Κατατέθηκε στη Βουλή το Νομοσχέδιο για την Αναμόρφωση του συστήματος διακυβέρνησης Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης
Στο νομοσχέδιο περιλαμβάνονται και ρυθμίσεις για τα ζώα συντροφιάς και την αναβάθμιση λειτουργούντων χερσαίων συνοριακών σταθμών.
Κατατέθηκε στη Βουλή το νομοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών με τίτλο «Αναμόρφωση του συστήματος διακυβέρνησης Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης α' και β' βαθμού, κατάργηση νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου δήμων, παρακολούθηση επιδόσεων τοπικής αυτοδιοίκησης, οικονομική και διοικητική διαχείριση οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης, ευζωία των ζώων συντροφιάς, κατασκευή και αναβάθμιση λειτουργούντων χερσαίων συνοριακών σταθμών και λοιπές διατάξεις του Υπουργείου Εσωτερικών»
Σκοπός του νομοσχεδίου είναι:
α) η βελτίωση του συστήματος διακυβέρνησης και της οργάνωσης των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.) α' και β' βαθμού προς διασφάλιση της βέλτιστης οικονομικής και διοικητικής λειτουργίας τους, με όρους διαφάνειας, δημόσιας λογοδοσίας και επιβράβευσης των Ο.Τ.Α. που επιτυγχάνουν τις βέλτιστες επιδόσεις,
β) η εξασφάλιση της φροντίδας των ζώων συντροφιάς και της εφαρμογής επιμέρους διατάξεων του ν. 4830/2021 (Α' 169) μέχρι τη θέση σε λειτουργία του Εθνικού Μητρώου Ζώων Συντροφιάς, καθώς και η διευκόλυνση της κατασκευής και αναβάθμισης λειτουργούντων χερσαίων συνοριακών σταθμών.
Αντικείμενο του νομοσχεδίου είναι:
α) η τροποποίηση διατάξεων του ν. 3852/2010 (Α' 87) σχετικά με τη συγκρότηση και λειτουργία των οργάνων διοίκησης των Ο.Τ.Α. α' και β' βαθμού,
β) η τροποποίηση των άρθρων 21 και 22 του ν. 4804/2021 (Α'90) για τα όργανα διοίκησης των δήμων και περιφερειών,
γ) η εισαγωγή ρυθμίσεων για τη θέσπιση ειδικής συνεδρίασης λογοδοσίας των δημοτικών και περιφερειακών αρχών,
δ) η εισαγωγή ρυθμίσεων για τη μεταφορά αρμοδιοτήτων, οργανικών μονάδων, θέσεων προσωπικού και πάσης φύσης δικαιωμάτων και υποχρεώσεων των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου των δήμων, των δημοτικών κοινωφελών επιχειρήσεων και των σχολικών επιτροπών στους δήμους, καθώς και τον περιορισμό ίδρυσης νέων νομικών προσώπων από τους Ο.Τ.Α. α' και β' βαθμού,
ε) η ρύθμιση ζητημάτων οικονομικής και διοικητικής διαχείρισης των Ο.Τ.Α.,
στ) η αποσαφήνιση της αρμοδιότητας αποκομιδής απορριμμάτων στο οδικό δίκτυο,
ζ) η τροποποίηση των άρθρων 3, 9, 37 και 46 του ν. 4830/2021 (Α' 169) για την ευζωία των ζώων συντροφιάς και
η) η εισαγωγή ρυθμίσεων για τη διευκόλυνση της συντήρησης, της κατασκευής και της αναβάθμισης λειτουργούντων χερσαίων συνοριακών σταθμών της χώρας.
