Υγειονομική Διάταξη 389966/1952 - ΦΕΚ 235/Β/12-11-1952
Περί υγειονομικών μέτρων επί των πάσης φύσεως μεταφορικών μέσων.
* Η Υγειονομική Διάταξη 389966/1952 - ΦΕΚ 235/Β/12-11-1952 συμπληρώθηκε με την Αριθ. Ειγ/118 της 22 Δεκ. 1961/22 Ιαν. 1962 (ΦΕΚ Β΄ 19) Υγειονομική διάταξη και την Υγειονομική Διάταξη ΥΙ/Γ.Π./οικ. 76017/2002 - ΦΕΚ 1001/Β/1-8-2002
Υγειονομική Διάταξη Αριθ. 389966/1952
ΦΕΚ 235/Β/12-11-1952
Περί υγειονομικών μέτρων επί των πάσης φύσεως μεταφορικών μέσων.
ΑΠΟΦΑΣΙΣ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΚΟΙΝ. ΠΡΟΝΟΙΑΣ
Έχοντες υπ’ όψιν τας διατάξεις του Α.Ν. 2520/1940.
αποφασίζομεν:
Εκδίδομεν την κάτωθι υγειονομική διάταξιν:
Άρθρο 1.
Άπαντα τα τροχιοδρομικά οχήματα αυτοκίνητα λεωφορεία και λοιπά αυτοκίνητα δημοσίας χρήσεως, μετά μετρητού (ταξί) ή άνευ, δέον να τηρώνται καθαρά κατά τας διατάξεις της παρούσης.
Άρθρο 2.
«1.Η καθαριότης των οχημάτων θα γίνεται μερίμνη και δαπάναις των ιδιοκτητών αυτών, ούτως ώστε την πρωϊαν να παραλαμβάνωνται ταύτα υπό των οδηγών και εισπρακτόρων καθαρά.
Επί περιπτώσεων όμως εμφανούς ρυπάνσεως των οχημάτων κατά το διάστημα της κυκλοφορίας τού-των εξ απορριπτομένων, εισιτηρίων τεμαχίων χάρτου χώματος κλπ. οπότε παρίσταται ανάγκη επι-προσθέτου καθαρισμού, ούτος θα διενεργήται υπό των εισπρακτόρων και θα λαμβάνη χώραν εις τα τέρματα των διαδρομών, κατά τας ώρας καθ’ ας η κίνησις του κοινού μειούται λαμβανομένων των καταλλήλων μέτρων όπως μη εγείρεται κονιορτός (βεβρεγμένον σάρωθρον) τα δε απορρίμματα δεν θα απορρίπτωνται επί του εδάφους αλλά θα συλλέγωνται και φυλάσσωνται εις ίδια δοχεία απορριμμάτων μετά καλύμματος, τα οποία θα υπάρχουν εις τα τέρματα των διαδρομών μερίμνη των Κ.Τ.Ε.Λ.»
*Το Άρθρο 2 συμπληρώθηκε με την Αριθ. Ειγ/118 της 22 Δεκ. 1961/22 Ιαν. 1962 (ΦΕΚ Β΄ 19) Υγειονομική διάταξη
2.Κάθ’ εκάστην το δάπεδον και τα πλευρά των τροχιοδρομικών οχημάτων και των λεωφορείων αυτοκινήτων θα καθαρίζωνται δια ψήκτρας και σαπωνούχου ύδατος ή διαλύματος ποτάσσης. Ομοίως τα καθίσματα αυτών θα καθαρίζωνται δι’ υφάσματος εμποτισμένου εις σαπωνούχον διάλυμα ύδατος.
β)Τα λοιπά αυτοκίνητα δημοσίας χρήσεως, μετά μετρητού και άνευ, θα καθαρίζωνται καθ’ εκάστην επιμελώς, θα αποκονιορτοποιούται δε το εσωτερικόν του οχήματος καλώς και ει δυνατόν δι’ ηλεκτρικού αναρροφητήρος. Δις του μηνός ήτοι 1ην και 15ην εκάστου μηνός θα υφίστανται και τα αυτοκίνητα ταύτα τον κατά την προηγουμένην παράγραφον γενικόν καθαρισμόν δια ψήκτρας και σαπωνούχου ύδατος ή διαλύματος ποτάσσης.
