x

Σύνδεση

Δεν έχετε λογαριασμό; Εγγραφείτε

Απόφαση Ρ.Α.Ε.512/2021 - ΦΕΚ 700/Β/16-2-2022

Αναπροσαρμογή του Τιμολογίου Χρήσης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου για το έτος 2022.


Απόφαση Ρ.Α.Ε.Αριθμ.512/2021

Αναπροσαρμογή του Τιμολογίου Χρήσης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου για το έτος 2022.

Η ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΗ ΑΡΧΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ

(Συνεδρίαση στις 24 και 29 Ιουνίου 2021)

Λαμβάνοντας υπόψη:

1. Τις διατάξεις του ν. 4001/2011 «Για τη λειτουργία των Ενεργειακών Αγορών Ηλεκτρισμού και Φυσικού Αερίου για Έρευνα, Παραγωγή και δίκτυα μεταφοράς Υδρογονανθράκων και άλλες ρυθμίσεις» (ΦΕΚ Α΄ 179), όπως ισχύει και ιδίως τα άρθρα 15, και 88 και 140 αυτού.

2. Τις διατάξεις του π.δ. 139/2001 «Κανονισμός Εσωτερικής Λειτουργίας και Διαχείρισης της ΡΑΕ» (Α΄ 121).

3. Τις διατάξεις του ν. 4409/2016 «Πλαίσιο για την ασφάλεια στις υπεράκτιες εργασίες έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων» (Α΄ 136) και ιδίως την παρ.1 (ββ) του άρθρου 61 αυτού.

4. Τις διατάξεις του ν. 4425/2016 «Επείγουσες ρυθμίσεις των Υπουργείων Οικονομικών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Υποδομών, Δικτύων και Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύη για την εφαρμογή της συμφωνίας δημοσιονομικών στόχων και διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων και άλλες διατάξεις» (ΦΕΚ Α΄ 185) και ιδίως τη διάταξη της παραγράφου 12 του άρθρου 20 αυτού.

5. Τις διατάξεις του ν. 3428/2005 «Απελευθέρωση της αγοράς φυσικού αερίου» (Α΄ 313).

6. Τις διατάξεις της Οδηγίας (ΕΚ) 2009/73 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 13ης Ιουλίου 2009 σχετικά με τους κοινούς κανόνες για την εσωτερική αγορά φυσικού αερίου και την κατάργηση της Οδηγίας 2003/55/ΕΚ (L 211, 14.08.2009).

7. Τις διατάξεις του Κανονισμού (ΕΚ) 2009/715 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 13ης Ιουλίου 2009 σχετικά με τους όρους πρόσβασης στα δίκτυα μεταφοράς φυσικού αερίου και την κατάργηση της Κανονισμού (ΕΚ) αριθμ. 1775/2005 (ΕΕ L 211, 14.08.2009.

8. Τις διατάξεις του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/459 της Επιτροπής της 16ης Μαρτίου 2017, «για τη θέσπιση κώδικα δικτύου σχετικά με μηχανισμούς κατανομής δυναμικότητας στα συστήματα μεταφοράς αερίου και για την κατάργηση του Κανονισμού (ΕΕ) υπ’ αρ. 984/2013» (ΕΕ L 72, 17.3.2017).

9. Τις διατάξεις του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/460 της Επιτροπής της 16ης Μαρτίου 2017 «για τη θέσπιση κώδικα δικτύου σχετικά με την εναρμονισμένη διάρθρωση των τιμολογίων μεταφοράς αερίου» (ΕΕ L 72, 17.03.2017).

10. Τις διατάξεις της υπ’ αριθμ. Δ1/4955/2006 απόφασης του Υπουργού Ανάπτυξης «Ορισμός τιμολογίου μεταφοράς φυσικού αερίου και αεριοποίησης ΥΦΑ» (ΦΕΚ Β’ 1781, 07.12.2009), όπως ισχύει.

11. Τις διατάξεις της υπ’ αρ. Δ1/Α/5346/22.03.2010 απόφασης του Υφυπουργού Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής με θέμα «Κώδικας Διαχείρισης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου» (Β΄ 379) (εφεξής o «Κώδικας Διαχείρισης ΕΣΦΑ»), όπως τροποποιήθηκε με τις υπ’ αριθμ. 1096/2011 (Β’ 2227) και υπ’ αριθμ. 526/2013 (Β΄ 3131), υπ’ αριθμ. 239/2017 (Β΄1549 και Β΄ 2159), υπ’ αριθμ. 123/2018 (Β΄ 788), 1005/2019 (Β΄ 4088), 727/2020 (Β΄ 1684), υπ’ αριθμ. 1035/2020 (Β’ 2840), υπ’ αριθμ. 1433/2020 (Β’ 4799) αποφάσεις της ΡΑΕ.

12. Την υπ’ αρ. 336/2016 απόφαση της ΡΑΕ με θέμα «Έγκριση των Αρχών και Κανόνων Λογιστικού Διαχωρισμού βάσει των άρθρων 80Α και 89 του ν. 4001/2011» (Β’ 3763).

13. Την υπ’ αρ. 344/2016 απόφαση της ΡΑΕ με θέμα «Eπανυπολογισμός της Ανακτήσιμης Διαφοράς του Διαχειριστή Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου («ΔΕΣΦΑ Α.Ε.») για τα έτη 2011-2015 σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 1 (ββ) του άρθρου 61 του ν. 4409/2016» (Β’ 3235).

14. Την υπ’ αρ. 644/2018 απόφαση ΡΑΕ με θέμα «Έγκριση της 3ης Αναθεώρησης Κανονισμού Τιµολόγησης Βασικών ?ραστηριοτήτων του Εθνικού Συστήµατος Φυσικού Αερίου σύµφωνα µε τις διατάξεις της παραγράφου 1 του άρθρου 88 του ν. 4001/2001» (Β/ 3000).

15. Την υπ’ αρ. 539/2019 απόφαση της ΡΑΕ με θέμα «Έγκριση της 4ης Αναθεώρησης Κανονισµού Τιµολόγησης Βασικών ?ραστηριοτήτων του Εθνικού Συστήµατος Φυσικού Αερίου σύµφωνα µε τις διατάξεις της παραγράφου 1 του άρθρου 88 του ν. 4001/2001 και του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/460 της Επιτροπής για τη θέσπιση κώδικα δικτύου σχετικά με την εναρμονισμένη διάρθρωση των τιμολογίων μεταφοράς αερίου» (Β’ 2601).

16. Την υπ’ αρ. 540/2019 απόφαση της ΡΑΕ με θέμα «Έγκριση του Απαιτούμενου Εσόδου Μεταφοράς και Εγκατάστασης ΥΦΑ και τακτική Αναθεώρηση του Τιμολογίου Χρήσης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου σύμφωνα με τις διατάξεις της 3ης Αναθεώρησης του Κανονισμού Τιμολόγησης Βασικών Δραστηριοτήτων ΕΣΦΑ» (Β’ 2436).

17. Την υπ’ αρ. 566/2019 απόφαση της ΡΑΕ με θέμα «Έγκριση του Τιμολογίου Χρήσης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου σε εφαρμογή των διατάξεων της παραγράφου 5 του άρθρου 88 του ν. 4001/2011, όπως ισχύει» (Β’ 2724).

18. Την υπ΄ αρ. 755/2020 απόφαση της ΡΑΕ με θέμα «Έγκριση του Προγράμματος Ανάπτυξης ΕΣΦΑ 2020-2029» (Β’ 1746) και την υπ’ αριθμ. 116/2021 απόφαση της ΡΑΕ με θέμα «Έγκριση του Προγράμματος Ανάπτυξης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ) για την περίοδο 2021-2030» (Β’ 1393).

19. Την υπ’ αρ. 1038/2020 απόφαση της ΡΑΕ με θέμα «Έγκριση του Τιμολογίου Χρήσης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου σε εφαρμογή των διατάξεων της παρ. 5 του άρθρου 88 του ν. 4001/2011, όπως ισχύει».

