x

Σύνδεση

Δεν έχετε λογαριασμό; Εγγραφείτε

Κατατέθηκε στη Βουλή το σχέδιο νόμου για την εκλογή ευρωβουλευτών με επιστολική ψήφο

Επανέρχεται η υποχρέωση, για τους βουλευτές του Ελληνικού Κοινοβουλίου, να παραιτηθούν από το αξίωμά τους, προκειμένου να ανακηρυχθούν υποψήφιοι και να εκλεγούν μέλη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

Κατατέθηκε στη Βουλή το σχέδιο νόμου «Εκλογή ευρωβουλευτών, διευκόλυνση εκλογέων μέσω επιστολικής ψήφου, εκκαθάριση εκλογικών καταλόγων και λοιπές διατάξεις του Υπουργείου Εσωτερικών» με το οποίο θεσπίζεται δυνατότητα άσκησης του εκλογικού δικαιώματος με επιστολική ψήφο για την εκλογή ευρωβουλευτών και τη συμμετοχή σε εθνικό δημοψήφισμα.

Η επιστολική ψήφος αφορά όλους τους Έλληνες πολίτες που είναι εγγεγραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους, είτε βρίσκονται στην Ελλάδα είτε στο εξωτερικό, και επιθυμούν να ασκήσουν το εκλογικό τους δικαίωμα στις ευρωεκλογές με επιστολική ψήφο.

Αναλυτικά η διαδικασία άσκησης του εκλογικού δικαιώματος κάνοντας χρήση της επιστολικής ψήφου:

- Δημιουργείται ηλεκτρονική πύλη για την εγγραφή στους εκλογικούς καταλόγους επιστολικής ψήφου.

- Ο εκλογέας κάνοντας χρήση των κωδικών του καταχωρεί την αίτησή του και συμπληρώνει τη διεύθυνση στην οποία θέλει να του αποσταλεί το εκλογικό υλικό. Το κινητό του τηλέφωνο που δηλώνει καθώς και το email του, πιστοποιούνται με συνθηματικό μιας χρήσης (OTP).

- H αίτηση γίνεται αμέσως οριστική, μόλις αυτή υποβληθεί.

- Η προθεσμία για την υποβολή των αιτήσεων λήγει 40 ημέρες πριν τη διενέργεια των εκλογών. Μέχρι εκείνη την ημερομηνία ο εκλογέας μπορεί να τροποποιήσει τη διεύθυνση παραλαβής ή οποιοδήποτε άλλο στοιχείο, καθώς και να ακυρώσει την αίτησή του.

Ο φάκελος θα περιέχει τον φάκελο επιστροφής επιστολικής ψήφου, το φάκελο ψηφοφορίας, το ψηφοδέλτιο, έντυπο οδηγιών και κατάλογο υποψηφίων, καθώς και το έντυπο – υπεύθυνη δήλωση.

 

Ειδικότερα με το Σχέδιο Νόμου:

1.Καθορίζονται ο σκοπός και το αντικείμενο των προτεινόμενων διατάξεων.(άρθρα 1, 2)

2.Τροποποιείται ο ν.4255/2014 σχετικά με την εκλογή μελών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και συγκεκριμένα:

α. Επανέρχεται η υποχρέωση, για τους βουλευτές του Ελληνικού Κοινοβουλίου, να παραιτηθούν από το αξίωμά τους, προκειμένου να ανακηρυχθούν υποψήφιοι και να εκλεγούν μέλη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου (η εν λόγω υποχρέωση είχε καταργηθεί με το άρθρο 120 του ν.4604/2019).

β. Επανακαθορίζεται η διαδικασία για την υποβολή προτάσεων των υποψηφίων και την κατάρτιση των συνδυασμών.

γ. Ορίζεται ότι οι δηλώσεις των υποψηφιοτήτων των κομμάτων και των συνασπισμών συνεργαζόμενων κομμάτων υποβάλλονται αποκλειστικά στην ηλεκτρονική πύλη υποψηφιοτήτων του άρθρου 33 του π.δ.26/2012, κατ’ αναλογία με τα ισχύοντα για τις εθνικές εκλογές.

