων ο συνολικός ετήσιος κύκλος εργασιών υπερβαίνει το ένα εκατομμύριο (1.000.000) ευρώ ετησίως, βάσει των οικονομικών καταστάσεων της αμέσως προηγούμενης, από την έναρξη ισχύος του παρόντος, διαχειριστικής περιόδου, αποστέλλουν στο Υπουργείο Ανάπτυξης, ανά τακτά χρονικά διαστήματα, κατάλογο καταναλωτικών προϊόντων παιδικών παιχνιδιών («καλάθι των νονών»), από τις 22 Απριλίου 2024 έως και τις 4 Μαΐου 2024.
2.Οι υπόχρεοι της παρ. 1 εντάσσουν ένα (1) τουλάχιστον προϊόν από κάθε κατηγορία προϊόντων που περιλαμβάνεται στο «καλάθι των νονών», εφόσον διαθέτουν προϊόντα αυτής της κατηγορίας, και το διαθέτουν σε προσιτή τιμή, ιδίως συγκριτικά με τα υπόλοιπα προϊόντα της ίδιας κατηγορίας, ενημερώνοντας τους καταναλωτές, που προσέρχονται στα φυσικά ή ψηφιακά καταστήματά τους, ως προς τη σύνθεση του «καλαθιού» που προτείνουν. Η ενημέρωση αυτή γίνεται με κάθε πρόσφορο μέσο, ιδίως με λίστες, φυλλάδια και, υποχρεωτικά, με ειδική σήμανση επί των προϊόντων ή του χώρου πώλησής τους.
3.Οιυπόχρεοιτηςπαρ. 1 τοποθετούν ευκρινές ειδικό σήμα στον χώρο πώλησης (ράφι) των προϊόντων που συμμετέχουν στο «καλάθι των νονών», καθώς και ευκρινή κατάλογο των προϊόντων που συνθέτουν το «καλάθι» σε εμφανές σημείο στην είσοδο του καταστήματος, που συμπεριλαμβάνει τις τιμές στις οποίες προσφέρονται τα προϊόντα. Επιπρόσθετα, οι υπόχρεοι της παρ. 1 διασφαλίζουν ότι τα προϊόντα που συμμετέχουν στο «καλάθι» βρίσκονται στα καταστήματά τους σε επάρκεια και διατίθενται απρόσκοπτα στο καταναλωτικό κοινό. Για κάθε παράβαση της παρούσας επιβάλλεται πρόστιμο ύψους χιλίων (1.000) έως δέκα χιλιάδων (10.000) ευρώ, σύμφωνα με την απόφαση της παρ. 7.
4.Ο κατάλογος των προϊόντων που συμμετέχουν στο «καλάθι των νονών» και οι τιμές τους διαμορφώνονται ελεύθερα από τις επιχειρήσεις. Για τις τιμές των προϊόντων που συνθέτουν το «καλάθι» που προτείνεται από κάθε επιχείρηση εφαρμόζεται αναλόγως το άρθρο 54του ν. 5045/2023 (Α' 136), περί αθέμιτης κερδοφορίας, όπου το περιθώριο μικτού κέρδους ανά μονάδα προϊόντος δεν επιτρέπεται να υπερβαίνει το αντίστοιχο περιθώριο μικτού κέρδους ανά μονάδα προϊόντος προ της 1ης Δεκεμβρίου 2021. Τα προϊόντα του καταλόγου μπορούν να διαφοροποιούνται κάθε φορά που αποστέλλεται από τους υπόχρεους νέος κατάλογος προς το Υπουργείο Ανάπτυξης.
5.Κατάλογο προϊόντων που εντάσσονται στο «καλάθι των νονών» μπορούν να αποστέλλουν και επιχειρήσεις πέραν των υπόχρεων της παρ. 1. Οι ως άνω επιχειρήσεις, εφόσον αποστείλουν κατάλογο προϊόντων, καθίστανται υπόχρεες τήρησης του παρόντος, μέχρι τη λήξη της ισχύος του, και ελέγχονται από τις αρμόδιες ελεγκτικές αρχές ως προς τη συμμόρφωσή τους με το άρθρο 54 του ν. 5045/2023, περί αθέμιτης κερδοφορίας.
6.Η μη αποστολή καταλόγου προϊόντων ή η ελλιπής αποστολή καταλόγου προϊόντων από τους υπόχρεους τιμωρείται με διοικητικό πρόστιμο ύψους πέντε χιλιάδων (5.000) ευρώ για κάθε ημέρα καθυστέρησης αποστολής καταλόγου.