20. Την υπ’ αρ. 1434/2020 απόφαση της ΡΑΕ με θέμα «Έγκριση Τροποποίησης Κανονισμού Τιμολόγησης Βασικών Δραστηριοτήτων του Εθνικού Συστήµατος Φυσικού Αερίου σύµφωνα µε τις διατάξεις της παραγράφου 1 του άρθρου 88 του ν. 4001/2001 – Πέμπτη Αναθεώρηση» (Β’ 4801).

21. Το υπό στοιχεία ΡΑΕ Ο-87831/25.05.2021 έγγραφο της ΡΑΕ με θέμα «Αναθεώρηση Τιμολογίων βάσει των διατάξεων του άρθρου 19Β του Κανονισμού Τιμολόγησης Βασικών Δραστηριοτήτων ΕΣΦΑ (Β’ 4801)».

22. Το υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι-303414/28.05.2021 έγγραφο της ΔΕΣΦΑ Α.Ε. με θέμα «Υποβολή της Ανακτήσιμης Διαφοράς 2020 και Πρότασης Αναπροσαρμοσμένου Τιμολογίου Χρήσης του ΕΣΦΑ για το 2022, σύμφωνα με το άρθρο 18 του Κανονισμού Τιμολόγησης».

23. Το υπό στοιχεία ΡΑΕ Ο-87988/02.06.2021 έγγραφο της ΡΑΕ με θέμα «Αναθεώρηση Τιμολογίων βάσει των διατάξεων του άρθρου 19Β του Κανονισμού Τιμολόγησης Βασικών Δραστηριοτήτων ΕΣΦΑ (Β’ 4801)».

24. Τα υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι-304173/07.06.2021, Ι-304318/09.06.2021, Ι-304482/10.06.2021, Ι-304509/ 11.06.2021, Ι-304671/14.06.2021, Ι-304913/ 17.06.2021 και Ι-305340/25.06.2021 έγγραφα της ΔΕΣΦΑ Α.Ε. αναφορικά με την παροχή των συμπληρωματικών στοιχείων επί της αρχικής εισήγησης της ΔΕΣΦΑ Α.Ε.

25. Το υπό στοιχεία ΡΑΕ Ο-88329/24.06.2021 έγγραφο της ΡΑΕ με θέμα «Στοιχεία Ρυθμιζόμενης Περιουσιακής Βάσης ΥΦΑ».

26. Το υπό στοιχεία ΡΑΕ Ι-305594/28.06.2021 έγγραφο της ΔΕΣΦΑ Α.Ε. με θέμα «Υποβολή της Ανακτήσιμης Διαφοράς 2020 και Πρότασης Αναπροσαρμοσμένου Τιμολογίου Χρήσης του ΕΣΦΑ για το 2022, σύμφωνα με το άρθρο 18 του Κανονισμού Τιμολόγησης».

27. Το γεγονός ότι οι κανονιστικού χαρακτήρα αποφάσεις της ΡΑΕ δημοσιεύονται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως σύμφωνα με τη διάταξη της παραγράφου 1 του άρθρου 32 του Νόμου.

28. Τις διατάξεις του ν. 3861/2010 «Ενίσχυση της διαφάνειας με την υποχρεωτική ανάρτηση νόμων και πράξεων των κυβερνητικών, διοικητικών και αυτοδιοικητικών οργάνων στο διαδίκτυο “Πρόγραμμα Διαύγεια” και άλλες διατάξεις» (Α΄ 112) και ιδίως τη διάταξη του άρθρου 2 παράγραφος 4 περίπτωση 4 αυτού.

29. Το γεγονός ότι με την παρούσα δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού.

σκέφτηκε ως εξής:

Α. Νομικά και πραγματικά δεδομένα

Επειδή, κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 15 του ν. 4001/2011, το οποίο ενσωματώνει στην εθνική έννομη τάξη τις προβλέψεις της Οδηγίας 2009/73 (άρθρο 41 παρ. 6 επ.) «1. Η ΡΑΕ αποφασίζει, έξι (6) μήνες πριν από την έναρξη ισχύος τους, κατά τα οριζόμενα στις διατάξεις των άρθρων 88 για το Φυσικό Αέριο και 140 για την ηλεκτρική ενέργεια, σύμφωνα με διαφανή κριτήρια, τη μεθοδολογία για τον υπολογισμό των Τιμολογίων Μη Ανταγωνιστικών Δραστηριοτήτων, κατά τρόπο, ώστε τα Τιμολόγια αυτά να μην εισάγουν διακρίσεις και να αντικατοπτρίζουν το κόστος των παρεχόμενων υπηρεσιών. Οι μεθοδολογίες και τα Τιμολόγια Μη Ανταγωνιστικών Δραστηριοτήτων δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα της ΡΑΕ και των αρμόδιων Διαχειριστών.». Περαιτέρω, κατά τα προβλεπόμενα στις διατάξεις της παραγράφου 5 του άρθρου 88 του ν. 4001/2011, όπως ισχύει (στο εξής ο «Νόμος»): «5. Με εξαίρεση τους Διαχειριστές ΑΣΦΑ, στους οποίους χορηγείται απαλλαγή κατά τις διατάξεις του άρθρου 76, τα τιμολόγια με βάση τα οποία ο κάθε Διαχειριστής Συστήματος Φυσικού Αερίου εισπράττει οποιοδήποτε αντάλλαγμα για κάθε Βασική Δραστηριότητα, καταρτίζονται από τον εκάστοτε Διαχειριστή σύμφωνα με τον Κανονισμό Τιμολόγησης και εγκρίνονται με απόφαση της ΡΑΕ και ισχύουν το αργότερο από τα δύο κατωτέρω χρονικά σημεία: (α) είτε από τον τρίτο μήνα μετά το μήνα δημοσίευσης της ανωτέρω απόφασης της ΡΑΕ στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, (β) είτε από τον έβδομο μήνα μετά το μήνα δημοσίευσης του Κανονισμού Τιμολόγησης στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.».

Επειδή, με την υπ’ αριθμ. 539/2019 απόφαση της ΡΑΕ, εγκρίθηκε η 4η Αναθεώρηση του Κανονισμού Τιμολόγησης Βασικών Δραστηριοτήτων του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 88 του ν. 4001/2011 και του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/460 της Επιτροπής για τη θέσπιση κώδικα δικτύου σχετικά με την εναρμονισμένη διάρθρωση των τιμολογίων μεταφοράς αερίου, βάσει της οποίας εκδόθηκε η υπ’ αριθμ. 540/2019 απόφαση της ΡΑΕ.

Επειδή, με την υπ’ αριθμ. 1434/2020 απόφαση της ΡΑΕ, εγκρίθηκε η 5η Αναθεώρηση του Κανονισμού Τιμολόγησης Βασικών Δραστηριοτήτων του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (εφεξής ο «Κανονισμός Τιμολόγησης) προκειμένου να ενταχθεί στον Κανονισμό Τιμολόγησης το νέο σχήμα που είχε υιοθετηθεί για τη διαδικασία του Ετήσιου Προγραμματισμού ΥΦΑ σύμφωνα με την υπ’ αριθμ. 1433/2020 απόφαση της ΡΑΕ (6η Αναθεώρηση του Κώδικα Διαχείρισης), βάσει της οποίας εγκρίνεται το Τιμολόγιο Χρήσης του ΕΣΦΑ για το έτος 2022.

Επειδή, με την υπ’ αριθμ. 540/2019 απόφαση της ΡΑΕ, εγκρίθηκε η πρόταση της ΔΕΣΦΑ Α.Ε. για την τακτική αναθεώρηση του Τιμολογίου Χρήσης του ΕΣΦΑ, αναφορικά με την περίοδο 2019-2022. Με την ίδια απόφαση εγκρίθηκαν όλες οι τιμές των παραμέτρων του Απαιτούμενου Εσόδου για τη Ρυθμιστική Περίοδο 2019 – 2022 και συγκεκριμένα οι νέες επενδύσεις, τα συνολικά απασχολούμενα κεφάλαια, οι ετήσιες αποσβέσεις, η απόδοση επί των απασχολούμενων κεφαλαίων, οι εκτιμώμενες λειτουργικές δαπάνες κατ’ έτος, καθώς και η Ανακτήσιμη Διαφορά των ετών 2017 και 2018 και η Παλαιά Ανακτήσιμη Διαφορά των ετών 2006-2015.

