Απόφαση Ρ.Α.Ε.Αριθμ. 540/2019 - ΦΕΚ 2436/Β/20-6-2019
Έγκριση του απαιτούμενου Εσόδου Μεταφοράς και εγκατάστασης ΥΦΑ και Τακτική Αναθεώρηση του Τιμολογίου Χρήσης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου σε εφαρμογή των διατάξεων της παρ. 5 του άρθρου 88 του ν. 4001/2011, όπως ισχύει.
Απόφαση Ρ.Α.Ε.Αριθμ. 540/2019
ΦΕΚ 2436/Β/20-6-2019
Έγκριση του απαιτούμενου Εσόδου Μεταφοράς και εγκατάστασης ΥΦΑ και Τακτική Αναθεώρηση του Τιμολογίου Χρήσης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου σε εφαρμογή των διατάξεων της παρ. 5 του άρθρου 88 του ν. 4001/2011, όπως ισχύει.
Η ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΗ ΑΡΧΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
(συν. στις 30 Μαΐου 2019)
Λαμβάνοντας υπόψη:
1.Τις διατάξεις του ν. 4001/2011 «Για τη λειτουργία των Ενεργειακών Αγορών Ηλεκτρισμού και Φυσικού Αερίου για Έρευνα, Παραγωγή και δίκτυα μεταφοράς Υδρογονανθράκων και άλλες ρυθμίσεις» (ΦΕΚ Α' 179), όπως ισχύει και ιδίως το άρθρο 88.
2.Τις διατάξεις της Οδηγίας 2009/73/ΕΚ «Σχετικά με τους κοινούς κανόνες για την εσωτερική αγορά φυσικού αερίου και την κατάργηση της Οδηγίας 2003/55/ΕΚ» (L 211/2009).
3.Τις διατάξεις του κανονισμού (ΕΚ) 715/2009 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 13ης Ιουλίου 2009 «Σχετικά με τους όρους πρόσβασης στα δίκτυα μεταφοράς φυσικού αερίου και την κατάργηση της Κανονισμού (ΕΚ) αριθμ. 1775/2005 (ΕΕ L 211/14.8.2009».
4.Τον Κανονισμό (ΕΕ) αριθμ. 2017/460 της Επιτροπής της 16ης Μαρτίου 2017 «Σχετικά με τη θέσπιση Κώδικα Δικτύου σχετικά με την εναρμονισμένη διάρθρωση των τιμολογίων μεταφοράς αερίου».
5.Την Δ1/Α/5346/22.03.2010 απόφαση του Υφυπουργού Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής με θέμα «Κώδικας Διαχείρισης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου» (ΦΕΚ Β'379/2010) (εφεξής o «Κώδικας Διαχείρισης ΕΣΦΑ»), όπως τροποποιήθηκε με τις 1096/2011 (ΦΕΚ Β' 2227/4.10.2011) και 526/2013 (ΦΕΚ Β' 3131/09.12.2013) αποφάσεις της ΡΑΕ.
6.Την 332/2016 απόφαση ΡΑΕ επί των Αρχών και Κανόνων Λογιστικού Διαχωρισμού (ΦΕΚ Β' 3763/22.11.2016).
7.Την 344/2016 απόφαση ΡΑΕ με θέμα «Επανυπολογισμός της Ανακτήσιμης Διαφοράς του Διαχειριστή Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου («ΔΕΣΦΑ Α.Ε.»)
για τα έτη 20112015 σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 1 (ββ) του άρθρου 61 του ν. 4409/2016» (ΦΕΚ Β' 3235/07.10.2016).
8.Την 352/2016 απόφαση ΡΑΕ «Έγκριση Τιμολογίου Χρήσης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου σε εφαρμογή των διατάξεων της παρ. 5 του άρθρου 88 του ν. 4001/2011, όπως ισχύει», αναφορικά με την περίοδο 2017 2018 (ΦΕΚ Β' 3513/01.11.2016).
9.Την 64/27.01.2017 απόφαση ΡΑΕ με θέμα «Έγκριση του Προγράμματος Ανάπτυξης 20162025» (ΦΕΚ Β' 436/15.02.2017).
10.Την 997/2017 απόφαση ΡΑΕ «Αναπροσαρμογή Τιμολογίου Χρήσης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου σύμφωνα με τις διατάξεις της 2ης Αναθεώρησης του Κανονισμού Τιμολόγησης Βασικών Δραστηριοτήτων ΕΣΦΑ.». (ΦΕΚ 4737/Β'/29.12.2017).
11.Την 644/2018 απόφαση ΡΑΕ «Έγκριση της 3ης Αναθεώρησης Κανονισμού Τιμολόγησης Βασικών Δραστηριοτήτων του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 88 του ν. 4001/2001)» (ΦΕΚ Β' 3000/25.07.2018).
12.Την 1220/2018 απόφαση της ΡΑΕ για την πιστοποίηση της Ανώνυμης Εταιρείας «Διαχειριστής Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου» ως Διαχειριστή Συστήματος Μεταφοράς Φυσικού Αερίου Διαχωρισμένης Ιδιοκτησίας.
13.Την 1108/2018 απόφαση της ΡΑΕ για την έγκριση σύμβασης παροχής υπηρεσιών συντήρησης του Τμήματος του Αγωγού ΤΑΡ που διέρχεται από την Ελληνική Επικράτεια μεταξύ των εταιρειών «ΔΕΣΦΑ Α.Ε.» και <«rRANS ADRIATIC PIPELINE Α£.»
14.Την επιστολή της ΡΑΕ (071293/04.04.2018) με θέμα: «Υποβολή στοιχείων στο Πλαίσιο της τακτικής αναθεώρησης των τιμολογίων χρήσης του ΕΣΦΑ».
