Στη Βουλή το νομοσχέδιο για Αναβάθμιση της ασφάλειας των σιδηροδρόμων
Νέα εταιρική δομή, ίδρυση Ενιαίου Κέντρου Εποπτείας, αυστηρότερη αξιολόγηση προσωπικού
Στη Βουλή κατατέθηκε προς συζήτηση και ψήφιση, το σχέδιο νόμου του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με τίτλο: «Αναβάθμιση της ασφάλειας των σιδηροδρόμων, αξιολόγηση προσωπικού σιδηροδρόμων, ενίσχυση εποπτείας σιδηροδρομικού δικτύου, οργανωτική ενίσχυση της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων, του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών και της εταιρείας Σιδηρόδρομοι Ελλάδας Μονοπρόσωπη Α.Ε. και άλλες διατάξεις».
Το σχέδιο νόμου, όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση, οργανώνεται γύρω από τρεις βασικούς πυλώνες:
1. Αναβάθμιση δομών ασφάλειας και τεχνολογικής εποπτείας του σιδηροδρομικού δικτύου
Ειδικότερα προβλέπεται:
-Ίδρυση Ενιαίου Κέντρου Εποπτείας, που θα λειτουργεί ως «πύργος ελέγχου» του σιδηροδρόμου, με δυνατότητα real–time παρακολούθησης του συνόλου του δικτύου, άμεσης καταγραφής εντολών και συμβάντων, και ενεργοποίησης μηχανισμών ακινητοποίησης συρμών σε περίπτωση κινδύνου.
-Υποχρεωτική εγκατάσταση καμερών σε θαλάμους οδήγησης αμαξοστοιχίας, σταθμαρχεία και κρίσιμες υποδομές, καθώς και αυτοματοποιημένο λογισμικό εποπτείας.
-Ψηφιακή πλατφόρμα ενημέρωσης Railway.gov.gr, με ενσωματωμένο γεωεντοπισμό μέσω HEPOS (ακρίβεια έως 5 εκατοστών) και προβολή της θέσης κάθε αμαξοστοιχίας σε πραγματικό χρόνο.
-Καθιέρωση Ψηφιακού Μητρώου Σιδηροδρομικών Δεδομένων και ηλεκτρονικού συστήματος alerts για παραβάσεις του Κανονισμού Κίνησης.
2. Θέσπιση νέων ασφαλιστικών δικλίδων – Αυστηρότερη εκπαίδευση, αξιολόγηση και κυρώσεις για το σιδηροδρομικό προσωπικό
-Υποχρεωτικές ψυχομετρικές, ιατρικές και λειτουργικές δοκιμασίες για όλους τους εργαζομένους σε κρίσιμα καθήκοντα, σε συνεργασία με τις Ένοπλες Δυνάμεις.
-Καθιέρωση του θεσμού του Προϊσταμένου Αμαξοστοιχίας, με ρόλο διευθυντή της αμαξοστοιχίας, δυνατότητα παρέμβασης και ακινητοποίησης σε περίπτωση παραβίασης ή αδυναμίας μηχανοδηγού.
-Σύστημα κατηγοριοποίησης παραβάσεων και παρακολούθησης της συμπεριφοράς κάθε υπαλλήλου, με δυνατότητα απομάκρυνσης και, σε περίπτωση ολιγωρίας της εταιρείας, αναστολής άδειας λειτουργίας.
-Συμμόρφωση με ευρωπαϊκό πλαίσιο ως προς την ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/798 για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων.
3. Νέα εταιρική δομή στον ΟΣΕ και οργανωτική ενίσχυση κρίσιμων φορέων
-Μετατροπή του ΟΣΕ σε «Ελληνικοί Σιδηρόδρομοι Α.Ε.», με διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια, δυνατότητα προσλήψεων με ευέλικτες διαδικασίες και δυνατότητα προσέλκυσης στελεχών από τον ιδιωτικό τομέα ή το εξωτερικό.
