Στη Βουλή το Νομοσχέδιο για Ταχύτερες προσλήψεις μέσω ΑΣΕΠ και τις παρεμβάσεις στη δημόσια διοίκηση
Περιλαμβάνεται η θέσπιση συστήματος κινήτρων και ανταμοιβής των δημοσίων υπαλλήλων - Μπόνους παραγωγικότητας έως 15% του ετήσιου μισθού στο Δημόσιο
Κατατέθηκε στη Βουλή το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών με τίτλο: "Επιτάχυνση προσλήψεων μέσω Α.Σ.Ε.Π., τροποποιήσεις στον Κώδικα Κατάστασης Δημοσίων Πολιτικών Διοικητικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων Ν.Π.Δ.Δ. και στον Κώδικα Κατάστασης Δημοτικών και Κοινοτικών Υπαλλήλων, σύστημα κινήτρων και ανταμοιβής δημοσίων υπαλλήλων, ρυθμίσεις για το σύστημα αξιολόγησης δημοσίων υπαλλήλων και λοιπές διατάξεις για τη βελτίωση της λειτουργίας της δημόσιας διοίκησης".
Με το νομοσχέδιο ρυθμίζονται ζητήματα που αφορούν στη σύντμηση προθεσμιών στις διαδικασίες των προσλήψεων στο Δημόσιο από το στάδιο της προκήρυξης έως και την ανάληψη υπηρεσίας. Επίσης, θεσμοθετείται ένα ολοκληρωμένο και πάγιο σύστημα κινήτρων και ανταμοιβής και δημιουργείται για πρώτη φορά ένα ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού του Δημοσίου.
Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση του Υπουργείου Εσωτερικών, Μεταξύ άλλων, οι διατάξεις περιλαμβάνουν:
- Τη σύντμηση των προθεσμιών για όλα τα στάδια της διαδικασίας προσλήψεων. Μέρος της επιτάχυνσης αποτελεί και η δυνατότητα άντλησης των απαραίτητων δικαιολογητικών από το ΑΣΕΠ μέσω της ανάπτυξης διαλειτουργικοτήτων με Πανεπιστήμια, ΕΦΚΑ, κλπ.
- Την ενίσχυση με προσωπικό ορεινών, νησιωτικών και απομακρυσμένων περιοχών μέσω της αυξημένης μοριοδότησης του κριτηρίου της εντοπιότητας με την απαραίτητη δέσμευση της παραμονής στη θέση διορισμού για 10 χρόνια και στην αντίστοιχη περιφερειακή ενότητα για επιπλέον 5 χρόνια.
- Τη λήψη ειδικής μέριμνας για την πρόταξη των ατόμων με πιστοποιημένη επ’ αόριστον αναπηρία ποσοστού τουλάχιστον 50%.
- Την καθιέρωση προθεσμίας για τον ετήσιο προγραμματισμό των θέσεων προσωπικού που καλύπτονται από άτομα με αναπηρία. Τυχόν άπρακτη παρέλευσή της συνεπάγεται τον συνολικό αποκλεισμό του Υπουργείου ή της Αρχής από τη συμμετοχή σε προκηρύξεις πλήρωσης θέσεων του ίδιου έτους.
- Τη θέσπιση κωλύματος συμμετοχής για τρία χρόνια σε νέα διαγωνιστική διαδικασία, για όσους διορίστηκαν, αλλά δεν αποδέχθηκαν τον διορισμό τους ή παραιτήθηκαν εντός 12 μηνών από την πρόσληψή τους.
- Την πλήρωση των θέσεων που έχουν εγκριθεί βάσει του ετήσιου προγραμματισμού προσλήψεων για τα έτη 2024 και 2025, από επιτυχόντες του 1ου Πανελλήνιου Γραπτού Διαγωνισμού. Ειδική μέριμνα λαμβάνεται για τους επιτυχόντες του γραπτού διαγωνισμού της ΑΑΔΕ.
