Τροπολογία ΥΠΕΝ για αποθήκευση διοξειδίου του άνθρακα (Τροπολογία)
Η Ελληνική Διαχειριστική Εταιρεία Υδρογονανθράκων (ΕΔΕΥ) αναλαμβάνει τη χορήγηση αδειών εξερεύνησης και αποθήκευσης διοξειδίου του άνθρακα
Τροπολογία του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας που κατατέθηκε σε νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών, προβλέπει ότι η Ελληνική Διαχειριστική Εταιρεία Υδρογονανθράκων (ΕΔΕΥ) αναλαμβάνει τη χορήγηση αδειών εξερεύνησης και αποθήκευσης διοξειδίου του άνθρακα (CO2) καθώς και τη συνολική διαχείριση των δικαιωμάτων του Δημοσίου για την αποθήκευση CO2 ή άλλων αερίων και υγρών στοιχείων, η οποία συμβάλλει στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής.
Όπως επισημαίνεται από το ΥΠΕΝ, ο ορισμός φορέα που θα αναλάβει τη χορήγηση αδειών για έργα εξερεύνησης και αποθήκευσης διοξειδίου του άνθρακα είναι επιβεβλημένη, δεδομένου ότι στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας έχει ενταχθεί έργο για την ανάπτυξη μιας μονάδας αποθήκευσης διοξειδίου του άνθρακα στη Ν. Καβάλα. Ως ορόσημο έχει τεθεί η πλήρης αδειοδότηση του σταθμού ως το τέλος του Α εξαμήνου του 2024.
Με άλλες διατάξεις της τροπολογίας, οι Διαχειριστές Δικτύων Διανομής Φυσικού Αερίου (ΔΕΔΑ, ΕΔΑ Αττικής, ΕΔΑ ΘΕΣΣ) υποχρεούνται να καταβάλουν στην αρμόδια Δημόσια Οικονομική Υπηρεσία, ειδικό τέλος 14% των καθαρών κερδών τους, του έτους 2021, προκειμένου να αποδοθεί στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α' βαθμού, οι οποίοι βρίσκονται στα γεωγραφικά όρια δραστηριότητας των διαχειριστών του έργου. Η διαδικασία απόδοσης του ειδικού τέλους στους δικαιούχους Ο.Τ.Α. θα καθοριστεί με υπουργική απόφαση ενώ η κατανομή του γίνεται ανάλογα με τη συμμετοχή κάθε Ο.Τ.Α. στην κατανάλωση φυσικού αερίου για το έτος 2021.
Επίσης η τροπολογία προβλέπει τη συγκρότηση του νέου λογαριασμού ανανεώσιμων πηγών ενέργειας ο οποίος μετονομάζεται σε "Ειδικός Λογαριασμός ΑΠΕ και Αποθήκευσης" και αποκτά δύο νέους υπολογαριασμούς: ο πρώτος αφορά τις νέες μονάδες ΑΠΕ που τίθενται σε λειτουργία από 1.1.2021 και μετά (είναι οι μονάδες με τις χαμηλότερες τιμές αποζημίωσης οι οποίες απομειώνουν το κόστος ηλεκτροδότησης) και ο δεύτερος τις μονάδες αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας που εντάσσονται σε καθεστώς λειτουργικής στήριξης.
ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ
στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Οικονομικών
«Ενσωμάτωση α) της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/2162 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβούλιου της 27ης Νοεμβρίου 2019 σχετικά με την έκδοση καλυμμένων ομολόγων και τη δημόσια εποπτεία καλυμμένων ομολόγων και την τροποποίηση των Οδηγιών 2009/65/ΕΚ και 2014/59/ΕΕ, β) της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1153 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου για τη θέσπιση κανόνων με σκοπό τη διευκόλυνση της χρήσης χρηματοοικονομικών και άλλων πληροφοριών για την πρόληψη, την ανίχνευση, τη διερεύνηση ή τη δίωξη ορισμένων ποινικών αδικημάτων και την κατάργηση της Απόφασης 2000/642/ΔΕΥ του Συμβουλίου, γ) της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/2034 σχετικά με την προληπτική εποπτεία επιχειρήσεων επενδύσεων, την τροποποίηση των Οδηγιών 2002/87/ΕΚ, 2009/65/ΕΚ, 2011/61/ΕΕ, 2013/36/ΕΕ, 2014/59/ΕΕ και 2014/65/ΕΕ και την προσαρμογή στον Κανονισμό (ΕΕ) 2019/2033 σχετικά με τις απαιτήσεις προληπτικής εποπτείας επιχειρήσεων επενδύσεων και την τροποποίηση των Κανονισμών (ΕΕ) 1093/2010, (ΕΕ) 575/2013, (ΕΕ) 600/2014 και (ΕΕ) 806/2014, δ) του άρθρου 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/2177 για την τροποποίηση της Οδηγίας 2014/65/ΕΕ για τις αγορές χρηματοπιστωτικών μέσων, ε) της Οδηγίας (ΕΕ) 2020/1504 για την τροποποίηση της Οδηγίας 2014/65/ΕΕ για τις αγορές χρηματοπιστωτικών μέσων και την προσαρμογή στον Κανονισμό (ΕΕ) 2020/1503 σχετικά με τους Ευρωπαίους παρόχους υπηρεσιών συμμετοχικής χρηματοδότησης για επιχειρήσεις, στ) της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1160 για την τροποποίηση των Οδηγιών 2009/65/ΕΚ και 2011/61/ΕΕ όσον αφορά τη διασυνοριακή διανομή οργανισμών συλλογικών επενδύσεων, ζ) της Οδηγίας (ΕΕ) 2021/338 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβούλιου της 16ης Φεβρουάριου 2021 για την τροποποίηση της Οδηγίας 2014/65/ΕΕ όσον αφορά τις απαιτήσεις παροχής πληροφοριών, την παρακολούθηση των προϊόντων και τα όρια θέσης, και των Οδηγιών 2013/36/ΕΕ και (ΕΕ) 2019/878 όσον αφορά την εφαρμογή τους στις εταιρείες επενδύσεων, με σκοπό τη διευκόλυνση της ανάκαμψης από την κρίση της COVID-19, και συναφείς διατάξεις»
ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΙΜΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
Άρθρο 1
Επενδυτική και λειτουργική ενίσχυση σε σταθμούς αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας
Μετά το άρθρο 143Ε του ν. 4001/2011 (Α' 179) προστίθενται νέο άρθρο 143ΣΤ ως εξής:
«Άρθρο 143ΣΤ
Οικονομική ενίσχυση σταθμών αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας στο Ελληνικό Σύστημα
Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας
1.Επιτρέπεται η χορήγηση επενδυτικής ενίσχυσης ή/και ετήσιας λειτουργικής ενίσχυσης, σε σταθμούς αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας που συνδέονται και λειτουργούν στο Ελληνικό Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (Ε.Σ.Μ.Η.Ε.), καθώς και σε σταθμούς αποθήκευσης που εγκαθίστανται σε χώρες εντός του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου. Προϋπόθεση συνιστά η ύπαρξη ενεργού Διασυνοριακού Εμπορίου Ενέργειας με τις ως άνω χώρες και η σύζευξη των αγορών εξισορρόπησης ηλεκτρικής ενέργειας αυτών. Η ενίσχυση του πρώτου εδαφίου λαμβάνει τον χαρακτήρα πρόσθετης αποζημίωσης, πλέον των καθαρών εσόδων από τη λειτουργία των ανωτέρω σταθμών στις αγορές ηλεκτρικής ενέργειας, υπό τον όρο της προηγούμενης έγκρισης των ενισχύσεων αυτών από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, σύμφωνα με τους όρους που καθορίζονται στην αντίστοιχη εγκριτική απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και βάσει των άρθρων 107 και 108 της Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Σ.Λ.Ε.Ε.), τόσο για τη χορήγηση κρατικών ενισχύσεων μέσω ανταγωνιστικών διαδικασιών υποβολής προσφορών, όσο και σε περιπτώσεις μεμονωμένων ενισχύσεων.
