Στη Βουλή το νομοσχέδιο για τα ανασφάλιστα οχήματα, τα πρόστιμα των τελών κυκλοφορίας κ.α.
Επικαιροποιούνται οι διατάξεις της νομοθεσίας περί υποχρέωσης ασφάλισης της αστικής ευθύνης, του ν.4514/2018 περί αγορών χρηματοπιστωτικών μέσων, του ν.4548/2018 περί αναμόρφωσης του δικαίου ανωνύμων εταιρειών
Κατατέθηκε στη Βουλή το Σχέδιο Νόμου με τίτλο «Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2021/2118 για την ασφάλιση αστικής ευθύνης που προκύπτει από την κυκλοφορία αυτοκινήτων οχημάτων, λήψη μέτρων προς εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) 2022/858 σχετικά με το πιλοτικό καθεστώς υποδομών της αγοράς που βασίζονται σε τεχνολογία κατανεμημένου καθολικού, ειδικότερες ρυθμίσεις για τα οχήματα και τη δημόσια περιουσία και άλλες διατάξεις του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών»
Με το σχέδιο νόμου επικαιροποιούνται υφιστάμενες διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας (π.δ. 237/1986 περί υποχρέωσης ασφάλισης της αστικής ευθύνης που προκύπτει από την κυκλοφορία αυτοκινήτων οχημάτων, ν.4514/2018 περί αγορών χρηματοπιστωτικών μέσων, ν.4548/2018 περί αναμόρφωσης του δικαίου ανωνύμων εταιρειών, κ.λπ.) και ρυθμίζονται διάφορα θέματα του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.
Συγκεκριμένα:
ΜΕΡΗ A & Β
1.α. Εισάγεται ρύθμιση σύμφωνα με την οποία ατυχήματα που προκαλούνται από οχήματα για τα οποία έχει τηρηθεί η διαδικασία ακινησίας αντιμετωπίζονται όπως τα ατυχήματα από ανασφάλιστα οχήματα και οι ζημιωθέντες έχουν αξίωση αποζημίωσης κατά του Επικουρικού Κεφαλαίου Ασφάλισης Ευθύνης από Ατυχήματα Αυτοκινήτων.
β.Προβλέπεται ότι η ευθύνη του ασφαλιστή του ρυμουλκούμενου οχήματος ισχύει ακόμη και όταν το όχημα που το ρυμούλκησε δεν μπορεί να ταυτοποιηθεί.
γ. Επαναπροσδιορίζονται, από την οριζόμενη ημερομηνία, τα ελάχιστα ποσά ασφαλιστικής κάλυψης σε περίπτωση σωματικής βλάβης ή υλικής ζημιάς.
δ.Παρέχεται η δυνατότητα υποβολής της αίτησης ασφάλισης προς ασφαλιστική επιχείρηση και με ηλεκτρονικές μεθόδους.
ε. Προβλέπεται η χορήγηση άδειας και για τη διοργάνωση διαγωνισμών, εκπαιδεύσεων, δοκιμών και επιδείξεων με οχήματα, εντός της ελληνικής επικράτειας, εφόσον διαπιστωθεί ότι ο διοργανωτής αυτών ή οποιοδήποτε άλλο μέρος έχει συνάψει σχετική γενική και ειδική ασφάλιση. Παράβαση της εν λόγω υποχρέωσης επισύρει τις προβλεπόμενες κυρώσεις (φυλάκιση και χρηματικό πρόστιμο). (άρθρα 1-9)
2.Επανακαθορίζεται ο σκοπός σύστασης και οι υποχρεώσεις του Επικουρικού Κεφαλαίου Ασφάλισης Ευθύνης από Ατυχήματα Αυτοκινήτων. (άρθρα 10 & 11)
3. α. Θεσπίζεται νομοθετικό πλαίσιο για την προστασία ζημιωθέντων έναντι ζημιών από ατυχήματα που συμβαίνουν στο κράτος μέλος διαμονής τους καθώς και από ατυχήματα που συμβαίνουν σε κράτος μέλος άλλο από αυτό της συνήθους διαμονής τους, σε περίπτωση αφερεγγυότητας ασφαλιστικής επιχείρησης.
