x

Σύνδεση

Δεν έχετε λογαριασμό; Εγγραφείτε

Στη Βουλή το νομοσχέδιο για την απλοποίηση και επιτάχυνση των διαδικασιών μεταβίβασης ακινήτων

Από 1ης.1.2024, υποχρεωτική η χρήση της Πλατφόρμας Νομικού Ελέγχου Εγγραπτέων Πράξεων για τη διενέργεια απομακρυσμένου νομικού ελέγχου αιτήσεων εγγραπτέων πράξεων. Καταργείται η βεβαίωση περί μη οφειλής Τέλους Ακίνητης Περιουσίας.

Κατατέθηκε στη Βουλή προς ψήφιση το Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης με τίτλο : "Επιτάχυνση των διαδικασιών ολοκλήρωσης του Ελληνικού Κτηματολογίου: Διεκπεραίωση εκκρεμοτήτων στις μεταγραφές ακινήτων και ενίσχυση της επιχειρησιακής λειτουργίας του νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου με την επωνυμία «Ελληνικό Κτηματολόγιο» - Απλοποίηση και επιτάχυνση των διαδικασιών μεταβίβασης ακινήτων - Ρυθμίσεις αρμοδιότητας Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης".

Με στόχο την απλοποίηση και επίσπευση της διαδικασίας μεταβίβασης ακινήτων, με τις προτεινόμενες διατάξεις παύει η υποχρέωση προσάρτησης βεβαίωσης περί μη οφειλής Τέλους Ακίνητης Περιουσίας σε συμβολαιογραφικές πράξεις, μιας βεβαίωσης που συχνά εμφανίζει πολύμηνες καθυστερήσεις στην έκδοσή της και αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους παράγοντες επιβράδυνσης στις αγοραπωλησίες, όπως έχει επισημανθεί από σχετικούς φορείς (π.χ. Πανελλήνια Ομοσπονδία Ιδιοκτητών Ακινήτων).

Προς επικουρία των Δήμων, προβλέπεται ότι το Ελληνικό Κτηματολόγιο, σε κάθε ολοκλήρωση καταχώρισης εγγραπτέας πράξης με την οποία μεταβάλλεται η κυριότητα ακίνητου, ενημερώνει κάθε Δήμο: α) για το εμβαδόν του ακίνητου της περιφέρειάς του, του οποίου η κυριότητα μεταβάλλεται, και β) για τα στοιχεία δικαιοπάροχου και αποκτώντα την κυριότητα του ακινήτου, όπως αυτά καταχωρίζονται στη βάση δεδομένων του Ελληνικού Κτηματολογίου με την καταχώριση κάθε εγγραπτέας πράξης.


Σκοπός

α) η επιτάχυνση των διαδικασιών ολοκλήρωσης του Ελληνικού Κτηματολογίου, η διεκπεραίωση εκκρεμοτήτων στις μεταγραφές ακινήτων και η ενίσχυση της επιχειρησιακής λειτουργίας του νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου με την επωνυμία «Ελληνικό Κτηματολόγιο»,

β) η απλοποίηση και επιτάχυνση των διαδικασιών μεταβίβασης ακινήτων,

γ) η μείωση της γραφειοκρατίας και της επιβάρυνσης των συναλλασσόμενων, για τη βέλτιστη αξιοποίηση της ιδιωτικής περιουσίας και

δ) η αντιμετώπιση ζητημάτων αρμοδιότητας του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης που σχετίζονται, ιδίως, με το Κυβερνητικό Νέφος Δημόσιου Τομέα (G-Cloud), το Κυβερνητικό Νέφος Τομέα Έρευνας και Εκπαίδευσης (RE-Cloud) και το Κυβερνητικό Νέφος Τομέα Υγείας (H-Cloud), το έργο «ΣΥΖΕΥΞΙΣ Ι», την ανώνυμη εταιρεία με την επωνυμία «Κοινωνία της Πληροφορίας Μ.Α.Ε.» και την ανώνυμη εταιρεία μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα με την επωνυμία «ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ Ανώνυμη Εταιρεία».