Με το υπόψη σχέδιο νόμου προβλέπονται τα ακόλουθα:
ΜΕΡΗ Α' και Β'
Περιλαμβάνονται ρυθμίσεις για τη διακυβέρνηση των ο.τ.α., η ισχύς των οποίων αρχίζει από 1η.1.2024. Ειδικότερα:
1.Επέρχονται τροποποιήσεις στον ν.3852/2010, αναφορικά με το σύστημα διακυβέρνησης των δήμων και, μεταξύ άλλων, προβλέπονται τα ακόλουθα: α. Αυξάνεται, σε πάγια βάση κατά έναν (1) και ορίζεται μέχρι τρεις (3), ο αριθμός των αντιδημάρχων για τους δήμους με πληθυσμό μέχρι πέντε (5.000) χιλιάδες κατοίκους. (Κατά τα ισχύοντα, η αύξηση αυτή προβλέφθηκε ειδικά για τη δημοτική περίοδο των αρχών που εγκαταστάθηκαν την 1η.9.2019).
Καταργείται η δυνατότητα προσαύξησης του αριθμού αντιδημάρχων σε δήμους που προήλθαν από συνένωση καθώς και για εκείνους που αναλαμβάνουν τη φιλοξενία του θεσμού «Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης».
Ρυθμίζονται θέματα ορισμού και ανάκλησης των αντιδημάρχων καθώς και άσκησης των αρμοδιοτήτων τους.
β. Ρυθμίζονται, επίσης, θέματα θητείας, απαρτίας και λήψης απόφασης του δημοτικού συμβουλίου, η δε ανάδειξη του προέδρου, του αντιπροέδρου και του γραμματέα αυτού διενεργείται εφεξής μέσω φανερής ψηφοφορίας.
γ. Καταργείται η υποχρέωση δημοσιοποίησης πράξεων σε εφημερίδες, ενώ παράλληλα ενισχύεται η χρήση μέσων Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνίας (ΤΠΕ) για τη λειτουργία των δημοτικών αρχών (περιορισμός των δια ζώσης συνεδριάσεων, χρήση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου κ.λπ.).
δ. Προβλέπονται η υποχρεωτική διεξαγωγή ανά δίμηνο ειδικής συνεδρίασης λογοδοσίας της δημοτικής αρχής, η οποία δεν εμπίπτει στο όριο των τεσσάρων (4) συνεδριάσεων ανά μήνα, καθώς και η καταβολή της αποζημίωσης της παρ. 9 του άρθρου 92 του ν.3852/2010 στα μέλη του δημοτικού συμβουλίου για τη συμμετοχή τους σε αυτήν.
ε. Καταργούνται η οικονομική επιτροπή και η επιτροπή ποιότητας ζωής, στη θέση των οποίων λειτουργεί εφεξής η δημοτική επιτροπή, καθορίζονται οι αρμοδιότητες αυτής και ρυθμίζονται τα θέματα συγκρότησης και λειτουργίας της.(άρθρα 1 - 11)
2.Ομοίως, τροποποιείται το πλαίσιο που διέπει τη διακυβέρνηση των περιφερειών και μεταξύ άλλων προβλέπονται τα ακόλουθα:
α. Ρυθμίζονται θέματα αρμοδιοτήτων των αντιπεριφερειαρχών, η απόφαση ορισμού των οποίων αναρτάται στον δικτυακό τόπο «Διαύγεια» και στην ιστοσελίδα της Περιφέρειας (καταργείται η δημοσίευση σε εφημερίδα).
β. Ρυθμίζονται θέματα συγκρότησης, θητείας και τρόπου λήψης απόφασης του περιφερειακού συμβουλίου, προβλέπεται η διεξαγωγή, εφεξής, φανερής ψηφοφορίας για την εκλογή του προεδρείου του, ενώ καταργείται ο ισχύων περιορισμός όσον αφορά στη συνεδρίαση του συμβουλίου με τηλεδιάσκεψη ή με μικτό τρόπο.
γ. Προβλέπονται οι αρμοδιότητες και ο τρόπος λειτουργίας της περιφερειακής επιτροπής σε αντικατάσταση της οικονομικής επιτροπής.
