Υπ.Εργασίας: Ενισχύονται οι κανόνες λειτουργίας και εποπτείας των δομών κοινωνικής φροντίδας
Με Τροπολογία θεσπίζονται κανόνες που αφορούν στην διοίκηση και την οικονομική διαχείριση των Μονάδων Παιδικής Προστασίας.
Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση του Υπουργίας Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Ενισχύονται ακόμα περισσότερο οι κανόνες λειτουργίας και εποπτείας των μονάδων κοινωνικής φροντίδας προς την κατεύθυνση της νομιμότητας της διαφάνειας και της λογοδοσίας, με στόχο την καλύτερη προστασία των ωφελούμενων των υπηρεσιών των εν λόγω δομών.
Με νομοθετική ρύθμιση του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων που περιλαμβάνεται σε τροπολογία του Υπουργείου Υγείας, εισάγεται σύστημα διοίκησης και εσωτερικού ελέγχου των Μονάδων Παιδικής Προστασίας ενώ συμπληρώνεται και επικαιροποιείται το σύστημα εποπτείας και επιβολής κυρώσεων στους φορείς που παρέχουν οργανωμένες κοινωνικές υπηρεσίες. Με τις προτεινόμενες διατάξεις εξασφαλίζεται επίσης ότι η οικονομική ενίσχυση που λαμβάνουν αυτοί οι φορείς, είτε από την Πολιτεία, είτε από ιδιώτες δωρητές χρησιμοποιείται πράγματι για τον σκοπό για τον οποίο δίνεται.
Πιο συγκεκριμένα, με τη ρύθμιση θεσπίζονται για πρώτη φορά κανόνες που αφορούν στην διοίκηση και την οικονομική διαχείριση των Μονάδων Παιδικής Προστασίας, ώστε να διασφαλιστεί η σύννομη και διαφανής λειτουργία τους.
Μεταξύ άλλων:
1.Ορίζεται ότι οι εν λόγω μονάδες θα πρέπει να διοικούνται από πολυμελές όργανο, τα μέλη του οποίου κατά πλειοψηφία θα είναι ανεξάρτητα από τον φορέα. Θα πρέπει επίσης να διαθέτουν και να συγκροτούν δυο νέα εσωτερικά όργανα, την Επιτροπή Ελέγχου και τη Μονάδα Εσωτερικού Ελέγχου για να υπάρχει εσωτερική λογοδοσία.
2.Προβλέπεται ότι το εκτελεστικό όργανο διοίκησης της μονάδας παιδικής προστασίας υποχρεούται κάθε χρόνο να συντάσσει έκθεση διαχείρισης που υποβάλλεται στη συνέλευση μελών στη περίπτωση των σωματείων και στους εταίρους στην περίπτωση των Αστικών Μη Κερδοσκοπικών Εταιρειών.
3.Προβλέπεται ότι οι μονάδες παιδικής προστασίας ότι θα πρέπει να τηρούν τους κανόνες δημόσιου λογιστικού και να συντάσσουν ετήσιες οικονομικές καταστάσεις στη βάση των Ελληνικών Λογιστικών Προτύπων, που θα ελέγχονται από ορκωτό λογιστή.
4.Θεσπίζεται υποχρέωση δημοσίευσης της έκθεσης αξιολόγησης των Κοινωνικών Συμβούλων, της έκθεσης ελέγχου, της έκθεσης διαχείρισης και των εγκεκριμένων οικονομικών καταστάσεων.
5.Ορίζεται ότι η διοίκηση λογοδοτεί στον φορέα και στον εποπτικό μηχανισμό και τα μέλη της καθίστανται ατομικώς υπεύθυνα για τις ενέργειές τους και για έχουν ατομικές συνέπειες.
6.Προβλέπεται για όλες τις δομές κοινωνικής φροντίδας, ότι στις ακραίες και επείγουσες περιπτώσεις, όπου δεν εξασφαλίζεται ανεκτό επίπεδο περίθαλψης και μεταχείρισης των ωφελούμενων και τίθενται σε άμεσο κίνδυνο η σωματική ή η ψυχική υγεία τους, πέραν των προστίμων, η Πολιτεία και η Δικαιοσύνη μπορούν να παρέμβουν και να αντικαταστήσουν προσωρινά την Διοίκηση του φορέα. Προβλέπεται ειδικότερα ότι το αρμόδιο Δικαστήριο να μπορεί επιπλέον να αφαιρέσει την επιμέλεια των παιδιών από τον φορέα αλλά και να κλείσει εντελώς τον φορέα. Επιδιώκεται έτσι να δίνεται θεσμική και καθαρή λύση στις περιπτώσεις που φορείς ακραία ακατάλληλοι και επικίνδυνοι για την ζωή των παιδιών, των αναπήρων και των ηλικιωμένων συνεχίζουν να λειτουργούν, παρά τα πρόστιμα και τις σφραγίσεις που γίνονται.
Διευκρινίζεται τέλος ότι τα Κέντρα Φιλοξενίας για Ασυνόδευτους Ανηλίκους που εποπτεύονται από το Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου δεν εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής των προτεινόμενων ρυθμίσεων.
Τέλος, με άλλο άρθρο της τροπολογίας διασφαλίζεται ότι οι δομές των Δήμων για την ενίσχυση κοινωνικής ένταξης ευάλωτων ομάδων πληθυσμού, όπως τα Κέντρα Κοινότητας Κέντρα Ημερήσιας Φροντίδας Ηλικιωμένων, Στέγη Υποστηριζόμενης Διαβίωσης για άτομα με αναπηρία, Κοινωνικά Παντοπωλεία, φαρμακεία κλπ, που συγχρηματοδοτούνται από ευρωπαϊκούς πόρους, θα συνεχίσουν να λειτουργούν και να χρηματοδοτούνται και στην νέα προγραμματική περίοδο του ΕΣΠΑ 2021-2027 και μάλιστα με το ίδιο προσωπικό που είχαν.