 

Αντικείμενο

α) η διεκπεραίωση εκκρεμοτήτων στις μεταγραφές ακινήτων, ιδίως μέσω της συμπλήρωσης της διαδικασίας διόρθωσης πρόδηλων σφαλμάτων των κτηματολογικών εγγραφών, της παράτασης της προθεσμίας άσκησης αγωγών διόρθωσης πρώτων εγγραφών και της δυνατότητας διόρθωσης πρώτων εγγραφών σε περιοχές στις οποίες έχει λήξει η δυνατότητα αμφισβήτησης ανακριβούς εγγραφής με την ένδειξη «αγνώστου ιδιοκτήτη», της υποχρεωτικής χρήσης της Πλατφόρμας Νομικού Ελέγχου Εγγραπτέων Πράξεων για τη διενέργεια απομακρυσμένου νομικού ελέγχου αιτήσεων εγγραπτέων πράξεων που έχουν υποβληθεί και υποβάλλονται σε Κτηματολογικά Γραφεία και Υποκαταστήματα των ν. 4512/2018 (Α' 5) και 2664/1998 (Α' 275) και της διεκπεραίωσης εκκρεμοτήτων έμμισθων και άμισθων Υποθηκοφυλακείων κατά την παράδοση και παραλαβή αρχείων, β) η ενίσχυση της επιχειρησιακής λειτουργίας του νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου με την επωνυμία «Ελληνικό Κτηματολόγιο», ιδίως μέσω της θέσπισης κινήτρου επίτευξης στόχων για το προσωπικό και τους δικηγόρους με σύμβαση έμμισθης εντολής του νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου με την επωνυμία «Ελληνικό Κτηματολόγιο», γ) η απλοποίηση και επιτάχυνση των διαδικασιών μεταβίβασης ακινήτων, ιδίως μέσω της κατάργησης της υποχρέωσης προσκόμισης βεβαίωσης περί μη οφειλής Τέλους Ακίνητης Περιουσίας, της κατάργησης της πολλαπλής προσκόμισης αποσπάσματος κτηματολογικού διαγράμματος σε περίπτωση διηρημένων ιδιοκτησιών κείμενων εντός του ιδίου γεωτεμαχίου, της υποβολής ψηφιακών αντιγράφων συμβολαιογραφικών πράξεων και ψηφιακών περιλήψεων και της κατάργησης της προσάρτησης αντιγράφου κτηματολογικού διαγράμματος σε περίπτωση υποβολής ψηφιακής αίτησης, και

δ) η αντιμετώπιση άλλων ζητημάτων αρμοδιότητας του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, ιδίως μέσω της παράτασης της προθεσμίας για την εκπόνηση της μελέτης ταξινόμησης των δεδομένων (data classification) που αποθηκεύονται στο Κυβερνητικό Νέφος Δημόσιου Τομέα (G-Cloud) ή στο Κυβερνητικό Νέφος Τομέα Έρευνας και Εκπαίδευσης (RE-Cloud) ή στο Κυβερνητικό Νέφος Τομέα Υγείας (H-Cloud) και συναφών προθεσμιών, της παράτασης του χρονικού διαστήματος καταβολής του ανταλλάγματος στους παρόχους τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών στο πλαίσιο του έργου «ΣΥΖΕΥΞΙΣ Ι», της διαδικασίας πληρωμής των αναδόχων για έργα που υλοποιεί η Κοινωνία της Πληροφορίας Μ.Α.Ε. και της ρύθμισης θεμάτων που σχετίζονται με το προσωπικό της ανώνυμης εταιρείας μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα με την επωνυμία «ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ Ανώνυμη Εταιρεία».

 

Αναλυτικά

Με το υπόψη σχέδιο νόμου, προβλέπονται τα ακόλουθα:

ΜΕΡΗ Α' - Γ'

1.α. Εισάγονται ρυθμίσεις για την ολοκλήρωση διαδικασιών του ν.π.δ.δ. «Ελληνικό Κτηματολόγιο» (Φορέας) στις μεταγραφές ακινήτων, οι οποίες αναφέρονται μεταξύ άλλων στη (ν):

-διόρθωση πρόδηλων σφαλμάτων των κτηματολογικών εγγραφών, χωρίς να απαιτείται η προηγούμενη λήψη και υποβολή σχετικών πιστοποιητικών, αντιγράφων κ.λπ.,

-παράταση της προθεσμίας διόρθωσης αρχικών εγγραφών καθώς και διόρθωση αυτών σε περιοχές που είχε λήξει η δυνατότητα αμφισβήτησης ανακριβούς εγγραφής με την ένδειξη «αγνώστου ιδιοκτήτη»,

-παράταση προθεσμίας υποβολής εκπρόθεσμης δήλωσης εγγραπτέου δικαιώματος,

-διόρθωση εσφαλμένων κτηματολογικών εγγραφών απαλλοτριωμένων εκτάσεων, χωρίς επιβάρυνση της σχετικής αίτησης με τα οικεία τέλη,

-υποχρεωτική χρήση της Πλατφόρμας Νομικού Ελέγχου Εγγραπτέων Πράξεων, από την οριζόμενη ημερομηνία (1-1-2024),

-διενέργεια του νομικού ελέγχου και της καταχώρισης πράξεων από το οριζόμενο προσωπικό του Φορέα,

-αναθεώρηση των προσόντων και των εργασιών των διαπιστευμένων μηχανικών για το κτηματολόγιο.

