x

Σύνδεση

Δεν έχετε λογαριασμό; Εγγραφείτε

Τροπολογία του Υπ.Οικονομικών στη Βουλή για παράταση προθεσμιών δηλώσεων και καταστάσεων των λογιστών - φοροτεχνικών

Επιπλέον με την ίδια Τροπολογία ρυθμίσεις για τη λειτουργία των συνεταιρισμών φαρμακοποιών, φορολόγηση αναδρομικών, Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης για την παρασκευή ούζου, τσίπουρου και τσικουδιάς με άμβικες ασυνεχούς λειτουργίας.

Με τροπολογία (1695/254 5.4.2023) που κατατέθηκε από το ΥΠΟΙΚ στο Σ/Ν του με θέμα "Διαχείριση των δεσμευμένων, συμπεριλαμβανομένων και των κατασχεμένων, και των δημευμένων περιουσιακών στοιχείων τα οποία προέρχονται από εγκληματικές δραστηριότητες, λήψη μέτρων προς εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) 2021/23 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 16ης Δεκεμβρίου 2020 ....ρυθμίζεται μεταξύ άλλων και η δυνατότητα παράτασης προθεσμιών υποβολής των φορολογικών και ασφαλιστικών δηλώσεων και καταστάσεων των λογιστών - φοροτεχνικών και των εντολέων - πελατών τους λόγω ασθένειας, τοκετού ή θανάτου του λογιστή.

Με τις διατάξεις της υπόψη τροπολογίας προβλέπονται τα ακόλουθα:

1.α.Χορηγείται, από το οριζόμενο χρονικό διάστημα και εφεξής, η προσωπική διαφορά της παρ. 1 του άρθρου 27 του ν. 4354/2015, στους υπαλλήλους με σχέση εργασίας δημοσίου δικαίου ή ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, που έχουν διοριστεί ή μεταταχθεί μετά την 1η.11.2011 και έως την 31η.3.2023, σε υπηρεσίες των αναφερόμενων φορέων, β. Αναφέρονται:

οι εφαρμοστέες διατάξεις και ο τρόπος υπολογισμού της χορηγούμενης προσωπικής διαφοράς,

συγκεκριμένες κατηγορίες υπαλλήλων, που εξαιρούνται από τις εν λόγω ρυθμίσεις.

2.Προβλέπεται η φορολόγηση, κατά το οριζόμενο ποσοστό, των καταβληθέντων αναδρομικών που προέκυψαν μετά την κατάργηση των μειώσεων του ν. 4093/2012, στα μερίσματα και την οικονομική ενίσχυση που κατέβαλαν στους μερισματούχους τους τα Μετοχικά Ταμεία Στρατού, Ναυτικού και Αεροπορίας και οι αναφερόμενοι Ειδικοί Κλάδοι αυτών.

3.Ορίζεται ότι ο μειωμένος συντελεστής Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης αιθυλικής αλκοόλης εφαρμόζεται για την παρασκευή ούζου, τσίπουρου και τσικουδιάς με άμβικες ασυνεχούς λειτουργίας.

4.Παρέχεται, σε περίπτωση ασθένειας, τοκετού ή θανάτου λογιστή φοροτεχνικού, δυνατότητα παράτασης των προθεσμιών υποβολής φορολογικών και ασφαλιστικών δηλώσεων και καταστάσεων, του ιδίου και των εντολέων - πελατών του, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα (σήμερα ισχύει μόνο σε περίπτωση νόσησης ή θανάτου λόγω Covid-19).

5.Προβλέπεται η παραχώρηση, άνευ ανταλλάγματος, στον Δήμο Λαυρεωτικής της Περιφερειακής Ενότητας Ανατολικής Αττικής της Περιφέρειας Αττικής, της κυριότητας των οριζόμενων δημοσίων κτημάτων, και ορίζονται οι προϋποθέσεις ανάκλησής της.

6.Παρέχεται η δυνατότητα επέκτασης της χωρικής αρμοδιότητας των Κτηματικών Υπηρεσιών της Γενικής Διεύθυνσης Δημόσιας Περιουσίας και Κοινωφελών Περιουσιών του Υπουργείου Οικονομικών σε έτερη Περιφερειακή Ενότητα, προκειμένου να αντιμετωπισθούν σοβαρές και επείγουσες υπηρεσιακές ανάγκες.

7.Ρυθμίζονται θέματα σχετικά με τη λειτουργία των συνεταιρισμών φαρμακοποιών. Ειδικότερα μεταξύ άλλων, παρέχεται η δυνατότητα ώστε το καταστατικό να ορίζει καταβολή μικρότερης εισφοράς από την προβλεπόμενη, για τα μέλη των ως άνω συνεταιρισμών.