Η Τροπολογία προβλέπει αναλυτικά:
ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ / ΠΡΟΣΘΗΚΗ
ΣΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΥΓΕΙΑΣ ΜΕ ΤΙΤΛΟ «Φαρμακευτικοί Σύλλογοι - Πανελλήνιος φαρμακευτικός Σύλλογος - Ινστιτούτο Φαρμακευτικών Επιστημονικών Ερευνών και άλλες ρυθμίσεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Υγείας»
ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
Άρθρο 8
Νομιμότητα, εποπτεία, διαφάνεια και λογοδοσία των μονάδων κοινωνικής φροντίδας
1.Στο άρθρο 1 του ν. 2345/1995 (Α' 123), περί των οργανωμένων υπηρεσιών παροχής προστασίας από φορείς κοινωνικής πρόνοιας, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις:α) προστίθεται τίτλος, β) η παρ. 1 αντικαθίσταται,γ) στην παρ. 2 αντικαθίστανται τα δύο πρώτα εδάφια,δ) στην παρ. 4 επέρχονται νομοτεχνικές βελτιώσεις ως προς την ενιαία γραφή της λέξης «Φορείς» ή «Φορέα» και: δα) στο τρίτο εδάφιο διαγράφεται η φράση «της παρ. 1 του παρόντος και του άρθρου 3», δβ) το παλαιό έκτο εδάφιο διαγράφεται, δγ) προστίθεται νέο έβδομο εδάφιο, δδ) στο δωδέκατο εδάφιο διαγράφεται η φράση «της παρ. 1 του παρόντος και του άρθρου 3», δε) στο δέκατο πέμπτο εδάφιο διαγράφεται η φράση «της παρ. 1 του παρόντος και του άρθρου 3», δστ) προστίθενται νέα εδάφια, δέκατο έβδομο, δέκατο όγδοο και δέκατο ένατο,ε) στην παρ. 7: εα) μετά από τις λέξεις «οι τροποποιήσεις των αδειών λειτουργίας» προστίθενται οι λέξεις «των Μονάδων» και εβ) μετά από τις λέξεις «οι επεκτάσεις των κτιριακών τους υποδομών» προστίθενται οι λέξεις «κοινωνικής φροντίδας» και το άρθρο 1 διαμορφώνεται ως εξής:
«Άρθρο 1
Προϋποθέσεις λειτουργίας μονάδων κοινωνικής φροντίδας
1.Για τις ανάγκες του παρόντος νόμου:
α) ως «Μονάδα» νοείται κάθε δομή στην οποία παρέχονται οργανωμένες υπηρεσίες κοινωνικής φροντίδας, που έχουν σχέση με την προστασία του παιδιού ή ατόμων με αναπηρία (παιδιών και ενηλίκων) ή ηλικιωμένων ή ανιάτων ή χρονίως πασχόντων ατόμων και
β) ως «Φορέας» νοείται κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο που διαθέτει και λειτουργεί μία ή περισσότερες Μονάδες.
Φυσικά και νομικά πρόσωπα δεν επιτρέπεται να λειτουργούν Μονάδα πριν από τη λήψη σχετικής άδειας από την οικεία Περιφέρεια, εφόσον τέτοια προβλέπεται, σύμφωνα με την παρ. 3. Στην άδεια του δεύτερου εδαφίου αναγράφονται υποχρεωτικά το είδος της Μονάδας και η δυναμικότητά της.
Η περ. 22 της παρ. 3 του άρθρου 94 του ν. 3852/2010 (Α' 87) διατηρείται σε ισχύ.
2.Με κοινές αποφάσεις των Υπουργών Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ορίζονται, κατά κατηγορία Μονάδας ως προς τα ωφελούμενα πρόσωπα και το περιεχόμενο των παρεχόμενων προς αυτά υπηρεσιών και ευκολιών, με την επιφύλαξη των πολεοδομικών διατάξεων, οι προϋποθέσεις για την παροχή άδειας ίδρυσης και λειτουργίας Μονάδων, το ελάχιστο περιεχόμενο του εσωτερικού κανονισμού λειτουργίας, οι απαιτούμενοι γενικά χώροι και τα θέματα της κατάλληλης διαρρύθμισης των κτιρίων, καθώς και ειδικότερα τα της επιφάνειας των χώρων εγκαταστάσεων υγιεινής, μηχανολογικών, ηλεκτρολογικών, ψυχαγωγίας, απασχόλησης και λοιπών βοηθητικών (όπως εστιάσεως, μαγειρείων και πλυντηρίων) κοινόχρηστων και ακάλυπτων χώρων, το επιτρεπτό ή μη της λειτουργίας τους εκτός αστικού ιστού και οι τυχόν ειδικότερες απαιτήσεις ως προς τα οικόπεδα ή τα γήπεδα εγκατάστασής τους, τον εξοπλισμό και τη στελέχωσή τους, τον αναγκαίο αριθμό προσώπων και τα απαιτοΰμενα ειδικότερα προσόντα τους. Με τις ίδιες αποφάσεις ορίζονται οι διαδικασίες και οι υπεύθυνοι για τη λειτουργία της Μονάδας σύμφωνα με τον νόμο, ο τρόπος άσκησης της εποπτείας, ο τρόπος αξιολόγησης της οικονομικής διαχείρισης του Φορέα και ο τρόπος της επιστημονικής αξιολόγησης της Μονάδας από τις υπηρεσίες του Υπουργείου και τις οικείες Περιφέρειες, τα απαιτούμενα δικαιολογητικά και κάθε σχετική λεπτομέρεια. Μέχρι την έκδοση των παραπάνω αποφάσεων εξακολουθούν να ισχύουν οι διατάξεις που ίσχυαν πριν από τη δημοσίευση του παρόντος.
3.Με κοινές αποφάσεις των Υπουργών Εσωτερικών και Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων που δημοσιεύονται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, ορίζονται τα της συστάσεως και λειτουργίας πρωτοβάθμιων και δευτεροβάθμιων επιτροπών που αποφαίνονται για την καταλληλότητα των χώρων και τις άλλες προϋποθέσεις που απαιτούνται για τη λήψη άδειας λειτουργίας κατά τις διατάξεις του παρόντος νόμου.