Επειδή, κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 18Α της 4ης Αναθεώρησης του Κανονισμού Τιμολόγησης: «1. Σε περίπτωση που από την παρακολούθηση της εξέλιξης του προϋπολογισμού του Έτους (ν) από τον Διαχειριστή διαπιστώνεται στο δεύτερο εξάμηνο του Έτους, με βάση τα πλέον πρόσφατα διαθέσιμα απολογιστικά και προϋπολογιστικά στοιχεία του Έτους αυτού, ότι το άθροισμα των Ανακτήσιμων Διαφορών των Υπηρεσιών Μεταφοράς, και ΥΦΑ του Έτους αυτού θα υπερβεί κατ’ απόλυτο τιμή το δεκαπέντε τοις εκατό (15%) του αθροίσματος των Επιτρεπόμενων Εσόδων από Υπηρεσίες Μεταφοράς, Διασποράς ΥΦΑ και ΥΦΑ του ίδιου Έτους, ο Διαχειριστής επανυπολογίζει τους συντελεστές ΣΔΜi, ΣΔΜj, ΣΔΔΥ ΣΕΜ και ΣΔΥ για κάθε Είσοδο και Έξοδο του Συστήματος Μεταφοράς και για την Εγκατάσταση ΥΦΑ και τη χρέωση νέου πελάτη ΧΝΠ για το Έτος (ν+1), σύμφωνα με τα άρθρα 11 και 16 του παρόντος Κανονισμού και προσδιορίζει τους όρους CAPTRA,i,ν+1, CAPTRAj,ν+1, COMTRA,ΕΞ,ν+1, και CAPLNG,ν+1 για κάθε Είσοδο και Έξοδο του Συστήματος Μεταφοράς και για την Εγκατάσταση ΥΦΑ λαμβάνοντας υπόψη την πλέον πρόσφατη εκτίμηση του Διαχειριστή για την εξέλιξη της ζήτησης (δυναμικότητα και ενέργεια) κατά το Έτος (ν+1).

2. Στην περίπτωση κατά την οποία συντρέχουν οι προϋποθέσεις της παραγράφου 1 του παρόντος άρθρου, ο Διαχειριστής επανυπολογίζει τις τιμές του Πολλαπλασιαστή Β σύμφωνα με το άρθρο 13 του παρόντος Κανονισμού. Στην περίπτωση αυτή η Ανακτήσιμη Διαφορά του Έτους (ν) υπολογίζεται με βάση τα προϋπολογιζόμενα μεγέθη για το έτος αυτό.

3. Η εισήγηση του Διαχειριστή υποβάλλεται στη ΡΑΕ μέχρι την 30η Σεπτεμβρίου του Έτους (ν). Ειδικά για τον Πολλαπλασιαστή Β εφαρμόζονται τα προβλεπόμενα στο άρθρο 13 του παρόντος Κανονισμού σχετικά με τις τιμές που μπορεί να λάβει και τη διαδικασία δημόσιας διαβούλευσης.».

Επειδή, λόγω της υψηλής ζήτησης φυσικού αερίου σε σχέση με την εκτιμώμενη ήδη από το Α’ εξάμηνο του έτους 2020, πληρούνταν το κριτήριο της παραγράφου 1 του άρθρου 18Α του Κανονισμού Τιμολόγησης. Παρά ταύτα, η ΔΕΣΦΑ Α.Ε. δεν υπέβαλε σχετική εισήγηση εντός του 2020, με αποτέλεσμα να μην αναπροσαρμοστούν οι συντελεστές των τιμολογίων εντός του έτους 2021. Η Αρχή ενημερώθηκε εντός του έτους 2021, στο πλαίσιο συζητήσεων για την αναθεώρηση των τιμολογίων του ΕΣΦΑ για το 2022, για το σημαντικό ύψος της Ανακτήσιμης Διαφοράς του έτους 2020 και ζήτησε από τον Διαχειριστή (σχετικό 21) αναλυτικά στοιχεία και σχετική τεκμηρίωση της ζήτησης, προκειμένου να αποτιμήσει την επίπτωση στο πλαίσιο της διαμόρφωσης των Τιμολογίων ΕΣΦΑ για το 2022 βάσει των διατάξεων του άρθρου 19Α του Κανονισμού Τιμολόγησης.

Επειδή, η ΔΕΣΦΑ Α.Ε., σε απάντηση της ανωτέρω επιστολής της ΡΑΕ, υπέβαλε τον υπολογισμό της Ανακτήσιμης Διαφοράς για το έτος 2020 και πρόταση σχετικά με το αναπροσαρμοσμένο τιμολόγιο χρήσης του ΕΣΦΑ για το έτος 2022 (σχετικό 22), στην οποία ο υπολογισμός της Ανακτήσιμης Διαφοράς στηριζόταν σε διατάξεις προϊσχύσασας έκδοσης του Κανονισμού Τιμολόγησης (3η αναθεώρηση του Κανονισμού Τιμολόγησης, σχετικό 14), ενώ επιπλέον η Ανακτήσιμη Διαφορά του έτους 2020 ενσωματωνόταν στην παλαιότερη Ανακτήσιμη Διαφορά («Παλαιά Ανακτήσιμη Διαφορά»), όπως αυτή ορίστηκε με την απόφαση ΡΑΕ 344/2016 (σχετικό 13).

Επειδή, ωστόσο, η «Παλαιά Ανακτήσιμη Διαφορά» ρητώς καθορίζεται στο άρθρο 19Β του Κανονισμού Τιμολόγησης ως εξής: «1. Η Ανακτήσιμη Διαφορά των Ετών 2006- 2015 καθώς και η προϋπολογιζόμενη Ανακτήσιμη Διαφορά του Έτους 2016 (Παλαιά Ανακτήσιμη Διαφορά) προσδιορίσθηκε στο ύψος των τριακοσίων οκτώ εκατομμυρίων επτακοσίων πενήντα τριών χιλιάδων επτακοσίων τριάντα τριών ευρώ και ενενήντα ενός λεπτών του ευρώ (€ 308.753.733,91) για το Σύστημα Μεταφοράς και των δεκαεπτά εκατομμυρίων ογδόντα επτά χιλιάδων πενήντα εννέα ευρώ και εβδομήντα εννέα λεπτών του ευρώ (€ 17.087.059,79) για την Εγκατάσταση ΥΦΑ, σύμφωνα με το άρθρο 61 του ν. 4409/2016 (Α΄ 136) και τις υπ’ αρ. 344/2016 (Β΄ 3235) και 352/2016 (Β΄ 3513) αποφάσεις ΡΑΕ.

2. Η Παλαιά Ανακτήσιμη Διαφορά στο τέλος κάθε Έτους (ν) ορίζεται ως η αναπροσαρμοσμένη διαφορά του αντίστοιχου ποσού στο τέλος του Έτους (ν-1) μείον: (α) το ανακτώμενο ποσό κατά το Έτος (ν) σύμφωνα με την παράγραφο 4 του παρόντος άρθρου και, (β) το τυχόν τμήμα της θετικής Ανακτήσιμης Διαφοράς (υπερανάκτησης) του Έτους (ν) που αφαιρείται περαιτέρω σύμφωνα με την παράγραφο 3 του παρόντος άρθρου. Η αναπροσαρμογή της ανωτέρω διαφοράς γίνεται με το μέσο Δείκτη Τιμών Καταναλωτή του Έτους (ν-2), όπως αυτό λαμβάνεται υπόψη για κάθε Ρυθμιστική Περίοδο και λαμβάνει τιμή από μηδέν (0%) έως πέντε τοις εκατό (5%).