8. α. Εντάσσεται στους σκοπούς του φορέα «Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου Α.Ε.» (Τ.Α.Ι.Π.Ε.Δ.) η ωρίμανση και η διενέργεια διαγωνιστικών διαδικασιών για την αξιοποίηση ακινήτων, τα οποία ανήκουν στην ιδιωτική περιουσία των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης, των λοιπών θυγατρικών εταιρειών του χαρτοφυλακίου της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας Α.Ε. (Ε.Ε.ΣΥ.Π.) καθώς και των λοιπών αναφερόμενων φορέων.

β. Περιγράφεται η σχετική διαδικασία για την ωρίμανση και διενέργεια διαδικασιών για την αξιοποίηση των εν λόγω ακινήτων και προβλέπεται η κάλυψη, από τον κύριο του ακινήτου ή τον παραχωρησιούχο ακινήτου, του συνολικού κόστους των αρμοδιοτήτων ωρίμανσης ή/και διενέργειας διαγωνισμών που ανατίθενται στο Ταμείο.

9.Παρέχεται νομοθετική εξουσιοδότηση για τον καθορισμό με υ.α. κριτηρίων, αναφορικά με την ένταξη των οικονομικά ασθενέστερων οφειλετών σε προγράμματα οικειοθελούς στήριξης πιστωτικών και χρηματοδοτικών ιδρυμάτων.

10.Τίθενται οι προϋποθέσεις για την υπαγωγή στην προβλεπόμενη εξαιρετική διαδικασία απόδοσης λογαριασμού Χρηματικών Ενταλμάτων Προπληρωμής (Χ.Ε.Π.).

 

Το κείμενο της Τροπολογίας

 

ΠΡΟΣΘΗΚΗ - ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ

του ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ

στο σχέδιο νόμου του

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ

με τίτλο

«Διαχείριση των δεσμευμένων, συμπεριλαμβανομένων και των κατασχεμένων, και των δημευμένων περιουσιακών στοιχείων τα οποία προέρχονται από εγκληματικές δραστηριότητες, λήψη μέτρων προς εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) 2021/23 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 16ης Δεκεμβρίου 2020 σχετικά με πλαίσιο για την ανάκαμψη και την εξυγίανση κεντρικών αντισυμβαλλομένων και για την τροποποίηση των κανονισμών (ΕΕ) 1095/2010, 648/2012,600/2014,806/2014 και 2015/2365 και των οδηγιών 2002/47/ΕΚ, 2004/25/ΕΚ, 2007/36/ΕΚ, 2014/59/ΕΕ και (ΕΕ) 2017/1132, λήψη μέτρων προς εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) 2019/1238 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 20ης Ιουνίου 2019 σχετικά με τη θέσπιση πανευρωπαϊκού ατομικού συνταξιοδοτικού προϊόντος (ΡΕΡΡ), και λοιπές διατάξεις»

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ

 

Άρθρο 1

Επέκταση προσωπικής διαφοράς σε υπαλλήλους

1.Η προσωπική διαφορά της παρ. 1 του άρθρου 27 του ν. 4354/2015 (Α' 176), όπως διαμορφώθηκε κατ' εφαρμογή της παρ. 2 του άρθρου 29 του ν. 4024/2011 (Α' 226), χορηγείται, από 1ης.4.2023, σε όλους τους υπαλλήλους με σχέση εργασίας δημοσίου δικαίου ή ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, συμπεριλαμβανομένων των αποφοίτων της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης (Ε.Σ.Δ.Δ.Α.), που έχουν διοριστεί ή μεταταχθεί μετά την 1η.11.2011 και έως την 31η.3.2023, στις υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομικών και των εποπτευομένων από αυτό νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου (ν.π.δ.δ.), της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, του Ελληνικού Δημοσιονομικού Συμβουλίου, της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, του Εθνικού Οργανισμού Φαρμάκων (Ε.Ο.Φ.), του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, καθώς επίσης και στο διοικητικό προσωπικό του Ελεγκτικού Συνεδρίου και του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους.

2.Η προσωπική διαφορά της παρ. 1 του άρθρου 27 του ν. 4354/2015, όπως διαμορφώθηκε κατ' εφαρμογή της παρ. 2 του άρθρου 29 του ν. 4024/2011 και της παρ. 3 του άρθρου 9 του ν. 4205/2013 (Α’242) χορηγείται, από 1ης.4.2023, με τον ίδιο τρόπο υπολογισμού, στους υπαλλήλους των Ειδικών Υπηρεσιών του ν. 4314/2014 (Α'265) και του ν. 4914/2022 (Α' 61) και της Κεντρικής Υπηρεσίας της Μονάδας Οργάνωσης της Διαχείρισης Αναπτυξιακών Προγραμμάτων (Μ.Ο.Δ. Α.Ε.) με σχέση εργασίας δημοσίου δικαίου ή ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, ανεξαρτήτως ειδικότητας και κλάδου, που έχουν διοριστεί ή μεταταχθεί μετά την 1η.11.2011 και έως την 31η.3.2023.

