x

Σύνδεση

Δεν έχετε λογαριασμό; Εγγραφείτε

Κατατέθηκε στη Βουλή το Σχέδιο Νόμου για την Δευτεροβάθμια περίθαλψη και την ιατρική εκπαίδευση και μισθολογικές ρυθμίσεις για τους ιατρούς και οδοντιάτρους ΕΣΥ

Με το σχέδιο νόμου ρυθμίζονται διάφορα θέματα αρμοδιότητας του Υπουργείου Υγείας

Κατατέθηκε στη Βουλή το Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Υγείας «Δευτεροβάθμια περίθαλψη, ιατρική εκπαίδευση, μισθολογικές ρυθμίσεις για τους ιατρούς και οδοντιάτρους του Εθνικού Συστήματος Υγείας και λοιπές διατάξεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Υγείας» που ρυθμίζει μια σειρά από θέματα του ΕΣΥ.

Με το σχέδιο νόμου ρυθμίζονται διάφορα θέματα αρμοδιότητας του Υπουργείου Υγείας και ειδικότερα:

ΜΕΡΗ Α' ΚΑΙ Β'

1.Προβλέπεται πιλοτική εφαρμογή προγράμματος προκαταρκτικής κλινικής άσκησης, διάρκειας έξι (6) μηνών, σε κλινικές του παθολογικού ή χειρουργικού τομέα, καθώς και σε τμήματα επειγόντων περιστατικών σε επιλεγμένα νοσοκομεία του Εθνικού Συστήματος Υγείας (Ε.Σ.Υ.) εντός των Υγειονομικών Περιφερειών (Υ.ΠΕ.) της χώρας.

2.Ορίζονται οι προϋποθέσεις συμμετοχής ιατρών στο εν λόγω πρόγραμμα και η διαδικασία υλοποίησης αυτού. Οι ιατροί που επιλέγονται τοποθετούνται σε προσωρινά συνιστώμενες θέσεις προκαταρκτικής κλινικής άσκησης σε νοσοκομείο αρμοδιότητας της οικείας Υ.ΠΕ και λαμβάνουν αποδοχές ειδικευόμενου ιατρού.

3.Η πιλοτική εφαρμογή του προγράμματος ολοκληρώνεται την 31η.12.2024 και δύναται με υ.α. να παραταθεί χρονικά.(άρθρα 1-3)

 

ΜΕΡΟΣ Γ'

1.Ρυθμίζονται θέματα αναφορικά με τους ιατρούς κλάδου Ε.Σ.Υ. Ειδικότερα επαναπροσδιορίζεται το νομοθετικό πλαίσιο:

-κρίσης και επιλογής ιατρών Ε.Σ.Υ. (τρόπος συγκρότησης των σχετικών Συμβουλίων, κριτήρια επιλογής των ιατρών κ.λπ.),

-υποβολής υποψηφιότητας και υλοποίησης της διαδικασίας τοποθέτησής τους,

-πλήρωσης θέσεων ιατρών κλάδου Ε.Σ.Υ. που αποβαίνουν άγονες, μετά την προκήρυξή τους κ.λπ.(άρθρα 4-9 και 12)

2. α. Δεν συνιστά πειθαρχικό παράπτωμα για τους ιατρούς Ε.Σ.Υ. η λειτουργία ιδιωτικού ιατρείου ή η παροχή ιατρικών υπηρεσιών σε κάθε είδους ιδιωτικές επιχειρήσεις που παρέχουν ή καλύπτουν υπηρεσίες υγείας, υπό τις οριζόμενες προϋποθέσεις.

β. Επιτρέπεται και στο λοιπό επιστημονικό και νοσηλευτικό προσωπικό του Ε.Σ.Υ. η κατ’ εξαίρεση συμμετοχή σε επιστημονικές εκδηλώσεις τύπου Α' στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό και τύπου Β’ στην Ελλάδα. Για την εν λόγω συμμετοχή καταβάλλεται στο προαναφερόμενο προσωπικό ανάλογη εύλογη τιμητική αμοιβή μέσω του Ειδικού Λογαριασμού Κονδυλίων Έρευνας και Ανάπτυξης (Ε.Λ.Κ.Ε.Α.).

Επίσης, επιτρέπεται στους ιατρούς, στο λοιπό επιστημονικό και νοσηλευτικό προσωπικό του Ε.Σ.Υ., καθώς και σε πανεπιστημιακούς ιατρούς, που εργάζονται και σε μονάδες ή εργαστήρια που έχουν εγκατασταθεί σε νοσοκομεία του Ε.Σ.Υ. ή των Α.Ε.Ι., να συμμετέχουν σε ομάδες εργασίας, με ή χωρίς αμοιβή, εφόσον έχουν λάβει σχετική άδεια από τον φορέα που τους εποπτεύει. Η καταβολή της αμοιβής γίνεται επίσης μέσω του Ε.Λ.Κ.Ε.Α.