2.Για την εφαρμογή της παρ. 1 και σύμφωνα με την εγκριτική απόφαση της ίδιας παραγράφου:
2Α. Αναφορικά με τις περιπτώσεις χορήγησης ενίσχυσης μέσω ανταγωνιστικών διαδικασιών υποβολής προσφορών, με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας καθορίζονται ιδίως:
α) ο τρόπος διενέργειας των ανταγωνιστικών διαδικασιών υποβολής προφορών, καθώς και το μοντέλο της δημοπρασίας,
β) ο αριθμός των ανταγωνιστικών διαδικασιών υποβολής προσφορών ανά έτος,
γ) το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης των ανταγωνιστικών διαδικασιών, το οποίο καλύπτει όλη
τη διάρκεια ισχύος της εγκριτικής απόφασης της παρ. 1,
δ) η ελάχιστη και η μέγιστη χρονική διάρκεια που μεσολαβεί από τη δημοσίευση της
προκήρυξης, μέχρι την έναρξη εκάστης ανταγωνιστικής διαδικασίας υποβολής προσφορών,
ε) η τιμή εκκίνησης εκάστης ανταγωνιστικής διαδικασίας, εφόσον αυτή δεν προσδιορίζεται στην εγκριτική απόφαση της παρ. 1. Η τιμή αυτή δύναται να αναθεωρηθεί βάσει των παραμέτρων υπολογισμού της περ. β της υποπαρ. 3Β της παρ. 3,
στ) τα όρια ισχύος συμμετοχής και κατακύρωσης στους συμμετέχοντες,
ζ) η ισχύς σταθμών αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας, η οποία δημοπρατείται μέσω των
ανταγωνιστικών διαδικασιών υποβολής προσφορών για τις ενισχύσεις του πρώτου εδαφίου
της παρ. 1, υπό την προϋπόθεση πλήρωσης της προϋπόθεσης του δευτέρου εδαφίου αυτής
για το τρέχον έτος ή και για τα επόμενα ημερολογιακά έτη από την έκδοση της παρούσας
απόφασης,
η) τα ελάχιστα αποδεκτά τεχνικά χαρακτηριστικά, όπως η ελάχιστη χωρητικότητα των σταθμών αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας, προκειμένου να συμμετέχουν στις ανταγωνιστικές διαδικασίες,
θ) ο βαθμός αδειοδοτικής ωριμότητας των σταθμών αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας, οι οποίοι συμμετέχουν στις ανταγωνιστικές διαδικασίες,
ι) ο χρονικός προγραμματισμός για τη θέση σε λειτουργία των σταθμών αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας που επιλέγονται μέσω των ανταγωνιστικών διαδικασιών,
ια) το ύφος της επενδυτικής ενίσχυσης,
ιβ) η διάρκεια χορήγησης της λειτουργικής ενίσχυσης,
ιγ) οι κανόνες για τη διαμόρφωση της μεθοδολογίας υπολογισμού των καθαρών εσόδων αγοράς και της λειτουργικής ενίσχυσης των σταθμών αυτών, όπως αναφέρεται στην παρ. 3, ιδ) τα κίνητρα αποδοτικής και επωφελούς, για το σύστημα ηλεκτρικής ενέργειας, δραστηριοποίησης, τα οποία παρέχονται στον κάτοχο κάθε ενισχυόμενου σταθμού, καθώς και το επιτρεπτό εύρος διακύμανσης του ετήσιου επιτρεπόμενου εσόδου, ως αποτέλεσμα εφαρμογής των κινήτρων αυτών, κατά την υποπαρ. 3Γ της παρ. 3,
ιε) κάθε άλλο ειδικό ζήτημα κατ' εφαρμογή των όρων της εγκριτικής απόφασης της παρ. 1 και του παρόντος άρθρου.
2Β. Σε περιπτώσεις μεμονωμένων ενισχύσεων σταθμών αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, καθορίζονται ιδίως: α) η διάρκεια χορήγησης της λειτουργικής ενίσχυσης,
β) οι κανόνες για τη διαμόρφωση της μεθοδολογίας υπολογισμού του επιτρεπόμενου εσόδου, με βάση την αξία της ρυθμιζόμενης περιουσιακής βάσης του έργου, της λειτουργικής ενίσχυσης των σταθμών αυτών, όπως και των μεγεθών στα οποία βασίζεται ο υπολογισμός, ήτοι, των καθαρών εσόδων αγοράς, κατά την παρ. 3,
γ) τα κίνητρα αποδοτικής και επωφελούς για το σύστημα ηλεκτρικής ενέργειας δραστηριοποίησης, τα οποία παρέχονται στον κάτοχο κάθε ενισχυόμενου σταθμού, καθώς και το επιτρεπτό εύρος διακύμανσης του ετήσιου επιτρεπόμενου εσόδου, ως αποτέλεσμα εφαρμογής των κινήτρων αυτών, κατά την υποπαρ. 3Γ της παρ. 3, δ) εφόσον στην εγκριτική απόφαση της παρ. 1 προβλέπεται μηχανισμός πιστοποίησης του κόστους και παρακολούθησης του χρονοδιαγράμματος κατασκευής των έργων, καθορίζονται:
δα) η μεθοδολογία προσαρμογής του επιτρεπόμενου εσόδου του αποθηκευτικού σταθμού σε συνάρτηση με το κόστος κατασκευής που προκύπτει από τη διενέργεια της πιστοποίησης, σύμφωνα με την οικεία εγκριτική απόφαση της παρ. 1,
δβ) τα προσόντα, οι προϋποθέσεις και η διαδικασία ορισμού φυσικού ή νομικού προσώπου ως ανεξάρτητου μηχανικού πιστοποίησης και κάθε άλλο αναγκαίο σχετικό ζήτημα, δγ) οι υποχρεώσεις και οι ελάχιστοι όροι δραστηριοποίησης του εν λόγω ανεξάρτητου μηχανικού, που, εκτός από την πιστοποίηση του επενδυτικού και λειτουργικού κόστους του αποθηκευτικού σταθμού, δύναται να περιλαμβάνουν τον ποιοτικό έλεγχο και τη βεβαίωση της τήρησης του χρονοδιαγράμματος και των οροσήμων υλοποίησης του έργου, ε) κάθε άλλο ειδικό ζήτημα κατ' εφαρμογή των όρων της εγκριτικής απόφασης της παρ. 1 και του παρόντος άρθρου.
Για την εφαρμογή της περ. δ), ο ανεξάρτητος μηχανικός πιστοποίησης επιλέγεται από κατάλογο υποψήφιων προσώπων που εγκρίνεται από τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Η επιλογή γίνεται από τον δικαιούχο της ενίσχυσης, ο οποίος αναλαμβάνει στο ακέραιο τις δαπάνες για την αμοιβή του και τα συναφή έξοδα.