7.Με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης καθορίζονται οι κατηγορίες των προϊόντων που εντάσσονται στο «καλάθι των νονών», η συχνότητα αποστολής του καταλόγου προϊόντων από τους υπόχρεους, οι αρμόδιες για την επιβολή των κυρώσεων του παρόντος αρχές, η διαδικασία ελέγχων, η διαδικασία είσπραξης των προστίμων και κάθε άλλο ειδικότερο ζήτημα που αφορά στην εφαρμογή του παρόντος.
Άρθρο 2
Πληρωμές των δικαιούχων στο πλαίσιο της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής - Τροποποίηση άρθρου 32 ν.4314/2014
Στο άρθρο 32 του ν. 4314/2014 (Α' 265), περί προκαταβολών και πληρωμών, επέρχονται οι εξής τροποποιήσεις: α) η εσφαλμένη δεύτερη αναφορά σε παρ. «5» διορθώνεται σε «6», β) στη νέα παρ. 6 βα) αντικαθίσταται η περ. β) του πρώτου εδαφίου, ββ) στην περ. στ) του πρώτου εδαφίου επικαιροποιείται η αναφορά στον ισχύοντα Κανονισμό και βγ) προστίθεται η φράση «μετά την πληρωμή τους στους δικαιούχους από τον Οργανισμό Πληρωμών και Ελέγχου Κοινοτικών Ενισχύσεων Προσανατολισμού και Εγγυήσεων (Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε.)», γ) προστίθεται τρίτο εδάφιο, και η παρ. 5 διαμορφώνεται ως εξής:
«6. Οι προκαταβολές, οι ενδιάμεσες και οι τελικές πληρωμές που λαμβάνουν οι δικαιούχοι βάσει καθεστώτων στήριξης στα πλαίσια της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής, οι οποίες αφορούν: α) τη βασική ενίσχυση, β) τα οικολογικά προγράμματα, γ) τις ενισχύσεις που χορηγούνται σε γεωργούς νεαρής ηλικίας, δ) τις ενισχύσεις που χορηγούνται σε μικροκαλλιεργητές, ε) τις συνδεδεμένες ενισχύσεις και στ) την ειδική ενίσχυση βάμβακος του Κανονισμού (ΕΕ) 2021/2115, μετά την πληρωμή τους στους δικαιούχους από τον Οργανισμό Πληρωμών και Ελέγχου Κοινοτικών Ενισχύσεων Προσανατολισμού και Εγγυήσεων (Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε.), δεν κατάσχονται στα χέρια του Δημοσίου ή τρίτων, δεν υπόκεινται σε κανενός είδους παρακράτηση και δεν συμψηφίζονται με οφειλές προς το Δημόσιο και οποιονδήποτε φορέα του δημόσιου τομέα, καθώς και προς τους ασφαλιστικούς οργανισμούς, μέχρι του ποσού των επτά χιλιάδων πεντακοσίων (7.500) ευρώ ετησίως.
Σε περίπτωση επιβολής κατάσχεσης σε τραπεζικές καταθέσεις εις χείρας πιστωτικών ιδρυμάτων ως τρίτων, στις οποίες περιλαμβάνονται και οι πληρωμές των ανωτέρω άμεσων ενισχύσεων, τα πιστωτικά ιδρύματα εξετάζουν αν πληρούνται οι προϋποθέσεις για την επιβολή της κατάσχεσης, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρούσας. Οι προκαταβολές, οι ενδιάμεσες και οι τελικές πληρωμές, ανεξαρτήτως ποσού, που λαμβάνουν οι δικαιούχοι βάσει καθεστώτων στήριξης του πρώτου εδαφίου στο πλαίσιο της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής, όσο βρίσκονται στον Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε., δεν κατάσχονται, δεν υπόκεινται σε κανενός είδους παρακράτηση και δεν συμψηφίζονται με οφειλές προς το Δημόσιο και οποιονδήποτε φορέα του δημόσιου τομέα, καθώς και προς τους ασφαλιστικούς οργανισμούς.
Οι διατάξεις της παρούσας είναι ειδικές και κατισχύουν κάθε άλλης γενικής ή ειδικής διάταξης που ορίζει διαφορετικά.».
