Απόφαση Ρ.Α.Ε.795/2019 - ΦΕΚ 3506/Β/19-9-2019
Λήψη απόφασης για την υποβολή αιτήματος προς τον Οργανισμό Συνεργασίας Ρυθμιστικών Αρχών Ενέργειας (ΟΣΡΑΕ - ACER) για την έκδοση απόφασης επί των μεθοδολογιών για την τιμολόγηση της ενέργειας εξισορρόπησης και της διαζωνικής δυναμικότητας
που χρησιμοποιείται για την ανταλλαγή ενέργειας εξισορρόπησης ή την εφαρμογή της διαδικασίας συμψηφισμού ανισορροπιών, σύμφωνα με το άρθρο 30 παρ. 1 και 3 του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/2195 της Επιτροπής σχετικά με τον καθορισμό κατευθυντήριας γραμμής για την εξισορρόπηση ηλεκτρικής ενέργειας.
Απόφαση Ρ.Α.Ε. Αριθμ. 795/2019
ΦΕΚ 3506/Β/19-9-2019
Λήψη απόφασης για την υποβολή αιτήματος προς τον Οργανισμό Συνεργασίας Ρυθμιστικών Αρχών Ενέργειας (ΟΣΡΑΕ - ACER) για την έκδοση απόφασης επί των μεθοδολογιών για την τιμολόγηση της ενέργειας εξισορρόπησης και της διαζωνικής δυναμικότητας που χρησιμοποιείται για την ανταλλαγή ενέργειας εξισορρόπησης ή την εφαρμογή της διαδικασίας συμψηφισμού ανισορροπιών, σύμφωνα με το άρθρο 30 παρ. 1 και 3 του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/2195 της Επιτροπής σχετικά με τον καθορισμό κατευθυντήριας γραμμής για την εξισορρόπηση ηλεκτρικής ενέργειας.
Η ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΗ ΑΡΧΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
(Συνεδρίαση την 31η Ιουλίου 2019)
Λαμβάνοντας υπόψη:
1. Τις διατάξεις του ν. 4425/2016 (ΦΕΚ 185/Α΄/30.09.2016) «Επείγουσες ρυθμίσεις των Υπουργείων Οικονομικών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, για την εφαρμογή της συμφωνίας δημοσιονομικών στόχων και διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων και άλλες διατάξεις», όπως ισχύει, και ιδίως των άρθρων 6 και 17 του Κεφαλαίου Γ του νόμου αυτού.
2. Τις διατάξεις του ν. 4001/2011 (ΦΕΚ 179/Α΄/22.08.2011) «Για τη λειτουργία Ενεργειακών Αγορών Ηλεκτρισμού και Φυσικού Αερίου, για Έρευνα, Παραγωγή και δίκτυα μεταφοράς Υδρογονανθράκων και άλλες ρυθμίσεις», όπως ισχύει, ιδίως των άρθρων 22 και 32 αυτού.
3. Τις διατάξεις του Κανονισμού (ΕΚ) 713/2009 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 13ης Ιουλίου 2009, για την ίδρυση Οργανισμού Συνεργασίας των Ρυθμιστικών Αρχών Ενέργειας (ΕΕ L 211 της 14.08.2009 σελ. 1).
4. Τις διατάξεις του Κανονισμού (ΕΚ) 714/2009 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 13ης Ιουλίου 2009, σχετικά με τους όρους πρόσβασης στο δίκτυο για τις διασυνοριακές ανταλλαγές ηλεκτρικής ενέργειας και την κατάργηση του Κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1228/2003 (ΕΕ L 211 της 14.08.2009 σελ. 15).
5. Τις διατάξεις του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/2195 της Επιτροπής της 23ης Νοεμβρίου 2017 σχετικά με τον καθορισμό κατευθυντήριας γραμμής για την εξισορρόπηση ηλεκτρικής ενέργειας (EEL 312 της 28-11-2017, σελ. 6 επ.) και ιδίως των άρθρων 5, 6 και 30 αυτού.