δ. Προβλέπονται, επίσης, η υποχρεωτική διεξαγωγή ανά δίμηνο ειδικής συνεδρίασης λογοδοσίας της περιφερειακής αρχής και η καταβολή επιπλέον αποζημίωσης στους περιφερειακούς συμβούλους για τη συμμετοχή τους σε αυτήν, η οποία ισούται με ποσοστό 2% επί της μηνιαίας αποζημίωσης του Περιφερειάρχη.
ε. Επεκτείνεται η εφαρμογή των κωλυμάτων εκλογιμότητας και των ασυμβίβαστων των περιφερειακών συμβούλων και για το αξίωμα του Περιφερειακού Συμπαραστάτη.(άρθρα 12 - 21)
3.Προσαρμόζονται, σύμφωνα με τα ανωτέρω, οι ισχύουσες διατάξεις όσον αφορά στα όργανα διοίκησης των δήμων και περιφερειών. (άρθρα 22 - 26)
ΜΕΡΟΣ Γ
1.α. Καταργούνται αυτοδικαίως, την οριζόμενη ημερομηνία, τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου που συστήθηκαν με οποιονδήποτε τρόπο από ο.τ.α. α' βαθμού και λειτουργούν σύμφωνα με τον ν.3463/2006, με εξαίρεση τα Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία ως ν.π.δ.δ. των ο.τ.α. α' βαθμού, που ιδρύονται και λειτουργούν σύμφωνα με τις μνημονευόμενες διατάξεις.
Λύονται επίσης, αυτοδικαίως, την οριζόμενη ημερομηνία, οι μνημονευόμενες κοινωφελείς επιχειρήσεις των δήμων, με εξαίρεση τα δημοτικά περιφερειακά θέατρα.
Οι αρμοδιότητες των ανωτέρω ασκούνται εφεξής από τον οικείο δήμο. β. Το προσωπικό (μόνιμο, ι.δ.α.χ., ι.δ.ο.χ., νομικοί σύμβουλοι κ.λπ.) των καταργούμενων νομικών προσώπων και των λυομένων κοινωφελών επιχειρήσεων καθίσταται αυτοδικαίως προσωπικό του δήμου και παρέχει τις υπηρεσίες του με την ίδια σχέση εργασίας ή έμμισθης εντολής που κατείχε.
Συμβάσεις μίσθωσης έργου συνεχίζουν να υλοποιούνται από τον δήμο μέχρι τη λήξη τους.
Ρυθμίζονται θέματα σχετικά με την κατάταξη του εν λόγω προσωπικού, κατά περίπτωση, σε οργανικές ή προσωποπαγείς θέσεις που συστήνονται αυτοδικαίως, επιπλέον των ήδη υπαρχουσών στον οργανισμό εσωτερικής υπηρεσίας του δήμου και καταργούνται κατά την με οποιοδήποτε τρόπο αποχώρηση του υπαλλήλου.
γ. Τα κινητά και ακίνητα περιουσιακά στοιχεία των καταργούμενων νομικών προσώπων και των κοινωφελών επιχειρήσεων που λύονται περιέρχονται αυτοδικαίως στον δήμο που τα συνέστησε, ο οποίος υπεισέρχεται ως καθολικός διάδοχος σε όλα τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις αυτών.
Με απόφαση του δημάρχου συστήνεται τριμελής Επιτροπή Καταγραφής και Απογραφής των μεταβιβαζόμενων περιουσιακών στοιχείων, η οποία μπορεί να υποβοηθείται στο έργο της από ορκωτούς ελεγκτές.
Η καταχώριση των μεταβιβαζόμενων εμπράγματων δικαιωμάτων επί ακινήτων γίνεται ατελώς στο αρμόδιο κτηματολογικό γραφείο ή υποθηκοφυλακείο.
δ. Μεταφέρονται σε λογαριασμό του οικείου δήμου και αποτελούν έσοδά του, ταμειακά υπόλοιπα και υπόλοιπα τραπεζικών λογαριασμών των καταργούμενων νομικών προσώπων και των κοινωφελών επιχειρήσεων που λύονται.