15.Το έγγραφο της ΔΕΣΦΑ Α.Ε. (Ι235827/26.04.2018) με θέμα «Υποβολή στοιχείων στο πλαίσιο της τακτικής αναθεώρησης των τιμολογίων χρήσης του ΕΣΦΑ Μητρώο Παγίων και Οικονομικές Καταστάσεις 2017».
16.Το έγγραφο της ΔΕΣΦΑ Α.Ε. (Ι236338/07.05.2018) με θέμα «Υποβολή στοιχείων στο Πλαίσιο της τακτικής αναθεώρησης των τιμολογίων χρήσης του ΕΣΦΑ Έκθεση υπολογισμού ανακτήσιμης διαφοράς 2017».
17.Το έγγραφο της ΔΕΣΦΑ Α.Ε. (Ι252508/10.01.2019) με θέμα «ΡΠΒ 20182022 Κατάλογος Μικρών Έργων»
και το έγγραφο της ίδιας εταιρείας (Ι252509/10.01.2019) με θέμα «ΡΠΒ 20182022 Εκταμιεύσεις Έργου».
18.Τα έγγραφα της ΔΕΣΦΑ Α.Ε. (Ι252237/03.01.2019, Ι251669/19.12.2018, Ι249528/19.11.2018) με θέμα «Απολογισμός επενδύσεων έτους 2017 και ένταξη νέων επενδύσεων στη ΡΠΒ».
19.Το έγγραφο της ΔΕΣΦΑ Α.Ε. (Ι236463/09.05.2018) με θέμα «Υποβολή στοιχείων στο Πλαίσιο της τακτικής αναθεώρησης των τιμολογίων χρήσης του ΕΣΦΑ Μελέτη Συμβούλου για τον υπολογισμό της απόδοσης (wacc) 20192022».
20.Το έγγραφο της ΔΕΣΦΑ Α.Ε. (Ι248225/02.11.2018) με θέμα «Υποβολή στοιχείων στο Πλαίσιο της τακτικής αναθεώρησης των τιμολογίων χρήσης του ΕΣΦΑ Μελέτη Συμβούλου για τον υπολογισμό της απόδοσης (wacc) 20192022».
21.Το έγγραφο της ΔΕΣΦΑ Α.Ε. (Ι245049/07.09.2018) με θέμα «Υποβολή πρότασης αναθεωρημένου Τιμολογίου Χρήσης ΕΣΦΑ», αναφορικά με την περίοδο 20192022.
22.Τα ηλεκτρονικά έγγραφα της ΡΑΕ (Ο74420, O76775, O76776) αναφορικά με πρόσθετα στοιχεία και παρατηρήσεις στο πλαίσιο της αξιολόγησης της πρότασης της ΔΕΣΦΑ Α.Ε. για το τιμολόγιο χρήσης ΕΣΦΑ για την περίοδο 20192022.
23.Τα ηλεκτρονικά έγγραφα και τις επιστολές της ΔΕΣΦΑ Α.Ε. για την παροχή πρόσθετων στοιχείων και διευκρινίσεων αναφορικά με τιμές των παραμέτρων του Απαιτούμενου Εσόδου της περιόδου 20192022 (Ι249664, Ι251397, Ι251544, Ι261033, Ι261034,Ι261345).
24.Το έγγραφο της ΔΕΣΦΑ Α.Ε. (Ι261036/17.05.2019) με θέμα «Υπολογισμός ανακτήσιμης διαφοράς 20172018».
25.Το έγγραφο της ΔΕΣΦΑ Α.Ε. (Ι258113/04.04.2019) με θέμα «Μελέτη Συμβούλου για τον υπολογισμό της απόδοσης (wacc) 20192022».
26.Την 236/21.02.2019 απόφαση της ΡΑΕ με θέμα «Έγκριση του Προγράμματος Ανάπτυξης ΕΣΦΑ 20172026» (ΦΕΚ Β'1089/02.04.2019).
27.Το έγγραφο της ΔΕΣΦΑ Α.Ε. (Ι260564/13.05.2019) με θέμα «Επανυποβολή πρότασης αναθεωρημένου Τιμολογίου Χρήσης ΕΣΦΑ», αναφορικά με την περίοδο 20192022.
28.Τις διατάξεις του π.δ. 139/2001 «Κανονισμός Εσωτερικής Λειτουργίας και Διαχείρισης της ΡΑΕ» (ΦΕΚ Α'121).
29.Το γεγονός ότι με την παρούσα δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού, σκέφτηκε ως εξής:
Α. Νομικά και πραγματικά δεδομένα
Επειδή, κατά τα προβλεπόμενα στις διατάξεις της παραγράφου 5 του άρθρου 88 του ν. 4001/2011, όπως ισχύει: «5. Με εξαίρεση τους Διαχειριστές ΑΣΦΑ, στους οποίους χορηγείται απαλλαγή κατά τις διατάξεις του άρθρου 76, τα τιμολόγια με βάση τα οποία ο κάθε Διαχειριστής Συστήματος Φυσικού Αερίου εισπράττει οποιοδήποτε αντάλλαγμα για κάθε Βασική Δραστηριότητα, καταρτίζονται από τον εκάστοτε Διαχειριστή σύμφωνα με τον Κανονισμό Τιμολόγησης και εγκρίνονται με απόφαση της ΡΑΕ και ισχύουν το αργότερο από τα δύο κατωτέρω χρονικά σημεία: (α) είτε από τον τρίτο μήνα μετά το μήνα δημοσίευσης της ανωτέρω απόφασης της ΡΑΕ στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, (β) είτε από τον έβδομο μήνα μετά το μήνα δημοσίευσης του Κανονισμού Τιμολόγησης στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.»
