x

Σύνδεση

Δεν έχετε λογαριασμό; Εγγραφείτε

Οπαδική βία: Σε δημόσια διαβούλευση το νομοσχέδιο -Τί προβλέπει για κάμερες, ποινές, συνδέσμους

Προβλέπει μία Λέσχη Οργανωμένων Οπαδών ανά έμβλημα ομάδας,κάμερες υψηλής ευκρίνειας,διαδικασία ταυτοπροσωπίας φιλάθλων,υτόματες διοικητικές ποινές,ρήτρα παραβατικότητας κ.α.

Σε δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση, έθεσε την Τετάρτη 10/01/2024, ο αναπληρωτής Υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Γιάννης Βρούτσης το σχέδιο νόμου με τίτλο «Λήψη μέτρων για την αποτροπή, αντιμετώπιση και την καταπολέμηση της βίας στο πλαίσιο αθλητικών συναντήσεων και λοιπές ρυθμίσεις αρμοδιότητας Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού».

Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση οι διατάξεις του έρχονται να ενισχύσουν και να συμπληρώσουν το υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο, εξασφαλίζοντας την ουσιαστική και απαρέγκλιτη εφαρμογή του, με ρητές και συγκεκριμένες προβλέψεις. Διατάξεις που απαντούν στις σύγχρονες απαιτήσεις και στοχεύουν στην εξάλειψη των παραβατικών φαινομένων χουλιγκανισμού, τα οποία ταλαιπωρούν και δηλητηριάζουν κυρίως το ποδόσφαιρο.

Πρόκειται για νομοθετική παρέμβαση που -για πρώτη φορά- περιγράφει με απόλυτη σαφήνεια διαδικασίες κυρώσεις και ποινές χωρίς κενά και κυρίως με οριζόντια απαίτηση προς όλους τους εμπλεκόμενους, ενώ ορίζει την επιβολή ποινών με δέσμια αρμοδιότητα.

Πρόκειται για νομοθετική παρέμβαση που -για πρώτη φορά- περιγράφει με απόλυτη σαφήνεια διαδικασίες κυρώσεις και ποινές χωρίς κενά και κυρίως με οριζόντια απαίτηση προς όλους τους εμπλεκόμενους, ενώ ορίζει την επιβολή ποινών με δέσμια αρμοδιότητα.

Συγκεκριμένα, υλοποιούνται:

- η αναγνώριση και λειτουργία μίας Λέσχης Οργανωμένων Οπαδών ανά έμβλημα ομάδας, όπως ακριβώς την εξήγγειλε ο Πρωθυπουργός,

- η εγκατάσταση ηλεκτρονικού συστήματος ελέγχου (κάμερες) υψηλής ευκρίνειας σε κάθε περιοχή του γηπέδου, συμπεριλαμβανομένων των εσωτερικών χώρων, όπως αποδυτήρια ομάδων και διαιτητών, ενώ με υπουργική απόφαση θα περιγράφονται αναλυτικά οι τεχνικές προδιαγραφές των καμερών καθώς και η διαδικασία πιστοποίησης εύρυθμης λειτουργίας τους.

- αναλύεται για πρώτη φορά η διαδικασία της ταυτοπροσωπίας, όπου με τη βοήθεια της τεχνολογίας ενισχύεται και αξιοποιείται το ηλεκτρονικό εισιτήριο και εξασφαλίζεται κάθε φορά με πλήρη σαφήνεια και χωρίς αστερίσκους, το ποιος ακριβώς εισέρχεται στα γήπεδα μέσω εφαρμογής στο κινητό του τηλέφωνο.

- εφαρμόζονται αυτόματες διοικητικές ποινές σε περιπτώσεις ρίψεων αντικειμένων στα γήπεδα, με δέσμια αρμοδιότητα χωρίς καθυστερήσεις,

- θεσπίζεται ρήτρα παραβατικότητας που θα αφαιρεί ποσοστό χρηματοδότησης των ομάδων από τους πόρους του Στοιχήματος, που κατευθύνονται στο επαγγελματικό ποδόσφαιρο.

Επιπλέον, προβλέπεται η αναβάθμιση του ρόλου της Διαρκούς Επιτροπής Αντιμετώπισης της βίας (ΔΕΑΒ) και η σύσταση της Εθνικής Επιτροπής Συντονισμού, σύμφωνα με όσα προβλέπει η σύμβαση Saint Denis του Συμβουλίου της Ευρώπης.

