x

Σύνδεση

Δεν έχετε λογαριασμό; Εγγραφείτε

Απόφαση Ρ.Α.Ε.Αριθμ. 204/2020 - ΦΕΚ 352/Β/7-2-2020

Διενέργεια Κοινής Ανταγωνιστικής Διαδικασίας υποβολής προσφορών για σταθμούς παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 7 παρ. 5 του ν. 4414/2016 (ΦΕΚ Α 149).


Απόφαση Ρ.Α.Ε.Αριθμ. 204/2020

ΦΕΚ 352/Β/7-2-2020

Διενέργεια Κοινής Ανταγωνιστικής Διαδικασίας υποβολής προσφορών για σταθμούς παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 7 παρ. 5 του ν. 4414/2016 (ΦΕΚ Α΄ 149).

Η ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΗ ΑΡΧΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ

(συνεδρίαση την 29η Ιανουαρίου 2020

η οποία συνεχίστηκε την 30 Ιανουαρίου 2020)

Λαμβάνοντας υπόψη:

1. Την απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής C(2017)/9102/04.01.2018 με θέμα «State aid SA 48143 (2017/N) Greece - Tenders for the production of electricity from renewable energy sources and highly efficient combined heat and power installations» επί της κοινοποίησης των ανταγωνιστικών διαδικασιών υποβολής προσφορών από ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ.

2. Την απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής C(2016)/7272/16.11.2016 με θέμα «State aid SA 44666 - Greece New operating aid scheme for the production of electricity from RES and HECHP» επί της κοινοποίησης του εθνικού σχήματος λειτουργικής ενίσχυσης ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ.

3. Τις «Κατευθυντήριες Γραμμές για τις κρατικές ενισχύσεις στους τομείς του περιβάλλοντος και της ενέργειας (2014-2020)» (Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης 2014/C 200/01).

4. Την Οδηγία 2009/28/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 23ης Απριλίου 2009, σχετικά με την «προώθηση της χρήσης ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές και την τροποποίηση και τη συνακόλουθη κατάργηση των οδηγιών 2001/77/ΕΚ και 2003/30/ΕΚ» (L 140).

5. Τις διατάξεις του ν. 4513/2018 «Ενεργειακές Κοινότητες και άλλες διατάξεις» (ΦΕΚ Α΄ 9/23.1.2018), όπως ισχύει.

6. Τις διατάξεις του ν. 4414/2016 «Νέο καθεστώς στήριξης των σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και Συμπαραγωγή Ηλεκτρισμού και Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης - Διατάξεις για το νομικό και λειτουργικό διαχωρισμό των κλάδων προμήθειας και διανομής στην αγορά του φυσικού αερίου και άλλες διατάξεις» (ΦΕΚ Α΄ 149/9.8.2016) και ειδικότερα των παρ. 1-7 του άρθρου 7, όπως ισχύει.

7. Τις διατάξεις του ν. 4001/2011 «Για τη λειτουργία Ενεργειακών Αγορών Ηλεκτρισμού και Φυσικού Αερίου, για Έρευνα, Παραγωγή και δίκτυα μεταφοράς Υδρογονανθράκων και άλλες ρυθμίσεις» (ΦΕΚ Α΄ 179/22.8.2011), όπως ισχύει.

8. Τις διατάξεις του ν. 3468/2006 «Παραγωγή Ηλεκτρικής Ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και Συμπαραγωγή Ηλεκτρισμού και Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης και λοιπές διατάξεις» (ΦΕΚ Α΄ 129/27.6.2006), όπως ισχύει.

9. Την υπ’ αριθμ. ΥΠΕΝ/ΔΑΠΕΕΚ/34495/1107/15.4.2019 απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας με θέμα: «Καθορισμός εγκατεστημένης ισχύος, ανά τεχνολογία ή/και κατηγορία σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α., δημοπρατούμενης μέσω ανταγωνιστικής διαδικασίας υποβολής προσφορών μέχρι και το 2020, ελάχιστου αριθμού ανταγωνιστικών διαδικασιών υποβολής προσφορών ανά έτος, ανώτατης επιτρεπόμενης τιμής προσφοράς για κάθε ανταγωνιστική διαδικασία υποβολής προσφορών και τέλους συμμετοχής σε ανταγωνιστική διαδικασία υποβολής προσφορών, με βάση τις παρ. 3 και 6 του άρθρου 7 του ν. 4414/2016» (ΦΕΚ Β΄ 1341/18.4.2019).

