Απόφαση Ρ.Α.Ε.753/2019 - ΦΕΚ 3507/Β/19-2-2019
Λήψη απόφασης περί της τροποποίησης της πρότασης των Διαχειριστών Συστήματος Μεταφοράς (ΔΣΜ) για το πλαίσιο υλοποίησης Ευρωπαϊκής πλατφόρμας για τη διαδικασία συμψηφισμού ανισορροπιών, σύμφωνα με το άρθρο 22 του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/2195 της Επιτροπής,
της 23ης Νοεμβρίου 2017, σχετικά με τον καθορισμό κατευθυντήριας γραμμής για την εξισορρόπηση ηλεκτρικής ενέργειας.
Απόφαση Ρ.Α.Ε.Αριθμ.753/2019
ΦΕΚ 3507/Β/19-2-2019
Λήψη απόφασης περί της τροποποίησης της πρότασης των Διαχειριστών Συστήματος Μεταφοράς (ΔΣΜ) για το πλαίσιο υλοποίησης Ευρωπαϊκής πλατφόρμας για τη διαδικασία συμψηφισμού ανισορροπιών, σύμφωνα με το άρθρο 22 του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/2195 της Επιτροπής, της 23ης Νοεμβρίου 2017, σχετικά με τον καθορισμό κατευθυντήριας γραμμής για την εξισορρόπηση ηλεκτρικής ενέργειας.
Η ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΗ ΑΡΧΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
(συνεδρίαση την 17η Ιουλίου 2019)
Λαμβάνοντας υπόψη:
1. Τις διατάξεις του ν. 4425/2016 (ΦΕΚ Α΄185/30.09.2016) «Επείγουσες ρυθμίσεις των Υπουργείων Οικονομικών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, για την εφαρμογή της συμφωνίας δημοσιονομικών στόχων και διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων και άλλες διατάξεις», όπως ισχύει, και ιδίως των άρθρων 6 και 17 του Κεφαλαίου Γ του νόμου αυτού.
2. Τις διατάξεις του ν. 4001/2011 (ΦΕΚ Α΄ 179/ 22.08.2011) «Για τη λειτουργία Ενεργειακών Αγορών Ηλεκτρισμού και Φυσικού Αερίου, για Έρευνα, Παραγωγή και δίκτυα μεταφοράς Υδρογονανθράκων και άλλες ρυθμίσεις», όπως ισχύει, ιδίως των άρθρων 22 και 32 αυτού.
3. Τις διατάξεις του Κανονισμού (ΕΚ) 713/2009 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 13ης Ιουλίου 2009, για την ίδρυση Οργανισμού Συνεργασίας των Ρυθμιστικών Αρχών Ενέργειας (EE L 211 της 14.08.2009 σελ. 1).
4. Τις διατάξεις του Κανονισμού (ΕΚ) 714/2009 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 13ης Ιουλίου 2009, σχετικά με τους όρους πρόσβασης στο δίκτυο για τις διασυνοριακές ανταλλαγές ηλεκτρικής ενέργειας και την κατάργηση του Κανονισμού (ΕΚ) αριθμ. 1228/2003 (EE L 211 της 14.08.2009 σελ. 15).
5. Τις διατάξεις του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/2195 της Επιτροπής της 23ης Νοεμβρίου 2017 σχετικά με τον καθορισμό κατευθυντήριας γραμμής για την εξισορρόπηση ηλεκτρικής ενέργειας (ΕΕL 312 της 28.11.2017, σελ. 6 επ.) και ιδίως των άρθρων 4, 5, 6 και 22 αυτού.
6. Την αριθμ. ΡΑΕ I-241226/18.06.2018 επιστολή της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. σχετικά με την έγκριση της κοινής πρότασης όλων των Διαχειριστών Συστήματος Μεταφοράς (ΔΣΜ) (εφεξής «ΔΣΜ») σχετικά με το πλαίσιο υλοποίησης της Ευρωπαϊκής πλατφόρμας για τη διαδικασία συμψηφισμού ανισορροπιών, σύμφωνα με τις προβλέψεις του άρθρου 22 του Κανονισμού (ΕΚ) 2017/2195 της Επιτροπής, 23ης Νοεμβρίου 2017, σχετικά με τον καθορισμό κατευθυντήριας γραμμής για την εξισορρόπηση ηλεκτρικής ενέργειας, με συνημμένη την ανωτέρω πρόταση των ΔΣΜ και τη μετάφρασή της στην ελληνική γλώσσα.