Επειδή, σύμφωνα με το άρθρο 19 του Κανονισμού Τιμολόγησης (σχετικό 11), ο Διαχειριστής οφείλει εντός πέντε (5) μηνών από την έναρξη κάθε έτους υπολογισμού, εν προκειμένω το έτος 2018, να υποβάλλει στη ΡΑΕ σχέδιο αναθεωρημένων τιμολογίων χρήσης του ΕΣΦΑ για την επόμενη Ρυθμιστική Περίοδο, ήτοι για την τετραετία 2019 2022. Στην εισήγηση αυτή οφείλει να λάβει υπόψη: «α) Τις προβλέψεις εξέλιξης της ζήτησης Φυσικού Αερίου και ιδίως της μέγιστης Ημερήσιας Ποσότητας και της συνολικής Ετήσιας Ποσότητας Φυσικού Αερίου, διακινούμενης κατά την κυρίαρχη και αντίστροφη κατεύθυνση ροής Φυσικού Αερίου, για το πρώτο έτος της Περιόδου Υπολογισμού Τιμολογίων και για κάθε Βασική Δραστηριότητα και Είσοδο και Έξοδο του Συστήματος Μεταφοράς. Οι ανωτέρω προβλέψεις πραγματοποιούνται με βάση την πλέον πρόσφατη Μελέτη Ανάπτυξης ΕΣΦΑ.
β) Την πρόβλεψη εξέλιξης της Ρυθμιζόμενης Περιουσιακής Βάσης, των Ρυθμιζόμενων Αποσβέσεων παγίων και των Ρυθμιζόμενων Λειτουργικών Δαπανών και υπολογισμό του Απαιτούμενου Εσόδου του Διαχειριστή, για κάθε Έτος της Περιόδου Υπολογισμού Τιμολογίων και για κάθε Βασική Δραστηριότητα.
γ) Απολογιστικά στοιχεία για το Έτος Αναφοράς και υπολογισμό της Ανακτήσιμης Διαφοράς για το ίδιο Έτος για κάθε Βασική Δραστηριότητα, σύμφωνα με το άρθρο [19Α] με πλήρη αιτιολόγηση τυχόν υπερβάσεων των συνολικών ετήσιων απολογιστικών Λειτουργικών Δαπανών και της συνολικής ετήσιας Ρυθμιζόμενης Περιουσιακής Βάσης του ΕΣΦΑ έναντι των προβλεπόμενων κατά την κατάρτιση των τιμολογίων.
δ) Υπολογισμό του Προς Ανάκτηση απαιτούμενου Εσόδου σύμφωνα με το άρθρο [8Α] για το πρώτο Έτος της Περιόδου Υπολογισμού Τιμολογίων, για κάθε Βασική Δραστηριότητα και Είσοδο και Έξοδο του Συστήματος Μεταφοράς.
ε) Την πρόταση του Διαχειριστή σχετικά με το Μεσοσταθμικό Κόστος Κεφαλαίου με ανάλογη τεκμηρίωση.
στ) Την πρόταση του Διαχειριστή ως προς την αριθμητική τιμή των λοιπών παραμέτρων που ορίζονται στον Κανονισμό και ιδίως σε σχέση με το Ποσοστό Διασποράς Εγκατάστασης ΥΦΑ, με ανάλογη τεκμηρίωση όταν με την πρόταση τροποποιούνται οι ισχύουσες τιμές των παραμέτρων.
ζ) Μελέτη καθορισμού των συντελεστών Β για τη χρέωση χρήσης του ΕΣΦΑ στην περίπτωση Βραχυχρόνιων Συμβάσεων, σύμφωνα με το άρθρο [13].
η) Αιτιολόγηση τυχόν προτεινόμενης μεταβολής των Εισόδων και Εξόδων του Συστήματος Μεταφοράς.».
Επειδή, η ΔΕΣΦΑ Α.Ε. υπέβαλε πρόταση Τιμολογίου Χρήσης ΕΣΦΑ για τη Ρυθμιστική Περίοδο 20192022 τον Σεπτέμβριο του 2018 (σχετικό 21). Στην αρχική αυτή εισήγηση για τον υπολογισμό του Απαιτούμενου Εσόδου, συνυπολογίστηκε η Ανακτήσιμη Διαφορά του
έτους 2017, σύμφωνα με τις σχετικές προβλέψεις του Κανονισμού Τιμολόγησης (σχετικό 10).
Επειδή, κατά την επεξεργασία των στοιχείων που υπέβαλε η ΔΕΣΦΑ Α.Ε. η Αρχή έκρινε αναγκαία την υποβολή πρόσθετων διευκρινιστικών στοιχείων (σχετικό 22), καθώς και πληρέστερη τεκμηρίωση, ώστε να αξιολογήσει, υπό το πρίσμα των βασικών αρχών και στόχων που θέτει ο ν. 4001 και ο Κανονισμός Τιμολόγησης την αναγκαιότητα πολλών εκ των δαπανών που εισηγούνταν ο Διαχειριστής. Η διαδικασία της συλλογής και επεξεργασίας στοιχείων (σχετικό 23), συνεχίστηκε και τους πρώτους μήνες του έτους 2019, γεγονός που επέτρεψε τη διαθεσιμότητα απολογιστικών και οριστικοποιημένων μεγεθών και για το έτος 2018. Ως αποτέλεσμα, η ΡΑΕ ζήτησε από τον Διαχειριστή την παροχή στοιχείων αναφορικά με το μέγεθος της υπερανάκτησης ή υποανάκτησης για το έτος 2018, βάσει των απολογιστικών μεγεθών των παραμέτρων του Απαιτούμενου Εσόδου 2018 και των εσόδων της εταιρείας από τα επιβαλλόμενα τέλη (σχετικό 24).