6. Την υπ" αριθ. πρωτ. ΡΑΕ 1-251592/18.12.2018 επιστολή της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. σχετικά με την έγκριση της κοινής πρότασης όλων των Διαχειριστών Συστήματος Μεταφοράς (εφεξής «ΔΣΜ») επί των μεθοδολογιών για την τιμολόγηση της ενέργειας εξισορρόπησης και της διαζωνικής δυναμικότητας που χρησιμοποιείται για την ανταλλαγή ενέργειας εξισορρόπησης ή την εφαρμογή της διαδικασίας συμψηφισμού ανισορροπιών, σύμφωνα με τις προβλέψεις του άρθρου 30 παρ. 1 και 3 του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/2195 της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
7. Την υπ" αριθ. πρωτ. ΡΑΕ 1-255214/21.02.2019 επιστολή της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. με τη μετάφραση της ανωτέρω πρότασης.
8. Τη Δημόσια Διαβούλευση της ΡΑΕ επί της ανωτέρω κοινής πρότασης των ΔΣΜ, η οποία έλαβε χώρα από 27-03-2019 έως και 30-04-2019.
9. Τα αποτελέσματα της ηλεκτρονικής ψηφοφορίας του Energy Regulators Forum (ERF) (εφεξής «ERF») την 23-07-2019 τα οποία επιβεβαίωσαν την ομόφωνη συμφωνία (unanimous agreement) των Εθνικών Ρυθμιστικών Αρχών επί του αιτήματός τους για λήψη απόφασης από τον Οργανισμό Συνεργασίας Ρυθμιστικών Αρχών Ενέργειας (ΟΣΡΑΕ - ACER) (εφεξής «ACER»), αναφορικά με τις μεθοδολογίες για την τιμολόγηση της ενέργειας εξισορρόπησης και της διαζωνικής δυναμικότητας που χρησιμοποιείται για την ανταλλαγή ενέργειας εξισορρόπησης ή την εφαρμογή της διαδικασίας συμψηφισμού ανισορροπιών, σύμφωνα με το άρθρο 30 παρ. 1 και 3 του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/2195 της Επιτροπής, της 23ης Νοεμβρίου 2017, μετά της σχετικής επιστολής του ERF προς τον ACER, με κοινοποίηση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το Ευρωπαϊκό Δίκτυο Διαχειριστών Συστημάτων Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΔΔΣΜ-ηλ/ENTSO-E) (εφεξής «ENTSO-Ε») και συνοδευτικού εγγράφου των Ρυθμιστικών Αρχών (υπ" αριθ. πρωτ. ΡΑΕ I-266865/2019).
10. Το γεγονός ότι σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 32 του ν. 4001/2011, οι πράξεις κανονιστικού χαρακτήρα που εκδίδονται από τη ΡΑΕ, δημοσιεύονται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
11. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού.
Σκέφτηκε ως εξής:
Επειδή, στο πλαίσιο επίτευξης της ενιαίας ευρωπαϊκής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, εξεδόθη, κατ" αρχήν, ο Κανονισμός (ΕΚ) υπ" αριθ. 714/2009 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 13ης Ιουλίου 2009 σχετικά με τους όρους πρόσβασης στο δίκτυο για τις διασυνοριακές ανταλλαγές ηλεκτρικής ενέργειας και την κατάργηση του Κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1228/2003 (σχετ. 4).
Επειδή, στη συνέχεια, με εξουσιοδότηση που προβλέπεται στο άρθρο 18 του Κανονισμού (ΕΚ) 714/ 2009 και σύμφωνα με το άρθρο 290 ΣΛΕΕ, εξεδόθη από την Επιτροπή ο υπ" αριθ. 2017/2195 Κανονισμός (ΕΕ) της 23ης Νοεμβρίου 2017 (εφεξής «Κανονισμός» σχετ. 5), με τον οποίο καθορίζονται κατευθυντήριες γραμμές σχετικά με την εξισορρόπηση ηλεκτρικής ενέργειας στα Κράτη Μέλη.