3. Σε περίπτωση που η Ανακτήσιμη Διαφορά Εξόδων του Έτους (ν) από Υπηρεσίες Μεταφοράς όπως υπολογίζεται σύμφωνα με το άρθρο 19Α του παρόντος Κανονισμού, είναι θετική (υπερανάκτηση) και υπερβαίνει το πέντε τοις εκατό (5%) του τμήματος (Α) και (Β) του Επιτρεπόμενου Εσόδου Εξόδων, η Ανακτήσιμη Διαφορά Εξόδων του Έτους αυτού περιορίζεται, με εισήγηση του Διαχειριστή η οποία εγκρίνεται από τη ΡΑΕ, κατά μέγιστο στο δέκα τοις εκατό (10%) του τμήματος (Α) και (Β) του Επιτρεπόμενου Εσόδου Εξόδων του Έτους (ν) (Ποσοστό Περιορισμού Υπερανάκτησης) και η διαφορά αφαιρείται από το ποσό της Παλαιάς Ανακτήσιμης Διαφοράς στο τέλος του Έτους (ν). Το Ποσοστό Περιορισμού Υπερανάκτησης καθορίζεται α) λαμβάνοντας υπόψη την επίπτωση αυτού στη Μέση Χρέωση Χρήσης ΕΣΦΑ και ιδίως την ομαλή αποκλιμάκωση των τιμολογίων ΕΣΦΑ και β) με τρόπο ώστε κατά το δυνατόν να μην προκαλείται αύξηση της Μέσης Χρέωσης Χρήσης ΕΣΦΑ το έτος ν+1 σε σχέση με αυτή του έτους ν....».

Επειδή, σε συνέχεια της ανωτέρω πρότασης του Διαχειριστή, η ΡΑΕ επανήλθε (σχετικό 23) ζητώντας: (α) τεκμηρίωση σχετικά με τη μη ενεργοποίηση από τον Διαχειριστή των διατάξεων του άρθρου 18Α του Κανονισμού Τιμολόγησης, (β) υποβολή μοντέλου τιμολογίων στο οποίο να εξετάζονται συγκεκριμένα σενάρια επί του χειρισμού της Ανακτήσιμης Διαφοράς, σύμφωνα και με τις διατάξεις του ισχύοντος Κανονισμού Τιμολόγησης προκειμένου να αξιολογηθεί η επίπτωση που αυτά επιφέρουν στις διακυμάνσεις τιμολογίων μεταξύ των ετών 2021, 2022 και 2023, και (γ) υποβολή των τιμών του πολλαπλασιαστή Β στα Σημεία Διασύνδεσης, οι οποίες πρέπει να τεθούν σε δημόσια διαβούλευση σύμφωνα με τις διατάξεις του αρ. 28 του Κανονισμού 2017/460 (σχετικό 9), καθώς και στα λοιπά Σημεία Εισόδου και Εξόδου βάσει των διατάξεων του άρθρου 13 του Κανονισμού Τιμολόγησης.

Επειδή, ακολούθησε εκτεταμένη αλληλογραφία μεταξύ της Αρχής και του Διαχειριστή (σχετικό 24), στο πλαίσιο επεξεργασίας πρόσθετων στοιχείων που ζητήθηκαν από την ΡΑΕ αναφορικά με τα στοιχεία που συνθέτουν την Ανακτήσιμη Διαφορά 2020 και την επίπτωση αυτής στα τιμολόγια ΕΣΦΑ του 2022. Η τελική πρόταση Τιμολογίου χρήσης του ΕΣΦΑ για το έτος 2022 υποβλήθηκε από τον Διαχειριστή βάσει των διατάξεων του άρθρου 18 του Κανονισμού Τιμολόγησης στις 28.06.2021 (σχετικό 26).

Επειδή, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 18 του Κανονισμού Τιμολόγησης «1. Μέχρι την 1η Ιουνίου κάθε Έτους (ν) της Ρυθμιστικής Περιόδου, ο Διαχειριστής υπολογίζει την Ανακτήσιμη Διαφορά του Έτους (ν-1) για κάθε Υπηρεσία σύμφωνα με το άρθρο 19Α του παρόντος Κανονισμού αρχής γενομένης από το Έτος ν=2019.

2. Εάν το άθροισμα των Ανακτήσιμων Διαφορών των Υπηρεσιών Μεταφοράς και ΥΦΑ του Έτους (ν-1), όπως υπολογίζονται σύμφωνα με το άρθρο 19Α του παρόντος Κανονισμού και προ της εφαρμογής της παραγράφου 3 του ίδιου άρθρου, είναι κατ’ απόλυτο τιμή μικρότερο ή ίσο με πέντε τοις εκατό (5%) του αθροίσματος των Επιτρεπόμενων Εσόδων από Υπηρεσίες Μεταφοράς, Διασποράς ΥΦΑ και ΥΦΑ του ίδιου Έτους, δεν διενεργείται αναπροσαρμογή τιμολογίων.

3. Εάν το άθροισμα των Ανακτήσιμων Διαφορών των Υπηρεσιών Μεταφοράς, και ΥΦΑ, όπως υπολογίζονται σύμφωνα με το άρθρο 19Α του παρόντος Κανονισμού και προ της εφαρμογής της παραγράφου 3 του ίδιου άρθρου, είναι κατ’ απόλυτο τιμή μεγαλύτερο από το πέντε τοις εκατό (5%) του αθροίσματος των Επιτρεπόμενων Εσόδων από Υπηρεσίες Μεταφοράς, Διασποράς ΥΦΑ και ΥΦΑ του Έτους (ν-1), ο Διαχειριστής επανυπολογίζει τους συντελεστές ΣΔΜi, ΣΔΜj, ΣΔΔΥ, ΣΕΜ και ΣΔΥ για κάθε Είσοδο και Έξοδο του Συστήματος Μεταφοράς και για την Εγκατάσταση ΥΦΑ και τη χρέωση νέου πελάτη ΧΝΠ για το Έτος (ν+1), σύμφωνα με τα άρθρα 11 και 16 του παρόντος Κανονισμού, λαμβάνοντας υπόψη το Επιτρεπόμενο Έσοδο του Έτους (ν+1) και προσδιορίζει τους όρους CAPTRA,i,ν+1, CAPTRA,j,ν+1, CΟΜTRA,ΕΞ,ν+1 CAPLNG,ν+1, για κάθε Είσοδο και Έξοδο του Συστήματος Μεταφοράς και για την Εγκατάσταση ΥΦΑ σύμφωνα με την πλέον πρόσφατη Μελέτη Ανάπτυξης ΕΣΦΑ για το Έτος (ν+1) που δημοσιεύει ο Διαχειριστής.

4. Εάν το άθροισμα των Ανακτήσιμων Διαφορών του Έτους (ν-1) προ της εφαρμογής της παραγράφου 3 του άρθρου 19Α του παρόντος Κανονισμού είναι μεγαλύτερο κατ’ απόλυτο τιμή και από το δέκα τοις εκατό (10%) του αθροίσματος των Επιτρεπόμενων Εσόδων από Υπηρεσίες Μεταφοράς, Διασποράς ΥΦΑ και ΥΦΑ του Έτους (ν-1) κατά την παράγραφο 3 του παρόντος άρθρου, επανυπολογίζονται επί πλέον και οι τιμές του Πολλαπλασιαστή Β για το Έτος (ν+1), σύμφωνα το άρθρο 13 του παρόντος Κανονισμού.

5. Στην περίπτωση που συντρέχουν οι προϋποθέσεις των παραγράφων 3 και 4 του παρόντος άρθρου, ο Διαχειριστής υποβάλλει στη ΡΑΕ σχετική εισήγηση για την αναθεώρηση των τιμών των συντελεστών της παραγράφου 3 και του Πολλαπλασιαστή Β έως την ημερομηνία που τίθεται στην παράγραφο 1 του παρόντος άρθρου. Στην εισήγηση περιλαμβάνεται και η Μελέτη Τιμών Πολλαπλασιαστή Β και εφαρμόζονται τα προβλεπόμενα στο άρθρο 13 του παρόντος Κανονισμού σχετικά με τις τιμές του Πολλαπλασιαστή Β και τη διαδικασία δημόσιας διαβούλευσης.

6. Η ΡΑΕ εκδίδει απόφαση αναπροσαρμογής Τιμολογίων με τους εγκεκριμένους συντελεστές χρέωσης για το Έτος (ν+1), οι οποίοι ισχύουν από την έναρξη του έτους (ν+1) με την επιφύλαξη της παραγράφου 5 του άρθρου 88 του Νόμου.

7. Με την απόφαση Αναπροσαρμογής Τιμολογίων ορίζονται και οι συντελεστές βραχυχρόνιας χρέωσης Β για το Έτος που αφορά η απόφαση Αναπροσαρμογής, σύμφωνα με το άρθρο 13 του παρόντος Κανονισμού.