7. Τη Δημόσια Διαβούλευση της ΡΑΕ επί της ανωτέρω κοινής πρότασης των ΔΣΜ, η οποία έλαβε χώρα από 06.07.2018 έως και 31.08.2018.
8. Τα αποτελέσματα της ηλεκτρονικής ψηφοφορίας του Energy Regulators Forum (ERF) (εφεξής «ERF») την 09.11.2018 τα οποία επιβεβαίωσαν την ομόφωνη συμφωνία (unanimous agreement) των Εθνικών Ρυθμιστικών Αρχών για την τροποποίηση της ανωτέρω πρότασης των ΔΣΜ, για το πλαίσιο υλοποίησης Ευρωπαϊκής πλατφόρμας για τη διαδικασία συμψηφισμού ανισορροπιών, σύμφωνα με το άρθρο 22 του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/2195 της Επιτροπής, μετά της επιστολής του ERF προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, τον Οργανισμό Συνεργασίας Ρυθμιστικών Αρχών Ενέργειας (ΟΣΡΑΕ – ACER) (εφεξής «ACER») και το Ευρωπαϊκό Δίκτυο Διαχειριστών Συστημάτων Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΔΔΣΜ-ηλ/ENTSO-E) (εφεξής «ENTSO-E») με συνημμένη την απόφαση των Εθνικών Ρυθμιστικών Αρχών περί τροποποίησης της ανωτέρω πρότασης (αριθμ. ΡΑΕ Ι-248962/ 12.11.2018).
9. Την 1141/2018 απόφαση της ΡΑΕ επί της τροποποίησης της κοινής πρότασης των ΔΣΜ για το πλαίσιο υλοποίησης Ευρωπαϊκής πλατφόρμας για τη διαδικασία συμψηφισμού ανισορροπιών, σύμφωνα με το άρθρο 22 του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/2195 της Επιτροπής, της 23ης Νοεμβρίου 2017, σχετικά με τον καθορισμό κατευθυντήριας γραμμής για την εξισορρόπηση ηλεκτρικής ενέργειας (ΦΕΚ Β’ 5360/2018).
10. Την αριθμ. ΡΑΕ Ο-74730/23.11.2018 επιστολή με την οποία διαβιβάστηκε στην ΑΔΜΗΕ Α.Ε. η ως άνω 1141/2018 απόφαση της ΡΑΕ επί της τροποποίησης της κοινής πρότασης των ΔΣΜ για το πλαίσιο υλοποίησης Ευρωπαϊκής πλατφόρμας για τη διαδικασία συμψηφισμού ανισορροπιών, σύμφωνα με το άρθρο 22 του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/2195 της Επιτροπής, της 23ης Νοεμβρίου 2017, σχετικά με τον καθορισμό κατευθυντήριας γραμμής για την εξισορρόπηση ηλεκτρικής ενέργειας.
11. Την αριθμ. ΡΑΕ Ι-256930/15.03.2019 νέα επιστολή της ΑΔΜΗΕ Α.Ε. σχετικά με την έγκριση της αναθεωρημένης κοινής πρότασης των ΔΣΜ για το πλαίσιο υλοποίησης Ευρωπαϊκής πλατφόρμας για τη διαδικασία συμψηφισμού ανισορροπιών, σύμφωνα με το άρθρο 22 του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/2195 της Επιτροπής, της 23ης Νοεμβρίου 2017, σχετικά με τον καθορισμό κατευθυντήριας γραμμής για την εξισορρόπηση ηλεκτρικής ενέργειας.
12. Τα αποτελέσματα της ηλεκτρονικής ψηφοφορίας του ERF την 17.05.2019 τα οποία επιβεβαίωσαν την ομόφωνη συμφωνία (unanimous agreement) των Εθνικών Ρυθμιστικών Αρχών για την υποβολή αιτήματος προς τον ACER, σύμφωνα με το άρθρο 8 παρ. 1 του Κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 713/2009 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 13ης Ιουλίου 2009, για την παράταση, έως και την 19η Ιουλίου 2019, της προθεσμίας λήψης απόφασης επί της ανωτέρω πρότασης των ΔΣΜ που αφορά το πλαίσιο υλοποίησης Ευρωπαϊκής πλατφόρμας για τη διαδικασία συμψηφισμού ανισορροπιών, σύμφωνα με το άρθρο 22 του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/2195 της Επιτροπής, μετά της σχετικής επιστολής του ERF προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τον ACER αριθμ. ΡΑΕ Ι-261420/22.05.2019).