-
Την εισαγωγή ενός ολοκληρωμένου και πάγιου συστήματος κινήτρων και ανταμοιβής με στόχο:
- την ενίσχυση της παραγωγικότητας και αποδοτικότητας των δημοσίων υπαλλήλων,
- την ταχύτερη και αποτελεσματικότερη εφαρμογή μεταρρυθμίσεων,
- την επιβράβευση των δημοσίων υπαλλήλων που συμβάλλουν στην επίτευξη κυβερνητικών προτεραιοτήτων,
- τη βελτίωση της λειτουργίας του κράτους – με σεβασμό και για τη στήριξη των πολιτών.
Πιο συγκεκριμένα:
- Δημιουργείται ένα ενιαίο πλαίσιο σε συνάφεια με το υφιστάμενο σύστημα στοχοθεσίας και αξιολόγησης.
- Διευρύνεται το πεδίο εφαρμογής ώστε περισσότεροι υπάλληλοι να μπορούν να λάβουν την ανταμοιβή.
- Ορίζεται σαφής μεθοδολογία προσδιορισμού των επιλέξιμων στόχων και ενιαία μεθοδολογία απονομής της ανταμοιβής, η οποία δεν μπορεί να υπερβαίνει το 15% του ετήσιου βασικού μισθού του υπαλλήλου.
- Συστήνεται Επιτροπή Κινήτρων και Ανταμοιβών, Τμήμα Κινήτρων και Ανταμοιβών στο Υπουργείο Εσωτερικών και Πληροφοριακό Σύστημα Ανταμοιβών για τη βέλτιστη εποπτεία της διαδικασίας.
- Τη δημιουργία και λειτουργία για πρώτη φορά ενός ολοκληρωμένου συστήματος διαχείρισης του Ανθρώπινου Δυναμικού του Δημοσίου, όπου θα σχεδιάζονται, θα εφαρμόζονται και θα παρακολουθούνται οι πολιτικές και στρατηγικές αποφάσεις σε θέματα του Ανθρώπινου Δυναμικού και θα υποστηρίζεται ο σχεδιασμός, η υλοποίηση και αποτίμηση της ενιαίας πολιτικής διαχείρισης του Ανθρώπινου Δυναμικού στη Δημόσια Διοίκηση.
- Τη διεύρυνση του πεδίου εφαρμογής των ισχυουσών διατάξεων περί συνυπηρέτησης, καθώς οι διατάξεις αυτές αφορούσαν μόνο σε υπαλλήλους του στενού δημόσιου τομέα και την απλοποίηση της διαδικασίας έγκρισής τους.
Σύμφωνα με την συνοδευτική έκθεση με το υπόψη σχέδιο νόμου προβλέπονται τα ακόλουθα:
ΜΕΡΟΣ Α'
Εισάγονται ρυθμίσεις σχετικά με την επιτάχυνση της διαδικασίας προσλήψεων προσωπικού στον δημόσιο τομέα, μέσω του Ανώτατου Συμβουλίου Επιλογής Προσωπικού (Α.Σ.Ε.Π.), τη στελέχωση δημόσιων υπηρεσιών σε συγκεκριμένες περιοχές της χώρας κλπ. Συγκεκριμένα:
1.Επέρχονται τροποποιήσεις στον ν.4765/2021 περί του συστήματος προσλήψεων στον δημόσιο τομέα, οι κυριότερες εκ των οποίων αφορούν στη(ν):
-προσαύξηση της μοριοδότησης λόγω εντοπιότητας υποψήφιων στελεχών του Δημοσίου σε νησιωτικούς, ορεινούς και ηπειρωτικούς δήμους της χώρας,
-δυνατότητα απόδοσης αριθμού σε κάθε υποψήφιο ανά προκήρυξη, μέσω εφαρμογής λογισμικού ανοικτής κληρωτίδας, προκειμένου να καθορίζεται η σειρά κατάταξης αυτού,
-διενέργεια του συνόλου της διαδικασίας πλήρωσης θέσεων προσωπικού με σχέση εργασίας ι.δ.ο.χ., μέσω κεντρικής ηλεκτρονικής πλατφόρμας υποβολής αιτήσεων και δικαιολογητικών, την οποία αναπτύσσει και διαχειρίζεται το Υπουργείο Εσωτερικών,
-δυνατότητα σύναψης από το Α.Σ.Ε.Π., κατά παρέκκλιση των ισχυουσών διατάξεων και για το οριζόμενο χρονικό διάστημα, συμβάσεων μίσθωσης
ακινήτων καθώς και συμβάσεων προμηθειών και παροχής υπηρεσιών με την εταιρεία «Δ.Ε.Θ. - HELEXPO A.E.», ειδικά για τη διενέργεια των διαδικασιών πλήρωσης θέσεων προσωπικού, επιλογής διοικήσεων και στελεχών του Δημοσίου,