β. Παρατείνεται εκ νέου και μέχρι το οριζόμενο χρονικό διάστημα η αναστολή κάθε αναγκαστικής εκτέλεσης σε βάρος του Επικουρικού Κεφαλαίου Ασφάλισης Ευθύνης από Ατυχήματα Αυτοκινήτων,
γ. Καταργούνται διατάξεις του π.δ. 237/1986 περί επιβολής κυρώσεων (ανάκληση άδειας λειτουργίας ή πρόστιμο) σε ασφαλιστικές επιχειρήσεις για τη μη συμμόρφωσή τους προς τις διατάξεις της σχετικής κείμενης νομοθεσίας. (άρθρα 12 -16)
ΜΕΡΟΣ Γ'
1.α. Ορίζονται οι προϋποθέσεις βάσει των οποίων είναι δυνατός ο χαρακτηρισμός, ως αδρανών, οχημάτων ιδιωτικής και δημόσιας χρήσης,
β.Προβλέπονται: η διαδικασία i) εκκαθάρισης των Μητρώων Οχημάτων από αδρανή οχήματα (μέσω ηλεκτρονικής διασταύρωσης δεδομένων) και ii) περιέλευσης οχημάτων σε κατάσταση προσωρινής αδράνειας,
οι επιβαλλόμενες κυρώσεις σε περίπτωση που διαπιστωθεί σε κυκλοφορία όχημα που βρίσκεται σε κατάσταση αδράνειας ή έχει διαγράφει από τα μητρώα οχημάτων. Η θέση οχημάτων σε κατάσταση προσωρινής αδράνειας δεν συνεπάγεται την απαλλαγή τους από την καταβολή τελών κυκλοφορίας.
γ. Καθίσταται δυνατή, σε εξαιρετικές περιπτώσεις, η επαναφορά σε κυκλοφορία οχήματος, το οποίο έχει περιέλθει σε οριστική αδράνεια, με την έκδοση του οριζόμενου παράβολου. Η επαναφορά συνεπάγεται όλες τις φορολογικές, ασφαλιστικές και λοιπές υποχρεώσεις σε σχέση με το όχημα, για το έτος επαναφοράς και εφεξής.
Δεν επιβάλλονται τέλη κυκλοφορίας για τα οχήματα που τίθενται σε κατάσταση οριστικής αδράνειας ή διαγράφονται οριστικά από τα μητρώα οχημάτων.(άρθρα 17 - 20 και 28 παρ. 1-4)
2. α.Ορίζεται εφεξής η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης (Γ.Γ.Π.Σ.Ψ.Δ.) του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, ως αρμόδιος φορέας για τη διενέργεια ηλεκτρονικών διασταυρωτικών ελέγχων για τον εντοπισμό των αναφερόμενων παραβάσεων σχετικά με την κυκλοφορία των οχημάτων.
β. Αυστηροποιείται το πλαίσιο των επιβαλλόμενων κυρώσεων, για τις προαναφερόμενες παραβάσεις και ορίζεται η διαδικασία ένστασης κατά της πράξης επιβολής του σχετικού προστίμου.
γ. Προβλέπεται η δυνατότητα τεχνικής ή άλλου είδους συνδρομής, από τρίτους φορείς, προς τις αρμόδιες υπηρεσίες για την άσκηση των αρμοδιοτήτων τους, κατά το στάδιο που προηγείται της έκδοσης της πράξης επιβολής προστίμου ή της έκδοσης της απόφασης επί της προβλεπόμενης ένστασης. (άρθρα 21- 25, 28 παρ. 5 & 29)
3. α.Ρυθμίζονται θέματα αναφορικά με το καθεστώς ακινησίας οχημάτων και την οριστική διαγραφή αυτών, από το Μητρώο Οχημάτων του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
β. Μειώνεται κατά το οριζόμενο ποσοστό, το ύψος των επιβαλλόμενων προστίμων, σε περίπτωση καταβολής των τελών κυκλοφορίας, εντός των αναφερόμενων χρονικών περιόδων (σήμερα η καταβολή προστίμου ισούται με το ποσό των τελών κυκλοφορίας).(άρθρα 26 και 27)
ΜΕΡΟΣ Δ'
1.Εισάγονται διατάξεις, αναφορικά με τη λήψη μέτρων προς εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) 2022/858 σχετικά με το πιλοτικό καθεστώς για υποδομές της αγοράς που βασίζονται σε τεχνολογία κατανεμημένου καθολικού (τ.κ.κ.). Ειδικότερα μεταξύ άλλων ί) παρέχεται η δυνατότητα, στην Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, ως αρμόδιας αρχής, να προβαίνει στη σύναψη μνημονίων συνεργασίας με φορείς του Δημοσίου, με σκοπό την αποτελεσματική άσκηση εποπτείας και αξιολόγησης της λειτουργίας της χρησιμοποιούμενης τ.κ.κ., ίί) η διαδικασία μεταβίβασης των χρηματοπιστωτικών μέσων τ.κ.κ. κ.λπ. (άρθρα 30-37)
