Στη Βουλή το νομοσχέδιο για την Αναδιοργάνωση της δομής της Ελληνικής Αστυνομίας
Περιλαμβάνονται διατάξεις για την εκπαίδευσης του ένστολου προσωπικού της ΕΛ.Α αλλά και το σωφρονιστικό σύστημα
Κατατέθηκε στη Βουλή το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη «Αναδιοργάνωση της δομής της Ελληνικής Αστυνομίας και αναβάθμιση της εκπαίδευσης του ένστολου προσωπικού της - Εκσυγχρονισμός του θεσμού της ηλεκτρονικής επιτήρησης υπόδικων, κατάδικων και κρατούμενων σε άδεια - Ρύθμιση θεμάτων κρατούμενων σε σωφρονιστικά καταστήματα και άλλες διατάξεις»
Με το υπόψη σχέδιο νόμου προβλέπονται τα ακόλουθα:
ΜΕΡΟΣ Α'
Αναμορφώνεται η δομή της Ελληνικής Αστυνομίας (ΕΛ.ΑΣ.), οι Υπηρεσίες της οποίας διαρθρώνονται εφεξής σε οργανικές μονάδες επιπέδου Γενικής Διεύθυνσης, Διεύθυνσης, Υποδιεύθυνσης, Τμήματος και Σταθμού. Ειδικότερα, μεταξύ άλλων:
α. Η ΕΛ.ΑΣ. αποτελείται από το Αρχηγείο και τις Υπηρεσίες αυτής, οι οποίες διακρίνονται σε επιτελικές και επιχειρησιακές, με περαιτέρω διαχωρισμό των τελευταίων σε Επιχειρησιακές Κεντρικές Υπηρεσίες (Ειδικές Υπηρεσίες Ασφάλειας) και Επιχειρησιακές Περιφερειακές Υπηρεσίες. (Σήμερα υφίστανται Κεντρικές Υπηρεσίες στις οποίες περιλαμβάνεται το Αρχηγείο και οι Περιφερειακές Υπηρεσίες).
β. Στο Αρχηγείο της ΕΛ.ΑΣ, πέραν του Επιτελικού Γραφείου Αρχηγού (Ε.Γ.Α.), περιλαμβάνονται τα Γραφεία Α' και Β' Υπαρχηγών (σήμερα υφίσταται Γραφείο Υπαρχηγού και Προϊσταμένου Επιτελείου), ενώ τα Γραφεία Γενικών Επιθεωρητών μετατρέπονται σε Γραφεία Γενικών Συντονιστών Βορείου και Νοτίου Ελλάδος.
γ. i) Συστήνεται Κέντρο Εκπαίδευσης Πρώτων Βοηθειών και Τραύματος (Κ.Ε.Π.Β.Τ.) Ελληνικής Αστυνομίας, επιπέδου Τμήματος, το οποίο υπάγεται στη Διεύθυνση Υγειονομικού του Αρχηγείου της Ελληνικής Αστυνομίας, με δυνατότητα σύστασης κινητής ομάδας εκπαίδευσης.
- Προσδιορίζεται η αποστολή του Κ.Ε.Π.Β.Τ. και προβλέπεται η έκδοση π.δ. για τη ρύθμιση της οργάνωσης (διάρθρωση, στελέχωση) και της λειτουργίας του, καθώς και ειδικότερων επιχειρησιακών και λοιπών ζητημάτων που αφορούν στην αποστολή και στις αρμοδιότητές του.
- Επιτρέπεται η σύναψη προγραμματικών συμβάσεων μεταξύ Αρχηγείου της ΕΛ.ΑΣ. και Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (Α.Ε.Ι.), Ανώτατων Στρατιωτικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (Α.Σ.Ε.Ι.), ινστιτούτων και
οργανισμών της ημεδαπής και της αλλοδαπής, με σκοπό την εκπαίδευση ιδιωτών επί πληρωμή στο Κ.Ε.Π.Β.Τ.
- Ορίζεται ότι τα έσοδα από τη λειτουργία του Κ.Ε.Π.Β.Τ. εγγράφονται στον προϋπολογισμό του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη.
ii) Επίσης, συστήνεται Γραφείο Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα στο Αρχηγείο.
δ. Δημιουργείται ηλεκτρονική πλατφόρμα στη Διεύθυνση Διαχείρισης και Ανάλυσης Πληροφοριών (ΔΙ.Δ.Α.Π.) για θέματα άρσης του απορρήτου των επικοινωνιών προς διακρίβωση εγκλημάτων.
ε. Καταργούνται: i) οι πέντε (5) Κλάδοι του Αρχηγείου της ΕΛ.ΑΣ. και συνιστώνται ισάριθμες Γενικές Διευθύνσεις στο επίπεδο των οποίων λειτουργούν εφεξής οι επιχειρησιακές υπηρεσίες, εκτός των μνημονευόμενων που λειτουργούν αυτοτελώς και υπάγονται απευθείας στον Αρχηγό και τους δύο Υπαρχηγούς. Οι λοιπές υφιστάμενες Αυτοτελείς Κεντρικές Υπηρεσίες εντάσσονται στην προαναφερόμενη δομή,
ii) το σχεδιαστήριο που λειτουργεί στο Τμήμα Προγραμματισμού και Οργάνωσης της Διεύθυνσης Μελετών του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη.
στ. Οι περιφερειακές υπηρεσίες διατηρούν την υφιστάμενη δομή τους, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία (π.δ.7/2017).