3.Για τους σκοπούς του παρόντος και για τον υπολογισμό της προσωπικής διαφοράς των παρ.1 και 2 εφαρμόζονται αναλογικά τα άρθρα 28 και 29 του ν. 4024/2011, όπως ίσχυαν πριν την κατάργησή τους, καθώς και τα άρθρα 26 και 27 του ν. 4354/2015, χωρίς να είναι δυνατός ο υπολογισμός πλασματικού χρόνου για την περαιτέρω μισθολογική εξέλιξη των υπαλλήλων της παρ. 1 και χωρίς να ELvat δυνατή η αναδρομική λήψη διαφοράς αποδοχών yia το χρονικό διάστημα πραγματικής υπηρεσίας πριν την 31η.03.2023.

4.Η παραπάνω προσωπική διαφορά συμψηφίζεται με κάθε άλλη προσωπική διαφορά που είχε χορηγηθεί στους εν λόγω υπαλλήλους δυνάμει άλλων διατάξεων.

5.Το παρόν δεν έχει εφαρμογή στους υπαγόμενους στην υποπαρ. ΙΔ.3 της παρ. ΙΔ του άρθρου πρώτου του ν. 4152/2013 (Α' 107), στο άρθρο 188 του ν. 4261/2014 (Α' 107), στο άρθρο 14 του ν. 4350/2015 (Α* 161) και στο άρθρο 45 του ν. 4569/2018 (ΑΊ79).

 

Άρθρο 2

Φορολόγηση αναδρομικών εξαιτίας της κατάργησης των μειώσεων ν. 4093/2012 για τα Μετοχικά Ταμεία Στρατού, Ναυτικού και Αεροπορίας και τους οικείους Ειδικούς Κλάδους - Τροποποίηση παρ. 4 άρθρου 60 ν. 4172/2013

Στην παρ. 4 του άρθρου 60 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ν. 4172/2013, Α' 167), προστίθενται εδάφια τέταρτο και πέμπτο, και η παρ. 4 διαμορφώνεται ως εξής:

«4. Στα εισοδήματα από μισθωτή εργασία και συντάξεις που καταβάλλονται αναδρομικά, σύμφωνα με το άρθρο 12, καθώς και στις πρόσθετες αμοιβές που δεν συμπεριλαμβάνονται στις τακτικές αποδοχές διενεργείται παρακράτηση με συντελεστή είκοσι τοις εκατό (20%) στο καταβαλλόμενο ποσό ανεξάρτητα από το έτος στο οποίο ανάγονται για να φορολογηθούν τα εισοδήματα αυτά.

Ειδικά, στις καθαρές αμοιβές που καταβάλλονται σε αμειβόμενους με ημερομίσθιο, οι οποίοι παρέχουν υπηρεσίες ορισμένου χρόνου αλλά διάρκειας μικρότερης από ένα έτος, καθώς και σε ξεναγούς που υπάγονται στις διατάξεις του άρθρου 37 του ν. 1545/1985, διενεργείται παρακράτηση φόρου με συντελεστή πέντε τοις εκατό (5%.).

Εξαιρετικά, στα εφάπαξ χρηματικά ποσά που καταβάλλονται στους δικαιούχους του εφάπαξ χρηματικού ποσού των άρθρων 10 έως και 15 του ν. 4575/2018 (Α' 192), μετά την παρακράτηση με συντελεστή είκοσι τοις εκατό (20%) που ορίζεται από τις διατάξεις της παραγράφου αυτής, εξαντλείται η φορολογική υποχρέωση των δικαιούχων για τα εισοδήματα αυτά, συμπεριλαμβανομένης και της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης του άρθρου 43Α.

Τα αναδρομικά ποσά, τα οποία προκύπτουν από την 1η.1.2021, μετά την κατάργηση των μειώσεων που είχαν επιβληθεί, σύμφωνα με την υποπαρ. Β.3 της παρ. Β' του άρθρου πρώτου του ν. 4093/2012 (Α' 222), στα μερίσματα και στην οικονομική ενίσχυση, που κατέβαλαν στους μερισματούχους τους, τα Μετοχικά Ταμεία Στρατού, Ναυτικού και Αεροπορίας και οι Ειδικοί Κλάδοι Οικονομικής Ενίσχυσης Μερισματούχων Στρατού, Ναυτικού και Αεροπορίας, κατ' εφαρμογή του άρθρου 34 του ν. 5018/2023 (Α'25), φορολογούνται εντός του έτους που καταβάλλονται. Κατά την καταβολή τους διενεργείται παρακράτηση με συντελεστή είκοσι τοις εκατό (20%) και με την παρακράτηση αυτή εξαντλείται η φορολογική υποχρέωση των δικαιούχων για τα εισοδήματα αυτά.».