Μέχρι την έκδοση των ως άνω αποφάσεων ισχύουν οι υπάρχουσες διατάξεις. Όπου στις ισχύουσες κατά την έκδοση του παρόντος νόμου διατάξεις προβλέπεται κρίση ή γνωμοδότηση επιτροπής, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν εφεξής να προσφεύγουν σε δευτεροβάθμια επιτροπή που συστήνεται σε κάθε περιφερειακή ενότητα με απόφαση του οικείου Περιφερειάρχη και αποτελείται από τους προϊσταμένους των τεχνικών υπηρεσιών, των υπηρεσιών υγιεινής και των υπηρεσιών πρόνοιας της περιφέρειας και ανά έναν εκπρόσωπο του οικείου δικηγορικού συλλόγου και τεχνικού επιμελητηρίου.
Η προσφυγή ασκείται μέσα σε προθεσμία δέκα (10) ημερών από την κοινοποίηση ή με άλλον τρόπο γνώση της προσβαλλόμενης πράξης. Με την ίδια απόφαση ορίζονται ο πρόεδρος της επιτροπής και τα αναπληρωματικά της μέλη και καθορίζεται κάθε λεπτομέρεια αναγκαία για τη λειτουργία των επιτροπών αυτών.
4.Με απόφαση του οικείου Περιφερειάρχη ορίζεται σε κάθε περιφερειακή ενότητα ένας (1) τουλάχιστον κοινωνικός λειτουργός ή άλλος κοινωνικός επιστήμονας που υπηρετεί σε αυτή, ως κοινωνικός σύμβουλος.
Σε περίπτωση υποστελέχωσης της περιφέρειας από υπαλλήλους σχετικών ειδικοτήτων και για την αποτελεσματική λειτουργία του θεσμού, δύναται να ορίζεται ως κοινωνικός σύμβουλος και υπάλληλος των ανωτέρω ειδικοτήτων που υπηρετεί σε δήμους ή νομικά πρόσωπα αυτών, σε Ν.Π.Δ.Δ. ή σε αποκεντρωμένες υπηρεσίες του Δημοσίου, που εδρεύουν στην οικεία περιφερειακή ενότητα.
Ο κοινωνικός σύμβουλος ασκεί επίβλεψη και συνεχή παρακολούθηση των υπηρεσιών που παρέχονται από τους Φορείς ως προς την ποιότητα και την επάρκεια αυτών, καθώς και ως προς την τήρηση των ειδικότερων υποχρεώσεων των ως άνω Φορέων που πηγάζουν από την κείμενη νομοθεσία.
Ο κοινωνικός σύμβουλος πραγματοποιεί αυτοψίες στους χώρους των Φορέων που υπάγονται στον έλεγχό του, ανεξάρτητα από το εάν οι εν λόγω Φορείς εποπτεύονται από τις οικείες περιφερειακές ενότητες ή υπάγονται στον έλεγχό του βάσει του π.δ. 99/2017 (Α' 141), κατ' ελάχιστο μία φορά το εξάμηνο, συντάσσοντας ακολούθως σχετική έκθεση αξιολόγησης για την οργάνωση και λειτουργία κάθε φορέα και για την εν γένει ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών, προβαίνοντας σε συστάσεις και υποδεικνύοντας συγκεκριμένες ενέργειες και λήψη μέτρων, όπου απαιτείται.
Αν κρίνεται σκόπιμο, οι αυτοψίες γίνονται συχνότερα και όσες φορές απαιτείται για την άμεση επαφή και παρακολούθηση των υπηρεσιών που παρέχονται από τον φορέα.
Οι εκθέσεις υποβάλλονται, κατά περίπτωση στην αρμόδια υπηρεσία της οικείας περιφερειακής ενότητας, με ταυτόχρονη κοινοποίηση στον φορέα, στην αδειοδοτούσα αρχή, στην αρμόδια διεύθυνση του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και στην υπηρεσία που ασκεί την εποπτεία στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.) για την περίπτωση των Φορέων που συστήνονται και λειτουργούν από δήμους ή νομικά πρόσωπα αυτών.
Η δομή της έκθεσης καθορίζεται με απόφαση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων.
Για την άσκηση των αρμοδιοτήτων του, ο κοινωνικός σύμβουλος έχει δικαίωμα πρόσβασης στα αρχεία των Φορέων, τους οποίους επιβλέπει σύμφωνα με την παρ. 2, καθώς και στους φακέλους των ωφελούμενων φυσικών προσώπων.
Οι ελεγχόμενοι Φορείς υποχρεούνται να εφαρμόζουν τις συστάσεις του κοινωνικού συμβούλου και να λαμβάνουν όλα τα απαραίτητα μέτρα συμμόρφωσης προς τις υποδείξεις των εκθέσεων αξιολόγησης.
Η συμμόρφωση ή μη των Φορέων, σύμφωνα με όσα ορίζονται στο προηγούμενο εδάφιο λαμβάνεται υπόψη κατά τις διαδικασίες αδειοδότησης, πιστοποίησης, καθώς και επιχορήγησής τους από πιστώσεις του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων.
Για την αποτελεσματικότερη άσκηση των αρμοδιοτήτων του κοινωνικού συμβούλου, προβλέπεται η παροχή ειδικής ενιαίας επιμόρφωσης στους επαγγελματίες που αναλαμβάνουν τον ρόλο αυτόν, υπό τον συντονισμό του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων.
Τουλάχιστον μία φορά το εξάμηνο, στους Φορείς διενεργείται πρόσθετη αυτοψία από κλιμάκιο δύο τουλάχιστον αρμοδίων προς τούτο υπαλλήλων γειτονικής Περιφερειακής Ενότητας, μεταξύ των οποίων και ο κοινωνικός σύμβουλος.
Η πρόσθετη αυτοψία σκοπό έχει να ελεγχθεί η ποιότητα και επάρκεια των παρεχομένων από τον Φορέα υπηρεσιών, σύμφωνα με τα οριζόμενα για τον έλεγχο και από τις υπηρεσίες της οικείας Περιφερειακής Ενότητας.