γ. Στις παραπάνω ρυθμίσεις υπάγονται και οι ιατροί του Γενικού Νοσοκομείου Θεσσαλονίκης “ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ”.

δ. Δύνανται, υπό τις οριζόμενες προϋποθέσεις, να παρέχουν υπηρεσίες σε κάθε είδους ιδιωτικές επιχειρήσεις που παρέχουν ή καλύπτουν υπηρεσίες υγείας, μέλη Διδακτικού Ερευνητικού Προσωπικού (Δ.Ε.Π.) και μέλη Εργαστηριακού Διδακτικού Προσωπικού (Ε.ΔΙ.Π.) των Α.Ε.Ι. που είναι ιατροί και τοποθετούνται σε πανεπιστημιακές μονάδες των Α.Ε.Ι. που είναι εγκατεστημένες στα αναφερόμενα νοσηλευτικά ιδρύματα.(άρθρο 10)

3.Καθορίζεται το θεσμικό πλαίσιο επιλογής και αξιολόγησης Συντονιστών Διευθυντών.(άρθρο 11)

4.Ρυθμίζονται θέματα σχετικά με i) τη διαδικασία αξιολόγησης του επικουρικού ιατρικού και οδοντιατρικού προσωπικού και ii) τον πειθαρχικό έλεγχο που δύναται να ασκηθεί στο εν λόγω προσωπικό, κατά την άσκηση των καθηκόντων του.(άρθρα 13 και 14)

 

ΜΕΡΟΣ Δ’

Ρυθμίζονται θέματα για τους ειδικευόμενους και ειδικευμένους ιατρούς, αναφορικά με :

-τη διαδικασία τοποθέτησής τους για άσκηση, προς απόκτηση ειδικότητας (δημιουργείται ειδική ηλεκτρονική εφαρμογή),

-τον καθορισμό ομάδων νοσοκομείων και θέσεων ιατρών, για απόκτηση ειδικότητας,

-τον χρόνο άσκησης στο εξωτερικό των ειδικευόμενων ιατρών, για απόκτηση ειδικότητας,

-τις προϋποθέσεις συμμετοχής στις εξετάσεις για την απόκτηση τίτλου ειδικότητας,

-τη μετεκπαίδευση ιατρών ή οδοντιάτρων,

-τη χορήγηση βεβαίωσης άσκησης ιατρικού και οδοντιατρικού επαγγέλματος κ.λπ..(άρθρα 15-21)

 

ΜΕΡΟΣ Ε

1.Δύνανται να συστήνονται αυτοτελή Τμήματα Επειγόντων Περιστατικών (Τ.Ε.Π.), με ειδική στελέχωση και εξοπλισμό και σε νοσοκομεία δυναμικότητας κάτω των 300 κλινών, ανεξαρτήτως αν αποτελούν νοσοκομεία με τη μεγαλύτερη δυναμικότητα σε μία περιφερειακή ενότητα (σήμερα η σύσταση ανάλογης μονάδας, προβλέπεται για νοσοκομεία δυναμικότητας άνω των 300 κλινών και για νοσοκομεία με τη μεγαλύτερη δυναμικότητα σε κάθε περιφερειακή ενότητα).

Με υ.α. ρυθμίζεται η οργάνωση, ο τρόπος λειτουργίας και στελέχωσης των ανωτέρω Τ.Ε.Π.(άρθρο 22)

2. α. Ρυθμίζονται ζητήματα σχετικά με την αναγνώριση χρόνου άσκησης σε ιατρική εξειδίκευση ως χρόνου υπηρεσίας καθώς και με τη διαδικασία πλήρωσης θέσεων ειδικευμένων ιατρών κλάδου Ε.Σ.Υ. σε Μονάδες Εντατικής Θεραπείας (Μ.Ε.Θ.) ή Μονάδες Εντατικής Νοσηλείας Νεογνών (Μ.Ε.Ν.Ν.) ή Τμήματα Επειγόντων Περιστατικών (Τ.Ε.Π.).(άρθρα 23 και 24)

 

ΜΕΡΟΣ ΣΤ

Ρυθμίζονται θέματα αναφορικά με τη δομή και τη λειτουργία του Κεντρικού Συμβουλίου Υγείας (Κ.Ε.Σ.Υ.). Συγκεκριμένα:

-αυξάνεται κατά επτά (7) μέλη ο αριθμός των μελών του Συμβουλίου Εμπειρογνωμόνων του Κ.Ε.Σ.Υ., οριζόμενος σε τριάντα έξι (36) από είκοσι εννέα (29) που είναι σήμερα,

-ορίζονται τα συλλογικά όργανα που συγκροτούν το Κ.Ε.Σ.Υ.,

-καθορίζεται η σύνθεση και ο τρόπος συγκρότησης του Συμβουλίου Εμπειρογνωμόνων του Κ.Ε.Σ.Υ. καθώς και της Διοικούσας Επιτροπής και των Επιτροπών αυτού,