8. Ειδικά στην περίπτωση εφαρμογής του άρθρου 18Α το έτος (ν-1), η Ανακτήσιμη Διαφορά που λαμβάνεται υπόψη για την εφαρμογή της παραγράφου 1 του παρόντος άρθρου, υπολογίζεται σύμφωνα με την παράγραφο 5 του άρθρου 19Α του παρόντος Κανονισμού.»

Επειδή, η ΡΑΕ, σταθμίζοντας αφενός τη διασφάλιση του συμφέροντος των καταναλωτών ΕΣΦΑ σε σταθερές χρεώσεις και αφετέρου την αποφυγή δημιουργίας αβεβαιότητας στην ομαλή λειτουργία του Διαχειριστή ΕΣΦΑ και στην αγορά φυσικού αερίου γενικότερα από τη συσσώρευση σημαντικού ύψους ποσών από μη ανακτημένες δαπάνες, και ιδίως την ανάγκη άμεσου προσδιορισμού των τιμολογίων του έτους 2022 ενόψει των επικείμενων δημοπρασιών κατανομής δυναμικότητας βάσει του το άρθρου 11 παρ. 4 του Κανονισμού για τον Μηχανισμό Κατανομής Δυναμικότητας (CAM, σχετικό 8), αποδέχθηκε την τελική εισήγηση του Διαχειριστή, επισημαίνοντας ωστόσο την ανάγκη περαιτέρω ελέγχου ορισμένων κατηγοριών δαπανών που έχουν περιληφθεί στον υπολογισμό της Ανακτήσιμης Διαφοράς του έτους 2020.

Επειδή, βάσει των ανωτέρω και λαμβάνοντας υπόψη ότι:

α) κρίνεται αναγκαίο να ελεγχθούν ενδελεχέστερα συγκεκριμένες κατηγορίες λειτουργικών δαπανών που συνθέτουν τα απολογιστικά μεγέθη του Διαχειριστή για το έτος 2020, λαμβάνοντας υπόψη τα οριζόμενα στην απόφαση 540/2019 αναφορικά με τη μεθοδολογία ανάκτησης του κόστους (cost plus) (σχετικό 15) και εξετάζοντας τις αιτούμενες από τον Διαχειριστή λειτουργικές δαπάνες της τετραετίας 2019-2022 στη βάση του όρου της ανταποδοτικότητας που τίθεται από τον νόμο (άρθρο 15 του ν. 4001/2011),

β) η παρούσα απόφαση της Αρχής αφορά σε έτος εντός της τρέχουσας Ρυθμιστικής Περιόδου 2019 - 2022, οπότε και παρακολουθείται η υλοποίηση των αρχικά εγκεκριμένων τιμών των παραμέτρων του Απαιτούμενου Εσόδου και τυχόν αποκλίσεις αυτές διευθετούνται (εκκαθαρίζονται) σύμφωνα με τις προβλέψεις του Κανονισμού Τιμολόγησης (σχετικό 20), στο πλαίσιο υπολογισμού της Ανακτήσιμης Διαφοράς, άρθρο 19Α αυτού,

γ) Η εξέταση των απολογιστικών στοιχείων της τρέχουσας Ρυθμιστικής Περιόδου, προκειμένου για την έγκριση του εσόδου της επόμενης Ρυθμιστικής Περιόδου 2023- 2026, προϋποθέτει την ορθή εφαρμογή των Κανόνων Λογιστικού Διαχωρισμού,

η ΡΑΕ προτίθεται στο πλαίσιο ελέγχου και έγκρισης των δαπανών της επόμενης Ρυθμιστικής Περιόδου 2023-2026 να προβεί σε όλες τις απαιτούμενες σχετικές ενέργειες περαιτέρω ελέγχου των δαπανών εντός του 2022, έτους υπολογισμού στο πλαίσιο της αναθεώρησης των Τιμολογίων του ΕΣΦΑ για την επόμενη Ρυθμιστική Περίοδο και στην περίπτωση που διαπιστωθεί απόκλιση από τα εγκεκριμένα μεγέθη του Επιτρεπόμενου Εσόδου για το 2020, θα υπάρξουν οι αναγκαίες διευθετήσεις σε επόμενη απόφαση έγκρισης Τιμολογίων ΕΣΦΑ.

Β. Απαιτούμενο Έσοδο 2022 - Ρυθμιζόμενη Περιουσιακή Βάση (ΡΠΒ) - Αποσβέσεις Παγίων - Λειτουργικές Δαπάνες

Επειδή, σύμφωνα με την παράγραφο 1 του άρθρου 4 του Κανονισμού Τιμολόγησης «1. Ως Ρυθμιζόμενη Περιουσιακή Βάση (ΡΠΒ) των Ρυθμιζόμενων Υπηρεσιών ΕΣΜΦΑ και ΥΦΑ για το έτος (ν), νοούνται τα απασχολούμενα κεφάλαια του Διαχειριστή για την κάθε υπηρεσία στο τέλος του έτους (ν). H ΡΠΒ κάθε υπηρεσίας ορίζεται αριθμητικά για κάθε έτος της Ρυθμιστικής Περιόδου με την απόφαση Έγκρισης Τιμολογίων σε κάθε τακτική ή έκτακτη αναθεώρηση των τιμολογίων. Στην ίδια αυτή απόφαση αποτυπώνονται: α) τα έργα τα οποία έχουν εγκριθεί με το Πρόγραμμα Ανάπτυξης και έχουν συμπεριληφθεί στις εκτιμήσεις της Ρυθμιζόμενης Περιουσιακής Βάσης, για τα οποία προβλέπονται εκταμιεύσεις εντός της Ρυθμιστικής Περιόδου και β) ο εναπομείναν προϋπολογισμός αυτών των έργων, με καταγραφή των εκτιμώμενων εκταμιεύσεων κάθε έτους της Ρυθμιστικής Περιόδου».

Επειδή, σύμφωνα με την παράγραφο 10 του άρθρου 4 του Κανονισμού Τιμολόγησης «Ο επιμερισμός της ΡΠΒ των Ρυθμιζόμενων Υπηρεσιών ΕΣΜΦΑ μεταξύ της Υπηρεσίας Μεταφοράς και των Υπηρεσιών Μη Μεταφοράς, καθώς και ο επιμερισμός της ΡΠΒ των Ρυθμιζόμενων Υπηρεσιών ΥΦΑ μεταξύ της Υπηρεσίας ΥΦΑ και Πρόσθετων Υπηρεσιών ΥΦΑ προσδιορίζεται βάσει των αρχών και κανόνων του Λογιστικού Διαχωρισμού».

Επειδή, βάσει της απόφασης ΡΑΕ 540/2019 αναφορικά με το έτος 2022, καθώς και του ανωτέρω επιμερισμού της ΡΠΒ:

α) το Απαιτούμενο Έσοδο της Βασικής δραστηριότητας Μεταφοράς διαμορφώθηκε σε 98.416.388 €, το οποίο βάσει της παραγράφου 3 του Άρθρου 3Α του Κανονισμού Τιμολόγησης κατανέμεται κατά πενήντα τοις εκατό (50%) στις Εισόδους και κατά πενήντα τοις εκατό (50%) στις Εξόδους του Συστήματος Μεταφοράς, διαμορφώνοντας το Απαιτούμενο Έσοδο Εισόδων Μεταφοράς σε 49.208.194€ και το Απαιτούμενο Έσοδο Εξόδων Μεταφοράς σε 49.208.194€, αντίστοιχα,

β) το Απαιτούμενο Έσοδο ΥΦΑ διαμορφώθηκε σε 39.795.811€,

γ) η ΡΠΒ των Ρυθμιζόμενων Υπηρεσιών ΕΣΜΦΑ εγκρίθηκε σε 490.228.106 €, η οποία στο σύνολό της ενσωματώνεται στην Υπηρεσία Μεταφοράς, ενώ μηδενικό ποσοστό υπολογίζεται στις Υπηρεσίες Μη Μεταφοράς, βάσει του άρθρου 23 παρ.4 του Κανονισμού Τιμολόγησης.