13. Την 688/2019 απόφαση της ΡΑΕ για την υποβολή αιτήματος προς τον ACER, σύμφωνα με το άρθρο 8 παρ. 1
του Κανονισμού (ΕΚ) αριθμ. 713/2009 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 13ης Ιουλίου 2009, για την παράταση της προθεσμίας λήψης απόφασης των αρμόδιων εθνικών Ρυθμιστικών Αρχών επί της πρότασης των ΔΣΜ, που αφορά το πλαίσιο υλοποίησης Ευρωπαϊκής πλατφόρμας για τη διαδικασία συμψηφισμού ανισορροπιών, σύμφωνα με το άρθρο 22 του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/2195 της Επιτροπής, της 23ης Νοεμβρίου 2017, σχετικά με τον καθορισμό κατευθυντήριας γραμμής για την εξισορρόπηση ηλεκτρικής ενέργειας.
14. Την αριθμ. ΡΑΕ Ο-78064/04.07.2019 επιστολή με την οποία διαβιβάστηκε στην ΑΔΜΗΕ Α.Ε. η ως άνω 688/2019 απόφαση της ΡΑΕ.
15. Την 06/2019 της 29.05.2019 απόφαση του ACER σχετικά την παράταση, έως και την 19η Ιουλίου 2019, της προθεσμίας λήψης απόφασης των Εθνικών Ρυθμιστικών Αρχών επί της τροποποιημένης πρότασης των ΔΣΜ, που αφορά το πλαίσιο υλοποίησης Ευρωπαϊκής πλατφόρμας για τη διαδικασία συμψηφισμού ανισορροπιών, σύμφωνα με το άρθρο 22 του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/2195 της Επιτροπής, της 23ης Νοεμβρίου 2017, σχετικά με τον καθορισμό κατευθυντήριας γραμμής για την εξισορρόπηση ηλεκτρικής ενέργειας.
16. Τα αποτελέσματα της ηλεκτρονικής ψηφοφορίας του ERF την 11.07.2019 τα οποία επιβεβαίωσαν την ομόφωνη συμφωνία (unanimous agreement) των Εθνικών Ρυθμιστικών Αρχών επί της εκ νέου τροποποίησης της ανωτέρω πρότασης των ΔΣΜ, για το πλαίσιο υλοποίησης Ευρωπαϊκής πλατφόρμας για τη διαδικασία συμψηφισμού ανισορροπιών, σύμφωνα με το άρθρο 22 του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/2195 της Επιτροπής (αριθμ. ΡΑΕ Ι-
264902/12.07.2019).
17. Την αριθμ. ΡΑΕ Ι-264973/15.07.2019 επιστολή του ERF προς τον ENTSO-E, με κοινοποίηση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τον ACER και με συνημμένη την απόφαση των Εθνικών Ρυθμιστικών Αρχών περί της τροποποίησης της ανωτέρω πρότασης των ΔΣΜ, για το πλαίσιο υλοποίησης Ευρωπαϊκής πλατφόρμας για τη διαδικασία συμψηφισμού ανισορροπιών, σύμφωνα με το άρθρο 22 του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/2195 της Επιτροπής.
18. Το γεγονός ότι σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 1
του άρθρου 32 του ν. 4001/2011, οι πράξεις κανονιστικού χαρακτήρα που εκδίδονται από τη ΡΑΕ, δημοσιεύονται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
19. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού.
Σκέφτηκε ως εξής:
Επειδή, στο πλαίσιο επίτευξης της ενιαίας ευρωπαϊκής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, εξεδόθη, κατ’ αρχήν, ο Κανονισμός (ΕΚ) αριθμ. 714/2009 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 13ης Ιουλίου 2009 σχετικά με τους όρους πρόσβασης στο δίκτυο για τις διασυνοριακές ανταλλαγές ηλεκτρικής ενέργειας και την κατάργηση του Κανονισμού (ΕΚ) αριθμ. 1228/2003 (σχετ. 4).
Επειδή, στη συνέχεια, με εξουσιοδότηση που προβλέπεται στο άρθρο 18 του Κανονισμού (ΕΚ) 714/2009 και σύμφωνα με το άρθρο 290 ΣΛΕΕ, εξεδόθη από την Επιτροπή ο αριθμ. 2017/2195 Κανονισμός (ΕΕ) της 23ης Νοεμβρίου 2017 (εφεξής «Κανονισμός» σχετ. 5), με τον οποίο καθορίζεται κατευθυντήρια γραμμή για την εξισορρόπηση ηλεκτρικής ενέργειας στα Κράτη Μέλη.
