Aπόφαση 455/2013 - ΦΕΚ 2468/Β/2-10-2013
Τροποποίηση διατάξεων του Κώδικα Διαχείρισης του Ελληνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΦΕΚ Β΄ 103/31-1-2012).
ΑΠΟΦΑΣΗ ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΗΣ ΑΡΧΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
(Συνεδρίαση την 27η Σεπτεμβρίου 2013)
Έχοντας υπ’ όψη:
1.Τις διατάξεις του ν. 4001/2011 (ΦΕΚ Α' 179/22.08.2011), όπως ισχύουν, και ιδίως τις διατάξεις των άρθρων 12 και 96.
2.Τις διατάξεις του Κώδικα Διαχείρισης του Ελληνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΦΕΚ Β' 103/31.01.2012), όπως τροποποιήθηκαν και ισχύουν, και ιδίως τις διατάξεις του άρθρου 189.
3.Την απόφαση ΡΑΕ υπ’ αριθμ. 338/2013 σχετικά με την «Τροποποίηση διατάξεων του Κώδικα Διαχείρισης του Ελληνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΦΕΚ Β' 103/3112012) και του Κώδικα Συναλλαγών Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΦΕΚ Β’ 104/3112012)».
4.Το υπ’ αριθμ. 220/04.09.2013 έγγραφο του ΕΣΑΗ (αριθμ. ΡΑΕ I174968/05.09.2013) με θέμα «Μεταβατικός Μηχανισμός Διασφάλισης Επαρκούς Ισχύος».
5.Το Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης Συστήματος Μεταφοράς 20142023 (Προτεινόμενο σχέδιο προς ΡΑΕ) του ΑΔΜΗΕ, όπως αναρτήθηκε στον ιστότοπο της ΡΑΕ και τέθηκε σε Δημόσια Διαβούλευση.
6.Τις απόψεις που υποβλήθηκαν από τους συμμετέχοντες στο πλαίσιο της από 13.09.2013 Δημόσιας Διαβούλευσης που διενήργησε η ΡΑΕ, και συγκεκριμένα τα ακόλουθα έγγραφα:
i.Το υπ’ αριθμ. ΓΡΑ/2994/20.09.2013 έγγραφο της ΔΕΗ (αριθμ. ΡΑΕ I175536/20.09.2013) με θέμα «Δημόσια διαβούλευση της ΡΑΕ σχετικά με την πρόταση τροποποίησης του Κώδικα Διαχείρισης του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας, ως προς τον τρόπο υπολογισμού της Υποχρέωσης Επάρκειας Ισχύος Εκπροσώπου Φορτίου».
ii.Το υπ’ αριθμ. 226/16.09.2013 έγγραφο του ΕΣΑΗ (αριθμ. ΡΑΕ I175568/23.092013) με θέμα «Δημόσια Διαβούλευση σχετικά με την πρόταση τροποποίησης του Κώδικα Διαχείρισης του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας, ως προς τον τρόπο υπολογισμού της Υποχρέωσης Επάρκειας Ισχύος Εκπροσώπου Φορτίου».
iii.Το υπ’ αριθμ. ΡΑΕ I175586/23.09.2013 έγγραφο Συμμετέχοντα στη διαβούλευση, ο οποίος αιτήθηκε τη μη δημοσιοποίηση των στοιχείων του.
iv.Το υπ’ αριθμ. EL/SONPR 00179/20.09.2013 έγγραφο της Elpedison Power (αριθμ. ΡΑΕ 1175592/23.09.2013) με θέμα «Δημόσια Διαβούλευση σχετικά με την πρόταση τροποποίησης του Κώδικα Διαχείρισης του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας, ως προς τον τρόπο υπολογισμού της Υποχρέωσης Επάρκειας Ισχύος Εκπροσώπου Φορτίου».
7.Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του Κρατικού Προϋπολογισμού, σκέφθηκε ως εξής:
Επειδή, σύμφωνα με το άρθρο 12 του ν. 4001/2011, η ΡΑΕ: «παρακολουθεί την ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού, ιδίως σε σχέση με το ισοζύγιο προσφοράς και ζήτησης στην ελληνική αγορά ενέργειας, το επίπεδο της προβλεπόμενης μελλοντικής ζήτησης, το προβλεπόμενο πρόσθετο δυναμικό παραγωγής, μεταφοράς και διανομής ηλεκτρικής ενέργειας και Φυσικού Αερίου που βρίσκεται υπό προγραμματισμό ή υπό κατασκευή, την ποιότητα και το επίπεδο συντήρησης και αξιοπιστίας των συστημάτων μεταφοράς και των δικτύων διανομής, και την εφαρμογή μέτρων για την κάλυψη της αιχμής ζήτησης, καθώς και τις συνθήκες της αγοράς ενέργειας σε σχέση με τη δυνατότητα ανάπτυξης νέου παραγωγικού δυναμικού.»