 δ) η ΡΠΒ των Ρυθμιζόμενων Υπηρεσιών ΥΦΑ εγκρίθηκε σε 240.178.935 €, η οποία στο σύνολό της ενσωματώνεται στην Υπηρεσία ΥΦΑ, ενώ μηδενικό ποσοστό υπολογίζεται στις Πρόσθετες Υπηρεσίες ΥΦΑ, βάσει του άρθρου 23, παρ.4 του Κανονισμού Τιμολόγησης.

Επειδή, αναφορικά με τις αποσβέσεις των Παγίων βάσει της απόφασης ΡΑΕ 540/2019 και του άρθρου 7 του Κανονισμού Τιμολόγησης, αυτές διαμορφώθηκαν για το έτος 2022 σε 27.470.393€ για την Υπηρεσία Μεταφοράς και σε 10.176.422€ για την Υπηρεσία ΥΦΑ.

Επειδή, βάσει της απόφασης ΡΑΕ 540/2019 και του άρθρου 7Α του Κανονισμού Τιμολόγησης, οι εγκεκριμένες Λειτουργικές Δαπάνες της Υπηρεσίας Μεταφοράς διαμορφώθηκαν για το 2022 σε 34.473.024€ και της Υπηρεσίας ΥΦΑ σε 11.750.076€. Αναφορικά με την έγκριση των εν λόγω μεγεθών, η Αρχή παρέθεσε αναλυτικά συγκεκριμένες παραδοχές για τις αποδεκτές και μη δαπάνες και επί αυτών των παραδοχών κρίνεται αναγκαίο να γίνει περαιτέρω έλεγχος, βάσει των όσων αναφέρονται στην ανωτέρω ενότητα (Α).

Γ. Διασπορά Απαιτούμενου Εσόδου Υπηρεσίας ΥΦΑ

Επειδή, σύμφωνα με τη διάταξη της παραγράφου 3 του άρθρου 88 του Νόμου και βάσει των ειδικότερων προβλέψεων του άρθρου 8 του Κανονισμού Τιμολόγησης, προβλέπεται η δυνατότητα να ανακτάται από τους Χρήστες των εξόδων Μεταφοράς ποσοστό του Απαιτούμενου Εσόδου της Υπηρεσίας ΥΦΑ (Ποσοστό Διασποράς Απαιτούμενου Εσόδου Υπηρεσίας ΥΦΑ) μέσω ξεχωριστής Χρέωσης Διασποράς ΥΦΑ. Το ποσοστό αυτό ορίζεται αριθμητικά με την απόφαση έγκρισης των τιμολογίων. Η ΡΑΕ, στην Απόφασή της 566/2019 (σχετικό 17), για λόγους που ανάγονται στη συμβολή της Εγκατάστασης ΥΦΑ στην εξισορρόπηση του φορτίου ΕΣΦΑ, στην ασφάλεια εφοδιασμού και στη διευκόλυνση της εισόδου νέων Προμηθευτών στην ελληνική αγορά φυσικού αερίου, έκρινε σκόπιμη την εφαρμογή της δυνατότητας που προβλέπουν το άρθρο 8 και το άρθρο 23 του Κανονισμού Τιμολόγησης και αποφάσισε τον καθορισμό του Ποσοστού Διασποράς του Απαιτούμενου Εσόδου της Υπηρεσίας ΥΦΑ σε πενήντα τοις εκατό (50%), συνεξετάζοντας την επίπτωση του ποσοστού της εν λόγω διασποράς στη διαμόρφωση του Τιμολογίου ΕΣΦΑ. Το εν λόγω ποσοστό θα επανεξεταστεί στην τακτική αναθεώρηση των τιμολογίων ΕΣΦΑ για τη νέα Ρυθμιστική Περίοδο 2023- 2026, λαμβάνοντας υπόψη τα αποτελέσματα της μελέτης κόστους - οφέλους που οφείλει να υποβάλει ο Διαχειριστής.

Δ. Επιτρεπόμενο Έσοδο από Υπηρεσίες Μεταφοράς, Υπηρεσίες ΥΦΑ και Διασποράς Υπηρεσίας ΥΦΑ

Επειδή, σύμφωνα με το άρθρο 8Α του Κανονισμού Τιμολόγησης και λαμβάνοντας υπόψη το εγκεκριμένο Απαιτούμενο Έσοδο για το έτος 2022 σύμφωνα με την απόφαση 540/2019, το Επιτρεπόμενο Έσοδο Υπηρεσιών Μεταφοράς και ΥΦΑ για  το εν λόγω έτος διαμορφώθηκε ως εξής:

1. Επιτρεπόμενο Έσοδο Μεταφοράς 93.882.153€: Το έσοδο αυτό, όπως διαμορφώνεται από το αρχικά εγκεκριμένο Απαιτούμενο Έσοδο των 98.416.388€ (έγκριση με την 540/2019 απόφαση ΡΑΕ), μετά τον συνυπολογισμό της Ανακτήσιμης Διαφοράς των Εισόδων του έτους 2020, επιμερίζεται στις Εισόδους και Εξόδους του ΕΣΜΦΑ. Ειδικά στις Εξόδους προστίθεται και το ποσό της Παλαιάς Ανακτήσιμης Διαφοράς, βάσει των διατάξεων του άρθρου 8Α παρ.2 (μέρος Β του Επιτρεπόμενο Εσόδου Εξόδων), η οποία υπολογίζεται σύμφωνα με το άρθρο 19Β του Κανονισμού.

Συγκεκριμένα:

α) Επιτρεπόμενο Έσοδο Εισόδων Μεταφοράς: ποσό 44.673.959€ (μετά την αφαίρεση μέρους της Ανακτήσιμης Διαφοράς 2020) θα ανακτηθεί από τους Χρήστες των Εισόδων ΕΣΜΦΑ μέσω της Χρέωσης Δεσμευμένης Μεταφορικής Ικανότητας στα Σημεία Εισόδου του Συστήματος Μεταφοράς,

β) Επιτρεπόμενο Έσοδο Εξόδων Μεταφοράς: ποσό 60.095.467€ θα ανακτηθεί από τους Χρήστες των Εξόδων του ΕΣΜΦΑ. Εξ αυτού ποσό 49.208.194€ - Μέρος Α της παραγράφου 2 του άρθρου 8Α του Κανονισμού Τιμολόγησης - αφορά στο αναλογούν εγκεκριμένο Απαιτούμενο Έσοδο και ποσό 10.887.273€ αφορά στην Παλαιά Ανακτήσιμη Διαφορά όπως αυτή ενσωματώνεται στο Επιτρεπόμενο Έσοδο - Μέρος Β της παραγράφου 2 του άρθρου 8Α του Κανονισμού Τιμολόγησης. Τέλος, το Επιτρεπόμενο Έσοδο Εξόδων Μεταφοράς θα ανακτηθεί από τους Χρήστες των Εξόδων Μεταφοράς ως εξής:

i. Το Μέρος Α θα ανακτηθεί μέσω Χρέωσης Δεσμευμένης Μεταφορικής Ικανότητας από τους Χρήστες των Εξόδων του Συστήματος Μεταφοράς και

ii. Το Μέρος Β, που αφορά αποκλειστικά στην Παλαιά Ανακτήσιμη Διαφορά, θα ανακτηθεί μέσω Χρέωσης Μεταφερόμενης Ποσότητας.

2. Το Επιτρεπόμενο Έσοδο της Υπηρεσίας ΥΦΑ διαμορφώνεται σε 18.031.023€ και θα ανακτηθεί από τους Χρήστες της Υπηρεσίας ΥΦΑ μέσω Χρέωσης Δεσμευμένης Δυναμικότητας ΥΦΑ.

3. Το Επιτρεπόμενο Έσοδο της Διασποράς της Υπηρεσίας ΥΦΑ διαμορφώνεται σε 18.031.023€ και ανακτάται από τους Χρήστες των Εξόδων του Συστήματος Μεταφοράς μέσω Διακριτής Χρέωσης Διασποράς ΥΦΑ, σύμφωνα με τα όσα αναφέρονται στην ανωτέρω (Γ) ενότητα.