ζ. Από τη συνολική αναδιάρθρωση της δομής της Ελληνικής Αστυνομίας, μέσω της σύστασης, κατάργησης, συγχώνευσης, μεταφοράς και μετονομασίας των Επιτελικών και των Επιχειρησιακών Κεντρικών Υπηρεσιών της ΕΛ.ΑΣ., προκύπτουν συνολικά δεκαοκτώ (18) πρόσθετες οργανικές μονάδες, εκ των οποίων έξι (6) επιπέδου Υποδιεύθυνσης και δώδεκα (12) επιπέδου Τμήματος.
Περαιτέρω, προβλέπεται, μεταξύ άλλων, η λειτουργία τηλεφωνικού κέντρου με ειδικές γραμμές καταγγελιών στο Κέντρο Επιχειρήσεων που λειτουργεί στο Τμήμα Επιχειρήσεων και Ειδικών Ελέγχων της Διεύθυνσης Αντιμετώπισης Ειδικών Εγκλημάτων Βίας (Δ.Α.Ε.Ε.Β.), η οποία στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της παρέχει τεχνογνωσία και εκπαίδευση σε προσωπικό αρχών επιβολής του νόμου, καθώς και του ευρύτερου δημόσιου και ιδιωτικού τομέα.
η. Προσδιορίζονται εκ νέου θέματα σχετικά με τον συντονισμό των υπηρεσιών, τους βαθμούς του προσωπικού Διοίκησης, τις αρμοδιότητες της ιεραρχίας και του λοιπού μνημονευόμενου προσωπικού του Ε.Γ.Α., των Επιτελικών Υπηρεσιών και των Επιχειρησιακών Κεντρικών και Περιφερειακών Υπηρεσιών της ΕΛ.ΑΣ.
θ. Παρέχονται οι απαιτούμενες νομοθετικές εξουσιοδοτήσεις για τη ρύθμιση ειδικότερων θεμάτων σχετικά με την εφαρμογή των προτεινόμενων διατάξεων. (άρθρα 1 - 101)
ΜΕΡΟΣ Β'
1. Αναβαθμίζεται ο θεσμός της εκπαίδευσης του προσωπικού της Ελληνικής Αστυνομίας (ΕΛ.ΑΣ.) και επανακαθορίζεται το νομικό πλαίσιο της Αστυνομικής Ακαδημίας. Ρυθμίζονται εκ νέου τα σχετικά με την οργάνωση και τη λειτουργία αυτής θέματα, ενώ παράλληλα, καταργούνται οι συναφείς διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας (άρθρα 1-86 του ν.4962/2022). Ειδικότερα:
α. Ορίζεται ότι η Αστυνομική Ακαδημία αποτελεί, εφεξής, νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου (ν.π.δ.δ.), το οποίο απολαμβάνει διοικητικής και οικονομικής αυτοτέλειας και εποπτεύεται από τον Υπουργό Προστασίας του Πολίτη. [Κατά τα ισχύοντα (άρθρο 55 του ν.4962/2022), αποτελεί αυτοτελή κεντρική υπηρεσία της Ελληνικής Αστυνομίας].
β. Επανακαθορίζονται:
- η αποστολή της Αστυνομικής Ακαδημίας και η διοικητική οργάνωση αυτής, η οποία πλέον συγκροτείται από δύο (2) Διευθύνσεις (τη Διεύθυνση Οικονομικού Προγραμματισμού και Εποπτείας Οικονομικών Υποθέσεων και τη Διεύθυνση Διοικητικής Υποστήριξης) και από τις τέσσερις (4) υφιστάμενες Σχολές, συμπεριλαμβανομένης της Σχολής Αξιωματικών Ελληνικής Αστυνομίας, οι οποίες λειτουργούν σε επίπεδο Διεύθυνσης. [Κατά τα ισχύοντα, η Αστυνομική Ακαδημία αποτελείται από: i) το Επιτελείο που διαρθρώνεται σε 3 Τμήματα και ii) τις Σχολές α. Αστυφυλάκων, β. Μετεκπαίδευσης και Επιμόρφωσης Ελληνικής Αστυνομίας και γ. Σχολή Εθνικής Ασφάλειας (άρθρα 60 και 80 του ν.4962/2022), ενώ η Σχολή Αξιωματικών Ελληνικής Αστυνομίας αποτελεί ανώτατη σχολή ισότιμη με τα ιδρύματα της Ανώτατης Εκπαίδευσης (άρθρο 3 του ν.4962/2022)].