2Γ. Στους σταθμούς αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας που έχουν επιλεγεί για χορήγηση μεμονωμένης ενίσχυσης ή έχουν ενταχθεί σε καθεστώς στήριξης, μετά από συμμετοχή σε ανταγωνιστική διαδικασία υποβολής προσφορών, η επενδυτική ενίσχυση της παρ. 1 δύναται να καταβάλλεται από εθνικούς ή ενωσιακούς πόρους μέσω του Προγράμματος Δημόσιων Επενδύσεων (Π.Δ.Ε.) εντός των εκάστοτε ετησίων ορίων του Π.Δ.Ε. του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και, στην περίπτωση εθνικών πόρων, εντός του ορίου του προϋπολογισμού του Τομεακού Προγράμματος Ανάπτυξης του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Ανάπτυξης και Επενδύσεων και Περιβάλλοντος και Ενέργειας, καθορίζονται η διαδικασία χορήγησης και καταβολής της επενδυτικής ενίσχυσης, καθώς και κάθε ειδικότερο θέμα σχετικό με την εφαρμογή της παρούσας. Ειδικά για την περίπτωση μεμονωμένης ενίσχυσης με την ανωτέρω απόφαση καθορίζονται επιπλέον, το ύψος της επενδυτικής ενίσχυσης, τυχόν προκαταβολή, καθώς και το ύψος αυτής.
3.Κατά τα οριζόμενα στην εγκριτική απόφαση της παρ. 1:
3Α. Το ποσό της ετήσιας λειτουργικής ενίσχυσης που παρέχεται στους σταθμούς αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας, ή ανακτάται από αυτούς, υπολογίζεται αντίστοιχα ως η θετική ή αρνητική διαφορά μεταξύ:
α) του κατ' έτος επιτρεπόμενου εσόδου, το οποίο λαμβάνει κάθε ενισχυόμενος σταθμός αποθήκευσης και το οποίο υπολογίζεται κατά την υποπαρ. 3Β, και
β) του καθαρού εσόδου του σταθμού από τη συμμετοχή του στις αγορές ηλεκτρικής ενέργειας, καθώς και από οποιαδήποτε άλλη πηγή, το οποίο νοείται ως η διαφορά μεταξύ: βα) των ακαθάριστων εσόδων, από οποιαδήποτε παροχή υπηρεσιών και προϊόντων, σε όλες τις ως άνω αγορές ηλεκτρικής ενέργειας ή άλλων εσόδων, από την αξιοποίηση των παγίων του σταθμού, και
ββ) των δαπανών που προκύπτουν από τη δραστηριοποίηση του έργου στις αγορές ηλεκτρικής ενέργειας, στις οποίες δεν συμπεριλαμβάνονται οι δαπάνες της υποπερ. ββ) της περ. β) της υποπαρ. 3Β.
3Β. Το κατ' έτος επιτρεπόμενο έσοδο της περ. α) της υποπαρ. 3Α προσδιορίζεται εξατομικευμένα ανά σταθμό αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στις αντίστοιχες εγκριτικές αποφάσεις της παρ. 1:
α) είτε με βάση την τιμή προσφοράς σε ανταγωνιστική διαδικασία υποβολής προσφορών, β) είτε περιοδικά, με βάση την αξία της ρυθμιζόμενης περιουσιακής βάσης του έργου, σε περίπτωση χορήγησης μεμονωμένης ενίσχυσης, με σκοπό την πλήρη ανάκτηση των επενδυθέντων κεφαλαίων, των δαπανών λειτουργίας και συντήρησης και την εύλογη απόδοση των δεσμευμένων κεφαλαίων, με βάση το επιχειρηματικό σχέδιο και τον εγκεκριμένο εσωτερικό βαθμό απόδοσης της επένδυσης, λαμβάνοντας ιδίως υπόφη: βα) το σύνολο των κεφαλαιουχικών δαπανών για την κατασκευή των σταθμών αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας, συμπεριλαμβανομένων, αφενός των χρηματοπιστωτικών δαπανών της κατασκευαστικής περιόδου, όπως καθορίζονται με τις αποφάσεις των υποπαρ. 2Α και 2Β της παρ. 2, καθώς και των δαπανών για τη σύνδεσή τους στο Ε.Σ.Μ.Η.Ε. και αφετέρου των πρόσθετων κεφαλαιουχικών δαπανών για την προσθήκη παγίων, κατά τη διάρκεια της χρονικής περιόδου χορήγησης της ενίσχυσης, ιδίως λόγω αναβαθμίσεων ή εκσυγχρονισμού εξοπλισμού ή προσαρμογής σε κανονιστικές απαιτήσεις. Οι ως άνω δαπάνες δεν λαμβάνονται υπόφη, εάν και κατά το ποσό που αυτές καλύπτονται από άλλο μέτρο οικονομικής στήριξης, εφόσον τέτοιο μέτρο συνιστά κρατική ενίσχυση, κατά την παρ. 1 του άρθρου 107 της Σ.Λ.Ε.Ε.,
ββ) τις λειτουργικές δαπάνες για μισθούς, ημερομίσθια και συναφή έξοδα, συντήρηση και επισκευή του σταθμού και τη σύνδεσή του στο Ε.Σ.Μ.Η.Ε., κάθε είδους τέλη και δασμούς για τη λειτουργία του, πλην φόρων εισοδήματος, καθώς και τις δαπάνες για την εκπλήρωση υποχρεώσεων για την παροχή υπηρεσιών κοινής ωφέλειας,
βγ) τον εσωτερικό βαθμό απόδοσης της συνολικής επένδυσης («project IRR») που έχει εγκριθεί με την απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής της παρ. 1, ώστε να διασφαλίζεται η πλήρης απόδοση των επενδυθέντων ιδίων και ξένων (δανειακών) κεφαλαίων, ανεξάρτητα από τη διάρθρωση αυτών, συμπεριλαμβανομένου και του αναγκαίου κεφαλαίου κίνησης, βδ) τη χρονική περίοδο χορήγησης της ενίσχυσης, κατά την απόφαση της παρ. 1.
3Γ. Το κατ' έτος επιτρεπόμενο έσοδο της περ. α) της υποπαρ. 3Α δύναται να προσαυξάνεται ή να απομειώνεται στον ελάχιστο αναγκαίο βαθμό, με την εφαρμογή κινήτρων απόδοσης για τη διασφάλιση της, κατά το δυνατόν, αποδοτικότερης συμμετοχής του σταθμού στις αγορές ηλεκτρικής ενέργειας, προς τον σκοπό της αύξησης των καθαρών εσόδων αυτού και της αντίστοιχης μείωσης του ποσού της αναγκαίας ετήσιας λειτουργικής ενίσχυσης, καθώς και της κατά το δυνατόν επωφελέστερης λειτουργίας του σταθμού αποθήκευσης, ιδίως για λόγους αύξησης της απορρόφησης ηλεκτρικής ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και συμβολής του σταθμού αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας στην ασφάλεια εφοδιασμού και την επάρκεια ισχύος του διασυνδεδεμένου συστήματος ηλεκτρικής ενέργειας. Τα κίνητρα απόδοσης δύνανται να οδηγούν σε υπέρ-ανάκτηση ή υπό-ανάκτηση του επιτρεπόμενου ετήσιου εσόδου που απαιτείται για την επίτευξη του εγκεκριμένου εσωτερικού βαθμού απόδοσης έργου («project IRR») ή του επιτρεπόμενου ετησίου εσόδου που προκύπτει από τη συμμετοχή του έργου σε ανταγωνιστική διαδικασία, κατά τις αποφάσεις των υποπαρ. 2Α και 2Β της παρ. 2.