Επειδή, στόχος του ανωτέρω Κανονισμού είναι, μεταξύ άλλων, η ενοποίηση των αγορών εξισορρόπησης ενέργειας μέσω της δημιουργίας κοινών ευρωπαϊκών πλατφορμών όπου θα εφαρμόζεται η διαδικασία συμψηφισμού ανισορροπιών και θα είναι δυνατή η ανταλλαγή ενέργειας εξισορρόπησης από εφεδρείες αποκατάστασης συχνότητας και εφεδρείες αντικατάστασης.
Επειδή, προκειμένου για την ικανοποίηση του ανωτέρω στόχου, οι ΔΣΜ καταρτίζουν τους όρους και τις προϋποθέσεις ή τις μεθοδολογίες που απαιτούνται από τον Κανονισμό και τους υποβάλλουν προς έγκριση στις οικείες Ρυθμιστικές Αρχές, σύμφωνα με το άρθρου 37 της οδηγίας 2009/72/ΕΚ, εντός των προθεσμιών που προβλέπονται στον Κανονισμό.
Επειδή, συναφώς, σύμφωνα με το άρθρο 22 του Κανονισμού («Ευρωπαϊκή πλατφόρμα για τη διαδικασία συμψηφισμού ανισορροπιών») προβλέπονται τα εξής:
«1. Έως έξι μήνες από την έναρξη ισχύος του παρόντος κανονισμού, όλοι οι ΔΣΜ καταρτίζουν πρόταση για το πλαίσιο υλοποίησης ευρωπαϊκής πλατφόρμας για τη
διαδικασία συμψηφισμού ανισορροπιών.
2. Η ευρωπαϊκή πλατφόρμα για τη διαδικασία συμψηφισμού ανισορροπιών, την οποία διαχειρίζονται οι ΔΣΜ ή διαχειρίζεται οντότητα που ιδρύουν οι ΔΣΜ, βασίζεται σε κοινές αρχές διακυβέρνησης και επιχειρηματικές διαδικασίες και αποτελείται τουλάχιστον από την υπηρεσία διαδικασίας συμψηφισμού ανισορροπιών και την υπηρεσία εκκαθάρισης ΔΣΜ-ΔΣΜ. Η ευρωπαϊκή πλατφόρμα εφαρμόζει πολυμερές μοντέλο ΔΣΜ-ΔΣΜ για την εκτέλεση της διαδικασίας συμψηφισμού ανισορροπιών.
3. Η πρόταση της παραγράφου 1 περιλαμβάνει τουλάχιστον τα ακόλουθα:
α) τον υψηλού επιπέδου σχεδιασμό της ευρωπαϊκής πλατφόρμας?
β) τον χάρτη πορείας και τα χρονοδιαγράμματα για την υλοποίηση της ευρωπαϊκής πλατφόρμας?
γ) τον καθορισμό των λειτουργιών που απαιτούνται για τη διαχείριση της ευρωπαϊκής πλατφόρμας?
δ) τους προτεινόμενους κανόνες σχετικά με τη διακυβέρνηση και τη διαχείριση της ευρωπαϊκής πλατφόρμας με βάση την αρχή της αποφυγής των διακρίσεων και με διασφάλιση της ισότιμης μεταχείρισης όλων των ΔΣΜ μελών, καθώς και με τη λήψη μέριμνας ώστε κανένας ΔΣΜ να μην επωφελείται από αδικαιολόγητα οικονομικά πλεονεκτήματα μέσω της συμμετοχής στις λειτουργίες της ευρωπαϊκής πλατφόρμας?
ε) τον προτεινόμενο ορισμό της οντότητας ή των οντοτήτων που θα επιτελούν τις λειτουργίες που καθορίζονται στην πρόταση. Εάν οι ΔΣΜ προτείνουν τον ορισμό περισσότερων της μίας οντοτήτων, η πρόταση αποδεικνύει και διασφαλίζει:
i) συνεκτική ανάθεση των λειτουργιών στις οντότητες που διαχειρίζονται την ευρωπαϊκή πλατφόρμα. Η πρόταση πρέπει να λαμβάνει πλήρως υπόψη την ανάγκη συντονισμού των διαφόρων λειτουργιών που ανατίθενται στις οντότητες που διαχειρίζονται την ευρωπαϊκή πλατφόρμα?
ii) ότι η προτεινόμενη οργάνωση της ευρωπαϊκής πλατφόρμας και η ανάθεση των λειτουργιών διασφαλίζουν την αποτελεσματική και αποδοτική διακυβέρνηση, διαχείριση και ρυθμιστική εποπτεία της ευρωπαϊκής πλατφόρμας και επίσης στηρίζουν τους στόχους του παρόντος κανονισμού?
iii) αποτελεσματικό συντονισμό και διαδικασία λήψης αποφάσεων για την επίλυση τυχόν αντικρουόμενων θέσεων μεταξύ των οντοτήτων που διαχειρίζονται την ευρωπαϊκή πλατφόρμα?