Συνεχίζουν να υλοποιούνται από τις υπηρεσίες του δήμου, οι ανειλημμένες υποχρεώσεις των εν λόγω νομικών προσώπων και επιχειρήσεων (συνέχιση και εκτέλεση χρηματοδοτούμενων ή συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων ή έργων ή υπηρεσιών από εθνικούς ή ευρωπαϊκούς πόρους ή διεθνείς οργανισμούς, ανανέωση των συμβάσεων ορισμένου χρόνου του απασχολούμενου προσωπικού, υλοποιούμενα προγράμματα επιδότησης της Δ.ΥΠ.Α. κ.λπ.), κατά τα ειδικότερα οριζόμενα.
ε. Αντίστοιχες ρυθμίσεις προβλέπονται σε περίπτωση λύσης κοινωφελών επιχειρήσεων διαδημοτικού χαρακτήρα.
Για την ολοκλήρωση της διαδικασίας λύσης των ανωτέρω επιχειρήσεων συνάπτονται συμβάσεις μεταξύ των εμπλεκόμενων δήμων, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα. Προβλέπεται η συνδρομή των υπηρεσιών των δήμων ή και εξωτερικών συνεργατών προς τη συνιστώμενη, από τον Γραμματέα της οικείας αποκεντρωμένης διοίκησης, Επιτροπή Καταγραφής και Κατανομής των περιουσιακών στοιχείων της επιχείρησης που λύεται, εφόσον προκύπτουν ειδικότερα ζητήματα νομικής, τεχνικής ή οικονομικής φύσης.(άρθρα 27, 29 και 49 παρ.1)
2.α. Από την οριζόμενη ημερομηνία καταργούνται αυτοδικαίως και τα ν.π.δ.δ. «Σχολικές Επιτροπές» του άρθρου 103 παρ.2 του ν.3852/2010, με τις οριζόμενες εξαιρέσεις και οι αρμοδιότητές αυτών ασκούνται εφεξής από τον οικείο δήμο. Εφαρμόζονται και για τις εν λόγω σχολικές επιτροπές οι προτεινόμενες διατάξεις για τα καταργούμενα ν.π.δ.δ. όσον αφορά στη μεταφορά περιουσιακών στοιχείων, ταμειακών διαθεσίμων, προσωπικού κ.λπ.
- Συνιστάται, με απόφαση της δημοτικής επιτροπής, παγία προκαταβολή, με υπόλογο διαχειριστή τον διευθυντή της σχολικής μονάδας. Με υπουργική απόφαση, καθορίζονται οι δαπάνες που καλύπτονται από αυτήν και το ύψος της, ρυθμίζεται δε κάθε σχετικό ζήτημα οικονομικής διαχείρισης.
- Οι αρμοδιότητες της δημοτικής επιτροπής παιδείας (άρθρο 50 του ν.1566/1985) ασκούνται εφεξής από το δημοτικό συμβούλιο ή από επιτροπή που συνιστάται προς τούτο.
β. Προβλέπεται η εξαίρεση από την κατάργηση σχολικών επιτροπών σε δήμους που λειτουργούν συνολικά περισσότερες από εκατό (100) σχολικές επιτροπές πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και ρυθμίζονται θέματα εποπτείας και ελέγχου της οικονομικής λειτουργίας αυτών από τον οικείο δήμο.(άρθρα 28 και 49 παρ.2)
3.α. Παρέχεται η δυνατότητα σύστασης, με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου, επιτροπών για την εύρυθμη άσκηση των αρμοδιοτήτων των καταργούμενων νομικών προσώπων καθώς και των καταργούμενων σχολικών επιτροπών, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα.