Επειδή, στόχος του ανωτέρω Κανονισμού είναι, μεταξύ άλλων, η δημιουργία κοινών Ευρωπαϊκών πλατφόρμων όπου θα εφαρμόζεται η διαδικασία συμψηφισμού ανισορροπιών και θα είναι δυνατή η ανταλλαγή ενέργειας εξισορρόπησης από εφεδρείες αποκατάστασης συχνότητας με χειροκίνητη και αυτόματη ενεργοποίηση και εφεδρείες αντικατάστασης, προκειμένου να υλοποιηθεί η ενοποίηση των αγορών ενέργειας εξισορρόπησης.
Επειδή, το άρθρο 30 του Κανονισμού διατυπώνει τις απαιτήσεις όσον αφορά την τιμολόγηση της ενέργειας εξισορρόπησης και της διαζωνικής δυναμικότητας.
Επειδή, προκειμένου για την ικανοποίηση του ανωτέρω στόχου, οι ΔΣΜ καταρτίζουν τους όρους και τις προϋποθέσεις ή τις μεθοδολογίες που απαιτούνται από τον Κανονισμό και τους υποβάλλουν προς έγκριση στις οικείες ρυθμιστικές αρχές, σύμφωνα με το άρθρο 37 της οδηγίας 2009/72/ΕΚ, εντός των αντίστοιχων προθεσμιών που προβλέπονται στον Κανονισμό.
Επειδή, σύμφωνα με το άρθρο 30 του Κανονισμού «Τιμολόγηση της ενέργειας εξισορρόπησης και της διαζωνικής δυναμικότητας που χρησιμοποιείται για την ανταλλαγή ενέργειας εξισορρόπησης ή την εφαρμογή της διαδικασίας συμψηφισμού ανισορροπιών» προβλέπονται τα εξής:
«1. Εντός ενός έτους από την έναρξη ισχύος του παρόντος κανονισμού, όλοι οι ΔΣΜ καταρτίζουν πρόταση μεθοδολογίας για τον καθορισμό τιμών ενέργειας εξισορρόπησης που προκύπτει από την ενεργοποίηση προσφορών ενέργειας εξισορρόπησης για τη διαδικασία αποκατάστασης συχνότητας σύμφωνα με τα άρθρα 143 και 147 του κανονισμού (ΕΕ) 2017/1485, και από τη διαδικασία αντικατάστασης εφεδρείας σύμφωνα με τα άρθρα 144 και 148 του κανονισμού (ΕΕ) 2017/1485.
Η μεθοδολογία αυτή:
α) βασίζεται σε οριακή τιμολόγηση (πληρωμή με ενιαία τιμή εκκαθάρισης)·
β) καθορίζει με ποιον τρόπο η ενεργοποίηση προσφορών ενέργειας εξισορρόπησης που ενεργοποιούνται για σκοπούς εκτός της εξισορρόπησης επηρεάζει την τιμή της ενέργειας εξισορρόπησης, διασφαλίζοντας παράλληλα ότι τουλάχιστον οι προσφορές ενέργειας εξισορρόπησης που ενεργοποιούνται για τη διαχείριση εσωτερικής συμφόρησης δεν καθορίζουν την οριακή τιμή της ενέργειας εξισορρόπησης·
γ) καθορίζει τουλάχιστον μία τιμή ενέργειας εξισορρόπησης, για κάθε περίοδο εκκαθάρισης ανισορροπιών
δ) δίνει τα σωστά σήματα σε σχέση με τις τιμές και παρέχει κίνητρα στους συμμετέχοντες στην αγορά
ε) λαμβάνει υπόψη τη μέθοδο τιμολόγησης στα χρονικά πλαίσια της αγοράς επόμενης ημέρας και της ενδοημερήσιας αγοράς.