-επέκταση της καταβαλλόμενης στα στελέχη του Α.Σ.Ε.Π. αποζημίωσης και στις περιπτώσεις συμμετοχής τους σε αντίστοιχες διαδικασίες που προβλέπονται βάσει ειδικότερων διατάξεων.(άρθρα 1 - 17)
2.Προβλέπεται:
-η κάλυψη των θέσεων του ετήσιου προγραμματισμού προσλήψεων των ετών 2022 και 2023 καθώς και 2024 και 2025 από επιτυχόντες του πανελλήνιου γραπτού διαγωνισμού της πρόσκλησης/προκήρυξης 2Γ/2022 ή άλλης μεταγενέστερης γραπτής εξέτασης, με βάση τα οριζόμενα κριτήρια,
-η δυνατότητα πλήρωσης θέσεων της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.) από υποψηφίους της προκήρυξης 1Γ/2022 των κατηγοριών ΠΕ και ΤΕ αυτής,
-η επαναπροκήρυξη των κενών θέσεων που θα προκύψουν σε φορείς αναφορικά με τις μνημονευόμενες προκηρύξεις.(άρθρο 18)
3. α.Τροποποιούνται / συμπληρώνονται οι διατάξεις του Κώδικα Κατάστασης Δημόσιων Πολιτικών Διοικητικών Υπαλλήλων (ν.3528/2007) και του Κώδικα Κατάστασης Δημοτικών και Κοινοτικών Υπαλλήλων (ν.3584/2007), με σκοπό τη σύντμηση των επιμέρους προθεσμιών που προβλέπονται και τη συνακόλουθη επιτάχυνση ολοκλήρωσης της διαδικασίας διορισμού των δημόσιων και των δημοτικών υπαλλήλων.
β. Περαιτέρω, προβλέπεται:
-επιλεκτική εφαρμογή διατάξεων του άρθρου 21 του ν.4354/2015 αναφορικά με το όριο της αποζημίωσης που λαμβάνει το προσωπικό του Α.Σ.Ε.Π. που μετέχει στις διαγωνιστικές διαδικασίες που διενεργούνται κατά το τελευταίο τετράμηνο του έτους 2024 και το έτος 2025,
-επέκταση ισχύος και για έτη 2025, 2026 και 2027 του άρθρου 12 του ν.4590/2019, περί υπερωριακής απασχόλησης υπαλλήλων του Α.Σ.Ε.Π. (άρθρα 19 - 29)
ΜΕΡΟΣ Β'
Επανακαθορίζεται, με εφαρμογή από το έτος 2025, το πλαίσιο αναφορικά με το σύστημα κινήτρων και ανταμοιβής των υπαλλήλων των δημοσίων υπηρεσιών, συνδεόμενο με το σύστημα στοχοθεσίας και αξιολόγησης του ν.4940/2022, με σκοπό την επίτευξη προσδιορισμένων στόχων και μετρήσιμων αποτελεσμάτων και την ανάλογη επιβράβευση των εμπλεκόμενων υπαλλήλων. Παράλληλα, καταργείται το άρθρο 23 του ν.4940/2022. Συγκεκριμένα:
1.Καθορίζονται:
-το πεδίο εφαρμογής του συστήματος κινήτρων και ανταμοιβής των δημοσίων υπαλλήλων [μόνιμοι πολιτικοί υπάλληλοι, υπάλληλοι με σχέση εργασίας ι.δ.α.χ., στρατιωτικοί των Ενόπλων Δυνάμεων και το ένστολο προσωπικό των Σωμάτων Ασφαλείας, οι οποίοι υλοποιούν συγκεκριμένους στόχους του Ενοποιημένου Σχεδίου Κυβερνητικής Πολιτικής (Ε.Σ.Κυ.Π.).],
-οι προϋποθέσεις υπαγωγής φορέων και υπαλλήλων στο σύστημα κινήτρων και ανταμοιβής, όπου ρητά μνημονεύεται ότι η καταβολή της ανταμοιβής αναστέλλεται σε περίπτωση άσκησης ποινικής ή πειθαρχικής δίωξης, ενώ καταβάλλεται αναδρομικά σε περίπτωση τελεσίδικης αθώωσης ή απαλλαγής του υπαλλήλου,
-η ακολουθητέα διαδικασία για τον καθορισμό των επιλέξιμων προς ανταμοιβή στόχων, τον υπολογισμό του τελικού ποσού ανταμοιβής ανά δικαιούχο φορέα και την καταβολή της ανταμοιβής ανά δικαιούχο υπάλληλο.