στ) το πλαίσιο για την εναρμόνιση των όρων και των προϋποθέσεων εξισορρόπησης που καταρτίζονται δυνάμει του άρθρου 18?
ζ) τις λεπτομερείς αρχές για τον επιμερισμό των κοινών δαπανών, συμπεριλαμβανομένης της λεπτομερούς κατηγοριοποίησης των κοινών δαπανών, σύμφωνα με το άρθρο 23?
η) την περιγραφή του αλγόριθμου για την εφαρμογή της υπηρεσίας διαδικασίας συμψηφισμού ανισορροπιών σύμφωνα με το άρθρο 58.
4. Εντός έξι μηνών από την έγκριση της πρότασης για το πλαίσιο υλοποίησης ευρωπαϊκής πλατφόρμας για τη διαδικασία συμψηφισμού ανισορροπιών, όλοι οι ΔΣΜ ορίζουν την προτεινόμενη οντότητα ή τις οντότητες που θα είναι επιφορτισμένες με τη διαχείριση της ευρωπαϊκής πλατφόρμας σύμφωνα με την παράγραφο 3 στοιχείο ε).
5. Εντός ενός έτους από την έγκριση της πρότασης για το πλαίσιο υλοποίησης ευρωπαϊκής πλατφόρμας για τη διαδικασία συμψηφισμού ανισορροπιών, όλοι οι ΔΣΜ που εφαρμόζουν τη διαδικασία αυτόματης αποκατάστασης συχνότητας σύμφωνα με το μέρος IV του κανονισμού (ΕΕ) 2017/1485 υλοποιούν και καθιστούν λειτουργική την ευρωπαϊκή πλατφόρμα για τη διαδικασία συμψηφισμού ανισορροπιών. Οι εν λόγω ΔΣΜ χρησιμοποιούν την ευρωπαϊκή πλατφόρμα για την εκτέλεση της διαδικασίας συμψηφισμού ανισορροπιών τουλάχιστον για τη συγχρονισμένη περιοχή της ηπειρωτικής Ευρώπης.».
Επειδή, κατά την παρ. 2 του άρθρου 5 του Κανονισμού, η πρόταση των ΔΣΜ για το πλαίσιο υλοποίησης της Ευρωπαϊκής πλατφόρμας για τη διαδικασία συμψηφισμού ανισορροπιών, κατά το άρθρο 22 του Κανονισμού, υπόκειται στην έγκριση όλων των ρυθμιστικών αρχών.
Επειδή, κατά την παρ. 6 του άρθρου 5 του Κανονισμού:
«Όταν για την έγκριση όρων και προϋποθέσεων ή μεθοδολογιών απαιτείται απόφαση από περισσότερες της μίας ρυθμιστικές αρχές, οι οικείες ρυθμιστικές αρχές διαβουλεύονται και συνεργάζονται στενά και συντονίζονται μεταξύ τους, με στόχο την επίτευξη συμφωνίας. Όταν ο Οργανισμός εκδίδει γνώμη, οι οικείες ρυθμιστικές αρχές λαμβάνουν υπόψη την εν λόγω γνώμη. Οι ρυθμιστικές αρχές λαμβάνουν αποφάσεις σχετικά με όρους και προϋποθέσεις ή μεθοδολογίες που υποβλήθηκαν σύμφωνα με τις παραγράφους 2 και 3, εντός έξι μηνών από την παραλαβή των όρων και προϋποθέσεων ή μεθοδολογιών από την οικεία ρυθμιστική αρχή ή, κατά περίπτωση, από την τελευταία εμπλεκόμενη οικεία ρυθμιστική αρχή.».