Το κλιμάκιο που θα διενεργήσει αυτοψία σε Φορείς γειτονικής Περιφερειακής Ενότητας ορίζεται με απόφαση του Περιφερειάρχη.
Ο Περιφερειάρχης φροντίζει με τις σχετικές αποφάσεις του να εναλλάσσονται με τη μεγαλύτερη δυνατή συχνότητα οι υπηρεσίες που διενεργούν αυτοψίες στους Φορείς.
Τα έξοδα της μετάβασης των ελεγκτών στις γειτονικές Περιφερειακές Ενότητες καλύπτονται από την υπηρεσία.
Ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων δύναται να αιτηθεί ανά πάσα στιγμή τη διενέργεια ελέγχου, επιθεώρησης ή έρευνας Φορέα από την Εθνική Αρχή Διαφάνειας.
Το αίτημα του προηγουμένου εδαφίου συνεκτιμάται από τον Διοικητή της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας, κατ' εφαρμογή της παρ. 2 του άρθρου 100 του ν. 4622/2019 (Α' 133).
Ομοίως ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων δύναται να αιτηθεί προς την οικεία Περιφέρεια τη διενέργεια έκτακτων αυτοψιών, σύμφωνα με το παρόν.
Κάθε ειδικό, τεχνικό ή λεπτομερειακό θέμα yia την εφαρμογή της παρούσας καθορίζεται με κοινή απόφαση των Υπουργών Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και Εσωτερικών.
5.Οι οίκοι ευγηρίας, τα «Γηροκομεία» και οι με άλλες ονομασίες λειτουργούσες επιχειρήσεις κλειστής περίθαλψης και φροντίδας ηλικιωμένων μετονομάζονται σε «Μονάδες Φροντίδας Ηλικιωμένων» και οι άδειες λειτουργίας θα εκδίδονται εφεξής μόνο με τη χρήση αυτού του τίτλου.
Οι ήδη λειτουργούσες επιχειρήσεις του προηγούμενου εδαφίου οφείλουν εντός προθεσμίας έξι (6) μηνών από την ισχύ του παρόντος νόμου να συμμορφωθούν. Η μη συμμόρφωση συνιστά παράβαση των όρων άδειας λειτουργίας και τιμωρείται, εφαρμοζομένων αναλόγως των κυρώσεων, που προβλέπονται από τον παρόντα νόμο.
6.Οι διατάξεις του παρόντος νόμου εφαρμόζονται αναλόγως και για τις εξοχές παιδιών και ηλικιωμένων και τις οικογενειακές κατασκηνώσεις (θέρετρα), καθώς επίσης και για κατασκηνώσεις που λειτουργούν χωρίς άδεια λειτουργίας ή δεν πληρούν τις νόμιμες προϋποθέσεις λειτουργίας τους.
7.Για τα νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου της παρ. 1 που λειτουργούν κατά την ψήφιση του παρόντος νόμου, μέχρι την έκδοση των υπουργικών αποφάσεων της παρ. 2, οι τροποποιήσεις των αδειών λειτουργίας των Μονάδων τους ή οι επεκτάσεις των κτιριακών τους υποδομών κοινωνικής φροντίδας γίνονται με τους όρους και τις προϋποθέσεις που ίσχυαν όταν εκδόθηκε η αρχική άδεια λειτουργίας τους ή σε κάθε άλλη περίπτωση ύστερα από έγκριση σκοπιμότητας του αρμοδίου οργάνου του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων.
2.Μετά από το άρθρο 1 του ν. 2345/1995, προστίθεται άρθρο ΙΑ ως εξής:
«Άρθρο 1Α
Διοίκηση, εσωτερικός έλεγχος και διαφάνεια Φορέων λειτουργίας Μονάδων Παιδικής Προστασίας και Φροντίδας
1.Οι Φορείς λειτουργίας Μονάδων Παιδικής Προστασίας και Φροντίδας (ΜοΠΠ) είναι υποχρεωτικώς μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα. Διοικούνται από εκτελεστικό όργανο διοίκησης, το οποίο αποτελείται από τουλάχιστον πέντε (5) μέλη. Διαθέτουν και συγκροτούν α) επιτροπή ελέγχου και β) μονάδα εσωτερικού ελέγχου.
3.Ως σχέσεις εξάρτησης θεωρούνται οι οικονομικές και επιχειρηματικές σχέσεις, σχέσεις μεταξύ συζύγων ή συμβιούντων ή συγγενικές σχέσεις εξ αίματος ή εξ αγχιστείας είτε σε ευθεία γραμμή είτε εκ πλαγίου, οποιουδήποτε βαθμού, ή άλλου είδους σχέσεις εξάρτησης με τον Φορέα ή με μέλος του εκτελεστικού οργάνου της διοίκησης ή ανώτατο διευθυντικό στέλεχος του Φορέα ή άλλο μέλος ή ιδρυτή ή εταίρο του Φορέα, οι οποίες μπορούν να επηρεάσουν τις αποφάσεις του μέλους του εκτελεστικού οργάνου διοίκησης και την ανεξάρτητη και αντικειμενική κρίση του. Σε περίπτωση αμφιβολίας ως προς την ύπαρξη σχέσης εξάρτησης, το μέλος ενημερώνει εγγράφως την επιτροπή ελέγχου. Η λήψη μισθού, αμοιβής ή αποζημίωσης για τα καθήκοντα ως μέλους του εκτελεστικού οργάνου διοίκησης, της επιτροπής ελέγχου και της μονάδας εσωτερικού ελέγχου δεν συνιστά σχέση εξάρτησης για του σκοπούς του παρόντος.
4.Οι αρμοδιότητες και τα καθήκοντα του εκτελεστικού οργάνου της διοίκησης ορίζονται στο καταστατικό και εξειδικεύονται στον κανονισμό λειτουργίας του Φορέα.