γ. Προσδιορίζονται:
- οι πόροι της Αστυνομικής Ακαδημίας, για την αντιμετώπιση των εκπαιδευτικών, επιμορφωτικών και λειτουργικών αναγκών της, στους οποίους περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, ετήσια κρατική επιχορήγηση καθώς και έσοδα από τη συμμετοχή της σε εθνικά, ενωσιακά ή συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα ή δράσεις, όπως το Ευρωπαϊκό Σύμφωνο Περιφερειακής Ανάπτυξης και το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας,
- τα όργανα διοίκησης της Αστυνομικής Ακαδημίας, ήτοι το Διοικητικό Συμβούλιο στα μέλη του οποίου δεν καταβάλλεται οποιαδήποτε αποζημίωση, ο Διοικητής της Αστυνομικής Ακαδημίας και οι Προϊστάμενοι των δύο (2) Διευθύνσεων καθώς και ο τρόπος συγκρότησης αυτών και οι αρμοδιότητές τους,
- η σύνθεση και οι αρμοδιότητες του Επιστημονικού Συμβουλίου, τα μέλη του οποίου δεν λαμβάνουν καμία αμοιβή. (άρθρα 102 - 115)
2. Εισάγονται ρυθμίσεις σχετικά με την οργάνωση των Σχολών της Αστυνομικής Ακαδημίας και συγκεκριμένα, επανακαθορίζονται:
- τα όργανα των Σχολών, ήτοι ο Διοικητής, το Εκπαιδευτικό Συμβούλιο και ο Διευθυντής Σπουδών και οι επιμέρους αρμοδιότητες αυτών,
- οι κατηγορίες του διδακτικού προσωπικού της Αστυνομικής Ακαδημίας και ο τρόπος επιλογής αυτού,
- η διαδικασία εισαγωγής στις Σχολές και η παρεχόμενη εκπαίδευση σε αυτές,
- η οργάνωση και η υλοποίηση προγραμμάτων σπουδών καθώς και Προγραμμάτων Μεταπτυχιακών Σπουδών (ΠΜΣ), σε συνεργασία με Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (Α.Ε.Ι.), Ανώτατα Στρατιωτικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (Α.Σ.Ε.Ι.) της χώρας ή ομοταγή εκπαιδευτικά ιδρύματα της αλλοδαπής, ερευνητικά κέντρα ή ινστιτούτα ημεδαπής ή αλλοδαπής. (άρθρα 116 - 138)
3. Προβλέπονται:
- η συγκρότηση στην Αστυνομική Ακαδημία Μονάδας Διασφάλισης Ποιότητας (ΜΟ.ΔΙ.Π.) και καθορίζονται οι αρμοδιότητες και ο τρόπος λειτουργίας αυτής. [Κατά τα ισχύοντα, προβλέπεται λειτουργία ΜΟ.ΔΙ.Π μόνο στη Σχολή Αξιωματικών Ελληνικής Αστυνομίας (άρθρα 19 και 20 του ν.4962/2022)],
- η έκδοση του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας της Αστυνομικής Ακαδημίας και του Κανονισμού Σπουδών των Σχολών αυτής.(άρθρα 139 - 141)
4. Παρέχονται οι απαιτούμενες νομοθετικές εξουσιοδοτήσεις για την εφαρμογή των προτεινόμενων ρυθμίσεων και παρατίθενται οι τελικές και οι μεταβατικής ισχύος διατάξεις καθώς και οι καταργούμενες διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας. (άρθρα 142 - 145)
ΜΕΡΟΣ Γ
Εισάγονται λοιπές ρυθμίσεις αρμοδιότητας της Ελληνικής Αστυνομίας και ειδικότερα:
1. Τροποποιούνται - συμπληρώνονται οι διατάξεις του ν.2168/1993, σχετικά με τα όπλα και πυρομαχικά και μεταξύ άλλων:
α. Επανακαθορίζονται θέματα που αφορούν στην εισαγωγή όπλων από το εξωτερικό, στην εξαγωγή, στην εμπορεία και στη διάθεση αυτών.
β. Αυστηροποιούνται οι ποινικές κυρώσεις που επιβάλλονται για παραβάσεις σχετικά με την οπλοκατοχή, οπλοφορία, οπλοχρησία, τη διακίνηση όπλων με σκοπό τη διάθεσή τους σε τρίτους για διάπραξη κακουργήματος, την εισαγωγή πυροβόλων όπλων ή μαχαιριών σε στρατόπεδα ή άλλους χώρους των ενόπλων δυνάμεων, σε αστυνομικά κρατητήρια, σε σχολικές μονάδες κ.α.
γ. Επανακαθορίζονται οι περιπτώσεις μη χορήγησης ή ανάκλησης αδειών οπλοφορίας αστυνομικών και προβλέπεται η διαδικασία για την παραπομπή τους στις ειδικές υγειονομικές επιτροπές, όταν υποβάλλεται σε βάρος τους μήνυση ή έγκληση ή καταγγελία για τέλεση εγκλημάτων ενδοοικογενειακής βίας. (άρθρα 146 - 157)
2. α. Επαναπροσδιορίζονται οι προϋποθέσεις λειτουργίας και οι υποχρεώσεις των ιδιωτικών επιχειρήσεων παροχής υπηρεσιών ασφαλείας (ν.2518/1997).
β. Εξειδικεύονται οι περιπτώσεις οι οποίες επιφέρουν διοικητικές κυρώσεις στις προαναφερόμενες επιχειρήσεις που παραβαίνουν τις υποχρεώσεις τους, με την επιβολή επαυξημένων προστίμων, ανάλογα με τη συχνότητα και τη βαρύτητα των παραβάσεων.
γ. Παρέχεται νομοθετική εξουσιοδότηση για τον καθορισμό του ύψους του διοικητικού προστίμου που επιβάλλεται για κάθε παράβαση, της διαδικασίας και των αρμοδίων οργάνων για την επιβολή και είσπραξή του καθώς και της αναπροσαρμογής αυτού. (άρθρα 158 - 160)
3. Ρυθμίζονται εκ νέου θέματα σχετικά με τη βαθμολογική προαγωγή του θανόντος ένστολου προσωπικού της Ελληνικής Αστυνομίας (άρθρο 12 παρ.5 του ν.3387/2005), με αναδρομική εφαρμογή των προτεινόμενων διατάξεων από την έναρξη ισχύος του ανωτέρω νόμου. Ειδικότερα:
α. Επεκτείνεται και για τους θανόντες Υπαρχιφύλακες η πρόβλεψη για την προαγωγή τους στον επόμενο βαθμό από την προτεραία του θανάτου τους, ανεξαρτήτως των ετών υπηρεσίας, ύστερα από κρίση για το ευδόκιμο της υπηρεσίας τους σε πρώτο και τελευταίο βαθμό από το αρμόδιο όργανο. (Σήμερα, η εν λόγω ρύθμιση καταλαμβάνει τους Αστυφύλακες Αρχιφύλακες και Ανθυπαστυνόμους, Ειδικούς Φρουρούς και Συνοριακούς Φύλακες).
