Νομοσχέδιο στη Βουλή με κωδικοποίηση των διατάξεων των έμμεσων φόρων επί των συναλλαγών
Κωδικοποιούνται δώδεκα φορολογικά νομοθετήματα προκειμένου να επικαιροποιηθεί και να βελτιωθεί η ποιότητα του ρυθμιστικού πλαισίου και να διασφαλιστεί η εφαρμογή των σχετικών διατάξεων.
Κατατέθηκε στη Βουλή το νομοσχέδιο του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών με τίτλο "Κύρωση Κώδικα εμμέσων φόρων επί των συναλλαγών του πεδίου εφαρμογής του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας, καθώς και λοιπών εμμέσων φόρων".
Το προτεινόμενο σχέδιο Κώδικα αποτελεί κωδικοποίηση των διατάξεων δώδεκα συνολικά νομοθετημάτων περί φορολογίας, εκ των οποίων:
α) οι δέκα αφορούν σε κωδικοποίηση της νομοθεσίας περί έμμεσων φορολογιών επί των συναλλαγών του πεδίου εφαρμογής του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ΚΦΔ, ν. 5104/2024, Α' 58), και συγκεκριμένα:
αα) του Ψηφιακού Τέλους Συναλλαγής (ν. 5135/2024, Α' 147), το οποίο αντικατέστησε το Τέλος Χαρτοσήμου (π.δ. της 28ης Ιουλίου 1931, Α' 239),
αβ) του φόρου στη συγκέντρωση κεφαλαίων (ν. 1676/1986, Α' 204),
αγ) του φόρου ασφαλίστρων (ν. 3492/2006, Α'210),
αδ) του τέλους ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση που διαδέχθηκε τον φόρο διαμονής (ν. 4389/2016, Α' 94),
αε) του τέλους συνδρομητών κινητής τηλεφωνίας (ν. 2579/1998, Α' 31),
αστ) του τέλους συνδρομητών σταθερής τηλεφωνίας (ν. 4389/2016, Α' 94),
αζ) του τέλους στη συνδρομητική τηλεόραση (ν. 4389/2016, Α' 94),
αη) του ειδικού φόρου ειδών πολυτελείας (ν. 3833/2010, Α'40),
αθ) του τέλους διενέργειας παιγνίων με παιγνιόχαρτα (ν. 2515/1997, Α'154) και
αι) της εισφοράς δακοκτονίας (α.ν. 112/1967, Α' 147), και
β) οι λοιπές δύο αφορούν:
βα) σε κωδικοποίηση της νομοθεσίας περί του τέλους πλοίων αναψυχής και ημερόπλοιων (ν. 4211/2013, Α' 256) και
ββ) των τελών κυκλοφορίας (ν. 2367/1953 (Α' 82), ν. 2948/2001 (Α' 242), ν. 3986/2011 (Α' 152), ν. 4850/2021 (Α' 208), α.ν. 236/1967 (Α' 238), ν.δ. 436/1974 (Α' 153) κ.λπ.).
Το σχέδιο Κώδικα έμμεσων φόρων το οποίο αποτελείται από 63 άρθρα κατανεμημένα σε δέκα (10) Βιβλία:
α) αποδίδει τις κωδικοποιούμενες διατάξεις κάθε φορολογίας (Βιβλίου), με κατά το δυνατόν εύληπτο και συστηματοποιημένο τρόπο και με αναδιάταξη, όπου απαιτείται, της δομής των παραγράφων, των περιπτώσεων και των εδαφίων, ώστε να αποδίδουν με σαφή και πιο κατανοητό τρόπο το νόημα των κανόνων που εισάγουν,
β) αίρει τις γλωσσικές ή ορολογικές ασυνέπειες ή τις αναντιστοιχίες στο περιεχόμενο επιμέρους ρυθμίσεων του ίδιου του νομοθετήματος που ρυθμίζει κάθε φορολογία,
γ) απαλείφει σειρά από διατάξεις του εκάστοτε υφιστάμενου φορολογικού νομοθετήματος είτε διότι έχουν καταργηθεί σιωπηρά από νεότερες είτε διότι πλέον ελλείπουν ή έχουν καταργηθεί ρητά οι προϋποθέσεις εφαρμογής τους,
δ) παραλείπει από την εισαγωγή στον Κώδικα διατάξεις που είτε λόγω της φύσης τους είτε λόγω του μεταβατικού τους χαρακτήρα έχουν εξαντλήσει το ρυθμιστικό τους περιεχόμενο,
ε) εναρμονίζει τη χρησιμοποιούμενη σε κάθε Βιβλίο του Κώδικα ορολογία με την ορολογία που απαντάται στον ΚΦΔ,
στ) προσαρμόζει την ονομασία των εμπλεκόμενων οργάνων της φορολογικής διοίκησης στην οργανωτική μεταβολή που επέφερε η σύσταση της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.) δυνάμει του ν. 4389/2016 (Α' 94).
Σύμφωνα με τη συνοδευτική έκθεση, σημαντικό μέρος της εργασίας κωδικοποίησης των παλαιών νομοθετημάτων όπως των τελών κυκλοφορίας και της εισφοράς δακοκτονίας, αποτέλεσε η γλωσσική απόδοση του κειμένου των διατάξεων κατά τη μεταφορά τους στην νεοελληνική γλώσσα, μέσω της οποίας αποκαθίστανται η κατανόηση και η σύνδεση των ενδιαφερόμενων μερών με το περιεχόμενο της ρύθμισης. Τέλος, αναγκαία συνέπεια της παρούσας κωδικοποίησης αποτέλεσε και η αναρίθμηση υφιστάμενων παραγράφων ή και άρθρων κάθε φορολογικού νομοθετήματος (Βιβλίου) του Κώδικα. Δεν έχει γίνει αναρίθμηση μόνο στις περιπτώσεις που προκρίθηκε ότι αυτό θα μπορούσε να δυσχεράνει τη λειτουργία της φορολογικής διοίκησης και την προστασία των φορολογουμένων.