Επειδή, σύμφωνα με το άρθρ. 88 παρ. 3 του ν. 4001, αλλά και βάσει των ειδικότερων προβλέψεων του άρθρου 8 του Κανονισμού Τιμολόγησης (σχετικό 11), υπάρχει η δυνατότητα ποσοστό του Απαιτούμενου Εσόδου της βασικής δραστηριότητας εγκατάστασης ΥΦΑ (Ποσοστό Διασποράς Εγκατάστασης ΥΦΑ) να προστίθεται στο Απαιτούμενο Έσοδο της δραστηριότητας Μεταφοράς και συνεπώς να ανακτάται μέσω του εγκεκριμένου Τιμολογίου Μεταφοράς. Το ποσοστό αυτό ορίζεται αριθμητικά με την απόφαση έγκρισης των τιμολογίων. Η ΡΑΕ, για λόγους που ανάγονται στην ασφάλεια εφοδιασμού, κρίνει σκόπιμη την εφαρμογή της δυνατότητας του άρθρου 8 του Κανονισμού Τιμολόγησης και τον καθορισμό του ποσοστού στο 75%, όπως είχε εγκριθεί και με την 352/2016 απόφαση της ΡΑΕ.
Επειδή, βάσει των διατάξεων του Ευρωπαϊκού Κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 2017/460 (σκέψη (2) και άρθρο 5) με τις οποίες εισάγονται υποχρεώσεις όσον αφορά στη διάρθρωση των τιμολογίων μεταφοράς και στις διαδικασίες που χρησιμοποιούνται για τον καθορισμό τους, με σκοπό την τήρηση της διαφάνειας, καθώς και απαιτήσεις για τη δημοσίευση των καταστάσεων και πληροφοριών που σχετίζονται με τον καθορισμό των εσόδων των διαχειριστών συστημάτων μεταφοράς και τη διαμόρφωση διακριτών τιμολογίων μεταφοράς και μη μεταφοράς και δεδομένου ότι ο Διαχειριστής ΕΣΦΑ επεκτείνει τις δραστηριότητές του σε πρόσθετες ρυθμιζόμενες και μη υπηρεσίες, θα πρέπει να γίνει επικαιροποίηση των υφιστάμενων Κανόνων Λογιστικού Διαχωρισμού, κατόπιν εισήγησης της ΔΕΣΦΑ Α.Ε. και έγκρισή τους από την ΡΑΕ. Με βάση τους επικαιροποιημένους αυτούς κανόνες, θα γίνει η εκκαθάριση σε επόμενη τακτική ή έκτακτη αναθεώρηση του Τιμολογίου ΕΣΦΑ των τιμών των παραμέτρων που λαμβάνονται υπόψη στην εισήγηση του Διαχειριστή
για το Απαιτούμενο Έσοδο 2019 2022 και αφορούν σε λοιπές δραστηριότητες, εκτός της Μεταφοράς και της Εγκατάστασης ΥΦΑ.
Επειδή, η ΔΕΣΦΑ Α.Ε. με το αριθμ. ΡΑΕ Ι245049/10.05.2019 έγγραφο, κατόπιν των παρατηρήσεων της Αρχής, επανυπέβαλε στη ΡΑΕ την πρότασή της σχετικά με την αναθεώρηση του Τιμολογίου Χρήσης ΕΣΦΑ. Από την πρόταση αυτή προκύπτει η αναμενόμενη ζήτηση φυσικού αερίου και ΥΦΑ για το έτος 2019, η οποία χρησιμοποιείται για τον υπολογισμό των χρεώσεων χρήσης ΕΣΦΑ του ίδιου έτους και την οποία η ΡΑΕ κρίνει εύλογη.
Επειδή, σύμφωνα με το άρθρο 15 του ν. 4001/2011 σχετικά με τον καθορισμό των τιμολογίων Μη Ανταγωνιστικών Δραστηριοτήτων, ο καθορισμός αυτός γίνεται κατά τρόπο, ώστε τα τιμολόγια αυτά να μην εισάγουν διακρίσεις και να αντικατοπτρίζουν το κόστος των παρεχόμενων υπηρεσιών. Για την έγκριση του Απαιτούμενου Εσόδου της ρυθμιζόμενης δραστηριότητας ο Ρυθμιστής οφείλει κατά τον έλεγχο του κόστους και των σχετικών δαπανών να σταθμίζει το ύψος των τελών χρήσης που επιβαρύνονται οι καταναλωτές, με την τήρηση των απαιτήσεων σε σχέση με την ασφάλεια και τη βελτίωση της ποιότητας εξυπηρέτησης των υποδομών του Συστήματος Μεταφοράς. Η συνολική στάθμιση πρέπει συνεπώς να γίνεται με τρόπο ώστε να διασφαλίζεται η μακροπρόθεσμη επίτευξη του σκοπού της εξισορρόπησης των εσόδων προς τις δαπάνες υποδομής με τις οποίες επιβαρύνεται ο χρήστης του συστήματος μεταφοράς/ καταναλωτής.
Β. Επενδύσεις Ρυθμιζόμενη Περιουσιακή Βάση (ΡΠΒ) για τη Ρυθμιστική Περίοδο 2019 2022 Αποσβέσεις επί των παγίων.
Επειδή, με την 64/27.01.2017 απόφαση της ΡΑΕ εγκρίθηκε το Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΕΣΦΑ για τα έτη 20162025. Ακολούθως, με την απόφαση 236/21.02.2019 εγκρίθηκε το δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης ΕΣΦΑ 20172026.