10. Την υπ’ αριθμ. πρωτ. ΑΠΕΕΚ/Α/Φ1/οικ. 184573/13.12.2017 απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας με θέμα: «Καθορισμός τεχνολογιών ή και κατηγοριών σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. που εντάσσονται σε καθεστώς στήριξης με τη μορφή Λειτουργικής Ενίσχυσης μέσω ανταγωνιστικής διαδικασίας υποβολής προσφορών, χαρακτηρισμών των ανταγωνιστικών διαδικασιών υποβολής προσφορών ως τεχνολογικά ουδέτερων ή μη και καθορισμός μεθοδολογίας και διαδικασίας επιμερισμού ισχύς για συμμετοχή, στις ανταγωνιστικές διαδικασίες υποβολής προσφορών, σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. που εγκαθίστανται σε χώρες εντός του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου υπό την προϋπόθεση ενεργού Διασυνοριακού Εμπορίου ενέργειας με αυτές, με βάση την παρ. 2 του άρθρου 7 του ν. 4414/2016» (ΦΕΚ Β΄ 4488/19.12.2017), όπως αυτή τροποποιήθηκε με τις υπ’ αριθμ. ΑΠΕΕΚ/Α/Φ1/οικ.172858/22.03.2018 (ΦΕΚ Β΄ 1263/10.4.2018),

ΑΠΕΕΚ/Α/Φ1/οικ. 179988/9.10.2018 (ΦΕΚ Β΄ 4850/31.10.2018) και ΥΠΕΝ/ΔΑΠΕΕΚ/18135/511/27.2.2019 (ΦΕΚ Β΄ 779/6.3.2019) αποφάσεις του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

11. Την υπ’ αριθμ. 828/2019 απόφαση ΡΑΕ (ΦΕΚ Β΄ 3578/26.9.2019) «Διενέργεια δύο (2) Ανταγωνιστικών Διαδικασιών υποβολής προσφορών για σταθμούς παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 7 παρ. 5 του ν. 4414/2016 (ΦΕΚ Α΄ 149)».

12. Την υπ’ αριθμ. 1246/2019 απόφαση ΡΑΕ (ΑΔΑ: 6ΛΩΙΙΔΞ-ΞΑ5) «α) Επί των οριστικών αποτελεσμάτων των Ηλεκτρονικών Δημοπρασιών της 12ης Δεκεμβρίου 2019 σύμφωνα με τις υπ’ αριθμ. 4/2019 και 5/2019 Προκηρύξεις για τη διενέργεια Ανταγωνιστικών Διαδικασιών υποβολής προσφορών για σταθμούς παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ προς ένταξη σε καθεστώς στήριξης λειτουργικής ενίσχυσης για τις Κατηγορίες Ι και ΙΙ αντίστοιχα, στο πλαίσιο της υπ’ αριθμ. 828/2019 απόφασης ΡΑΕ, «Διενέργεια δύο (2) Ανταγωνιστικών Διαδικασιών υποβολής προσφορών για σταθμούς παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 7 παρ. 5 του ν. 4414/2016 (ΦΕΚ Α΄ 149)» (ΦΕΚ Β΄ 3578/26.9.2019). β) Έκδοση των αποτελεσμάτων των δύο (2) Ανταγωνιστικών Διαδικασιών υποβολής προσφορών για σταθμούς παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ σύμφωνα με τις υπ’ αριθμ. 4/2019 και 5/2019 Προκηρύξεις για τις Κατηγορίες Ι και ΙΙ αντίστοιχα».

13. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του Κρατικού Προϋπολογισμού.

Σκέφτηκε ως εξής:

Επειδή, με το ν. 4414/2016 (εφεξής «νόμος») με τίτλο «Νέο καθεστώς στήριξης των σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και Συμπαραγωγή Ηλεκτρισμού και Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης - Διατάξεις για το νομικό και λειτουργικό διαχωρισμό των κλάδων προμήθειας και διανομής στην αγορά του φυσικού αερίου και άλλες διατάξεις» καθορίστηκε το θεσμικό πλαίσιο του καθεστώτος στήριξης με τη μορφή Λειτουργικής Ενίσχυσης για τους σταθμούς παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (εφεξής «Α.Π.Ε.») και συμπαραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας και θερμότητας υψηλής απόδοσης (εφεξής «Σ.Η.Θ.Υ.Α.»). Σύμφωνα με τις διατάξεις του νόμου αυτού, από την 1.1.2016 και εφεξής για την ένταξη σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. στο Διασυνδεδεμένο Σύστημα και το Διασυνδεδεμένο Δίκτυο ή στο δίκτυο των Μη Διασυνδεδεμένων Νησιών και την παροχή της Λειτουργικής Ενίσχυσης, ο Διαχειριστής ΑΠΕ και Εγγυήσεων Προέλευσης (ΔΑΠΕΕΠ Α.Ε.) ή ο Διαχειριστής του Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας (Δ.Ε.Δ.Δ.Η.Ε. Α.Ε.) ως Διαχειριστής των ηλεκτρικών συστημάτων των Μη Διασυνδεδεμένων Νησιών (Μ.Δ.Ν.) συνάπτουν, κατά περίπτωση με τον κάτοχο του σταθμού παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α., Σύμβαση Λειτουργικής Ενίσχυσης Σταθερής Τιμής (Σ.Ε.Σ.Τ.) ή Σύμβαση λειτουργικής Ενίσχυσης Διαφορικής Προσαύξησης (Σ.Ε.Δ.Π.) ή Σύμβασης λειτουργικής Ενίσχυσης Διαφορικής Προσαύξησης Μη Διασυνδεδεμένων Νησιών (Σ.Ε.Δ.Π. - Μ.Δ.Ν.) σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 9, 10 και 11 του ν. 4414/2016, καθώς και των κατ’ εξουσιοδότηση αυτών εκδιδομένων κανονιστικών αποφάσεων.