5.Η επιτροπή ελέγχου αποτελείται από τρία (3) τουλάχιστον ανεξάρτητα μέλη του εκτελεστικού οργάνου διοίκησης και λειτουργεί κατ' αναλογία με το άρθρο 44 του ν. 4449/2017 (Α1 7). Παρακολουθεί την αποτελεσματικότητα των συστημάτων εσωτερικού ελέγχου, διασφάλισης της τήρησης των καταστατικών σκοπών του Φορέα ΜοΠΠ και ιδίως του προνοιακού σκοπού της και, κατά περίπτωση, της μονάδας εσωτερικού ελέγχου της. Η επιτροπή ελέγχου παρουσιάζει και υποβάλλει μαζί με τις παρατηρήσεις της στο εκτελεστικό όργανο της διοίκησης τα αποτελέσματα του εσωτερικού ελέγχου, καθώς και τις προτάσεις βελτίωσης. Επιτρέπεται η ανάθεση του εσωτερικού ελέγχου σε εξωτερικό συνεργάτη.
6.Η μονάδα εσωτερικού ελέγχου εξετάζει και αξιολογεί την εφαρμογή του κανονισμού λειτουργίας του Φορέα, των μηχανισμών εταιρικής διακυβέρνησης και συντάσσει εκθέσεις εσωτερικού ελέγχου, οι οποίες υποβάλλονται ετησίως στην επιτροπή ελέγχου. Η μονάδα εσωτερικού ελέγχου αποτελείται από τουλάχιστον τρία (3) ανεξάρτητα πρόσωπα, σύμφωνα με την παρ. 3.
7.Το εκτελεστικό όργανο διοίκησης του Φορέα λειτουργίας ΜοΠΠ υποχρεούται κάθε χρόνο να συντάσσει έκθεση διαχείρισης. Στην περίπτωση των σωματείων, υποβάλλει την έκθεση διαχείρισης στη συνέλευση μελών και στην περίπτωση των Αστικών Μη Κερδοσκοπικών Εταιρειών, στους εταίρους.
8.Ο Φορέας λειτουργίας ΜοΠΠ υποχρεούται να συντάσσει και να εγκρίνει τις ετήσιες οικονομικές καταστάσεις, οι οποίες συντάσσονται επί τη βάσει των Ελληνικών Λογιστικών Προτύπων, όπως αυτά εξειδικεύονται από την Επιτροπή Λογιστικής Τυποποίησης και Ελέγχων. Οι οικονομικές καταστάσεις του πρώτου εδαφίου ελέγχονται από ορκωτό ελεγκτή λογιστή ή ελεγκτική εταιρεία σύμφωνα με τον ν. 4449/2017. Οι οικονομικές καταστάσεις περιλαμβάνουν κατ' ελάχιστον ετήσιο Ισολογισμό, Κατάσταση εσόδων και εξόδων και Κατάσταση Ταμειακών ροών.
9.Η άδεια της παρ. 1 του άρθρου 1, η έκθεση αξιολόγησης των Κοινωνικών Συμβούλων της παρ. 4 του άρθρου 1, η έκθεση ελέγχου, η έκθεση διαχείρισης και οι εγκεκριμένες οικονομικές καταστάσεις του Φορέα λειτουργίας ΜοΠΠ δημοσιοποιούνται αμελλητί στον διαδικτυακό τόπο του Φορέα και αναρτώνται στο Εθνικό Μητρώο Ιδιωτικών Φορέων Κοινωνικής Φροντίδας του άρθρου 7 του ν. 4455/2017 (Α' 22) εντός εξαμήνου από τη λήξη του εκάστοτε ημερολογιακού έτους.
10.Οι υφιστάμενοι Φορείς λειτουργίας ΜοΠΠ που παρέχουν οργανωμένες κοινωνικές υπηρεσίες σύμφωνα με το άρθρο 1, οφείλουν, μέσα σε αποκλειστική προθεσμία ενός (1) έτους από την έναρξη ισχύος του παρόντος, να προσαρμόσουν τη λειτουργία τους σύμφωνα με τον παρόν άρθρο.
11.Από το παρόν εξαιρούνται οι δομές, οι οποίες συστήνονται και λειτουργούν από δήμους ή νομικά πρόσωπα αυτών και στις οποίες παρέχονται οργανωμένες υπηρεσίες κοινωνικής φροντίδας που έχουν σχέση με την προστασία του παιδιού ή ατόμων με αναπηρία, παιδιών και ενηλίκων, ή ηλικιωμένων ή χρονίως πασχόντων ατόμων.».