Η συνολική δαπάνη για τις ανταμοιβές των δημοσίων υπαλλήλων ορίζεται στο ποσό των σαράντα εκατομμυρίων (40.000.000,00) ευρώ ανά έτος αναφοράς [Σύμφωνα με το άρθρο 23 του ν.4940/2022, η εν λόγω δαπάνη ανέρχεται στο ποσό των είκοσι εκατομμυρίων (20.000.000) ευρώ κατ’ ανώτατο όριο].
Τυχόν καταβολή ανασταλείσας ανταμοιβής, μετά την τελεσίδικη αθώωση του υπαλλήλου, είναι επιπλέον της ανωτέρω συνολικής δαπάνης και ανεξάρτητη από τον κύκλο ανταμοιβής στον οποίο τελικά καταβάλλεται.(άρθρα 30 - 36)
2.α. Συστήνονται στο Υπουργείο Εσωτερικών:
-Επιτροπή Κινήτρων και Ανταμοιβής, για τον συντονισμό της εφαρμογής του συστήματος κινήτρων και ανταμοιβής και καθορίζονται οι αρμοδιότητες και η συγκρότηση αυτής,
-Τμήμα Κινήτρων και Ανταμοιβής, με αποστολή τη διαχείριση του συστήματος κινήτρων και ανταμοιβής και την παροχή συνδρομής στην ανωτέρω Επιτροπή.
β. Περαιτέρω, στο Υπουργείο Εσωτερικών αναπτύσσεται και λειτουργεί Πληροφοριακό Σύστημα Κινήτρων και Ανταμοιβής, το οποίο διαλειτουργεί με τα συστήματα που υποστηρίζουν την αξιολόγηση και τη στοχοθεσία καθώς και με το «Σύστημα Διαχείρισης Ανθρώπινου Δυναμικού της Δημόσιας Διοίκησης» (ΣΔΑΔ), μετά τη θέση του τελευταίου σε παραγωγική λειτουργία. (άρθρα 37 - 39)
3. α.Επανακαθορίζονται: i. το πεδίο εφαρμογής του ν.4940/2022, ii. το χρονικό πλαίσιο καθορισμού της στοχοθεσίας των φορέων, παρέχεται δε η δυνατότητα χρήσης τεχνολογικών εργαλείων και ηλεκτρονικών εφαρμογών από την Επιτροπή Εποπτείας Αξιολόγησης του φορέα για την υλοποίηση του έργου της,
β. Τροποποιούνται διατάξεις περί Επιτελικού Κράτους (ν.4622/2019), με τη σύντμηση της προθεσμίας έγκρισης του Ενοποιημένου Σχεδίου Κυβερνητικής Πολιτικής καθώς και των επιμέρους προθεσμιών που τίθενται κατά τον προγραμματισμό του κυβερνητικού έργου.(άρθρα 40 - 47)
4.Παρατίθενται οι μεταβατικής ισχύος διατάξεις και παρέχονται οι απαιτούμενες εξουσιοδοτήσεις για την εφαρμογή των προτεινόμενων ρυθμίσεων, όπου μεταξύ άλλων, με κ.υ.α., δύναται να:
-καθορίζεται αποζημίωση για τα μέλη και τους γραμματείς της Επιτροπής Κινήτρων και Ανταμοιβής, σύμφωνα με το άρθρο 21 του ν.4354/2015, εξαιρουμένων των εκπροσώπων φορέων και των εμπειρογνωμόνων που τυχόν καλούνται στις συνεδριάσεις αυτής,
-εξειδικεύεται η ανάπτυξη και η λειτουργία του Πληροφοριακού Συστήματος Κινήτρων και Ανταμοιβής και προβλέπεται η διασύνδεσή του με άλλα πληροφοριακά συστήματα της δημόσιας διοίκησης. (άρθρα 48 - 52)