Ε. Έκπτωση βάσει του άρθρου 10 παράγραφος 2 και βάσει του άρθρου 11 παράγραφος 4 του Κανονισμού Τιμολόγησης

Επειδή, σύμφωνα με τη διάταξη της παραγράφου 2 του άρθρου 9 του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/460 και τη διάταξη της παραγράφου 2 του άρθρου 10 του Κανονισμού Τιμολόγησης, για λόγους Ασφάλειας Εφοδιασμού, εγκρίνεται εφαρμογή της έκπτωσης στον Συντελεστή Χρέωσης Μεταφορικής Ικανότητας (ΣΔΜ) στην Είσοδο του Συστήματος Μεταφοράς «Αγία Τριάδα», καθώς αποτελεί Είσοδο του Συστήματος Μεταφοράς από υποδομή που αναπτύχθηκε με σκοπό τον τερματισμό της απομόνωσης της Ελλάδας και λειτουργεί προς όφελος της επαύξησης της Ασφάλειας Εφοδιασμού της χώρας. Η ΡΑΕ, στην Απόφασή της 566/2019 (σχετικό 17), όρισε το εν λόγω ποσοστό σε τριάντα τοις εκατό (30 %) και η τιμή αυτή διατηρείται και για το 2022.

ΣΤ. Υπηρεσίες Μη Μεταφοράς και Πρόσθετες Υπηρεσίες ΥΦΑ

Επειδή, ο Κανονισμός (ΕΕ) 2017/460 (σχετικό 9), αποσκοπώντας στην ενίσχυση της διαφάνειας, της κοστοστρέφειας των τιμολογίων Μεταφοράς και της αποφυγής σταυροειδών επιδοτήσεων μεταξύ της υπηρεσίας Μεταφοράς και άλλων υπηρεσιών που παρέχει ο Διαχειριστής (σκεπτικό του Κανονισμού (2) και άρθρα 4 και 5), εισάγει υποχρεώσεις όσον αφορά στη διάρθρωση των τιμολογίων Μεταφοράς και στις διαδικασίες που χρησιμοποιούνται για τον καθορισμό τους, καθώς και αυξημένες απαιτήσεις προς τους Διαχειριστές και Ρυθμιστές που σχετίζονται με τον καθορισμό του εσόδου των διαχειριστών συστημάτων Μεταφοράς, τη δημοσίευση αναλυτικών στοιχείων και τη διαμόρφωση διακριτών τιμολογίων υπηρεσιών Μεταφοράς και μη Μεταφοράς. Το σκεπτικό του Κανονισμού αυτού έχει ενσωματωθεί στον Κανονισμό Τιμολόγησης βάσει του οποίου εγκρίνεται το έσοδο του Διαχειριστή και τα σχετικά με τις ρυθμιζόμενες και μη υπηρεσίες τιμολόγια. Στο πλαίσιο αυτό και μέχρι την αναθεώρηση των κανόνων λογιστικού διαχωρισμού, η Αρχή κάνει δεκτή την εισήγηση του Διαχειριστή αναφορικά με τον προσδιορισμό των τιμών των παραμέτρων που λαμβάνονται υπόψη στην εισήγηση του Διαχειριστή για το Απαιτούμενο Έσοδο των ετών 2020 – 2022 και αφορούν σε Υπηρεσίες Μη Μεταφοράς και Πρόσθετες Υπηρεσίες ΥΦΑ, λαμβάνοντας υπόψη για αυτές μηδενικό ποσοστό επί της αξίας της ΡΠΒ και των αποσβέσεων των ρυθμιζόμενων υπηρεσιών Μεταφοράς και ΥΦΑ.

Ζ. Ανακτήσιμη Διαφορά (ΑΔ) 2020

Επειδή, με βάση τις διατάξεις του Κανονισμού Τιμολόγησης που ίσχυε για το έτος 2020 (σχετικό 14) και την απόφαση ΡΑΕ 566/2020 (σχετικό 17), καθώς και την έκθεση του Ορκωτού Ελεγκτή για τον υπολογισμό της Ανακτήσιμης Διαφοράς (σχετικό 26), το ποσό που εισηγείται ο Διαχειριστής ως συνολική Ανακτήσιμη Διαφορά (υπερανάκτηση) για το έτος 2020, ανέρχεται σε 47.018.304 €, εκ του οποίου 28.863.872 € αφορά στην Υπηρεσία Μεταφοράς και 18.154.432 € στην Υπηρεσία ΥΦΑ. Από το συνολικό ποσό της Ανακτήσιμης Διαφοράς (εφεξής, και ΑΔ) της Υπηρεσίας Μεταφοράς, το ποσό των 22.046.499 € αφορά στην ΑΔ των Εισόδων Μεταφοράς και 6.817.373 € αφορά στην ΑΔ των Εξόδων Μεταφοράς. Η συνολική ΑΔ σε αναλογία επί του απολογιστικού προς Ανάκτηση Απαιτούμενου Εσόδου του ΕΣΦΑ για το 2020 (141.742.578 €) αντιστοιχεί σε ποσοστό 33%.

Επειδή, η ΡΑΕ, στη βάση των στοιχείων του Διαχειριστή και των δεδομένων αναφορικά με την Ανακτήσιμη Διαφορά (σχετικά 23 και 24), υπολόγισε την επίπτωση της σημαντικής σε αξία Ανακτήσιμης Διαφοράς του έτους 2020 στα Τιμολόγια ΕΣΦΑ 2022. Από την άσκηση αυτή προέκυψε ότι η ενσωμάτωση του συνόλου της ΑΔ στα Τιμολόγια του ΕΣΦΑ 2022 θα προκαλούσε σημαντική μείωση των τιμολογίων για το έτος αυτό, ενώ υποθέτοντας παρόμοιες τιμές για τις παραμέτρους διαμόρφωσης του Απαιτούμενου Εσόδου για την επόμενη Ρυθμιστική Περίοδο 2023-2026, αναμένεται εκ νέου σημαντική αύξηση των τιμολογίων τουλάχιστον για τα επόμενα δύο έτη. Προς αποφυγή συνεχών διακυμάνσεων που διαταράσσουν την ομαλότητα στην αγορά, κρίθηκε σκόπιμο να γίνει επιμερισμός της ΑΔ του έτους 2020 σε περισσότερα του ενός έτη. Συγκεκριμένα: α) ποσό 4.534.235€ της υπερανάκτησης που αφορά στις Εισόδους Μεταφοράς θα απομειώσει το Επιτρεπόμενο Έσοδο Εισόδων της Υπηρεσίας Μεταφοράς για το έτος 2022 και το εναπομείναν ποσό, όπως αυτό προκύπτει από την εισήγηση του Διαχειριστή (σχετικό 26) και όπως δύναται να οριστικοποιηθεί με βάση τα αναφερόμενα στην ενότητα (Α) της παρούσας απόφασης, θα απομειώσει ισόποσα το Επιτρεπόμενο Έσοδο Εισόδων Μεταφοράς των ετών της επόμενης Ρυθμιστικής Περιόδου 2023-2026, λαμβάνοντας υπόψη τον πληθωρισμό κάθε έτους για την προσαρμογή του ποσού και β) ποσό 3.733.766 € θα απομειώσει το Επιτρεπόμενο Έσοδο της Υπηρεσίας ΥΦΑ για το έτος 2022, ενώ το εναπομείναν ποσό, όπως αυτό προκύπτει από την εισήγηση του Διαχειριστή (σχετικό 26) και όπως δύναται να οριστικοποιηθεί με βάση τα αναφερόμενα στην ενότητα (Α) της παρούσας απόφασης, θα απομειώσει ισόποσα το Επιτρεπόμενο Έσοδο ΥΦΑ των ετών της επόμενης Ρυθμιστικής Περιόδου 2023- 2026, λαμβάνοντας υπόψη και τον πληθωρισμό κάθε έτους για την προσαρμογή του ποσού.