4.Η ανταγωνιστική διαδικασία υποβολής προσφορών των παρ. 1 έως 3, προκηρύσσεται με απόφαση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (Ρ.Α.Ε.), η οποία δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Στην απόφαση αυτή, υπό την επιφύλαξη της παρ. 2, καθορίζονται, ιδίως, οι όροι, οι προϋποθέσεις, οι διαδικασίες και τα κριτήρια για τη συμμετοχή στην ανταγωνιστική διαδικασία και την αξιολόγηση των προσφορών, η καταβολή τέλους συμμετοχής υπέρ της Ρ.Α.Ε., τα στοιχεία των απαιτούμενων εγγυητικών επιστολών για τη συμμετοχή στην ανταγωνιστική διαδικασία, καθώς και την κατασκευή και ενεργοποίηση της σύνδεσης των σταθμών που επελέγησαν σε αυτή, ρήτρες που επιβάλλονται σε περίπτωση μη εμπρόθεσμης υλοποίησης των έργων και κάθε άλλη λεπτομέρεια αναφορικά με τη διενέργεια της ανταγωνιστικής διαδικασίας. Για τη διενέργεια των ανταγωνιστικών διαδικασιών υποβολής προσφορών και την κατακύρωση των αποτελεσμάτων των ανταγωνιστικών διαδικασιών υποβολής προσφορών αρμόδια είναι η Ρ.Α.Ε..
5.Με απόφαση της Ρ.Α.Ε., η οποία δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, καθορίζονται η ρυθμιστική περίοδος υπολογισμού της λειτουργικής ενίσχυσης και η μεθοδολογία για τον υπολογισμό του ποσού της λειτουργικής ενίσχυσης που χορηγείται σε κάθε ενισχυόμενο σταθμό, βάσει των κανόνων και κατευθύνσεων που καθορίζονται με τις αποφάσεις του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας των υποπαρ. 2Α και 2Β της παρ.2.
6.Προς εφαρμογή της μεθοδολογίας της παρ. 5, με σχετικές αποφάσεις της Ρ.Α.Ε., καθορίζεται το ποσό της λειτουργικής ενίσχυσης που λαμβάνει ή επιστρέφει κάθε ενισχυόμενος σταθμός αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας, εντός της προσεχούς ρυθμιστικής περιόδου, καθώς και ο τρόπος καταβολής των ποσών αυτών, και εκκαθαρίζονται τα σχετικά ποσά προηγούμενης περιόδου, κατά τις αποφάσεις των υποπαρ. 2Α και 2Β της παρ. 2 και την οικεία εγκριτική απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, και γίνονται οι σχετικές χρεοπιστώσεις.
7.Οι σταθμοί αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας που εντάσσονται στο καθεστώς ενίσχυσης του παρόντος συμμετέχουν ανταγωνιστικά στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, σύμφωνα με τις ειδικότερες προβλέψεις της κείμενης νομοθεσίας, ιδίως δε των Κανονισμών του άρθρου 18 του ν. 4425/2016 (Α' 185) και του Κώδικα Διαχείρισης του Ε.Σ.Μ.Η.Ε. (Β' 4658/22.10.2020) και υπόκεινται σε υποχρέωση λογιστικού διαχωρισμού. Για τις ανάγκες εφαρμογής του προηγούμενου εδαφίου, η αποθήκευση ηλεκτρικής ενέργειας τεκμαίρεται ως διακριτή ενεργειακή δραστηριότητα.
8.Οι λεπτομέρειες εφαρμογής του παρόντος δύνανται να καθορίζονται με τον Κώδικα Διαχείρισης του Ε.Σ.Μ.Η.Ε., μετά από εισήγηση του αρμόδιου Διαχειριστή.».
Άρθρο 2
Ειδικός Λογαριασμός Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού - Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης και υπολογαριασμοί - Τροποποίηση του άρθρου 143 του ν. 4001/2011
Στο άρθρο 143 του ν. 4001/2011 (Α' 179) επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στην ονομασία του Ειδικού Λογαριασμού Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (Α.Π.Ε.) και Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού - Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης (Σ.Η.Θ.Υ.Α.) Διασυνδεδεμένου Συστήματος και Δικτύου, των παρ. 1 και 2, προστίθεται και η αποθήκευση, β) η παρ. 3 αντικαθίσταται, γ) στην περ. β της παρ. 4 επικαιροποιείται η νομοθετική παραπομπή της υποπερ. (αα) και προστίθεται υποπερ. (δδ), και οι παρ. 1 έως 4 διαμορφώνονται ως εξής:
«1. Ο Ειδικός Λογαριασμός Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. του άρθρου 40 του ν. 2773/1999 διακρίνεται σε: (α) «Ειδικό Λογαριασμό Α.Π.Ε., Σ.Η.Θ.Υ.Α. και Αποθήκευσης Διασυνδεδεμένου Συστήματος και Δικτύου» και (β) «Ειδικό Λογαριασμό Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. Μη- Διασυνδεδεμένων Νησιών». Το πλεόνασμα ή το έλλειμμα του Ειδικού Λογαριασμού Α.Π.Ε.
και Σ.Η.Θ.Υ.Α. Μη-Διασυνδεδεμένων Νησιών αποτελεί έσοδο ή εκροή του Ειδικού Λογαριασμού Α.Π.Ε., Σ.Η.Θ.Υ.Α. και Αποθήκευσης Διασυνδεδεμένου Συστήματος και Δικτύου, σύμφωνα με τα ειδικότερα προβλεπόμενα στον Κώδικα Μ.Δ.Ν..
2.Η Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. Α.Ε. είναι ο διαχειριστής του Ειδικού Λογαριασμού Α.Π.Ε., Σ.Η.Θ.Υ.Α. και Αποθήκευσης Διασυνδεδεμένου Συστήματος και Δικτύου και η Δ.Ε.Δ.Δ.Η.Ε. Α.Ε., ως εκ του νόμου διαχειριστής και λειτουργός της Αγοράς των Μ.Δ.Ν., είναι ο διαχειριστής του Ειδικού Λογαριασμού Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. Μη-Διασυνδεδεμένων Νησιών. Οι Διαχειριστές Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. Α.Ε. και Δ.Ε.Δ.Δ.Η.Ε. Α.Ε., καταβάλλουν τα ποσά αποζημίωσης στους αντισυμβαλλόμενούς τους κατά τις διατάξεις της περίπτωσης θ' της παρ. 2 του άρθρου 118, και της περίπτωσης η' της παρ. 2 του άρθρου 129, αντίστοιχα, τα οποία ανακτούν πλήρως από τον Ειδικό Λογαριασμό που διαχειρίζονται, σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος άρθρου.
3.Ο Ειδικός Λογαριασμός Α.Π.Ε., Σ.Η.Θ.Υ.Α. και Αποθήκευσης Διασυνδεδεμένου Συστήματος και Δικτύου διαχωρίζεται από την 1η.6.2022 λογιστικά στους εξής τέσσερεις (4) Υπολογαριασμούς: τον Υπολογαριασμό Αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας, τον Υπολογαριασμό Ενισχύσεων υφιστάμενωνΈργων Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. που έχουν τεθεί σε λειτουργία πριν την 1η.1.2021, τον Υπολογαριασμό νέωνΐργων Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. στόχων του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (Ε.Σ.Ε.Κ., Β' 4893/23.12.2019), από τον οποίο αποζημιώνονται οι κάτοχοι των σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. που τίθενται σε λειτουργία από την 1η.1.2021, και τον Υπολογαριασμό Συστημάτων Αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας, από τον οποίο αποζημιώνονται οι κάτοχοι των σταθμών αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας, που εντάσσονται σε καθεστώς στήριξης με τη μορφή Λειτουργικής Ενίσχυσης, κατά το άρθρο 143ΣΤ.