Επειδή, περαιτέρω με τις διατάξεις του νόμου θεσπίζεται το πλαίσιο ένταξης των σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. σε καθεστώς στήριξης με τη μορφή Λειτουργικής Ενίσχυσης μέσω ανταγωνιστικών διαδικασιών υποβολής προσφορών, σύμφωνα και με τις διατάξεις των «Κατευθυντήριων Γραμμών για τις κρατικές ενισχύσεις στους τομείς του περιβάλλοντος και της ενέργειας (2014-2020)» (EEAG 2014-2020) (Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης 2014/C 200/01) (παρ. 3.3.2.1. Ενισχύσεις για παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές), το οποίο σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 7 του νόμου τίθεται σε ισχύ από 1.1.2017.

Επειδή, κατ’ εξουσιοδότηση της παρ. 2 του άρθρου 7 του νόμου καθορίστηκαν με την υπ’ αριθμ. ΑΠΕΕΚ/Α/Φ1/οικ. 184573 απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΦΕΚ Β΄ 4488/19.12.2017), όπως αυτή τροποποιήθηκε με τις υπ’ αριθμ. ΑΠΕΕΚ/Α/Φ1/οικ.172858/22.3.2018 (ΦΕΚ Β΄ 1263/10.4.2018), ΑΠΕΕΚ/Α/Φ1/οικ. 179988/9.10.2018 (ΦΕΚ Β΄ 4850/31.10.2018) και ΥΠΕΝ/ΔΑΠΕΕΚ/18135/511/27.2.2019 (ΦΕΚ Β΄ 779/

6.3.2019) αποφάσεις του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, οι τεχνολογίες ή και κατηγορίες σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. που εντάσσονται σε καθεστώς στήριξης με τη μορφή Λειτουργικής Ενίσχυσης μέσω ανταγωνιστικής διαδικασίας υποβολής προσφορών, ο χαρακτηρισμός των ανταγωνιστικών διαδικασιών υποβολής προσφορών ως τεχνολογικά ουδέτερων ή μη και η μεθοδολογία και διαδικασία επιμερισμού ισχύος για συμμετοχή, στις ανταγωνιστικές διαδικασίες υποβολής προσφορών, σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. που εγκαθίστανται σε χώρες εντός του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου, υπό την προϋπόθεση ενεργού Διασυνοριακού Εμπορίου ενέργειας με αυτές.

Επειδή, ειδικότερα, στη διάταξη του άρθρου 6 της ανωτέρω υπουργικής απόφασης («ΥΑ») προβλέπεται ότι «θα διεξαχθούν τουλάχιστον δύο (2) πιλοτικές κοινές ανταγωνιστικές διαδικασίες υποβολής προσφορών για αιολικούς σταθμούς Μέγιστης Ισχύος Παραγωγής μεγαλύτερης των 50 MW, φωτοβολταϊκούς σταθμούς εγκατεστημένης ισχύος μεγαλύτερης των 20 MW, συγκροτήματα τουλάχιστον δύο (2) αιολικών σταθμών που έχουν κοινό σημείο σύνδεσης στο Σύστημα ή το Δίκτυο Μέγιστης Ισχύος Παραγωγής μεγαλύτερης των 50 MW, συγκροτήματα τουλάχιστον δύο (2) φωτοβολταϊκών σταθμών που έχουν κοινό σημείο σύνδεσης στο Σύστημα ή το Δίκτυο εγκατεστημένης ισχύος μεγαλύτερης των 20 MW, συγκροτήματα τουλάχιστον ενός (1) αιολικού και ενός (1) φωτοβολταϊκού σταθμού που έχουν κοινό σημείο σύνδεσης στο Σύστημα ή το Δίκτυο Μέγιστης Ισχύος Παραγωγής μεγαλύτερης των 50 MW και φωτοβολταϊκούς σταθμούς που έχουν ενταχθεί στη Διαδικασία Ταχείας Αδειοδότησης του άρθρου 9 του ν. 3775/2009 (Α΄ 122) ή στις Διαδικασίες Στρατηγικών Επενδύσεων του ν. 3894/2010 (Α΄ 204), ανεξαρτήτως ή μη κοινού σημείου σύνδεσης στο Σύστημα ή το Δίκτυο, συνολικής εγκατεστημένης ισχύος μεγαλύτερης των 20 MW».