Επειδή, ο Διαχειριστής εισηγείται το σύνολο της ΑΔ που προκύπτει από τις εξόδους Μεταφοράς να συμψηφιστεί στο σύνολό του με την Παλαιά Ανακτήσιμη Διαφορά της περιόδου 2006-2016, σύμφωνα με τις προβλέψεις του άρθρου 19Β, παρ.3 του Κανονισμού Τιμολόγησης. Η ΡΑΕ αποδέχεται την πρόταση αυτή του Διαχειριστή, κρίνοντας εύλογο να υπάρχει ένας όσο το δυνατόν πιο άμεσος εξορθολογισμός των παραμέτρων που συνθέτουν το Απαιτούμενο Έσοδο και κατ’ επέκταση των Τιμολογίων ΕΣΦΑ, συμβάλλοντας στη σταδιακή αποκλιμάκωση των τιμολογίων που προβλέπει ο Κανονισμός Τιμολόγησης, λαμβάνοντας όμως παράλληλα υπόψη και την επίπτωση στη Μέση Χρέωση Χρήσης του ΕΣΦΑ κατά την υπό εξέταση περίοδο, ήτοι το έτος 2022.

Η. Χρέωση Χρήσης για Βραχυχρόνιες Αιτήσεις

Επειδή, για την Είσοδο «Σιδηρόκαστρο-Κήποι-Νέα Μεσημβρία» ορίζονται συντελεστές βραχυχρόνιων αιτήσεων βάσει των ορίων που θέτει ο Κανονισμός (ΕΕ) 2017/460 και το άρθρο 13 του Κανονισμού Τιμολόγησης.

Επειδή, σύμφωνα με την παράγραφο 2 του άρθρου 13 του Κανονισμού Τιμολόγησης

«2. Η τιμή του Πολλαπλασιαστή Β σε Σημεία Διασύνδεσης για τα τυποποιημένα προϊόντα δυναμικότητας καθορίζεται εντός των ορίων της παραγράφου 1 του άρθρου 13 του Κανονισμού 2017/460 ύστερα από Δημόσια Διαβούλευση κατά τις διατάξεις του Άρθρου 28 του Κανονισμού 2017/460.».

Επειδή, σύμφωνα με την παράγραφο 2 του άρθρου 13 του Κανονισμού Τιμολόγησης

«3. H τιμή του Πολλαπλασιαστή Β στα Σημεία Διασύνδεσης, στο Σημείο Εισόδου Αγία Τριάδα και στις Εξόδους καθορίζεται ύστερα από Μελέτη Τιμών Πολλαπλασιαστή Β. Κατά την εκπόνηση της Μελέτης, ο Διαχειριστής διασφαλίζει ότι:

(α) Με την προτεινόμενη μεθοδολογία δεν εισάγονται διακρίσεις μεταξύ Σημείων Εισόδου.

(β) Η τιμή του Πολλαπλασιαστή Β σε Εισόδους και Εξόδους του ΕΣΜΦΑ δεν αποτελεί εμπόδιο στην σύναψη βραχυχρόνιων Συμβάσεων Μεταφοράς.

(γ) Η τιμή του Πολλαπλασιαστή Β εξαρτάται από τη διάρκεια της Βραχυχρόνιας Αίτησης.

(δ) Ακολουθείται ο κανόνας «Revenue Equivalence Principle». Δηλαδή, οι Συντελεστές Χρέωσης Βραχυχρόνιας Χρήσης ΕΣΦΑ για ένα Έτος καθορίζονται κατά τρόπο ώστε

(i) Tο άθροισμα των εσόδων του Διαχειριστή στο πλαίσιο δέσμευσης Μεταφορικής Ικανότητας Παράδοσης και Δυναμικότητας Αεριοποίησης ΥΦΑ μέσω Μακροχρόνιων Αιτήσεων διάρκειας ενός Έτους στις Εισόδους και την Εγκατάσταση ΥΦΑ αντίστοιχα (Επιτρεπόμενο Έσοδο Εισόδων και Επιτρεπόμενο Έσοδο από Υπηρεσίες ΥΦΑ) να ισούται με το έσοδο του Διαχειριστή από τη δέσμευση Μεταφορικής Ικανότητας Παράδοσης και Δυναμικότητας Αεριοποίησης ΥΦΑ μέσω συνδυασμού μίας ή περισσοτέρων Μακροχρόνιων και Βραχυχρόνιων Αιτήσεων. Οι δεσμεύσεις δυναμικότητας που εκτιμώνται ότι θα συναφθούν μέσω Μακροχρόνιων και Βραχυχρόνιων Αιτήσεων στις Εισόδους του ΕΣΦΑ και την Εγκατάσταση ΥΦΑ για το Έτος που αφορά το τιμολόγιο προκύπτουν από τις Μακροχρόνιες και Βραχυχρόνιες Αιτήσεις του Έτους Αναφοράς.

(ii) Tο ετήσιο έσοδο του Διαχειριστή στο πλαίσιο δέσμευσης Μεταφορικής Ικανότητας Παραλαβής διάρκειας ενός Έτους στις Εξόδους (Επιτρεπόμενο Έσοδο Εξόδων και Επιτρεπόμενο Έσοδο Διασποράς ΥΦΑ) να ισούται με το έσοδο του Διαχειριστή στο πλαίσιο δέσμευσης Μεταφορικής Ικανότητας Παραλαβής μέσω συνδυασμού μίας ή περισσοτέρων Μακροχρόνιων και Βραχυχρόνιων Αιτήσεων. Οι δεσμεύσεις δυναμικότητας που εκτιμώνται ότι θα συναφθούν μέσω Μακροχρόνιων και Βραχυχρόνιων Αιτήσεων στις Εξόδους για το Έτος που αφορά το τιμολόγιο προκύπτουν από τις Μακροχρόνιες και Βραχυχρόνιες Αιτήσεις του Έτους Αναφοράς.».

Επειδή, σύμφωνα με το άρθρο 15 του Νόμου σχετικά με τον καθορισμό των τιμολογίων Μη Ανταγωνιστικών Δραστηριοτήτων, ο καθορισμός αυτός γίνεται κατά τρόπο, ώστε τα τιμολόγια αυτά να μην εισάγουν διακρίσεις και να αντικατοπτρίζουν το κόστος των παρεχόμενων υπηρεσιών. Για την έγκριση του Απαιτούμενου Εσόδου της ρυθμιζόμενης δραστηριότητας ο Ρυθμιστής υποχρεούται, κατά τον έλεγχο του κόστους και των σχετικών δαπανών, να σταθμίζει το ύψος των τελών χρήσης με τα οποία επιβαρύνονται οι καταναλωτές, τηρώντας τις απαιτήσεις σε σχέση με την ασφάλεια και τη βελτίωση της ποιότητας εξυπηρέτησης των υποδομών του Συστήματος Μεταφοράς. Η συνολική στάθμιση πρέπει συνεπώς να γίνεται με τρόπο ώστε να διασφαλίζεται η μακροπρόθεσμη επίτευξη του σκοπού της εξισορρόπησης των εσόδων προς τις δαπάνες υποδομής με τις οποίες επιβαρύνεται ο χρήστης του συστήματος μεταφοράς.

Επειδή, στη βάση των ανωτέρω, η παρούσα αναπροσαρμογή του Τιμολογίου Χρήσης του ΕΣΦΑ τίθεται σε ισχύ σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 6 του άρθρου 18 του Κανονισμού Τιμολόγησης, ήτοι με την έναρξη του 2022.

Για τους παραπάνω λόγους

Αποφασίζει

Βάσει των οριζομένων στην παρ. 5 του άρθρου 88 του ν. 4001/2011 και στις διατάξεις του άρθρου 18 του Κανονισμού Τιμολόγησης Βασικών Δραστηριοτήτων ΕΣΦΑ

1. Εγκρίνει το Τιμολόγιο Χρήσης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου που υπέβαλε η ΔΕΣΦΑ A.E. (εφεξής το «Τιμολόγιο Χρήσης»), σύμφωνα με το περιεχόμενο που περιλαμβάνεται στο συνημμένο στην παρούσα απόφαση κείμενο, το οποίο αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα αυτής. Το Τιμολόγιο Χρήσης εφαρμόζεται από 01.01.2022.

2. Τη δημοσίευση της παρούσας στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και την ανάρτησή της παρούσας στο «Πρόγραμμα Διαύγεια» και στην ιστοσελίδα της ΡΑΕ, καθώς και στην ιστοσελίδα της ΔΕΣΦΑ Α.Ε.

Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Αθήνα, 29 Ιουνίου 2021

 

 


Έχει διαβαστεί 265 φορές