Επειδή, κατά την παρ. 1 του άρθρου 6 του Κανονισμού:
«Όταν μία ή περισσότερες ρυθμιστικές αρχές ζητούν, σύμφωνα με το άρθρο 37 της οδηγίας 2009/72/ΕΚ, τροποποίηση για να εγκρίνουν τους όρους και τις προϋποθέσεις ή μεθοδολογίες που υποβάλλονται σύμφωνα με το άρθρο 5 παράγραφοι 2, 3 και 4, οι οικείοι ΔΣΜ υποβάλλουν πρόταση τροποποίησης των όρων και προϋποθέσεων ή μεθοδολογιών προς έγκριση εντός δύο μηνών από το αίτημα των οικείων ρυθμιστικών αρχών. Οι οικείες ρυθμιστικές αρχές λαμβάνουν απόφαση σχετικά με τους τροποποιημένους όρους και προϋποθέσεις ή τις μεθοδολογίες εντός δύο μηνών από την υποβολή τους.».
Επειδή, κατά το άρθρο 6 παρ. 1β του Κεφαλαίου Γ του ν. 4425/2016 (σχετ. 1), προβλέπεται ότι:
«1. Πέραν των αρμοδιοτήτων που προβλέπονται στην κείμενη νομοθεσία και ιδίως στις διατάξεις του ν. 4001/2011, η ΡΑΕ: … γ) Ασκεί τις αρμοδιότητες των ρυθμιστικών αρχών που προβλέπονται στον Κανονισμό (ΕΚ) 714/2009 [...]».
Επειδή, περαιτέρω, κατά το άρθρο 17 παρ. 7 του Κεφαλαίου Γ του ίδιου ν. 4425/2016 (σχετ. 1), προβλέπεται ότι:
«7. Ο Διαχειριστής του ΕΣΜΗΕ έχει τις αρμοδιότητες που προβλέπονται στον Κανονισμό (ΕΚ) 714/2009 [...].
Η άσκηση των αρμοδιοτήτων του Διαχειριστή συντείνει, ιδίως, στην επίτευξη του στόχου σύγκλισης της ελληνικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας με τις αντίστοιχες ευρωπαϊκές και στην ολοκλήρωση της ενιαίας εσωτερικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας της Ε.Ε., σύμφωνα με τις απαιτήσεις της ευρωπαϊκής νομοθεσίας.».
Επειδή, με την υπό σχετ. 6 επιστολή, υπεβλήθη στη ΡΑΕ η κοινή πρόταση των ΔΣΜ για το πλαίσιο υλοποίησης Ευρωπαϊκής πλατφόρμας για τη διαδικασία συμψηφισμού ανισορροπιών, καθώς και η μετάφραση της ανωτέρω πρότασης στην ελληνική γλώσσα.
Επειδή, ακολούθως, η ΡΑΕ, από 06.07.2018 έως και 31.08.2018 έθεσε την υπό σχετ. 6 πρόταση των ΔΣΜ σε δημόσια διαβούλευση, κατά τη διάρκεια της οποίας δεν υπεβλήθησαν παρατηρήσεις (σχετ. 7).
Επειδή, με την ηλεκτρονική ψηφοφορία του ERF την 09.11.2018, επιβεβαιώθηκε η ομόφωνη συμφωνία (unanimous agreement) των Εθνικών Ρυθμιστικών Αρχών για την τροποποίηση της πρότασης των ΔΣΜ για το πλαίσιο υλοποίησης Ευρωπαϊκής πλατφόρμας για τη διαδικασία συμψηφισμού ανισορροπιών (σχετ. 8).
Επειδή, στη συνέχεια (σχετ. 8) γνωστοποιήθηκε προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, τον ACER, και τον ENTSO-E η ανωτέρω απόφαση των Ρυθμιστικών Αρχών προκειμένου ο ACER να μην προχωρήσει στην έκδοση απόφασης σύμφωνα με την παρ. 7 του άρθρου 5 του Κανονισμού, όπου προβλέπεται ότι «7. Εάν οι οικείες ρυθμιστικές αρχές δεν καταλήξουν σε συμφωνία εντός της περιόδου που αναφέρεται στην παράγραφο 6, ή κατόπιν κοινού αιτήματός τους, ο Οργανισμός εκδίδει απόφαση σχετικά με τις υποβληθείσες προτάσεις για όρους και προϋποθέσεις ή μεθοδολογίες εντός έξι μηνών από την ημέρα παραπομπής, σύμφωνα με το άρθρο 8 παράγραφος 1 του κανονισμού (ΕΚ) αριθμ. 713/2009.».
Επειδή, ακολούθως, η ΡΑΕ, με την 1141/2018 απόφαση της (σχετ. 9), αποφάσισε την τροποποίηση της ανωτέρω πρότασης των ΔΣΜ, σύμφωνα με την ανωτέρω ομόφωνη συμφωνία των Εθνικών Ρυθμιστικών Αρχών, την οποία και κοινοποίησε στην ΑΔΜΗΕ Α.Ε. (σχετ. 10).