-Οργανωτική ενίσχυση της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) και του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, με ταχεία στελέχωση και σύσταση Ειδικής Μονάδας Επιθεωρητών.
-Θέσπιση Ενιαίου Σχεδίου Αντιμετώπισης Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων, με συμμετοχή όλων των εμπλεκόμενων φορέων, κρατικών και ιδιωτικών.
Πηγή : Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών
Σύμφωνα με την συνοδευτική έκθεση , με το υπόψη σχέδιο νόμου προβλέπονται τα ακόλουθα:
ΜΕΡΗ Α' και Β'
1.Προσδιορίζονται ο σκοπός και το αντικείμενο του υπό ψήφιση σχεδίου νόμου, αναφορικά με την ασφάλεια των σιδηροδρόμων, την αξιολόγηση του προσωπικού σιδηροδρόμων, την ενίσχυση της εποπτείας του σιδηροδρομικού δικτύου, καθώς και το πλαίσιο οργάνωσης και λειτουργίας των μνημονευόμενων φορέων.(άρθρα 1, 2)
2. α.Συστήνεται Ενιαίο Κέντρο Εποπτείας (Ε.Κ.Ε.), ως αυτοτελής μονάδα επιπέδου διεύθυνσης του Διαχειριστή της Υποδομής των ελληνικών σιδηροδρόμων (εταιρεία «Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Μ.Α.Ε.»), με εικοσιτετράωρη λειτουργία και υπεύθυνο λειτουργίας τον εν λόγω φορέα.
β. Καθορίζονται οι αρμοδιότητες του Ε.Κ.Ε., για την άσκηση των οποίων διαχειρίζεται και λειτουργεί την ενιαία εφαρμογή του Διαχειριστή Υποδομής, με την ονομασία Railway.gov.gr, η οποία περιλαμβάνει το Μητρώο Σιδηροδρομικών Δεδομένων, το Σύστημα Ακριβούς Γεωεντοπισμού Αμαξοστοιχιών και την Ψηφιακή Εφαρμογή Καταγραφής Εντολών και Παραβάσεων.
γ.Προσδιορίζονται:
-τα δεδομένα στα οποία έχει πρόσβαση το Ε.Κ.Ε. και οι λοιποί οριζόμενοι φορείς,
-ο τρόπος στελέχωσης του Ε.Κ.Ε. και τα λοιπά εξουσιοδοτημένα στελέχη που παρίστανται σε αυτό.
δ. Εξειδικεύονται:
-τα δεδομένα σχετικά με τη σιδηροδρομική υποδομή και κυκλοφορία που συλλέγονται και αποτυπώνονται μέσω του Μητρώου Σιδηροδρομικών Δεδομένων,
-οι υποχρεώσεις των φορέων και υπηρεσιών που είναι υπεύθυνοι για την παροχή στοιχείων, στο πλαίσιο λειτουργίας του ανωτέρω Μητρώου.
ε.Προσδιορίζονται τα δεδομένα που συλλέγονται μέσω του Συστήματος Ακριβούς Γεωεντοπισμού Αμαξοστοιχιών.
Επιβάλλεται η υποχρέωση σε κάθε διαχειριστή τροχαίου υλικού που κινείται στη σιδηροδρομική υποδομή, να εγκαθιστά και να λειτουργεί, μέχρι την οριζόμενη ημερομηνία, σε όλες τις αμαξοστοιχίες του, εφαρμογή για τον προσδιορισμό της διαρκούς θέσης των αμαξοστοιχιών σε σχεδόν πραγματικό χρόνο.
Σε περίπτωση μη τήρησης των προαναφερόμενων υποχρεώσεων, η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (Ρ.Α.Σ.) επιβάλλει τα οριζόμενα πρόστιμα στον διαχειριστή του τροχαίου υλικού.