2. Σε περίπτωση που οι ΔΣΜ διαπιστώνουν ότι είναι αναγκαία τεχνικά όρια τιμών για την αποδοτική λειτουργία της αγοράς, μπορούν να καταρτίσουν από κοινού, ως μέρος της πρότασης δυνάμει της παραγράφου 1, πρόταση για την εναρμόνιση των μέγιστων και ελάχιστων τιμών ενέργειας εξισορρόπησης, συμπεριλαμβανομένων των τιμών υποβολής προσφορών και εκκαθάρισης, οι οποίες θα πρέπει να εφαρμόζονται σε όλες τις περιοχές προγραμματισμού. Σε αυτήν την περίπτωση, για τις εναρμονισμένες μέγιστες και ελάχιστες τιμές ενέργειας εξισορρόπησης λαμβάνεται υπόψη και η μέγιστη και η ελάχιστη τιμή εκκαθάρισης για τα χρονικά πλαίσια αγοράς επόμενης ημέρας ή ενδοημερήσιας αγοράς σύμφωνα με τον κανονισμό (ΕΕ) 2015/1222.
3. Με την πρόταση δυνάμει της παραγράφου 1 καθορίζεται επίσης μεθοδολογία τιμολόγησης της διαζωνικής δυναμικότητας που χρησιμοποιείται για την ανταλλαγή ενέργειας εξισορρόπησης ή για την εφαρμογή της διαδικασίας συμψηφισμού ανισορροπιών. Αυτή η μεθοδολογία είναι σύμφωνη με τις απαιτήσεις που θεσπίζει ο κανονισμός (ΕΕ) 2015/1222 και:
α) αποτυπώνει τη συμφόρηση της αγοράς
β) βασίζεται στις τιμές για ενέργεια εξισορρόπησης από ενεργοποιημένες προσφορές ενέργειας εξισορρόπησης, οι οποίες καθορίζονται σύμφωνα είτε με τη μέθοδο τιμολόγησης δυνάμει της παραγράφου 1 στοιχείο α) είτε, κατά περίπτωση, με τη μέθοδος τιμολόγησης δυνάμει της παραγράφου 5
γ) δεν επιβάλλει τυχόν πρόσθετες επιβαρύνσεις για την ανταλλαγή ενέργειας εξισορρόπησης ή για την εφαρμογή της διαδικασίας συμψηφισμού ανισορροπιών, εκτός από μια επιβάρυνση για την αντιστάθμιση απωλειών, εάν η επιβάρυνση αυτή λαμβάνεται επίσης υπόψη σε άλλα χρονικά πλαίσια.
4. Η εναρμονισμένη μέθοδος τιμολόγησης της παραγράφου 1 εφαρμόζεται στην ενέργεια εξισορρόπησης από όλα τα τυποποιημένα και τα ιδιότυπα προϊόντα σύμφωνα με το άρθρο 26 παράγραφος 3 στοιχείο α). Για τα ιδιότυπα προϊόντα σύμφωνα με το άρθρο 26 παράγραφος 3 στοιχείο β), ο σχετικός ΔΣΜ μπορεί να προτείνει διαφορετική μέθοδο τιμολόγησης στην πρόταση για τα ιδιότυπα προϊόντα σύμφωνα με το άρθρο 26.
5. Σε περίπτωση που όλοι οι ΔΣΜ διαπιστώνουν ανεπάρκειες στην εφαρμογή της προτεινόμενης μεθοδολογίας δυνάμει της παραγράφου 1 στοιχείο α), μπορούν να ζητήσουν τροποποίηση και να προτείνουν εναλλακτική μέθοδο τιμολόγησης αντί της μεθόδου τιμολόγησης που προβλέπεται στην παράγραφο 1 στοιχείο α). Στην περίπτωση αυτή, όλοι οι ΔΣΜ διενεργούν λεπτομερή ανάλυση που να αποδεικνύει ότι η εναλλακτική μέθοδος τιμολόγησης είναι πιο αποδοτική».
Επειδή, κατά τις παρ. 1 και 2 του άρθρου 5 του Κανονισμού, η πρόταση των ΔΣΜ επί των μεθοδολογιών για την τιμολόγηση της ενέργειας εξισορρόπησης και της διαζωνικής δυναμικότητας που χρησιμοποιείται για την ανταλλαγή ενέργειας εξισορρόπησης ή την εφαρμογή της διαδικασίας συμψηφισμού ανισορροπιών, κατά το άρθρο 30 παρ. 1 και 3 του Κανονισμού, υπόκειται στην έγκριση όλων των ρυθμιστικών αρχών.