β. Ρυθμίζονται θέματα λειτουργίας των Κτηματολογικών Γ ραφείων Ρόδου και Κω - Λέρου, μέχρι την πλήρη λειτουργία του Κτηματολογικού Γραφείου Δωδεκανήσου, στο οποίο επιτρέπεται να αποσπάται προσωπικό από φορείς του δημόσιου τομέα, με απόφαση των αρμοδίων οργάνων.(άρθρα 1 - 14)

2.Συμπληρώνεται το άρθρο 63 του ν.4903/2022, αναφορικά με την αποζημίωση από τον Φορέα υπηρεσιών λειτουργίας γραφείων κτηματογράφησης και τήρησης ενήμερης της κτηματολογικής βάσης, οι οποίες

προβλέπονται στις οικείες συμβάσεις ως υποχρεωτικά παρασχετέες. Συγκεκριμένα, αποζημιώνονται οι ανωτέρω υπηρεσίες που έχουν παρασχεθεί κατά το μνημονευόμενο χρονικό διάστημα, χωρίς να αποτελέσουν αντικείμενο συμπληρωματικής σύμβασης.

Με βάση το προαναφερόμενο άρθρο, καθορίζονται η διαδικασία καταβολής της αποζημίωσης και ο τρόπος υπολογισμού του ύψους της εφαρμοζόμενης τιμής, τίθεται δε όριο ως προς τη συνολική αμοιβή του αναδόχου.(άρθρο 15)

3.Επέρχονται τροποποιήσεις στον ν.4512/2018, κατά το μέρος που αναφέρεται στην οργάνωση και στη λειτουργία του Ελληνικού Κτηματολογίου και μεταξύ άλλων:

α. Καθορίζεται με απόφαση του Φορέα, η εσωτερική διάρθρωση υφιστάμενων ή συνιστώμενων παραρτημάτων των Κτηματολογικών Γραφείων αυτού.

β. Καταργείται ο περιορισμός, σύμφωνα με τον οποίο η πλήρωση των μνημονευόμενων θέσεων με σχέση εργασίας ιδιωτικού δίκαιου αορίστου χρόνου (ι.δ.α.χ.) των Περιφερειακών Υπηρεσιών του Φορέα, επιτρέπεται μόνο εφόσον, μετά την κατάργηση των προβλεπόμενων θέσεων των προσωρινών κλάδων, το προσωπικό που υπηρετεί στην Κεντρική και στις Περιφερειακές Υπηρεσίες του Φορέα υπολείπεται των θέσεων που έχουν συσταθεί με τον ν.4512/2018 και κατά τον αντίστοιχο αριθμό.

γ. Συμπληρώνονται οι μεταβατικές διατάξεις του ανωτέρω νόμου, ως προς τους όρους και τις προϋποθέσεις αυτοδίκαιης ένταξης προσωπικού των καταργούμενων υποθηκοφυλακείων στους μνημονευόμενους κλάδους προσωπικού που έχουν συσταθεί με τον προαναφερόμενο νόμο.

Περαιτέρω, ορίζεται ότι το μισθολογικό κόστος για την κάλυψη των προσωποπαγών θέσεων με σχέση εργασίας ι.δ.α.χ. του προσωρινού κλάδου υπαλλήλων Κτηματολογικών Γραφείων και Υποκαταστημάτων Κτηματολογικών Γραφείων (συνολικά 738 θέσεις), βαρύνει εν γένει τους πόρους του Φορέα, δηλαδή δεν καλύπτεται μόνο από τα εισπραττόμενα τέλη. (Σύμφωνα με το άρθρο 11 του ν.4512/2018, στους πόρους συμπεριλαμβάνονται έκτακτη κρατική χρηματοδότηση και χρηματοδότηση από το Π.Δ.Ε., ή άλλους ενωσιακούς ή διεθνείς πόρους).