Επειδή, περαιτέρω, κατ’ εξουσιοδότηση των παρ. 3 και 6 του άρθρου 7 του νόμου καθορίστηκαν με την υπ’ αριθμ. ΥΠΕΝ/ΔΑΠΕΕΚ/34495/1107/15.4.2019 απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΦΕΚ Β΄ 1341/18.4.2019) η εγκατεστημένη ισχύς, ανά τεχνολογία ή/και κατηγορία σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α., η οποία δημοπρατείται μέσω ανταγωνιστικής διαδικασίας υποβολής προσφορών από την έναρξη ισχύος της εν λόγω υπουργικής απόφασης μέχρι και το τέλος του 2020, συμπεριλαμβανομένων των σταθμών Α.Π.Ε. που εγκαθίστανται σε χώρες εντός του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου, υπό την προϋπόθεση ενεργού Διασυνοριακού Εμπορίου ενέργειας με αυτές, ο ελάχιστος αριθμός ανταγωνιστικών διαδικασιών υποβολής προσφορών ανά έτος, η ανώτατη επιτρεπόμενη τιμή προσφοράς για κάθε ανταγωνιστική διαδικασία υποβολής προσφορών και το τέλος συμμετοχής σε ανταγωνιστική διαδικασία υποβολής προσφορών που καταβάλλεται υπέρ της ΡΑΕ.

Ειδικότερα, σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 2 της εν λόγω υπουργικής απόφασης, «Από την έναρξη ισχύος της παρούσας [19 Απριλίου 2019] και μέχρι το τέλος του 2020 θα διεξαχθούν ανταγωνιστικές διαδικασίες υποβολής προσφορών ειδικές κατά τεχνολογία, για φωτοβολταϊκούς σταθμούς και για αιολικούς σταθμούς, τουλάχιστον μία (1) κοινή ανταγωνιστική διαδικασία υποβολής προσφορών μέχρι και το α’ εξάμηνο του 2020 και τουλάχιστον μία (1) ανταγωνιστική διαδικασία υποβολής προσφορών ειδική κατά περιοχή».

Επειδή, ειδικότερα στον Πίνακα 1 του άρθρου 2 της ανωτέρω υπουργικής απόφασης καθορίζεται η δημοπρατούμενη ισχύς για την κοινή ανταγωνιστική διαδικασία για το έτος 2020 ως εξής:

Tεχνολογία Κατηγορίες σταθμών Δημοπρατούμενη ισχύς (MW)

Αιολικοί και φωτοβολταϊκοί σταθμοίΑιολικοί σταθμοί Μέγιστης Ισχύος Παραγωγής μεγαλύτερης των 50 MW / Φωτοβολταϊκοί σταθμοί εγκατεστημένης ισχύος μεγαλύτερης των 20 MW / Συγκροτήματα τουλάχιστον δύο (2) αιολικών σταθμών που έχουν κοινό σημείο σύνδεσης στο Σύστημα ή το Δίκτυο Μέγιστης Ισχύος Παραγωγής μεγαλύτερης των 50 MW / Συγκροτήματα τουλάχιστον δύο (2) φωτοβολταϊκών σταθμών που έχουν κοινό σημείο σύνδεσης στο Σύστημα ή το Δίκτυο εγκατεστημένης ισχύος μεγαλύτερης των 20 MW / Συγκροτήματα τουλάχιστον ενός (1) αιολικού και ενός (1) φωτοβολταϊκού σταθμού που έχουν κοινό σημείο σύνδεσης στο Σύστημα ή το Δίκτυο Μέγιστης Ισχύος Παραγωγής μεγαλύτερης των 50 MW / Φωτοβολταϊκοί σταθμοί που έχουν ενταχθεί στη Διαδικασία Ταχείας Αδειοδότησης του άρθρου 9 του ν. 3775/2009 (Α΄ 122) ή στις Διαδικασίες Στρατηγικών Επενδύσεων του ν. 3894/2010 (Α΄ 204), ανεξαρτήτως ύπαρξης ή μη κοινού σημείου σύνδεσης στο Σύστημα ή το Δίκτυο, συνολικής εγκατεστημένης ισχύος μεγαλύτερης των 20 MW.500

Επειδή, σύμφωνα με το εδάφιο (β.) της παρ. 2 του άρθρου 3 της ανωτέρω υπουργικής απόφασης, όπως ισχύει, η ανώτατη επιτρεπόμενη τιμή προσφοράς μετά την πρώτη κοινή ανταγωνιστική διαδικασία ορίζεται ως εξής: «Η ελάχιστη τιμή μεταξύ των υψηλότερων κατακυρωθεισών προσφορών σε καθεμιά από τις αμέσως προηγούμενες ανταγωνιστικές διαδικασίες υποβολής προσφορών, ειδικές κατά τεχνολογία, των κατηγοριών των αιολικών σταθμών Μέγιστης Ισχύος Παραγωγής μεγαλύτερης των 3 MW και μικρότερης ή ίσης των 50 MW και των φωτοβολταϊκών σταθμών εγκατεστημένης ισχύος μεγαλύτερης ή ίσης των 500 kW και μικρότερης ή ίσης των 20 MW, απομειούμενη κατά 1%».