Επειδή, κατά την παρ. 6 του άρθρου 5 του Κανονισμού:
«Όταν για την έγκριση όρων και προϋποθέσεων ή μεθοδολογιών απαιτείται απόφαση από περισσότερες της μίας ρυθμιστικές αρχές, οι οικείες ρυθμιστικές αρχές διαβουλεύονται και συνεργάζονται στενά και συντονίζονται μεταξύ τους, με στόχο την επίτευξη συμφωνίας. Όταν ο Οργανισμός εκδίδει γνώμη, οι οικείες ρυθμιστικές αρχές λαμβάνουν υπόψη την εν λόγω γνώμη. Οι ρυθμιστικές αρχές λαμβάνουν αποφάσεις σχετικά με όρους και προϋποθέσεις ή μεθοδολογίες που υποβλήθηκαν σύμφωνα με τις παραγράφους 2 και 3, εντός έξι μηνών από την παραλαβή των όρων και προϋποθέσεων ή μεθοδολογιών από την οικεία ρυθμιστική αρχή ή, κατά περίπτωση, από την τελευταία εμπλεκόμενη οικεία ρυθμιστική αρχή».
Επειδή, περαιτέρω, με τον Κανονισμό 713/2009 (σχετ. 3) συνεστήθη ο ACER, ο οποίος, ως προβλέπεται στο άρθρο 1, έχει σκοπό, μεταξύ άλλων, να βοηθά τις εθνικές Ρυθμιστικές Αρχές, στην άσκηση των ρυθμιστικών καθηκόντων που ασκούν στα κράτη μέλη και, όπου είναι αναγκαίο, να συντονίζει τη δράση τους.
Επειδή, στο άρθρο 8 «Καθήκοντα σχετικά με τους όρους και τις προϋποθέσεις όσον αφορά την πρόσβαση και την ασφάλεια λειτουργίας για τις διασυνοριακές υποδομές» του Κανονισμού 713/2009 προβλέπεται ότι:
«1. Ως προς τις διασυνοριακές υποδομές, ο Οργανισμός αποφασίζει σχετικά με τα ρυθμιστικά ζητήματα που εμπίπτουν στην αρμοδιότητα των εθνικών ρυθμιστικών αρχών, τα οποία είναι δυνατόν να περιλαμβάνουν τους όρους και τις προϋποθέσεις όσον αφορά την πρόσβαση και την ασφάλεια λειτουργίας μόνον:
(α) εφόσον δεν κατέστη δυνατό να επιτευχθεί συμφωνία των αρμόδιων εθνικών ρυθμιστικών αρχών εντός έξι μηνών από την ημέρα που έλαβε γνώση της υπόθεσης η τελευταία από τις εν λόγω ρυθμιστικές αρχές, ή
(β) κατόπιν κοινής αιτήσεως των αρμόδιων εθνικών ρυθμιστικών αρχών.
Οι αρμόδιες εθνικές ρυθμιστικές αρχές μπορούν να ζητούν από κοινού την παράταση της προθεσμίας που αναφέρεται στο στοιχείο (α) για έξι μήνες κατ" ανώτατο όριο.
Κατά την εκπόνηση της αποφάσεώς του, ο Οργανισμός διαβουλεύεται με τις σχετικές εθνικές ρυθμιστικές αρχές και τους οικείους διαχειριστές συστημάτων μεταφοράς και ενημερώνεται για τις προτάσεις και παρατηρήσεις όλων των οικείων διαχειριστών συστημάτων μεταφοράς.
2. Οι όροι και οι προϋποθέσεις όσον αφορά την πρόσβαση στις διασυνοριακές υποδομές περιλαμβάνουν τα εξής:
(α) διαδικασία για την κατανομή δυναμικότητας-
(β) χρονικά πλαίσια της κατανομής-
(γ) κατανομή των προσόδων συμφόρησης και
(δ) επιβολή τελών στους χρήστες των υποδομών όπως αναφέρεται στο άρθρο 17 παράγραφος 1 στοιχείο δ) του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 714/2009 ή στο άρθρο 36 παράγραφος 1 στοιχείο δ) της οδηγίας 2009/73/ΕΚ.