-προβλέπεται η συγκρότηση επιτροπής έρευνας και τεχνολογίας, με ειδίκευση σε ζητήματα αξιολόγησης της βιοτεχνολογίας και των δεοντολογικών διλημμάτων που αναφύονται από τη χρήση της.(άρθρα 25-27)

 

ΜΕΡΟΣ Ζ’

1.Ρυθμίζονται θέματα αναφορικά με τους νοσηλευτές και λοιπούς επαγγελματίες υγείας. Ειδικότερα, μεταξύ άλλων, επανακαθορίζονται ζητήματα σχετικά με:

-τις προϋποθέσεις απόκτησης της νοσηλευτικής ειδικότητας και εξειδίκευσης,

-τους Κώδικες Δεοντολογίας που διέπουν τη συνεργασία μεταξύ των οριζόμενων κατηγοριών επαγγελμάτων υγείας (νοσηλευτών, επισκεπτών υγείας κ.λπ.) με τους ασθενείς, το ιατρικό και λοιπό προσωπικό των νοσηλευτικών ιδρυμάτων,

-το καθηκοντολόγιο νοσηλευτικού και παραϊατρικού προσωπικού,

-τα επαγγελματικά δικαιώματα επαγγελματιών υγείας κ.λπ. (άρθρα 28-32)

2.Προβλέπεται ότι κάθε Δημόσιο Ινστιτούτο Επαγγελματικής Κατάρτισης (Δ.Ι.Ε.Κ.) αρμοδιότητας Υπουργείου Υγείας αποτελεί παράρτημα του νοσοκομείου στο οποίο λειτουργεί. Η αρμοδιότητα i) οργάνωσης και λειτουργίας των εν λόγω Δ.Ι.Ε.Κ., ανήκει στο νοσοκομείο, του οποίου αποτελεί παράρτημα και ii) διαμόρφωσης και εποπτείας του εκπαιδευτικού πλαισίου του, ανήκει στο Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων.(άρθρο 33)

 

ΜΕΡΟΣ Η’

1.Ορίζεται ότι οι Ιατρικοί, Οδοντιατρικοί Σύλλογοι της χώρας και η Ελληνική Οδοντιατρική Ομοσπονδία (Ε.Ο.Ο.) υπόκεινται εφεξής στην εποπτεία του Υπουργού Υγείας.(άρθρα 34 και 35)

2.α. Συστήνονται, με π.δ., στην κεντρική Διοίκηση του Πανελλήνιου Συλλόγου Οπτικών και Οπτομετρών (Π.Σ.Ο.Ο.) και στα περιφερειακά τμήματα αυτού, κατά κλάδο, οι αναγκαίες για τη λειτουργία του οργανικές θέσεις προσωπικού, ορίζονται τα απαιτούμενα για την κάθε θέση προσόντα και καθορίζονται οι αντίστοιχες αρμοδιότητες και αποδοχές.

β. Ορίζεται ότι οι αποδοχές, αποζημιώσεις και τα έξοδα των υπαλλήλων καλύπτονται από ίδιους πόρους του συλλόγου και δεν επιβαρύνουν τον κρατικό προϋπολογισμό.(άρθρο 36)

3.Παρέχεται δυνατότητα αναστολής, με υ.α., για σπουδαίο λόγο και γιαχρονικό διάστημα που δεν δύναται να υπερβαίνει τους έξι (6) μήνες, της διενέργειας αρχαιρεσιών για την ανάδειξη των οργάνων διοίκησης επαγγελματικού συλλόγου που λειτουργεί με τη μορφή νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου και εποπτεύεται από το Υπουργείο Υγείας.(άρθρο 37)

 

ΜΕΡΟΣ Θ’

Παρέχεται η δυνατότητα:

-στα νοσοκομεία του Εθνικού Συστήματος Υγείας (Ε.Σ.Υ.), στο Γενικό Νοσοκομείο Θεσσαλονίκης «Παπαγεωργίου», στα νοσοκομεία που εποπτεύονται από τα Υπουργεία Παιδείας και Θρησκευμάτων και Εθνικής Άμυνας καθώς και στις ιδιωτικές κλινικές να παρέχουν υπηρεσίες φυσικού τοκετού μέσω κέντρων φυσικού τοκετού κατά τα ειδικότερα διαλαμβανόμενα,

-στις δημόσιες δομές υγείας, πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας περίθαλψης, νομικά πρόσωπα δημοσίου και ιδιωτικού δικαίου, τα οποία παρέχουν υπηρεσίες υγείας, οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης α’ βαθμού και στα νομικά πρόσωπα δημοσίου και ιδιωτικού δικαίου αυτών, που παρέχουν υπηρεσίες υγείας, καθώς και σε ιδιώτες επαγγελματίες υγείας, να αναπτύσσουν και να οργανώνουν την κατ’ οίκον μαιευτική φροντίδα για την παροχή υπηρεσιών στην οικία τους σε έγκυες, λεχωίδες και νεογνά.(άρθρα 38 και 39)