Επειδή, οι αμέσως προηγούμενες ανταγωνιστικές διαδικασίες υποβολής προσφορών ειδικές κατά τεχνολογία που διεξήχθησαν κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2019 ανέρχονται σε δύο (2) και αφορούν τις εξής κατηγορίες σταθμών ΑΠΕ: α) Κατηγορία Ι: φωτοβολταϊκές εγκαταστάσεις με εγκατεστημένη ισχύ μικρότερη ή ίση των είκοσι (20) MW (PPV ? 20 MW) και β) Κατηγορία ΙΙ: αιολικές εγκαταστάσεις μέγιστης ισχύος παραγωγής μικρότερης ή ίσης των πενήντα (50) MW (PWIND ? 50 MW).

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την υπ’ αριθμ. 828/2019 απόφαση της ΡΑΕ, το Δεκέμβριο του 2019 διενεργήθηκαν οι αμέσως προηγούμενες σε σχέση με την παρούσα απόφαση ειδικές κατά τεχνολογία ανταγωνιστικές διαδικασίες, τα αποτελέσματα των οποίων δημοσιεύθηκαν στην υπ’ αριθμ. 1246/2019 απόφαση της ΡΑΕ, σύμφωνα με την οποία οι κατακυρωθείσες προσφορές (Τιμές Αναφοράς) κυμάνθηκαν ως εξής:

• στην Κατηγορία Ι (Φ/Β εγκαταστάσεις ισχύος P ? 20 MW) η τιμή εκκίνησης ήταν 66,02 €/MWh, ενώ οι Τιμές Αναφοράς κυμάνθηκαν από 53,82 €/MWh έως 65,99 €/MWh και η μεσοσταθμική τιμή ανήλθε σε 59,98 €/MWh

• στην Κατηγορία ΙΙ (Αιολικές εγκαταστάσεις ισχύος P ? 50 MW) η τιμή εκκίνησης ήταν 68,25 €/MWh, ενώ οι Τιμές Αναφοράς κυμάνθηκαν από 55,77 €/MWh έως 61,94 €/MWh και η μεσοσταθμική τιμή ανήλθε σε 57,74 €/MWh.

Επειδή, λαμβάνοντας υπόψη τις προβλέψεις της ανωτέρω υπουργικής απόφασης και τα ως άνω αποτελέσματα των ειδικών κατά τεχνολογία ανταγωνιστικών διαδικασιών, η ανώτατη επιτρεπόμενη τιμή για την κοινή ανταγωνιστική διαδικασία προκύπτει ότι ανέρχεται σε 61,32 €/MWh.

Επειδή, για τη συμμετοχή στην κοινή ανταγωνιστική διαδικασία, καθορίζεται με το άρθρο 4 της υπ’ αριθμ. ΥΠΕΝ/ΔΑΠΕΕΚ/34495/1107/15.4.2019 υπουργικής απόφασης, τέλος πέντε χιλιάδων ευρώ (5.000 €), το οποίο καταβάλλεται υπέρ της ΡΑΕ, για κάθε αιολικό σταθμό Μέγιστης Ισχύος Παραγωγής μεγαλύτερης των 50 MW, για κάθε φωτοβολταϊκό σταθμό εγκατεστημένης ισχύος μεγαλύτερης των 20 MW, για κάθε Συγκρότημα τουλάχιστον δύο (2) αιολικών σταθμών που έχουν κοινό σημείο σύνδεσης στο Σύστημα ή το Δίκτυο Μέγιστης Ισχύος Παραγωγής μεγαλύτερης των 50 MW, για κάθε Συγκροτήματα τουλάχιστον δύο (2) φωτοβολταϊκών σταθμών που έχουν κοινό σημείο σύνδεσης στο Σύστημα ή το Δίκτυο εγκατεστημένης ισχύος μεγαλύτερης των 20 MW, για κάθε Συγκροτήματα τουλάχιστον ενός (1) αιολικού και ενός (1) φωτοβολταϊκού σταθμού που έχουν κοινό σημείο σύνδεσης στο Σύστημα ή το Δίκτυο Μέγιστης Ισχύος Παραγωγής μεγαλύτερης των 50 MW.

Επειδή, κατ’ αναλογία των ανωτέρω το τέλος των 5.000 € κρίνεται εύλογο να καταβάλλεται και στην περίπτωση των φωτοβολταϊκών σταθμών που έχουν ενταχθεί στη Διαδικασία Ταχείας Αδειοδότησης του άρθρου 9 του ν. 3775/2009 (Α΄ 122) ή στις Διαδικασίες Στρατηγικών Επενδύσεων του ν. 3894/2010 (Α΄ 204), ανεξαρτήτως ή μη κοινού σημείου σύνδεσης στο Σύστημα ή το Δίκτυο, συνολικής εγκατεστημένης ισχύος μεγαλύτερης των 20 MW, στην περίπτωση που οι εν λόγω σταθμοί συμμετέχουν ως Συγκρότημα, καθώς πρόκειται για μία κοινή συμμετοχή.