3.Στο άρθρο 2 του ν. 2345/1995, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις:α) προστίθεται τίτλος,β) στην παρ. 1: βα) στο πρώτο εδάφιο η φράση «Στους φορείς και τα πρόσωπα της παρ. 1 του άρθρου 1 του παρόντος, που παρέχουν οργανωμένες κοινωνικές υπηρεσίες κατά τη δημοσίευση του νόμου τούτου» αντικαθίσταται από τη φράση «Στους Φορείς που κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος λειτουργούν Μονάδα», ββ) στο δεύτερο εδάφιο μετά από τη φράση «αίτηση των ενδιαφερομένων» προστίθεται η φράση «στον αρμόδιο κατά τόπο Περιφερειάρχη»,γ) στην παρ. 2 επέρχονται νομοτεχνικές βελτιώσεις ως προς την ενιαία γραφή της λέξης «Φορείς» ή «Φορέα» και: γα) στο πρώτο εδάφιο η φράση «Αν οι οργανωμένες κοινωνικές υπηρεσίες παρέχονται από φορέα που δεν έχει κερδοσκοπικό χαρακτήρα, (αναγνωρισμένα φιλανθρωπικά σωματεία, εκκλησιαστικά ιδρύματα, σύλλογοι γονέων ή ατόμων με αναπηρία και γενικότερα φορείς κοινωνικού χαρακτήρα), εφόσον ο φορέας αυτός» αντικαθίσταται από τη φράση «Αν Φορέας που δεν έχει κερδοσκοπικό χαρακτήρα,» και γβ) στο δεύτερο εδάφιο η φράση «των εξυπηρετούμενων ατόμων» αντικαθίσταται από τη φράση «των ωφελούμενων προσώπων»,δ) στο πρώτο εδάφιο της παρ. 3: δα) η φράση «Εάν διαπιστωθεί λειτουργία των φορέων της παρ. 1 του άρθρου 1» αντικαθίσταται από τη φράση «Αν διαπιστωθεί λειτουργία Μονάδας» καιδβ) η φράση «της λειτουργίας τους» αντικαθίσταται από τη φράση «της λειτουργίας της», ε) στο πρώτο εδάφιο της παρ. 4: εα) η φράση «των φορέων της παρ. 1 του άρθρου 1» αντικαθίσταται από τη φράση «Φορέα ή Μονάδας» και εβ) μετά από τη φράση «που διέπουν τη λειτουργία τους» προστίθεται η φράση «, κατά περίπτωση, καθώς», στ) στο πρώτο εδάφιο της παρ. 5: στα) η φράση «από υπαιτιότητα των υπευθύνων ιδιωτικού φορέα της παρ. 1 του άρθρου 1» διαγράφεται, στβ) φράση «να αποφασίζεται η διακοπή της λειτουργίας του φορέα με την ανάκληση της άδειας ίδρυσης και λειτουργίας του» αντικαθίσταται από τη φράση «να αποφασίζεται η διακοπή της λειτουργίας της Μονάδας με την ανάκληση της άδειας ίδρυσης και λειτουργίας της»,ζ) μετά από την παρ. 5 προστίθεται παρ. 5Α, η) η παρ. 6 αντικαθίσταται,θ) στην παρ. 6Α διαγράφονται οι λέξεις «της προσωρινής» και επικαιροποιείται η νομοθετική παραπομπή,ι) στις παρ. 6Β και 6Γ: ια) στο πρώτο εδάφιο επικαιροποιείται η νομοθετική παραπομπή και ιβ) στο δεύτερο εδάφιο επικαιροποιείται η νομοθετική παραπομπή,ια) στο πρώτο εδάφιο της παρ. 7 η λέξη «φορέων» αντικαθίσταται από τη λέξη «Φορέων»και το δεύτερο εδάφιο διαγράφεται,ιβ) προστίθεται παρ. 8,και το άρθρο 2 διαμορφώνεται ως εξής:
«Άρθρο 2
Εποπτεία και κυρώσεις
1.Στους Φορείς που κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος λειτουργούν Μονάδα χωρίς την προβλεπόμενη άδεια λειτουργίας, τάσσεται προθεσμία έξι (6) μηνών από τη δημοσίευσή του για να προβούν σε όλες τις ενέργειες που απαιτούνται για τη λήψη της άδειας αυτής.
Η ανωτέρω προθεσμία δύναται να παρατείνεται, μετά από αίτηση των ενδιαφερομένων στον αρμόδιο κατά τόπο Περιφερειάρχη, μέχρι ένα (1) έτος συνολικά, εάν υπάρχει ανάγκη προσαρμογής της κτιριακής υποδομής στις απαιτούμενες προδιαγραφές και μόνο για το λόγο αυτόν.»
2.Αν Φορέας που δεν έχει κερδοσκοπικό χαρακτήρα, δεν έχει τις δυνατότητες να ανταπεξέλθει στις δαπάνες προσαρμογής της κτιριακής υποδομής και εξοπλισμού στις προϋποθέσεις που ορίζονται με τις ήδη ισχύουσες διατάξεις ή θα ορισθούν με τις υπουργικές αποφάσεις του άρθρου 1 παρ. 2 του παρόντος νόμου, οφείλει να το γνωστοποιήσει μέσα σε έξι (6) μήνες από τη δημοσίευση του νόμου τούτου ή την έκδοση των ως άνω αποφάσεων στην οικεία Περιφέρεια και να θέσει υπόφη της τα περιουσιακά στοιχεία του, καθώς και τις δαπάνες που απαιτούνται για την προσαρμογή του σε όσα ορίζονται από την ισχύουσα νομοθεσία ή την προαναφερόμενη απόφαση.
Το οικείο περιφερειακό συμβούλιο αποφασίζει αιτιολογημένα, κρίνοντας το μέγεθος των ελλείψεων, το είδος και το επίπεδο των παρεχόμενων υπηρεσιών και την αναγκαιότητά τους για την κάλυψη των ευρύτερων αναγκών του νομού, είτε για την οικονομική ενίσχυση του Φορέα είτε για την άμεση ή τη σταδιακή απαγόρευση της παροχής των υπηρεσιών, αφού ληφθεί υπόψη και η δυνατότητα τοποθέτησης των ωφελούμενων προσώπων σε άλλους Φορείς.
Η ανωτέρω οικονομική ενίσχυση του Φορέα μπορεί να παρασχεθεί είτε από τον προϋπολογισμό, τακτικό και δημοσίων επενδύσεων, της Περιφέρειας είτε, σε περίπτωση αδυναμίας της, από τον αντίστοιχο προϋπολογισμό του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, με κοινή, στην περίπτωση αυτή, απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων.
3.Αν διαπιστωθεί λειτουργία Μονάδας, χωρίς την προβλεπόμενη άδεια ίδρυσης και λειτουργίας, εκδίδεται απόφαση διακοπής της λειτουργίας της από τον αρμόδιο Περιφερειάρχη, που εκτελείται αμελλητί από την οικεία αστυνομική αρχή. Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης προς την απόφαση διακοπής της λειτουρνίας, οι υπεύθυνοι τιμωρούνται με φυλάκιση τουλάχιστον ενός (1) έτους. Στον φορέα ή ιδιώτη που ασκείτις δραστηριότητες της παρ. 1 του άρθρου 1 χωρίς άδεια, επιβάλλεται πρόστιμο ύψους εξήντα χιλιάδων (60.000) ευρώ από τον αρμόδιο Περιφερειάρχη, που εισπράττεται κατά τις διατάξεις περί εισπράξεως δημοσίων εσόδων.