3. Όταν μια υπόθεση του παραπέμπεται δυνάμει της παραγράφου 1, ο Οργανισμός:
(α) λαμβάνει την απόφασή του το πολύ εντός έξι μηνών από την ημέρα παραπομπής, και
(β) μπορεί, εφόσον απαιτείται, να λάβει ενδιάμεση απόφαση προκειμένου να εξασφαλισθεί η ασφάλεια του εφοδιασμού ή η ασφάλεια λειτουργίας των σχετικών υποδομών».
Επειδή, επιπροσθέτως, κατά την παρ. 7 του άρθρου 5 του Κανονισμού:
«Εάν οι οικείες ρυθμιστικές αρχές δεν καταλήξουν σε συμφωνία εντός της περιόδου που αναφέρεται στην παράγραφο 6, ή κατόπιν κοινού αιτήματος τους, ο Οργανισμός εκδίδει απόφαση σχετικά με τις υποβληθείσες προτάσεις για όρους και προϋποθέσεις ή μεθοδολογίες εντός έξι μηνών από την ημέρα παραπομπής, σύμφωνα με το άρθρο 8 παράγραφος 1 του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 713/2009».
Επειδή, κατά το άρθρο 6 παρ. 1β του Κεφαλαίου Γ του ν. 4425/2016 (σχετ.1), προβλέπεται ότι:
«1. Πέραν των αρμοδιοτήτων που προβλέπονται στην κείμενη νομοθεσία και ιδίως στις διατάξεις του
ν. 4001/2011, η ΡΑΕ: ... γ) Ασκεί τις αρμοδιότητες των ρυθμιστικών αρχών που προβλέπονται στον Κανονισμό (ΕΚ) 714/2009 [...]».
Επειδή, περαιτέρω, κατά το άρθρο 17 παρ. 7 του Κεφαλαίου Γ του ίδιου ν. 4425/2016 (σχετ.1), προβλέπεται ότι:
«7. Ο Διαχειριστής του ΕΣΜΗΕ έχει τις αρμοδιότητες που προβλέπονται στον Κανονισμό (ΕΚ) 714/2009 [...].
Η άσκηση των αρμοδιοτήτων του Διαχειριστή συντείνει, ιδίως, στην επίτευξη του στόχου σύγκλισης της ελληνικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας με τις αντίστοιχες ευρωπαϊκές και στην ολοκλήρωση της ενιαίας εσωτερικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας της Ε.Ε., σύμφωνα με τις απαιτήσεις της ευρωπαϊκής νομοθεσίας».
Επειδή, με την υπό σχετ. 6 επιστολή, υπεβλήθη στη ΡΑΕ η πρόταση των ΔΣΜ επί των μεθοδολογιών για την τιμολόγηση της ενέργειας εξισορρόπησης και της διαζωνικής δυναμικότητας που χρησιμοποιείται για την ανταλλαγή ενέργειας εξισορρόπησης ή την εφαρμογή της διαδικασίας συμψηφισμού ανισορροπιών.
Επειδή, η ΑΔΜΗΕ Α.Ε. με την υπό σχετ. 7 επιστολή της υπέβαλε στη ΡΑΕ επίσημη μετάφραση στην ελληνική γλώσσα του υπό σχετ. 6 εγγράφου.
Επειδή, ακολούθως, η ΡΑΕ, από 27-03-2019 έως και 30-04-2019 έθεσε την υπό σχετ. 6 πρόταση των ΔΣΜ, μετά της μεταφράσεως της στην ελληνική γλώσσα, σε Δημόσια Διαβούλευση (σχετ. 8), κατά τη διάρκεια της οποίας δεν υπεβλήθησαν παρατηρήσεις.