Άρθρο 3
Επικύρωση, δημοσίευση και ισχύς αποφάσεων επιτροπών του άρθρου 3 του ν. 2971/2001 -Προσθήκη παρ. 10 στο άρθρο 23 ν. 5092/2024
Στο άρθρο 23 του ν. 5092/2024 (Α' 33) προστίθεται παρ. 10 ως εξής:
«10. Με απόφαση του γραμματέα της οικείας αποκεντρωμένης διοίκησης, η οποία δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, επικυρώνονται τα όρια αιγιαλού και παραλίας που έχουν καθορισθεί από επιτροπές του άρθρου 3 του ν. 2971/2001 (Α' 285) σε συνεδριάσεις προγενέστερες της 4ης Μαρτίου 2024.».
Άρθρο 4
Εκποίηση, διάθεση και αξιοποίηση εξοπλισμού Ελληνικών Αμυντικών Συστημάτων - Τροποποίηση παρ. 6 άρθρου 92 ν. 4864/2021
Στο τέλος της παρ. 6 του άρθρου 92 του ν. 4864/2021 (Α' 237) προστίθενται τέσσερα εδάφια, και η παρ. 6 διαμορφώνεται ως εξής:
«6. Το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών ορίζεται ως αναθέτουσα αρχή, κατά την έννοια του άρθρου 2 του ν. 4412/2016 (Α' 147), του έργου «Μετεγκατάσταση δραστηριοτήτων Ε.Α.Σ. Υμηττού» που έχει ενταχθεί στο Αναπτυξιακό Πρόγραμμα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας του ν. 4799/2021 (Α' 78). Τις διοικητικές πράξεις σχετικά με τη διαδικασία ανάθεσης και εκτέλεσης των συμβάσεων του έργου εκδίδει το αρμόδιο όργανο του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών. Αρμόδια υπηρεσία για το έργο είναι η Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών της Γενικής Διεύθυνσης Δημόσιας Περιουσίας και Κοινωφελών Περιουσιών, η οποία συνεπικουρείται από τη Διεύθυνση Προμηθειών, Διαχείρισης Υλικού και Υποδομών της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών. Ο πάγιος εξοπλισμός της Ε.Α.Σ. Α.Ε. μπορεί να εκποιείται, να διατίθεται, με ή χωρίς αντάλλαγμα, για την εξυπηρέτηση άλλου δημόσιου σκοπού ή να αξιοποιείται με οποιονδήποτε άλλον πρόσφορο τρόπο, ύστερα από απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου της Ε.Α.Σ. Α.Ε.. Η εκποίηση του εξοπλισμού στο πλαίσιο του ως άνω έργου, διενεργείται από το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου με ηλεκτρονικές πλειοδοτικές δημοπρασίες κατόπιν σχετικής πρόσκλησης, κατά παρέκκλιση των διατάξεων περί διαχείρισης δημόσιου υλικού. Τα έσοδα από την εκποίηση ή την αξιοποίηση του εξοπλισμού αποτελούν έσοδα της Ε.Α.Σ. Α.Ε.. Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, ορίζονται οι προϋποθέσεις, τα κριτήρια, οι απαιτούμενες εγγυήσεις και τα δικαιολογητικά συμμετοχής στις σχετικές δημοπρασίες, ο τρόπος και ο χρόνος δημοσίευσης των προσκλήσεων, ο τρόπος προσδιορισμού της τιμής έναρξης των δημοπρασιών και καταβολής του προσφερόμενου ποσού, ο τρόπος και τα όργανα διεξαγωγής της δημοπρασίας και κάθε άλλο αναγκαίο σχετικό ζήτημα, για την εφαρμογή της παρούσας.».
Άρθρο 5
Ειδικές ρυθμίσεις υπολογισμού του Ενιαίου Φόρου Ιδιοκτησίας Ακινήτων 2024 για διατηρητέα και ιστορικά διατηρητέα μνημεία ή έργα τέχνης - Τροποποίηση παρ. Γ' και Ε' άρθρου 4 ν. 4223/2013
1. Το τελευταίο εδάφιο της παρ. Γ' του άρθρου 4 του ν. 4223/2013 (Α' 287), περί υπολογισμού του φόρου επί της συνολικής αξίας ανά εμπράγματο δικαίωμα επί ακινήτου, τροποποιείται ως προς τη μη εφαρμογή της Ενότητας Γ' για δικαιώματα επί διατηρητέων και ιστορικά διατηρητέων μνημείων ή έργων τέχνης και για το έτος 2024, και η παρ. Γ' διαμορφώνεται ως εξής:
«Γ. Υπολογισμός φόρου επί της συνολικής αξίας ανά εμπράγματο δικαίωμα επί ακινήτου.