4.Εάν διαπιστωθεί λειτουργία Φορέα ή Μονάδας κατά παράβαση των κανόνων που διέπουν τη λειτουργία τους, κατά περίπτωση, καθώς και των προϋποθέσεων, με βάση τις οποίες τους έχει χορηγηθεί η σχετική άδεια ίδρυσης και λειτουργίας, τάσσεται από τον αρμόδιο Περιφερειάρχη προθεσμία για συμμόρφωση εντός τριών (3) μηνών από τη διαπίστωση της παράβασης και παράλληλα επιβάλλεται, ανάλογα με τη βαρύτητα της παράβασης, πρόστιμο ύψους πεντακοσίων (500) έως εκατό χιλιάδων (100.000) ευρώ, εισπραττόμενο κατά τις διατάξεις περί εισπράξεως δημοσίων εσόδων.
Αν η ανωτέρω προθεσμία συμμόρφωσης παρέλθει άπρακτη ή αν, μετά τη συμμόρφωση, διαπιστωθεί η ίδια παράβαση εντός τριών (3) ετών από την αρχικώς διαπιστωθείσα, επιβάλλεται νέο πρόστιμο, διπλάσιο του αρχικώς επιβληθέντος, εισπραττόμενο κατά τις διατάξεις περί εισπράξεως δημοσίων εσόδων.
5.Αν από τις διαπιστούμενες σύμφωνα με την παρ. 4 παραβάσεις προκύπτει ότι δεν εξασφαλίζεται ανεκτό επίπεδο περίθαλψης και μεταχείρισης των ωφελούμενων είναι δυνατόν, πλέον της επιβολής προστίμου, να αποφασίζεται η διακοπή της λειτουργίας της Μονάδας με την ανάκληση της άδειας ίδρυσης και λειτουργίας της και παράλληλα παραπέμπονται τα σχετικά στοιχεία στον αρμόδιο εισαγγελέα για την εξέταση των ενδεχόμενων ποινικών ευθυνών των υπευθύνων. Την ανακλητική απόφαση του προηγούμενου εδαφίου δύναται να εκδίδει καιτο αρμόδιο όργανο του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων.
5Α. Τα μέλη του εκτελεστικού διοικητικού οργάνου του Φορέα ευθύνονται αλληλεγγύως και εις ολόκληρον με τον Φορέα για τα πρόστιμα της παρ. 5. Η ευθύνη αυτή δεν υφίσταται αν το μέλος του εκτελεστικού διοικητικού οργάνου αποδείξει ότι κατέβαλε κατά την άσκηση των καθηκόντων του τη δέουσα επιμέλεια. Η επιμέλεια αυτή κρίνεται με βάση και την ιδιότητα κάθε μέλους και τα καθήκοντα που του έχουν ανατεθεί κατά τον νόμο, το καταστατικό ή με απόφαση των αρμόδιων διοικητικών οργάνων.
6.α) Όταν οι διαπιστώσεις των παρ. 4 και 5 αφορούν σε προνοιακές Μονάδες που λειτουργούν Φορείς μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα που υπάγονται στον ιδιωτικό τομέα, και σε εξαιρετικά επείγουσες περιπτώσεις, ιδίως άμεσου κινδύνου για τη σωματική ή την ψυχική υγεία των ωφελούμενων του Φορέα, ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων δύναται με απόφασή του να αντικαθιστά προσωρινώς τα όργανα της διοίκησης του Φορέα, τάσσοντας στην προσωρινή Διοίκηση συγκεκριμένα καθήκοντα και προθεσμία για την κίνηση της καταστατικής διαδικασίας για ανάδειξη νέας διοίκησης του Φορέα, ικανής να εξασφαλίσει την εύρυθμη και σύννομη λειτουργία της Μονάδας που διαχειρίζεται το μη κερδοσκοπικό νομικό πρόσωπο. Η προθεσμία για την εκλογή της νέας διοίκησης δεν δύναται να υπερβαίνει το ένα (1) έτος από τον ορισμό της προσωρινής διοίκησης.
β) Στις περιπτώσεις των φορέων ιδιωτικού τομέα μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, όπου συντρέχουν οι διαπιστώσεις των παρ. 4 και 5 ή όταν διαπιστώνεται σοβαρή παραβίαση των διατάξεων του καταστατικού τους, καθώς και σε περίπτωση λήξης της θητείας της προσωρινής διοίκησης της περ. α) εφόσον κατά τον χρόνο αυτό εκτιμάται αιτιολογημένα ότι δεν είναι δυνατή η ανάδειξη νέας διοίκησης που να εξασφαλίζει την εύρυθμη και σύννομη λειτουργία των προνοιακών Μονάδων, το κατά τόπον αρμόδιο Πρωτοδικείο της έδρας του Φορέα, ύστερα από αίτηση οποιουδήποτε θεμελιώνει έννομο συμφέρον ή του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, διορίζει ως προσωρινή διοίκηση του Φορέα, νομικό πρόσωπο δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου, το οποίο επιδιώκει παρεμφερείς σκοπούς, και τάσσει στην προσωρινή διοίκηση συγκεκριμένα διαχειριστικά καθήκοντα, ιδίως τη διοίκηση των Μονάδων που λειτουργεί ο Φορέας για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα. Με την ίδια απόφαση και για το ίδιο διάστημα το Δικαστήριο δύναται να αφαιρέσει από τον Φορέα την άσκηση της επιμέλειας των προσώπων που του έχει ανατεθεί και φιλοξενούνται στις Μονάδες που λειτουργεί προς διασφάλιση του συμφέροντος των ωφελούμενων προσώπων, γ) Στις περ α) και β), ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων δύναται να διορίζει Κυβερνητικό Επίτροπο, έναν υπάλληλο του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, προϊστάμενο Διεύθυνσης με τον αναπληρωτή του, ο οποίος συμμετέχει στις συνεδριάσεις του εκτελεστικού οργάνου, χωρίς δικαίωμα ψήφου. Αν από τότε που εκδόθηκε η δικαστική απόφαση της περ. β), μεταβλήθηκαν οι συνθήκες, το δικαστήριο δύναται, ύστερα από αίτηση όποιου θεμελιώνει έννομο συμφέρον, να μεταρρυθμίσει την απόφασή του, λαμβάνοντας υπόψη τις νέες συνθήκες, ανακαλώντας ή μεταρρυθμίζοντας την απόφασή του, σύμφωνα με το συμφέρον των ωφελούμενων προσώπων.