γ)Η κατά τα ανωτέρω καθαριότης θα γίνεται εις τους Σταθμούς των οχημάτων (Γκαράζ) και ουχί εις τα τέρματα της διαδρομής.
Άρθρο 3.
Αι επενδύσεις των καθισμάτων και του εσωτερικού των μεταφορικών μέσων διατηρώνται καθαρά, δεν θα έχωσιν οπάς ή σχισμάς και θα είναι τελείως απηλλαγμέναι εντόμων.
Άρθρο 4.
Αν ήθελον παρατηρηθή εις αυτοκίνητα δημοσίας χρήσεως έντομα αιμομυζιτικά θα υφίστανται εντομοκτονίαν εν τω Δημοσίω Απολυμαντηρίω.
Άρθρο 5.
Εάν ήθελε μεταφερθή εις επειγούσας περιπτώσεις, εκτιμωμένας υπό της αρμοδίας Υγειονομικής Υπηρεσίας, δι’ αυτοκινήτων Δημοσίας χρήσεως, άτομον πάσχον εκ λοιμώδους νοσήματος, θ’ απολυμαίνηται το όχημα υπό του Δημοσίου Απολυμαντηρίου, κατόπιν ειδοποιήσεως του ασθενούς ή του ιδιοκτήτου του οχήματος ή του θεράποντος ιατρού ή των συγγενών του ασθενούς, όντων κατά σειράν υπευθύνων.
Άρθρο 6.
[Απαγορεύεται το πτύειν εις παν μεταφορικόν μέσον. Επίσης απαγορεύεται το καπνίζειν εντός των τροχιοδρομικών οχημάτων και λεωφορείων αυτοκινήτων.]
*Το άρθρο 6 καταργήθηκε με την Υγειονομική Διάταξη ΥΙ/Γ.Π./οικ. 76017/2002 - ΦΕΚ 1001/Β/1-8-2002
Άρθρο 7.
Άπαντα τα εν κυκλοφορία ευρισκόμενα τροχιοδρομικά οχήματα και λεωφορεία αυτοκίνητα, δέον όπως αερίζωνται κατά τας ώρας της κυκλοφορίας, μερίμνη των εις αυτά εργαζομένων υπαλλήλων.
Εις περίπτωσιν εξωτερικής θερμοκρασίας χαμηλοτέρας των 15ο τ’ ανωτέρω οχήματα δέον όπως αερίζονται μόνον δια των άνωθεν των παραθύρων ευρισκομένων μικρών ανοιγμάτων αερισμού (φεγγιτών) διανοιγομένων προς το έτερον μόνον μέρος ή δι’ αυτομάτου αερισμού. Επί θερμοκρασίας κυμαινομένης 15ο έως 20ο δύναται να παραμένη επί πλέον προς αερισμόν ανοικτόν το τελευταίον δεξιά παράθυρον. Άνω της θερμοκρασίας ταύτης το άνοιγμα των παραθύρων κανονίζεται αναλόγως υπό των οικείων υπαλλήλων των οχημάτων.
Άμα τη αφίξει των οχημάτων εις το τέρμα εκάστης διαδρομής δέον όπως αι θύραι παραμένωσιν ανοικταί επ’ ολίγον προς αερισμόν.
Κατά το θέρος τα οχήματα θα φέρωσι παραπετάσματα εμποδίζοντα την είσοδον ηλιακών ακτίνων.
«2.Εις α οχήματα υφίστανται εξαεριστήρες, η παραμονή ανοικτού του τελευταίου δεξιά παραθύρου δεν είναι υποχρεωτική κατά τον χειμώνα. Κατά το ανωτέρω χρονικόν διάστημα ο πλήρης εξαερισμός των εκτελούντων αστικήν συγκοινωνίαν μεταφορικών μέσων θα επιτυγχάνεται δι’ ανοίγματος ικανού αριθμού παραθύρων και των θυρών των οχημάτων, εις τας αφετηρίας και τα τέρματα των γραμμών, ευθύς μετά την αποβίβασιν των εντός αυτών ευρισκομένων επιβατών και προ της επιβιβάσεως των αναμενόντων μερίμνη των εισπρακτόρων.
Προκειμένου περί των υπεραστικών λεωφορείων ο πλήρης εξαερισμός αυτών θα διενεργήται κατά τον αυτόν τρόπον εις τους τόπους σταθμεύσεώς των δι’ ανάπαυσιν των επιβατών.