 

ΜΕΡΟΣ Γ

1.Παρέχεται στα νοσοκομεία του Ε.Σ.Υ. η δυνατότητα διενέργειας διακομιδών ασθενών μετά από την ολοκλήρωση της νοσηλείας τους και σύναψης συμβάσεων με φυσικά ή νομικά πρόσωπα, τα οποία είναι κάτοχοι αδειοδοτημένων ασθενοφόρων αυτοκινήτων του ιδιωτικού τομέα. (άρθρο 40)

2.Απαλλάσσονται από τα τέλη κυκλοφορίας, εφόσον χρησιμοποιούνται για συγκεκριμένους σκοπούς, τα ασθενοφόρα αυτοκίνητα, τα αυτοκίνητα κινητών ιατρείων και χειρουργείων εκστρατείας και τα φορτηγά αυτοκίνητα που ανήκουν κατά κυριότητα στις Διοικήσεις Υγειονομικών Περιφερειών (Δ.Υ.Πε.).(άρθρο 41)

 

ΜΕΡΟΣ ΙΑ’

1.Παρέχεται η δυνατότητα στις ιδιωτικές κλινικές να χρησιμοποιούν στην επωνυμία ή στον διακριτικό τίτλο τους τον όρο «ΙΔΙΩΤΙΚΟ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟ», υπό τις οριζόμενες προϋποθέσεις.(άρθρο 42)

2.Θεσμοθετείται ελάχιστος αριθμός τριών (3) κλινών και για τις ειδικότητες παιδοορθοπαιδικής και παιδοωτορινολαρυγγολογίας, ως προϋπόθεση για την ίδρυση και λειτουργία ιδιωτικής γενικής κλινικής.(άρθρο 43)

3.Παρατείνεται, από τη λήξη της και μέχρι το οριζόμενο χρονικό διάστημα,

η ισχύς των αδειών ίδρυσης ιδιωτικών κλινικών, για τις οποίες η προθεσμία έναρξης λειτουργίας της ιδιωτικής κλινικής έληξε από την 1η.3.2020 και έως την έναρξη ισχύος του υπό ψήφιση νομοσχεδίου.(άρθρο 44)

4.Τίθεται χρονικός περιορισμός προσωρινής διακοπής λειτουργίας των ιδιωτικών κλινικών, λόγω μεταστέγασης, κτιριακής μετατροπής, γενικής ανακαίνισης ή άλλων εξαιρετικών λόγων.(άρθρο 45)

5.Επανακαθορίζονται οι προϋποθέσεις χορήγησης άδειας ίδρυσης ιδιωτικής κλινικής καθώς και το μεταβατικό νομικό πλαίσιο που διέπει το καθεστώς της κτιριακής επέκτασης και αύξησης κλινών των ιδιωτικών κλινικών, μετά την έναρξη ισχύος του ν.4600/2019 περί εκσυγχρονισμού του πλαισίου λειτουργίας ιδιωτικών κλινικών κ.λπ., με αναδρομική ισχύ από την ημερομηνία έναρξης ισχύος του ν.4600/2019.(άρθρα 46, 47 και 68)

 

ΜΕΡΟΣ ΙΒ'

1.α. Ορίζεται η οικεία Περιφέρεια ως αρμόδια αρχή για τη χορήγηση, αναστολή, ανάκληση και ακύρωση βεβαίωσης λειτουργίας εργαστηρίου φυσικοθεραπείας.

β. Συνιστάται στην έδρα κάθε Περιφέρειας επιτροπή, η οποία έχει ως έργο:

- την εισήγηση/γνωμοδότηση για την έκδοση των προβλεπόμενων ως άνω πράξεων του Περιφερειάρχη,

- την εποπτεία και τον έλεγχο των εργαστηρίων φυσικοθεραπείας κατά τη λειτουργία τους.(άρθρο 48)

2.α. Υποχρεούνται όλοι οι κάτοχοι βεβαίωσης λειτουργίας εργαστηρίου φυσικοθεραπείας να καταχωρούν το εργαστήριο στο Μητρώο Εργαστηρίων Φυσικοθεραπείας που τηρεί ο Πανελλήνιος Σύλλογος Φυσικοθεραπευτών (Π.Σ.Φ.).