Επειδή, στη συνέχεια η ΑΔΜΗΕ Α.Ε. με την υπό σχετ. 11 επιστολή, υπέβαλε στη ΡΑΕ τη νέα τροποποιημένη πρόταση των ΔΣΜ για το πλαίσιο υλοποίησης Ευρωπαϊκής πλατφόρμας για τη διαδικασία συμψηφισμού ανισορροπιών.
Επειδή, ωστόσο, οι εθνικές Ρυθμιστικές Αρχές, συμφώνησαν ομόφωνα για την υποβολή αιτήματος προς τον ACER, σύμφωνα με το άρθρο 8 παρ. 1 του Κανονισμού (ΕΚ) αριθμ. 713/2009 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 13ης Ιουλίου 2009, για την παράταση, έως και την 19η Ιουλίου 2019, της προθεσμίας λήψης απόφασης επί της ανωτέρω πρότασης των ΔΣΜ για το πλαίσιο υλοποίησης Ευρωπαϊκής πλατφόρμας για τη διαδικασία συμψηφισμού ανισορροπιών, σύμφωνα με το άρθρο 22 του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/2195 της Επιτροπής, της 23ης Νοεμβρίου 2017 σχετικά με τον καθορισμό κατευθυντήριας γραμμής για την εξισορρόπηση ηλεκτρικής ενέργειας, προκειμένου να λάβουν απόφαση σχετικά με την ανωτέρω πρόταση των ΔΣΜ, έτσι ώστε η προθεσμία έκδοσης των εθνικών αποφάσεων των Ρυθμιστικών Αρχών να παραταθεί έως και την 19η Ιουλίου 2019 (σχετ. 12).
Επειδή, συναφώς, η ΡΑΕ, με την 688/2019 απόφαση της (σχετ. 13), αποφάσισε την υποβολή αιτήματος προς τον ACER, σύμφωνα με το άρθρο 8 παρ. 1 του Κανονισμού (ΕΚ) αριθμ. 713/2009 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 13ης Ιουλίου 2009, για την παράταση της προθεσμίας λήψης απόφασης επί της ανωτέρω πρότασης των ΔΣΜ κατά δύο μήνες, ήτοι έως και την 19η Ιουλίου 2019, σύμφωνα με την ανωτέρω ομόφωνη συμφωνία των Εθνικών Ρυθμιστικών Αρχών, την οποία και κοινοποίησε στην ΑΔΜΗΕ Α.Ε. (σχετ. 14).
Επειδή, με την απόφαση 06/2019 της 29.05.2019 ο ACER ενέκρινε την παράταση της προθεσμίας λήψης απόφασης επί της ανωτέρω πρότασης των ΔΣΜ, για το πλαίσιο υλοποίησης Ευρωπαϊκής Πλατφόρμας για τη διαδικασία συμψηφισμού ανισορροπιών, έως και την 19η Ιουλίου 2019 (σχετ.17), προκειμένου οι Εθνικές Ρυθμιστικές Αρχές να έχουν τη δυνατότητα και τον χρόνο να εξετάσουν και να αποφασίσουν επί της τροποποιημένης πρότασης, έχοντας λάβει τη γνώμη του Legal Expert Network (LEN) (εφεξής «LEN») του ACER.
Επειδή, στη συνέχεια οι Ρυθμιστικές Αρχές κατόπιν της ηλεκτρονικής ψηφοφορίας που ολοκληρώθηκε στις 11.07.2019, συμφώνησαν ομόφωνα (unanimous agreement) μέσω του ERF, ως συλλογικού οργάνου των Ρυθμιστικών Αρχών, επί της εκ νέου τροποποίησης της ανωτέρω πρότασης των ΔΣΜ, που αφορά κυρίως α) την ανάγκη διευκρίνισης, εκ μέρους των ΔΣΜ, του αν θα διαχειρίζεται την πλατφόρμα συμψηφισμού ανισορροπιών μια οντότητα με πλήρη νομική υπόσταση η οποία θα δημιουργηθεί από τους ΔΣΜ ή οι ίδιοι οι ΔΣΜ ως μια κοινοπραξία (consortium), β) την ανάγκη περιγραφής, από τους ΔΣΜ, των διάφορων τεχνικών λειτουργιών που απαιτούνται για τη λειτουργία της πλατφόρμας συμψηφισμού ανισορροπιών και γ) την προσθήκη ενός νέου άρθρου στην ανωτέρων πρόταση των ΔΣΜ το οποίο θα αφορά τις εφεδρικές διαδικασίες (fall-back procedures) που θα πρέπει να διασφαλίζουν οι ΔΣΜ, ειδικότερα στην περίπτωση που η προμήθεια (procurement) υπηρεσιών εξισορρόπησης αποτύχει, σύμφωνα και με το άρθρο 28 παρ. 2 του Κανονισμού (σχετ. 16).