δ. Επιβάλλονται και για τους υποψήφιους ευρωβουλευτές οι κυρώσεις που προβλέπονται για τους υποψήφιους βουλευτές (άρθρο 117 παρ.3 του π.δ.26/2012), στην περίπτωση ψευδούς δήλωσης στοιχείων τους (ποινή φυλάκισης κ.λπ.).

ε.Καταργείται το παράβολο των 150 ευρώ / ανά υποψήφιο, ενώ παράλληλα ορίζεται στις 20.000 ευρώ (αντί των 3.000 που ισχύει σήμερα) το ύψος του ηλεκτρονικού παραβόλου που επισυνάπτεται στην πρόταση κάθε υποψήφιου συνδυασμού. Μειώνεται, στο 1,5% αντί 3% που ισχύει, το ποσοστό που πρέπει να συγκεντρώσει κάθε κόμμα ή συνδυασμός επί του συνόλου των εγκύρων ψηφοδελτίων σε όλη την επικράτεια, προκειμένου να επιστραφεί το προαναφερόμενο ποσό του παραβόλου.

στ. Επανακαθορίζεται ο τρόπος κατανομής των εδρών των κομμάτων και των συνασπισμών συνεργαζόμενων κομμάτων με βάση το σύνολο της επικράτειας.(άρθρα 3 - 5)

3.α. Καθορίζονται το πεδίο εφαρμογής των προτεινόμενων ρυθμίσεων και η διαδικασία άσκησης του εκλογικού δικαιώματος με επιστολική ψήφο. Μεταξύ άλλων προβλέπονται:

-η κατάρτιση ειδικών εκλογικών καταλόγων επιστολικής ψήφου,

-η δημιουργία στο Υπουργείο Εσωτερικών, ηλεκτρονικής εφαρμογής, προσβάσιμης μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr), για την εγγραφή των εκλογέων επιστολικής ψήφου στους προαναφερόμενους ειδικούς εκλογικούς καταλόγους,

-η επιβολή κυρώσεων (χρηματικό πρόστιμο και ποινή φυλάκισης), σε περίπτωση κακόβουλης χρήσης της ειδικής εφαρμογής για την ταυτοποίηση των εκλογέων,

-η σύσταση, με υπουργική απόφαση, των Εκλογικών Τμημάτων Διαλογής Ψηφοδελτίων Επιστολικής Ψήφου, στα οποία κατανέμονται οι εγγεγραμμένοι στου προαναφερόμενους ειδικούς εκλογικούς καταλόγους,

-η μίσθωση, από το αρμόδιο Υπουργείο, κατάλληλων ιδιωτικών χώρων για τη στέγαση των εκλογικών τμημάτων και των επιτροπών συλλογής επιστολικής ψήφου,

-η εικοσιτετράωρη παρακολούθηση από κύκλωμα τηλεόρασης των χώρων στους οποίους βρίσκονται οι κάλπες,

-η αποστολή, ταχυδρομικά με συστημένη επιστολή, από το αρμόδιο Υπουργείο ατελώς για τους εκλογείς των ειδικών φακέλων ψηφοφορίας με το οριζόμενο περιεχόμενο (ειδικά ψηφοδέλτια κ.λπ.), για την οποία αποστολή ενημερώνεται ο εκλογέας ιδίως μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου,

-η επιβολή: i) ποινικής ρήτρας ανά φάκελο, στον ανάδοχο / αναδόχους παροχής ταχυδρομικών ή ταχυμεταφορικών υπηρεσιών, σε περίπτωση παραβίασης της υποχρέωσής τους για εξακρίβωση της ταυτότητας του παραλήπτη από τον διανομέα και ii) κυρώσεων (πρόστιμο και ποινή φυλάκισης, κατά περίπτωση), στις οριζόμενες περιπτώσεις παραβιάσεων των εκλογικών φακέλων (διακίνηση έντυπων υλικών κομμάτων, αλλοίωση ή πλαστογράφηση ή άνοιγμα του φακέλου ψηφοφορίας κ.λπ.).