Τα έσοδα του Ειδικού Λογαριασμού Α.Π.Ε., Σ.Η.Θ.Υ.Α. και Αποθήκευσης Διασυνδεδεμένου Συστήματος και Δικτύου είναι:
α. Έσοδα του Υπολογαριασμού Αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας του Ειδικού Λογαριασμού Α.Π.Ε., Σ.Η.Θ.Υ.Α. και Αποθήκευσης Διασυνδεδεμένου Συστήματος και Δικτύου και ειδικότερα:
αα) Τα ποσά που καταβάλλουν οι συμμετέχοντες στο πλαίσιο λειτουργίας των αγορών ηλεκτρικής ενέργειας της περ. γ) του άρθρου 5 του ν. 4425/2016 (Α' 185) για την ενέργεια από σταθμούς παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. με σύμβαση λειτουργικής ενίσχυσης σταθερής τιμής ή με σύμβαση πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας, κατά το άρθρο 12 του ν. 3468/2006 (Α' 129) ή αντίστοιχη σύμβαση αγοραπωλησίας ηλεκτρικής ενέργειας προ του ν. 3468/2006, περιλαμβανομένων των φωτοβολταϊκών ειδικού προγράμματος, του άρθρου 14Α του ν. 3468/2006 ή σύμβαση συμψηφισμού ενέργειας, σύμφωνα με τον Κανονισμό του Χρηματιστηρίου Ενέργειας (Β' 5914/2018), τον Κανονισμό Εκκαθάρισης Συναλλαγών Αγοράς Επόμενης Ημέρας και Ενδοημερήσιας Αγοράς (Β' 428/2019), τον Κανονισμό Αγοράς Εξισορρόπησης (Β' 5910/2018), και τον Κώδικα Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. (Β' 2307/2018), που τέθηκαν σε λειτουργία πριν την 1Π.1.2021. αβ) Έσοδα που προέρχονται από τις δημοπρατήσεις των Εγγυήσεων Προέλευσης, σύμφωνα με το άρθρο 15 του ν. 3468/2006.
αγ) Ποσά που προβλέπονται από την κείμενη νομοθεσία.
αδ) Το μέρος εκ των ποσών που προκύπτουν κατά τη διαδικασία εκκαθάρισης αποκλίσεων, το οποίο δεν χρεοπιστώνεται στους κατόχους σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. που λειτουργούν στο πλαίσιο σύμβασης λειτουργικής ενίσχυσης διαφορικής προσαύξησης, κατά τη συμμετοχή τους, είτε απευθείας, είτε μέσω Φορέα Σωρευτικής Εκπροσώπησης, στις ανορές ηλεκτρικής ενέργειας της περ. γ) του άρθρου 5 του ν. 4425/2016, εντός του μεταβατικού διαστήματος καιμέχριτην ανάληψη από τους κατόχους των ανωτέρω αδειών πλήρους υποχρέωσης εξισορρόπησης, σύμφωνα με τον Κανονισμό του Χρηματιστηρίου Ενέργειας, τον Κανονισμό Εκκαθάρισης Συναλλαγών Αγοράς Επόμενης Ημέρας και Ενδοημερήσιας Αγοράς, τον Κανονισμό Αγοράς Εξισορρόπησης, τον Κανονισμό Εκκαθάρισης Θέσεων Αγοράς Εξισορρόπησης και τον Κώδικα Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π.. αε) Τα ποσά που προκύπτουν κατά τη διαδικασία εκκαθάρισης αποκλίσεων, τα οποία αφορούν σε σταθμούς παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α., εφόσον οι σταθμοί αυτοί εκπροσωπούνται μέσω του Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. ως Φορέα Σωρευτικής Εκπροσώπησης Τελευταίου Καταφυγίου, σύμφωνα με την απόφαση της παρ. 5 του άρθρου 5 του ν. 4414/2016 (Α' 149), στις Αγορές Ηλεκτρικής Ενέργειας της περ. γ) του άρθρου 5 του ν. 4425/2016, σύμφωνα με τον Κανονισμό του Χρηματιστηρίου Ενέργειας, τον Κανονισμό Εκκαθάρισης Συναλλαγών Αγοράς Επόμενης Ημέρας και Ενδοημερήσιας Αγοράς, τον Κανονισμό Αγοράς Εξισορρόπησης, τον Κανονισμό Εκκαθάρισης Θέσεων Αγοράς Εξισορρόπησης και τον Κώδικα Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π..
β. Έσοδα του Υπολογαριασμού Ενισχύσεων υφιστάμενων Έργων Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. που έχουν τεθεί σε λειτουργία πριν την 1η.1.2021, του Ειδικού Λογαριασμού Α.Π.Ε., Σ.Η.Θ.Υ.Α. και Αποθήκευσης Διασυνδεδεμένου Συστήματος και Δικτύου, για την αποζημίωση των σταθμών αυτών, και ειδικότερα:
βα) Έσοδα από την επιβολή Ειδικού Τέλους για τη Μείωση Εκπομπών Αερίων Ρύπων (Ε.Τ.Μ.Ε.Α.Ρ.) επί της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας του ηπειρωτικού συστήματος και των συνδεδεμένων με αυτό νησιών.
Το Ε.Τ.Μ.Ε.Α.Ρ. επιβάλλεται επί της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας ομοιόμορφα για όλη την Ελληνική Επικράτεια, με την επιφύλαξη των επόμενων εδαφίων.
Ειδικά για τους αυτοπαραγωγούς Α.Π.Ε. ή Σ.Η.Θ.Υ.Α., το ειδικό τέλος καταβάλλεται από κάθε αυτοπαραγωγό αποκλειστικά και μόνο για το τμήμα της ηλεκτρικής ενέργειας που συνολικά αυτός απορροφά από το Δίκτυο ή το Σύστημα.
Οι μοναδιαίες χρεώσεις που επιβάλλονται ανά κατηγορία πελατών, προσδιορίζονται με απόφαση της Ρ.Α.Ε. που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, τον δωδέκατο μήνα εκάστου έτους, προκειμένου να εφαρμοσθείτο επόμενο ημερολογιακό έτος, μετά από προϋπολογιστική εκτίμηση των εσόδων και εξόδων του Ειδικού Λογαριασμού Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. Επικράτειας.
Οι ανωτέρω μοναδιαίες χρεώσεις αναθεωρούνται με την ίδια διαδικασία, τον έκτο μήνα κάθε ημερολογιακού έτους για εφαρμογή από την 1η Ιουλίου έως την 31η Δεκεμβρίου του ίδιου έτους, εφόσον αυτό απαιτείται με βάση την εξέλιξη των εσόδων και εξόδων του Ειδικού Λογαριασμού Α.Π.Ε., Σ.Η.Θ.Υ.Α. και Αποθήκευσης Διασυνδεδεμένου Συστήματος και Δικτύου εντός του έτους, με την επιφύλαξη της διατήρησης ειδικού αποθεματικού ασφαλείας έκτακτων δαπανών ύψους εβδομήντα εκατομμυρίων (70.000.000) ευρώ.
Οι αποφάσεις των προηγούμενων εδαφίων, που αναπροσαρμόζουν τις μοναδιαίες χρεώσεις του Ε.Τ.Μ.Ε.Α.Ρ., γίνονται, με στόχο τη μη ύπαρξη ελλειμμάτων στον Ειδικό Λογαριασμό Α.Π.Ε., Σ.Η.Θ.Υ.Α. και Αποθήκευσης Διασυνδεδεμένου Συστήματος καιΔικτύου μέχριτο τέλος του ημερολογιακού έτους, κατά το οποίο εφαρμόζονται οι αποφάσεις αυτές.
Με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας καθορίζονται τα ποσοστά μειωμένων χρεώσεων του Ε.Τ.Μ.Ε.Α.Ρ. ανά κατηγορία πελατών από 1η.1.2019, σύμφωνα με την Ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής «\πατις Κατευθυντήριες νραμμές για τις κρατικές ενισχύσεις στους τομείς του περιβάλλοντος και της ενέργειας (2014-2020)» (2014/C200/01), η μέγιστη και η ελάχιστη χρέωση που μπορεί να επιβληθεί σε μεμονωμένο καταναλωτή, η διαδικασία υποβολής αιτήσεων υπαγωγής σε κατηγορία δικαιούχων μειωμένης χρέωσης, ο έλεγχος των κριτηρίων υπαγωγής, το ύφος του ανταποδοτικού τέλους για την εξέταση των αιτήσεων υπαγωγής, οι υποχρεώσεις των δικαιούχων των μειωμένων χρεώσεων, τα πρόστιμα και ο τρόπος επιβολής τους σε περιπτώσεις παραβίασης των υποχρεώσεων αυτών, καθώς και κάθε άλλη λεπτομέρεια για την εφαρμογή των παραπάνω.