Επειδή, στη συνέχεια, με την υπό σχετ. 17 επιστολή γνωστοποιήθηκε προς τον ENTSOE την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τον ACER η ανωτέρω απόφαση των Ρυθμιστικών Αρχών περί της τροποποίησης της εν λόγω πρότασης των ΔΣΜ, προκειμένου ο ACER να μην προχωρήσει στην έκδοση απόφασης της παρ. 7 του άρθρου 5 του Κανονισμού το οποίο προβλέπει ότι «7. Εάν οι οικείες ρυθμιστικές αρχές δεν καταλήξουν σε συμφωνία εντός της περιόδου που αναφέρεται στην παράγραφο 6, ή κατόπιν κοινού αιτήματός τους, ο Οργανισμός εκδίδει απόφαση σχετικά με τις υποβληθείσες προτάσεις για όρους και προϋποθέσεις ή μεθοδολογίες εντός έξι μηνών από την ημέρα παραπομπής, σύμφωνα με το άρθρο 8 παράγραφος 1 του κανονισμού (ΕΚ) αριθμ. 713/2009.».
Επειδή, κατά το άρθρο 22 του ν. 4001/2011 «Η ΡΑΕ, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της, παρακολουθεί και εποπτεύει τη λειτουργία της αγοράς ενέργειας… συμπεριλαμβανομένης της έκδοσης κανονιστικών και ατομικών πράξεων, ιδίως για την … ανάπτυξη της εσωτερικής αγοράς ενέργειας της Ευρωπαϊκής Ένωσης…» και κατά το άρθρο 32 του ίδιου νόμου «1. Οι πράξεις και αποφάσεις της ΡΑΕ, … δημοσιοποιούνται με ανάρτηση στην επίσημη ιστοσελίδα της. Οι κανονιστικού χαρακτήρα αποφάσεις της ΡΑΕ δημοσιεύονται επιπλέον στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως….».
Για τους παραπάνω λόγους, αποφασίζει:
Στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της κατά τα άρθρα 5 (παρ. 1, 2 και 6), 6 παρ. 1 και 22 του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/2195, 6 του ν. 4425/2016 (ΦΕΚ Α΄ 185) και 22 και 32 του ν. 4001/2011 (ΦΕΚ Α΄ 179):
1. Την τροποποίηση από τους Διαχειριστές Συστημάτων Μεταφοράς (ΔΣΜ) της πρότασής τους για το πλαίσιο υλοποίησης Ευρωπαϊκής πλατφόρμας για τη διαδικασία συμψηφισμού ανισορροπιών, ως εξής:
2. Την κοινοποίηση της παρούσας απόφασης στην εταιρεία με την επωνυμία «ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΗΣ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΑΕ» και με διακριτικό τίτλο «ΑΔΜΗΕ Α.Ε.» για τις σχετικές της ενέργειες σύμφωνα με τον Κανονισμό.
3. Την ανάρτηση της παρούσας απόφασης στην επίσημη ιστοσελίδα της ΡΑΕ και τη δημοσίευσή της στο Φύλλο Εφημερίδος της Κυβερνήσεως (ΦΕΚ).
Η παρούσα υπόκειται στον ακυρωτικό έλεγχο του Συμβουλίου της Επικρατείας, σύμφωνα με τις διατάξεις του όρθρου 33 του ν. 4001/2011.
Αθήνα, 17 Ιουλίου 2019
Κατεβάσετε το αρχείο με το πρωτότυπο κείμενο, όπως είναι δημοσιευμένο στο Φύλλο Εφημερίδας της Κυβερνήσεως (Φ.Ε.Κ.) του Εθνικού Τυπογραφείου.
Απόφαση Ρ.Α.Ε.753/2019 - ΦΕΚ 3507/Β/19-2-2019
Λήψη απόφασης περί της τροποποίησης της πρότασης των Διαχειριστών Συστήματος Μεταφοράς (ΔΣΜ) για το πλαίσιο υλοποίησης Ευρωπαϊκής πλατφόρμας για τη διαδικασία συμψηφισμού ανισορροπιών, σύμφωνα με το άρθρο 22 του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/2195 της Επιτροπής, τη