β. Καθορίζεται η διαδικασία άσκησης της ψηφοφορίας από τους εκλογείς και προβλέπεται η επιστροφή του φακέλου με δαπάνες του εκλογέα, στην περίπτωση που δεν προκύπτει επιβάρυνση του Υπουργείου Εσωτερικών από τις συμβάσεις με τις εταιρείες ταχυδρομικών υπηρεσιών. Για τις περιπτώσεις που δεν προβλέπεται η δυνατότητα χρέωσης του εν λόγω Υπουργείου με το κόστος επιστροφής του φακέλου επιστροφής επιστολικής ψήφου, είναι δυνατή η καταβολή ποσού σε τραπεζικό λογαριασμό του εκλογέα. Το ποσό αυτό είναι ακατάσχετο, δεν υπόκειται σε κανενός είδους παρακράτηση ή φορολόγηση και δεν συμψηφίζεται με οφειλές των δικαιούχων προς το Ελληνικό Δημόσιο ή τα ασφαλιστικά ταμεία από οποιαδήποτε αιτία.

Με κ.υ.α., καθορίζονται οι προϋποθέσεις και το ποσό που καταβάλλεται σε εκλογείς, στις προαναφερόμενες περιπτώσεις.

γ. Παρέχεται η δυνατότητα δημιουργίας εφαρμογής στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Εσωτερικών για την υποβοήθηση των εκλογέων και ιδίως των εκλογέων με αναπηρία στην άσκηση του δικαιώματός τους με επιστολική ψήφο.(άρθρα 6 - 14 και 36 παρ.5)

4.Προβλέπεται η συγκρότηση, με υπουργική απόφαση, τριμελών Επιτροπών Συλλογής Επιστολικής Ψήφου, με δυνατότητα σύστασης νέας επιτροπής για κάθε δέκα (10) εκλογικά τμήματα.

-Συγκροτείται επίσης, για καθένα των προαναφερόμενων εκλογικών τμημάτων, τριμελής Εφορευτική Επιτροπή Διαλογής Επιστολικής Ψήφου, ο Πρόεδρος της οποίας αναθέτει καθήκοντα γραμματέα σε δικαστικό υπάλληλο.

Προσδιορίζεται το έργο και οι αρμοδιότητες των εν λόγω Επιτροπών καθώς και ο τρόπος λειτουργίας τους.

Προβλέπεται η τοποθέτηση των φακέλων επιστροφής επιστολικής ψήφου σε ειδικές κάλπες φύλαξης, οι οποίες βρίσκονται σε εικοσιτετράωρη παρακολούθηση από κύκλωμα τηλεόρασης.

-Ορίζεται από τον Πρόεδρο του Αρείου Πάγου ένας από τους Αντιπροέδρους ή από τα μέλη του Δικαστηρίου, Γενικός Έφορος για την παρακολούθηση της διαδικασίας ψηφοφορίας με επιστολική ψήφο, ο οποίος μπορεί να διορίσει Βοηθό Γενικό Έφορο σε περίπτωση σύστασης εκλογικών τμημάτων σε περισσότερες της μιας γεωγραφικής περιφέρειας.

Τις Επιτροπές και τον Γενικό Έφορο υποβοηθούν στο έργο τους δικαστικοί υπάλληλοι.

Στα προαναφερόμενα πρόσωπα (προέδρους και μέλη επιτροπών, Γενικό Έφορο και Βοηθό Γενικού Εφόρου, γραμματέα και δικαστικούς υπαλλήλους) καταβάλλεται αποζημίωση, η οποία καθορίζεται με κ.υ.α.. Η εν λόγω αποζημίωση είναι ακατάσχετη και δεν υπόκειται σε κανενός είδους παρακράτηση ή φορολόγηση ούτε συμψηφίζεται με οφειλές των δικαιούχων προς το Ελληνικό Δημόσιο ή τα ασφαλιστικά ταμεία για οποιαδήποτε αιτία.