Με την επιφύλαξη των επόμενων εδαφίων, από 1ης.1.2019 επιβάλλεται σε όλες τις κατηγορίες καταναλωτών ενιαία χρέωση Ε.Τ.Μ.Ε.Α.Ρ., επί της ηλεκτρικής ενέργειας που απορροφούν από το Δίκτυο ή το Σύστημα, η οποία ορίζεται ως Χρέωση Βάσης (Χ.Β.). Ειδικά ως προς τις κατηγορίες των καταναλωτών που είναι δικαιούχοι μειωμένων χρεώσεων, σύμφωνα με την Ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής «για τις Κατευθυντήριες γραμμές για τις κρατικές ενισχύσεις στους τομείς του περιβάλλοντος και της ενέργειας (2014-2020)», οι μοναδιαίες χρεώσεις Ε.Τ.Μ.Ε.Α.Ρ. ορίζονται ως ποσοστό επί της Χ.Β..
Με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας καθορίζονται οι κατηγορίες καταναλωτών που είναι δικαιούχοι μειωμένων χρεώσεων Ε.Τ.Μ.Ε.Α.Ρ. από 1ης.1.2019, σύμφωνα με το προηγούμενο εδάφιο, τα ποσοστά μειωμένων χρεώσεων σε σχέση με τη Χ.Β. ανά κατηγορία δικαιούχων, οι κατηγορίες καταναλωτών στους οποίους επιβάλλεται ακέραια η Χ.Β., η μέγιστη και η ελάχιστη χρέωση που μπορεί να επιβληθεί σε μεμονωμένο καταναλωτή, προσδιορίζονται ειδικά για τα έτη 2019 και 2020 και με ισχύ από 1ης. 1.2019 οι σχετικές μοναδιαίες χρεώσεις, ο χρόνος θέσης των χρεώσεων σε εφαρμογή, η διαδικασία εκκαθάρισης των χρεώσεων από 1η.1.2019 και ρυθμίζεται κάθε άλλη λεπτομέρεια για την εφαρμογή τους, συμπεριλαμβανομένης της διαδικασίας και των όρων αναθεώρησής τους ειδικά κατά τα έτη αυτά.
Η Δ.Α.Π.Ε.Ε.Π. Α.Ε. ορίζεται ως αρμόδιος φορέας για τη διαδικασία υπαγωγής των δικαιούχων σε μειωμένες χρεώσεις μέσω υλοποίησης και διαχείρισης κατάλληλου πληροφοριακού συστήματος για την υποδοχή αιτήσεων των δυνητικών δικαιούχων.
Με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας καθορίζονται η διαδικασία υποβολής αιτήσεων υπαγωγής σε κατηγορία δικαιούχων μειωμένης χρέωσης, η διαδικασία ελέγχου των κριτηρίων υπαγωγής, το ύψος του ανταποδοτικού τέλους για την εξέταση των αιτήσεων υπαγωγής, οι υποχρεώσεις των δικαιούχων των μειωμένων χρεώσεων, τα πρόστιμα και ο τρόπος επιβολής τους σε περιπτώσεις παραβίασης των υποχρεώσεων αυτών, καθώς και κάθε άλλη λεπτομέρεια για την εφαρμογή των παραπάνω.
Ειδικά για τα έτη 2019 και 2020 και με ισχύ από 1ης.1.2019, η Χ.Β. καθορίζεται με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας και αναστέλλονται οι διαδικασίες προσδιορισμού και αναθεώρησης του τέταρτου και πέμπτου εδαφίου. Από το έτος 2021 η Χ.Β. καθορίζεται από τη Ρ.Α.Ε., σύμφωνα και με τα οριζόμενα στο τέταρτο και πέμπτο εδάφιο. Μέχρι να τεθούν σε εφαρμογή οι μειωμένες χρεώσεις που προβλέπονται στην απόφαση του ένατου εδαφίου, συνεχίζουν ως προς τις κατηγορίες των δικαιούχων αυτών να επιβάλλονται οι μοναδιαίες χρεώσεις Ε.Τ.Μ.Ε.Α.Ρ. της υπ' αρ. 1.101/2017 απόφασης της Ρ.Α.Ε. για το ημερολογιακό έτος 2018 (Β" 4670).
Λεπτομέρειες σχετικά με τις διαδικασίες διαχείρισης συναλλαγών του Ε.Τ.Μ.Ε.Α.Ρ. από 1ης.4.2019 καθορίζονται στον Κώδικα του Διαχειριστή Α.Π.Ε. και Εγγυήσεων Προέλευσης.
ββ) Ποσοστό των εσόδων που προέρχονται από τις δημοπρατήσεις των αδιάθετων δικαιωμάτων εκπομπών αερίων θερμοκηπίου που αντιστοιχούν στην Ελλάδα κατά το άρθρο 25 του ν. 3468/2006.
βγ) Τα ποσά που καταβάλλονται από τον Διαχειριστή Μ.Δ.Ν. σε περίπτωση πλεονάσματος του Ειδικού Λογαριασμού Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. Μη-Διασυνδεδεμένων Νησιών, που τηρεί ο Διαχειριστής Μ.Δ.Ν., για τον ισοσκελισμό του, σύμφωνα με τον Κώδικα Διαχείρισης Μ.Δ.Ν.. βδ) Τα τέλη που καταβάλλουν οι αιτούντες για την έκδοση Βεβαίωσης Παραγωγού Ηλεκτρικής Ενέργειας από Α.Π.Ε., συμπεριλαμβανομένου και του Τέλους Δέσμευσης Φυσικού Χώρου Εγκατάστασης.
βε) Το μέρος των εσόδων των υφιστάμενων σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. που έχουν τεθεί σε λειτουργία πριν την 1η.1.2021 καιτο οποίο οι κάτοχοι των σταθμών επιστρέφουν στον Ειδικό Λογαριασμό Α.Π.Ε., Σ.Η.Θ.Υ.Α. και Αποθήκευσης Διασυνδεδεμένου Συστήματος και Δικτύου, σύμφωνα με το άρθρο 5Β του ν. 4414/2016 (Α' 149).
βστ) Ποσά που προβλέπονται από την κείμενη νομοθεσία.
γ. Έσοδα του Υπολογαριασμού νέων Έργων Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. στόχων Ε.Σ.Ε.Κ. του Ειδικού Λογαριασμού Α.Π.Ε., Σ.Η.Θ.Υ.Α. και Αποθήκευσης Διασυνδεδεμένου Συστήματος και Δικτύου και ειδικότερα:
γα) Τα ποσά που καταβάλλουν οι συμμετέχοντες στο πλαίσιο λειτουργίας των αγορών ηλεκτρικής ενέργειας της περ. γ) του άρθρου 5 του ν. 4425/2016 για την ενέργεια από σταθμούς παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α., με σύμβαση λειτουργικής ενίσχυσης σταθερής τιμής, που τίθενται σε λειτουργία από την 1η.1.2021. γβ) Τα έσοδα από τη χρέωση που επιβάλλεται στους εκπροσώπους φορτίου για την αποζημίωση των νέων'Εργων Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. στόχων Ε.Σ.Ε.Κ. που τίθενται σε λειτουργία από την 1η.1.2021, για το σύνολο της ενέργειας που παρέχουν στην εγχώρια κατανάλωση. Η χρέωση αυτή επιβαρύνει τους πελάτες εκάστου προμηθευτή ηλεκτρικής ενέργειας, ανάλογα με την κατανάλωση ενέργειας και αποτυπώνεται στο λογαριασμό κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας.