Είναι η πρώτη φορά που οι Ποδοσφαιρικές Ανώνυμες Εταιρείες θα αντιμετωπίσουν άμεσες και αυστηρές ποινές και κυρώσεις από το Κράτος, στην περίπτωση που αδυνατούν να συμπλεύσουν με τις διατάξεις του υπό διαβούλευση Νομοσχεδίου.

Στόχος της Κυβέρνησης είναι να απαλλαγεί το ελληνικό ποδόσφαιρο από σκιές και τοξικότητα που το απαξιώνουν και δημιουργούν ένα ζοφερό σκηνικό συνεχούς αυξανόμενης βίας.

Είναι απόλυτη προτεραιότητα να αποδοθούν οι αθλητικοί χώροι με ασφάλεια στους αθλητές και σε όλους τους υγιείς φιλάθλους.

 

Σύστημα ταυτοποίησης των κατόχων εισιτηρίων

Με το άρθρο 6 του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου θεσπίζεται ένα νέο, σύγχρονο σύστημα ταυτοποίησης των κατόχων εισιτηρίων των αθλητικών συναντήσεων του επαγγελματικού πρωταθλήματος ποδοσφαίρου της Α1 Εθνικής Κατηγορίας ανδρών (Super League 1), καθώς και του Κυπέλλου Ελλάδος ποδοσφαίρου και των διεθνών διοργανώσεων, στις οποίες, ως γηπεδούχος, αγωνίζεται ομάδα ΑΑΕ που συμμετέχει στο παραπάνω επαγγελματικό πρωτάθλημα ποδοσφαίρου.

Η ταυτοποίηση θα γίνεται πλέον αυτόματα, αδιάβλητα και χωρίς να απαιτείται η διενέργεια ελέγχων από φυσικά πρόσωπα (αστυνομικούς ή υπαλλήλους εταιρειών παροχής υπηρεσιών ασφάλειας), μέσω εφαρμογής που θα είναι εγκατεστημένη στο κινητό του κατόχου του εισιτηρίου. Χρήστες της εφαρμογής είναι τα φυσικά πρόσωπα που επιθυμούν να ολοκληρώσουν τη διαδικασία έκδοσης του αθλητικού εισιτηρίου για τους ίδιους ή τα ανήλικα τέκνα τους, υπό την προϋπόθεση να έχουν ήδη καταχωρίσει τα στοιχεία τους στο Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας (ΕΜΕπ). Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Προστασίας του Πολίτη και Ψηφιακής Διακυβέρνησης θα ρυθμίζονται ειδικότερα ζητήματα για τη λειτουργία της εφαρμογής, ιδίως στις περιπτώσεις των ανηλίκων και των συνοδών ΑμεΑ.

 

Κάμερες υψηλής ευκρίνειας

Με το άρθρο 6 του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου διαμορφώνεται πλήρως το πλαίσιο της ηλεκτρονικής εποπτείας αθλητικών εγκαταστάσεων:

Α) Στις αθλητικές εγκαταστάσεις οι οποίες χρησιμοποιούνται ως έδρες από τις Ανώνυμες Αθλητικές Εταιρείες (ΑΑΕ) που συμμετέχουν στα επαγγελματικά πρωταθλήματα ποδοσφαίρου της Α1 Εθνικής Κατηγορίας ανδρών (Super League 1) και καλαθοσφαίρισης της Α1 Εθνικής Κατηγορίας ανδρών (Basket League), για τη διεξαγωγή των αθλητικών συναντήσεων των παραπάνω εθνικών πρωταθλημάτων, των διοργανώσεων των Κυπέλλων Ελλάδος και των διεθνών διοργανώσεων, στις οποίες μετέχουν οι ως άνω ΑΕΕ, καθώς και για τις αθλητικές συναντήσεις των εθνικών ομάδων ανδρών των δύο (2) παραπάνω επαγγελματικά οργανωμένων αθλημάτων, τοποθετούνται και λειτουργούν ηλεκτρονικά συστήματα εποπτείας των χώρων και των προσώπων που ευρίσκονται σε αυτές.

Β) Η λειτουργία των εν λόγω συστημάτων προορίζεται αποκλειστικά (αρχή ελαχιστοποίησης) για την αντιμετώπιση πράξεων βίας και αξιόποινων εν γένει πράξεων με αφορμή αθλητικές συναντήσεις.