Στο πλαίσιο λειτουργίας του Συστήματος Ακριβούς Γεωεντοπισμού Αμαξοστοιχιών:
-παρέχεται ελεύθερη πρόσβαση στους πολίτες, μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr-ΕΨΠ), αναφορικά με τα δεδομένα εντοπισμού θέσης αμαξοστοιχιών,
-πραγματοποιείται η καταγραφή όλων των δρομολογίων που εκτελούνται στο πλαίσιο της σύμβασης υποχρέωσης δημόσιας υπηρεσίας (άρθρο 12 του ν.3891/2010), για τον υπολογισμό της καταβλητέας αποζημίωσης σε μηνιαία βάση, μέσω των δεδομένων που συλλέγονται από την εφαρμογή.
στ. Προβλέπεται η καταχώριση στην Ψηφιακή Εφαρμογή Καταγραφής Εντολών και Παραβάσεων του συνόλου των εντολών, επικοινωνιών και ενεργειών που δίδονται και εκτελούνται από αρμόδιους υπαλλήλους του Διαχειριστή της Υποδομής και των σιδηροδρομικών επιχειρήσεων, κατά την κίνηση των αμαξοστοιχιών στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο, καθώς και τυχόν παραβάσεων του Γενικού Κανονισμού Κίνησης (Γ.Κ.Κ.) και της σιδηροδρομικής νομοθεσίας.
Η μη αποτύπωση των προαναφερόμενων στοιχείων, μετά την έναρξη της παραγωγικής λειτουργίας του εν λόγω συστήματος, συνιστά παράβαση, η οποία τιμωρείται σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στον Γ.Κ.Κ., αναφορικά με τους ενιαίους κανόνες κυκλοφορίας.
ζ.Επιβάλλεται η υποχρέωση:
-στον Διαχειριστή της Υποδομής και στις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις να εγκαθιστούν, κατά λόγο αρμοδιότητας, συστήματα κλειστού κυκλώματος βιντεοεπιτήρησης στους κατ’ ελάχιστον οριζόμενους χώρους,
-στις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις να εγκαταστήσουν, επιπλέον, συστήματα οπτικής καταγραφής δεδομένων (κάμερες) στο πρόσθιο μέρος κάθε αμαξοστοιχίας, με τις οριζόμενες προδιαγραφές, τα οποία διαλειτουργούν με το Ε.Κ.Ε.
η. Επανακαθορίζονται οι ενιαίοι κανόνες κυκλοφορίας των αμαξοστοιχιών και του τροχαίου υλικού στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο, με την πρόβλεψη κυρώσεων που εφαρμόζονται σωρευτικά με τη λοιπή σιδηροδρομική νομοθεσία.
(άρθρα 3 - 8)
3.Επανακαθορίζεται το πλαίσιο αξιολόγησης, εποπτείας και κυρώσεων του προσωπικού του Διαχειριστή της Υποδομής και των σιδηροδρομικών επιχειρήσεων (ν.5167/2024) και μεταξύ άλλων:
α. Προβλέπονται οι δοκιμασίες αξιολόγησης του προσωπικού κρίσιμων καθηκόντων ασφαλείας, κατά το στάδιο επιλογής από τους ανωτέρω φορείς, καθώς και οι δοκιμασίες τακτικής αξιολόγησης καταλληλόλητας προσωπικού.
Στις προαναφερόμενες δοκιμασίες συμπεριλαμβάνονται, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα, ψυχολογικές και ψυχομετρικές εξετάσεις, δοκιμασίες μέσω προσομοιώσεων, ιατρικές εξετάσεις κ.α., τηρουμένων και των ειδικών απαιτήσεων για τους μηχανοδηγούς.
Σε περίπτωση μη τήρησης του ανωτέρω πλαισίου, επιβάλλονται κατά περίπτωση κυρώσεις, στις οποίες συμπεριλαμβάνονται και τα οριζόμενα πρόστιμα.
Το εν λόγω πλαίσιο εφαρμόζεται αναλογικά και για το προσωπικό τρίτων εταιρειών, με τις οποίες ο Διαχειριστής Υποδομής ή οι σιδηροδρομικές επιχειρήσεις έχουν συμβληθεί για την ανάληψη κάθε είδους έργου ή παροχής υπηρεσιών και το οποίο επιτελεί καθήκοντα αντίστοιχα με το προαναφερόμενο προσωπικό.