ΜΕΡΟΣ Γ
Εισάγονται λοιπές ρυθμίσεις του Υπουργείου Εσωτερικών και ειδικότερα:
1.Ρυθμίζονται θέματα που αφορούν στη(ν):
-αναγνώριση της συνάφειας μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών σε περίπτωση μετάταξης υπαλλήλου,
-θέση σε λειτουργία του πληροφοριακού συστήματος με τίτλο «Σύστημα Διαχείρισης Ανθρώπινου Δυναμικού της Δημόσιας Διοίκησης» (ΣΔΑΔ), στο οποίο μεταφέρονται όλα τα στοιχεία και οι λειτουργίες του Μητρώου Ανθρώπινου Δυναμικού Ελληνικού Δημοσίου, του οποίου το ΣΔΑΔ είναι διάδοχος.(άρθρα 53 - 57)
2.Επιτρέπεται η μετάταξη υπαλλήλων του δήμου που έχουν ήδη διατεθεί μέσω σύμβασης διαδημοτικής συνεργασίας σε συμβαλλόμενο δήμο, για την παροχή υπηρεσιών βοήθειας στο σπίτι. Η εν λόγω μετάταξη διενεργείται με
μεταφορά της οργανικής θέσης που κατέχει ο υπάλληλος, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα.(άρθρα 58)
3.Επανακαθορίζεται ο τρόπος στελέχωσης του ν.π.δ.δ. «Λιμενικό Ταμείο Ηρακλείου», με την πρόβλεψη σύστασης προσωποπαγών θέσεων με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου (ι.δ.α.χ.) Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης, οι οποίες καλύπτονται κατά τα ειδικότερα οριζόμενα. (άρθρο 59)
4.Παρέχονται οι αναγκαίες εξουσιοδοτήσεις για την εφαρμογή των προαναφερόμενων ρυθμίσεων.(άρθρο 60)
ΜΕΡΟΣ Δ
Περιλαμβάνονται λοιπές ρυθμίσεις του Υπουργείου Εσωτερικών και άλλων Υπουργείων και ειδικότερα:
1.Παρέχεται η δυνατότητα πλήρωσης θέσεων Ειδικών Φρουρών, με υπουργική απόφαση χωρίς νέα προκήρυξη, από τον πίνακα επιλαχόντων προηγούμενου διαγωνισμού, υπό τις οριζόμενες προϋποθέσεις. (άρθρο 61)
2.Καθιερώνεται νέα διαδικασία, κατ’ εφαρμογή των οικείων διατάξεων του ν.4765/2021 περί Α.Σ.Ε.Π., για την πλήρωση θέσεων του κλάδου ΠΕ Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (Υ.Π.Α.) και συγκεκριμένα:
-διενεργείται γραπτή δοκιμασία με τα οριζόμενα στάδια, καθώς και πρακτική δοκιμασία ορθοφωνίας,
-επιτρέπεται η σύναψη συμβάσεων μεταξύ Υ.Π.Α. και δημόσιων ή διεθνών φορέων, σε συνεργασία με το Α.Σ.Ε.Π., για την παροχή των προαναφερόμενων δοκιμασιών κλπ..(άρθρο 62)
3.Μετατρέπεται η θέση του μετακλητού Ειδικού Γ ραμματέα του Εθνικού Τυπογραφείου (άρθρο 111 παρ.10, ν.4622/2019) σε θέση μετακλητού Γενικού Γραμματέα με βαθμό 1ο της κατηγορίας ειδικών θέσεων.