 

Άρθρο 3

Διευκρίνιση ως προς την παραγωγή ούζου, τσίπουρου και τσικουδιάς με άμβικες ασυνεχούς λειτουργίας - Αντικατάσταση παρ. 3 άρθρου 81 Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα

Η παρ. 3 του άρθρου 81 του Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα (ν. 2960/2001, Α' 265) αντικαθίσταται ως εξής:

«3. Εφαρμόζεται συντελεστής Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (Ε.Φ.Κ.) αιθυλικής αλκοόλης, μειωμένος κατά πενήντα τοις εκατό (50%), έναντι του ισχύοντος κανονικού συντελεστή: α) στην αιθυλική αλκοόλη για την παρασκευή ούζου. Στο ούζο, η αιθυλική αλκοόλη ή μέρος αυτής έχει αρωματιστεί με απόσταξη σε παραδοσιακούς χάλκινους άμβικες ασυνεχούς λειτουργίας με χωρητικότητα έως χίλια (1.000) λίτρα.

β) στο τσίπουρο ή στην τσικουδιά. Η παραγωγή του τσίπουρου ή της τσικουδιάς πραγματοποιείται με απόσταξη σε παραδοσιακούς άμβικες ασυνεχούς λειτουργίας.

Ο μειωμένος συντελεστής καθορίζεται σε χίλια διακόσια είκοσι πέντε (1.225) ευρώ, ανά εκατόλιτρο, άνυδρης αιθυλικής αλκοόλης.».

 

Άρθρο 4

Δυνατότητα παράτασης προθεσμιών υποβολής φορολογικών και ασφαλιστικών δηλώσεων και καταστάσεων, σε περίπτωση ασθένειας, τοκετού ή θανάτου λογιστή φοροτεχνικού

1.Σε περίπτωση που λογιστής - φοροτεχνικός νοσηλεύεται για διάστημα τουλάχιστον τριών (3) ημερών σε δημόσιο ή ιδιωτικό νοσοκομείο, λόγω ασθένειας ή τοκετού, που αποδεικνύεται από τα σχετικά έγγραφα του νοσοκομείου νοσηλείας του, οι προθεσμίες υποβολής των φορολογικών και ασφαλιστικών δηλώσεων και καταστάσεων του ίδιου και των εντολέων - πελατών του, οι οποίες λήγουν εντός του διαστήματος από την πρώτη (1η) μέχρι και την τριακοστή (30η), κατ' ανώτατο όριο, ημέρα νοσηλείας του, παρατείνονται μέχρι το τέλος του επόμενου μήνα από αυτόν της έκδοσης του εξιτηρίου, εφόσον η νοσηλεία δεν υπερβαίνει τις τριάντα (30) ημέρες ή μέχρι το τέλος του επόμενου μήνα από αυτόν εντός του οποίου συμπληρώθηκε νοσηλεία τριάντα (30) ημερών, για μεγαλύτερης διάρκειας νοσηλεία.

2.Η παρ. 1 ισχύει για τους εντολείς - πελάτες για τους οποίους ο λογιστής - φοροτεχνικός αποδεδειγμένα ήταν εξουσιοδοτημένος μέσω της ψηφιακής πύλης myAADE, ήδη κατά τον προηγούμενο μήνα της ημερομηνίας εισαγωγής του στο νοσοκομείο και παραμένει εξουσιοδοτημένος, σύμφωνα με τα στοιχεία της σχετικής εξουσιοδότησης.

3.Σε περίπτωση θανάτου λογιστή - φοροτεχνικού, οι προθεσμίες της παρ. 1 παρατείνονται μέχρι το τέλος του μεθεπόμενου μήνα από αυτόν του θανάτου.

4.Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, δύναται να εξειδικεύονται οι λεπτομέρειες για την εφαρμογή του παρόντος.

5.Από την έναρξη ισχύος του παρόντος καταργείται το άρθρο 93 του ν. 4764/2020 (Α'256).

 

Άρθρο 5

Παραχώρηση κυριότητας δημοσίων κτημάτων στον Δήμο Λαυρεωτικής

1.Παραχωρείται, άνευ ανταλλάγματος, στον Δήμο Λαυρεωτικής της Περιφερειακής Ενότητας Ανατολικής Αττικής της Περιφέρειας Αττικής, η κυριότητα των δημοσίων κτημάτων, Γενικού Βιβλίου Καταγραφής της Κτηματικής Υπηρεσίας Αθηνών Ανατολικής Αττικής, a) ΑΒΚ 685Θ, εμβαδού δύο χιλιάδων τριακοσίων τεσσάρων και εξήντα τεσσάρων τετραγωνικών μέτρων (2.304,64 τ.μ.) με ΚΑΕΚ 050790824001, β) ΑΒΚ 619, εμβαδού εξακοσίων τριάντα και τριάντα έξι τετραγωνικών μέτρων (630,36 τ.μ.) με ΚΑΕΚ 050790818007, και γ) ΑΒΚ 705, εμβαδού οκτακόσιων δύο και ογδόντα τριών τετραγωνικών μέτρων (802,83 τ.μ.), με ΚΑΕΚ 050790818008, που βρίσκονται στον Δήμο Λαυρεωτικής της Περιφερειακής Ενότητας Ανατολικής Αττικής της Περιφέρειας Αττικής, με τα συστατικά και τα παραρτήματά τους, 

όπως αυτά εμφαίνονται στο απόσπασμα κτηματολογικού διαγράμματος κλίμακας 1:500, το οποίο επισυνάπτεται στον παρόντα ως Παράρτημα I, για την κάλυψη των στεγαστικών αναγκών των υπηρεσιών του Δήμου Λαυρεωτικής.