3.Εις έκαστον όχημα δέον όπως υπάρχη εις κατάλληλον προσιτόν σημείον δοχείον αχρήστων δια την απόρριψιν των εισιτηρίων τεμαχίων χάρτου κλπ.
4.Εις έκαστον όχημα δέον να υπάρχη κιβωτίδιον Α΄ Βοηθειών εφωδιασμένον πάντοτε δια του απαραιτήτου υγειονομικού υλικού πρώτης ανάγκης.
5.Οι εισπράκτορες και οι οδηγοί των οχημάτων δέον όπως επιμελώνται της ατομικής των καθαριότητος και εμφανίσεως.
6.Κατά την αποκοπήν των εισιτηρίων υπό των εισπρακτόρων, δέον όπως χρησιμοποιείται καθαρός βεβρεγμένος σπόγγος, απαγορευομένου του δια σιέλου διαχωρισμού των εισιτηρίων.
7.Απαγορεύεται η επιβίβασις εις τα λεωφορεία και τρόλεϋ ατόμων εμφανώς ρυπαρών ως και αντικειμένων δυναμένων να ρυπάνουν τους επιβάτας.
8.Οχήματα διαθέτονται ψυγεία προς συντήρησιν τροφίμων, αναψυκτικών κλπ. δέον όπως διατηρώσι τα ψυγεία ταύτα εις θερμοκρασίαν κατωτέραν των 10οC. ούτως ώστε τα εν αυτοίς φυλασσόμενα είδη να παραμένωσιν εν καλή καταστάσει και προσφέρωνται υπό υγιεινούς όρους.
9.Απαγορεύεται η χρήσις οινοπνευματωδών ποτών υπό των οδηγών αυτοκινήτων κατά τον χρόνον της υπηρεσίας των και γενικώς η οδήγησις υπό προσώπων ευρισκομένων υπό την επήρειαν οινοπνεύματος. Αι μέθοδοι και ο τρόπος ελέγχου (ειδικά TEST) καθορισθήσονται δι’ αποφάσεως του Α.Υ.Σ.
10.Η ισχύς της παρούσης εχούσης εφαρμογήν καθ’ άπασαν την Επικράτειαν άρχεται 15 ημέρας μετά την δημοσίευσίν της εις την Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Η εκτέλεσις δ’ αυτής ανατίθεται εις τα Κρατικά Υγειονομικά και Αστυνομικά Όργανα, οι δε παραβάται διώκονται και τιμωρούνται κατά τας διατάξεις του ισχύοντος ποινικού κώδικος»
*Το Άρθρο 7 συμπληρώθηκε με την Αριθ. Ειγ/118 της 22 Δεκ. 1961/22 Ιαν. 1962 (ΦΕΚ Β΄ 19) Υγειονομική διάταξη
Άρθρο 8.
Έκαστον όχημα δέον να έχη ανηρτημένον εντός πλαισίου αντίγραφον της παρούσης.
Άρθρο 9.
Υπεύθυνοι δια την τήρησιν της παρούσης είναι οι ιδιοκτήται, οι εισπράκτορες και οι οδηγοί των οχημάτων, οι δε παραβάται διώκονται κατά τας διατάξεις το ισχύοντος νυν Ποινικού Κώδικος.
Άρθρο 10.
Πάσα διάταξις αντικειμένη εις την παρούσαν ή αναφερομένη εις το αυτό αντικείμενον καταργείται.
Άρθρο 11.
Η εκτέλεσις της παρούσης ανατίθεται εις τα Αστυνομικά και Κρατικά Υγειονομικά όργανα, η δε ισχύς της, εχούσης εφαρμογήν καθ’ άπασαν την Επικράτειαν, άρχεται 15 ημέρας από της δημοσιεύσεώς της εις την Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Κατεβάσετε το αρχείο με το πρωτότυπο κείμενο, όπως είναι δημοσιευμένο στο Φύλλο Εφημερίδας της Κυβερνήσεως (Φ.Ε.Κ.) του Εθνικού Τυπογραφείου.
Υγειονομική Διάταξη 389966/1952 - ΦΕΚ 235/Β/12-11-1952
Περί υγειονομικών μέτρων επί των πάσης φύσεως μεταφορικών μέσων.