β. Επιβάλλεται, σε βάρος του άνω φορέα της οικονομικής δραστηριότητας, πρόστιμο ύψους πεντακοσίων (500 €) ευρώ σε περίπτωση παράβασης της υποχρέωσης καταχώρισης εργαστηρίου στο Μ.Ε.Φ. και σε περίπτωση συνεχιζόμενης μη συμμόρφωσης ανακαλείται η βεβαίωση λειτουργίας του. (άρθρο 49)

 

ΜΕΡΟΣ ΙΓ’

1.Επανακαθορίζεται η σειρά προτίμησης αιτήσεων φαρμακοποιών και ιδιωτών - μη φαρμακοποιών, για την απόκτηση άδειας ίδρυσης φαρμακείου. (άρθρο 50)

2.Επιβάλλεται υποχρέωση έκδοσης δελτίου προμήθειας για τον εφοδιασμό i)μονάδων φροντίδας ηλικιωμένων και φροντίδας ατόμων με αναπηρία, ii) πλοίων και iii) αεροπλάνων με τα οριζόμενα φάρμακα, ναρκωτικά και αντιβιοτικά από τα φαρμακεία.(άρθρο 51)

3.Παρέχεται δυνατότητα σε δύο (2) ή/και περισσότερους φαρμακοποιούς, κατόχους άδειας ιδρύσεως φαρμακείου, χορηγηθείσας βάσει πληθυσμιακών κριτηρίων εντός της ίδιας περιφερειακής ενότητας, να συστήσουν εταιρεία εκμετάλλευσης φαρμακείου ειδικού τύπου, οποιασδήποτε μορφής, πλην εκείνης της ανώνυμης εταιρείας, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα.(άρθρο 52)

4.Επιβάλλεται υποχρέωση λειτουργίας των φαρμακαποθηκών κατ' ελάχιστον σαράντα (40) ώρες εβδομαδιαίως καθώς και δήλωσης του ωραρίου κάθε φαρμακαποθήκης στον κατά τόπο αρμόδιο δήμο.(άρθρο 53)

 

ΜΕΡΟΣ ΙΔ’

1.α. Αναμορφώνεται το μισθολογικό καθεστώς των ιατρών και οδοντιάτρων του Ε.Σ.Υ., των έμμισθων ειδικευόμενων ιατρών και των επικουρικών ιατρών. β. Από 1.1.2023:

- το νοσοκομειακό επίδομα ως συνδεόμενο με την ενεργό άσκηση καθηκόντων προσαυξάνεται περαιτέρω σε ποσοστό πενήντα τοις εκατό (50%) στο ιατρικό προσωπικό που απασχολείται αποκλειστικά σε Μ.Ε.Θ. ή Μ.Ε.Ν.Ν. των νοσοκομείων και έχει την αντίστοιχη εξειδίκευση και κατά σαράντα τοις εκατό (40%) στο ιατρικό προσωπικό των ιδίων μονάδων, το οποίο δεν έχει την αντίστοιχη εξειδίκευση,

-χορηγείται, από τον φορέα στον οποίο υπηρετούν, μηνιαίο κίνητρο προσέλκυσης και παραμονής στους ιατρούς που έχουν εξειδικευθεί στην επείγουσα ιατρική και υπηρετούν σε Τ.Ε.Π., στους ιατρούς που ασκούνται για την

απόκτηση εξειδίκευσης της επείγουσας ιατρικής και στους ιατρούς άνευ τίτλου εξειδίκευσης στην επείγουσα ιατρική που υπηρετούν στα τμήματα Τ.Ε.Π. γ. Το ειδικό κίνητρο άγονης ειδικότητας που καταβάλλεται στους ιατρούς που κατέχουν ή ειδικεύονται στην ειδικότητα της αναισθησιολογίας καθορίζεται ως εξής:

-στους ιατρούς ειδικότητας αναισθησιολογίας τετρακόσια (400) ευρώ. Το κίνητρο αυτό καταβάλλεται και στους επικουρικούς ιατρούς και στους ιατρούς τριετούς θητείας ειδικότητας αναισθησιολογίας που υπηρετούν σε αντίστοιχες κλινικές και τμήματα των νοσοκομείων αρμοδιότητας των οριζομένων υπουργείων.

-στους ιατρούς που ειδικεύονται στην ειδικότητα της αναισθησιολογίας καθώς και στους ιατρούς οι οποίοι παρατείνουν την παραμονή τους μετά το πέρας του χρόνου ειδίκευσής τους ως παρατασιακοί ειδικευόμενοι διακόσια πενήντα (250)ευρώ.

δ. Τα ποσά του επιδόματος που αφορούν σε μήνες άσκησης στην ειδικότητα της αναισθησιολογίας πριν την 1.1.2023 και δεν έχουν καταβληθεί μέχρι την ημερομηνία αυτή χορηγούνται εφάπαξ μέχρι 31.3.2023. ε. Αναμορφώνονται οι βασικοί μισθοί:

-των ιατρών και οδοντιάτρων δημόσιας υγείας του Ε.Σ.Υ. και ιατρών γενικής ιατρικής και βιοπαθολογίας, που υπηρετούν στις διευθύνσεις δημόσιας υγείας των περιφερειών και των αποκεντρωμένων διοικήσεων,

-των μονίμων αγροτικών ιατρών και οι ιατροί υπηρεσίας υπαίθρου εξελίσσονται εφεξής στη μισθολογική κλίμακα.(άρθρα 54 - 60)