2.Το δημοτικό συμβούλιο του δήμου της παρ. 1 αποφασίζει την αποδοχή της παραχώρησης των ακινήτων της παρ. 1 και την καταχώριση αυτής στο αρμόδιο υποθηκοφυλακείο και κτηματολογικό γραφείο, αντίστοιχα. Το απόσπασμα της απόφασης του δημοτικού συμβουλίου, στο οποίο περιγράφονται τα ακίνητα που παραχωρούνται και το δικαίωμα του δήμου της παρ. 1 επ' αυτών, καθώς και όσα στοιχεία προ βλέπονται από την ισχύουσα νομοθεσία, αποτελούν τον τίτλο για τη μεταγραφή της παραχώρησης των ακινήτων στο αρμόδιο υποθηκοφυλακείο και κτηματολογικό γραφείο, αντίστοιχα.

3.Με αιτιολογημένη απόφαση του αρμοδίου οργάνου του Υπουργείου Οικονομικών, η οποία αποτελεί τίτλο μεταγραφής στο αρμόδιο υποθηκοφυλακείο και κτηματολογικό γραφείο, αντίστοιχα, ανακαλείται η παραχώρηση της κυριότητας των ακινήτων της παρ. 1, εάν αυτά δεν χρησιμοποιηθούν εντός πενταετίας από την έναρξη ισχύος του παρόντος, για τους σκοπούς για τους οποίους παραχωρούνται, καθώς και για καθυστέρηση, ματαίωση ή πλημμελή εκπλήρωση του σκοπού της παραχώρησης, αλλαγή της προβλεπόμενης χρήσης, για λόγους ανωτέρας βίας ή για σπουδαίο λόγο.

 

Άρθρο 6

Επέκταση χωρικής αρμοδιότητας των Κτηματικών Υπηρεσιών - Εξουσιοδοτική διάταξη

Με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών δύναται να επεκτείνεται, για διάστημα το οποίο δεν υπερβαίνει το ένα (1) έτος, η χωρική αρμοδιότητα των Κτηματικών Υπηρεσιών της Γενικής Διεύθυνσης Δημόσιας Περιουσίας και Κοινωφελών Περιουσιών της Γενικής Γραμματείας Φορολογικής Πολιτικής και Δημόσιας Περιουσίας του Υπουργείου Οικονομικών σε έτερη περιφερειακή ενότητα, προκειμένου να αντιμετωπισθούν σοβαρές και επείγουσες υπηρεσιακές ανάγκες.

 

Άρθρο 7

Ρυθμίσεις για τους συνεταιρισμούς φαρμακοποιών -Τροποποίηση παρ. 3 άρθρου 3 και παρ. 3 άρθρου 4 ν. 1667/1986

1.Στην παρ. 3 του άρθρου 3 του ν. 1667/1986 (Α' 196) προστίθεται πέμπτο εδάφιο και η παρ. 3 διαμορφώνεται ως εξής:

«3. Το καταστατικό μπορεί να επιτρέπει την απόκτηση από κάθε συνεταίρο έως πέντε προαιρετικών μερίδων, εκτός από την υποχρεωτική μερίδα. Προκειμένου για καταναλωτικούς συνεταιρισμούς, το καταστατικό μπορεί να επιτρέπει την απόκτηση από κάθε συνεταίρο μέχρι εκατό προαιρετικών μερίδων, για μεταφορικούς ναυτιλιακούς συνεταιρισμούς μέχρι το 1% του συνόλου των συνεταιριστικών μερίδων, για πιστωτικούς συνεταιρισμούς μέχρι χιλίων πεντακοσίων και μίας προαιρετικών μερίδων και για πιστωτικούς συνεταιρισμούς που λειτουργούν ως πιστωτικά ιδρύματα το καταστατικό μπορεί να επιτρέπει την απόκτηση από κάθε συνεταίρο απεριόριστου αριθμού προαιρετικών μερίδων. Επιτρέπεται επίσης να ορίζει, χωρίς περιορισμό, τον αριθμό των προαιρετικών μερίδων που μπορεί να αποκτήσουν νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου. Η αξία κάθε προαιρετικής μερίδας είναι ίση με την αξία της υποχρεωτικής. Προκειμένου για συνεταιρισμούς φαρμακοποιών, το καταστατικό μπορεί να επιτρέπει στο μέλος να αποκτήσει προαιρετικές μερίδες, η αξία καθεμίας έκτων οποίων μπορεί να διαφέρει από την

αξία της υποχρεωτικής συνεταιριστικής μερίδας της παρ. 1 του άρθρου 3, υπό την επιφύλαξη ότι η συνολική αξία του συνόλου των προαιρετικών μερίδων, τις οποίες κατέχει το μέλος, δεν υπερβαίνει το πενταπλάσιο της αξίας της υποχρεωτικής συνεταιριστικής μερίδας της παρ.1 του άρθρου 3.».