Προσαρμόζονται ανάλογα, σύμφωνα με τα ισχύοντα για τους Γενικούς Γραμματείς και τα ιδιαίτερα γραφεία τους, οι διατάξεις οι σχετικές με τη στελέχωση του ιδιαίτερου γραφείου του ανωτέρω Γ ενικού Γ ραμματέα [αύξηση θέσεων συνεργατών από τέσσερις (4) σε οκτώ (8), εκ των οποίων ένας ορίζεται Διευθυντής] και με το μισθολογικό καθεστώς του ιδίου και των συνεργατών του. (άρθρο 63)
4.Προβλέπεται η έγκριση του ετήσιου προϋπολογισμού της Δημόσιας
Υπηρεσίας Απασχόλησης (Δ.ΥΠ.Α.) καθώς και η αναμόρφωσή του κατά τη διάρκεια του έτους, από τον Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, από την ημερομηνία θέσης σε ισχύ των άρθρων 1 και 2 του π.δ. 77/2023 (δηλ. την 27η Ιουνίου 2023). [Σήμερα η συγκεκριμένη αρμοδιότητα ασκείται από το Δ.Σ. του φορέα (άρθρο 10 του ν. 4921/2022)].(άρθρο 64)
5. α.Επεκτείνεται και στο έτος 2024 η εφαρμογή της παρ. 11 του άρθρου 21 του ν. 4354/2015, σχετικά με τον καθορισμό αποζημίωσης του προσωπικού που συμμετέχει στα αναφερόμενα συλλογικά όργανα, για την εκκαθάριση των εκκρεμών αιτήσεων συνταξιοδότησης, τον κανονισμό και την πληρωμή συντάξεων του δημόσιου τομέα και των πρώην ταμείων που εντάχθηκαν στον e-Ε.Φ.Κ.Α., εφόσον επιτευχθούν οι τεθέντες ποσοτικοί στόχοι. Το ίδιο ισχύει και για το προσωπικό του e-Ε.Φ.Κ.Α., το οποίο απασχολείται εντός του 2024 με συγκεκριμένους ποσοτικούς στόχους για την εξυπηρέτηση του κοινού, μέσω του ενιαίου αριθμού εξυπηρέτησης πολιτών.
β. Εισάγεται ρύθμιση, σύμφωνα με την οποία είναι δυνατή η αναδρομική ισχύς των σχετικών κ.υ.α καθορισμού αποζημίωσης έως και δύο (2) έτη από τον επόμενο μήνα σύστασης των αντίστοιχων κλιμακίων - ομάδων εργασίας. (άρθρο 65)
6.Ρυθμίζονται ειδικότερα ζητήματα σχετικά με την υλοποίηση έργων στο πλαίσιο του Τομεακού Προγράμματος Ανάπτυξης του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης (ΥΠ.Ε.Κ.Α.), και κατά βάση:
-παρέχεται αναδρομικά η δυνατότητα, και έως το οριζόμενο χρονικό διάστημα, στην επιτελική Δομή Ε.Σ.Π.Α. του ΥΠ.Ε.Κ.Α., να αναλαμβάνει καθήκοντα δικαιούχου σε έργα που υλοποιούνται στο πλαίσιο του εν λόγω προγράμματος,
-ανατίθενται τα καθήκοντα του αποφαινόμενου οργάνου και της αναθέτουσας αρχής του ν.4412/2016 των σχετικών συμβάσεων των έργων του εν λόγω προγράμματος στα αρμόδια όργανα και υπηρεσίες του ΥΠ.ΕΚ.Α.(άρθρο 66)
Διαβάστε επίσης
- Εγκύκλιος ΔΙΠΑΑΔ/Φ.ΕΠ. 2.9 /92/οικ.2837/2025 [13-2-2025]
- Δημοσιεύθηκε ο νόμος 5149/2024 για την Επιτάχυνση προσλήψεων μέσω ΑΣΕΠ και και τις παρεμβάσεις στη δημόσια διοίκηση
- Νόμος 5149/2024 - ΦΕΚ 169/Α/25-10-2024
- Σε δημόσια διαβούλευση το σχέδιο νόμου του ΥΠ.ΕΣ. για το ΑΣΕΠ και τις παρεμβάσεις στη δημόσια διοίκηση