δ. Ρυθμίζονται θέματα πλήρωσης θέσεων του Κλάδου Προϊσταμένων Κτηματολογικού Γραφείου από επιλαχόντες καθώς και άσκησης καθηκόντων των Προϊσταμένων Κτηματολογικού Γραφείου ή Υποκαταστήματος από το οριζόμενο προσωπικό.

ε. Επανακαθορίζεται το μισθολογικό καθεστώς των Προϊσταμένων Κτηματολογικών Γραφείων και Υποκαταστημάτων, οι οποίοι, εκτός από τα επιδόματα που ήδη δικαιούνται σύμφωνα με τον ν.4354/2015, για το χρονικό διάστημα που κατέχουν τη θέση ευθύνης, κατατάσσονται στο 15ο Μ.Κ. (προωθημένο μισθολογικό κλιμάκιο), εκτός αν, βάσει της προϋπηρεσίας τους, κατατάσσονται σε ανώτερο Μ.Κ..

στ. Προβλέπεται η καταβολή μηνιαίας αποζημίωσης ίσης με το επίδομα θέσης ευθύνης προϊσταμένου οργανικής μονάδας επιπέδου τμήματος (290 ευρώ)στους Αναπληρωτές Προϊσταμένους Κτηματολογικών Γραφείων και

Υποκαταστημάτων (προσωποπαγείς θέσεις), για το χρονικό διάστημα που αναλαμβάνουν καθήκοντα νομικού ελέγχου των εγγραπτέων πράξεων και έκδοσης απόφασης για την αποδοχή ή απόρριψη της καταχώρισής τους.

ζ. Μετατίθεται εκ νέου η ημερομηνία, από την οποία ο Φορέας υποχρεούται να αποδίδει στον κρατικό προϋπολογισμό τυχόν αδιάθετο ποσό του αποθεματικού του, κατά το μεθεπόμενο έτος κάθε διαχειριστικής χρήσης.

η. Παρατείνεται το χρονικό διάστημα κατά το οποίο επιτρέπεται η αναθεώρηση του εγκεκριμένου ετήσιου προϋπολογισμού του Φορέα, χωρίς έγκριση από τον εποπτεύοντα Υπουργό.(άρθρα 16 - 20 και 22 - 23)

4.Εισάγεται ειδική ρύθμιση για τη θέσπιση κινήτρου επίτευξης στόχων, το οποίο χορηγείται στους υπαλλήλους και στους δικηγόρους του Ελληνικού Κτηματολογίου, για την επίτευξη συγκεκριμένων ποσοτικών στόχων.

Η κατά τα ανωτέρω πρόσθετη αμοιβή υπολογίζεται με βάση τον βαθμό διεκπεραίωσης των υποθέσεων που εκκρεμούν, δεν συμψηφίζεται με την προσωπική διαφορά, δεν μπορεί να υπερβαίνει ανά έτος, το δεκαπέντε τοις εκατό (15%) του αθροίσματος του ετήσιου βασικού μισθού και του επιδόματος θέσης ευθύνης των δικαιούχων, υπόκειται δε στις ασφαλιστικές εισφορές και λοιπές κρατήσεις των πρόσθετων αποδοχών.

Με κ.υ.α., καθορίζονται όλα τα σχετικά με την εφαρμογή της ανωτέρω ρύθμισης, ζητήματα.(άρθρα 21 και 33)

5. α. Επανακαθορίζονται οι διαδικασίες μεταβίβασης ακινήτων και συγκεκριμένα:

-Καθιερώνεται διαδικασία ενημέρωσης των Δήμων από το Ελληνικό Κτηματολόγιο, αναφορικά με στοιχεία των ακινήτων και των συμβαλλόμενων σε συμβάσεις μεταβίβασης κυριότητας ακινήτων, με σκοπό τη διευκόλυνση της διαδικασίας είσπραξης των οφειλών από το Τέλος Ακίνητης Περιουσίας (ΤΑΠ).

-Με κ.υ.α. ρυθμίζονται ειδικότερα ζητήματα αναφορικά με την κατά τα ανωτέρω παρεχόμενη ενημέρωση, τη διαλειτουργικότητα των απαιτούμενων πληροφοριακών συστημάτων και μητρώων του δημόσιου τομέα κ.λπ..

-Παράλληλα καταργείται η υποχρεωτική προσκόμιση βεβαίωσης περί μη οφειλής ΤΑΠ, ενώ δεν εφαρμόζεται εν προκειμένω η ρύθμιση περί υποχρεωτικής προσκόμισης αντιγράφου της δήλωσης φόρου μεταβίβασης.