2.Τροποποιείται - συμπληρώνεται το πλαίσιο που διέπει τη λειτουργία των Ανωνύμων Εταιρειών (ν.4548/2018) σχετικά με τις χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες που βασίζονται σε υποδομές αγοράς τεχνολογίας κατανεμημένου καθολικού (τ.κ.κ). Ειδικότερα, μεταξύ άλλων:
εισάγονται νέοι ορισμοί σχετικοί με τις συναλλαγές επί τίτλων ανωνύμων εταιρειών που τηρούνται σε μητρώα υποδομής αγοράς τεχνολογίας κατανεμημένου καθολικού («άυλες μετοχές ή ομολογίες», «κατανεμημένο καθολικό» και «μητρώο κεντρικού αποθετηρίου τίτλων ή μητρώου υποδομής αγοράς τεχνολογίας κατανεμημένου καθολικού»)
ρυθμίζονται, σε συμμόρφωση προς τις υποδομές αγοράς τ.κ.κ.: ΐ) οι ειδικότερες διαδικασίες έκδοσης, τήρησης, καθώς και μεταβίβασης μετοχών με ειδική ή καθολική διαδοχή, ίί) ο τρόπος απόδειξης της ιδιότητας του ομολογιούχου για την άσκηση των δικαιωμάτων από τις ομολογίες, iii) τα καθήκοντα εκπροσώπου ομάδας ομολογιούχων, ΐν) ο τρόπος απόδειξης της μετοχικής ιδιότητας προκειμένου κάτοχος άυλων μετοχών να μπορεί να συμμετάσχει στη γενική συνέλευση ανώνυμης εταιρείας, κ.λπ. (άρθρα 38 - 46)
3. Εισάγονται τροποποιήσεις στον ν.4099/2012, αναφορικά με τους κανόνες που διέπουν τις επενδύσεις των Οργανισμών Συλλογικών Επενδύσεων σε Κινητές Αξίες (Ο.Σ.Ε.Κ.Α.) επί τίτλων που τηρούνται σε μητρώα υποδομής αγοράς τεχνολογίας κατανεμημένου καθολικού. Ειδικότερα, μεταξύ άλλων:
-προστίθενται νέοι ορισμοί («κατανεμημένο καθολικό», «μητρώο κεντρικού αποθετηρίου τίτλων ή μητρώο υποδομής αγοράς τ.κ.κ.», «τεχνολογία κατανεμημένου καθολικού» ή «τεχνολογία DLT», «υποδομή αγοράς τ.κ.κ.») για την εφαρμογή των προτεινόμενων διατάξεων,
-προσδιορίζονται οι ειδικότεροι κανόνες λειτουργίας Ο.Σ.Ε.Κ.Α. (συμμετοχή, μεταβίβαση) για τις περιπτώσεις μεριδίων Ο.Σ.Ε.Κ.Α. τα οποία εκδίδονται, καταχωρίζονται, μεταβιβάζονται και αποθηκεύονται με τη χρήση της τ.κ.κ..(άρθρα 47 - 50)
ΜΕΡΟΣ Ε
Προσδιορίζονται οι βασικοί όροι και τα χαρακτηριστικά της επενδυτικής πολιτικής που ακολουθεί το Εγγυητικό Κεφάλαιο Ζωής (ν.3867/2010) ως προς τα διαθέσιμά του. (άρθρο 51)
ΜΕΡΟΣ ΣΤ'
1. Επανακαθορίζονται οι προϋποθέσεις άσκησης του δικαιώματος υποβολής αίτησης εξαγοράς δημοσίου ακινήτου [μεταξύ άλλων απαιτείται δήλωση του ακινήτου στο έντυπο «Ε9» τουλάχιστον για τα πέντε (5) έτη που προηγούνται της αίτησης].(άρθρα 52)
2.Προστίθεται πρόβλεψη κατά την οποία η κρίση περί της ύπαρξης επιτακτικών λόγων δημοσίου συμφέροντος δύναται να γίνει και κατά την εξέταση του αιτήματος εξαγοράς του ακινήτου.(άρθρο 53)
3.Τροποποιείται το άρθρο 8 του ν. 5024/2023 και προβλέπεται:
η εφαρμογή των εκπτώσεων του άρθρου 7 του ιδίου νόμου, για τον καθορισμό του τιμήματος εξαγοράς, σε ειδικές περιπτώσεις αμφισβήτησης της κυριότητας του δημόσιου ακινήτου,
το έτος 1965 (αντί του 1950 που ισχύει σήμερα) ως κρίσιμη ημερομηνία κατοχής δημόσιου ακινήτου, ως αποτέλεσμα μαζικής εγκατάστασης πληθυσμιακών ομάδων, για την υποβολή αιτήματος εξαγοράς του με ευνοϊκότερους όρους.(άρθρο 54)
4. α.Τίθεται προθεσμία δέκα (10) ημερών για την ενημέρωση του αιτούντος σε περίπτωση που λείπουν δικαιολογητικά από τον φάκελο της αίτησης εξαγοράς δημοσίου ακινήτου.