Επειδή, σύμφωνα με την παρ. 5 του άρθρου 7 του νόμου, την αποκλειστική αρμοδιότητα για τη διενέργεια και ολοκλήρωση των ανωτέρω ανταγωνιστικών διαδικασιών υποβολής προσφορών, καθώς και για την κατακύρωση των σχετικών αποτελεσμάτων που θα αφορούν στην επιλογή σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. προς ένταξη σε καθεστώς στήριξης με τη μορφή Λειτουργικής Ενίσχυσης, έχει η ΡΑΕ, προκειμένου, μεταξύ άλλων, να διασφαλίζεται η τήρηση των αρχών διαφάνειας και ισότητας που πρέπει να διέπουν τις σχετικές ανταγωνιστικές διαδικασίες.

Επειδή, όπως προβλέπεται στην ανωτέρω διάταξη του νόμου, η ΡΑΕ με την απόφασή της για την προκήρυξη της ανταγωνιστικής διαδικασίας καθορίζει ιδίως: α) τα κριτήρια συμμετοχής και αξιολόγησης, β) τους γεωγραφικούς ή άλλους χωροταξικούς περιορισμούς, γ) τον χρονικό ορίζοντα κατασκευής και λειτουργίας των επιλεγέντων σταθμών, δ) τα στοιχεία για τις απαιτούμενες εγγυητικές επιστολές, ε) τις τυχόν ρήτρες, ζ) τυχόν μείωση της τιμής αναφοράς (Τ.Α.) που προκύπτει στο πλαίσιο ανταγωνιστικής διαδικασίας υποβολής προσφορών για σταθμό Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. σε ένα Μ.Δ.Ν. μετά τη διασύνδεσή του με το Διασυνδεδεμένο Σύστημα και το Διασυνδεδεμένο Δίκτυο, καθώς και κάθε άλλο θέμα σχετικό με τη διενέργεια της ανταγωνιστικής διαδικασίας.

Επειδή, για την επίτευξη των εθνικών ενεργειακών στόχων κρίνεται σκόπιμη η συμμετοχή ώριμων έργων στην προσεχή κοινή ανταγωνιστική διαδικασία. Ως εκ τούτου, προϋπόθεση για τη συμμετοχή στην εν λόγω ανταγωνιστική διαδικασία υποβολής προσφορών είναι ύπαρξη Σύμβασης Σύνδεσης σε ισχύ ή οριστικής προσφοράς σύνδεσης σε ισχύ με την προϋπόθεση ότι έχει προσκομισθεί η εγγυητική επιστολή του ν. 4152/2013 (ΦΕΚ Α΄ 107) ή του ν. 4062/2012 (ΦΕΚ Α΄ 70) κατά το χρόνο υποβολής του αιτήματος συμμετοχής στην ανταγωνιστική διαδικασία.

Επειδή, σύμφωνα με τις Κατευθυντήριες Γραμμές της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και το ν. 4414/2016 οι εν λόγω διαδικασίες είναι ανταγωνιστικές και συνεπώς, προκειμένου να διασφαλιστεί ικανό επίπεδο ανταγωνισμού, κρίνεται σκόπιμο στο πλαίσιο της ρητής αρμοδιότητας της ΡΑΕ για τον προσδιορισμό κάθε σχετικού με τις εν λόγω ανταγωνιστικές διαδικασίες θέματος να προσδιοριστεί ένα ελάχιστο ποσοστό συμμετοχής στη διαδικασία που θα διασφαλίσει τις συνθήκες του ανταγωνισμού αυτού. Με τον καθορισμό ελάχιστου ποσοστού συμμετοχής επιτυγχάνεται ένα σημαντικό όφελος για τους καταναλωτές, οι οποίοι, βάσει του υφιστάμενου νομοθετικού πλαισίου θα κληθούν να πληρώσουν για κάθε έργο, μέσω του Ειδικού Τέλους για τη Μείωση των Εκπομπών Αέριων Ρύπων (ΕΤΜΕΑΡ), σημαντικό μέρος του ποσού που υπολογίζεται ως κρατική ενίσχυση με βάση τη Σύμβαση Λειτουργικής Ενίσχυσης, που θα συνάψουν οι επιτυχόντες στις ανταγωνιστικές διαδικασίες. Λαμβάνοντας υπόψη τα ανωτέρω, το ποσοστό συμμετοχής πρέπει να είναι τουλάχιστον 40% πλέον της δημοπρατούμενης ισχύος. Επί τη βάσει του ανωτέρω κανόνα, η ακριβής δημοπρατούμενη ισχύς θα προσδιοριστεί ανάλογα με τις αιτήσεις συμμετοχής που θα υποβληθούν κατά το Α΄ Στάδιο εκάστης ανταγωνιστικής διαδικασίας με σχετική απόφαση της ΡΑΕ.

Επειδή, προκειμένου να εξασφαλιστεί ο ανταγωνισμός στην ηλεκτρονική δημοπρασία κρίνεται σκόπιμο η δημοπρασία να διεξάγεται μόνο στην περίπτωση πρόκρισης στο Β΄ στάδιο της ανταγωνιστικής διαδικασίας ανεξάρτητων οικονομικών οντοτήτων.