2. Επανακαθορίζεται το μισθολογικό καθεστώς των ιατρών και οδοντιάτρων καθώς και του λοιπού προσωπικού που i) προσλαμβάνεται στην Ανώνυμη Εταιρεία Μονάδων Υγείας (Α.Ε.Μ.Υ.Α.Ε.) και απασχολείται στα Προαναχωρησιακά Κέντρα Κράτησης Αλλοδαπών και (ii) συμμετέχει στο πρόγραμμα που υλοποιεί ο Εθνικός Οργανισμός Δημόσιας Υγείας (Ε.Ο.Δ.Υ.), κατ’ εφαρμογή των διατάξεων της παρ. 1 του άρθρου 123 του ν.4549/2018 και απασχολούνται αποκλειστικά στα Κέντρα Φιλοξενίας Προσφύγων και Μεταναστών (Κ.Φ.Π.Μ.) και στα Κέντρα Υποδοχής και Ταυτοποίησης (Κ.Υ.Τ.).

Συγκεκριμένα πλέον των οριζόμενων αποδοχών, λαμβάνουν μηνιαίο ειδικό οικονομικό κίνητρο προσέλκυσης και παραμονής σε ποσοστό τριάντα τοις εκατό (30%) επί του καταβαλλόμενου βασικού μισθού, αντί ενός (1) επιπλέον μηνιαίου μισθού που ισχύει σήμερα.(άρθρα 61 και 62)

 

Σχέδιο Νόμου

 

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΥΓΕΙΑΣ

Κατατέθηκε σήμερα στη Βουλή το νομοσχέδιο «ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΠΕΡΙΘΑΛΨΗ, ΙΑΤΡΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ, ΜΙΣΘΟΛΟΓΙΚΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΙΑΤΡΟΥΣ ΚΑΙ ΟΔΟΝΤΙΑΤΡΟΥΣ ΤΟΥ ΕΘΝΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΛΟΙΠΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΑΣ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΥΓΕΙΑΣ».

Με το νομοσχέδιο αυξάνονται αναδρομικά οι αποδοχές των γιατρών υλοποιώντας την εξαγγελία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη ΔΕΘ. Συγκεκριμένα θα καταβληθούν αναδρομικά οι αυξήσεις στους μισθούς και στα επιδόματα των γιατρών από 28 Ιουνίου 2022.

Παράλληλα από 1.1.2023 θα καταβληθεί επιπλέον προσαύξηση του νοσοκομειακού επιδόματος των γιατρών που υπηρετούν σε ΜΕΘ καθώς και θα δοθεί μηνιαίο επίδομα σε γιατρούς που υπηρετούν στα ΤΕΠ και σε αναισθησιολόγους που υπηρετούν σε αναισθησιολογικά τμήματα.

Εισάγονται οι αναγκαίες διαρθρωτικές ρυθμίσεις για τη βελτίωση του νομικού πλαισίου που διέπει τη δευτεροβάθμια περίθαλψη, την ιατρική εκπαίδευση, την προαγωγή της επείγουσας ιατρικής και της μαιευτικής περίθαλψης και επιλύονται οργανωτικά ζητήματα ιατρών Ε.Σ.Υ. και λοιπά ζητήματα αρμοδιότητας του Υπουργείου Υγείας.

Βασικοί άξονες και ειδικότεροι στόχοι του νομοσχεδίου είναι κυρίως οι ακόλουθοι:

α) Η αναμόρφωση των ειδικών μισθολογικών ρυθμίσεων και η αύξηση των αποδοχών που αφορούν τους Ιατρούς και Οδοντιάτρους του Εθνικού Συστήματος Υγείας, τους έμμισθους Ειδικευόμενους Ιατρούς, τους Επικουρικούς Ιατρούς, τους Ιατρούς και Οδοντιάτρους Δημόσιας Υγείας Ε.Σ.Υ., τους Ιατρούς Γενικής Ιατρικής και Βιοπαθολογίας που υπηρετούν στις Διευθύνσεις Δημόσιας Υγείας των Περιφερειών και των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων καθώς και τους Μονίμους Αγροτικούς Ιατρούς και Ιατρούς Υπηρεσίας Υπαίθρου, και η επαναδιατύπωση των διατάξεων για το μισθολόγιο των ιατροδικαστών, καθώς και για τις αποδοχές των ιατρών, οδοντιάτρων και του προσωπικού των Προαναχωρησιακών Κέντρων Κράτησης Αλλοδαπών, των Κέντρων Φιλοξενίας Αλλοδαπών και Προσφύγων και των Κέντρων Υποδοχής και Ταυτοποίησης. Για την αναμόρφωση αυτή λαμβάνεται υπόψη η συνταγματικά κατοχυρωμένη ιδιαίτερη μισθολογική μεταχείριση των ανωτέρω κατηγοριών προσωπικού, ούτως ώστε οι αποδοχές τους να είναι ανάλογες με το λειτούργημά τους και σε εναρμόνιση με την υπ’ αρ. 1408/2022 απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ.