Επειδή, ειδικά για το έτος 2017 η ΔΕΣΦΑ Α.Ε. υλοποίησε επενδύσεις βάσει του εγκεκριμένου Προγράμματος Ανάπτυξης ύψους 22.055.800,80 ευρώ για τις οποίες έλαβε επιχορηγήσεις ύψους 9.606.397,69 ευρώ.
Επειδή, η Ρυθμιζόμενη Αναπόσβεστη Αξία Παγίων Μεταφοράς διαμορφώθηκε το 2017 σε 514.901.495,20 ευρώ, ενώ η Ρυθμιζόμενη Αναπόσβεστη Αξία Παγίων ΥΦΑ σε 227.155.147,29 ευρώ (σχετικό 16 και 24).
Επειδή, η Ρυθμιζόμενη Αναπόσβεστη Αξία Παγίων Μεταφοράς διαμορφώθηκε το 2018 σε 492.582.833,12 ευρώ, ενώ η Ρυθμιζόμενη Αναπόσβεστη Αξία Παγίων ΥΦΑ σε 246.240.520,22 ευρώ (σχετικό 24).
Επειδή, βάσει του εγκεκριμένου Προγράμματος Ανάπτυξης ΕΣΦΑ 20172026, το ύψος των επενδύσεων που εισέρχονται στο μοντέλο τιμολογίων είναι ως ακολούθως:
Επειδή, βάσει των ανωτέρω εγκεκριμένων επενδύσεων για τη Ρυθμιστική Περίοδο 2019 2022, οι οποίες στο σύνολό τους ανέρχονται σε 84,2 εκ.ευρώ και λαμβάνοντας υπόψη: α) την αναπόσβεστη αξία των παγίων όπως αυτή εκτιμάται για κάθε έτος της Ρυθμιστικής Περιόδου, η οποία θα πρέπει απολογιστικά να συμφωνεί με την αντίστοιχη αξία από το Ρυθμιστικό Μητρώο Παγίων που τηρεί ο Διαχειριστής, β) το εκτιμώμενο Κεφάλαιο Κίνησης για κάθε έτος της Ρυθμιστικής Περιόδου, διακριτά για τη δραστηριότητα της Μεταφοράς (34,5 εκ. ευρώ κατά μέσο όρο) και τη δραστηριότητα Εγκατάστασης ΥΦΑ (15 εκ. ευρώ κατά μέσο όρο) και γ) την αξία των επιχορηγήσεων παγίων κατ' έτος, γίνεται αποδεκτή η αξία της ΡΠΒ για τις δύο δραστηριότητες του Διαχειριστή, σύμφωνα και με την τελική πρόταση Τιμολογίου ΕΣΦΑ για την περίοδο 2019 2022 (σχετικό 27).
Επειδή, βάσει των ανωτέρω εκτιμήσεων για τις επενδύσεις που πρόκειται να υλοποιηθούν εντός της τετραετίας 2019 2022, μέρος των οποίων θα παγιοποιηθεί εντός αυτής, οι εκτιμώμενες ετήσιες αποσβέσεις που εισηγείται ο Διαχειριστής στην τελική πρόταση του Τιμολογίου ΕΣΦΑ (σχετικό 27) κρίνονται εύλογες.
Γ. Απόδοση επί των απασχολούμενων κεφαλαίων για τη Ρυθμιστική Περίοδο 2019 2022.
Επειδή, η ΔΕΣΦΑ Α.Ε. υπέβαλε μελέτη Συμβούλου αναφορικά με την εκτίμηση των παραμέτρων του Μεσοσταθμικού Κόστους Κεφαλαίου (wacc) σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο άρθρο 6 του Κανονισμού Τιμολόγησης (σχετικό 19), η οποία όμως κρίθηκε από την ΡΑΕ αναγκαίο να επικαιροποιηθεί, δεδομένου ότι πολλές εκ των τιμών των παραμέτρων του μεσοσταθμικού κόστους είχαν μεταβληθεί σημαντικά μέχρι την υποβολή της πρότασης του Τιμολογίου ΕΣΦΑ από τον Διαχειριστή και την ολοκλήρωση της επεξεργασίας του συνόλου των στοιχείων από την Αρχή.
Επειδή, η ΡΑΕ κατά την εξέταση των παραμέτρων του Μεσοσταθμικού Κόστους Κεφαλαίου (wacc) και σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο άρθρο 6 του Κανονισμού Τιμολόγησης, έλαβε υπόψη της στοιχεία (ιστορικές και τρέχουσες τιμές) και εκτιμήσεις από αξιόπιστες πηγές για την πορεία βασικών μεγεθών που διαμορφώνουν τις τιμές των επιμέρους παραμέτρων του μεσοσταθμικού κόστους κεφαλαίων. Η ΡΑΕ έκρινε αναγκαία την σταδιακή μείωση της επιτρεπόμενης απόδοσης επί των απασχολούμενων κεφαλαίων του Διαχειριστή, εγκρίνοντας διακριτά για κάθε έτος της Ρυθμιστικής Περιόδου ποσοστό εύλογης απόδοσης, απομειώνοντας σταδιακά την τιμή για το Ασφάλιστρο Κινδύνου της χώρας (CRP).
Ειδικότερα, η ΡΑΕ εκτιμά το κόστος των Ιδίων και Δανειακών Κεφαλαίων, βάσει των παρακάτω παραδοχών, διαμορφώνοντας τις τιμές των επιμέρους παραμέτρων όπως αυτές αποτυπώνονται στον παρακάτω πίνακα:
α) Μέσος συντελεστής δανειακής επιβάρυνσης Gearing Ratio (G): λαμβάνεται τιμή διακριτή για κάθε έτος της Ρυθμιστικής Περιόδου, βάσει της πρότασης του Διαχειριστή η οποία κρίνεται εύλογη για επαρκή συμμετοχή των δανειακών κεφαλαίων στο σύνολο των απασχολούμενων κεφαλαίων της εταιρείας.