β. Μειώνεται η προθεσμία υποβολής της συναίνεσης της Εταιρείας Ακινήτων Δημοσίου Α.Ε. (ΕΤ.Α..Δ. Α.Ε.) σε δύο (2) μήνες [από τρεις (3) που ισχύει σήμερα] αναφορικά με την εξαγορά δημοσίου ακινήτου κ.λπ. (άρθρα 55 - 57)
5.Προβλέπεται η καταβολή ποσοστού πενήντα τοις εκατό (50%) του τιμήματος εξαγοράς δημοσίου ακινήτου (για τμήματα ακινήτων που είναι όμορα προς επιχειρήσεις) στην ΕΤ.Α.Δ. Α.Ε..(άρθρα 58 & 59)
ΜΕΡΟΣ Ζ'
Παρατείνεται εκ νέου και ορίζεται στα εξήντα επτά (67) έτη, [αντί εξήντα (60), που προβλέπεται σήμερα], η διάρκεια της Σύμβασης Παραχώρησης που έχει συναφθεί μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και του Οργανισμού Λιμένος Κέρκυρας Α.Ε. (άρθρο 1 παρ. Ζ του ν.4597/2019). (άρθρο 60)
ΜΕΡΟΣ Η
1. Παρατείνονται αυτοδικαίως από τη λήξη τους και έως την οριζόμενη ημερομηνία, οι συμβάσεις προσωπικού ι.δ.ο.χ., που απασχολείται στον σχεδίασμά, στην εκτέλεση, στην υλοποίηση και στην παρακολούθηση των προγραμμάτων και έργων της Α.Α.Δ.Ε. που χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας της Ε.Ε.. (άρ. 24 ν.4778/2021).
Διευκρινίζεται ότι η παράταση των ανωτέρω συμβάσεων, δεν μετατρέπει τις συμβάσεις αυτές σε συμβάσεις αορίστου χρόνου. (άρθρο 61)
2.Αναγνωρίζεται από το Ελληνικό Δημόσιο η κυριότητα του Ταμείου Εθνικής Άμυνας επί του «Στρατοπέδου Ταξιάρχου Δη μητριού Μαρκόπουλου Χανίων».(άρθρα 62)
3.Τροποποιούνται συγκεκριμένες διατάξεις του ν. 4446/2016, που αναφέρονται σε θέματα της Ανώνυμης Εταιρείας «ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΑΜΥΝΤΙΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ Α.Β.Ε.Ε.» (Ε.Α.Σ. Α.Β.Ε.Ε.) και συγκεκριμένα:
α. Παρατείνεται εκ νέου το χρονικό διάστημα, για το οποίο επιτρέπεται, κατά παρέκκλιση των κείμενων διατάξεων και σύμφωνα με την προβλεπόμενη διαδικασία, η χορήγηση στην ανωτέρω εταιρεία:
-αποδεικτικών φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας για τη διευκόλυνση της λειτουργίας και της δράστηριότητάς της καθώς και τη σύνταξη συμβολαιογραφικών πράξεων πώλησης και μεταβίβασης κυριότητας ή σχετικού προσυμφώνου για τα δύο μνημονευόμενα γήπεδα της εταιρείας,
-πιστοποιητικών Φορολογικής Διοίκησης όπου βεβαιώνεται η καταχώριση των ανωτέρω γηπέδων στις δηλώσεις Φόρου Ακίνητης Περιουσίας και Ενιαίου Φόρου Ιδιοκτησίας Ακινήτων (Ε.Ν.Φ.Ι.Α.)