β. Οι θανόντες Δόκιμοι Αστυφύλακες και Δόκιμοι Υπαστυνόμοι ονομάζονται Αστυφύλακες και Υπαστυνόμοι Β', αντίστοιχα, από την προτεραία του θανάτου τους, ανεξαρτήτως του χρόνου φοίτησης, ύστερα από κρίση για το ευδόκιμο της υπηρεσίας τους σε πρώτο και τελευταίο βαθμό από το αρμόδιο όργανο.
γ. Προβλέπεται επίσης, στην περίπτωση που ο θάνατος του κατώτερου αστυνομικού προσωπικού, των Ειδικών Φρουρών, των Συνοριακών Φυλάκων, των Δοκίμων Αστυφυλάκων και των Δοκίμων Υπαστυνόμων συνέβη ένεκα της υπηρεσίας ή κατά την εκτέλεση της υπηρεσίας και ένεκα αυτής, ο θανών, πέραν της προαγωγής ή της ένταξης ή της ονομασίας, να προάγεται, χωρίς προηγούμενη κρίση, στους επόμενους τρεις (3) βαθμούς της ιεραρχικής κλίμακας του Σώματος, από την προτεραία του θανάτου, με την πρόκληση των σχετικών διοικητικών πράξεων αναδρομικής αποκατάστασης. (άρθρο 161)
4. α. Επεκτείνεται και στους γονείς χήρων ή διαζευγμένων χωρίς τέκνα υπαλλήλων ή στρατιωτικών, θανόντων, η καταβολή του εφάπαξ οικονομικού βοηθήματος των εκατό χιλιάδων (100.000) ευρώ (άρθρο 8 του ν.2592/1998) και διευκρινίζεται ότι, στην περίπτωση της διάζευξης, το βοήθημα παρέχεται στους γονείς εφόσον δεν γεννάται δικαίωμα σύνταξης για την ίδια αιτία στον/στην πρώην σύζυγο.
Προσδίδεται αναδρομική ισχύς, από την οριζόμενη ημερομηνία, στην εφαρμογή της προαναφερόμενης ρύθμισης.
β. Απαλλάσσονται από τον φόρο κληρονομιάς (άρθρο 25 του ν.2961/2001) οι δωρεές κάθε είδους αξίας μέχρι του μνημονευόμενου ποσού ανά δικαιούχο, που χορηγούνται, εφάπαξ ή περιοδικά, προς ενίσχυση συζύγου ή συμβιούντος με σύμφωνο συμβίωσης ή τέκνων και, σε περίπτωση μη έγγαμων ή συμβιούντων με σύμφωνο συμβίωσης, γονέων ή αδελφών μελών των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας, που έχασαν τη ζωή τους κατά την εκτέλεση του καθήκοντός τους, οι οποίες πραγματοποιούνται εξ αυτού και μόνο του γεγονότος. (άρθρο 162)
5. Παρέχεται η δυνατότητα διορισμού, κατά παρέκκλιση των κείμενων διατάξεων, σε θέση μόνιμου εκπαιδευτικού προσωπικού, συγγενών πεσόντος εν υπηρεσία ένστολου προσωπικού της Ελληνικής Αστυνομίας, για κάλυψη ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών τμημάτων ένταξης σε σχολικές μονάδες πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης του τόπου κατοικίας του.
Προσδίδεται αναδρομική ισχύς, από την οριζόμενη ημερομηνία, στην εφαρμογή της προαναφερόμενης ρύθμισης. (άρθρο 163)
6. Προβλέπεται η καταβολή αποζημίωσης στους αστυνομικούς, ειδικούς φρουρούς, συνοριακούς φύλακες και συνοριακούς φύλακες ορισμένου χρόνου που συμμετέχουν σε επιχειρήσεις αναγκαστικών επιστροφών πολιτών τρίτων χωρών και ανιθαγενών, κατόπιν σχετικής συμφωνίας επιχορήγησης με τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Συνοριοφυλακής και Ακτοφυλακής. Η αποζημίωση αυτή καταβάλλεται στα στελέχη από τον φορέα στον οποίο ανήκουν, εφόσον δεν δύναται να καταβληθεί απευθείας από τον ανωτέρω Ευρωπαϊκό Οργανισμό και αναγνωρίζονται βάσει των υποβληθέντων παραστατικών και των ορίων που καθορίζονται από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό. Στην εν λόγω περίπτωση δεν δικαιολογούνται δαπάνες μετακίνησης εξωτερικού κατά τον ν. 4336/2015.