β. Περαιτέρω, προβλέπονται:

-η κατάργηση της πολλαπλής προσκόμισης αποσπάσματος κτηματολογικού διαγράμματος για διηρημένες ιδιοκτησίες εντός του ιδίου γεωτεμαχίου,

-η υποβολή ψηφιακά των εγγραπτέων συμβολαιογραφικών πράξεων καθώς και των σχετικών εγγράφων προς καταχώριση μέσω του Ηλεκτρονικού Φακέλου Ακινήτου, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα. (άρθρα 24 - 26 και 35)

ΜΕΡΟΣ Δ

Εισάγονται λοιπές ρυθμίσεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης και ειδικότερα:

1.Παρατείνονται, έως την οριζόμενη ημερομηνία, οι προθεσμίες για:

α. την εκπόνηση της μελέτης ταξινόμησης των δεδομένων (data classification) από την αρμόδια Γενική Γραμματεία του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, την ανώνυμη εταιρεία του Ελληνικού Δημοσίου με την επωνυμία «ΕΘΝΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΕΡΕΥΝΑΣ Α.Ε.» (Ε.Δ.Υ.Τ.Ε. Α.Ε.) και την ανώνυμη εταιρεία μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα με την επωνυμία «ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ Ανώνυμη Εταιρεία» (Η.ΔΙ.Κ.Α. Α.Ε.), β. την εγκατάσταση των κεντρικών ηλεκτρονικών εφαρμογών και των κεντρικών πληροφοριακών συστημάτων των μνημονευόμενων κατά περίπτωση φορέων, στα Κυβερνητικά Νέφη του Δημόσιου Τομέα (G-Cloud), του Τομέα Έρευνας και Εκπαίδευσης (RECloud) και του Τομέα Υγείας (H-Cloud), γ. την αναγνώριση από το Ελληνικό Δημόσιο των δαπανών για τις υπηρεσίες ηλεκτρονικών επικοινωνιών και πληροφορικής στο πλαίσιο του έργου «ΣΥΖΕΥΞΙΣ I», οι οποίες παρέχονται σύμφωνα με τους όρους των από 30.5.2014 συμβάσεων, υπό τις οριζόμενες προϋποθέσεις. (άρθρα 27 - 29)

2.Εισάγονται ρυθμίσεις αναφορικά με τη διαδικασία πληρωμής των αναδόχων για έργα που υλοποιεί η Κοινωνία της Πληροφορίας Μ.Α.Ε. και καθορίζεται, κατ’ εξαίρεση, το χρονικό σημείο έκδοσης των τιμολογίων παροχής υπηρεσιών και πώλησης αγαθών από τους αναδόχους. (άρθρο 30)

3.Ρυθμίζονται θέματα σχετικά με την καταβολή της αποζημίωσης του ν.2112/1920 στους απολυόμενους ή αποχωρούντες υπαλλήλους της εταιρείας «ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ Ανώνυμη Εταιρεία» (Η.ΔΙ.Κ.Α. Α.Ε.), λόγω συμπλήρωσης των προϋποθέσεων συνταξιοδότησης. Ειδικότερα:

α. Καταβάλλεται η διαφορά συμπληρωματικά και άτοκα στους υπαλλήλους του Κέντρου Ηλεκτρονικού Υπολογιστή Κοινωνικών Υπηρεσιών (Κ.Η.Υ.Κ.Υ.), που μεταφέρθηκαν στην ανωτέρω εταιρεία και απολύθηκαν ή αποχώρησαν λόγω συνταξιοδότησης και στους οποίους καταβλήθηκε μειωμένη η εν λόγω αποζημίωση. Εν προκειμένω:

-δεν εφαρμόζεται το ανώτατο όριο καταβαλλόμενου ποσού (15 χιλ. ευρώ), κατά τον α.ν.173/1967,

-καταργούνται οι σχετικές δίκες, χωρίς επιβάρυνση της Η.ΔΙ.Κ.Α. Α.Ε. για δικαστικά ή άλλα έξοδα.

β. Ορίζεται ρητά ότι, για τους απολυόμενους ή αποχωρούντες υπαλλήλους της ανωτέρω εταιρείας, ανεξαρτήτως κλάδου, κατηγορίας και ειδικότητας, που προσλήφθηκαν από την έναρξη ισχύος του ν.3607/2007, εφαρμόζεται ο α.ν.173/1967.(άρθρο 31)

 

Κατεβάστε εδώ το Σχέδιο Νόμου

 

 

Έχει διαβαστεί 509 φορές

Τελευταία Νέα