Δεν προβλέπεται η καταβολή αμοιβής ή άλλης αποζημίωσης στα μέλη των ανωτέρω επιτροπών, πλην των εξόδων κίνησης που καταβάλλονται στον πρόεδρο αυτών, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην υποπαρ. Δ.9 της παρ. Δ του άρθρου 2 του ν.4336/2015.
β. Αυξάνεται, κατά έναν (1), ο αριθμός των αντιδημάρχων στον οικείο δήμο, για κάθε ένα νομικό πρόσωπο που καταργείται με τις προτεινόμενες διατάξεις ή καταργήθηκε κατά την τρέχουσα δημοτική περίοδο, υπό τις οριζόμενες προϋποθέσεις. Για τους εν λόγω αντιδημάρχους δεν αυξάνεται αντίστοιχα ο αριθμός των ειδικών συμβούλων ή ειδικών συνεργατών ή επιστημονικών συνεργατών.
γ. Δεν επιτρέπεται η ίδρυση νομικών προσώπων από ο.τ.α. α' βαθμού, που συστήνονται σύμφωνα με τον ν.3852/2010 και τον ν.3463/2006, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα.
δ. Ρυθμίζονται ειδικότερα θέματα σχετικά με τη σύσταση των δημοτικών ιδρυμάτων, για τη λειτουργία των οποίων δεν απαιτείται εφεξής η χορήγηση άδειας του Γενικού Γραμματέα της Περιφέρειας.(άρθρα 30 - 32)
ΜΕΡΟΣ Δ'
α. Δημιουργείται στο Υπουργείο Εσωτερικών, στον ηλεκτρονικό σύνδεσμο deiktesOTA.gov.gr, διαδικτυακός κόμβος παρακολούθησης των επιδόσεων των ο.τ.α. και των νομικών τους προσώπων, στον οποίο συλλέγονται στοιχεία που αφορούν στην οικονομική και διοικητική λειτουργία και δραστηριότητά τους και δημοσιεύονται δείκτες μέτρησης και αξιολόγησης των επιδόσεών τους. Παράλληλα, καταργείται το Μητρώο Δεδομένων Τοπικής Αυτοδιοίκησης (άρθρο 6 του ν.4674/2020).
Τα υποβαλλόμενα στον ανωτέρω κόμβο στοιχεία εξάγονται απευθείας από τα πληροφοριακά συστήματα των δήμων και των περιφερειών και δημοσιοποιούνται στο data.gov.gr, συγκεντρώνονται δε και αποστέλλονται από τον οικείο ο.τ.α.
Με κ.υ.α., δύνανται να υποβάλλονται στον διαδικτυακό κόμβο και δεδομένα από λοιπές βάσεις δεδομένων του ελληνικού Δημοσίου, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα.
β. Με υπουργική απόφαση, μπορούν να θεσπίζονται ετήσια βραβεία για τους ο.τ.α. α' και β' βαθμού, οι οποίοι έχουν επιδείξει βελτίωση των δεικτών επιδόσεών τους, σε σχέση με το προηγούμενο έτος, τα οποία μπορούν να συνοδεύονται από χρηματικό έπαθλο, ύψους μέχρι το ποσοστό 0,2 τοις χιλίοις (0,2%ο) επί του συνολικού ετήσιου ύψους των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων των δήμων και των περιφερειών, αντίστοιχα.
γ. Παρέχεται η δυνατότητα χρηματοδότησης των ο.τ.α. α' και β' βαθμού και των νομικών τους προσώπων από τα ειδικά χρηματοδοτικά προγράμματα του ν.4509/2017 καθώς και από οποιουσδήποτε άλλους πόρους των ο.τ.α., για την υλοποίηση της προετοιμασίας άντλησης των δεδομένων των δήμων και των περιφερειών που υποβάλλονται στον κόμβο.(άρθρο 33)
ΜΕΡΟΣ Ε'
Εισάγονται λοιπές διατάξεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Εσωτερικών και μεταξύ άλλων:
1.Επανακαθορίζεται ο τρόπος υπολογισμού του πληθυσμού των ορεινών και των νησιωτικών δήμων, οι οποίοι μπορούν να παρέχουν κίνητρα (δωρεάν σίτιση και διαμονή) στους εργαζόμενους σε αυτούς υπαλλήλους (ιατροί και νοσηλευτές Κέντρων Υγείας, αστυνομικό, λιμενικό και πυροσβεστικό προσωπικό, προσωπικό του ΕΚΑΒ, εκπαιδευτικοί και αναπληρωτές εκπαιδευτικοί όλων των βαθμίδων).