β. Για το προαναφερόμενο χρονικό διάστημα, δεν επιτρέπεται να συμψηφιστούν αυτεπαγγέλτως οι πάσης φύσεως επιχορηγήσεις και καταβολές προς την Ε.Α.Σ. Α.Β.Ε.Ε. με οφειλές της Εταιρείας προς το Δημόσιο, νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου (ν.π.δ.δ.), ασφαλιστικούς οργανισμούς και οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης (ο.τ.α. α' και β' βαθμού).(άρθρο 63)
4.Τροποποιούνται - συμπληρώνονται διατάξεις του ν. 4354/2015 αναφορικά με το μισθολογικό καθεστώς που διέπει υπαλλήλους που απασχολούνται σε φορείς της Γενικής Κυβέρνησης μετά τη συνταξιοδότησή τους. Ειδικότερα, μεταξύ άλλων:
-προβλέπεται ότι οι υπάλληλοι με σχέση εξαρτημένης εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου διατηρούν το μισθολογικό κλιμάκιο που κατείχαν έως την υποβολή της αίτησης συνταξιοδότησής τους και δεν εξελίσσονται μισθολογικά σε ανώτερο κλιμάκιο έως τη λύση της εργασιακής τους σχέσης,
-δεν καταλογίζονται, ούτε αναζητούνται τυχόν υπερβάλλουσες μισθολογικές απολαβές που έχουν καταβληθεί στους ανωτέρω υπαλλήλους εξαιτίας της μη κατάταξής τους στο εισαγωγικό κλιμάκιο μετά την υποβολή της αίτησης συνταξιοδότησής τους. (άρθρα 64)
5.Τροποποιούνται-συμπληρώνονται διατάξεις του ν. 4738/2020, αναφορικά με τους ευάλωτους οφειλέτες. Συγκεκριμένα, προστίθενται στην έννοια του ευάλωτου οφειλέτη τα άτομα με αναπηρία ενώ με κ.υ.α., καθορίζονται το ποσοστό αναπηρίας και τα εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια, τα οποία προσδίδουν στα άτομα αυτά τα χαρακτηριστικά του ευάλωτου οφειλέτη(άρθρο 65)
6.Παρατείνονται εκ νέου, αυτοδικαίως από τη λήξη τους έως την ολοκλήρωση των εν εξελίξει διαγωνιστικών διαδικασιών ανάθεσης παροχής υπηρεσιών καθαριότητας που διενεργούνται, και σε κάθε περίπτωση όχι πέραν της οριζόμενης ημερομηνίας, οι συμβάσεις ι.δ.ο.χ. προσωπικού, το οποίο απασχολείται την 30η Ιουνίου 2024, για τις ανάγκες καθαριότητας των κτιρίων της Κεντρικής Υπηρεσίας και των περιφερειακών υπηρεσιών του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.(άρθρο 66)
7.Προβλέπεται η ευθύνη του Επικουρικού Κεφαλαίου, για κάλυψη αξιώσεων αποζημίωσης έναντι ασφαλιστικών επιχειρήσεων που έχουν τεθεί σε καθεστώς αφερεγγυότητας και πριν την έναρξη ισχύος του υπό ψήφιση νομοσχεδίου.(άρθρο 67)
Διαβάστε επίσης
- Δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ ο νόμος 5113/2024 για τα ανασφάλιστα οχήματα και το Νέο σύστημα ελέγχων και κυρώσεων
- Νόμος 5113/2024 - ΦΕΚ 96/Α/21-6-2024 (Κωδικοποιημένος)
- Ανασφάλιστα οχήματα: Ηλεκτρονικός διασταυρωτικός Έλεγχος ασφάλισης αυτοκινήτων, για ΚΤΕΟ και τέλη κυκλοφορίας
- Νέο σύστημα ελέγχων και κυρώσεων για τα ανασφάλιστα οχήματα - Νομοσχέδιο σε Διαβούλευση