β) Φορολογικός συντελεστήςTax Rate (ΤΧ): λαμβάνεται η τιμή του συντελεστή φορολόγησης κερδών των ανωνύμων εταιρειών που έχουν αποφασιστεί με νόμο για κάθε έτος της Ρυθμιστικής Περιόδου.
γ) Κόστος δανειακών κεφαλαίων Debt Rate (DR): λαμβάνεται τιμή διακριτή για κάθε έτος της Ρυθμιστικής Περιόδου βάσει της πρότασης του Διαχειριστή, η οποία κρίνεται εύλογη.
δ) Απόδοση επένδυσης χωρίς κίνδυνο Risk Free Rate (RFR): υπολογίζεται ως η μέση τιμή της απόδοσης του γερμανικού 10ετούς κρατικού ομολόγου κατά το τελευταίο δωδεκάμηνο μέχρι και τον Μάρτιο του 2019 και λαμβάνει τιμή 0,35%.
ε) Συντελεστής συστηματικού κινδύνου Ιδίων Κεφαλαίων (β): γίνεται δεκτή η τιμή 0,8 που εισηγείται ο Διαχειριστής με την επικαιροποιημένη μελέτη Συμβούλου και η οποία βασίζεται σε συγκρίσιμες εταιρείες στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
στ) Περιθώριο απόδοσης αγοράς Market Risk Premium (MRP): λαμβάνεται τιμή ίση με 5,3%, βάσει και της πρότασης του Διαχειριστή, που στηρίζεται σε έγκυρες μελέτες για τις αποδόσεις αγορών σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο. Κατά τον υπολογισμό της εν λόγω παραμέτρου λαμβάνεται υπόψη ότι στον Κανονισμό Τιμολόγησης προβλέπεται επιπρόσθετα και η απόδοση από το ασφάλιστρο κινδύνου της χώρας (CRP), παράμετρος που συνολικά αυξάνει την όποια απόδοση προκύπτει από το μοντέλο αποτίμησης περιουσιακών στοιχείων Capital Asset Pricing Model (CAPM).
ζ) Country Risk Premium (CRP): λαμβάνεται τιμή ίση με 2% για το έτος 2019, 1,8% για το 2020 και 1,5 % για τα έτη 2021 και 2022, βάσει του σκεπτικού της Αρχής που έχει υιοθετηθεί και σε προηγούμενες αποφάσεις έγκρισης Απαιτούμενου Εσόδου Διαχειριστών για σταδιακή αποκλιμάκωση των υψηλών τιμών του εν λόγω ασφαλίστρου κινδύνου, λόγω των προβλέψεων για βελτίωση των οικονομικών συνθηκών της χώρας.
Επειδή, λαμβάνοντας υπ' όψη όλα τα ανωτέρω, η ΡΑΕ κρίνει εύλογες τις τιμές των παραμέτρων για την επιτρεπόμενη απόδοση επί των απασχολούμενων κεφαλαίων (ΡΠΒ) του Διαχειριστή, όπως αυτές αποτυπώνονται στην τελική εισήγησή του (σχετικό 25).
Δ. Λειτουργικές Δαπάνες
Επειδή, η ΔΕΣΦΑ Α.Ε. υπέβαλε την αρχική εισήγησή της για το Απαιτούμενο Έσοδο της τετραετίας 2019 2022, λαμβάνοντας υπόψη τον Κανονισμό Τιμολόγησης και εκτιμήσεις για το ύψος των λειτουργικών δαπανών για κάθε έτος διακριτά, συνυπολογίζοντας μια ετήσια μεταβολή βάσει εκτιμώμενου πληθωρισμού.
Επειδή, η ΔΕΣΦΑ Α.Ε. στην αρχική της εισήγηση (σχετικό 21), υπέβαλε στοιχεία για το κόστος μισθοδοσίας, το οποίο είχε σημαντικές μεταβολές σε σχέση με τα απολογιστικά στοιχεία 2017 και 2018. Ειδικότερα, ο Διαχειριστής στην αρχική εισήγησή του είχε λάβει υπόψη, μεταξύ άλλων:
Α) Πρόσθετα κόστη για την πρόσληψη προσωπικού, εκτιμώντας πέραν του κόστους μισθοδοσίας και το πρόσθετο κόστος παροχών στους νέους υπαλλήλους. Οι παροχές αυτές αφορούσαν κατά κύριο λόγο σε ασφαλιστικά προγράμματα (πρόγραμμα αποζημίωσης προσωπικού, αποταμιευτικό πρόγραμμα, νοσοκομειακή περίθαλψη και φαρμακευτική κάλυψη). Η πρόσληψη ως μόνιμου προσωπικού μέρος των εργαζομένων που απασχολούνται ήδη στον Διαχειριστή μέσω Τρίτων, που στην αρχική εισήγηση του Διαχειριστή αφορούσε το ήμισυ του πλήθους αυτής της κατηγορίας εργαζομένων, απομειώνει κατ' αναλογία το εργολαβικό κόστος παροχής υπηρεσιών από εργαζόμενους.
Β) αυξήσεις στο κόστος μισθοδοσίας λόγω μεταβολής του ιδιοκτησιακού καθεστώτος (παροχή δύο επιπλέον μισθών για Δώρο Χριστουγέννων, Πάσχα και Επίδομα Αδείας) και παροχή κινήτρου απόδοσης κατόπιν ετήσιας αξιολόγησης.