Επειδή, οι εθνικές Ρυθμιστικές Αρχές, κατόπιν της ηλεκτρονικής ψηφοφορίας που ολοκληρώθηκε στις
23-07-2019, συμφώνησαν ομόφωνα (unanimous agreement) στηv υποβολή αιτήματος προς τον ACER για την έκδοση απόφασης επί των μεθοδολογιών για την τιμολόγηση της ενέργειας εξισορρόπησης και της διαζωνικής δυναμικότητας που χρησιμοποιείται για την ανταλλαγή ενέργειας εξισορρόπησης ή την εφαρμογή της διαδικασίας συμψηφισμού ανισορροπιών, σύμφωνα με το άρθρο 30 παρ. 1 και 3 του Κανονισμού (σχετ. 9), με βάση τα ακόλουθα σημεία, ως αποτυπώνονται στα σχετικά συνοδευτικά έγγραφα:
(α) Θα πρέπει να τροποποιηθεί κατάλληλα η πρόταση, ώστε να υπάρχει συνέπεια όσον αφορά στη χρήση της ορολογίας.
(β) Θα πρέπει να διευκρινιστεί πώς προσδιορίζονται οι διασυνοριακές οριακές τιμές ενέργειας εξισορρόπησης στην περίπτωση απροσδιοριστίας τιμών.
(γ) Η πρόταση δεν εισηγείται εναρμονισμένες μέγιστες και ελάχιστες τιμές ενέργειας εξισορρόπησης, συμπεριλαμβανομένων των τιμών υποβολής προσφορών και εκκαθάρισης. Οι ΔΣΜ μπορούν να προτείνουν μια τέτοια εναρμόνιση στην περίπτωση που διαπιστώσουν ότι χρειάζονται τεχνικά όρια τιμών για την αποδοτική λειτουργία της αγοράς ή για να αποτραπεί η ύπαρξη εσφαλμένων τιμών. Γι" αυτόν τον λόγο, οι Ρυθμιστικές Αρχές ζητούν από τους ΔΣΜ να συμπεριλάβουν στην πρόταση τεχνικά όρια τιμών, ενώ επισημαίνουν ότι αυτά τα όρια δεν θα πρέπει να περιορίζουν τις τιμές που προκύπτουν από την κανονική λειτουργία των πλατφόρμων.
(δ) Οι ΔΣΜ εισήγαγαν τον όρο «περίοδος τιμολόγησης ενέργειας εξισορρόπησης - ΠΤΕΕ», η τιμή της οποίας ορίζεται για κάθε προϊόν. Ειδικώς ετέθη ζήτημα επί της ΠΤΕΕ για την τιμολόγηση τυποποιημένων προϊόντων εφεδρειών αποκατάστασης συχνότητας με αυτόματη ενεργοποίηση και επί της ΠΤΕΕ για την τιμολόγηση τυποποιημένων προϊόντων εφεδρειών αποκατάστασης συχνότητας με χειροκίνητη ενεργοποίηση τύπου άμεσης ενεργοποίησης.
(ε) Από τα άρθρα 5 παρ. 2 και 6 παρ. 2 της πρότασης των ΔΣΜ, οι προσφορές που αντιστοιχούν σε προγραμματισμένη ενεργοποίηση από τυποποιημένα προϊόντα εφεδρειών αποκατάστασης συχνότητας με χειροκίνητη ενεργοποίηση αποζημιώνονται διαφορετικά από τις προσφορές που αντιστοιχούν σε άμεση ενεργοποίηση από τυποποιημένα προϊόντα εφεδρειών αποκατάστασης συχνότητας με χειροκίνητη ενεργοποίηση, οι οποίες επιλέγονται για παράδοση μετά την προγραμματισμένη ενεργοποίηση αλλά πριν από την επόμενη Περίοδο Εκκαθάρισης Ανισορροπιών. Τίθεται ζήτημα εάν μια διαφορετική αποζημίωση προϊόντων εφεδρειών αποκατάστασης συχνότητας με χειροκίνητη ενεργοποίηση, βάσει του τύπου ενεργοποίησης τους, δίνει τα σωστά κίνητρα στην Αγορά.
(στ) Ποιες είναι οι γενικές αρχές της οριακής τιμολόγησης και εάν αυτή εφαρμόζεται σωστά στην πρόταση των ΔΣΜ.