2.Στο τρίτο εδάφιο της παρ. 3 του άρθρου 4 του ν. 1667/1986, προστίθενται οι λέξεις «και συνεταιρισμούς φαρμακοποιών», και η παρ. 3 διαμορφώνεται ως εξής:

«3. Κάθε νέος συνεταίρος υποχρεούται να καταβάλει, εκτός από το ποσό της μερίδας του και εισφορά ανάλογη προς την καθαρή περιουσία του συνεταιρισμού, όπως αυτή προκύπτει από τον ισολογισμό της τελευταίας χρήσης. Η εισφορά αυτή φέρεται σε ειδικό αποθεματικό. Προκειμένου για καταναλωτικούς συνεταιρισμούς και συνεταιρισμούς φαρμακοποιών το καταστατικό μπορεί να ορίζει καταβολή μικρότερης εισφοράς. Το καταστατικό μπορεί να ορίζει ότι οι συνεταίροι υποχρεούνται να καταβάλουν ορισμένο χρηματικό ποσό για την κάλυψη ζημιών του συνεταιρισμού. Το ποσό αυτό καταβάλλεται όταν το αποθεματικό είναι ανεπαρκές για την κάλυψη ζημιών και ύστερα από απόφαση της γενικής συνέλευσης. Προκειμένου για πιστωτικούς συνεταιρισμούς του παρόντος νόμου, που έχουν λάβει άδεια ίδρυσης και λειτουργίας ως πιστωτικό ίδρυμα, κατόπιν έγκρισης από την Τράπεζα της Ελλάδος, σύμφωνα με το ν. 3601/2007, κάθε νέος συνεταίρος υποχρεούται κατά την είσοδο του να καταβάλει, εκτός από το ποσό της μερίδας του, και εισφορά ανάλογη προς την καθαρή περιουσία του συνεταιρισμού, όπως αυτή προκύπτει από τον ισολογισμό της τελευταίας, ελεγμένης από νόμιμο ελεγκτή ή ελεγκτικό γραφείο χρήσης και με μέθοδο αποτίμησης η οποία αναφέρεται στο καταστατικό, στο οποίο προβλέπεται επίσης ότι ο υπολογισμός της τυχόν υπεραξίας πιστοποιείται από νόμιμο ελεγκτή ή ελεγκτικό γραφείο.

Ο συνεταίρος έχει υποχρέωση να συμμετέχει και να συνεργάζεται στη λειτουργία του συνεταιρισμού και να μην προβαίνει σε ενέργειες που βλάπτουν τα συμφέροντα του συνεταιρισμού.»

 

Άρθρο 8

Διεύρυνση του σκοπού του ΤΑΙΠΕΔ - Τροποποίηση παρ. 1 και 2 του άρθρου 1 του ν. 3986/2011

Στο άρθρο 1 του ν. 3986/2011 (Α' 152) επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις:

1. Στην παρ. 1 προστίθεται περ. γ', περί διεύρυνσης του σκοπού της ανώνυμης εταιρείας με την επωνυμία «ΤΑΜΕΙΟ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΙΔΙΩΤΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ Α.Ε.», και η παρ. 1 διαμορφώνεται ως εξής:

«1. Συνιστάται ανώνυμη εταιρεία με την επωνυμία «ΤΑΜΕΙΟ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΙΔΙΩΤΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ Α.Ε.» (Ταμείο). Το Ταμείο έχει σκοπό:

α) Την αξιοποίηση περιουσιακών στοιχείων της ιδιωτικής περιουσίας του Δημοσίου, καθώς και περιουσιακών στοιχείων νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου (ν.π.δ.δ.) ή δημοσίων επιχειρήσεων των οποίων το μετοχικό κεφάλαιο ανήκει, άμεσα ή έμμεσα, στο Δημόσιο ή σε ν.π.6.6., όπως ορίζεται στην παρ. 1 του άρθρου 5, σύμφωνα με τις επικρατούσες συνθήκες της αγοράς και με εγγυήσεις πλήρους διαφάνειας, προκειμένου να επιτευχθούν οι στόχοι των εσόδων. Τα περιουσιακά στοιχεία μεταβιβάζονται στο Ταμείο, σύμφωνα με τις επόμενες διατάξεις.