β. Προβλέπεται η συνεργασία με το Γενικό Επιτελείο Εθνικής Άμυνας, για την υλοποίηση της αξιολόγησης καταλληλόλητας του προσωπικού του Διαχειριστή Υποδομής. Προς τούτου, συστήνεται Επιτροπή Επαγγελματικής Καταλληλόλητας, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα.
γ.Επιβάλλεται η υποχρέωση στις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον ελληνικό σιδηρόδρομο να διασφαλίζουν την ύπαρξη προϊσταμένου αμαξοστοιχίας, με τα οριζόμενα προσόντα και καθήκοντα.(άρθρα 9 - 13)
4. α.Συστήνεται στη Ρ.Α.Σ. Ειδική Μονάδα Επιθεωρητών Σιδηροδρόμων (Μονάδα), επιπέδου αυτοτελούς τμήματος, η οποία ελέγχει την εφαρμογή της σιδηροδρομικής νομοθεσίας, με τη διενέργεια ελέγχων, επιθεωρήσεων και ερευνών, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα.
β. Ρυθμίζονται θέματα προσωπικού της Μονάδας και μεταξύ άλλων, προβλέπονται:
-η υποχρεωτική παρακολούθηση προγράμματος κατάρτισης, ορισμένης διάρκειας,
-το ειδικό μισθολογικό καθεστώς που διέπει τους Επιθεωρητές, με τη θέσπιση προωθημένου Μ.Κ. και τη διατήρηση τυχόν προσωπικής διαφοράς,
-η δυνατότητα προσαύξησης των πιστώσεων του προϋπολογισμού της Ρ.Α.Σ., για την καταβολή στο προσωπικό αποζημιώσεων για υπερωριακή εργασία, κατά παρέκκλιση των ισχυόντων ορίων,
-οι υποχρεώσεις των Επιθεωρητών, για τη μη τήρηση των οποίων υπέχουν πειθαρχική ευθύνη.(άρθρο 14)
5.Ρυθμίζονται θέματα αναφορικά με:
-την εποπτεία ασφάλειας ειδικών τμημάτων της σιδηροδρομικής υποδομής σιδηροδρόμων, τα οποία εξαιρούνται από τις προτεινόμενες διατάξεις,
-τον ρόλο των παραγόντων του σιδηροδρομικού συστήματος στην ανάπτυξη και βελτίωση της ασφάλειας των σιδηροδρόμων και το ειδικότερο πλαίσιο ευθύνης τους, κατά λόγο αρμοδιότητας.(άρθρα 15, 16)
6.α. Όσον αφορά στην πρόσβαση του προσωπικού του Διαχειριστή της Υποδομής και των σιδηροδρομικών επιχειρήσεων σε εγκαταστάσεις και υπηρεσίες κατάρτισης, ορίζεται ότι η κατάρτιση του εν λόγω προσωπικού παρέχεται, έναντι αμοιβής, από φορείς εκπαίδευσης που αναπτύσσουν οι ανωτέρω κατά λόγο αρμοδιότητας, οι οποίοι πιστοποιούνται από τη Ρ.Α.Σ.. Κατά τα ισχύοντα, η εν λόγω κατάρτιση παρέχεται από τον Ο.Σ.Ε. έναντι αμοιβής, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα. β.Επανακαθορίζονται:
-το περιεχόμενο των προαναφερόμενων προγραμμάτων κατάρτισης,
-η διαδικασία πιστοποίησης υπεύθυνου φορέα για τη συντήρηση οχημάτων.(άρθρα 17, 18)
ΜΕΡΟΣ Γ
Περιλαμβάνονται ρυθμίσεις για την οργάνωση και τη λειτουργία της Ρ.Α.Σ., του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ.) καθώς και της Μονοπρόσωπης Ανώνυμης Εταιρείας «Σιδηρόδρομοι Ελλάδος»/ Ο.Σ.Ε. Α.Ε.. Ειδικότερα:
1. α.Ορίζεται ότι:
-οι αποδοχές των μελών της Ρ.Α.Σ. εμπίπτουν στο ανώτατο όριο αποδοχών της παρ.3 του άρθρου 28 του ν.4354/2015,
-για την πλήρωση των τριών (3) θέσεων μετακλητών συνεργατών προς υποβοήθηση του Προέδρου της Ρ.Α.Σ, εφαρμόζονται τα άρθρα 46 έως 48 του ν.4622/2019.