Ειδικά ως προς τις κατηγορίες των καταναλωτών που είναι δικαιούχοι μειωμένων χρεώσεων Ε.Τ.Μ.Ε.Α.Ρ., σύμφωνα με τα έβδομο και όγδοο εδάφια της υποπερ. βα) της περ. β), δύναται να επιβάλλεται αντίστοιχα η προβλεπόμενη μειωμένη μοναδιαία χρέωση. Με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας καθορίζονται οι κατηγορίες καταναλωτών που είναι δικαιούχοι των ως άνω μειωμένων χρεώσεων, τα ποσοστά μειωμένων χρεώσεων ανά κατηγορία δικαιούχων, οι κατηγορίες καταναλωτών στους οποίους επιβάλλεται ακέραια η χρέωση, η μέγιστη και η ελάχιστη χρέωση που επιβάλλεται σε μεμονωμένους καταναλωτές, ο χρόνος θέσης των χρεώσεων σε εφαρμογή, η διαδικασία εκκαθάρισης των χρεώσεων και κάθε άλλη λεπτομέρεια για την εφαρμογή τους, συμπεριλαμβανομένης της διαδικασίας και των όρων αναθεώρησής τους.
γγ) Το μέρος των εσόδων των σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. που τίθενται σε λειτουργία από την 1η.1.2021 και το οποίο οι κάτοχοι των σταθμών επιστρέφουν στον Ειδικό Λογαριασμό Α.Π.Ε., Σ.Η.Θ.Υ.Α. και Αποθήκευσης Διασυνδεδεμένου Συστήματος και Δικτύου, σύμφωνα με το άρθρο 5Β του ν. 4414/2016. γδ) Ποσά που προβλέπονται από την κείμενη νομοθεσία.
δ. Έσοδα του Υπολογαριασμού Συστημάτων Αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας Ειδικού Λογαριασμού Α.Π.Ε., Σ.Η.Θ.Υ.Α. και Αποθήκευσης Διασυνδεδεμένου Συστήματος και Δικτύου, και ειδικότερα:
δα) Τα έσοδα από τη χρέωση που επιβάλλεται στους εκπροσώπους φορτίου για την αποζημίωση των αποθηκευτικών σταθμών που εντάσσονται σε καθεστώς λειτουργικής ενίσχυσης, κατά το άρθρο 143ΣΤ, για το σύνολο της ενέργειας που παρέχουν στην εγχώρια κατανάλωση. Η χρέωση αυτή επιβαρύνει τους πελάτες εκάστου προμηθευτή ηλεκτρικής ενέργειας, ανάλογα με την κατανάλωση ενέργειας και αποτυπώνεται στο λογαριασμό κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας.
Με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας δύναται να καθορίζονται κατηγορίες καταναλωτών που είναι δικαιούχοι μειωμένων χρεώσεων, τα ποσοστά μειωμένων χρεώσεων ανά κατηγορία δικαιούχων, οι κατηγορίες καταναλωτών στους οποίους επιβάλλεται ακέραια η χρέωση, η μέγιστη και η ελάχιστη χρέωση που μπορεί να επιβληθεί σε μεμονωμένο καταναλωτή, ο χρόνος θέσης των χρεώσεων σε εφαρμογή, η διαδικασία εκκαθάρισης των χρεώσεων και κάθε άλλη λεπτομέρεια για την εφαρμογή των χρεώσεων, συμπεριλαμβανομένης της διαδικασίας και των όρων αναθεώρησής τους, δβ) Το μέρος των εσόδων των σταθμών αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας από τη συμμετοχή τους στις αγορές ηλεκτρικής ενέργειας, που υπερβαίνει τα επιτρεπόμενα έσοδα των σταθμών αποθήκευσης, σύμφωνα με τις υποπαρ. 2Α και 2Β της παρ. 2 του άρθρου 143ΣΤ.
δγ) Ποσά που προβλέπονται από την κείμενη νομοθεσία.
4.Ο Ειδικός Λογαριασμός Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. Μη-Διασυνδεδεμένων Νησιών διαχωρίζεται λογιστικά σε δύο Υπολογαριασμούς: (α) τον Υπολογαριασμό Αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας και (β) τον Υπολογαριασμό Ενισχύσεων. Τα έσοδα του Ειδικού Λογαριασμού Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. Μη-Διασυνδεδεμένων Νησιών χαρακτηρίζονται ως'Εσοδα Αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας και ως'Εσοδα Ενισχύσεων αντίστοιχα.
α. Έσοδα του Υπολογαριασμού Αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας του Ειδικού Λογαριασμού Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. Μη-Διασυνδεδεμένων Νησιών είναι:
(αα) Τα ποσά που καταβάλλουν οι Εκπρόσωποι Φορτίου των Μη-Διασυνδεδεμένων Νησιών, σύμφωνα με τα ειδικότερα προβλεπόμενα στον Κώδικα Μ.Δ.Ν., για την ηλεκτρική ενέργεια που απορροφάται στα συστήματα των νησιών αυτών, η οποία παράγεται από τις μονάδες που αναφέρονται στην περίπτωση η' της παρ. 2 του άρθρου 129.
(ββ) Τα ποσά που καταβάλλουν οι Εκπρόσωποι Φορτίου των Μη-Διασυνδεδεμένων Νησιών, σύμφωνα με τα ειδικότερα προβλεπόμενα στον Κώδικα Μ.Δ.Ν., για την ηλεκτρική ενέργεια που απορροφάται στα συστήματα των νησιών αυτών, η οποία παράγεται από Φ/Β Ειδικού Προγράμματος του άρθρου 14Ατου ν. 3468/2006 και από Α.Π.Ε. με Συμβάσεις Συμψηφισμού Ενέργειας, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία.
(γγ) Ποσά που προβλέπονται από την κείμενη νομοθεσία και τον Κώδικα Μ.Δ.Ν.. Η Δ.Ε.Δ.Δ.Η.Ε. Α.Ε., ως Διαχειριστής Μ.Δ.Ν., υπολογίζει, σε μηνιαία και ετήσια βάση, τα ποσά των υποπαραγράφων α και β', σύμφωνα με τις εγκεκριμένες Μεθοδολογίες, βάσει των διατάξεων του Κώδικα Μ.Δ.Ν.. Λεπτομέρειες σχετικά με τις διαδικασίες εκκαθάρισης και διακανονισμού συναλλαγών καθορίζονται στον Κώδικα Διαχείρισης Ηλεκτρικών Συστημάτων Μη-Διασυνδεμένων Νησιών.
β. Έσοδα του Υπολογαριασμού Ενισχύσεων του Ειδικού Λογαριασμού Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. Μη-Διασυνδεδεμένων Νησιών είναι:
(αα) Τα ποσά που προκύπτουν από την επιβολή ΕΤΜΕΑΡ επί της κατανάλωσης των Συστημάτων των Μη-Διασυνδεδεμένων Νησιών όπως το τέλος αυτό ορίζεται στην υποπερ. (βα) της περ. β' της παρ. 3.
(ββ) Τα ποσά που καταβάλλονται από τον Διαχειριστή Α.Π.Ε. και Εγγυήσεων Προέλευσης σε περίπτωση ελλείμματος του Ειδικού Λογαριασμού Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. Μη- Διασυνδεδεμένων Νησιών, για τον ισοσκελισμό του, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στον Κώδικα Διαχείρισης Μ.Δ.Ν..