β) Η βελτίωση της κλινικής εκπαίδευσης που λαμβάνουν οι απόφοιτοι της Ιατρικής, μέσω της εφαρμογής πιλοτικού προγράμματος προκαταρκτικής κλινικής άσκησης έξι (6) μηνών σε κλινικές του παθολογικού ή χειρουργικού τομέα, καθώς και σε τμήματα επειγόντων περιστατικών σε επιλεγμένα νοσοκομεία του Εθνικού Συστήματος Υγείας (Ε.Σ.Υ.) εντός των υγειονομικών περιφερειών (Υ.ΠΕ.) της χώρας. Μέσω του προγράμματος αυτού θα είναι αποτελεσματικότερη η παροχή υπηρεσιών από τους ιατρούς που εκπληρώνουν την υποχρεωτική υπηρεσία υπαίθρου και πιο στοχευμένη η επιλογή της ιατρικής ειδικότητας, στην οποία θα ασκηθούν.

γ) Η τροποποίηση του νομικού πλαισίου που διέπει την κρίση και επιλογή των ιατρών κλάδου Εθνικού Συστήματος Υγείας (Ε.Σ.Υ.), ώστε να είναι εφικτή η στοχευμένη και προσαρμοσμένη στις ανάγκες των νοσοκομείων επιλογή μόνιμου ιατρικού προσωπικού για τη στελέχωση των νοσοκομείων του Ε.Σ.Υ. Η συνεκτίμηση των αναγκών αυτών συνιστά καταλυτικό παράγοντα για την ολοκλήρωση της διαδικασίας κρίσης και επιλογής των ιατρών, κατά τρόπο ορθολογικό και ανάλογο των αναγκών στελέχωσης των νοσοκομείων. Ειδικότερα, στην έδρα των Διοικήσεων των Υγειονομικών Περιφερειών συγκροτούνται συμβούλια αρμόδια για τον έλεγχο των δικαιολογητικών, τη μοριοδότηση και την αναμοριοδότηση των ιατρών, που υποβάλλουν υποψηφιότητα για θέσεις νοσοκομείων και γενικών νοσοκομείων – κέντρων υγείας σε ολόκληρη την επικράτεια, για συγκεκριμένη ειδικότητα, η οποία ορίζεται για κάθε Δ.Υ.ΠΕ με απόφαση του Υπουργού Υγείας, και στην έδρα των νοσοκομείων του Ε.Σ.Υ. συγκροτούνται συμβούλια αρμόδια για τη διεξαγωγή της συνέντευξης και τη διαμόρφωση της τελικής βαθμολογίας των ιατρών, που υποβάλλουν υποψηφιότητα για θέσεις που έχει προκηρύξει το συγκεκριμένο νοσοκομείο ή το γενικό νοσοκομείο – κέντρο υγείας.

δ) Η αναβάθμιση της ιατρικής εκπαίδευσης με δύο τρόπους: 1) με την επιτάχυνση της τοποθέτησης ιατρών για άσκηση σε ιατρική ειδικότητα, μέσω της μεταφοράς της διαδικασίας τοποθέτησης από το Υπουργείο Υγείας στα νοσοκομεία που αποτελούν εκπαιδευτικά κέντρα και τη δημιουργία ηλεκτρονικής πλατφόρμας για την υποβολή αιτήσεων και τήρηση της σειράς χρονικής προτεραιότητας και 2) μέσω της δημιουργίας ομάδων νοσοκομείων ανά ειδικότητα για τοποθέτηση ιατρών προς άσκηση για απόκτηση ειδικότητας και της κυκλικής τοποθέτησης των ιατρών στα νοσοκομεία της ομάδας, στην οποία θα ενταχθούν, καθώς και του καθορισμού του αριθμού των θέσεων προς άσκηση ιατρών ανά ειδικότητα και ανά νοσοκομείο με γνώμονα τις ανάγκες του συστήματος υγείας της χώρας και των πολιτών της.

ε) Ο εκσυγχρονισμός του νομικού πλαισίου που διέπει το καθεστώς απασχόλησης των ιατρών κλάδου Ε.Σ.Υ., αφενός μέσω της πρόβλεψης της δυνατότητας προκήρυξης θέσεων μερικής απασχόλησης, οι οποίες θα καλύπτονται από ιατρούς που θα έχουν τη δυνατότητα άσκησης ιδιωτικού επαγγέλματος. Αφετέρου θεσπίζεται η δυνατότητα για τους ιατρούς πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης που υπηρετούν σε νοσοκομεία του Ε.Σ.Υ., υπό προϋποθέσεις, να λειτουργούν ιδιωτικό ιατρείο ή να παρέχουν υπηρεσίες προς ιδιωτικές κλινικές, ιδιωτικά διαγνωστικά ή θεραπευτικά εργαστήρια και γενικότερα σε κάθε είδους ιδιωτικές επιχειρήσεις, που παρέχουν ή καλύπτουν υπηρεσίες υγείας. Παράλληλα για λόγους ίσης μεταχείρισης αίρεται η απαγόρευση που ίσχυε για τους πανεπιστημιακούς ιατρούς υπηρετούν σε νοσοκομεία του Ε.Σ.Υ. ή αρμοδιότητας του Υπουργείου Παιδείας να παρέχουν υπηρεσίες σε ιδιωτικές κλινικές.