β. Εισάγεται ειδική διαδικασία πρόσληψης του προσωπικού της Ρ.Α.Σ., βάσει προκήρυξης με το οριζόμενο περιεχόμενο, η οποία εγκρίνεται από το Α.Σ.Ε.Π.. Η πρόσληψη των επιτυχόντων γίνεται με απόφαση του αρμόδιου οργάνου της Ρ.Α.Σ., κατόπιν αξιολόγησης των αιτήσεων από Ειδικές Επιτροπές, με την οριζόμενη σύνθεση.
γ.Προβλέπεται ειδική διαδικασία για την απόσπαση προσωπικού του δημόσιου τομέα στη Ρ.Α.Σ..(άρθρα 19 - 22)
2. α.Αναδιαρθρώνεται η οργανωτική δομή του Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ., ως ακολούθως:
-Συστήνονται δυο (2) νέες αυτοτελείς μονάδες, επιπέδου διεύθυνσης, καθεμία εκ των οποίων συγκροτείται από δυο (2) τμήματα.
-Καταργούνται ένα (1) τμήμα και δύο (2) γραφεία από την υφιστάμενη δομή του Οργανισμού.
-Ανακατανέμονται οι αρμοδιότητες μεταξύ των υπηρεσιών, με σαφή διάκριση ως προς τους τομείς διερεύνησης των αεροπορικών και των σιδηροδρομικών ατυχημάτων.
β.Προσδίδεται δυνητικός χαρακτήρας στη διάθεση προσωπικού του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τη στελέχωση του Οργανισμού.
γ.Εισάγεται ειδική διαδικασία για την πρόσληψη στον Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ.
προσωπικού, μέσω προκήρυξης που εγκρίνεται από το Α.Σ.Ε.Π.. Η πρόσληψη των επιτυχόντων γίνεται με απόφαση του αρμόδιου οργάνου του Οργανισμού, κατόπιν αξιολόγησης των αιτήσεων από Ειδικές Επιτροπές, με την οριζόμενη σύνθεση.
δ.Επιτρέπεται, με εφαρμογή της ειδικά οριζόμενης διαδικασίας, η απόσπαση στον Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ. προσωπικού του δημόσιου τομέα, καθώς και η μετάταξη αυτού, μετά τη συμπλήρωση του οριζόμενου χρόνου απόσπασης.
ε.Ορίζεται ο Πρόεδρος του Οργανισμού ως διατάκτης των δαπανών του, η δε εκκαθάριση αυτών διενεργείται από τον Οργανισμό και όχι από υπηρεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, όπως ισχύει σήμερα.(άρθρα 23 - 28)
3.Όσον αφορά στην εταιρεία «Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Μ.Α.Ε.», προβλέπονται τα ακόλουθα:
α. Επανακαθορίζεται το πλαίσιο πρόσληψης του προσωπικού και πλήρωσης των θέσεων. Ειδικότερα:
-Ορίζεται ότι η πλήρωση των θέσεων των Γενικών Διευθυντών, Διευθυντών και Υποδιευθυντών γίνεται με απόφαση του Δ.Σ. της εταιρείας, κατόπιν δημόσιας πρόσκλησης με συμβάσεις ορισμένου χρόνου, ή με ανάθεση άσκησης παράλληλων καθηκόντων σε λοιπό προσωπικό που κατέχει άλλη θέση ευθύνης.
-Προβλέπονται ειδικά ο τρόπος πλήρωσης των θέσεων κατά το μεταβατικό στάδιο καθώς και ο τρόπος παύσης των ανωτέρω προσώπων και προσωρινής πλήρωσης των θέσεών τους.