Επειδή, λαμβάνοντας υπόψη την παρ. 3 του άρθρου 2 της υπ’ αριθμ. ΥΠΕΝ/ΔΑΠΕΕΚ/34495/1107/15.4.2019 απόφασης του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας: «στην περίπτωση που η δημοπρατούμενη ισχύς μίας ανταγωνιστικής διαδικασίας δεν καλύπτεται, είναι δυνατή η υπερκάλυψη αυτής με την επιλογή του αμέσως επόμενου στη σειρά κατάταξης με βάση την τιμή προσφοράς στην ανταγωνιστική διαδικασία, σταθμού ή συγκροτήματος σταθμών», η ΡΑΕ αποφάσισε ότι δεν είναι σκόπιμο να υπερκαλύπτεται η δημοπρατούμενη ισχύς, σε καμία ανταγωνιστική διαδικασία, για λόγους διαφάνειας και διασφάλισης των όρων του ανταγωνισμού a priori γνωστών μεταξύ των συμμετεχόντων και μη μεταβαλλόμενων κατά τη διάρκεια της δημοπρασίας, δεδομένου ότι η δυνατότητα αυτή είναι ενδεχόμενο να οδηγήσει σε πλήρη καταστρατήγηση των βασικών όρων και προϋποθέσεων των ανταγωνιστικών διαδικασιών. Η μεταφορά της εναπομείνασας ισχύος, (δηλαδή της διαφοράς μεταξύ της ακριβούς δημοπρατηθείσας ισχύος και του αθροίσματος της ισχύος όλων των επιλεγέντων συμμετεχόντων) στην επόμενη κοινή ανταγωνιστική διαδικασία, εξασφαλίζει πλήρως την διαφάνεια και ίσους όρους συμμετοχής όλων των συμμετεχόντων. Με αυτόν τον τρόπο το άθροισμα της ισχύος όλων των επιλεγέντων συμμετεχόντων δεν υπερβαίνει σε καμία περίπτωση την ακριβή δημοπρατούμενη ισχύ κάθε ανταγωνιστικής διαδικασίας.

Επειδή, κρίνεται ότι, προς διασφάλιση της αποτελεσματικής εφαρμογής του καθεστώτος στήριξης και της μέσω αυτού επίτευξης των εθνικών ενεργειακών στόχων η ενεργοποίηση της σύνδεσης (θέση σε κανονική ή δοκιμαστική λειτουργία) των σταθμών που θα επιλεγούν μέσω των ανταγωνιστικών διαδικασιών υποβολής προσφορών πρέπει να λάβει χώρα εντός συγκεκριμένης προθεσμίας από την ημερομηνία ανακοίνωσης της απόφασης της ΡΑΕ επί των οριστικών αποτελεσμάτων της ηλεκτρονικής δημοπρασίας και συγκεκριμένα εντός: α) 36 μηνών για τους φωτοβολταϊκούς σταθμούς εγκατεστημένης ισχύος μεγαλύτερης των 20 MW, β) τριάντα (36) μηνών για αιολικούς σταθμούς Μέγιστης Ισχύος Παραγωγής μεγαλύτερης των 50 MW γ) τριάντα έξι (36) μηνών φωτοβολταϊκούς και αιολικούς σταθμούς που ανήκουν σε Συγκρότημα με κοινό σημείο σύνδεσης ή φωτοβολταϊκών σταθμών που έχουν ενταχθεί στη Διαδικασία Ταχείας Αδειοδότησης του άρθρου 9 του ν. 3775/2009 (Α΄ 122) ή στις Διαδικασίες Στρατηγικών Επενδύσεων του ν. 3894/2010 (Α΄ 204), ανεξαρτήτως ή μη κοινού σημείου σύνδεσης στο Σύστημα ή το Δίκτυο, δ) έξι (6) επιπλέον μηνών των προθεσμιών που προβλέπονται για τους σταθμούς των περιπτώσεων α), β), γ) στην περίπτωση που για τη σύνδεσή τους στο ΕΣΜΗΕ απαιτείται κατασκευή νέου Υποσταθμού ή η επέκταση υφιστάμενου υποσταθμού με προσθήκη νέου Μετασχηματιστή [σ.σ. η εν λόγω παράταση δεν αφορά στην προσθήκη νέων διακοπτών αναχωρήσεων Μέσης Τάσης (πύλες)], σύμφωνα με την οικεία Οριστική Προσφορά Σύνδεσης, όπως αυτή κατατίθεται στο πλαίσιο της ανταγωνιστικής διαδικασίας, και ε) δώδεκα (12) επιπλέον μηνών των προθεσμιών που προβλέπονται για τους σταθμούς των περιπτώσεων α), β), γ) στην περίπτωση που για τη σύνδεσή τους στο ΕΣΜΗΕ απαιτείται κατασκευή Κέντρου Υπερυψηλής Τάσης.