Το ποσό της εν λόγω αποζημίωσης δεν υπόκειται σε κρατήσεις και δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να υπερβαίνει το ποσό που επιστρέφεται από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Συνοριοφυλακής και Ακτοφυλακής ως έκτακτο έσοδο στον τακτικό προϋπολογισμό.(άρθρο 164)
7. Επανακαθορίζεται το πλαίσιο χορήγησης άδειας χωρίς αποδοχές στο αστυνομικό προσωπικό, για εργασία σε θεσμικό ή άλλο όργανο ή οργανισμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή διεθνή οργανισμό (άρ.48 του ν.4249/2014) και ειδικότερα:
- συμπεριλαμβάνονται στη ρύθμιση οι ειδικοί φρουροί και οι συνοριακοί φύλακες,
- επανακαθορίζεται η διαδικασία χορήγησης της άδειας και καταργείται η δυνατότητα παράτασης αυτής πέραν της αρχικής διάρκειας πέντε (5) ετών,
- ο χρόνος της άδειας που διανύθηκε, σε αντίθεση με τα ισχύοντα, δεν αποτελεί χρόνο πραγματικής υπηρεσίας με την επιφύλαξη των ειδικών συνταξιοδοτικών διατάξεων, και δεν υπολογίζεται για τις βαθμολογικές και μισθολογικές προαγωγές του προσαυξήσεις,
- προβλέπεται ειδικά για αστυνομικούς, ειδικούς φρουρούς και συνοριακούς φύλακες που έχουν ήδη λάβει άδεια χωρίς αποδοχές με βάση το υφιστάμενο καθεστώς να λάβουν τις βαθμολογικές και μισθολογικές προαγωγές και προσαυξήσεις, εφόσον τηρηθούν οι προβλεπόμενοι όροι και διαδικασίες.(άρθρο 165)
8. Τροποποιούνται οι διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας σχετικά με τα δελτία ταυτότητας (ν.δ. 127/1969), όπου μεταξύ άλλων, επανακαθορίζονται τα στοιχεία των δελτίων και ορίζεται το ανώτατο όριο της διάρκειας ισχύος αυτών.(άρθρα 166 - 168)
ΜΕΡΟΣ Δ'
Ρυθμίζονται θέματα αναφορικά με τον θεσμό της ηλεκτρονικής επιτήρησης υποδίκων, καταδίκων και κρατουμένων σε άδεια, καθώς και λοιπά θέματα αρμοδιότητας της Γενικής Γραμματείας Αντεγκληματικής Πολιτικής. Ειδικότερα:
1. α. Προσδιορίζονται:
- η έννοια του όρου «σύστημα ηλεκτρονικής επιτήρησης» και των λοιπών όρων, για την εφαρμογή των προτεινόμενων ρυθμίσεων,
- οι αρμόδιες υπηρεσίες για την εφαρμογή του ανωτέρω συστήματος και της τήρησης Μητρώου Επιτηρουμένων,
- οι απαιτήσεις λειτουργίας του συστήματος, στις οποίες συμπεριλαμβάνονται κέντρο ελέγχου και επιτήρησης με εικοσιτετράωρη λειτουργία, σύστημα επικοινωνίας και τερματικό σύστημα με πλήρη πρόσβαση της αρμόδιας μονάδας σε στοιχεία και δεδομένα,
- η διαδικασία ενεργοποίησης, εγκατάστασης και απεγκατάστασης του συστήματος και το πλαίσιο προστασίας δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα κατά τη λειτουργία του.
β. Επέρχονται τροποποιήσεις στις οικείες διατάξεις του Ποινικού Κώδικα (ν.4619/2019), του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας (ν.4620/2019) και του Σωφρονιστικού Κώδικα (ν.2776/1999), συνεπεία της αναμόρφωσης του θεσμού της ηλεκτρονικής επιτήρησης, και συγκεκριμένα, καταργείται η πρόβλεψη της κάλυψης του κόστους ηλεκτρονικής επιτήρησης από τον επιτηρούμενο και της υποχρέωσης προκαταβολής των σχετικών ποσών.
γ. Καταργείται το υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο, σύμφωνα με το οποίο προβλέφθηκε, μεταξύ άλλων, η πιλοτική κατά βάση εφαρμογή του θεσμού ηλεκτρονικής επιτήρησης για έως διακόσιους πενήντα (250) επιτηρούμενους (υποδίκους και κρατούμενους), κατά τα ειδικότερα οριζόμενα.(άρθρα 169 - 177, 181 και 197 παρ. 1α και 2)
2. Ρυθμίζονται ζητήματα κρατουμένων στα σωφρονιστικά καταστήματα και μεταξύ άλλων:
α. Διευρύνονται οι περιπτώσεις κράτησης καταδικασθέντων σε ποινή φυλάκισης σε Αγροτικό Σωφρονιστικό Κατάστημα, υπό τις οριζόμενες προϋποθέσεις.
β. Επανακαθορίζεται ο ευεργετικός υπολογισμός ημερών ποινής καταδίκων και υποδίκων, λόγω εργασίας ή απασχόλησης σε προγράμματα ή σπουδές.
γ. Συμπληρώνεται ο κατάλογος των πειθαρχικών παραπτωμάτων των κρατουμένων.
δ. Παρέχεται νομοθετική εξουσιοδότηση για τη (ν):
- ρύθμιση της διαδικασίας συνεχούς επιμόρφωσης, εξειδίκευσης και πιστοποίησης των κρατουμένων που παρέχουν εργασία βοηθού νοσοκόμου,
- καταβολή αμοιβής στον Πρόεδρο και στα μέλη της Κεντρικής Επιτροπής Μεταγωγών (Κ.Ε.Μ.) και τη ρύθμιση ειδικότερων ζητημάτων λειτουργίας της, στο πλαίσιο της διαδικασίας μεταγωγής κρατουμένων για λόγους υγείας.