-Ορίζεται ότι οι αποδοχές του προσωπικού εγκρίνονται από το Δ.Σ., κατά την οριζόμενη διαδικασία, και εισάγεται παρέκκλιση από το ισχύον ανώτατο όριο για τις αποδοχές του Γενικού Διευθυντή.
-Καθορίζεται η διαδικασία πρόσληψης προσωπικού ορισμένου χρόνου, για την κάλυψη πρόσκαιρων ή εποχικών αναγκών.
-Προβλέπεται διαδικασία πρόσληψης προσωπικού που επιτελεί κρίσιμα καθήκοντα ασφαλείας, με συμβάσεις εργασίας ι.δ.α.χ., μέσω προκήρυξης που εγκρίνεται από το Α.Σ.Ε.Π.. Για τη διεξαγωγή της προβλεπόμενης πρακτικής δοκιμασίας συγκροτούνται Ειδικές Επιτροπές Επαγγελματικής Καταλληλόλητας.
β.Ρυθμίζονται θέματα αναφορικά με την επιλογή και τον διορισμό των οργάνων διοίκησης, την πολιτική καταλληλόλητας των μελών του Δ.Σ., καθώς και την αξιολόγηση των τελευταίων από ανεξάρτητο τεχνικό σύμβουλο.
Ορίζεται ότι το ύψος της αμοιβής του Διευθύνοντος Συμβούλου και των Αναπληρωτών Διευθυνόντων Συμβούλων καθορίζεται με κ.υ.α., εντός του ανώτατου ορίου της παρ. 3 του άρθρου 28 του ν.4354/2015.
γ.Συστήνονται Επιτροπή Προσλήψεων και Αμοιβών, Επιτροπή Αξιολόγησης Προσωπικού καθώς και Επιτροπή Ελέγχου Συμβάσεων Έργων, Προμηθειών και Υπηρεσιών και προβλέπονται η σύνθεση και οι αρμοδιότητές τους.
δ.Διευκρινίζεται το νομικό πλαίσιο που διέπει την εταιρεία «Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Μ. Α.Ε.» και παρέχονται νομοθετικές εξουσιοδοτήσεις για την εφαρμογή επιμέρους ρυθμίσεων.
ε.Προβλέπεται, ειδικά για την πρώτη θητεία του Διευθύνοντος Συμβούλου μετά από τη δημοσίευση των προτεινόμενων ρυθμίσεων, η υπογραφή συμβολαίου απόδοσης του ιδίου με τους αρμόδιους Υπουργούς εκ μέρους του Ελληνικού Δημοσίου, για την επίτευξη συγκεκριμένων ποιοτικών και ποσοτικών στόχων, κατά τη διάρκεια της θητείας αυτής. Στο συμβόλαιο δύναται να προβλέπεται, κατά παρέκκλιση της κείμενης νομοθεσίας, ειδική ετήσια ανταμοιβή του Διευθύνοντος Συμβούλου, σε περίπτωση επίτευξης των ετήσιων στόχων.
στ. Προβλέπεται η έκδοση Κανονισμού Έργων, Προμηθειών και Υπηρεσιών της ανωτέρω εταιρείας και προσδιορίζεται το περιεχόμενό του, με τις οριζόμενες παρεκκλίσεις.
Επιτρέπεται, για το οριζόμενο μεταβατικό διάστημα, η ρύθμιση, με απόφαση του Δ.Σ., όλων των θεμάτων αναφορικά με την ανάθεση συμβάσεων έργων, προμηθειών και υπηρεσιών, κάτω των κατά περίπτωση χρηματικών ορίων που προβλέπονται στις οικείες Οδηγίες. Ειδικά για τα θέματα σχετικά με τη σιδηροδρομική ασφάλεια και την εκπαίδευση του προσωπικού, η ανάθεση των προαναφερόμενων συμβάσεων δύναται να διενεργείται, είτε μέσω της διαδικασίας του ανταγωνιστικού διαλόγου, είτε μέσω της διαδικασίας με διαπραγμάτευση χωρίς προηγούμενη δημοσίευση προκήρυξης σύμβασης.(άρθρα 29 - 44)
ΜΕΡΗ Δ' - Ζ'
Εισάγονται λοιπές ρυθμίσεις του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και ειδικότερα:
1. α.Προβλέπεται η κατάρτιση Ενιαίου Σχεδίου Αντιμετώπισης Έκτακτης Ανάγκης και Διαχείρισης Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και συστήνεται αρμόδια προς τούτο Επιτροπή, με την οριζόμενη σύνθεση.