-Με μέριμνα του Υπουργείου Εσωτερικών κατασκευάζονται και οι σφραγίδες των προαναφερόμενων Επιτροπών και του Γενικού Εφόρου.(άρθρα 15 - 20 και 36 παρ.6)

5.α. Ρυθμίζονται θέματα σχετικά με τη διαδικασία αποπεράτωσης της συλλογής φακέλων επιστροφής επιστολικής ψήφου, αποσφράγισης των εν λόγω φακέλων, ανοίγματος της κάλπης, καταμέτρησης και διαλογής των ψήφων, υποβολής ενστάσεων, συγκέντρωσης των αποτελεσμάτων και αποστολής του σχετικού Πίνακα στον Υπουργό Εσωτερικών και στην Ανώτατη Εφορευτική Επιτροπή.

β. Καθορίζεται επίσης η διαδικασία για την άσκηση του εκλογικού δικαιώματος με επιστολική ψήφο σε περίπτωση διενέργειας εθνικού δημοψηφίσματος.(άρθρα 21 - 28)

6.Θεσπίζεται ειδική διαδικασία για την εκκαθάριση των εκλογικών καταλόγων, μέχρι την οριζόμενη ημερομηνία, εφόσον συντρέχουν σωρευτικά οι οριζόμενες προϋποθέσεις και σύμφωνα με συγκεκριμένα κριτήρια. (άρθρο 29)

7.Εισάγονται ρυθμίσεις για τη διευκόλυνση άσκησης του εκλογικού δικαιώματος των ατόμων με αναπηρία. Ειδικότερα, μεταξύ άλλων:

α. Επιτρέπεται, σε όλες τις εκλογικές αναμετρήσεις, η ανάθεση καθηκόντων γραμματέα σε δύο (2) άτομα [αντί ενός (1) που ισχύει (άρθρο 63 παρ.1, του π.δ.26/2012)], στην περίπτωση που ο αντιπρόσωπος της δικαστικής αρχής ή ο προεδρεύων της εφορευτικής επιτροπής είναι άτομο με αναπηρία.

β. Προβλέπεται η καταγραφή των πιθανών χώρων που μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε οποιαδήποτε εκλογική αναμέτρηση ως εκλογικά τμήματα, με προτεραιότητα, χώρων που είναι προσβάσιμοι από άτομα με αναπηρία.

Δημιουργείται για τον σκοπό αυτό στο Υπουργείο Εσωτερικών μητρώο καταστημάτων ψηφοφορίας και εκλογικών τμημάτων.

Οι οικείοι δήμοι έχουν την ευθύνη για την υποβολή των στοιχείων και την ακρίβεια αυτών.

γ. Εισάγεται η υποχρέωση μετάδοσης με διερμηνέα νοηματικής γλώσσας, μηνυμάτων πολιτικών εκδηλώσεων, συνεντεύξεων τύπου και λοιπών συναφών εκδηλώσεων, κατά την προεκλογική περίοδο, από τους δικαιούχους δωρεάν τηλεοπτικού χρόνου κόμματα και συνασπισμούς κομμάτων καθώς και η υποχρέωση της δημόσιας τηλεόρασης και των τηλεοπτικών σταθμών πανελλαδικής εμβέλειας, για ταυτόχρονη μετάδοση των συνεντεύξεων αρχηγών πολιτικών κομμάτων και στη νοηματική γλώσσα.

Επιτρέπεται η επιβολή του οριζόμενου προστίμου στον τηλεοπτικό σταθμό από το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης, σε περίπτωση μη τήρησης της προαναφερόμενης υποχρέωσης.

δ. Τροποποιούνται συγκεκριμένες διατάξεις της νομοθεσίας περί εκλογής βουλευτών (π.δ. 26/2012) και συγκεκριμένα, μεταξύ άλλων:

-Ορίζεται ρητά ότι, η αποζημίωση των μελών των εφορευτικών επιτροπών στις βουλευτικές εκλογές απαλλάσσεται από κάθε είδους φόρο, εισφορά ή κράτηση.

-Επιτρέπεται και στους δικαστικούς λειτουργούς του Δικαστικού

Σώματος Ενόπλων Δυνάμεων να διορίζονται ως αντιπρόσωποι της δικαστικής αρχής κατά την εκλογική διαδικασία.(άρθρα 30 - 35)

8. α.Παρέχονται οι απαιτούμενες εξουσιοδοτήσεις για την εφαρμογή των προτεινόμενων διατάξεων.