ε. Επεκτείνεται η χορήγηση του ατομικού δελτίου υπηρεσιακής ταυτότητας, και σε υπαλλήλους των Υπηρεσιών Εξωτερικής Φρούρησης Καταστημάτων Κράτησης, η δε διαδικασία έκδοσης και ο τύπος αυτού καθορίζονται με κ.υ.α. (άρθρα 178 - 180 και 182 - 184)
3. α. Ρυθμίζονται θέματα οργάνωσης και λειτουργίας των Υπηρεσιών της Γενικής Γραμματείας Αντεγκληματικής Πολιτικής του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη και ειδικότερα, παρέχεται νομοθετική εξουσιοδότηση για τον καθορισμό:
- της αποστολής και των επιχειρησιακών στόχων της Γενικής Γραμματείας, της διάρθρωσής της, με τη σύσταση, κατάργηση ή συγχώνευση οργανικών μονάδων, καθώς και της στελέχωσής της, με τη σύσταση, κατάργηση ή ανακατανομή θέσεων προσωπικού,
- της σύστασης, οργάνωσης και της εν γένει λειτουργίας των υπαγόμενων στην ανωτέρω Γενική Γραμματεία Υπηρεσιών.
β. Προβλέπονται η απευθείας υπαγωγή του Σώματος Επιθεώρησης και Ελέγχου των Καταστημάτων Κράτησης στον Υπουργό Προστασίας του Πολίτη και η ρύθμιση, με κ.υ.α., της οργάνωσης και της λειτουργίας του.
γ. Επεκτείνεται η διενέργεια των υγειονομικών εξετάσεων και των αθλητικών και ψυχοτεχνικών δοκιμασιών και για την πλήρωση θέσεων των κλάδων και ειδικοτήτων ΔΕ προσωπικού εξωτερικής φρούρησης και ΔΕ Φύλαξης σε Σωφρονιστικά Καταστήματα, με προσλήψεις προστατευόμενων ατόμων (ν.2643/1998).(άρθρα 185 - 188)
4. Ρυθμίζεται το ζήτημα ενίσχυσης της Υπηρεσίας Εξωτερικής Φρούρησης Καταστημάτων Κράτησης με προσωπικό και μέσα από την ΕΛ.ΑΣ., για τη διενέργεια μεταγωγών και για το μνημονευόμενο χρονικό διάστημα, με δυνατότητα περαιτέρω παράτασης, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα. (άρθρο 189)
5. Θεωρούνται νόμιμες και κανονικές, κατά παρέκκλιση της κείμενης νομοθεσίας, δαπάνες της Γενικής Γραμματείας Αντεγκληματικής Πολιτικής, οι οποίες αφορούν σε:
- νυχτερινή εργασία, εργασία εξαιρέσιμη προς συμπλήρωση του υποχρεωτικού εβδομαδιαίου ωραρίου, εργασία τις αργίες, εργασία πέραν της υποχρεωτικής και εργασία πέραν του πενθημέρου, των υπαλλήλων των σωφρονιστικών καταστημάτων, η οποία παρασχέθηκε κατά τα έτη 2022, 2023 και 2024,
- υπηρεσίες ηλεκτρονικής επιτήρησης υποδίκων, καταδίκων και κρατουμένων σε άδεια, που παρασχέθηκαν κατά τα αναφερόμενα διαστήματα μετά από τη λήξη της μνημονευόμενης σύμβασης και κατά τη διάρκεια αυτής,
- υπηρεσίες που παρασχέθηκαν με τη μνημονευόμενη σύμβαση για τη μελέτη ενεργειακής αναβάθμισης στο Ειδικό Σωφρονιστικό Κατάστημα Νέων Βόλου, το Σωφρονιστικό Κατάστημα Κορίνθου και το Σωφρονιστικό Κατάστημα Άμφισσας,
- υπηρεσίες που παρασχέθηκαν με τις μνημονευόμενες συμβάσεις για παροχή υπηρεσιών φύλαξης στο Γενικό Σωφρονιστικό Κατάστημα Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης (Νικηφόρος Δράμας).
Επιτρέπεται η εκκαθάριση και πληρωμή των ανωτέρω δαπανών και όπου απαιτείται και η ανάληψη αυτών, σε βάρος των οικείων πιστώσεων της Γενικής Γραμματείας Αντεγκληματικής Πολιτικής του οικονομικού έτους 2025. Προς τούτο, προβλέπεται και η έκτακτη ενίσχυση των προαναφερόμενων πιστώσεων από το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών. (άρθρο 190)
6. α. Ορίζεται ότι συνιστά δημόσια περιουσία και είναι ακατάσχετος ο ειδικός λογαριασμός «Κεφάλαια Εργασίας Κρατουμένων».
β. Ρυθμίζονται θέματα σχετικά με:
- τις αποσπάσεις και τις μετατάξεις, κατά περίπτωση, προσωπικού στις υπηρεσίες της Γενικής Γραμματείας Αντεγκληματικής Πολιτικής,
- τη λειτουργία του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος Σωφρονιστικών Καταστημάτων (Ο.Π.Σ. Σ.Κ.).