Επειδή, για την επίτευξη των στόχων του νόμου, είναι αναγκαία η δέσμευση των συμμετεχόντων για τη συνέχιση της συμμετοχής τους καθ’ όλη τη διάρκεια της ανταγωνιστικής διαδικασίας ώστε να επιτυγχάνεται η αποτελεσματική διεξαγωγή της ανταγωνιστικής διαδικασίας και να μην αλλοιώνονται τα αποτελέσματά της. Για το λόγο αυτό, κρίνεται σκόπιμη η υποβολή από τους συμμετέχοντες στην ανταγωνιστική διαδικασία Εγγυητικής Επιστολής Συμμετοχής. Η εν λόγω Εγγυητική Επιστολή Συμμετοχής υποβάλλεται σύμφωνα με τις ειδικότερες προβλέψεις της Προκήρυξης που αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της παρούσας. Συναφώς, προκειμένου να εξασφαλιστεί η ταχύτερα δυνατή και σε κάθε περίπτωση έγκαιρη υλοποίηση των έργων που θα επιλεγούν μέσω της διαγωνιστικής διαδικασίας και κατά συνέπεια η αποτελεσματική εφαρμογή του καθεστώτος στήριξης και η μέσω αυτής επίτευξη των εθνικών ενεργειακών στόχων, κρίνεται απαραίτητη η προσκόμιση Εγγυητικής Επιστολής Καλής Εκτέλεσης του έργου. Δεδομένου ότι η Εγγυητική Επιστολή Καλής Εκτέλεσης αποσκοπεί στην εξασφάλιση της έγκαιρης ενεργοποίησης έκαστου έργου, η εν λόγω εγγυητική υποβάλλεται ανά σταθμό ΑΠΕ, ανεξάρτητα αν ο εν λόγω σταθμός συμμετέχει στην ανταγωνιστική διαδικασία μεμονωμένα ή από κοινού (ως μέλος Συγκροτήματος), σύμφωνα με τις ειδικότερες προβλέψεις της Προκήρυξης. Οι ανωτέρω εγγυητικές επιστολές καταπίπτουν υπέρ του Υπολογαριασμού Ενισχύσεων του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ του Διασυνδεδεμένου Συστήματος και Δικτύου του Ειδικού Λογαριασμού του άρθρου 143 του ν. 4001/2011 (Α΄ 179), σύμφωνα με τα οριζόμενα της παρ. 10 του άρθρου 131 του ν. 4495/2017, εφόσον δεν τηρηθούν οι προβλεπόμενες προθεσμίες για την ενεργοποίηση της σύνδεσης των σταθμών.

Επειδή, η ΡΑΕ, για το σκοπό της αποτελεσματικής άσκησης των καθηκόντων που της έχουν ανατεθεί από το νόμο για τη διενέργεια της ανταγωνιστικής διαδικασίας, με τρόπο διαφανή και αδιάβλητο, έχει συμβληθεί με εταιρεία που διαθέτει την τεχνογνωσία για τη διενέργεια τέτοιων διαγωνιστικών διαδικασιών. Για την επιτυχή ολοκλήρωση κάθε ανταγωνιστικής διαδικασίας, είναι αναγκαία η πραγματοποίηση αυτής σε δύο στάδια, ήτοι στο πρώτο στάδιο με ηλεκτρονική υποβολή, μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας, των αιτήσεων συμμετοχής σε κάθε ανταγωνιστική διαδικασία συνοδευόμενες από τα σχετικά δικαιολογητικά, και με διενέργεια, σε δεύτερο στάδιο ηλεκτρονικών δημοπρασιών υποβολής προσφορών μεταξύ των συμμετεχόντων που πληρούν τις προϋποθέσεις συμμετοχής και θα έχουν προκριθεί για τη συμμετοχή στη δεύτερη αυτή φάση της κάθε ανταγωνιστικής διαδικασίας.

Για τους παραπάνω λόγους, αποφασίζει:

Στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της, σε εφαρμογή των διατάξεων της παρ. 5 του άρθρου 7 του ν. 4414/2016, τη διενέργεια κοινής ανταγωνιστικής διαδικασίας υποβολής προσφορών για επιλογή φωτοβολταϊκών και αιολικών εγκαταστάσεων προς ένταξη σε καθεστώς στήριξης με τη μορφή Λειτουργικής Ενίσχυσης, σύμφωνα με τις διατάξεις του ανωτέρω νόμου και των κατ’ εξουσιοδότηση αυτού κανονιστικών πράξεων, και την έγκριση του αντίστοιχου Τεύχους της Προκήρυξης, με το περιεχόμενο που περιλαμβάνεται στο συνημμένο της παρούσας κείμενο, το οποίο αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της παρούσας απόφασης.

Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Αθήνα, 30 Ιανουαρίου 2020

 


Κατεβάσετε το αρχείο με το πρωτότυπο κείμενο, όπως είναι δημοσιευμένο στο Φύλλο Εφημερίδας της Κυβερνήσεως (Φ.Ε.Κ.) του Εθνικού Τυπογραφείου.


 

Έχει διαβαστεί 743 φορές