β) Την ωρίμανση Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας που έχουν ενταχθεί στο «Αναπτυξιακό Πρόγραμμα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας» (Πρόγραμμα) του ν. 4799/2021 (Α' 78), σύμφωνα με τη διαδικασία που ορίζεται στο άρθρο 5Β, τη διενέργεια των σχετικών διαγωνιστικών διαδικασιών και την παρακολούθηση της εκτέλεσης των έργων που ανατίθενται στο πλαίσιο αυτών. Κατά την επιδίωξη του σκοπού του Ταμείου λαμβάνεται μέριμνα για τη συμβολή του στην επίτευξη των στόχων της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας και των 17 Παγκόσμιων Στόχων για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών (SDGs).»

γ) Την ωρίμανση και τη διενέργεια διαγωνιστικών διαδικασιών, σύμφωνα με τη διαδικασία που ορίζεται στο άρθρο 5Γ, για την αξιοποίηση ακινήτων, τα οποία ανήκουν στην ιδιωτική περιουσία:

γα) των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης, κατά την έννοια της περ. β) της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 (Α' 143),

γβ) των λοιπών θυγατρικών εταιρειών του χαρτοφυλακίου της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας ΑΕ (ΕΕΣΥΠ) του τέταρτου εδαφίου της παρ. 1 του άρθρου 188 του ν. 4389/2016 (Α' 94), με την εξαίρεση των άμεσων θυγατρικών εταιρειών της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας ΑΕ (ΕΕΣΥΠ) των περ. α', β' και γ' της παρ. 1 του ίδιου άρθρου,

γγ) φορέων της Κεντρικής Διοίκησης και έχουν παραχωρηθεί κατά την έναρξη ισχύος της παρούσας και με την επιφύλαξη του άρθρου 12 του ν. 5006/2022 (Α' 239), κατά κυριότητα, σε φορείς της Γενικής Κυβέρνησης, κατά την έννοια της περ. β) της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014, εφόσον η ανάθεση στο Ταμείο αποσκοπεί αποκλειστικά στην επιτέλεση του σκοπού της παραχώρησης KOL υπό τον όρο ότι κατά τον χρόνο υπογραφής της σύμβασης της παρ. 1 του άρθρου 5Γ: α) δεν έχει ανακληθεί η παραχώρηση και

β) υφίσταται σχετική έγκριση του φορέα της Κεντρικής Διοίκησης, ο οποίος προέβη στην παραχώρηση.».

2. Προστίθεται παρ. 2Α, ως εξής:

«2Α. Η παρ. 2 δεν εφαρμόζεται ως προς τον σκοπό των περ. β) και γ) της παρ. 1.».

 

Άρθρο 9

Ωρίμανση και διενέργεια διαδικασιών για την αξιοποίηση ακινήτων - Προσθήκη άρθρου 5Γ στον ν. 3986/2011

Στον ν. 3986/2011 (Α1 152), προστίθεται άρθρο 5Γ ως εξής:

«Άρθρο 5Γ

Ωρίμανση και διενέργεια διαδικασιών για την αξιοποίηση ακινήτων

1.Το ΤΑΙΠΕΔ, μέσω της Μονάδας Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας, δύναται να ορίζεται ως φορέας ωρίμανσης ή διενέργειας διαγωνισμών για την αξιοποίηση ακινήτων της περ. γ' της παρ. 1 του άρθρου 1, τα οποία παραμένουν στην ιδιοκτησία των οικείων φορέων, σύμφωνα με το παρόν και τους όρους της σύμβασης, η οποία συνάπτεται μεταξύ του ΤΑΙΠΕΔ και του κυρίου του ακινήτου ή του παραχωρησιούχου ακινήτου της υποπερ. γγ' της περ. γ' της παρ. 1 του ίδιου άρθρου.

2.Η διαδικασία εκκινεί, κατόπιν υποβολής αιτήματος προς το Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ από τον κύριο του ακινήτου ή τον παραχωρησιούχο ακινήτου της υποπερ. γγ' της περ. γ' της παρ. 1 του άρθρου 1, για ένα ή περισσότερα ακίνητα. Το αίτημα περιλαμβάνει ενδεικτικά την περιγραφή του ακινήτου, του σκοπό και τον τρόπο της αξιοποίησης, τα στάδια και το ειδικότερο περιεχόμενο της ανάθεσης προς το ΤΑΙΠΕΔ. Στην περίπτωση αυτή, για την ανάθεση απαιτείται έγκριση του αιτήματος από το Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ. Η ανάθεση ισχύει από την υπογραφή της σύμβασης μεταξύ του ΤΑΙΠΕΔ και του κυρίου του ακινήτου ή του παραχωρησιούχου ακινήτου της υποπερ. γγ' της περ. γ' της παρ. 1 του ίδιου άρθρου, σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 5Β, η οποία εφαρμόζεται αναλογικά, και υπό τους όρους που προβλέπονται στη σύμβαση αυτή.