β. Προσδιορίζεται η έννοια του όρου «επιβάτης», σε περιπτώσεις σιδηροδρομικού ατυχήματος.(άρθρα 45, 46)
2. α.Θεωρούνται νόμιμες και κανονικές και εκκαθαρίζονται σε βάρος των πιστώσεων του τακτικού προϋπολογισμού των οικονομικών ετών 2025 και 2026 του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, κατά παρέκκλιση του Δημοσίου Λογιστικού, οι δαπάνες της από 14.4.2022 σύμβασης Υποχρέωσης Δημόσιας Υπηρεσίας μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της «ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε.» και ήδη «HELLENIC TRAIN ΑΝΩΝΥΜΗ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ» που αφορούν στα έτη 2024 και 2025.
β. Εισάγονται ρυθμίσεις για την εποπτεία του ανταγωνισμού στην αγορά των σιδηροδρομικών υπηρεσιών και προσδιορίζονται οι αρμοδιότητες των εμπλεκόμενων υπηρεσιών. Στο πλαίσιο αυτό, η Ρ.Α.Σ.:
-δύναται να ορίζει εντεταλμένους υπαλλήλους ως ελεγκτές, οι οποίοι συμμετέχουν στις έρευνες που διεξάγει η Επιτροπή Ανταγωνισμού,
-επικουρεί, κατά λόγο αρμοδιότητας, την εν λόγω Επιτροπή.
γ.Παρατείνεται εκ νέου το χρονικό διάστημα αναστολής δεσμεύσεων που έχουν επιβληθεί από τους ο.τ.α., αναφορικά με τη χορήγηση αποδεικτικού ενημερότητας στην εταιρεία «Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Μ.Α.Ε.» (άρ. 78 του ν.4949/2022).
δ.Απαλλάσσεται η ανωτέρω εταιρεία από την καταβολή του δικαστικού ενσήμου του άρθρου 2 του ν. ΓΠΟΗ/1912.(άρθρα 47 - 50)
3. α. Ρυθμίζονται ζητήματα σχετικά με την καταγγελία μισθώσεων και τη σιδηροδρομική ακίνητη περιουσία της «ΓΑΙΑΟΣΕ - Ανώνυμη Εταιρεία Διαχείρισης Σιδηροδρομικής Περιουσίας» (ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε.). Ειδικότερα:
-Παρέχεται το δικαίωμα στη ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε. να λύει μονομερώς σύμβαση μίσθωσης ακινήτου, υπό τις οριζόμενες προϋποθέσεις και σύμφωνα με την οριζόμενη διαδικασία.
-Γεννάται αξίωση αποζημίωσης του μισθωτή του ακινήτου από τη ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε., σε περίπτωση αποχώρησής του από το μίσθιο εντός της τασσόμενης προθεσμίας, η οποία υπολογίζεται κατά τα ειδικότερα οριζόμενα.
-Προβλέπεται ότι οι προτεινόμενες διατάξεις για την καταγγελία συμβάσεων μίσθωσης ακινήτου εφαρμόζονται και στις υφιστάμενες μισθώσεις της ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε.,
-Παρέχεται η δυνατότητα στην ανωτέρω εταιρεία να βεβαιώνει και να εισπράττει τις απαιτήσεις της που προέρχονται από την εκμίσθωση ακινήτων κυριότητάς της ή ακινήτων τα οποία διαχειρίζεται, σύμφωνα με τις διατάξεις του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων (ν.4978/2022), με ηλεκτρονικά μέσα, μέσω των υπηρεσιών διαλειτουργικότητας, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις.