Για δικαιώματα επί ακινήτων υπολογίζεται φόρος επί της συνολικής αξίας ανά εμπράγματο δικαίωμα επί ακινήτου, όπως αυτό αποτυπώνεται στη δήλωση στοιχείων ακινήτων του άρθρου 23 του ν. 3427/2005 (Α' 312), σύμφωνα με την κατωτέρω κλίμακα:
Κλιμάκια συνολικής αξίας ακινήτου σε ευρώ Συντελεστής φόρου ανά κλιμάκιο αξίας 0,01-400.0000%
400.0.01-500.0000,20%
500.0.01-600.0000,30%
600.0.01-700.0000,40%
700.0.01-800.0000,50%
800.0.01-900.0000,60%
900.0.01-1.000.000 0,70%
1.000.000.01-2.000.000 0,90%
>=2.000.000,01 1,00%
Ο φόρος υπολογίζεται στη συνολική αξία του εκατό τοις εκατό (100%) της πλήρους κυριότητας του ακινήτου, όπως το δικαίωμα αυτό αναγράφεται στη δήλωση στοιχείων ακινήτων, απομειώνεται με βάση τον συντελεστή συνιδιοκτησίας της παρ. 3 του άρθρου 32 του ν. 3842/2010 (Α' 58), εφόσον υφίσταται συνιδιοκτησία στην πλήρη ή ψιλή κυριότητα, και επιμερίζεται σύμφωνα με την παρ. 9 του άρθρου 2. Η αξία του προηγούμενου εδαφίου υπολογίζεται σύμφωνα με το τρίτο και το τέταρτο εδάφιο της Ενότητας Ε'.
Η παρούσα Ενότητα εφαρμόζεται, εφόσον η συνολική αξία της ακίνητης περιουσίας του υποκειμένου στον φόρο, όπως αυτή υπολογίζεται βάσει της Ενότητας Ε', υπερβαίνει τις τριακόσιες χιλιάδες (300.000) ευρώ.
Η παρούσα Ενότητα δεν εφαρμόζεται για δικαιώματα επί γηπέδων εκτός σχεδίου πόλης ή οικισμού ούτε για δικαιώματα επί των κτιρίων που είναι προγενέστερα των εκάστοτε τελευταίων εκατό (100) ετών και τα οποία έχουν χαρακτηριστεί ως ιστορικά διατηρητέα μνημεία ή ως έργα τέχνης, καθώς και των αναλογούντων σε αυτά ποσοστών επί των γηπέδων ή οικοπέδων στα οποία βρίσκονται.
Δεν επιβάλλεται ο φόρος της παρούσας Ενότητας σε δικαίωμα επί οικοπέδου με ή χωρίς κτίσμα, όταν το ποσοστό συνιδιοκτησίας επί του εν λόγω οικοπέδου δεν υπερβαίνει το πέντε τοις εκατό (5%). Επιπλέον, το δικαίωμα επί του οικοπέδου δεν λαμβάνεται υπόψη για την εφαρμογή του συντελεστή φόρου ανά κλιμάκιο αξίας της παρούσας Ενότητας, λαμβάνεται όμως υπόψη για τη συνολική αξία της περιουσίας του υποκειμένου στον φόρο για την παρούσα Ενότητα και την Ενότητα Ε'.
Ειδικά για τον ΕΝ.Φ.Ι.Α. ετών 2022, 2023 και 2024 η παρούσα Ενότητα δεν εφαρμόζεται και για δικαιώματα επί ιστορικών διατηρητέων μνημείων ή έργων τέχνης, που προστατεύονται από τον ν. 4858/2021 (Α' 220) και τα οποία δεν καταλαμβάνονται από το προηγούμενο εδάφιο, καθώς και για δικαιώματα επί κτιρίων, τα οποία έχουν χαρακτηρισθεί μέχρι την 31η.12.2021 ως διατηρητέα, σύμφωνα με το άρθρο 4 του ν. 1577/1985 (Α' 210) εφόσον τα ως άνω μνημεία, έργα τέχνης ή κτίρια είναι προγενέστερα της 1ης Ιανουάριου 1940, και για τα αναλογούντα σε αυτά ποσοστά επί των γηπέδων ή οικοπέδων στα οποία βρίσκονται.».