Γ) Η βεβαίωση καλής λειτουργίας του τέταρτου εδαφίου της παρ. 4, αποτελεί απαιτούμενο δικαιολογητικό για τη λήψη του πιστοποιητικού που προβλέπεται στο άρθρο 77Α του ν. 2725/1999 από την Επιτροπή Επαγγελματικού Αθλητισμού. Ειδικότερα δύο (2) ημερολογιακές ημέρες πριν από την έναρξη της αθλητικής εκδήλωσης, η αστυνομία διενεργεί έλεγχο στην αθλητική εγκατάσταση και βεβαιώνει την καλή λειτουργία ή μη του συστήματος ηλεκτρονικής εποπτείας. Εάν προκύπτει η μη σύννομη λειτουργία του συστήματος, ο αγώνας διεξάγεται δίχως την παρουσία φιλάθλων.

Αν διαπιστωθεί πλημμέλεια ή αστοχία του συστήματος ηλεκτρονικής εποπτείας με απόφαση της Δ.Ε.Α.Β. εντός προθεσμίας δύο (2) ημερών από την αποστολή της έκθεσης της ΕΛ.ΑΣ. επιβάλλεται η διεξαγωγή χωρίς την παρουσία θεατών της αμέσως επόμενης αθλητικής συνάντησης, κατά την οποία η υπεύθυνη ΑΑΕ πρόκειται, με βάση το αγωνιστικό πρόγραμμα, να αγωνιστεί ως γηπεδούχος ομάδα.

 

Αυτόματες διοικητικές ποινές

Με το άρθρο 9 του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου θεσπίζονται διοικητικά μέτρα που επιβάλλονται με τη μορφή αυτόματου αποτελέσματος σε περίπτωση α) ρίψης εντός του αγωνιστικού χώρου ή των αποδυτηρίων ή σε κερκίδα αθλητικής εγκατάστασης, αντικειμένου πρόσφορου να προκαλέσει σωματική βλάβη προσώπου και ιδίως πυρσού, φωτοβολίδας, κροτίδας, βεγγαλικού, πυροτεχνήματος, καπνογόνου και οποιασδήποτε γενικώς εύφλεκτης ύλης, β) παράνομης εισόδου θεατή ή άλλου μη διαπιστευμένου προσώπου εντός του αγωνιστικού χώρου και του χώρου των αποδυτηρίων αθλητικής εγκατάστασης, πριν από την έναρξη ή κατά τη διάρκεια αθλητικής εκδήλωσης, εφόσον από την είσοδο αυτή προκλήθηκε προσωρινή διακοπή, ματαίωση ή οριστική διακοπή της αθλητικής συνάντησης, ενώ τυποποιούνται ως κανόνας και από την αθλητική έννομη τάξη (π.χ. άρθρο 21 ΚΑΠ της ΕΠΟ περί με τέλεσης ή διακοπής αγώνα), συνιστούν επιτρεπτή παρέμβαση στο αθλητικό αυτοδιοίκητο εφόσον σκοπός θέσπισης των διοικητικών μέτρων είναι η προστασία της δημόσιας τάξης και ασφάλειας.

 

Ρήτρα παραβατικότητας

Με το άρθρο 9 του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου καθιερώνεται «ρήτρα παραβατικότητας» για τις AAE, τα ΤΑΑ και τα ερασιτεχνικά αθλητικά σωματεία, που είναι αποδέκτες της προβλεπόμενης χρηματοδότησης από τη φορολογία των κερδών των παικτών στοιχήματος, η οποία συνεπάγεται την απομείωση της χρηματοδότησης σε περιπτώσεις παραβατικών συμπεριφορών των ιδίων ή των φιλάθλων τους. Συνέπεια της εφαρμογής της ρήτρας παραβατικότητας θα είναι η απομείωση του ποσού, αναλόγως της βαρύτητας και της τυχόν κατ' επανάληψη τέλεσης των παραβάσεων. Για την εφαρμογή της ρήτρας της λαμβάνονται υπόψη παραβάσεις αθλητικής βίας ή τέλεσης επεισοδίων πριν, κατά τη διάρκεια και μετά το τέλος αθλητικής συνάντησης, για τις οποίες έχουν επιβληθεί διοικητικά μέτρα των άρθρων 1 και 1Α του ν. 4326/2015 (Α' 49).

Τα παρακρατούμενα χρηματικά ποσά διατίθενται αποκλειστικά για την συντήρηση, βελτίωση και λειτουργία αθλητικών υποδομών στα Εθνικά Αθλητικά Κέντρα.