β. Τροποποιείται - συμπληρώνεται το άρθρο 6 παρ.13 του ν.3891/2010, αναφορικά με την προστασία των ακινήτων της ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε. και συγκεκριμένα:
-Προβλέπεται ότι, τα ακίνητα τα οποία διαχειρίζεται η ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε. είναι ανεπίδεκτα χρησικτησίας.
-Παρέχεται το δικαίωμα σύστασης δικαιώματος επιφάνειας του ν.3986/2011 και σε ακίνητα που διαχειρίζεται η ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε.(άρθρο 51, 52)
4.Εισάγεται μεταβατικής ισχύος ρύθμιση σχετικά με την τοποθέτηση προϊσταμένου στην κενή θέση της μνημονευόμενης Γενικής Διεύθυνσης του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, η θητεία του οποίου λήγει με την ολοκλήρωση της διαδικασίας επιλογής και τοποθέτησης προϊσταμένου στη θέση αυτή κατά τα ισχύοντα.(άρθρο 53)
5.Διευκρινίζεται ότι η αποζημίωση της ειδικής επιτροπής ιατρών για την εκτίμηση της ικανότητας για ασφαλή οδήγηση των οδηγών των αστικών συγκοινωνιών Αθήνας και Θεσσαλονίκης που εμφανίζουν προβλήματα υγείας (Παράρτημα III του π.δ.51/2012), καθορίζεται σύμφωνα με το άρθρο 21 του ν.4354/2015.(άρθρο 54)
6. α. Παρέχεται η δυνατότητα, κατά παρέκκλιση του π.δ.80/2016, να εκκαθαρισθεί και να εξοφληθεί, σε βάρος των πιστώσεων του κρατικού προϋπολογισμού οικονομικού έτους 2025, η ανταμοιβή των υπαλλήλων του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών που εμπλέκονται στην υλοποίηση έργων του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» έτους 2023, συνολικού ποσού διακοσίων ογδόντα δύο χιλιάδων οκτακοσίων εβδομήντα τεσσάρων και δεκατεσσάρων ευρώ (282.874,14), το οποίο έχει εγκριθεί με την μνημονευόμενη κ.υ.α.
β. Θεωρούνται νόμιμες και κανονικές και αναλαμβάνονται, εκκαθαρίζονται και εξοφλούνται, κατά παρέκκλιση των κείμενων διατάξεων, σε βάρος των πιστώσεων του κρατικού προϋπολογισμού του τρέχοντος οικονομικού έτους, δαπάνες:
-του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών Α.Ε. (Ο. Α.Σ.Α. Α.Ε.) και του Οργανισμού Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (Ο.Σ.Ε.Θ. Α.Ε.), οι οποίες προέκυψαν κατά τα παρελθόντα οικονομικά έτη και αφορούν την εκκαθάριση των μνημονευόμενων συμβάσεων, που συνήφθησαν με παρόχους συγκοινωνιακού έργου σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη και οφείλονται ή απορρέουν από μεταβλητά στοιχεία κόστους,
-για την αποζημίωση του παρόχου επιβατικής μετακίνησης σιδηροδρομικών συγκοινωνιών, που προέκυψαν κατά τα παρελθόντα έτη, σύμφωνα με τις μνημονευόμενες κανονιστικές πράξεις, λόγω της καταβολής μειωμένου κομίστρου από τους δικαιούχους φοιτητές των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (Α.Ε.Ι.) και τους καταρτιζόμενους των Δημόσιων Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης (Ι.Ε.Κ.), αρμοδιότητας του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού.(άρθρο 55)
7.Παρέχονται νομοθετικές εξουσιοδοτήσεις για τη ρύθμιση επιμέρους ζητημάτων καθώς και μεταβατικής ισχύος διατάξεις.(άρθρα 56 - 58)