2. Το τελευταίο εδάφιο της παρ. Ε' του άρθρου 4 του ν. 4223/2013, περί προσαύξησης του φόρου φυσικών προσώπων ανάλογα με τη συνολική αξία της περιουσίας, τροποποιείται ως προς την εξαίρεση από τον συνυπολογισμό στη συνολική αξία της περιουσίας των δικαιωμάτων επί διατηρητέων και ιστορικά διατηρητέων μνημείων ή έργων τέχνης και για το έτος 2024, και η παρ. Ε' διαμορφώνεται ως εξής:
«Ε. Προσαύξηση του φόρου φυσικών προσώπων ανάλογα με τη συνολική αξία της περιουσίας.
Ο ΕΝ.Φ.Ι.Α. φυσικών προσώπων που προκύπτει από την εφαρμογή του παρόντος άρθρου, προσαυξάνεται ανάλογα με τη συνολική αξία της ακίνητης περιουσίας ως εξής: α) για αξία ακίνητης περιουσίας έως και εξακόσιες πενήντα χιλιάδες (650.000) ευρώ, κατά ποσοστό πέντε τοις εκατό (5%),
β) για αξία ακίνητης περιουσίας έως και οκτακόσιες χιλιάδες (800.000) ευρώ, κατά ποσοστό δέκα τοις εκατό (10%),
γ) για αξία ακίνητης περιουσίας έως και ένα εκατομμύριο (1.000.000) ευρώ, κατά ποσοστό δεκαπέντε τοις εκατό (15%),
δ) για αξία ακίνητης περιουσίας από ένα εκατομμύριο και ένα λεπτό (1.000.000,01) ευρώ και άνω, κατά ποσοστό είκοσι τοις εκατό (20%).
ή
Η προσαύξηση σύμφωνα με τα οριζόμενα στο προηγούμενο εδάφιο εφαρμόζεται, εφόσον η συνολική αξία της ακίνητης περιουσίας υπερβαίνει τις πεντακόσιες χιλιάδες (500.000) ευρώ.
Για τον υπολογισμό της συνολικής αξίας της περιουσίας εφαρμόζεται το άρθρο 32 του ν. 3842/2010. Αν το οικόπεδο βρίσκεται σε περιοχή, η οποία δεν εντάσσεται στο πεδίο εφαρμογής των αποφάσεων του Υπουργού Οικονομικών, που εκδίδονται κατ' εξουσιοδότηση του άρθρου 41 του ν. 1249/1982 (Α' 43), για τον προσδιορισμό της φορολογητέας αξίας αυτού, το γινόμενο της συνολικής τιμής εκκίνησης του οικοπέδου και του συντελεστή οικοπέδου, ο οποίος δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερος του 1, δεν μπορεί να είναι ανώτερο της τιμής ανά τετραγωνικό μέτρο, η οποία ελήφθη υπόψη για τον υπολογισμό του φόρου ακίνητης περιουσίας φυσικών προσώπων έτους 2013. Στη συνολική αξία της ακίνητης περιουσίας δεν συνυπολογίζεται η αξία των δικαιωμάτων επί των γηπέδων εκτός σχεδίου πόλης ή οικισμού. Επίσης δεν συνυπολογίζεται η αξία των δικαιωμάτων επί των κτιρίων που είναι προγενέστερα των εκάστοτε τελευταίων εκατό (100) ετών και τα οποία έχουν χαρακτηριστεί ως ιστορικά διατηρητέα μνημεία ή ως έργα τέχνης, καθώς και των τυχόν αναλογούντων σε αυτά ποσοστών επί των γηπέδων ή οικοπέδων στα οποία βρίσκονται.
Ειδικά για τον Ε.Ν.Φ.Ι.Α. ετών 2022, 2023 και 2024 δεν συνυπολογίζεται και η αξία των δικαιωμάτων επί ιστορικών διατηρητέων μνημείων ή έργων τέχνης που προστατεύονται από τον ν. 4858/2021 (Α' 220) και τα οποία δεν καταλαμβάνονται από το προηγούμενο εδάφιο, καθώς και των δικαιωμάτων επί κτιρίων τα οποία έχουν χαρακτηρισθεί μέχρι την 31η.12.2021 ως διατηρητέα βάσει του ν. 1577/1985 (Α' 210), εφόσον τα ως άνω μνημεία, έργα τέχνης ή κτίρια είναι προγενέστερα της 1ης Ιανουάριου 1940, και των αναλογούντων σε αυτά ποσοστών επί των γηπέδων ή οικοπέδων στα οποία βρίσκονται.».