Επειδή, σύμφωνα με το άρθρο 96 του ν. 4001/2011,
«2. Με τον Κώδικα Διαχείρισης του Συστήματος
ρυθμίζονται ιδίως: ... (θ) Οι υποχρεώσεις προσκόμισης εγγυήσεων διαθεσιμότητας επαρκούς ισχύος που πρέπει να πληρούνται για την απορρόφηση ηλεκτρικής ενέργειας από το ΕΣΜΗΕ και ο τρόπος εκπλήρωσης των υποχρεώσεων αυτών, ιδίως μέσω συμβάσεων. Οι προϋποθέσεις και η διαδικασία παροχής κινήτρων και επιβολής κυρώσεων από τον Διαχειριστή του Συστήματος, ιδίως για τη διαθεσιμότητα επαρκούς ισχύος παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας περιλαμβανόμενης και της διατήρησης ασφαλών περιθωρίων προσφοράς ισχύος και την εύρυθμη λειτουργία του προγραμματισμού εγχύσεων και απορροφήσεων και της κατανομής φορτίου, καθώς και την προστασία του περιβάλλοντος. (ι) Ο τρόπος, η διαδικασία και οι όροι διευθέτησης τυχόν πληρωμών για τη διαθεσιμότητα των εγκαταστάσεων παραγωγής.»
Επειδή, σύμφωνα με την παράγραφο 1 του άρθρου 96 του ν. 4001/2011: «Ο Κώδικας (Διαχείρισης του Συστήματος) τροποποιείται είτε με πρωτοβουλία της ΡΑΕ είτε κατόπιν αιτήματος του Διαχειριστή ή τρίτων προσώπων που έχουν έννομο συμφέρον, κατ’ εφαρμογή της διαδικασίας του προηγούμενου εδαφίου».
Επειδή, με την επιστολή υπ’ αριθμ. 4 σχετικό ο ΕΣΑΗ αιτείται την αναθεώρηση της βάσης υπολογισμού της Υποχρέωσης Επάρκειας Ισχύος Εκπροσώπου Φορτίου.
Επειδή, σύμφωνα με το Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΑΔΜΗΕ, σχετικό υπ’ αριθμ. 5, «η πρόβλεψη της αιχμής παρουσιάζει εν γένει πολύ μεγαλύτερη αβεβαιότητα από την πρόβλεψη της ζήτησης ενέργειας. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η ζήτηση ισχύος, ιδιαίτερα κατά τους θερινούς μήνες, οπότε εμφανίζεται η μέγιστη ετήσια αιχμή, εξαρτάται πολύ έντονα από τον καιρό και κυρίως από τη θερμοκρασία, αλλά και δευτερευόντως από τη διάρκεια των περιόδων υψηλών θερμοκρασιών. Η εν λόγω εξάρτηση φαίνεται να αυξάνεται συνεχώς. Επιπλέον, η αύξηση της διείσδυσης των ΑΠΕ αυξάνει την αβεβαιότητα της πρόβλεψης». Επιπρόσθετα, «υπό τις παρούσες συνθήκες, η πρόβλεψη της ετήσιας αιχμής καθίσταται ακόμα δυσκολότερη, αφού δεν είναι δυνατό να εκτιμηθεί η επίπτωση της οικονομικής ύφεσης στη συμπεριφορά των καταναλωτών κατά τις ώρες των θερινών αιχμών, ειδικά σε συνθήκες παρατεταμένου καύσωνα».
Επειδή, λαμβάνοντας υπ’ όψη τα ως άνω, καθώς και τις πραγματικές συνθήκες καθορισμού της ζήτησης την ώρα αιχμής και την αβεβαιότητα πρόβλεψής της, κυρίως λόγω της σημαντικής επίδρασης των κλιματολογικών συνθηκών, των νέων συνθηκών στην κατανάλωση, και της επίδρασης της παραγωγής από ΑΠΕ, η ΡΑΕ έθεσε σε δημόσια διαβούλευση πρόταση τροποποίησης του Άρθρου 189 του Κώδικα Διαχείρισης ΕΣΜΗΕ, έτσι ώστε για τις ανάγκες του Μηχανισμού Διασφάλισης Επαρκούς Ισχύος να μην χρησιμοποιείται από το Διαχειριστή του Συστήματος η μέγιστη ωριαία ζήτηση με βάση μόνο στοιχεία του προηγούμενου έτους αξιοπιστίας, αλλά των τριών προηγουμένων.
Επειδή, οι Συμμετέχοντες στην αγορά διατύπωσαν τις θέσεις τους, με τα ως άνω σχετικά υπ’ αριθμ. 6, οι οποίες ελήφθησαν υπόψη, στο βαθμό που αφορούσαν τις προτάσεις στα πλαίσια της εν λόγω Διαβούλευσης.