 

Μια λέσχη ανά έμβλημα ομάδας

Με το άρθρο 11 του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου:

Α) θεσπίζεται η ύπαρξη μόνο μιας λέσχης ανά έμβλημα ομάδας, η οποία πρέπει να λειτουργεί υποχρεωτικά με τη συναίνεση της ΠΑΕ, εφόσον υφίσταται, άλλως με τη συναίνεση του ερασιτεχνικού αθλητικού σωματείου. Εκτός από τη χορήγηση της συναίνεσης για τη νόμιμη λειτουργία της λέσχης, η τελευταία πρέπει να έχει την καταστατική έδρα της στην έδρα της ΠΑΕ ή του σωματείου, κατά περίπτωση,

Β) εισάγεται ο έλεγχος της νομιμότητας των εκλογικών διαδικασιών, της σύνθεσης του Διοικητικού Συμβουλίου της λέσχης και του Μητρώου των μελών της, με τις κυρώσεις που προβλέπονται, τόσο για τη λέσχη, όσο και για την ΠΑΕ σε περιπτώσεις παραβατικότητας. Το οικείο αθλητικό σωματείο ή η ΠΑΕ υποχρεούται να ασκεί με εκπρόσωπό του εποπτεία και έλεγχο στη λέσχη που έχει αναγνωριστεί, ενώ υπέχει αστική ευθύνη εις ολόκληρον για πράξεις βίας κατά προσώπων και πραγμάτων που τελούνται στον εν γένει χώρο μίας αθλητικής εγκατάστασης, από μέλη της λέσχης,

Γ) η δυνατότητα ίδρυσης παραρτημάτων περιορίζεται σε ένα (1) ανά περιφερειακή ενότητα,

Δ) ενώ μπορεί να συστήνεται σε κάθε Λέσχη Φιλάθλων ειδικό Παράρτημα Καλαθοσφαίρισης ή Πετοσφαίρισης.

Στις λέσχες φιλάθλων που έχουν αναγνωρισθεί και λειτουργούν νόμιμα, χορηγείται προθεσμία έξι (6) μηνών να συστήσουν την Πανελλήνια Ομοσπονδία Λεσχών Φιλάθλων, η οποία μετέχει και εκπροσωπεί τη χώρα σε διεθνείς συνομοσπονδίες λεσχών φιλάθλων. Η άρνηση λέσχης να συμπράξει για την ίδρυση της ομοσπονδίας, καθώς και η μη συμμετοχή της στις γενικές συνελεύσεις των μελών της ομοσπονδίας επί τρεις (3) συνεχείς συνεδριάσεις της, συνιστούν λόγους μη χορήγησης της βεβαίωσης της Γ.Γ.Α. και διάλυσης της λέσχης.

Σκοπός των ανωτέρω ρυθμίσεων είναι η υποχρεωτική σύνδεση των λεσχών με τις ΠΑΕ, εφόσον υπάρχουν, καθώς είναι οι κατά τεκμήριο ισχυρότερες οικονομικά, οργανωτικά και διοικητικά αθλητικές ανώνυμες εταιρείες. Αυτή η ισχύς διευκολύνει την ανάληψη εκ μέρους τους των πάσης φύσεως συνεπειών (οικονομικών, διαχειριστικών κ.λπ.) που εκ των πραγμάτων συνεπάγεται κάθε προσπάθεια αυτοκάθαρσης των λεσχών και αντιμετώπισης των βίαιων συμπεριφορών των μελών τους. Τα εν λόγω μέτρα συνιστούν σε κάθε περίπτωση αναλογικό και αναγκαίο περιορισμό της σωματειακής αυτοδιάθεσης καθώς:

1)Δεν απαγορεύεται η ίδρυση λέσχης αλλά ρυθμίζονται αυστηρότερα οι τυπικές προϋποθέσεις για τη νόμιμη λειτουργία της (π.χ. η πρόβλεψη ενός δημοκρατικού ελάχιστου ως προς τον τρόπο οργάνωσής τους),

2)αποτελούν αναγκαίο μέτρο σε μια δημοκρατική πολιτεία με σκοπό την προστασία της δημόσιας τάξης.

Η διαβούλευση θα ολοκληρωθεί στις 19.1.2024, ημέρα Παρασκευή και ώρα 8.00 π.μ.

 

Για συμμετοχή στη διαβούλευση

http://www.opengov.gr/ypepth/?p=6258

 

 

Έχει διαβαστεί 571 φορές