Άρθρο 6
Στέγαση Επιτροπής Εξώδικης Επίλυσης Φορολογικών Διαφορών - Τροποποίηση παρ. 16 άρθρου 16 ν. 4714/2020
Η παρ. 16 του άρθρου 16 του ν. 4714/2020 (Α' 148) τροποποιείται, ώστε να δοθεί η δυνατότητα για παράταση της υφιστάμενης μίσθωσης ή για σύναψη νέας μίσθωσης για την κάλυψη των στεγαστικών αναγκών της Επιτροπής Εξώδικης Επίλυσης Φορολογικών Διαφορών, και διαμορφώνεται ως εξής: «16. Το Υπουργείο Οικονομικών μέσω του Προϊσταμένου της Διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών δύναται να προβεί στην παράταση της ήδη συναφθείσας σύμβασης μίσθωσης ακινήτου για τα έτη 2020 έως και 2023 ή σε σύναψη νέας μίσθωσης εάν αυτή έχει λήξει για την κάλυψη των στεγαστικών αναγκών της Επιτροπής Εξώδικης Επίλυσης Φορολογικών Διαφορών, κατά παρέκκλιση των κείμενων διατάξεων περί μισθώσεων ακινήτων για τη στέγαση δημοσίων υπηρεσιών.».
Κατεβάστε εδώ την Τροπολογία
Σύμφωνα με την ανακοίνωση του Υπουργείου Αναπτυξης
Το «Καλάθι του Πάσχα» αποτελεί επέκταση του «Καλαθιού του Νοικοκυριού», καθώς προστίθενται τέσσερις νέες κατηγορίες τροφίμων, ώστε να αποτελέσει μία επιπλέον διέξοδο για τους καταναλωτές.
Στο «Καλάθι του Πάσχα» εντάσσονται τα εξής προϊόντα:
- Αρνί
- Κατσίκι
- Τσουρέκι
- Πασχαλινά σοκολατένια αυγά και αντίστοιχα προϊόντα
Στο «Καλάθι των Νονών» εντάσσονται 12 κατηγορίες προϊόντων και δίνεται η δυνατότητα στους καταναλωτές που είναι νονοί ή γονείς μικρών παιδιών να κάνουν οικονομικότερες αγορές κατά την περίοδο του Πάσχα.
Στο «Καλάθι των Νονών» εντάσσονται τα εξής προϊόντα:
- Πασχαλινές λαμπάδες – παιχνίδια
- Επιτραπέζια / Παζλ
- Παιχνίδια με κούκλες, κουκλόσπιτα και άλλα αξεσουάρ (παιχνίδια μίμησης)
- Βρεφικά παιχνίδια
- Φιγούρες δράσης
- Παιχνίδια κατασκευών και δημιουργίας (π.χ. παιχνίδια με τουβλάκια)
- Οχήματα – Τηλεκατευθυνόμενα
- Ηλεκτρονικά παιχνίδια
- Αθλητικά παιχνίδια (π.χ. μπάλες, παιδικές μπασκέτες και τέρματα)
- Λούτρινα
- Μουσικά παιχνίδια
- Σοκολατένια αυγά και αντίστοιχα προϊόντα (προαιρετικά)
Ο Υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας δήλωσε σχετικά: «Στηρίζουμε εμπράκτως τα νοικοκυριά ώστε κάθε οικογενειακό τραπέζι να γεμίσει με τα απαραίτητα αγαθά σε όσο το δυνατόν πιο χαμηλές τιμές. Πρωτοβουλίες όπως το “Καλάθι του Πάσχα” αυξάνουν και τον ανταγωνισμό μεταξύ των επιχειρήσεων πώλησης τροφίμων προς όφελος των καταναλωτών. Με το “Καλάθι των Νονών” βοηθάμε ουσιαστικά τους νονούς και τους γονείς να αγοράσουν ποιοτικά παιχνίδια σε προσιτές τιμές, ώστε να κάνουν χαρούμενα όλα τα παιδιά αυτές τις γιορτινές ημέρες. Πρώτιστο μέλημα της κυβέρνησης και του Υπουργείου Ανάπτυξης είναι η βοήθεια και η ανακούφιση όλων των συμπολιτών μας, ιδιαιτέρως των πιο ευάλωτων».