β. Παρατίθενται οι μεταβατικής ισχύος και οι καταργούμενες διατάξεις.

γ. Προβλέπεται η αναλογική εφαρμογή της νομοθεσίας περί προμήθειας εκλογικών υλικών κατά την εκλογή βουλευτών (άρθρο 130 του π.δ.26/2012) για την επιλογή του φορέα ή των φορέων παροχής ταχυδρομικών ή ταχυμεταφορικών υπηρεσιών, την υλοποίηση κάθε προμήθειας ή δαπάνης για παροχή υπηρεσιών ή μίσθωση ακινήτων κ.λπ. (σύναψη συμβάσεων, διακίνηση προσώπων, μεταφορά υλικού κ.λπ.), κατά παρέκκλιση της κείμενης νομοθεσίας. (άρθρα 36, 37)

 

ΜΕΡΟΣ Β'

Περιλαμβάνονται λοιπές ρυθμίσεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Εσωτερικών και εξειδικεύεται ο σκοπός και το αντικείμενό τους. Ειδικότερα:

1. α. Ρυθμίζονται θέματα αναφορικά με:

-τη διαδικασία μετάταξης υπαλλήλων στον κλάδο ΠΕ Επιτελικών Στελεχών, καθώς και τη διαδικασία αξιολόγησης στελεχών της δημόσιας διοίκησης,

-τη δομή του γραπτού διαγωνισμού του Α.Σ.Ε.Π., ο οποίος εφεξής, μπορεί να περιλαμβάνει διαζευκτικά (και όχι σωρευτικά όπως προβλέπεται μέχρι σήμερα) δοκιμασία δεξιοτήτων και εργασιακής αποτελεσματικότητας ή εξέταση γνώσεων ή συνδυασμό και των δύο,

-το περιεχόμενο της προκήρυξης του διαγωνισμού και την προθεσμία άσκησης αίτησης θεραπείας κατά του πίνακα κατάταξης,

-τις προϋποθέσεις βαθμολόγησης υποψήφιων σε γραπτό διαγωνισμό καθώς και για την κατά προτεραιότητα πρόσληψή τους,

-την αναπλήρωση του προέδρου του Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης (Ε.Κ.Δ.Δ.Α.).

β. Επιτρέπεται, κατά παρέκκλιση της κείμενης νομοθεσίας, η μετάταξη σε κενές οργανικές θέσεις της Γραμματείας του Α.Σ.Ε.Π., υπαλλήλων (μονίμων ή με σύμβαση εργασίας ι.δ.α.χ.) από φορείς της Γενικής Κυβέρνησης, οι οποίοι είναι ήδη αποσπασμένοι στο Α.Σ.Ε.Π., κατά τα ειδικότερα οριζόμενα.(άρθρα 38 - 48)

2.Θεσπίζεται η καταβολή του επιδόματος θέσης ευθύνης προϊσταμένου οργανικής μονάδας επιπέδου τμήματος (377 ευρώ μηνιαία), στους Συμβούλους Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού που ορίζονται στα Υπουργεία, στις Ανεξάρτητες Αρχές, στους ο.τ.α. και σε λοιπούς κατά περίπτωση φορείς. (άρθρο 49)

3. α. Επανακαθορίζεται το καθεστώς που διέπει τους Γραμματείς των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων και συγκεκριμένα:

-καταλαμβάνουν θέση μετακλητού υπαλλήλου με βαθμό πρώτο (1ο) της κατηγορίας των ειδικών θέσεων [αντί με βαθμό δεύτερο (2ο) που ισχύει],

-λαμβάνουν αποδοχές ίσες με τις απολαβές Γενικού Γραμματέα Υπουργείου (καταληκτικό Μ.Κ. της ΠΕ κατηγορίας, πολλαπλασιαζόμενου του αντίστοιχου βασικού μισθού με τον συντελεστή 1,5), αντί των αποδοχών Ειδικού Γραμματέα που λαμβάνουν σήμερα (καταληκτικό Μ.Κ. της ΠΕ κατηγορίας, πολλαπλασιαζόμενου του αντίστοιχου βασικού μισθού με τον συντελεστή 1,3).