Γ) πρόσθετα κόστη για την αναδιοργάνωση της εταιρείας.
Δ) κόστος για την αγορά ρύπων (CO2), σημαντικά αυξημένο σε σχέση με τα απολογιστικά μεγέθη 2017 και 2018 .
Επειδή, η μεθοδολογία βάσει της οποίας εγκρίνεται το Τιμολόγιο ΕΣΦΑ είναι μεθοδολογία ανάκτησης του κόστους (cost plus), η ΡΑΕ προέβη σε αναλυτική επεξεργασία και αξιολόγηση των εκτιμήσεων του Διαχειριστή για τις Λειτουργικές Δαπάνες της τετραετίας, βάσει των αρχών και κριτηρίων ανταποδοτικότητας που τίθενται στο νόμο (άρθρο 15 του ν. 4001/2011) συνεξετάζοντας τη μεταβολή ανά κατηγορία δαπανών σε σχέση τόσο με το έτος αναφοράς (2017) και το έτος υπολογισμού (2018), όσο και με τις ανάγκες της εταιρείας για την υλοποίηση των απαιτούμενων βάσει του νόμου δραστηριοτήτων της, σταθμίζοντας και την επιβάρυνση των τελών που καταβάλλουν οι καταναλωτές.
Ειδικότερα, η ΡΑΕ, βάσει των στοιχείων που ζήτησε και έλαβε (σχετικά 22 και 23) κατά την αξιολόγηση των μεγεθών των λειτουργικών δαπανών (με κυριότερη την κατηγορία της μισθοδοσίας των εργαζομένων και τις παροχές σε αυτούς), έκρινε την εισήγηση του Διαχειριστή, ως προς τις προτεινόμενες δαπάνες, αποδεκτή εκτός από τις ακόλουθες:
Α) Δεν κρίθηκαν αποδεκτές οι δαπάνες που αφορούν σε προβλέψεις, όπως ρητά ορίζει το άρθρο 7Α παρ. 3 περίπτωση (ε) του Κανονισμού Τιμολόγησης κατά το οποίο «Στις ρυθμιζόμενες λειτουργικές δαπάνες δεν περιλαμβάνονται ....(ε) Προβλέψεις εξόδων. Έξοδα που περιλαμβανονται σε προβλεψεις λαμβάνονται υπόψη το Έτος που υλοποιούνται.» Στο πλαίσιο αυτό η δαπάνη για την πρόβλεψη αποζημίωσης προσωπικού κατά την αποχώρηση, όπως αυτή είχε αποτυπωθεί στην αρχική εισήγηση του Διαχειριστή (σχετικό 21) δεν έγινε αποδεκτή. Ομοίως δεν έγινε αποδεκτή δαπάνη ύψους 100.000€ κατ' έτος που σχετίζεται με το κόστος κάλυψης ασφαλιστικού προγράμματος σχετικά με τις ανωτέρω αποζημιώσεις του προσωπικού.
Αντί του συνυπολογισμού των ανωτέρω δαπανών, θεωρήθηκε εύλογο να συμπεριληφθούν στις εκτιμώμενες λειτουργικές δαπάνες της τετραετίας τα ποσά που εκτιμάται ότι θα καταβληθούν στους δικαιούχους ως αποζημίωση εντός της Ρυθμιστικής Περιόδου και τα οποία υπολογίζονται βάσει του ν. 4093/2012 και της Ενιαίας Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας που ισχύει για τον Διαχειριστή.
Β) Η ΡΑΕ, θεώρησε σκόπιμο για λόγους εξορθολογισμού των δαπανών να συνυπολογιστεί στις εγκεκριμένες Λειτουργικές Δαπάνες της περιόδου 20192022 μόνο το ήμισυ του κόστους από συμμετοχή της ΔΕΣΦΑ Α.Ε. ως εργοδότη σε αποταμιευτικό πρόγραμμα των εργαζομένων. Η αναγνώριση της εν λόγω δαπάνης γίνεται μεταβατικά και μέχρι την ολοκλήρωση της διαδικασίας μετάβασης από την υφιστάμενη μεθοδολογία ανάκτησης του πλήρους κόστους (cost plus) σε μια νέα μεθοδολογία κινήτρων (incentive regulation), όπου το ύψος των λειτουργικών δαπανών θα αξιολογείται μεταξύ άλλων και σε σχέση με την απόδοση της εταιρείας.
Γ) Δεν έκρινε αποδεκτή καμία δαπάνη που να αφορά σε παροχή κινήτρου απόδοσης στο προσωπικό, με τη μορφή επιπρόσθετης δαπάνης μισθοδοσίας (bonus).
Δ) Δεν έκρινε αποδεκτή την εκτίμηση για αύξηση 6% στην προμήθεια των εταιρειών με τις οποίες έχει σύμβαση ο Διαχειριστής για την παροχή υπηρεσιών από εργαζομένους (outsourcing). Η εν λόγω αύξηση δεν αιτιολογείται ως προς την αιτιώδη συνάφεια και ανταποδοτικότητά της προς τον τελικό χρήστη/καταναλωτή καθόσον μάλιστα υπερβαίνει το μέτρο του εύλογου και επιφέρει σημαντική επιβάρυνση στο Τιμολόγιο ΕΣΦΑ στο σύνολο της τετραετίας. Συνεπώς δεν θα πρέπει να συμπεριληφθεί στις εκτιμώμενες λειτουργικές δαπάνες 20192022 και συνεπακόλουθα στην ανακτήσιμη διαφορά των ετών αυτών που θα υπολογιστεί σε επόμενα έτη.