Σημειώνεται ότι η λίστα με τα ήδη υπάρχοντα προϊόντα στο «Καλάθι του Νοικοκυριού» έχει ως εξής:
1 Ρύζι
2 Ψωμί για τoστ
3 Ψωμί φραντζόλα (τυποποιημένο/συσκευασμένο)
4 Φρυγανιές
5 Μακαρόνια Νο 6
6 Αλεύρι για όλες τις χρήσεις
7 Όσπρια (φακές)
8 Όσπρια (φασόλια)
9 Όσπρια (ρεβύθια)
10 Πάριζα
11 Γαλοπούλα (αλλαντικά)
12 Κατεψυγμένα ψάρια
13 Νωπό χοιρινό (συσκευασμένο ή μη)
14 Νωπό κοτόπουλο (συσκευασμένο ή μη)
15 Νωπό μοσχάρι (συσκευασμένο ή μη)
16 Γάλα φρέσκο πλήρες
17 Γάλα φρέσκο με χαμηλά λιπαρά
18 Γάλα υψηλής παστερίωσης (μακράς διάρκειας) πλήρες
19 Γάλα υψηλής παστερίωσης (μακράς διάρκειας) με χαμηλά λιπαρά
20 Γάλα εβαπορέ
21 Γιαούρτι από γάλα αγελάδος χωρίς γεύσεις
22 Γιαούρτι από γάλα αγελάδος χωρίς γεύσεις με χαμηλά λιπαρά
23 Τυρί φέτα
24 Λευκό τυρί
25 Τυρί γκούντα
26 Τυρί με χαμηλά λιπαρά
27 Χυμός τομάτας διατηρημένος
28 Αυγά (κλωβοστοιχίας και αχυρώνα)
29 Μαργαρίνες
30 Ελαιόλαδο
31 Ηλιέλαιο
32 Κατεψυγμένα λαχανικά (τουλάχιστον δύο από αρακάς, μπάμιες, φασολάκια)
33 Λευκή ζάχαρη
34 Γλυκαντικές ουσίες κατάλληλες για διαβητικούς
35 Προϊόντα βρώμης (τουλάχιστον ένα)
36 Κρέμα βρεφικής ηλικίας
37 Γάλα βρεφικής ηλικίας
38 Ελληνικός καφές
39 Στιγμιαίος καφές
40 Γαλλικός καφές
41 Χυμός πορτοκάλι
42 Απορρυπαντικά πλυντηρίου ρούχων (υγρά και σε σκόνη – όχι ταμπλέτες)
43 Απορρυπαντικά για σφουγγάρισμα και καθαρισμού επιφανειών – χλωρίνες
44 Απορρυπαντικά πιάτων για πλύσιμο στο χέρι
45 Χαρτί κουζίνας
46 Χαρτί υγείας
47 Οδοντόκρεμες
48 Σερβιέτες ή ταμπόν
49 Σαμπουάν
50 Σαπούνια σε στερεή κατάσταση
51 Πάνες ακράτειας
52 Πάνες για μωρά
53 Μωρομάντηλα
54 Σαμπουάν για μωρά
55 Τροφές για σκύλους
56 Τροφές για γάτες
Στο «Καλάθι της Σαρακοστής» έχουν ενταχθεί τα εξής προϊόντα:
57 Χαλβάς
58 Νηστίσιμες Σαλάτες (αλοιφές – λ.χ. μελιτζανοσαλάτες, ταραμοσαλάτες)
κ.ο.κ.)
59 Κατεψυγμένα θαλασσινά (δύο τουλάχιστον είδη)
Διαβάστε αναλυτικά
Υπουργική Απόφαση Αριθμ. 31614/2024 ΦΕΚ 2315/Β/18-4-2024
Καθορισμός κατηγοριών προϊόντων που εντάσσονται στο «καλάθι του νοικοκυριού», καθορισμός συχνότητας αποστολής του καταλόγου προϊόντων από τους υπόχρεους, ορισμός της αρμόδιας αρχής ελέγχου, καθορισμός διαδικασίας είσπραξης των προστίμων και λοιπά ειδικότερα ζητήματα για την εφαρμογή του άρθρου 55 του ν. 5045/2023 (Α' 136) - Τροποποίηση της υπ' αρ. 75926/25-08-2023 (Β' 5222) απόφασης του Υπουργού Ανάπτυξης.