(ζ) Έάν η τιμή ενέργειας εξισορρόπησης θα πρέπει να είναι ίση με τις τιμές που υπολογίζονται από τον αλγόριθμο συμπεριλαμβανομένων επιπλέον περιορισμών του συστήματος, ή θα πρέπει να είναι ίση με αυτές που υπολογίζονται χωρίς τους παραπάνω περιορισμούς, όπως προτείνεται από τους ΔΣΜ στην πρόταση.
(η) Εάν ο ορισμός μιας περιοχής χωρίς συμφόρηση (uncongested area) θα πρέπει να προσαρμοστεί ώστε να αντανακλά συμφορήσεις που προκύπτουν από τη μοντελοποίηση περιορισμών του συστήματος και απωλειών δικτύου στην υπηρεσία βελτιστοποίησης ενεργοποίησης (Activation Optimisation Function - AOF).
Επειδή, κατά το άρθρο 22 του ν. 4001/2011 «Η ΡΑΕ, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της, παρακολουθεί και εποπτεύει τη λειτουργία της αγοράς ενέργειας... συμπεριλαμβανομένης της έκδοσης κανονιστικών και ατομικών πράξεων, ιδίως για την ...ανάπτυξη της εσωτερικής αγοράς ενέργειας της Ευρωπαϊκής Ένωσης...» και κατά το άρθρο 32 του ίδιου νόμου «1. Οι πράξεις και αποφάσεις της ΡΑΕ,... δημοσιοποιούνται με ανάρτηση στην επίσημη ιστοσελίδα της. Οι κανονιστικού χαρακτήρα αποφάσεις της ΡΑΕ δημοσιεύονται επιπλέον στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως...».
Για τους παραπάνω λόγους,
ΑΠΟΦΑΣΙΖΕΙ
Στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της κατά το άρθρα 5 (παρ. 1, 2, 6 και 7) και 30 του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/2195, 6 του ν. 4425/2016 (ΦΕΚ Α" 185) και 22 και 32 του
ν. 4001/2011 (ΦΕΚ Α" 179) και σύμφωνα με την ανωτέρω ομόφωνη απόφαση των Εθνικών Ρυθμιστικών Αρχών:
1. Την υποβολή αιτήματος προς τον Οργανισμό Συνεργασίας Ρυθμιστικών Αρχών Ενέργειας (ΟΣΡΑΕ - ACER) για την έκδοση απόφασης επί των μεθοδολογιών για την τιμολόγηση της ενέργειας εξισορρόπησης και της διαζωνικής δυναμικότητας που χρησιμοποιείται για την ανταλλαγή ενέργειας εξισορρόπησης ή την εφαρμογή της διαδικασίας συμψηφισμού ανισορροπιών.
2. Την κοινοποίηση της παρούσας απόφασης στην εταιρεία με την επωνυμία «ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΗΣ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ Α.Ε.», και με διακριτικό τίτλο «ΑΔΜΗΕ Α.Ε.» για τις σχετικές της ενέργειες σύμφωνα με τον Κανονισμό.
3. Την ανάρτηση της παρούσας απόφασης στην επίσημη ιστοσελίδα της ΡΑΕ και τη δημοσίευσή της στο Φύλλο της Εφημερίδας της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 31 Ιουλίου 2019
Κατεβάσετε το αρχείο με το πρωτότυπο κείμενο, όπως είναι δημοσιευμένο στο Φύλλο Εφημερίδας της Κυβερνήσεως (Φ.Ε.Κ.) του Εθνικού Τυπογραφείου.
Απόφαση Ρ.Α.Ε.795/2019 - ΦΕΚ 3506/Β/19-9-2019
Λήψη απόφασης για την υποβολή αιτήματος προς τον Οργανισμό Συνεργασίας Ρυθμιστικών Αρχών Ενέργειας (ΟΣΡΑΕ - ACER) για την έκδοση απόφασης επί των μεθοδολογιών για την τιμολόγηση της ενέργειας εξισορρόπησης και της διαζωνικής δυναμικότητας που χρησιμοποιεί