Ε) δεν έκρινε ως ανταποδοτικές και εύλογες δαπάνες που αφορούν: α) σημαντική ποσοστιαία μεταβολή στο κόστος μισθοδοσίας της Διοίκησης της εταιρείας, β) σημαντική δαπάνη ύψους 500.000€ στην κατηγορία «Αμοιβές Τρίτων» η οποία προβλεπόταν για την υλοποίηση της διαδικασίας των νέων προσλήψεων, μέσω παροχής υπηρεσιών από συμβούλους.
Επί τη βάσει των ανωτέρω, ο Διαχειριστής υπέβαλε εκ νέου εισήγηση (σχετικό 27), πλήρως συμμορφούμενη με τις ανωτέρω παρατηρήσεις και παραδοχές, η οποία κρίθηκε αποδεκτή στο σύνολό της από την Αρχή.
ΣΤ. Ανακτήσιμη Διαφορά ετών 2017 και 2018 Παλιά Ανακτήσιμη Διαφορά ετών 2006 2015
Επειδή, το σχέδιο που υπέβαλε η ΔΕΣΦΑ A.E. είναι σύμφωνο με τις ρυθμίσεις του Κανονισμού Τιμολόγησης (σχετικό 11) και έχει καταρτισθεί με βάση τις τιμές των παραμέτρων για την Ανακτήσιμη Διαφορά ετών 2006 έως 2015 που ορίζονται στο ν. 4409/2016 και στην κατ' εξουσιοδότηση του νόμου αυτού Απόφαση ΡΑΕ 344/2016 (σχετικό 7).
Επειδή, με βάση την απόφαση 352/2016 (σχετικό 8), η Ανακτήσιμη Διαφορά για τα έτη 2006-2016 ανέρχεται σε 325.840.794€, εκ των οποίων 308.753.733,91 € προβλέπεται να ανακτηθούν από τη δραστηριότητα Σύστημα Μεταφοράς και 17.087.059,79 € από τη δραστηριότητα Εγκατάστασης ΥΦΑ.
Επειδή, με βάση τις διατάξεις του Κανονισμού Τιμολόγησης (σχετικό 11) και την έκθεση του Ορκωτού Ελεγκτή για την ανακτήσιμη διαφορά 2017 (σχετικά 16 και 24), η Απολογιστική Ανακτήσιμη Διαφορά 2017 είναι μεγαλύτερη από την προϋπολογισθείσα και η διαφορά (10,8 εκ.€) σε αναλογία επί του Απολογιστικού προς Ανάκτηση Απαιτούμενου Εσόδου του ΕΣΦΑ 2017 ξεπερνά το ποσοστό 5%. Ως εκ τούτου, μέρος της διαφοράς αυτής (4,4 εκ.€) αφαιρείται από το Απαιτούμενο Έσοδο 2019 (με την προσαρμογή βάσει του ΔΤΚ) και το εναπομείναν (6,3εκ.€) αφαιρείται από την Παλιά Ανακτήσιμη Διαφορά.
Επειδή, με βάση τις διατάξεις του Κανονισμού Τιμολόγησης (σχετικό 11) και την έκθεση του Ορκωτού Ελεγκτή για την ανακτήσιμη διαφορά 2018 (σχετικό 24), η Ανακτήσιμη Διαφορά 2018 είναι 25,3 εκ.€ σε αναλογία επί του Απολογιστικού προς Ανάκτηση Απαιτούμενου Εσόδου του ΕΣΦΑ 2018 αντιστοιχεί σε το ποσοστό 15,51%. Το σύνολο Ανακτήσιμης Διαφοράς 2018 η ΡΑΕ κρίνει αναγκαίο να απομειώσει την Παλιά Ανακτήσιμη Διαφορά.
Γ ια τους παραπάνω λόγους αποφασίζει:
1.Σε εφαρμογή των διατάξεων της παρ. 5 του άρθρου 88 του ν. 4001/2011, όπως ισχύει, την έγκριση του Απαιτούμενου Εσόδου των δραστηριοτήτων Μεταφοράς και ΥΦΑ για τη Ρυθμιστική Περίοδο 20192022 και των τιμολογίων χρήσης που υπέβαλε η ΔΕΣΦΑ A.E. (εφεξής το «Τιμολόγιο Χρήσης») με το περιεχόμενο που περιλαμβάνεται στο συνημμένο στην παρούσα κείμενο, το οποίο αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα αυτής. Το Τιμολόγιο Χρήσης εφαρμόζεται από 01.09.2019, σύμφωνα με διατάξεις της παραγράφου 5 του άρθρου 88 του ν. 4001/2011, όπως ισχύει.
2.Τη δημοσίευση της παρούσας στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
ΤΙΜΟΛΟΓΙΟ ΧΡΗΣΗΣ ΕΘΝΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΦΥΣΙΚΟΥ ΑΕΡΙΟΥ
(Βλέπε στο οικείο ΦΕΚ)
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 30 Μαΐου 2019
Κατεβάσετε το αρχείο με το πρωτότυπο κείμενο, όπως είναι δημοσιευμένο στο Φύλλο Εφημερίδας της Κυβερνήσεως (Φ.Ε.Κ.) του Εθνικού Τυπογραφείου.
Απόφαση Ρ.Α.Ε.Αριθμ. 540/2019 - ΦΕΚ 2436/Β/20-6-2019
Έγκριση του απαιτούμενου Εσόδου Μεταφοράς και εγκατάστασης ΥΦΑ και Τακτική Αναθεώρηση του Τιμολογίου Χρήσης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου σε εφαρμογή των διατάξεων της παρ. 5 του άρθρου 88 του ν. 4001/2011, όπως ισχύει.