Καταργείται η εξουσιοδοτική διάταξη για τον καθορισμό, με κ.υ.α., του ύψους του χρηματικού επιδόματος, το οποίο καθορίζεται εφεξής με την απόφαση του οικείου δημοτικού ή περιφερειακού ή Διοικητικού συμβουλίου, με την οποία εξειδικεύονται οι προαναφερόμενες παροχές και η διάρκεια ισχύος αυτών.
Προσδίδεται αναδρομική ισχύς, από την 14η.12.2022, στην προαναφερόμενη ρύθμιση.(άρθρο 34)
2.Παρέχεται η δυνατότητα στους δήμους, και κατά την κατάρτιση ή αναμόρφωση του προϋπολογισμού του έτους 2024, να μεταφέρουν ανειδίκευτες πιστώσεις και να διαθέτουν τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους επενδυτικών δαπανών αυτών καθώς και το ειδικό τέλος παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε., για την αντιμετώπιση των λειτουργικών δαπανών τους και των λειτουργικών ή επενδυτικών αναγκών των υπηρεσιών ανταποδοτικού χαρακτήρα, σε περίπτωση αδυναμίας κάλυψης αυτών.(άρθρο 35)
3.Καταργείται η πρόβλεψη για τη διάθεση των αποδιδόμενων, σε ποσοστό 20%, από το ελληνικό Δημόσιο στους οικείους δήμους, τελών μεταλλευτικής δραστηριότητας αποκλειστικά για την εκτέλεση συγκεκριμένων έργων που χρηματοδοτούνται από τον κρατικό προϋπολογισμό ή συγχρηματοδοτούνται από ευρωπαϊκούς πόρους (άρθρο 176 παρ.2, του ν.δ.210/1973). (άρθρο 36)
4.Προβλέπεται η παραλαβή από τους οικείους Φορείς Διαχείρισης Στερεών
Αποβλήτων (ΦοΔΣΑ), ατελώς και χωρίς επιβάρυνση των δήμων, των υλικών που περισυλλέγονται από τους δήμους ή από εντεταλμένα από αυτούς συνεργεία, στο πλαίσιο αποκατάστασης ζημιών λόγω πυρκαγιών ή πλημμυρών στις πληγείσες περιοχές.(άρθρο 37)
5.Επιτρέπεται η παράταση της διάρκειας ισχύος του προϋπολογισμού του έτους που έχει λήξει το αργότερο μέχρι το τέλος Μαρτίου του επόμενου οικονομικού έτους, για τη διενέργεια και την πληρωμή των δαπανών που γίνονται από τους δήμους λόγω της άσκησης των αρμοδιοτήτων των νομικών προσώπων που έχουν λυθεί ή καταργηθεί (άρθρο 160 του ν.3463/2006).(άρθρο 38)
6.Μετατίθεται η ημερομηνία, μετά το πέρας της οποίας παύουν να
ασκούνται οι αρμοδιότητες που έχουν ανατεθεί σε δημοτικούς υπαλλήλους, κατ’ εφαρμογή της νομοθεσίας για τη δημοτική αστυνομία (κατάργηση, επανασύσταση).(άρθρο 39)
7.Επανακαθορίζονται τα πληθυσμιακά όρια των δήμων, σύμφωνα με τα οποία επιτρέπεται η σύσταση οργανικής μονάδας επιπέδου γενικής διεύθυνσης, με τον Οργανισμό Εσωτερικής Υπηρεσίας τους. Εφεξής, συστήνονται:
-μία (1) γενική διεύθυνση στους δήμους με πληθυσμό από 30 χιλ. μέχρι 75 χιλ. κατοίκους,
-μέχρι δύο (2) γενικές διευθύνσεις στους δήμους με πληθυσμό μέχρι 150 χιλ. κατοίκους,
-μέχρι τρεις (3) γενικές διευθύνσεις για τους δήμους με πληθυσμό άνω των 150 χιλ. κατοίκων,
-μια (1) επιπλέον γενική διεύθυνση στο δήμο Αθηναίων και ορίζονται συνολικά έως τέσσερις (4).