(γγ) Ποσά που προβλέπονται από την κείμενη νομοθεσία και τον Κώδικα Μ.Δ.Ν..
(δδ) Έσοδα που προέρχονται από τις δημοπρατήσεις των Εγγυήσεων Προέλευσης που εκδίδονται στον Διαχειριστή Α.Π.Ε. και Εγγυήσεων Προέλευσης, σύμφωνα με το άρθρο 15 του ν. 3468/2006.».
Άρθρο 3
Εγκατάσταση και λειτουργία σταθμών αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας τεχνολογίας αντλησιοταμίευσης
1.Για την εγκατάσταση και λειτουργία σταθμών αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας τεχνολογίας αντλησιοταμίευσης, τη διαδικασία έκδοσης όλων των απαιτούμενων αδειών, τα θέματα έγκρισης επέμβασης, καθώς και για θέματα που αφορούν στην εγγυοδοσία των σταθμών αυτών για τη χορήγηση προσφοράς σύνδεσης από τον αρμόδιο διαχειριστή, εφαρμόζονται κατά περίπτωση η παρ. 4 του άρθρου 27 του ν. 3468/2006 (Α' 129), η παρ. 3 του άρθρου 45 και η παρ. 2 του άρθρου 58 του ν. 998/1979 (Α' 289), καθώς και η περ. 7 της υποπαρ. 1.5 της παρ. Γ του άρθρου πρώτου του ν. 4152/2013 (Α'107), περί υδροηλεκτρικών σταθμών εγκατεστημένης ισχύος άνω των δέκα πέντε (15) μεγαβάτ (MW).
Ειδικά ως προς την παράταση της διάρκειας ισχύος της άδειας εγκατάστασης, εφαρμόζεται η περ. δΐ) της παρ. 10 του άρθρου 8 του ν. 3468/2006.
2.Το άρθρο 101 του ν. 4685/2020 (Α' 92), περί δόμησης υπόγειων υδροηλεκτρικών σταθμών, εφαρμόζεται αναλόγως για την έκδοση οικοδομικής άδειας για την κατασκευή υπογείων εγκαταστάσεων και των συνοδών υπέργειων εγκαταστάσεων των σταθμών αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας τεχνολογίας αντλησιοταμίευσης.
Άρθρο 4
Διεύρυνση του σκοπού και της πηγής εσόδων της Ελληνικής Διαχειριστικής Εταιρίας Υδρογονανθράκων Α.Ε. - Τροποποίηση παρ. 1 του άρθρου 146 και παρ. 2 του άρθρου 147 του ν. 4001/2011
1.Στην παρ. 1 του άρθρου 146 του ν. 4001/2011 (Α' 179), περί των σκοπών της Ελληνικής Διαχειριστικής Εταιρίας Υδρογονανθράκων Α.Ε. (ΕΔΕΥ Α.Ε.), μετά την περ. ιθ προστίθενται περ. ιθα, ιθβ και ιθγ, ως εξής:
«ιθα. Η χορήγηση αδειών εξερεύνησης και αποθήκευσης διοξειδίου του άνθρακα σε γεωλογικούς σχηματισμούς και η εν γένει διαχείριση των δικαιωμάτων του Ελληνικού Δημοσίου σχετικά με την εκμετάλλευση γεωλογικών σχηματισμών για την αποθήκευση διοξειδίου του άνθρακα και άλλων αερίων ή υγρών στοιχείων και ενώσεων, συμπεριλαμβανομένης της σύναψης και της παρακολούθησης της εκτέλεσης των σχετικών συμβάσεων, σύμφωνα με την υπό στοιχεία 48416/2037/Ε.103/7.11.2011 κοινή απόφαση του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών και των Υπουργών Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας και Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής (Β'2516) και την κείμενη νομοθεσία.
ιθβ. Η παρακολούθηση της ασφαλούς λειτουργίας των έργων των περ. ιζ και ιθα. Με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας και των κατά περίπτωση αρμόδιων Υπουργών καθορίζονται οι αρμοδιότητες και η λειτουργία της ΕΔΕΥ Α.Ε. για την εφαρμογή της παρούσας περίπτωσης και οι ελάχιστες τεχνικές απαιτήσεις για την παρακολούθηση, ιθγ. Η εισήγηση προς τους αρμόδιους Υπουργούς για την έκδοση των εκάστοτε προβλεπόμενων στην κείμενη νομοθεσία κανονιστικών πράξεων για τον καθορισμό της διαδικασίας και των προϋποθέσεων χρήσης, ανάπτυξης και εκμετάλλευσης γεωλογικών σχηματισμών για την αποθήκευση αερίων και υγρών στοιχείων και ενώσεων.».
2.Στηνπαρ. 2 του άρθρου 147 του ν. 4001/2011, περί των εσόδων της ΕΔΕΥ Α.Ε., προστίθεται περ. στ) ως εξής:
«στ) Τα ποσά που εισπράττει από τη διαχείριση των δικαιωμάτων και την άσκηση των αρμοδιοτήτων των περ. ιθα και ιθβ της παρ. 1 του άρθρου 146. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Οικονομικών, καθορίζονται: α) οι πηγές των χρηματοοικονομικών πόρων της ΕΔΕΥ Α.Ε. για την άσκηση των αρμοδιοτήτων του πρώτου εδαφίου, β) τυχόν δαπάνες συμμετοχής των ενδιαφερομένων καιτο οικονομικό αντάλλαγμα της παραχώρησης των δικαιωμάτων των περ. ιθα και ιθβ της παρ. 1 του άρθρου 146, γ) η διαδικασία είσπραξης των εσόδων, καθώς και δ) κάθε άλλο αναγκαίο για τα ανωτέρω θέμα.».
Άρθρο 5
Ειδικό τέλος υπέρ Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α' βαθμού για το έτος 2021 - Εξουσιοδοτική διάταξη
1.Οι Διαχειριστές Δικτύων Διανομής Φυσικού Αερίου καταβάλλουν ειδικό τέλος ίσο με το δεκατέσσερα τοις εκατό (14%) των καθαρών κερδών τους (μετά φόρων) του έτους 2021, όπως αυτά εμφανίζονται στις οικονομικές τους καταστάσεις για το έτος αυτό, προκειμένου να αποδοθεί στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.) Α' βαθμού, οι οποίοι κείνται στα γεωγραφικά όρια δραστηριότητας των ανωτέρω Διαχειριστών. Το τέλος καταβάλλεται από τους Διαχειριστές Δικτύων Διανομής Φυσικού Αερίου σε λογαριασμό του Υπουργείου Εσωτερικών που συστήνεται στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων για τον σκοπό αυτό, μέσα σε προθεσμία τριών (3) μηνών από την έναρξη ισχύος του παρόντος.
2.Με κοινή απόφαση των Υπουργών Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Οικονομικών και Εσωτερικών καθορίζονται η διαδικασία και οι όροι απόδοσης του ειδικού τέλους στους δικαιούχους Ο.Τ.Α. Α' βαθμού της παρ. 1, η κατανομή του ανάλογα με τη συμμετοχή κάθε Ο.Τ.Α. στην κατανάλωση φυσικού αερίου για το έτος 2021, προσδιορίζονται οι υπηρεσίες του Υπουργείου Εσωτερικών που παρακολουθούν την απόδοσή του, καθώς και κάθε άλλο σχετικό θέμα για την εφαρμογή του παρόντος.
3.Η υπό στοιχεία οικ. ΥΠΕΝ/ΔΥΔΡ/123679/3381/23.12.2021 απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, περί διαδικασίας και όρων απόδοσης του ειδικού τέλους που αφορά την κατανάλωση φυσικού αερίου (Β' 6292), καταργείται από την έναρξη ισχύος του παρόντος.