στ) Η συμπλήρωση του νομοθετικού πλαισίου που διέπει την οργάνωση της Ιατρικής Υπηρεσίας των νοσοκομείων του Ε.Σ.Υ., προκειμένου να καταστεί δυνατή η επιλογή, μετά από ανοικτή προκήρυξη, και αξιολόγηση Συντονιστών Διευθυντών και να διενεργείται με εμπλουτισμένα ποιοτικά κριτήρια η επιλογή προσωρινού προϊσταμένου τμήματος ή μονάδας νοσοκομείου του ΕΣΥ, όπου απαιτείται ο ορισμός του.

ζ) Η βελτίωση των ικανοτήτων και των παρεχόμενων ιατρικών υπηρεσιών από τους επικουρικούς ιατρούς που υπηρετούν στο δημόσιο σύστημα υγείας της χώρας και η ενίσχυση της λογοδοσίας τους, μέσω της θέσπισης ετήσιας αξιολόγησής τους και της συμπλήρωσης του πλαισίου που διέπει την πειθαρχική ευθύνη τους.

η) Η προαγωγή της επείγουσας ιατρικής μέσω 1) της αναγνώρισης του χρόνου άσκησης για την απόκτηση εξειδίκευσης ως χρόνου προϋπηρεσίας που λαμβάνεται υπόψη ως τέτοιος στις κρίσεις ιατρών Ε.Σ.Υ. και για τη βαθμολογική τους εξέλιξη, καθώς και 2) της πρόβλεψης περί εξέλιξης των ιατρών κλάδου Ε.Σ.Υ. που υπηρετούν στα Τμήματα Επειγόντων Περιστατικών, μόνο εφόσον κατέχουν τον τίτλο εξειδίκευσης στην επείγουσα ιατρική.

θ) Η διαμόρφωση ειδικότερου θεσμικού πλαισίου για τη μαιευτική περίθαλψη, αφενός με έμφαση στην προαγωγή του φυσικού τοκετού, μέσω της πρόβλεψης δυνατότητας σύστασης Κέντρων Φυσικού Τοκετού είτε σε νοσοκομεία του Ε.Σ.Υ., του Γενικού Νοσοκομείου Θεσσαλονίκης «Παπαγεωργίου», σε νοσοκομεία αρμοδιότητας του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων και Εθνικής Άμυνας και ιδιωτικές κλινικές ή ως αυτόνομες και αυτοτελείς μονάδες και αφετέρου μέσω της ενίσχυσης της κατ’ οίκον μαιευτικής φροντίδας μέσω της θέσπισης σχετικού προγράμματος «μαίες στο σπίτι».

Πέρα από τις αυξήσεις που προβλέπουν οι μισθολογικές διατάξεις, τονίζεται ειδικότερα ότι εισάγονται για πρώτη φορά 1) προσαύξηση του νοσοκομειακού επιδόματος για τους ιατρούς που υπηρετούν σε Μονάδες Εντατικής Θεραπείας, το ύψος της διαφοροποιείται αναλόγως αν οι εν λόγω ιατροί είναι κάτοχοι ή όχι της εξειδίκευσης της εντατικής θεραπείας, καθώς και για τους ιατρούς που ασκούνται για την απόκτηση αυτής και 2) χρηματικό επίδομα για τους ιατρούς που υπηρετούν σε Τμήματα Επειγόντων Περιστατικών, το ύψος του οποίου διαφοροποιείται αναλόγως αν οι εν λόγω ιατροί είναι κάτοχοι ή όχι της εξειδίκευσης της επείγουσας ιατρικής, καθώς και γι’ αυτούς που ασκούνται για την απόκτησή της. Τέλος, αποκτά πάγιο χαρακτήρα το προβλεπόμενο στο άρθρο 32 ν. 4816/2021 επίδομα προς τους ιατρούς ειδικότητας αναισθησιολογίας, καθώς και σε αυτούς που ασκούνται για την απόκτησή της.

Με τις ανωτέρω νομοθετικές παρεμβάσεις αναμένεται η αριθμητική και ουσιαστική ενίσχυση του ιατρικού δυναμικού της χώρας και των συνθηκών εργασίας αυτού, με απώτερο στόχο την αναβάθμιση του δημοσίου συστήματος υγείας και την παροχή ποιοτικότερων υπηρεσιών υγείας προς όφελος των Ελλήνων πολιτών.

Δείτε και εδώ το σχετικό Δ.Τ.

 

Έχει διαβαστεί 1753 φορές