3.Το συνολικό κόστος των αρμοδιοτήτων ωρίμανσης ή διενέργειας διαγωνισμών, οι οποίοι ανατίθενται στο Ταμείο και υπάγονται στην περ. γ' της παρ. 1 του άρθρου 1, καλύπτεται πλήρως από τον κύριο του ακινήτου ή τον παραχωρησιούχο ακινήτου της υποπερ. γγ' της περ. γ' της παρ. Ι του ίδιου άρθρου. Κατά τα λοιπά, ως προς τη σύμβαση και τις αρμοδιότητες του Ταμείου εφαρμόζεται αναλογικά το άρθρο 5Β.

4.Για την ωρίμανση και την αξιοποίηση των ακινήτων του παρόντος, εφαρμόζονται αναλογικά η παρ. 6 του άρθρου 8 και η παρ. 3 του άρθρου 127 του ν. 4799/2021 (Α' 78).

5.Το ΤΑΙΠΕΔ υποχρεούται να τηρεί Μητρώο Αξιοποίησης Ακινήτων, στο οποίο καταχωρίζονται οι διαδικασίες, η πορεία της ωρίμανσης ή αξιοποίησης, καθώς και τα στοιχεία και ειδικότερα χαρακτηριστικά των ακινήτων του παρόντος. Με βάση τα στοιχεία των φακέλων των ακινήτων και τα στοιχεία που είναι καταχωρισμένα στο Μητρώο, το Ταμείο υποβάλλει, στο τέλος κάθε ημερολογιακού έτους, έκθεση πεπραγμένων προς τον Υπουργό Οικονομικών. Ακολούθως, ο Υπουργός Οικονομικών διαβιβάζει την έκθεση πεπραγμένων προς το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής του άρθρου 7 του ν. 4622/2019 {Α' 133).

 

Άρθρο 10

Ένταξη οφειλετών σε προγράμματα οικειοθελούς στήριξης πιστωτικών και χρηματοδοτικών ιδρυμάτων

Με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών δύνανται να προβλέπονται τα κριτήρια καθορισμού των οικονομικά ασθενέστερων οφειλετών, προκειμένου για την ένταξή τους σε προγράμματα οικειοθελούς στήριξης πιστωτικών και χρηματοδοτικών ιδρυμάτων. Εφόσον η διαπίστωση πλήρωσης των κριτηρίων αυτών γίνεται μέσω ψηφιακής πλατφόρμας ηλεκτρονικής υποβολής και διαχείρισης αιτήσεων του Δημοσίου, η υποβολή της αίτησης του παρόντος συνεπάγεται αυτοδίκαια την άρση του απορρήτου των τραπεζικών καταθέσεων του άρθρου 1 του ν.δ. 1059/1971 (Α' 270) και του φορολογικού απορρήτου του άρθρου 17 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν. 4987/2022, Α' 206) για τον έλεγχο της πλήρωσης των κριτηρίων αυτών, καθώς και την παροχή πρόσβασης στα πιστωτικά και χρηματοδοτικά ιδρύματα για επεξεργασία και διασταύρωση των δεδομένων που περιλαμβάνονται στην αίτηση, η οποία υπέχει θέση υπεύθυνης δήλωσης για την ακρίβεια και την πληρότητα του περιεχομένου και των εγγράφων που υποβάλλονται.

 

Άρθρο 11

Απόδοση λογαριασμού Χρηματικών Ενταλμάτων Προπληρωμής (Χ.Ε.Π.) - Τροποποίηση παρ. 2 άρθρου 103 ν. 4270/2014

Στην παρ. 2 του άρθρου 103 του ν. 4270/2014 (Α' 143), προστίθεται δεύτερο εδάφιο και η παρ. 2 διαμορφώνεται ως εξής:

«2. Με προεδρικό διάταγμα, το οποίο εκδίδεται ύστερα από πρόταση του Υπουργού Οικονομικών μπορεί να προβλέπονται εξαιρέσεις από τα οριζόμενα στην παράγραφο 1 του άρθρου 102 KOL στο πρώτο εδάφιο της προηγούμενης παραγράφου.

Η υπαγωγή στην εξαιρετική διαδικασία του πρώτου εδαφίου, προϋποθέτει, είτε τη διενέργεια πληρωμής από το προϊόν του Χ.Ε.Π., είτε την πραγματοποίηση μέρους του αντικειμένου της δαπάνης, είτε τη μεταφορά του ποσού του σε τραπεζικό λογαριασμό του ελληνικού δημοσίου στο εξωτερικό, στο πλαίσιο εκτέλεσης συμβατικής υποχρέωσης, εντός του έτους έκδοσης του Χ.Ε.Π.».

 

Κατεβάστε εδώ την Τροπολογία

 

 

Έχει διαβαστεί 512 φορές