γ. Παρέχεται νομοθετική εξουσιοδότηση για τον καθορισμό, μεταξύ άλλων, της οργάνωσης, της διάρθρωσης και της στελέχωσης του ν.π.ι.δ. με την επωνυμία «ΕΠΑΝΟΔΟΣ» καθώς και της ίδρυσης, της οργάνωσης και της χρηματοδότησης των παραρτημάτων του και εν γένει της λειτουργίας αυτού.(άρθρα 191 - 196)
7. Παρατίθενται οι εξουσιοδοτικές και οι μεταβατικής ισχύος διατάξεις καθώς και οι καταργούμενες διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας.(άρθρα 197 - 199)
ΜΕΡΗ Ε,ΣΤ
Περιλαμβάνονται λοιπές ρυθμίσεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη. Ειδικότερα:
1. Συστήνεται στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, Γενική Γραμματεία Προστασίας Κρίσιμων Οντοτήτων (Γ.Γ.Π.Κ.Ο.), η οποία αποτελεί την Εθνική Αρχή και το Ενιαίο Σημείο Επαφής για την ανθεκτικότητα των κρίσιμων οντοτήτων και ορίζεται η αποστολή της.
Παρέχεται νομοθετική εξουσιοδότηση για τη ρύθμιση της διάρθρωσης, της οργάνωσης και της στελέχωσης της Γ.Γ.Π.Κ.Ο., του καθορισμού των αρμοδιοτήτων της καθώς και όλων των θεμάτων σχετικά με τη λειτουργία της .(άρθρο 200)
2. Επεκτείνεται η διάρκεια ισχύος της άδειας για την εμπορία πυροτεχνημάτων και παρατείνονται οι άδειες που βρίσκονται σε ισχύ.(άρθρο 201)
3. Προβλέπεται η αναγνώριση, ως χρόνου μετοχικής σχέσης στο Μετοχικό Ταμείο Στρατού (Μ.Τ.Σ.), των ετών σπουδών και των αξιωματικών και υπαξιωματικών των παραγωγικών αστυνομικών σχολών, υπό την προϋπόθεση καταβολής των οριζόμενων κρατήσεων, με τροποποίηση των διατάξεων του άρθρου 1 του ν.2913/2001.
Περαιτέρω, ορίζεται ότι:
- η ρύθμιση καταλαμβάνει και τους Υπαστυνόμους Β’ και Αστυφύλακες, που έχουν εξέλθει από τις σχολές της Ελληνικής Αστυνομίας και για τους οποίους έχει ήδη εκκινήσει η διενέργεια κρατήσεων, με την πρόβλεψη επανυπολογισμού των σχετικών κρατήσεων,
- ποσά που έχουν ήδη παρακρατηθεί για το Μ.Τ.Σ. δεν επιστρέφονται ως αχρεωστήτως καταβληθέντα, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα. (άρθρο 202)
4. Επέρχονται τροποποιήσεις στο άρθρο 187Γ του Ποινικού Κώδικα (ν.4619/2019), αναφορικά με τη χορήγηση ευεργετημάτων, υπό τις ρητά οριζόμενες προϋποθέσεις, στον υπαίτιο των μνημονευόμενων εγκλημάτων που τελούνται στο πλαίσιο εγκληματικής ή τρομοκρατικής οργάνωσης (άρθρα 187, 187Α). Ειδικότερα:
α. Διευρύνονται οι περιπτώσεις απαλλαγής από την ποινή ή αποχής από την ποινική διαδικασία, καθώς και αναστολής εκτέλεσης της ποινής.
β. Επιτρέπεται, κατά περίπτωση, η επιβολή μειωμένης ποινής, η αναστολή ποινής φυλάκισης ή έκτισή της στην κατοικία του καταδικασθέντος ή η μετατροπή της σε χρηματική ή σε κοινωφελή εργασία, εφόσον ο υπαίτιος προβαίνει στην παροχή πληροφοριών, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα. Περαιτέρω, προβλέπεται και η δυνατότητα της απόλυσης υπό όρο, καθώς και της προσωρινής απόλυσης από τη φυλακή με σκοπό την επαλήθευση της πληροφορίας.
γ. Καθορίζεται η διαδικασία για την εφαρμογή των ευνοϊκών μέτρων του άρθρου 187Γ, όπως αυτά επανακαθορίζονται κατά τα ανωτέρω. (άρθρο 203)
5. Παρατείνονται, από τη λήξη τους έως την οριζόμενη ημερομηνία:
- η προθεσμία υποβολής αίτησης από εργοδότη ο οποίος επιθυμεί να προσλάβει πολίτη τρίτης χώρας στην εποχική αγροτική οικονομία,
- η προθεσμία χορήγησης άδειας διαμονής με δικαίωμα πρόσβασης στην εξαρτημένη εργασία και στην παροχή υπηρεσιών ή έργου σε πολίτες τρίτων χωρών,
- η ισχύς των πράξεων παραχώρησης ακινήτων του Δημοσίου, των ο.τ.α. α' και β' βαθμού και άλλων ν.π.δ.δ., στα οποία έχουν εγκατασταθεί και λειτουργούν Κέντρα Υποδοχής και Ταυτοποίησης (Κ.Υ.Τ.), Ελεγχόμενες Δομές Προσωρινής Φιλοξενίας αιτούντων άσυλο και Κλειστές Ελεγχόμενες Δομές (Κ.Ε.Δ.).(άρθρο 205)
6. Τροποποιούνται - συμπληρώνονται οι διατάξεις του Κώδικα Μετανάστευσης (ν.5038/2023) και ειδικότερα, μεταξύ άλλων:
Θεσπίζεται νέα άδεια διαμονής πολίτη τρίτης χώρας, τύπου «Δ.1» και «Δ.2», αντίστοιχα, για:
- τους αλλοδαπούς υπαλλήλους, οι οποίοι υπηρετούν σε διπλωματικές αποστολές και προξενικές αρχές καθώς και τους ανακοινωθέντες στις αρμόδιες ελληνικές αρχές υπαλλήλους διεθνών οργανισμών ή/και ευρωπαϊκών οργανισμών,
- τα μέλη της οικογένειας που συνοδεύουν τους ανωτέρω υπαλλήλους, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα.