δ) Εφόσον μοναδικός ή κύριος καταστατικός σκοπός του Φορέα είναι η παροχή υπηρεσιών κοινωνικής φροντίδας και έχει επιβληθεί ανάκληση των αδειών του, ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, δύναται να προσφύγει στο κατά το άρθρο 825 του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας αρμόδιο δικαστήριο, με αίτημα τη λύση του Φορέα, τη θέση του σε εκκαθάριση και τη διάθεση της περιουσίας του για σκοπούς παρεμφερείς με τους καταστατικούς σκοπούς του Φορέα.
6Α. Τα μέλη διοίκησης που ορίζονται σύμφωνα με τις περ. α) και β) της παρ. 6, δεν υπέχουν αστική ευθύνη για πράξεις ή παραλείψεις στις οποίες προέβησαν κατά τη διάρκεια της θητείας τους, παρά μόνον για δόλο ή βαρειά αμέλεια.
6Β. Το άρθρο 50 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν. 4987/2022, Α' 206), περί της αλληλέγγυας ευθύνης για την πληρωμή οφειλόμενων φόρων, εφαρμόζεται και στην περίπτωση ορισμού προσωρινής διοίκησης, σύμφωνα με τις περ. α) ή β) της παρ. 6 του παρόντος, με την προϋπόθεση ότι οι οφειλές της παρ. 1 του άρθρου 50 του ν. 4987/2022 γεννήθηκαν και κατέστησαν ληξιπρόθεσμες κατά τη διάρκεια της θητείας των ανωτέρω προσώπων και δεν καταβλήθηκαν ή δεν αποδόθηκαν στο Δημόσιο από δόλο ή βαρεία αμέλειά τους. Σε περίπτωση που οι εν λόγω φορολογικές οφειλές έχουν υπαχθεί σε ρύθμιση, η ευθύνη βαραίνει τα μέλη της προσωρινής διοίκησης, που διορίζονται σύμφωνα με τις περ. α) ή β) της παρ. 6 του παρόντος, υπό την ειδικότερη προϋπόθεση ότι κάθε δόση της ρύθμισης γεννήθηκε και κατέστη ληξιπρόθεσμη, ή η ρύθμιση απωλέσθηκε κατά τη διάρκεια της θητείας των ανωτέρω προσώπων από δόλο ή βαρεία αμέλειά τους.
6Γ. Το άρθρο 31 του ν. 4321/2015 (A' 32), περί της αλληλέγγυας ευθύνης για την πληρωμή οφειλομένων ασφαλιστικών εισφορών προς τους φορείς κοινωνικής ασφάλισης, εφαρμόζεται και στην περίπτωση ορισμού προσωρινής διοίκησης, σύμφωνα με τις περ. α) ή β) της παρ. 6 του παρόντος, με την προϋπόθεση ότι οι οφειλές της παρ. 1 του άρθρου 31 του ν. 4321/2015 γεννήθηκαν και κατέστησαν ληξιπρόθεσμες κατά τη διάρκεια της θητείας των ανωτέρω προσώπων και δεν καταβλήθηκαν ή δεν αποδόθηκαν στους φορείς κοινωνικής ασφάλισης από δόλο ή βαρεία αμέλειά τους. Σε περίπτωση που οι εν λόγω ασφαλιστικές οφειλές έχουν υπαχθεί σε ρύθμιση, η ευθύνη βαραίνει τα μέλη της προσωρινής διοίκησης, που διορίζονται σύμφωνα με τις περ. α) ή β) της παρ. 6, υπό την ειδικότερη προϋπόθεση ότι κάθε δόση της ρύθμισης γεννήθηκε και κατέστη ληξιπρόθεσμη, ή η ρύθμιση απωλέσθηκε κατά τη διάρκεια της θητείας των ανωτέρω προσώπων από δόλο ή βαρεία αμέλειά τους.
7.Με τις αποφάσεις της παρ. 2 του άρθρου 1, δύναται επιπλέον να καθορίζονται, ανά κατηγορία Φορέων και για κάθε ειδικότερη παράβαση, το ακριβές ύψος του επιβαλλόμενου προστίμου, εντός του πλαισίου επιμέτρησης της παρ. 4, με κριτήριο τη βαρύτητα και τη συχνότητα κάθε παράβασης, η αρμόδια υπηρεσία για τη βεβαίωσή του, η προθεσμία καταβολής του και ο δικαιούχος, στον οποίο αποδίδεται μετά από την είσπραξή του.
8.Τα Κέντρα Φιλοξενίας για Ασυνόδευτους Ανηλίκους (Κ.φ.Α.Α.) του άρθρου 66ΚΣΤ του ν. 4939/2022 (A' 111), τα οποία εποπτεύονται από το Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου, εξαιρούνται από το παρόν άρθρο, καθώς και από τα άρθρα 1 και ΙΑ του παρόντος.».
Κατεβάστε την Τροπολογία από το hellenicparliament.gr
Διαβάστε επίσης
- Δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ ο νόμος 5041/2023 για τους Φαρμακευτικούς Συλλόγους, Πανελλήνιο Φαρμακευτικό Σύλλογο - Ινστιτούτο Φαρμακευτικών Επιστημονικών Ερευνών
- Νόμος 5041/2023 - ΦΕΚ 87/Α/8-4-2023 (Κωδικοποιημένος)
- Στη Βουλή το νομοσχέδιο για τους Φαρμακευτικούς Συλλόγους, Πανελλήνιο Φαρμακευτικό Σύλλογο - Ινστιτούτο Φαρμακευτικών Επιστημονικών Ερευνών