β. Αντίστοιχα, επεκτείνεται και για το Γραφείο Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης η εφαρμογή των διατάξεων του ν.4622/2019, αναφορικά με την οργάνωση και στελέχωση των ιδιαίτερων γραφείων των Γενικών Γραμματέων Υπουργείων [έως οκτώ (8) θέσεις συνεργατών, εκ των οποίων η μία (1) είναι θέση Διευθυντή]. Σήμερα, ισχύουν οι διατάξεις για τους Ειδικούς Γραμματείς [έως τέσσερις (4) θέσεις συνεργατών]. (άρθρα 50, 51)

4. α.Θεσπίζεται η καταβολή εξόδων παράστασης στον Πρόεδρο της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας (ΕΝ.Π.Ε.) και της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας (Κ.Ε.Δ.Ε.), τα οποία ορίζονται σε χίλια (1.000) ευρώ μηνιαία.

β. Επίσης, καταβάλλονται έξοδα παράστασης στους Αντιπροέδρους, στον Γενικό Γραμματέα του Διοικητικού Συμβουλίου και στον Ταμία της ΕΝ.Π.Ε. καθώς και στους Αντιπροέδρους και στον Γενικό Γραμματέα του Διοικητικού Συμβουλίου της Κ.Ε.Δ.Ε., που ισούνται με το πενήντα τοις εκατό (50%) των εξόδων παράστασης του Προέδρου.

Η κατά τα ανωτέρω προκαλούμενη δαπάνη βαρύνει τον προϋπολογισμό του οικείου φορέα.(άρθρα 52, 53)

5.Ρυθμίζονται θέματα για τους ο.τ.α. και, μεταξύ άλλων, προβλέπεται η διεξαγωγή των συνεδριάσεων της δημοτικής επιτροπής, δια ζώσης στο κατάστημα της έδρας του οικείου δήμου ή με τη χρήση Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνίας (ΤΠΕ) ή με μικτό τρόπο. (άρθρα 54, 55)

6.Επιτρέπεται, κατά την προβλεπόμενη διαδικασία, η απαλλαγή για το οριζόμενο χρονικό διάστημα, από την καταβολή ενοικίου των μισθωτών αγροτεμαχίων ιδιοκτησίας δήμων, εφόσον λόγω πλημμυρών ή πυρκαγιών δεν είναι δυνατή η καλλιέργειά τους.

Παρατείνεται η διάρκεια της μίσθωσης των ανωτέρω αγροτεμαχίων, το μίσθωμα των οποίων καθορίζεται κατά την οριζόμενη διαδικασία. (άρθρο 56)

7.Συμπληρώνεται ο ν.4286/2014 αναφορικά με τη μεταφορά μαθητών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης δημόσιων σχολείων και ειδικότερα, μεταξύ άλλων:

α. Καθορίζεται το ανώτατο όριο του συμβατικού κόστους εκάστου δρομολογίου, όπως προκύπτει από τη μνημονευόμενη κ.υ.α..

β. Παρέχεται η δυνατότητα επιπλέον χρηματοδότησης από ίδιους πόρους της Περιφέρειας για τη μεταφορά μαθητών.(άρθρο 57)

8.Ρυθμίζονται θέματα αναφορικά με τα ζώα συντροφιάς (ν.4830/2021) και, μεταξύ άλλων, παρατείνονται εκ νέου οι προθεσμίες σχετικά με την πλήρη λειτουργία του Εθνικού Μητρώου Ζώων Συντροφιάς (ΕΜΖΣ), (υποχρέωση καταχώρισης των προβλεπόμενων στοιχείων στα οικεία Υπομητρώα, υποχρέωση στείρωσης δεσποζόμενων ζώων κ.λπ.).(άρθρα 58, 59)

 

Σχέδιο Νόμου

 

 

Έχει διαβαστεί 343 φορές