Περαιτέρω, προβλέπεται ότι οι ανωτέρω άδειες διαμονής εκδίδονται ατελώς από την αρμόδια Διεύθυνση του Υπουργείου Εξωτερικών και τα έξοδα εκτύπωσης αυτών βαρύνουν το εν λόγω Υπουργείο.
Παρέχονται οι απαιτούμενες νομοθετικές εξουσιοδοτήσεις για τη ρύθμιση σχετικών θεμάτων, μεταξύ των οποίων η προμήθεια των εντύπων και του λοιπού αναγκαίου υλικού και προβλέπεται η δυνατότητα ανάθεσης και σε δημόσιο φορέα της εκτύπωσης των προαναφερόμενων τίτλων διαμονής πολιτών τρίτων χωρών. (άρθρο 206)
7. Αυξάνεται το όριο ηλικίας, άνω του οποίου χορηγείται άδεια διαμονής σε ενήλικα άγαμα τέκνα μελών διπλωματικών αποστολών και μελών προξενικών αρχών που συγκατοικούν με τους γονείς τους καθώς και μελών της οικογένειας των ανωτέρω και των ανακοινωθέντων υπαλλήλων διεθνών και ευρωπαϊκών οργανισμών. (άρθρο 207)
8. α. Επεκτείνεται κατά δύο (2) μήνες και ορίζεται συνολικά σε οκτώ (8), το χρονικό διάστημα κατά το οποίο επιτρέπεται η πρόσληψη πυροσβεστών εποχικής απασχόλησης με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου (ι.δ.ο.χ.), με δυνατότητα επαναπρόσληψης έως πέντε συνεχείς αντιπυρικές περιόδους, για την κάλυψη παροδικών αναγκών, με τροποποίηση των οικείων διατάξεων του ν.3103/2003.
β. Ορίζεται ότι ειδικά για το τρέχον έτος, οι πυροσβέστες εποχικής απασχόλησης επιτρέπεται να προσληφθούν για το χρονικό διάστημα από 1η Μαΐου έως και 31η Δεκεμβρίου. (άρθρα 208 και 210)
9. Ορίζεται ότι, κατά αναλογική εφαρμογή της παρ. 20 του άρθρου 15 του ν.3938/2011:
- παρατείνεται για πέντε (5) έτη η θητεία προσληφθέντων Πυροσβεστών Πενταετούς Υποχρέωσης (Π.Π.Υ.) που συμπληρώνουν την πενταετή θητεία τους την 12η.4.2025 και την 3η.1.2026,
- οι ανωτέρω, εντάσσονται μετά το πέρας της παράτασης, στο μόνιμο πυροσβεστικό προσωπικό σε οργανικές θέσεις που συστήνονται με π.δ., με ταυτόχρονη κατάργηση ισάριθμων οργανικών θέσεων της ειδικής κατηγορίας Π.Π.Υ.,
- τους απονέμεται, με π.δ., ο βαθμός του πυροσβέστη, για όλες τις συνέπειες σε σχέση με την επετηρίδα και τις βαθμολογικές προαγωγές, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα. (άρθρο 209)
10. Επέρχονται τροποποιήσεις στο άρθρο 38 του ν.4892/2022 και ειδικότερα:
- Συστήνονται τέσσερις (4) νέες Ειδικές Μονάδες Δασικών Επιχειρήσεων (Ε.ΜΟ.Δ.Ε.), οι οποίες αποτελούν ειδικές περιφερειακές Υπηρεσίες του Πυροσβεστικού Σώματος.
- Αυξάνονται κατά τριακόσιες (300) οι οργανικές θέσεις Πυροσβεστών Δασικών Επιχειρήσεων (Π.Δ.Ε.) που στελεχώνουν τις Ε.ΜΟ.Δ.Ε. [διακόσιες ενενήντα (290) στην ειδικότητα πυροσβεστικού τεχνικού προσωπικού και δέκα (10) στην ειδικότητα πυροσβεστικού επιστημονικού προσωπικού], με ταυτόχρονη ισάριθμη μείωση των θέσεων της κατηγορίας «Πυρονόμοι Αρχιπυροσβέστες Υπαρχιπυροσβέστες Πυροσβέστες».
- Οι προαναφερόμενοι μονιμοποιούνται, κατά την οριζόμενη διαδικασία, μετά τη συμπλήρωση της επταετούς θητείας τους ως Π.Δ.Ε..
- Προβλέπεται η πλήρωση των θέσεων Π.Δ.Ε., από πίνακα επιλαχόντων, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα, σύμφωνα με τον ετήσιο προγραμματισμό προσλήψεων.(άρθρο 211)
11. Τροποποιείται το άρθρο 47 του Κώδικα του Προσωπικού Λιμενικού Σώματος (ν.3079/2002), κατά το μέρος που αναφέρεται στο όριο ηλικίας αποστρατείας των Υποναυάρχων Ιατρών, το όποιο προσαυξάνεται κατά τρία (3) έτη. (άρθρο 212)