Κατά τα ισχύοντα, προβλέπεται μια (1) γενική διεύθυνση για τους δήμους με πληθυσμό άνω των 50 χιλ. κατοίκων, μέχρι δύο (2) για δέκα (10) μνημονευόμενους δήμους και έως τρεις (3) για τον Δήμο Αθηναίων. (άρθρο 40)
8. α.Ανατίθεται, από την 1η.1.2024, στους δήμους η ευθύνη αποκομιδής απορριμμάτων του οδικού δικτύου αρμοδιότητας περιφερειών και των παράπλευρων δρόμων αυτών, των νησίδων τους, των υπογείων διαβάσεων καθώς και των πρανών αυτών, κατά το τμήμα που διέρχεται εντός των ορίων τους.
Από την ανωτέρω ημερομηνία, μεταβιβάζονται στους δήμους τα οχήματα των περιφερειών, τα οποία χρησιμοποιούνται για την καθαριότητα του οδικού δικτύου.
Συμβάσεις που έχουν συναφθεί για την καθαριότητα του οδικού δικτύου από τις περιφέρειες εκτελούνται από την ίδια αναθέτουσα αρχή έως τη λήξη τους.
Οι ανωτέρω ρυθμίσεις εφαρμόζονται και για το οδικό δίκτυο των χερσαίων συνοριακών σταθμών.
β. Με υπουργική απόφαση, κατανέμονται στους δήμους τα ποσά για την άσκηση της ανωτέρω αρμοδιότητας από τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους των περιφερειών (άρθρο 260 του ν.3852/2010), τα οποία δεν μπορεί να υπερβαίνουν το 0,2 % του συνολικού ετήσιου ύψους αυτών.
γ. Με υπουργικές αποφάσεις, καθορίζονται ειδικότερα ζητήματα σχετικά με τον καθορισμό του οδικού δικτύου που εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής των ανωτέρω, του ετήσιου κόστους συντήρησης αυτού κ.λπ.(άρθρα 41 και 49 παρ.6, 7)
9.Ρυθμίζονται θέματα σχετικά με τα προγράμματα των δήμων που αφορούν στη διαχείριση των ζώων συντροφιάς (ν.4830/2021) και μεταξύ άλλων:
α. Παρέχεται η δυνατότητα παράδοσης σε φιλοζωικό σωματείο ή φιλοζωική οργάνωση μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα δεσποζόμενου ζώου συντροφιάς από τον ιδιοκτήτη του, στις οριζόμενες περιπτώσεις (λόγοι υγείας κ.λπ.).
β. Προβλέπεται η συνεργασία των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης και των συνδέσμων αυτών με τα καταφύγια αδέσποτων ζώων, για τη διαχείριση των νεκρών ζώων του καταφυγίου.