Αποφασίζει:
Α. Στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της κατά το Άρθρο 96 του Ν. 4001/2011, για την τροποποίηση και συμπλήρωση των διατάξεων του Κώδικα Διαχείρισης του Ελληνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΦΕΚ Β' 103/31.01.2012) όπως ισχύει, ως ακολούθως:
1.Την τροποποίηση της παραγράφου 7 του Άρθρου 189 ως εξής:
«7. Κατά τη διάρκεια ενός Έτους Αξιοπιστίας (Ν) η Υποχρέωση Επάρκειας Ισχύος κάθε Εκπροσώπου Φορτίου καθορίζεται για κάθε Περίοδο Κατανομής, και υπολογίζεται, σε MWh, ως το μέγεθος που προκύπτει από τον πολλαπλασιασμό των εξής παραγόντων:
α) της μέσης τιμής της μέγιστης ωριαίας ζήτησης στο Διασυνδεδεμένο Σύστημα και Διασυνδεδεμένο Δίκτυο σε MWh κατά τα τρία προηγούμενα Έτη Αξιοπιστίας, προσαυξημένης κατά το εκτιμώμενο μέγεθος ισχύος των περικοπών φορτίου που ενδεχομένως έγιναν κατά την ίδια ώρα. Η ζήτηση στο Διασυνδεδεμένο Σύστημα και Διασυνδεδεμένο Δίκτυο υπολογίζεται ως το άθροισμα της συνολικής ζήτησης του Συστήματος και της εκτίμησης της παραγωγής από Μονάδες που είναι συνδεδεμένες στο Δίκτυο Διανομής.
β) του Συντελεστή Επάρκειας Δυναμικού Παραγωγής που ισχύει για το εν λόγω Έτος Αξιοπιστίας (Ν), και
γ) του λόγου που προκύπτει διαιρώντας το Φορτίο Αιχμής που αντιστοιχίζεται για τη συγκεκριμένη Περίοδο Κατανομής στον Εκπρόσωπο Φορτίου, με το άθροισμα των αντίστοιχων Φορτίων Αιχμής του συνόλου των Εκπροσώπων Φορτίου.
Το Φορτίο Αιχμής κάθε Εκπροσώπου Φορτίου υπολογίζεται κατά τη διάρκεια ενός Έτους Αξιοπιστίας (Ν), σύμφωνα με την παράγραφο (5) και λαμβάνοντας υπόψη τους Μετρητές που εκπροσωπεί ο Εκπρόσωπος αυτός τη συγκεκριμένη Περίοδο Κατανομής και το Μέσο Φορτίο στην Αιχμή του Συστήματος κάθε Μετρητή κατά το προηγούμενο Έτος Αξιοπιστίας (Ν1). Ειδικά για τους Μετρητές Ορίων Δικτύου, ο βαθμός εκπροσώπησής τους από έκαστο Εκπρόσωπο Φορτίου καθορίζεται ενιαία για το σύνολο των Μετρητών αυτών, βάσει των εκ των προτέρων εκτιμώμενων ποσοστών εκπροσώπησης των Μετρητών αυτών που υπολογίζονται κατά τα καθοριζόμενα στο Εγχειρίδιο Διαχείρισης Μετρήσεων και Περιοδικής Εκκαθάρισης Προμηθευτών Δικτύου».
2.Την τροποποίηση της παραγράφου 11 του Άρθρου 189 ως εξής:
«11. Η Οριστική Υποχρέωση Επάρκειας Ισχύος κάθε Εκπροσώπου Φορτίου υπολογίζεται για κάθε Περίοδο
Κατανομής ενός Έτους Αξιοπιστίας (Ν) ως το μέγεθος που προκύπτει από τον πολλαπλασιασμό των εξής παραγόντων:
α) της μέσης τιμής της μέγιστης ωριαίας ζήτησης στο Διασυνδεδεμένο Σύστημα και Διασυνδεδεμένο Δίκτυο σε MWh κατά τα τρία προηγούμενα Έτη Αξιοπιστίας, προσαυξημένης κατά το εκτιμώμενο μέγεθος ισχύος των περικοπών φορτίου που ενδεχομένως έγιναν κατά την ίδια ώρα. Η ζήτηση στο Διασυνδεδεμένο Σύστημα και Διασυνδεδεμένο Δίκτυο υπολογίζεται ως το άθροισμα της συνολικής ζήτησης του Συστήματος και της εκτίμησης της παραγωγής από Μονάδες που είναι συνδεδεμένες στο Δίκτυο Διανομής.
β) του Συντελεστή Επάρκειας Δυναμικού Παραγωγής που ισχύει για το εν λόγω Έτος Αξιοπιστίας (Ν), και γ) του λόγου που προκύπτει διαιρώντας το Φορτίο Αιχμής που αντιστοιχίζεται για τη συγκεκριμένη Περίοδο Κατανομής στον Εκπρόσωπο Φορτίου, με το άθροισμα των αντίστοιχων Φορτίων Αιχμής του συνόλου των Εκπροσώπων Φορτίου».
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 27 Σεπτεμβρίου 2013
Ο Πρόεδρος
Aριθμ. απόφ. 455/2013 - ΦΕΚ 2468/Β/2.10.2013
Τροποποίηση διατάξεων του Κώδικα Διαχείρισης του Ελληνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΦΕΚ Β΄ 103/31-1-2012).