γ. Παρατείνεται, μέχρι την οριζόμενη ημερομηνία, η προθεσμία συμμόρφωσης λειτουργούντων καταφυγίων ζώων συντροφιάς με τις προδιαγραφές του ν.4830/2021.(άρθρα 42 - 45)
10.Εισάγονται ρυθμίσεις σχετικά με τους συνοριακούς σταθμούς και συγκεκριμένα:
α. Ορίζεται η οικεία περιφέρεια αρμόδια για την κατασκευή, τη συντήρηση και τον εκχιονισμό του οδικού δικτύου καθώς και των παράπλευρων δρόμων αυτού, που εξυπηρετούν χερσαίους συνοριακούς σταθμούς, σε απόσταση διακοσίων (200) μέτρων από τον κάθε συνοριακό σταθμό και μέχρι το φυσικό όριο της Επικράτειας, με εξαίρεση των τμημάτων που έχουν παραχωρηθεί δυνάμει σχετικής σύμβασης.
β. Παρέχεται η δυνατότητα χρηματοδότησης έργων χωροθέτησης, εγκατάστασης και κατασκευής νέων σταθμών, συντήρησης και αναβάθμισης λειτουργούντων χερσαίων συνοριακών σταθμών καθώς και κατασκευής και συντήρησης του οδικού δικτύου αυτών, από τα ειδικά αναπτυξιακά προγράμματα των ο.τ.α., σύμφωνα με τα άρθρα 69 - 71 του ν.4509/2017 καθώς και από πιστώσεις του Υπουργείου Εσωτερικών.
Για τα έργα αυτά, δικαιούχος μπορεί να είναι το Υπουργείο Εσωτερικών, η οικεία αποκεντρωμένη διοίκηση και η οικεία περιφέρεια, οι οποίοι δύνανται να συνάπτουν για τον σκοπό αυτό προγραμματικές συμβάσεις με φορείς της Γενικής Κυβέρνησης.
γ. Παρέχεται η δυνατότητα παραχώρησης, με κ.υ.α., στο Υπουργείο Εσωτερικών, κατά κυριότητα ή χρήση άνευ ανταλλάγματος εκτάσεων ιδιοκτησίας φορέων της Γενικής Κυβέρνησης ή της Εταιρείας Ακινήτων Δημοσίου (Ε.Τ.Α.Δ.) ΑΕ, για την εγκατάσταση και λειτουργία συνοριακών σταθμών, των συνοδών χώρων αυτών ή λοιπών βοηθητικών χώρων. δ. Προβλέπεται η μεταγραφή ατελώς των παραχωρούμενων κατά τα ανωτέρω εδαφικών εκτάσεων στα οικεία υποθηκοφυλακεία ή Κτηματολογικά
Γραφεία και η απαλλαγή κάθε σχετικής πράξης, από κάθε φόρο μεταβίβασης, άλλο φόρο ή τέλος ή δικαίωμα υπέρ του Δημοσίου υποθηκοφυλάκων ή τρίτου.
(άρθρα 46 - 48)
ΜΕΡΗ ΣΤ’ και Ζ’
Παρατίθενται οι εξουσιοδοτικές διατάξεις καθώς και οι καταργούμενες διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας, όπου, μεταξύ άλλων, καταργούνται η εκτελεστική επιτροπή των δήμων και των περιφερειών καθώς και η δημοτική και η περιφερειακή επιτροπή διαβούλευσης.(άρθρα 49, 50)
Διαβάστε εδώ το Σχέδιο Νόμου
Διαβάστε επίσης
- Εγκύκλιος ΥΠΕΣ 6120/2024 [19-1-2024]
- Εγκύκλιος 94548/2023 [6-11-2023]
- Εγκύκλιος ΥΠΕΣ 87909/2023 [12-10-2023]
- Εγκύκλιος ΥΠΕΣ 86921/2023 [11-10-2023] - Κατάργηση νομικών προσώπων των Ο.Τ.Α.
- Δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ ο νόμος 5056/2023 για την Αναμόρφωση του συστήματος διακυβέρνησης Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης
- Νόμος 5056/2023 - ΦΕΚ 163/Α/6-10-2023 (Κωδικοποιημένος)
- ΟΤΑ - Ζώα συντροφιάς: Έρχεται πλατφόρμα για τις υιοθεσίες – Τι προβλέπει το νέο νομοσχέδιο